+ All Categories
Home > Documents > Curente in Psihologie

Curente in Psihologie

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: learxi24
View: 274 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
curente in psihologie
41
Curente în Psihologi e 1. Introspecţionismul Viaţa psihică interioară ca obiect al psihologiei Introspecţia ca metodă însărcinată cu descrierea şi explicarea fenomenelor psihice, arată P.Popescu Neveanu, descinde din filosofia clasică (fenomenologia lui Edmund Husserl) din care psihologia s-a desprins şi reprezintă o extensie a meditaţiei şi contemplării asupra vieţii psihice individuale. Introspecţia apare într-o dublă accepţiune: - atât în calitate de concepţie, - cât şi ca metodă de cercetare psihologică. Din perspectiva introspecţiei, psihicul este conceput ca un cerc de fenomene, ce îşi au izvorul în ele însele fără nici o legătura determinativă cu exteriorul. Psihicul este o lume aparte, interioară, formată din trăiri exclusiv subiective: el este izolat de lumea externă şi există numai în măsura în care se reflectă în conştiinţă, existenţa lui fiind redusă la trăirea lui. Conţinutul psihicului este „pur”, el nu are nici o legătură cu lumea externă, materială. Astfel am putea încerca să definim introspecţia ca fiind o formă de observaţie şi supraveghere a propriei persoane, metode asupra conţinutului conştiinţei proprii ce a fost folosită de către Şcoala Psihologică de la Würzburg. După unii psihologi, cum ar fi Titchner, introspecţia nu este un produs de „privire în interior”, ci o tehnică înaltă prin care se analizează evenimentele interne. El face din psihic o existenţă suigeneris, independentă de lumea exterioară, ajungând astfel la un „existenţialism psihologic”. Titchener exprima sugestiv ideea „conţinutul psihicului este pur, el nu are nici o legătură cu lumea externă, materială” prin ceea ce numea „eroarea stimulului”. Cu toate că activitatea ce se desfăşoară şi condiţiile în care aceasta se desfăşoară sunt profund controlate, după opinia lui, când oamenii sunt invitaţi să-şi relateze trăirile, senzaţiile, ideile, ei fac greşeala de a se referi la obiectul percepţiei, reprezentării, sentimentului gândirii. Aşadar, în loc de a caracteriza trăirea, ei se referă la stimulul ei. Titchener vorbea de „eroarea stimulului”. După opinia lui, când oamenii sunt invitaţi să-şi analizeze trăirile, senzaţiile, ideile ei fac greşeala de a se referi la obiectul percepţiei, reprezentării, sentimentului, gândirii. Aşadar, în loc de a caracteriza trăirea, ei se referă la stimulul ei. Pentru a studia realitatea interioară, cercetătorul trebuie să se dedubleze în obiect şi subiect al cercetării. Dacă vrem să studiem gândirea, spun introspecţioniştii, nu avem altceva de făcut decât să-l punem pe subiect să gândească şi să-şi 1
Transcript

Curente n Psihologie

Curente n Psihologie

1. Introspecionismul

Viaa psihic interioar ca obiect al psihologiei

Introspecia ca metod nsrcinat cu descrierea i explicarea fenomenelor psihice, arat P.Popescu Neveanu, descinde din filosofia clasic (fenomenologia lui Edmund Husserl) din care psihologia s-a desprins i reprezint o extensie a meditaiei i contemplrii asupra vieii psihice individuale.

Introspecia apare ntr-o dubl accepiune:

att n calitate de concepie,

ct i ca metod de cercetare psihologic.

Din perspectiva introspeciei, psihicul este conceput ca un cerc de fenomene, ce i au izvorul n ele nsele fr nici o legtura determinativ cu exteriorul. Psihicul este o lume aparte, interioar, format din triri exclusiv subiective: el este izolat de lumea extern i exist numai n msura n care se reflect n contiin, existena lui fiind redus la trirea lui. Coninutul psihicului este pur, el nu are nici o legtur cu lumea extern, material.

Astfel am putea ncerca s definim introspecia ca fiind o form de observaie i supraveghere a propriei persoane, metode asupra coninutului contiinei proprii ce a fost folosit de ctre coala Psihologic de la Wrzburg. Dup unii psihologi, cum ar fi Titchner, introspecia nu este un produs de privire n interior, ci o tehnic nalt prin care se analizeaz evenimentele interne. El face din psihic o existen suigeneris, independent de lumea exterioar, ajungnd astfel la un existenialism psihologic. Titchener exprima sugestiv ideea coninutul psihicului este pur, el nu are nici o legtur cu lumea extern, material prin ceea ce numea eroarea stimulului. Cu toate c activitatea ce se desfoar i condiiile n care aceasta se desfoar sunt profund controlate, dup opinia lui, cnd oamenii sunt invitai s-i relateze tririle, senzaiile, ideile, ei fac greeala de a se referi la obiectul percepiei, reprezentrii, sentimentului gndirii. Aadar, n loc de a caracteriza trirea, ei se refer la stimulul ei. Titchener vorbea de eroarea stimulului. Dup opinia lui, cnd oamenii sunt invitai s-i analizeze tririle, senzaiile, ideile ei fac greeala de a se referi la obiectul percepiei, reprezentrii, sentimentului, gndirii. Aadar, n loc de a caracteriza trirea, ei se refer la stimulul ei. Pentru a studia realitatea interioar, cercettorul trebuie s se dedubleze n obiect i subiect al cercetrii.

Dac vrem s studiem gndirea, spun introspecionitii, nu avem altceva de fcut dect s-l punem pe subiect s gndeasc i s-i descrie experiena sa. A fi concomitent i obiect i subiect al cercetrii este regula sine-qua-non a metodei introspeciei. Introspecionitii pun n centrul psihologiei studierea fenomenelor contiente, de aceea, introspecia s-a mai numit i psihologia contiinei. Obiectul propriu al psihologiei este viaa contient oriunde s-ar manifesta ea, scria n 1927 J.J. Van Biervliet.

Introspecia i are rdcinile n Germania, n laboratorul de psihologie nfiinat de Wundt n 1879. Dei Wundt considera psihologia ca tiina natural ce-i are modelul n fiziologie nu va progresa dect dac va fi practicat n laborator, msurnd i specificnd relaii, el a recurs la introspecie n studiul contiinei ca fapt mental neobservabil direct i nepretabil experimentrii. El spera s obin concluziile valide despre fenomenele interne corelnd cauzele i efectele observabile ale fenomenelor psihice cu descripiile subieciilor antrenai ntr-un exerciiu introspectiv. Wundt a utilizat introspecia ca metod de investigaie psihologic a contiinei i a fenomenelor psihice superioare. La Wundt au venit psihologi din ntreaga lume pentru a se specializa: englezul E.B. Titchener, americanul G. Stanley Hall, rusul V.M. Behterev, romnii E. Gruber i Fl. tefnescu-Goang.

E.B. Titchener n America a generat o orientare psihologic ce poart denumirea de structuralism. Astfel el concepea contiina ca o structur global subiacent tuturor conduitelor, ea constituind unicul i autenticului obiect de studiu al psihologiei.Din perspectiva structuralismului, sarcina psihologiei const n a desprinde, dezmembra structurile psihice complexe n elementele lor componente i a le analiza pe fiecare dup o serie de criterii (natura, coninutul, calitatea, intensitatea, durata lor, etc.). Aceast concepie era orientat mpotriva zoopsihologiei americane, acuzat ca fiind tiina comportamentului obolanului. Jacques Loeb, pornind de la premisa c organismul este o main chimic pus n micare de fore externe, extinde la animale teoria tropismelor aplicat pn la acea vreme la plante. Jennings considera c pentru a studia comportamentul n ntregime obiectiv al animalelor, aceti termeni trebuie epurai de orice implicaii psihologice. Zoopsihologia recomand ca studiul obiectiv al comportamentului animalelor s se realizeze prin utilizarea unor metode obiective (tehnica labirintului, aparatul cu alegeri multiple, cutia lui Skinner, tehnica reflexelor condiionate Pavlov).

Dup opinia lui James, contiina nu este un simplu epifenomen, adic un produs derivat, secundar ci ndeplinete importante funcii adaptive. Aadar, funcionalismul se preocup de importana, semnificaia i rolul funciilor psihice n vederea adaptrii individului i a organismului su la condiiile de mediu. Studiind, n paralel cu Lange, emoiile, ajunge la concluzia c nu centrii nervoi superiori ci periferici au o mare importan, cauza emoiei fiind modificarea organic ce apare n organism. Potrivit acestei teorii, rdem nu pentru c suntem veseli, ci suntem veseli pentru c rdem; fugim nu pentru c ne este fric, ci ne este fric pentru c fugim.

De asemenea, J.B.Watson, cel care a dat lovitura de graie introspecionismului, era nemulumit de sterilitatea i lipsa de aplicaie practic a celor dou orientri: structuralismul i funcionalismul. n ce msur descompunerea strilor mintale n elementele lor componente este util omului pentru a-i dirija viaa, a-i ghida conduita, a se adapta la mediu? El a fost iniiatorul orientrii psihologice ce a cptat denumirea de behaviorism. El susinea c psihologia subiectiv promovat de Titchener nu a permis psihologiei nici s devin tiinific, nici s progreseze, datele ei fiind neverificabile.

Titchener considera c psihologia nu trebuie s-i formuleze scopuri practice, unicul scop fiind acela al unei mai bune cunoateri a contiinei prin introspecie. Aceast opinie era ndreptat mpotriva unei alte orientri psihologice din epoc, practicat concomitent cu structuralismul, i pe care nsui Titchener a denumit-o funcionalism.

Cunoscut drept coala de la Chicago funcionalismul a fost promovat de James i de doi dintre studenii lui, John Dewey i James R. Angell. Funcionalismul se preocup de importana, semnificaia i rolul funciilor psihice n vederea adaptrii individului i a organismului sau la condiiile de mediu. Pentru Angell sarcina psihologiei funcionale consta n a evidenia activismul proceselor mentale. Psihologia funcional se refer la relaiile psihofizice ntre organism i mediu, ntre minte i corp existnd o interaciune constant. Structuralismul i funcionalismul, orientri ce par a fi total divergente (prima este abstract i teoretic, avndu-i modelul n chimie, a doua concret i practic, cu modelul n biologie, n interaciunea dintre organism i mediu) au un punct de convergen. Ele se ntlnesc n concepia i metoda introspecionist pe care le practicau.

Critici:

Introspecionismul a fost vehement criticat nc de la apariia lui.

Auguste Comte arat c transformarea introspeciei n metod psihologic de cunoatere este similar cu ncercarea ochiului de a se vedea pe sine sau este asemenea dorinei absurde a omului de a se privi din camera lui pe fereastr, cu intenia de a se vedea trecnd pe strad.

Pornind de la certitudinea c trirea psihic se schimb n momentul cnd devine obiect de observaie, A. Comte susine c atunci cnd are cine s observe, n-are ce observa, iar atunci cnd exist obiectul de observat n-are cine s observe.

