+ All Categories
Home > Documents > Curente literare

Curente literare

Date post: 12-Oct-2015
Category:
Upload: websearchss
View: 62 times
Download: 9 times
Share this document with a friend

of 32

Transcript

ExistenialismExistenialismul - variant distinct a filozofiei existeniale - este o doctrin filozofic i de aciune caracterizat printr-o accentuare a individualitii, propagarea libertii individuale i a subiectivitii. Existenialismul i are originea n lucrrile lui Kierkegaard, este dezvoltat de contribuiile lui Husserl i Heidegger, devenind faimos dup sfritul celui de-al doilea rzboi mondial prin lucrrile lui Jean-Paul Sartre i ale autorilor grupai n Frana n jurul revistei "Les Temps Modernes", Simone de Beauvoir, Maurice Merleau-Ponty. Existenialismul cuprinde deopotriv un sistem ideatic, o moral i o doctrin de aciune.

12 teme principale ale gndirii existenialiste(dup E. Mounier, Introduction aux existentialismes, d. Gallimard, 1962.

Contingena fiinei umane Fiina uman nu este o fiin necesar; fiecare dintre noi ar putea la fel de bine s nu fie. Omul exist, pur i simplu, este o fiin de prisos.

Neputina raiunii. Raiunea nu i este de ajuns omului pentru a-i lumina destinul.

Devenirea fiinei umane. Existenialismul nu este o filozofie a chietudinii; el l invit pe om s-i construiasc viaa prin efort, printr-o transcendere de fiecare clip a strii sale prezente.

Fragilitatea fiinei umane. Sunt mereu expus propriului meu sfrit, distrugerii mele ca fiin uman, deoarece eu nu exist ca atare dect prin efortul meu. De aici sentimentul de angoas care ne nsoete existena.

Alienarea. Omul n perspectiva sfritului este nstrinat de el nsui, nu mai are nici stpnirea, nici posesiunea sinelui.

Finitudinea i urgena morii. Filozofii existenialiti reacioneaz hotrt mpotriva tendinei noastre de a ne ascunde acest adevr fundamental, c existena noastr e finit i se ndreapt ctre moarte.

Singurtatea i secretul. Fiecare fiin uman se simte solitar, impenetrabil celorlali.

Neantul. Existenialitii atei subliniaz ideea c omul este o fiin-a-neantului, el survine din neant i se ndreapt ctre el.

Devenirea personal. Omul nu trebuie s-i triasc viaa de pe o zi pe alta, n incontien fa de destinul propriu, ci trebuie s accead la o via cu adevrat personal i contient.

Angajarea. Omul nseamn libertate; pentru a-i construi viaa, el trebuie s opteze, s aleag n permanen, s se angajeze n raport cu destinul su i cu al celorlali. Alegerea fiind o necesitate (faptul de a nu alege constituie, de asemenea, o alegere), este preferabil alegerea contient, angajarea ntr-un destin personal alturi de ceilali.

Cellalt. Omul constat c n realitate nu este singur: el este o fiin alturi de cei cu care e nevoit s existe; fiina uman este fiina-mpreun (Mitsein, cf. Heidegger).

Viaa expus. Omul trebuie s acioneze, s ndrzneasc, s-i pun n joc viaa - sub permanenta privire i judecata inevitabil a celorlali.

IntroducereFenomenologia a dat noiunilor de intenie, de lips, de dorin o importan preponderent. Revizuind "cogito"-ul cartezian, Husserl afirm c a spune "gndesc" nu are nici un sens. Ar trebui spus "gndesc aceasta", pentru c principala caracteristic a contiinei este de a se rsfrnge asupra altui lucru dect asupra ei nsei, de a avea un coninut: ea este astfel "intenional", este contiina a ceva. Aceast tez a fost reluat de Merleau-Ponty n Phnomnologie de la perception ("Fenomenologia percepiei", 1945).

Ontologia existenialn filozofia sa, Sartre reconsider noiunea tradiional de fiin, prelund distincia fundamental hegelian ntre n-sine i pentru-sine. Clasic se afirma: exist ceea ce este!, nu se gsea n n-sine nici cel mai mic germen de dualitate, aceasta fiind fiina tuturor fenomenelor, adic a tuturor apariiilor care au loc n lumea interioar i exterioar, i unele i altele perfect obiective. Dar dac eu m absorb ntr-o credin, pot eu spune c aceast credin a mea se identific cu contiina mea? Nu, deoarece contiina mea nu este credina mea, ea este contiina credinei. Se regsete aici principiul intenionalitii contiinei postulat de Edmund Husserl.

Fiina contiinei nu este deci n sine ci pentru-sine. Contiina nu exist dect n msura n care ea nu coincide cu ea nsi. Astfel realitatea uman este o lips (un manque), ea este totdeauna n urmrirea unui ideal care i este ontologic interzis. Ea aspir ctre o sintez imposibil: n-sine-pentru-sine, sau contiina devenit substan, substana devenit cauza sa proprie, o imposibilitate; n ali termeni, omul-dumnezeu. Astfel, se poate spune c ceea ce red proiectul relei-credine n realitatea uman este ideea coincidenei om-dumnezeu.

Astfel, plecat de la principiul "intenionalitii" lui Husserl, constatnd c omul este o lips, Sartre a trebuit s ajung la concluzia c aceast caren e aceea a infinitului: "Omul este o pasiune inutil". ntre aspiraie i dumnezeire este vidul absolut, "neantul". De aceea, soluia este ca omul s se construiasc pe sine n fiece clip.

Libertatea uman este o eviden: aciunea este prin esen intenional. Libertatea este neantizarea n-sinelui. Suntem liberi n fiece clip, deoarece avem n orice moment posibilitatea alegerii. Cnd nu alegem, nseamn deopotriv c am ales s nu alegem. (Chiar i cel care este chemat la rzboi are ntotdeauna de ales ntre a merge s ucida, a dezerta sau a se sinucide. Este la fel n orice alt situaie uman: avem ntotdeauna n faa noastr cel puin dou opiuni alternative, de unde evidena c suntem perfect responsabili - nu putem nvinui pe nimeni - de fiecare situaie n care suntem, i c tot ce se ntmpl, se ntmpl nu din exterior, nici din vreo obscur "voin" a destinului sau a celorlali - acesta este punctul de vedere al relei-credine -, ci totdeauna cu consimmntul i responsabilitatea noastr.) Libertatea nu admite nici o determinare anterioar. Trecutul nu poate servi drept motivaie a unui act: actul liber este gratuit. Omul e un ansamblu de proiecte, el face (acioneaz) i se face (se construiete pe sine), el nefiind altceva dect ceea ce face din el. Omul nu este o potenialitate, o sum de rezerve ("cu mai mult noroc, a fi putut ajunge..."), ci exact ceea ce este.

Cellalt: nu sunt doar realitate uman privilegiat de singularitatea sa ireductibil (Dasein), ci i o fiin alturi de ceilali, o fiin-mpreun (Mitsein, cf. Heidegger). A tri contient de o lume bntuit de aproapele meu nseamn a m angaja ntr-un univers ale crui complexe-ustensile pot avea o semnificaie pe care proiectul meu liber nu a prevzut-o. Moartea mea este evenimentul vieii mele umane. Moartea are un caracter absurd; ea nu confer un sens al vieii: sensul nu poate veni dect din subiectivitatea nsi, (Jean-Paul Sartre, Fiina i neantul), ns fiecare aciune i fiecare proiect al vieii mele i afecteaz deopotriv pe toi ceilali.

Dup Heidegger, Sartre reia pe seama sa postulatul lui Husserl, dup care "fenomen este tot ceea ce - ntr-un fel oarecare - se manifest". Pentru a fi manifest, un fenomen nu trebuie neaprat s fie "public": strile mele de contiin se manifest doar mie nsumi, ele sunt - chiar prin excelen - materie cu descriere fenomenologic. Fenomenul nu este expresia deformat a unui lucru ascuns, nu mai este "fenomenul" kantian opus "numenului" su. n ontologia existenial a lui Sartre, fiina unui obiect existent nu mai este dect ceea ce apare. Nu mai exist "fiin" la modul absolut (precum esena la Kant), ci dou modaliti de fiin, ireductibile una la alta: fiina-n-sine, sau fiina apariiei, i fiina-pentru-sine, sau fiina contiinei n care s-a produs aceast apariie.

