+ All Categories

Curs 24

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: papyryxus
View: 219 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Doctrine Economice
31
CREŞTINI ŞI DEMOCRAŢI CURS 24
Transcript
  • CRETINI I DEMOCRAI

    CURS 24

  • Frdric Le Play 1806-1882 Lord Acton 1834-1902 Alexis de Tocqueville 1805-1859 Max Weber 1864-1920

  • LORD ACTON:INDIVIDUL, ECONOMIA I BISERICA

    Cercettor i inovator n domeniul istoriei, Lord Acton era destul de familiarizat cu chestiunile eseniale ale micrii economiei, dar cel mai mult l preocupau acele chestiuni pe care economitii le tratau tangenial:raportul dintre libertate i buna guvernare, politicile publice, eficiena guvernrii,limitele etatizrii, birocraia.

  • Succesiunea guvernrilor a avut ntotdeauna drept stindard al oportunitii schimbarea guvernanilor, care iniial preau buni, dar pe care guvernarea i-a fcut ri. De-a lungul vremii, guvernarea a captat aspectul unui experiment, n aparen gratuit, despre cum devin ri oamenii buni. Lord Acton dezvluie o ntreag istorie a izolrii, a interzicerii sau a marginalizrii indivizilor ale cror aciuni economice erau opuse interesului guvernrii curente, istorie dominat de interesul pentru aciunea public i de lupta pentru accesul la economia public.Sensul istoric modern s-a format, att sub influena ideilor despre accesul la putere, ct i al ideilor oamenilor despre nvingerea izolrii, damnrii, exilrii sau marginalizrii. Toate acestea i-au gsit susinerea n libertate, care, aa cum spunea Lord Acton dup religie, a fost cel mai des invocat pretext pentru crime sau pentru fapte bune.Lord Acton substituie trstura moral a guvernanilor cu efectul aciunii publice; nu bunii i rii sunt subiecii, ci faptele, aciunile lor sunt cele care trebuie luate n calcul.

    LIBERTATEA I GUVERNAREA

  • LIBERTATEA I GUVERNAREALibertate legal sau constrngere legal? Lord Acton depete pragul dilematic, clasnd libertatea drept cea mai bun int, a individului sau a statului, de aprare a aciunilor economice. Cu att mai mult cu ct, n epoca modern libertatea i guvernarea bun nu se exclud reciproc; sunt motive temeinice pentru care ele ar trebui s se asocieze. Libertatea nu este un mijloc ctre un scop politic nalt. Este, ea nsi, cel mai nalt scop politic. Nu este cerut de dragul unei bune administraii publice, ci pentru protecie n atingerea celor mai nalte obiective ale societii civile i ale vieii particulare.Libertatea poate avea unele efecte perverse! Ajustarea comportamentelor i atitudinilor indivizilor, schimbarea mentalitilor i a modului de gndire trec prin purgatoriul contrastelor morale: Uneori, sporirea libertii n stat poate promova mediocritatea i conferi vigoare prejudecii, ea poate chiar retarda legislaia util, diminua capacitatea de rzboi i restrnge graniele imperiului

  • LIBERTATEA I RELIGIAPropagarea ideilor despre libertate a avut n cretinism cel mai eficient vehicol.Moralist subtil, Lord Acton are puterea s ne transmit ncrederea n libertatea noastr de contiin.Dincolo de frmntrile i conflictele religioase, oamenii au descoperit relativ trziu ideea c libertatea religioas este principalul generator al celei civile i c libertatea civil este condiia necesar celei religioase a fost o descoperire ce urma s fie fcut de secolul al XVII-lea. De altfel, evoluia anevoioas spre statul modern n Europa s-a ghidat dup organizarea i ierarhia Bisericii Catolice n concordan cu misiunea ei divin.Istoria este nu numai depozitarul motenirii comune, ci i o surs bun de nvminte, care uneori ne arat c, nc din vechime, efectele libertii au fost uneori contradictorii.Libertatea religioas nu implic libertatea de a pune n discuie religia respectiv.Dificultatea evalurii efectelor reale ale libertii asupra religiei rezid n suprapunerile autoritii cultului cu limitele libertii. Lord Acton aduce suficiente argumente n acest sens din istoria catolicismului, atunci cnd unii capi ai Bisericii au evitat s se pronune asupra a ceea ce prea s excead libertatea de opinie.