Lalande (1926) era de prere c introspeciei i se pot aduce urmtoarele reprouri:

faptul observat se altereaz prin faptul nsui al observaiei,

strile afective intense sunt mai puin accesibile introspeciei,

prin introspecie nu se pot sesiza dect fenomenele psihice contiente, care ns nu constituie dect o parte din viaa psihic a omului,

ideile preconcepute falsific interpretarea fenomenelor proprii ntr-o mai mare msur dect n observaia ndreptat asupra altora.

P. Popescu-Neveanu arat c introspecia (wundtian) se desfoar ntr-un cadru individual. Actul de dedublare la care se recurge, subiectul psiholog devenind concomitent actor i spectator este dificil i limitat. Apoi datele introspeciei sunt mijlocite prin verbalizare i relatate verbal. Ori, se tie c nu tot ceea ce constituie simire i afectivitate este susceptibil de a fi exprimat verbal. Wundt a recunoscut c introspecia se prezint ca relatare verbal i el este nevoit s accepte compromisul ntre experimentul de laborator i introspecia tradiional. Din pricina dedublrii cercettorului, subiectul este transformat de obiectul pe care urmrete s-l cunoasc. Pe de alt parte, introspecia modific chiar fenomenele observate. Sub raport cognitiv, introspecia ofer informaii despre rezultatele externe i nu despre mecanismul intern al activitii intelectuale. Rmnnd nchis, ntr-o perspectiv idealist i mentalist, fiind n esen reducionist, introspecia nu putea constitui pentru mult vreme obiectul psihologiei.

Critica ce se aduce i azi introspeciei se sprijin pe faptul c nu e posibil s se ndrepte atenia asupra contiinei nsi fr s dispar coninuturile vizate, iar n cazul n care se reuete aceast fixare, este absolut imposibil consemnarea celor observate deoarece consemnarea se anuleaz i contraface.

Psihologia trebuia nu numai s cerceteze, s experimenteze, ci i s consilieze, s educe. Trebuia s investigheze nu numai oameni, ci i animale, nu numai aduli, ci i copii, etc. n felul acesta s-a contientizat faptul c viaa psihic intern funcioneaz nu doar la nivel contient, ci si la alte niveluri. Tocmai aceste alte niveluri devin cu timpul obiectul predilect al cercetrii, implicit al psihologiei.

Dac psihologia vrea s devin o tiin practic, util, deschis, popular, accesibil tuturor, ar trebui s ndeplineasc urmtoarele condiii:

s-i schimbe obiectul, s nlture contiina i s o nlocuiasc cu comportamentul;

s-i schimbe metoda de investigare, s pun n locul introspeciei metode capabile a satisface cerinele unei tiine pozitive;

s-i schimbe finalitatea, s inteasc nu numai spre deschiderea sau explicarea fenomenelor psihice, ci i spre formularea unor legi ale comportamentului n stare de a funda aciuni eficace a omului asupra naturii.

n concluzie, afirmarea introspeciei i negarea ei au contribuit la elaborarea unui nou sens al observaiei interne, nelegere care reprezint o sintez ntre subiectiv i obiectiv, intern i extern, cunoatere i aciune, teorie i practic. n ciuda acestor limite, psihologia introspectiv s-a rspndit tot mai mult, a ptruns n universiti, laboratoare, n cercetrile concrete, iar ca metod de cercetare a devenit metoda regal a psihologiei. Rmnnd ns nchis dintr-o perspectiv idealist i mentalist, fiind n esen reducionist (reducea viaa psihic doar la o anumit parte a ei), introspecia nu putea constitui pentru mult vreme obiectul psihologiei. Psihologia trebuia nu doar s cerceteze, s experimenteze, ci s i consilieze, s educe, s reduc. Ea trebuia s investigheze nu numai oamenii, ci i animalele, adulii, copiii, nu n exclusivitate oameni normali ci i bolnavi la care starea de contiin este diminuat sau chiar abolit. n felul acesta s-a contientizat faptul c via psihic interioar funcioneaz nu doar la nivelul contient ci i la alte niveluri. Tocmai aceste alte niveluri devin cu timpul obiect predilect a cercetrilor, implicit al psihologiei.

2. FreudismulFreud elaboreaz principiile psihologiei dinamice a personalitii totale, care ntr-o viziune sistemic concepe aparatul psihic ca un ntreg structural, alctuit din pri articulate dup o formul dinamic i genetic ndeplinind att o funcie general ct i funcii particulare dac se iau n vedere subsistemele.

n cadrul sistemului, Freud se refer la topica ce cuprinde 2 variante:

prima topic freudian este aceea care distinge:

incontientul,

precontientul/subcontientul

contientul

Impulsurile circul pe verticala celor 3 instane ascendent sau descendent fiind supuse unor cenzuri. Micarea regresiv se exprim n reprimri i refulri, iar cea ascendent n deplasri i sublimri, rolul esenial revenindu-i incontientului.

Incontientul, topografic, este o anticamer spaioas, pe cnd contiina reprezint o ncpere mai nghesuit, fiind plasat n captul ei.

Sub raport funcional, incontientul conine pulsiuni ce se comport ca fiine vii, pe cnd contiina este doar spectatoare, ea observ i permite sau nu satisfacerea pulsiunilor incontientului.

Contiina nu are rol n socializarea individului sau n adaptarea lui actual la solicitrile mediului de via, ci doar de a suprima, de a refula, adic de a trimite napoi n incontient acele pulsiuni care ncearc s scoat capul la vedere.

Precontientul este un fel de staie de tranzit, unde tendinele incontientului i ale contiinei vin i poposesc temporar nainte de a trece n structurile opuse fiecreia dintre ele.

Incontientul este sediul instinctelor sexuale nscrise n chiar structura biologic, somatic a organismului. Ele sunt cele care stau s rbufneasc i a cror raiune de a exista este de descrcarea i consumarea lor adecvat, reducerea tensiunii, procurarea plcerii.

Acest descrcare nu se face oricum i oricnd, ci n conformitate cu anumite reguli i norme de convieuire, de comportare social, adic atunci cnd a fost descoperit sau produs obiectul capabil de a le consuma corespunztor, satisfacerea lor este barat, amnat sau chiar repudiat de contiin.

n virtutea acestui fapte, Freud considera c incontientul funcioneaz dup principiul plcerii, cruia i acord statutul de principiu fundamental al vieii, n timp ce contiina acioneaz dup principiul realitii, principiu care presupune gndirea, adic stabilirea unui plan de aciune, rezolvarea unor situaii problematice.

Atta vreme ct ntre aceste instane exist un echilibru, viaa psihic a individului este normal, se desfoar firesc. Cnd intervin ns dezechilibrri, schimbri de fore, distorsiuni, apar noi modele interacionale care de obicei sunt de ordin patologic. De pild, atunci cnd instinctele sexuale nu sunt satisfcute necondiionat, indiferent de condiiile permisive ale mediului social, ele sunt refulate, sunt transmise din nou n incontient. Odat refulat ele nu dispar ns, nu rmn inactive, ci acioneaz cu mai mult for asupra individului i mai intens trie s fie satisfcute.

Cu ct conflictul dintre libido (fora, puterea instinctelor sexuale) i contiina este mai mare, cu att instinctele refulate caut ci proprii de a se satisface, chiar mpotriva voinei contiinei.

Astfel, ele se satisfac sub forma unor acte comportamentale numite de Freud acte ratate, sub forma visului, sub forma unor stri morbide, nevrotice.

Dup opinia lui Freud actele ratate, visele i nevrozele au o cauzalitate de ordin sexual care se manifest indirect prin intermediul unor simptome care sunt substitutele incontientului.

Aceste substitute pentru a fi nelese (decodificate), trebuie interpretate cu ajutorul altor structuri substitutive cu semnificaie sexual. n felul acesta Freud ajunge la o simbolistic sexual a viselor. Perturbrile comportamentale, ca forme de manifestare a incontientului, sunt ntlnite att la copil ct i la adult.

Primul act al copilului mic este suptul, este un act sexual, el produce plcere sexual. Apoi, ereciile precoce, masturbaiile sugarului, exhibiionismul infantil fac parte din aceeai categorie. Se adaug faimosul complex al lui Oedip, conform cruia copilul mic manifest un ataament sexual fa de printele de sex opus i, complementar, rivalitate fa de printele de acelai sex.

Freud considera sexualitatea copilului ca fiind pervers deoarece ea nu se finalizeaz n procreaie. Freud explica prin intermediul sexualitii i o multitudine de fenomene ale vieii sociale ale omului. Arta, literatura, religia, morala nu sunt altceva dect manifestri ale sexualitii. Freud: exist situaii cnd instinctele sexuale renun la plcerea pariala pe care o produce satisfacerea lor sau la cea procurat de actul procreaiei, nlocuind-o printr-un alt scop care a ncetat s mai fie sexual, devenind social. Denumim acest proces sublimare.

Freud este interesat n egal msur de gsirea unei metode cu ajutorul creia sa reinstaureze echilibrul, s reduc la normal funcionarea aparatului psihic. Aceast metod psihoterapeutic a fost denumit metoda psihanalizei i const n readucerea n contiina bolnavului a unor elemente psihice patogene n vederea dizolvrii i nlturrii rului provocat de formarea simptomelor substitut. Partea decisiv a demersului const n crearea unor noi ediii ale vechilor conflicte, n aa fel nct bolnavul s se comporte aa cum s-a comportat la vremea lor, dar punnd de data aceasta n micare toate forele psihice disponibile pentru a ajunge la o soluie diferit. Pacientul este rugat s spun tot ce-i trece prin minte, chiar dac consider c faptele respective nu au importan pentru problema n cauz, c sunt minore, banale, inexacte, s readuc n memorie absolut totul, adic nu numai faptele pozitive, dezirabile, plcute, i pe cele triviale, murdare, degradante. Sufletul frmntat i chinuit al pacientului trebuie scos la iveal, disecat i analizat fr nici o rezerv, fr nici o reticen i reinere, mpotriva oricrui spirit critic, a oricror precepte morale. Ideile spontane ale pacientului reprezint pentru psihanalist minereul din care el va extrage metalul preios.

Din psihanaliz am aflat c esena procesului de refulare nu consta n suprimarea, n anularea unei reprezentri cu semnificaia de pulsiune, ci const n a o mpiedica s devin contient. Atunci spunem c s-ar gsi n starea de incontien, dar trebuie s aducem dovezi n favoarea faptului c ea poate produce i n mod incontient efecte care pot s ajung (unele din ele) n cele din urm contiente. Tot ceea ce este refulat trebuie s rmn incontient, ns noi vrem s stabilim nc de la nceput c ceea ce e refulat nu acoper tot ceea ce e incontient. Incontientul are o cuprindere mai mare, ceea ce e refulat e o parte din incontient.

Proprietile speciale ale sistemului incontientului:

Deosebirea dintre cele dou sisteme psihice: prezint proprieti ce nu se regsesc n cel imediat superior.

