+ All Categories
Home > Documents > Costumul Popular

Costumul Popular

Date post: 26-Jul-2015
Category:
Upload: verturica
View: 1,023 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
43
GRUPUL SCOLAR DE INDUSTRIE USOARA BOTOSANI 1.Istoric 2.Alcătuirea costumului popular pe zone geografice 3. Elementele costumului popular românesc a) Croială b) Broderiile costumului popular românesc
Transcript
Page 1: Costumul Popular

GRUPUL SCOLAR DE INDUSTRIE USOARA

BOTOSANI

1.Istoric

2.Alcătuirea costumului popular pe zone geografice

3. Elementele costumului popular românesc

a) Croială

b) Broderiile costumului popular românesc

Page 2: Costumul Popular

ISTORIA COSTUMULUI POPULAR ROMÂNESC

1.1. Istoric

Poezia, cântecul şi dansul ocupă un loc important în viaţa de toate zilele a

poporului românesc. Ele însoţesc ţăranul la muncă, îl înveselesc şi îi înviorează

petrecerile. Folclorul românesc are o tradiţie milenară, iar forţa creatoare a poporului

românesc este viguroasă. Tezaurul tradiţional a exprimat expresia idealurilor lui. Ca

parte integrantă a istoriei şi civilizaţiei poporului român, portul popular constituie un

document viu care, dăinuind peste veacuri, a transmis generaţiilor mesajul unei creaţii

artistice autentice. Costumul popular este un preţios document artistic, social şi istoric.

Ţărănimea noastră este înzestrată din fire cu atâta gust şi atâta pricepere încât provoacă

şi admiraţia străinilor. Pe când bărbatul caută să împodobească cu fel de fel de

ornamente încrestate sau cioplite case, mobile, unelte de lucru- covoarele şi brâiele

ţesute pe stative şi îndeosebi cămăşile şi ştergarele, oferă femeilor familiei prilejul

binevenit de a-şi manifesta talentul, de a- şi arăta gustul, brodându-le cu motive bogate

în cele mai vii culori. Se poate spune că femeia de la ţară transformă acul în pensulă,

firul de aţă în acuarelă pentru realizarea unor cusături de înaltă valoare artistică.

Portul românesc ca şi întreaga artă populară (arhitectura, crestăturile în lemn,

ceramică, etc.) s-a născut şi a dăinuit pe teritoriul ţării noastre din cele mai vechi

timpuri. Obârşia broderiilor de pe îmbrăcămintea ţăranilor trebuie căutată în trecutul cel

mai îndepărtat. Faptul că aceste broderii au atins la străbunii noştri culmea dezvoltării,

dovedeşte cât de departe trebuie să fie începutul acestei arte naţionale româneşti.

Cusătura, arta cusutului şi a ţesutului, este o îndeletnicire foarte veche.

Împodobirea cămăşii şi a pieselor de la brâu în jos, a sumanelor, se făcea pe teritoriul

ţării noastre încă din timpul triburilor trace.

Întunericul acoperă însă originea şi evoluţia artei noastre populare, doar ici, colo,

găsim câte o însemnare, care pentru noi românii este punctul de plecare în înţelegerea

dezvoltării broderiilor. Istoricul Herodot aminteşte de şubele tracilor frumos

împodobite. Istoria ne spune că dacii erau îmbrăcaţi la fel cu ţăranii noştri de la munte: “

Îmbrăcămintea lor era un fel de tunică până la genunchi, strânsă c-o cingătoare peste

Page 3: Costumul Popular

mijloc, iţari largi legaţi la gleznă cu sfoară sau vârâţi în opinci, pe deasupra o manta

largă, fără mâneci, încopciată pe umăr. Femeile erau înalte, zvelte, mândre la port, cu o

dulce mlădiere în mişcări şi cu multă blândeţe şi duioşie în chipul lor frumos, în ochii

lor mari, galeşi, umbriţi de gene lungi. Purtau o haină uşoară până-n călcâie, pe

deasupra o dulamă până la genunchi, strânsă la brâu, pe cap o broboadă de in sau de

cânepă, mărgele la gât şi flori în cosiţe”, ne aminteşte Al. Vlahuţă. Mărturii despre

originea portului românesc se văd pe Columna lui Traian şi pe monumentul de la

Adamclisi. Monumentul de piatră de la Adamclisi are metope care înfăţişează pe daci

cu cămăşi la fel croite cum poartă şi azi ţărancele noastre, mai ales cele din Moldova şi

Bucovina. Croiala lungă şi largă a cămăşii, portul iţarilor la bărbaţi şi fustele largi la

femei, cojoacele groase au rămas aceleaşi şi în zilele noastre. Prin descoperirea

figurinelor de lut de la Cîrna- Craiova, din epoca bronzului, s-au constatat în

îmbrăcăminte elemente ce corespund costumului românesc. Grăitoare este piesa din

spate (de la brâu în jos) şi anume “opregul” (care astăzi se poartă în Banat), pe care se

întrezăresc franjurile.

Săpăturile de la Cetatea Sucevei au dezvelit fragmente din broderii din secolul

XVI. Arta broderiei se cultiva intens la curţile voievozilor moldoveni şi munteni, în

serviciul ei punându-se doamna, domniţele şi toate femeile curţii.

Specialişti celebri ca A. Riegel şi M. Hoberland întăresc posibilitatea că arta

populară română îşi are originea din vremuri cu mult mai vechi. Rădăcinile ei par a

pătrunde până în timpurile târzii ale Imperiului roman (ondulaţiile în formă de S şi

motivele în formă de inimă).

Nu vom uita să amintim înrâuririle culturii bizantine, caucaziană, persică şi chiar

turcească.

O mulţime de odoare din secolele XV şi XVI, ce se păstrează cu sfinţenie la

mânăstirile de pe tot cuprinsul ţării, arată înălţimea la care a ajuns arta brodatului.

La expoziţia din 1910 de la Viena, care a oferit un studiu comparativ, broderiile

româneşti prezentate s-au reliefat prin varietatea modelelor, bogăţia desenului, prin

cromatica subtilă, armonia culorilor fiind perfectă.

Imagini ale portului nostru se găsesc în unele fresce şi pe unele porţi ca la

Episcopia de la Râmnicu Vâlcea, pe a cărei poartă de la intrare se vede o fecioară în ie,

Page 4: Costumul Popular

zăvelci (şoarţe) şi poale. Picturile pe lemn sau pe sticlă înfăţişează de asemenea

elemente ale costumului românesc. Preţioase sunt şi picturile lui C. Popp de Szatmary,

Nicolae Grigorescu, Gh. Tăttarescu, care zugrăvesc ţărani şi ţărănci în costum simplu

dar plin de prospeţime şi pitoresc.

„Portul de dac- spune Mihail Sadoveanu – îl poartă şi astăzi ţăranii noştri de la

munte, mai ales momârlanii din valea superioară a Jiului. Pădurencele din Hunedoara,

ţăranii din jurul Grădiştei şi a Bouţarilor (lângă Grădiştea) şi-au păstrat, neschimbat, pe

lângă chip, îmbrăcămintea dacilor. Bubourile (saricile) sunt haine tipic dacice.”

Toate aceste mărturii care s-au păstrat de-a lungul timpurilor sunt adevărate

documente ale originii şi continuităţii românilor pe pământul vechii Dacii. Costumul

confecţionat de ţăranca română este legat de viaţa sa de zi cu zi. El este conceput nu

numai ca obiect de uz practic, dar şi ca o nevoie de frumos, de materializare, a talentului

şi a iubirii pentru natura în care s-a născut. Păstrarea lui a constituit un semn de protest

în calea celor care au exercitat oprimarea socială naţională.

