+ All Categories
Home > Documents > CRISTINA GELAN, Istoria Gandirii Politice

CRISTINA GELAN, Istoria Gandirii Politice

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: florin-andreas
View: 150 times
Download: 8 times
Share this document with a friend

of 80

Transcript

ISTORIA GNDIRII POLITICEPrimele premise etimologice ale termenului politic ne trimit la Polis-ul grecesc, care nsemna cetate, stat i derivarea acestuia Politeia, nsemnnd constituie, regim politic. Actualmente politica se traduce prin tiina guvernrii statului, arta guvernrii unui stat sau arta i practica guvernrii societilor umane, maniera guvernrii unui stat, a conducerii afacerilor naionale ale unui stat. Dup unii exegei (pe pild, Lavroff) noiunea de politic, dei este efectiv ambigu, relev n aceeai msur o tiin i o art, fiind, totodat, i aciune1. Primele elemente ale gndirii social-politice apar nc din antichitate. Semnificative din aceast perspectiv sunt premisele interpretrii i ale relaionrii gndirii prin cultur sau civilizaie cu: societatea, dreptul, statul, naiunea, umanitatea. Descrierea hrii cognitive a etimologicului polis-stat, cetate, s-a materializat n formarea i individualizarea societilor moderne care, ca fundamentare, s-au extins prin dezvoltarea mijloacelor de comunicare n mas n amalgamarea i globalizarea societilor postmoderne. Att n antichitate, ct i n Evul Mediu, ntre tiinele care studiau organizarea social nu exista o specificare, o individualizare coerent i consistent a lor. Drept urmare, elementele i cunotinele despre societate, stat, politic au fost tratate nedifereniat, iar, n cazul cel mai bun, elementele specifice filosofiei sau politicii s-au intersectat sau suprapus cu cele economice, sociale sau religioase. n primele sale manifestri, gndirea politic a aprut i s-a dezvoltat fie n interiorul filosofiei, ca filosofie politic n Grecia antic, fie n strns legtur cu juridicul, n Roma antic. n toate cazurile, att asupra politicului ct i asupra celorlaltor tiine sociale, a cunoaterii n special, a societii n general, religia a jucat un pol integrativ i interpretativ. n feudalism viaa i gndirea politic se vor afla sub puternica influen a dogmei teologice i a bisericii, tiinele n totalitatea lor, vor fi integrate teologiei, devenind ramuri ale acesteia, iar dogma teologic va deveni axioma politic a societii.1

Lavroff, D.-G., Le systme politique franais, Dalloz, Paris, 1975.

Procesul de disociere al tiinelor, al celor sociale n special, de teologie i de morala cretin va ncepe odat cu descompunerea societii feudale. Renaterea prin spiritul su laic i tiinific i va pune pecetea asupra evoluiei tuturor tiinelor, inclusiv a celor politice. Gnditori de seam ai acestei perioade, dar mai ales a perioadei moderne, precum N. Machiavelli, Th. Hobbes, J. Bodin, iluminitii francezi Voltaire, Ch. Montesquieu, J. J. Rousseau n lucrrile lor social-politice s-au pronunat pentru individualizarea gndirii politice, pentru constituirea ei ntr-o tiin de sine stttoare.

4

GNDIREA POLITIC A ORIENTULUI ANTIC1. EGIPTUL ANTIC 2. MESOPOTAMIA. EPOCA BABILONIAN 3. INDIA ANTIC 4. CHINA ANTIC

Probleme legate de puterea politic i de dominaie au fost abordate n mitologiile vechilor popoare antice, n texte religioase sau n lucrri cu caracter juridic i filosofic scrise n antichitate de nvaii egipteni, babilonieni, chinezi sau indieni. Gndirea politic a Orientului antic nu s-a preocupat de crearea unor teorii care s explice fenomenul puterii politice, ci de relevarea principiilor n baza crora puteau fi realizate scopurile practice ale unor guvernri eficiente. Dintre acestea, cele mai importante fceau referire la: mbuntirea actului guvernrii, utilizarea mijloacelor religioase pentru relevarea naturii divine a puterii i justificarea ei din punct de vedere moral, consolidarea tehnicilor de dominaie, prevenirea i reprimarea aciunilor de nesupunere fa de putere. EGIPTUL ANTIC. ntre cele mai semnificative scrieri egiptene referitoare la exercitarea puterii politice poate fi menionat nvtura faraonului Achtoes II ctre fiul su Meri-Ka-re, care se pare c dateaz din timpul dinastiei a V-a (cca. 2563-2423 .H.) a Imperiului Vechi. Aceasta cuprinde sfaturi pentru un rege care va trebui s apere cu fermitate rnduielile tradiionale (Zeul cunoate pe rzvrtit i-l pedepsete prin snge), dar s aib grij i de popor pentru a preveni nemulumirile: s deschid celor de jos drumul ctre demnitti, s fac dreptate i s-l distrug pe rzvrtit pn la stingerea numelui i a amintirii2. Cuvntarea lui Amenemhat din dinastia a XII-a (2000-1785 . H.) a Imperiului Vechi este un breviar de sfaturi politico-morale. Faraonul i consiliaz fiul despre cum trebuie s guverneze, cum s-i aleag demnitarii, cum s-i organizeze i conduc armata, cum s fie prudent (pzete-te de slujbaii ti, ca s nu se ntmple neprevzut vremuri de groaz), cum s cunoasc ce se ntmpl n ar, cci norocul nu nsoete pe omul care nu tie nimic din cele ce ar trebui s tie3. Poruncile ctre Rekh-mi-ra, scrise n timpul dinastiei a XVIII-a (1580-1314 .H.) a Imperiului Nou, reprezint un ndrumar n arta guvernrii, n care faraonul Tuthomis al III-lea2

Apud. Trsnea, Ovidiu, Kalls, Nicolae, Mic enciclopedie de politologie, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti 1977, p. 208. 3 Ibidem.

5

d nstruciuni vizirului su: ... tu s ai grij ca totul s fie fcut ... dup lege ...nu uita s judeci cu dreptate. Este o hul mpotriva zeului s te ari prtinitor4.

MESOPOTAMIA. EPOCA BABILONIANCodul lui Hammurabi5 reprezint cea mai important lucrare pentru reconstituirea gndirii i organizrii politice babiloniene. Acesta consfinete dreptul de proprietate, sclavia, reglementeaz raporturile dintre oamenii liberi, stabilete statutul diferitelor categorii sociale, prevede soluionare juridic pentru toate tipurile de situaii conflictuale.

INDIA ANTIC. Conceptele fundamentale ale gndirii politice hinduse sunt dharma(ceea ce este drept sau, n sens larg, ndatoririle) i danda (crmuirea, ce presupune, nu de puine ori, fora i pedeapsa). Astfel c, unii gnditori au scris dharmasastras (tratate despre dharma), n timp ce alii au elaborat dandaniti sau arthasastras (arthasastras desemneaz studiul modurilor de dobndire i de meninere a unui teritoriu i de promovare a prosperitii lui). Legile lui Manu, oper a unei coli de brahmani, redactat la nceputul erei noastre, este o creaie mai veche care concentreaz experiena social i politic. Gsim astfel descrieri cu privire la locul i atribuiile fiecrei caste. Brahmanii (preoii) erau hrzii s propvduiasc Vedele6, s aduc jertfe i s primeasc daruri; ei erau conductorii. Kshatriya (cavalerii) aveau menirea s apere populaia, s fac daruri, s nvee i s renune la plceri. Vaisya (oamenii liberi) trebuiau s creasc vitele, s se ocupe de agricultur, s fac nego i camt. Sudra (sclavii) trebuiau s slujeasc fr pizmuire celelalte caste. Regele era responsabil de supravegherea modului n care era respectat aceast ordine social7.4 5

Ibidem. Hammurabi a fost rege al Babilonului (1793-1750 .H.) i unul dintre fondatorii Imperiului Babilonian. Codul lui Hammurabi este una dintre cele mai vechi culegeri de legi cunoscute, n scriere cuneiform. Aceast culegere de legi a fost descoperit la Susa (1902) i se afl n prezent la muzeul Luvru din Paris. 6 Scrieri sacre (veda, n limba sanscrit nseamn tiin sacr, cunoatere) aprute spre sfritul mileniului III . H., transmise iniial oral i fixate apoi n scris la mijlocul mileniului II . H.. n tradiia indian sunt considerate ca fiind dobndite prin revelaie divin de civa nelepi. Sunt patru scrieri: Rig-Veda (Veda imnurilor de laud nchinate zeitilor n timpul sacrificiilor, primul document de limb sanscrit); Sama-Veda (Veda Melodiilor, ce cuprinde cntece de ritual i imnuri familiale); Yajur-Veda (Veda invocaiilor de sacrificiu, ce cuprinde formule rituale de sacrificiu); Atharva-Veda (Veda Descntecelor sau Vrjilor contra dumanilor sau bolilor, care conine i imnuri filosofice). Aceste scriei sunt compuse n limba vedic, cea mai veche form cunoscut a limbii sanscrite i au fost completate de o vast literatur adiacent (comentarii i exegeze) i continuate de scrierile brahmanice. 7 Apud Ovidiu Trsnea, Nicolae Kalls, op. cit., p. 209.

6

Arthasastra este o lucrare cu nvturi pentru rege, atribuit lui Kautilya, primul sfetnic al regelui Ciandragupta (321-297 . H.) i reprezint un codice de legi, care ofer amnunte despre organizarea statului n timpul dinastiei Maurya, ntemeiat de Ciandragupta. Tratatul justific despotismul accentuat din perioada dinastiei Maurya, stabilete sursele de venituri ale tezaurului regal, cheltuielile curii i relaiile sociale. Toate aceste lucrri stau mrturie a unei gndiri politice, care preocupa organizarea social n India antic. De pild, pentru gnditorii hindui, regele era deintorul puterii supreme n stat, iar funcia sa principal era armonizarea i aprarea supuilor. Regele era, n egal msur, inspiratorul conduitei morale i factorul determinant al climatului moral din comunitatea sa i purta o parte din responsabilitatea pentru conduita supuilor si, revenindu-i, dup caz, ceva din meritele sau din carenele lor morale sau religioase. El se ocupa nu doar de meninerea rnduielilor interne i a integritii teritoriale, ci i de promovarea spiritului de dreptate, ncurajarea meteugurilor, a comerului, a prosperitii, a artelor. Regele trebuia ascultat pentru c el garanta ordinea social i crea supuilor posibilitatea de a tri o via disciplinat i moral. Muli autori hindui recunoteau c regele era lipsit de legitimitate dac nu fusese ncoronat dup tipic, dar admiteau c, dac-i ndeplinea cum se cuvine ndatoririle regale, chiar i un uzurpator dobndea autoritate i merita ascultare. Prerile erau mprite n legtur cu ceea ce trebuia fcut atunci cnd un rege devenea tiranic. Unii susineau c trebuia s i se dea n continuare ascultare, alii recomandau ca supuii s prseasc regatul, iar alii pledau pentru nlturarea sau chiar asasinarea lui. n ceea ce privete funcionarea instituiilor, autorii hindui considerau c statul se compune din apte elemente, sau organe: regele, minitrii, comunitatea de teritoriu, fortificaiile, vistieria, armata i aliaii, descriind foarte amnunit organizarea fiecruia. De asemenea, ei considerau c exist patru moduri n care cineva se putea menine la putere, anume: persuasiunea, mita, intriga i fora. De asemenea, se susinea importana funcionarilor eficieni i competeni i a unei ntinse reele de spioni. Se admitea c regele era ntru totul ndreptit s recurg la fapte imorale (precum: violena, cruzimea sau minciuna) dac era necesar protejarea comunitii.

