+ All Categories
Home > Documents > cuplul Familia, Dragostea (1)

cuplul Familia, Dragostea (1)

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: sol4u
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 35

Transcript
  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    1/35

    Dragostea, cuplul, familia.

    Viaa ntre Eros iAgap.Sentimentul fapt natural sau

    cultural?O istorie a stilurilor de a iubi

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    2/35

    Dragostea

    Fenomen multidimensional: biologic, psihologic,social i cultural;

    Form de comunicare cu cellalt (comunicareainterpersonal);

    Ca i fenomenul morii, iubirea este un actnatural, transformat n act cultural prinintermediul reelei de gesturi i rituri cu care l

    nconjurm

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    3/35

    Tipuri de iubire i semnificaiile lor

    1. EROS dorin, iubire pasional; ncosmogoniile spaiului grecesc, Eros era privitca o for motrice, capabil s uneascelementele contrare, antagonice;

    Mitul androginuluidin Banchetulplatonician

    Iar dragostea nu este altceva dect un numepentru dorina noastr ptima de a fi din nou

    ntregi.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    4/35

    Erosul platonician

    Presupune o comunicare cu lumea ideilor i, nacelai timp, o revrsare a iubitorului n fiinacelui iubit i o curgere mpreun ctre altceva;

    Relaia instituit este jocul aproape departe(frumuseea celui de aproape, a celui iubit, e

    capabil s transporte, s trimit ctre lumeadepartelui) a se vedea discursul Diotimei dinBanchetul(treptele iubirii)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    5/35

    2. PHILIA iubirea pe care o presupuneprietenia; ea implic o anumit intimitate,COMUNIUNEA, COMUNICAREAAUTENTIC a celor ce o mprtesc;

    3.AGAP iubirea raional, bazat pe oevaluare a celui iubit; iubire cu caractermoral; presupune fenomenul valorizrii

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    6/35

    Agap, Catacomba Sf. Calixt

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    7/35

    Sentimentele sunt FAPTE NATURALEsau CULTURALE?

    Putem nelege din afar, dintr-o altepoc i dintr-un alt spaiu cultural,sentimentele celor care nu mai sunt,modul lor de a iubi, de a se raporta ladragoste, cuplu, sexualitate?

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    8/35

    Sentimentul ca fapt natural(cf. Daniel Goleman, Inteligena emoional,

    Buc., Ed. Curtea Veche, 2001)

    Nucleul amigdalian (situat n creier) esteresponsabil de trirea emoiilor i dememoria afectiv;

    Avem 2 creiere, 2 mini i 2 feluridiferite de inteligen: cea raional icea emoional. Felul cum reuim nvia este determinat de ambele nuconteaz doar IQ-ul, ci i inteligena

    emoional.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    9/35

    Sentimentul ca fapt cultural, influenatde mentalitatea epocii

    Jean-Louis Flandrin i-a propus s

    investigheze sentimentele legate de ideeade dragoste, de sexualitate sau decstorie pornind de la titlurile crilorpublicate ntr-o anumit perioad (n

    spaiul francez)Sec. al XVI-lea / 1961

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    10/35

    Sec. XVI 1961

    77Amor(uri)

    1Concubinaj

    6Adulterium

    2Adulter

    2Menaj

    1Logodn

    10Nunt

    19A se cstori

    66Cstorie

    14Matrimoniu,matrimonial

    1Celibat

    5Divor

    26Amor(uri)

    1Concubinaj

    1Flirt

    Adulter

    1Menaj

    Logodn

    2Nunt

    A se cstori

    31Cstorie

    10Matrimonial2Celibat

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    11/35

    Atitudini fa de iubire

    Sentimentul amoros i are, ca toate celeomeneti, evoluia i istoria sa, careseamn foarte mult cu evoluia i istoria

    unei arte. n el se succed stilurile.Fiecare epoc i are stilul su de aiubi. n fapt, fiecare generaie modific

    permanent, ntr-un grad sau altul, regimulerotic al celei antecedente.