Împodobirea costumului indică direct sursa de inspiraţie a ţărăncii: frunzele şi

florile câmpului, păsările, oamenii, animalele. Ea ştie să le prezinte în aşa fel încât prin

liniile cele mai simple redă esenţialul cu o mare puritate de expresie.

Cusătura pe fir a iilor şi cămăşilor bărbăteşti din întraga ţară se realizează pe fire

numărate, în timp ce broderia se realizează pe bază de desen. Cu ajutorul cusăturii pe fir

se decorează iile şi cămăşile bărbăteşti, unele obiecte de podoabă interioară, pe când

broderia se foloseşte în ornamentarea mintenelor, sumanelor, cojoacelor, etc.

Portul ţăranilor români din Muntenia, Oltenia şi mai ales din Bucovina este bogat

ornamentat. Cămaşa de sărbătoare la femei este încreţită la gât, (cămaşă cu brezărău), ca

pe metopele monumentului de la Adamclisi. Cu timpul, unele tărance, mai mult din

spirit practic, au înlocuit aţa care începea să se rupă după un timp de folosinţă, cu un

guleraş mic de 1 cm. Aşa apare cămaşa cu ciupag. Pe ciupag se brodează un fragment

din modelul de pe altiţă.

Altiţa acoperă umărul. Are două sau trei dungi orizontale. Deasupra dungilor sunt

fie motive geometrice, fie zoo sau avimorfe. Dungile sunt despărţite prin lănţujele de

metal, fir aur sau argint, fluturi, mărgele.

Page 5: Costumul Popular

Urmează încreţeala de 5-15 cm, care are un ornament geometric într-o singură

culoare: galbenă, iar pentru tineret roşie. Variate sunt motivele broderiei pe mânecă de

jos. Se disting două tipuri:

I. a) de-a lungul mânecii trei dungi verticale care au acelaşi model;

b) predomină dunga de la mijloc, pe când dungile de pe margine sunt

mai înguste şi mai simple. Dunga de la mijloc formează un fel de crac

de la care se despart în dreapta şi în stânga, uneori simultan, alteori

alternativ, frunze şi flori.

II. Dungi costişate, oblice, acelaşi model.

Pe piept şi pe spate cămaşa este brodată cu dungi înguste sau motive desprinse

din ornamentele mânecii.

Cămaşa de toate zilele este puţin brodată.

Bărbaţii şi mai ales flăcăii, au cămăşile brodate la poale, peste umăr şi jos la

mânecă.

Dacă desenele de pe iile femeieşti sunt câteodată viu colorate, au lănţujele din fir

de aur şi argint, fluturi şi mărgele, modelele de pe cămăşile bărbăteşti sunt lucrate mai

mult cu negru, foarte rar este folosit la umplutură puţin roşu sau fir metalic.

Ştergarul cu care-şi învelesc capul femeile bătrâne, ştergarul care se pune ca

ornament în casă, ca şi năframa folosită cu ocazia nunţilor, sunt brodate cu motive

geometrice sau flori stilizate şi de reţinut, desenul se prezenta totdeauna pe două feţe-

astfel că atât pe faţă cât şi pe dos, modelul era acelaşi. Marama din Muşcel este din

alesături de borangic cu fir auriu, la fel cu cele din restul Munteniei, al Olteniei şi din

Şcheii Braşovului.

Cojoacele, bundiţele şi bunda sunt brodate cu ornamente din domeniul plantelor

mai mult sau mai puţin stilizate, flori şi frunze împreunate în mănunchiuri sau

ghirlande.

În cromatica românească alături de alb, negru, roşu, trinitatea de culori vechi, se

găsesc griuri, galben- portocaliu, verde de diferite nuanţe, albastru ca cerul, albastru de

Voroneţ, albastru închis. În zona Clujului, se foloseşte destul de mult liliachiul- movul.

Page 6: Costumul Popular

La aplicarea culorilor, ţărancele ţin seama de regulile armoniei, pentru care merită

toată lauda. Motivele nu se restrâng numai la contururi, ci acoperă chiar şi fondul,

motivul apărând din fondul brodat, fiind de o rară frumuseţe.

În ţară se folosesc mai multe tipuri de ornamente: geometrice, fitoforme,

zoomorfe, antropomorfe, simbolice, sociale, iar preferinţele variază de la o zonă la alta

atât pentru motive, cât şi pentru culori.

Mare parte din modelele întrebuinţate s-au conservat neschimbate din generaţie în

generaţie, altele au suferit în decursul vremurilor destule schimbări în formă şi culoare

din cauza femeilor care au dorit să le dea o notă personală. Dar multe, foarte multe din

aceste vechi, bătrâneşti comori de artă, ce se găseau răspândite până în cele mai umile

căsuţe de sub poalele codrilor noştri, au fost distruse de vreme. Foarte multe au fost

supuse pieirii şi numai puţine din ele au înfruntat vitregia vremii.

Deşi la început mijloacele tehnice au fost destul de modeste şi materiile prime

erau produsul gospodăriei ţărăneşti, totuşi realizările au fost uimitoare.

Portul popular în general se diferenţiază în funcţie de anotimp, ocazii festive,

vârstă, sex, adaptându-se prin structura sa, ocupaţiilor specifice fiecărei zone. Piesele

folosite în timpul muncilor sunt mai simple, mai puţin ornamentate decât costumul ce se

îmbracă la horă sau mai ales la nunţi, care are ornamentele cele mai frumoase şi bogate

în fir metalic, mărgele, paiete (fluturi) prinse pe cămaşă cu o mărgică.

Costumul femeiesc este compus din cămaşă, poale şi piesa care acoperă partea de

la brâu în jos. Această ultimă piesă se deosebeşte de la regiune la regiune.

Costumul bărbătesc se compune dintr-o cămaşă lungă, în sudul şi estul ţării, şi

mai scurtă în nord şi în vest. Pantalonii sunt lungi şi strâmţi în nord şi sud- vest şi ceva

mai scurţi şi largi în nord- vestul ţării.

Se poate încheia citându-l pe ing. Erich Kolbenheyer, autorul albumului „Motive

ale industriei casnice de broderii din Bucovina” tipărit la Viena în 1912: „Din dorinţa de

a păstra comoara aceasta şi de a o face accesibilă tuturor, iar pe de altă parte dorind de a

scăpa de pericolul uitării şi a pierzaniei şi de a salva, cât se mai poate salva, am

întreprins această operă”. Sunt cuvintele unui austriac, care a trăit şi muncit ca director

al unei şcoli de pe meleagurile noastre, a cunoscut ţăranul român şi i-a apreciat arta în

Page 7: Costumul Popular

aşa măsură, încât s-a simţit obligat să o încredinţeze hârtiei pentru a rămâne cât de cât în

amintirea urmaşilor.

Portul naţional e ca o uniformă după care ni se cunoaşte neamul, e un steag al

naţiunii române. Portul nostru e cel mai artistic şi cel mai distins dintre toate porturile

populare.

1.2.Alcătuirea costumului popular pe zone geografice

PORTUL POPULAR DIN OLTENIA

În Oltenia, portul popular se deosebeşte de la un ţinut la altul. Cămaşa sau iia este

elementul cel mai important al costumului din jurul oraşelor Drobeta Turnu Severin şi

Târgu Jiu, iile sunt încreţite pe lângă gât, iar peste creţi este aplicat un guler îngust şi

acoperit cu broderie.

