Home >Documents >Curs Cap4 Princiii Labview

Curs Cap4 Princiii Labview

Date post:06-Aug-2015
Category:
View:45 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:

CAPITOLUL IV NOIUNI DE BAZ ALE LIMBAJULUI GRAFIC LABVIEWDenumirea limbajului grafic LABVIEW provine dintr-o prescurtare din limba englez: Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench. Acest limbaj grafic este un mijloc de programare destinat controlului, analizei i afirii datelor; utilizarea acestui limbaj s-a remarcat n special n cazul instrumentaiei de msurare bazat pe tehnica de calcul. Programarea unui sistem de msurare cu ajutorul calculatorului intr-un limbaj clasic (C, Pascal, Ada etc) consum foarte mult timp. Interfeele acestor limbaje clasice sunt de multe ori neclare i greu de neles. Prin utilizarea limbajului grafic LabVIEW, rapiditatea programrii crete foarte mult datorit introducerii unei interfee grafice mai intuitive. LabVIEW este unul dintre primele limbaje de programare grafic utilizate n aplicaii de achiziii de date cu tehnic de calcul. Cu ajutorul plcilor de achiziie de date, fluxul de date numerice sau analogice provenite de la diverse traductoare poate fi prelucrat sau analizat. Prelucrarea datelor numerice sau analogice prin intermediul limbajului de programare, permite crearea sau simularea unor aparate de msur i control (instrumente virtuale). Principalul avantaj al unei instrumentaii de msurare bazat pe tehnica de calcul (instrumentaie virtual) fa de un instrument clasic de msurare const n faptul c instrumentaia virtual poate fi uor transformat prin programare. Instrumentele virtuale create prin programare pot fi simple aparate de msur sau diferite dispozitive care permit controlul unor instalaii de automatizare. Interfaa unui instrument virtual conine dispozitive i aparate de msur i control realizate ntr-o form grafic asemntoare aparatelor i dispozitivelor reale.

4.1.Principii de programare n LABVIEWMediul de programare LABVIEW este un mediu de programare grafic orientat pe obiecte. El permite realizarea unor programe care s reprezinte instrumente de msur virtuale, utilizatorul acestora lucrnd cu ele la fel ca i cu instrumentele de msur obinuite. Fiecare program n LABVIEW va avea dou componente principale: - o component constituit de panoul frontal al aparatului de msur virtual, component ce va permite citirea afiarea valorilor mrimii msurate i introducerea unor date de intrare (valori de referin, valori de constante, butoane de comand, comutatoare, etc.). Aceast component poart numele de fereastra panoului cu instrumente (Panel) - o component care va descrie operaiile pe care le realizeaz programul pornind de la datele de intrare i valorile mrimilor achiziionate pe diferite canale. Aceast component poart numele de fereastra blocului diagram (Diagram). Fiecare din cele dou componente este disponibil simultan la realizarea i rularea unui program n LABVIEW; programul fiind conceput s lucreze sub sistemul

66

Fig 4.1 Exemplu de fereastr Panel

de operare WINDOWS trecerea de la o fereastr la alta se realizeaz cu ajutorul mouse-ului. Atunci cnd se face salvarea programului ambele componente sunt salvate ntr-un fiier cu extensia vi; apelarea unui fiier cu extensia vi va determina deschiderea ferestrei panel, pentru prima vizualizarea a ferestrei blocului diagram fiind necesar selectarea opiunii show diagram din meniul windows din bara de meniuri a ferestrei panoului cu instrumente.

4.2. Fereastra panou (panel)Un exemplu de fereastr panou este prezentat n figura 4.1. Dup cum se vede are toate elementele unei ferestre de lucru sub mediu de operare WINDOWS: - n partea de sus bara de titlu; - Sub Bara de titlu se afl Bara de meniuri; - Sub Bara de meniuri se afl Bara de comenzi; - Sub Bara de comenzi se afl suprafaa de lucru; - n partea de jos i lateral dreapta cele dou butoane de derulare. 4.2.1. Bara de comenzi

67

Ne vom referi n continuare la bara de comenzi care prezint comenzi specifice lucrului sub LABVIEW. Aceast bar este poziionat deasupra zonei de lucru i conine urmtoarele butoane: Butonul de start (Run) care are ca efect rularea o singur dat a programului. Buton de rulare continu a programului Buton de oprire care devine activ numai dup ce a fost activat unul dintre cele dou butoane anterioare Buton ce permite ntreruperea continurii programului i reluarea lui din punctul n care a fost ntrerupt Buton care permite aranjarea ntr-o ordine aleas a obiectelor de pe suprafaa ferestrei Buton care permite distribuirea dup o regul aleas a obiectelor de suprafaa ferestrei Buton de derulare care permite selectarea fontului cu care sunt realizate etichetele aparatelor sau a textelor de pe suprafaa ferestrei 4.2.2. Fereastra de control Odat cu deschiderea ferestrei panou (Panel) devie activ o fereastr ataat numit fereastra de control ; n caz c fereastra de control nu este afiat aceasta se poate afia selectnd opiunea Show Controls Palette din meniul Windows al ferestrei panou. Fereastra Control permite selectarea unor obiecte de intrare ieire utilizabile n fereastra panoului de instrumente. Aspectul ferestrei este prezentat n figura 4.2. Pe suprafaa ferestrei sunt disponibile o serie de simboluri care definesc o familie de obiecte din care poate fi selectat un obiect. Familia de obiecte se desfoar atunci cnd este executat clik cu mouse-ul pe unul dintre simboluri. Fiecrui tip de element de intrare i ieire i este ataat o iconic, numele tipului de variabil aprnd sub bara de titlu atunci cnd se face poziionarea pe iconica corespunztoare tipului. Iconicele aferente fiecrui tip de element de intrare ieire sunt:Fig. 4.2 Fereastra de Tipul control (Control-Palette)numeric, avnd urmtoarele componente :

