+ All Categories
Home > Documents > curs- Aranjamente corale.pdf

curs- Aranjamente corale.pdf

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: ana-maria
View: 342 times
Download: 15 times
Share this document with a friend

of 102

Transcript
  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    1/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    4

    Cuprins

    Introducere ..................................................................................................... 5

    Aranjamente corale la dou voci egale .......................................................... 8

    Corul de copii ................................................................................................. 8

    Unisonul i dialogul antifonic ...................................................................... 9

    Canonul ..................................................................................................... 11

    Isonul ........................................................................................................ 19

    Contrapunctarea ........................................................................................ 25

    Contrapunctri specifice ........................................................................... .29Contrapunctarea ostinat.........................29Contrapunctarea n mixturi.........31Contrapunctarea heterofonic.........................33

    Contrapunctri nespecifice (tradiionale culte) ........................................... 38

    Contrapunctarea izoritmic.........38Contrapunctarea contrastant......41Contrapunctarea imitativ...............................44

    Concluzii ................................................................................................... 47

    Aranjamente corale la trei voci egale.......................................................... 54

    Corul de copii............................................................................................... 54

    Corul de femei.............................................................................................. 69

    Corul de brbai........................................................................................... 80

    Anexa ............................................................................................................ 91

    Aspecte ale prelucrrii folclorului n ciclurile miniaturale ale

    compozitorului Sabin V. Drgoi ................................................................ 91

    Bibliografie ................................................................................................. 103

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    2/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    5

    Introducere

    Disciplina Aranjamente corale, este o disciplin tehnologic-muzical de

    sintez, ntruct presupune studii anterioare de armonie, contrapunct i forme,

    apropiindu-se sensibil de studiul compoziiei muzicale. Puternic ancorat n practica

    muzical, disciplina poate surprinde arii stilistice difereniate. Obiectivul principal al

    prezentului curs se va lega de prelucrarea cntecului popular romnesc. n

    consecin, corelarea sa cu anumite cunotine din domeniul folclorului sau teoriei

    muzicii este indispensabil. Vor interesa acele aspecte teoretice i analitice legate de

    sistemul modal specific folclorului nostru. Modalitile practice de scriitur muzical

    nu trebuie s devieze n afara fenomenului. n acest sens se rein acele procedee

    armonico-polifonice cu un caracter specific, pretabile melodiei populare. Se atrage n

    permanen atenia asupra adecvrii artei nvemntrii la simplitatea unei monodii.

    Profesionalism n acest tip de scriitur nseamn simplitate (dar nu simplism!)

    obinut n urma unui proces de decantare pn la esen.

    Nu trebuie pierdut din vedere tipul de ansamblu pentru care se realizeaz un

    anumit aranjament; n funcie de cele cteva tipuri de ansamblu coral consfinite n

    muzica european cor de copii, cor de femei, cor de brbai, cor mixt scriitura se

    poate complexifica. Ealonarea gradat a procedeelor urmrete aceast

    coresponden ntre tipul de ansamblu i complexitatea scriiturii: aranjamentele la

    dou voci se aplic pe corul de copii, cele la trei voci pe corul de femei, cele la patru

    voci pe corul brbtesc i, n final, pe corul mixt.Problematica va fi tratat n dou volume, acest prim volum restrngndu-se la

    ansamblurile de voci egale (corul de copii, de femei, de brbai), urmnd ca

    ansamblul de voci mixte corul mixt s constituie obiectul de studiu al celui de-al

    doilea volum.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    3/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    6

    Exist, dup cum se cunoate, o corelaie ntre numrul de voci utilizat i

    tehnica scriiturii. Pentru un numr redus de voci este proprie tipologia polifonic, de

    aceea, n acest volum, se insist asupra acestei categorii sintactice. Volumul II va

    aduce, odat cu creterea numrului de voci, o implicare sporit a factorului armonicn tehnica scriiturii.

    n scopul sporirii relevanei informaiei, afirmaiile sunt probate prin extrase

    repertoriale consacrate, selectate cu atenie sporit pentru claritatea exprimrii

    muzicale. O parte din ele conin note explicative, altele constituie material de analiz.

    Din raiuni de ordin didactic i pentru a evita n permanen echivocul, fiecare capitol

    cuprinde recomandri sub form de extensii bibliografice, uurnd, astfel, procesul

    accesrii altor surse.

    Forma de prezentare a materialului ncearc o simbioz ntre rigorile

    sistematicii i dinamica determinant pentru orice disciplin de tip creativ. Acest din

    urm aspect nate dificultatea ncorsetrii parcursului ntr-un set de reguli, aici

    aflndu-se unul din motivele lipsei unor astfel de manuale. Lucrarea lui Valentin

    Timaru, Ansamblul muzical i arta scriiturii pentru diversele sale ipostaze

    (Editura Institutului Biblic Emanuel, Oradea, 1999) este un caz singular. Golul

    resimit n aceast direcie poate fi oarecum suplinit de existena unor capitole n alte

    manuale, - Tudor Jarda, Armonia modal cu aplicaii la cntecul popular

    romnesc (Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2003), Alexandru Pacanu, Armonia

    (Editura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977) - sau de cri cu problematic

    nrudit, cum ar fi armonia sau polifonia popular - Dan Buciu, Elemente de

    scriitur modal (Editura muzical, Bucureti, 1981), Sabin Drgoi, Armonizarea

    cntecului popular romnesc (rev.Muzica,nr.7, 10, 11, 12/1969 i 1, 2, 3, 4/1970),Max Eisikovits, Introducere n polifonia vocal a secolului XX (Editura muzical,

    Bucureti, 1976).

    Mai degrab un ghid practic dect un tratat, aceast lucrare va constitui

    suportul teoretic i practic n abordarea problematicii legate de interaciunea

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    4/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    7

    ansamblurilor vocal-corale, la momentul cnd nevoile timbrale o reclam. Sub forma

    transcripiilor, adaptrilor, prelucrrilorse vehiculeaz variante la cerere ale unor

    partituri muzicale. Optimizarea se va realiza, ns, numai printr-un proces de

    conlucrare a rigurozitii cu inventivitatea i libertatea bine neleas a unui spiritcreativ.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    5/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    8

    Aranjamente corale la dou voci egale

    CORUL DE COPII

    Caracteristici:

    Corul de copii este un ansamblu omogen. Ambitusul i timbrulsu sunt

    nedifereniate. Ansamblul caracteristic pentru vocile de copii estecorul

    pe voci egale.

    Vocea de copil este o entitate timbral, aflat ntr-un continuu proces de

    evoluie. Cea mai natural form de exprimare a sa este monodia1.

    Pornind de la urmtoarele premise: egalitate timbral

    exprimare monodic

    trecerea spre discursul plurifonicnu va aparine stadiului propriu-zis al armonizrii

    (sau polifonizrii), ci aceluia al unei juste repartiii a cntecului pe mai multe

    planuri.

    n aranjamentul pentru corul de copii, cntecul dat nu se

    armonizeaz ci se repartizeaz.

    Repartizarea monodiei va uza de anumite artificii cu titlu de pseudo-procedee,

    care ntresc urmtoarea regul: grupele de voci trebuie s participe n mod egal,

    echitabil, la execuia cntecului.

    Aceste pseudo-procedee sunt:

    1. Unisonul

    2. Dialogul antifonic3. Canonul

    1 n legtur cu acest aspect, V.Timaru afirm urmtoarele: Un cntec bun pentru copii trebuie sfie n primul rnd o unitate monodic bine exprimat i uor de executat n perimetrul ambitusuluicaracteristic fr a fora extremitile. (V.Timaru, Ansamblul muzical i arta scriiturii pentrudiversele sale ipostaze, Editura Intitutului BiblicEmanueldin Oradea, 1999, p.15).

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    6/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    9

    1. Unisonul i2.Dialogul antifonic

    Aspect frust al unui cntec, unisonul se poate transforma, la nevoie, ntr-un mijloc de sporire a penetraiei monodiei la nivelul densitilor sonore.