"Existena precede Esena"n termeni filozofici, orice obiect are o esen (ansamblul constant al proprietilor lui) i o existen (o anumit prezen efectiv n lume). La un anumit gen de obiecte esena precede existena, de ex. o cas sau un scaun. Asemenea obiecte le putem proiecta n minte dup ansamblul proprietilor tiute i apoi, construite sau fabricate, se realizeaz prezena lor n lume, existena lor. Dup principiul conform cruia un obiect nu exist dect corespunztor esenei sale, s-a ncercat s se extrapoleze acest principiu asupra omului (ca reminiscen religioas: omul a fost creat conform unei anumite reprezentri). n tradiia filosofilor sec. XVII i XVIII, s-a vorbit despre aa zis "natur uman", esen comun tuturor oamenilor. Existenialismul dimpotriv afirm c la om - i numai la om - existena precede esena. Aceasta nseamn c omul mai nti este i doar dup aceea este ntr-un fel sau altul. ntr-un cuvnt, omul i creeaz propria esen (nu poate face altfel), aruncndu-se n lume, suferind acolo, luptnd ca s se defineasc puin cte puin, i definiia rmne totdeauna deschis: nu se poate spune ce este acest om nainte de moartea sa, nici ce este umanitatea naine ca ea s fi disprut. Existenialismul refuz s dea omului o natur fixat pentru totdeauna.

Angoas i AciuneAngoasa (die Angst - anxietate, team nedeterminat) ocup un loc dominant n filozofia lui Heidegger, cci prin ea se descoper neantul care caracterizeaz fiina uman n fondul su. Omul este abandonat lumii fr un sens al existenei sale acolo, este suspendat n spaima contingenei absurde a destinului su. n existenialismul lui Sartre, omul este considerat ntr-o permanent activitate de definire de sine. Omul nu poate dect s acioneze, gndurile lui sunt proiecte i angajri, sentimentele lui sunt ntreprinderi n sensul n care viaa este unitatea conduitei sale. Atunci de unde provine angoasa (l'angoisse)? Dac omul nu este ci se face i fcndu-se i asum responsabilitatea ntregei specii, dac nu exist nici valoare, nici moral care s fie date a priori, dac n fiecare caz noi trebuie s decidem singuri, fr punct de sprijin, fr ghid i totui pentru toi, "condamnai de a fi liberi" (Sartre), cum am putea s nu resimim spaima unui asemenea destin? La aceasta se adaug contiina tragic a faptului c noi nu supravieuim dect prin propriul nostru efort (fie i numai acela de a respira, sau de a ne ctiga existena). Fiecare din actele noastre pune n joc sensul lumii i locul omului n univers; prin fiecare din aciunile noastre, chiar cnd nu o vrem, noi constituim o scar de valori, cu responsabilitile lor. Ponge afirm c omul este viitorul omului. Acest viitor nu este ns dat, hotrt. Fiecare din gesturile noastre contribuie la desenarea acestui viitor. Angoasa ns, departe de a fi un obstacol n calea aciunii, i este chiar condiia de existen. Ea devine una cu sensul acestei redutabile responsabiliti a oricruia n faa tuturor.

n privina disperrii, este adevrat c omul are dreptul s spere; dar sperana este de fapt cea mai mare piedic n calea aciunii. Spernd, nu avem altceva de fcut dect s ateptm cu braele ncruciate. Omul nu poate voi dect dac a neles c nu poate conta pe nimeni altul n afara lui nsui, c este singur pe pmnt n mijlocul responsabilitilor sale infinite, fr ajutor, nici salvare posibil, fr alt scop dect acela pe care i-l va da el nsui, fr alt destin dect acela care i-l va crea singur. Aceast cunotin intuitiv a situaiei sale este ceea ce numesc existenialitii disperare: contiina seac i lucid a condiiei umane. Tot astfel cum angoasa nu se distinge de sensul responsabilitii, disperarea devine una cu voina de aciune. Cu disperarea ncepe adevratul optimism, acela al omului care nu ateapt nimic, care tie c nu are niciun drept i nimic nu-i este ndatorat, i care se bucur astfel de a conta numai pe el nsui, acionnd n acelai timp pentru toat umanitatea. n viaa social i politic, existenialismul este o doctrin a libertii, a refleciei radicale i a aciunii.

Programul literarProgramul literar a fost expus (vezi Jean-Paul Sartre, Les Temps modernes, Prezentare, editorial) n manifestul revistei "Les Temps Modernes" aprut n 1945, creat de un grup de scriitori n jurul lui Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir i Maurice Merleau-Ponty. Corespunznd filozofiei existenialiste, ideea fundamental este aceea a responsabilitii scriitorului fa de societatea creia i aparine. Scopul ndeprtat ar fi eliberarea scriitorului de complexul inutilitii artei sale i, indirect, eliberarea omenirii de disperarea n faa destinului su. Se preconizeaz un om total, "total angajat i total liber", pentru ca n orice circumstan el s poat alege viaa, angajarea, responsabilitatea.

Trsturi "existenialiste" n filozofia romneasc Petru P. IonescuPornind de la Heidegger i de la Kierkegaard, face "filozofie existenial", interesndu-se de "esena" tririi imediate, determinnd destinul omului i relevnd frica originar (Angst), tragica "goliciune" a individului (n Ontologia uman i cunoaterea).

Mircea EliadeEste interesat mai mult de "trire", de asimilare i cretere. Trirea, n nelesul nalt al cuvntului, este o funcie a personalitii, fugind de scheme i de orice dependen a unui moment atins. Unul din sensurile "existenei" este de "a o epuiza contient i glorios, de a o mplini continuu..." (n Soliloquii)

D.D. Rocan "Existena tragic" face procesul cunoaterii tiinifice i metafizice, ajunge la un agnosticism total i la pesimism.

Emil CioranGnditorul alege eseul i aforismul ca forme privilegiate de exprimare a ideilor sale. Condamnai la o singularitate contingent, "singuri pe lume", cu sufletul tnjind intuitiv dup absolut, luciditatea noastr ne livreaz pe "culmile disperrii".

Soluia nu este investigaia ("m mir faptul c unii se mai preocup de teoria cunoaterii"), ci trirea intens i lucid. "Trirismul" - variant romneasc a unui existenialism de nuan cretin i mistic - l recunoate n perioada interbelic drept unul din cei mai notabili reprezentani ai si. Ieirea din condiia tragic a omului ar fi cu putin prin dou atitudini fundamentale: "cea naiv i cea eroic" (n Pe culmile disperrii, 1934). Stabilit din 1937 n Frana, abandoneaz "trirismul" cu nuane radical mistice, abhornd angajarea n secol i orice aciune ca pe o nefericire; important rmne doar contemplaia lucid. Reuita, ca i eecul, reprezint forme moderne de manifestare a Neantului. Viaa nu are nici o valoare, este numai o soluie de necesitate pentru cei ce nu gsesc alt ieire din impasul tririi (De l'incovenient d'tre n, 1973). Contemplarea, luciditatea, detaarea i o stare permanent de hiper-contiin ar putea atenua ntr-o via, pentru om, dramatismul provocat de contiina neantului su i al lumii

IdealismIdealismul este o orientare fundamental n filozofie, opus materialismului, care consider spiritul, contiina, gndirea ca factor primordial, iar materia, natura, existena ca factor secund, derivat.

Idealism obiectiv = idealism care concepe factorul spiritual pus la baza existenei ca o realitate de sine stttoare, independent de contiina individual. Idealism subiectiv = consider c esena lumii nu exist dect ca spirit al individului i tot ce exist n lume nu este dect produsul contiinei individuale din care omul nu poate iei orice ar face. Idealism absolut = idealism care admite identitatea spiritual cu realitatea obiectiv. Pentru idealiti tot ce exist, exist n consecin datorit spiritului.Reprezentani majori ai idealismului Platon (428/427 - 348/347 .Hr.)

Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646 - 1716)

Immanuel Kant (1724 - 1804)

Johann Gottlieb Fichte (1762 1814)

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 - 1831)

Arthur Schopenhauer (1788 - 1860)

MaterialismNoiunea de Materialism (derivat de la Materia) caracterizeaza trei poziii diferite:

Materialismul epistemologic sau ontologic este o poziie filozofic, care atribuie tuturor proceselor i fenomenelor lumii materia, regularitatea lor i raporturile dintre ele. La ntrebarea Ce exist?, materialismul rspunde: Doar materie. Materialismul asum deci c i gndurile sau ideile sunt doar manifestari ale materiei sau atribute ale acesteia. i explic fiinei umane mediul nconjurator i procesele care se desfsoar n acesta fr elemente spirituale sau imateriale, ca de exemplu Dumnezeu, a crui existen nu poate fi evaluat (verificat sau infirmat) de tiina, mai ales de experiment. Conceptul "fizicalismului" este folosit n filozofia prezent ca echivalentul materialismului. Opusul acestuia este idealismul epistemologic (i: ontologic), pentru care ideile sunt de fapt realitatea; totul ce noi percepem ar fi doar imaginile acestora. Vezi i: Monismul neutral.