CHINA ANTIC. Gndirea politic chinez antic rivalizeaz cu cea din zonaeuropean n privina bogiei i diversitii. Tema exercitrii eficiente a actului guvernrii ocup un loc important ntre nenumratele teme abordate de gnditorii chinezi. Cei mai

7

importani gnditori ai Chinei antice, ale cror nvturi au exprimat idei politice, sunt Kong Fu Zi, Lao Tzi i Mo-tzi. Kong Fu Zi8 este cunoscut ca fiind ntemeietorul i ordonatorul unei doctrine care a devenit punct de referin a religiei oficiale a statului chinez antic i model de via i de aciune pentru funcionarii imperiali ai Chinei antice. Doctrina confucianist, care ne-a parvenit prin intermediul discipolilor si (pentru c Confucius nu a lsat o oper scris) privilegia elementele de stabilitate i ordine n orice organism social (stat, familie) fa de factorii de schimbare. El acorda o mare importan respectrii riguroase i aprrii ordinii sociale i politice tradiionale. n concepia lui Confucius, sistemul social era ordonat ierarhic i rigid, baza social constituind-o familia, statul fiind o amplificare i o oglindire a sa, la un nivel mai complex i guvernat de principiul subordonrii inferiorului fa de superior. Puterea n stat era prerogativa exclusiv a nelepilor, care proveneau din categoriile nstrite, care era clasa conductoare a societii i a statului i deintoare a contiinei ordinii naturale, ordine a crei schimbare era considerat ca o ameninare de descompunere social. mpratul avea funcia de garant suprem al ordinii naturale i al ordinii sociale, acestea dou trebuind s se intersecteze. Cnd aceast funcie lipsea sau se ntrerupea, atunci apreau haosul i dezordinea, iar persoana mpratului era declarat ilegitim9. Lao-Tzi10, ntemeietor al doctrinei taoismului, considera c principele cel mai bun este acela despre care nimeni nu tie c exist i care nu domnete prin impunerea unor interdicii. Principele sau regele, numit i Sfntul nu acioneaz, ci las poporul s se conduc singur i s-i corecteze propriile greeli11. Relaia instituit ntre rege i supuii si se bazeaz pe principiul autoritii, a crui contestare echivaleaz cu un sacrilegiu. Revelatoare n acest sens este afirmaia: Prinul este yang, mulimea yin12. Mo-tzi a fost ntemeietorul unui curent de gndire filosofic i politic antiaristocratic, care a denunat cu vehemen nesocotirea drepturilor naturale ale poporului, asuprirea social8

Cunoscut sub numele latinizat de Confucius, Kong Fu Zi (551-479 . H) este creatorul unui curent de idei social-politice (confucianismul), care a influenat profund teoria i practica politic chinez contemporan vieii sale i ulterioar acesteia. Ideile sale continu s fie prezente ca ideologii adaptate condiiilor actuale ale societii chineze. 9 De Agostini, Enciclopedie de filosofie i tiine umane, Edituura All Educational, Bucureti, 2004, p. 178. 10 Gnditor chinez (sec. VI-V . H.), ntemeietor al taoismului metafizic ce explic lumea printr-o ordine natural, anterioar existenei empirice a lucrurilor. Conceptul central al acestei filosofii, tao, este considerat principiul generator al universului, care st la originea oricrei forme vii. Tao transcende orice fiin i este, n acelai timp, imanent lucrurilor, este dialectic i bipolar, deoarece este articulat din elemente opuse, dar complementare (yang principiul masculin activ i dinamic, caldul i yin principiul feminin, static i pasiv, recele) care se despart i se ntlnesc. 11 De Agostini, Enciclopedie de filosofie i tiine umane, ed. cit., p. 569. 12 Georges Balandier, p. 131.

8

i agresiunea rzboinic. El considera c societatea s-a nscut n urma unui contract, iar monarhul a fost ales de contractani dintre ei, motiv pentru care numai poporul este suveran, de la el trebuind s porneasc i la el s se ntoarc totul: puterea suveranului vine de la popor. Suveranitatea poporului a fost ns nclcat n acelai timp cu egalitatea de la natur a tuturor oamenilor. Finnd egali de la natur, oamenii trebuie s triasc n conformitate cu natura lor.

GNDIREA POLITIC N OCCIDENTUL ANTICSECOLELE NTUNECATE (Sec. XII sec. VIII . Ch.) (Homer) PERIOADA ARHAIC (Sec. VIII sec. VI . Ch.) Naterea cetilor (Hesiod, coala din Milet)

9

PERIOADA CLASIC (Sec. VI sec. IV . Ch.) Dominaia atenian, Guvernarea lui Pericle (443-430) (Heraclit, Herodot, Socrate, Platon, Aristotel) PERIOADA ELENISTIC (Sec. III sec. II . Ch.) Dominaia macedonean (Stoicii, Polybiu) REPUBLICA ROMAN (509 - 27 . Ch.) Expansiunea roman IMPERIUL TRZIU (27 . Ch. sec. III d. Ch.) Cretinarea imperiului (Seneca, Marc Aureliu) IMPERIUL TIMPURIU (sec. IV - sec. V d. Ch ) Edictul de la milano (313) mprirea imperiului roman n imperiului roman de apus i imperiului roman de rsrit (395) Dispariia imperiului roman de apus (476)

CETATEA N VIZIUNEA GREAC POLISUL - LOCUL DISCUIILOR CRITICE sau despre funcionalitatea interrelaionar a cetii. Una din cele mai sugestive referine fac trimitere generic la Geniul invizibil al Cetii13, ca posibilitate de a asigura coerena oricrei societi politice. Polisul atenian viza o interrelaionare sistemic ntre stat i societate. Statul reprezenta societatea prin participarea la guvernare a cetenilor-guvernatori: Poporul (demos) se angaja n funcii legislative i juridice, deoarece conceptul atenian de cetenie presupunea ca ei s ia parte la aceste funcii, participnd direct la treburile statului 14. Tocmai de aceea aceast participare trebuia s fie ntrit de cteva caliti de tip atenian raional: principii care erau legate de virtutea calitii de cetean; stratificarea social care justifica prezena i acceptarea sclaviei extinse; inegalitatea de gen care excludea femeile de la treburile guvernrii cetii; credina fa de zeii cetii i fa de cetatea laic; responsabilizarea cetenilor fa de Polis prin supremaia treburilor publice n

detrimentul treburilor private; datoria ceteanului ca supunere (procesul lui Socrate) necondiionat la legile, i

mai ales la aplicarea acestor legi ale Cetii;13 14

Guglielmo Ferrero, cf. lui Girardet, Raoul, Mituri i mitologii politice, Institutul European, Iai, 1997, p.67. Held, David, 2000, Democraia i ordinea global, Editura Univers, Bucureti, p. 16.

10

acceptarea nelepciunii i a logosului platonic identificat n Idei sau Forme, ca

modalitate n care omul poate s participe la idealul constituirii Republicii; definirea omului ca animal politic Aristotel este o premis care indic omului-

cetean direcia n care se poate realiza i prin care poate depi condiiile animale (instinctuale, naturale) sau prescripiile zeilor; urmrirea realizrii binelui comun al cetii.

APARIIEI POLISULUI GRECESC - SEC. VI-LEA .Ch.ORGANIZARE SOCIAL-STATAL regate de tip feudal. Caracteristica de baz a acestora este identificat printr-o organizare de CAST. La nivel de microgrupuri sociale, puterea era deinut de ctre familii puternice n care ereditatea era factorul hotrtor. Ca sens i semnificaii socio-culturale, factorul ereditar justifica segmentarea ntregii ceti i inea loc de principiu de ordine, primnd n domeniile politice, juridice i religioase, asupra unor grupuri de dimensiuni relativ mici (agricultori, meteugari, pescari). Datorit acestei organizri s-au dezvoltat ulterior, ca resimbolizare a factorului preponderent ereditar, relaionri sociale oligarhice, mai cu seam la nivelul Imperiului Roman. La nivel de macrogrupuri sociale, puterea era deinut de ctre un Despot sau Tiran, i semnifica dobndirea i impunerea puterii asupra unor teritorii mai mari, locuite de comuniti, numite ulterior, barbare. Ca sens i semnificaii socio-culturale, factorul ereditar i simbolic justifica extinderea puterii n afara Cetii. Aspectul simbolic avea un important rol n medierea conflictelor sociale: apariia i susinerea mitologic, care va conduce la dezvoltarea religiei, ca factor hotrtor i manipulator, pe de o parte, i la relativizarea prin politeism a unei zeiti anumite impuse; voina zeilor care va determina reglementarea activitii oamenilor i evidenierea caracterului uman al interpretrii acestor voine i chiar al zeilor mitologici (Putem vorbi despre o fragilitate a sistemului religios, innd seama de faptul c germenii unei atitudini ateiste erau prezeni chiar n substana acestei religii, nc de la nceputurile ei, aa cum lucrurile apar n imaginea transmis de Homer i Hesiod15.); organizarea cetii ca impunere a dreptii sacre16 sau faptul c zeului nu-i pas de ceea ce este drept ori nedrept; restrngerea libertii de voin

15 16

Stere, E., Din istoria doctrinelor morale, Editura Polirom, Iai, 1998, p. 49. Aristotel, n Politica, arta faptul c scopul cetii este esenial, semnificnd a tri aa cum se cuvine s triasc un om.

11

i de micare ale indivizilor ca modalitate de stabilitate absolut a celor stabilite prin stratificarea social. O form diferit de via oreneasc s-a conturat n Grecia antic17. Polisul grecesc s-a rupt i el de modelele tradiionale de organizare a societii, iar dezvoltarea sa politic s-a aflat n contrast major cu despotismele oraelor din imperiile Orientale, cu ale lor concentrri masive de putere n minile unui rege sau preot. Dup ce polisul a depit modul de via stesc, puterile efului de trib s-au diminuat i au trecut n minile familiilor aristocrate. Regalitatea tradiiei homerice a disprut, regii rmai au devenit demnitari n cadrul vieii religioase i ritualice a oraului, i noi funcii i posturi civice au fost nfiinate. Aceste funcii au devenit motivul luptei pentru putere ntre clanurile aristocrate i mai trziu, odat cu slbirea guvernmntului aristocratic, principalele obiective ntr-o competiie a puterii la care participa aristocraia i cetenii obinuii. n cele din urm, aceste progrese s-au conturat n forma caracteristic a guvernmntului polisului grecesc. Un corp de ceteni, adesea mult sub numrul total de locuitori, dar de obicei numrnd populaia brbailor nscui liberi, prelua puterea n scopul guvernrii polisului prin alegerea membrilor comitetelor de conducere, iar apoi o exercita prin participare direct n consiliile oraului. Cu toate c a fost ntrerupt adesea de episoade ale guvernmntului oligarhic sau tiranic sau de perioade de disensiuni civice sau rivaliti de clas, marele merit al dezvoltrii modelului de guvernare a oraului grec a fost elaborarea structurilor ce permiteau controlul afacerilor publice de ctre ceteni.

ORGANIZAREA POLITICO-SOCIAL I EXTINDEREA CONFLICTELOR MILITARE n perioada feudal a Greciei, existau conflicte violente ntre, pe de o parte, marile familii i, pe de alt parte, ntre acestea i populaiile de la sate i de la orae, care erau din ce n ce mai numeroase i mai active18. Aceast cretere demografic a condus la creterea17 18

Enciclopedia Britanic, 2003. Pisier, E., Istoria ideilor politice, Editura Amacord, Timioara, 2000, p. 10.