Nucleul incontientului const n reprezentani pulsionari ce doresc s descarce investiia lor, aadar din impulsuri - dorina.

Nu exist n acest sistem nici o negaie, nici o indoial, nici un grad de siguran.

Domnete o mai mare mobilitate a intensitilor de investiie.

Prin procesul de deplasare, o reprezentare poate da alteia ntreaga cantitate a investiiei ei, iar prin procesul de condensare ea poate lua pentru sine ntreaga investiie proprie altor reprezentri. Aceste dou procese trebuie privite ca semne ale unui proces psihic primar. n sistemul precontient domnete procesul secundar. Acolo unde un asemenea proces primar se produce n raport cu elementele sistemului precontient, el apare drept comic i strnete rsul.

Procesele sistemului incontient sunt atemporale, adic ele nu sunt ordonate din punct de vedere temporal, nu se schimb cu trecerea timpului i nu au nici un fel de relaie cu timpul. Ele sunt supuse principiului plcerii. Destinul lor atrn doar de ct de intense sunt i de msura n care ele satisfac sau nu cerinele reglrii dintre plcere i neplcere.

Concluzionnd, putem afirma faptul c lipsa contradiciei, procesul primar (mobilitatea investiiilor), atemporalitatea i substituirea realitii exterioare prin realitatea psihic. Procesele incontiente pot fi cunoscute doar n condiiile visului i nevrozei, aadar, atunci cnd procesele sistemului superior precontient sunt mutate napoi, printr-o regresie, pe un nivel anterior.

Ar fi incorect s ne imaginm, spune nsui Freud c sistemul incontient rmne linitit, n timp ce ntreaga activitate psihic este realizat de precontient, c sistemul incontient e ceva clasificat, un organ rudimentar, un reziduu al dezvoltrii, sau s credem c relaia dintre cele dou sisteme s-ar reduce la actul refulrii, prin aceea c precontientul ar arunca n adncurile incontientului tot ceea ce i apare ca fiind tulburtor. Incontientul este o instan mai degrab animat, capabil s se dezvolte, ntreinnd multe relaii cu celelalte dou instane, printre ele aflndu-se i relaia de cooperare.

cea de-a doua topic (dup 1920) se refer la personalitate i cuprinde

SINELE,

EUL,

SUPRAEUL.ncepnd din anul 1920 i pn prin 1926 Freud i revizuiete n multe privine teoria pulsiunilor i teoria referitoare la structura aparatul psihic care s-a dezvoltat tocmai datorit efortului de explorare a lumii exterioare i care a trebuit, n consecin, s realizeze n structura sa un anumit grad de adaptare.

De data aceasta Freud va descrie 3 instane psihice antinomice n grade diferite (Sinele, Eul i Supraeul), ntre care se instituie complexe raporturi dinamice, economice (investiii energice, compensri, decompensri) i implicit structurale.

n Abris der Psyhoanalyse(1938) Freud ajunge la cunoaterea acestui aparat psihic prin studierea dezvoltrii i evoluiei omului.

Celei mai arhaice dintre aceste zone i d numele de Sine.Acesta conine tot ce este ereditar, dat la natere, ceea ce este constituional, instinctele nainte de toate, care i au origine n organizarea somatic i i gsesc aici o prim expresie psihic (n acest Sine) n forme necunoscute nou.

Sinele este echivalentul incontientului din vechea clasificare, sediul instinctelor, sursa primar a energiei psihice care trebuie consumat, fundamentul pe care se construiete personalitatea individului.

Sub influena lumii reale exterioare, a mediului nconjurtor, o poriune a Sinelui sufer o dezvoltare special. Din ceea ce iniial constituia un strat cortical, prevzut cu organe de receptare a stimulilor, ia natere o structur aparte care, de acum nainte, acioneaz ca un intermediar ntre sine i lumea exterioar. Acestei zone a spiritului nostru i-am dat denumirea de Eu.

Eul este o poriune a Sinelui care sub influena lumii exterioare, a mediului nconjurtor sufer o dezvoltare special, n sensul c din simplu organ receptor i protector n raport cu stimulii, devine un intermediar ntre sine i lumea exterioar, o scoar de copac.

Iat principalele caracteristici ale Eului. Ca urmare a conexiunii preexistente ntre simuri i activitatea motric, Eul are sub comanda sa micrile voluntare cu rol n autoconservare.

Relativ la realitatea din afar, Eul i ndeplinete sarcina lund cunotin de stimuli, nmagazinnd n memorie experiena referitoare la acetia, evitnd stimulii deosebit de puternici (prin fug), prin interaciunea cu stimulii moderai (adaptare) i, n final, nvnd s transforme n avantajul su lumea exterioar (prin activitate).

Ct privete realitatea interioar, relaia cu Sinele, Eul i ndeplinete sarcina prin obinerea controlului asupra instinctelor

Eul tinde spre plcere i caut s evite starea de neplcere. O cretere a neplcerii, ateptat i prevzut, este nsoit de o stare de anxietate, ca de un semnal.

Supraeul este o structur special ce se ncheag ca un precipitat n perimetrul Eului, prin care se prelungete influena patern i matern, iar prin intermediul ei, influena mediului social mai general (familial, colar, naional etc). Copilul, prin prini, recepteaz idealurile sociale, modelele admirate de el din viaa public. n msura n care acest Supraeu se difereniaz de Eu sau i se opune, el constituie o a treia putere de care Eul are de inut seama.

Dintre aceste instane, cea mai important este, dup Freud, cea de a doua Eul. Funcionarea Eului, st n satisfacerea simultan a cerinelor Sinelui, Supraeului i realitii, el trebuie s fie n stare s reconcilieze ntre ele cerinele acestora. Eul ndeplinete trei mari categorii de funcii:

fa de realitatea exterioar (percepe realitatea, memoreaz, nva, transform lumea extern n avantajul su);

fa de Sine (controleaz instinctele, decide asupra satisfacerii, amnrii sau suprimrii lor, tinde spre obinerea plcerii n conformitate cu principiul realitii fiindc astfel ar intra n conflict cu ea, dar Eul trebuie s expulzeze Sinele, adic s elibereze omul din constrngerile incontientului, funcie pozitiv, constructiv, umanist);

fa de Supraeu (ine seama de cadrul moral pe care acesta l impune, de valorile i idealurile tradiionale ale societii aa cum sunt ele transmise de ctre prini).

Interesant este i distincia pe care Freud o face ntre Eul real (omul aa cum este) i Eul ideal (omul aa cum ar trebui s fie).

Se poate observa c, cu toate diferenele lor eseniale Sinele i Supraeul au ceva n comun: unul i cellalt reprezint influene ale trecutului Sinele influena ereditii, iar Supraeul influenele venite din partea altor oameni. Eul este determinat de propria existenta individuala.

Din 1923 Freud definete Eu IDEAL care spre deosebire de Eu (omul aa cum este) reprezint omul aa cum ar trebui s fie, modelat de o cenzur moral puternic.

Eu ideal arat Freud satisface toate condiiile pe care trebuie s le satisfac esena superioar a omului. Sentimentele sociale se bazeaz pe identificrile cu ceilali membri ai colectivitii care au acelai Eu ideal.

Esena concepiei lui Freud poate fi sintetizat la 2 niveluri:

este vorba despre o ncercare de explicare a funcionarii psihicului uman legat de biologic, genetic, metapsihologic, care privilegiaz registrul intrinsec al psihicului;

al doilea nivel: dincolo de aspectele fragmentare ale teoriei psihanalitice (incontient, refulare, conflicte, libido), elementul de baz, de consisten rmne legtura dintre ele.

Freud a redimensionat obiectul psihologiei. La el nu putem vorbi de o schimbare radical a obiectului psihologiei, deoarece el a nlocuit un element psihic (Contientul) cu un alt element (Incontientul) psihic. Aadar, el se pstreaz n limitele vieii psihice interioare.

ns modul cum este conceput interioritatea psihic a omului, complexitatea i dinamica acestuia, originalitatea metodei propuse ne fac s credem c Freud i psihanaliza sa se detaeaz net din contextul orientrilor care consider viaa interioar ca obiect al psihologiei.

La aceasta se adaug finalitatea ameliorativ a psihanalizei, n esen psihoterapeutic, fapt care redimensioneaz psihologia att sub aspect teoretico-metodologic, ct i practic-acional.

Scopul psihologiei, aa cum l vede Freud, este, n esen, umanist pentru c vizeaz transformarea fondului turbulent al incontientului, a naturii sale biologice animale ntr-o natur cu adevrat uman, vizeaz, deci, socializarea sau resocializarea omului i eliberarea lui de toate infantilismele care l chinuie.3. Neofreudismul

Cu toate contribuiile pe care psihanaliza le-a adus la redimensionarea obiectului psihologiei, fapt care i-a determinat pe unii autori s o considere o adevrat revoluie n psihologie, ea a generat i reformri, fapt care a dus la apariia neofreudismului. Se pare c cei mai strlucii reprezentani ai neofreudismului sunt Karin Horney i Erich Fromm.

n esen, neofreudismul conserv ideile principale ale lui Freud referitoare la natura uman, la forele ei propulsatoare i la tulburrile psihice funcionale. Ei consider ca i Freud, c conduita omului este determinat de impulsuri emoionale incontiente, numai c acestea nu sunt generate de instinctele sexuale nnscute ci de factorii sociali. Nevrozele sunt provocate de factori culturali, scria Horney, iar Fromm era ferm convins c pe om nu-l formeaz instinctele i nfrnarea lor ci istoria. Horney, n locul libidoului i agresivitii, ambele nnscute, pune tendina spre securitate i spre satisfacie, parial nnscute, parial dobndite. Fromm se refer ca i Freud la unele mecanisme compulsive (iraionale), numai c le denumete astfel (sadomasochism, tendine spre distrugere, conformism automat).

Freudismul se nnoiete dup anii 30 ai secolului nostru. Toate colile i curentele psihanalitice care se dezvolt ulterior se ncadreaz n noefreudism. O caracteristic comun a tuturor curentelor neofreudiste este renunarea la tezele pansexualiste i biologiste ale psihismului infantil; ele subliniaz importana factorilor actuali (personali i sociali) n geneza nevrozelor.

3.1. Psihanaliza social

Psihologia social ncearc s aplice metodele psihanalizei individuale la cunoaterea nevrozelor si complexelor sociale. Reprezentanii cei mai cunoscui sunt Herbert Marcuse i psihologii americani Karen Horney, Harry Sullivan, Erich Fromm.