Materialismul dialectic (cteodata i: materialism economic), ce provine de la Karl Marx, este asemanator cu materialismul epistemologic, insa nu este identic cu el. Aplicat la istoria omenirii, Marx nu vede materialismul ca fiind indemnat si concretizat de idei sau de spiritul uman ci de interese si conflicte de interese. Societatile asadar nu se modifica prin idealuri ci din cauza luptelor de clase

NihilismNihilismul (din latinescul nihil, nimic) este o poziie filozofic care susine c a fi, n special trecutul i prezentul existenei umane, nu are nicio nsemntate obiectiv, scop, adevr comprehensibil, sau vreo valoare esenial. Nihilitii afirm, n general, unele sau toate din urmtoarele:

nu exist dovezi rezonabile pentru existena unui creator sau crmuitor suprem,

o "moralitate adevrat" nu exist, i

o etic secular obiectiv este imposibil;

Aadar, ntr-un anume sens, viaa nu conine adevr i nicio aciune nu este preferabil oricrei alteia, n mod obiectiv.

Termenul de nihilism mai este folosit uneori ca sinonim pentru anomie, semnificnd o stare de disperare fa de inutilitatea existenei.[1]Nihilismul poate fi un atac asupra unei anumite idei, micri sau grup; ns, este i o poziie filozofic care poate fi adoptat deschis de o persoan. Micri culturale cum ar Dada, Futurismul [2] sau Deconstructivismul [3], printre altele, au fost identificate de comentatori drept "nihiliste" n diferite momente i contexte. Adesea, aceasta presupune c convingerile acuzatorului sunt mai substaniale i mai apropiate de adevr, pe cnd convingerile acuzatului sunt nihiliste i prin comparaie, nu au nicio valoare (sau sunt pur i simplu socotite destructive prin amoralitate).

Nihilismul este de asemenea o caracteristic atribuit unor perioade: De exemplu, Jean Baudrillard i alii au numit postmodernitatea o epoc a nihilismului, iar unii teologi cretini, precum i alte personaliti religioase afirm c postmodernitatea i multe aspecte ale modernitii reprezint respingerea lui Dumnezeu i astfel sunt nihiliste.

Nihilismul difer de scepticism prin faptul c acesta din urm nu respinge preteniile de adevr n totalitate; le respinge doar dac acestea nu sunt susinute cu suficiente dovezi empirice. n plus, scepticismul nu ajunge neaprat la vreo concluzie n ce privete realitatea conceptelor morale i nici nu este preocupat att de profund cu ntrebri despre nsemntatea unei existene fr adevruri cognoscibile.

n domeniul eticii, nihilist sau nihilistic este adesea ntrebuinat ca un termen derogatoriu cu semnificaia de refuz total a tuturor sistemelor de autoritate, moralitate i normativitate, sau cineva care face intenionat o asemenea respingere. Fie prin refuzul credinelor acceptate anterior sau prin relativism i scepticism duse la extrem, nihilistul moral este cel ce crede c niciuna din aceste "drepturi" la putere nu este valid. Nihilismul nu numai c demite valorile morale existente, ci respinge "moralitatea" cu totul.

MaieuticPrin maieutic se nelege o metod prin care se urmreste ajungerea la adevr pe calea discuiilor i a dialogului.

Pornete n filozofie, pe principiul netiinei. n artarea adevrului, Socrate ia ca principiu prim teza: "tiu c nu tiu nimic". Principiul ignoranei are, n discursul socratic, un sens deliberat sau accentuat critic. El este ndreptat tocmai mpotriva ignoranei. Ironia este pandantul maieuticii, pare intrinseca acesteia, aa nct sensul ei poate fi mai adecvat neles dac se coreleaz cu cel al maieuticii.

n sens literal, maieutica este arta moitului. Acest sens este pstrat de Socrate, pentru c, pe urmele mamei sale, considera c i el moete. Dar el moete brbaii, scopul acestui moit l constituie punerea lor pe calea adevrului. Prin moitul adevrului, Socrate nelege, deci, capacitatea sa, a filozofului, de a scoate la lumin, din ascunziul lor, gndurile.

O asemenea aducere la lumin a gndului este NATERE sau o renatere a lui, iar aceasta deoarece gndul (ideea) exist deja n subiect.

Prin ntrebri insistente, Socrate l pune pe interlocutor n situaia de a descoperi, n aparen singur, adevrul. Socrate este cel care pune ntrebrile, exprim rezerve fa de rspunsuri, se mir, atrage atenia asupra unor inadvertene sau inconsecvene ale interlocutorului, provoac nemulumirea acestuia fa de ceea ce tia i receptivitate fa de cellalt, n fine, l determin la analize i implicaii care conduc la definirea a ceea ce se dorea definit.

Metoda socratic implica principiul netiinei, ironia i maieutica, nu n separaie, ci n unitatea lor. n privina metodei, ca una logic, aceasta este METODA INDUCTIV. Fr a fi formulat teoria induciei, Socrate o practic. Prin aceasta, Socrate a descoperit ESENA i NOIUNEA: esena n, plan ontologic, i noiunea, n plan logic.

Argumentul ignoranei

Argumentul ignoranei, cunoscut i ca argumentum ad ignorantiam ("apel la ignoran" sau argument din lips de imaginaie), este o eroare logic n care se afirm c premisa este adevrat doar pentru c nu a fost demonstrat fals sau c premisa este fals doar pentru c nu a fost demonstrat adevrat.

Argumentul incredulitii, cunoscut i ca argumentul din lips de ncredere sau argumentul din credin personal sau chiar argumentul din convingere personal, se refer la o afirmaie n care din cauz c cineva personal gsete o premis puin probabil sau incredibil, atunci premisa poate fi asumat ca nefiind adevrat, sau vice-versa c o premis preferat (credibil) dar nedemonstrat, ca fiind adevrat.

Ambele argumente au structur similar: o persoan consider c lipsa de evidene pentru o opinie constituie eviden sau dovad pentru adevrul altei opinii. Tipul acestor erori logice din articol nu ar trebui confundat cu metoda reducerii la absurd de argumentare, in care o contradiciei logic valid de forma "A i non A" este folosit pentru a demonstra falsul unei premise.

Usual ntr-un argument din incredulitate personala sau intr-un argument al ignoranei, vorbitorul consider sau afirm c acel ceva este fals, neverosimil sau nu este evident pentru el personal i ncearc s foloseasc aceast gol n cunoatere ca "eviden" n favoarea unei opinii alternative proprii sau mprumutate. Exemple de astfel de erori logice sunt des ntlnite n opiniile care ncep cu: "Este greu s crezi c ...", "Nu pot s neleg cum ..." sau "Este evident c ..." (dac "evident" este folosit pentru a introduce o concluzie n loc de evidene care s susin opinia respectiv).

Argumentul ignoraneiDou din cele mai frecvente forme ale argumentului ignoraei, pot fi reduse la urmtoarea form:

Ceva este la momentul de fa inexplicabil sau insuficient neles sau explicat, atunci acel ceva nu este (sau nu ar trebui s fie) adevrat.

Din cauz c pare s fie o lips de evidene pentru una din ipoteze, nseamn c o alt ipotez la alegere trebuie s fie considerat adevrat.

n acest sens al erorii logice o vorb din filozofia tiinei este "lipsa evidenelor nu este eviden a lipsei": Neavnd evidene pentru ceva nu este dovad c acel ceva nu este sau nu poate fi adevrat. Similar, doar pentru simplul fapt ca nu se au evidene pentru o propoziie nu este dovad c o propoziie alternativ este adevrat - este pur i simplu vorba de lips de evidene i nimic mai mult. Asta totui nu este echivalent cu a argumenta mpotriva a ceva care prin natura sa nu poate fi niciodat demonstrat.

Argumentul din incredulitate personalDou versiuni foarte comune ale acestei erori logice sunt:

"Nu pot s cred c e posibil aa ceva, deci nu poate fi adevrat". (Persoana respectiv afirm de fapt c acea propoziie trebuie s fie neadevrat pentru c el/ea nu e capabil sau nu vrea s considere c s-ar putea s fie adevrat, sau nu vrea s cread n evidenele care i contrazic opinia personal).

"Asta nu este ce lumea spune despre acest lucru, lumea de fapt este de acord cu ceea ce spun eu." (Aici persoana afirm c propoziia trebuie s fie neadevrat deoarece opinia "oamenilor n general" este n concordan cu opinia vorbitorului, fr ca s ofere evidene specifice care s-i suporte acest opinie.) asta mai este numit i argumentum ad populum.

Un argument din incredulitate personal este similar cu argumentul ignoranei doar dac persoana care face afirmaia are numai credina sa personal ca "eviden" pentru a demonstra imposibilitatea propoziiei atacate (de fapt persoana respectiv nu ofer nici un fel de evidene care s-i susin opinia contrar)

Destul de de frecvent, argumentul din incredulitate personal este folosit n combinaie cu unele evidene n tentativa de a dirija opinia ctre o concluzie dorit. Aici de asemenea este o eroare logic deoarece nencrederea personal este oferit ca "eviden". n aceste cazuri, persoana care argumenteaz a introdus o prejudecat personal n tentativa de a ntri argumentul pentru a i se accepta concluzia dorit.

(vezi argumente similare: nelepciunea repulsiei i apelul la emoie)Stabilirea sarcinii doveziiUn important aspect in argumentul ad ignorantiam este stabilirea sarcinii dovezii. Aceasta este discutat mai n amnunt n seciunea Legislaie a acestei pagini. Este importat totui de realizat c stabilirea sarcinii dovezii este esenial i n alte arii. Sistemele logice se construiesc pe baza presupoziiilor (propoziii axiomatice, vezi axiom). Aceste presupoziii nu sunt demonstrabile dar sunt considerate ca fiind adevrate.

Folosirea inductivFolosirea inductiv se refer la extensia argumentului pentru a susine o generalizare mai ampl, un principiu, o teorie tiinific sau o lege universal. Multe din aceste folosiri ale argumentului ignoranei sunt considerate erori logice, n special n articolele academice care ar trebui s fie riguroase n privina premiselor sale cheie i a fundamentelor empirice. Oricum n unele cazuri (ca cel al autorului Irving Copi descris mai jos) n care se ateapt evidene afirmative, dar care n urma examinrii lipsite de prejudeci, evidenele totui nu sunt gsite, atunci poate deveni util i chiar prudent a raiona c aceasta ar sugera (chiar dac nu demonstraz deductiv ci sugereaz inductiv) c evidenele nu exist. Sau n cazul n care vorbitorul poate n mod rezonabil afirm c toate persoanele sntoase mintal vor fi de acord cu premisele (d.e. "Cerul este albastru"), atunci el poate decide c nu este necesar s furnizeze evidene care s-i suporte afirmaiile;oricum asta este o problem (care se refer la fundamentele epistemologice) n dezbatere.

DescriereIrving Copi a scris c:

Eroarea logic argumentum ad ignorantiam este comis ori de cte ori se argumenteaz c o propoziie este adevrat pur i simplu doar pe baza faptului c nu a fost demonstrat fals, sau c este fals deoarece nu a fost demosntrat ca fiind adevrat. El adaug Un amendament trebuie fcut n acest punct. n unele circumstane poate fi afirmat n siguran c dac un anumit eveniment s-a produs, evidene n acest sens ar putea fi descoperite de ctre investigatori calificai. n aceste circumstane este perfect rezonabil s considerm lipsa evidentelor producerii acelui eveniment n ciuda cutarilor, ca evidene pozitive pentru ne-producerea acelui eveniment. (Copi 1953)

Pentru a susine asta, cineva ar putea aduga un alt caz, artumentul c este fals sau adevrat deoarece vorbitorul nu poate (sau gsete improbabil) s conceap altfel. Acest argument din lips de imaginaie este exprimat n forma "Y este absurd (pentru c nu pot s-mi imaginez aa ceva), prin urmare trebuie s fie neadevrat." sau "Nu vd cum ..." (adic: Eu personal nu vd, sau din lips de imaginaie, cum ...) i cteodat este confundat cu o valid metod de argumentare: reducerea la absurd. Un argument logic folosind reductio ad absurdum sun aa: "X duce prin demonstraie logic la o concluzie imposibil (absurd), de aceea X trebuie s fie fals". n reductio ad absurdum este necesar s se arate c acceptand X va duce la o contradicie (ca cea in care "non X" sau "Y i non Y" pentru o propoziie Y). n argumentul ignoranei, vorbitorul afirm "X implic non Y", unde Y este crezut, dar nu poate fi demonstrat, a fi adevrat, mai degrab dect ceva care este demonstrabil contradictoriu.

Argumentul lui Copi se refera la condiia Y, n acest caz n care "X implic non Y" pentru anumite propoziii Y, trebuie dat o anumit greutate pentru probabilitatea c vorbitorul a evaluat corect Y. De exemplu, dac propoziia X este "Acest om a fost mpucat", iar propoziia Y este "Nu s-a gasit niciun glon", atunci pregtirea vorbitorului care pune condiia Y trebuie luat n calcul. Un medic legist care a examinat cadavrul este cel mai probabil apt pentru a trasa aceast concluzie, pe cnd un martor ocular probabil nu.

Argumentul din incredulitate personal este similar, d.e. "Nu pot s cred/neleg X, prin urmare trebuie s fie fals."

Exemple "Sistemul solar trebuie s fie mai tnr de un milion de ani pentru c chiar dac soarele ar fi fcut numai din crbune i oxigen ar fi trebuit pn acum s se fi consumat, la rata cu care genereaz cldur" (Este un argument al ignoranei dintr-o enciclopedie din secolul 19, bazat pe premiza c la acea vreme nu existau cunostine privind producerea cldurii prin modaliti mai eficiente dect arderea crbunelui, acesta n mod logic punnd o limit asupra vrstei posibile a Soarelui. De fapt n secolul XX odat cu descoperirea radioactivitii i a fuziunii nucleare, vrsta Soarelui a fost mai corect calculat la mai multe miliarde de ani. Ingnorana n acest caz a determinat omiterea faptului c s-ar putea s existe modalitai de generare mult mai eficiente a energiei calorice ce nc nu au fost descoperite).

"Dac urii polari sunt prdtorii dominani n Antarctica, atunci pare c nu ar fi avut nevoie s evolueze n aa fel nct s aib blana alb pentru camuflaj". n cartea sa Probabilitatea lui Dumnezeu episcopul anglican Hugh William Montefiore, se ndoiete de evoluia neo-Darwinian, prin acea afirmaie. Aceast faimoas lips de imaginaie a fost demonstrat fals de teoreticianul evoluionist Richard Dawkins n cartea Ceasornicarul Orb, unde scrie c dac autorul afirmaiei i-a fi imaginat un urs polar negru ncercnd s se furieze n apropierea focilor, i-ar fi dat seama de valoarea evolutiv a unei asemenea blni albe.

"Este absurd s ne imaginm c o bucat de metal care cntrete cteva zeci de tone ar putea zbura prin aer. Avioanele mari nu vor funciona niciodat."Legislaien majoritatea sistemelor legislative exist prezumia de nevinovie i este responsabilitatea procuraturii (acuzrii) s demonstreze (de obicei "dincolo de orice ndoiala rezonabil") c inculpatul a comis o anumit infraciune. Este o eroare de logic s se presupun c lipsa evidenelor nevinoviei este dovad a vinoviei. De asemenea, lipsa evidenelor vinoviei nu este dovad a nevinoviei.

ntr-un ipotetic scenariu care s exemplifice "argumentul din incredulitate personal" legat de acest subiet, ar putea fi:

Nu pot s-mi imaginez cum Michael Jackson a dormit impreun cu un bieel i nu a fcut sex cu el.

De aceea trebuie s fie vinovat de viol.

Sau:

Nu pot s-mi imaginez cum Bogdan (Ralph) Costache la vrsta aia a putut s se arunce de la balcon.

Mai mult ca sigur a fost omort n gasoniera profesoarei i apoi aruncat de la balcon.

tiinUn fenomen inexplicabil este un indicator c o cert teorie tiinific nu ofer un model satisfctor pentru a explica sau prevedea toate rezultatele. De exemplu, teoria luminii ca und nu explic efectul fotoelectric, cu toate c explic cu succes rezultatele obinute n experimentul cu cele dou fante. Oricum, teorii bazate pe mecanica cuantic ofer un model explicativ adecvat pentru ambele fenomene.

Este o eroare logic s se afirme cci datorit faptului c un fenomen nu este explicat de nici o teorie tiinific actual, o mai bun teorie tiinific nu va putea fi gsit pentru a furniza o explicaie natural fenomenul respectiv i de aceea, cineva trebuie s afirme c singura explicaie posibil a fenomenului inexplicabil este intervenia supranatural a unei diviniti. Aceast variant de eroare logic este cunoscut i ca argumentul Dumnezeul golurilor (din englezescul: "God-of-the-gaps").

De exemplu, probleme actuale legate de lipsa evidenelor privind unele aspecte ale evoluiei dau curs unora s afirme c teoria evoluiei este incomplet, i nu n mod necesar incorect. Teoria evoluiei are nc de explicat cum majoritatea speciilor au evoluat pas cu pas ntr-un tipar al "echilibrului punctual" mai degrab dect ntr-un mod aleator continuu (anagenez). Lipsa evidenelor edecvate pentru a verifica aceste aspecte specifice ale evoluiei nu este luat drept indicator al faptului c fie acele fenomene empirice nu se produc sau c nu au o cauz natural. De fapt exist noi teorii ca de exemplu koinofilia i "plasticitatea ncremenit" care ncearc s explice "echilibrul punctual".