  • BISERICA I STATULRelaia dintre cele dou instituii fundamentale Biserica i statul, n lupta lor pentru acelai scop puterea a constituit dominanta istoric a cercetrilor Lordui Acton. Biserica a avut un avantaj n faa statului catolicismul i istoria sa catolicismul a aprut ca religia maselor.Consecina imediat, pe a crei durabilitate oamenii puterii statului nu mizau prea mult, a fost formarea puterii unei opinii publice, greu controlabil prin mijloacele obinuite ale statului. n acelai timp, Biserica era vulnerabil la conflictele deschise pe care puterea statului le genera i ntreinea, ele puneau n pericol att Biserica, ct i statul.Chiar dac, ncepnd cu epoca modern, pasiunea pentru politic subjuga lumea, Biserica rmnea un reper moral, organizaional i de cooperare social de nenlocuit. Constituirea Bisericii a servit drept model statelor cretine, iar ideea de organizare i de reprezentare a fost mprumutat de la ea.

  • Diversitatea regimurilor politice, sprijinite rnd pe rnd de aceeai religie arta absena unui monopol al puterii publice asupra convingerilor religioase ale oamenilor, dar i vulnerabilitatea puterii publice n faa influenei religiei n orientarea preferinelor politice ale indivizilor. Lord Acton, catolic practicant, n not polemic cu protestantismul, acuz jocul de imagine al statului protestant, care uzurpnd biserica a inversat i ierarhia instituional, facilitnd supremaia statului n faa bisericii. Lord Acton nu ezit s evoce efectele publice benefice ale religiei n aranjamentul puterii, mai ales n realizarea echilibrului de putere. n acelai sens, Lord Acton reine semnificaia major a cretinismului n temperarea sau exaltarea zelului politic, dar i a frmntrilor interne care au creat premise pentru uzurparea funciilor Bisericii catolice de ctre statul protestant. Imparialitatea politic a Bisericii era i este garania capacitii ei de a contribui la regenerarea politic a lumii, mai ales c dominanta religioas nu aduce cu ea buna guvernare.Buna guvernare devine astfel un concept complex politic, economic, social, cultural i moral unde Biserica singur, fr influen asupra statului, nu are putere de garant al bunei guvernri.

  • STATUL, BIROCRAIA I EDUCAIACercettor atent al evoluiei statului centralizat, Lord Acton descoper o alt faet a raportului stat-individ, accentuat n epoca modern de ipocrizia instituional i deopotriv ignorana individului. Ineria duplicitar a individului ncreztor n forele proprii, care, pe de-o parte, respinge orice form de imixtiune a statului n viaa privat, dar care, pe de alt parte, n ncrederea sa subcontient n puterea statului, ateapt de la stat tot felul de aciuni, precum anchetele guvernamentale, al cror rezultat pare s fie mereu acelai intruziunea n viaa i opiunile individului. n acelai timp, chiar dac un individ sau mai muli, ar dori s fac lumin n privina unor lucruri neclare, nu ar reui, fie pentru c i lipsesc mijloacele necesare unei asemenea ntreprinderi, fie c statul nu va ceda niciodat aciuni din care lumea vede c statul face ceva pentru individ. n acest caz, cooperarea social ntre stat i individ se face prin intermediul unei verigi birocratice o comisie. Aa de pild, birocratizarea ncepe cu nvmntul. Statul, folosind structurile birocratice poate influena atitudinile, comportamentele i mentalitile individului ncepnd chiar din coal.