12

exponenial a rzboaielor, care trebuiau s se termine undeva ca relaionare a instinctelor de conservare a speciei umane prin reglementri de natur legislativ orale, respectiv scrise, prin respectarea deciziilor secrete ale tribunalelor sau prin argumentarea i motivarea acestor decizii. Clasificarea retoric a lui Herodot (realizat n Istorii) este celebr i face distincie prin problematizrile puse asupra rspunsului la ntrebarea: care este cel mai bun regim? Astfel, acesta distinge ntre: 1. Monarhie ca regim condus de o singur persoan care guverneaz pentru gloria sa i a supuilor si. 2. Oligarhie ca regim n care conduce o minoritate care este format din ceteni superiori prin natere, avere, competen religioas sau militar. 3. Democraie ca regim n care conduce majoritatea cetenilor (poporul de rani, meteugari, comerciani, marinari). Astfel au fost create multe scheme de clasificare. Exist, spre exemplu, clasica distincie ntre formele de guvernare dup numrul persoanelor aflate la putere: MONARHIA (respectiv TIRANIA) este guvernarea de ctre unul singur, ARISTOCRAIA (respectiv OLIGARHIA) este guvernarea de ctre un grup iar DEMOCRAIA este guvernarea celor muli. Alte scheme disting guvernmntul dup felul instituiilor cheie: regim parlamentar, cabinet guvernamental, prezidenialism. Mai exist clasificri ce grupeaz sistemele n conformitate cu principiile politice pe care se fundamenteaz sau a formelor de legitimitate: harismatic, tradiional, legal-raional. Alte scheme deosebesc diferite modele de organizare economic din cadrul sistemului: statul laissez-faire, statul corporatist, statul comunist sau socialist, sau diferite clase economice: sisteme feudale, burgheze sau capitaliste. Exist i eforturi recente de comparare a funciilor sistemelor politice: capabilitate, funcii de transformare, sau funcii de conservare i adaptare, precum i clasificarea sistemelor n termeni de structur, funcie sau cultur politic. Cele mai influente scheme de clasificare aparin filosofilor antichitii eline Platon, respectiv Aristotel, care au ncercat s deosebeasc diferite tipuri de guvernare dup numrul celor aflai la putere. Platon susinea c exist o succesiune natural a formelor de guvernare: o aristocraie (forma ideal de guvernare de ctre cei puini) care abuzeaz de putere i se pervertete n timocraie (cei puini ce conduc statul i ar trebui s tezaurizeze nelepciunea sunt interesai 13

fatal de onoruri i aspecte materiale) de unde rezult oligarhia (forma cea mai corupt de guvernare de ctre cei puini) care devine n cele din urm democraie (ca domnie a majoritii). Excesul de democraie se transform n anarhie (guvernarea fr legi), care este mediul propice de apariie a tiranului. Abuzul de putere n tipologia platonic este definit prin neglijarea legii (nomos) de ctre cei ce-o exercit. ntr-o form ideal de guvernare domnete legea, pe cnd n una corupt aceasta este inexistent. Dei l-a combtut pe Platon criticnd aceast schem de clasificare, Aristotel i-a ntemeiat schema proprie tot dup numrul celor aflai la putere, distingnd ntre forme ideale i forme corupte de guvernare. Formele ideale (sntoase) de guvernare n schema aristotelic sunt MONARHIA, ARISTOCRAIA i POLITEIA (termen aproape sinonim cu democraia constituional modern). Acestea, pervertite prin abuzul de putere devin TIRANIE, OLIGARHIE i OCHLOCRAIE (sau democraie fr legi). Conceptul de politeie , un fel de constituie mixt, a fascinat pe muli filosofi ai politicii mai bine de un mileniu. Pentru a-i sublinia avantajele, o mulime de gnditori, de la Polibius la Sf. Toma dAquino au construit modele n care fiecrei clase sociale i se acord constrolul instituiei guvernamentale potrivite. Timp de peste un secol democraia atenian a fost suficient i eficient n privina conducerii treburilor publice ateniene, fiind considerat un fel de panaceu care asigur prosperitatea tuturor cetenilor, i, mai ales egalitatea n faa legilor. Odat cu declanarea rzboiului mpotriva Spartei, regimul democratic al Atenei a degenerat ntr-o form de tiranie care a condus la desconsiderarea, n esena ei, a acestei forme de guvernare. Drept urmare, influena disputelor i discuiilor politice asupra regimurilor politice n Cetatea elen a fost direcionat ntr-un mod practic i formal de cteva considerente: n primul rnd a avut o importan deosebit comportamentul politic al lui Pericle care a fost unul din puinii conductori eleni care a neles faptul c democraia ca form de organizare poate s decad foarte uor n regimuri despotice i totalitare. Tocmai de aceea Pericle presupune o atenie constant din partea tuturor cetenilor asupra treburilor publice i de stat. Ca urmare, se dezvolt i un concept care va sta la baza concepiilor i reflexiilor politice ulterioare: conductorul cetii poart rspunderea deciziilor, astfel nct, aceste decizii trebuie s fie luate pe baza unui principiu al cutrii ordinii i al nelegerii: nous.

14

Nous-ul semnific etimologic inteligen, intelect, spirit19 i presupune, n afar de aspectele mistice i filosofice ale gndirii greceti, ale considerrii lui ca i cauz inteligent, ca i prim motor, odat cu Platon, un fel imagine a inteligibilului care tinde s devin ct mai bun cu posibil20. Tocmai de aceea Pericle atrage atenia asupra conductorului care trebuie si ntemeieze deciziile pe care le ia pe o gndire i pe o cntrire nencetat a faptelor i judecilor la care ajunge. Rezumnd, n primul rnd conductorul cetii trebuie s i dezvolte i s i formeze virtuile individuale. LEGISLAIA - Sunt evideniate textele scrise ca premis a civilizaiei n detrimentul barbariei ca argument al lipsei acestora. Medierea conflictelor inerente societii ca impunere a unei forme de supremaie sau de putere ntre familii sau ntre oameni era realizat fie de ctre tribunale, fie de ctre nomotei. Tribunalele luau decizii secrete. Nomoteii ca legislatori fceau parte din categoria oamenilor recunoscui de polis i considerai de ctre locuitorii cetii ca fiind nelepi i dezinteresai, fiind n stare s disting binele de ru i dreptatea de nedreptate. Cei mai cunoscui nomotei antici sunt Solon i Dracon. Pentru Solon raionalitatea i comunicarea era exprimat ca un prim principiu de natur legislativ, astfel nct, raionalitatea implica delimitarea strict a atribuiilor i rolurilor pe care fiecare om le are pentru a asigura bunul mers al cetii, prin intermediul tribunalelor, iar comunicarea semnifica cunoaterea de ctre toi cetenii a acestor raiuni acceptate. Pentru Dracon motivarea sentinelor secrete ale tribunalelor era un principiu hotrtor, idee care a condus la necesitatea apariiilor publice ale textelor scrise. Legea ca text public prin care este organizat politic i social Cetatea elen, care este acceptat de ctre locuitori este probabil invenia politic cea mai cunoscut a Greciei clasice; ea este cea care d suflet Cetii fie ea democratic, oligarhic sau regal21.

MIT I RAIUNE POLITICConstituirea Polis-ul este simbolizat prin exemplul lui Prometeu, pe impunerea drepturilor i libertilor umane, pe principiul isonomiei ca egalitate, simetrie i reciprocitate a cetenilor unei republici independent de un sacru exterior divin. Pe lng mitul prometeic mai19 20

Peters, Francis, E., Termenii filosofiei greceti, Editura Humanitas, Bucureti, 1993, p.190. Ibidem, p.193. 21 Pisier, E., op. cit., p. 10.

15

exit i mitul dionisiac care ntemeiaz comunitile mistice (cultul dionisiac, orfic, pitagoreic), caracterizat prin distribuire ierarhic, prin abolirea istoriei i reintegrarea in starea de fuziune cosmic, pe baza riturilor esoterice de legare i unificare n care multiplicitii cetenilor i se opune unitatea confreriei. Relaionar, poate tocmai de aceea Platon a propus un prototip al Cetii ideale, ca mistic a Unului cu valoare de model al unei Ceti nchise, esoterice, al unei comuniti ecleziale, ca predeterminare a utopiei cretine pacifiste. Tocmai aceast mistic a Unului i-a fost reproat lui Platon de ctre Aristotel care a propus un model al multiplului indivizilor, i al democraiei clasei medii acceptat. Conform concepiei platoniciene, Statul este organismul perfect22, ca relaionare ntre ntreg i elemente, ntre putere i individ, ntre lege i aplicarea legii. Tocmai datorit faptului c n om sunt trei faculti: raiune, curaj i sentiment, acestea se rsfrng i asupra statului prin dominarea raiunii, prin aciunea curajului i supunerea sentimentului. Moralitatea individului trebuie s se rsfrng asupra moralitii Statului, a Cetii, formnd o echivalen i avnd temeiuri comune : virtute, nelepciune, armonie. Virtutea este legat de justiie i de putere. Justiia nseamn datoria23 de a-i ndeplini funciile pentru care cetenii s-au nscut. Puterea nseamn capacitatea nelepilor de a conduce statul. Armonia nseamn acceptarea claselor sociale: ale filosofilor regi, ale aprtorilor Cetii i ale celor care trebuie s asigure subzistena material a cetii. Democraia, conform lui Platon, nu este forma ideal de guvernare24 deoarece: masa popular poate fi asemuit cu un animal sclav (inconstant n funcie de lingueli sau pedepsele pe care le primete) : desemnarea magistrailor se face n funcie de capacitatea oratoric a acestora i nu n funcie de rigoarea etic a lor : discuiile care au loc n Adunrile populare sunt inconsistente, fiind subiective, imprecise, contradictorii n funcie de interesele personale urmrite. Aristotel (384-322 . H) n operele sale cele mai importante (Politica, Etica Nicomahic i Etica Eudemic), continundu-l pe Platon, ntr-o anumit privin, consider Statul o necesitate prin intermediul creia se poate realiza Binele suprem, genernd fericire pentru oameni, i virtute pentru realizarea ei. Aristotel situeaz statul naintea indivizilor, argumentnd prin faptul c, aa cum nu putem concepe un element al corpului desprit de corp, tot aa nu putem s ne imaginm un22

Vezi i G. Lapouge care afirm c platonismul este "prototipul normelor totalitare inerente oricarei utopii occidentale" 23 Vezi i Giorgio Del Vecchio, Lecii de filosofie juridic, Editura Europa Nova, Bucureti, 1995. 24 Vezi i Pisier, E., op. cit., p. 13.

16

om situat n afara Cetii i a Statului. Datorit acestei poziionri societatea este o condiie necesar pentru realizarea umanului. Ca demers important, Aristotel atrage atenia asupra necesitii de a nu se despri morala de politic, pentru a se ajunge la realizarea fericirii, ca problematizare continu asupra scopului i asupra mijloacelor comportamentului moral. Aristotel definete primul omul ca animal politic i fiin social prin natura sa. Omul este o fiin social i se deosebete de animale datorit sociabilitii (triete n polis ca triad ora, stat, cetean), i datorit comunitii sociale naturale a muncii. Omul prin esena i natura lui este subordonat statului. Totodat, Aristotel afirm domnia legii i datoria cetenilor de a se supune acesteia ca putere suprem n stat.

coala Stoic. Reprezentanii si sunt continuatori post-aristotelici ai dezbaterilordespre stat, republic, politic, lege i virtute. Fundamentele subtextuale ale gndirii lor se regsesc n discursurile cinice ale lui Antistene i Diogene. Antistene a fost discipol a doi gnditori imaginativi atenieni : Gorgias i Socrate. De la primul a nvat oratoria, i gndirea n contradictoriu, apoi, de la Socrate a neles perseverena i i-a nsuit lipsa de patimi a acestuia 25, fundamentndu-i stilul de via. coala stoic propune ca mobil al ntemeierii Cetatea omului nelept, care are ca fundament armonia i ctigarea libertii interioare. Aceast libertate interioar poate fi dobndit numai printr-un exerciiu al raiunii i al exemplului. Raiunea ne spune faptul c ordinea constituit n societate este nenatural deoarece ea trezete pasiuni, iar neleptul este cel care reuete s nving toate pasiunile. Datorit acestui fapt, binele social poate fi atins numai prin dobndirea binelui individual. Iar binele individual exprim o constant a renunrii la excesele impuse de societate sau de individualism. Exemplul care trebuie s fie urmat este cel al lui Socrate : ca limit a exerciiului acceptat al modestiei intelectuale, bazat pe o acceptare a lucrurilor care ne sunt date de ctre natur i nu de ctre societate, i, pn la urm, de acceptarea domniei legii.

coala Epicurean. Reprezentanii acesteia consider c virtutea nu este scopulsuprem, ci reprezint un mijloc pentru a ajunge la fericire. ntemeietorul acestei coli, Epicur, prin coala lui a continuat i dezvoltat gndirea cirenaic i hedonist, un interes deosebit acordnd conceptelor de plcere i de fericire. Scopul vieii este plcerea ca substrat hedonist.