Este de asemenea o eroare logic s se afirme c dac o teorie explic toate fenomene descoperite, atunci acea teorie este absolut corect. Faptul c pare s nu existe contra-exememple nu demonstreaz corectitudinea teoriei, pentru c exist ntotdeauna posibilitatea unui contra-exemplu care nu a fost nc observat. De exemplu nu exist fenomene care s fie inconsistente cu Teoria Big-Bang. Oricum, asta nu nseamn c exist evidene definitve c universul ntr-adevr i-a avut originea n Big-Bang.

Acestea spuse, oamenii de tiin totui lucrez n continuare ca i cum o anumit teorie -- ca de exemplu cea a Big-Bang-lui -- ar fi definitiv adevrat. Aceasta deoarece este foarte nepractic s construieti experimente i s evaluezi date fr nici un fel de presupoziii. Oricum dac este descoperit un fenomen care nu poate fi explicat printr-o teorie existent, atunci oamenii de tiin sunt obligai s revizuiasc acea teorie pentru a fi conform cu datele observate, sau s abandoneze complet acea teorie dac vor gsi c este ireconciliabil cu noile date.

Argumentum ad absurdumArgumentum ad absurdum sau reductio ad absurdum, dovedirea adevrului unei teze prin demonstarea faptului c acceptarea tezei contradictorii duce la consecine absurde. La baza argumentrii prin reducerea la absurd st legea terului exclus. Principiul terului exclus

Principiul terului exclus: Orice propoziie aflat ntr-un raport de opoziie cu o alt propoziie este sau adevrat, sau fals. Terul este exclus. Aceste dou principii asigur, fiecare dintre ele, alte caliti remarcabile ale demersurilor teoretice:- principiul necontradiciei asigur coerena (sau consistena) demersurilor raionale. n construciile teoretice nu trebuie s existe nici mcar dou propoziii care s fie reciproc inconsistente.- principiul terului exclus asigur rigoarea i consecvena demonstraiei. Legat de acest aspect, una din cele mai generale i mai temeinice forme de demonstraie, anume reducerea la absurd, se bazeaz pe principiul terului exclus. Parantez: Leibnitz afirma c principiul necontradiciei este cel mai important dintre toate condiiile fundamentale de raionalitate. Pentru a nelege de ce, s presupunem c exist o figur geometric anume, care s fie simultan i cerc, i ptrat. Lund ca premise afirmaiile Figura G este cerc i Figura G este ptrat, dac lsm deoparte principiul necontradiciei i considerm ambele propoziii despre figura G adevrate, ajungem ntr-un adevrat comar: nu vom mai putea respinge nici un fel de afirmaie despre cercurile ptrate (de pild, ar trebui s acceptm afirmaii de tipul cercurile ptrate au coad lung i blan verde). Aceast formularea principiului necontradiciei i a principiului terului exclus nu necesit nici un fel de precizri suplimentare dac ne situm n contextul logicii bivalente (adic al logicii elementare, n care se iau n considerare ca variante posibile doar dou: adevrul i falsitatea). n raport cu logica elementar exist o multitudine de alte discipline logice, numite logici polivalente.MetafizicMetafizica (greac (meta) = "dup", (phisik) = "cele despre natur") este un domeniu al filozofiei a crui obiect de studiu l constituie explicarea naturii lumii. Este studiul fiinei i fiinrii, deci al realitii. Ca principale subiecte n discuiile metafizice se pot enumera: Dumnezeu, Nemurirea, Libertatea, Sufletul, Fiirea/Existena, Spiritul, Natura.

Metafizica adreseaz gndirii ntrebri de tipul, "Care este natura realitii?", "Exist Dumnezeu?" sau "Care este locul omului n Univers?"

O ramur esenial a metafizicii este ontologia, investigarea categoriilor de lucruri care exist n lume i a relaiilor dintre acestea. Metafizicianul ncearc s clarifice noiunile prin care oameni neleg lumea, incluznd existena, noiunea de obiect, proprietatea, spaiul, timpul, cauzalitatea, interconexiunile i posibilitatea.

Mult mai recent, termenul metafizic a fost asociat pentru a caracteriza subiecte care sunt "deasupra" sau "n afara" acestei lumi fizice, neavnd o conotaie ontologic academic. Termenul "metafizic" folosit ntr-un sens peiorativ, avnd denominarea de senzaional, supranatural, asociat cu alte pseudotiine cum ar fi spiritismul, "citirea" n cristale, rune sau tarot, prezicerea viitorului, ocultismul, etc. nu este recunoscut de filozofia academic, aidoma sus-numitelor pseudotiine care nu au nimic de-a face cu metafizica.

Istoricul noiuniiNoiune complex i destul de disputat n nsi esena sa, cuvntul Metafizic, folosit ca titlu, a fost probabil prima dat menionat explicit de ctre editorul postum al operelor lui Aristotel, Andronicus din Rhodos.

Cuvntul metafizic nsui este compus. Meta (dup) + physika (cele fizice) (Meta ta physika) nsemnnd n accepiunea lui Andronicus din Rhodos, dup operele antume (originale sau iniiale) ale marelui gnditor grec, Aristotel.n accepiunea sa mult mai aproape de noi n timp (s zicem Fred Sommers i Bertrand Russell), metafizica este un domeniu al filozofiei ce conine att ontologia ct i cosmologia. Ba mai mult, conform lui C. I. Lewis metafizica ar cuprinde ontologia i epistemologia, "ca discipline filozofice ... preocupate de natura realului doar att ct aceast problem este specific metodei reflexive."

n sensul su ontologic (n secolul XX), conceptul de metafizic semnific ceea ce este dincolo de fizic, de fizicalitatea lumii nconjurtoare i, deci, dincolo de real sau de experimental.Ontologie

Ontologia (din limba greac: , genetivul participiului trecut al verbului = a fi, i = nvtur despre...), termen creat n secolul al XVII-lea de ctre Rudolf Goclenius, este o disciplin filozofic, ramur fundamental a metafizicii, al crei obiect de studiu este Fiina i Existena, i categoriile n care acestea se mpart: lucruri, proprieti, procese, fapte. n literatura filosofic de limb englez, ontologia este opus teoriei cunoaterii, fcndu-se deosebirea ntre lucruri (sau atributele lor), aa cum sunt n sine, i felul cum ele ne apar.

Deja n filosofia antichitii greceti s-a dezbtut problema "fiinei a ceea ce exist" (Sein des Seienden), de exemplu n "Metafizica" lui Aristotel. n Evul Mediu, reprezentanii scolasticei abordeaz temele ontologiei n relaie cu discutarea problemelor teologice.

Scolasticii dezbat aa numitele "transcendentalii" (transcendentalia), prin care se neleg atributele cu care ne apar cele existente, cercetnd categorii ca res (lucru), ens (existent), unum (unul), aliquid (ceva), bonum (binele), verum (adevrul) i, n parte, pulchrum (frumosul). ncepnd cu Christian Wolff (Philosophia Prima Sive Ontologia, 1730), ontologia se definitiveaz ca metafizic a fiinei i existenei lucrurilor. "Metafizica general" (metaphysica generalis),sau ontologia, se deosete de "Metafizicile speciale" (metaphysica specialis), care au ca obiect existena lui Dumnezeu (Teologia natural), a sufletului (Psihologia natural) i a lumii (Cosmologia natural). n "Metafizicile speciale", problemele din anumite domenii ale fiinrii sunt dezbtute pe baze raionale, nu empirice. Immanuel Kant a criticat vehement aceast reprezentare a unei teorii a adevrului fundamental deductiv i n "Critica raiunii pure" (Kritik der reinen Vernunft, 1781) ncearc s rezolve problemele ontologice pe baza filosofiei sale transcendentale.

n ontologia analitic modern, n cadrul filosofiei analitice, sunt cercetate categoriile fundamentale: lucru, calitate i eveniment, precum i unele noiuni ca parte i ntreg, dependent i independent, care sunt atribute ale unor anumite entiti. Pe primul plan se situeaz problema felului cum se comport o categorie fa de alta i dac o anumit categorie poate fi caracterizat drept fundamental. De aici se desprind i unele trsturi comune cu chestiunile de baz ale informaticii.

n ultimul timp problemele ontologice nu mai stau n centrul de preocuprilor filosofice. Filosoful contemporan Willard Van Orman Quine (Word and Object - Cuvnt i obiect, 1961) este nc confruntat cu ntrebarea a ceea ce exist, rspunsul su ns, cum c lucrurile ar reprezenta variabile ale unei teorii generale a lumii, nu mai are rezonana filosofic a dezbaterilor ontologice din trecut.