-

- constant numeric; - ieire numeric digital; - intrare digital de tip alunector vertical; - intrare digital de tip alunector vertical; - intrare numeric de tip umplere vertical; - intrare numeric de tip umplere orizontal; - intrare numeric de tip punct alunector vertical; - intrare numeric de tip punct alunector orizontal;

68

-

- intrare numeric de tip buton - intrare numeric de tip scal

- intrare care are o dubl semnificaie: codul numeric asociat unei culorii modul de reprezentare curent i culoare aleas dintr-o gam de culori; - ieire numeric de tip rezervor; - ieire numeric de tip termometru; - ieire numeric de tip aparat de msur; - ieire numeric de tip manometru; - ieire numeric de tip ramp de culoare.

- Tipul boolean (logic) cu urmtoarele componente: 4.2.2.1. - butoane radio; buton cu LED; - buton de dialog; - buton de anulare; - cutii de control; - LED-uri i lmpi de semnalizare; Elementele de intrare-ieire de tip ir - butoane de comand; - comutatoare; - butoane de comand etichetate;

n LabVIEW se pot defini variabile de tip ir, tablou i structur; au fost create att elemente de intrare-ieire specifice ct i funcii puternice cu care aceste elemente s poat fi manevrate. Elementele de intrare ieire specifice controlului variabilelor de tip ir accesibile din fereastra de control sunt activate atunci cnd mouse-ul este poziionat pe simbolul String and table: Se pot selecta urmtoarele opiuni: - element de intrare (control) de tip ir; - element de ieire (indicator) de tip ir; - constant de tip ir;

69

n etapa construirii panoului frontal, se introduce o valoare pentru un control/indicator ir de caractere prin unealta de etichetare sau de operare; valoarea actualizat este asociat componentei n urma apsrii butonului Enter afiat n bara orizontal cu meniuri sau a tastei din partea dreapt a tastaturii (zona tastelor numerice). Dac se apas tasta atunci se va fora trecerea la un rnd nou; valoarea (textul) aflat ntr-o componenta ir de caractere se poate ntinde pe mai multe linii (limea cadrului). Cnd se editeaz coninutul componentei i cursorul ajunge n dreptul limitei dreapta a spaiului de editare a controlului/indicatorului, se trece automat la o linie nou; la un moment dat este vizibil o singur linie alfanumeric. Dac valoarea unui control/indicator se ntinde pe mai multe linii, se poate afia bara de defilare (scroll bar) a coninutului, prin opiunea meniului Contextual "Afieaz / Bara derulare" (Show / Scrollbar). Opiunea este disponibil att pentru controale ct i pentru indicatoare; pentru a avea acces la aceasta opiune va trebui, anterior, mrit suficient dimensiunea vertical (nlimea final s fie minim triplul nlimii unei singure linii de text) a componentei (cu unealta de editare) pentru a asigura i afiarea elementului de control hard de derulare. Dac nu se mrete suficient nlimea componentei, atunci opiunea din meniul contextual nu va fi disponibil. O alta component de interfa care faciliteaz introducerea/afiarea datelor tip ir de caractere este tabelul care devine activ la activarea simbolului - element de tip tabel. Ca structur de date, un tabel este un tablou bidimensional (matrice), cu elemente (celule) ir de caractere. Elementele sunt grupate pe linii, putnd exista mai multe linii. O anumit celul a tabelului se va gsi la intersecia dintre linia i coloana corespunztoare. Un tabel poate fi control (permite actualizarea datelor coninute n celule) sau indicator (afiarea valorilor, nu permite actualizarea datelor). Pentru o componenta de interfaa tabel, se permite accesul prin intermediul meniului contextual, asociat la eticheta proprie, afiarea indexului liniei i coloanei, afiarea barei vertical/orizontal de derulare, afiarea titlului pentru fiecare linie (Row Headers) i a capului de tabel (Column Headers) i definirea unei taste accelerator. Redimensionarea tabelului i a celulelor se face prin unealta de editare. Numrul de ordine pentru linii/coloane ncepe de la valoarea zero.4.2.2.2.

Elementele de intrare-ieire de tip tablou i grupare de date

Aceste elemente sunt disponibile atunci cnd se selecteaz simbolul Tabele i ansambluri (array and cluster) din fereastra de controale i indicatoare. Elementele disponibile sunt: - Tablouri de elemente de acelai tip - Ansambluri de elemente de tipuri diferite - Liste de erori de intrare; - Liste de erori de intrare.

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended