+ All Categories
Home > Documents > Curs Bioetica 4 Eutanasia

Curs Bioetica 4 Eutanasia

Date post: 09-Feb-2018
Category:
Upload: anon558440785
View: 248 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 56

Transcript
  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    1/56

    EUTANASIA

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    2/56

    EUTANASIA

    Definirea termenului

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    3/56

    Defin irea termenu lu i

    Prin eutanasie, care n grecete nseamnmoarte frumoassau uoar, sesubnelege ajutorul mediculuin curmareavieii bolnavului ce sufer de o boalincurabil.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    4/56

    Scurt istoric al eutanasiei

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    5/56

    Scurt istoric al eutanasiei

    Pentru prima dat n istoria omenirii eutanasia afost legiferatn anul 1906 n statul Ohio, SUA.

    A fost practicati n Germania hitlerist, undeerau omori copiii nou-nscui cu neajunsurifizice, bolnavii incurabili i invalizii.

    Mai trziu, n unele state eutanasia a devenit onormalitate. Numai n anul 1995, n Olanda, aumurit prin eutanasie 3% din cei decedai.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    6/56

    Scurt istoric al eutanasiei

    Sinuciderea asistat medicala fostlegalizat n statul nord-american Oregonpe 27 octombrie 1997.

    n noiembrie 2000 organele legislative ale

    Olandei au votat legea care permitesuicidul asistat de medic, pentru pacieniicu boli n faze terminale

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    7/56

    Scurt istoric al eutanasiei

    Noua lege afirm c pacienii adulitrebuie s fi fcut n prealabil o cerere

    voluntar, bine ntemeiat, mult naintede a muri.

    Pentru a fi eligibil, legal, pacienii trebuies aib stabilit un diagnostic cu suferine

    insuportabile i trebuie s nu existe o altalternativ rezonabil.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    8/56

    Scurt istoric al eutanasiei

    Cteva date extrase dintr-un studiu efectuat n Olanda laun lot de pacienti neoplazici:

    23 de persoane au primit prescripii pentru medicamentecu efect letal,

    15 au decedat n urma administrrii medicamentelor, 6 au murit ca urmare a complicaiilor determinate deboala de care sufereau,

    2 au rmas n via i dup 1 ianuarie 1999, data la cares-a ncheiat monitorizarea.

    O vrsta medie a celor 15 pacieni care au murit dup celi s-au administrat substanele ucigtoare era de 69 deani, 8 dintre pacieni erau brbai, toi cei 15 erau albi,13 dintre ei aveau cancer,

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    9/56

    Monitorizarea fenomenului ,,eutanasie adus la concluzia c nu exist nici olegtur ntre optarea pacientului pentru

    eutanasie activ (sinuciderea asistatmedical) i gradul de educaie alsubiectului;

    nici chiar situaia asigurrilor sale desntate nu s-a dovedit a avea vreunimpact asupra deciziei.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    10/56

    n cazul unui pacient care sufer de o boalincurabil, chinuitoare, cu evoluie inevitabilfatal, medicul ar avea dou alternative:

    s-l trateze (incluznd susinerea vital), ceea cepresupune i prelungirea suferinei s-i curme durerea i viaa.

    Ambele decizii sunt imperfectedin punct devedere moral. Medicul nu are voie nici sdetermine suferina ndelungat, nici s aducmoartea. (vezi codurile deontologice)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    11/56

    Eutanasia nu este un proces natural, cciea implic o alegere.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    12/56

    ,,Consider c este moral ca medicul s-i trateze pacientulspre a-l ndrepta nspre sntate i via. Consider deasemenea c medicul are obligaia de a face tot posibilulpentru a salva viaa pacientului.

    ,,Cei care militeaz pentru legiferarea eutanasiei, considerc ea face parte din drepturile omului i transfer putereamedicului n minile pacientului pentru a-i decide soarta

    ,,De fapt, medicul nu-l elibereaz pe pacient de suferin,elibereaz familia i societatea de cel care a devenit opovar inutil. ...

