of 30
7/30/2019 Curente.critice
1/30
PRACTIC TEXTUAL
CURENTE CRITICE
Lector dr. Daniela Petroel
Motto:
,,S suceti gtul poemuluicnd afli c el se scrie i n afara ta?Chinuitoare revolt i fr obiect.
Nu-i fie team:exist oricnd cineva(o gur lipicioas)
care s-i opteasc adevrul zilei de minei istoriei dinapoi.
(Mariana Marin, Elegie - S suceti gtul poemului)
Introducere
Domeniul criticii literare a fost animat n permanen de variate ideologii, traduse, cel
mai adesea, prin curente critice. Acestea sunt rezultatul multiplelor interaciuni pe care
literatura i societatea, limbajul i cititorii le dezvolt. Dezvoltarea curentelor critice e att
semnul interesului crescnd asupra statutului textului literar, ct i fundamentarea teoretic din
ce n ce mai divers a acestui, zic unii, parazitar domeniu. n cunoscuta sa lucrare Teoria
literar. O introducere, Terry Eagleton demonstreaz c n spatele fiecrei micri criticeexist anumite tipuri de climat social-istoric; de aceea, curentele critice traduc, n esen,
ezitrile fiinei umane, care fie fuge de Istorie, refugiindu-se n abstractul (sensibil sau nu) al
literaturii cum procedeazformalismul,New Criticism saustructuralismul, fie rmne s o
nfrunte, n sperana schimbrii ei, cum se ntmpl n marxism,feminism etc.
Cele mai interesante mutaii le cunoate critica n secolul XX, cnd se deschide spre
variate discipline (psihologie, filozofie, antropologie, lingvistic etc) n ncercarea de a-i plia
discursul pe inovaiile formelor literaturii. Selecia noastr, nedreapt, ca oricare alta, aurmrit prezentarea unei grupri de curente care s aib relevan n contextul paradigmelor
literaturii romne. Critica vine, totui, n ariergarda literaturii i este astfel obligat s-i
1
7/30/2019 Curente.critice
2/30
perfecioneze instrumentele spre a sonda ct mai adecvat obiectul literar. De aceea, dac n
spaiul romnesc nu apar i nu se dezvolt anumite abordri critice (teoriile lesbian/gay sau
cele postcoloniale), explicaia acestui fenomen ine de absena unui tip de literatur care s le
cear. n acelai timp, am lsau deoparte unele abordri frecvente n critica romneasc, cum
este cea tematic.Chiar dac ncercm s delimitm aceste curente critice n funcie de principii
constante, ele nu sunt difereniate la modul absolut. Ca i n cazul curentelor literare, puini
sunt autorii ale cror texte se revendic n mod exclusiv de la ideologia unei singure abordri.
Iar acest lucru nu ine de inconsecvena teoreticienilor, ci de complexitatea fenomenului
literar, care cu greu se las prins ntr-o singur paradigm interpretativ. n acelai timp, nu
am urmrit detalieri ale textelor respectivilor teoreticieni, ci am folosit doar ideile care se
ncadrau ct mai cuminte imaginii de ansamblu a direciei critice discutate. Acest lucru a avutdrept consecin nedreapt reducerea unor opere vaste i complexe la o simpl afirmaie.
Gndit ca o ncercare de a oferi suplimentare instrumente de analiz n confruntarea cu
textul literar, prezentul curs i propune doar s traseze cteva direcii de cercetare.
Complexitatea domeniul i specificul practic al cursului ne-au determinat s optm pentru o
succint prezentare teoretic, urmat de detaliate aplicaii.
Tematica
1. Formalismul
2. Structuralismul
3. Poststructuralismul i deconstrucia
4. Teoriile receptrii
5. Abordrile psihanalitice
6. Critica feminist
7. Marxismul
2
7/30/2019 Curente.critice
3/30
Bibliografie general
1. Barry Peter, Beginning Theory. An Introduction to Literary an Cultural Theory,
Manchester University Press, 2002
2. Savin Bratu,De la Sainte-Beuve la noua critic, Editura Univers, Bucureti, 1974
3. Marcel Corni-Pop, Tentaia hermeneutic i rescrierea critic, Editura Fundaiei
Culturale Romne, Bucureti, 2000
4. Jonathan Culler, Teoria literar, Editura Cartea Romneasc, 2003
5. Direcii n critica i poetica francez contemporan, Editura Junimea, Iai, 1983
6. Terry Eagleton, Teoria literar. O introducere, Editura Polirom, 20087. Grard, Gengembre, Marile curente ale criticii literare, Editura Institutul European,
Iai, 2000
8. Murray Krieger, Teoria criticii, Editura Univers, Bucureti, 1982
9. Romul Munteanu,Metamorfozele criticii europene, Editura Univers, Bucureti, 1988
10. Dumitru Tucan, Introducere n studiile literare, Editura Institutul European, Iai, 2007
3
7/30/2019 Curente.critice
4/30
FORMALISMUL
Aprut n Rusia, n anii 20, micarea formal a fost una dintre cele mai puternice
grupri care i-au propus re-evaluarea textului literar. Dei perioada sa de dezvoltare se
ncheie prin anii 30, impactul ei s-a resimit tot secolul XX. Considerat a fi punctul de
plecare al teoriilor critice moderne, formalismul, cum a fost numit de adversari, i-a lsat
amprenta asupra gndirii unor teoreticieni ca Mihail Bahtin sau Yuri Lotman, sau a stat la
baza unei ntregi micri, cum este cazul celei structuraliste. Chiar dac nu a fost o micare
extrem de unitar i puine grupri sunt astfel , putem cu uurin identifica principiile
comune unor cercettori ca Boris Tomaevski, Victor klovski, Yuri Tynianov sau Roman
Jakobson. Cele dou grupri, pe care posteritatea le-a reunit sub titulatura formalism, au fost
Cercul Lingvistic moscovit, ntemeiat de Roman Jakobson n 1915, i cunoscuta grupare
OPOIAZ din Petersburg, denumit Societatea pentru Studiul Limbajului Poetic.
Dup cum sugereaz chiar numele pe care-l poart, formalismul propune trecerea n
plan secund a coninutului operei literare i studiul detaliat al formei acesteia. Nu analizau
forma ca expresie a unui coninut, ci coninutul era doar un pretext pentru crearea unui
edificiu formal. Fundamentul lor teoretic este unul lingvistic, considernd limbajul poetic o
abatere de la normele comunicrii obinuite. De aceea, analiza modului n care limbajul
artistic devine artistic (literaritatea) constituie miza demonstraiei formaliste. Demersul lor
vine ca o reacie la intervenia factorilor extraestetici n evaluarea operei literare. Textul ca
imagine mimetic a realitii sau ca produs al unui mediu (politic, economic, cultural etc) sunt
cteva dintre interpretrile respinse de coala Formal rus. Pentru ei, orice text literar este un
univers autonom, suficient lui nsui, analiza lor concentrndu-se asupra sistemului de relaii
verbale ce-l definete. Convini c studiul literaturii trebuie fcut conform unor principii
obiective i tiinifice, ei refuz categoric critica impresionist. Aplicnd o lectur sistematic
i apropiat de text, formalitii identific atributele formale ale acestuia, mai precis, sistemul
deprocedee care marcheaz indicii literaritii. Acesteprocedee erau ritmul, metrul,sintaxa,
imaginile, rima, tehnicile narative i altele. n opinia lui Tomaevski, procedeele au o
existen istoric, fiind perisabile: ,,Prin urmare, procedeele se nasc, triesc, mbtrnesc i
dispar. Pe msura utilizrii lor, procedeele se automatizeaz, i pierd funcia i eficiena. Ca
s anuleze efectul de automatizare procedeul este nnoit printr-o alt funcie i o altnelegere. nnoirea procedeului este analog cu utilizarea ntr-o accepie nou i ntr-o
4
7/30/2019 Curente.critice
5/30
semnificaie nou a unui citat dintr-un autor vechi1. Aflat ntr-o continu micare, literatura
i modific n permanen aspectele formale, tocmai spre a se adresa mai adecvat unui public
ale crui gusturi variaz n diacronie. Interesat mai ales de proz, Tomaevski face i
cunoscuta disociere ntre fabul (desfurarea cronologic a evenimentelor) i subiect
(ordinea n care sunt prezentate faptele n text). Tocmai pentru c limbajul poetic este odeviere a limbajului comun, definitoriu este sentimentul de defamiliarizare, modul n care
aceste procedee se asociaz spre a crea cititorului impresia de noutate, de abatere de la
regulile cunoscute.
