+ All Categories
Home > Documents > Continut V-3 BT

Continut V-3 BT

Date post: 09-Nov-2015
Category:
Upload: lorena
View: 74 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
24
Transcript
  • Simona Ilea Pop, tiri din viaa cetii i a parohiei noastre 3

    Asist Univ Dr Vlad Murean, S nelegem dieta ca stil de via i nu ca pedeaps 4

    Pr Claudiu Moruan, Ne rmne doar s credem 6

    Pr Marcel Agrian, Fericirea i Dumnezeu 8

    Prof Aurelian Cosma, Persecuia Bisericii din Ierusalim.

    Convertirea lui Saul 10

    Pr Oleg Ciubotaru, Pogorrea Duhului Sfnt 12

    Andreea Neme, S nu ucizi! Despre contracepie i avort 14

    Pr Robert Anton Kovacs, Ierurgii privitoare la lucruri i natura nconjurtoare. Sfiniri i Binecuvntri 15

    Pr Ciprian Mluan, Icoana izvor de sfinire 16

    Pr Iuliu Gorea, Apostoli (I): privilegiile i banii Apostolilor 17

    Prof Cristina Fonogea, Virgil Gheorghiu, Ispita libertii 18

    Psih Katalin Rus, Probleme de internalizare i externalizarela copii i adolesceni (I) 19Instit Graiela Agrian, Aripi de ngera 21

    Cuprins

  • 3tiri

    BisericaTuturorSfinilordinCetateaFetei,Floretiivasrbtorihramulpe7iunie. i n acest an, aniversarea paro-hiei va ncepe la ora 10 cu Sf Liturghie, oficiat de un sobor de preoi Programul hramului va continua cu un recital de muzic religioas, susinut de Grupul Coral Diaconia Ca noutate, n acest an cu ocazia hramului va avea loc i decernarea diplo-melor pentru absolvenii colii parohiale Mitropolitul Bartolomeu, un proiect iniiat de preoii parohiei i realizat cu sprijinul unor profesori voluntari Primii absolveni sunt participanii la cursurile de religie, englez i dezvoltare personal

    SoartaviitoruluiSpitaldeUrgendinFloretis-arputeadecidelatoam-n. Considerat obiectiv prioritar pentru judeul Cluj i zona de nord-vest i avnd ca scop gruparea pricipalelor specialiti medicale ntr-un singur loc, proiectul vi-itorului spital bate pasul pe loc de peste zece ani Liderii PSD anun c n acest an Spitalul Regional de Urgen va primi un sprijin de 100 de milioane de euro, prin Programul Operaional Regional, contribuia Guvernului i a autoritilor locale Preul de pornire la licitaia inter-naional este de circa 200 de milioane de euro, viitorul Spital Regional de Urgen urmnd s aib 800 de paturi, 37 de secii medicale i s dispun de un heliport

    AsfaltareastrzilorColoniadesubDeal,AbatoruluiibarajuldepeSo-me,lafinal. Pe cele trei strzi s-a turnat deja stratul de asfalt de uzur, acestea fiind primele din cele 19 strzi cuprinse

    n acest an n programul de asfaltare i modernizare din Floreti Tot ntr-o faz avansat se afl lucrrile de reabilitare pe strzile Sub Cetate 1 i 2 n acest an mai sunt pregtite pentru asfaltare i strzile: Andrei Mureanu, Fagului, Iazului, Izvo-rului, Iazul Morii, Magnoliei, Narciselor, Plopilor 2, Teilor 2, Tineretului i Valea Grbului 3 Valoarea proiectului este de 18,3 milioane lei, plus TVA

    Floreteniivoraveaunhypermarketchiarncentrulcomunei. Dup cum a declarat primarul Horea ulea, n cursul acestei luni vor demara lucrrile de con-strucie la un nou centru comercial, care va deservi locuitorii comunei, dar i numeroii oaspei care tranziteaz Floretiul Hyper-marketul va fi amplasat n zona sensului giratoriu Acesta, alturi de alte investiii precum construcia colii din comun, sunt realizate cu bani exclusiv de la bugetul local

