Home >Documents >Cosmologie Intrebari Si Raspunsuri

Cosmologie Intrebari Si Raspunsuri

Date post:24-Sep-2015
Category:
View:18 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Description:
c
Transcript:
  • Cosmologie - ntrebri i rspunsuri

    1

    Drd. Ing. Eugen Ganolea

    Cosmologie - ntrebri i rspunsuri

    1. Dumnezeu este n Univers sau Universul este n Dumnezeu? Argumentai rspunsul cu un

    citat din Sfnta Scriptur.

    R: Universul este n Dumnezeu in sens cauzal (nu spaio-temporal) caci in EL (Dumnezeu) trim si ne

    micam i suntem (fiinam, existm) (Faptele Apostolilor 17,28)

    2. Ce este cerul conform nvturii Sfinilor Prini (Sfntul Ioan Damaschin):

    R: cerul este totalitatea zidirilor vzute i nevzute (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a,

    cap 6).

    3. Este cerul fcut naintea Universului, sau dup Univers sau att cerul cat si Universul sunt

    fcute simultan? Argumentai rspunsul cu citate scripturistice si patristice (Sf. Ioan

    Damaschin).

    R: spunem c la facerea universului am primit i facerea cerului (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica,

    Cartea a II-a, cap 6).

    La nceput a fcut Dumnezeu cerul i pmntul. Facerea 1,1

    4. Ce ne nva att Sfnta Scriptur ct i tiina (prin teoria Big-Bang-ului) despre originea

    materiei (din Univers), spaiului, timpului i legile fizicii (care guverneaz universul)? Apare

    toata materia ntr-un singur moment? Ulterior acestui moment cineva din univers poate

    crea sau distruge materie (energie)? Ce afirm legea conservrii energiei?

    R: La nceput a fcut Dumnezeu cerul i pmntul. (Facerea 1,1) deci toat materia a fost creat atunci, n acel moment, din nimic, caci Dumnezeu a zidit lumea din nimic (Solomon 11,17) i trebuie s nelegem c s-au ntemeiat veacurile prin cuvntul lui Dumnezeu, de s-au fcut din nimic cele ce se vd (Evrei 11,3). Spaiul i timpul au fost create tot atunci, ca i materia, la nceputul Universului (i implicit a cerului). Dumnezeu a creat legi care s guverneze universul El a zis i s-au fcut, El a poruncit i s-au zidit. [] lege le-a pus i nu o vor trece. (Psalmul 148,5-6).

    tiina nu poate spune nimic despre cauza legilor fizicii (care guverneaz universului), ci doar afirm c au un nceput la Big-Bang.

    Teoria tiinifica a Big-bang-ului este modelul care explic apariia materiei,energiei,spaiului i timpului, altfel spus la existena Universului dintr-o singularitate iniiala, ce reprezint nimic (din punct de vedere matematic) caci nu are dimensiuni spaio-temporale dar are o energie extrem de mare. La momentul "zero" acesta singularitate iniiala a ieit din starea ei de singularitate (nc nu se tie din ce cauz) i i-a manifestat uriaa energie printr-o inimaginabil explozie, Big Bang-ul, care mai continu i n ziua de azi.

  • Cosmologie - ntrebri i rspunsuri

    2

    Pe scurt legea conservrii energiei spune ca energia sau masa echivalenta nu poate fi creata si nici distrusa.

    Legea conservrii energiei afirm c energia total al unui sistem fizic izolat rmne nemodificat n timp, indiferent de natura proceselor interne ce au loc n sistem. Cu alte cuvinte, diversele forme de energie ale unui sistem se pot transforma reciproc, dar suma cantitilor tuturor formelor de energie rmne constant, ea nu poate fi creat sau distrus. Potrivit concepiilor fizicii moderne, orice cantitate de energie exprim n acelai timp o mas, i reciproc oricrei mase i corespunde o energie. Conservarea energiei, n fizica modern, este echivalent cu principiul conservrii masei.

    5. Ce ne nva Sfntul Ioan Damaschin despre forma Universului (i implicit a cerului)?

    Forma este nchis sau deschis (argumentai rspunsul)? Aceasta forma a fost preluata de

    filosofii pgni din nvtura Sfintei Scripturi sau Biserica Ortodoxa a preluat aceasta

    forma de la filosofii pgni?

    R: spunem c la facerea universului am primit i facerea cerului, despre care filosofii pgni,

    nsuindu-i nvtura lui Moise, spun c este o sfer (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a,

    cap 6). Forma universului trebuie sa fie nchis, pentru ca nu putem iei din Univers, caci Universul

    este n Dumnezeu (Faptele Apostolilor 17,28).

    6. Conform nvturii Sfinilor Prini, Universul este static sau dinamic (n micare)? Exist

    stare de repaos absolut (in Univers)? Argumentai rspunsul cu citate patristice (Sfntul

    Ioan Damaschin). Referitor la starea de repaos absolut, argumentai daca este posibil i cu

    referine tiinifice din fizica (prima lege a mecanicii newtoniene, teoria relativitii).

    R: toi care au spus c cerul este sferic susin c el se deprteaz n chip egal de la Pmnt i n sus i n lturi i n jos (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 6), cci numai Dumnezeirea este nemicat, micnd toate prin lucrarea Sa (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap IV) deci nu exista stare de repaos absolut.

    n antichitate, marele filosof grec Aristotel, susinea c starea natural a unui corp este de repaus i c el se mic numai acionat de o for sau de un impuls. El credea c Pmntul era n repaus. Pe baza acestor idei s-a dezvoltat modelul geocentric pentru univers ce apare ca model potenial i in scrierile Sfinilor Prini.