Pe piepţi, galonul de broderie este la fel de îngust. Altiţele, care sunt aşezate la o

distanţă oarecare de la guler şi care cad pe umeri, sunt acoperite complet cu broderie. În

partea de jos, altiţa se termină cu un model de broderie într-o singură culoare deschisă

(alb sau crem) şi care se numeşte „încreţ”. Din marginea de jos a încreţului, pe toată

lungimea mânecii, sunt brodate două sau trei şiruri de râuri (galoane înguste de

broderie). Pe linia de lungime, mâneca este încreţită pe o manşetă de lăţimea gulerului

şi decorată cu aceleaşi motive.

Această iie este croită din pânză de bumbac din trei foi (trei lăţimi de material),

una în partea din faţă, una în partea din spate şi câte o jumătate de foaie în părţi.

Mânecile se croiesc tot din trei foi, câte o foaie şi jumatate pentru fiecare mânecă.

Poalele iiei, sau partea de jos a cămăşii, sunt croite din patru foi; două foi pentru

partea din faţă şi partea din spate, iar din celelalte două sunt croiţi clinii din părţi. Pe

linia de talie această parte se uneşte cu iia printr-o cusătură.

Partea de jos este conturată pe linia de lungime cu motive de broderie, iar pentru

ca să se poată vedea toată bogăţia ornamentaţiei de pe poale, fotele sunt mai scurte cu

10- 15 cm decât cămaşa.

Page 8: Costumul Popular

Broderiile de pe aceste ii se lucrează în punctele lănţişor, cruciuliţă şi tighel.

Culorile folosite sunt: roşu, negru, galben, albastru, precum şi fire metalice aur şi argint,

la fel şi paiete, fluturi, etc.

Fotele din Oltenia sunt formate dintr-o singură bucată, în formă dreptunghiulară,

care este încreţită, pe un cordon. Pe deasupra fotele sunt strânse pe linia de talie cu un

brâu lat de lână, ţesut în dungi aşezate în linii verticale şi în mai multe culori. Fotele

sunt ţesute cu diferite chenare aşezate în lungime sau în lăţime, iar în partea de jos

câteodată sunt conturate de un galon pe toată lungimea fotei.

În comunele din jurul oraşului Craiova, iile au aceeaşi formă însă cu aplicaţii de

broderii mai bogate pe mâneci, iar fota este formată din două bucăţi: una aşezată în faţă

şi alta în spate. Fotele sunt ţesute din lână în război manual, iar modelele de alesături

sunt aşezate pe linii orizontale, formând câte un galon mai lat, apoi câteva dungi din

fiecare culoare, după care se repetă galonul, urmărind tot astfel pe toată lungimea fotei.

În acest ţinut, fotele numite şi catrinţe, mai sunt ornamentate şi cu motive florale

sau imagini de oameni şi păsări. Aceste motive sunt aşezate tot în linie orizontală şi sunt

mult mai late în partea de jos, continuând astfel până mai sus de jumătatea lungimii, de

unde motivele se îngustează.

În Oltenia, portul popular este completat cu marame fine pe cap, care sunt ţesute

din borangic subţire şi sunt decorate cu motive lucrate cu fire mai groase în aceeaţi

culoare.

Pe deasupra, costumul are un cojoc de piele, lung până la genunchi, garnisit cu

diferite broderii aplicate.

Aceste cojoace sunt fără mâneci, uneori cu mâneci lungi, sau cu mâneci trei

sferturi, încât se poate vedea toată bogăţia de motive brodate pe mânecile iilor.

Iile din Vâlcea sunt tot atât de bogat ornamentate ca şi cele din Muscel, dar se

lucrează în culori puţine, chiar şi într-o singură culoare, fiind preferată câteodată

culoarea albastră.

La aceste ii altiţa ocupă o suprafaţă mult mai mare decât la iile din alte regiuni,

coborând până aproape de jumătatea braţului.

O caracteristică a iiei de Vâlcea este şi aceea că mâneca se face foarte lungă şi se

poartă răsfrântă, formând în acest fel, din îndoitură, un volan.

Page 9: Costumul Popular

În Vâlcea, peste costumul popular se poartă o haină lungă, fără mâneci, din dimie

(postav) albă, cu ornamente brodate într-o singură culoare, cea mai des întâlnită fiind

culoarea roşie.

PORTUL POPULAR DIN ARGEŞ

Costumele populare din Argeş sunt mai bogat împodobite decât în Oltenia, mai

ales în Muscel. Iile din acest ţinut sunt cunoscute prin bogăţia ornamentelor şi prin

armonia culorilor, completate din belşug cu fire de aur şi argint sau cu fluturi.

Aceste ii au aceeaşi croială ca în Oltenia, dar piepţii şi mânecile sunt ornamentate

cu motive mai mari şi mai dese, cu broderii compacte. Culorile care predomină în

broderii şi alesături sunt: albastru, roşu aprins, negru, galben, verde, mai puţin fire de

aur şi argint, care sunt mai ales întrebuinţate în alesăturile fotelor.

La gât ia este încreţită pe guler, altiţele sunt complet acoperite cu broderii, iar

mânecile sunt strânse pe mână printr-o manşetă brodată, de unde porneşte un volan ce

cade pe mână, sau se termină printr-o manşetă mai lată fără volan.

Motivele de ornamentaţie folosite sunt aceleaşi pe piept, altiţe, mâneci, guler şi

manşete, diferind numai lăţimea galonului. Punctele folosite în aceste broderii sunt:

cruciuliţa, lănţişorul, tighelul şi gura păpuşii.

În partea dinspre Câmpulung Muscel se remarcă punctul bătrânesc care se

distinge de celelalte puncte prin aspectul său reliefat şi buclat şi care este destul de greu

de executat. În mod obişnuit punctul bătrânesc se lucrează într-o singură culoare.

Culoarea cea mai des întâlnită este roşu.

Pentru a da mai multă strălucire costumelor, se adaugă la aceste broderii fire de

aur şi argint, fluturi şi mărgele.

Fotele sunt formate din două bucăţi (faţa şi spatele) sau dintr-o singură bucată,

care înconjoară corpul de jur împrejur şi se petece în partea stângă. Când fotele sunt din

două bucăţi, cea din spate este mult mai lată, încât se uneşte în faţă pe linia de talie,

margine în margine. Pe dedesupt se fixează fota din faţă, care este foarte îngustă.

La fel ca şi iile, fotele din aceste regiuni sunt bogat împodobite cu alesături în

culori, unde se folosesc mult firele de aur şi argint. Fotele sunt ţesute din fire de lână şi

fondul lor este de culoare închisă, mai mult negru. Când fotele costumului sunt formate

Page 10: Costumul Popular

dintr-o singură bucată, partea din faţă, începând din linia de margine, este complet

acoperită cu motive în alesături până în linia de şolduri. Marginea de jos a fotei este

conturată cu un galon lat, format din aceleaşi motive. Aceste fote se fixează pe corp prin

bete, care înconjoară talia de câteva ori.

Costumul popular este completat de o maramă bogată pe cap, lungă până jos, ale

căror ţesături şi alesături sunt de o frumuseţe rară. Aceste marame fiind ţesute din fire

de borangic foarte subţiri, dau o transparenţă deosebită materialului, făcând astfel să

reiasă motivele de alesături, lucrate cu fire de bumbac ceva mai pline.

PORTUL POPULAR DIN JUDEŢELE ILFOV, PRAHOVA ŞI IALOMIŢA

Prin aceste părţi costumele sunt frumos împodobite, iile sunt ornamentate cu

motive mai înguste, formând două şiruri de râuri pe piepţi şi două pe spate, care

marchează şi cusăturile de unire cu clini.

În faţă, gura cămăşii este conturată cu acelaşi model de broderie şi tot astfel şi

mânecile. Pe umăr altiţele sunt acoperite complet cu motive de broderii compacte, de

unde pornesc mânecile neîncreţite.