    Jocul ntre unu i multiplu mijlocete apariii cnd ngroate, cnd

    diluateale monodiei.

    Repartizarea acesteia pe grupe alternative, nsoit de efectul stereofonic

    al schimbrii planurilor sonore, alunec nspre cel de-al doilea pseudo-

    procedeu, dialogul. Modalitatea de realizare a acestuia const n

    repartizareaantifonic,fragmentat pe dou planuri a cntecului dat.

    Exemplele de mai jos ilustreaz mbinarea celor dou procedee i rolul lor n

    contextul muzical (dialogul mijloc de acumulare iunisonul moment culminant):

    Ex.1 Barza aranj. M.Eisikovits

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    7/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    10

    Analiz: Tendina de cretere tensional a dialogului muzical-recitativic demai sus, construit exclusiv pe bitonia de ter este rezultatul accelerriiritmice (prin diminuarea valorilor) i evoluiei tot mai strnse (prin fracionaremotivic), pn la totala suprapunere a vocilor n unison, dup schemamsurilor: 2+1+1+1+1+1+1/2+1/2+1(unison).

    Ex.2Sorcova aranj. M.Eisikovits

    Analiz: Dialogul muzical nu va altera cursivitateatextului poetic, punctuaia,prozodia. Relaia text muzic este una de concordan. Aspecteleminimale ritmico-melodice, dualismul temporalizrii valorilor lung-scurt itritonia, exprim, printr-o muzicalizare sporit, curbele accentual-intonaionale ale recitrii scandate.

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    8/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    11

    3. Canonul

    Este un procedeu care presupune miestrie sporit att din partea

    creatorului, ct i a executanilor.

    Este prima faz de evadare a monodiei n multivocalitate, fr schimbri

    intrinsece n alctuirea melodiei.

    Prin evoluia sa n ipostaza de monodie unic, departajat n dou (sau mai

    multe) planuri absolut identice prin dislocare temporal, canonul totalizeaz

    accidental efecte globale armonice2. Plasarea monodiei n canon trebuie s fie un

    fenomen firesc. Procedeu la fel de natural ca i monodia, canonul depete, cel puin

    ca efect, limitele acesteia3.

    Execuia n canon se poate concepe pe melodii care satisfacanumite exigene: discurs muzical deschis prin succesiunetreptat sau descompunere figurativ a unui acord (arpegiu).

    Ex.3 melodii populare aranj. M.Eisikovits

    Ex.4

    2Vezi i V.Timaru, op.cit.,p.59.3Fiind, de fapt, o tehnic polifonic tradiional.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    9/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    12

    Propunem mai jos, spre ilustrare, trei monodii n canon la diferite intervale:

    unison, cvint descendent, cvint ascendent (ultimele dou cu mutaie a

    cntecului):

    Ex.5Huulca aranj. M.Eisikovits

    Ex.6Cntec de leagn aranj. M.Eisikovits

    Ex.7Pe cerul cu flori frumoase prelucrare de S.Todu4

    4S.Todu, 15 Coruri mixte,caietul III, Editura muzical, Bucureti, 1970.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    10/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    13

    Ex.8(idem)

    Analiz: Ultimele dou exemple nfieaz tipul canonului bimodal, n carecele dou monodii decalate realizeaz dou straturi modale prinsuprapunerea unui mod eolic cu forma sa transpus: do/solimi/la.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    11/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    14

    Exemple de analizat:

    Ex.95

    5Aranjament Ciprian uu.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    12/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    15

    Ex.10

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    13/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    14/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    17

    Unisonul, dialogul, canonulsunt ipostaze accidentale aleunei monodii; sunt distribuiri diversificate ale unui scenariude execuie i nu scriituri propriu-zise pe mai multe voci. Ele

    formeaz un corpus de tipologii discursive la nivelul unuispaiu muzical neles ca un ambient sonor.6

    ***

    6Vezi V.Timaru, op.cit.,p.134.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    15/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    18

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Alexandru Pacanu

    Armonia,vol.IIEditura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    Unisonul (octava) /.../ constituie procedeul cel mai autentic. Pstrat pentru

    anumite momente, cntarea la unison (la octav) creeaz momente

    impresionante, de o for inegalabil, desfurnd n toat puritatea esena

    modalului.

    Unisonul constituie deseori o soluie strict n formula cadenial modal dencheiere (unison cadenial). (pp.301-302)

    Armonizrile adresate copiilor trebuie s se integreze n lumea i intonaia

    fireasc lor. /.../ Se pot gsi, dar nu uor, soluii ingenioase, care s mbine,

    captivant, formule familiare, proprii i fireti copilului.

    Canonul n neles contrapunctic poate aduce reale servicii, n iniierea spre

    o polifonie a copilriei: (p.162)

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    16/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    17/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    20

    Ex.13Colind colecia G.Breazul8

    Not: Sunetele - pedal rei la sunt pilonii melodiei.

    Ex.14M ducei pe lngo-n ru aranj. T.Jarda

    Not: Pedala poate ncepe odat cu melodia sau poate servi ca element deintroducere, sub forma unui sunet lung care nu are nevoie de text.

    ntr-un tempo giusto i mai micat, pedala poate fi repetat prin ritmizare n

    sensul accentului metric. n acest caz va primi text luat din versurile cntecului.9

    8Aranj. R.Pepelea.9La unele piese se preteaz simple silabe fr legtur cu textul: la, la. Uneori imit basul: zum,zum, alteori sunt interjecii specifice la joc: hop, hop sau urai mi, sau silabe de completare larefren: tir-lir-lir-li mi etc.. (T.Jarda, Armonia modal, Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2003,

    p.80).

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    18/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    21

    Deloc srccioas, pedala poate oferi o bogie a expresivitii verticale rezultate din

    varietatea succesiunii intervalicii armonice (ter mare, cvart mrit, cvint perfect,

    sext mare, septim mic, octav).

    Ex.15Cntec (Maramure) aranj. T.Jarda

    Analiz: Pedala prelungete pe sol ca sunet fundamental al seriei dearmonice n care se ncadreaz materialul sonor al cntecului. Din punct devedere ritmic, pedala va completa accentele metrice evitate de ritmulpunctat (cum se practic n Maramure).

    Isonul se poate ncadra n tiplogii diverse, care pornesc de la staticismul i

    imobilitatea sunetului prelungit (exemplele de mai sus), pn la forma dinamizat a

    ostinato-ului ritmico-melodic (exemplificat, n continuare, la procedeul

    contrapunctrii). Aspectele intermediare sunt legate de micarea uoar, la sunetele alturate,

    Ex.16Munilor cu brazi nali aranj. R.Pepelea

    sau in de ritmizarea isonului:

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    19/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    22

    Ex.17

    (idem)

    Analiz: Odat cu acest procedeu (al isonului) se prefigureaz un elementmelodic nou, diferit de derularea monodiei n ntregul ei, dar solidar cu ea,ntruct este desprins din nsi structura sa. Momentele plurifonice carese creeaz accidental, valorific structuri bivocale cu sensuri armonicelogice i coerente (conturate n special n cadenrile izoritmice finale).

    ***

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Tudor JardaArmonia modal cu aplicaii la cntecul popular romnescEditura Media Musica, Cluj-Napoca, 2003

    Pedala:

    O gsim n sunetul continuu al cimpoiului, la fluierul dublu, n intenia

    fluierailor de a se acompania singuri cu acel vojit continuu, straniu pentruurechile neobinuite /.../. O gsim n isonul cntecului de stran sau la

    instrumentele ca itera ca i n unele piese n care violonitii se acompaniaz

    continuu cu o coard liber, piese pe care poporul le numete n general

    cimpoaiele i adugndu-le aa de sugestivul din btrni. /.../ Simpl sau

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    20/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    23

    dubl, sub form de iitur sau acord, reprezint cea mai simpl modalitate

    de amplificare a aparatului sonor (sic!). Cel mai simplu procedeu armonic. /.../

    Cert este c s-a nscut din dorina de amplificare a sonoritii, tendina latent

    spre polifonie, c n folclorul poporului nostru exist i deci poate constitui unprocedeu potrivit i n prelucrarea coral a unei melodii populare.

