Home >Documents >Curs Arhitectura In turism by Spanu Radu

Curs Arhitectura In turism by Spanu Radu

Date post:30-Oct-2014
Category:
View:251 times
Download:18 times
Share this document with a friend
Description:
Curs Arhitectura In turism by Spanu Radu
Transcript:

UNIVERSITATEA BABE-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA Centrul de Formare Continu, nvmnt la Distan i cu Frecven Redus Facultatea de GEOGRAFIE Specializarea: GEOGRAFIA TURISMULUI Disciplina: ARHITECTURA N TURISM

SUPORT DE CURSANUL II - Semestrul 1

Cluj-Napoca 20121

UNIVERSITATEA BABE-BOLYAI CLUJ-NAPOCA FACULTATEA DE GEOGRAFIE ANUL UNIVERSITAR: 2012-2013 ANUL I/SEMESTRUL II SPECIALIZARE: GEOGRAFIA TURISMULUI (NVMNT LA DISTAN) SYLLABUS DISCIPLINA: ARHITECTUR N TURISM I. Date de identificare ale titularului de curs i a [email protected]

1) Date de contact ale titularului de curs Nume: Conf. univ. dr. Radu SPNU

2) Date de identificare a cursului Numele cursului: Arhitectura n turism

Birou: Birou S50, sediul Facultii de Geografie, Str. Clinicilor, nr. 5-7 (Et.1.) Telefon: 0756 O98 929 (zilnic ntre orele 1000-1400) Fax: 0264-414 370

Codul cursului: GTU 2112 Anul, Semestrul: anul II, semestrul I Tipul cursului: obligatoriu Pagina web a cursului: cursul este postat pe pagina web a Facultii de Geografie: http://geografie.ubbcluj.ro/, https://portal.portalid.ubbcluj.ro/

E-mail: [email protected] Consultaii: mari, orele 1200-1400 II. Condiionri i cunotine prerechizite Participarea la cursul ARHITACTURA N TURISM nu este condiionat de parcurgerea i promovarea vreunei discipline aferente anului I de studii de ctre studenii specializrii GEOGRAFIA TURISMULUI, modul Bologna. ns, asimilarea i nelegerea eficient a coninuturilor tiinifice promovate i susinute n cursul de fa, poate fi mult facilitat de prezena i nelegerea coninuturilor predate la urmtoarele discipline aferente semestrului I, din anul I de studii: GEOGRAFIA GENERAL A TURISMULUI sau POTENIALUL TURISTIC AL RELIEFULUI I VALORIFICAREA LUI, discipline care pot contura o imagine general a coordonatelor majore pe care nveliul geografic le induce n fenomenul turistic romnesc i internaional. III. Descrierea cursului: Cursul Arhitectura n turism este centrat pe urmtoarele aspecte i obiective tiinifice: a). Cunoaterea obiectului i domeniului de aplicare a creaiei de arhitectur, cu focalizare pe conceperea, structurarea i realizarea unitilor de primire turistice; b). Analiza fenomenului turistic, studierea sa ca activitate economic n strns corelare cu alte ramuri ale produc iei materiale, n contextul dezvoltrii durabile; c). Abordarea sistemic a interrela iilor ce se stabilesc ntre activit ile din turism, arhitectur, urbanism i amenajarea teritoriului; d). Evoluia istoric a conceptului arhitectural, stilurile i curentele din arhitectur la nivel european / mondial i naional; e).Cunoaterea programelor de arhitectur n turism structurat pe tipurile activit ilor turistice; f). Importana practic a cursului rezid tocmai n temeinica i riguroasa cunoa tere a valorilor patrimoniului natural i cultural ce devin int i cadru pentru activit ile turistice; analiza fenomenului turistic ca activitate profitabil din domeniul serviciilor surs de profit,, generatoare de locuri de munc. g). Cunoa terea cadrului legislativ specific. Valenele practice menionate sunt dublate de rezolvarea unor aplicaii practice existente n cadrul fiecrui modul de studiu i care pun studentul n faa unor situaii concrete de analiz, sintez i decizie.

2

IV. Organizarea temelor n cadrul cursului: a) Cursul ARHITECTURA N TURISM este structurat pe 3 module de nvare ce corespund disciplinelor ce conlucreaz la definirea fenomenului turistic, a interrelaiilor ce se stabilesc cu teritoriul, localitile i comunitile locale.Tematica fiecrui curs se va regsi n temele i aplicaiile practice. n cadrul modulelor propuse se opereaz cu dou tipuri de coninuturi informaionale: (1) coninuturi informative, legate de structur, coninut i caracteristicile de ansamblu i (2) coninuturi formative (aplicaii practice) legate de abordarea unor modele practice de analiz i sintez. Modulul I: Arhitectura i turismul Coninuturi informative: 1) Noiuni introductive ce este arhitectura; 2) Ce este turismul; 3) Urbanismul n Grecia i Roma Antic; 4) Stilurile arhitecturale prezentare general; Coninuturi formative (aplicaii practice): 1) Semnificaia i definirea domeniului creativ al arhitecturii; 2) Definirea turismului 3) Inter-relaii arhitectur / turism 4) Noiuni despre urbanism - tiina organizrii spaiului urban / evoluie istoric Modulul II: Evoluia arhitecturii elemente din Istoria Civilizaiei 5) Arhitectura n antichitate: Orientul Mijlociu, Egiptul, Grecia i Roma; 6) Evul Mediu European stilul romanic; 7) Stilul gotic; 8) Stilul gotic n spaiul carpato danubian; 9) Stilul Baroc i Roccoco; 10) Clasicismul i curentele moderne; 11) Minimalismul; Coninuturi formative (aplicaii practice): 5) Arhitectura n perioada antichitii 6) Arhitectura n perioada Evului Mediu; 3). Considerente asupra perioadei moderne, arhitectura i turismul. Modulul III: Programe de arhitectur n turism: 1). Hotelul tipuri de programe adaptate la zone geografice; 2). Hotelul urban; 3). Hotele extreme; 4). Motelul, botelul, hipotelul; 5). Pensiunea urban i pensiunea rural; 6). Casa de vacan, cabana, adpostul alpin; 7). Satul de vacan, programele arhitecturale pentru camping i caravaning; 8). Staiunea turistic; Coninuturi formative (aplicaii practice):: 1) Schema funcional a unui hotel; 2) Schema funcional a unui camping / caravaning cu localizare spaial; Modulul IV: Analiza fenomenului turistic, legislaie Coninuturi informative:

3

1) Abordarea sistemic a fenomenului turistic, analiza teritorial; 2). Turismul strategia de dezvoltare regional i naional pe termen scurt, mediu i lung; 3). Strategia turismului rural; 4). Turismul forme de organizare i experiene europene; 5). Elemente de legislaie. Coninuturi formative (aplicaii practice): 1) Analiza reelei turistice regionale; 2) Pregtirea documentaiilor tehnice pentru o unitate turistic de primire i alimentaie public. Temele majore propuse, acompaniate de aplicaiile practice aferente fiecrui modul s-au dovedit n timp, a fi, o modalitate extrem de pragmatic i facil de interpretare i nelegere corect a coninuturilor teritoriale i a interrelaiilor existente n cadrul Europei. b) Fiecare tem/modul (coninuturile informative i aplicaiile practice aferente) pot fi consultate pe site-ul Facultii de Geografie, la adresa http://geografie.ubbcluj.ro/, https://portal.portalid.ubbcluj.ro/, precum i pe CD-urile ce vor fi oferite studenilor de la specializarea GEOGRAFIA TURISMULUI, forma de nvmnt ID. Descrierea conceptelor majore pentru fiecare tem/modul i pentru fiecare aplicaie practic aferent fiecrei teme/modul pot fi gsite n syllabusul cursului. c) Obiectivele general al cursului i Organizarea. Obiectivele generale ale cursului au menirea de a ghida studenii pentru: nelegerea i receptarea complexitii fenomenului turistic la nivel regional, naional i extern; receptarea i cunoaterea interrelaiilor turism / teritoriu / resurse / comuniti umane;; aplicarea cunotinelor teoretice dobndite Cursul va fi structurat n patru pri, aferente celor patru module prezentate mai sus: V. Formatul i tipul activitilor implicate de curs (sarcinile practice ale studentului) a) Sarcini La acest curs vei avea de realizat mai multe sarcini (rezolvarea unor aplicaii practice) a cror pondere total n nota final va fi de 50%; restul de 50% constituie evaluarea cunotinelor finale dobndite n cadrul cursului. Sarcinile sunt centrate pe rezolvarea unor probleme de analiz i sintez. Vei fi anunai (prin e-mail) cnd o nou sarcin a fost afiat on-line. Este n avantajul dumneavoastr s realizai sarcinile propuse la scurt timp dup ce ele au fost afiate, deoarece termenele limit trebuie respectate strict. Datele limit de evaluare a sarcinilor propuse anterior vor fi, de asemenea comunicate iniial (atenie!!! unele sarcini vor avea termen limit n decursul primelor trei sptmni de la nceperea cursului). b) Teme de cas Pentru fiecare modul citii seciunea aferent din suportul de curs i bibliografia indicat la fiecare curs. Luai notie pentru a nelege mai bine informaiile i pentru a studia mai trziu. Temele de cas vor fi prezentate cu ocazia fiecrei ntlniri modulare, sau trimise pe una din adresele de e-mail menionate mai sus. Ponderea lor n nota final de promovare a examenului va fi de 50%. c) Examenul Dup ce ai rezolvat toate aplicaiile practice aferente pregtirii preliminare (a cror pondere n nota final va fi de 50%) este momentul s studiai pentru examenul final (cu pondere de 50% n nota final). Pentru examenul final vei nva din suportul de curs i din bibliografia indicat. d) Comunicarea on-line: Anunuri, E-mailuri i Forum de discuii Majoritatea informaiilor v vor fi transmise prin intermediul seciunii Anunuri de pe site-ul Facultii de Geografie, la adresa http://geografie.ubbcluj.ro/, https://portal.portalid.ubbcluj.ro/, precum i prin intermediul e-mail-ului. n consecin, consultarea zilnic a e-mail-ului i a Site-ului Facultii de Geografie este o sarcin absolut necesar. Suntei responsabili de a lua la cunotin toate informaiile pe care vi le trimitem prin intermediul celor dou surse de informaie deja menionate. Este responsabilitatea dumneavoastr s v pstrai la zi adresa de e-mail. VI. Bibliografie obligatorie

Sursele bibliografice obligatorii sunt: Butura Valer - ,,Strvechi mrturii de civilizaie romneasc Ed. tiinific i Enciclopedic Bucureti 1989, 4

Stoica Georgeta i Petrescu Paul - ,,Dicionar de art popular romneasc - Ed. tiinific i Enciclopedic Bucureti 1985, Petrescu Paul ,, Creaia plastic romneasc Ed Meridiane 1976 Busagli Marco ,,S nelegem arhitectura Ed. Enciclopedic RAO 2005 Lzrescu Cezar ,,Construcii hoteliere Ed. Tehnic Bucureti; Tricu Aurelian -,, Arhitectura obiectiv i cadru pentru turism Ed. Tehnic Bucureti 1976; Grand Larousse Encyclopedique , Paris 1964; Candilis Georges ,, Recherches sur larchitecture de loisired. Eiroles / Paris 1973; Labasse Jean ,, Mediul natural i geografia voluntar n Revista 2000, Paris Nr:4 /09 / 1967 Gordeky Louise ,, Architecture Gothique Ed. Berger Levrault, Paris Helenic Ministry of Culture - ,, Military Architecture networks Athens 2002; Wimberly Allison Tong & Goo ,, Designing the Worlds best RESORTS Ed. Images / Publishing 2004 Lowdon John ,,Early Christian & Byzantine Art Ed. Art and Ideas iplac Ioan Marian ,, Fortified Churches of Transylvanian Saxons Ed. Mediaprint Drgan Vasile ,, Dicionar Enciclopedic de Art Medieval RomneascEd. tiinific i Enciclopedic Bucureti 1976.