O micare similar, axat pe evidenierea aspectelor formale ale textului, este Noua
Critic (New Criticism), reprezentanii ei fiind numeroi i aparinnd mai multor generaii.
Numele marcante sunt I.A. Richards, Cleanth Brooks, Northrop Frye, William Empson, T.S.
Eliot etc. n ramura ei american, gruparea a cunoscut perioada de glorie ntre anii 30-50,chiar dac studiile despre autosuficiena textului poetic ale lui I. A. Richards circulau nc din
anii 20. Pentru ei poezia devine un univers sensibil, care salveaz fiina de caracterul
meschin al realitii. Ce reprezint, de fapt, universul poetic, pentru aceast coal critic,
sintetizeaz Terry Eagleton: ,,A citi poezie nsemna pentru New Criticism a nu te angaja n
nici un fel i fa de nimic; poezia te nva numai dezinteresul, o respingere perfect
imparial, senin, speculativ fa de orice caz particular.2
Impunndu-se mai ales cu studii despre poezie, aceast grupare de critici a lansat dou
mari sintagme n limbajul critic, polemiznd, implicit, cu dou principii ale criticii anterioare
lor, dar nc n circulaie i astzi:
Intentional fallacy falsa convingere c valoarea unei opere este dat de intenia
autorului;
Affective fallacy falsa convingere c valoarea unui text este dat de efectul su
asupra cititorilor.
n concluzie, abordrile formaliste vor urmri:
Identificarea temei, a unui procedeu structurant (ironie, paradox, ambiguitate, tensiune
semantic etc) sau a figurilor de stil;
Prezentarea perspectivelor narative, a tipurilor de conflict i a categoriilor de
personaje;
1 Tomaevski, Boris, Teoria literaturii. Poetica, Editura Univers, Bucureti, 1973, p. 2852 Terry Eagleton, Teoria literar. O introducere, Editura Polirom, 2008, p. 69
5
7/30/2019 Curente.critice
6/30
Urmrirea modului n care elementele componente construiesc imaginea unui text
unitar i coerent.
Texte propuse spre analiz: Rondelul apei din gradina japonezului de AlexandruMacedonski
Thalassa de Alexandru Macedonski
Bibliografie suplimentar
Bahtin, Mihail,Probleme de literatur i estetic, traducere de Nicolae Iliescu, prefa
de Marian Vasile, Bucureti, Ed. Univers, 1982Bahtin, Mihail, Problemele poeticii lui Dostoievski, n romnete de S. Recevschi,
Bucureti, Ed. Univers, 1970
Ce este literatura? coala Formal rus, antologie i prefa de Mihai Pop, Bucureti,
Editura Univers, 1983
klovski, Victor,Despre proz, vol. I-II, n romnete de Inna Cristea, Bucureti, Ed.
Univers, 1975
Tomaevschi, Boris, Teoria literaturii. Poetica, traducere, prefa i comentarii de
Leonida Teodorescu, Editura Univers, Bucureti, 1973
6
7/30/2019 Curente.critice
7/30
STRUCTURALISMUL
Structuralismul este o micare cultural, axat pe identificarea raporturilor dintre
limbaj, cultur isocietate. Chiar dac a fost frecvent criticat pentru schematismul excesiv,
acest tip de abordare i-a pus amprenta asupra multor discipline: sociologie i antropologie,
teoria comunicrii i psihologie. El are ca punct de plecare studiile de lingvistic structural
ale lui Ferdinand de Saussure (faimosul Curs de lingvistic general, reconstituit din notiele
studenilor marelui lingvist), dar simultan duce mai departe cteva dintre principiile
formalismului. Legtura dintre cele dou abordri apropiate de text o formeaz baza lor
lingvistic, dar i prieteniile intelectuale, dup cum aflm de la Terry Eagleton: ,,unul
dintre formalitii rui, lingvistul Roman Jakobson, avea s fie cel care va asigura legtura
dintre formalism i structuralismul modern. Jakobson a fost conductorul Cercului lingvistic
de la Moscova, un grup formalist fondat n 1915, iar n 1920 a emigrat n Praga, devenind
unul dintre principalii teoreticieni ai structuralismului ceh. Cercul llingvistic de la Praga a
fost iniiat n 1926 i a supravieuit pn la izbucnirea celui de-al Doilea Rzboi Mondial.
Jakobson a emigrat a doua oar, de aceast dat n Statele Unite, unde l-a ntlnit pe
antropologul francez Claude Lvi-Strauss n timpul celui de-al doilea Rzboi Mondial, o
relaie intelectual din care avea s se dezvolte o mare parte a structuralismuluimodern.3Principala diferen dintre formalism i structuralism ine de treptata ndeprtare de
text pe care o propune cel de-al doilea, acesta fiind interesat mai degrab de modul n care un
text se ncadreaz ntr-o structur mai ampl, n vreme ce abordarea formalist valorifica doar
spaiul textului.
Structuralismul este fundamentat pe ideea c toate manifestrile culturii, inclusiv
literatura, sunt pri ale unui sistem de semne, aa explicndu-se i legtura lui cu semiotica.
Structuralitii au valorificat cteva dintre ideile lingvistului elveian, pentru c ele veneau nntmpinarea propriei perspective asupra textului. Plecnd de la ideea arbitraritii semnului
lingivistic, ei opinau c limbajul nu reflect realitatea sau o experien individual, ci este un
sistem autonom. Decurgnd de aici, limbajul nu doar denumete realitatea, ci o construiete.
Opiniile lui Saussure legate de caracterul relaionali constitutiv al limbajului vor fi i ele
adaptate de teoreticienii structuralismului, cci imaginile artistice sau schemele
compoziionale nu au valoare intrinsec, ci relaionate cu altele.
Micarea a nceput n Frana n anii 50, cnd Claude Lvi-Strauss s-a folosit deconcepiile lui Saussure pentru a interpreta miturile. Dup modelul morfemelor, identificate n
3 Terry Eagleton, Teoria literar. O introducere, Editura Polirom, 2008, p. 120
7
7/30/2019 Curente.critice
8/30
analiza lingvistic, cunoscutul antropolog lanseaz conceptul de mitem, unitate constitutiv a
mitului. Acelai tip de abordare pune n practic Roland Barthes (chiar dac ulterior el va
depi structuralismul, multe dintre textele sale fiind manifeste ale post-structuralismului),
care va analiza manifestrile mitice n lumea contemporan, n cunoscutul su volum
Mitologii (1957).n perioada sa structuralist, Roland Barthes este adeptul analizei riguroase a operei,
metoda pe care o aplic n Introducere n analiza structural a povestirii (1966) fiind
ilustrativ n acest sens. Dup modelul lui Claude Lvi Strauss, teoreticianul francez
descompune structura povestirii n trei nivele de descriere (de sens), aflate n dou tipuri de
relaii, distribuionale i integrative: nivelul funciilor, nivelul aciunilor i nivelul naraiunii.
Dorina lui este s le integreze unei scheme atemporale de interpretare. Dar probabil cel mai
convingtor demers structuralist (dei i aici exist unele comentarii) l gsim n S/Z.Analiznd textul Sarrasine de Balzac, el identific 5 coduri, n funcie de care are loc
structurarea unui text:
Codul proairetic, al aciunilor narative: se urmrete nlnuirea secvenelor
narative;
Codul semantic, ce reunete conotaiile caracteriale, psihologice, de atmosfer
etc;
Codul cultural, cumulnd opinia colectiv, motenirea cultural; el estedeterminat adesea de ideologia unei epoci istorice determinate;
Codul hermeneutic: enigmele care ntrein suspansul narativ, implicnd activ
cititorul; n acest sens, sunt folosite echivocul, falsa soluie, amnarea
rspunsului etc.
Codul simbolic se refer ca existena unei dimensiuni atemporale, generate de
ceea ce este dincolo de aspectul vizibil al textului.
n pofida delimitrii nete, aceste coduri sunt subtil mbinate n estura textual, identificarea
lor nefiind ntotdeauna uoar.