25

Laertios, Diogenes, op. cit., p. 194.

17

Concepia etic epicurean este exprimat succint sub forma unei relaionri ntre plcere i durere, ca stri pasive ale sufletului, plcerea fiind potrivit firii iar durerea strin acesteia. Prin plcere i prin durere trebuie s fie stabilit ceea ce trebuie cutat, i totodat, ceea ce trebuie evitat. Este momentul n care Epicur se desparte de hedonism i insist asupra plcerilor naturale necesare, care pot fi uor atinse (a mnca, a dormi) i asupra plcerilor naturale nenecesare (gloria, bogia) fa de care, fr a le nega n ntregime, trebuie s fim prudeni. Prietenia este cea mai mare dintre plceri. Criteriul utilitarismul i al individualismului au fost hotrtoare n impunerea epicurismului ca coal timp de cteva secole. Statul este rezultatul unui acord. Datorit acestui fapt, dac el nu mai este util omului, reprezentanii puterii i ai statului este necesar s fie schimbai. Aceast concepie va marca definitiv gndirea politic ulterioar26, gndire care se va afla ntr-o lupt de milenii cu cea platonic, aristotelic i stoic, care presupun un drept social natural, pentru a justifica ordinea social de natur aristocratic.

Imperiul roman sau despre cum virtutea devine republicanContinundu-l pe Hegel putem s afirmm faptul c dac grecii au gndit cel mai bine, n sensul surprinderii prin contrarii, a structurilor filosofice politice i etice ale unui polis ideal, romanii au fost cei care au adus polisul printre oameni i l-au numit Roma. Aceasta este explicaia succint pe care o putem da dezvoltrii dreptului i a instituiilor sale. Utiliznd legea, romanii au reuit s demitizeze puterea sacr, iar, atunci cnd a fost necesar, au utilizat dreptul pentru a legitima puterea cretin - este cerina prin care Imperiul Roman a ncercat si afirme organizarea administrativ i puterea central. De fapt, organizarea structural trebuia s-i impun printr-un artificiu o etic care poate s se afle deasupra intereselor ereditare i regale: dreptul i legea. La nivel structural, organizarea politic a Romei era definit ca cetate Republican (sec. V .Ch.). Societatea era mprite n clase, prin care stratificarea social viza distincia oamenilor liberi, ca deosebire ntre acetia i sclavi, ntre nobili (patricieni) i nenobili (plebei), n funcie de avere. Cetenii apartineau centuriilor. Acestea erau organizate n Adunri centuriane. Puterea apartinea celor bogai, marilor proletari care au avut dou surse de mbogire: unele provenind din proprietatea funciar i altele provenind din comerul pe

26

Giorgio del Vecchio, (op. cit.), l consider pe Epicur ca un precursor al contractualismului social.

18

care l practicau. Ca efect al cuceririlor militare s-a ajuns la extinderea averilor patricienilor i la srcirea plebeilor. O mai clar segmentare social a fost realizat n momentul n care mprirea n clase situa pe primul loc senatorii care puteau fi numii guvernatori de provincii. Urmau cavalerii ce puteau obine, n exclusivitate, ranguri de ofiteri superiori. Plebea i strinii erau tratai n funcie de rangul ocupat. Sclavii care era categoria oamenilor neliberi triau ntr-un regim dur, iar pe msura extinderii granielor Imperiului Roman s-a extins i sclavagismul. Dup rscoala lui Spartacus Republica a devenit Imperiu, astfel nct libertile politice au fost abolite, doar puterea a fost exercitat de o singur persoan, de mprat. Datorit politicii despotice a imperiului, aristocraia s-a revoltat (sec. III e.n.), i, dei a fost nfrnt, a avut drept rezultat modificarea sistemului municipal. Clasa dominant a ajuns n minile colectorlori de taxe, a perceptorilor. Astfel, s-a nscut primul sistem birocratic eficient, a crui autoritate a ajuns s se transmit ereditar. Statul i-a legat pe rani de pmnt, transformndu-i n coloni. Astfel, s-a ajuns la concentrarea proprietilor, micile proprieti dispar fiind acaparate de cele mari. Datorit absolutismului imperial, spiritul civic a fost distrus, dificultile economice s-au accentuat, astfel Imperiul Roman a slbit, dezintegranduse mai ntai cel Apus n secolul V, iar apoi cel de Rsrit n secolul XV.

GNDIREA POLITIC N ROMA ANTICChiar i n perioada celui mai ru despotism imperial, Roma s-a dorit ntotdeauna republican pstrarea aceste aparene prea indispensabil puterii sale. n jurul anilor 450 .H., decemvrii au gravat Legea celor XII Table, punnd bazele dreptului roman. Acesta ia n considerare n primul rnd familia: ceteanul, omul liber, este pater familias, stpn absolut al casei i lui i revine sarcina de a aduce n faa judectorilor situaiile n care el, ai si sau proprietile lor au fost pgubii, cernd reparaii sau pedepse potrivite. Acesta se va mbogi cu prevederi din ce n ce mai numeroase i precise, extinzndu-se i asupra peregrinilor i asupra tuturor celor care i-au ctigat dreptul de a tri n cetate. Sub tutela lui Cezar Augustus, se formeaz, n conformitate cu ierarhia, cele trei fore constitutive ale comunitii i cele trei funcii care o organizeaz: 1. clasa preoilor conductori, senatorii, magistraii civili au sarcina s comunice cu zeii i s administreze respublica, invocndu-l pe Jupiter 2. clasa rzboinicilor apr oraul i i sporesc gloria, invocndu-l pe Marte 19

3. clasa agricultorilor i a meteugarilor, satisface necesitile materiale, invocndu-l pe Quirinus

Polybiu (200/201 - 282/283 . H). Nscut la Megalopolis n Arcadia, ctre sec. II . H.,Polybiu a trit i a scris n Italia unde a ajuns printre cei 1000 de greci, venii la Roma ca s se dezvinoveasc de acuzaiile aduse de adversarii lor din Macedonia. Acesta a scris o istorie cu privire la rzboaiele punice i macedoneene, intrnd n graiile lui Scipio i bucurndu-se de un regim excepional n Italia.. Polybiu este cel care a expus ciclul evoluiei regimurilor politice de la apariia formelor rudimentare de societate pn n vremea sa. Astfel, el prezint o curb a evoluiei regimurilor politice: - monarhia patriarhal, transformat apoi n regalitate - dictatura tiranic descendenii regalitii au devenit tirani, nemaifiind la nlimea ndatoririlor lor (dispreuiesc echitatea, desfiineaz aplicarea legilor) - oligarhia aristocratic caracterizat prin excese de tot felul - regim democratic n care toate puterile vin de la popor (va degenera prin exagerarea libertilor i anarhizarea spiritelor, ceea ce va duce la reapariia dictaturii tiranului, ca reacie a spiritului de ordine i disciplin, spre a evita prbuirea total a societii). Fiecare regim poart n structura sa natural viciul propriu al degenerrii sale, pe msur ce un regim se uzeaz, se dezvolt i cangrena interioar care i grbete sfritul. De aceea, cugettorii politici ar trebui s elaboreze sisteme politice, n care combinnd principiile diferitelor sisteme, s poat nltura dezvoltarea viciului, care provoac degenerarea. Polybiu va realiza i o analiza constituiei romane, considernd-o tipul cel mai perfect de organizare i conducere a unui stat, justificat de separaiunea puterilor n stat i controlul reciproc - va realiza o analiz amnunit i judicioas a constituiei care a stat la baza sistemului de conducere a statului roman p. 37 - conchide c la baza acestei constituii stau cele trei principii: monarhic, reprezentat prin cei doi consuli; aristocratic, reprezentat prin senat i democratic, reprezentat prin republic Consulii prezideaz senatul, redacteaz diversele rapoarte, convoac adunrile populare i au dreptul s dea senatus-consulte i legile electorale Senatul aprob bugetul i lucrrile de interes public, avnd dreptul de a opri consulii n continuarea unor aciuni socotite vtmtoare; are privilegiul de a decerna triumful

20

Poporul are dreptul de a face apel mpotriva hotrrilor consulilor i senatului; drpetul exclusiv de a condamna la moarte, de a ratifica tratatele de pace i de a declara rzboaiele. Prin dreptul de veto al tribunilor, respinge legile care nu i convin - cele trei instituii fundamentale ale organizrii statului roman asigur interdependena factorilor de conducere, care se ajut ntre ei i nltur dezvoltarea viciului i practicarea abuzurilor i inechitii, prin control reciproc

Cicero (106 - 43 . H.) este considerat ca fiind cel care a popularizat filosofia nRoma. Erudit, dar bun orator, abstract, dar adresndu-se n primul rnd cetenilor, va susine ideea c dreptul nu este un produs al voinei, ci este dat de natur27. Stoic n concepie, Cicero reafirm concepiile acestora privind existena unei raiuni universale, tocmai pentru a ntemeia supremaia legii i a justiiei. Cicero argumenteaz subtil prin exemplul caracterului nesubiectiv al legilor, i deci natural al lor, altfel i legile tiranilor ar putea fi considerate ca drepte sau juste, dac toate lucrurile ar fi relative sau incognoscibile. Datorit acestui tip de gndire este considerat primul cetean care a definit principiile care vor sta la temelia Cetii universale, a Republicii ca lucru al domeniului public, i, fr s vrea, a pregtit regimul imperial28 care a luat fiin la nici dou decenii dup moartea lui, odat cu Octavianus Augustus care primete primul titlul de Imperator.

GNDIREA POLITIC N EVUL MEDIU EVUL MEDIUI. EVUL MEDIU TIMPURIU (sec. VI XII) 1. Regatele barbare (sec. VI VIII) (Papa Gelasius I, Codul lui Iustinian 533, Grigore cel Mare) 2. Perioada carolingian(sec. VIII X) (Carol cel Mare mprat al Apusului, 800 3. Naterea Sfntului imperiu, 962)27 28

Giorgio del Vecchio, op. cit., p. 63. Pisier, E., op. cit., p. 21.

21

4. Sistem feudo-vasalic(sec. X XII) 5. Reforma gregorian, Grigore VIII , Dictatus Papae 1075 6. Dezvoltarea oraelor (1100) II. EVUL MEDIU TRZIU (sec. XII -1500) 1. Ordinea feudo-vasalic 2. Dezvoltarea scolasticii i a dreptului 3. Apariia universitilor (Albertus Magnus, Toma din Aquino, Marsilio de Padova, William Ockam) 4. Marea Scism a Occidentului (1378) 5. Cucerirea Constantinopolului de ctre turci (1453) n centrul gndirii politice a Evului Mediu timpuriu (sec. V XII) stau trei factori modelatori ai societii i ai idealurilor ei: biserica instituional, organizat ierarhic i eful ei, episcopul Romei papa; influena n declin a Romei imperiale cu dreptul i instituiile ei; barbarii germanici care creaser separat o divinitate regal i care aveau o concepie proprie despre loialitatea i obligaia fa de neam i fa de regalitatea personal. n anul 494 papa Gelasius I i scria mpratului bizantin c existau dou puteri prin care era crmuit lumea autoritatea sacr a clerului i puterea regal. Responsabilitatea preoilor era mai important pentru c la Judecata de Apoi ei aveau s dea socoteal pentru crmuitorii de oameni. Gelasius susinea c nsi demnitatea imperial era acordat prin mila Domnului i c preoii ascult de legile mprteti privitoare la ordinea public, iar mpratul se supune clericilor invesii cu administrarea Sfintelor Taine. n opoziie cu aceast concepie sttea ideea germanic a regalitii divine. Trei teze eseniale distingeau aceast concepie: autoritatea monarhic a fost rnduit de Dumnezeu spre binele omenirii; suveranitatea monarhilor este nelimitat i indivizibil (dei moralmente ei sunt datori s se conformeze legii divine); orice mpotrivire fa de poruncile monarhilor este nelegitim. n sec. V-VI, predica cretin devine principalul izvor de inspiraie pentru refleciile asupra puterii (singura cunoatere savant: originea lumii i a societii, existena unei puteri supreme, locul oamenilor n ordinea naturii, viaa pe pmnt i moartea, suferina i inegalitile, dragostea i rzboiul).