    PrincipalastraddinFloreti,DN1AvramIancu,sennoiete. Una dintre cele mai circulate artere de circulaie din ar va fi cosmetizat n cursul acestui an Dup introducerea sistemului de semafori-zare i trecerea cablurilor n subteran, din toamn vor ncepe lucrrile de amenajare a trotuarelor pe ambele pri ale strzii La semaforizare sper ca n prima parte a acestei luni s putem preda amplasamentul Legat de trecerea n subteran a cablurilor pe DN1, acolo am predat deja amplasamentul tronsonului 1, de la intrarea n comun dinspre Cluj-Napoca, pn la intersecia cu Plopilor, a declarat primarul Horea ulea

    tiri din viaa cetii i a parohiei noastreSimona Ilea Pop

  • 4Oam

    eni,

    tri

    ri, fa

    pte

    T endinele actuale din medicin se fundamenteaz pe ideea c este mai uor, mai bine i mai eficient s previi apa-riia bolilor, dect s le tratezi Se remarc o revenire la ideile hipocratice privind influena factorilor de mediu asupra strii de sntate, idei ce au marcat medicina uman Diaita era termenul utilizat n coala hipocratic pentru a defini studiul stilului de via al omului, incluznd att alimentaia, ct i celelalte influene ale mediului ambiant n limba latin, dieta nsemna totalitatea factorilor ce afectau starea de sntate: aerul, hrana, temperatu-ra, mediul, exerciiul fizic, posibilitile de odihn etc Sub influena colilor medicale egiptene, ce considerau alimentaia ca fiind sursa tuturor relelor, apare restrngerea sensului cuvntului diet la cel de regim alimentar, nc cu mult naintea fondrii colii hipocratice Acest concept a aprut ulterior i la alte coli medicale orientale, ns s-a ncetenit n Europa mult mai tr-ziu, prin intermediul colii lui Pitagora Pe lng schimbarea nelesurilor termenului diet pe parcursul anilor, odat cu trecerea dintr-o etap istoric n alta, alimentaia omului a nregistrat progrese, dar uneori i tendine nefavorabile de evoluie

    n momentul actual este cert faptul c dieta trebuie privit ca stil de via, iar fiecare din noi trebuie s ne autoeducm n acest sens i s transmitem i gene-raiilor urmtoare obiceiuri sntoase Astfel, consumatorul trebuie s fie atent att la alimentaia sa de zi cu zi, dar i la mediul su de via, activitatea fizic i mental desfurat, somnul i perioadele de odihn i relaxare Mai mult, datorit

    dezvoltrii societii din ultimele decenii, putem afirma c suntem n era dietei perso-nalizate, iar raia alimentar i activitile trebuie adaptate nevoilor unice i precise ale fiecrui individ Cunoscndu-ne prioritile i activitile desfurate, n continuare este oportun prezentarea unor recomandri, ce reprezint pilonii unei alimentaii sntoase, care susin o diet sau un stil de via optim:

    - Pstreaz-i plcerea de a mnca. Aceas-ta constituie un aspect plcut al vieii Alimentaia sntoas nu presupune ca anumite mncruri s fie interzise, iar altele obligatorii Trebuie doar s existe un echilibru ntre alimentele consumate, avnd drept scop creterea calitii vieii i minimalizarea riscului apariiei bolilor;

    - Consum alimente variate. Cu ct varietatea alimentelor consumate este mai mare, cu att mai mult organismul va primi toi nutrienii eseniali, n special vitaminele i mineralele att de necesare meninerii sntii;

    - Alimenteaz-te corespunztor, astfel nct s-i menii greutatea normal. Su-pra-greutatea atrage dup sine o multi-tudine de probleme de sntate, produce suprasolicitarea articulaiilor i oaselor, crete tensiunea arterial i valorile coleste-rolului seric, produce anomalii respiratorii i crete riscul de apariie a diabetului, bolilor cardiovasculare i a accidentelor vasculare cerebrale;

    - Consum o cantitate mare de cereale. Contrar opiniei generale, pinea integral i neagr, orezul sau pastele finoase nu constituie alimente hipercalorice; dimpo-triv, aduc nutrieni importani (vitamine din grupul B) i fibre alimentare, confer

    S nelegem dieta ca stil de via i nu ca pedeapsVlad Murean

  • 5Oam

    eni, triri, fapte

    Sursa: Societatea de Nutriie din Rom

    nia, 2006

    saietate fr un aport de grsimi i sunt relativ ieftine Aceast grup de alimente trebuie s constituie baza alimentaiei;

