+ All Categories
Home > Documents > Crăciunul-și-Păganismul

Crăciunul-și-Păganismul

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: adriana-petre
View: 215 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 37

Transcript
  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    1/37

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    2/37

    Nu mai aducei daruri de mncare nefolositoare,cci Mi-e scrb de tmie!

    Nu vreau luni noi, Sabate i adunri de srbtoare,

    nu pot s vd nelegiuirea unit cu srbtoarea!Ursc lunile voastre cele noi i praznicele voastre;Mi-au ajuns o povar, nu le mai pot suferi.

    Cnd v ntindei minile, mi ntorc ochii de la voi;i ori ct de mult v-ai ruga, n-ascult:cci minile v sunt pline de snge!

    Splai-v, deci, i curii-v!Luai dinaintea ochilor Mei

    faptele rele pe care le-ai fcut!ncetai s mai facei rul!nvai-v s facei binele,

    cutai dreptatea,ocrotii pe cel asuprit,

    facei dreptate orfanului,aprai pe vduv!

    Isaia 1:13-17

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    3/37

    Cuprins:

    1. Introducere..........................................................................12. Originea srbtorii..............................................................33. Data ....................................................................................44. Numele "Crciun" ..............................................................85. Bradul............................................................................... 116. Darurile..............................................................................147. Colindatul .........................................................................16

    - Colindele de ieri i de astzi ........................17- Colindatul, un obicei demult apus ...............18- Manelele de iarn..........................................18- Ignatul bate la ua Crciunului......................19- Crciun romnesc......................................... 20- Obiceiuri de Crciun..................................... 21

    8. Porcul (mncarea)...............................................................239. Alte srbtori, tradiii, i superstiii legate de Crciun........27

    Sursa:Material preluat de pe site-ul

    Bisericii Cretine Baptiste Lunca Ilvei.http://www.bcbluncailvei.net/Predici/Craciunsipagan1.htm

    Grafic, redactare i imprimare:Costel HoferSeini - 2009

    Tel. 0742/052675e-mail: [email protected]

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    4/37

    Crciunul i pgnismul

    CAPITOLUL 1

    Introducere

    Nu tiu dac n lumea animalelor sau a plantelor exist aa ceva -dac exist, eu nc nu am aflat - dar oamenii in minte data naterii lor(e drept, unii doar pn la o vrst). Este specific oamenilor s sefelicite cu ocazia zilei de natere, unii dau mese, alii fac petreceri, daroare de ce? Oprii-v o clip i gndii: De ce v place s fii srbtoriicu ocazia onomasticii? Dac nu v plac "serbrile", de ce v place snu uite cei apropiai s v ureze "La muli ani!" sau s v dea un cadousau s se poarte mai bine cu voi n ziua dvs. de natere? De ce nu uitaipur i simplu ci ani avei i cnd vei mplini un nou an? De ce nu vise ntmpl s v trezii deodat spunnd: "Vai, am uitat ci ani am!Oare la ce dat m-am nscut? Oare n ce lun este ziua mea?

    Dac starea de spirit (care la cei mai muli oameni este determinat de

    mprejurri) nu mpiedic acest lucru, onomastica este o zi de veselie.Este o zi cnd tu i cei care te iubesc v bucurai c a mai trecut un ann care ai fost mpreun i privii n viitor cu sperana multor anifericii. Ne bucurm astfel de bebeluii notri, de copii, de so sau desoie, de mam sau tat, dar i de prieteni.

    Dac ns moartea ia de lng noi pe cel drag, ziua lui de natere numai este un prilej de bucurie pentru noi - vom evita s ne-o maiamintim; nu serbm (ba de cele mai multe ori nici nu mai reinemzilele de natere ale bunicilor i strbunicilor notri).

    Este diferit ns cu eroii neamului, cu marii oameni ai poporului: poei,medici, lupttori, domnitori, oameni de tiin. Amintirea lor rmnentr-un fel, nu ns aa de intim cum a fost n cadrul familiei lor ci

    1

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    5/37

    ntr-un spirit oficial, mai rece, mai puin afectiv. Cnd este vorba deastfel de oameni (care au trit mai de mult dar a cror amintirermne), aniversarea zilei lor de natere este un prilej al comemorriifaptelor, ideilor, realizrilor lor. Sunt amintite beneficiile aduse

    omenirii sau comunitii de ctre personalitile respective, suntpomenite faptele de curaj, inovaiile, dedicarea, priceperea, tot cepoate fi ludat. Eroul "umple" ziua aceea.

    Rostul mesajului meu este s arate ntr-o mic msur cum a fostschimbat acest lucru n cazul celui mai mare erou al omenirii, DomnulIsus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mntuitorul lumii.

    ntr-un restaurant, dou doamne "se cinsteau" cu o mas bogat.Cnd au fost ntrebate cu ce ocazie fac acest lucru, au rspuns:"Aniversm ziua de natere a bebeluului!" Pentru c nu era nici unbebelu n preajm, curiosul a ntrebat: "Dar unde este bebeluul?"Mama a rspuns: "O, l-am lsat la o mtu"

    Exact aa srbtoresc cei mai muli oameni de pe pmnt "Crciunul",ceea ce ei numesc "Naterea Mntuitorului": mnnc, beau, petrec,fac daruri, dar Cel srbtorit nu este cu ei

    Foarte multe popoare srbtoresc astzi acest eveniment aglomerat cuo mulime de adaosuri care nu au existat de la nceput. Unele dintre eles-au generalizat, cum ar fi Mo Crciun (tradiie olandez); bradul deCrciun (tradiie german); aranjamentele statuare cu scena din iesle(tradiie italian). Iar altele au rmas specifice anumitor zone: ciorapii

    atrnai n faa emineului (tradiie american); tierea porcului, capra,turca (tradiii romneti).

    Aceste adugiri au deteriorat foarte mult semnificaia pe caresrbtorirea naterii Mntuitorului ar trebui s-o aib pentru oameni.Cu sute de ani n urm, n 1644, Parlamentul Angliei a fost silit sinterzic prin legi foarte drastice aceast srbtoare i orice fel demanifestare care s aminteasc despre acest eveniment.

    2

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    6/37

    Perioada Crciunului devenise cea mai ruinoas perioad a anului dincauza beiilor, actelor de vandalism i de imoralitate la care oamenii sededau cu ocazia petrecerilor. Situaia de azi nu este mult diferit

    Vom privi la unele din aspectele acestei srbtori pentru a nelege maibine originea lor, semnificaia i folosul lor (cele care au). Cu ajutorullui Dumnezeu, ndjduiesc ca, vznd mai exact cum stau acestelucruri, s cptm mai mult nelepciune i s nu cdem n extremacelor mai muli de a srbtori naterea Mntuitorului fr a avea chiarpe Cel srbtorit alturi de noi, n centrul ateniei i bucuriei noastre.

    CAPITOLUL 2Originea srbtorii

    Cuvntul Crciun nu exist n Biblie i nicieri n Biblie nu se spunes inem o srbtoare cu acest nume, cu alte cuvinte, Dumnezeu nuporuncete o astfel de srbtoare. n Noul Testament nu exist nici olege care s oblige la inerea unor srbtori religioase cu date sauanotimpuri fixe.

    Crciunul este celebrarea zilei de natere a Domnului Isus Hristos.Dar nici ziua de natere a Mntuitorului nu a fost poruncit s fie pzit.Crile de istorie i chiar Enciclopedia Bisericii Catolice susin caceast srbtoare nu a existat de la nceputul cretinismului:Crciunul nu s-a numrat printre cele mai timpurii srbtori aleBisericii. Irineu i Tertulian l omit din lista lor de srbtori

    (The Catholic Encyclopedia).

    Dup ce cretinismul a fost acceptat de imperiul roman (n primajumtate a sec. IV), a fost decretat de ctre mai marii religioi aivremii ca biserica s srbtoreasc naterea Domnului.

    3

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    7/37

    CAPITOLUL 3Data

    Mai trziu, cnd bisericile din diferite locuri au nceput s

    srbtoreasc naterea lui Hristos, au fost mari diferene de opinii n ceprivete data corect. Biserica Romano-catolic n-a nceput ssrbtoreasc ziua de 25 decembrie dect n ultima parte a secoluluipatru (The Catholic Encyclopedia) Pn atunci, cretinii inuseraceast srbtoare n diferite perioade ale anului: n decembrie, n mai,n aprilie i, cel mai frecvent, n ianuarie.