Lucrrile menionate se gsesc la Biblioteca Facultii de Geografie i la Biblioteca Central Universitar Lucian Blaga Cluj-Napoca. n suportul de curs, la finele fiecrui modul sunt precizate att referinele bibliografice obligatorii, ct i cele facultative. Sursele bibliografice au fost astfel stabilite nct s ofere posibilitatea adncirii nivelului de analiz i, implicit comprehensiunea fiecrei teorii. VII. Materiale i instrumente necesare Optimizarea secvenelor de nvare/formare reclam accesul studenilor de la specializarea Geografia Turimului, forma de nvmnt nvmnt la Distan la urmtoarele resurse: Computer conectat la INTERNET (pentru a putea accesa toate informaiile): date, termene, suporturi de lucru-hri mute, hri digitizate, hri model, explicaii etc; Imprimant (pentru tiprirea materialelor-suport, a temelor redactate, a studiilor de caz i problematizrilor existente); Acces la resursele bibliografice (ex: abonament la Biblioteca Central Universitar Lucian Blaga, abonament la Biblioteca Facultii de Geografie etc); Acces la echipamente de fotocopiere. VIII. Calendarul cursului Pe parcursul semestrului I, de-a lungul cruia se studiaz disciplina de fa, sunt programate 3 ntlniri fa n fa (consultaii) cu toi studenii, la care se adaug ntlnirea destinat derulrii examenului final. Ele au menirea soluionrii directe (fr intermediari) a oricror nelmuriri de coninut tiinific i de monitorizare a modului n care sunt rezolvate sarcinile practice (aplicaiile). Pentru prima ntlnire este obligatorie studierea atent a materialelor cuprinse n primului modul (temele aferente acestuia) i rezolvarea aplicaiilor (coninuturilor formative) de la modulul 1; Pentru a doua ntlnire este obligatorie studierea atent a materialelor cuprinse n modulul 2 (temele aferente acestuia) i rezolvarea aplicaiilor (coninuturilor formative) de la modulul 2. Se vor explica aplicaiile aferente modulului 2; Pentru a treia ntlnire este obligatorie studierea atent a materialelor cuprinse n modulul 3 (temele aferente acestuia) i rezolvarea aplicaiilor (coninuturilor formative) de la modulul 3. Se vor explica aplicaiile aferente modulului 3; n cadrul celei de a treia ntlniri se vor verifica i, eventual corija toate aplicaiile practice existente pe parcursul celor 3 module (care vor constitui 50% din nota final).

5

n cadrul ntlnirii cu numrul patru se va derula examenul final, examen cu pondere de 50% din nota final i se va comunica cursanilor numrul de puncte (maxim 50) obinute pe baza rezolvrii aplicaiilor practice din modulele 1-3. Datele orientative ale celor PATRU ntlniri sunt precizate n calendarul sintetic al disciplinei i n tabelul de mai jos.

Calendarul sintetic al disciplineiNr. crt 1 ntlniri directe Activiti - discutarea temelor de curs de la modulul 1 - discutarea aplicaiilor practice de la modulul 1 - discutarea temelor de curs de la modulul 2 - discutarea aplicaiilor practice de la modulul 2 - predarea materialelor rezultate din rezolvarea aplicaiilor de la modulul 1 - discutarea temelor de curs de la modulul 3 - discutarea aplicaiilor practice de la modulul 3 - predarea materialelor rezultate din rezolvarea aplicaiilor de la modulul 2 - discutarea temelor de curs - discutarea aplicaiilor practice Data 10 noiembrie 2012 orele 14,00 16,00 (sala S22) Pondere aplicaii practice/examen final 10 puncte

ntlnirea 1

2

ntlnirea 2

08 decembrie 2012 orele 14,00 16,00 (sala S22)

10 puncte

3

ntlnirea 3

12 ianuarie 2013 orele 14,00 16,00 (sala S22)

10 puncte

5

ntlnirea 4 (Examenul)

- predarea materialelor rezultate 10 puncte + 50 puncte din rezolvarea aplicaiilor de la Ianuarie 2013 modulul 3- derularea examenului (sala S22) (examenul final) final calendarul este doar orientativ (datele exacte se vor stabili ulterior i vor fi comunicate studenilor)

IX. Politica de evaluare i notare Procesul de evaluare i stabilirea notei finale la acest curs va avea dou componente: 1. nsumarea punctajelor obinute pentru rezolvarea sarcinilor de lucru (aplicaiilor practice existente n fiecare din cele patru module): 10 puncte/aplicaii practice/modul....40 puncte maxim; 2. nota obinut la examenul final (derulat n cadrul celei de a patra ntlniri directe): 50 puncte maxim; 3. 10 puncte se acord din oficiu, rezultnd un punctal total maxim de 100 puncte, aferent notei finale 10. Fiecare modul cuprinde un numr de aplicaii practice, care vor fi puse la dispoziia tutorelui, a cursantului, prin intermediului suportului de curs i a materialelor bibliografice obligatorii. De asemenea, fiecare aplicaie practic va fi discutat n cadrul primelor trei ntlniri cu studenii, urmnd ca ulterior, ele s fie rezolvate i transmise titularului de curs. Pentru predarea temelor, se vor respecta cu strictee cerinele titularului de curs, orice abatere de la acestea aducnd dup sine penalizri sau pierderea punctajului corespunztor acelui set de sarcini practice. Evaluarea aplicaiilor practice se va face imediat dup primirea lor, iar afiarea pe site-ul facultii a punctajelor obinute de ctre fiecare student se va realiza n cel mult dou sptmni de la data depunerii/primirii aplicaiilor. Dac studentul consider c activitatea sa practic a fost subapreciat de ctre evaluator, atunci poate solicita feed-back suplimentar prin contactarea direct a evaluatorului sau a tutorelui, prin e-mail sau direct. Nota final la acest curs va fi bazat pe procentele cumulate din ntreg, iar notele vor avea la baz criterii de performan.

6

Pentru obinerea unui punctaj complet este nevoie de rezolvarea tuturor aplicaiilor practice existente i de prezena la examenul final, punctele fiind cumulate din aceste dou forme de evaluare. Lipsa uneia dintre aceste dou componente se soldeaz cu lipsa notei finale din ecuaia de notare i, implicit, nepromovarea examenului final. X. Elemente de deontologie academic Corpul profesoral al Facultii de Geografie din cadrul Universitii Babe-Bolyai Cluj-Napoca, pleac ntotdeauna de la premisa conform creia, studenii acestei faculti, indiferent de formula educaional pe care o adopt (zi/ID) i specializarea urmat, sunt persoane mature i responsabile. Totui, pentru a evita eventualele situaii n care se pune n discuie onestitatea cursantului, trebuie s stabilim de la bun nceput ce constituie fraud. O form concret de fraud este plagiatul. Prin urmare, doresc i pretind ca dumneavoastr s fii unica persoan care realizeaz sarcinile stabilite pentru acest curs (i nu altcineva). Dac utilizai idei sau fragmente din scrierile altei persoane sau resurse suplimentare pentru realizarea sarcinilor de lucru, trebuie s citai, iar lucrrile respective s fie menionate n bibliografia dumneavoastr. Suplimentar, v rugm s consultai politica Universitii BabeBolyai privind plagiatul i s reflectai asupra consecinelor ce decurg dintr-o astfel de atitudine ingrat. Pentru eventuale explicaii suplimentare, chiar i pentru exemple concrete, v stau la dispoziie. XI. Studeni cu nevoi speciale Nevoile speciale se refer la o serie de dizabiliti fizice, dizabiliti de nvare/receptare, cele datorate lipsei de cunotine, deprinderi i prerechizite aferente acestui curs. Studenii care, din nefericire se pot afla ntr-una din aceste situaii sunt rugai s m contacteze la nceputul cursului pentru a putea interveni i ajusta situaia (spaii special amenajate etc) pentru ca rezultatele la final s fie cele scontate. XII. Strategii de lucru recomandate V recomand s v alocai cel puin la fel de mult timp pentru studiul fiecrei teme/modul i pentru realizarea sarcinilor practice, cu varianta n care, ai fi studiat acest curs n formulanvmnt de zi. Stabilii-v un orar zilnic pe care s l rezervai studiului la aceast disciplin. Putei ncepe prin a v realiza un calendar sptmnal cu toate cursurile dumneavoastr, timpul alocat pentru activitile impuse de locul de munc i de alte obligaii. ncercai pe ct posibil s v ncadrai n urmtoarele rigori: pregtii-v pentru sarcinile ce le avei de rezolvat, citind din timp prile relevante din suportul de curs; rezolvai exemplele oferite; rezolvai aplicaiile din suportul de curs; ncercai s rezolvai toate aplicaiile existente; dac ntmpinai dificulti, e-mailul meu v st la dispoziie pentru explicaii suplimentare; trimitei-mi un e-mail cu problema la care vai blocat pentru a v oferi soluia corect; citii cu atenie instruciunile de urmat pentru rezolvarea fiecrei aplicaii practice; de cele mai multe ori, este precizat forma n care sunt ateptate rspunsurile dumneavoastr; v rog s punei ntrebri; curiozitatea i ntrebrile diverse (la obiect) constituie un element esenial pentru nvare; ncercai s contactazi un student, coleg cu dumneavoastr la aceeai specializare, forma la zi, pentru a v consulta n cazul unor dificulti. Respectnd cerinele i rigorile impuse de ctre acest curs, el v poate oferi o ampl deschidere ctre orizonturile largi i complexe ale geografiei regionale n general i ale continentului Europa, n special.

CLUJ-NAPOCA, 01.10. 2012

conf. univ. dr. arh. Radu SPNU

7

II. Suportul de curs propriu-zis MODULUL I. NOIUNI INTRODUCTIVE, DEFINIREA I CARACTERIZAREA COMPONENTELOR A. Scopul modulului: Modulul este destinat cunoaterii i nelegerii coninutului domeniilor specifice ale ARHITECTURII i TURISMULUI, ale patrimoniului natural/cultural(construit) i ale activitilor specifice ale turismului, a inter-releiilor dintre aceste componente, a inter-relaiilor dintre sistemul dinamic creat cu: celelalte activiti economice, comun itatea uman, cu mediul ambiant. B. Obiectivele modulului: Principalele obiective ale modulului se refer la cunoaterea urmtoarelor aspecte: - Definirea Arhitecturii, obiectul su de studiu; - Promotori ai teoriei arhitecturii; - Arhitectura i urbanismul; - Urbanismul - tiina organizrii i planificrii spaiale,, legtura inseparabil cu arhitectura; - Arhitectura i turismul, componente ale civilizaiei. C. Structura logic a modulului: Prezentarea noiunilor introductive i definirea disciplinelor care au ca obiect arhitectura i turismul; Prezentarea evoluiei arhitecturii, de ce arhitectura devine int i cadru pentru activitile turistice; Evoluia aezrilor urbane, importana cunoaterii rolului urbanismului ca disciplin n desfurarea activitilor din turism; Prezentarea modurilor de practicare a turismului, de la caracterul elitist la turismul de mass; Forme de turism i grad de suportabilitate. D. Coninutul informaional detaliat: 1. NOIUNI INTRODUCTIVE 1.1. Definiii: ARHITECTURA este definit ca o activitate uman ce mbin caracteristici i practici ale produciei materiale cu valenele creaiei artistice. Istoria i teoria arhitecturii, ca instrumente ale cunoaterii tiinifice, sunt componentele de baz ale tiinei arhitecturii. Sub aspect teoretic i practic arhitectura reprezint materializarea interveniei umane asupra mediului natural, iar componentele fenomenului arhitectural: funciune, structura i plastica, reflect armonizarea comenzii sociale cu posibilitile materiale, cu gradul de civilizaie, n contextul unor condiii de mediu natural, sociale i politice date. Arhitectura este o expresie i un document al civilizaiei umane. Arhitectura este fizionomia naiunilor afirm A. de Custine, iar Balzac o considera pn la un punct, expresia civilizaiei unui popor. Pierre Vago1 o definete ca arta, tiina, tehnica, expresie a societii, expresia personalitii; fenomen deopotriv social i plastic, limbajul estetic al unei etici.1

Vago Pierre (n.20 august 1910, Budapesta), important arhitect funcionalist francez, toeretician i publicist. Studiaz la Scoala Special de Arhitectur din Paris cu celebrul arhitect August Perret. Arhitect i urbanist consacrat, devine redactor ef al revistei L Architecture dajourd-hui, secretar general al Uniunii Internaionale a Arhitecilor (1948), profesor onorific al Politehnicii din Budapesta i al Universitii din Stuttgart.