    - Consum o cantitate mare de fructe i legume. Aceste alimente nu sunt doar importante surse nutritive (vitamina C, fibre alimentare), dar furnizeaz n acelai timp antioxidani importani, ce protejeaz mpotriva bolilor cardiovasculare i a tu-morilor Se recomand consumul zilnic a cel puin 5 porii de fructe i legume;

    - Consum alimente care conin o canti-tate mic de grsimi. Consumul excesiv de grsimi produce creterea nivelului seric de colesterol i a riscului pentru apariia obezitii i bolilor cardiovasculare Trebuie redus consumul de grsimi cum sunt: sl-nina, untura, untul, mncrurile prjite, carnea gras i alimentele ce conin aceste tipuri de grsimi (produsele de patiserie);

    - Consum ocazional produse zaharoa-se rafinate. Aceste alimente au o valoare

    energetic foarte mare, dar un coninut nutritiv relativ sczut;

    - Consum alcool cu moderaie sau deloc. n timp ce cantitile modeste de alcool nu sunt duntoare la majoritatea popu-laiei, putnd avea chiar efecte favorabile n anumite circumstane, consumul cu regularitate a unor cantiti excesive atrage riscuri substaniale;

    - Menine echilibrul ntre aportul ali-mentar i activitatea fizic. Pentru a reduce riscul de apariie a bolilor cronice, pre-cum hipertensiunea arterial, accidentul vascular cerebral, boala coronarian, dia-betul zaharat de tip 2 sau diferite tipuri de cancere, este recomandat ca adulii s fac cel puin 30 de minute de activitate fizic moderat n fiecare zi a sptmnii1

    1 Graur Mariana (coordonator), Ghid pentru

    Alimentaia Sntoas, Societatea de Nutriie din Romnia, Performantica, Iai, 2006

  • 6Edito

    rial

    o himer, a aprut odat cu privelitea ce se ntindea naintea lor Ei, ca i muli-mile, nu pricepuser c Mntuitorul lor nu urma s fie un mesia politic i militar, ci unul ceresc, cu toate c Domnul Iisus, n cei trei ani n care le fusese alturi, i pregtise i i ndemnase n nenumrate rnduri s nu-i piard credina cnd l vor vedea rstignit pe lemn: Nimeni s nu se lepede de Mine, vazndu-M pe cruce, n mijlocul a doi tlhari C ptimesc ca un om i mntuiesc ca un iubitor de oameni, pe cei ce cred n Mine2

    Printele Nicolae Steinhardt prezint foarte realist situaia ucenicilor mprtiai i descurajai, rmai singuri n faa morii nvtorului lor: Actul rstignirii a fost att de serios, de autentic i total, nct pn i apostolii i ucenicii erau convini c spnzuratul de pe lemn, din mijloc, nu va nvia Dac n-ar fi fost att de zdrun-cinai n credina lor, Luca i Cleopa n-ar fi umblat mohori, trndu-i picioarele n drum spre Emmaus, i-ar fi recunoscut dendat nvtorul i n-ar fi rmas att de mirai cnd au neles cine e Se sim-iser att de stingheri, de pclii, nct se rugau de primul trector ntlnit, un necunoscut, s nu-i lase singuri, s stea cu ei Nici Toma n-ar fi pus condiii att de drastice i, la drept vorbind, de jignitoare, dac n-ar fi fost i el sigur c nvierea, dup cum se petrecuser lucrurile, nu mai era cu putin3 Iar Strigtul Eli, Eli Dumnezeul meu, Dumnezeul meu pentru ce M-ai prsit dovedete c rstignirea

    2 Ibidem, p 5283 Nicolae Steinhardt, Jurnalul Fericirii, Ed

    Mnstirii Rohia, 2005, p 62

    D ac pe durata anului bisericesc cre-tinul are din punct de vedere al exprimrii i al tririi religioase o vitez de croazier, perioada pascal reprezint un apogeu caracterizat de suiuri i coboruri, care-i pot rpi cretinului starea de calm i care l pot purta printr-o ntreag serie de sentimente, de la tristei i neliniti, la bucurii i exaltare