    Cum s-a ajuns totui la aceast dat de 25 decembrie?

    Srbtorile Saturnalia erau, la un moment dat, cele mai de seamsrbtori la Romani (preot Dumitru Blaa - De la Zamolxe la Isus)Srbtorile de iarn erau foarte populare n antichitate. "n Roma i nGrecia pgn, pe vremea barbarilor teutoni, n vremurile strvechi alecivilizaiei egiptene antice, n stadiul de nceput al dezvoltriipopoarelor din est i vest, din nord i sud, perioada solstiiuluide iarn a fost totdeauna o perioad de bucurie i srbtoare."(Ealsh - Curiosities of Popular Customs). Pentru c acest anotimp eraatt de iubit, biserica oficial (de stat) (Catolic sau Ortodox -depinde de zon) l-a adoptat ca timp al naterii lui Hristos(R.E.Woodrow - Religia tainic a Babilonului).

    Cea mai mare sect religioas pgn care a stimulat celebrarea zileide 25 decembrie ca srbtoare n ntreaga lume roman i greac a fost

    nchinarea pgn adus soarelui, mitraismul. Aceast srbtoarede iarn a fost numit "Naterea" - "Naterea Soarelui".(Frazer - The Golden Bough) (n aceast perioad a iernii, soareleatinge punctul su cel mai de jos n emisfera sudic (austral) i apoincepe micarea sa treptat ctre nord - asemenea unei ridicri. Acestfenomen a fost numit naterea soarelui i era srbtorit n aceastperioad).

    4

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    8/37

    Pe msur ce obiceiurile pgne referitoare la nchinarea adussoarelui erau "cretinizate", este de neles c urma s rezulte confuzie.Unii credeau c Isus era Sol, zeul-soare! Tertulian trebuia s declare cSol nu era Dumnezeul cretinilor; Augustin a denunat identificarea

    eretic a lui Isus cu Sol. Papa Leo I a mustrat aspru dinuireanchinrii adus soarelui, deoarece nite cretini, stnd chiar n pragul"bazilicii apostolilor", i-au ntors acestuia spatele pentru a se nchinasoarelui care rsrea (R.E.Woodrow - Religia tainic a Babilonului).Nu au reuit ns s aboleasc aceast nchinare pgn i au venit cusoluia nchinrii cu faa spre rsrit. Ba chiar au nceput sconstruiasc cldirile de cult (spre deosebire de cea de mai sus) n aafel nct oamenii s se nchine cu faa spre rsrit.

    nchinarea la soare (Tamuz la acadieni, Baal la sidonieni) i nchinareacu faa spre rsrit sunt neplcute lui Dumnezeu - Deuteronom 4:19;2 mprai 23:5,11; Ezra 8:13-16.

    Preotul Dumitru Blaa scrie: Precizm c aa numitul cult al Soareluinu a fost adus n Dacia de colonitii romani, ci el este autohton.Era cea dinti credin a strmoilor Geto-dacilor, aa cum am artat.S-a afirmat c ntre ciclul srbtorilor de iarn romane, mai cu seamSaturnalele, Calendele i Dies natalis Solis Invinct, cercettorii cred astabili legturi indiscutabile. n realitate, lucrurile stau invers. Mai ntieste vorba de o oarecare coinciden a zilei de natere a lui Isus Hristos(FALS: nu se cunoate o dat a naterii lui Hristos - apoi s nu uitmc n decembrie, nici n Israel nu mai stau pstorii noaptea cu oile pecmp (Luca 2:8), ct despre a nate n grajd iarna este frig! n.m.),

    cu perioada srbtorilor de iarn ale lumii vechi. Prima dat ziua luiSaturn a fost stabilit ca o zi de srbtoare la 17 decembrie n anul 217.Hr. Dup aceea, pe parcurs, s-a mrit treptat numrul zilelor, pn ces-a ajuns la 7 zile, ntre 17 i 23 decembrie. mpratul Aurelian(270-275), adept al cultului Soarelui - Mithra, n anul 274, a declaratoficial ca zi de srbtoare ziua de 25 decembrie, pentru a contracaraavntul i srbtoarea cretin. Cu toate acestea, cultul lui Mithra, n

    5

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    9/37

    anul 391, prin decret imperial, era declarat ilicit (preot DumitruBlaa - De la Zamolxe la Isus). n Enciclopedia Catolic scrie:Binecunoscuta srbtoare n cinstea soarelui, Natalis Invicti (NatereaNenvinsului Soare) serbat n 25 decembrie, poart n esen

    responsabilitatea pentru data srbtorii noastre din luna decembrie(The Catholic Encyclopedia). Acest lucru, catolicii l-au fcut i pentrualte srbtori ale lor. De exemplu: 24 iunie, era o srbtoare n cinstealui Baal la druizi (preoii celilor n antichitate - mil.1 .Hr.);ea a devenit srbtoarea naterii lui Ioan Boteztorul; 15 august, careera consacrat lui Isis (la egipteni) sau Dianei (la romani), a devenit"adormirea Maicii Domnului" (Sf. Marie Mare); 02 februarie, care erala romani o zi srbtorit cu tore i lumnri n cinstea zeiei Februa

    (la greci, n aceast dat se srbtorea zeia Demetra) a devenit"Intrarea Maicii Domnului n Biseric").

    Tehnica suprapunerii srbtorilor pgne cu cele nchinateadevratului Dumnezeu nu a fost inventat de Biserica ortodox sauRomano-catolic. Biblia o arat n 1 mprai 12:25-33(Galateni 4:8-11).

    Este posibil ca datele s aib vreo importan n "dimensiuneaspiritual" a ngerilor i a lui Dumnezeu? Nu am studiat nc acestlucru. tiu ns c Domnul a cerut n Vechiul Testament, srbtorireaanumitor evenimente n anumite zile (fixe) sau anotimpuri (perioade) Nu se ineau la ntmplare. Oare duhurile rele, mpotrivitoare luiDumnezeu doresc s imite pe Dumnezeu, pentru a fi cinstite caDumnezeu? Cu siguran! Oare dracii se bucur s poat batjocori pe

    Dumnezeu prin intermediul creaiei Sale (omul) sau a celorrscumprai fcndu-i s in zile care nu sunt poruncite de El, bachiar zile care la origine au fost dedicate unor "dumnezei strini"? Cusiguran!

    Decembrie are ca simbol apul sau Cornul Caprei i Capricornul(Viaa sau Oglinda vieii la greci). n plastic este reprezentat ca un apcu coarnele pe spate.

    6

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    10/37

    n aceast lun, la 25, se srbtorete Naterea Domnului, popularCrciunul (preot Dumitru Blaa - De la Zamolxe la Isus)Adesea, n simbolistic, cretin, pgn sau chiar satanist, apul(capra) reprezint pe cel ru! Cruia dintre noi i-ar fi bine s serbeze

    ziua celui iubit prin simboluri ale dumanului celui iubit?Ce s facem atunci? S nu serbm Crciunul? S-i declarm rzboi?Cred c mult mai bine este ca n fiecare zi a anului s fim mulumitorilui Dumnezeu pentru naterea lui Isus Hristos. S nu ateptm lunadecembrie ca s ne aducem aminte c prin harul lui Dumnezeu,n Betleem ni s-a nscut un Mntuitor care este Hristos Domnul!Dac alii o fac, n primul rnd o fac din netiin Dac se vor poci,

    vor cunoate adevrul i acesta i va face slobozi. S pstrmntotdeauna o inim bun i curat naintea lui Dumnezeu i atuncivom face ce este plcut naintea Lui E bine s ne amintim desprenaterea Domnului Isus Hristos, chiar s-o srbtorim dac dorim.Putem folosi perioada Crciunului ca un timp de ajutorare sau deevanghelizare a oamenilor, dar s nu socotim aceasta o lege, o porunca Bibliei i s nu osndim pe cei care nu cred n SrbtorireaCrciunului.

    7

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    11/37

    CAPITOLUL 4Numele "Crciun"

    De unde vine acest nume? Ce nseamn el?

    Iat cum relateaz "Povestea Crciunului" revista Timi-Online(http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64515.shtm)

    Din vremuri strvechi ne-a rmas o istorisire care explic de cesrbtoarea naterii Domnului poart numele de "Crciun".

    Se spune c Fecioara Maria, de mic, intrase la mnstire. Aici a fost

    anunat de arhanghelul Gavril c-L va nate pe pruncul sfnt.Cnd sarcina ncepea s fie vizibil, nevinovata fecioar i-a spusstareii ntreaga poveste, dar aceasta n-a crezut-o i a alungat-o de lamnstire.