22

Instituiile politice medievale sunt marcate de confuzia religiosului cu politicul. Astfel, nvaii Bisericii, apoi teologii emit opinii privind izvoarele i natura puterii trectoare, pentru a proteja autonomia i prerogativele Bisericii (inspirndu-se din lectura evangheliilor, abordeaz chestiuni politice: originea puterii n societate, administrarea justiiei sau relaiile dintre puterile seculare i papalitate). Locul esenial n formularea doctrinei cretine l reprezenta dogma (care interzice interpretrile teologice locale i favorizeaz dezvoltarea unei doctrine politice unificate). n secolele VII VIII regalitatea era controlat de biseric prin ceremoniile de ncoronare oficiate de cler. Astfel, autoritatea regal a fost cretinizat, iar Biserica a devenit principalul depozitar al gndirii i opiniei manifestate la toate nivelurile societii. Folosirea limbii latine ca lingua franca a lumii cretine i poziia cheie deinut de biseric n selecia celor ce puteu dobndi competen n folosirea ei constituie un indiciu i totodat o explicaie a puterii pe care o va dobndi biserica. n anul 800, Carol cel Mare, cel mai puternic dintre regii occidentali ai francilor, a fost ncoronat rege de ctre papa de la Roma. Acest gest a resuscitat ideea occidental a Imperiului Roman, Carol fiind deopotriv mprat al Occidentului i rege franc. Curtea lui Carol cel Mare, de la Aachen, centru al administraiei i al vieii intelectuale europene, a contribuit la crearea unui nou imperiu cretin, caracterizat prin sisteme juridice i educaionale unice i prin unitate liturgic. Acest imperiu a durat ns foarte puin, n 814, la moartea lui Carol cel Mare, Sfntul Imperiu Roman fiind mprit n trei regate guvernate de fii si. Sfritul secolului al IX-lea i secolul al X-lea au devenit epoca ntunecat a Evului Mediu, n urma invaziei popoarelor fino-ugrice i a vikingilor, care au nimicit btuma de structur civilizat a societii create de biseric i de regalitatea germanic. n aceast perioad de destrmare i dup ce a fost renviat trediia supremaiei imperiale asupra aspectelor clericale i laice ale societii (sub Otto al III-lea, la sfritul secolului al X-lea), contraatacul bisericii a mbrcat forma contrafacerii unor documente, printre care faimoasa Donatio Constantini (Donaia lui Constantin). Aceasta era menit s fac de necontestat legalitatea preteniilor papei asupra Italiei Centrale i a provinciilor romane occidentale. n document se spune c mpratul Constantin cel Mare, dup convertirea sa la cretinism n 313, a acordat papei Imperiul spre guvernare, recunoscnd supremaia spiritual a bisericii, deja implicat n actul convertirii sale. Povestea se axeaz pe o legend mai veche, potrivit creia

23

papa Silivestru I nu doar l-a botezat pe Constantin, ci l-a i vindecat n chip miraculos de lepr, iar mpratul, drept mulumire i-a cedat crmuirea Romei. n secolele al X-lea i al XI-lea, puterilor regale din Europa le-au luat locul frmiarea caracteristic feudalismului. Formaiunile politice feudale erau bazate pe o legtur reciproc ntre un cavaler militar i cavalerii si vasali, nzestrai, n schimbul serviciilor militare, cu pmnturi asupra crora instaurau o dominaie local i autonom, impunnd la rndul lor, propriilor vasali, diverse obligaii n natur i servicii. ncepnd cu secolul al XI-lea, gndirea i practica politic medieval sunt determinate de valurile succesive de micri nnoitoare din interiorul bisericii. Controversa investiturii a provocat o izbucnire fr precedent de pamflete politice, care a marcat un nou nceput n tradiia medieval a gndirii politice. Credina n autoritatea supranatural a regilor era ndeajuns de rspndit pentru a contribui n cele din urm la nfrngerea preteniilor politice ale papalitii. ncepnd cu secolul al XII-lea i pn la Marea Schism a Bisericii Occidentale (13781417), la Cucerirea Constantinopolului de ctre turci (1453) i la apariia Renaterii (yorii lui 1500), vorbim despre Evul Mediu trziu. ntre 1073 1085, papa Grigore al VII-lea a declanat un amplu proces de reformare, dnd imboldul pentru ceea ce va deveni culegerea sistematic de drept canonic al lui Graian (Drecetum Gratiani, 1140), cuprinznd contribuii de secole ale conciliilor bisericii i gndirea teologic a Prinilor bisericii, mpreun cu decretele emise de papi. Toate acestea erau menite s susin efortul papalitii de a dobndi controlul centralizat asupra aparatului administrativ al bisericii, interzicnd, printre altele, investitura laic a episcopilor. n acelai timp, mpraii germani din dinastia Hohenstauffen, ndeosebi Frederic I (Barbarossa, 1152 - 1190) au ncurajat resuscitarea dreptului imperial roman: o elaborare prin glose i comentarii a Codului lui Iustinian (534), prin care (n paralel cu redescoperirea, n secolul al XIII-lea, a scrierilor etice i politice ale lui Aristotel) s-au adus importante revizuiri i inovaii teoretice, realizate n concordan cu schimbrile economice din societate. Acestea vor contribui la transformarea gndirii i a practicii politice medievale. Faza istoric de cretinare a occidentului se caracterizeaz prin aceea c politicul i pierde autonomia i se definete doar n raport cu religia. Astfel, gnditorii cretini stabilesc o linie de demarcaie ntre ordinea divin i societatea oamenilor, ceea ce duce implicit la separarea puterilor seculare de autoritile spirituale. Revelaia cretin devine, n acest 24

context, o doctrin a mntuirii menit s rscumpere umanitatea. Cretinul practic o concepie despre credin i dreptate, stabilind o distincie ntre sacru i politic, ce se impune ca un principiu teologic major Cetatea lui Dumnezeu ca Cetate a oamenilor sau Cetatea oamenilor ca Cetate a lui Dumnezeu, aceste dou judeci par a defini universul cretinismului i rspndirea lui, care trece n mod istoric de epoca Evului Mediu. Dou curente vor defini cel mai bine impunerea modelului Cetii lui Dumnezeu: patristica i scolastica. Prin scrierile i abordrile Patristice s-au realizat nceputul deschiderilor iniiatice ale Vechiului Testament, ca scrieri ale prinilor bisericii (Apostolii, i Tertullian, Clement din Alexandria, Origene, Lactaniu, Sfntul Augustin .a.). Dac Sfntul Pavel arta c este necesar s i se dea Cezarului ce este al Cezarului i lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu, atunci intonaia imperativ cerea, pentru nceput, o distincie clar ntre lumea cretin i lumea profan. Dar acest imperativ va fi destul de repede uitat, avndu-se n vedere faptul c ceea ce este al lui Dumnezeu a fost folosit ca modalitate de a justifica fie neimplicarea n treburile civile, fie participarea la realizarea Cetii lui Dumnezeu pe pmnt. Sfntul Augustin29 a fost cel care a marcat n mod definitiv gndirea cretin european, prin impunerea ideii de evoluie spiritual cretin a umanitii, a participrii fiecrui om la realizarea voinei i Providenei divine, prin care se realizeaz aducerea printre oameni a Cetii lui Dumnezeu. Statul laic este doar mijlocitor, un instrument, un ru necesar, supus Bisericii. Timpul devine istoric i linear, iar finalitatea lui este previzibil: restabilirea mpriei lui Dumnezeu. Numai prin Civitas Dei, prin comunitatea cretin a credincioilor, se ajunge la construirea cetii divine. Conceptualizrile scolastice elaboreaz dogmele cretine ntr-o raiune ndeosebi neoaristotelic. Toma din Aquino (prin lucrarea Summa Theologica) devine un maestru doctrinar al catolicismului. Acesta va distinge ntre trei tipuri de legi: legi eterne, legi naturale i legi umane. Legile eterne sunt cel care guverneaz lumea i au ca fundament raiunea divin; acestea trebuie acceptate prin credin. Legile naturii sunt copii imperfecte ale legilor eterne; ele sunt imperfecte, deoarece nimeni nu poate s cunoasc n ntregime voina divin, i se pot institui i intui prin intermediul raiunii. n ceea ce privete legile umane, acestea sunt invenii ale omului, ca aplicabilitate practic a legilor naturii i au cel mai mic grad de raiune divin, motiv pentru care sunt cele mai oscilante i cele care se schimb cel mai des.29

Vezi i Pisier, E., op,. cit., p. 24.

25

CONCEPIA PAULINIC DESPRE PUTEREPavel (5/15 62/67), evreu convertit la cretinism, pe drumul Damascului, este unul dintre Primii Prini ai Bisericii care au contribuit la elaborarea doctrinei cretine n primele secole ale cretinismului (prin elaborarea celor 13 epistole care aduc o contribuie important la interpretarea evangeliilor). El consider c dreptatea cretin este superioar deoarece provine din credin, iar orice putere este opera lui Dumnezeu (omnis potestas a Deo). Cretinii trebuie s se supun i legilor, cci cele ce sunt, de Dumnezeu sunt rnduite.

SFNTUL AUGUSTIN (354-430), nscut n cetatea Tagaste (din Numidia,romano-berber), se formeaz n mediul maniheist (doctrin religioas care admite existena simultan a Binelui i a Rului) cartaginez. La 32 de ani, n urma unei cltorii la Roma (frecventnd Cercul de la Milano, club neoplatonician condus de episcopul Ambrozie) se convertete la cretinism, n 396 devenind episcop de Hippona. Prin intreaga sa activitate, Sf. Augustin va deveni principala referin intelectual a Occidentului medieval. Lucrarea Cetatea lui Dumnezeu (413 -426) este reprezentativ pentru nelegerea gndirii politice teoretizat de Augustin. Acesta afirm autoritatea spiritual a Bisericii i autonomia sferei religioase fa de puterea politic. n concepia sa, lumea este divizat n dou ceti distincte, menite s coexiste n societatea uman, n pofida antagonismului lor: - cetatea celest este o cetate perfect guvernat de legi eterne - cetatea terestr este guvernat de oameni (se glorific pe sine) Ceea ce separ cele dou ceti nu este o diferen de putere, ci una de iubire, separarea celor dou ceti este infinit, ns ele trebuie s coopereze. Sf. Augustin va dezvolta o argumentaie doctrinar n care explicaia supunerii fa de putere se bazeaz pe originea divin a oricrei puteri. Societatea este menit s triasc sub administrarea puterii temporale, pentru c omul nu a tiut s triasc din iubire n Paradisul terestru. De asemenea, el aprob supunerea absolut fa de regi, chiar fa de cei nebuni i cruzi, ntruct cretinul nu trebuie s se amestece n lucrurile trectoare. n acest sens, va afirma superioritatea justiiei cretine asupra justiiei naturale (doar guvernarea cretin este o guvernare dreapt)