Derivat, ntr-un fel, din abordrile structuraliste iar precauia se refer tocmai la
momente anterioare structuralismului , naratologia cunoate acum epoca ei de glorie, numele
cel mai marcant fiind Grard Genette. Dezvoltate, mai ales, n Discours de rcit, conceptele
cheie ale sistemului lui Genette sunt nc n uz. Nu este momentul s relum aici ntreaga
demonstraie, dar clasificrile prin care el inoveaz surprind numeroase paliere ale etajrii
narative:
Relaiilepovestire-naraie, naraie-diegez,povestire-diegez;
Timpul(relaiile temporale dintrepovestire i diegez):
8
7/30/2019 Curente.critice
9/30
ordine: analeps, proleps;
durat: elips, rezumat, scen, pauz;
frecven: povestirea singulativ ipovestirea iterativ;
Timpul naraiei (relaia instanei narative cu diegeza):
Naraia anterioar (povestirea predictiv)Naraia simultan (monolog interior, discurs imediat)
Naraia ulterioar
Naraia intercalat
Modul: distan
perspectiv:
- par derrire (focalizare zero): naratorul ne spune mai mult dect tie
oricare dintre personajele sale;- avec (focalizare intern): naratorul nu ne spune dect ceea ce tie un
anume personaj;
- du dehors (focalizare extern): naratorul ne spune mai puin dect tie
personajul;
Aspectul (voix)- narator:
Heterodiegetic (absent din propria naraiune);
Homodiegetic (face parte din naraiune, cum se ntmpln naraiunile la persoana I);
Autodiegetic (face parte din naraiune, fiind chiar
personajul principal).
S-a spus c rigoarea structuralitilor a venit din nevoia de a se opune alienrii
individului, indus, ntr-un fel, de existenialismul francez. Interesai de imaginea de
ansamblu, de modul n care o oper se ncadreaz ntr-un gen, ntr-un tipar narativ etc,
structuralitii ncearc ncadrarea unui fapt literar ntr-o tradiie, urmrind semnele devenirii.
Asupra acestei probleme insist i Grard Genette: ,,Ideea structuralist nseamn aici s
privim literatura n evoluia ei global, realiznd decupaje sincronice cu diferite etape i
comparnd tablourile ntre ele. Evoluia literar apare n acest caz n toat bogia sa, care
ine de faptul c sistemul subzist modificndu-se fr ncetare. [] S notm prezena sau
absena izolat a unei forme sau a unei teme literare care nu nseamn nimic att timp ct
studiul sincronic nu a artat care este funcia cestui element n sistem. Un element poate s
se menin schimbndu-i funcia sau, dimpotriv, s dispar lsndu-i funcia altuia. []
Istoria literar neleas astfel devine istoria unui sistem. Rezult c semnificativ este
9
7/30/2019 Curente.critice
10/30
evoluia funciilor i nu aceea a elementelor, iar cunoaterea relaiilor sincronice precede n
mod necesar pe aceea a procedeelor.4 Interesant este n acest citat mecanismul depirii
opticii formaliste; unde Tomaevski era interesat de evoluia procedeelor, Genette pune accent
pe sistemele din care acestea fac parte.
n anii 70, structuralismul intr i n lumea anglo-american, teoreticienii marcanifiind Jonathan Culler (Poetica structuralist), Terence Hawkes sau Frank Kermode. Culler
lanseaz conceptul de competen literar, derivat din modelul generativ al gramaticii
chomskiene. n acelai timp, Culler implic cititorul n actul construirii sensului literar.
Abordarea clar pe care a adus-o structuralismul n analiza literaturii, identificarea
filiaiilor n sincronie i diacronie, schematizarea cu efect didactic explic succesul i
rezistena lui n timp. n acelai timp, a influenat alte tipuri de abordri, cum se ntmpl la
Luis Althausser, care combin marxismul cu structuralismul, sau n opera lui Lacan, undepsihanaliza este valorificat structuralist.
O abordare structuralist va ine cont de urmtoarele aspecte:
Schemele structurilor de adncime;
Opoziiile binare;
Decodarea de la sensul literal spre cel figurat, urmrind, adesea, nivelurile
limbii; Relaiile cauz-efect;
Paralelisme, inversiuni, echivalen, opoziie etc. la nivelul conflictului, al
personajelor, al evenimentelor sau al limbajului artistic;
Corelaii, ct mai neateptate, cu alte texte, autori etc..
Texte propuse spre analiz:Pe strada Mntuleasa de Mircea Eliade
Seara de atuncide tefan Baciu
Bibliografie suplimentar
Barthes, Roland,Romanul scriiturii, Editura Univers, Bucureti, 1987
Clinescu, Al, Poetica structural a lui Roland Barthes, n Direcii n critica i
poetica francez contemporan, Editura Junimea, Iai, 1983, pp. 221-240
Clinescu, Al, Grard Genette i poetica prozei, n Direcii n critica i poetica
francez contemporan, Editura Junimea, Iai, 1983, pp. 241-2604 Grard Genette, apud Grard Gengembre,Marile curente ale criticii literare, Editura Institutul European, Iai,1996, p. 39
10
7/30/2019 Curente.critice
11/30
Grard Genette,Figuri, Editura Univers, Bucureti, 1978
Munteanu, Romul,Roland Barthes i noua critic nMetamorfozele criticii europene,
Editura Univers, Bucureti, 1988, pp. 421-448
Munteanu, Romul, Grard Genette, n Metamorfozele criticii europene, Editura
Univers, Bucureti, 1988, pp. 449-461
POSTSTRUCTURALISMUL I DECONSTRUCIA
11
7/30/2019 Curente.critice
12/30
Poststructuralismul a luat natere din contientizarea neputinei de a ncarcera
literatura ntr-un sistem. Muli dintre teoreticienii structuralismului (i cazul cel mai cunoscut
este Roland Barthes) au sfrit prin a deveni poststructuraliti. Explicaia nu ine deinconsecvena lor ideologic, ci de faptul c, prin aprofundare, devin mult mai clare limitele
structuralismului. Adevrata amploare a acestui fenomen i relaia lui cu deconstrucia snt
prezentate astfel de Jonathan Culler: ,,Termenul poststructuralism acoper o categorie ampl
de discursuri teoretice care conin o critic a noiunilor de cunoatere obiectiv i de subiect
capabil de a se cunoate pe sine. Astfel, feminismul contemporan, teoriile psihanalitice,
marxismul i historicismul au toate o not de poststructuralism darpoststructuralism
desemneaz mai nti de toate deconstrucia i opera lui Jacques Derrida, care s-a fcutcunoscut n America cu o critic a noiunii structuraliste de structur prezentat chiar n
colecia de eseuri care a adus structuralismul n atenia publicului american5. De vreme
ce ne vom ocupa ulterior de feminism, marxism, psihanaliz, vom insista acum asupra
impactului micrii deconstructiviste.
Principalele diferene dintre structuralism i poststructuralism le gsim sintetizate de
Peter Barry, nBeginnig Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory, i grupate
n funcie de 4 criterii: origini, ton i stil, raportul cu limbajulifinalitatea. Preferm aceast
perspectiv comparativ spre a ilustra att raporturile dintre cele dou, ct i trsturile
poststructuralismului, sinonim aici cu deconstrucia :
1. originile: dac structuralismul i avea originea n lingvistic, poststructuralismul i
are obria n filozofie. ncrederea pe care o manifestau structuralitii n cunoaterea
obiectiv i fcea s cread c lumea i textul se pot ordona conform unor principii
clare. Pe de alt parte, poststructuralismul a motenit nencrederea funciar a filozofiei
n cunoaterea tiinific i n seturile ei de reguli, interognd n permanen conceptele
cu care opereaz.
2. tonul i stilul: n vreme ce structuralitii, n general, preferau tonul tiinific, obiectiv,
poststructuralitii au un discurs flamboaiant, presrat cu jocuri de cuvinte i secvene
autorefereniale. Adepii scepticismului filosofic se feresc de verdictele definitive,
adesea submnndu-i propria interpretare, iar scrisul lor are o tent erotic. Poate cel
mai bun exemplu pentru ce nseamn stilul criticului poststructuralist l gsim n textul
lui Roland Barthes,Plcerea textului.
5 Jonathan Culler, Teoria literar, Editura Cartea Romneasc, 2003, p. 143
12
7/30/2019 Curente.critice
13/30
3. raportul cu limbajul: convingerea c realitatea poate fi decodificat printr-un sistem
lingvistic conferea siguran gndirii structuraliste. Pentru urmaii lor, n schimb,
identificare uneistructuri a limbajului sau a culturii este imposibil, cci realitatea nu
este imobil, ci supus unor variate fluctuaii. Semnificanii nu produc semnificai
(cum ne nvase Saussure), ci lanuri nesfrite de semnificani. De aceea, ideea dragstructuralitilor, a perechilor binare (alb-negru, frumos-urt, bine-ru etc), este de-
construit de Derrida. El demonstreaz c n aceste perechi fiecare termen i sprijin
sensul, de fapt, pe cellalt; iar cei doi termeni nu sunt egali, unul fiind subordonatul
celuilalt. Aceast constatare va fi extrem de important pentru dezvoltrile feministe,
culturale etc. i, dei se folosesc n demonstraiile lor aceste opoziii binare,
postructuralitii demonstreaz caracterul lor profund construit, rezultat al
reprezentrilor culturale tendenioase.4. finalitate: structuralismul ne-a nvat s ordonm realitatea, n vreme ce
poststructuralismul ne determin s nendoim de toate ierarhiile pe care le facem i s
contientizm caracterul lor cultural, nu natural.
