Date post: | 07-Sep-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | alecsandra-bologa |
View: | 19 times |
Download: | 0 times |
Noiuni generale privind etica afacerilor i responsabilitatea social
1.1. Etica afacerilor
Ce este etica n afaceri?
Etica n afaceri (1)
Perspectiva etic, fie implicit n comportament, fie enunat explicit, a unei companii sau a unui individ ce
face afaceri.
Scel set de principii sau argumente care ar trebui s guverneze conduita n afaceri, la nivel individual sau colectiv.
Etica n afaceri (2)
Studiul situaiilor, activitilor i deciziilor de afaceri n care se ridic probleme n legtur cu (ceea ce este moralmente) bine i ru.
Etica n afaceri (3)
Se refer la stabilirea unui echilibru ntre performanele economice i cele sociale ale firmei.
Preocuprile normative (1)
1. De ordinul nti (din interiorul moralitii):
Ce este bine i ce este ru?
Poate exista o moral ntemeiat pe virtuisau pe drepturi?
Preocuprile normative (2)
2. De ordinul doi (fundamentele gndirii
etice, valorice):
Putem justifica judecile de valoare?
Exist fapte morale?
Putem vorbi cu sens despre adevruri morale/valorice?
Preocuprile normative (3)
3. Ale moralei practice:
Este acceptabil pedeapsa cu moartea?
Este justificat avortul?
Niveluri de aplicare ale eticii
afacerilor (1)
1. Nivelul micro: se stabilete ntre indivizi n baza principiului corectitudinii schimbului.
Din perspectiv microeconomic, etica este adesea asociat cu ncrederea (furnizorilor, clienilor, angajailor, comunitii).
Niveluri de aplicare ale eticii
afacerilor (2)
2. Nivelul macro: se refer la reguli instituionale sau sociale ale economiei, ale lumii afacerilor.
Conceptele centrale cu care se opereaz pentru acest nivel sunt: dreptate i legitimitate.
2. Nivelul macro
Care e scopul pieei libere?
Este proprietatea privat un drept prioritar?
Este corect sistemul de reglementare al
pieei?
Ce rol trebuie s aib statul n afaceri?
Sunt corecte i echitabile politicile de impozitare aplicate firmelor?
Niveluri de aplicare ale eticii
afacerilor (3)
3. Nivelul corporaiilor
Discuiile etice se refer preponderent la rolul jucat n societate, la responsabilitatea
social i internaional a corporaiilor.
1.2. Responsabilitatea social
Literar prin responsabilitate se nelege obligaia:
de a rspunde,
de a da seam de ceva,
de a manifesta o atitudine contient fa de obligaiile sociale.
Responsabilitatea
Solidaritatea persoanei umane cu actele sale, recunoscndu-se ca autor i care, lund n considerare inteniile, i asum meritele i ne-meritele, ceea ce implic deci contiin i libertate pentru agent.
Responsabilitatea
Forma suprem de manifestare a socialitii.
Ca valoare etic funcioneaz ca o marc a umanului, ca o born ce delimiteaz umanul de inuman, cultura de natur, civilizaia de barbarie.
Responsabilitatea = relaie de 3 termeni:
1. Ppersoana responsabil;
2. Domeniul de responsabilitate: sarcini,
aciuni, atitudini;
3. Instana creia se d socoteal: tribunal, contiina individual, opinia public, Dumnezeu.
Responsabilitatea nu este o noiune specific moralei.
Exist i alte feluri de responsabiliti, n afar de cea moral:
Responsabilitatea juridic,
Responsabilitatea politic,
Responsabilitatea tiinific,
Responsabilitatea practic,
Responsabilitatea social etc.
D. Gusti (1969)
Afirm c responsabilitatea individualeste direct proporional cu nivelul responsabilitii colective.
Chiar dac este un atribut al individului, responsabilitatea are origini i criterii obiective i exterioare n raport cu individul, ndeplinind o funcie social.
D. Gusti (1969)
Evideniaz dublul aspect al responsabilitii:
1. Un caracter obiectiv: responsabilitatea pe care o avem fa de sanciunile legii sau fa de opinia public;
2. Un caracter subiectiv: responsabilitatea pe care o simim fa de sanciunile propriei noastre contiine.
Responsabilitatea difer de rspundere
Responsabilitatea impune asumarea
contient a consecinelor activitii ntreprinse din liber iniiativ.
Rspunderea reprezint obligaia exterioar de a ndeplini o activitate impus, conform dispoziiei primite.
Rspunderea are n vedere respectarea sau nerespectarea unor norme, reguli,
prescripii, n general (obligaii,interdicii), individualiznd un rol pasiv.