FEUDALIZAREA i sacralizarea regalitii (sec. IX XI)26

nceputul secolului al VII-lea se caracterizeaz prin absena unor instituii stabile, dispariia dreptului roman i funcionarea patrimonial a regatelor, care ncurajeaz luptele ntre clanuri i conflictele de succesiune. Faptul c mpratul bizantin nu reuete s recucereasc teritoriile vechiului imperiu va avea drept efect, n secolul al VIII-lea, apariia principatelor i ducatelor. n Sec al IX lea, Carol cel Mare (768-814), regele francilor, aliat al papei i nvingtor al lombarzilor, va restaura ideea de imperiu (anul 800), imperiul carolingian devenind prima republic crestin (republica christiana). n acest context, funcia regal devine o simpl intermediere (ministerium), bazat pe alegere i garania divin. La moartea lui Ludovic cel Pios (fiul lui Carol cel Mare), n 843, imperiul carolingian se mparte n trei entiti distincte: Francia Rsritean i Occidental i Lotharingia. Sfritul perioadei carolingiene aduce cu sine scindarea regatelor ntr-o multitudine de puteri, disparnd ultimele vestigii ale dreptului i generalizndu-se sistemul de vasalitate. Foti funcionari i dregtori carolingieni se rscoal mpotriva autoritii centrale, i afirm loialitatea fa de monarh, dar nu se mai supune poruncilor sale, arogndu-i anumite demniti: principe (preiau conducerea marilor principate a croro conducere o ncredineaz unor reprezentani fideli), duce sau cont (revendicarea titlurilor de reprezentani imperiali). n 877 un document imperial recunoate i confirm n mod oficial uzurprile de autoritate n secolul al X-lea, reprezentanii principatelor i ducatelor nu reuesc s-i exercite tutela dect asupra unor comitate ocupate de armata lor; astfel ei se se vd lipsii de autoritate n avantajul unor entiti mai mici - senioriile. Senioria era o comunitate condus de un senior, proprietar al unui castel i al unui teritoriu, care controla o trup militar i garanta protecia supuilor si. Seniorul controla toate puterile: stabilea reguli pentru comunitate, meninea ordinea, mprea dreptatea, pregtea rzboiul, strngea impozitele necesare aprrii domeniului su i cerea fidelitate i loialitate absolut n schimbul proteciei oferite. Seniorii aveau n serviciu castelani, a cror putere era restrns la un domeniu din jurul fortificaiei. Senioriile se combinau uneori formnd entiti mai mari, anume: baronate i ducate, dominate de un mare senior care exercita prerogativele regelui Feudalitatea nu este un sistem politic uniform existent n tot Occidentul medieval. n sens larg, conceptul este folosit de istorici pentru a evoca societatea ierarhizat pe clase, 27

controlat de nobilime, care s-a instituit n Evul Mediu i s-a meninut pn n secolul al XVIIlea. n sens restrns, conceptul desemneaz o realitate politic i instituional proprie perioadei medievale dintre secolele al X-lea i al XIII-lea, anume: sistemul feudo-vasalic.

SISTEMUL FEUIDO-VASALIC se caracterizeaz prin legturi reciproce ntresenior i vasalii si n jurul : - concesionrii pmnturilor atribuirea unui fief (feodum) - atribuirii propritii (are loc ntre 2 persoane de rang inegal: senoirul sau proprietarul i vasalul sau folositorul) - atribuirii fiefului (vasalaj) ce creeaz o dependen reciproc ntre senior i vasal n timp ce seniorul acord protecie, ajutor i dreptate vasalului, vasalul ofer sprijin militar (auxilium), sfaturi (consilium) i contribuii pecuniare. Seniorul exercit deplina autoritate asupra teritoriului, iar legturile cu vasalul sunt stabilite pe baza unui angajament mutual (senoirul respect obligaiile) n perioada cuprins ntre secolele al XII lea i al XIV-lea are loc o transformare a structurilor sociale, economice i culturale. Perioada secolelor al XI lea i al XIII lea este dominat de cruciadele din Orient i dorina de a elibera Ierusalimul de sub dominaia arab. n secolul al XII lea, un fenomen important de notat este cel al dezvoltrii oraelor. Apariia goliarzilor, studenii ce provin din diverse medii sociale i care refuz valorile de autoritate (n secolul al XIII lea apar primele universiti : Bologna, Paris, Oxford, care cuprind faculti precum: teologie, drept roman, drept canonic, medicin, arte liberale) i a savanilor de meserie, care studiau cu preponderen artele liberale, bazate pe tehnic i raiune (gramatic, dialectic, retoric, aritmetic, muzic, geometrie, astronomie i fizic) vor implica mari transformri n ordinea raiunii, transformri care se vor rsfrnge i la nivel politic.

GNDIREA POLITIC N EPOCA MODERN 1200 1400 - Ieirea din Evul Mediu 1400 1600 Renaterea1357-1453 Rzboiul de 100 de ani 28

1378-1417 Marea Schism 1500 Instabilitatea cetilor-state italiene 1500-1550 Reforma protestant (Henric VIII al Angliei, Francisc I, Carol Quintul, Luther, Calvin, J. Bodin) 1550-1600 Rzboaiele religioase (1752 Masacrul din Noaptea Sf. Bartolomeu, 1598 Edictul de la Nantes; Richelieu, F. Suarez, R. Bellarmin) 1600 triumful absolutismului monarhic

1600- 1800 Secolul Luminilor (T. Hobbes, J. Locke, F. Fnelon, C. De Montesquieu)- 1642-1648 rzboiul civil din Anglia - 1688-1689 Glorioasa revoluie din Anglia -1789-1799 Revoluia francez n perioada secolelor XIII XIV, n vestul Europei, regatele se transform n vaste uniti politice. Datorit unificrii teritoriale i unificrii puterii, regatele se transform n vaste uniti politice, iar regele ajunge s domine puterile concurente n interiorul regatului. Coroana devine astfel o adevrat instituie politic (avnd la baz reguli i aparat administrativ), iar regalitatea feudal se preschimb lent n monarhie modern. Dincolo de unitatea cretin, se ntrevede unitatea apartenenei la o comunitate de destin, sub autoritatea regelui, iar poporul ajunge s-i contientizeze apartenena la regat. Doctrinele monarhiei, n ncercarea lor de a se elibera de gndirea medieval, vor da natere la idei noi din care vor apare primele reprezentri intelectuale ale statului modern. Gndirea monarhic i bazeaz argumentaia pe diverse opere, de inspiraie religioas sau profane, al cror obiectiv este afirmarea principiului absolutismului regal, neurmnd neaprat o gndire autoritar. Puterea regal triumf n fapte, soclul justiiei umane fiind considerat moderaia puterii. n perioada secolelor XIII XVII crize succesive zguduie societatea feudal, facilitnd centralizarea puterii. Puterea regal se afirm progresiv n Europa, ntrirea puterii regale fiind rezultatul a doi factori principali: 1) rzboaiele feudale, care contribuie la concentrarea resurselor militare, fiscale i administrative; 2) strategiile de alian prin cstorie i folosirea abil a regulilor de succesiune, care permit caselor regale s-i protejeze bunurile i s introduc noi domenii n posesia Coroanei. 29

Edificarea Monarhiei ModernePn n sec. XVII nu exist o doctrin coerent privind monarhia. ncepnd cu aceast perioad instituia monarhic ncepe tot mai mult s fie privit ca o ordine politic stabil i coerent. Dei nc nu este teoretizat, ideea de stat apare deja n filigran n numeroase puncte ale doctrinei. Cci, sfritul secolului al XVI lea aduce cu sine definitivarea principiilor de legitimitate ale statului modern (dup rspndirea principiului suveranitii i tezele lui Jean Bodin) Monarhia modern ia natere n Frana i Anglia ntre secolele XIII-XV, cnd regele i afirm puterea pe plan intern, prin atribuirea unei puteri de comand asupra tuturor autoritilor existente i pe plan extern, prin respingerea preteniilor universale ale mpratului. ncepnd cu finele secolului al XIV lea, din interiorul Bisericii se va realiza declinul suveranitii pontificale. Acest fenomen este urmare a refuzului unei pri a clerului de a se supune centralizrii autoritare impuse de pap i a rivalitii grupurilor de la Roma, rivalitate care va conduce la ceea ce s-a numit Marea Schism (1378).

Distincia rege Coroan - prim etap n formarea ideii de StatDistincia rege Coroan apare cnd monarhia ncepe s fie examinat ca o instituie deplin, nemaifiind identificat exclusiv cu persoana regelui. Simultan, ordinea politic este exprimat prin termeni abstraci, mprumutai din vocabularul antic: lucrul public (res publica), cetatea (civitas), regatul (regnum) Noiunea de corp politic i nelegerea regatului ca o comunitate (communitas regni), afirmate n secolul al XII lea, reprezint premise fundamentale ale formrii ideii de Stat. Mai mult, n secolul al XV lea, noiunea de stat (status), trimite la o putere public i impersonal, aprnd i ideea de suveranitate. Coroana devine instituia monarhic n permanena i primatul ei, nglobnd totalitatea structurilor, regulilor i cutumelor n jurul crora este organizat monarhia. Aceasta semnaleaz existena unui nivel de putere superior i imanent, distinct de persoana schimbtoare a regelui i duce la recunoaterea existenei unui spaiu bine determinat n care se exercit puterea, oricare ar fi schimbrile ce afecteaz politica suveraniilor sau echilibrul de fore n regat. Prin afirmarea puterii Coroanei are loc depersonalizarea puterii regale i, implicit, raionalizarea puterii 30

RUPTURA DINTRE POLITIC I MORALNiccolo Machiavelli (1469-1527) reprezint pentru gndirea politic un spirit original i pragmatic prin afirmarea unui discurs inovator. Tratate eseniale: Principele (1513), Discursuri asupra primei decade a lui Titus Livius (1517), Arta rzboiului (1518), Istoriile florentine (1525). Deschiderile pe care le face sunt asumate printr-o sintez eficient ca exprimnd spiritul politic al Renaterii florentine, prin: Necesitatea de a salva Italia i de a constitui un stat unitar. Afirmarea raionalitii i a statului laic i separarea lui de religie sau de valori ale

eticii imperativ-comportamentale i ideale. nelegerea politicii ca tiin de sine stttoare, ca art de a guverna, de a conserva

i de a dezvolta statul. Statul este perceput asemenea unui organism viu, neoplatonic, avnd o via

proprie. Conductorul principe trebuie s fie foarte bine ancorat n cunoaterea realitii

faptelor, a relaiilor i necesitilor sociale. Tocmai de aceea politica trebuie neleas, n primul rnd, prin renunarea la idoli

i aparene, prin renunarea la impresiile imaginative ale lui Platon i Aristotel, care ne spun cum ar trebui s ne comportm n viaa politic i nu analizeaz suficient realitatea relaiilor politice. Este o identitate ntre aciunea politic i realitile concrete care trebuie s o

depeasc pe cea a imperativelor: cum trebuie s acionezi ca sa atingi un bine iluzoriu. Statul, organizarea comunitii politice, nu este viabil dac nu are legi i armat. Este necesar separarea politicii de religie, aa cum este necesar i separarea

politicii de moral. Ambele nu au nimic n comun cu politica i cu cunoaterea faptelor reale. Scopul scuz mijloacele dac este o consecin a faptelor reale i nu imaginare. Luptele dintre principe i masele de oameni, dintre nobili i plebei n Imperiu

Roman, de exemplu, au avut i efecte pozitive deoarece au condus la elaborarea unor legi mai bune i, foarte important, la formarea unui spirit educativ civic care se materializeaz n dezvoltarea instituiilor. 31