Culorile folosite la aceste broderii sunt: roşu, mult grena, galben, albastru, negru,

portocaliu, fire de aur sau argint şi paiete.

În Vlaşca, fotele sunt conturate pe linia din faţă şi de lungime cu un galon lat ales

în culori în care predomină roşu.

În partea din faţă costumul are un şorţ îngust, care este la fel împodobit cu diferite

modele de alesături, aşezate în linii orizontale. Restul fotei este într-o singură culoare,

cele mai des întâlnite fiind negre. Fotele sunt încreţite pe linia de talie pe un cordon, sau

sunt gofrate ori plisate până în linia de unde începe alesătura.

În părţile Bucureştiului, iile sunt cu mâneci largi, cu acelaşi model de broderie ca

şi râurile de pe piepţi. Fotele sunt formate din două bucăţi (spate şi faţă) sau dintr-o

singură bucată şi împodobite cu alesături în culori, iar pe linia de talie sunt fixate printr-

un brâu lat sau prin bete.

Costumele din aceste regiuni sunt completate prin marame vaporoase ţesute din

fire subţiri de borangic, cu motive delicate din alesături, care sunt reliefate cu discreţie

prin firele mai pline de bumbac, cu care sunt conturate.

Page 11: Costumul Popular

PORTUL POPULAR DIN DOBROGEA

În Dobrogea iile sunt mai simple, pe umăr nu au altiţe, mânecile sunt fixate de ie

neîncreţite, iar cusătura de unire a mânecii cu ia este mascată printr-un galon îngust de

broderie. Pe linia de lungime mâneca rămâne largă şi se termină prin acelaşi model de

broderie. Pe piepţi gura cămăşii este conturată de două şiruri de râuri.

Fotele sunt formate din două bucăţi şi sunt mai bogat împodobite decât iile.

Fota din spate este mai lată şi este adusă până în faţă, unde are un fel de şorţ

îngust. Această fotă este conturată pe margini şi la tiv cu motive alese în culori, iar

şorţul din faţă este ales în întregime cu galoane aşezate în linii orizontale. În talie

costumul are un brâu lat, peste care se înfăşoară betele, de câteva ori.

Pe cap acest costum este completat de un ştergar (maramă) dintr-o ţesătură mai

plină de bumbac.

PORTUL POPULAR DIN CENTRUL ŞI SUDUL MOLDOVEI

În aceste regiuni, în părţile dinspre munţi, iile sunt creţe la piepţi, cu altiţe pe

umeri, pe care sunt aplicate mânecile încreţite. În partea de jos mâneca este strânsă pe

mână, cu creţuri lucrate în fire colorate formând un galon, din care porneşte un volan ce

cade peste mână. Din altiţă pornesc trei şiruri de râuri (galoane de broderie îngustă) pe

toată lungimea mânecii.

Spre şes, iile sunt întinse pe piepţi, uneori însă şi încreţite la gât. Mânecile sunt

largi, neîncreţite pe mână; iar în lungimea lor au la fel râuri brodate. La gura cămăşii

broderia este mai îngustă, iar pe piepţi, mâneci şi câteodată şi pe poalele cămăşii

modelul de broderie este mai lat.

În părţile Romanului, lărgimea mânecii în partea de jos este strânsă pe o manşetă

îngustă de 2-3 cm şi acoperită cu broderie.

În regiunea Iaşului, iile sunt fără altiţe, iar motivele de broderie sunt mai late şi

plasate pe toată mâneca. În partea de jos se termină cu un volan lucrat pe margine cu un

model îngust de broderie, care model conturează gura cămăşii, de asemenea şi poalele.

Iile din aceste locuri sunt lucrate în general cu mult roşu, negru, galben, mai rar

albastru şi cu fire de aur şi argint.

Page 12: Costumul Popular

În ţinutul Brăilei, iile, la fel şi partea de jos (fusta), se fac din ţesături de borangic

foarte subţiri şi alese cu diferite motive lucrate cu fire de bumbac alb. Aceste materiale

fiind fine şi transparente, atât iile cât şi fustele, se croiesc foarte largi şi bogate.

Lărgimea iei se strânge pe linia de răscroitură a gâtului, iar a fustei pe linia de

talie.

Fotele sunt formate din două bucăţi (spate şi faţă) şi alese cu diferite modele în

culori vii, pe întreaga suprafaţă. Marama care completează costumul este la fel de

bogată şi are aceeaşi ţesătură cu iia şi fusta, dar cu motive de alesături diferite.

În unele zone mai retrase din munţii Vrancei, portul popular are un element

caracteristic şi anume cămaşa cu mânecia răsucită, care este o particularitate

surprinzătoare în portul popular românesc. Această cămaşă se croieşte din patru foi, ca

şi celelalte forme de cămăşi sau ii, iar pentru mâneci se foloseşte o foaie lungă de 1,20-

1,50 cm, care se taie în diagonală. La gât camaşa este încreţită pe guler. Broderia este

concentrată pe altiţe, piepţi, mâneci şi guler. Învârtitura mânecii începe de la altiţă şi

galonul de broderie însoţeşte marginea cusăturii.

Această mânecă, pe lângă faptul că este foarte lungă, se face tot mai îngustă în

jos, iar broderia care urmează forma spirală a mânecii se răsuceşte în jurul braţului.

Aproape la toate formele de ii şi cămăşi, partea de jos este croită în clini şi se

uneşte cu partea de sus printr-o cusătură pe linia de talie.

Peste cămaşă sau ie, costumul din aceste regiuni se completează cu catrinţe care

corespund fotelor din alte regiuni. Catrinţa este ţesută din fire de lână pe urzeală, iar pe

bătătură tot din lână sau bumbac şi are formă dreptunghiulară. Ea se înfăşoară pe corp în

aşa fel, încât marginea ei să cadă pe şold în partea stângă.

Catrinţele sunt simple pentru lucru, sau vărgate pentru zilele de sărbătoare.

Catrinţa vărgată (în dungi) este mult mai frumoasă şi partea din mijloc, care cade în

spate, este simplă, fără dungi şi se numeşte dosul catrinţei.

Aceste dungi sunt ţesute în diferite culori în lung cele mai multe şi mai rar în

lăţime.

În regiunea Bacău partea din faţă a catrinţei este acoperită cu alesături în motive

mari, iar câteodată pe poale este conturată de jur împrejur cu un galon lat format din

aceleaşi motive.

Page 13: Costumul Popular

În părţile Iaşului iile sunt fără altiţe, iar motivele de broderie sunt aşezate pe

mâneci şi piepţi.

În aceste regiuni peste cămaşă şi catrinţă se poartă un pieptar, care pentru vară

este din postav, iar pentru iarnă din blană. Pieptarele se fac fără mâneci şi sunt garnisite

cu aplicaţii de piele. Pe cap se poartă o maramă lungă şi frumos aleasă.

În ţinutul Roman, maramele sunt înlocuite cu un fel de ştergare dintr-o ţesătură

mai plină şi cu alesături colorate la capete.

PORTUL POPULAR DIN JUDEŢELE BRAŞOV ŞI SIBIU

În judeţul Braşov şi în special în zona Branului, portul popular la femei s-a

menţinut într-o mare măsură până astăzi şi este cunoscut printr-o deosebită sobrietate

datorită fineţei broderiilor şi alesăturilor.

Iile au mai multe feluri de croieli şi sunt împodobite cu o artă deosebită, cu

broderii care mai de care mai frumoase. Ele sunt croite din ţesături de in, cânepă sau

bumbac.