H. Marcuse, filosof i psihosociolog american de origine german, reprezentat al colii de la Frakfurt, s-a format sub influena filozofiei vieii, fenomenologiei, existenialismului i freudismului. Marcuse s-a orientat cu precdere spre latura metafizic a doctrinei lui Freud. El a cutat n metapsihologia freudian instrumentul dialectic de elucidare a mecanismelor psihice, de interiorizare conflictual, ale unei societi n care sporirea exagerat a produciei i a bogiei sociale este nsoit de o intens alienare a individului i represiune a nevoilor sale vitale. O asemenea integrare a indivizilor n cadrul unui uria mecanism social eteronom este ceea ce Marcuse numete unidimensionalizarea Fiinei umane. Marcuse i concentreaz atenia n Eros i civilizaie asupra tensiunii dintre principiul plcerii i instinctul morii, ntre Eros i Thanatos. Marcuse identific, urmrindu-l pe Freud, geneza civilizaiei ca un proces de dominare i reprimare a unor porniri n nclinaii originare. El accept ideea unui incontient primordial, ca strat fundamental al psihismului uman, adevrat depozit al unui univers de instincte primare, sustrase istoriei i moralei.

Fiecare pas pe drumul civilizaiei i culturii este definit ca un act de cenzur i reprimare a unor porniri libidice originare, fie sub forma refulrii, cnd este vorba despre expulzarea impulsurilor din incontient, fie sub cea a sublimrii, cnd nclinaiile primare ar fi deviate ntr-o energie socialmente util.

Karen Horney a iniiat psihanaliza social animat de o filozofie bazat pe ideile de cretere orientat, afirmarea vieii i cutarea libertii. Ea a elaborat conceptul de anxietate fundamental i de neajutorarea n copilrie care au dus la dezvoltarea dimensiunii sociale a psihanalizei. Anxietatea fundamental este sentimentul de fiin izolat i neajutorat fa de o lume potenial ostil. Ea vede nevroza ca stare general de perturbare a relaiilor umane. O gam larg de factori ai mediului familial contribuie n concepia lui K. Horney la insecuritatea omului: dominaia parental, indiferena, promisiunile nendeplinite, supraprotecia, atmosfera ostil din cas, izolarea de ali copii i lipsa de respect pentru nevoile individuale ale copilului.

Metodele copilului de a se adapta la anxietatea fundamental formeaz pattern-uri motivaionale durabile sau nevoi neurotice, care se cristalizeaz ca trsturi de personalitate. Nevoile neurotice sunt tehnici coping ale copilului doleane excesive, insaiabile i nerealiste dezvoltate ca rspunsuri la anxietatea fundamental dintre care 10 domin persoana. Scopul lor nu este satisfacia instinctual, cum credea Freud, ci securitatea social. n tabelul de mai jos prezentam cele 10 nevoi neurotice discutate de Horney mpreuna cu comportamentele ilustrative:

Nevoi excesive pentruExprimate n comportament

1. Afeciune i aprobareStrduina de a fi plcut de ceilali, ntreinerea ateptrilor celorlali, frica de autoafirmare

2. Trebuina unui partenerTendina de a reui prin dragoste, teama de a fi singur

3. Limitarea la o via meschinncercarea de a fi discret, fr a cere revendicri i modest; mulumit cu puin.

4. PutereTendina de a-i domina i controla pe ceilali, teama de greeal

5. Exploatarea celorlaliS profii i s te foloseti de ceilali, teama de a prea stupid

6. Recunoatere sau prestigiu socialTendina de a fi acceptat public, frica de umilin

7. Admiraie personalaInfatuare, dorina de a fi apreciat conform cu propria imagine despre sine

8. Realizare personalStrduina de a fi cel mai bun, ambiios, frica de greeal

9. Suficien i independenA nu avea nevoie de ceilali, meninerea distanei, frica de nchistare

10. Perfeciune i infailibilitateA fi condus spre superioritate, frica de defecte i critic

Horney a relevat 3 atitudini generalizate. Fiecare atitudine este un ntreg mod de via incluznd gndirea, sentimentul i aciunea:

micarea spre oameni (nevoile 1, 2, 3), are ca direcie predominant ajutorul i compliana (caracter conciliant),

micarea mpotriva oamenilor (4, 5, 8), se bazeaz pe ostilitate i agresivitate,

micarea de ndeprtare de oameni (7, 9, 10), are ca orientare predominant izolarea i detaarea.

Fiecare atitudine rezult din combinarea diferit a celor 10 nevoi.

Harry Sullivan elaboreaz teoria personalitii ca tipar al relaiilor interpersonale.

Personalitatea nu exist n absena celorlali oameni i toi cei pe care-i ntlnim sunt reflexii ale relaiilor pe care le-am avut cu ali oameni semnificativi (care au avut un rol, o importan n viaa noastr).

El dezvolt conceptul de ,,nevoie interpersonal pentru tandree.

Sullivan a conceput dezvoltarea personalitii ca o succesiune de 6 stadii.

El se refera la 3 moduri de experien:

Modul prototaxic este cel mai timpuriu, cel mai primitiv, o stare de senzaie sau de simire generalizat n absena gndirii. Copilul cunoate numai ceea ce William James a numit marea, nfloritoarea i zumzitoarea confuzie- percepie vag a strilor de moment, fr nainte i dup. Nu exist o contiin de sine separat de contiina de lume.

Modul parataxic pe msur ce copilul ncepe s utilizeze vorbirea simbolic; totui el face puine conexiuni logice referitoare la succesiunea experienelor sale i nelegerea rmne la un nivel minim.

Modul sintetic devine important n stadiul juvenil; indivizii sunt capabili s comunice experiene sintactice prin intermediul simbolurilor.

Cele 6 epoci de dezvoltare dup Sullivan:

EpocileCaracteristiciCapaciti pentru

Prima copilrieNevoia de contact cu cel care d ajutor. Experiena prototaxicnceputul vorbirii

CopilriaNevoia de a participa la activiti cu adultul. Experiena parataxicLimbaj

Era juvenilNevoia de accepta tovari. Experiena sintacticRelaii camaradereti cu prietenii de joac

PreadolescenaNevoia de schimb intim cu o persoan iubitnchidere, relaii cu copii de acelai sex (prieten intim)

Adolescena timpurienchidere, relaii cu sexul opus. Modelarea comportamentului genital

Adolescenta trzieDezvoltarea matur i independent a relaiilor de dragoste n care cealalt persoan este la fel de important ca Sinele

Erich Fromm ncearc o combinare ntre teoria lui Freud i K. Marx ntemeind o psihanaliz cunoscut i ca freudo-marxism.

Dup Fromm, n om exist tendine incontiente, puternice spre raionalitate, creativitate i iubire. Contrariate, ele genereaz drame, nevroze, dezechilibre sufleteti.(1956) Societatea actual produce alienarea omului i genereaz situaii nevrotice.

E. Fromm concepe revoluia speranei ca o trecere de la sperana pasiv (omul ateapt ameliorri fr s acioneze concret) la sperana activ (proiectarea i construirea contient a viitorului). Sperana este, conform opiniei sale, factorul decisiv al oricrei tentative de schimbare. Sperana constituie, pentru Fromm, nucleul Sistemului Om. Sperana este un corelat psihic al vieii i al dezvoltrii, este o dimensiune a spiritului, care trebuie delimitat de falsa speran, de sperana care poart marca alienrii i se exprim prin ateptarea pasiv a viitorului. Sperana activ promovat de Fromm ar consta dintr-o revoluie cultural fundamentat pe o larg micare umanist. Este vorba de sperana n faptul c omul va utiliza propriile puteri nu pentru interesele ostile lui, ci pentru el nsui, dnd astfel sens existenei sale.

3.2. Psihanaliza existenial

Psihanaliza existenial are ca obiect, dup Jean Paul Sartre descoperirea proiectului original sau fundamental care comand n mod incontient determinrile noastre.

Sartre arat: psihanaliza existenial este o metod destinat s pun n lumin, ntr-o form riguros obiectiv, alegerea definitiv din care fiecare om se face persoana, adic se anun a fi ceea ce este: scopul real al cutrilor omului este descoperirea fiinei.

n 1937 R.L. Szondi introduce metoda psihologic pe care o numete analiza destinului, care const n a explica diferitele alegeri individuale care orienteaz destinul.

Scopul analizei destinului este cutarea n destinul omului a proiectului care-i formeaz viaa ca o totalitate global. Aceast metod surprinde ascunderea incontientului familial localizat deasupra incontientului colectiv (C.G.Jung) i sub incontientul individual (Freud).

3.3. Autoanaliza

Autoanaliza promovat de D. Anzieu (1959) se refer la explorarea incontientului de ctre un individ cu sau fr controlul psihanalistului, dar respectnd principiile i procedeele psihanalitice.

Jaques Marie Lacan propune o hermeneutic psihanalitic, fondat pe analiza structurilor lingvistice, care susine c incontientul este structurat n limbaj i c incontientul subiectului este, de fapt, discursul celuilalt (individ, grup, instituie).

n 1963 Lacan fondeaz coala freudian de la Paris.

n 1973 Lacan public Patru concepte fundamentale ale psihanalizei.

Lacan ncearc s promoveze o filozofie a semnificantului, elabornd o psihanaliz fundamentat pe subiectul incontientului i pe subiectul semnificantului, confirmnd-o n practica vorbirii.

Contribuia lui Lacan const mai ales n legtura pe care o face ntre formele de limbaj puse n eviden de ctre Freud i procesele descrise de ctre retoric i lingvistic.

Dup opinia sa, datorit acestei corelaii psihanaliza nu este o simpl tehnic de adaptare la status-quo i nici un simplu model de comportament. Afirm c dac incontientul este structurat ca un limbaj nseamn c utilizarea modelelor lingvistice va permite descifrarea legilor sale, iar figurile centrale ale acestui limbaj sunt metonimia i metafora.

Viziunea structuralist asupra incontientului, care dispune de propriile legi gramaticale, se completeaz cu o viziune dinamic procesual asupra incontientului ca discurs al structurilor profunde ale subiectului.

Simbolicul este, dup Lacan, ceea ce reprezint principiul de ordine al oricrui limbaj.

Imaginarul rezultat din mobilitatea imaginilor se construiete din variante care se ncadreaz n ordinea simbolic. Dac imaginarul este iluzia necesar, cu funcie de protecie i echilibru, simbolicului corespunde culturalului i semnificativului.

Nu numai c incontientul se realizeaz ca un limbaj, dar influeneaz limbajul contient conferindu-i diverse ncrcturi emoionale i sensuri.

Astfel limbajul propriu-zis devine sintetic, valoriznd construciile simbolicului ct i pe cele ale imaginarului.

4. Behaviorismul - Behaviorismul tradiional

Behaviorismul este unul dintre cele mai importante curente din istoria psihologiei care apare n S.U.A. ca o reacie mpotriva psihologiei subiective a introspecionismului german.

Behaviorismul vine de la cuvntul englez behavior care nseamn comportament.

Acest curent se nate n S.U.A. la nceputul sec. XX, ca o form doctrinal n lucrrile lui E.L. Thorndike. John B. Watson a continuat tezele teoretice ale behaviorismului.

Se accept unanim c actul de natere al behaviorismului este articolul-manifest Psychology as the Behaviorist Views It publicat de Watson n 1913 in Psychological Review. Watson public concepia sa behaviorist pe larg, n volumul ,,Behaviorism (New York, 1925).