8

Fig. Nr:1. - Parthenonul Acropola din Atena (foto. autor)

Arhitectura2 - (lat. Arhitectura din gr.architekton constructor) - ,,este activitatea care const n capacitatea de a organiza funcional, structural i plastic spaiul construit pentru satisfacerea tuturor necesitilor materiale i spirituale ale oamenilor. ... Primele construcii... dateaz din comuna primitiv...: bordee, colibe, locuine lacustreprecum i monumente funerare sau de cult: dolmene, cromlehuri, menhire. Pn n veacul al VI lea .d.C. arta de a construi se transmitea direct, n cadrul antierelor... ntr-o definiie simpl, arhitectura este arta de a construi sau arta construirii edificiilor, n proporii i conform unor reguli determinate. Marele arhitect francez de origine elveian, Le Corbusier definea arhitectura ca: ,,Un joc savant, corect i magnific al volumelor, combinate n lumin. Amploarea fenomenului constructiv, caracterul su larg, atotcuprinztor, definesc arhitectura ca ,,Regin a artelor. E. Pelleton considera c ,,Arta ncepe prin arhitectur, baza i cadrul celorlalte arte, crora le este suport i adpost totodat. Arhitectura nu a fost niciodat socotit o art liber, n sine, ci dimpotriv, profund condiionat de mediul social. Concepia funcionalist i are rdcinile n gndirea antic greac, dup care: ,,Nu este un monument perfect dect cel ce este frumos, confortabil i solid totodat. Ea se dezvolt continuu pn n timpurile noastre, mpletindu-se cu tehnica n aa msur nct invenia tehnic i materialele noi i disputa nu de puine ori ntietatea, cu modelarea plastic. Orice proces artistic include un anumit procentaj de tehnic, dar opera arhitectural rmne rezultatul unei creaii artistice.

2

Mic Lexicon Ilustrat al Noiunilor de Sistematizare/Mircea Carda i colectiv/ Ed. Tehnic 1983

9

.Fig. Nr.2. - Propileele - Acropola din Atena (foto. autor)

Arhitectul acel Archos Tecton, (n greaca veche: eful echipei de constructori), este, conform unui text vechi, acela care conduce construciile dup regulile artei de a cldi, care deseneaz planurile i ntocmete devizele. Vitruviu, (Marcus Vitruvius Pollio n.85a.C )3 - cere arhitectului s tie tot, nu numai s fi studiat n profunzime desenul, geometria, optica, aritmetica, fizica i toate tiinele ce au raporturi cu construcia, - dar s tie i astronomia, pentru a putea construi cadrane solare medicina, pentru a ti s aleag cel mai bun amplasament al cldirii din punct de vedere al higienei, istoria, pentru a cunoate stilurile i ornamentele, muzica, pentru a putea asigura acustica teatrelor, - jurisprudena pentru a respecta legislaia construciilor, - literatura, pentru a-i putea redacta memoriile i a expune limpede proiectele sale i, n sfrit filozofia, care l va apra mpotriva speculaiilor sordide, nedemne de o profesiune att de onorabil i care i va da mrinimia, spiritul de dreptate, de dezinteresare ntr-un cuvnt, toate virtuile care s-i aduc ncrederea i stima concetenilor si Numele majoritii arhitecilor din antichitate i din Evul Mediu s-a pierdut n anonimat. Azi creterea importanei i a numrului arhitecilor este direct proporional cu dezvoltarea procesului de urbanizare, fenomen ce atinge acum dimensiuni incredibile. nc n anul 1980, - existau 20 de metropole cu peste 7 milioane de locuitori. Parisul are mai muli locuitori dect Suedia sau Belgia; Tokyo depete populaia statului Chile, New-York-ul pe cea a Ungariei sau a Ghanei, iar Calcutta are tot atia locuitori ca i Grecia.

3

arhitect i inginer militar roman, printele istoriei i teoriei arhitecturii. Capodopera sa este tratatul de teoria arhitecturii De Architettura, n care sunt concentrate cunotinele i concepiile epocii lui Augustus. Format din zece cri, doar primele apte se ocup propriu-zis de arhitectur: ce caliti trebuie s aib arhitectura, despre alegerea terenului de construcie, materiale, cum se extrag pietrele, tierea i ecarisarea lemnului, despre temple, ordine arhitecturale, ornamente i decoraie, etc. Cartea a VIII/a se ocup de hidraulic, a noua de gnomonica (trasarea cadranelor solare) i a zecea de mecanic aplicat la arhitectur i maini de rzboi. Primul exemplar a fost regsit, se pare n secolul XIII la Mnstirea din Monte Cassino; prima tiprire s-a fcut la Veneia (1497), apoi la Roma n anul 1511 de Fra Giovanni Giocondo da Verona. Este tradus (1678-84) i n limba francez de Cl. Perrault.

10

Fig. Nr.3. Londra vedere aerian.

Arhitectura, ca i urbanismul, au devenit tiine pluridisciplinare, care reunesc activitatea arhitecilor, inginerilor, urbanitilor, peisagitilor, cu cea a economitilor, sociologilor, psihologilor, a ecologilor, etc. n ultimii zece ani, arhitectura a nregistrat o mutaie radical a crei rapiditate i amploare sunt fr egal n Istorie. De la dogmatismul micrii Moderne i de la faza reconstruciei care a urmat celui de-al doilea Rzboi Mondial, se ajunge la o ideologie pluralist, care a mbriat avangarda High-Tech, tradiia clasic i toate colile intermediare. ,,A da noblee obinuinelor omeneti, fcndu-le s participe armoniei, a distribui i a limita n mod ingenios spaiile n care ei se mic, a propune premize gndirii, iat care a fost ntotdeauna rolul arhitecturii. Imagine a tuturor simbolurilor rzboinice, religioase sau familiare, arhitectura le-a exprimat cu o egal miestrie, cu aceleai mijloace i cu aceeai disciplin. (G.M. Cantacuzino).4

George Matei Cantacuzino (n.11 mai 1899, Viena 1 nov. 1960 Bucureti) arhitect romn, figura proeminent a arhitecturii romneti interbelice, practicnd un funcionalism uneori cu rezonane neoclasice. Studiaz la coala de Arte Frumoase din Paris (1929). Publicist, restaurator (Palatul Mogooaia), teoretician.

4

11

CHANDIGARH - INDIALe CorbusierConcepie urbanistic aplicat unui ora nou: o reea rutier rectangular unde fiecare ,,ochi de reea delimiteaz o parcel ( unitate rezidenial de 5.000 25.000 locuitori) - cu dimensiuni de 800 x 1200m, cu dotri i servicii complete.La intersecia axelor rutiere mediane este situat Zona Comercial, la extremitatea axei longitudinale - instituiile administrative.

Chandigarh palatul de justiie

.Fig. Nr.4. Arhitectura i urbanismul

Actul creaiei arhitecturale nu poate fi conceput a se desfura / materializa - dect n context spaial (spaiul urban, spaiul rural, cadrul natural - ce conin obiectul de arhitectur), iar urbanismul i amenajarea teritoriului ce guverneaz ordonarea, planificarea i gestionarea spaiului, sunt tiine nrudite i inseparabile de arhitectur. Termenul urbanism5 ,, este un neologism creat acum ceva mai mult de un secol6. Cu toate acestea, noiunea pe care o definete pare a fi a priori tot att de veche ca i civilizaia urban. De fapt, aceast aparent contradicie provine din chiar ambiguitatea care caracterizeaz cuvntul urbanism. Schematiznd, se poate spune c termenul are dou accepiuni. Prima, care este cea mai larg i care aparine n acelai timp limbajului curent, acoper orice aciune contient destinat s conceap, s organizeze, s amenajeze sau s transforme oraul i spaiul urban. i, privit n acest sens, cuvntul urbanism desemneaz n fapt o realitate foarte veche, numit de asemenea i art urban, i care se opune urbanismului n sensul strict al termenului. Aceast a doua accepiune desemneaz o realitate specific: apariia, ctre sfritul secolului al XIX-lea. a unei discipline noi care se vrea a fi o tiin i o teorie a oraului, 7. Aceasta este sensul original al cuvntului urbanism, care nu a fost creat dect pentru a numi aceast realitate nou, dar care este foarte adesea folosit ntr-un sens mult mai larg i imprecis.

56

,,Istoria Urbanismului de Jean Louis HarouelEd. Meridiane Bucureti - 2001 Termenul a fost creat n 1867 de ctre arhitectul spaniol CERDA, n a sa Thorie gnrale de lurbanisation, Paris, 1979 7 F. CHOAZY, Lurbanisme, utopies et ralitis. Une amthologie, Paris, 1965. p.8

12

Prin extensie, termenul urbanism a ajuns s nglobeze o mare parte din ceea ce are legtur cu oraul, indiferent dac este vorba de lucrrile publice, de morfologia urban i de planul oraului, de practicile sociale i de mentalitile oreneti, de legislaia i de dreptul urban. Cuvntul urbanism, n aceast accepiune larg, este adesea aplicat societilor urbane ale trecutului. Se vorbete curent de urbanism chinez, babilonian, grec, roman sau precolumbian pentru a desemna formele urbane caracteristice ale acestor civilizaii... ...Sursele intelectuale directe ale urbanismului modern, disciplin autohton cu pretenii tiinifice, trebuie cutate n dou opere majore ale Renaterii. Prima este De re aedificatoria a lui Alberti, care i propune s defineasc o dat pentru totdeauna regulile raionale permind o creaie armonioas, fie c este vorba de o cas sau de un ntreg ora. Cea de a doua este Utopia lui Morus, prim model spaial i ideologic complet al unei realiti viitoare8... ...Antichitatea greco-roman a contribuit la slbirea relaiilor de dependen ce legau organizarea spaiului construit de religie. n Evul Mediu, chiar dac ntreaga comunitate triete ntr-o ambian profund religioas, autoritile laice sunt cele care se strduiesc s pun stpnire pe spaiul urban. ncepnd cu Renaterea, bazele unei gndiri urbane autonome sunt deja puse, dar ruptura cu trecutul nu se produce nc la nivel faptic, dac raiunea se impune din ce n ce mai mult, utopia rmne nc la porile oraului. Revoluia industrial va fi cea care va da natere urbanismului modern, provocnd o respingere afectiv a concepiilor tradiionale asupra oraului i un larg recurs la utopie, aceasta din urm fiind o neobosit furnizoare de modele spaiale.Fig.Nr:5. Paris Le Corbusier ,,Plan Voisin

PARIS ,,PLAN VOISINLe Corbusier (Charles Edouard Jeanneret 1877 1965) sistematizarea unei pri centrale a capitalei. Zona rezidenial este soluionat cu zgrie-norii ,,Cartesieni care elibereaz solul; cile rutirere sunt suspendate din aceeai raiune de a oferi terenul liber ca spaiu verde i pietonal.

Arhitectura, este apreciat drept cea mai puternic form de exprimare non verbal, ca o sintez a valorilor colective. n contemporaneitate, arhitectura se diversific i se specializeaz pe domenii precise, ntre care:

8

IDEM, La rgle et le modle, Paris, 1980

13

arhitectura de acompaniament9 - ce are ca obiect inserarea unor construcii noi n ansambluri construite cu valoare istoric i arhitectural, restaurri, reconstrucii; arhitectura domestic avnd ca obiect locuina familial, cu extensie la arhitectura rezidenial; arhitectura efemer - ce recurge la soluii tehnologice de avangard (structuri pe cable, gonflabile, etc.) pentru edficarea eficient i rapid a unor construcii cu caracter temporar; arhitectura industrial pentru constuciile i ansamblurile industriale; arhitectura religioas legat de sacru i de construciile de cult;

1.2.Arhitectura n turism ce are ca obiect realizarea construciilor, a infrastructurii turistice, inseparabil legat de urbanism i amenajarea teritoriului.

ARHITECTURAESTE: o activitate operativ, pluri i interdisciplinar de modelare i organizare a materiei i spaiului Arhitectura este fizionomia naiunilor ( A. de Custine). ,, este expresia civilizaiei unui popor ( Balzac). ,, un joc savant, corect i magnific al volumelor combinate n lumin (Le Corbusier). Organizeaz i armonizeaz spaiile , coordoneaz raportul volumelor i formelor, d form volumelor n raport cu dimensiunile corpului uman. Organizeaz i suprarealizeaz ,, lumea intangibil de la care deinem ordinea, proporia i armonia, care constituie virtutea pe acest pmnt ( Plotin : ,, Despre virtute).

TURISMUL

PATRIMONIUL NATURAL I CONSTRUIT Element de atracie; Este vulnerabil,necesit protecie.