Aceste ii sunt strânse la gât prin creţuri lucrate în culori, sau se termină printr-un

guler îngust. Pe mâneci sunt brodate galoane late pe toată lungimea. În partea de jos,

mâneca este încreţită şi strânsă pe o manşetă brodată, care se numeşte pumnaşi sau

printr-un galon format din creţi lucraţi în diferite culori de unde porneşte un volan peste

mână. Tot în zona Branului se mai poartă şi iile cu mâneci largi, conturate pe linia de

lungime printr-un galon lat de broderie, de asemenea se poartă şi cămaşa cu mâneca

răsucită la fel cu cea din munţii Vrancei. Aceste forme de ii se închid în mijlocul feţei

sau câteodată lateral.

Poalele iilor sunt formate din două foi drepte (faţă şi spate) şi din patru clini ce

cad în părţi. Ia se uneşte pe partea inferioară printr-o cusătură pe linia de talie. La iile de

tip nou, partea de jos formează o piesă separată în formă de fustă. Această fustă are în

partea de jos de jur împrejur râuri brodate, ce se văd de sub fotă, care pentru acest motiv

se poartă mai scurtă.

În privinţa ornamentelor de pe ii, ornamente ce acoperă aproape în întregime

piepţii şi mânecile, ceea ce reţine atenţia în mod deosebit este un colorit viu de bun gust.

Page 14: Costumul Popular

În aceste broderii se foloseşte mult roşu, galben, negru sau maron, verde şi fire de

aur sau argint.

Fota constituie a doua piesă a costumului popular de Bran. Ea are o formă

dreptunghiulară şi este formată din trei părţi: cele două pulpane care cad în faţă şi

vânatul care este partea din mijlocul fotei şi care se poartă în spate. Părţile din faţă

(pulpanele) sunt ţesute în diferite culori, unde predomină însă roşu. De jur împrejur, în

partea de jos, are un fel de galon lat ţesut în dungi roşii. La ţesutul acestui galon se mai

folosesc şi fire de lână în verde, galben, albastru, la fel fire de aur sau argint.

Fotele care au fondul negru, iar părţile din faţă şi chenarul de pe linia de lungime

colorate viu, cu mult roşu, crează efecte din cele mai reuşite din punct de vedere artistic.

Fotele de Bran se deosebesc de cele din alte regiuni, în primul rând prin lărgimea

lor (3,50-3,70 m), lărgime ce se încreţeşte pe un cordon în partea din spate, prin

lungimea care acoperă complet poalele cămăşii şi printr-o mare distincţie în alesături şi

colorit.

În unele sate din jurul Branului, femeile poartă şi fote stâmte, ornamentate pe

întreaga suprafaţă cu motive geometrice sau florale, folosind fire în culori sau mătase şi

fire metalice de aur şi argint. Fotele strâmte se mai garnisesc şi cu galoane aşezate în

linii verticale.

Peste poalele cămăşii sau peste fustă, femeile se leagă cu un brâu roşu pentru a

subţia astfel talia, apoi se pune fota, încinsă şi ea în brâie (brâu îngust sau bete).

Tot din costumul popular din Bran fac parte şi pieptarele din piele brodate cu

motive florale sau din stofă mai fină, ori din catifea şi garnisite de jur împrejur cu şnur

sau panglică de mătase.

Aceste pieptare nu se închid în faţă fiind distanţate pentru a se putea vedea toată

bogăţia de pe piepţii iilor.

Pe cap femeile se leagă cu ştergare sau cu marame subţiri ţesute din borangic,

care dau costumului popular o eleganţă deosebită.

În părţile acestea se mai pot admira frumoasele costume din Sibiu.

Acest costum se compune din următoarele piese: ie, fustă, două şurţuri (şorţuri),

pieptar, cojoc, vestă şi jachetă; ia fiind piesa cea mai importantă a costumului.

Page 15: Costumul Popular

Costumele populare din Sibiu se caracterizează prin simplitate şi sobrietate. Tot

în această regiune se pot admira şi costumele din Sălişte- Sibiu. Iile sunt ornamentate cu

galoane înguste, aşezate pe piepţi şi pe mâneci. Aceste broderii sunt lucrate în fire negre

şi fire metalice de aur şi argint, intervenind câteodată şi cu galben sau cu verde. La gât

toată lărgimea iei este strânsă pe un guler îngust, decorat cu aceleaşi motive de broderie.

Mânecile sunt foarte largi şi încreţite pe o bantă brodată, la fel de lată ca gulerul. Din

această bantă porneşte volanul care cade peste mână şi care se termină cu o danteluţă tot

neagră. Partea de jos a fustei este foarte largă şi încreţită pe linia de talie printr-un

cordon, sau se face plisată ori gofrată. Atât ia cât şi fusta se execută din pânză albă de

bumbac cumpărată din comerţ, mai mult din şifon.

Fotele costumului de Sălişte care se îmbracă una în faţă şi alta în spate sunt din

postav negru şi brodate cu fire de mătase neagră şi fire metalice, aur şi argint.

Pe marginile laterale, aceste fote se termină cu o danteluţă lucrată cu croşeta, tot

neagră, iar în partea de jos cu franjuri lungi de 5-6 cm.

Peste ie costumul se poartă cu un ilic de catifea neagră, iar pe cap o basma tot

neagră terminată de jur împrejur cu franjuri lungi de mătase.

Portul popular femeiesc din jurul Făgăraşului este frumos şi foarte bogat. Între

costumul de zi pentru lucru şi cel de sărbătoare, deosebiri constau în frumuseţea

materialelor şi în bogăţia ornamentelor. Iile cu piepţi şi mânecile pline de broderie sunt

încreţite la gât numai în faţă. Mânecile sunt fixate pe linia de lungime a umărului, foarte

creţe şi sunt mai scurte decât în celelalte regiuni. În partea de jos se fac cu pumnaşi

(manşete) întorşi. Partea de jos a costumului este formată din două catrinţe.

În spate catrinţa este roşie, iar în faţă are un şurţ (şorţ) vânăt, sau invers, în spate o

catrinţă în culoare închisă simplă, iar în faţă un şurţ ales în culori vii.

Pieptarul care se îmbracă peste costum este din piele, brodat cu flori mari roşii şi

de multe ori este garnisit cu ciucuri de lână. Costumul se completează cu o maramă albă

sau în culori deschise şi cu flori roşii. Fetele tinere poartă la costumul popular pălăriuţe

negre de postav cu bor mic şi întors în sus şi cu un ciucure de lână colorată ce atârnă

într-o parte.

PORTUL POPULAR DIN HUNEDOARA

Page 16: Costumul Popular

Acesta este şi el bogat în ornamentaţie. Iile sunt lucrate pe pânză de in, cânepă

sau bumbac. Croiala este asemănătoare cu a iilor din celelalte regiuni. Iile de Hunedoara

nu au altiţe, broderiile se fac pe piepţi şi mai ales pe mâneci, mânecile fiind încreţite o

dată cu piepţii şi spatele pe linia de răscroitură a gâtului, peste care se aplică gulerul.

Atât piepţii câi şi mânecile sunt împodobite cu galoane de broderii late şi

compacte. Cusăturile de unire ale părţilor din faţă şi din spate cu mânecile sunt lucrate

cu cheiţe în culori. În galoanele iilor de Hunedoara predomină roşu, grena şi albastru.

Mânecile sunt strânse pe mână printr-un galon de broderie de unde porneşte

volanul.

Partea de jos a iei (poalele) este în clini, iar linia de lungime se termină printr-un

galon brodat, sau se face fără nici un fel de broderie, gofrate sau plisate.