  • n perioadele istorice premergtoare epocii moderne, birocraia urma ca o umbr funciile regaliene ale statului. Treptat, birocraia a devenit o entitate social distinct, rezultat din dezvoltarea infrastructurii educaionale.n diferite perioade istorice, n locuri diferite birocraia a produs un mod de lucru similar: n numele eficienei guvernamentale s-a produs amestecul crescut al puterii publice n viaa oamenilor. Lord Aton este necrutor cu toi ce-i care-i fac titlu de glorie din a fi angajat al statului.Birocraia are toate ingredientele necesare identificrii ei: biroul, funcionarii, ierarhia, procedurile... Percepia oamenilor arat c birocraia este ceva mai mult dect interfaa guvernului, dect vlul care acoper aciunile puterii publice, birocraia este chiar guvernarea. Dincolo de utilitatea birocraiei n actul guvernrii se ntinde feuda puterii: funcii i posturi pentru clientela politic, rente, afaceri etc. Creat de sistem ca o superstructur, birocraia se identific cu sistemul

  • n acelai timp, tendina de cretere a birocraiei odat cu creterea populaiei, demonstreaz c apariia birocraiei a speculat o anume slbiciune a funcionrii sistemului, dar a i generat creterea numrului celor care vor s se pun n slujba puterii. n consecin, ansele de a reduce birocraia sunt mici, cu att mai mult cu ct lumea se nvrte ntr-un cerc vicios: nvmntul pregtete birocraii i deopotriv clienii acestora n mentalitatea birocratic, acetia ajuni ntr-o activitate sau alta vor face ce-au nvat n coal. Lord Acton pledeaz pentru atitudini i comportamente liberale, singurele pe care ar putea s sprijine sperana c ntr-o zi oamenii nu vor mai fi tratai aritmetic ca numere, ca personaliti abstracte; c s-a terminat cu formularizarea.

    STATUL, BIROCRAIA I EDUCAIA

  • Lord Acton nu ezit s le propun oamenilor cteva repere ale aciunilor lor, precum: sprijinirea ideii statului minimal, adic restrngerea ct mai mult posibil a ariei de aciune a guvernului;pstrarea independenei individului n ct mai multe domenii ale vieii;respingerea privilegiilor statului asupra grupurilor de oameniprecauia fa de sistemul juridic opoziia fa de oricare ncercare serioas de centralizare;respingerea doctrinelor care judec oamenii din punct de vedere statistic, ca mas, nu ca indivizi, aritmetic, nu conform intereselor lorSTATUL, BIROCRAIA I EDUCAIA

  • Lord Acton, aprtor consecvent al libertii, cel care a dus mai departe credina doctrinar n liberalismul pur, identificndu-l total cu moralitatea i considernd standardul i obiectivul etic drept supreme i suverane, atrgea atenia asupra ameninrilor la adresa libertii.

    ntre altele, cum ar fi mai bine: s guverneze clasa sau rasa? Lord Acton denun ameninrile care planau asupra libertii i democraiei, ntre care, privilegiile de ierarhie social, dar pericolul nu este acela c o anumit clas nu este capabil s guverneze. Nici o clas nu este pregtit s guverneze. Soluia venea din democraie, unde un regim al libertii tindea s desfiineze domnia rasei asupra rasei, a clasei asupra clasei

  • MAX WEBER: INDIVIDUL, CREDINA I ECONOMIA

    Protestantismul, asemenea catolicismului, a urmat aceleai tendine ale epocii; unele orientri puternic sociale protestantismul social, iar altele vizibil liberale protestantismul liberal. Protestantismul social. Aprut n Anglia, Germania i Frana, dei individualist legtura cu Dumnezeu este personal, direct i mult mai diversificat dect catolicismul social, paradoxal, protestantismul social mergea mult mai mult n socialism: unii reclamau abolirea salariatului i a proprietii, alii admiteau principiul luptei de clas i propuneau soluii colectiviste.Protestantismul social a avut influene asupra cooperaiei, n sensul c programul su economic aproape se confund cu cooperatismul. Deosebirea esenial dintre cele dou curente de gndire st n afirmaia categoric a protestantismului a necesitii unei reforme morale individuale i n afirmaia cooperatismului c scparea individual este imposibil, fr o transformare social