Lupta claselor este diferit de lupta pentru putere ntre faciuni. Numai primele au

consecine pozitive deoarece nu lupt pentru scopuri particulare ci urmresc interese generale, rezultnd o lege i o societate mai bun. Statul sntos este cel care-i inventeaz instituii care au rolul unor organe de

control pentru a se menine un echilibru social. Libertatea oamenilor depinde de puterea instituiilor din stat care sunt un garant al

tuturor libertilor prin aplicarea unitar a legii. Revoltele i

tulburrile sociale trebuie soluionate le nivel instituional prin

adoptarea unor legi mai bune. Constituirea republicii ca forma cea mai bun de guvernare trebuie s in seama

de dou griji elementare: legiuitorul ales chiar prin sufragiu liber i public trebuie s reformeze legile n folos public i nu n interes personal; puterea de a reprima trebuie s fie ncredinat cu grij de ctre legiuitor, altfel cetenii se pot revolta. Arta Rzboiului30 reprezint un exerciiu util al nelegerii practice al aplicabilitii independenei unei naiuni. Tocmai de aceea, subtextual, Machiavelli a dispus operaionalitatea discursiv a unui dialog reamintit ntre Cosimo Rucellai, prieten al autorului i Fabrizio Colonna. Textul este incitant dac ne gndim c premisa de la care pleac vizeaz un exerciiu afectiv al omagiului pe care l aduce prietenului su pentru a pune n valoare tocmai conceptul de rzboi. Dar acesta este analizat ntr-o modalitate modern de concepere a valorilor sociale. Pretextul analizelor realizeaz o trimitere la proverbul: rzboiul face valorile, iar pacea le face s dispar. Pentru a lsa raiunea s ias la lumin: securitatea unui stat este asigurat de propriile arme. Jean Bodin (1577-1596) este un gnditor francez apropiat ca i concepie i discursivitate de Machiavelli, prin structura raional i pragmatic a conceptualizrilor pe care le propune n opera Republica. Unii autori i analizeaz chiar printr-o simultaneitate a succesiunii i importanei scrierilor lor, mai ales n privina dreptului suveranului, a regimului absolutist propus, ca i consolidare a regimului monarhic31. n acest ultim caz, demersul lui Bodin este nuanat ca frecven a intensificrii dreptului de proprietate al suveranului. Suveranul care are prerogativul principal n a emite legi este cel care deinnd i prerogativele continuitii se situeaz deasupra legilor emise. Nu se supune dect legilor divine i legilor30 31

Machiavelli, Nicolo, Arta Rzboiului, Editura Antet, Bucureti, 2000. Vezi i Giorgio Del Vecchio, op. cit.

32

naturii (ca i continuare scolastic a acestui concept). De fapt, el nu face altceva dect s justifice raiunea divin n societatea profan. Tocmai de aceea Statul pentru a avea o existen indivizibil trebuie s aib o putere suveran i absolut. Care nu poate fi contestat. Nici n cazul n care suveranul organizeaz dictatorial societatea. Ca i clasificare a regimurilor politice Bodin distinge trei ca efect al capacitii de legiferare prin: monarhie (puterea absolut aparine suveranului), prin aristocraie (puterea absolut aparine nobililor) i prin democraie (puterea aparine mulimii). Cea mai bun form de organizare social este ns monarhia care este unic prin sursa dreptului asociat suveranului, i simpl, prin modalitatea de justificare a regimului decizional i divin. Th. Hobbes (1588-1679). Lucrarea lui Th. Hobbes, Leviathanul este considerat a fi o capodoper a gndirii politice (de limb englez, cel puin). Structura stilistic a Leviathanului este discursiv, purtnd ca textualitate de la exemplificri i comparaii cinice sau aforistice, care formeaz un exerciiu argumentativ eficient, pn la metafore i ironii care druiesc vivacitate explicaiilor. Structura de coninut este controversat, lucrarea fiind cel mai bun exemplu al gndirii politice sau fiind un bun agent termic (prin arderea public la Oxford). Ideile de baz ale Leviathanului pot fi sintetizate astfel: Starea natural a omului este cea de rzboi al fiecruia mpotriva fiecruia. Aceast stare natural este un rezultat al aciunilor indivizilor care caut s obin

ntotdeauna ceea ce este bun i bine pentru sine. Scopul ultim este pstrarea i conservarea propriei viei. Conflictul continuu ntre oameni exprim efortul fiecrui om de a-i proteja propria via prin eliminarea pericolului pentru sine, prin eliminarea posibilitii ca un altcineva s mai fie capabil s atace. Prin legile naturale sunt impuse constrngeri exterioare pe calea raiunii care

conduc la formarea unei pci eterne ntre oameni. Omul accept aceste legi, aceste constrngeri exterioare tot datorit fricii de

moarte. Rzboiul trebuie s se sfreasc undeva cu condiia ca legile s fie acceptate de fiecare individ, altfel rezult o nencredere generalizat. Contractele prin care fiecare om renun la dreptul natural ca libertate de a face

orice trebuie s fie asigurate de instane care s le aplice, altfel sunt nule. Aceste instane trebuie s aparin unei comuniti civile, unui corp politic care

formeaz statul. 33

Statul este un angrenaj individual i nu unul natural ca la Aristotel. Omul nu este social de la natur, ci este individual i egoist. Statul prin conveniile propuse, prin legile care le elaboreaz trebuie s in seama

tocmai de interesul egoist al individului (atingerea binelui pentru sine i eliminarea rului pentru sine), ceea ce a condus la ideea conform creia omul este n mod necesar egoist32. Condiia natural a omenirii face posibil apariia conflictelor. Conflictele apar ca rezultat al nclcrii egalitii ntre indivizi. Egalitatea ntre indivizi este definit ca egalitate a speranelor. Fiecare sper s i

realizeze scopurile propuse i nu exprim o egalitate intelectual, fizic sau moral. Prin contractul social se asigur aceast egalitate a speranelor (atingerea binelui

individual) i se evit manifestarea rului suprem (teama de moarte). Suveranul ca domnie impune domnia legii. Aciunile suveranului dac conduc la meninerea pcii trebuie s fie aplicate, sunt

legitime i nu au nevoie de justificare. Suveranul este unicul judector care poate s propun instituii sau legi, s elimine

instituii sau legi n scopul meninerii pcii. n lucrarea Elementele dreptului natural i politic33, Hobbes prezint explicit concepiile filosofice care stau la baza simbolurilor a ceea ce reprezint contiina i corpul politic, pentru a vorbi despre o logic a aciunii politice, care trebuie s se despart n mod implicit de retorica etic i moral a epocilor. A fost considerat de ctre unii critici ateu34 pentru c a luat religiei putina de a folosi puterea i legea divin mntuirii pcatului uman, considerndu-le nonsensuri din punctul de vedere al dreptului natural. de fapt a suspendat ntro pragmatic raional. Discursul filosofic al lui Hobbes poate fi definit succint ca un discurs simplu nominalist bazat pe o considerare mecanicist, materialist i empiric, dar sistematic. Hobbes are meritul c s fie unul din gnditorii rari care, ca s neleag societatea i omul, a

32

Cf. lui Gauthier din Iliescu, A., P., Socaciu, M., (coord), Fundamentele gndirii politice, Editura Polirom, Iai, 1999. 33 Hobbes, Thomas, Elementele dreptului natural i politic, Editura Humanitas, Bucureti, 2005. 34 Ironic, unii critici sunt att de limitai nct ajung s afirme faptul c dac tiina ateismului a aprut mult mai trziu n Anglia secolului XVIII-lea, prin exemplul primului om care s-a declarat ateu, Hobbes nu poate fi considerat drept ateuvezi partea introductiv apaud. Ctlin Avramescu, op. cit., p.. 6,7.

34

simplificat totul, pn la extrem. Tocmai de aceea sufletul lui Hobbes este muritor. Din aceste considerente legile civice sunt mai importante dect cele ale dreptului natural. Datorit multiplicitii factorilor de putere i de decizie trebuie redus pn la unu (suveranul) aceast complexitate legislativ a incriminrii omului. Dac pasiunile sunt naturale i vin ca efect al instinctului de conservare, ele trebuie ngrdite asemntor aciunilor unei persoane juridice. i nu religioase. Tocmai de aceea procesul respectrii unor reguli, a unor legi, este cel care a dat natere societii. Tocmai de aceea prejudecile despre pasiunile umane trebuie anihilate. Pcatul este tema central a lucrrii. Din punct de vedere funcional, scenariile despre structura pcatului ar aparine religiei i nu dreptului natural. Ca situare contextual inedit, n raport cu locul i timpul n care Hobbes a trit, pcatul este un fel de invenie utilizat pentru a impune societatea i legea cretin, diferit de cea a suveranului. n societatea civil exist un singur pcat acela de a nu asculta de suveran35. Rolul suveranului este operaional: pentru a nu se isca un vid de putere este necesar ca izvorul legii s fie atribuit cuiva. Unui unu suveranul absolut care trebuie s valideze totul: de la legile civile pn la cele religioase. Doar Legea civil o conine pe aceea ecleziastic drept parte a sa, ce provine din puterea guvernrii ecleziastice care este dat de Mntuitorul nostru tuturor suveranilor cretini, ca vicari ai si imediai.36 Autoritatea lui trebuie s fie situat mai presus de orice ndoial. Iar omul, dac ascult de suveran, nu are cum s pctuiasc. n rest, trebuie demonstrat i argumentat necesitatea supunerii omului civil: prin structura contiinei sale; prin natura instinctului natural de autoconservare i de autoprotejare i prin frica de moarte. John Locke (1632-1704) este considerat a fi un precursor al conceptelor democratice moderne prin impunerea supremaiei statului de drept. De fapt, Locke a definitivat, prin rigoarea fundamentelor mature i simple ale empirismului, consolidarea ideologiilor de baz ale liberalismului, ale conceptelor operaionale de constituionalism i parlamentarism. Observm cum un alt gnditor37 reuete s simplifice i s eficientizeze considerarea statului, a legilor i limitrilor acestora. Totodat Locke a fost considerat i primul mare iluminist35

de vreme ce n aceste timpuri Dumneazeu nu mai vorbete oamenilor prin intermediul interpretrii individuale a Scripturii i nici prin interpretarea aparinnd vreunei puteri care s fie deasupra sau care s nu depind de puterea suveran a fiecrei republici, rmne stabilit c el vorbete prin vice-dumnezeii si, sau locotenenii si pe pmnt, adic prin regii suverani, sau prin cei care au o autoritate suveran ca ei ., ibidem, pp. 236-237. 36 Ibidem, pp. 261-262.

35

european teoretician al toleranei religioase, ntemeietor al principiilor pe care se va axa tolerana modern i n alte domenii (moral, intelectual, politic).38 Fundamentul subtextual al scrierilor lui Locke este unul asociativ cu demersul filosofic i empiric propus i vizeaz un proces al eliminrii speculativului i ineismului, nu numai din natura gndirii filosofice, ci, presupunnd un rol activ i oarecum instituionalizat, presupune eliminarea nsi a arbitrariului civilizatoric. Unde am putea regsi arbitrariul civilizatoric dect n incertitudine i n inconstan? n legile care se schimb odat cu nlocuirea intereselor regimului politic. Tocmai de aceea trebuie s se lase loc societii bazat pe reguli i pe legi. Dar este vorba despre un alt tip de reguli i de legi. Aici regsim meritul incontestabil al lui Locke. Autoritatea vzut ca putere operaional trebuie s fie instituionalizat n i prin Legi (pe ct posibil universale, pe ct posibil minime, pe ct posibil aplicabile, pe ct posibil limitate). Doar nici un stat suveran, n absena legilor ferme i clare, aplicabile tuturor membrilor societii, nu are nici o ans de supravieuire! Dup cum, dac aspectul instituionalizat39 este bine lmurit de Locke i subzist ntr-un stat unitar, condus dup reguli certe, ca prim condiie a unei puteri administrative bune, statul i asigur propria existen n condiiile n care nelegerile, contractele, regulile i legile sunt ndeplinite (de ctre oameni) i sunt aplicate (de ctre stat). Ineditul metodei empirice a verificrii experimentale, prin observaie, prin asociaii i prin intelect, impune ca metod de stabilire a regulilor i de depire a absolutismului legilor, anumite limite predefinite conform unui considerent verificabil n practic: necesitatea ca legile s fie limitate de anumite reguli. Regulile i legile instituite n societate sunt limitate, deoarece: Voina individual d natere conflictelor prin nsi arbitrariul lor. Doar n starea

natural omul are deja cteva drepturi: de libertate personal, de munc i de proprietate. Societatea civil apare ca efect al instinctului de conservare al proprietii (avere,

propria persoan, rezultatele muncii individuale). Societatea, asociaiile civile se nasc pe baza unui contract, a unui acord dintre

oameni n care ei i cedeaz drepturile i libertile naturale n favoarea puterii37

i Machiavelli a propus o metodologie simpl de analiz, de tip preempiric i antebaconian, care are la baz instrumentul observaiilor simple i directe. 38 Iliescu, A.P., Socaciu, E.M., (coord.), Fundamentele gndirii politice moderne, Editura Polirom, Iai, 1999, p. 62. 39 Locke folosete conceptul mai vag i mai voalat de reglementare, dar i de aplicare a legilor. n spirit didactic noi propunem un concept operaional contemporan acela de instituionalizare.