    Ruinat, Fecioara s-a ascuns ntr-o pdure, dar aici o urmrea tartoruliadului, chinuind-o cu vedenii i comaruri. n ajunul naterii el aaruncat o piatr n snii fecioarei. Din ei a nit pe cer laptele sfnt,astfel lund natere Calea Laptelui (Calea Lactee).

    Nemaiputnd ndura acest chin, Maria a plecat din pdure i a ajuns lacasa lui Crciun, un boier nemilos care-i tortura soia i fetele. Acestaera plecat i soia lui, o femeie miloas, a gzduit-o pe Fecioar nstaul, unde a nscut. n acel moment s-a artat pentru prima dat pe cerLuceafrul, pentru a vesti sosirea lui Isus. Vznd steaua, Crciun

    crezu c femeile au dat foc la cas i se grbi s vad ce s-a ntmplat.

    ntre timp Crciuneasa avusese grij s fac totul dup datini, i dreptrsplat, Maica Domnului le vindec pe cele trei fiice ale lui Crciuncare fiecare avea cte ceva: una era chioap, alta oloag i ultimaoarb. Cnd ajunse acas, fiindc soia nu i-a ieit n ntmpinare,i-a tiat minile. Vznd aceasta, Fecioara i le puse la loc i, prinaceast minune l fcu i pe brbat s-i dezghee inima i s cread n

    8

    http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64515.shtmhttp://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64515.shtm
  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    12/37

    Dumnezeu. Din acest motiv, ziua n care s-a nscut Mntuitorul,s-a numit Crciun.

    Numai o frm de bun-sim dac ai, vei fi neplcut surprins de

    penibilul acestei explicaii. Nu-i de mirare c muli oameni nici nu maivor s aud de religie, de Dumnezeu cnd sunt ntmpinai cu astfel depoveti. Nu i trebuie nici mult minte i nici multe cunotine ca s-idai seama c ea nu este adevrat:

    - ce fel de mnstire era aceea la care a intrat Fecioara? Mnstirile"cretine" au nceput s apar n sec.IV (cam la 300 de ani dupmoartea Mariei); evreii nu aveau mnstiri iar dac ar fi fost o altfel de

    religie, Maria nu ar mai fi fost socotit neprihnit de ctre Dumnezeu!

    - n afar de faptul c ngerul Gavril a vestit Mariei naterea pruncului,toate celelalte amnunte (att personaje, locuri ct i ntmplri)nu sunt dect invenii puerile, unele dintre ele chiar mai ru, stupide(cum ar fi originea Cii Lactee i a Luceafrului).

    - Biblia nu susine nicieri ideea c Maica Domnului ar fi fcutminuni

    Crciun - (din lat. creatio-, onis) una dintre cele mai mari srbtoricretine, care celebreaz, la 25 decembrie al fiecrui an, naterea luiIsus Hristos. (dicionar V. Breban)

    Iat explicaia dat de preotul Dumitru Blaa:

    Domnul Isus Hristos fusese socotit de gnostici o creatur - Creaciun.Dup anul 325 a fost recunoscut ca Fiu al lui Dumnezeu, una dinpersoanele Sf. Treimi: "nscut, iar nu fcut (creat)". Totui, n popor,Isus Hristos este identic cu Crciun. (Gnosticismul traco-dacic, dupforme i locuri, dureaz pn n a doua jumtate a mileniului ntid.Hr. Dup ce Sinoadele dau o form precis Cretinismului, acesta seintegreaz doctrinei precizate i din el rmn numai anumite

    9

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    13/37

    elemente.) n crile de cult ortodox, cuvntul Crciun nu exist,ci Nscutul. Poporul Daco-Romn, care nu a fcut doctrin, a pstratprimul termen pn astzi. Un colind spune:

    C-i nscut un domn prea bunCu numele lui, Crciun,C-i nscut un om frumos,

    Cu numele lui, Hristos.(preot Dumitru Blaa - De la Zamolxe la Isus)

    Totui, n finalul aceleiai cri, autorul se exprim confuz i chiar elnsui cade n ceea ce critic poporul netiutor: Timp de aproape o

    jumtate de secol, Crciunul, frumoasa srbtoare a NateriiDomnului, cu colindele ei, a fost strns n srm ghimpat:Mo Crciun, ngropat i nlocuit cu prozaicul Mo Geril. Dar s-aprodus o minune. Odat cu revoluia, Srbtoarea NateriiDomnului a fost desctuat. Mo Crciun a nviat

    Crciun este creatul lui Dumnezeu (de la creatio), este un cuvntdaco-romn, un fir de borangic n pnza multimilenar a neamului.n crile de slujb ortodox i zice Isus Hristos "nscut , iar nufcut" (preot Dumitru Blaa - De la Zamolxe la Isus)Cu alte cuvinte, "creatul" i Isus sunt una

    Este greit s numim pe Hristos cu numele Crciun. El nu este o"creatur" a lui Dumnezeu, ci Fiul venic al lui Dumnezeu - Mica 5:2;Ioan 1:1; 8:58; Coloseni 1:17.

    10

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    14/37

    CAPITOLUL 5Bradul

    Un obicei specific "srbtorilor de iarn" este aducerea n cas i

    mpodobirea unui brad. Oare ce legtur are bradul cu srbtorile deiarn? Ce este specific bradului? Ce l face s fie diferit de ali copaci?Un cntec "de sezon" (german, din cte tiu) spune:

    O brad frumos, o brad frumos,Cu cetina tot verde

    Tu eti copacul credincios,Ce frunza nu i-o pierde

    Dac este s simbolizeze ceva, atunci ce ar arta bradul "cel venicverde"? Viaa fr sfrit, nu-i aa? Toi ceilali copaci "mor" toamna,dar el, este "tot verde", aa cum toi oamenii mor, dar Dumnezeurmne n veac Poi s numeti (din acest punct de vedere) bradul,drept, "dumnezeul copacilor"! (Deci cnd aduci n cas braduladuci un "dumnezeu strin"???)

    Nu este de mirare c la Lunca Ilvei (i n multe alte pri) oameniimpodobesc crua care duce mortul la groap cu brazi - vor s spunceva despre nemurire; la fel cnd construiesc o cas i pun n vrfulacoperiului un brad; la fel cnd mpodobesc sala nunii cu crengi debrad - vor s spun ceva despre trinicia casei sau a csniciei.

    nc din antichitate oamenii s-au nchinat la pomi numii de ei "sacrii"

    (i astzi sunt religii de acest gen att n lumea primitiv (aa numit"necivilizat") ct i n cea modern). Druizii socoteau stejarul dreptcopac sfnt. Egiptenii aveau palmierul, iar scandinavii i romaniighici ce? - BRADUL!

    Exist o legend antic babilonian care spune c a fost un ciot decopac uscat din care a ieit un copac care nu s-a mai uscat niciodat;a rmas "venic verde" "ce frunza nu i-o pierde"

    11

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    15/37

    Ciotul uscat reprezenta pe Nimrod (Geneza 10:8-12) care murise iarcopacul "venic verde" arta c Nimrod s-a rencarnat n persoana luiTamuz (care n religia acadienilor (locuitorii uneia din cetilestpnite de Nimrod - Geneza 10:10) era zeul-soare, soul zeiei Itar

    (numii de sidonieni (fenicieni) Baal i Astarteea)(Easton's Bible Dictionary). (Un comentariu foarte bogat i interesantdespre Tamuz se gsete n Smith's Revised Bible Dictionary.)

    Biblia vorbete n multe locuri despre nchinarea greit asociat cu"pomul verde":

    Deuteronom 12:2 "S nimicii toate locurile n cari slujesc

    dumnezeilor lor neamurile pe cari le vei izgoni, fie pe muni nali, fiepe dealuri, i sub orice copac verde".

    1 mprai 14:23 "i-au zidit i ei nlimi cu stlpi nchinai idolilor iAstartee pe orice deal nalt i sub orice copac verde".

    2 mprai 17:10 "i-au ridicat stlpi idoleti i Astartee pe orice deali sub orice copac verde".