    Biserica nu este caracterizat de vieu-irea n timpul profan, ci de cea n timpul sacru n afara fragmentelor istorice din Sfnta Scriptur inserate n cult, n marea lor majoritate textele liturgice fac referire la prezent Totul se ntmpl azi! Astzi s-a adunat adunarea cea viclean [] astzi Iuda pentru tocmeal i-a arvunit luii spnzurare [], Adun-se acum soborul iudeilor, ca s dea lui Pilat pe ziditorul [],1 iar astfel de exemple se pot da cu referire la toate srbtorile de peste an Putem spune c Biserica ne invit la o retrire anual a tuturor momentelor im-portante din istoria mntuirii Cretinii i biserica adopt o inut sobr n perioada pre-pascal, se ntristeaz la auzul citirilor noutestamentare cu privire la Patimi i Moarte, urmnd s se bucure cu bucurie nespus cu ocazia nvierii, ca i cnd ar fi auzit pentru prima oar c Hristos a nviat

    Dar care este totui diferena de per-cepie i de manifestare dintre cei care fac pasul spre timpul sacru i cei care au trit acele zile pline de miracol? Fr ndoial, zdruncinarea universului interior al Apos-tolilor i senzaia de pustiire; ideea c totul a fost fr rost, c au pierdut ani cutnd

    1 Triodul, IBMBOR, Bucureti, 1986, p 500

    Ne rmne doar s credemPr Claudiu Moruan

  • 7Editorial

    furite odat cu nvierea lui Hristos i ncredinarea apostolilor Misterul e deslu-it de Hristos cel nviat i omul de azi poate fi fericitul care privete adevrurile dumnezeieti fr ca s mai dea socoteal necredinei i ndoielii, poate fi fericitul care nu a vzut i a crezut, pentru c alii au vzut pentru el i aceia mrturisesc

    n saltul nostru n timpul sacru noi ne deosebim de apostoli, de ucenici, prin aceea c noi nu mai cunoatem dezndejdea n faa morii, ci manifestm doar compasi-une, mil i dragoste fa de rstignit, fa de suferina i umilina ndurat nc din sptmna patimilor, noi tim c El va nvia Important este nvierea Domnului i nu moartea pe cruce, conform mrturiei Sfntului Apostol Pavel: Dac Hristos n-a nviat, zadarnic este credina voastr, zadarnic i propovduirea noastr (1 Cor 15, 14) Ne este mai uor s credem E ca i cum ne-ar face semn cu ochiul Totul va fi bine!

    a fost definitiv, c rstignitul nu a jucat doar o pies de teatru, nu a fost un joc i pentru c totul a fost real, Hristos nu le-a fcut de pe cruce semn cu ochiul alor si spre a le da de neles: las c asta e de gura lumii, fii fr grij, tim noi ce tim, ne vedem Duminic dimineaa4 i pentru c nu le-a fcut semn cu ochiul, nici n-au crezut i erau devastai

    Cretinul de azi se afl ntr-o situaie privilegiat fa de ceata apostolilor i a ucenicilor Acesta l urmeaz pe Mntui-torul Hristos, refcnd anual drumul sacru al eliberrii omenirii din robia morii i a pcatului, dar acest drum este curat de dezndejdi i de neliniti Cretinul de azi trece ca un vizitator prin grdina zoologic El privete cele mai frumoase, inedite i cumplite dintre fiare, dar le cunoate tai-na Nu mai reprezint un pericol pentru el, pentru c ele sunt n spatele gratiilor Gratiile mpotriva fiarelor sfietoare de suflet, dezndejdea i necredina, au fost

    4 Ibidem, p 63

  • 8Cl

    uza

    sufle

    tulu

    i

    este dat de droguri, pentru un alcoolic de alcool etc. Se poate percepe aceasta i altfel dect o mplinire a unor pofte?