Fotele sunt ţesute din fire de lână şi foarte înguste. Fota din faţă este mai scurtă

decât cea din spate cu 10...12 cm şi sunt ţesute cu dungi în linii orizontale sau verticale

în mai multe culori. De multe ori însă aceste alesături sunt formate din galoane înguste

de broderie.

Pe linia de talie fotele sunt fixate printr-un brâu lat de 10-14 cm, sau prin bete

înguste care înconjoară linia de talie de câteva ori.

La costumele populare de Hunedoara ştergarele de pe cap sunt din ţesături mai

pline decât în celelalte regiuni şi garniste la capete cu ajururi sau şabace.

În ţinutul Petroşeni iile sunt ornate cu galoane înguste de broderie (râuri) aşezate

în linii verticale pe piepţi şi mâneci, mai rar se văd şi în linii orizontale.

Fotele sunt largi şi încreţite pe linia de talie ori gofrate.

PORTUL POPULAR DIN BANAT

Se distinge de celelalte regiuni printr-o bogăţie excesivă a broderiilor de pe ii,

unde motivele sunt foarte late şi compacte. Părţile de deasupra ale mânecilor sunt

brodate în întregime de linia de răscroitură a gâtului până jos în linia de lungime, unde

se fixează pe mână printr-un elastic. Volanul ce cade pe mână este în întregime brodat.

Mânecile iilor se fac şi mai scurte, trei sferturi şi se termină prin manşete late

garnisite, cu aceleaşi motive de broderie ca şi mânecile lungi.

Page 17: Costumul Popular

Fustele sau poalele cămăşilor sunt conturate pe linia de lungime cu galoane ceva

mai late de jur împrejur. Pe părţi, în direcţia şoldurilor, unde fotele vin distanţate,

fustele au 3-4 rânduri de galoane aşezate în linie verticală, brodate cu aceleaşi motive ca

cele de pe linia de lungime.

Fotele se fac ţesute de lână cu diferite modele, însă tot cu motive compacte care

acoperă întreaga suprafaţă.

Aceste fote sunt foarte înguste, în aşa fel încât părţile de pe şold rămân libere,

pentru a se putea vedea broderiile de pe partea de jos a cămăşii.

Tot în această regiune se văd şi fotele cu franjuri care sunt cu totul deosebite. Ele

sunt ţesute cu diferite motive în culori pe o distanţă de de 20- 30 cm din linia de talie, de

unde firele de urzeală rămân libere până în linia de lungime a cămăşii formând astfel

franjurile.

În această regiune, femeile poartă pe cap bucăţi de pânză brodată, la fel cu

costumul.

PORTUL POPULAR DE PE CRIŞURI

Portul acesta nu diferă prea mult de celelalte ţinuturi. Croiala iilor este aceeaşi,

numai motivele de broderii sunt aşezate pe mâneci în linii orizontale, iar pe piepţi

galoanele sunt înguste şi aşezate în jurul gurii cămăşii. Ia este încreţită la gât, iar peste

creţi este aplicat un guler foarte îngust acoperit cu broderie. Lărgimea mânecilor din

partea de jos este strânsă prin creţi în culori care formează un galon lat şi care se

termină cu un volănaş îngust de 2-3 cm. În general broderiile iilor sunt lucrate într-o

singură culoare, mai mult în roşu.

Fotele în schimb sunt foarte bogat ornamentate. Ele sunt alese în motive cu culori

multe şi vii pe toată lungimea lor. Pe marginile de lungime şi de lăţime se termină cu

franjuri înguste de 2-3 cm. În talie fotele se fixează cu aceleaşi bete înguste, iar pe cap

se poartă marame subţiri.

Peste costum se îmbracă o haină de piele lungă până la genunchi şi garnisită cu

broderii aplicate sau suitaşe.

PORTUL POPULAR DE PE SOMEŞ

Page 18: Costumul Popular

Portul popular din această parte a ţării se deosebeşte ca aspect şi colorit. Iile, care

se fac din cânepă, in sau bumbac, sunt încreţite în faţă, pe lângă gât cu fire colorate

formând astfel un galon. Aceste puncte de broderie se execută pe muchia creţilor

formând motive geometrice în culoare roşie la femeile tinere şi în negru la cele în

vârstă. Pe mâneci sunt aşezate cele trei şiruri de râuri obişnuite, în lungime, dar la aceste

ii şi pe linia orizontală se pot broda la fel râuri cu aceleaşi motive. Mânecile sunt

încreţite în partea de jos ca şi la gât, formând acelaşi galon, de unde porneşte volanul.

La Bistriţa- Năsăud, iile sunt terminate la gât cu un guler îngust brodat care se

aplică peste creţi.

Pe mânecă, în direcţia unde se termină linia umărului, ia are un galon de broderie

lat. În partea de jos, mâneca la fel ca şi la gât este încreţită pe o manşetă brodată, de

unde porneşte volanul, care este conturat cu un râu îngust.

Culorile folosite în broderii sunt: roşu, negru, galben, albastru, fire de aur şi

argint.

În această regiune se folosesc broderii şi mărgele, care prin colorit şi sclipiri

imprimă broderiilor o rară frumuseţe.

Partea de jos a iei se face simplă, nebrodată, iar fotele sunt ţesute din lână şi

foarte înguste. De obicei în această regiune cele două fote nu au acelaşi model de

ţesătură. Fota din faţă este mai simplă, iar pe marginea de jos are un galon îngust. La o

distanţă de 20-30 cm de primul galon este ţesut al doilea, mult mai lat decât primul (de

3-4 ori mai lat).

Fota din spate este ţesută tot din lână cu fond roşu şi cu galoane alese, foarte

înguste, aşezate în linii orizontale.

Pe timp mai răcoros, peste costum se poartă o vestă din catifea neagră, decorată

cu motive florale brodate cu mărgele colorate.

Cojocul lung cu mâneci, care este împodobit cu broderii florale sau forme

geometrice în culori vii şi cu ciucuri din mătase pe piepţi, spate şi mâneci, completează

portul popular în timp de iarnă.

PORTUL POPULAR DIN JUDEŢELE MUREŞ, HARGHITA ŞI COVASNA

Page 19: Costumul Popular

În această parte a ţării, costumele populare sunt variate. Aici se pot vedea, pe

lângă costumele româneşti, costume cu specific maghiar.

La Târnăveni, costumele populare româneşti se aseamănă cu cele din alte regiuni.

Ia are aceeaşi croială şi este mai puţin ornamentată. Lărgimea din partea de sus este

strânsă pe un guler foarte îngust, brodat cu motive româneşti.

Altiţa, care cade pe umăr, este şi ea mult mai îngustă. Râurile de pe mâneci sunt

în număr de trei şi pornesc de la altiţă în jos, de-a lungul braţului. Ele sunt înguste şi

mult mai scurte decât râurile celorlalte ii. Râul de la mijloc ajunge până la cot, iar

celelalte două din părţi se opresc mai sus cu 8-10 cm.

Mâneca se strânge pe braţ printr-un elastic care o fixează sub cot, de unde

porneşte un volan. În felul acesta mâneca rămâne trei sferturi. Marginea de lungime a

volanului este conturată cu un galon îngust de broderie, la fel cu cel de pe guler.

Pe piept ia are două rânduri de galoane înguste brodate cu aceleaşi motive. Aceste

broderii sunt lucrate cu roşu, albastru, negru şi uneori se foloseşte şi galben.

Fotele acestui costum sunt în număr de patru:câte una în faţă şi spate şi două pe

părţi. Fotele din faţă şi din spate sunt roşii şi ţesute cu galoane înguste alese în război pe

toată suprafaţa. Aceste galoane sunt aşezate în linii orizontale şi la distanţe mici între

ele.