    Pedala nseamn de fapt un T [Tonic, n.n.] continuu. Deci poate fi utilizat

    mai cu seam n fragmentele melodice care nu au deplasri funcionale

    evidente. Sunt melodii care n ntregimea lor nu necesit nici o schimbare

    armonic.

    /.../ chiar cnd oprirea pe unele sunete poate accepta schimbarea armoniei,

    pedala poate fi o soluie de rar frumusee, tocmai n simplitatea ei. (pp.77-79)

    Alexandru PacanuArmonia,vol.IIEditura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    Din cele mai vechi timpuri i unanim rspndit, isonul constituie unul din cele

    mai frecvente procedee de acompaniere a melosului popular.

    Chiar n eterofonie, n cntarea antifonic, executantul sau grupul care i-a

    ncheiat partea rmne pe nota final ndelung prelungit, aceasta constituind o

    pedal pentru melodia preluat de cellalt executant.

    Dar, frecvent, isonul apare ca o practic n sine, att vocal ct i

    instrumental. (pp.305-306)

    Se creeaz astfel un impresionant contrast ntre mictorul contur al liniei

    melodice i statornicia pedalei, asemenea conturului reliefului fa de linia deorizont.

    /.../ n acelai timp, pe plan muzical diferitele intervale sau raporturi dintre

    melodie i ison creeaz diferite consonane i disonane, tensiuni i destinderi,

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    21/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    24

    pentru a se contopi n sfrit n finala modului respectiv, stingndu-se ca orice

    aciune.

    n felul acesta isonul devine i un element de baz n intima construcie sau

    dramaturgie muzical.Fixat n primul rnd pe nota final a modului, isonul poate fi continuu,

    ntrerupt sau figurat i dublu sau triplu cnd i se altur i alte sunete (la cvint

    sau la alte intervale).

    /.../ eventualitatea utilizrii ei [a pedalei, n.n.] nu trebuie respins, n cazul n

    care se urmrete sugerarea atmosferei i decorului respectiv, al unui caracter

    primar, rudimentar. (p.310)

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    22/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    23/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    26

    Ex.20(idem)

    Ex.21(idem)

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    24/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    27

    Dup consecvena cu care se menine, contrapunctarea poate fi constant sau

    fragmentar:

    Ex.22

    Colo sus la Rsrit prelucrare de V.Sptrelu

    Not: Scopul apariiei contrapunctrii numai la refren este acela desubliniere (prin coninut muzical) a inteniilor dinamice (contrastul mp mf).

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    25/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    28

    Ex.23Colindi cu codi prelucrare de V. Sptrelu

    (bti cu piciorul n podea)Analiz: Aducerea contrapunctrii n fraza consecvent a melodiei, dupun antecedent n unison,confirm legea acumulrii gradatea procedeelor.n ambele exemple se remarc aportul elementelor coloristice.

    Execuia monodiei este investit cu atributele unui joc muzical, ca ntr-un

    scenariu n care i fac loc intervenii extramuzicale cu sunete ambientale, zgomote

    integrate cntrii bti din palme, bti din picior, jucrii zgomotoase -,

    pseudoinstrumente clopoei, bici, buhai, lemne lovite, tobie, trianglu, tamburin,

    incizii recitativice pe sunete nedeterminate .a. Generalizate, acestea pot deveni

    elemente de fundal coloristic, sau pot particulariza scurte interludii dinamizatoare ale

    contextului muzical-poetic.

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    26/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    29

    Dup caracter, se constat posibilitatea gruprii tipologiei contrapunctrii pe

    categorii specifice melodiei populare, sau nespecifice acesteia, cu caracter muzical

    general-valabil.

    2.1. Contrapunctri specifice

    n muzica modal de inspiraie folcloric se folosesc anumite tipuri de

    contrapunctare cu caracter rudimentar, n scopul meninerii aranjamentului n limitele

    autenticitii (de nealterare a caracterului iniial al cntecului dat). Acestea sunt

    procedee care nu au un neles de sine stttor, evolund n strns legtur cu

    melodia principal, ca variante ale acesteia, sau ca elemente de fundal ritmic sau

    melodic provenite din emanciparea isonului. Aceste tipuri sunt:

    2.1.1 Contrapunctarea ostinat, care se refer la

    ostinato ritmic:

    Ex.24Colindiu aranj. C.Misievici

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    27/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    30

    ostinato melodic:

    Ex.25Pogort-a pogort... prelucrare de S.Todu

    Ex.26(idem)

    Analiz: Provenit din isonul uor micat, contrapunctul alunec pe formulamelodicpassus duriusculus,frecvent utilizat n contrapunctarea melodiei

    populare (la Bartk, Drgoi, Todu).

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    28/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    31

    2.1.2 Contrapunctarea n mixturi:

    Este o tehnic ce const n dublarea consecvent a melodiei ntr-un

    interval paralel (ter, cvart, cvint, sext, octav). Ea creaz aa-

    numita voce umbr(S.Drgoi12).Ex.27

    Frunz verde, galbn prelucrare de V.Sptreludup B.Bartk

    Not: Exemplul reliefeaz o mixtur preponderent de ter.

    n exemplul de mai jos, alturi de mixtur, se mbin mai multe procedee

    ordonate dup principiul gradaiei, cu acumulare spre un punct culminant:

    Ex.28

    12 Vezi Sabin Drgoi, Armonizarea cntecului popular romnesc, n rev. Muzica, nr.7,10,11,12/1969 i 1, 2, 3, 4/1970.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    29/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    32

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    30/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    33

    Analiz: Aceast miniatur bistrofic realizeaz o acumulare de elementen prima stof, prin alternana ntre o voce (monodie) i dou voci(contrapunctare n mixturi de tere), urmnd ca cea de-a doua strof srealizeze culminania n dou trepte: prima, n canon la prim, a doua, nunison, neles, aici, ca moment de tutti, la care se ajunge prin reducerea

    decalajului imitativ pn la suprapunerea vocilor.

    2.1.3

    Contrapunctarea heterofonic:

    Reliefeaz o subtil estur contrapunctic la ambele voci (melodia

    se contrapuncteaz cu ea nsi, netiindu-se cu exactitate care voce

    deine primatul). Au loc microprocese imitative libere, sub aparena

    unei scriituri n care cele dou voci se ngn una pe alta. Din

    uoarele decalri care se creeaz ntre voci, ia natere dimensiuneaoblic a discursului muzical (alturi de tradiionalele dimensiuni

    orizontal i vertical materializate n scriitura monodic i

    polifonic sau armonic).

    Ex.29

    Aidi, nani aranj. R.Pepelea

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    31/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    34

    Ex.30Munilorcu brazi nali aranj. R.Pepelea

    Ultimul exemplu ilustrativ al grupajului de contrapunctri specific-

    rudimentare, este o sintez:

    Ex.31

    Colind prelucrare de C.uudup G.Breazul

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    32/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    35

    Analiz: Procedeele utilizate sunt urmtoarele: primul rnd melodic dialog, al doilea rnd melodic contrapunctare ostinat pe passusduriusculus, al treilea rnd melodic canon, al patrulea rnd melodic contrapunctare ostinat pe passus duriusculus; ultimele trei msuri facaluzie la maniera heterofonic. Ordonarea procedeelor nscrie o curb, cucretere tensional spre punctul culminant, n strofa a treia, urmat de

    rezolvarea tensiunii n ultima strof (prin revenirea variat la procedeulstrofei a doua).

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Alexandru PacanuArmonia,vol.II

    Editura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    Formula ostinat:

    Este vorba aici de un procedeu de acompaniament care const din repetarea

    simpl sau alternat a unui desen liniar sau armonic, care nsoete melodia.

    Aceast formul ostinat, care-i are originea n pedala ntrerupt, figurat,

    poate fi realizat pe dou ci:

    A n factura modal;

    B cu note strine de modul respectiv.