Poststructuralismul a aprut n Frana, la sfritul anilor 60, iar numele marcante pentru
micare sunt deja-menionaii Roland Barthes i Jacques Derrida, dar i Michel Foucault.
Influenat de gndirea lui Nietzsche i Heidegger, dar i de concepiile lui Freud, Derrida
respinge ideea unui univers textual centrat, ordonat cuminte n jurul unui nucleu. S-a spus
Barbara Jonhson c ceea ce a fcut Freud cu psihicul uman, scond n eviden
complexitatea i relevana subcontientului, Derrida a fcut cu psihismul textual: l-a obligat
s-i scoat la lumin incongruenele, contradiciile. Mai mult dect de ceea ce spune textul,
adeptul abordrilor deconstructiviste este interesat de ceea ce nu spune textul. Multe dintre
teoriile filosofului francez se dezvolt ca reacie la mpmntenitele principii ce domin
gndirea occidental. n vreme ce tradiia fonocentric proclama supremaia vorbirii n faa
scrierii, Derrida lanseaz conceptul de gramatologie, insistnd asupra importanei tiinei
scrisului. Logocentrismului reconfortant Derrida i opune imaginea unui univers des-centrat,
aflat ntr-o continu diseminare (mprtiere, slbire) a semnificaiei; este un univers n care
sensul nu este niciodat prezent, fiind mereu amnat.
n acelai context, Michel Foucault este interesat de practicile discursive, dar urmrind
nu demonstrarea adevrului lor, ci istoria/geneza lor. De aceea, studiile sale fundamentale
ilustrative n acest sens fiind Istoria sexualitii sau Cuvintele i lucrurile arat modul n
care conceptele culturale sunt, de fapt, rezultate ale mecanismelor politice i de putere.
Popularizarea lui Derrida n America de ctre Paul de Man a dat natere unei micri
deconstructiviste americane foarte puternice, denumite coala de la Yale, fiindc muli dintre
13
7/30/2019 Curente.critice
14/30
reprezentani (Paul de Man, Geoffrey Hartman, J. Hillis Miller, Harold Bloom) erau profesori
la sau aveau legturi cu prestigioasa universitate. Chiar dac exist diferene, unele detectate
i violent denunate de Derrida nsui, ntre aceti teoreticieni i mentorul uropean, i unete
dorina de a relativiza adevrul conceptelor operaionale.
Dei sunt opinii conform crora nu putem identifica o metodologie deconstructivistde analiz a textului literar, o abordare de acest tip va urmri:
discontinuitile, contradiciile, incoerenele ntr-un text;
atenia acordat detaliilor marginale, singurele capabile s rstoarne logica aparent a
textului;
pluralitatea de lecturi i de sensuri ale textului.
Texte propuse spre analiz: Grdina crrilor ce se bifurc de J. L. BorgesInsula de Ioan Groan
Bibliografie suplimentar
Barthes, Roland,Plcerea textului, Editura Echinox, Cluj, 1994
Jacques Derrida, Scriitura i diferena, Editura Univers, Bureti, 1998Michel Foucault, Cuvintele i lucrurile, Editura Rao, Bucureti, 2008
Teoriile receptrii
14
7/30/2019 Curente.critice
15/30
Teoriile centrate pe cititor au aprut ca reacie la exclusivismul textual al abordrilor
formaliste/ale Noii Critici. S-a observat ciudenia unei metode critice care neglijeaz tocmai
elementul care nchide/deschide actul comunicrii, receptorul. Conform acestei metode
critice, textul i sensurile unui text nu sunt universale, definitive, ci ele se articuleaz lafiecare lectur. Rdcinile filosofice ale acestor concepii le gsim n fenomenologia
nceputului de secol XX, care chestiona posibilitatea cunoaterii obiective. Proclamnd
primatul contiinei, singura capabil s traduc n forme realitatea, Edmund Husserl
surprinde relaia de dependen dintre actul gndirii i obiectul de reflecie. Nu e cazul s
insistm asupra ramificaiilor acestei idei n filosofia secolului XX; notabile rmn
impulsionarea i legitimarea abordrilorsubiective, cci opera de art nu exist obiectiv, n
afara celui care o recepteaz, ea este chiar experiena cititorului.Dei e dificil de spus cu exactitate cnd anume a luat natere aceast categorie de
abordri de vreme ce chiar poeticile clasice (Aristotel, Platon) puneau accent pe receptare ,
se pare c Louise Rosenblatt, prin Literature as Exploration (1938), ar fi determinat decisiv
impunerea teoriilor receptrii; ea a propus o teorie tranzacional, cci, n viziunea ei, actul
lecturii era un schimb, o tranzacie ntre text i cititor. Principiile acestei micri critice au fost
nuanate n textele mai multor teoreticieni, cei mai reprezentativi fiind reunii n celebra
coal de la Konstanz, Hans Robert Jauss i Wolfgang Iser; i ali cercettori, ca Stanley Fish
sau Umberto Eco, au descris mecanismele care definesc interaciunea dintre text i cititor,
condiiile care influeneaz actul lecturii, modul n care se modific, n timp i n spaiu, n
funcie de elemente individuale sau colective, actul receptrii i, implicit, opera literar.
Spre deosebire de abordrile critice mai unitare discutate anterior, teoriile receptrii
reunesc mai multe moduri de apropiere de textul literar. Avem de-a face cu orientri
hermeneutice, pragmatice, fenomenologice, chiar prelucrri (post)structuraliste, psihanalitice
sau marxiste. n acelai timp, n funcie de sensul termenilor i de accepiunile date de
teoreticieni, teoriile receptrii sunt ncadrate cum o face Terry Eagleton n contextul mai
generos al hermeneuticii, al crei reprezentant marcant este Hans-Georg Gadamer. n pofida
diversitii lor, ele au n comun accentul pus pe cititor i pe relaia pe care acesta o stabilete
cu textul. Putem distinge, generaliznd, trei mari nuclee n teoriile receptrii:
1. cele care in cont de experiena i psihologia cititorului;
2. cele care valorizeaz competena retoric i lingvistic a receptorilor;
3. cele care trateaz cititorul ca exponent cultural i istoric.
Mutaiile produse de teoriile receptrii n studiul literaturii sunt numeroase, ele
genernd, dup Marcel Corni-Pop, trei categorii de schimbri:
15
7/30/2019 Curente.critice
16/30
de la ontologia textual la o dialectic a lecturii: lectura devine un proces
dinamic, variabil, care distruge stabilitatea ontologic a operei. De aceea, n
opinia lui Fish, cititorul devine ,,centrul de referin al poemului, ,,subiectul
su real. Pentru Iser, cititorul are rolul de a completa golurile textului,
definitivndu-i, temporar, sensurile. De fapt, abia prin actul lecturii, cititorulconcretizeaz virtualitatea funciar a oricrui text. Subiectivitatea receptorului
nu mai este respins, ea devine o condiie important, chiar dac nu esenial, a
acestui proces. Lectura noastr nu este liniar, ci are un traseu n zigzag,
presupunem revizuim, anticipm, n funcie de datele pe care ni le ofer,
gradual, textul.
de la analiza formalist la receptarea estetic: mutnd accentul de pe text pe
receptarea acestuia, aceste teorii descriu seturi de raporturi existente ntrecititor i text; un astfel de demers i aparine lui Jauss, care gsete cinci
atitudini estetice prin care cititorul se identific cu eroul literar: identificare
asociativ, identificare admirativ, identificare simpatetic, identificare
kathartic i identificare ironic. n procesul receptrii estetice, nu doar textul
este completatcu fiecare lectur, ci i cititorul se schimb, att prin informaiile
pe care le afl, ct i printr-o reevaluare de sine. Asupra acestui aspect insist o
parte din teoreticienii receptrii, aa numiii subiectiviti (David Bleich,
Norman Holland); ei sunt de prere c cititorul nu caut, ci proiecteaz n text
variate nevoi psihologice, lectura lui fiind cutarea propriei identiti.
de la produs la proces, de la mesajele literare la producerea i receptarea lor
prin lectur: astfel, operele care formeaz canonul unei istorii literare au acest
statut nu pentru c au o valoare intrinsec, ci pentru c ele sunt rezultatul unui
orizont de ateptare. Aceast ultim sintagm este central n estetica
receptrii i ea sintetizeaz trei aspecte: ,,experiena prealabil pe care o are
publicul n privina genului n care se nscrie textul; forma i tematica
operelor anterioare, a cror cunoatere noua oper o presupune (o
competen intertextual); opoziia ntre limbajul poetic i cel practic, ntre
lumea imaginar i realitatea cotidian6 De aceea, nelegerea apare n
momentul n care orizontulcititorului fuzioneaz cu cel al operei.