COMPONENTE ALE CIVILIZAIEI

Fig. Nr: 6. Corelarea arhitecturii i a turismului, componente ale civilizaiei.

Tema de reflexie Nr: 1: Apreciai modul n care turismul influeneaz/ stimuleaz creaia de arhitectur.

9

Dictionnaire de lUrbanisme / Pierre Merlin & Franoise Choay/ Ed. Quadrige/Manuel Paris 1988

14

1.3.

TURISMUL

TURISMUL Termenul (n pofida unei practici strvechi), dateaz de la nceputul secolului al XVII lea cnd definea astfel voiajul de agrement cu valene educative, iniiatice, elitiste, - efectuat de tinerii aristocrai englezi cu destinaie Roma sau n sens general - Frana. Termenul se extinde i asupra deplasrilor ce au ca int o staiune balnear sau o localitate situat pe litoral. n Anglia, modelul devenit celebru este staiunea Bath, amenajat de Wood tatl i fiul la nceputul sec. XVII, iar staiunea balnear Brighton devine un renumit centru de terapie ce polarizeaz viaa monden - la finele sec. XVIII. Nice, Coasta de Azur, oraele de pe Riviera francez a Mediteranei sunt deja destinaii predilecte ale turismului estival pentru aristocraia englez i autohton. Zonele montane, n special Elveia, devin n aceeai perioad inte predilecte pentru cltorii. n secolul al XIX lea ca rezultat al luptei sindicale se generalizeaz celebrul ,, 8 x 3 (opt ore de munc, opt ore - timp liber i 8 ore de odihn), la care se adaug dreptul la un concediu pltit. Turismul i pierde caracterul elitist i se adreseaz acum tuturor claselor sociale. Apare turismul de mas. Thomas Kook faciliteaz turismul de sfrit de sptmn pentru clasa social nou afirmat prin introducerea transportului pe cale ferat ntre Londra i litoralul englez. Operaiunea reprezint un mare succes, aduce profit i permite stabilirea unor trasee turistice / legturi pe mare ntre Anglia i destinaii din ce n ce mai ndeprtate (Cipru, Cairo, India). n secolul XX n perioada ante i interbelic - turismul social se dezvolt paralel cu diversificarea formelor de primire/gzduire: case i sate de vacan, pensiuni, campinguri, reele hoteliere. Trenul, automobilul i avionul, navigaia pe ape - metamorfozez timpul de deplasare i reduc distanele. Apar i se dezvolt noi forme de turism, fr legtur cu necesitatea petrecerii agreabile a timpului liber, a vacanelor, anume turismul urban, turismul de afaceri, turismul medical. Dezvoltarea activitilor turistice ncepe s ridice probleme legate de imagine, de utilizarea concurenial a spaiului urban, a terenurilor din zonele naturale cu potenial, de modernizarea reelelor de transport i a infrastructurilor tehnico edilitare. De aici rezult interdependena ntre planificarea teritoriului, urbanism, arhitectur i turism.

Fig. Nr: 7. Litoralul Mediteranei (foto. autor).

15

1.4.

URBANISMUL i AMENAJAREA TERITORIULUI

Jean Louis Harouel10 consider termenul urbanism ca un neologism creat acum ceva mai mult de un secol. Noiunea pe care o definete pare a fi a priori tot att de veche ca i civilizaia urban. Termenul are dou accepiuni. Prima accepiune, acoper orice aciune contient destinat s conceap, s organizeze, s amenajeze sau s transforme oraul i spaiul urban. Termenul urbanism a fost creat n 1867 de ctre arhitectul spaniol Cerda, n a sa ,,Thorie gnrale de lurbanisation. Cuvntul urbanism desemneaz n fapt o realitate foarte veche, numit de asemenea i art urban, i care se opune urbanismului n sensul strict al termenului. Aceast a doua accepiune desemneaz o realitate specific: apariia, ctre sfritul secolului al XIX-lea. a unei discipline noi care se vrea a fi o tiin i o teorie a oraului, distingndu-se de artele urbane prin caracterul reflexiv i critic, prin pretenia tiinific11. Prin extensie, termenul urbanism a ajuns s nglobeze o mare parte din ceea ce are legtur cu oraul: lucrrile publice; morfologia urban; planul oraului; practicile sociale i de mentalitile oreneti; legislaia i dreptul urban. Cuvntul urbanism, n aceast accepiune larg, este adesea aplicat societilor urbane ale trecutului. Se vorbete curent de urbanism chinez, babilonian, grec, roman sau precolumbian pentru a desemna formele urbane caracteristice ale acestor civilizaii.Sursele intelectuale directe ale urbanismului modern, disciplin autohton cu pretenii tiinifice, trebuie cutate n dou opere majore ale Renaterii. Prima este ,,De re aedificatoria a lui Alberti, care i propune s defineasc o dat pentru totdeauna regulile raionale permind o creaie armonioas, fie c este vorba de o cas sau de un ntreg ora. Cea de a doua este ,,Utopia opera lui Thomas Morus, prim model spaial i ideologic complet al unei realiti viitoare12. nainte de afirmarea unui discurs teoretic autonom,s-a desfurat n Occident o lung faz pregtitoare. O parte a umanitii s-a ndeprtat de gndirea care supunea spaiul urban unor reguli dirijate de religie, de sacru, apropiind o de practicile i aciunile sociale conforme unei anumite concepii asupra lumii. Acest fenomen acoper ns o perioad de timp ndelungat. - Antichitatea greco-roman a contribuit la slbirea relaiilor de dependen ce legau organizarea spaiului construit de religie. - n Evul Mediu, chiar dac ntreaga comunitate triete ntr-o ambian profund religioas, autoritile laice sunt cele care sestrduiesc s pun stpnire pe spaiul urban. ncepnd cu Renaterea, bazele unei gndiri urbane autonome sunt deja puse, dar ruptura cu trecutul nu se produce nc nivel faptic,.. ,, dac raiunea se impune din ce n ce mai mult, utopia rmne nc la porile oraului. 13 Revoluia industrial va fi cea care va da natere urbanismului modern, provocnd o respingere afectiv a concepiilor tradiionale asupra oraului i un larg recurs la utopie, aceasta din urm fiind o neobosit furnizoare de modele spaiale.

10

n ,, Istoria Urbanismului Ed.Meridiane / Bucureti2001

11 1213

F. Choay n ,,Lurbanisme, utopies et ralitis. Une anthologie, Paris, 1965. p.8 idem, La rgle et le modle, Paris, 1980idem

16

AMENAJAREA TERITORIULUI / PLANIFICAREA TERITORIAL Au ca obiect organizarea gestiunea responsabil a spaiului, analiza structurilor spaiale majore, analiza evoluiei spaio-temporale a acestor structuri.. Planificarea teritorial analizeaz spaiul terestru la nivel global, la nivel continental / regional, naional, la nivelul regiunilor de dezvoltare de pe teritoriul naional, a unitilor teritorial administrative (judee, municipii, orae, comune). Amenajarea teritoriului se focalizeaz pe un sistem teritorial, pe reeaua de localiti, lund n considerare elementele componente precum i inter-relaiile ce se stabilesc ntre acestea, relaiile din interiorul componentelor ce pot duce la modificri ale inter-relaiilor, precum i relaiile ce se stabilesc ntre sistemul analizat i sistemul superior din care face parte. Etapele planificrii teritoriale i ale amenajrii teritoriului cuprind analiza situaiei existente, evidenierea disfuncionalitilor, ierarhizarea disfuncionalitilor, stabilirea direciilor principale de intervenie, propunerea msurilor de reglementare, aplicarea i monitorizarea implementrii msurilor (reglementrilor). Modelarea proiectului final include opiunile factorului de decizie ( puterea politic sau finanatorul) i opiunile comunitii prin dezbateri publice. Componentele sistemului teritorial sunt: localitile, ierarhizate dup puterea de polarizare, vectorii de for sau axele de dezvoltare,suportul geografic, profilul economic primar, inter relaiile cu unitile holarhice superioare (conintoare), principalele bariere orografice. Vectorii de dezvoltare, (axe sau culuare de dezvoltare), sunt constituii din fluxuri de materie, persoane, informaie. Ca rang, aceste axe pot fi: internaionale sau continentale, naionale, regionale i locale. Axele de dezvoltare unesc polii de dezvoltare cu localitile componente ale reelei de localiti, polarizeaz sectoarele periferice. Barierele orografice genereaz un consum sporit de energie, influeneaz factorul timp / distan, accesul n teritoriu, comunicarea. Direciile de dezvoltare vizeaz mbuntirea accesibilitii, echiparea teritoriului, dezvoltarea superioar a conexiunilor din sistem, dezvoltarea economic echilibrat, valorificarea specificului local. Se identific astfel vocaia de dezvoltare a componentelor teritoriale, se pot contura (redimensiona) unitile teritoriale de dezvoltare (microregiunile de dezvoltare). Planificarea teritorial, amenajarea teritoriului i urbanismul au ca suport proiecte, planuri de amenajare structurate pe formele de organizarea spaiului ( sub aspect geografic, politico administrativ. Planurile de amenajarea teritoriului au ca obiect zone euro+regionale, transfrontariere, teritoriul naional, regional, judeen, metropolitan. Planurile de urbanism au ca obiect localitile urbane (municipii i orae) i teritoriile comunale cu localitile lor componente. Planurile de amenajare pot trata uniti geografice coerente, ca exemplu Bazinul Dunrean (Germania, Austria, Ungaria, Serbia, Romnia, Bulgaria), sau Bazinul Mrii Negre ( Romnia, Bulgaria, Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina). ntocmirea planurilor de amenajare a teritoriului, necesit un interval de timp considerabil ntre momentul de nceput i aplicare, interval de timp n care datele primare luate n considerare se pot modifica. Din acest motiv, activitatea de planificare teritorial se bazeaz pe lucrul pe model, estimnd astfel n mod corect evoluia spaio temporal a sistemului, cu posibilitatea sesizrii eficienei soluiilor propuse i a introducerii unor corecii necesare. Astfel, activitatea de planificare teritorial are un caracter permanent. O sum de practici i tehnologii privind ambientul urban i dezvoltarea durabil urban se adreseaz organismelor responsabile la nivel internaional i local de calitatea vieii comunitilor urbane. La originea conceptului de : ,,Ecopolis se afl - oraul ideal un spaiu gndit i realizat ca o sum a tuturor practicilor i tehnologiilor ce se refer la calitatea vieii din marile orae, la ambientele critice din aria urban: energia, deeurile, design-ul urban, mobilitatea, spaiile verzi. ,,Oraul ideal devine ,,oraul sustenabil. Pe parcursul existentei sale, civilizatia umana a cunoscut succesiunea a trei moduri de organizare, a trei ,,ordine : 17

ordinea ritual caracterizata prin exercitarea autoritatii religioase; ordinea imperial caracterizata prin suprematia puterii militare si a idealului teritorial; ordinea de pia - dominata de ,,limbajul banilor si caracterizata prin concentrarea activitatilor productive in jurul unor centre de dezvoltare, adevarate ,,inimi care coordoneaza teritoriile de influnta. In istoria relativ recenta si pe intervale de timp relative scurte, puterea de polarizare a centrelor de dezvoltare a trecut de la: Bruges Venetia Anvers Amsterdam Londra Boston New - York Los Angeles 1200 1350 1350 1500 1500 1560 1620 1788 1788 1890 1890 1929 1929 1980 1980 in prezent

Apusul unor centre de putere si afirmarea altora pot fi cauzate de crize economice, razboaie, cataclisme. Daca resursele bogate de aur, petrol, puternica dezvoltare a industriei cinematografice, electronicii si electronauticii au propulsat regiunea Los Angeles ( cu o populatie de 35,0 milioane de locuitori) ca ,,inim a Terrei, aceasta dezvoltare poarta in sine germanii iminentei (actualei?) crize ce va genera o mutatie spre un alt pol de putere. Suprapoductia, depasirea puterii de absorbtie de capital a Statelor Unite, deficitul balantei de plati va conduce in 2025 2030 conform previziunilor lui Jacques Attali la esecul ,,modelului californian si la afirmarea unui nou centru de putere. ,,Cei 11: Japonia, China, India, Rusia, Indonezia, Coreea, Australia, Canada, Africa de Sud, Brazilia si Mexicul, sunt puteri economice in curs de afirmare; Statele Unite, conform acelorasi previziuni, cu o populatie esimata la 420,0 milioane locuitori in anul 2040 vor iregistra o evolutie liniara, Uniunea Europeana va cativa ca un spatiu economic largit, care va ingloba Moldova, Ucraina si tarile ex - yugoslave. Fenomenl cresterii urbane va continua, astfel incat in anul 2025, 30 orase vor avea o populatie de peste 10 milioane de locuitori, din care 7 se situeaza in centrul unor aglomerari cu peste 20,0 milioane de locuitori. Acest fenomen va fi insotit de o crestere dramatica a nivelului poluarii. Datorita emisiei ,,gazelor de sera incalziriea globala va conduce la topirea treptata a calotei glaciale, estimand o crestere a nivelului apelor oceanului planetar cu 2mm/an, cu 12 - 50 cm pana in anul 2025. Intinse teritorii litorale vor deveni nelocuibile. Incalzirea globala declanseaza un intreg lant de catastrofe naturale: inundatii devastatoare, desertificarea (anual un teritoriu african de marimea Belgiei va fi inghitit de desert), modificari ale regnului animal si a celui vegetal, mutatii genetice. Din cele 1,75 milioane de specii recenzate, 10.000 de specii sunt amenintate cu disparitia. Aceasta tulburatoare descrieire este detaliat n celebra sa lucrare ,, O scurta istorie a viitorului, de Jacques Attali, doctor in economie, professor, consilier al presedintelui Mitterand.