    La cea de-a doua factur (B), putem distinge dou variante:

    1.Notele din ostinato pot crea cu cele din melodie acorduri sau situaii

    tonale;

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    33/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    36

    2.Notele din ostinato nu se cotopesc cu cele din melodie.

    Deseori, formulei ostinate i se ncredineaz i rolul de a crea atmosfera

    adecvat, sugernd decorul, aciunea sau plasarea ntr-un anumit mediu. n

    acest scop, se folosesc analogiile: acompaniamentul de tip instrumentalpopular, hulituri, buciumri, legnatul, ritmica dansului etc. (p.313)

    Eterofonia:

    Dup cum se tie, eterofonia este un fenomen specific muzicii populare,

    constnd dintr-o cntare la dou sau mai multe voci, intenionat la unison,

    care ns n anumite momente, se difereniaz pe voci, ntr-o imprevizibil

    neconcordan a liniei melodice (executanii cunosc versiuni uor modificate,

    greesc sau improvizeaz nflorituri sau simplificri, stimulai i de

    posibilitile difereniate de care dispun, cum ar fi n combinaia: voce +

    instrument).

    Eterofonia este deci un fel de tulburare improvizatoric a cursivitii

    unimelodice, plasat ntre etape de unison (octav). Astfel, fenomenul cel mai

    general al eterofoniei, rezultat din observarea unui arhetip autentic, este

    pendularea unui ansamblu de timbruri ntre dou stri distincte: a) starea

    contopirii timbrurilor ntr-o desfurare mono-melodic (la unison sau octav)

    i b) starea ramificrii timbrelor ntr-o desfurare plurimelodic eterofonia

    propriu-zis caracterizat prin distribuia simultan, la diferite voci

    suprapuse, a unui acelai material muzical, prezentat n diverse variante pentru

    fiecare voce n parte i depinznd de dispoziia improvizatoric a

    executanilor. (t.Niculescu,Analiza fenomenologic a tipurilor fundamentalede fenomene sonore i raporturile lor cu eterofonia, n Studii de muzicologie,

    vol.VIII).

    Oferind simultan dou sau mai multe sunete sau linii melodice, eterofonia

    constituie un nceput de polifonie, n care putem ntlni uneori, n embrion,

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    34/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    37

    spontane procedee imitative, provenite din ntrzierea cu care una din voci

    atac melodia.

    n muzica cult, tratarea modalului prin eterofonie va fi utilizat n primul rnd

    n situaiile n care se urmrete tocmai redarea unor momente improvizatorice,spontane, autentice populare, a unui decor sau climat pastoral, stesc.

    Ea nu lipsete ns, la un nivel mai nalt n lucrrile lui Stravinski, Bartk,

    Messiaen, Enescu i alii, genernd uneori, dup anumite teorii, structurile

    pieselor respective. (pp.302-304)

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    35/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    38

    2.2. Contrapunctri nespecifice (tradiionale culte)

    n aceast categorie se ncadreaz tipurile de contrapunctare propriu-zis,

    transplantate pe terenul modal-folcloric ca reevaluri ale tradiiei culte:

    2.2.1

    Contrapunctarea izoritmic: Uniformitatea ritmic va fi compensat de relieful melodic variat al

    contrapunctului (contrastant melodic), cu asincronizarea punctelor

    culminante ntre cele dou voci. Fr a ocupa un loc exclusivist,

    predomin mersul treptat, salturile fiind recomandabile pe timpi

    accentuai i, eventual, rezolvate n sens contrar (n sens muzical

    firesc). Aceast tehnic poate fi asociat contrapunctrii de coral n

    maniera bachian (aparinnd prodedeelor neoclasice). Fa de

    contrapunctarea n mixturi, se vehiculeaz toate tipurile de micri

    ale vocilor (excluznd-o pe cea oblic): direct, contrar, chiar

    paralel.

    Ex.32Joc prelucrare de V.Sptrelu

    dup B.Bartk

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    36/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    39

    Ex.33Hei, tu, mndriorule prelucrare de V.Sptrelu

    dup B.Bartk

    Ex.34Du-te, mndru prelucrare de V.Sptrelu

    dup B.Bartk

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    37/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    40

    Ex.35Du-te dor i iar vin prelucrare de V.Sptrelu

    dup B.Bartk

    2.2.2

    Contrapunctarea contrastant, care se refer la

    contrapunctri uniforme(egale, izocrone):

    Acestea creeaz continuum ritmic,permindo mai mare individualizare

    a vocilor att din punct de vedere ritmic, ct i al direciei melodice. Se

    urmrete i n acest caz asincronizarea curbelor melodice i a punctelor

    culminante. Melodia folcloric devine, acum, un veritabil cantus firmus.

    Ex.36Iedera prelucrare de MaxEisikovits

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    38/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    39/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    42

    2.2.3

    Contrapunctarea imitativ:

    Relev suprafae de contact cu procedeele imitaia, canonul:

    Ex.38Vino, ploaie aranj. M.Eisikovits

    Not: Vocea de contrapunct realizeaz o imitaie n augmentarea cntecului

    popular.

    Ex.39Trezire, gazdelor aranj. R.Pepelea

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    40/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    43

    Not: Din contrapunctarea reciproc a celor dou voci (n canon) reiesingenioase esturi heterofonice.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    41/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    44

    Exemple de analizat:

    Ex.40

    etc.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    42/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    45

    Ex.41

    etc.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    43/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    46

    Ex.42

    Ex.43

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    44/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    47

    Concluzii

    Procedeele expuse la acest capitol ce in de plurifonia modal se constituie

    n tehnici (mijloace) de lucru n prelucrarea de folclor (ca specie aparte de

    aranjament coral).Dup materialul melodic pe care l vehiculeaz (exclusiv tematic sau cu

    mijloace adiacente), acestea se mpart n dou categorii (vezi Tabelul 1).

    Tabel 1

    Mijloace de repartizarea temei Mijloace de comentarea temei

    Unison, Dialog, Canon Ison, Contrapunctare

    Dinpunct de vedere al caracterului cu care investesc prelucrarea tematic,

    aceste procedee dobndesc o funcie n arhitectonica muzical: procedeele cu caracter

    static funcie expozitiv sau concluziv,procedeele dinamizatoare funcie median

    de acumulare, de gradaie, iar procedeele culminative reliefeaz punctul tensional al

    ncordrii maxime punctul culminant(veziTabelul 2).

    Tabel 2

    Procedee statice Procedee

    dinamizatoare

    Procedee culminative

    Ison simplu Ison dinamizat

    Contrapunctare

    Dialog CanonStretto Unison

    O bun prelucrare de folclor va ine cont ca, la relurilestrofice, s uzeze de aceste procedee ntr-o succesiunevariat, ce evit monotonia prin respectarea relaiei dintre

    contrast i gradaie

    13

    n realizarea curbelor tensiune-relaxare.

    13// de-a lungul istoriei muzicii, tot ceea ce a fost creat, mai ales ca valoare autentic, s-a bazatpe respectarea acestor doi termeni. Trebuie artat c gradaia i contrastul au fost, sunt i vor rmnen continuare elemente de primordial importan n muzic. Ele in de realitatea psihologic aoperei de art muzical, izvornd din calitatea esenial a acesteia de a se desfura n timp.

    Nerespectarea sau ncercarea de escaladare a lor duce la creaii plate, deformate.(V.Herman,Form i stil n noua creaie muzical romneasc,Editura muzical, Bucureti, 1977, p.22).