Tocmai pentru c cititoruleste punctul de interes al acestor teorii critice, era i normal
ca acesta s cunoasc definiri i clasificri detaliate. Unul dintre termenii operaionali este cel
de cititor implicit, propus de Iser, dar teoretizat i de Wayne C. Booth. Acest tip de cititor este
6 Gerard Gengembre,Marile curente ale criticii literare, Editura Institutul European, Iai, 2000, p. 67
16
7/30/2019 Curente.critice
17/30
construit de text, este cititorul cruia acest text pare s i se adreseze. Accepiuni similare
cunoate i cititorul model, propus de Umberto Eco, este cititorul care continu munca
autorului. Un alt teoretician al actului lecturii, Michael Riffaterre, propune termenul de
arhilector, vzut ca osum a tuturor lecturilor posibile. Lowry Nelson lanseaz conceptul de
cititor fictiv, cci, n timpul lecturii, cititorul ca persoan fizic renun la statutul suindividual i i asum un rol fictiv. Dar poate cea mai detaliat clasificare a tipurilor de
cititori o face Gerard Prince. El distinge cititorul real(cel care ine cartea n mn), cititorul
virtual (cel cruia i se adreseaz autorul), cititorul ideal (cel care nelege perfect textul) i
narratte (cel cruia textul i se adreseaz explicit sau implicit), aceast ultim instan fiind
probabil cel mai greu de sesizat i de difereniat de cel virtualsau ideal.
Aceast modalitate de a cuceri textul literar ncurajeaz cititorul, cci ,,n loc s vneze
figuri ascunse, studentul cititor este ncurajat s performeze un act de remodelare, sgenereze de unul singur figuri interpretative i analogice. 7
O abordare ce pune accent pe receptare va ine cont de urmtoarele elemente:
tipul de cititor cruia i se adreseaz/pe care-l construiete textul;
strile prin care trece cititorul n actul lecturii;
modul n care cititorul extrage informaii din text spre a realiza sensul;
o gam mai larg de interpretri posibile, dar care, totui, s se circumscrieunui cadru acceptabil;
semnificaia unui text nu este anistoric.
Texte propuse spre analiz: un capitol dinLector in fabula de Umberto Eco
Cititorul din peter de Rui Zink
Bibliografie suplimentar
Marcel Corni-Pop, Figuri construite de cititori: senarii interpretative n critica
orientat asupra cititorului, n Tentaia hermeneutic i rescrierea critic, pp. 63-115,
Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 2000
Umberto Eco,Lector in fabula, Editura Univers, Bucureti, 1991
7Marcel Corni-Pop,Figuri construite de cititori: senarii interpretative n critica orientat asupra cititorului, nTentaia hermeneutic i rescrierea critic, pp. 63-115, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 2000, p.70
17
7/30/2019 Curente.critice
18/30
Jauss, Hans Robert, Experien estetic i hermeneutic literar, traducere i prefa
de Andrei Corbea, Bucureti, Ed. Univers, 1983
ABORDRILE PSIHANALITICE
18
7/30/2019 Curente.critice
19/30
Una dintre cele mai fecunde, dar i controversate ci de abordare a textului literar se
leag de activitatea psihiatrului austriac Sigmund Freud, printele psihanalizei. Dei unele
dintre concepiile sale sunt negate de lumea medical, din cauza caracterului lor netiinific,
profund fantezist, descoperirile sale au influenat decisiv receptarea vieii artistice din secolul
XX. Freud mprumut tehnici din psihanaliz, pe care le folosete pentru a interpreta opereliterare, dar i pentru a explica fenomene culturale mai complexe. O direcie similar dezvolt
Carl Gustav Jung, care mut accentul de pe incontientul individual pe cel colectiv. Mai puin
rigide au fost teoriile post-freudiene, care au combinat descoperirile lui Freud cu concepiile
structuraliste, feministe sau marxiste. Din aceast sfer, vom prezenta ideile lui Jacques
Lacan, cel care a propus o autentic reevaluare a gndirii critice psihanalitice. Reinerile cu
care au fost ntmpinate abordrile psihanalitice vin mai ales din interpretrile limitative de
pn n anii 50. Orientate exclusiv asupra biografiei autorului i vznd creaia literar doar cao modalitate prin care autorul i proiecteaz nemplinirile, i sublimeaz dorinele sau i
exorcizeaz angoasa, aceste lecturri simpliste au transformat critica psihanalitic ntr-un
instrument neserios de analiz. Abia dup anii 50, cnd accentul s-a mutat pe disecarea
naturii psihice a personajelor, pe incontientul textului i al cititorului, acest tip de critic a
cptat credibilitate, nici astzi ns lipsit de rezerve. Probabil rezervele sunt generate de
imposibilitatea verificrii cu exactitate a adevrului teoriilor alimentate de complexitatea
psihicului uman.
n concepia lui Freud, dou sunt principiile care guverneaz existena fiinelor umane:
principiul plcerii iprincipiul realitii. Primul corespunde perioadei copilriei, iar cellalt,
maturitii. Tocmai pentru c omul este o fiin social, integrat n complicate mecanisme de
coabitare social, el i cenzureaz multe dintre pornirile instinctive, care in de un aspect
primar al producerii plcerii. Locul n care sunt depozitate toate dorinele noastre refulate,
toate conflictele nerezolvate sau evenimentele traumatizante este incontientul. Acesta este un
teritoriu ce iese de sub controlul contiinei, este partea ntunecoas a psihicului nostru. De
fapt, psihanaliza tocmai relaiile dintre contient i incontient le disec. Exist mai multe
mecanisme, n opinia lui Freud, de interrelaionare a contientului cu incontientul, dar i de
raportare a individului la lumea exterioar:
Refularea este procesul psihic prin care pulsiunilor le este refuzat accesul n zona
contientului;
Sublimarea este un proces psihic incontient prin care pulsiunile sexuale sunt
modificate n dorine non-sexuale, acceptate i mai nobile din punct de vedere social;
19
7/30/2019 Curente.critice
20/30
Transferul reprezint legtura care se stabilete ntre pacient i analist; n timpul
curei, pacientul poate reactiva anumite resentimente, spre exemplu un conflict cu
figura patern, spre a le canaliza spre analist;
Proiecia are la baz o confuzie a planurilor, cci elemente ndeobte negative legate
de propria persoan sunt identificate ca fiind de natur exterioar; Actele ratate reprezint situaiile n care elementele refulate gsesc o modalitate de a
iei la suprafaa contient, prin forme precum rateurile verbale sau scrise, lapsusurile
sau aciunile neintenionate.
Unul dintre elementele pentru care perspectiva freudian a fost frecvent atacat ine de
prezentarea specificului sexualitii infantile. Cele trei stadii de organizare libidinal pe care
le identific autorulPsihopatologiei vieii cotidiene sunt: oral, analifalic. Prima faz a vieii
sexuale, cea oral, este caracterizat de pulsiunea incorporrii obiectelor, avnd drept suportfuncia digestiv. Stadiul anal vizeaz erogenizarea zonei anale, iar copilul gsete plcerea
erotic n expulzarea-retenia materiilor fecale. Stadiul falic nseamn concentrarea pe zonele
genitale, dar numai organul masculin va fi recunoscut ca atare, fetia trebuind s se
mulumeasc cu un substitut.
Trecerea de laprincipiul plcerii, ce domin perioada infantil, la cel al realitii are loc
prin cunoscutul complex al lui Oedip. Relaia foarte apropiat dintre copil i mam l face pe
cel dinti s dezvolte o dorin incontient de a avea o relaie cu mama, n cazul bieilor, iarpe fetie le face s-i orienteze libidoul spre tat. De aceea, printele de sex opus este vzut ca
un rival, dar i ca o primejdie prin care vine castrarea. Complexul lui Oedip pregtete
copilul pentru integrarea n viaa matur, pentru c prin figura patern el ia contact cu
autoritatea social, religioas i moral. Aceast contientizare a distribuiei rolurilor
determin reprimarea dorinei incestuoase. Odat depit complexul lui Oedip, fiina uman
este pregtit s se integreze n societate, s se desprind de natur spre a intra n cultur.
