Home >Documents >Cuplul, familia, dragostea (3)

Cuplul, familia, dragostea (3)

Date post:10-Jun-2015
Category:
View:914 times
Download:3 times
Share this document with a friend
Transcript:

Cuplul, familia, dragosteaPartea a III-a

Dragostea n epoca romanticn epoca clasic, conflictul ntre iubire i datorie (ctig ntotdeauna datoria n teatrul clasic francez); Iubirea e privit ca o slbiciune, nu ca o virtute. n epoca romantic, dragostea este credina, religia fericirii terestre. (A. de Musset)

Victor Hugo considera iubirea, chiar parte din suflet. E de aceeai natur. Dragostea e ca o scnteie divin i ca sufletul, i tot ca el e incoruptibil, indivizibil, nepieritoare. E un punct de foc n noi, nemuritor i infinit, pe care nimic nu-l poate mrgini i nimic nu-l poate atinge. l simi arznd pn n maduva oaselor i-l vezi strlucind pna n adncurile cerului.

Iubire / Cstorie n sec. XVIII-XIX Cstoriile erau cel mai frecvent aranjate de familii; indivizii nu aveau libertate n alegerea partenerului; Superioritatea absolut a soului fa de soie: Femeia mritat nceteaz a mai fi un individ responsabil: celibatar sau vduv, ea este mult mai responsabil. (Michelle Perrot)

Femeia este privit ca un copil minor (de ex., nu poate dispune de salariul ei, abia o lege din 1907 i confer, n spaiul francez, acest drept); Cstoria este rezultatul unei negocieri, aspectele financiare sunt eseniale (foile de zestre, contractele de dot); Judecata privitoare la stricarea fecioriei i consecinele ei (pricinile se judecau la Departamentul de Cremenalion din Bucureti sau la Mitropolie)

Constrngerea de a lua de soie femeia curtat / compromis Pe vremea aceea nu era lucru lesne de a fi galant i nu fiecine ndrznea a face curte. Cnd un tnr punea gnd ru pe o fat, el putea s dea cu ochii de tatl sau de fratele ei i atunci, nici una nici dou, popa i i cnta Isaiia dnuiete i cstoria, dei silit, era valabil. (Ion Ghica)

Cstoria e mai important dect dragostea acesta e firul care o cluzete pe ea n via, de cnd nelege c e fat, iar nu biat, i pn cnd nchide ochii, mpcat c a lsat casa n bun rnduial, c bieii ei nva la coli mari i c fetele ei au neles, la rndul lor, c dragostea e mai puin important dect cstoria. (Ioana Prvulescu, n intimitatea secolului 19)

A doua jumtate a sec. al XIX-lea ncercarea de a face s coincid cstoria cu dragostea;

Nefericirea provocat de incompatibilitatea gusturilor celor 2 parteneri conduce adesea la gesturi adulterine (ex: Doamna Bovary)

Pasiunea n romantism Alfred de Musset i George Sand se cunosc n 1833, cnd el avea 23 de ani i ea 29; Povestea iubirii lor (1833-1835) transpare n coresponden, dar i n literatur: Alfred de Musset Confesiunile unui copil al secolului; George Sand Ea i El

George Sand, (Aurore Dupin, baroana Dudevant), (1804-1875)

George Sand i Chopin (1837-1847)

Iubirea este un element important n construirea modernitii; n jurul ei se inoveaz o suit de gesturi, de conduite, se creeaz gusturi noi, o muzic i o literatur diferite

Martin Buber (1878-1965), Eu i Tu (1923)Lumea i se prezint omului ntr-o dubl ipostaz, potrivit dublei sale atitudini. Atitudinea omului este dubl potrivit naturii duale a vorbelor fundamentale pe care el le poate rosti. Vorbele fundamentale nu sunt cuvinte izolate, ci perechi de cuvinte. Una dintre vorbele fundamentale este perechea de cuvinte Eu-Tu.

Simone de Beauvoir (1908-1986) Asumarea libertii personale; Reinventarea cuplului (Beauvoir-Sartre); opoziia dintre strategiile familiale i independena, non-conformismul cuplului modern; chestiunea afinitilor elective; Inferioritatea femeii nu este natural, ci construit social, cultural; Distincia sex / gen avant la lettre;

Simone de Beauvoir"Je maintiens tout fait la formule : Tout ce que jai lu, vu, appris pendant ces trente annes mont confirme dans cette ide. On fabrique la fminit comme on fabrique dailleurs la masculinit, la virilit." (Le Monde, 1978)

Atitudinea feminist fa de cstorie Nu m-am mritat niciodat, fiindc n-am simit nevoia. Am trei animale de cas care-mi in perfect loc de so. Am un cine, care sforie toat noaptea, un papagal care njur mcar o dat pe zi i un motan care vine foarte trziu acas, sear de sear. (Marie Corelli)

Martin Heidegger i Hannah ArendtIubirea ca destin Se cunosc n 1925, cnd Heidegger avea 36 de ani, era cstorit de 7 ani cu Elfriede Petri i avea 2 copii (Jrg i Hermann); iar Hannah avea 19 ani (era studenta lui); Derrida a asemnat aceast relaie cu cea dintre Ablard i Hlose.

Iubirea ce transpare din corespondena celor 2 (cf. G. Liiceanu, Despre seducie) Iubirea ca irumpere n viaa obinuit a ceva neobinuit i cruia nu i te poi opune; Iubirea ca posibilitatea cea mai bogat a fiinei umane; Iubirea ca prezen n absen.

Iubirea n a II-a jumtate a sec. XX Desctuarea formelor de manifestare ale iubirii odat cu micarea Hippie, care a influenat mai multe generaii, ncepnd cu anii 60 ai sec. XX; Libertatea sexual; Micrile feministe lupt n favoarea contracepiei i a dreptului femeii de a-i gestiona propriul corp

Consecine ale noii viziuni asupra dragostei i a familiei Coabitarea juvenil; Familiile monoparentale; (n Frana, n 1981, 10% din copii sunt crescui de un singur printe, de regul, mama); Crete nr. copiilor nscui n afara unei cstorii, dar recunoscui de taii biologici.

Bibliografie selectiv tefan LEMNY, Sensibilitate i istorie n secolul XVIII romnesc, Buc., Ed. Meridiane, 1990, cap. Aventura cuplului; Constana GHIULESCU-VINTIL, Focul Amorului. Despre dragoste i sexualitate n societatea romneasc (1750-1830), Buc., Ed. Humanitas, 2006;

Bibliografie selectiv Istoria vieii private, (coord.) Ph. Aris i G. Duby, vol. VII, trad. de Narcis Zrnescu, Buc., Ed. Meridiane, 1997, cap. Cstorie i menaj; Istoria vieii private, (coord.) Ph. Aris i G. Duby, vol. IX, trad. de Constana Tnsescu, Buc., Ed. Meridiane, 1997, cap. Familia informal;

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended