+ All Categories
Home > Documents > CorneliuBaba

CorneliuBaba

Date post: 06-Oct-2015
Category:
Upload: alice
View: 12 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
referat
6
  Bughirica Cristiana  C.S.M  An 3  1
Transcript

Bughirica Cristiana C.S.M An 3

Corneliu Baba Corneliu Baba (n. 18 noiembrie 1906, Craiova d. 28 decembrie 1997, Bucureti) a fost un pictor romn, cunoscut mai ales pentru portretele sale, dar i pentru alte tipuri de tablouri i ilustraii de cri. A studiat pentru scurt vreme (1926) la coala Naional de Arte Frumoase din Bucureti, dar nu a obinut nici o diplom. Prima expoziie public a sa a avut loc n 1934 la Bile Herculane. Anul urmtor i-a continuat studiile cu ajutorul lui Nicolae Tonitza n Iai, primind o diplom n Arte Frumoase n 1938 la Iai, unde a fost numit asistent al departamentului de pictur n 1939 i apoi profesor de pictur n 1946.Gheorghe Baba era al noulea copil al lui Ion Baba, n vrst pe atunci de cincizeci i unu de ani. Pierzndu-i la vrsta de ase ani tatl, Gheorghe Baba a crescut ca un fecior de vduv srac i mpovrat de griji. Dup trecerea prin coala primar, el a urmat cteva clase la gimnaziul local, pe care ns nu l-a putut sfri din pricina lipsurilor materiale ce l-au silit s caute a nva o meserie. A fost o vreme ucenic de curelar i biat la brutrie, pregtindu-se s ajung franzelar, pn n momentul cnd norocul i-a scos n cale un om deosebit, mai altfel dect membrii clasei din care fcea parte, pe contele von Bissingen, bogat i respectat proprietar din Caransebe. Pictor el nsui i om de inim, Bissingen, care a avut ocazia s-l vad desennd pe Gheorghe Baba, dndu-i seama c are n fa un tnr de talent cci franzelarul se simise de mic atras ctre desen i-i exercitase necontenit mna n orele libere i propune s vin zilnic s lucreze ntr-un pavilion din parcul vilei sale. Din ce n ce mai convins c tnrul valah trebuie s ajung pictor, Bissingen i asigur o bursa din banii si, pentru a se perfeciona la Viena, la Academia Sfintei Ana. Dup o isprav semnificativ consumarea banilor de drum la un joc de cri de adio cu prietenii, ceea ce-l aduce din pragul sinuciderii la pocin i umilit cerere de iertare Gheorghe Baba pleac totui la Viena, jurnd sincer contelui, care-i dduse, din nou banii, s nu mai ating niciodat o carte de joc, jurmnt de care s-a inut pn la moarte. Era n anul 1893 cnd Baba, acum n vrst de treizeci de ani, deci trecut de prima tineree, ajunse la Viena. n Capitala imperiului a urmat cursurile Academiei de arte frumoase pn la anul 1896, adic tocmai n epoca n care se afla la studii acolo i Ioan Zaicu. Cu greu putem s ne nchipuim c ntre cei doi romni nu va fi existat n Academie nici o legtur, dar nu avem dovezi care s confirme aceast presupunere. Nu tim dac Gheorghe Baba i-a luat sau nu diploma de pictor academic. Este mai probabil c nu. Tot timpul studiilor sale, aproape patru ani, Gheorghe Baba a locuit la fiul protectorului su, ofier n garda imperial, stabilit n Capital. n casa acestuia se organizau, ca n casa oricrui ofier din epoc, jocuri de cri, dar pictorul i-a inut cuvntul dat. Preocupat s studieze cu rvn, muncind aa cum numai ranii romni tiu s munceasc atunci cnd i trage inima, pictorul a izbutit s-i nsueasc n anii de studii la Viena un meteug artistic satisfctor. Din perioada aceasta s-au pstrat, la o fiic a lui Gheorghe Baba, domiciliat azi n Lugoj, cteva studii n crbune, ce ne pot demonstra cu prisosin acest lucru. Cteva uleiuri, un cap de italian i un cap de copil, de asemenea italian, cu basma alb, aflate nainte de al doilea rzboi mondial n posesia fiului su, maestrul Corneliu Baba, s-au pierdut o dat cu evacuarea Iaiului, n 1944.1ntors n Banat n 1896, Gheorghe Baba s-a gsit n situaia n care se gseau mai toi artitii ce studiau n Capital sau n strintate de ndat ce reveneau acas: nvtura dobndit nu le mai folosea dect ntr-o msur foarte redus, i n nici un caz nu-i putea hrni. Baba a prsit meseria de pictor, lundu-i un post de mic funcionar la vama din Orova. n aceast localitate pitoreasc de sub muni, port la Dunre, pictorul-vame s-a i cstorit, pe la 1900 sau 1901, plecnd apoi cu soia la Viena, unde au petrecut cteva luni de zile. Rentors la Orova nu i-a fost greu funcionarului de vam, care cunotea bine mijloacele contrabanditilor cu care avea de luptat, s intre n legtur cu unul din ei, care s-l treac grania clandestin, pn la Turnu-Severin,unde s-a stabilit o vreme cu familia sa. Meseria pe care a mbriat-o n acest ora oltenesc era ceva mai aproape de pregtirea lui artistic, dei nu era nc pictura: se specializase n retuarea portretelor fotografice executate de fotografii severineni. n calitate de retuor primete oferta fotografului Dudinschi din Craiova i se stabilete n oraul Banilor olteni, la 1902, continund aceasta meserie lturalnic pn n momentul n care un pictor de biserici localnic, btrnul Ilie Petrescu, tatl freschistului Costin Petrescu, descoperindu-l pictor de talent, i ofer s lucreze cu el la una din comenzile ce deinea prin mprejurimi. N-a trecut mult i, deprinznd meteugul picturii murale, cum avea o bun nvtur academic, Gheorghe Baba a nceput s ia comenzi de-a dreptul pe seama sa, n judeul Dolj, n Mehedini, n Romanai i chiar n oraul Caracal (biserica din Bold). Abilitatea meteugreasc a pictorului mergea, att de departe nct, dup ce i-a dat seama c publicul dorete o pictur n stilul lui Tattarescu, nu numai c izbutea s-l pastieze pn la iluzie n lucrrile proprii, dar a ncercat cu succes i unele farse, confecionnd tattareti mai veritabili dect ai lui Tattarescu. Rentlnim pe simez stadii diferite ale unor portrete, de la cele foarte cunoscute de toat lumea, caLucia Sturdza Bulandra,George EnescusauMihail Sadoveanu, laTudor Arghezi,Camil RessusauCorneliu Medrea, de la portretele prinilor la cele ale soiei artistului sau la o dramatic figurare aMariei Tnase, n alb i negru Unele impun prin monumentalitatea conferit personajului, alte vdesc o privire htr, sau chiar o uoar caricaturizare. n spatele fiecrui portret descoperim acuitatea nelegerii psihologice a modelului, capacitatea de empatie i, n acelai timp, de distanare necesar fa de personajul care pozeaz.