Responsabilitatea se ntemeiaz pe relaii, raporturi neobligatorii (nenormate efectiv), pe valori libere ale omului; dac exist anumite normative acestea sunt acceptate valoric de ctre individ, acesta deinnd rolul activ.
Rspunderea asigur condiia minimal a individului n societate, prin respectul
pentru normele sociale i din dorina de a contribui la funcionarea normal a relaiilor n societate.
Responsabilitatea nseamn un anumit grad de trezire, care ne ajut s recunoatem cauzele i consecinele fenomenelor, a sluji interesele comune,
situate mai presus de cele individuale.
Cuvntul social
Etimologic, provine din latinescul socialis, adic fcut pentru societate.
n sens larg, prin social se nelege tot ceea ce vizeaz societatea ca ansamblu articulat de relaii i structuri: economicul, politicul, culturalul etc.
n sens restrns, prin social se neleg condiiile de via ale indivizilor i grupurilor, precum i relaiile dintre aceste entiti.
Responsabilitatea social
Cea mai nalt expresie a personalitii civice (individul i asum responsabilitatea aciunilor sale sub toate aspectele: moral, juridic, politic, profesional, social etc.),
ceea ce denot faptul c responsabilitatea nu este un fenomen exclusiv moral.
Responsabilitatea firmei
Indiferent de domeniul de activitate,
firmele au o dubl responsabilitate:
Economic (creterea profitului, dezvoltarea afacerii etc.),
Social (produse/servicii de calitate, respectarea mediului nconjurtor, crearea unui mediu de lucru sigur etc.).
1.3. Scurt istoric al interesului pentru etica
afacerilor i a responsabilitii sociale
Afacerile nu au fost dintotdeauna
considerate drept ocupaii respectabile.
Negustorii trecutului erau stigmatizai, lipsii de respectabilitate, considerai cu ndeletniciri neonorabile.
Aristotel fcea distincia ntre oeconomica (gospodrire privat, cu scopuri familiare) i hremastica(schimburi economice a cror scop este profitul).
Prima practic avea o ncrctur etic, era considerat esenial pentru existena unei societi.
Cea de-a doua avea o singur dimensiune, cea a profitului, fiind considerat egoist.
n secolele timpurii ale erei cretine Sfntul Augustin a fost de acord cu
agricultura, comerul, meteugul la scar mic prin practicarea unui pre just.
Perceperea dobnzii pentru banii
mprumutai era considerat o practic imoral.
Mai mult, se cerea bogailor ca dup acoperirea propriilor nevoi modeste, s cedeze sracilor restul bogiei.
Schimburile comerciale, activitatea
cmtreasc au avut mereu aceeai interpretare: ocupaii lipsite de dimensiune moral, cu utilitate pur economic.
Imaginea acestei separaii a durat pn n secolul al XVIII-lea.
Cicero vorbea totui despre corectitudine n tranzacii, ca dimensiune moral a afacerilor.
Luther (1483-1546) considera c lenevia i trndvia sunt nenaturale, accentund importana profesiunii.
n opinia sa, cea mai bun cale de a servi pe Dumnezeu este de a ndeplini
sarcinile unei profesii ct de bine poate
individul.
Calvin (1509-1564), reformator al
cretinismului, era de prere c toi trebuie s fie harnici i s munceasc.
Profiturile ctigate nu trebuie s fie tezaurizate, ci trebuie investite n munci
noi.
n anii 1700 cretinismul a ajutat la apariia i dezvoltarea elementelor necesare expansiunii comerului i afacerilor.
Munca a nceput s fie privit ca ceva de valoare, individul era ajutat s se concentreze asupra valorii produsului muncii etc.
Totui, este important de reinut faptul c, gestionarea i folosirea banilor n scopul obinerii dobnzii n tradiia cretin erau considerate drept pcatul de moarte al cmtriei.
n anii premergtori formrii capitalismului sunt de remarcat
preocuprile societii de a reglementa relaiile corecte ntre oameni.
Astfel, tot n secolul XVII apare
Elizabethan Poor Law, lege progresist la acea vreme, n care colectivitile erau considerate rspunztoare pentru soarta celor nevoiai, stabilind o tax pentru srcie asupra pmntului aflat n posesia celor nstrii.
Locke (1632-1704) i-a ndreptat atenia spre dreptul proprietii private:
individul are dreptul de autoprezervare (autopstrare), de aici avnd dreptul asupra acelor lucruri care sunt
necesare acestui scop.
J. J. Rousseau (1712-1778) a vzut societatea i chiar idealurile iluminismului (cultur, progres) ca ducnd la o concuren nesntoas, la autointeres exagerat, la distrugerea
societii simple.
Era de prere c proprietatea privat distruge egalitatea i conduce la egoism, dominaie i servitute.