John Watson a fost primul psiholog american care a neles importana descoperirilor rusului Ivan Pavlov n domeniul fiziologiei activitii nervoase superioare i asimileaz metodele i rezultatele sale n cadrul unei psihologii obiective care nlocuiete introspecia ca metod de cercetare cu studii de laborator asupra condiionrii ca mod de nvare (la om i la animal).

Behavioritii accentueaz rolul mediului nconjurtor n formarea naturii umane i acord un rol minor trsturilor ereditare. Watson era nemulumit de:

lipsa de obiectivitate a psihologiei din timpul su,

datele ei erau neverificabile,

sterilitatea, lipsa de aplicaie practic a celor dou orientri ale psihologiei tradiionale, structuralismul i funcionalismul.

Ele studiaz o himer, ceva trector i amgitor, ceva pe care nimeni nu l-a atins, ceva intangibil. Contiina nu este altceva dect o ipotez necontrolabil, inaccesibil cercetrii, neverificabil.

Dac psihologia vrea s devin tiinific, o tiin practic, util, deschis, popular, accesibil tuturor ar trebui s realizeze urmtoarele DEZIDERATE:

s-i schimbe obiectul,

s nlture contiina i s-o nlocuiasc cu comportamentul, singurul care poate fi studiat n mod obiectiv, care poate fi observat, msurat, cuantificat,

s-i schimbe metoda de investigare, n locul introspeciei s pun metode obiective capabile s satisfac cerinele unei tiine pozitive,

s-i schimbe finalitatea, s inteasc nu numai spre descrierea sau explicarea fenomenelor psihice, ci i spre formularea unor legi ale comportamentului.

Comportamentul = ansambluri de rspunsuri ajustate stimulilor care l declaneaz.

Psihologia este deci n ntregime studiul cuplului S (stimul) R (reacie). Scopul ei este de a prevedea rspunsul cunoscnd stimulul i a prevedea stimulul cunoscnd rspunsul.

Numai stimulul i reacia, ntre care exist o relaie directa nemijlocita i unilaterala, sunt obiectivi, numai ei pot fi studiai prin metode obiective.

Tot ceea ce se ntmpl, interpune ntre S-R, este neavenit i trebuie ignorat sau nlturat.

ntreaga sfer a vieii psihice este mprit n 3 clase de organizri comportamentale:

VISCERALE (comportamentele prin care se exteriorizeaz emoiile: frica, furia, mnia)

MOTORII (comportamentele manipulative, posturale, locomotorii)

LARINGEALE (comportamentele verbale)

Unitatea acestor organizri comportamentale d natere personalitii umane.

Conform acestui demers, contiina este nlturat din psihologie, imaginile sunt un lux mental fr nici o importan funcional.

Cum ns o serie de fenomene psihice denumite tradiional percepie, memorie, gndire, nu puteau fi negate, atunci sunt convertite, reduse la comportamente deschise, observabile, obiectivizate.

De exemplu, imaginile vizuale nu sunt altceva dect tensiuni musculare ale ochilor; gndirea este o vorbire cu voce joas, pentru sine, nu gndim cu creierul, ci cu sistemul de arcuri nervoase al laringelui i organelor anexe, deci gndirea se identific cu limbajul.

Totul este redus la cele 3 organizri comportamentale.

Numai n felul acesta psihologia poate scpa de comarul subiectivismului, ar putea fi transformat ntr-o tiin pozitiv, obiectiv.

Formarea comportamentului se face prin:

obinuin

procese care ncep nc din uter, sub influena

nvare stimulatoare a mediului

Mediul reprezint totul, ereditatea nu are nici un rol

Individul este produsul unui proces de condiionare lent i odat format este foarte greu de schimbat, pentru c mai nti trebuie deconditionat si apoi reconstruit.

Watson a militat permanent pentru restrngerea ariei de studiu a psihologiei prin neutralizarea spaiului intern al omului n favoarea celui exterior.

El a interpretat comportamentul n sine, ca nefiind legat de nimic altceva, spre deosebire de structuralism i de funcionalism, care l vedeau ca fiind expresia structurilor psihice sau mentale subiacente, de aici i tendina lui Watson de a exclude explicaia din psihologie. El crede c observarea i descrierea comportamentului erau suficiente pentru predicia i controlul lui. Faptul c behaviorismul leag omul de lumea obiectelor i de lumea oamenilor de care este nconjurat i care acioneaz asupra lui n calitate de stimul este poate meritul cel mai mare.

Omul behaviorist este viu, real, solicitat i determinat n aciunile sale de mediul natural i social n care triete.

Suntem ceea ce facem si facem ceea ce mediul ne cere sa facem.

Psihologia este concret, studiaz omul n condiiile lui fireti de via, anticip, controleaz comportamentul sau.

Marc Richelle, afirma c behaviorismul nu este att o teorie a comportamentului, ct mai degrab o poziie metodologic. El se opune:

teoriilor ipotetico-deductive, al cror model l reprezint teoria lui Hull (fr coresponden n plan real),

teoriilor mentaliste, care fac apel la entiti mentale ca surse ale comportamentului,

teoriilor dualiste,

teoriilor psihofiziologice,Behaviorismul greete enorm atunci cnd simplific nepermis omul i viaa sa.

Tilquin, susine faptul c: Behaviorismul face din om o main, foarte complicat, un robot perfecionat. Dar o main nu are sentimente, nu are scop, nu construiete nuci un ideal

Din aceast cauz au aprut reacii adverse puternice, mai ales din partea reprezentanilor psihologiei introspecioniste.

Behaviorismul a fost denumit glandologie sau stiina spasmului muscular.

I se reproeaz:

c se deosebete de psihologia tradiionala doar prin limbajul folosit,

a mutilat i caricaturizat omul,

propune psihologiei un obiect de studiu din afara sa,

n faa acestor critici behaviorismul ncearc s-i amelioreze unele dintre exagerrile iniiale.5. Neobehaviorismul

n 1930 apare neo-behaviorismul, care, dei nu renun total la postulatele sale iniiale, introduce att de multe modificri nct uneori ajunge aproape la autonegare i autodistrugere, chiar dac e doar aparent.

Alturi de ncercrile mai vechi de renovare a behaviorismului:

behaviorismul fiziologic (Max Mayer) care pune accent pe mecanismele Sistemului Nervos (SN) n funcionarea comportamentului,

behaviorismul bio-social (A. P. Weiss) centrat pe implicarea omului n mediul social, apar variantele propriu-zis neo-behavioriste.

E.C. Tolman nnoiete behaviorismul n cel puin 2 aspecte eseniale, ntre S-R el introducnd o serie de variabile intermediare:

impulsuri fiziologice,

ereditatea, maturitatea, vrsta,

experiena anterioar,

capacitile intenionale i cognitive,

contiina, ideile, gndirea, refcnd n felul acesta imaginea real i unitar a omului.

Omul nu acioneaz n gol i la ntmplare, ci determinat i orientat de o serie de scopuri, de expectaiile pe care le are. Aceast ultim idee l duce pe Tolman spre prsirea relaiei determinative S-R, n favoarea unei spontaneiti interne a activitii umane. Deci contiina intr iar n psihologie, dar pe ua din spate

Skinner (1938) i Hall (1943) au renovat i ei behaviorismul tradiional:

Skinner: artnd c o tiin adevrat a comportamentului trebuie s in seama de evenimentele care au loc n planul luntric al organismului

Hall: prin teoria sistematic asupra comportamentului prin referire la explicarea scopurilor, a intuiiei, etc.

Cea mai nou form de behaviorism post-skinnerian, este behaviorismul teleologic centrat pe rspunsul la ntrebarea: De ce acest sau acel comportament, gnd sau sentiment apare?.

Behaviorismul teleologic este o pendulare ntre:

Tolman (pentru care evenimentul exterior i contextul n care el apare sunt componente importante ale ateptrii);

Skinner (evenimentul extern este important).

Aceast form de behaviorism dup unii autori este potenial cel mai bun mod de a studia viaa mental, el direcionnd chiar psihologia cognitiv modern.

Behaviorismul i neo-behaviorismul prin:

ideea unei psihologii ce poate fi studata obiectiv, a unei psihologii concrete, bazata pe nevoile vietii cotidiene,

ideea controlarii si dirijarii comportamentului uman si a personalitatii in ansamblu,

au eliberat ntr-o anumit msur psihologia de egocentrismul extern, de subiectivism, au mpins cunoaterea psihologic spre noi concepte, spre formularea unor teorii i explicaii adecvate, spre metode realiste, utile nelegerii i construirii omului.

Punndu-se problema viitorului behaviorismului, s-a evideniat o discrepan ntre studiile i rezultatele cercetrilor empirice i studiile i rezultatele cercetrilor teoretice.

O asemenea contradicie are la baza 2 cauze:

1. respingerea de ctre behaviorism a conceptului de stare intern considerat fiziologic sau mental;

2. neacceptarea de ctre behaviorism a punctului de vedere potrivit cruia strile interne, coninutul i structura lor pot fi concepute ca mecanisme formale care ncapsuleaz istoria animalului modulnd efectele i aciunile mediului actual.

Comportamentul, ca obiect al psihologiei nu trebuie raportat exclusiv la behaviorism, indiferent dac acesta se prezint n varianta veche sau cea nou.

n afara accepiunilor behavioriste exist i altele: Pierre Francois a inventariat nc 4:

3. comportamentul ca secvene organizate de aciuni viznd supravieuirea unei specii n mediul su natural (accepiune etologic);

4. comportamentul ca ansamblu de efecte produse de maina nervoas (accepiune fiziologic);

5. comportamentul ca ansamblu de interaciuni ntr-o reea socio-cultural (accepiune psihosocial);

6. comportamentul ca o serie de stri intenionale sau atitudini semnificative (accepiune semiologic).

El considera c n nici una dintre accepiuni, inventariate nu este bun, fiecare fiind determinat de credine, ficiuni, intuiii, modele teoretice care constituie o metapsihologie.

Din moment ce nu exist o singur definiie a comportamentului, nseamn c nu exist o singur psihologie, ci mai multe. Ceea ce face sinteza acestor ,,psihologii este psihologia generala.

Analiza comparativ a acestor accepiuni ale noiunii de comportament n vedere desprinderea elementelor comune, care ar putea fi o cale mai productiv dect eclectismul.

Behaviorismul constituie astfel inima psihologiei americane a secolului XX. Behaviorismul a propus o reprezentare a fiinei umane compatibil cu sistemele de guvernare ale oamenilor care au dominat secolul.

6. Psihologia conduitei

6.1. Activitatea ca obiect al psihologieiPsihologia conduitei a fost definit de creatorul ei Pierre Janet ca studiul omului n raport cu universul i mai ales n raporturile sale cu ceilali oameni, psihologia este tiina aciunii umane, tiina conduitei , n care conceptele de nivel, reacie, tendin, aciune, conduit ocup locul central.