    2 Cronici 28:4 "Aducea jertfe i tmie pe nlimi, pe dealuri i suborice copac verde".

    Isaia 57:5 "care se nclzete pentru idoli sub orice copac verde,care junghie pe copii n vi, sub crpturile stncilor"

    Ieremia 2:20 "De mult i-ai sfrmat jugul, i-ai rupt legturile, i aizis: "Nu mai vreau s slujesc ca un rob!" Cci pe orice deal nalt i suborice copac verde, te-ai ntins ca o curv".

    Ieremia 3:6 "Domnul mi-a zis: ,,Ai vzut ce a fcut necredincioasaIsrael? S-a dus pe orice munte nalt i sub orice copac verde, i a curvitacolo".

    12

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    16/37

    Ieremia 3:13 "Recunoate-i numai nelegiuirea, recunoate c ai fostnecredincioas Domnului, Dumnezeului tu, c ai alergat ncoace incolo la dumnezei strini, sub orice copac verde, i c n-ai ascultatglasul Meu, zice Domnul".

    Ezra 6:13 "i vei ti c Eu sunt Domnul, cnd morii lor vor fi nmijlocul idolilor lor, mprejurul altarelor lor, pe orice deal nalt,pe toate vrfurile munilor, sub orice copac verde, sub orice stejarstufos, acolo unde aduceau tmie cu miros plcut tuturor idolilor lor".

    Romanii, n timpul Saturnaliei, mpodobeau bradul cu boabe roiiAstzi, boabele s-au transformat n globuri iar ntre altele, se folosete

    beteala (argintie sau aurie). Iat un pasaj interesant din Biblie:

    Ieremia 10:3,4 "Cci obiceiurile popoarelor sunt deerte. Taie un lemndin pdure; mna meterului l lucreaz cu securea; l mpodobete cuargint i aur, i ei l intuiesc cu cuie i ciocane, ca s nu se clatine".

    Alt ornament care aduce cu strlucirea soarelui, aurului i argintuluisunt artificiile i luminiele - ca nite stelue (sau "pui de soare""soriori de curnd nscui")

    Ce legtur are bradul mpodobit cu naterea lui Hristos?"Pisteaua din vrf arat steaua care i-a cluzit pe magi" Ha! Ha!i dac nu-i pui stea n vrf? E drept c a fost o astfel de stea,dar Biblia nu spune c trebuie s mpodobim un brad n amintireaacelui eveniment.

    De ce trebuie cretinii s cumpere i s pun n cas un brad pe cares-l mpodobeasc? Nu scrie nicieri c aa ceva este obligatoriu.Atunci de ce o fac?

    - Probabil c unora le place - aduce ceva nou, o schimbare, un aer desrbtoare, veselie pentru copii Alii, doar vor s fie i ei"n rndul lumii".

    13

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    17/37

    Atunci s nu mai fac pom de Crciun? ntreab pe Dumnezeu i f cecrezi c vrea El. Dac tu crezi c Dumnezeu nu are nimic mpotriv,f-l, altfel, nu-l face. Un lucru poi s-l tii i s-l crezi: Nu este oporunc a Bibliei, nu este o lege a lui Dumnezeu aa c cei care nu in

    acest obicei nu trebuie osndii Apoi este clar c nu trebuie s tenchini acestui brad (i cred c n mod contient nu este nimeni ntrenoi care s-o fac - dar dac se va ntmpla c nu vei avea bani sau puri simplu vei ajunge n situaia c nu vei reui s-i procuri un bradntr-un an vei socoti c "acela nu este Crciun" dac nu ai brad ncas??? Este nevoie neaprat de "cetina tot verde" ca s-i aminteti c"i s-a nscut un Mntuitor"? Ce este important pentru tine? Bradul sauMntuitorul? Vei fi la fel de afectat() n inima ta dac nu vei avea pe

    Domnul cu tine n sptmna Crciunului ct de afectat eti c nu aibrad? Atunci cui te nchini???

    CAPITOLUL 6Darurile

    n folclorul romnesc se face o distincie clar ntre Mo Nicolae iMo Crciun, cele dou personaje avnd chipuri i rosturi diferite.Abia n acest ultim secol aceste personaje vor fi deopotriv nzestratecu o trstur nou: obiceiul de a face daruri copiilor. n tradiiapopular ziua de 6 decembrie este zi de cinstire a Sfntului Nicolaenc din vremea de demult. nchipuit ca un mo cu barba albSn-Nicoar (cum i se mai spune Sfntului Nicolae) poate aduceninsoarea doar scuturndu-i brbia de omt. Sfntul Nicolae a fost

    treptat desacralizat. Nu numai Mo Crciun este numit cu duioie"mo"; Sfntul Nicolae, episcopul de Cezareea, martirul lui Isus isvritorul de minuni, devine n ochii romnilor Mo Nicolae.Sub influena tradiiilor europene a fost adoptat imaginea unui MoNicolae care pune cadouri n cizmuliele copiilor.

    (http://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.html)

    14

    http://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.htmlhttp://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.html
  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    18/37

    Scandinavii (vikingii) credeau c zeul lor numit Odin, d darurispeciale celor care se apropiau de bradul lui n timpul srbtorilor deiarn. i romanii, dup cum spune Tertulian aveau practica schimbuluide cadouri n timpul Saturnaliei (R.E.Woodrow - Religia tainic a

    Babilonului).Nu-i nimic ru, desigur, n a oferi cadouri altora n vremuri desrbtoare. n Biblie este ntlnit acest lucru n dou prilejuri n careDumnezeu a lucrat n chip minunat pentru restaurarea poporului Israel- Neemia 8:10,12; Estera 9:19,22 (Domnul ncurajeaz pe credinciois dea daruri pentru slujbele i lucrrile religioase - 1 Cronici 16:29;Neemia 7:70; daruri pentru robii eliberai - Deuteronom 15:13,14;

    daruri pentru copii - Matei 7:11; daruri din partea frailor pentru frainevoiai - Romani 15:28). Drnicia ca trstur, ca mod de via esterecomandat i apreciat de Dumnezeu. Nu se gsete ns n Biblieobligativitatea mpririi de daruri cu ocazia srbtorilor n afar dePurim i aceasta a fost n VECHIUL TESTAMENT, pentru evrei.(ntre Purim i Crciun nu pot fi fcute legturi aa nct s se deducfaptul c trebuie s dm cadouri de Crciun. Faptul c srbtoareaevreiasc Purim se inea n luna a 12-a nu este deloc relevant, deoareceluna a 12-a evreiasc nu corespunde cu decembrie ci cu februarie-martie.)

    Gsim n Biblie un pasaj unde acest schimb de cadouri este fcutntr-un cadru festiv negativ, anti-Dumnezeu - Apocalipsa 11:10;aici oamenii srbtoresc uciderea a doi prooroci care vesteau cuvntullui Dumnezeu.

    A face o legtur ntre cadourile care "le aduce Mo Crciun" idarurile care au fost date pruncului Isus de ctre magi n Biblie nu estecorect. Magii nu L-au gsit pe Isus n ziua naterii Sale, aa cum L-augsit pstorii n iesle (Luca 2:16) ci ei au gsit "pe mpratul de curndnscut al iudeilor" ntr-o cas (Matei 2:2,11) - este probabil c prunculavea cel puin cteva zile sau sptmni. n plus, darurile nu i le-audat unul altuia, ci le-au dat lui Isus, lucru care corespunde mai degrab

    15

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    19/37

    cu cerinele biblice de a aduce daruri lui Dumnezeu. Atunci s nu maidau daruri copiilor de Crciun? Situaia este delicat, nu-i aa? Cu ctviclenie a ntortocheat cel ru lucrurile aa nct s-i atrag slav i shuleasc pe Dumnezeu Totui, oare nu este mai mare cel ce este n

    noi dect cel ce este n lume? Cu siguran! Oare nu vom fi n stare sne artm dragostea (prin cadouri i nu numai prin ele) i s vorbimcopiilor notri nct s neleag c nu este nici un Mo Crciun, dar cexist un Dumnezeu viu i adevrat care a dat ce a avut mai scump,un dar nespus de mare: pe Fiul Su pentru mntuirea lor? Ba da,cu siguran! Atunci s facem lucrul acesta aa nct copiii notri s nuse simt lovii de o soart crud (i anume c s-au nscut ntr-o cas cuprini ce au o credin aspr care nu i las s le dea cadouri atunci

    cnd toi ceilali copii primesc). Ci s fie convini i fericii dedragostea noastr (pe care vom ti s le-o artm pentru c Dumnezeune nva), nu numai de Crciun ci n tot timpul anului. i prin noi s-Lafle pe cel nscut n Betleem, Mntuitorul.