Fotele din părţi sunt de culoare închisă: negru, albastru sau gri foarte închis şi

garnisite numai pe marginea de lungime printr-un galon mai lat. Spre deosebire de

costumele din celelalte regiuni, aceste fote nu se fixează pe corp prin brâie sau bete, ci

printr-un şiret pe dedesupt, pe care sunt montate. Lungimea fotelor acoperă cămaşa.

Motivele de broderie alese pe fotele din faţă şi spate sunt lucrate în culori mai închise şi

fire metalice, iar pe fotele din părţi care sunt ţesute pe un fond închis, alesăturile sunt

executate în culori mai vii, pentru ca astfel să reiasă frumos motivele.

Costumul maghiar din judeţele Covasna şi Harghita este format din bluză, fustă,

şorţ şi ilic.

Bluza este confecţionată din pânză albă (şifon) şi croită dintr-o singură bucată

(spate, faţă şi mâneci) în formă de chimono. Pentru ca să nu jeneze la mişcări, această

bluză are intercalată pe linia de sub braţ o pavă (o bucată croită în formă de romb din

acelaşi material).

Page 20: Costumul Popular

Pe piepţi bluza are câte două sau trei cerculeţe înguste, pe toată lungimea, iar în

mijlocul feţei o bantă lată de 3-4 cm care formează fenta. La gât această bluză este uşor

încreţită, iar peste creţi se fixează o bentiţă îngustă. Mâneca nu este prea largă, iar ca

lungime „trei sferturi” şi are aceeaşi terminaţie ca la gât.

Ganitura acestei bluze, dacă nu are cerculeţe, o formează volănaşele aplicate pe

piepţi în ambele părţi ale fentei, la fel la gât şi la mâneci. Aceste volănaşe sunt dintr-o

broderie lucrată cu maşina pe pânză albă şi se termină pe margine cu colţi mici în formă

de feston. Volănaşale se mai fac şi din acelaşi material cu bluza, iar pe margine se

conturează cu o danteluţă îngustă.

Bluza se completează cu o fustă largă, ţesută în dungi late de 3-4 cm aşezate în

linii verticale. Culorile folosite la aceste dungi sunt roşu cu negru, iar câteodată se

adaugă şi maro sau oliv. În mijlocul lungimii această fustă are o cusătură de jur împrejur

care uneşte partea de jos cu cea de sus. Partea de jos este creaţă sau în cute, iar cusătura

de unire a cestor două părţi, la fel şi marginea de lungime a fustei, sunt conturate printr-

o bantă de catifea sau de mătase din acelaşi material cu care este garnisit şi ilicul.

Pe linia de talie fusta este încreţită şi fixată pe un cordon îngust din acelaşi

material.

Fusta la costumul popular maghiar se mai face şi din pânză albă din in sau

cânepă, ţesută în război cu diferite galoane mai înguste sau mai late, aşezate în linii

orizontale pe toată lungimea ei. Aceste galoane se execută în culoare roşie. Fusta se

montează în talie pe un cordon îngust din acelaşi material, strângând toată lărgimea ei în

creţi sau în cutuliţe mici.

Peste fustă costumul se completează cu un şorţ alb din acelaşi material cu bluza.

El are o formă dreptunghiulară , lărgimea din talie este susţinută pe un cordon, iar de jur

înmprejur se termină cu o danteluţă îngustă.

Ilicul, care completează costumul, este confecţionat din catifea neagră sau roşie,

ajustat în talie şi foarte decoltat în faţă. Când catifeaua este roşie, banta care se aplică în

decolteu şi în talie este neagră, iar când ilicul este negru banta se aplică roşie.

Marginea decolteului şi a liniei de talie sunt conturate cu colţişori mici din mătase

sau şiret în aceeaşi culoare.

Page 21: Costumul Popular

În partea din faţă ilicul se închide cu copci aplicate pe dedesubt în aşa fel încât pe

faţă cade margine în margine.

PORTUL POPULAR DIN MARAMUREŞ

Costumele populare sunt mai bogate ornamentate decât în alte regiuni. Iile, deşi

au aceeaşi croială, se deosebesc prin felul cum sunt montate şi aplicate broderiile. În

ţinuturile din Maramureş, iile sunt încreţite în faţă prin fire colorate, formând astfel un

galon de la răscroitura gâtului în jos, pe o distanţă de 13-15 cm în formă de trapez.

Mânecile sunt montate la fel, încreţite pe linia de răscroitură a gâtului, iar pe linia

de lungime sunt strânse prin acelaşi galon brodat îngust (2-3 cm) de unde porneşte

volanul.

Stilul portului popular din Oaş este cunoscut prin marea bogăţie a creaţiei

populare. În croiala acestui costum şi în ornamentaţie totul exprimă optimism.

Armonia culorilor este realizată în tonuri aprinse, roşul fiind culoarea

predominantă. Costumul este împodobit cu motive ornamentale stilizate şi în figuri

geometrice în roşu viu, combinat cu verde, galben, negru şi albastru.

Cămaşa cu platcă brodată în formă dreptunghiulară este de o frumuseţe artistică

deosebită. Această platcă este răscroită pe lângă gât şi are o lungime de 18-20 cm din

linia de umăr, atât în partea din faţă cât şi în partea din spate, fiind ornamentată în

întregime cu o broderie compactă. În partea din faţă are o bantă de 5-6 cm, care porneşte

din linia de lungime a plătcii, până în talie. Banta este brodată cu aceleaşi motive ca şi

platca.

Mânecile sunt largi şi fixate în creţi bogaţi pe linia de răscroitura a braţului.

Fustele sunt croite în linii foarte largi şi montate separat încreţite pe linia de talie

pe un cordon lat de 6-7 cm, acoperit de broderie.

Pe marginea de jos, aceste fuste sunt conturate cu 2-3 rânduri de galoane brodate

şi se termină cu volănaşe late de 3-5 cm.

Fotele din Maramureş sunt ţesute din lână de culoare roşie sau neagră şi cu dungi

de mai multe culori, aşezate în linia orizontală. La unele costume fota din faţă este roşie

şi cea din spate neagră, sau ambele negre. În partea de jos, pe o distanţă de 25-30 cm din

Page 22: Costumul Popular

margine, fota este garnisită cu diferite motive colorate alese în război, în care însă

predomină roşu.

Ilicele care se poartă peste costum sunt din piele, fără mâneci şi brodate în diferite

culori.

Piepţii sunt foarte înguşti, în mijlocul feţei fiind depărtaţi unul de celălalt pentru a

se putea vedea toată bogaţia broderiilor de pe ii.

Aceste ilice sunt conturate pe margine cu un şiret sau cu o şuviţă îngustă de blană.

Costumul popular de Maramureş se completează pe cap cu o basma din caşmir

roşu brodată cu motive florale colorate, sau neagră cu motive roşii. Pe margini se

termină cu franjuri de mătase.

PORTUL POPULAR DIN JUDEŢUL SUCEAVA

Costumul popular din judeţul Suceava se remarcă printr-o croială mai simplă,

care dă corpului o linie zveltă.

Cămaşa sau ia este din bumbac, in sau cânepă şi se croieşte din două foi, care se

strâng în jurul gâtului prin creţi. Ea este ornamentată cu broderii în mai multe culori,

îmbogăţite cu fire de aur şi argint şi cu mărgele.

Motivele de broderie care îmbodobesc altiţele, mânecile şi piepţii au diverse

forme geometrice, motive florale şi imagini de păsări şi animale, în cele mai variate

culori.

Pe mâneci motivele sunt înguste şi aşezate mai întotdeauna în linii diagonale, spre

deosebire de celelalte regiuni unde motivele urmăresc liniile verticale şi câteodată şi

liniile orizontale. Mânecile acestor forme de ii fiind foarte bogat împodobite, se termină

în partea de jos pe o manşetă formată dintr-un galon foarte îngust.