    (Jos Ortega y Gasset)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    12/35

    ndrgostire / Iubire

    Iubirea este un proces de cristalizare, eapresupune o mare doz de miraj, de imaginiadugate fiinei de care ne ndrgostim;

    La om, a vedea lucrurile cu att mai mult ale aprecia! nseamn totdeauna a lecompleta.(Jos Ortega y Gasset)

    Iubirea implic i o form de SEDUCIE (seduco,-ere a duce de o parte, a trage la o parte);

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    13/35

    G. Liiceanu, Despre seducie,(Bucureti, Ed. Humanitas, 2007)

    La captul oricrei seducii se nate olume aparte, adic tocmai lumea care arezultat din separaia pe care o instituie

    seducia, din acea ducere-i-luare-de-o-parte. Cel care a fost sedus a fost scosdin ordinea obinuit a lumii, a fost luatde o parte, iar partea aceea are ca

    specific faptul de a fi doar aseductorului i a celui sedus. Prin actulseduciei ei sunt rpii din lumeaaceasta.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    14/35

    Aventura cuplului Protoprinii

    Atunci Domnul Dumnezeu a adus asupra luiAdam un somn adnc i el a adormit; i a luatuna din coastele lui i locul ei l-a plinit cu carne.Iar coasta pe care Domnul Dumnezeu o luase

    din Adam a prefcut-o n femeie i a dus-o laAdam. i a zis lui Adam: De data aceasta iatos din oasele mele i carne din carnea mea! Ease va numi femeie pentru c a fost luat dinbrbatul ei. De aceea va lsa omul pe tatlsu i pe mama sa i se va lipi de femeia sai cei doi vor fi un trup.

    (Facerea 2, 21-24)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    15/35

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    16/35

    Lucas Cranach,Eva

    Eva < (ebr.) Hawwa =

    via.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    17/35

    Persoana este o realitate polarizat:trup i suflet

    Exist EPOCI CORPORALISTE

    (Antichitatea; Renaterea; Sec. XX);

    EPOCI SPIRITUALISTE (Evul Mediu)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    18/35

    Antichitatea

    Epopeea lui Ghilgame prin intermediulerosului, Enkidu trece de la starea de animalitatela cea de umanitate:

    Enkidu se simte mpuinat, mersul nu-i mai e caaltdat, n schimb mintea i s-a deteptat,ntorcndu-se, se aaz la picioarele curtezanei;i privete chipul i se minuneaz de el i ia

    aminte la spusele ei.

    Ea i vorbea i el i sorbea cuvintele; dndu-iseama, n sfrit, de propria-i fiin.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    19/35

    Antichitatea

    n antichitate, tristeea n iubire nu i avea sursan nemplinirea dorinei, a cuplului, ci ndesprirea crud, prin moarte, a celor 2

    ndrgostii (ex: Orfeu i Euridice);

    Antichitatea este o epoc a senzualitiinecenzurate, ritualurile maritale au caracterorgiastic; simbolismul falic este prezent n toateartele vizuale (ex: frescele de la Pompei);

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    20/35

    Cupluri celebre al antichitii(surprinse n epopeile homerice, n Eneida

    lui Vergilius sau n versurile lui Ovidius,Heroide)

    Ulise i Penelopa; Paris i Elena; Ahile i Briseis;

    Eneas i Didona;

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    21/35

    Ovidius, Ars amandi; Remediaamatoris

    Reete pentru cucerirea victimei; Sfaturi privind frumuseea corporal i spiritual; Leacuri pentru ndrgostii:

    Leciile mele, venii, le-nvai, voi inimi zdrobite,Voi nelai n dragostea voastr, amar nelat,

    Leacul iubirii voi tot de la mine acum ascultai-l.Eu v-am rnit eu leacul vi-l dau cu aceeaimsur.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    22/35

    Cuplul n antichitate. Modelul roman

    Cstoria act privat, nescris (nu existvreun document de consemnare a cstoriei),fr un anumit ritual;

    De ce se cstoreau romanii? (Paul Veyne) Cstoria devine treptat o ndatorireceteneasc, pentru perpetuarea unui anumitnumr de ceteni;

    Cstoria este un izvor de griji, o tim cutoii; se cuvine totui s ne cstorim, dinspirit cetenesc.

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    23/35

    Schimbarea de accent adus decretinism

    n antichitatea greco-roman, sexualitatea,plcerile trupului sunt privite ca elemente fireti,pozitive;

    Sistemul cretin de gndire se refer la odiversitate de pcate trupeti legate desexualitate; chiar i n interiorul cstorieisexualitatea nu mai este acceptat dect nvederea procrerii;

    Evangheliile i Epistolele stabilesc ntietateafecioriei fa de cstorie i nu recunosc dectcstoria monogam i indisolubil;

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    24/35

    Evul Mediu Idealul iubirii curteneti(ncepnd cu sec. al XII-lea)

    Doamnele din sudul Franei au impus unideal de cavaler marcat de bravur icurtenie i un ideal de iubire (fin amor,vrai amor);

    Relaia dintre ndrgostit i Doamna saurmeaz tiparul vasalic (poetul se afl n

    slujba Doamnei, precum vasalul nserviciul Seniorului su: el i datoreazomagiul, ceremonie prin care un cavaler

    se declar a fi supusul unui senior).