Studiind bolile mentale (isteria) Janet a contientizat cel puin 2 aspecte:

1. studiul bolilor mentale ar putea fi o cale de acces la cunoaterea i nelegerea vieii mentale normale.2. studiul bolilor mentale nu se poate face pe baza introspeciei.

Tendina reprezint o unitate dinamic a sistemelor psihologice i fiziologice, constituit n cursul istoriei personale.

Aciunea reprezint ansamblul micrilor reacionale, provocate fie de stimulrile endogene, fie de cele exogene.

Janet introduce conceptul de conduit = totalitatea manifestrilor vizibile, orientate ctre afar i totalitatea proceselor invizibile, de organizare i reglare a ei.

Mai exact, conduita = ansamblul actelor unui individ, de la cele mai simple (micri) la cele mai complexe (raionament), orientate spre scop i ncrcate de sens.

Conduita unific ntr-un tot unitar i sincronizeaz intr-un tot unitar comportamentul i viaa interioar subiectiv.

Psihologia conduitei trebuie s satisfac 2 condiii fundamentale:

s fac loc fenomenelor de contiin, ca o conduit particular, ca o complicare a actului care s se supraadauge aciunilor elementare, condiie ce ar putea fi suprimat la animale, dar care poate s nu fie recunoscut la oameni.

s se preocupe de studiul conduitelor superioare, credine, reflexii, raionamente, experiene.

Prima condiie poate fi respectat prin cercetarea actelor sociale elementare i mai ales a sentimentelor. A 2-a condiie prin studiul gndirii. Dar, trebuie exprimate n termeni de aciuni.

Limbajul = aciune particular, proprie omului, mai trziu se transform n aciune interna.

Conduitele nu sunt date, nu sunt inerente individului, dar nici imprimate din afara, ci nvate ca urmare a reaciilor de interaciune dintre organismul uman, specific programat i ambiana natural i social.

Conduitele:

au un caracter evolutiv

au nivele calitative diferite

Conduita nu se reduce la reaciile motrice i secretorii ale organismului (behaviorism), ci angajeaz ntreaga personalitate a omului aflat n interdependen cu mediul.

Ea nu depinde numai de stimulare, ci i de reglare, evideniind relaiile care exist ntre aciunea extern i condiiile interne prin care se reflect exteriorul. Conceptul de conduit este mai amplu, mai bogat i mai reducionist dect cel de comportament.

Janet propune o nou metod de studiere a conduitei oarecum diferit de metodele obiective, de laborator: metoda clinic, care este un fel de studiu de caz individual dintr-o perspectiv dinamic, deoarece mbin ascultarea relatrilor subiectului cu observarea aprofundat a acestuia ntr-un numr mare de edine.

Aceast metod a fost utilizat i de Witmer care a impus termenul de psihologie clinic.

Daniel Lagache, medic, psihanalist i psiholog francez este fondatorul psihologiei clinice n Frana. El considera psihologia clinic ca studiul conduitelor individuale, considerate ntr-o conjunctur socio-afectiv i cultural adecvat.

El definete conduita ca ansamblul operaiilor, materiale sau simbolice prin care organismul aflat n situaie tinde s-i realizeze propriile sale posibiliti i s-i reduc tensiunile care amenin unitatea i le motiveaz.

Modificrile organismului sunt reduse automat prin mecanisme somatice/fiziologice (interofective), altele necesita o aciune asupra anturajului (exterofective).

Aciunile simbolice prepara aciunea real sau se substituie ei.

Trebuie fcut distincia ntre:

aciuni alloplastice (care modific anturajul)

autoplastice (care modific organismul).

Conduitele = combinri ntre aceste tipuri de aciuni

Orice conduita cere:

semnificaie,

un sens, valoare: integrarea adecvat a motivaiilor. Semnificaia conduitei nu este niciodat univoc i nici n ntregime contient (motive contiente i incontiente).Semnificaia conduitei st la baza interpretrii funcionale sau dinamice a conduitei i a tulburrilor ei.

Torentul conduitei nu poate fi descris i explicat n totalitatea sa, fragmentarea lui n segmente de comportament se impune de la sine.

Segmentul de comportament este o structur dinamic, soliditatea fazelor sale fiind garantat de persistena motivaiei, adic o tensiune specific pn cnd intervine o integrare adecvat.

Pentru a studia conduitele ar trebui s tim sub ce form se manifest ele, care sunt faptele pe care le observ psihologului:

conduita exterioar, spontan sau provocat, accesibil observaiei,

experiena trit, sugerat prin conduitele externe, mai ales prin limbaj,

modificrile somatice obiective,

produsele activitii subiectului.

n funcie de acestea rezulta 5 moduri de cercetare:

naturalist,

clinic,

psihanalitic,

microsociologic,

experimental.

i ca instrumente de tratare a faptelor recoltate, statistica.

Cei doi autori francezi modific total obiectul psihologiei prin amplasarea n centrul sau a conduitei, noiune sintetic cu valene integratoare i prin lrgirea spectrului metodelor de investigaie.

7. Psihologia acional

Conceptul de conduit este cvasisinonim cu cel de aciune sau activitate.

Muli autori au ajuns la concluzia c obiectul fundamental al psihologiei este activitatea, cu elementul su esenial: aciunea. De aici, rezult psihologia acional.

Psihologia ori este tiina activitii ori nu este nimic. Dup opinia lui Ceauu, considerarea activitii ca obiect al psihologiei nltur concepia potrivit creia omul s-ar mrgini s rspund la stimuli ntocmai ca un robot, respectiv ideea primatului obiectului asupra subiectului (ca n behaviorism) sau a subiectului asupra obiectului (ca n introspecionism).

Paul Popescu-Neveanu, afirm c aa cum n fizic unitatea de baz este atomul, n chimie molecula, n ordinea psihocomportamental unitatea reprezentativ este aciunea.Zlate, susine c activitatea constituie modalitatea fundamental de existen a psihicului, a vieii umane. Psihicul uman exist dect prin activitate i prin activitate. Apare un interes foarte mare pentru activitate.

n Basic Psychology (1987), Henry Gleitman ncearc s rspund la 4 ntrebri:

1. Cum acioneaz fiinele umane?

2. Cum se cunosc ele?

3. Cum se dezvolt?

4. Cum se deosebesc unele de altele?

El analizeaz aciunea, baza ei fiziologic i motivaional dar i restructurarea aciunilor. n sens larg, aciunea = relaia dintre organism i mediu ce presupune un consum energetic, cu finalitate adaptativ.

( Diferena dintre psihologia activitii i introspecionism:

Rubinstein arat c noiunea de activitate poate fi folosit n raport cu un organ, dar i n raport cu omul, cu subiectul ei. Activitatea are 2 planuri specifice:

planul procesual, studierea structurii ei procesuale

planul personal, individual, care vizeaz activitatea nu n sine, ci ca fiind influenat de atitudinile subiectului.

Introspecionitii reduc activitatea doar la planul procesual, fr a-l lua n considerare i pe celalalt.

( Diferena dintre conceptul de activitate i comportament:

V. Ceauu considera c acestea sunt urmtoarele:

1. activitatea, alturi de reaciile la semnalele care definesc starea prezent a mediului, nglobeaz i reacii la semnalele autogenerate, descriind starea viitoare a mediului,

2. n condiiile activitii asistm la schimbarea ambilor termeni ai relaiei: organismul mbrac o tripl ipostaz: subiect, beneficiar, instrument al propriei aciuni n mediu, iar mediul se personalizeaz, transformndu-se n situaie,

3. activitatea presupune operaii cu imagini, noiuni i simboluri n locul operaiilor cu obiectele, ea presupune intervenia proiectiv asupra mediului, reglarea interaciunii cu mediul n funcie de un model determinat nu doar n funcie de stimuli (behaviorism).

7.1. Valenele activitiin sens restrns, prin activitate nelegem totalitatea manifestrilor de conduit exterioar sau mintal care duc la rezultate adaptative. Prin activitate, omul nu se limiteaz numai la reproducerea realitii, ci o structureaz. El produce modificri n condiiile externe, n propriile lui stri, n relaiile cu mediul.

n activitate omul i realizeaz ideile, i satisface aspiraiile, i construiete noi planuri i idealuri, prin activitate omul se adapteaz condiiilor interne i externe la un nivel din ce n ce mai nalt. Activitatea este cauz i efect al dezvoltrii bio-psiho-sociale a omului, este resimit ca o adevrat nevoie psihic, o cerin impetuoas a integritii fiinei lui. Considerarea activitii ca obiect de studiu al psihologiei oblig la tratarea psihicului ca un mare sistem aflat n perpetu organizare i sporindu-i continuu capacitatea de autoreglare. De asemenea ea oblig ca psihologia s-i revizuiasc ansamblul metodelor i strategiilor de cercetare i s-i reconsidere finalitile.

Demersurile interpretative trebuie s-i gseasc un loc mai mare n psihologia activiti8. Psihologia umanist

8.1. Omul concret ca obiect al psihologiei

Sinele individual i unic ca obiect al psihologieiProcesele, funciile i capacitile psihice ale omului nu exist n sine, separate, desprinse de purttorul lor concret. Activitatea este iniiat, desfurat, continu sau stopat, ameliorat sau degradat de o persoan. Apare o nou orientare, spre funciile psihice ale omului concret, nu activitatea la modul impersonal, ci activitatea personal i personalizat a omului. Aa apare psihologia umanist considerat de A.H. Maslow, a treia for n psihologie. Ea este o reacie mpotriva celorlalte 2 mari orientri existente n occident: psihanaliza i behaviorismul. Alturi de Maslow se afl C.R. Rogers, C. Buhler, J.Cohen (Anglia).

Scopurile declarate ale psihologiei umaniste s se ocupe mai mult de problemele importante ale poziiei omului cum s trieti o via plin de succes i cum s construieti relaii mai satisfctoare ntre oameni descrierea potenialitilor native ale omului, creterea, maturitatea i declinul, interaciunea cu mediul fizic i social, locul su n univers.

A.P.A. prezint scopurile psihologiei umaniste:

1. centrarea ateniei pe experiena persoanei ca fenomen primar n studiul omului i conducerea explicaiilor teoretice i a comportamentelor manifeste ca fiind secundare n raport cu experiena nsi i semnificaia ei pentru persoan.

2. accent pe unele caliti umane: alegerea, creativitatea, valorizarea i autoactualizarea.

3. accent pe selectarea problemelor i procedeelor de cercetare, pe ncrctura de semnificaii.

4. preocupare pentru valorizarea demnitii i calitii umane pentru dezvoltarea potenialului inerent oricrei persoane, accent pe persoana care are o poziie central.

n centrul psihologiei este pus i omul i problematica sa uman, viaa sa personal i relaional presant cu nimicurile cotidiene, ipostazele devenirii i autoconstruciei omului i experienei sale, atitudinea activ a omului fa de propria existen, pentru a-l instrumenta cu mijloace specifice de aciune n vederea depirii dificultilor cu care se confunt.