Adam Smith (1723-1790) (economist i filosof al moralei) lanseaz conceptul de homo oeconomicus, insistnd asupra responsabilitii de a obine profit din toate aciunile.
Smith, printele sistemului de ntreprindere liber, detaliaz clar principiile eseniale care opereaz i guverneaz n teoria economic a afacerilor:
diviziunea muncii,
piaa concurenial liber,
maximizarea profitului etc.
Adam Smith n Avuia naiunilor (1776) canonizeaz noua credin (versiune popular):
Lcomia e bun!
n plin avnt, capitalismul nu a oferit
ntotdeauna o protecie a intereselor tuturor membrilor societii ceea ce a determinat apariia unor acte normative care au ncercat s elimine abuzurile sociale.
Tehnologizarea, privatizarea,
industrializarea, dezvoltarea nevoilor i a consumului, conduc societatea ntr-o
direcie n care apare i nevoia reglementrilor etice a afacerilor.
Legea Sherman Antitrust (1876), primul
cod de etic ndreptat mpotriva abuzurilor grosolane ale celor implicai n afaceri,
Wembley Code of Etichs (1924) sau
Consumer Bill of Right (1962),
promovat de J. F. Kennedy, prin care guvernul american devine garantul
corectitudinii afacerilor fa de consumatori.
Teoreticienii de orientare liberal:
succesul este o virtute,
srcia este un viciu,
bogia devine sursa de noblesse oblige.
Bogia este generatoare de obligaii morale, pe cnd srcia este generatoare de probleme morale.
n ara noastr mult timp termenul de afacere avea o conotaie negativ fiind asimilat unui fapt reprobabil,
speculaiei, nelciunii n dauna interesului public sau privat.
Gunon semnala:
este o iluzie foarte rspndit convingerea c relaiile stabilite pe baza schimburilor comerciale pot servi la apropierea i nelegerea ntre popoare, cnd, n fond, ele au exact efectul contrar. Materia [] este n mod necesar multiplicitate i diviziune, deci surs de lupt i de conflicte; de aceea, indiferent c e vorba de popoare sau de indivizi, domeniul economic nu poate fi dect unul al rivalitii de interese!
Raportul dintre etic i afaceri:
Teza incompatibilitii dintre etic i afaceri.
Teza compatibilitii dintre etic i afaceri.
Teza incompatibilitii dintre etic i afaceri (1)
Nu exist responsabiliti etice n afaceri, deci, nu exist etic n afaceri.
Afacerile ca joc de poker: afacerea este un joc competitiv i de strategie. Jocul ndeamn la nencredere fa de ceilali participani. El ignor ideea de prietenie. Nu amabilitatea i sinceritatea, ci viclenia i ascunderea atuurilor i inteniilor sunt vitale n poker.
Teza incompatibilitii dintre etic i afaceri (2)
Scopul jocului este de a ctiga, i, dac cineva joac dup regulile jocului, reguli complet diferite de regulile morale ce susin cooperarea i grija fa de ceilali, comportamentul su este corect.
Teoria economic devalorizeaz substana moral, n sensul c majoritatea managerilor pun accentul n ntregime pe maximizarea profiturilor, cu orice pre.
Exist unii manageri care argumenteaz mpotriva eticii n afaceri:
Rezultatele unor afaceri dubioase nu sunt ntotdeauna ntru-totul negative.
Maximizarea profitului este unicul standard moral al managerilor iar unii ctig sume foarte mari folosindu-se i de practici imorale.
Exist cazuri de nclcare a legii soldate cu succes, crime care rmn nerezolvate i criminali neprini.
mpotriva asocierii etic-afaceri sunt, n principal, urmtoarele mituri:
Etica n afaceri este mai degrab o religie dect o tiin managerial;
Etica n afaceri este o disciplin bun pentru filosofi, academicieni i teologi;
Angajaii notri au un comportament etic, deci nu avem nevoie de etic n afaceri;
Organizaia noastr nu are probleme cu legea, deci este etic.
Teza compatibilitii dintre etic i afaceri
Abordarea minimalist se refer la teza conform creia ntr-o societate liber exist o singur responsabilitate social n afaceri aceea de a utiliza resursele afacerii i de a o angaja n activiti desemnate s sporeasc profiturile, atta timp ct sunt respectate regulile jocului, adic, angajarea ntr-o competiie deschis i liber, lipsit de neltorie i fraud.
Abordarea maximalist explic faptul c responsabilitatea n afaceri presupune mai mult dect realizarea de profit.
Avem n vedere teoria stakeholders i teoria responsabilitii sociale corporatiste.
Roger B. Smith, fost preedinte i director executiv la General Motors, a afirmat c
practicarea eticii nseamn pur i simplu o afacere
bun!