    CAPITOLUL 7Colindatul

    Preotul Dumitru Blaa scrie: E vremea colindelor care dateaz dinvremea lui Ler mpratul (Leru-i ler i iari ler!) (Galerius cel Btrni Galerius cel Tnr - 293-311 - mpraii Daciei) (preot DumitruBlaa - De la Zamolxe la Isus). Nu este nici mcar insinuat

    proveniena biblic. Sunt unii care fac legtur ntre colindele de azi icorul ngeresc care a "cntat" cnd a fost vestit pstorilor naterea luiHristos. De fapt relatarea biblic nu spune c ngerii au cntat ci c"mpreun cu ngerul s-a unit o mulime de oaste cereasc, ludnd peDumnezeu i zicnd" - Luca 2:13. Apoi ngerii nu au mers din casn cas

    16

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    20/37

    Colindele de ieri i de astzi

    Tradiia colindatului este specific romneasc. n Europa, cu excepiazonei sud-estice, acest obicei nu exist. (Nu tiu dac acest lucru este

    adevrat. Conform unei alte informaii, n Anglia au fost introdusecolindele dup anii 1800 - nu tiu dac nc se mai practic)Dei profund pgne, tradiiile romneti au fost readaptate, o dat cuncretinarea populaiei daco-romane. La est de Europa puini tiu ctradiia colindatului se mai pstreaz doar n spaiul carpato-pontic,cu preponderen pe teritoriul Romniei.

    Obinuii deja cu colindele vechi, romnii nu au tiut s-i pstreze i

    s exploateze trstura aceasta de originalitate. Ba mai mult,au importat ritmuri i cntece de srbtori, ce nu au de a face cuspecificul poporului romn. Dac celelalte popoare europene au timidencercri n domeniul cntecelor religioase de Crciun, romnii se potmndri cu un adevrat tezaur de colinde i tradiii ale NateriiDomnului. Tradiia colindatului se mai pstreaz n Bulgaria iUcraina. Ungurii au preluat-o din Transilvania i i-au adaptat-o.Cu toate acestea, numai romnii au reuit s pstreze fondul originar,latin al vechilor "calende". Fondul comun al tuturor colindelor esteunul pgn, pe care s-au adaptat textele cu coninut evanghelic.Tradiii pgne ncretinate, Calendele erau srbtori romane nchinatesoarelui. Calende desemneaz un obiect rotund, o trimitere direct ladiscul solar. De aceea colinda se cnta n cerc nchis (colindtorii),se fcea n ocol, se mpreau colaci i nuci, toate simboluri alerotundului, ale perfeciunii. Principala motivaie a obiceiului era acela

    de protecie, mai apoi s-a impus sensul binecuvntrii i celevanghelic, al Naterii Domnului. Cel mai surprinztor este faptul cmelodiile s-au pstrat nealterate, cu preponderen n zonele izolate(Maramure). Colindatul era un obicei exclusiv masculin, ceata defeciori avnd misiunea de a trece pe la fiecare cas i a aduce vesteacea bun. Timp de ase zile, colindtorii realizau un cerc invizibil njurul comunitii, pentru a o proteja mai apoi de venirea Anului Nou,cnd demonilor li se ddea drumul pe pmnt.

    17

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    21/37

    Pe lng colindele consacrate ce vorbesc despre NatereaMntuitorului n ieslea din Betleem sau despre magii de la Rsritpurtai de stea, se remarc colindele intermediare. Acestea maipstreaz reminiscene pgne: colinda corbului, colinda junilor,

    colinda gospodarului. Aceste colinde mbin tradiiile pgne aleAnului Nou cu semnificaia cretin a Naterii lui Isus Hristos.Sunt colinde de fertilitate, colinde de binecuvntare a pmntului saucolinde provenite din cultul strmoilor. Este clar deci origineareligioas pgn a obiceiului de a colinda n timpul srbtorilor deiarn.

    Colindatul, un obicei demult apus

    Srbtorile de iarn deschid sezonul colindelor. Obiceiul a devenit unbun prilej de distracie, mai ales n rndul tinerilor. De Crciun sencropete la repezeal un pseudo-cor i se pornete "la colindat".Butura, mncarea i distracia sunt pe primul plan. Gtile depetrecrei chefuiesc pn n zori, fr s cunoasc cu adevratsemnificaia pgn a tradiiei. Repertoriul nu depete de obiceidou-trei strofe arhicunoscute, melodia fiind ignorat din principiu.Puini tiu c obiceiul este unul de binecuvntare, de protecie ibun-vestire. Adevrata tradiie a colindatului devine pe zi ce trece uncapitol de folclor, pstrat n fonotecile cercettorilor. Tragedia cea maimare este c nici mcar interpreii de muzic popular nu mai suntinteresai n a promova colinde autentice, lsndu-se purtai de interesefinanciare. Iat cum, pe lng aspectul pgn venit din antichitate,se adaug un aspect pgn "modern", m refer la practicile pctoase

    descrise mai sus, care nu au nimic din Duhul Mntuitorului.Acelai lucru este evideniat i n urmtorul pasaj:

    Manelele de iarn

    Tradiia colindatului se lupt din greu cu interesele unei afaceri desezon. Tarabele i magazinele de specialitate abund n producii kitch."Oamenii nu au practic nici un criteriu de selecie calitativ, ntre un

    18

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    22/37

    colind tradiional i unul "coafat", de tranziie", mrturisete uninterpret de muzic popular din Cluj. Aceasta se datoreaz n primulrnd ruperii legturilor cu lumea de la sat, a urbanizrii forate dintimpul regimului comunist. Transformarea este ocant, de la

    sonoritile simple, vechi, s-a trecut n unele cazuri la acompaniamentelectronic de ultima or. Ritmurile i melodiile vechi au fost nlocuitecu tangouri, valsuri si maruri consacrate, care oripileaz de-a dreptulurechea. Tendina comercial este evident, colindele tind s devinadevrate "manele de iarn", textele sunt modificate, mesajeleevanghelice, legate de Naterea lui Isus Hristos, au fost nlocuite cutexte lacrimogene, despre prini abandonai i frustrai n preajmasrbtorilor. De obicei, pseudo-interpreii de muzic folcloric sunt tot

    aceia care-i ncearc norocul i la o colind de sezon.(Silviu Mnstire)

    Ignatul bate la ua Crciunului

    De Ignat i pn la Crciun se pornete alaiul obiceiurilor depurificare, tradiii vechi i precretine. De Ignat, srbtoarea SfntuluiIgnat Teoforul, oamenii nu lucreaz, singura activitate fiindsacrificarea i pregtirea porcului. Preparatele vor mbogi masa deCrciun, semn al abundenei i al belugului. Adunai n grupuri,tinerii merg cu turca, capra sau brezaia. Turca este un bot de oaie cupiele de iepure pe la barb, cu urechi de iepure i coarne de lemn,mpodobite cu diferite ornamente. Capra este un bot de capra cucoarne de berbec. Ambele sunt fixate pe un b i jucate, ntr-un ritualbine stabilit. La sfrit turca i capra mor; ele sunt simboluri ale anului

    care moare. Capra i turca sunt simboluri demonice, ele sunt purtate ncomunitate i artate tuturor pentru a nltura astfel frica i blestemul.Folcloritii identific aceste imagini cu reminiscenele mitologiilorpopulare n care zeii demonici aveau reprezentri de acest gen(Bachus - ap). Alt obicei, tot mai rar ntlnit, este ursul. Doi tineri suntmbrcai ntr-o blan de urs. Ei sunt nsoii de doi "moi" care augrij ca ursul s joace aa cum i se cnt. Jocul agonic al ursuluisimbolizeaz, la fel, moartea anului vechi i naterea aceluia nou.