Nevoia de redimensionare a problematicii psihologiei personalitii, ca i nevoia de sintez, de interpretare holistic a omului sunt resimite acut de reprezentanii psihologiei umaniste. Sinele individual i unic al omului trebuie s devin obiectul psihologiei.

La psihologia umanist nu este vorba de omul autonom total neterminat i independent de mediul nconjurtor, dar nici omul heteronom introdus de Skinner cruia i este refuzat orice form de intenionalitate.

Nu este vorba de omul preprogramat (Lorentz), ncorsetat n propriile lui instincte, dar nici de omul divizat al lui Freud, ci de OMUL PROACTIV care se construiete i se autoactualizeaz.

Psihologia nu trebuie s se mulumeasc cu studierea unui om artificial, ci trebuie s explice omul real (Allport). Persoanele nu exist dect n structurile unice i concrete.

Apare:

o concepie totalitar, holist asupra omului, considerat ca un ntreg, ca un tot unitar, n care elementele simple (natural-biologice) se mbin cu cele complexe (spirituale, sociale);

concepia caracterului unic al fiinei umane, fiin ce este valoroas n ea nsi, deoarece este capabil s-i dirijeze n mod responsabil propria sa devenire, de aici decurgnd libertatea uman, alegerea liber a propriilor ci de formare i evoluiei, a modalitilor de reactualizare i valorificare a potenialitilor de care dispune;

caracterul deschis i autoreglabil al fiinei umane, capabila de a-i lua soarta n propriile mini, de a se schimba, de a elabora o perspectiv lucid i critic fa de propriul su destin, de a se detaa mereu de sine nsui pentru a se putea autoactualiza i autoperfeciona.

METODE

n studiul personalitii se propune utilizarea unor metode obiective, subiective si proiective. De exemplu, cunoaterea direct, prin percepie, metoda nelegerii configurale, metoda familiarizrii cuUn loc aparte n metodologia cercetrii l ocup nsi indivizii investigai, care sunt considerai ca i cum ei ar fi fiine umane i nu simple obiecte pasive, cu care se stabilete o relaie coparticipativ. n esen, psihologia umanist practic o metodologie de tip interpretativ bazata pe nelegerea i interpretarea semnificaiilor subiective ale comportamentelor situaionale ale scopurilor i motivelor aciunilor umane, pe analiza specificitii i unicitii evenimentelor sociale, ale semnificaiilor unice ale acestora din perspectiva subiectului social utilizarea unor strategii empatice i intuitive. Metodologia interpretativ pune accent pe nelegerea aciunilor individului orientat ctre sine sau ctre alii i direcionat de scopuri, sprijinindu-se pe nelegere i interpretare.

Dei, ntre cele 2 tipuri de metodologii obiective i interpretative pare s nu fie nici o legtur, sunt ntr-o opoziie clar mai ales la nivelul principiilor:

principiul individualismului metodologic (metodologia interpretativa)

principiul holismului metodologic (metodologia obiectiva).

Psihologia umanist fr a renuna la principiul individualismului metodologic, tinde s-l apropie i s-l uneasc cu principiul holismului, aplicat ns nu structurilor sociale, ci individului uman, interpretat ca un tot unitar, ca un ntreg. Psihologia umanist redimensioneaz nu numai obiectul ci i metodele psihologiei, ea propune i o nou finalitate a acesteia. Ea este interesat de creterea personal a oamenilor, de maturizarea lor psihic i social de cultura relaiilor lor interpersonale, de nsi schimbarea societii, propunnd chiar un nou tip de societate numit societatea Eu-psihic. Ea presupune i o serie de tehnici de schimbare socio-psihologic a oamenilor.9. Psihologia pozitiv

Norman Vincent Peale, public n 1953 o lucrare intitulat Puterea gndirii pozitive, iar n 1961 o alta (Pozitive thinking for a time Like This) centrat pe aplicaiile practice ale gndirii pozitive. Gnditorul pozitiv dispune de capacitate cum ar fi: fora de a nvinge nfrngerile, capacitatea de a nu se teme de nimic, eliberarea de fric, arta de a tri fericit cu el nsui etc. Aceste capaciti i nc multe altele au fost reluate i aprofundate, incluse n modaliti de aciune practic de ali autori.

Ne putem ntreba prin ce se deosebete caracterizarea gndirii pozitive fcute de Peale de unele dintre trsturile personalitii pozitive descrise de psihologia pozitiv?

Observm asemnarea izbitoare dintre unele idei ale noii orientri i ideile mai vechi lansate de psihologia umanist. Omul stpn pe sine, sigur de sine i mulumit descris de psihologia pozitiv nu este oare omul proactiv al psihologiei umaniste? Mediul social adevrat care se refera psihologia pozitiv este diferit de mediul existent n aa-numita societate eu-psihic creionat de umaniti?

Diferena const n faptul c dac reprezentanii altor orientri psihologice cu idei relative asemntoare s-au centrat mai ales pe probleme, pe aspecte explicativ-interpretative i nu pe cercetri empirice, psihologia pozitiv ntreprinde vaste i minuioase investigaii de teren, culege i sistematizeaz date, face analize comparative, chiar de ordin transcultural, se lanseaz n elaborarea unor instrumente de diagnoz, le valideaz, pune la punct metodologii de cercetare, identific variabilele, le coreleaz, le interpreteaz cu proceduri statistico-matematice complicate.

Contribuiile la metodologia de investigare i cercetrile ntreprinse, reprezint cel mai mare ctig al psihologiei pozitive. Totodat, ele constituie argumentul cel mai pertinent pe direcia diferenierii psihologiei pozitive de psihologia umanist. Zlate considera c psihologia pozitiv dispune deja de unele contribuii n plan teoretic. De pilda, conceptul de selecie psihologic. Indivizii fiind implicai n selecia de obiective, create de ei sau de alii, i definesc propria lor individualitate. Iar atunci cnd la seleciile proprii se adaug i seleciile fcute de alii, se formeaz viitorul culturii. n ultima decad a secolului XX, anii 90, au nceput s apar n America o serie de studii i chiar de monografii de specialitate referitoare la o problematic relativ inedit pentru psihologia tradiional. Probleme cum ar fi: sperana, plcerea, nelepciunea, starea de bine subiectiv, contiina viitorului, devin subiecte predilecte pentru unii cercettori.

M. Csikszentmihalyi (1990) public o carte despre psihologia experienei optimale.

M.E.P. Seligman (1991) editeaz o lucrare dedicat nvrii optimismului.

K.A. Ericsson (1996) ncearc s evidenieze cile excelenei.

D. Kahneman (1999) este preocupat de starea de bine subiectiv i de psihologia hedonist, etc.

Nu este vorba doar de o ngrmdire de cri, articole i studii pe o problematic relativ comun, ci de preocupri serioase pe direcia conceptualizrii unor termeni folosii, pe cea a elaborrii unor instrumente de msurare a optimismului, fericirii, strii de bine subiective.

n 2000 apare un numr tematic al revistei American Psyhologist, editat de Asociaia Psihologilor Americani (APA) dedicat n ntregime cercetrii fericirii, excelenei i funcionrii umane optimale, cu alte cuvinte, dedic noii orientri aprute n psihologia american pe care iniiatorii ei au numit-o psihologie pozitiv.

Psihologia pozitiv este, dup Seligman i Csikszentmihalyi, tiina obiectiv a experienelor subiective, a caracteristicilor individuale pozitive i a instituiilor pozitive care promite s mbogeasc calitatea vieii i s previn patologiile care apar cnd viaa este brutal i lipsit de sens o tiin i o profesie care va ajunge s neleag i s construiasc factorii care s permit indivizilor, comunitilor i societilor s nfloreasc.K. Sheldon: Psihologia pozitiv nu este nimic mai mult dect studiul tiinific al forelor i virtuilor umane obinuite, normale.

Apariia psihologiei pozitive este legat din punct de vedere istoric de situaia creat de cel de-al doilea rzboi mondial. Dac nainte de aceast conflagraie mondial psihologia era mult mai echilibrat n planul problematicii investigate, ca i n cel al ofertelor de soluii, ea avnd misiunea de a vindeca bolile mintale, de a crete productivitatea i mplinirea vieii, n fine, de a identifica i alimenta marile talente, dup cel de-al doilea rzboi mondial psihologia s-a centrat exclusiv pe prima misiune, ignorndu-le aproape total pe celelalte dou.

Acest fapt a fost determinat de mprejurri instituionale i economice bine circumscrise. Rzboiul sfrmase rutina vieii oamenilor, le tulburase i chiar anulase obiceiurile, i traumatizase. Toate acestea trebuiau reparate i vindecate.

Astfel, psihologia s-a transformat ntr-o tiin a vindecrii.

Dou mprejurri au contribuit direct la aceasta:

n 1946 s-a nfiinat Administraia Veteranilor, ocazie cu care psihologii au aflat c pot tri din tratarea bolilor mintale.

n 1947, s-a nfiinat Institutul Naional pentru Sntate Mintal bazat ns ntotdeauna pe un model al bolii, academiile aflnd ca pot obine subvenii dac cercetrile lor vor fi orientate spre patologie.

O asemenea orientare a fost benefic, grbind contientizarea situaiei ca fiind inacceptabil. Susintorii psihologiei pozitive nclin s dea o mai mare crezare orientrii teoriei i practicii psihologice spre investigare, construirea i amplificarea forelor pozitive ale oamenilor. Omul este considerat ca un factor activ de decizie, cu alegeri i preferine personale, cu posibilitatea de a deveni sigur pe sine, eficient sau, n condiii ostile, neajutorat i fr speran. Practicienii au nceput s recunoasc faptul c cele mai bune rezultate s-au obinut referitor la amplificarea forelor clienilor i nu att n ceea ce privete repararea dereglrii acestora.

Psihologia recurge treptat la o renovare conceptual i metodologic, la diversificarea cmpului tematic al investigaiilor, la cercetarea empiric a unor noi realiti pe care le-a denumit optimism, speran, stare de bine subiectiv etc.

Nu numai psihopatalogia a favorizat o asemenea reorientare, ci i alte discipline psihologice:

practicienii psihologiei sociale cognitive s-au orientat mult prea mult asupra investigrii tendinelor, amgirilor, iluziilor, punctelor slabe i erorilor fiinei umane. Problematica aa-numitelor credine sau cogniii iraionale a invadat n ultima vreme cmpul de cercetare al acestei discipline.

psihologii evoluioniti sau cei din domeniul psihologiei economice au luat demult n calcul suveranitatea egoismului,

Orientarea psihologilor spre negativ este pus n eviden i de comportamentele i etichetrile pe care ei le fac. Dac un participant la o cercetare i rememoreaz viaa i concluzioneaz c este un om mai bun dect era nainte, unii psihologi se grbesc s eticheteze acest lucru ca fiind o iluzie folositoare, o deformare temporar, o simpl strategie de reglare emoional. Psihologia pozitiv se angajeaz tocmai pe direcia nlturrii unor asemenea bariere.