18

I.4. URBANISMUL N ANTICHITATE: GRECIA I ROMA ntre urbanismul grec i urbanismul roman nu exist o ruptur, ci o continuitate. Fie c este vorba de structura urban i de dotrile publice, fie de criteriile estetice, leciile Greciei combinate cu tradiiile urbane etrusce stau la originea urbanismului roman. Ora i cetate. n antichitate - pentru greci, noiunea de cetate este diferit de cea de ora. Cetatea (polis) este mai nti de toate comunitatea cetenilor, asociaie cu caracter moral, politic i religios.Ideea de cetate a luat natere ntr-o societate rural, cu locuine dispersate, iar asociaiile politice care s-au format in epoc erau independente de orice idee urban. Cetatea va presupune curnd o aezare urban, dar ea nglobeaz de asemenea teritoriul nconjurtor cu aezrile sale, ai cror locuitori sunt i ei ceteni, membri ai polis-ului, ca i locuitorii cetii. Aceast concepie abstract asupra oraului explic de ce gnditorii greci nu au fost preocupai dect relativ trziu de problemele concrete ale organizrii i amenajrii oraelor, n timp ce primele mari realizri urbane dateaz de la sfritul secolului al VII-lea. Dac a fonda un ora este pentru greci nti de toate un act politic, elementul religios nu este cu totul absent. nainte de iniierea oricrei creaii urbane este consultat un oracol i, n momentul nceperii efective a lucrrilor, se fac sacrificii zeilor. Religia comun, politeist, constituie de altfel una dintre bazele solidaritii care i unete pe membrii comunitii civile. Celelalte legturi sunt de natur afectiv (opoziie fa de alte ceti sau fa de barbari) i politic (supunerea a grupului la voina colectiv exprimat prin lege). Gnditorii greci au fost preocupai de ora l-au privit n ntreaga sa complexitate nu doar din unghiul filozofiei politice i al moralei. Hipocrat este primul care a examinat oraul ntr-o manier concret, studiind efectele mediului asupra locuitorilor oraului, att din punct de vedere fizic, ct i moral., innd seama de :sit, expunere la elementele de mediu, natura solului, de regimul vnturilor.

Fig. Nr: 8. Acropola din Atena (foto. autor)

n secolul al IV-lea , o dat cu Platon i Aristotel, ia natere o veritabil gndire referitoare la urbanism. Platon expune, n ,,Civitas i mai ales n ,, Legi, principiile care trebuie s stea la baza fondrii materiale a oraului ideal. Insist asupra alegerii sitului i consider siturile maritime nefavorabile. El fixeaz la 5040 numrul ideal al sumei construciilor destinate sanctuarelor reprezentative i locuinelor lupttorilor. 19

Aristotel este acela care, cu gndirea sa concret, va fi marele teoretician al urbanismului Greciei Antice. El recomand alegerea unui sit nu numai salubru, dar care s permit i o aprovizionare uoar, oraul trebuind s ncerce s trag foloase att din apropierea de mare, ct i din cultivarea teritoriului nconjurtor. De asemenea, el i pune problema calitilor defensive ale sitului i se pronun n favoarea fortificaiilor. Acolo unde izvoarele nu au ap din abunden, el recomand separarea apei potabile de cea care servete altor necesiti. n ceea ce privete structura urban, el este partizanul specializrii cartierelor n conformitate cu funciile lor comercial sau artizanal, rezidenial, administrativ, religioas.Aristotel preconizeaz n mod special crearea n spaiul urban a dou piee distincte, una rezervat vieii publice, cealalt consacrat activitilor comerciale. n ceea ce privete strzile, el le dorete, drepte dispune regulat, dup sistemul lui Hippodamos. Recomand evitarea realizrii unor fronturi de strad prea lungi i crearea unor discontinuiti ale acestora care s-i pun n dificultate pe eventualii invadatori. Oraele greceti pn la sfritul secolului al VI-lea se prezint sub forma unor cartiere de locuit cu strzi strmte i ntortocheate, nghesuite, juxtapuse sau rsfirate, ntinzndu-se la poalele sau pe flancul abrupt al unei coline pe care se afla acropola.

Fig. Nr: 9. Acropola din Atena- imagine perspectiv

ACROPOLA este un loc fortificat, care a constituit mult vreme sediul i simbolul puterii politice, dar care a devenit nainte de toate centrul religios al cetii, precum acropola Atenei, vast sanctuar grupnd culte multiple, dintre care cel principal este cultul Atenei, zeia oraului. n oraul de jos se gsete o alt structur urban fundamental, piaa public sau agora, ncetul cu ncetul, ea va rpi de altfel acropolei rolul politic i religios. Loc de reuniune pentru adunarea poporului, agora devine centrul vieii politice i al administraiei polis-ului, n acelai timp aici se instaleaz multe edificii destinate cultului. Aceasta este epoca n care prezena agorei se impune ca un element fundamental al urbanismului grec, care va fi regsit constant pn la organizrile urbane ale epocii elenistice, n timp ce formula acropolei nu va fi utilizat dect n cazuri excepional. 20

Fig. Nr: 10. Propileele Acropolei din Atena (foto. autor)

n Grecia, primele eforturi sistematice de amenajare i ameliorare a oraelor dateaz de la sfritul secolului al VII-lea i din secolul al VI-lea. Aceast oper a fost impulsionat de ctre tiranii care au acaparat puterea n numeroase orae, aa cum au fcut la Atena - Pisistrate i fii si Hippias i Hipparh. Contestai de ctre aristocraie, dar susinui de populaia modest, regimurile tiranice practic o politic activ de urbanism, n scopul ameliorrii condiiilor de existen din orae. Asigur locuitorilor o bun aprovizionare cu ap: fntna Pirene la Corint, alimentarea cu ap a Samosului i a Atenei. n Atena, tiranii din familia lui Pisistrate au realizat de asemenea un program foarte vast, care comporta crearea unui sistem de canalizare n zona agorei, regularizarea traseului strzilor i construcia pe Acropol a primului templu al Atenei. n secolele al V-lea i al IV-lea dup cderea regimurilor tiranice, opera de reamenajare urban pe care acestea o iniiaser nu a fost continuat. Politica lui Pericle n domeniul marilor lucrri este o excepie care se datoreaz personalitii sale puternice i se limiteaz la nceput doar la Acropola Atenei.Aceast perioad este foarte important pentru istoria urbanismului fiindc acum apar traseele urbane ortogonale, cu strzi dispuse n tabl de ah, paralele i perpendiculare ntre ele, determinnd loturi egale. n aceeai epoc, n bogatele orae coloniale din Italia de Sud i Sicilia, ca Paestum, Agrigento i Selinus, au fost edificate impozante ansambluri de temple dorice care exprim orgoliul cetii, puterea i reuita sa comercial, onornd n acelai timp divinitile protectoare. Este vorba aici de prima experien elenistic n domeniul urbanismului monumental . ncepnd cu secolul al VI-lea, aceast concepie este deja schiat n coloniile fondate n Sicilia, n Italia i Marea neagr. Dar abia n prima jumtate a secolului al V-lea, o dat cu reconstruirea oraului Milet, distrus de ctre peri n 494, asistm cu adevrat la realizarea unui plan ortogonal. Acest tip de traseu este deci o creaie a Ioniei, cea care a dat Greciei prima sa coal de filozofie. Trama stradal n form de tabl de ah adoptat la Milet constituie transcrierea urbanistic a unei gndiri a crei meditaii asupra celei mai bune organizri politice a oraului au condus la cutarea unei structuri urbane corespunztoare. 21

Traseul stradal din Milet se va rspndi n toat lumea greac. Ctre 475, el este introdus n Grecia continental de ctre filozoful i arhitectul Hippodamos din Milet, autorul planului de reconstrucie a Pireului. Din mijlocul secolului al V-lea folosirea planului ortogonal cu strzi n tabl de ah, numit plan hippodamic va deveni curent, att n cazul ntemeierii unor noi aezri urbane, ct i pentru extinderea i amenajarea oraelor existente. Oraele elenistice. n timp ce urbanismul de tip hippodamic, caracterizat prin claritate i simplitate, rmne fidel spiritului oraului grec, epoca elenistic se afirm prin cutarea grandorii i monumentalitii, ca n cazul elocvent al oraului Pergam, capitala regatului attalid. Urbanismul Pergamului se sprijin pe o perfect adaptare a oraului la un sit accidentat o succesiune de terase naturale nguste crate pe flancul adnc al unei stnci care domin cmpia cu cei 275 de metri ai si.

Fig. Nr: 11. Planul oraului Pompei dup ,, lHistoire nr:4/2010

Urbanismul roman: continuatoare a culturii grecilor i a etruscilor, civilizaia roman i extinde treptat influena asupra teritoriilor europene din jurul Mediteranei, de la limes ul ce separ Anglia de Scoia pn n Egipt, din Asia Mic la inuturile germanice, de la nord de Danubiu la Atlantic. Sistemul legislativ, arta militar i a conducerii, a organizrii teritoriilor cucerite, tolerana religioas i nu n ultimul rnd tiina construciilor, au asigurat pentru mai mult de un mileniu existena i supremaia n aceste teritorii, mai nti a Republicii, apoi a Imperiului Roman. Aceast civilizaie bazat pe spaiul rural, dar tipic urban este jalonat de apariia a numeroase orae care ating apogeul dezvoltrii lor n primele dou secole ale Mileniului I : Ostia, Herculanum, Pompei, Timgad i altele. Dar mai ales aici i nu n celebra Rom, n oraele ceti care nu depesc cteva zeci de mii de locuitori urbanismul roman atinge nivelul su maxim de dezvoltare.

22

Tema de reflexie Nr: 2: Apreciai, pe baza elementelor prezentate n curs modul n care arhitectura i urbanismul Greiei Antice au influenat arhitectura i Urbanismul roman.

Lucrare de verificare Nr: 1 Instruciuni: Lucrarea de verificare implic activiti care necesit cunoaterea Modulului I i a bibliografiei obligatorii indicate. Rspunsurile la ntrebri vor fi transmise prin pot (electronic) tutorelui pentru comentarii, corectare i evaluare. Pe prima pagin se vor scrie urmtoarele: - Titlul cursului; - Numrul lucrrii de verificare; - Numele i prenumele cursantului (acestea se vor meniona pe fiecare pagin), anul de studii (II), specializarea (Geografia Turismului ID); facultatea (de Geografie); unitatea de nvmnt (Universitatea ,,Babe - Bolyai), localitatea (Cluj Napoca).; - Adresa potal a cursantului, inclusiv date de contact (telefon fix, telefon mobil, adresa e mail). Sarcinile care trebuie rezolvate sunt urmtoarele: 1. Explicai motivaia asocierii studiului a dou activiti (discipline): arhitectura i turismul;......................................................................................................................2p. 2. Care sunt intercondiionrile dintre urbanism, amenajarea teritoriului i arhitectur;.............................................................................................................................2p. 3. Care sunt principiile urbanismului din Grecia Antic (,,planul hyppodamic);.........2p. 4. Comentai n ce mod arhitectura i urbanismul Greciei i Romei Antice au influenat evoluia culturii i civilizaiei europene;.....................................................................2p. 5. Descriei perioada de nceput a turismului organizat.................................................1p. 6. Din oficiu: .................................................................................................................1p. Lucrarea de verificare se va preda la data prevzutn calendarul disciplinei.