    (Mihaela Alina Bajilina, Revista Romn de Bioetic, Vol 2, Nr1, ian-mar 2004)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    13/56

    Clasificarea eutanasiei

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    14/56

    Clas if icarea eu tanasiei

    pasiv

    activ.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    15/56

    Clas if icarea eu tanasiei

    Cea pasiv

    se reduce la ntreruperea tratamentului idecuplarea bolnavului de la aparatelemedicale

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    16/56

    Clas if icarea eu tanasiei

    Prin cea activ se nelege stingerea uoar, cu ajutorul

    medicamentelor, a bolnavului (adic

    medicul i face bolnavului o injecie care iproduce o moarte rapid)

    Medicul vine i i curm viaa pacientului ncondiiile stabilite de bolnav, la ora fixatde acesta.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    17/56

    Probleme etice

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    18/56

    Probleme etice

    n condiiile dezvoltrii medicinei actuale,distincia ntre via i moartenu mai esteatt de clar.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    19/56

    Probleme etice

    Putem afirma cu certitudine c unorganism n care toate organele i

    ndeplinesc funcia lor este viu i cu aceeai certitudine c un organism n

    care nici un organ nu-i ndeplinetefunciile este mort.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    20/56

    Probleme etice

    DAR

    ntre aceste situaii exist multe posibiliti

    intermediare= n cadrul aceluiai organism unele organe sunt

    moarte n timp ce altele continu s funcioneze.

    Cunotinele medicale permit meninerea petermen lung a unei astfel de situaii intermediare.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    21/56

    Probleme etice

    S-a convenit s se considere mort un omal crui creier nu mai funcioneaz,

    chiar dac toate celelalte organe indeplinesc funcia.

    Aici este vorba despre o convenieacceptabil totui, cci putem asociaexistena noastr cu existena contiineinoastre. Lipsa activitii cerebrale

    presupune i o dispariie a contiinei.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    22/56

    Probleme etice

    Unii care militeaz pentru legiferareaeutanasiei, consider c ea face parte dindrepturile omului i

    transfer puterea medicului n minilebolnavului, pentru a-i decide soarta.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    23/56

    Probleme etice

    De fapt, medicul nu-l elibereaz numai pebolnav de suferin,

    ci elibereaz familia i societatea debolnavul devenit o povar inutil,

    dac nu cumva n spatele eutanasiei nu seascund i interese meschine, cum ar fispre ex. motenirea.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    24/56

    Probleme etice

    Potrivit aprecierilor medicale bine fondate, oprirea sauretragerea tuburilor de hidratare, hrnire, susinerevital, poate fi considerat o opiune moral doar cnd

    pacientul este ntr-o stare de com ireversibil, sau cnd el este contient, dei se afl evident n ultimelefaze ale procesului morii i cere repetat ca hrana i

    lichidul s fie oprite.

    Acest al doilea caz nu constituie eutanasie activ sausinucidere. El accept mai degrab realitatea moriiiminente i las ca boala sau trauma trupeasc s-iurmeze cursul natural, acolo unde ngrijirea medical numai poate reda sntatea.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    25/56

    Probleme etice

    Cum a aprut ins aceast problem aeutanasiei n lumea noastr(care totui are la baz tradiia cretin)?

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    26/56

    Probleme etice

    Biserica cretin consider c

    viaa, pe care un om nu o poate da, nutrebuie s fie luat de ctre om, nici chiardac ar fi vorba de propria via.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    27/56

    Probleme etice

    Porunca s nu ucizi este nnscut,aproape instinctual, la oameni ca i laanimale.