Aceast subordonare n faa autoritii paterne va fundamenta ceea ce Freud numete
supraeul, vocea contiinei.
n cea de-a doua teorie a aparatului psihic care reconsider primele principii , n
articolulEul i Sinele, din 1923, Freud identific trei instane psihice: eul,sinele isupraeul.
Eulisupraeulsunt diferenieri alesinelui,supraeulreprezentnd instana noastr moral.Eul
este suprafaa sinelui necunoscut i incontient, este cel care mediaz ntre sine i lumea
extern, opereaz sublimrile i refulrile, particip la cenzur, construind mijloace de
protecie. Sinele este un izvor de energie psihic, iar ,,coninuturile sale incontiente sunt de
origini diferite; n parte este vorba de tendine ereditare, de determinri nnscute, de
20
7/30/2019 Curente.critice
21/30
exigene somatice, iar n parte de fapte dobndite, de ceea ce provine din refulare 8. Pe baza
acestor relaii se nasc i teoriile legate de cele dou tipuri de narcisism, vzut ca etap
esenial n descoperirea propriului corp:
Narcisismul primar: n care eulnu este difereniat desine;
Narcisismul secundar: n care eulse identific prin alte obiecte.Poate partea cea mai rezistent a teoriilor freudiene (pe lng complexul lui Oedip) este
reprezentat de maniera de interpretare a viselor. Considerate a fi calea regal spre
incontient, visele traduc ntr-o form acceptat social materialul refulat. n travaliul oniric,
dou sunt mecanismele eseniale:
Condensarea: mai multe evenimente, persoane, stri sunt sintetizate n vis printr-o
singur imagine, iar ideile abstracte sunt figurate prin imagini concrete;
Deplasarea: sensul evident este ,,camuflat prin asocieri neateptate, motivate deconsiderente sonore sau simbolice.
Mecanismele prin care ia natere reprezentarea oniric se aseamn cu cele ce determin
apariia textului literar. i opera literar are capacitatea de a transforma datele anodine ale
contientului, oblignd cititorul s desfoare i o aciune de decodare a inteniilor auctoriale.
Una dintre cele mai interesante interpretri ale complexului lui Oedip i aparine
teoreticianului Harold Bloom. n Anxietatea influenei el aplic acest concept succesiunii
generaiilor de poei. El observ c fiecare poet st n umbra unui mare poet anterior(ntruchipare afigurii Tatlui), vzut ca autentic prezen castratoare. De aceea, orice poem
este o rescriere (sau un act critic) a unuia anterior, n ncercarea autorului de a se elibera de
puterea modelului.
Carl Gustav Junga fost vzut iniial ca vrednicul succesor al lui Freud. Dar, n cartea
sa din 1912, Metamorfozele i simbolurile libidoului, el contrazice unele dintre tezele
freudiene, considernd c nu toate energiile vitale sunt de sorginte sexual. Se va orienta
ulterior spre psihicul colectivitilor, decodificnd reprezentrile onirice, miturile i folclorul
acestora. Jung este preocupat de particularitile incontientului colectiv, vzut ca depozitar al
experienei milenare a umanitii, incontient care irumpe prin arhetipuri. Cele mai cunoscute
arhetipuri din psihologia jungian sunt animus (principiul masculin ntlnit la fiecare femeie),
anima (principiul feminin ntlnit la fiecare brbat) i umbracare poate fi constructiv sau
distructiv , imagine oniric ntunecat care exprim incontientul individului. Multe din
teoriile sale stau la baza a abordrilor mitico-arhetipale.
8Dicionar de psihanaliz, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 1997, p. 327
21
7/30/2019 Curente.critice
22/30
Jacques Lacan este cel care a revitalizat terenul psihanalizei, combinnd-o cu
structuralismul i poststructuralismul. Afirmaia sa capital, de la care pleac multe dintre
tezele sale, este ,,incontientul este structurat asemenea unui limbaj. Observaia sa se
bazeaz pe punerea n comun a concepiei lui Roman Jakobson conform cruia primele dou
operaiuni ale limbajului uman sunt metafora, condensarea semnificaiilor, i metonimia,dislocuirea unui element cu altul cu mecanismele prin care incontientul iese la suprafa.
Pentru Lacan, psihicul omenesc funcioneaz asemenea limbajului, care lucreaz cu
semnificani, semnificaii fiind inaccesibili, adic refulai. De aceea, ca la poststructuraliti,
sensul nu este dect aproximativ, la fel i traducerile contiente ale incontientului. n acelai
context al gndirii poststructuraliste, Lacan schimb raporturile dintre contienti incontient,
artnd caracterul funciar descentrat al eului. Dac n mod tradiional partea contient era
considerat adevrata esen a psihicului uman, Lacan demonstreaz c n incontient, defapt, se gsete adevrata noastr fiin.
Psihanalistul francez propune un alt model, n trei stadii, pentru structurarea i
dezvoltarea psihicului uman:
Stadiul imaginar: construirea imaginii corpului. De la natere pn n jurul vrstei de 6
luni, copilul nu face nici o diferen ntre el i corpul mamei. Identitatea lui este
frmiat, confundndu-se cu cea a obiectelor ce-l nconjoar. Abia custadiul oglinzii,
el devine contient de sine, de propriul corp. Dar, vzndu-se n oglind, el se vede cape un celalalt, ca pe o imagine inversat a propriei fiine. n acelai timp, are nevoie de
confirmarea mamei, care s-i valideze descoperirea. Dar aceast descoperire este
nsoit de numire da, tu eti, Matei , iar numirea determin intrarea copilul n
stadiulsimbolic. De aceea,stadiul oglinzii face trecerea dintrestadiul imaginari cel
simbolic. Din perspectiva limbajului, imaginarul este etapa contopirii armonice a
semnificantului cusemnificatul.
Stadiul simbolic este sinonim cu intrarea ntr-o lume ordonat, ierarhizat, dominatdeLegea ntruchipat de tat. n relaia cu limbajul, copilul ajunge la concluzia c ale
sale cuvinte sunt substitute pentru obiectele realitii. n acelai timp, contientizarea
acestui lucru l face s neleag c nu avem acces direct la realitate, ci suntem ntr-o
continu goan (poststructuralist) dup semnificani. Cci, dup cum mai pe nelesul
nostru explic Terry Eagleton, copilul ,,a fost alungat din aceast posesie imaginar,
deplin i exilat n lumea vid a limbajului. Limbajul este vid pentru c este
un nesfrit proces al prezenei i absenei: n loc s poat stpni pe deplin ceva,
copilul se va muta acum de la un semnificant la altul, de-a lungul unui lan lingvistic
22
7/30/2019 Curente.critice
23/30
potenial infinit.9Dorina, observ Lacan, este tocmai aceast micare perpetu de la
un semnificant la altul, alimentat de absen. Cci limbajul presupune absena
obiectelor pe care le denumete.
Realuleste deasupra limbajului; el este imposibil de conceput i de atins, pentru c nu
poate fi tradus prin elemente de factur simbolic.
O abordare ce se revendic de la coala freudo-lacanian va ine cont de urmtoarele
elemente:
Identificarea simbolurilor falice/feminine i corelarea lor cu semnificaia textului;
Urmrirea relaiilor dintre contient i incontient, n cazul autorului, al personajelor,
al textului sau al cititorului; Motivarea unor aciuni ale personajelor prin raiuni ce in de sfera incontientului;
Prezentarea motivelor necontientizate ce determin un anumit tip de comportament
social sau familial la nivelul personajelor;
Depistarea unor mecanisme psihologice, de genul celor descrise de Freud sau Lacan,
care s ilustreze natura psihic a personajelor/autorului.
Texte propuse spre analiz:Mendebilulde Mircea Crtrescu
PoeziaRspntia de Gellu Naum
Bibliografie suplimentar
Dicionar de psihanaliz, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti, 1997
Freud, Sigmund, Opere, vol. 8, Comicul i umorul, Editura Trei, 2002, vol. 9, Interpretarea
viselor, Editura Trei, 2004Jacques Lacan. Biographical and General Introduction, n http://www.iep.utm- The Internet
Encyclopedia of Phylosophy
9 Terry Eagleton, Teoria literar. O introducere, Editura Polirom, 2008, p. 194
23
http://www.iep.utm/http://www.iep.utm/http://www.iep.utm/7/30/2019 Curente.critice
24/30
CRITICA FEMINIST
Feminismul ca micare cultural, ce se dezvolt mai ales dup ani 70, este rezultatul
aciunilor mai ample, sociale i politice, care ncepuser chiar din secolul al XIX-lea.