Psihologia pozitiv i propune 3 mari OBIECTIVE:

1. de a trece de la repararea oamenilor, la construirea calitilor pozitive ale acestora

ntrebrile pe care i le pune psihologia pozitiv sunt de tipul: Care este natura funcionrii eficace a fiinei umane? Ce anume din fiina uman se aplic adaptrilor evoluioniste i ce anume este dobndit, achiziionat?

2. de a valida experienele pozitive (starea de bine, mulumirea i satisfacia - pentru trecut; sperana i optimismul pentru viitor; dezvoltarea i fericirea pentru prezent)

La nivelul individual este vorba de trsturi pozitive personale: capacitatea de dragoste, curaj, vocaie, deprinderi interpersonale, nelepciune;

La nivelul grupului, este vorba despre virtui civice i de instituii care ndreapt individual ctre un spirit civic mai dezvoltat : responsabilitate, maturizare, moderaie, toleran, spirit, altruism etc.

3. de a preveniDei acest obiectiv a stat n atenia psihologilor n perioada ntregului deceniu, interesul pentru el s-a recentrat mai ales spre sfritul lui, n 1998 avnd loc Convenia de la San Francisco a Asociaiei Psihologilor Americani care s-a centrat pe problematica preveniei.

Psihologia pozitiv consider c cei mai importani pai n prevenire au venit n sens larg din perspectiva axat pe competena construit sistematic, nu pe corectarea slbiciunii. Psihologia pozitiv trebuie s arate c exist fore umane care acioneaz ca tampoane mpotriva bolii mintale (curajul, contiina viitorului, morala, sperana etc).

Temele psihologiei pozitive

cercetarea experienei pozitive. Psihologia pozitiv trebuie s rspund la ntrebarea cheie: ce face ca un moment s fie mai bun dect urmtorul? Soluiile formulate sunt numeroase: calitatea hedonic a experienei curente (Kahnemm), starea de bine subiectiva (Diener), optimismul (Peterson), fericirea (Myers), autodeterminarea (Ryan i Deci), emoiile pozitive (Taylor i alii);

investigarea personalitii pozitive entitate autoorganizat, autodeterminat i adaptat. Este vorba de personalitatea omului normal, i mai ales, a omului mediu. Aceasta nseamn c psihologia pozitiv se centreaz pe investigarea segmentului de populaie existent ntre cele dou extreme:

anormalitate,

nzestrare excepional.

cunoaterea i controlarea contextului social n care se formeaz experienele i personalitile pozitive.

Nu orice mediu are efecte benefice asupra personalitii i activitii umane. Psihologia pozitiv i propune investigarea mediilor comunitare i instituionale pozitive dintr-o dubl perspectiv:

pe de o parte, a cunoaterii lor,

de pe alta parte, a construirii acestora.

Diferii factori, cum ar fi relaiile sociale, normele culturale, activitile voluntare, familia, cu un cuvnt mediul social i ecologic adevrat sunt considerai ca intervenind n procesul formrii i modelrii att a experienei pozitive, ct i a personalitii pozitive.

n centru psihologiei pozitive se afl un nou tip de personalitate i anume personalitatea pozitiv, ea fiind:

purttoarea i creatoarea unor experiene pozitive,

cea care suport influenele contextelor culturale n care este amplasat, formndu-se tocmai dependent de ele.

Psihologia pozitiv aduce astfel ca viziune nou, orientarea psihologiei ctre construcia calitilor pozitive ale oamenilor sau, cum am spune n ali termeni, concentrarea pe partea plin a paharului, i nu pe eliminarea slbiciunilor. Cercetrile au la baz investigarea personalitii pozitive, determinarea i validarea experienei pozitive, prevenirea dezechilibrelor care duc la depresie i la abuzul de substane, investigaiile atente n cazul persoanelor vulnerabile genetic, sau care triesc n medii ce pot alimenta sau iniia suferine psihice. Studiile i cercetrile ntreprinse de reprezentanii psihologiei pozitive conduc ctre stabilirea urmtoarelor trsturi ale personalitii pozitive:

Psihologia pozitiv confer personalitii umane pozitive urmtoarele trsturi: 1. Sentimentul subiectiv de confort interior sau starea interioar de bine - se refer la ceea ce oamenii gndesci la ceea ce simt fa de propria via. Din punct de vedere psihologic, implic operaii de evaluare a propriei existene i concluzii de ordin cognitiv i afectiv.Ceea ce n limbajul tiinific este numit prin termenul de well-beeing, n limbajul cotidian este numit prin termenul de fericire, ca stare de mulumire sufleteasc determinat de o serie de factori printre care am putea ncadra toate treptele piramidei lui Maslow. Familiarizarea cu aceste stadii se face nc din copilrie,.

2. Optimismul - ca trstur dispoziional care mediaz relaia dintre evenimentele exterioare i interpretarea lor subiectiv. Conine componente cognitive, emoionale i motivaionale. Este legat de un scop, de o ateptare sau de o atribuire cauzal, conine o arom emoional, este, n acelai timp, motivat i motivator, dispunnd de grade diferite: oamenii cu un grad nalt de optimism tind s dein stri de spirit sau dispoziionale sufleteti bune, s fie performani, s se bucure de o sntate fizic i psihic mai bun.

3. Autodeterminarea - prin satisfacerea nevoii de competen, nevoii de ataament, nevoii de autonomie n manifestrile fiecrui individ, reprezint o motivare a existenei sale i condiia de a fi capabil n a-i ndeplini potenialul propriu i de a crete progresiv ctre preocupri mai nalte n decursul ntregii sale viei. Autodeterminarea este susinut de satisfacerea unor nevoi cum ar fi: nevoia de competen, nevoia de ataament,nevoia de autonomie. Cnd aceste nevoi sunt satisfcute existena individului se afl ntr-o condiie de motivare intrinsec, el fiind capabil de a-i ndeplini potenialitile i apt de a veni progresiv n ntmpinarea unor preocupri mai nalte. Este vorba nu de satisfacerea accidental a nevoilor, ci de satisfacerea lor de-a lungul ntregii viei, pentru ca individul s experimenteze un sens continuu al integritii i strii de bine, de asemenea, nu este vorba de satisfacerea doar a unei dintre ele, ci a tuturor: aa cum oamenii nu pot tri doar cu ap dar fr mncare, tot aa ei nu pot tri dect dac i satisfac toate cele trei nevoi psihologice fundamentale. Tendina spre autodeterminare nu are doar efecte pozitive ci, n anumite condiii i negative deoarece ea d natere n plan psihologic la un efect de tiranie, un exces de libertate putnd duce la insatisfacie i depresii. Povara responsabilitii pentru alegerile libere, autonome, devine adesea mult prea grea conducnd n final la insecuritate i regrete, deoarece pentru muli oameni alegerea individual nu este nici ateptat, nici dorit.O mare importan o are doborrea mitului libertii individuale i stabilirea constrngerilor culturale care sunt necesare pentru ca vieile oamenilor s fie satisfctoare i pline de sens.

4. nelepciunea - capacitatea de organizare a cunoaterii i motivarea n raport cu informaiile i experienele, cu integrarea credinelor i legilor ntr-un sistem de soluii la problemele fundamentale ale existenei. nelepciunea, ca o capacitate de organizare cognitiv i motivaional a informaiilor i experienelor cu scopul de a atrage i ncuraja obinerea succesului, este vzut ca integrarea celor mai bune credine subiective i legi ale vieii care au fost selectate i decantate prin experimentarea vieii de mai multe generaii. Este definit ca un sistem expert de cunoatere privitoare la soluiile pragmatice fundamentale ale existenei.

5. Creativitatea i talentul, care pot asigura obinerea excelenei, adic, prin cultivarea lor se tinde ctre atingerea unor performane deosebite n activitile ntreprinse. Creativitatea i talentul sunt vzute ca trsturi ce asigur obinerea excelenei, a unor performane deosebite n activitile ntreprinse. Fenomene precum automotivarea, atitudinea suportiv, cultivarea, meninerea i dezvoltarea excelenei sunt temele predilecte ale autorilor care s-au ocupat cu studiul acestor trsturi.

6. Aprrile mature, care reduc conflictul i disonana ce pot apare n decursul proceselor de cunoatere. Aprrile mature ofer un timp mental pentru diminuarea sau producerea schimbrilor din realitate i din imaginea de sine, atunci cnd acestea sunt forate, bruscate, obligate a se consuma sau pot domoli conflictele de contiin. Aprrile mature axate pe gsirea i practicarea soluiilor proactive, creatoare, l propulseaz pe om spre o via fericit i de succes. Defensele adulte sunt total diferite de cele promovate de psihanaliz care fac din om mai degrab o victim dect un nvingtor. Ele sintetizeaz i atenueaz i nu neaga, nu deformeaz sursele de conflict ale comportamentului uman. Aprrile mature reduc conflictul i disonana cognitiv, ofer un timp mental pentru diminuarea schimbrilor din realitate i din imaginea de sine atunci cnd acestea sunt forate, bruscate a se schimba, de asemenea ele potolesc conflictele de contiin.

Dup prerea lui Zlate cele 6 caracteristici \ trsturi ale personalitii pozitive ar putea fi reduse la trei i anume:

bunstarea spiritual, constituind variabila intermediar care se interpune ntre intrrile i ieirile,

autoreglarea, mecanismul transformator si de autosusinere,

performana, finalitatea spre care tinde personalitatea.

Cunoaterea trsturilor personalitii pozitive va o mare valoare: ea va ajuta tiina cum s lupte i mai ales s previn suferinele de ordin mental, n aceeai msur ca suferinele fizice, ea i va ajuta pe psihologi s nvee cum s construiasc acele caliti care s ajute oamenii i comunitile, nu doar s ndure i s supavieuiasc, ci s i nfloreasc, oamenii ar trebui s recurg la optimism nu oricnd, ci doar atunci cnd viitorul poate fi schimbat prin gndire pozitiv, spre deosebire de situaia n care este loc de ndoial i cnd mai nimerit este sperana. Una dintre problemele cu care se confrunt cercetarea psihologiei pozitive este aceea a determinrii: condiiilor, factorilor, situaiilor de utilizare flexibil, eficiena trsturilor de personalitate.

Modificarea scopului psihologiei pozitive fa de cea tradiional, reflect un progres esenial, acela de a face viaa mai sntoas fizic iar pe oamenii normali mai puternici i mai productivi, i va activa potenialul uman cel mai nalt (prin concentrarea pe cauzele dezechilibrelor psihice pot fi prevenite suferinele fizice). Deasupra acestui scop se afl un altul, i mai important, acela de a-i face pe oameni s neleag c viaa merit s fie trit. Curente n Psihologie

C U P R I N S

1. Introspecionismul2. Freudismul3. Neofreudismul4. Behaviorismul - Behaviorismul tradiional5. . Neobehaviorismul6. Psihologia conduitei 7.Psihologia acional

8.Psihologia umanist9. Psihologia pozitiv

PAGE 24


Recommended