36

pentru ca acesta s le garanteze conservarea dreptului la via, la proprietate i la libertate. Conflictele pot fi soluionate de ctre societate prin asociaiile civile, prin

guvernmnt i magistrai numai prin intermediul regulilor i legilor. Acestea trebuie s fie stabile i consecvente. S fie aplicate n mod unitar i imparial de ctre judectori. Iar statul este garantul drepturilor pe care omul le are, al aplicrii i executrii40 sentinelor pe care magistraii le dau. Prin intermediul autoritii asociaiilor civile i guvernmntului (a statului), acesta

devine un garant al respectrii drepturilor naturale ale tuturor oamenilor. Prin puterea legislativ, prin puterea executiv i prin puterea federativ. Dar legile i regulile care acioneaz pentru a limita arbitrariul voinelor

individuale trebuie, la rndul lor, limitate. O cale de limitare este cea prin care puterea legislativ s fie diferit de cea executiv, evitndu-se astfel absolutismul. n absena reglementrilor limitative asociaiile civile (statul), printr-o putere

legiuitoare absolut, ar putea s foloseasc legile numai n interesul puterii i al statului ceea ce ar fi absurd, doar cetenii, n acest caz, nu mai au motivaia s asculte de aceste legi ale puterii, putnd s-i recapete libertatea arbitrar natural de a face orice. Legea n sine trebuie s fie limitat de anumite reglementri. Fundamental, legile sociale sunt un efect al legii naturale date omenirii de ctre

Dumnezeu, raiune n absena creia nu putem vorbi despre nici o relaie social. n practica juridic pozitiv legile trebuie adecvate realitii i relaiilor sociale. Ca proces al adecvrii, inclusiv puterea magistrailor trebuie s fie limitat, ei

avnd menirea s asigure pacea civil. Exist un drept la toleran (religioas, asociativ, .a.m.d.). Dar exist i o toleran la toleran limitat (altfel s-ar putea ajunge la anarhie) n

condiiile n care se amenin interesul general al individului. Abuzul de putere trebuie sancionat n mod definitiv fie c este folosit de ctre

monarh, fie c este utilizat de ctre magistrat. Doctrina limitrii puterii semnific ideologia liberal a prevenirii abuzului de

putere, ale exceselor autoritii, ale despotismului sau tiraniei.40

Locke, John, Al doilea tratat despre crmuire. Scrisoare despre toleran, Editura Nemira, Bucureti, 1999.

37

Ca raiune unitar, concepia lui Locke a stat la baza ideii suveranitii asociaiilor civile, (ale statului n limbaj contemporan). Aceste conceptualizri sunt specifice i altor gnditori de exemplu sunt regsite la Bodin, la Hoobes i ulterior la Rousseau. Prin aceste problematizri s-a ncercat gsirea celor mai aplicabile rspunsuri la modalitatea de aciune i adecvare a dreptului public, dar i a dreptului privat n funcie de realitile sociale. Totodat este demn de remarcat faptul c atributele constituirii guvernmntului nu semnific o renunare total la controlul poporului asupra acestuia. Ar fi i absurd, de vreme ce Locke realizeaz faptul c o abandonare sau o transferare total a puterii de ctre popor n favoarea statului ar semnifica o autoanihilare Oamenii nu sunt proti s ncerce s evite Rul fcut de vulpi sau de dihori, dar s fie mulumii atunci cnd sunt devorai de lei. Guvernul conduce i legitimarea lui este susinut prin consimmntul indivizilorputerea suprem era dreptul inalienabil al poporuluisupremaia guvernamental era o supremaie delegat bazat pe ncredereguvernul se bucura de autoritate politic deplin atta vreme ct aceast ncredere avea o susinerelegitimitatea guvernului sau dreptul de a conduce puteau fi retrase dac oamenii considerau acest lucru necesar i potrivit, adic dac drepturile indivizilor i scopurile societii erau n mod sistematic nclcate.41 Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) Premisele i fundamentele gndirii politice ale lui Rousseau vizeaz elaborarea pragmatic-iniial a realitilor sociale. Acestea vor constitui un fundament al surselor iluministe, n mare msur i idealiste, ale sec. al XVIII-lea, care formeaz un Rousseau diferit de abordrile iniiale. n momentul pragmatic, Rousseau un fost secretar al ambasadorului Veneiei critic instituia proprietii din starea precontractual ca fapt i ca act al omului care, n perioada respectiv a condus la impunerea dreptului forei i la lupta continu dintre oameni. Totodat, analizeaz critic (n Discursul asupra originii inegalitii) dogmele monarhiste i absolutiste care consider puterea monarhului ntemeiat i legitim ca efect i ca manifestare a raiunii divine. Aceast putere este tocmai cea care justific sclavia, n numele credinei, l situeaz pe monarh ca legiuitor i l situeaz deasupra legilor sociale, l poziioneaz ntr-o autoritate natural i paternal, asemntoare autoritii pe care o are tatl asupra familiei pentru a fi justificat orice aciune a acestuia prin: dreptul de a supune (indivizii) i de a cuceri (alte naiuni). Acest moment relev o evident influen a lui Rousseau de ctre Locke42, prin,41 42

Held, David, op. cit., pp. 59 - 60. Partea introductiv la Rousseau, J.,J., Contractul social, Editura Moldova, Iai, 1996.

38

temeiurile empirice, simple i asociative, prin exemplele eficiente, dar ncrcate de o anumit doz de plasticitate specific spiritului latin43. Ca urmare, se constituie un fundament al gndirii ulterioare prin impunerea conceptului de societate civil care trebuie, ca imperativ, s asigure dreptul la proprietate, n condiiile n care monarhul cedeaz puterea suveranitii poporului. n momentul iluminist i idealist, Rousseau pune n prim plan conceptul de contract social prin intermediul cruia respectarea legilor primete o justificare raional i uman, societatea este necesar att ca ntreg, ct i ca elemente-indivizi, devenind un ntreg social, un organism social. Textul de baz al interesului lui Rousseau este cel al Instituiilor politice, ca text n care se problematizeaz modalitatea de formare a statului, cu specificitatea constituirii Republicii, teme care au fost intens exploatate din punct de vedere politic n lucrarea Contractul social i din punct de vedere educativ n lucrarea Emil. Prin ideea contractului social, Rousseau a pus n prim plan o idee protestant a secolului al XVI-lea. Conform acesteia societatea civil este originar bun deoarece oamenii se nasc liberi, doar ulterior ea este pervertit de ctre ali oameni deoarece Dumnezeu nu a stabilit n Sfintele Scripturi ideea subordonrii naturale a oamenilor. Aceast denaturare s-a realizat n forma ei maxim prin catolicism, pentru a-i justifica teologic puterea. n realitate societatea civil este un act voluntar care se stabilete ntre oameni. Rezumnd, prin ideea contractului social ca i autoreferenialitate, religia protestant a relativizat monarhia catolic de drept divin, numirea i puterea suveranului n sine, pentru sine dar i n numele lui Dumnezeu. Rousseau, prelund ideile protestante a pus n discuie, ntr-o modalitate eficient i raional, ideea constituirii statului prin semnarea unui contract ipotetic ntre indivizi. Contractul social, ca efect al manifestrii sale, pentru a fi ncheiat trebuie s cuprind la nivel procedural dou elemente. Un element este individul, fiecare individ din societate, care renun la libertile sale nelimitate, prin contractul pe care l ncheie. Cel de-al doilea element este statul stabil care, fr a fi o abstraciune, este o putere reprezentativ a garantrii libertilor cu care individul, fiecare individ, rmne. Elementul cel mai semnificativ asupra cruia Rousseau insist subtil este cel prin care puterea este aleas de ctre popor i nu reprezint o putere impus ca drept divin, ereditar, sau de alt natur. Sintetiznd, Rousseau a propus manifestarea puterii i suveranitatea poporului ca relaionare a urmtoarelor elemente:43

Omul s-a nscut liber, dar pretutindeni este n lanuri.

39

Legitimarea regimului politic prin ideea pactului social care reprezint nucleul

funcional al contractului social. Eliminarea sclaviei ca fiind contrar naturii umane. Altfel, orice idee de egalitate

sau de nesubordonare natural ntre oameni este contradictorie n sine. Negarea dreptului forei att pe plan intern ct i pe plan extern. Pactul social are rolul social i juridic al unei convenii care trebuie respectat de

indivizi i de putere-stat, n aceeai msur. n starea civil omul se realizeaz ca aciune raional i moral, dobndind cele

mai multe liberti. Cea mai mare libertate pe care omul o are survine din pactul social pe care l-a

semnat, din libertatea de a asculta de lege. Suveranitatea nseamn voina general a poporului. Ea nu poate fi atribuit

(nstrinat) altcuiva, nici mcar unui singur om (monarh sau despot). Voina general a poporului nu reprezint o simpl nsumare a voinelor

individuale. Acestea din urm sunt interesate i particulare. Voina general a poporului reprezint o sintez a voinelor colective ale poporului. Acesta din urm se nate prin eliminarea reciproc a intereselor particulare. Legea este cea care trebuie s i se dea ascultare n societate. Ea nu poate s aparin

dect poporului ca proces al legiferrii. Dar cine legifereaz ar trebui s se gndeasc la: conservarea statului, la principiile de libertate i egalitate a fiecrui om. Egalitatea dintre oameni nu poate fi absolut, dar trebuie reduse inegalitile de avere dintre oameni. Guvernmntul ca putere executiv trebuie s fie desprit de puterea legiuitoare.

Guvernmntul ca putere executiv depinde de mrimea i numrul locuitorilor statului respectiv. Cu ct numrul locuitorilor este mai mare, cu att guvernmntul trebuie s fie mai puternic i trebuie s fie exercitat de un numr mai mic de persoane. Cu ct guvernmntul este mai puternic cu att se reduce gradul de libertate al oamenilor. Statelor mici le sunt specifice guvernminte democratice majoritatea poporului

decide. Statelor medii le sunt specifice guvernminte aristocratice decizia aparine unui

numr mic de persoane. 40

Statelor marile sunt specifice guvernminte monarhice decizia aparine unui

magistrat unic. Exist i guvernminte mixte. Nici o form de guvernare nu este perfect. Democraia este greu de aplicat,

aristocraia decade n oligarhie, iar monarhia n despotism. Cea mai bun form de guvernare este cea n care se pstreaz pactul viabil social

ncheiat ntre popor i efii guvernmintelor, n care libertatea i puterea sunt legitime. Importana cea mai mare o are ntrebarea constant i periodic, prin adunri frecvente, a poporului asupra alegerii celor care i guverneaz. Thomas Paine (1737-1809) a fost un emigrant englez care a avut un rol important n privina impunerii i popularizrii ideilor de independen ale revoluiei americane. Este binecunoscut rolul pe care lucrarea lui Simul comun l-a avut, ca atitudine simpl i pamfletar, n formularea i popularizarea ideilor autodeterminrii n America colonial. Ideile de baz ale acestei lucrri sunt: Societatea este produsul nevoilor noastre, ca produs pozitiv al unificrii

sentimentelor comune, prin sporirea i stimularea comunicrii dintre o


Recommended