    19

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    23/37

    Tradiia popular pstreaz pe un fond precretin i sceneta Irozilor.Acetia i ntruchipeaz pe cei trei crai de la Rsrit, venii s aducdaruri de aur, tmie i smirn pruncului Isus Hristos. Doar Iroziireprezint un obicei specific Crciunului, celelalte fcnd parte din

    ritualurile de pregtire n vederea venirii Anului Nou.Crciun romnesc

    Orice srbtoare are menirea de a aduna oamenii ntr-o comunitate,care i valideaz astfel sistemul de valori. Crciunul la romni este opoveste despre recunotin, comuniune i Lumina Naterii lui IsusHristos; este o poveste colorat cu glasuri din alte timpuri, cu gesturi

    profunde venite din negura nceputurilor. Amestec de sacru i profan,amestec de sacru cretin i tradiie pgn, expresie a bucuriei,a bucuriei de a tri viaa; Viaa care biruie ntotdeauna moartea.n ieslea Betleemului acum 2000 de ani se ntea sperana lumii.De atunci, cerul se deschide n fiecare an pentru ca ngerii spsalmodieze Naterea celui fr de nceput. Luca 2:14 Slav luiDumnezeu n locurile prea nalte, i pace pe pmnt ntre oameniiplcui Lui, omul-dumnezeu, pruncul din Betleemul Iudeei ridicaumanitatea n mbriarea lui Dumnezeu. "Vi s-a nscut Mntuitorul!"glsuiau triadele ngereti, s-a nscut Cel ce va clca Moartea i vabirui porile iadului. Crciun romnesc, n inima Balcanilor, amintirealibertii udate cu snge. Autorul vorbete frumos n ultimelepropoziii, dar ci sunt cei care gndesc n timp ce srbtoresc acest"Crciun romnesc n inima Balcanilor" la Mntuitorul care prin jertfaSa a dat lumii libertatea i a biruit porile iadului?

    Citez din "Informaia zilei de Duminic - Online" Nr. 61, duminic,14 decembrie 2003 (http://www.informaia-zilei.ro/duminica/1.htm)

    20

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    24/37

    Obiceiuri de Crciun

    Srbtoarea Naterii Domnului este marcat de numeroase tradiii.ncepnd din ajunul Crciunului, uliele satelor rsun de glasurile

    colindtorilor. Purtnd costume tradiionale i traiste ct maincptoare, acetia merg din cas n cas, pentru a le ura oamenilorfericire i prosperitate. Colindele sunt de dou feluri: religioase ilaice. Subiectele celor religioase se refer de cele mai multe ori la IsusHristos. Pe de alt parte, colindele lumeti au un caracter liric ideseori sunt improvizate de colindtori, n funcie de gazda pentru carecnt.

    Copiii de pn la 7-8 ani - spun etnografii - umbl cu colindeul najunul Crciunului: "Colinde, colinde, dai bomboane n coule".Cnd se nsereaz ncep s umble pe la case i cetele de colindtoriaduli. Cei maturi umbl cu colinde foarte vechi. n partea de sud aBasarabiei se umbl chiar cu colindul precretin laic, de gospodar,de cas, de prunc, de fat, de flcu, de logodii.

    De la Crciun i pn la Boboteaz colindtorii umbl cu "Steaua" carevestete Naterea lui Isus. n unele locuri se ntlnete cntarea numit"Vecleem", sau "Irozii", o dram religioas care nfieaz misterulNaterii Domnului n toate fazele sale. Pe lng aspectul religios alcolindelor, n timp a evoluat i partea laic a acestei tradiii. n unelelocuri este obiceiul ca flcii s umble cu "Capra", "Ursul" sau"Cocostrcul". n aceste jocuri sunt purtate mtile confecionate dinpiei sau blan i sunt ironizate personajele rele (ba, dac duhurile rele

    sunt n controlul acestor activiti, cred c alii sunt cei ironizai:colindtorii - n.m.). Cu aceast ocazie, gazda mparte colindtorilorcovrigi, nuci, mere i colcei pe care gospodinele le frmnt din timpcu prilejul Crciunului.

    Ieremia 7:18 Copiii strng lemne, prinii aprind focul, i femeilefrmnt plmdeala, ca s pregteasc turte mprtesei cerului, i stoarne jertfe de butur altor dumnezei, ca s M mnie.

    21

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    25/37

    Ieremia 44:19 De altfel, cnd aducem tmie mprtesei cerului i-iturnm jertfe de butur, oare fr voia brbailor notri i pregtim noiturte ca s-o cinstim fcndu-i chipul, i-i aducem jertfe de butur?

    A merge cu colindul, din nou spun, ca i despre cele ce am vorbit pnacum, nu este o porunc a Bibliei. Nu este scris nicieri n NOULTESTAMENT , c Dumnezeu vrea ca ntr-o anumit perioad a anuluis mergem pe timp de sear de la u la u ca s cntm cntece careau sau nu legtur cu naterea Mntuitorului. Este chiar foarte clarpentru orice cretin c a vesti prin incantaii sau simple urri credineleunor religii pgne (moare anul, se nate soarele, etc.) sau abinecuvnta n numele unor dumnezei fali este greit. A colinda cu

    cntece pgne este pcat. i tot pcat este a participa la desfrul carel svresc grupurile de colindtori. Suntem ns trimii de DomnulIsus Hristos s vestim Evanghelia la orice fptur i s facem ucenicidin toate neamurile, iar Pavel ne nva s predicm Cuvntul la timpi nelatimp. Domnul Isus ne nva s fim nelepi ca erpii i frrutate ca porumbeii, iar Pavel ne spune s rscumprm vremeapentru c zilele sunt rele. Oare nu am putea folosi aceast ocazie acolindelor pentru a spune altora vestea naterii Mntuitorului?Dac Domnul nu v permite acest lucru, s n-o facei! Dar dac El vtrimite, vei grei dac nu vei asculta! Iar n ce-i privete pe alii,i ce fac ei Dumnezeu este stpnul lor - Romani 14:4,5.

    22

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    26/37

    CAPITOLUL 8Porcul (mncarea)

    Am auzit un om spunnd: Pentru mine Crciunul nu-i Crciun fr

    porc i Patele nu-i Pati fr carne de miel. O asemenea afirmaie estegreit. Normal este ca pe primul plan s fie Cel srbtorit n acestezile, nu mncarea! Cum i-ar fi s tii c pentru cel care l-ai invitat laserbarea zilei tale de natere este mai important sarmaua care-i lasurme de untur la gur dect persoana ta! Ce l-ai chemat ssrbtoreasc? Sarmaua? Dar dac inversm acum rolurile i tu eti celinvitat Cum te compori tu la serbarea zilei de natere aMntuitorului?

    Pregtirile culinare de Pati i de Crciun sunt cele mai laborioase dintot anul. Femeile muncesc din greu zile la rnd de dimineaa devremepn noaptea trziu. Sunt chiar unele preparate (care au probabil onsemntate religioas) pe care unii in cu orice pre s le aib!Cte case sunt lipsite de sarmale i cozonaci de Pati, de Crciun,cu ocazia nunilor, nmormntrilor i a pomenilor??? Dar din ctelipsete rugciunea, mulumirea fa de Dumnezeu pentru acel belug,i toate celelalte lucruri care Domnul ar vrea s nu lipseasc dintr-ocas. NOUL TESTAMENT nu cere aa ceva, iar n VECHIULTESTAMENT astfel de practici au fost osndite:

    Ieremia 7:18,19,22,23. Copiii strng lemne, prinii aprind focul, ifemeile frmnt plmdeala, ca s pregteasc turte mprteseicerului, i s toarne jertfe de butur altor dumnezei, ca s M mnie.

    Pe Mine M mnie ei oare? zice Domnul; nu pe ei nii, spre ruinealor? Cci n-am vorbit nimic cu prinii votri i nu le-am dat nici oporunc, cu privire la arderi de tot i jertfe, n ziua cnd i-am scos dinara Egiptului. Ci iat porunca pe care le-am dat-o: Ascultai glasulMeu, i Eu voi fi Dumnezeul vostru, iar voi vei fi poporul Meu;umblai pe toate cile pe care vi le-am poruncit, ca s fii fericii.Oamenii ns in cu toat rvna acestea i neglijeaz cu totul ascultareade Dumnezeu.

    23

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    27/37

    Acesta este un aspect: s uii de Mntuitorul cnd i serbezi naterea,i s preuieti mai mult ca mntuirea, mncarea tradiionalns este ceva mai mult dect att: Nu-i vorba de orice mncare(cei mai muli s-ar socoti jignii dac la o astfel de ocazie le-ai servi

    pete sau pui, etc.) ci este un anumit animal care "trebuie" jertfit cuaceast ocazie

    Ziua de Ignat, numit i Ignatul porcilor, este o srbtoare care cade n20 decembrie: este ziua n care a fost rnduit datina tierii porcului deCrciun. ranii cred chiar c un porc nenjunghiat n ziua Ignatului nuse va mai ngra, pentru c atunci el i viseaz cuitul. S-l mai ii nograd dup aceast dat nu e de nici un folos de vreme ce porcul nu

    mai pune carne pe el, ba chiar poate duna, cci njunghierea lui cuntrziere poate provoca evenimente neplcute.