  • PROTESTANTISMUL LIBERAL

    n pofida apropierilor de ideile socialiste, nefireti pentru protestantism, fcute se pare din raiuni organizatorice de o parte important a enoriailor puritani, emblematic pentru protestantism i, deopotriv, pentru liberalism, a rmas figura lui Max Weber.Tipul-ideal sau idealtipul.Preocupat de nelegerea forei tiinifice a idealtipului, Max Weber procedeaz la analiza structurii logice a conceptului de stat. ntr-un prim timp, Max Weber evalueaz corespondena dintre realitatea empiric i ideea de stat constatnd o infinitate de aciuni i servitui discrete i difuze ale oamenilor, de raporturi de fapt i de drept, unice n felul lor sau revenind periodic, toate acestea prin prisma unei idei: credina n normele care sunt efectiv n vigoare sau care ar trebui s fie, precum i de dominare a omului de ctre om.n mintea oamenilor, aceast credin asimilat n bun parte pasiv, dar dezvoltat parial n spiritul omului, capt tot attea sensuri cte capete sunt.

  • La acest nivel, conceptul de stat pare un amestec ntre abstract i concret greu de ordonat; oricum ar ncerca oamenii s reformuleze conceptul tiinific de stat, rezultatul va fi,pe de-o parte, genericul abstract: o sintez elaborat prin prisma unor scopuri determinate ale cunoaterii;o abstragere din sintezele confuze din mintea oamenilor.iar, pe de alt parte, coninutul concret al noiunii istorice de stat,aa cum apare el din sintezele istoricilor dintr-o epoc sau alta. Max Weber atrage atenia asupra deformrii de ctre istorici a coninutului concret al statului.Conceptele idealtipice (n sensul c tipicul presupune eliminarea accidentului) se pot construi prin accentuarea i abstractizarea anumitor elemente eseniale din conceptele generice (cum este cazul prezentrilor istorice) i prin acccentuarea i abstractizarea unor noiuni istorice concrete, ceea ce arat c, fiecare idealtip individual este constituit din elemente conceptuale care au carater generic i au fost elaborate n acelai timp ca tipuri ideale

  • De pild, conceptul de schimb reprezint un simplu concept generic, n sensul unui complex de caracteristici comune mai multor fenomene, atta vreme ct l analizm prin prisma utilizrii sale n limbajul cotidian i facem abstracie de semnificaia elementelor conceptuale constitutive. Dac se coreleaz cu legea utilitii marginale se formeaz noiunea de schimb economic, astfel nct, sub forma unui proces economic raional, acest concept, ca de altfel oricare alt concept obinut pe cale logic, conine implicit o judecat referitoare la condiiile tipice, ale schimbului n sine. Aadar, toate conceptele fundamentale ale economiei nu pot fi dezvoltate n form generic altfel dect fcnd din ele idealtipuri. Weber respinge ferm tentativele istoricitilor de a postula a priori c un concept este o copie reprezentativ a realitii obiective, precum i aluzia, repetat fr ncetare, la irealitatea tuturor conceptelor riguroase.

    TIPUL-IDEAL SAU IDEALTIPUL

  • EPISTEMOLOGIEntr-o vreme dominat de istoricism, determinism i materialism, Max Weber revigoreaz interesul pentru individualismul metodologic i pentru apriorism. Atitudinea anti-holist a lui Weber avea o raiune simpl: abordarea tiinific trebuia s in cont de faptul c nici o tiin nu poate s cuprind n totalitate realul. n aceti termeni, cercetarea tiinific reprezenta o perspectiv asupra realului dintr-un punct de vedere coerent, obiectiv, deci care nu se putea confunda cu opinia subiectului.Orice demers, care avea ca scop producerea de cunotine tiinifice trebuia s accepte caracterul parial al cunoaterii.