Principali reprezentani ai ontologiei Aristotel Toma din Aquino Rudolf Goclenius Christian Wolff Gottfried Wilhelm Leibniz Edmund Husserl Martin Heidegger Nicolai Hartmann Ernst Bloch Willard Van Orman Quine Bertrand Russell Jean-Paul Sartre Rudolf CarnapScolastic

Scolastic este o noiune derivat din latin, schola nsemnnd coal, care desemneaz acea tendin din filosofie i teologie care, ncepnd din perioada tardiv a Evului Mediu, a ncercat s explice i s fac nelese fenomenele supranaturale ale revelaiei cretine cu ajutorul raiunii umane i, mai ales, al filosofiei lui Aristotel.

Acest curent care, de la mijlocul secolului al XI-lea pn n secolul al XV-lea, a fost un element dominant n instituiile de nvmnt religios i n universitile Europei, avea ca scop principal alctuirea unui sistem logic, n care s se reuneasc filosofia greac i roman cu nvtura cretin. La nceput erau denumii scolastici toi nvaii din colile monahale medievale, dar mai trziu termenul s-a limitat la profesorii de filosofie i teologie din universitile epocii respective.

Interesul principal al scolasticilor nu consta n descoperirea i cercetarea unor fenomene noi, ci doar s explice cunotinele deja dobndite n antichitate n lumina dogmelor cretine. n aceasta const diferena esenial ntre Scolastic i modul modern de gndire din Renatere. ntru ct n reprezentarea nvailor scolastici Dumnezeu este izvorul adevrului i al oricrei forme de cunoatere, el nu se poate exprima n moduri diferite i contradictorii. Orice contradicie ntre raiune i revelaia divin rezult fie dintr-o folosire fals a raiunii, fie dintr-o interpretare greit a nvturii cretine. n cazul imposibilitii unei trsturi comune, se d totdeauna prioritate credinei, opinia teologilor fiind determinant fa de cea a filosofilor. Poziia scolasticilor era n contrast evident cu teoria adevrului dublu a filosofului i medicului arab Averroes (1126-1198) din Spania, din aceeai perioad istoric. Averroes considera c adevrul poate fi descoperit fie pe calea filosofiei, fie prin mijlocirea teologiei islamice, doar c prin filosofie se atinge un nivel superior de cunoatere i, n caz extrem, poate contrazice nvtura islamului.

n perioada de dezvoltare ampl a scolasticii, filosoful i teologul italian Toma din Aquino realizeaz n scrierile sale un echilibru ntre raiune i credin. nvatul scoian John Duns Scotus restrnge tot mai mult domeniul adevrului bazat pe raiune i susine c numeroase cunotine considerate rodul gndirii filosofice, n realitate se bazeaz exclusiv pe credin. Scolasticii acordau un deosebit respect aa ziselor autoriti filosofice i teologice, n special filosofilor anichitii greco-romane i prinilor bisericii, i se fereau s adauge ceva nou la vechile nvturi. Acest fapt le-a atras mai trziu critica celor care i-au considerat comentatori lipsii de originalitate ai textelor vechi. Aristotel era socotit drept o autoritate de necontestat, fiind numit Filosoful. Scrierile Sfntului Augustin se bucurau de aceeai preuire nelimitat n domeniul teologiei, fiind depite doar de Sfintele Scripturi i de textele oficiale ale conciliilor bisericeti.

Metoda preferat a scolasticilor consta n operarea cu vocabularul logic i filosofic al lui Aristotel, att n predarea nvturilor, ct i n argumentare i dialog. Discuiile pe teme teologice se bazau pe Biblie i pe Sententiarum Libri Quator ale lui Petrus Lombardus, care reuneau cugetrile i concepiile vechilor prini ai bisericii. Cu timpul s-au dezvoltat treptat n practic i lecturile critice, precum i capacitatea unei gndiri libere de constrngeri dogmatice. n centrul discuiilor se gsea dialogul public. Fiecare profesor al unei universiti medievale era obligat s susin de mai multe ori pe an o discuie pe o anumit tem n faa ntregului corp profesoral i a studenilor i s rspund ntrebrilor critice privind nvturile predate. n secolul al XIII-lea aceste dispute au devenit mai flexibile, pentru ca un secol mai trziu s devin un pur exerciiu de retoric, interesnd mai puin coninutul temelor i tot mai mult subtilitile i nuanele formale. Acest fapt a adus scolasticii n timpul Renaterii i mai trziu renumele negativ al unei pedanterii formalistice lipsit de coninut.

Principali reprezentani ai scolasticiiCei mai renumii nvai scolastici ai secolelor al XI-lea i al XII-lea au fost Anselm de Canterbury, teologul i logicianul Pierre Ablard, precum i clericul Roscelin de Compigne, care a ntemeiat coala nominalist.

Din perioada de aur a scolasticii din secolul al XIII-lea sunt de menionat dominicanii Toma din Aquino i Albertus Magnus, precum i clugrul Roger Bacon, prelatul italian Bonaventura i scoianul John Duns Scotus, toi aparinnd ordinului franciscanilor. Un reprezentant important al nominalismului a fost William Ockham, un fin logician, care a analizat critic ntreaga filosofie scolastic.

n Spania, scolastica a avut o perioad nfloritoare n secolul al XVI-lea cu dominicanul Francisco de Vitoiria i iezuitul Francisco Surez.

n anul 1879, Papa Leon al XIII-lea a ncercat s readuc n actualitate tezele scolasticii, n special nvturile lui Toma din Aquino (Neotomism), dnd natere unui curent ce a fost denumit Neoscolastic, care a avut rsunet n scrierile gnditorilor francezi Jacques Maritain i tienne Gilson.

DialecticDialectica (greac (), dialektik (tchne), arta interlocuiunii; are acelai sens cu latinescul (ars) dialectica: "(arta) conversaiei") este un concept filozofic. Este nrudit cu logica i retorica.

Dialectica este o form foarte veche a gsirii adevrului. Opinii contradictorii sunt legate una de alta, pentru ca astfel s se ajung la o alt afirmaie cu coninut epistemologic superior. Astfel contradiciile sunt nlturate.

Dialectica joac un rol important mai ales

la Heraclit, Platon, Aristotel i n scolastic;

la Kant, Johann Gottlieb Fichte, Schelling i Hegel;

la Karl Marx i n materialismul dialectic;

la Adorno i la coala de la Frankfurt.

FenomenologieFenomenologia (din limba greac: phainmenon i logos = studiul fenomenelor) este un curent filosofic din secolul al XX-lea, care ncearc s descrie structura experienei, aa cum este reprezentat n contiin, nu ca fapte ci ca esen a lucrurilor (eidos), fr s apeleze la teorii sau la metodele altor discipline, cum ar fi tiinele naturii. Conceptul de fenomenologie apare mai nti la Hegel, care n 1807 a publicat lucrarea "Phnomenologie des Geistes" ("Fenomenologia spiritului"). Fenomenologia modern i are rdcinile n psihologia descriptiv a lui Franz Brentano i se bazeaz n mare msur pe concepiile lui Husserl, expuse mai ales n opera sa capital, "Ideen zu einer reinen Phnomenologie und phnomenologischen Philosophie" ("Idei pentru o fenomenologie pur i pentru o filosofie fenomenologic", 1913).

Fenomenologia a fost mai departe dezvoltat de Martin Heidegger n Germania i de Maurice Merleau-Ponty i Jean-Paul Sartre n Frana, ceea ce a dus la apariia existenialismului.Fenomenologia n FilosofieFenomenologia n concepia lui Husserl se poate defini ca o metod "tiinific" de gndire transcendental, prin care s se ajung la structurile universale ale experienei. Ea propune o nelegere a lumii lipsit de prejudecile naturaliste, dominante n epoca respectiv. Husserl se bazeaz pe principiul de intenionalitate emis de Franz Brentano, care afirm c particularitatea contiinei const n faptul c este totdeauna contiina a ceva. Se ajunge la diferena ntre

noetic, ceea ce ine de actele contiinei (a crede, a voi, a iubi...) i

noematic, ceea ce apare n urma actului noetic (ceea ce este crezut, voit, iubit...).

Fenomenologii ilustreaz astfel dorina lor de a nelege fenomenele n expresia lor pur prin fundamentarea relaiilor intenionale. Husserl spera ca prin aceast metod s elibereze filosofia de "criza de gndire", care caracteriza nceputul secolului al XX-lea.

La nceput, fenomenologia a preocupat un numr restrns de filosofi. Principalul continuator al tradiiei lui Husserl n Germania a fost Martin Heidegger. n lucrarea sa "Sein und Zeit" ("Fiin i Timp", 1927), consider filosofia ca o metod diferit de tiin i pune pe primul plan ca disciplin n procesul de cunoatere Ontologia fenomenologic. Din perspectiva metodologiei transcendentale, Fiina este privit ca un corelat al lurii ei ca act de contiin, fr presupuneri sau judeci asupra existenei sau non-exitenei coninutului contiinei. n Frana, fenomenologia, prin lucrrile lui Merleau-Ponty i Sartre, st la baza existenialismului.