Determinate mai ales de discriminrile variate la care erau supuse femeile, micrile feministeurmreau ctigarea unor drepturi pentru reprezentantele sale, dar i problematizarea
reprezentrilor tendenioase ale acestui gen. Repere semnificative n istoria micrii snt
scrierile lui Mary Wollstonecraft, n aprarea femeilor (1872), sau cea a filosofului John
Stuart Mill, Supunerea femeilor (1869). Acesta din urm denuna nedreptatea existent n
subordonarea legal a unui sex fa de altul, lucru care era o evident piedic pentru progresul
fiinei umane. O alt etap n istoricul micrii o reprezint textele Virginiei Woolf, O camer
separat (1929), care trateaz dificultile pe care le ntmpin o femeie dac opteaz pentrucarier sau educaie, sau ale Simonei de Beauvoir, Al doilea sex (1949). i n cazul acestei
abordri, poate mai mult dect la cele anterior studiate, influenele din alte micri critice snt
evidente. Feminismul mprumut de la marxism ideea existenei unui conflict ntre clase,
considernd c femeile au fost tot timpul privite/tratate ca o clas social opresat; re-
convertete, spre a-i defini specificul, teoriile psihanalitice, fie ele freudiene sau lacaniene,
sau plaseaz micarea feminist n contextul mai generos al studiilor culturale. De aceea, se
spune c existfeminisme i nufeminism.n accepiunile lui literare i critice, feminismul are multiple intenii, cele mai evidente
fiind urmtoarele trei:
1. rediscutarea textelor scrise de autoare i ncadrarea lor n canon;
2. urmrirea (i denunarea) reprezentrilor fcute femeilor n decursul istoriilor
literare de ctre autorii brbai;
3. identificarea unor trsturi specifice scrisului feminin.
Peter Barry propune alte trei elemente ce reunesc direciile de manifestare ale teoriilor
feministe: rolul teoriei, natura limbajului i relevana psihanalizei. n acest context, e potrivit
s amintim distincia pe care Toril Moi o face ntre trei mari noiuni ce domin ideologia
feminist
Femeiesc ine de biologie;
Feminin reprezint un set de trsturi culturale;
Feminist presupune o poziie politic.
Exist dou mari grupri n interiorul gndirii feministe, dei n ultimii ani diferenele
dintre cele dou s-au anulat. Avem, pe de o parte, coala francez, reprezentat de Julia
Kristeva, Luce Iragay i Hln Cioux, pe de alt parte, coala anglo-american. Prima,
24
7/30/2019 Curente.critice
25/30
puternic ndatorat postructuralismului francez, s-a axat mai ales pe identificarea trsturilor
scriiturii feminine, urmrind modul n care limbajul devine un instrumet al supremaiei
masculine. Analiza lor are o orientare filosofic i psihologic. Considernd c toate
reprezentrile culturale snt fcute n funcie de vocea/autoritatea masculin, feministele
franceze au promovat discursul feminin n literatur. Nerecunoscndu-se n scriituraputernic, brbteasc,falocentric, ce formeaz tradiia literar, acestea au ncercat s ofere
varianta scriiturii corporale, umorale, dominat de juisan, care uzeaz de fluiditatea
semnificanilor, de de-structurarea programat a rigiditii gramaticale. Ele opun scriiturii
masculine, definite de raiune, maturitate, ierarhie, linearitate, o scriitur bazat de trsturi,
s zicem, feminine, precum iraionalitatea, emotivitatea, infantilitatea sau
pluriperspectivismul. Principala acuz adus acestei orientri, uor deductibil dealtfel, ine de
diferenierea brutal dintre cele dou genuri i de plasarea, ntr-un fel, ntr-o poziie deinferioritatea a femeilor.
O abordare de pe poziii feministe a limbajului, n care rzbat ecouri lacaniene, gsim i n
textele Juliei Kristeva. Aceasta identific dou aspecte ale limbajului:
Simbolic: asociat cu autoritatea, controlul, ierarhia iLegea Tatlui;
Semiotic: definit de dorin i senzaii fizice, care submineaz orice tip de
autoritate. Acesta este limbajul specific poeziei i se opune celui al prozei.
Ideile acestei teoreticiene au meritul de a depi delimitrile rigide ntre cele dou sexe, cciea exemplific nivelul semiotic i cu poei brbai. Axate pe specificul
corporalitii/sexualitii feminine, teoriile lui Luce Iragay ofer imaginea deschiderii
dinamice feminine, n opoziie cu falica ordine monologic. Psihanaliza este depit n
descrierea mecanismelor de producere a plcerii la femei, spune ea, cci femeile pot simi
plcerea pretutindeni, nu snt limitate doar la zona genital. Contient c nu putem renuna
subit la discursul falocentric, ea crede c-l putem virusa, discreditndu-l treptat.
coala feminist anglo-american are un caracter practic mai pronunat, urmrind mai
ales modul n care au fost reprezentate femeile n textele scriitorilor clasici. i fac acest lucru,
spre deosebire de coala francez, pstrnd multe dintre conceptele gndirii critice tradiionale,
precum tem sau motiv. Plecnd de la ideea c femeile ocup o poziie marginal n familie i
n societate, feministele consider c la fel se ntmpl i cu experiena lor de autoare i
cititoare. Marcante n acest sens snt principiile dezvoltate de Elaine Showalter, cea care
lanseaz conceptul de gynocritic. Termenul definete ncercrile feministelor de a construi
un fundament teoretic n funcie de care analizeaz textele cu/de femei, n loc s preia deja
existentele modele de analiz falocentrice. Tot ea este cea care remarc schimbarea
interesului, ncepnd cu anii 70, de la androtexte (texte scrise de brbai) la gynotexte (texte
25
7/30/2019 Curente.critice
26/30
scrise de femei). Dar poate cea mai provocatoare dintre teoriile acestei cercettoare este cea
legat de identificarea a trei faze n istoria literar a autoarelor britanice:
Feminin: ntre 1840 i 1880; textele acestei perioade snt profund imaginative,
simbolice, ecou al unei viei interioare extrem de bogate. Scriitoarele cultiv i un tip
particular de realism, punnd accent pe tipurile de relaii dezvoltate de femei n familie i nsocietate; n aceast etap, scriitoarele imit modelul scriitoricesc masculin i se ncadreaz
cumini ateptrilor publicului;
Feminist: ntre 1880 i 1920; acum scriitoarele se separ cu violen de
stereotipuri i i reclam drepturile. Radicalismul este alimentat adesea de teorii socialiste i
d natere unor autentice lupte ideologice;
Femeiasc: de la 1920 i pn n prezent; autoarele au descoperit puterea
creativ ce zace n experiena lor ca femei i o exploateaz, reliefndu-i validitatea estetic.Idei extrem de interesante legate de constructul cultural numit gen dezvolt i Judith
Butler, una dintre cele mai credibile repezentante ale feminismului. Ea pleac de la Freud i
urmrete modul n care se construiete n concepia acestuia imaginea femeii. Vznd
psihanaliza ca o marenaraiune despre cum devine femeia o categorie unitar, ea pledeaz
pentru o imagine fragmentat asupra identitii feminine. Concluzia la care ajunge, dup ce
problematizeaz multe dintre teoriile lui Freud ce se ntmpl n cazul familiilor
monoparentale?, de ce exist i cum se stabilete ierarhia linear a influenelor la care copiluleste suspus este cgenulnu este consecina unor conformaii biologice, nu este o categorie
primar imuabil, ci este un set de semne i de coduri pe care subiectul i le nsuete. Cci
constataser feministele, mai precis Simone de Beauvoir:Nu ne natem, ci devenim femei!
Pentru o aducere n prim plan a experinei de cititoare a femeilor militeaz Judith
Fetterley. Ea observ c n actul lecturii femeilor li se induce ideea de a se nega; cci ele snt
programate s recepteze textul dintr-o perspectiv masculin i astfel s devin complice cu
eroul-brbat care, de fapt, nu le reprezint.Tendinele actuale n domeniul criticii feministe propun o mai mare particularizare i
nuanare a ceea ce ndeobte numimfemeie, sensurile noiunii variind n funcie de ras, clas,
religie sau orientare sexual.