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    45/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    48

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Tudor JardaArmonia modal cu aplicaii la cntecul popular romnesc

    Editura Media Musica, Cluj-Napoca, 2003

    // Unele modaliti de armonizare i prelucrare coral [sunt, n.n.] desprinse

    din nsi (sic!) materialul oferit de cntecul popular dat. Nu putem generaliza

    practicitatea aplicrii vreunui procedeu. Fiecare cntec i ofer singur soluia,

    sau soluiile posibile de armonizare i prelucrare. /.../ e bine s avem n vedere

    zona folcloric de unde provine, care i impune uneori anumite caractere ce

    vor lrgi capacitatea de nelegere a ceea ce materialul dat vrea i poate s

    exprime. Studiul variantelor, sau mcar a unor aspecte nrudite ne va ajuta mult

    /.../. (p.77)

    Valentin TimaruAnsamblul muzical i arta scriiturii pentru diversele sale ipostazeEditura Institutului Biblic Emanuel din Oradea, 1999

    n cazul corului de copii /.../ dimensiunea multivocalitii trebuie atins prin

    micarea natural a vocilor i nu prin cutarea unor suprapuneri obligatorii de

    sorginte rigid omofone. Cntatul armonic este impropriu pentru vrsta primei

    copilrii. Alteritatea jocului, voioia tematicei, micarea pepetu, iat zona n

    care se proiecteaz firesc cntecul de copil. mprirea n vocea I-a (cea

    purttoare de melodie) i vocile celelalte (de acompaniament armonic) este

    soluia cea mai puin iubit de tinerii notri interprei. Nici chiar din punct devedere fiziologic nu se justific atta timp ct la vrsta primei copilrii vocile

    nu se difereniaz timbral. Ori forarea ambitusului ntr-un anumit registru (mai

    ales al celui grav) va aduce mari perturbri n evoluia ulterioar a copilului.

    /.../ Spaiul trebuie creat prin ambientul muzical conturat de diversele maniere

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    46/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    49

    discursive (/.../ nelegem prin manier discursiv anumite tipologii ale

    derulrii discursului muzical. Imitaia, alternana antifonic (cu sau fr ison),

    incizii muzicale dialogate .a.) i nu prin complexitatea scriiturii. Iat de ce am

    optat pentru bti de picior, bti n palme, jucrii muzicale, onomatopee,instrumente idiofone primare etc.. (p.134)

    Alexandru PacanuArmonia,vol.IIEditura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    Ceea ce constituie procesul esenial al armonizrii la dou voci este selecia,care trebuie operat continuu, pentru a renuna la o not a acordului i, mai

    ales, pentru a o gsi pe cea mai potrivit, care s nsoeasc melodia dat, att

    din punct de vedere vertical ct i orizontal.(p.156)

    Dat fiind lipsa de experien i de posibiliti temeinice, armonizrile

    adresate corurilor de copii colari i, n general, de amatori, trebuie s

    menajeze desfurarea vocilor, ca ambitus sau dificulti de intonaie. (p.163)

    ***

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    47/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    50

    Exemple de analizat:

    Ex.4414

    14Aranj. R.Pepelea

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    48/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    49/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    52

    Ex.46Colind prelucrare de R.Pepelea

    dup G.Breazul

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    50/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    53

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    51/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    54

    Aranjamente corale la trei voci egale

    CORUL DE COPII

    Corul de copii poate fi subdivizat, la rndul su, n dou tipuri de formaii:

    1. Corul de copii mici, care folosete un ambitus restrns ce nu trebuie s

    depeasc decima (cuprins ntre urmtoarele limite: do1 mi2); acest tip

    de ansamblu va fi rareori ncrcat la trei voci.

    2. Corul de copii colari, care se extinde pe un ambitus ceva mai larg

    (cuprins ntre sol fa2

    ) i care, n funcie de pregtirea muzical aelevilor, poate fi amplificat la trei voci).

    Vocile rmn la stadiul de voci egale (lucru observabil n exemplele muzicale

    de mai jos) prin faptul c i pot mprumuta materialul una alteia, se pot uor

    substitui ntre ele. Se permit ncruciri sub forma mpletirilor de voci. Totui, exist

    tendina etajrii ambitusului ansamblului pe trei niveluri: vocea III sol-la1; vocea II

    do1-do2; vocea I do1-fa2.

    ***

    Deseori corurile colare sau de amatori pun problema adaptrii/transcrierii

    (transcripiei) unei piese scrise iniial pentru alt formaie. n acest sens pot fi

    aplicate dou operaii inverse:

    amplificri ale materialului, de la puine voci la mai multe voci;

    reducii ale materialului, de la multe voci la mai puine voci.

    Dac schimbarea numrului de voci atrage dup sine i transformarea tipului

    de ansamblu coral, atunci lucrurile se complexific: va fi necesar o transcriere de la

    cor mixt la cor de voci egale sau viceversa.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    52/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    55

    Pentru respectarea specificului piesei supuse adaptrii, recomandm

    urmtoarele:

    1. n situaia amplificrii materialului:

    a. Crearea de noi situaii dialogate, prin fragmentarea materialului irepartizarea sa pe mai multe voci (eventual n contrapunct

    rsturnabil);

    b. Dublarea/triplarea isonului prin implicarea, pe considerente

    acustice, a intervalelor primare piloni modali: cvart/cvint,

    octav;

    c. ngroarea (prin amplificarea tentei) tematic sau contrapunctic

    de tip mixturat, eterofonic, ostinat etc.

    d. Multiplicarea planurilor imitative (stretto, canon), ilustrnd

    mobilitate sporit pe orizontal.

    2. n situaia reducerii materialului:

    a. Extragerea elementelor mai puin importante;

    b. Pstrarea nealterat a elementelor caracteristice, cu rol prioritar

    (imitaii, ritmuri specifice, disonane caracteristice etc.);

    c. Sugerarea armoniei cu pstrarea elementelor mai importante din

    acord, n cazul unui discurs predominant armonic;

    d. Creterea libertii de micare a vocilor pe vertical, prin

    posibilitatea schimbrii strii acordurilor, atunci cnd armonia o

    permite i ambitusul o reclam;

    e. Transpoziia (mutarea) integral a melodiei (mai sus sau mai jos),

    n limitele ambitusurilor vocilor noului ansamblu.

    n nici un caz adaptarea pentru un nou ansamblu nu se facetranscriind automat (i integral de la un capt la altul)

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    53/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    56

    dou/trei voci din ansamblul dat. O astfel de soluie vaaprea ca o amputare sonor15.

    Not: Unele din exemplele urmtoare constituie transcripii la 3 voci ale unor

    piese prezentate anterior la 2 voci. Recomandm, pentru nceput, aplicarea acestui

    procedeu.

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Alexandru PacanuArmonia,vol.IIEditura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    /.../Adaptarea la trei voci prezint mai puine dificulti dect la dou. Pentru

    trei voci, o linie va reproduce melodia, o alta, aproximativ, basul i a treia,

    intermediar, va cuta s redea elementele cele mai necesare (sic!) ale

    acordurilor.

    Dar, att vocea intermediar ct i noul bas, innd seama de armonia iniial,

    va trebui s se desfoare ct mai melodic, cvasi-contrapunctic, tiind c

    orizontalul salveaz verticalul. n acest sens, vorbeam de retopirea i

    regndirea piesei pentru noul dispozitiv, cu respectarea specificului original.

    (p.164)

    Adaptarea la dou voci /.../ Aici, obligativitatea renunrii la dou din voci

    creeaz mai multe dificulti n realizarea noii versiuni. /.../ Acordul poate fi

    sugerat, dar starea sa nu va mai putea fi meninut consecvent, ca n original.n armonia la patru voci, datorit dublrii obligatorii a unui element al

    trisonului, vom ntlni, deseori, n starea direct, acelai element i la sopran i

    la bas. A reproduce aceasta n adaptarea la dou voci, nseamn a srci

    15Vezi Al. Pacanu, op. cit.,p.164.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    54/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    57

    sonoritatea la maximum. /.../ n acest caz vom plasa la bas alt element al

    acordului, ceea ce va modifica starea acordului dar, n schimb, va sugera mai

    plin armonia intenionat: (pp.164-165)

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    55/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    58

    Exemple de analizat:

    Ex.47

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    56/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    59

    Ex.48

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    57/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    60

    Ex.49

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    58/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    59/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    62

    Ex.50Colind prelucrare de R.Pepelea

    dup G.Breazul

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    60/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    63

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    61/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    64

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    62/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    65

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    63/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    66

    Ex.51Colind prelucrare R.Pepelea

    dup G.Breazul

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    64/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    67

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    65/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    68

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    66/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    69

    CORUL DE FEMEI

    Corul de femei este un ansamblu de voci egale (alturate) care aduce o nottimbral omogen, dar la care se simte lipsa unui fundament sonor mai consistent,

    limita inferioar fiind sol sau fa (din octava mic). Formulele utilizabile sunt:

    sopran1, sopran2, alto; sopran, mezzosopran, alto; sopran, alto1, alto2.Odat cu acest

    ansamblu se poate vorbi i de posibilitatea inserrii unor momente armonice n

    discursul plurivocal.