Ali exponeni ai fenomenologiei Max Scheler Alfred Schutz Jean-Paul Sartre Maurice Merleau-Ponty Emmanuel Levinas Jan Patocka Paul Ricoeur Jacques Derrida Jean-Luc MarionHermeneuticHermeneutica (din limba greac: = a interpreta, a tlmci) reprezint n filosofie metodologia interpretrii i nelegerii unor texte. Denumirea deriv de la numele zeului grec Hermes, mesagerul zeilor i interpretul ordinelor lui Zeus. Obiectul hermeneuticii, aprut n secolele al XV-lea i al XVI-lea n perioada dezvoltrii Umanismului, au fost la nceput scrierile autorilor clasici ai antichitii greco-romane, apoi - n special - interpretarea coninutului Bibliei. Teologii cretini s-au strduit s stabileasc o metod, prin care s se ptrund sensul adevrat al Scripturii i - n acelai timp - s uureze nelegerea textelor clasice. n decursul timpului, hermeneutica devine mai ampl, avnd tendina de a da un sens compehensibil tuturor scrierilor greu de neles, devine asfel o teorie general a regulilor de interpretare. Punnd accentul pe coninut i semnificaie, indiferent de form sau amnunte de redactare, hermeneutica se deosebete astfel de exegez. n zilele noastre se vorbete i despre o hermeneutic a jurisprudenei i despre una artistic, fiind neleas ca metodologie a interpretrii normelor juridice i operelor de art. Este interesant c hermeneutica a influenat i studiile din ultimii ani asupra inteligenei artificiale, unii cercettori n acest domeniu considernd inadecvat metoda cognitivist sau aceea a elaborrii informaiilor pentru nelegerea gndirii omeneti.

n secolul al XIX-lea, filosofii Friedrich Schleiermacher i Wilhelm Dilthey au lrgit orizontul hermeneuticii, incluznd i pe cititori n procesul de analiz. Dup Schleiermacher, n actul lecturii, cititorul las libere inteniile autorului. Interpretarea ar nseamna atunci, ncercarea de a se pune n situaia autorului i, retrind actul creaiei, s se descopere sensul posibil al operei de art. Scopul hermeneuticii lui Dilthey era de a ntreprinde interpretri sistematice i tiinifice, sitund fiecare text n contextul su istoric originar. El ncearc s delimiteze aspectele intelectuale ale artelor de tiinele naturii explicative i consider opera literar un "monument al limbajului" (Sprachdenkmal).

n secolul al XX-lea, filosofii germani Edmund Husserl, Martin Heidegger i elevul acestuia, Hans-Georg Gadamer au dat o nou orientare hermeneuticii filosofice n sensul unei arte deschise a interpretrii. Heidegger deplaseaz problema central a hermeneuticii de la interpretarea textelor la nelegerea existenial, pe care o consider o prezen direct n lume, nemijlocit de alte simboluri i - prin aceasta - dotat de autenticitate, deci lipsit de o simpl presupunere empiric n procesul de cunoatere. Gadamer devine cunoscut cu opera sa fundamental "Wahrheit und Methode" ("Adevr i metod", 1960). Pentru el, una din problemele fundamentale ale hermeneuticii este de a da o obiectivitate interpretrii, independent de cel ce face analiza i de contestul istoric n care este ea efectuat. A considera hermeneutica drept o metod filosofic este doar n parte corect, este posibil i un punct de vedere ontologic, relevnd caracterul su universal n procesul de nelegere, prezent n orice form de cunoatere, i, prin corelaie - pentru a formula n termeni kantiani - examinnd condiiile posibile, respectiv structurile transcendentale ale gndirii umane. Accentund caracterul necesar al fondului aperceptiv n orice mod de cunoatere, Gadamer se distaneaz de viziunea gnoseologic tradiional a iluminismului, conform creia cunoaterea ar reprezenta un proces activ de identificare a subiectului cu un obiect distinct de sine, subliniindu-se autonomia reciproc a celor doi termeni. Astfel, dup Gadamer, ntruct fiecare investigator i iniiaz activitatea pornind de la o cunoatere anticipat a obiectului cercetat, nu se mai poate admite o separaie originar a celor doi termeni, ei existnd de la nceput ntr-o dimensiune unic.

Filosoful francez Paul Ricoeur, n lucrrile sale "Le conflit des interprtations" ("Conflictul interpretrilor", 1969) i "Temps et rcit" ("Timp i expunere", 1983-1985) radicalizeaz poziiile lui Heidegger i Gadamer i dezvolt mai departe semnificaia hermeneuticii, pornind de la teoriile lingvistice asupra sensurilor simbolice din filosofia lui Ernst Cassirer. n acest mod, nelegerea trebuie s demonstreze fenomenologic o i mai puternic componen social-istoric i semantic.

Hermeneutica, n aceast accepiune ontologic caracteristic, a exercitat o vast i fecund influen asupra principalelor domenii ale disciplinelor definite n mod tradiional tiine umane: de la critica literar i istoria artei, la interpretarea juridic. n special n acest ultim domeniu, s-au obinut rezultate cu adevrat revoluionare n contrast cu doctrina pozitivist a dreptului ( de ex.: n Germania, Arthur Kaufmann, n Italia, Emilio Betti).

UmanismTermenul de Umanism (din latin: humanitas = omenie, umanitate) are dou semnificaii:

Poziie filozofic care pune omul i valorile umane mai presus de orice, orientndu-se n special asupra omului ca individ. Omul constituie astfel valoarea suprem, este un scop n sine i nu un mijloc. Umanismul implic un devotament pentru cutarea adevrului i moralitii prin mijloace umane, n sprijinul intereselor umane. Axndu-se pe capacitatea de autodeterminare, umanismul respinge validitatea justificrilor transcendentale cum ar fi dependena de credin, supranaturalul sau textele pretinse a fi revelaii divine. Umanitii susin moralitatea universal bazat pe condiia uman ca loc comun, sugernd c soluiile problemelor sociale i culturale umane nu pot fi provincialiste.

Micare spiritual care st la baza Renaterii, aprut n Italia n secolul al XIV-lea i care s-a extins n mod progresiv n Europa apusean pn n secolul al XVII-lea. Ea este marcat de rentoarcerea la textele antichitii greco-romane, care servesc ca modele ale modului de via, de gndire i de creaie artistic. Umanismul renascentist sublinia superioritatea literaturii latine i greceti i n special valorile ei n materie de moral personal i public.[1]IstoricCa prim reprezentant al umanismului poate fi considerat Protagoras, sofist grec din secolul al V-lea .Chr., pentru care "omul este msura tuturor lucrurilor". Termenul de "humanitas" l ntlnim deja n scrierile lui Cicero, n care omul ocup un loc aparte printre alte vieuitoare. n Evul Mediu, se vorbete despre "humaniores litterae", care reprezint ansamblul cunotinelor profane predate n facultile de arte (artes liberales), spre deosebire de "diviniores litterae", care i au sursa n studiul Bibliei i sunt predate n facultile de teologie. n secolul al XVI-lea, "umanitii" studiau ceea ce ei numeau "umanitile" (studia humanitatis), nelegndu-se prin aceasta scrierile clasice ale antichitii. Pentru aceti erudii ai Renaterii, noiunea de "humanitas" avea acelai sens ca n epoca ciceronian i nsemna acea cultur care, desvrind calitile naturale ale omului, l fac demn de acest nume. Cuvntul "Umanism" n nelesul actual apare mult mai trziu, i anume n 1808 n scrierea lui Friedrich Immanuel Niethammernceputurile Umanismului modernn mod tradiional, istoricii situeaz nceputurile umanismului modern n Italia secolului al XIV-lea, fiind legat de numele lui Francesco Petrarca i Giovanni Boccaccio. Dup invadarea Imperiului Bizantin de ctre turci, un mare numr de nvai greci se refugiaz n peninsula italic, aducnd cu ei manuscrise n limba lor de origine. Literaii italieni, ca Guarino din Verona, Francesco Filello sau Giovanni Aurispa, nva limba greac veche i traduc n italian operele clasice greceti. Poezia latin a epocii romane este redescoperit graie lui Lorenzo Valla, iar Coluccio Salutati i Gian Francesco Poggio traduc n limba italian operele scriitorilor romani.