O abordare feminist i poate propune urmtoarele aspecte:
Rediscutarea textelor scrise de femei i, implicit, reevaluarea canonului;
Urmrirea raporturilor dintre cele dou genuri i a modului n care snt prezentate
personajele feminine n texte scrise de brbai sau de femei;
26
7/30/2019 Curente.critice
27/30
Identificarea atitudinii asupra femeilor n textele unui autor, ale unui gen literar
sau ale unei perioade;
Reinterpretarea textelor despre femei ca proiecte sociale ce servesc conservrii
supremaiei masculine;
Reevaluaez experiena femeilor, renunnd la statutul de inferioritate al acestora;
Selectarea anumitor trsturi care ar corespundescriiturii feminine;
Discutarea noiunilor de masculin i feminin drept date naturale sau constructe
culturale;
Rediscutarea noiunilor de psihanaliz i a modului n care acestea susin
superioritatea genului masculin.
Texte propuse spre analiz:Kate Chopin,Povestea unei ore
Nora Iuga, Sexagenara si tnarulSimona Popescu,Exuvii
Bibliografie suplimentar
Marcel Corni-Pop, Figurarea dificil: semnificani feminini n textele masculine, n
Tentaia hermeneutic i rescrierea critic, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti,
2000, pp. 170-226
Mihaela Miroiu, Otilia Dragomir,Lexicon feminist, Editura Polirom, 2002
tefania Mihilescu, Din istoria feminismului romnesc. Studiu i antologie de texte
(1929-1948), Editura Polirom, 2006
http://litguide.press.jhu.edu/
27
7/30/2019 Curente.critice
28/30
CRITICA MARXIST
Specificul abordrilor marxiste rezid n analiza relaiilor dintre text i societate.Fundamentele teoretice le gsim n studiile filosofice ale lui Karl Marx i Friedrich Engels.
Marxismul este o filosofie de tip materialist (opunndu-se celei de tip idealist), care caut
explicaii logice i tiinifice fenomenelor din realitate. Gndirea lui Marx poart amprenta
filosofiei lui Hegel, de la care a mprumutat ideea de dialectic (punerea n opoziie a unor
idei sau fore determin naterea unor noi idei sau situaii). Spre deosebire de multe alte
modele filosofice, marxismul i propune s determine schimbri n plan social. Ei propun un
model de societate format dintr-o baz sau infrastructur, totalitatea mijloacelor de producie,distribuie i schimb, i osuprastructur, aspectele culturale, artistice, ideatice, religioase etc.
Marxitii vd acest din urm aspect, suprastructura, ca fiind determinat de particularitile
economice ale societii. De aceea, opera literar este pentru ei un element al suprastructurii,
fiind dependent de un anumit context i de o ideologie. Primul reprezentant, dar i cel mai
vehement, tocmai pentru c polemiza cu gndirea idealist a lui Maiorescu, este, n critica
romneasc, Constantin Dobrogeanu-Gherea. n concepia acestuia, opera literar era un
rezultat al societii i influena, la rndul ei, societatea.Criticii marxiti snt interesai de raporturile dintre clasele sociale, de ierarhiile sociale
sau de confruntarea individului cu o for opresiv. Acest tip de lectur critic presupune
permanente legturi ntre text i contextul social i politic ce l-a generat, urmrind ce
ideologie (a clasei dominante sau a celei dominate) ncearc s transmit, s atace sau s
problematizeze. Nu un sens este urmrit, ci nelegerea unui text ntr-un context. n formele
lui extreme, cu care i critica romneasc, din pcate, s-a confruntat, marxismul transform
literatura ntr-un instrument de propagand politic, negndu-i esenialul caracter autonom.
Desprins de coala Formal rus, Mihail Bahtin este unul dintre cei mai prolifici
teoreticieni literari ai secolului XX, dac nu ntotdeauna prin textele proprii, atunci mcar prin
dezvoltrile ulterioare pe care le-a cunoscut. Studiile sale legate de evoluia discursului
romanesc pleac de identificarea unui dialog existent ntre straturile limbajului, specifice
categoriilor sociale. n acelai timp, n romanul Renaterii, coexist mostre de discurs nalt,
elitist, cu cele ale culturii populare, carnavaleti i fecunde n sensuri. De fapt, carnavalescul
este un concept cheie n gndirea critic bahtian, fiind o abolire a categoriilor de reguli rigide.
Lucrarea lui legat de opera lui Francois Rabelais tocmai aceast dimensiune profund
generatoare a carnavalescului o dezvolt.
28
7/30/2019 Curente.critice
29/30
Unul dintre teoreticienii marcani ai marxismului este George Lukcs. Teoriile lui
legate de construcia romanulului urmresc tocmai aceast ntreptrudere dintre viaa social-
economic i creaia artistic. El critic dur formalismul excesiv al literaturii moderne,
considerat un semn al alienrii individului. Analiza romanului istoric presupune identificarea
climatului istoric n care acesta a aprut, a statutului social al personajelor, toate acestea fiind,de fapt, mrci pentru interaciunea structurilor. Ideile lui legate de romanul realist au fost
evehement combtute ulterior; el vede acest tip de roman ca reflectnd principalele perioade
din evoluia umanitii, de aceea poate ghida indivizii n lupta lor ideologic. n concepia
lui, ,,opera realist inventeaz un personaj tip, punct de convergen al tuturor elementelor
semnificative ale unei perioade istorice i punctul su de concentraie organic.10 Unul
dintre cei care a atacat conepiile lui Lukcs este Theodor Adorno, care i-a reproat
teoreticianului maghiar faptul c a respins arta non-realist i c a valorificat exageratconinutul unei opere literare n detrimentul formei.
Un alt critic de formaie marxist, dar cu nuane structuraliste, este Lucien Goldmann
(acesta fiind de origine romn). Punctul de plecare a teoriilor sale este observaia c
realitile economice influeneaz structurile mentale ale grupurilor sociale, care i pun
amprenta asupra textelor literare. Marii scriitori snt, n concepia lui, cei care reuesc s
sintetizeze contiina colectiv i nu genii individuale. El vede structura operei literare ca pe o
reluare a structurii eseniale a realitilor sociale n care aceasta apare.
Concepiile lui Luis Althusser demonstreaz o gndire marxist mai profund,
contaminat de idei psihanalitice, mai ales lacaniene. Un concept cheie al teoriilor sale este
cel de ideologie, definit ca ,,sistem (cu logic i rigoare proprii) de reprezentri (imagini,
mituri, idei sau concepte), nzestrat cu existen i rol istoric n interiorul unei societi 11
Ideologia nu reflect lumea real, ci e o relaie imaginar ntre indivizi. De aceea, diferitele
ideologii nu snt realiti sociale diferite, ci reprezentri diferite asupra acelorai realiti
sociale.
O abordare critic marxist va ine cont de urmtoarele elemente:
Structura de adncime a operei i modul n acre aceasta dezvolt teme dragi marxitilor
precum: lupta de clas, statutul claselor sociale etc.
Corelarea textului/autorului cu contextul n care acesta apare/scrie;
10
Gerard Gengembre,Marile curente ale criticii literare, Editura Institutul European, 2000, p. 1211apud Peter Barry, Barry Peter,Beginning Theory. An Introduction to Literary an Cultural Theory, ManchesterUniversity Press, 2002, p.163
29
7/30/2019 Curente.critice
30/30
Categoriile sociale din care provin personajele;
Modul n care se raporteaz autorul la ideologia dominant;
Identificarea unor legturi ntre un gen literar i o clas social;
Corelarea textului cu ateptrile sociale ale momentului n care este produs sau
recepat.
Texte propuse spre analiz: Colonia penitenciar de Kafka
Desculde Zaharia Stancu
Efectul de ecou controlat, din vol. cu acelai nume, de Mircea
Nedelciu
Bibliografie suplimentar
Bahtin, Mihail, Francois Rabelais i cultura popular n Evul Mediu i n Renatere,
n romnete de S. Recevschi, Bucureti, Ed. Univers, 1974
Bahtin, Mihail,Probleme de literatur i estetic, traducere de Nicolae Iliescu, prefa
de Marian Vasile, Bucureti, Ed. Univers, 1982
Gerard Gengembre, Marile curente ale criticii literare, Editura Institutul European,
2000
George Lukacs,Romanul istoric, Vol. I-II, Editura Minerva, Bucureti, 1978
TEMA DE EVALUARE
ntocmirea unui referat care s abordeze, din dou perspective critice diferite, acelai
text poezie, nuvel, roman etc.