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Valentin TimaruAnsamblul muzical i arta scriiturii pentru diversele sale ipostazeEditura Institutului Biblic Emanuel din Oradea, 1999

    Corul de femei este foarte clar difereniat pe cele dou grupe fundamentale:Sopran i Alt. Din aceast cauz o scriitur eficient pentru cor de femei (la

    nivel neprofesionist) rmne cea pe dou voci. n contextul unor voci

    needucate marea majoritate a persoanelor cu disponibilitate spre cnt sunt ntre

    sopran i alt, deci un fel de Mezzosopran palid. Densitatea armonic ns

    sufer simindu-se mereu lipsa vocii mediene, voce care definete miezul

    armonic al discursului. Din punct de vedere muzical corul de femei relevator

    este cel pe trei voci (Sopran-Mezzosopran-Alt). Revenind la situaia obiectiv aunui cor de amatori ne vedem n faa dilemei cte soprane adevrate i mai ales

    cte altiste avem? De aici mai departe se poate construi un ansamblu i n

    imediata sa apropiere se va crea i repertoriul adecvat. (p.153)

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    67/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    68/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    71

    Exemple de analizat:

    Ex.52

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    69/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    70/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    73

    Ex.54

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    71/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    74

    Ex.55

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    72/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    75

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Max EisikovitsIntroducere n polifonia vocal a secolului XXEditura muzical, Bucureti, 1976

    Expunerea cntecului [de mai jos, n.n.] este anticipat de o formul melodic

    de legnat, n micare continu egal de optimi, a celor dou voci de alto,

    concepute ntr-un raport simultan de oglind reciproc, una fa de cealalt,

    constituind n acelai timp, ca procedeu polifonic, o categorie limitrof, situat

    la rspntia liniilor melodice de ntregire sau de acompaniament, cu

    ostinato-ul, care va nsoi i n continuare cntecul, reprodus nealterat la

    sopran. A doua oar, melodia se mut, pstrndu-i tonalitatea modificndu-i

    doar uor ultima linie melodic la vocea medie, susinut de micarea de

    optimi, deasemenea nuanat i diluat apoi, la alto. Sopranul, debutnd de

    asemenea cu versiunea simultan n oglind a temei, contrapuncteaz apoiliber, schind o vag intenie de micare alternativ imitativ a dou desene

    diferite, cu alto. Urmeaz a treia strof a cntecului, tratat n imitaie sever,

    succesiv, a vocilor, n stretto, dup cte un interval de o optime. La sopran se

    obine un canon, realizat la cvarta superioar n la, deci n bitonalism primar

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    73/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    74/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    77

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    75/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    78

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    76/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    79

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    77/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    80

    CORUL DE BRBAI

    Corul de brbai este mai echilibrat, ntruct aici exist basul care acoper

    registrul grav, oferind un fundament consistent, iar tenorulpoate suplini sonoritatea

    nalt asopranului. Formulele utilizabile sunt:

    La trei voci egale tenor1, tenor2, bas; tenor, bariton, bas;

    La patru voci egale16- tenor1, tenor2, bariton, bas.

    FIE BIBLIOGRAFICE

    Alexandru PacanuArmonia,vol.IIEditura didactic i pedagogic, Bucureti, 1977

    Formaie mai rar ntlnit, corul brbtesc posed un colorit mai puin variat

    dect cel mixt, n schimb obine o pregnan specific de nenlocuit, de un

    puternic efect i, totodat, un repertoriu propriu.Se permit ncrucirile vocilor, pentru a crea o ct mai liber melodicitate.

    O recomandare special, pentru a se obine sonoriti curate, clare, const n a

    se evita intervalele apropiate (secunda, tera) n registrele grave, unde se

    prefer spaierea (octave, cvinte, cvarte). (p.161)

    ***

    16Cea mai utilizat la patru voci rmne, ns, formula corului mixt,care ofer sonoritateacea mai echilibrat, ntruct acoper deopotriv registrul grav i acut. El presupune o maleabilitatetimbral sporit, datorit posibilitii de a alterna tutti cusoli,partidele sau perechile de partide ntreele.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    78/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    81

    Exemple de analizat:

    Ex.57

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    79/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    82

    Ex.58

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    80/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    81/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    84

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    82/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    85

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    83/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    86

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    84/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    87

    Ex.60

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    85/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    88

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    86/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    89

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    87/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    90

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    88/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    91

    ANEXA

    ASPECTE ALE PRELUCRRII FOLCLORULUI N CICLURILEMINIATURALE ALE COMPOZITORULUI SABIN V. DRGOI

    n prelucrarea modelelor folclorice se remarc activitatea folcloristului Sabin

    Drgoi, canalizat n aciunea de culegere a unor specii melodice, care, respectnd

    grupajul pe categorii sistematizat de Bartk, pot fi enumerate n urmtoarea ordine: 1)

    melodii de colind; b) melodii de nunt; c) cntece dup mori (bocete); d) melodii de

    dans; e) doine.17 Din acest grupaj, tematica lui Drgoi se subordoneaz, predilect,

    zonei de influen a colindului. Urmtoarele cicluri miniaturale 24 Cntece

    populare i doine pentru pian (1923), Suita de dansuri populare pentru pian (1923),

    Miniaturile pentru pian (1923), 21 Cntece pentru voce i pian (1924), 30 Coruri din

    comuna Belin (1935), 30 Colinde alese pentru pian (1957) se dezvolt din colind,

    adaptndu-l la rigorile unei scriituri armonico-polifonice, nu numai de tip vocal ci i

    instrumental.Mai mult, particularitile ritmico-melodice ale acestui gen popular vordetermina - dup prerea lui Nicolae Rdulescu crearea unui tip de recitativ

    specific, caracterizat printr-o cantabilitate sporit, ilustrat n operaNpasta.Supleea

    acestui tip de recitativ const dup observaia aceluiai N. Rdulescu n

    capacitatea sa de a se preface n cntec, n numeroasele pasaje de arioso care dau

    operei o fizionomie att de romneasc.18Spre exemplu, cele trei variante de colind

    care zugrvesc portretul lui Ion oglindesc baza de inspiraie comun i confer unitate

    intonaional ntregii opere:

    17VeziBela Bartk, Dialectul muzical al romnilor din Hunedoara, (1920), n Scrieri mruntedespre muzica popular romneasc, adunate i traduse de Constantin Briloiu, 1937, p.5.18Nicolae Rdulescu, Sabin Drgoi, Editura muzical, Bucureti, 1971, p.122.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    89/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    92

    Ex.1

    - a) Monologul lui Ion = Colind 285 (303 Colinde19)- b) Arioso-ul lui Ion = Colind 296 (303 Colinde)- c) Leitmotivul ocnei = Colind 181 (303 Colinde)

    Valorificarea colindului, ca factor unificator al ntregii creaii a lui Drgoi,

    acioneaz cu aceeai consecven cu care coralul protestant domin creaia bachian,

    determinndu-i parametrii stilistici:

    Ex.2

    - a) Colind culeas din Petreni- b) Leitmotivul lui Ion dinNpasta- c) Tema III din Sonata pentru vioar i pian

    19Sabin Drgoi, 303 Colinde, Editura Scrisul Romnesc, Craiova, 1931.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    90/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    93

    ns - dup cum remarc i Zeno Vancea - cu toat valoarea incontestabil a

    lucrrilor sale instrumentale de proporii mai ample, Drgoi exceleaz totui, nainte

    de toate, n formele miniaturale, a cror realizare nu necesit o dezvoltare

    simfonic a temelor.20Aplecarea predilect a lui Drgoi asupra genului colindei a fost animat de

    raiuni ca:

    - arhaismul genului, garanie a autenticitii i vechimii sursei folclorice;

    - echilibrul formal al genului, lefuit de impuriti pn la expresia ultim,

    esenializat.