  • n mod firesc, aciunea economic, decupat din aciunea social global se caracterizeaz la rndul su prin raionalitate, ceea ce nseamn o aciune gndit, calculat ntre scop i mijloacele de atingere a acestuia.Max Weber nu-i punea la vremea sa problema posibilitii de deformare a faptului economic prin decuparea lui din faptul social-global, ns ideea specificitii analizei economice fa de analiza sociologic rmne demn de menionat i trebuie apreciat ca un efort tiinific meritoriu. Confuzia comtian creat ntre economie i sociologie, dominant n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, a adus unele prejudicii tiinei economice prin canalizarea cercetrii spre cantitativism i prin nlocuirea explicaiei cu descrierea. Max Weber, n felul su inconfundabil, a proiectat o nou abordare a datului economic pornind de la un anumit nivel empiric, dar care putea fi explicat a priori.

  • GENEZA CAPITALISMULUIMax Weber plaseaz apariia capitalismului european n emulaia cultural rezultat din jocul particular al economiei, religiei i eticii dup Renatere i care a cptat amploare la sfritul secolului al XVIII-lea.n Etica protestant i spiritul capitalismului, Max Weber arat c emergena capitalismului modern nu poate fi explicat dup canoanele liberalismului economic clasic prin jocul natural al legilor economice. Cu att mai mult, Max Weber respinge viziunea marxist a determinismului economic, dar i abordarea exclusiv psihologist a lui Werner Sombart dominat de setea de aur. Potrivit concepiei lui Max Weber, capitalismul modern, adic, acel capitalism al firmelor fondate pe utilizarea raional a muncii libere a salariatului a aprut n Occidentul european ca produs al unui spirit nou: spiritul ntreprinztor, dorina de ctigElementul decisiv n rspndirea capitalismului, dup Weber, a fost apariia unei noi morale economice, numit spirit capitalist.

  • Capitalismul modern i leag originea de mplinirea unui ansamblu de pre-condiii structurale, ntre care, existena unei clase raionale, cu un rol esenial n acest proces burghezia liber a oraelor medievale. Totodat, Weber, n opoziie cu Karl Marx, identific principalele cauze ale apariiei capitalismului mai degrab n determinani etici i psihologici dect n cei tehnici sau economici. ntre altele, o mprejurare istoric, n aparen fr legtur cu economia excluderea adepilor reformei Bisericii Catolice de la treburile publice a constituit ajutorul de care acetia aveau nevoie pentru a-i exersa activitatea la care se pricepeau cel mai bine i pentru care nu exista o interdicie expres: economia.n opoziie cu capitalismul comercial de tip mercantilist, binecuvntat i protejat de stat, capitalismul industrial aducea legea vs. for, raionalitatea vs. aventur, efectele muncii vs. cultul banului, ctigul din schimb ntr-o economie a proprietii i iniiativei private vs. ctigul comercial. Cu alte cuvinte, capitalismul modern genera un alt tip de aciune economic: Pentru noi, un act economic capitalist trebuie s fie mai nti unul care se ntemeiaz pe ateptarea unui ctig prin folosirea anselor de schimb: deci anse de ctig (formal) panice.

  • Capitalismul modern a aprut ca o form de lupt viguroas mpotriva nelegerii dintre stat i comerciani, mpotriva capitalismului privilegiat de stat. Prin urmare, capitalismul tradiional fondat pe industrii s-a dezvoltat cultivnd un nou ethos, n pofida obstacolelor de tot felul i fr binecuvntarea autoritii publice.Modul de via al oamenilor era ghidat de principiul, potrivit cruia, finalitatea existenei era munca n cadrul unei profesii, ceea ce nsemna c munca devenea un scop n sine.Weber descoper o prim legtur cauzal, cea dintre confesiunea protestant i avuie. n aceast viziune, Weber dezvolt argumentele cretinismului care condamnau cheltuirea n alt scop dect n cel fixat de Biblie. Etica puritan accentua sentimentul datoriei omului, nu numai n munca sa, ci i fa de rezultatul muncii sale avutul.Dei, morala puritan depea ntr-un fel idealul medieval al moderaiei, totui, impunnd legal norma ascezei plcerii nestvilite de a poseda, ea frna consumul, n special cel de lux. Efectele, rezultate din practicarea ascezei protestante laice, pe care le descoper Max Weber sunt ntr-adevr semnificative: ea a avut ca efect psihologic eliberarea dorinei de a dobndi bunuri de inhibiiile eticii tradiionaliste. Asceza zdrobete ctuele dorinei de ctig, nu numai legaliznd-o, ci, n sensul prezentrii noastre, privind-o ca pe una voit de Dumnezeu