    Psihologii spun c, ntr-o confruntaredirect, cel care ncearc s-i ucidadversarul este automat inhibat.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    28/56

    Probleme etice

    Codurile tradiionale de etic medical nuau aprobat niciodat eutanasia, chiar dacaceasta ar fi fost cerut din motive decompasiune.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    29/56

    Probleme etice

    n Declaraia de la Marbella din 1992,Asociaia Mondial a Medicilor areconfirmat c sinuciderea asistat, aa

    cum este eutanasia, NU este etic, iarprofesia de medic trebuie s o condamne:cnd un doctor ajut in mod deliberat un

    individ s-i ncheie viaa, acest actmedical nu este etic.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    30/56

    Probleme etice

    Art.23 Medicul trebuie s ncercereducerea suferinei bolnavului incurabil,asigurnd demnitatea muribundului, dar n

    nici un caz nu are dreptul s-i provoacemoartea n mod deliberat, act ce constituieo crim, chiar dac a fost cerut insistent

    de un bolnav perfect contient

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    31/56

    Probleme etice

    Art.24 Se interzice cu desvrireeutanasia, adic utilizarea unor substanesau mijloace apte de a provoca decesul

    unui bolnav, indiferent de gravitatea iprognosticul bolii.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    32/56

    Probleme etice

    Art.28 Medicul nu va nlesni sinuciderile sau autovtmrile prin sfaturi, recomandri,

    mprumutarea de instrumente, oferirea de

    otrvuri etc. Medicul va refuza orice explicaiesau ajutor n acest sens. Faptul ca infraciunilede omucidere au ca obiect viaa omului leconfer acestora un profil specific n cadrul

    fenomenului infracional, atrage asupra loratenia ntregului grup social, sensibilizeaztotdeauna contiina colectiva, opinia public.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    33/56

    Probleme etice

    Potrivit art. 174 al Codului Penal din Romnia,eutanasia este considerat omor.

    Pentru a exista infraciunea de omor nuintereseaz mobilul sau scopul urmrit defptuitor. Legea noastr penal nu admiteexistena vreunui mobil justificativ. Nu este

    admis uciderea unei persoane expuse uneimori iminente pentru a-i curma suferinele i a-iproduce o moarte uoar (eutanasie).

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    34/56

    Probleme etice

    Rezervele n considerarea eutanasieiprintre cauzele care nltur caracterulpenal al omuciderii se explic, pe de o

    parte, prin necesitatea pstrrii netirbitea ideii de intangibilitate a vieii omului, iarpe de alta, prin grija de prevenire a

    oricrui abuz i de producere a unui omorla adpostul scuzei eutanasiei.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    35/56

    Probleme etice

    Eutanasia tinde s devin una dintretemele majore ale acestui nceput demileniu.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    36/56

    Probleme etice

    Fiecare are dreptul la opinie, dar esteesenial ca ea s fie exprimat ncunotin de cauz.

    i, cu toii, ar trebui s ne gndim curmrile unui asemenea gest - definitiv,singurul care nu mai poate fi corectat -sunt nc foarte departe de a fi cunoscute

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    37/56

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    38/56

    APLICATIE PRACTICA

    Sunteti medicul curant al unei rude careare diagnostic neoplazic faza terminala(resurse terapeutice depasite).

    Calitatea vietii pacientului este profundalterata, alimentatie artificiala. Pacientul va solicita intens eutanasierea.

    Cum ati proceda?

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    39/56

    Eutanasia

    Este cea mai controversata problema debioetica

    Controverse de natura religioasa,medicala, in special, dar si culturale sifilosofice

    Revista Romana de Bioetica, vol.3 nr 4, oct 2005, pg 25

    ,,Principii de bioetica medicala

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    40/56

    Etimologia

    Greaca: Eu = bine, bun Thanatos = moarte,

    Deci ,,moarte buna, ,,moarte usoara

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    41/56

    Definitia

    Pa Petit Larousse Illustr (1995) ,,Amsamblul mijloacelor care provoaca o

    moarte fara suferinta avand drept scopscurtarea unei lungi agonii sau a unei bolifoarte dureroase cu sfarsit fatal.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    42/56

    Eutanasia

    Este cunoscuta si practicata din antichitate Ex: spartanii eliminau nounascutii

    malformati aruncandu-i in prapastie Triburile germanice isi ucideau bolnavii

    incurabili, la fel si eschimosii

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    43/56

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    44/56

    Eutanasia

    Actual Este foarte controversata, puternice opinii

    pro si contra Opinii determinate in primul rand de

    progresele stiintei si tehnicii biomedicale sifarmaceutice (monitorizare pacienti cu

    aparatura ultraperformanta, medicatie deultima generatie care poate prelungi viata)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    45/56

    Intrebarea este: ,,pana unde ?