Partea de jos a iei, care are croială tot în clini, este conturată pe margine cu

acelaşi motiv îngust de broderie de pe mânecă.

Fotele sunt dintr-o bucată în formă dreptunghiulară, care înconjoară corpul şi se

petrece în partea stângă. Ele sunt ţesute din lână în culori închise, mai mult pe negru şi

conturate pe margine la fel şi pe linia de lungime printr-un chenar mai lat, sau mai

îngust în mai multe culori, unde însă predomină roşul.

Page 23: Costumul Popular

În acestă regiune fotele sunt şi în dungi înguste verticale în diferite culori, pe un

fond închis. Fota se înfăşoară strâns în jurul corpului şi se poartă cu un colţ suflecat şi

prins în talie sub brâu.

Pe linia de talie fotele se fixează cu brâu sau cu bete, care înconjoară corpul de

câteva ori.

Costumul popular din judeţul Suceava se completează pe cap cu o basma de

culoare închisă, terminată de jur împrejur cu franjuri de mătase.

Peste costum se poartă un suman din postav de culoare închisă, cu ornamente

bogate din şnururi de lână neagră sau cu o bundiţă împodobită cu blană de jder.

1.3. Elementele costumului popular românesc

a) Croiala

Aşa cum s-a arătat, costumul românesc are rădăcini în istoria neamului românesc.

El continuă să se păstreze şi azi în multe din zonele ţării, dovedind că una din

caracteristicile sale este continuitatea.

O altă caracteristică a costumului românesc este unitatea ce există în structura, în

componenţa sa. Armonios şi logic conceput, în ansambluri unitare, costumul popular

românesc constituie o valoare a culturii naţionale de o mare bogăţie spirituală.

Ia sau cămaşa, poalele, fota, vâlnicul, catrinţele, marama, iată costumul femeiesc.

“Femeile dace sunt înfăţişate având o camaşă cu mâneci scurte şi o fustă pe deasupra.

Pe columnă, ele se văd purtând peste haină o mantie dreaptă. Pe cap aveau un fel de

broboadă, înnodată la spate, sub conciu”, spune istoricul Constantin C. Giurescu.

Piesa care acoperă partea de la brâu în jos se deosebeşte de la o regiune la alta.

Fota, compusă dintr-o singură bucată, este purtată în zonele subcarpatice

începând de la Olt şi până în nordul Moldovei, cuprinzând zonele etnografice Argeş,

Muşcel, Dâmboviţa, Prahova, Buzău, Vrancea, Bacău, Neamţ şi Suceava.

Vâlnicu, fota încreţită, este specifică Olteniei.

Catrinţa este compusă din două piese fie egale, perechi ca în Maramureş, Năsăud

sau în Munţii Apuseni, fie una mai îngustă în faţă şi alta mai lată în spate ca în Gorj,

Page 24: Costumul Popular

Mehedinţi, sau una scurtă în faţă şi alta mai lungă în spate, ca în Pădurenii din

Hunedoara.

Opreagul cu franjuri se poartă în Banat iar şorţul, în vestul Transilvaniei.

Cămaşa, iţarii, căciula, iată costumul bărbătesc. Îmbrăcămintea e alcătuită din

pantaloni nu prea largi, cam în felul cioarecilor, şi o cămaşă strânsă la mijloc cu o curea,

bete, etc.

Croiul iei şi cămăşii bărbăteşti au fost aceleaşi din cele mai vechi timpuri. Croiul

simplu, din foi drepte, fără nici o răscroială, foi care se încreţesc la gât, s-a folosit

întotdeauna şi se foloseşte şi astăzi. Practica îndelungată a croitului simplu, fără

pierderea vreunui petec, s-a păstrat veacuri de-a rândul, din spirit de economie, precum

şi ca uşurinţă şi ingeniozitate în tăierea materialelor.

b) Broderiile costumului popular românesc

În arta noastră populară, cusăturile şi broderiile româneşti constituie un izvor

nesecat de inspiraţie pentru generaţiile viitoare.

Tinerele trebuie să ştie că prin talentul şi îndemânarea sătencelor noastre,

broderiile şi ţesăturile româneşti, lucrate cu multă migală şi pricepere, au fost cunoscute

de-a lungul veacurilor şi că ele vor rămâne ca lucrări de artă de o mare valoare.

Aceste broderii sunt dovezi de mari posibilităţi artistice ale femeilor noastre de la

sate, care, cu multă dibăcie, au folosit izvoadele după tipicul adevăratei noastre arte

populare.

Priceperea şi gustul lor artistic au ştiut să aleagă culorile armonios şi să le prepare

singure, extrăgându-le din diferite plante (rădăcini, tulpini sau flori).

Vopsitul este cunoscut la noi din stăbuni; aproape în fiecare sat erau femei care se

îndeletniceau cu vopsitul în casă.

În satele apropiate oraşelor, această îndeletnicire a început să dispară, deoarece

fabricile produc materiale textile ieftine şi frumos colorate. În comunele mai îndepărtate

de oraşe se mai practică încă vopsitul în casă.

Sătencele noastre care sunt înzestrate cu un simţ artistic dezvoltat şi care au

contribuit în mare măsură la executarea acestor lucrări de artă, formează de multe ori

Page 25: Costumul Popular

modelul de broderie din memorie sau din imaginaţie, brodându-l cu acul sau alegându-l

în război.

În unele regiuni din ţară sunt sate care au câte un motiv specific de broderie.

Broderiile româneşti se caracterizează pe regiuni în felul următor:

În regiunile de şes, broderiile sunt foarte variate, motivele fiind combinate din

figuri geometrice sau stilizări inspirate din natură ori din mediul înconjurător. La aceste

broderii se folosesc culori vii, dar întotdeauna armonizate.

Modelele de broderii în regiunile de deal sunt formate din motive mai izolate, cu

distanţe între ele, deci nu sunt compacte. Aceste broderii sunt conturate pe margini cu

modele mici. Coloritul este variat, având mult roşu, galben şi albastru. În aceste regiuni,

broderiile sa mai completează cu fire metalice, mărgele şi paiete.

În regiunile de munte, modelele sunt înscrise în forme geometrice şi de multe ori

inspirate din natură. Broderiile sunt compacte şi lucrate într-o singură culoare sau cel

mult în două. Coloritul, în general, este sobru, predominând roşul, vişiniul şi negrul.

Aceste costume sunt foarte variate şi se deosebesc între ele de la o regiune la alta

după forma lor, după ornamentele, broderiile şi culorile folosite la aceste broderii.

Motivele de broderie sunt conturate cu linii din fire metalice sau cu fire de mătase

într-o culoare deschisă.

Portul şi broderiile româneşti au o caracteristică proprie prin broderiile care

împodobesc cu o artă deosebită iile, prin ţesăturile alese ale fotelor, prin sobrietate,

printr-o armonioasă îmbinare a culorilor, precum şi prin îngrijirea migăloasă a formelor

geometrice folosite în broderii.

ING. CIOBANU DOINA

Page 26: Costumul Popular

BIBLIOGRAFIE

1. Aurelia Doagă - Cusături româneşti, Editura „Ion Creangă”, Bucureşti, 1978.

2. Natalia- Tăutu Stănescu- Aplicaţii de broderii româneşti, Editura Albatros, Bucureşti,

1972.

3. Leocadia Ştefănucă- Culegere de cusături populare, Editura Dacia, Bucureşti, 1990.

4. Erich Kolbenheyer- Motive ale industriei casnice din Bucovina, Viena, 1912.


Recommended