Pico della Mirandola face parte din rndurile filozofilor i savanilor umaniti, apreciai pentru erudiia lor. Difuzarea textelor este favorizat de descoperirea tiparului i perfecionarea imprimeriilor, dar i de dezvoltarea oraelor i universitilor, locul de ntlnire al nvailor. Un eveniment important l constituie nfiinarea "Academiei" din Florena sub impulsul lui Cosimo de Medici, condus de Marsilio Ficino - traductor al Dialogurilor lui Platon -, unde se ntlnesc umaniti ca Pico della Mirandola, Pietro Bembo i Angelo Poliziano. "Academia" florentin este dedicat n primul rnd filozofiei platoniciene, opunndu-se scrierilor lui Aristotel introduse n Europa de Averroes i Avicenna i acceptate de Biserica Catolic. Activitatea "Academiei" a exercitat o mare influen asupra dezvoltrii literaturii, picturii i arhitecturii din epoca Renaterii. Aa, de exemplu, Pirro Ligorio picteaz tabloul "Alegoria tiinelor". Cyriac din Ancona a fost o alt fiin umanist s-i aminteasc; el a fost numit "Tatl de Arheologie"

Rspndirea Umanismului n EuropaUmanismul se propag n primul rnd n Germania i Olanda. Ambele ri cunoscnd o mare expansiune a imprimeriilor, se organizeaz adevrate trguri de cri care favorizeaz schimburile culturale.

ReligieUmanismul respinge n mod clar apelul la credine supranaturale pentru soluionarea problemelor umane, dar nu i credinele nsele; unele curente umaniste sunt chiar compatibile cu unele religii. El este n general compatibil cu ateismul i agnosticismul, dar acestea din urm nu i sunt necesare. Cuvintele "ignostic" (american) i "indiferentist" (britanic) sunt uneori aplicate umanismului pe motiv c acesta este un proces etic, nu o dogm asupra existenei sau nu a zeilor; umanitii pur i simplu nu au nevoie s se preocupe de asemenea probleme. Agnosticismul sau ateismul singure nu implic n mod necesar umanismul; multe filosofii diferite i uneori incompatibile se ntmpl s fie ateiste. Nu exist nicio ideologie unic i niciun set de comportamente unic la care s adere toi ateii, i nu toate dintre cele proprii ateilor sunt umaniste.

Pe trm literar cel puin, a existat n Occident un umanism cretin viguros i fructuos, ncepnd cu Erasmus din Rotterdam i terminnd cu un Georges Bernanos sau orice alt scriitor cu sensibilitate religioas care se revendic de la umanism.

De vreme ce umanismul include curente intelectuale trecnd printr-o mare varietate de gndiri filosofice i religioase, mai multe ramuri ale umanismului i permit s ndeplineasc, suplimenteze sau suplineasc rolul religiilor i n special s fie adoptat ca filosofie de via complet. ntr-un numr de ri, din motive legate de legile care acord drepturi "religioase" specifice, filosofia de via umanist secular a fost recunoscut ca "religie". n Statele Unite, Curtea Suprem a admis c umanismul este echivalent cu o religie n sensul limitat al autorizrii umanitilor s oficieze ceremonii de obicei conduse de reprezentani ai cultelor religioase. Departe de a "declara umanismul religie", aceast luare de poziie pur i simplu declar echivalena dreptului umanitilor de a aciona n moduri de obicei specifice religiilor, cum ar fi marcarea ceremonial a momentelor importante ale vieii.

Umanismul renascentist i accentul su asupra ntoarcerii la origini au contribuit la reformarea protestant, ajutnd la producerea a ceea ce protestanii consider o traducere mai fidel a textelor biblice.

CunoatereConform umanitilor, este n sarcina oamenilor s gseasc adevrul, prin opoziie cu cutarea lui n revelaie, misticism, tradiie sau orice altceva care e incompatibil cu aplicarea logicii asupra dovezilor observabile. Cernd ca oamenii s evite acceptarea orbeasc a unor opinii nesusinute, el sprijin scepticismul tiinific i metoda tiinific, respingnd autoritarismul i scepticismul extrem i fcnd din credin o justificare inacceptabil a aciunilor. De asemenea, umanismul afirm c o cunoatere a binelui i rului se bazeaz pe cea mai bun nelegere a propriilor interese i a celor comune ale indivizilor n loc s izvorasc dintr-un adevr transcendental sau vreo surs arbitrar localizat.

SpeciismUnii au interpretat umanismul ca pe o form de speciism, care consider oamenii mai importani dect alte specii. Filosoful Peter Singer, el nsui umanist, afirma c "n ciuda multor excepii individuale, umanitii n general s-au dovedit incapabili s se elibereze de una dintre cele mai centrale [...] dogme cretine: prejudecata speciismului". El a chemat umanitii s "ia poziie mpotriva [...] exploatrii nemiloase a altor fiine simitoare" i s-a legat de unele afirmaii din Manifestul Umanist III despre care credea c acord "prioritate intereselor membrilor propriei noastre specii". Cu toate acestea, el a remarcat de asemenea c acelai Manifest afirm c oamenii nu au "niciun drept dumnezeiesc sau inerent de a supune alte animale" i a admis c "organizaiile care au fcut cel mai mult pentru animale au fost independente de religie".

OptimismUmanismul include o atitudine optimist fa de capacitile oamenilor, dar nu implic opinia c natura uman este pur binevoitoare sau c absolut fiecare persoan e capabil s se ridice la nlimea idealurilor umaniste de raionalitate i moralitate. El implic nu mai mult dect recunoaterea c te ridica la nlimea potenialului tu nseamn mult munc i necesit ajutorul celorlali. Scopul suprem este prosperitatea uman; mbuntirea vieii tuturor oamenilor. Focalizarea este pe a face bine i a tri bine aici i acum i a lsa lumea mai bun pentru cei care vin dup noi, nu pe a trece prin via suferind pentru a fi rspltii dup.

Influenele UmanismuluiUmanismul influeneaz n mod hotrtor viaa secolului al XVI-lea. La nceput tiinele nu erau incluse i se gseau la marginea acestei micri. Asfel Bernard Palissy sau Ambroise Par nu acord nicio atenie autorilor antici, prefernd s se bazeze pe experien i practic. Se studiaz totui scrierile lui Arhimede, iar Copernic afirm c experiena trecutului este necesar pentru noi descoperiri.

Umanismul influeneaz i viaa politic. Umantii amintesc suveranilor datoriile lor fa de Dumnezeu, fa de supui i fa de ei nii (Niccolo Machiavelli: "Il Principe", 1532). Ei apeleaz la popor s participe la viaa public.

Educaia copiilor ar trebui s urmreasc n primul rnd instruirea copiilor cu noi cunotine pentru a-i face mai umani.

n ceea ce privete literatura, umanismul pune pe primul plan teme ca natura, virtutea, gloria i iubirea.

Definiiin sens larg - ampla micare care pune n centrul lumii omul i afirmarea liber a personalitii sale.

n sens restrns - studiul umanioarelor, adic al limbilor latin, greaca si ebraica al literaturilor si al filosofiei.

Un curent cultural care a aparut in Italia, in sec al XV-lea , n strans legatur cu Renaterea.

EseuEseul este o specie de proz literar, fixat la grania cu literatura, care mbin elemente ale tuturor stilurilor funcionale. Compoziia eseistic ofer posibiliti mari de a asocia idei venite din diferite domenii culturale. Poate tocmai de aceea este foarte greu de gsit o definiie unic.

Eseul este o specie cameleonic, n care ideile iau forma vasului n care sunt puse. Stilul eseistic este erudit, iar coninutul se bazeaz pe o viziune complex asupra vieii. Varietatea procedeelor stilistice, ca i faptul c nu presupune un tipar strict, fac ca aceast specie s se bucure de interes cam n toate domeniile culturale. Eseul const n consemnarea unor idei, a conexiunilor dintre ele, a prerii personale, ntr-o manier eleganta (stil elevat, trimiteri culturale numeroase, informaie bogat etc.). Adrian Marino spunea c "eseistul ncearc s ofere o soluie, nu o impune, nici n-o dogmatizeaz. Doar o propune. El ridic o problem, punndu-se pe sine i pe alii la ncercare. Izbutete i incit adevrul".

Un eseu poate sa abordeze o oper literar, sau un aspect al ei (o idee, o tem, un simbol) de pe poziii filosofice, poate s apeleze la informaii sociologice sau psihologice, poate s fac asociaii n diverse arte, pe o tem oarecare etc.

Inclus n proza exploziv n mod curent, eseul este o specie fixat la grania dintre stilul beletristic i cel stiintific. Este admis n literatur pentru c autorul prezint plastic viziunea sa despre lume, dar prin tendina de a defini varii probleme, se apropie n spirit de o lucrare tiinifica. Nicolae Balot l denumete "gen semiliterar", fixndu-l "ntre structurile imagistice i cele ideologice", iar Adrian Marino, n articolul dedicat eseului l considera ca un gen de frontier, "hibrid" situat ntre literatur i filosofie.

1.ESU ~ri n. Lucrare literar, filozofic sau tiinific n proz, care trateaz un subiect fr a-l epuiza. /


Recommended