    Obria pgn a sacrificrii porcului este evident. n Egiptul antic,porcul era adus ca jertf zeului Osiris, iar in Grecia antic un ritualsimilar se svrea n cinstea zeiei Demeter. Ceremoniile sacrificialedin lumea antic corespundeau ntotdeauna cu perioadele de nnoire atimpului calendaristic. Prinderea i njunghierea porcului n ziua deIgnat, prlirea prului, jupuirea i tierea crnii pstreaz pn aziurme ale unor elemente de ritual pgn, a cror semnificaie ns s-apierdut. (http://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.html)

    Monitorul de Cluj din 20.XII.2002(http://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.html), scrie:

    24

    http://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.htmlhttp://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.htmlhttp://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.htmlhttp://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.html
  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    28/37

    Monitorul de Cluj din 20.XII.2002(http://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.html), scrie:

    Ziua cuitelor lungi

    Ziua Sfntului Ignatie Teoforul - Ignat cum l tie orice romn dus labiseric - nseamn sacrificarea porcului care grohie prin ograd...

    Ignatu' - un obicei tradiional romnesc

    Porcul era considerat n vechile culturi animal sacru. n tradiiapopular romneasc, Ignatu' este o divinitate solar care a preluat

    numele i data de celebrare a Sfntului Ignatie Teoforul dincalendarul ortodox. Exist un timp ritual al sacrificiului porcului -ziua de Ignat (20 decembrie) sau dup Sfntul Vasile (aproximativaceeai zi pe stil vechi), dimineaa n zori - moment al zilei propicemultor practici rituale.

    "Dac nu tai porcul de Ignat, nu-i mai merge bine... Dup Ignat,porcul slbete" spun btrnii.

    "Victima" este pregtit cu gesturi i formule rituale: animalul estestropit cu ap sfinit, este aezat cu capul spre rsrit, pe frunte saupe ceafa este trasat cu cuitul o cruce pe care se presar sare, iar ncas sunt rostite formule rituale: "Doamne ajut!", "S-l mncm cusntate!".

    Alte obiceiuri scot n eviden valoarea animalului ca simbol al vieii:prul porcului trebuie nmuiat n snge "pentru ca s nu se stingneamul porcilor", iar sngele care curge n timpul sacrificiuluitrebuie strns ntr-un vas cu mei. Ansamblul ritual al "tierii"porcului este ncheiat prin masa comun (numit "pomana porcului")ce se desfoar ntr-o atmosfer solemn, n linite, realizndu-se,n primul rnd, comuniunea spiritual a participanilor la actulsacrificial nfptuit.

    25

    http://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.htmlhttp://arhiva.monitorulcluj.ro/2002/2002.12.20/prima2.html
  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    29/37

    Ce s facem atunci? S nu mai mncm porc de Crciun?nti de toate, s ne asigurm c avem o inim curat nainteaDomnului, c El este Cel mai de pre pentru noi. S nu socotim c seva prbui lumea dac nu avem porc de Crciun! Nu porcul este

    important n aniversarea naterii Mntuitorului. Important este cDumnezeu a privit din sfinenia Sa la starea noastr czut i frsperan i ne-a trimis pe Fiul Su ca s ne salveze din ea. Apoi, dacdescoperim vreo practic pgn (tradiie, superstiie) n tiereaporcului i pregtirea preparatelor din carne de porc pentru Crciun,s renunm la ele. Putem tia porcul i nestropit cu aghiasm,i dac nu-l punem cu botul spre rsrit. l putem mnca i dac nu ifacem cruce pe cap - "Pi trebuie s-i pun sare n cap ca s nu se

    strice!" Dar sarea se poate pune numai ntr-o cruce? F-i un Z, un Y,f-i un nas i dou ncreituri pe frunte, mai pune-i o linie drept guri dou mai mici drept ochi, dar nu mai ine datina aceea pgn!Nu-l mai tia de 20 decembrie! Taie-l pe 19 sau pe 21! Apoi, dac daide mncare celor ce te-au ajutat, n-o face ca i cum dai o mas nurma unei jertfe, ca n VECHIUL TESTAMENT.; dac l tai cufamilia, aezai-v la mas ca n orice alt zi: nu facei"pomana porcului" Etc.

    26

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    30/37

    CAPITOLUL 9Alte srbtori, tradiii, i superstiii legate de Crciun

    a. Sursa: (http://www.lego.rdsor.ro/christmas/ralaiul.html)

    Sfntul Vasile

    nti ianuarie, ziua Anului Nou, este nchinat de biseric SfntuluiVasile. Umbrit de petrecerea de Revelion, srbtoarea SfntuluiVasile se mai ine nc la sate, dar i acolo predomin cu aceast

    ocazie practicile magice de ghicire a viitorului, practici cu un vditcaracter pgn. Sfntul Vasile s-a nscut n Cezareea Capadociei.Arhiepiscop de Cezareea n timpul mpratului Constantin cel Mare,el a ncetat din via la vrsta de cincizeci de ani, chiar n ziua de1 ianuarie. Ritualul cretin de pomenire a Sfntului Vasile n prima zia anului nu a reuit s nbue obiceiurile pgne legate de descifrareaviitorului. n nici o alt zi a calendarului actele divinatorii, vrjile idescntecele nu sunt mai numeroase ca n ziua ce marcheaz trecereade la un an la altul.

    Obiceiuri din prima zi a anului

    Cel mai rspndit ritual de "citire" a viitorului este, probabil, obiceiul

    punilor. Puntea se alctuiete din dou crci n form de furc,ntre ramurile crora se pune, de-a curmeziul, un b. Ea simbolizeazun pod aruncat ntre malul anului ce se ncheie i cel al anului care sts vin. Fiecare fat trebuie s aib puntea ei, ca s poat visa noapteace i-a fost hrzit s i se ntmple n noul an.

    Un alt obicei, practicat nc, este masa de Sfntul Vasile. n jurulmesei se adun un grup de flci i fete. Sub pnza feei de mas se

    27

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    31/37

    aeaz, n fiecare col, un obiect a crui semnificaie e cunoscut detoi participanii. De pild, ntr-un col se aeaz un ban, n altul obucat de mmlig, n al treilea o oglind, iar n ultimul col o bucatde crbune. Aezarea obiectelor se face fr tiina biatului sau a fetei

    ce urmeaz s aleag unul dintre coluri. Obiectul aflat sub faa demas n locul ales va indica lucrul de care tnrul va avea parte ncursul anului viitor: cel care a nimerit banul va fi bogat, cel care a aflatmmliga va avea parte de bucate din belug, cel care a gsit oglindava avea chip frumos, iar cel care a dat peste crbune va fi ru i cuinima neagr.

    Obiceiul perilor de porc ncearc s anticipeze cstoria. Pe vatra

    ncins din cas, un biat i o fat aeaz, fiecare, cte un fir din prulporcului. nclzindu-se, firele se vor rsuci i vor sfri. Dac n acestmoment ele se apropie, cei doi se vor lua, iar dac firele sendeprteaz, tinerii nu se vor cstori.

    Boboteaza

    Ziua de 6 ianuarie este rnduit n tradiia bisericii ca dat de cinstire aBotezului lui Isus. n ajunul Bobotezei, preotul umbl din cas n cassfinind fiecare ncpere cu aghiasm i mprind fire de busuioc.

    Strvechea practic de purificare a apelor de forele rului arcorespunde zilei a asea a Facerii lumii i a fost asimilat de biseric

    unei nateri spirituale (Botezul Domnului). Altfel spus, se consider cpn la 6 ianuarie - ziua n care, potrivit Prinilor bisericii, Isus s-aartat lumii (Artarea Domnului sau Epifania ), lsndu-se botezat nIordan de ctre Ioan Boteztorul - apele nsei sunt nc impure.De aceea, n aceast zi reprezentanii bisericii sfinesc - sau "boteaz"-apa.

    28

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    32/37

    Bunicii notri i mai amintesc cum nainte de regimul comunist,la Bucureti, de pild, pe malul Dmboviei, se desfura o ceremoniereligioas fastuoas, oficiat de Patriarh n prezena Regelui, cruia irevenea sarcina s arunce n ru crucea, semn al botezului cretin.