  • Max Weber cutnd s descopere legturile dintre cele mai importante culturi religioase, pe de-o parte, i economia i stratificarea social, pe de alt parte, cerceteaz ambele raporturi cauzale n msura n care acest lucru este necesar pentru a gsi puncte de comparaie cu dezvoltarea Occidentului. Max Weber identific n China o mare putere, cu un teritoriu imens, dar care practica o economie nchis. O multitudine de impedimente inea China departe de occidentalizare, ntre altele: absena legturilor transoceanice, lipsa unei administraii raionale, n sens european, absena dreptului formal i a unei legislaii favorabile dezvoltrii capitaliste, un sistem de impozitare inadecvat stimulrii libertii de aciune, precum i, lipsa unei mentaliti specifice, n primul rnd la autoriti. n acelai timp, credina credina magic, n cazul Chinei conserva toate aceste obstacole, spre deosebire de Occident, unde aceasta a jucat rol de catalizator.

  • ntr-o oarecare contradicie cu prerea comun, dup care apartenena confesional s-ar fi aflat la originea fenomenelor economice, Max Weber susinea ideea dup care, ntr-o anumit msur, mersul economiei, orienta preferinele oamenilor spre anumite confesiuni. Argumentele sale au susinere n evoluii ale guvernrilor din statele capitaliste i ale cretinismului.n concluzie, potrivit concepiei lui Max Weber, trstura definitorie a societilor moderne consta n apariia unui tip specific al activitii capitaliste: capitalismul modern. Identitatea capitalismului modern rezulta din faptul c munca salariailor se desfura sub comanda antreprenorilor, n firme organizate birocratic, pe baza libertii contractuale a muncii salariate din care rezulta sursa acumulrii profitul. Spre deosebire de tipurile antediluviene de capitalism, capitalismul modern aprut n Occidentul european reunea condiii definitorii: separarea firmei de activitatea menajului, organizarea raional a firmei, calculul raional, munca liber i laicizarea conduitei religioase puritane.

  • BIROCRAIADintr-un instrument al exercitrii funciilor statului, birocraia tinde din epoca modern i pn n zilele noastre s devin funcia dominant a statului. Birocraia devine dintr-o roti care ajut mecanismul, mecanismul nsui, dintr-o anex a guvernrii, chiar guvernarea. Tocmai aceste aparente mistere l-au ghidat n cercetarea sa pe Max Weber, intuind, ca i ali autori, pericolele care pndesc democraia i capitalismul din perspectiva creterii numrului birocrailor indiferent c este vorba de aciunea public sau de cea privat.Max Weber identific trei tipuri de guvernare legitim, a cror validitate rezult din substana legitimitii i din specificitatea cultural comun i/sau individual: guvernarea legal, guvernarea tradiional i guvernarea carismatic. Fiecare dintre acestea se sprijin pe o formul de dominare a unora (guvernanii) asupra altora (guvernaii) indiferent de forma de proprietate

  • Guvernarea legal are un caracter raional i se bazeaz pe convingerea n legalitatea reglementrilor adoptate, precum i pe dreptul de a da instruciuni celor chemai s-i exercite dominaia prin aceste mijloace. Weber precizeaz c, n cazul acestui tip se manifest o guvernare statutar.Guvernarea tradiional este fondat pe convingerea zilnic n sfinenia tradiiilor valabile n orice moment i n legitimitatea celor chemai s-i exercite autoritatea prin aceste mijloace. n cazul guvernrii tradiionale, Weber precizeaz natura deosebit a exercitrii puterii: supunerea fa de persoana care deine puterea prin tradiie, n limitele atribuiilor sale i n conformitate cu ceea ce i se cuvine prin cutum.Guvernarea carismatic rezult din supunerea deosebit fa de caracterul sacru al virtuilor eroice sau a valorii exemplare a unei persoane dovedite de ctre acesta. Acest tip de guvernare se bazeaz n mod deosebit pe calitile excepionale ale persoanei-lider.