    Aceste dou aspecte devin decisive n determinarea principalei sale orientri

    stilistice tendina spre economia mijloacelor artistice, considerat de compozitor

    drept un principiu de nestrmutat n estetica general.21 Aceast trstur

    primordial manifestat n stilul compozitorului ilustreaz ataamentul su fa de

    tendina clasic, fapt care se reflect - dup constatarea Clemansei Liliana Firca n

    acea atitudine de fidelitate fa de sursa folcloric i pstrarea n stare ct mai puin

    alterat a valenelor obiective clasice ale folclorului romnesc.22 Clasicul se

    materializeaz prin echilibrul tuturor mijloacelor de exprimare, cu respectarea

    integritii formale a melodiei populare ca i cadru n care interacioneaz organic

    aspectele modale melodice i armonico-polifonice, mulate pe o structur ritmic

    adecvat. Atitudinea clasic se ntrevede, aadar, n urmtoarele intenii ale

    compozitorului:

    - predilecia spre valorificarea formelor miniaturale;

    - predominana caracterului expozitiv al tematicii populare;

    - opiunea pentru procedeul evoluiei prin repetare a discursului muzical.

    20Zeno Vancea, Creaia muzical romneasc, sec.XIX-XX, vol.I, Editura muzical, Bucureti,1968, p.378.21 Sabin Drgoi, Armonizarea cntecului popular romnesc, (VII), n rev. Muzica, nr.2/1970,

    p.2.22 Vezi Clemansa Liliana Firca, Direcii n muzica romneasc, 1900-1930, Editura Academiei,Bucureti, 1974, p.108.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    91/102

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    92/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    95

    Ex.4Divertisment rustic

    etc.

    i diatonia, uneori colorat cu trepte mobile. Scrile diatonice sau acustice transpar,

    de pild, din ntreg ciclul de Colinde alese pentru pian, unde citatul (colinda

    originar)apare enunat la debutul fiecrei piese. n acest context modal se impune

    precizarea soluiilor armonico-polifonice prin care compozitorul valorific elementul

    folcloric. Astfel, dei adeseori se pstreaz elemente ale armoniei tradiionale,

    materializate prin persistena structurilor trisonice (posibil a fi raportate vertical la

    basul cifrat) i a relaiei autentice (V-I) n punctele cadeniale, se remarc egalitatea

    treptelor i preferina pentru micarea treptat (chiar n mersul basului):

    Ex.5 Colinde pentru pian,II/1

    n anumite cazuri se poate recunoatepolivalena tonal-modal, care d nateremai multor posibiliti de interpretare armonic a uneia i aceleiai melodii, dup cum

    evideniaz cifrajul:

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    93/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    96

    Ex.630 Colinde pentru pian, I/8

    Este ceea ce Gh. Firca denumete concomitena funciilor paralele,

    considernd c acest paralelism [este] pus n eviden de cele mai multe ori de

    sistemul rotativ al unei imaginare scri a cvintelor [...].

    24

    Ca i concentrate armonice cadenele interioare sau finale vdesc o mare

    varietate ce decurge tot din caracterul polivalent al melodiei modale. Adesea, opririle

    se fac pe trepte armonice diferite de finala modal. n exemplul urmtor, hexacordia

    major aezat pe finala do, reprezint scara modal a melodiei nvemntate cu

    potenialul modal armonic al doricului centrat pe re,

    Ex.7 30 Colinde pentru pian, I/1

    sunet ce coincide cu finala melodiei, care realizeaz o caden doricpe treapta II a

    modului. Iat i scara melodiei:Ex.8

    24 Gheorghe Firca, Structuri i funcii n armonia modal, Editura muzical, Bucureti, 1988,p.260.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    94/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    97

    Alturi de cadena autentic (V-I) sau plagal (IV-I), se ntlnesc i cadene

    specific modale: dorico-mixolidic (VII-I), sau frigic (II-I) n care sunt angrenate

    sensibile multiple:

    Ex.9 30 Colinde pentru pian

    Utilizarea acordurilor de cvart este argumentat de compozitor ca procedeu

    dedus din practica instrumental popular: proveniena lor se explic prin acordajul

    violoncelului cu trei corzi n cvarte perfecte. Una din cele dou cvarte sunate deodat

    au dat baza, ideea acestei armonii, iar cvarta superioar eventual cu tera mare

    suprapus provine din armonizarea empiric prin completarea cu vioara secund

    sau cu viola.25 Uneori acordurile de cvart evolueaz sub forma mixturilor

    alunecri de pedale acordice,

    Ex.10 24 Cntece populare i doine, nr.8

    alteori acestea sunt rezolvate sub forma ntrzierii pregtite:

    25Sabin Drgoi, op. cit.p.2.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    95/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    98

    Ex.11 24 Cntece populare i doine, nr.1

    La Drgoi elementul cromatic apare ca o modalitate specific de vehiculare a

    armoniei diatonice prin tehnica mixturilor - mbrcnd uneori aspectul unui passus

    duriusculus,

    Ex.12Miniaturi pentru pian, III/8

    sau prin intermediulscordaturii armonice,

    Ex.13Miniaturi, I/2

    sau prin aa-numita relatio non harmonica, dup preceptele vechi, din care reiese

    falsa relaie sau cromatismul ncruciat:

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    96/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    99

    Ex.14Miniaturi, III/1

    O ncercare de stratificare modal rezid din suprapunerea modurilor pe

    aceeai final. n exemplul de mai jos, melodia aflat ntr-un lidic pe re este

    armonizat cu elementele modale ale mixolidicului de pe aceeai final; astfel se

    creeaz opoziia ntre do diez - ca sensibil modal i do becar ca subton modal,

    ca i ntre cvarta perfect i cvarta lidic:

    Ex.15Miniaturi pentru pian,III/1

    Deduse din verticalizarea orizontalului, elementele ajoutes presrate n

    limbajul armonic al compozitorului deriv din tendinele de ornamentare (apogiaturi)

    sau sunt tratate n sensul unor rezolvri treptat descendente pe acorduri consonante:

    Ex.16 24 Cntece populare i doine

    Ciclurile miniaturale din creaia lui Sabin Drgoi sunt ilustrative i n privina

    tratrii polifonice a citatului folcloric. Procedeele polifonice se axeaz predilect pe

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    97/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    100

    tehnici de factur folcloric, ntre care se nscriu isonul i mixtura. Isoanele subscriu

    la o tipologie extrem de variat. Parcurgerea celor 30 Coruri din comuna Belin

    ilustreaz frecvena isonului simplu pe finala modului sau pe cvinta acestuia (piesele

    nr. 1 i 23), isonul dublu (intervalic) n octav (piesele nr. 16, 17, 23) sau cvint (nr.21, 25), pedale n diferite ritmizri:

    Ex.17Miniaturi, III/1

    O ipostaz specific pe care o nfieaz mixtura la Drgoi, care trimite cu

    gndul la caracterul rudimentar al diafoniei, const n ngroarea unei linii melodice

    principale prin rostiri bivocale la diferite intervale paralele (n special tere sau sexte).