    Sigur! Atunci cnd vezi fericirea aa, constai c de fapt eti total nefericit Rea-lizezi c te afli ntr-un lan al slbiciunilor care te conduce, c alergi permanent dup himere i c nu mai eti stpn pe viaa ta Nu m refer la ceea ce este strict necesar pentru a tri decent tu i cei dragi ai ti! Da, Sfnta Scriptur vorbete oarecum diferit despre fericire: Iov fericete pe omul care rabd ispita durerii i deplnge pe cel cruia n aparen i merge bine Necredincioii i isprvesc viaa n fericire i coboar cu pace n iad (21, 13) Psalmul 31 fericete pe omul pctos iertat de Dumnezeu, iar Psalmii 64 i 83 fericesc pe slujitorii alta-relor Domnului care laud necontenit pe Dumnezeu O stare de fericire duioas este fgduit familiei ntemeiat pe credina n Dumnezeu, fericit fiind omul temtor de Dumnezeu, care are casa plin de copii (Psalmii 126 i 127) Proverbele regelui Solomon fericesc pe oamenii nelepi, pe oamenii judecilor drepte i ai faptelor morale (3 i 8)

    n Noul Testament ntlnim multe moduri de a fi fericit Predica de pe munte, rostit de Mntuitorul Hristos, ncepe cu Evanghelia celor nou fericiri Domnul ne spune c sunt fericii cei sraci cu duhul adic cei smerii c mpria cerurilor este a lor; cei ce-i plng pcatele, c se vor mngia; cei blnzi, c vor moteni pmntul, adic viaa venic; cei ce iubesc dreptatea, c o vor avea; milostivii, c la rndul lor vor fi miluii; cei fr de pcat, c l vor vedea pe Dumnezeu; fctorii de

    Intrebarea cititorului1: De ce e necesar

    s am o relaie cu Dumnezeu pentru a fi fericit?

    Definiia fericirii este urmtoarea: stare de mulumire sufleteasc intens i deplin Dac fericirea ar sta n puterea omului, toi am fi fericii! n noi arde un dor nestins dup fericire, ns cheia fericirii nu se afl n mna i n puterea noastr, dovad c o cutm n mod permanent de la tineree pn la btrnee, de dimineaa pn seara, n orice mprejurare, indiferent unde lucrm sau ara n care locuim, fie c suntem bogai sau sraci, cu coal ori mai puin pregtii Constatm c de cele mai multe ori suntem nefericii! Un prieten ntreprinztor, cu o situaie material foarte bun, demn de invidiat, mi-a mrturisit c nu este fericit Grijile l copleeau! Am ntlnit i oameni care nu sunt bogai, dar sunt fericii Reciproca este de asemenea valabil! Aadar, fericirea nu este o stare exclusiv uman, ci ea implic ambii par-teneri: omul i Dumnezeu

    Fericirea este un dar de la Dumnezeu, iar cine se apropie mai mult de El, acela se apropie mai mult de scopul vieii, de fericire Pentru a cunoate cu adevrat feri-cirea care vine i nu mai pleac, Dumnezeu ne-a lsat legile Legile lui Dumnezeu sunt legile fericirii noastre, iar dac le respectm, ne asigurm fericirea aici, n viaa aceasta, dar i n viaa viitoare

    ntrebare: prin fericire noi nelegem o stare de bine. Fericirea pentru un drogat

    1 n aceast rubric rspundem la ntrebrile legate de problemele spirituale ale cititorilor notri ntrebrile pot fi adresate prin intermediul adresei de e-mail: cetateafetei@yahoocom

    Fericirea i DumnezeuMarcel Agrian

  • 9Cluza sufletului

    fi vedet nu nseamn a avea i valoare, iar fericirea lor este una vremelnic

    S nu uitm c fericirea nu st nici n trup, nici n timp, nici n avere, nici n onoruri sau mriri, aa dup cum muli sunt ispitii s cread Trupul este muritor, timpul este trector, averea este nestator-nic i onorurile sunt dearte Fericirea, ca i iubirea, const n unirea pe veci cu obiectul dorit i atunci nici timpul, nici spaiul, nici plcerea care dezgust nu ne pot garanta fericirea De aici deziluziile i durerile care apar cnd ne legm inima i fericirea de ele

    n final, iat cteva sfaturi adugate la cele prezentate pn acum, n special pen-tru omul care nu e familiarizat cu limbajul biblic: s lum decizia de a fi fericii i s facem ceva n acest sens, s nu rmnem n poziia spectatorului imparial; s depunem eforturi, s nu dm napoi n faa oricrui lucru dificil, cci fericirea se cultiv i se construiete n timp, puin cte puin; s facem din fericire un scop, nu o obsesie; s nu acceptm nicio fericire care se ctig n detrimentul celor mai muli; s nu uitm niciodat c fericirea ntreag este n cer i c ea e nsui cerul pe pmnt; s fim contieni c pe pmnt avem parte numai de clipe sau crmpeie de fericire, aceasta fiind un har de la Dumnezeu i o stare sufleteasc ce se nate din virtuile vieii cretine i c nu e nimeni fericit prin ce are, ci prin ce este!

    pace, c l vor vedea pe Domnul; prigoniii pentru dreptate, cei ocri i insultai pe nedrept (Mt 5, 3-12) Fericirile rostite de Hristos sunt legate ntre ele ca treptele, una le condiioneaz pe celelalte i ultima pe toate ns fericirile evanghelice nu se ncheie aici Mntuitorul mai fericete pe cei ce L-au vzut pe El (Mt 13, 11,16), pe cei ce ascult cuvntul lui Dumnezeu i l pzesc (Lc 11, 27), pe cei ce fac osp sracilor, neputincioilor, chiopilor i orbilor: Fericit vei fi c nu pot s-i rsplteasc Cci i se va rsplti la n-vierea drepilor (Lc 14, 12-14) Ultima fericire rostit de Mntuitorul este fericirea credinei n nviere, adresat lui Toma necredinciosul: Pentru c m-ai vzut, Tomo, ai crezut! Fericii cei ce n-au vzut i au crezut (In 20, 29)

    Vedem c Sfnta Scriptur fericete pe omul ce biruie ispita i rabd durerea, pe cel ce iubete curile casei Domnului (Bi-serica), pe cei smerii, pe cei sraci, blnzi, milostivi, nedreptii, mpciuitori, pe cei ce plng, pe cei curai cu inima, pe fctorii de pace, pe cretinii prigonii, dispreuii i batjocorii poate aa nelegem de ce muli dintre credincioii sirieni se simt mai fericii n moarte cu Hristos, dect vii, dar fr El i mai amintete pe cei buni, pe cei darnici, pe cei ce ptimesc pentru dreptate, pe cei ce mplinesc cuvntul Evangheliei i l iubesc pe Dumnezeu ntreaga Sfnt Scriptur fericete virtutea, fericete pe oamenii morali i religioi, dar n schimb osndete i deplnge ca nefericii pe toi oamenii care triesc n virtui false i fericiri artificiale, pe ptimai i pctoi, pe boga-ii nenelepi i nemilostivi, pe farisei, pe beivi, pe zgrcii, pe toi neasculttorii de cuvntul lui Dumnezeu De aceea, astzi observm un vedetism fr valoare, cci a

  • Hist

    oria

    eccle

    siast

    ica

    10

    tolilor nu menioneaz vreo consecin negativ suferit de ucigaii lui tefan Dimpotriv, autorul crii vorbete despre o persecuie dezlnuit mpotriva Bisericii din Ierusalim, n urma creia toi, n afar de apostoli, s-au mprtiat prin inuturile Iudeii i ale Samariei (Fapte 8, 1-2) Arti-zanul acestei prigoane era un tnr iudeu din Diaspora pe nume Saul Originar din Tars, capitala provinciei romane Cilicia, acesta provenea dintr-o familie ataat tradiiei fariseice ce respecta cu strictee Legea mozaic Comunitatea din care fcea parte fusese nfiinat cu cteva sute de ani nainte, iar Tarsul era nc din vremea lui Alexandru cel Mare unul din centrele co-merciale importante ale lumii elenistice Se pare c tnrul Saul era familiarizat cu filo-sofia stoic la va recurge uneori n misiunea sa de convertire a pgnilor de mai trziu Educaia religioas, nceput probabil la sinagoga din Tars, i-a continuat-o la coala rabinic nfiinat de Hillel cel Btrn la Ierusalim Aici a studiat sub ndrumarea lui Gamaliel I2, unul dintre reprezentanii de seam ai curentului fariseic la acea vreme Educaia era axat pe studiul Scripturii (Vechiul Testament), expunndu-l totodat pe neofit la nelepciunea grecilor Este important s precizm faptul c iudaismul nu era ostil ideilor provenite din mediul elenistic, atta vreme ct acestea puteau fi puse n scopul slujirii lui Dumnezeu3 Nu n ultimul rnd, ca membru al uneia