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    46/56

    Eutanasia

    Alte dileme: In ce moment COSTURILE de intretinere

    artificiala a vietii depasesc limita morala deprelungire a vietii?

    Cat timp mentinem terapia de sustinere labolnavii comatosi?

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    47/56

    Argumente

    Morale: Compasiune Bine/rau Blamarea / valorizarea suferintei

    Psihologice: Exprimarea libera a vointei in contextulafectiunilor incurabile, debilitante sau

    invalidante

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    48/56

    Argumente

    Sociologice: Impactul eutanasiei asupra familiei pacientului in

    cauza

    Deontologice: Menirea medicului este de a vindeca, nu a ucide

    Medicale: Limitele medicale inn tratamentul anumitor afectiuni

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    49/56

    Juridice : legiferarea

    Religioase: dreptul de viata si de moarte ca atribut

    exclusiv al Divinitatii

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    50/56

    Ex atribut contra: Necesitatea respectarii dreptului la viata al

    fiecarei fiinte umane.

    Pro:

    Libertatea individuala de a decide momentul sifelul mortii + pastrarea demnitatii umane in fatamortii (Scripcaru et all, 1998, pg 20)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    51/56

    Criterii majore de clasificare

    Vointa pacientului:

    Eutanasia voluntara (exprimarea libera si repetata a

    dorintei de eutanasiere)

    Eutanasie involuntara (pacientul nu este consultat in

    ceea ce priveste actul eutanasiei sau chiar se ignoradorinta sa)

    Eutanasie non-voluntara: pacient in coma

    Trif, Astarastoaie, Cicora 2002, 2004, Circore, Astarastoaie, 2004)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    52/56

    Modul de actiune:

    Activa (pozitiva, directa, ,,mercy killing)prin mijloace directe

    Pasiva (negativa, indirecta, ,,letting die)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    53/56

    Responsabilitatea medicala

    Se refera in primul rand la eutanasia activa sipasiva

    Actiunea directa cu scopul decesului pacientului

    este interzisa Exista totusi situatii in care medicului i se

    permite retragerea/neinstituirea tratamentuluilasand pacientul sa moara (respectul pentru

    viata nu inseamna neaparat a o prelungi lanesfarsit, in orice conditii)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    54/56

    Exista diferente (prevazute prin legi)

    specifice fiecarei tari, diferente care facdistinctia intre tratamentul ordinar si celextraordinar (ex alimentatia artificiala inGermania = tratam. Obligatoriu, ordinar;

    in Olanda = extraordinar)

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    55/56

    Exista cel mai acut dilema medicului infata pacientului terminal care in suferintacare expres sa fie eutanasiat si/sau sa nu

    fie reanimatdilema intre indatoririlemedicale si principiul autonomieipacientului.

  • 7/22/2019 Curs Bioetica 4 Eutanasia

    56/56

    SUICIDUL ASISTAT MEDICAL

    = act de sinucidere intentionala in prezentamedicului care furnizeaza mijloacele si/ saucunostintele

    Diferentiat de eutanasia voluntara in care

    medicul indeplineste actul respectiv Pacientul are rol activ in ambele situatii SAM a fost initiat de medicul Jack Kevorkian, autorul controversatei ,,Suicide

    machine (mercytron) cu ajutorul careiapacientul isi injecteaza doza de oxid de carbonpe masca.


Recommended