BIBLIOGRAFIE: 1. Civilizations of the World / Richard L. Greaves & assoc./ Ed.Harper&Row, Publishers, New York 1990; 2. The Complete Greek Temples / Tony Spawforth / Ed. Thames&Hudson Ltd. London 2006 3. ARHITECTURA o istorie vizual / Daniel Borden / pg. 1 76 / Ed. Litera Internaional 2009; 4. Histoire de lArchitectura Occidentale / David Watkin? Ed. Knemann, Cologne / 2001 5. S nelegem Arhitectura / Marco Bussagli / Ed. RAO 2005

23

MODULUL II NOIUNI TEORETICE PRIVIND STILUIRLE ARHITECTURALE, CIVILIZAIIEL ANTICE DIN GRECIA i PENINSULA ITALIC E. Scopul modulului: Modulul este destinat cunoaterii i nelegerii semnificaiei fenomenului de creaie arhitectural legat de epoc, de religie, performane tehnice i specific regional, precum i a unor clasificri tiinifice ale etapelor parcurse de civilizaia uman. Obiectivele modulului: Principalele obiective ale modulului se refer la urmtoarele aspecte: - Definirea stilurilor arhitecturale; - Cunoaterea caracteristicilor arhitecturii de cult din Grecia Antic; - Cunoaterea caracteristicilor arhitecturii de cult din Peninsula Italic: Etruscii i Romanii; - Cunoaterea caracteristicilor arhitecturii i urbanismului Antichitii; F. Structura logic a modulului: Prezentarea noiunilor introductive i definirea disciplinelor care au ca obiect istoria arhitecturii antice; Prezentarea evoluiei arhitecturii, de ce ansamblurile arhitecturale ale Greciei i ale Romei Antice sunt int i cadru pentru activitile turistice; G. Coninutul informaional detaliat: Evoluia arhitecturii- elemente de istorie a civilizaiei II.1. STILURI I CURENTE N ARHITECTUR . STILURI I CURENTE N ARHITECTUR Stilul: n sens general, stilul este modul specific de exprimare ntr un anumit domeniu al activitii omeneti.Comportamentul social, definirea i recunoaterea unor anume repere estetice ntr-o epoc dat sunt elemente determinante i totodat aciuni modelate de specificitatea creaiei artistice arhitecturale. Artistul exprim prin concept i form spiritul unei epoci. La originea formei, a formei modelate de artist, se afl un spirit creator ce confer unei epoci o unitate artistic. Iar, n acest proces complex de creaie i de receptare, stilul caracterizeaz o epoc, o micare artistic, sau o col. Stilurile arhitecturale ale Greciei Antice14 au marcat evoluia civilizaiei europene: stilul doric, stilul ionic i stilul corintic. Materializarea acestor stiluri se regsete la construciile de cult, la templele nchinate zeitilor Olimpului, capodopere ale geniului artistic i constructiv ce s-au pstrat nealterate peste secole. Istoria artei, istoria arhitecturii, analizeaz cronologia, structura i caracterele definitorii ale stilurilor. Redm n continuare o clasificare realizat de Jeremy Melvin pe criterii de localizare geografic, periodizare i durat de manifestare. Aceast clasificare cuprinde: preclasicismul din Orientul Mijlociu, Indismul (asociat cu: indo kmersmul, confucianismul, islamismul , regionalismul, neoclasicismul i corporatismul), protoclasicismul (civilizaiile minoic i micenian), Confucianismul chinez, clasicismul roman, arta precolumbian (din America Central,

14

Vezi Anexa Nr:2 pg. 99

24

Mexic, Peru, Guatemala), shintoismul japonez, clasicismul cretin (stilul romanic), islamismul, indo khmerismul, Goticul scolastic. PRECLASICISM15 n mileniul II i III ..Hr., condiiile geo climatice din Orientul Mijlociu au furnizat stabilitatea necesar dezvoltrii a numeroase civilizaii. Dintre acestea, civilizaia cea mai durabil i influent s-a dezvoltat n Egipt, unde nc de la nceputul mileniului III .Hr. s-au ridicat structuri durabile din piatr - monumente funerare i de cult care reflect caracterul teocratic al statului. n arhitectura i arta egiptean sunt utilizate simboluri decorative inspirate din natur (motive vegetale, zoomorfe, antropomorfe) care prevestesc apariia unui nou curent clasicismul. n Mesopotamia, n inutul fertil al Tigrului i Eufratului, au nflorit vechi civilizaii contemporane cu civilizaia egiptean. Se recurge i aici la o arhitectur monumental, care utilizeaz ca material de construcii crmida uscat la soare, sau ars i glazurat, decorat n culorii vii. Ca i n Egipt, din secolul IV .Hr. i aici se resimt influenele civilizaiei i artei elene. Construcii reprezentative: Piramidele din Gizeh, Egipt n apropiere de Cairo, (cca. 2631 2498 . Hr.) Sfinxul Egipt, platoul de la Gizeh (cca. 2800 . Hr.) Templul lui Amon de la Karnak Egipt (1530 323 .Hr.) Templul de la Luxor Egipt (1408 1300 .Hr.) Ziguratul i zidurile oraului Ur Mesopotamia (2125 .Hr.) Oraele Ashur, Nimrud i Khorsabad (1250 700 .Hr) INDISM India este un teritoriu vast, un subcontinent n care, pe parcursul miilor de ani arhitectura a evoluat datorit unor puternice tradiii locale admirabil mbinate cu influene din exterior. Diversitatea cultural este marcat de hinduism, budism i islam, religii practicate de populaia din teritoriu. Pe valea Indusului, n Pakistanul de astzi, a aprut una din cele mai vechi civilizaii de pa Terra, atestat n perioada de timp situat ntre mijlocul mileniului III .Hr. i nceputul mileniului II . Hr. Aici s-au dezvoltat aezri urbane de mari dimensiuni, ale cror urme s-au pstrat pn astzi. Arhitectura indian este expresia unei remarcabile abiliti de preluare a unor influene externe, adaptate la tradiiile indigene, fapt remarcat n special la construciile cu caracter religios. Hinduismul, cea mai veche dintre religiile indigene a evoluat de la o practic religioas bazat pe sacrificii, n una a devoiunii, a veneraiei. Arhitectura templelor deriva din formule matematice secrete, deinute numai de clerul superior. Ca o reacie mpotriva acestei teocraii apar i se rspndesc budismul i jainismul, iar noile practici religioase reclam noi formule i spaii arhitecturale. Veneraia congregaional introdus de budism, se deosebea de devoiunea individual practicat de hinduism i conduce la noi forme i dimensiuni ale spaiilor de cult. Apar noi funciuni ca stupa (topa), altare care adpostesc urnele cu cenua credincioilor decedai care n via atinseser nivelul cel mai nalt al iluminrii. La construcia acetor noi spaii se resimt influene persane i elene, aduse aici de expediiile lui Alexandru Macedon (sec. IV .Hr.). Din sec. XII d. Hr., arhitectura indigen este puternic marcat de Islam. n Fatehpur Sikri, noua capital mpratului Akbar, arhitectura adoptat mbin tradiiile budiste cu cele islamice, dar i hinduiste, chiar gotice - ntr-un tot unitar, insolit i armonios. Taj Mahal, (1630 1653) templul din marmur alb ridicat de ahul Jenan n Agra i nchinat frumoasei sale soii, este o

15

sursa: ...isme s nelegem stilurile arhitecturale de Jeremy Melvin

25

capodoper a culturii indiene, care atest strlucit geniala putere de sintez ntre arhitectura budist i cea islamic. n Mawa Mahal Jaipur, Rajasthan (1799) - ,,palatul vnturilor adugat reedinei maharajahului, apare o inovaie arhitectural - jali panouri dantelate din marmur care permit circulaia aerului i confer rcoare spaiilor interioare, oprind totodat privirile indiscrete din exterior. Construcii reprezentative: Mohenjaro - daro i Harappa din valea rului Indus (mijlocul mileniului III .Hr.) Qutb Minar Delhi ( 1199) Fatehpur Sikri Agra (1569 1580) Mormntul lui Humayun Delhi ( 1585) Palatul de chihlimbar Rajasthan (1623 1668) Janta Manta Jaipur, Rajasthan ( 1726 1734) n arhitectura indian se manifest i alte curente ca: indo kmersmul, confucianismul, islamismul , regionalismul, neoclasicismul i corporatismul. PROTOCLASICISM Cultura minoic aprut pe insula Creta i cultura micenian din Grecia peninsular, prezint caractere asemntoare, sunt unite printr-o mitologie i o limb comun i sunt precursoarele clasicismului grec. Reprezentative pentru perioada protoclasicismului sunt aezrile din Knossos n insula Creta i Micene din Peloponez care au atins apogeul dezvoltrii la mijlocul mileniului II .Hr., faima lor fiind consemnat de Homer n Iliada i Odiseea. n insula Creta principalele vestigii sunt complexele rezideniale (palatele), iar n Grecia peninsular i continental - oraele cetate nconjurate cu fortificaii puternice din blocuri masive de piatr, orae state care au evoluat pe parcursul unei ndelungate perioade de timp. Echilibrul dintre concepia arhitectural general a spaiilor i decoraiile utilizate, vestete funcionalismul perioadei ce va urma clasicismul elen. Construcii reprezentative: Palatul regelui Minos din Knossos, Creta, Grecia (nainte de 1400 . Hr.) aparine civilizaiei minoice, precursoare a clasicismului grec i este produsul de sintez a civilizaiilor est mediteraneene, cu influene egiptene. Se pune accent pe rezolvarea spaiului arhitectural, cu ncperi dispuse n jurul unor curi interioare mrginite de portice cu coloane tronconice, evazate spre partea superioar dup modelul egiptean. ncperile sunt bogat decorate cu picturi murale i mozaicuri n culori vii, cu motive geometrice, zoomorfe i antropomorfe. Oraele cetate Micene i Tirint cca. 1250 . Hr. Palatul Phaestos Creta sec. XV . Hr. CLASICISMUL ELEN mbin simul artistic cu pragmatismul, inaugurnd n art i arhitectur o tradiie care a durat cca. 2500 de ani, avnd la baz stilurile doric, ionic i corintic. Aceste stiluri se bazeaz pe reguli precise privind proporiile i ornamentele. Construcii reprezentative: GRECIA Pantheonul Atena Ikhtinos 447-432 Hr. Olympia (590 Hr.) Corint (540 Hr.) Delphi (510 Hr.) Thezeion Atena (449-444 Hr.) Templul zeiei Atena Nike (Nike apteros) Acropola din Atena (427 Hr.) Erechteion-ul Acropola din Atena (421-405 Hr.) 26