Printre ele, din loc n loc,Autoportretele, emoionante, uneori maiestuoase, alteori cu o doz de autoironie pe care cu greu ai ghici-o din celelalte opere.i amintiri: unOelarce urma desigur s intre n compoziiaOelari,care, alturi de ilustraiile laMitrea Cocor, romanul-concesie al lui Mihail Sadoveanu aveau s-i atrag acuza de pact cu arta ideologizant, unArlechin, din seria care i-a populat creaia n ultimul deceniu de via, trimind la seria de figuri dramatice ale circului, de fapt metafor pentru o ntreag societate. Subiect ndrgit de pictorii secolului al XX-lea,Arlechinuli ofer lui Corneliu Baba posibilitatea unei game largi de exerciii cromatice, dar i ocazia unei reflecii asupra venicei dualiti a spiritului uman ntre ludic i dram, ntre rs i tristee. Dualitate ce poate fi, de altfel, regsit de-a lungul ntregii sale evoluii artistice.

Studiu dup RembrandtChiar n aceste lucrri de grafic, gama cromatic este profund, iar clar-obscurul pe care Corneliu Baba l-a nvat de la marii maetri ca Rembrandt servete la construirea atmosferei dramatice din ciclurileSpaimasauRegele nebun. Referirea la maestrul olandez apare n expoziie n filele de carnet intitulateEu jucndu-m de-a Rembrandt, studii de figuri recognoscibile, dar filtrate prin viziunea de secol XX a artistului.

Portret 1987Este vizibil i complexitatea relaiei cu lumea a artistului. Ultima perioad de creaie ne-a obinuit s ne amintim n primul rnd aplecarea spre tragic, spre o art subsumat expresionismului, uitnd latura aprope solar a unor lucrri, cu ar fiNudurile, cu o senzualitate uneori rubensian, sauPeisajele iNaturile moarte.

AutoportretIn peisajul plasticii noastre, atat de ipocrita uneori si de vanduta modei, contorsionata cu sau fara vocatie, Baba configureaza rabdator, in ciuda indelungatei exersari si treceri prin toate nuantele negrului, o oaza luminoasa, linistita, statornica.

3