    Ritualul cretin de sfinire a apei e nsoit de obiceiuri populare,precum scufundarea n ruri i lacuri, udarea la fntn sau stropireaoamenilor cu un mnunchi de busuioc de ctre "iordanitori", flciorganizai n cete i rspltii de gospodari ca i colindtorii.

    Tot de Boboteaz sau n ajunul ei, n satele din Moldova i Bucovinase auzeau altdat strigtele Chiraleisei (de la grecescul Kyrie Eleison,"Fie-i mil, Doamne"), un fel de colind al copiilor acompaniat de

    clinchete de clopoei, menit s aduc gazdelor holde bogate n noul ani s alunge din vzduh spiritele rele. n Bucovina i Munii Apusenise practic, n aceeai zi, Ardeasca, un alt ritual de purificare asufletului - de ast dat cu ajutorul focului - ndeplinit de fete i flci.

    b. Sursa: revista Timi-Online(http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-65666.shtm)

    Tradiia vscului n lume

    Vscul este o plant parazit, care crete pe ramurile sau pe trunchiulunui copac i penetreaz scoara acestuia pentru a-i procurasubstanele nutritive.

    Aceast plant era considerat sacr de oamenii din antichitate.Norvegienii, druizii celi i indienii nord-americani tiau vscul dinstejar cu o secer de aur. Ramurile trebuiau prinse nainte de a atingepmntul. Ei rupeau apoi ramurile n mai multe rmurele i lempreau oamenilor, care le atrnau deasupra uilor pentru a-i protejampotriva trsnetelor, fulgerelor i al altor rele. n cele din urm,vscul a devenit o tradiie de Crciun.

    29

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    33/37

    n limba celtica "vsc" avea nelesul de "atoatevindector".Apicultorii britanici obinuiau s pun rmurele de vsc pe stupii lor,deoarece credeau c albinele bzie n onoarea copilului Isus.n Frana, obiceiul legat de vsc era rezervat pentru Ziua de Anul Nou.

    Astzi, sruturile sub vsc pot fi schimbate oricnd n perioadaSrbtorilor de iarn. Tradiia vscului a dinuit de-a lungul secolelor.O legend spune c o rmuric de vsc pus n leagnul unui copil lferete pe micu de toate relele. De asemenea, primului viel nscutdup Anul Nou i se leag o rmuric de vsc la gt, pentru a protejantreaga ciread."

    c. Sursa: revista Timi-Online(http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64880.shtm):

    Crciunul, bucuria copiilor

    Venirea Crciunului reprezint unul din cele mai ateptate momenteale anului. El reprezint motiv de bucurie pentru ntreaga familie,prilej prin care toi cei dragi se adun n jurul bradului de Crciun,ciocnesc un pahar de vin n cinstea Naterii Domnului i ascult urrilecolindtorilor.

    Ciclul srbtorilor cuprins ntre 6 decembrie i 7 ianuarie este legat decel mai bogat repertoriu de obiceiuri care se focuseaz n jurul celordoi moi: Ajun i Crciun. Pe meleagurile romneti acestea sunt

    foarte bine conservate mai ales n lumea satului unde nelipsit la acestceas de srbtoare este colindul, umblatul cu capra, Steaua sauPluguorul.

    30

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    34/37

    n mitologia romneasc legenda pstorului Crciun a fuzionat cumitul Naterii Domnului. Se povestete c fr acordul soului,Crciuneasa primete n gazd pe Fecioara Maria, oferindu-i adpostun grajd.

    Despre acest lucru afl n curnd soul acesteia Crciun, un om vestitn inut pentru rutatea sa. Drept rsplat acesta taie minile soiei saledar ele sunt lipite la loc de Sfnta Fecioar. Minunea l convertete peCrciun la cretinism.

    De bucurie c nevasta sa a scpat de pedeapsa lui necugetat, Crciunaprinde un rug din cioate de brad n curtea lui i joac hora cu toate

    slugile lui. Dup joc mparte sfintei familii daruri pstoreti: lapte, ca,urd, smntn. De aici transfigurarea lui Mo Crciun ntr-un sfnt,care aduce de ziua naterii lui Isus daruri copiilor, obicei care sesuprapune cu amintirea darurilor pe care, dup legenda evanghelic,le aduceau regii-magi n staul noului Mesia.

    Cntecele de bucurie adresate de slugile lui Crciun s-au transformatn colinde.

    Transpus peste dou mii de ani, mo Crciun ademenit de mirosul debrad i de cozonac, proaspt scos din cuptor vine ncrcat de daruripentru micuii cumini. Sosit de la Polul Nord mpreun cu spiriduii irenii, conform ultimelor standarde el aeaz cadouri sub brazii deCrciun frumos mpodobii.

    31

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    35/37

    d. Sursa: revista Timi-Online(http://www.tion.ro/Pagini/sarbatori/sarbatori-64514.shtm):

    Superstiii despre Crciun

    Aduce ghinion s pori pantofi noi de Crciun.

    Un cer senin de Crciun anun un an roditor.

    Dac bate vntul de Crciun, anun ghinion.

    Nu e bine ca ntre Crciun i Anul Nou s se tricoteze, s se coase,

    s se spele rufele.

    Se spune c acel obiect pe care l ii n mn de Anul Nou, la 12noaptea, sau cel pe care pui mna imediat dup ora 12 va fi cel maiimportant plan al vieii tale n anul care vine. Dac ii bani n mn,vei merge bine cu banii tot anul, dac i ii iubita de mn,i va merge bine cu dragostea tot anul, dac ii paharul n mn,va fi un an vesel.

    O dorin pus la miezul nopii de Revelion are toate ansele s semplineasc.

    E bine s ai pe masa de Crciun i de Anul Nou crengue de vsc.Aduce noroc.

    Aduce ghinion dac agi calendarul nainte ca noul an s nceap.

    Aduce ghinion s ntorci fila de calendar nainte ca ziua sau luna s sencheie.

    Aduce ghinion s intri n noul an fr nici un ban n buzunar, e bine savei bani (mai ales noi) n fiecare portofel.

    32

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    36/37

    E bine s nu v gseasc anul nou cu datorii, altfel vei avea datorii totanul.

    Primul om care va trece pragul n prima zi din noul an va influena tot

    anul.Persoanele blonde sau rocate aduc ghinion, persoanele brunete aducnoroc.

    Prima persoan care va suna sau va bate la u n prima zi din noul antrebuie primit. Dac prima persoan care va intra n cas e femeie- va fi un an prost, dac e brbat - va fi un an norocos.

    Nu trebuie s aruncai nimic din cas n prima zi de an nou, nici mcargunoiul! E bine ca ceva sau cineva s v intre n cas n prima zi dinanul nou, nu s ias!

    Facei ceva - ct de mic - care are legtur direct cu muncadumneavoastr n prima zi a noului an, pentru a v merge bine laserviciu tot anul.

    Nu splai nimic n prima zi a noului an.

    Prima zi din noul an trebuie s v gseasc n curenie deplin,deci e bine ca naintea anului nou s facei curenie i n cele maiascunse unghere.

    mbrcai ceva nou pe 1 Ianuarie.

    Nu spargei nimic n prima zi a noului an.

    Nu plngei n prima zi a noului an.

    Facei mult zgomot la miezul nopii pentru a alunga spiritele rele(clopoei, petarde, etc.).

    33

  • 7/27/2019 Crciunul-i-Pganismul

    37/37

    Nu mprumutai bani i nu facei datorii pe 1 ianuarie.

    E semn ru s spargi ceva n noaptea de Anul Nou.

    E semn ru dac strnui n noaptea de Anul Nou.Aduce noroc s mnnci carne de porc sau linte de Anul Nou.

    Anul Nou va fi luminos i bun dac se las o lamp sau o lumnareaprins pn la ziu.

    n dimineaa de 1 ianuarie se pun bani de argint n apa cu care se spal

    membrii familiei.

    E bine s v mbrcai n rou n noaptea de Revelion.

    Nu njurai i nu folosii cuvinte urte n ajun de An Nou.

    Lsai ua, geamul, dulapurile deschise n noaptea de Anul Nou.

    Se zice c ceea ce faci n ajun de An Nou vei face tot anul urmtor.

    Dac faci baie n ziua de Crciun, vei rmne curat tot anul.

    Dac mnnci mere n ajun de Crciun, vei fi sntos tot anul.

    Copiii nscui de Crciun sau de Anul Nou sunt norocoi.

    Mai multe materialei cri electronice gsii pe Internet la:

    www.theophilos.3x.ro

    34


Recommended