  • Totodat, Max Weber relev principalele caracteristici ale birocraiei, pe care s-ar fi putut fonda un tip-ideal de guvernare raional: Birocraia genereaz o activitate specific funciilor publice sau private, continui i legate prin reguli;Birocraia este aezat pe principiul competenei, care presupune capacitatea exercitrii unor atribuii i un resort, ceea ce nseamn:un domeniu de exercitare a ndatoririlor delimitate obiectiv n conformitate cu partajarea executrii lor;un adaos de puteri necesare n acest scop;delimitarea clar a mijloacelor de coerciie i asumarea aplicrii lor. Potrivit concepiei lui Max Weber, un asemenea tip de activitate ordonat se numete autoritate constituitn sensul dat de Max Weber autoritii constituite sunt ntreprinderile private, partidele, armata, statul, biserica, preedintele ales, guvernul, parlamentarii. Autoritile constituite nu sunt dotate cu aceleai competene de comand.

  • Birocraia se dezvolt pe principiul ierarhiei administrative, care presupune organizarea autoritilor pe baza controlului precis i a monitorizrii oricrei autoriti constituite. Ierarhia presupune aezarea fiecrui funcionar ntr-un post care-i confer statul de ef sau subordonat; Birocraia se exercit practicnd regulile dup care se asigur funcionarea activitii publice sau private, reguli tehnice i norme. Birocraia se cluzete dup principiul separrii totale a conducerii administrative de mijloacele administrative i cele de achiziie; birocraia pe de-o parte, cere funcionarilor, salariailor, muncitorilor din conducerea administrativ separarea total de resursele de funcionare i de cele bugetare, iar pe de alt parte, separarea locului n care funcioneaz birocratul de domiciliul su. Birocraia nu creeaz instituia succesiunii, iar titularul nu poate pretinde nsuirea pe via a postului, pentru c nu este proprietarul funciei. Acolo unde s-a constituit un fel de drept al funciei, cum este cazul judectorilor, dar i al altor tipuri de funcionari, chestiunea ine de raiuni legate de asigurarea muncii pur obiective i bazat numai pe normele funciei

  • Birocraia se structureaz pe principiul conformitii administrative, potrivit cruia, se aplic reguli ale actelor scrise ntocmite de funcionar, chiar i n cazul discuiilor orale. Actele i activitatea continu a funcionarilor constituie biroul centrul activitii moderne a unui grup oarecare;Birocraia sau funcionariatul constituie tipul ideal de structur a guvernrii legale, unde n conducerea administrativ tipul ideal de agent l reprezint funcionarul sau birocratul.Organizarea administrativ-birocratic se aplic deci, i firmelor comerciale, organizaiilor caritabile sau oricrei organizaii care urmrete scopuri private ideale sau materiale.

  • Excesul de birocraie prea s fie unul dintre pericolele iminente care ar fi putut s amenine sistemul.Weber credea (cu naivitate?!) n fora de scut a profesionalizrii birocraiei mpotriva corupiei: acestei tendine i se opunea dezvoltarea funciei publice moderne, care cerea un corp de lucrtori cu cunotine de specialitate de nalt calificare, instruite pentru misiunea lor n mai muli ani de formare profesional i animate de o onoare corporativ foarte dezvoltat pe capitolul de integritate. Dac acest sentiment nu exista la funcionarii publici, ne-ar fi ameninat corupia teribil i n-am mai fi putut scpa de dominaia ridicolului

  • Max Weber, urmnd ideea globalizrii capitaliste i a influenelor interculturale, a cercetat i birocraia asiatic unde a identificat unele elemente comune, dar i deosebiri semnificative fa de birocraia european. ntre altele, contrar opiniei europene, care asocia birocraia cu geneza capitalismului, Max Weber constat c birocraia asiatic a fost generat de administraie.


Recommended