ITALIA Templul de la Selinunt Sicilia (550-450 Hr.) Templul de la Phaestum lng Napoli (530-460 Hr.) Templul de la Agrigent Sicilia (510-430 Hr.) Templul de la Segesta Sicilia (424-416 Hr.) CONFUCIANISM Este o dogm a filozofiei care are ca principiu fundamental stabilirea ordinii morale i sociale. Influeneaz puternic creaia cultural, iar n arhitectur mbin ordinea, armonia, cultul strmoilor, legile cosmosului cu autoritatea terestr. Confucianismul se bazeaz pe ordine i ierarhie influennd cultura chinez pe mai multe milenii, conferindu-i un caracter unitar pe un teritoriu vast, cu o populaie numeroas. Att sistemul de valori al creaiei arhitecturale ct i planificarea urbanistic exprim cosmologia confucianist integrnd armonios cadrul construit cu peisajul nconjurtor. ntre influenele care au fost asimilate de cultura chinez din aceast perioad se enumer: budismul, hinduismul, indo-khmerismul, shintoismul, exotismul. Construcii reprezentative: Marele Zid Chinezesc (din 214 Hr.) lung 2260 km construit pentru a proteja frontiera nordic a Chinei Templul Cerurilor Beijing (1420) - un complex de cldiri, reedin imperial ; cele 28 de coloane simbolizeaz cele 28 de constelaii i reprezint o mbinare a legilor cosmosului cu ordinea social. - Pagoda de Sud Fang Shan, Hopei (117 d.Hr. ) - Pagoda Gtei Slbatice Chang Ang Shensi (701-705) - Palatul Imperial din Oraul Interzis Beijing (1407-1420) CLASICISMUL ROMAN Cultura roman a fost puternic influenat de cultura greceasc i se rspndete pe o suprafa nsemnat a continentului european. Caracteristicile sale eseniale sunt pragmatismul i originalitatea. Arhitectura roman, utilizeaz acoperirea unor spaii de dimensiuni remarcabile cu boli i cupole (domuri), mbin stilurile clasice greceti, adosnd coloanele dorice, ionice i corintice arcadelor de piatr i zidrie, creeaz un nou stil, bogat n decoraiuni stilul compozit (Colosseumul din Roma). Lucrrile inginereti, drumuri, apeducte, poduri sunt durabile, de mari dimensiuni. Arhitectura imperiului prsete principiile arhitecturii greceti a crei esen este relaia dintre natur societate i mitologie, dar se evideniaz prin adaptabilitatea clasicismului la scopuri i cerine variate. Construcii reprezentative: Colosseum Roma 70-82 d.Hr. un vast amfiteatru oval, cu axa lung de 200 m, cu o capacitate de 50.000 locuri. Arena este perimetrat de 80 arcade de dimensiuni uriae; Vila lui Hadrian Tivoli 124 d.Hr. Teatrul lui Marcellus Roma (21-131 d.Hr) Oraul Pompei (distrus 79 d.Hr.) Arcul lui Titus Roma (82 d.Hr.) Pantheonul Roma (2005 d.Hr.) Termele lui Caracalla Roma (211 217 d.Hr.) Forum-ul Roman (sec. I .Hr. sec. IV d.Hr.) 27

ARTA PRECOLUMBIAN Se distinge prin monumentalitate mbinnd principiile cosmologiei cu practicile religioase i ritualurile bazate pe sacrificii. n America Central civilizaia maya a evoluat de la cultura timpurie olmec evideniinduse n special prin temple - piramide n trepte, amplasate ntr-un peisaj insolit. Aztecii dezvolt formele arhitecturale mayae adaptndu-le la noile ritualuri religioase, foarte sngeroase. Ca material de construcii se utilizeaz piatra, iar decoraia este bogat i complex. n Peru anterior cuceririi sale de ctre spanioli (1532) - arhitectura era expresie a centralismului imperial bazat pe o ordine social foarte rigid, materializnd legtura dintre mprat (Inca) i zeul Soare. Construciile sunt orientate dup punctele cardinale, utiliznd din plin nsorirea. Materialele folosite erau: crmida i piatra. Lucrrile inginereti drumuri, poduri i terasri ale versanilor muntoi sunt reprezentative i de mare amploare. Indienii pueblo au dezvoltat o arhitectur mai simpl n teritoriile situate actualmente n sudvestul U.S.A., utiliznd n mod curent crmizile nearse i chirpiciul ca materiale de construcie. Excepie face complexul Pueblo Bonito construit din piatr n anii 900-1200 n Mexic. Construcii reprezentative: MEXIC Piramidele Soarelui Teotihuacan (cca 250 d.Hr.) Citadela Teotihuacan (cca 600 d.Hr.) Templul rzboinicilor Chichen Itza (cca 1100 d.Hr.) PERU Machu-Pichu lng Cuzco (cca 1500) ora de munte Poarta Soarelui Tihuanaco (1000-1200 d.Hr.) GUATEMALA Templul 1 Tikal (cca 500 d.Hr.) SHINTOISM JAPONIA Shinto este o veche credin japonez bazat pe venerarea strmoilor i a naturii, care transpune n cultura japonez i n special n arhitectur: lumina, graia i echilibrul dintre natur i cultur. Ptrunderea budismului (sec.VI) introduce n arhitectura shintoist forme compoziionale extrem de sofisticate, n care dimensiunea i locul fiecrui element sunt bine stabilite, ntr-o interrelaionare complex. n acest mod, natura i socialul par a fuziona, sugernd faptul c acesta din urm este un produs al celui dinti. Construcii reprezentative: Poarta plutitoare Torii Sanctuarul Itsukushiona Jinja Miyajima sec. XII. Vila Imperial Katsura 1620 Sanctuarul shintoist de la Kamiji Yama Ise /(701 d.Hr.) Palatul imperial de la Nara (sec.XVII) Sanctuarul Kasuga-Nara (768 d.Hr.). CLASICISMUL CRETIN mbin clasicismul monumental cu dogma cretin. Noile construcii de cult deriv din bazilica i din domul roman. Spaiul bazilical este organizat pe o ax longitudinal, orientat est-vest, cu o nav principal supranlat i dou nave laterale, prelund arcadele semicirculare romane i decoraiile clasice. Aceste elemente clasice preluate de arhitectura cretin constituie bazele stilului romanic. Din domul roman deriv bisericile pe plan central, acoperite cu o cupol semisferic central (peste naos). Capodopere ale genului sunt Biserica Sfnta Sofia din Bizan i San Vitale din Ravenna. Pe la 1100 stilul romanic este rspndit practic n ntreaga Europ. Construcii reprezentative: 28

Biserica Sfnta Sofia Istambul (532-537) San Stefano Rotondo Roma (468-483 d.Hr.) Basilica San Marco Veneia (1063-1085) Capela St. John Londra (1086-1097) Catedrala din Durham Anglia (1093-1132) Abaia Sf. Albans - Anglia (1077-1115) Sfntul Sergiu i Bachus Istambul (525-530) Sfntul Mntuitor din Chora Istambul (1050)

ISLAMISM i are originile n Peninsula Arabic, unde apare n sec.VII i se extinde rapid n Orientul Mijlociu, Balcani, Africa de Nord, India i Peninsula Iberic. Influenele culturii islamiste ptrund n Europa Occidental, prin califatele arabe din Spania. Ca dogm, Islamul interzice reprezentrile zoomorfe i antropomorfe, dezvoltnd n schimb forme i decoraiuni cu modele geometrice deosebit de valoroase. Principalul tip de construcie islamist este geamia, lca de cult dar i cu funciuni sociale i culturale, care preia din alte culturi domurile i colonadele, la care se adug minaretele specifice. Construcii reprezentative: Moschea Albastr din Istambul Turcia (1610-1616) o replic a bisericii Sfnta Sofia, de asemenea transformat n geamie Domul Stncii Ierusalim Israel (684) Moschea Al-Aqsa Ierusalim Israel (705) Marea Moschee din Damasc, Siria (706-715) Moschea Al-Ahzar-Cairo Egipt (907 .Hr.) Oraul Madinat al Zahra lng Cordoba (936 d.Hr.) Palatul Alhambra Granada Spania (1338-1390) INDO KHMERISM Apare n sec. III prin grefarea puternicelor influene ale hinduismului i budismului asupra civilizaiei khmere locale din Cambodgea. n secolul al IX- lea mai multe formaiuni statale khmere se unific sub acelai rege. n zona Angkor, pe o suprafa de circa 300 kmp se construiesc numeroase centre cu caracter laic i religios. n arhitectura khmer fiecare templu era conceput ca un micro-cosmos ncrcat de simboluri, cu o volumetrie i cu decoraiuni bine definite. Construciile sunt decorate cu basoreliefuri i sculpturi cu reprezentri naturaliste, deosebit de valoroase. Construcii reprezentative: CAMBODGEA: Templul zeului hindus Vishu Angkor Wat Cambodgea (sec. XII) Templul Preah Ko Angkor Wat (880) Templul Preah Khan Angkor Wat INDIA: Templul Kandaraya Mahadev Khajuraho (1017-1029) Templele Tanjavur i Rajarajeshvara (sec. IX-XIII) GOTICUL SCOLASTIC Reprezint o continuare i o dezvoltare a stilului romanic, aducnd inovaii constructive remarcabile. Arcul ogival i bolile de intersecie cu nervuri ogivale, nlocuiesc arcul n plin centru i bolile semicilindrice romanice. Aceste inovaii permit o eliberare a spaiului interior, care se amplific i crete n nlime. Planimetria romanic n form de cruce latin, cu braul lung orientat est-vest, cu trei sau cinci nave, intersectat cu transeptul este preluat de noul stil. 29

Arhitectura gotic se dezvolt n strns legtur cu dogma scolastic, mod determinant de abordare a teologiei i filozofiei n epoc. Aceast dogm explic legtura ntre perfeciunea Raiului cu societatea uman supus pcatului, iar materializarea acestui concept este catedrala gotic.

Fig. Nr: 12 Primria din Bruxelles sec. XIII XV, n stil gotic pur, turnul nalt de 96m.(foto autor) Construcii reprezentative: FRANA: Saint Chapelle Paris Pierre de Montreuil (1243-1248) Catedrala din Reims (1211-1290) Abaia Saint Denis lng Paris (1135-1144) Catedrala Notre Dame Paris (1163-1250) Catedrala din Chartres (1194-1260) ANGLIA: Catedrala din Canterbury (1096-1185) Catedrala din Lincoln (1129-1320) West minister Abbey Londra (1245 sf.sec. XIV) Capda Kings College Universitatea Cambridge (1446-1515) ROMNIA: Biserica Neagr Braov ( 1383-1477) Biserica Sfntul Mihail Cluj-Napoca (construcia s-a desfurat n dou faze: prima a nceput n anul 1316 i a fost finalizat n 1390, urmat de o a doua faz ntre 1410-1487). Redm selectiv n continuare caracteristici ale unor stiluri arhitecturale care au influenat evoluia civilizaiei europene i mondiale: CLASICISMUL: un stil ce renvie perfeciunea modelelor antice, care caut, stabilete i aplic reguli pentru atingerea acestei perfeciuni. Raportat la cultura francez, clasicismul caracterizeaz arhitectura secolului al XVII lea i cuprinde dou curente: unul ce i are rdcinile n Renaterea Italian ( prima manifestare: faada Bisericii Saint Gervais construit la Paris de Salamon de Brosse n anul 1616), al doilea curent caracterizeaz epoca lui Ludovic al XIV-lea ( colonada de la Louvre din perioada 1667 1670 - i de la Versailles din 1668). Termenul ,,clasicismdefinete n arhitectur i art de-a lungul timpului, o atitudine polemic fa de conceptele ,,la mod, militnd spre o rentoarcere la valorile consacrate ale Antichitii. La nceputul secolului XX, o serie de arhiteci din Frana i Germania tind s restabileasc o ,,disciplin clasic n artele vizuale pentru a combate excesul inovativ al exuberantului stil Art 30

Nouveau. Aceast tendin se manifest dup primul Rzboi Mondial n literatur, pictur i muzic, dar cu un efect redus n arhitectur i urbanism. BAROCUL: se afirm i se rspndete ca o manifestare artistic n secolul al XVII lea. Este asociat cu Contra Reforma, este un stil ce se opune rigurozitii Reformei. Arhitectura baroc se caracterizeaz prin linii i plane curbe, volute i coloane n torsad. Bogia decoraiilor i fantezia ce domin compoziia, care revoluioneaz, diversific i nnobileaz produsul artistic. ROCOCO: este un stil ornamental elaborat la sfritul domniei regelei Ludovic al XIV lea. Atinge apogeul n perioada Regenei i sub Ludovic al XV lea i se remarc prin bogia decoraiilor att n decorarea faadelor ct i a interioarelor. NEOCLASICISMUL: apare ca o replic sobr la senzualitatea i decorativismul stilurilor baroc i rococo. Apare dup anul 1750 i dezvolt o arhitectur nou care adapteaz noilor necesiti funcionale elementele compoziionale i de detaliu ale Antichitii greceti.

Fig. 13.RENATEREA FilippoBrunelleschi Capela Pazzi Florena 1433 - Perioada timpurie

31

II.2 GRECIA ANTIC Inceputurile :

MYCENE

Fig. Nr: 14. Situl arheologic Micene foto. autor

32

ARTA CLASIC (480-323 .HR.)n arhitectur se nregistreaz o evoluie a ordinelor Doric i ionic spre armonie i perfeciune. Este reconstruit Acropola din Atena. Ictinos i Callicrates construiesc Parthenonul, Minesicles construiete Propyleele, n aceiai perioad este construit Templul Atenei Nike i Erehteionul. n stilul artei clasice se construiesc n aceast perioad templele lui Apollon din Delphi i Bassae, al concordiei la Agrigento, Templul lui Poseidon la Sunion, Templul

lui Hephaistos de la Athena, Tolosul Marmaria din Delphi.Spre anul 380 .Hr. ia natere i se dezvolt arhitectura civil i urbanismul (Priene, Epidaur, este terminat agora din Atena, Pella). n perioada clasicismului trziu este construit Mausoleul lui Halicarnas i Monumentul Nereidelor din Santhos.