    Autorul denumete vocea secundar voce umbr,specificndu-i funcia de paralel

    fidel a melodiei date. De observat c vocea umbr (paralel) n ter sau sext i

    schimb modul: din major devine minor i invers.26

    Ex.18 30 Coruri din Belin, nr.4

    Mai apropiat de tendina neoclasic apare utilizarea unor procedee polifoniceca imitaiai contrapunctarea,procedee cu pondere nsemnat n arsenalul polifonic

    al compozitorului. Imitaia este vzut de Drgoi tot ca rudiment de polifonie

    popular, rezultat din intonarea colindei i a cntecului de nunt de un grup, n timp

    26Sabin Drgoi, op. cit.,p.2.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    98/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    101

    ce cellalt nu a terminat nc cntecul (stretto primitiv).27Este interesant aplicarea

    bimodal a tehnicii canonului la cvint ascendent:

    Ex.19Miniaturi, I/3

    Dintre diferitele tipuri de contrapunctare ni se par ilustrative cele care prin

    profilul ritmico-melodic se apropie de aspectul:

    contrapunctrii izocrone, n care cele dou contrapuncte (cp1 i cp2)

    sunt contrastante n raport constant (2:1 i, respectiv, 4:1) cu melodia-tem (notat cu T), care este vehiculat ca un cantus firmus;

    Ex.20 30 Colinde alese,I/9

    contrapunctrii ostinate, faz de tranziie ntre contrapunctarea de tip

    cult i cea folcloric:

    27Idem, ibidem.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    99/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    102

    Ex.21Miniaturi, III/4

    Provenite din specificul sursei de inspiraie, aspectele pe care le nfieaz

    prelucrarea folclorului n ciclurile miniaturale ale lui Sabin V. Drgoi conduc spre

    tendina clasic a stilului compozitorului. Plecnd, aadar, de la materializarea sursei

    colindul trecnd prin transplantarea cult a specificului su vocal i diatonic,

    Drgoi ajunge la expresia de tip clasic cu tot ceea ce implic aceasta: forme simetrice

    miniaturale, caracter expozitiv al tematicii, dezvoltare prin repetare variat. Toate

    aceste particulariti se traduc n spiritul de echilibru i economie a mijloacelor

    componistice.

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    100/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    103

    Bibliografie:

    1. Alexandru, Tiberiu: Armonie i polifonie n cntecul popular romnesc, n

    rev. Muzica,nr.3, 10, 12/1959 i 3, 9, 10/19602. Bartk, Bela: nsemnri asupra cntecului popular, E.S.P.L.A., Bucureti,1956

    3. Bentoiu, Pascal: Cteva aspecte ale armoniei n muzica popular, n rev.Muzica, nr.8/1962 i 5/1963

    4. Berger, Wilhelm: Despre premizele modalismului contemporan, n rev.Muzica,nr.2/1966

    5. Berger, Wilhelm: Dimensiuni modale,Editura muzical, Bucureti, 19816. Bica, Nicolae: Culegere de lucrri corale S.Pautza V.Timaru, Editura

    Universitii Transilvania, Braov, 1999

    7. Briloiu, Constantin:Opere,vol.I, Editura muzical, Bucureti, 19678. Breazul, George: Colinde, Editura Fundaiei culturale romne, Bucureti, 19939. Breazul, George: Moduri pentatonice i prepentatonice,n Pagini din istoria

    muzicii romneti, vol.I, Editura muzical, Bucureti, 198110.Breazul, George: Muzica bizantin, n Pagini din istoria muzicii romneti,

    vol.IV, Editura muzical, Bucureti, 197711.Buciu, Dan: Elemente de scriitur modal,Editura muzical, Bucureti, 198112.Chailley, Jacques: LImbroglio des modes, Editiones musicales Alphonse

    Leduc,Paris, 196013.Chailley, Jacques: Mode,Larousse, vol.II, 1957

    14.Chiriac, Mircea: Cntecul popular n opera lui Paul Constantinescu, n rev.Muzica, nr.12/197315.Ciobanu, Gheorghe:Modurile cromatice n muzica popular romneasc,n

    Studii de etnomuzicologie i bizantinologie, vol.I, Editura muzical, Bucureti,1974

    16.Comiel, Emilia: Folclor muzical, Editura didactic i pedagogic, Bucureti,1967

    17.Constantinescu, Paul: Coruri mixte, Editura muzical, Bucureti18.Cuclin, Dimitrie: Despre armonizarea modal,n rev. Muzica,nr.4/195719.Cuclin, Dimitrie: Monografii. Sistemul diatonic,Bucureti, 1934

    20.De la Motte, Diether:Harmonielehre, Brenreiter-Verlag, Kassel, 199521.Drgoi, Sabin: Armonizarea cntecului popular romnesc, n rev. Muzica,nr.7, 10, 11, 12/1969 i nr.1, 2, 3, 4/1970

    22.Drgoi, Sabin: 303 Colinde, Editura Scrisul romnesc,Craiova, 193123.Drgoi, Sabin: Cum am nvat i folosit limba muzical romneasc, n

    Revista defolclor,nr.3-4/195924.Drgoi, Sabin : XXX Coruri, aranjate i armonizate dup melodiile poporale

    culese, notate i alese din comuna Belin, Lito Pregler, Timioara, 1935

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    101/102

    Aranjamente corale (Prelucrri pentru voci egale)

    104

    25.Dumitrescu, Ion: Contribuii la problema armonizrii cntecului popularromnesc,n rev. Muzica,nr.2/1954

    26.Duic, Gheorghe: Universul polimodal,Editura Junimea, Iai, 200427.Eisikovits, Max: Introducere n polifonia vocal a secolului XX, Editura

    muzical, Bucureti, 197628.Firca, Gheorghe: Bazele modale ale cromatismului diatonic,Editura muzical,Bucureti, 1966

    29.Firca, Gheorghe: O ordine formal-geometric a sistemului modal diatonic,nrev. Muzica,nr.8/1977

    30.Firca, Gheorghe: Structuri i funcii n armonia modal, Editura muzical,Bucureti, 1988

    31.Giuleanu, Victor: Melodica bizantin,Editura muzical, Bucureti, 198232.Giuleanu, Victor: Tratat de teoria muzicii,Editura muzical, Bucureti, 198633.Herman, Vasile: Aspecte modale n creaia romneasc contemporan, n

    Studii demuzicologie, vol.II, Bucureti, 196634.Jarda, Tudor:Coruri, Editura muzical, Bucureti, 198135.Jarda, Tudor: Armonia modal cu aplicaii la cntecul popular romnesc,

    Cluj-Napoca, Editura MediaMusica, 200336.Mrza, Traian: Cadene modale finale n cntecul popular romnesc,n Studii

    de muzicologie, vol.II, Bucureti, 196637.Mrza, Traian: Caracterul unitar al sistemului de structuri tonal-modal n

    cntecul popular, n rev. Muzica,nr.7/196638.Negrea, Marian: Tratat de armonie, Bucureti, 195739.Nicola I., Szenik I., Mrza, T.: Curs de folclor muzical, Editura didactic i

    pedagogic, Bucureti, 196340.Niculescu, tefan: Reflecii despre muzic, Editura muzical, Bucureti,198041.Pacanu, Alexandru: Armonia, Editura didactic i pedagogic, Bucureti, 197742.Pepelea Roxana: Criterii de clasificare n tipologia acordurilor armoniei

    secolului XX, n Eseuri de muzicologie, vol. III, Editura UniversitiiTransilvania, Braov, 2006

    43.Pepelea Roxana: Preliminarii la o metod de analiz a sistemului modaldiatonic, n Sesiunea de comunicri tiinifice 2004, vol.I, EdituraUniversitii Transilvania, Braov, 2005

    44.Persichetti, Vincent: Twentieth-Century Harmony, Creative Aspectes andPractice, WWW Norton&Company, New York, 1961

    45.Petrescu, Gheorghe: Geografia sistemelor modale n folclorul romnesc.Bihorul, despre cntecul propriu-zis i bocet, n Studii de muzicologie,vol.XV, Bucureti, 1980

    46.Popovici, Doru: Muzica coral romneasc, Editura muzical, Bucureti, 196647.Rdulescu, Nicolae: Sabin Drgoi,Editura muzical, Bucureti, 197148.Riemann, Hugo: Pentatonische Tonleitern,Musiklexikon, Berlin, 1921

  • 8/10/2019 curs- Aranjamente corale.pdf

    102/102


Recommended