    2 Este vorba despre acel Gamaliel menionat n numrul precedent n contextul dezacordului provocat n rndurile membrilor Sinedriului de micarea cretin

    3 Quency E Wallace, The Early Life and Back-ground of Paul the Apostle, in The American Journal

    U ciderea cu pietre a lui tefan de care aminteam n numrul precedent a fost o crim abominabil i aceasta nu doar pentru c am putea pune la ndoial bune-le intenii ale acelora care au svrit-o, ci i din pricina faptului c reprezenta o mare ilegalitate La vremea respectiv Iudeea se afla sub stpnire roman, iar Sinedriul (instana suprem a evreilor) nu avea drep-tul de a condamna pe cineva la moarte i de a duce la ndeplinire sentina S ne amintim c nsui Hristos, dei osndit de forul suprem iudaic ca blasfemator, a fost mai apoi predat autoritilor romane, care, evident, au trebuit s-I gseasc o vin de ordin politic, aceea de a se fi autoproclamat regele iudeilor Astfel, sentina a fost n acel caz nalta trdare, ceea ce explic i execuia prin rstignire, rezervat unor astfel de infractori1 Cei care L-au dat pe Iisus n minile procuratorului Pontiu Pilat au mizat de altfel pe acest cap de acuzare pentru a obine condamnarea Sa la moarte, din moment ce acuzaia de blasfemie fusese tratat cu destul indiferen de autoritatea roman (Luai-l voi i judecai-l!) Nu acelai lucru s-a ntmplat ns cu tefan, a crui ucidere s-a petrecut n grab, mai mult ca expresie a unei manifestri spon-tane a mulimii

    Nu tim dac autoritile romane au luat act de ceea ce s-a ntmplat acolo, pedepsind pe cei vinovai Faptele Apos-

    1 Asumarea acestei titulaturi regele iudeilor echivala cu un atentat la persoana mpratului roman i implicit a statului pe care acesta l con-ducea S nu uitm c deasupra capului lui Iisus Pontiu Pilat a poruncit s fie scris vina Acestuia: Jesus Nazarenus, Rex Iudaeorum (Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor)

    Persecuia Bisericii din Ierusalim. Convertirea lui SaulAurelian Cosma

  • 11

    Historia ecclesiastica

    dintre familiile de vaz din capitala Ciliciei, Saul avea cetenie roman, fapt care nu era lipsit de importan, dup cum vom vedea mai trziu

    Nu tim mai nimic despre viaa t-nrului fariseu n intervalul cuprins ntre ntoarcerea sa la Tars i martiriul lui tefan de la Ierusalim Autorul Faptelor nu las ns nicio umbr de ndoial asupra faptu-lui c, la scurt timp dup acest eveniment, Saul pustia Biserica; intrnd prin case i trnd brbai i femei, i arunca n tem-ni (Fapte 8, 3) Lucrurile nu s-au oprit ns aici, cci suflnd nc ameninare i ucidere mpotriva ucenicilor Domnului, a mers la arhiereu i a cerut de la el scrisori ctre sinagogile din Damasc ca, dac va afla acolo pe vreunii, att brbai ct i femei, c merg pe Calea aceasta, s-i aduc legai la Ierusalim (Fapte 9, 1-2) Cltoria la Damasc avea s-i rezerve ns lui Saul o mare surpriz nvluit de o lumin orbitoare, acesta cade la pmnt auzind un glas zicndu-i Saule, Saule, de ce M prigoneti? ntrebnd cine era Cel care i vorbea, i se rspunde: Eu sunt Iisus pe care tu l prigoneti Totodat, glasul l ndrum spre cetatea Damascului, unde i se va spune ce trebuie s fac Saul se ridic, cuprins de spaim i lipsit de vedere i este dus n ora la casa unui cretin pe nume of Biblical Theology, 2002, http://wwwbiblicalthe-ologycom/Research/WallaceQ01html

    Anania Acesta ezit iniial, tiind despre trecutul fariseului, ns, ncredinat fiind de Domnul, i red vederea Prin botez, Saul este primit n rndurile cretinilor