Fig. Nr: 15. Erehteionul, capodoper a stilului ionic Logia Cariatidelor (foto. autor)

33

ARTA ELENISTIC (322-50 .HR.) Se nregistreaz expansiunea greac spre Orient, se dezvolt orae ca Pergamul, Antiohia i Alexandria. Apare i se dezvolt ordinul Corintic, se construiesc temple mari la Pergam, Ephes, Sardes. Se dezvolt urbanismul (Pergam, Milet, Alexandria). n marile orae apar numeroase construcii civile, cum ar fi Porticul Attale din Athena, Biblioteca din Alexandria, Teatrul din Pergam, Farul din Alexandria.

Fig. Nr: 16. Stilul corintic capitel i antablament

34

II.3.CIVILIZATIA ETRUSC Referinte bibliografice: Claudius ( 41 54 d.C.) - mparat roman, autor al operelor literare cu caracter istoric: ,,Carhedoniaca (Istoria Cartaginii) i ,, Tyrhenica (Istoria Etruscilor), utilizeaz bogatele mrturii istorice ale epocii. Scrierile sale dispar in incendiul Bibliotecii din Alexandria, anumite informaii se preiau tratatele unor istorici contemporani; Gaius Clinius Maecenas sfetnic de seam al lui Augustus, devotat susi ntor al artelor i al artistilor, este de origine etrusc, descendent de stripe regal; Diodor ( sec.I - i.d.C.) istoric grec, descrie etruscii ca un popor care: ,, s-a remarcat prin brbie, au pus stpnire pe un teritoriu intins i au intemeiat multe ceti celebre... Au excelat ca o puternic for maritim i mult vreme au dominat apele mrii, astfel c, datorit lor mare ace se nvecineaz cu Italia a primit denumirea de Marea Tyrhenian (Marea Etrusc) La perfecionarea armatei pedestre ei au contribuit printre altele i prin utilizarea goarnei, un instrument foarte folositor n rzboi i care se numete ,, goarna tyren. Comandanilor supreme ai armatei l I se consfinea i li se consolida autoritatea i rangul prin aceea c li se atribuiau lictori,jiluri de filde i toge cu dung purpurie. Casele erau prevzute cu peristiluri ingenioase, menite s atenueze zgomotul produs de numeroii servitori aflai n slujba lor. Cele mai multe din aceste obiceiuri au fost preluate de romani care le-au introdus n cetile lor i le-au perfecionatS-au dedicat n primul rnd tiinelor naturii i nvturii privind zeitile, cei mai muli dintre ei s-au ocupat cu tiina interpretrii fulgerelor ntruct locuiesc i lucreaz un pmnt ce d de toate, ei se bucur de o bogie de roade menite nu numai unei hrane ndestultoare, ci i de desftri mbelugate, cu huzurul i destrblarea cuvenit Puterea, care din timpuri strvechi le-a atras invidia celor din jur, au pierdut-o cu desvrire

35

Fig. Nr:17. Teritoriile etrusce Titus Livius: strlucit istoric roman de la nceputul erei noastre, n tratatul ,, De la fondarea Romei afirm: ,, Pn la naterea Imperiului Roman puterea etruscilor s-a ntins departe pe mare i pe uscat. n msura n care au stpnit Marea de Jos ( Tyhrenian) i Marea de Sus (Adriatica), stau mrturie chiar denumirile lor: una a fost botezat de triburile italice ,, Marea Etrusc dup numele generic dat acestei seminii, iar cealalt ,,Hadriatica dup aezarea etrusc Hadria. Au populat uscatul i au construit dousprezece ceti, mai nti de partea noastr a Apeninilor, de-a lungul Mrii de Jos, apoi dincolo de Apenini, nfiinnd acolo tot attea colonii cte erau i oraele lor de batin; acestea cuprindeau toat ntinderea de dincolo de Pad pn n Alpi, cu excepia Capului pe care n prejma golfului l populeaz veneienii

Strabo: geograf contemporan cu Titus Livius: ,, atta timp ct etruscii s-au aflat unii sub un singur conductor au fost foarte puternici, dar cu trecerea vremii, se vede c organizarea lor s-a destrmat, s-au supus presiunii exercitate de populaia nvecinat, cci altfel ei n-ar fi renunat la pmnturile fertile i s-ar fi npustit dup prad pe mare, unii ntr-oparte, alii n cealalt parte a apelor; se tie doar c de cte ori s-au unit au fost n stare nu numai s-I resping pe agresori ci s-i i atace, ba s ntreprind chiar i expediii ndeprtate Dionisie din Halicarnas: ,, se aduceau (regelui etrusc Tarquinius la Roma) dousprezece securi, cte una din fiecare cetate Era un obicei etrusc ca n faa fiecruia dintre regii cetilor s peasc un lictor, care n afara mnunchiului de nuiele mai poart n mn i o secure; i ori de cte ori cele dousprezece ceti porneau ntr-o expediie comun, depuneau cele dousprezece securi n mna unui dintre regi care n felul acesta era investit cu puteri nelimitate n comanda otilorDe aici originea istoric a simbolului puterii la funcionarii romani care atesta dreptul lor de a aplica vinovailor nu numai pedeapsa corporal ci i pedeapsa decapitrii Thomas Dempster: profesor scoian, pred la Universitile din Pisa i Bologna. ntre anii 1616 1619 scrie cele ,, apte tomuri despre Regatul Etruriei. Istoric: Epoca pietrei: urme de locuire n peninsula Italic Epoca brozului ( cca.1800 .d.C.) : 36

imigrani din nord populeaz Italia, prelucreaz bronzul i practic o agricultur primitiv, i construiesc colibe din pari de lemn, locuiesc cu predilecie n locuine lacustre. Epoca fierului (2000 .d.C.): noi valuri de imigrani din nord care aduc o cultur superioar celei autohtone, cunosc prelucrarea fierului, roata olarului, practic agricultura i creterea vitelor, au o organizare social difereniat pe stri. Centrul acestei culturi este la Villa Nova lng Bologna de astzi. Sec VIII .d.C. : apar primele orae cu o via economic i social dinamic. Un rol deosebit l joac grecii care colonizeaz Sicilia i litoralul italic, nfiinnd porturi, centre economice i comerciale puternice. n Toscana etruscii ntemeiaz pe baza tradiiilor villanoveze o nou civilizaie. La Tarquinia, n Etruria Meridional este descoperit un obiect simbol, o urn villanovez dion argil acoperit cu un coif etrusc din bronz, care atest prezena noii civilizaii i marecheaz trecerea la o nou epoc n istoria Italiei Antice.(istoricii compar aceste nceputuri modeste din Italia cu civilizaii mult mai avansate: n 1728 1686 .d.C. Hammurabi, regale Babilonului, supranumit Uraganul celor patru puncte cardinale, adopta cel dinti Cod de Legi cunoscut n istorie, iar n anul 1296 .d.C.- Ramses al II-lea ncheia primul Tratat de Pace cunoscut, prin care se consfinea victoria sa asupra Imperiului Hitit). Oraele etrusce luate n parte alctuiau ansambluri de sine stttoare, un fel de state ceti, cu strnse relaii economice, dar autonome una fa de celelalte. Iniial oraele etrusce erau conduse de un rege, cu timpul devin republici oreneti aristocratice.Dousprezece ceti: Veii, Caere, Tarquinia, Vulci, Ruselly, Vetulonia, Velletri, Arretium, Cartona, Perusia, Volsini i Clusium - se unesc ntr-o form federativ liber, asemntoare federaiilor greceti. Oraele ceti etrusce o venereaz pe zeia Voltumna, creia i ridic n comun un sanctuar n apropiere de Volsinii (lng Bologna de azi). O dat pe an se organizau aici jocuri festive n cinstea zeiei, ocazie cu care se alegea un rege, reprezentant formal al Federaiei etrusce. Oraele etrusce erau dominate de familiile aristocrate, membrii lor de frunte lucomonii asigurnd administrarea treburilor publice, formnd un colegiu de funcionari numii ziltath. Sfritul sec.VII .D.c.: Oraele etrsce sunt foarte puternice i ncep s duc o politic de expansiune pe teritoriul Italiei.n Italia septentrional colonitii pornii din Clusium, Volsinii, Velletri, ntemeiaz oraele Felsina (Bologna), Mantua, Spina, Atria i altele, controlnd regiunea fertil a Padului. La rndul lor, aceste orae din nordul Italiei se unesc ntr-o federaie liber. Expansiunea se extinde la sud de Tibru, n Latium i Campania, apar noi orae: Capua i Nola. n 600 .d.C. etruscii ocup Corsica i intr n conflict cu colonitii greci. Pentru a-i nfrnge, etruscii se aliaz cu rivalii acestora, cartaginezii. Confruntarea are loc n 540 - 538 .d.C., cnd flota greac reputeaz o victorie pe care nu o poate fructifica din cauza pierderilor suferite. Sec. VI .d.C. : Marchez perioada de apogeu a puterii etrusce, care domin Mediterana n egal msur cu grecii i cu cartaginezii. Cuceresc Latium, o regiune cu populaie puin, primitiv,ocupat cu agricultura i cu creterea vitelor. Pe locul viitoarei Rome se aflau pe vrful celor apte coline ctune desprite de mlatini, locuite de triburi latine i sabine. Etruscii unific aceste aezri i creaz un adevrat ora, cu o form arhitectural i administrativ ferm i stabil. Se construiete un canal imens, boltit, numit Cloaca Maxima, drennd astfel apele i desecnd mlatinile. Se edific Forum 37

Romanum, vestita pia roman, inima Romei, apoi a Italiei, devenind punctual central al Imperiului Roman. Pe Capitoliu se edific templul nchinat zeitilor Jupiter, Junona i Minerva.Noua cetate este nconjurat cu ziduri de aprare puternice. n fruntea Romei s-au aflat regii etrusci Tarquinius, Priscus, Servius Tulius i Trquinius Superbus.

Fig. Nr:18: Sfinxul i dou animale mitologice desedn dintr un mormnt de la Veii - Campania

Sec. V III .d.C.: Puterea etrusc decade ( expulzarea lui Tarquinius Superbus din Roma), Roma i extinde influena n Latium, cucerete oraul etrusc Veii. 480 .d.C. are loc o confruntare armat ntre cartaginezi i grecii sicilieni care ies nvingtori marcnd astfel slbirea puterii maritime a etruscilor, aliai ai cartaginezilor. 474 .d.C. are loc btlia naval de la Cume (lng actualul Neapole) unde flota grac o nvinge pe cea etrusc, marcnd sfritul perioadei de dominaie a acestora n Mediterana. 453 452 .d. C. etruscii pierd insula Ilva (Elba), cu o poziie strategic deosebit i cu bogate zcminte de fier. 424 .d.C. are loc o rscoal n Campania, etrscii sunt nvini, iar Capua devine ora cetatae de sine stttor. 406 .d.C. romanii asediaz i cuceresc Veii, apoi oraul cetate Capena, avnd deschis drumul spre Etruria. Etruria este atacat din nord de triburile celtice i de gali; celii cuceresc cetatea Melpum (la est de Milano), i extend stpnirea pe ntraga regiune de nord a Italiei, n 390 cuceresac Clusium. n anul 387 .d.C. celii atac i cuceresc Roma, cu excepia Centrului sacru de pe Capitoliu ai crui aprtori au fost trezii conform legendei, de gtele sacre din templu. 295 .d.C. ertuscii sunt nvini de romani; ultimul ora cetate Volsinii este cucerit n 268, marcnd sfritul civilizaiei etrusce. Romanii se rspndesc n Etruria i asimileaz populaia autohton. Etruscii rmai primesc ceten

of 97/97
1 SUPORT DE CURS ANUL II - Semestrul 1 Cluj-Napoca 2012 UNIVERSITATEA “BABEŞ-BOLYAI”, CLUJ-NAPOCA Centrul de Formare Continuă, Învăţământ la Distanţă și cu Frecvență Redusă Facultatea de GEOGRAFIE Specializarea: GEOGRAFIA TURISMULUI Disciplina: ARHITECTURA ÎN TURISM
Embed Size (px)
Recommended