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    25/35

    Evul Mediu

    n Evul Mediu, lirica trubadurilor i a truverilorcreeaz un nou tip de Eros dragosteacurteneasc (melodia dorinei nesatisfcute Johan Huizinga);

    Femeia adorat (madonizat) n liricatrubadurilor era ntotdeauna o femeie mritati nu o fecioar;

    Triunghiul conjugal (Senior, Doamn, Vasal);

    S i it li i ii l i

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    26/35

    Spiritualizarea pasiunii carnale, prinamestecul a trei tipuri de influene:

    1. Sensul ascensional al platonismului(iubirea care naripeaz);

    2. Slujirea de tip feudal;

    3. Adoraia credincioas de tip hristic.

    Se elaboreaz o adevrat ars amandi

    (bazat pe reguli stricte de comportament;un fel de bune maniere referitoare ladragoste);

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    27/35

    Epoci predominant masculine i epocipredominant feminine

    Evul Mediu timpuriu a fost o epoc viril.

    Femeia nu intervine n viaa public. Brbaii se

    ndeletnicesc cu ocupaia rzboinic i, departede doamne, tovarii de arme se destind npetreceri barbare cu butur i cntece. Aldoilea Ev Mediu (...) se caracterizeaz tocmai

    prin ascensiunea deasupra orizontului istoric aastrului feminin.

    (Jos Ortega y Gasset, Studii despre iubire,Buc., Ed. Humanitas, 1991)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    28/35

    Obiceiul de a purta la turniruri vlul

    sau cmaa femeii iubite obiectecare pstreaz mirosul prului sau altrupului iubitei

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    29/35

    Iubirea de departe

    n iubirea curteneasc, esenial esteDISTANA (n spaiu, n timp, distana de poziiesocial, distana dintre adorat i adorator);

    i aflai c e adevrat:Un brbat iubete, cu inim aleas,O femeie pe care n-a vzut-o niciodat,

    Doar pentru c a auzit c este ludat.

    (Jaufr Rudel poetul iubirii de departe)

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    30/35

    Julia Kristeva identific pentru perioadamedieval domnia exclusiv asentimentului i a sensibilitii; eul nu se

    desemna ca identitate fundamental, ciprin armonioas identificare cu cellalt;

    Eul-pasiune (Ego affectus est).

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    31/35

    Modelul iubirii curteneti invit laspiritualizarea pasiunilor, la stpnirea desine;

    Din acest tip de cortezia s-a inspiratscrisul lui Dante sau al lui Petrarca(cluzii de muze inspiratoare Beatrice i Laura);

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    32/35

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    33/35

    ncepnd cu sec. al XIV-lea, anumite ordineclugreti franciscanii i dominicanii

    ncearc s se insereze n viaa privat

    a familiilor, s participe la deciziileimportante legate de cstorie, prin tainaspovedaniei i prin predici;

    Se dezvolt astfel o pastoral a vieiiprivate a cuplului;

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    34/35

    Bibliografie orientativ

    Platon, Banchetul, trad. de Petru Creia, Buc.,Ed. Humanitas, 1995;

    Johan HUIZINGA,Amurgul Evului Mediu. Studiudespre formele de via i de gndire dinsecolele al XIV-lea i al XV-lea n Frana i nrile de Jos, trad. de H. R. Radian, Buc., Ed.Meridiane, 1993, cap. Stilizarea dragostei iFormele convenionale ale dragostei;

  • 8/14/2019 cuplul Familia, Dragostea (1)

    35/35

    Bibliografie orientativ

    Jos ORTEGA Y GASSET, Studii despre iubire,trad. de Sorin Mrculescu, Buc., Ed. Humanitas,1991;

    Gabriel LIICEANU, Despre seducie, Buc. Ed.Humanitas, 2007;

    Paul EVDOKIMOV, Taina iubirii. Sfinenia uniriiconjugale n lumina tradiiei ortodoxe, Buc., Ed.Christiana, 1999.


Recommended