    Toate corpurile din Univers sunt n micare rectilinie uniform (datorat Big Bang-ului). Galilei a fost primul care a introdus conceptul de acceleraie (variaia vitezei raportat la unitatea de timp). Studiind cderea corpurilor, el a observat c toate corpurile n cdere i-au mrit viteza cu aceeai valoare (ceea ce implic o acceleraie constant) indiferent de greutatea lor, ajungnd la concluzia c ipoteza prin care orice micare este legat de aciunea unei fore, este fals. Aceasta l-a condus pe Galilei la formularea legii ineriei. Msura tendinei unui corp cu mas de a se opune schimbrii strii sale de repaus sau de micare rectilinie i uniform definete conceptul de inerie a corpului.

    Isaac Newton a fost cel care a formulat legile micrii. Atunci cnd un corp se afla n cdere, el era acionat ntotdeauna de aceeai for (greutatea sa) i efectul era c viteza sa cretea constant. Aceasta arat c efectul real al unei fore este ntotdeauna de modificare a vitezei unui corp, nu acela de a-l pune n micare, aa cum se credea anterior de la Aristotel. Cu alte cuvinte, dac asupra unui corp nu acioneaz nici o for el i va menine micarea n linie dreapt cu aceeai vitez. Aceasta este Legea nti a mecanicii (clasice sau newtoniene) i a fost enunat explicit de Newton n lucrarea sa Principia Mathematica publicat n 1687.

  • Cosmologie - ntrebri i rspunsuri

    3

    7. Cine a propus ideile pe baza crora tiina a formulat teoria Big-bang-ului? nvtura Sfintei Scripturi, literatura i gndirea patristic au avut vreun rol n formarea celui care a propus aceast teorie, dar asupra teoriei nsi?

    Georges Henri Lematre (n. 17 iulie 1894, Charleroi - d. 20 iunie 1966, Geneva) a fost un preot romano-catolic i fizician belgian, ntemeietor al teoriei Big-Bang. Preotul romano-catolic nscut la Charleroi a fost primul cercettor care a prezis prin calcule matematice pe baza teoriei relativitii generalizate a lui Albert Einstein, teoria ca universul nu este static ci este in continua expansiune. Confirmarea acestei teorii a venit 2 decenii mai trziu n anul 1965 cnd Penzias si Wilson descopereau prin telescoape performante ecourile exploziei primordiale, adic a conceptului de Big Bang in forma pe care o tim astzi. n timpul vieii sale, Lematre a avut numeroase ntlniri cu Einstein. n 1933, Lematre a prezentat n faa lui Einstein teoria sa despre nceputul Universului ntr-o mare explozie Big-Bang. Einstein a apreciat aceast teorie, dei nu a fost la nceput de acord ntru totul cu ea, iar cu trecerea timpului, dovezile experimentale au confirmat validitatea teoriei Big Bang-ului, iar astzi ea este acceptat de toate comunitile tiinifice.

    Aceast teorie este in concordana cu modelul scripturistic i patristic pentru Univers, ntruct Universul are un nceput din nimic, este dinamic i nu static, cantitatea de materie (energie) a fost creat toata ntr-un singur moment i este constanta n timp (doar formele ei de prezentare sunt variabile in timp, nsa suma acestora este constanta).

    8. Exista concordanta ntre cosmogonia Sfintei Scripturi i cosmologia tiinific conform teoriei Big Bang-ului? Enumerai cteva concordante n caz afirmativ, sau neconcordane n caz contrar.

    Concordanta intre cosmogonia Sfintei Scripturi, n viziunea patristic (Sfntul Ioan Damaschin) i cea tiinifica conform teoriei Big-Bang-ului este fr echivoc, ntruct se afirm urmtoarele adevruri:

    a) Universul acesta (cu tot ce este n el, inclusiv cerul), are un nceput din nimic, n etape i va

    avea un sfrit.

    b) Spaiul si timpul au un nceput din nimic. c) Legile care guverneaz universul au un nceput din nimic. d) Nu exist timp absolut. Timpul este relativ. e) Universul este dinamic, nu static. Nu exista spaiu absolut. Spaiul este relativ. Nu exist

    stare de repaus absolut. f) Lumina se propaga cu viteza finit (constant), putnd exista astfel alternanta zi-noapte

    (Daca lumina nu s-ar propaga cu viteza finita ci infinita, atunci cerul nopii ar fi luminos ca i ziua datoria luminii care ar veni instantaneu de la alte stele ntr-o cantitate foarte mare).

    g) Materia (energia) are un nceput din nimic i apare toat n acelai moment, ulterior ea nu poate fi creat i nici distrus de ctre cineva din Univers.

    h) Universul se supune unui singur set de legi (valabile peste tot n Univers, ce nu pot fi

    schimbate sau modificate de nici o fiin inteligent din Univers).

    i) Universul este nchis (nu se poate iei din el). j) Universul este finit dar fr limite spatio-temporale. k) Universul va avea un sfrit.

  • Cosmologie - ntrebri i rspunsuri

    4

    9. Universul (si implicit cerul) sunt finite sau infinite? Au limite spaiale? Dar limite

    temporale? Argumentai cu citate scripturistice dac Universul (i implicit cerul i

    pmntul acesta) are sfrit sau nu?

    R: Att in cosmogonia patristica ct i n cea tiinifica conform teoriei Big-

Embed Size (px)
Recommended