    Convertirea i botezul lui Pavel (nu-mele latin al lui Saul4 ca cetean roman) a fost un eveniment crucial n istoria cre-tinismului primar Din vajnic persecutor, acesta a devenit un nflcrat propovdui-tor al noii religii, mai cu seam n mediul pgn, elenistic unde i-a desfurat cu precdere misiunea Bineneles, la nceput acest fapt a creat confuzie n minile celor care l ascultau (oare nu el este cel care i-a prigonit n Ierusalim pe cei ce cheam numele acesta? nn al lui Iisus) i chiar Petru i Iacov fratele Domnului, pe care el i-a ntlnit la Ierusalim ncercnd s se alipeasc de ei, l-au privit iniial cu suspi-ciune Mai apoi ns, vznd ndrzneala cu care proasptul convertit propovduia i temndu-se c adversarii si eleniti l-ar putea ucide, l-au trimis napoi la Tars i astfel, n toat Iudeea i Samaria Biserica avea pace, zidindu-se i umblnd n frica de Domnul; i se nmulea ntru mngierea Duhului Sfnt (Fapte 9, 31)

    4 ndat dup convertirea sa, autorul Faptelor l numete Paulos (n greac) sau Paulus (n latin) Grafia i pronunia romnescului Pavel deriv din greac

  • 12

    Sfin

    i i s

    rb

    tori

    aduceau la templu prinosul lor de roade n plus, Cincizecimea, care era srbtorit de israelii cu mult strlucire, mai purta numele de srbtoarea sptmnilor De asemenea, coincide cu srbtoarea pgn Rosalia, de aici i denumirea de Rusalii

    Ca vechime, Rusaliile coboar pn n veacul apostolic n primele secole cre-tine, praznicul Cincizecimii era o dubl srbtoare: a Pogorrii Duhului Sfnt i a

    nlrii lui Hristos n jurul anului 400, cele 2 srbtori s-au desprit una de cealalt Serbarea Cincizecimii e prescris n Constituiile Apostoli-ce: A zecea zi dup nl-area la cer a Domnului Su; a cincizecea zi dup Duminica nvierii s v fie vou srbtoarea cea mare a Cincizecimii, c n aceast zi ne-a trimis Domnul Iisus la ora a tre-ia darul Duhului Sfnt1

    Rusaliile au fost in-cluse ntre cele dou-

    sprezece mari praznice mprteti ale Bisericii, pentru c este ultima srbtoare a sfintei iconomii ntruparea lui Hristos a avut drept scop biruina asupra morii i venirea Sf Duh n inimile oamenilor De altfel, se cunoate faptul c scopul vieii duhovniceti este de a ne face mdulare ale Trupului lui Hristos i de a lua Duh Sfnt Acestea dou sunt indisolubil legate

    1 Constituiile apostolice, LV c 20, apud Vasile Mitrofanovici, Liturgica BOR, Cernui, 1929, p 145

    Inainte de a se urca la cer, Hristos le-a poruncit ucenicilor ca dup nlarea Sa s se ntoarc la Ierusalim i s atepte acolo pn ce vor fi nvemntai cu putere din cer: i iat Eu trimit peste voi fgduina Tatlui meu; voi ns s edei n cetate pn ce v vei mbrca cu putere de sus (Luca 24, 49) Aadar le-a fgduit uce-nicilor c vor lua Duh Sfnt, despre care a vorbit n timpul vieii Sale Fgduina lui Hristos s-a mplinit la cincizeci de zile dup Pati i la zece zile dup nlarea Sa la ceruri

    Cincizecimea cre-tin, prin care srbto-rim Pogorrea Sfntu-lui Duh, coincide cu Cincizecimea iudaic Cu alte cuvinte, Du-hul Sfnt S-a pogort asupra Apostolilor i i-a fcut pe acetia mdu-lare ale Trupului nviat al lui Hristos n ziua n care iudeii srbtoreau Cincizecimea Pentru iudei, Cincizecimea era a doua srbtoare ca importan dup Pati Potrivit tradiiei, prin ea se rememora primirea Legii lui Dumnezeu de ctre Moise pe muntele Sinai La patruzeci de zile de la prima srbtorire a Patelui, Moise a urcat pe Muntele Sinai, unde a primit Legea de la Dumnezeu n paralel ns, Cincizecimea iudaic era i expresia recunotinei iudeilor pentru roadele pmntului Deoarece co-incidea cu perioada strngerii recoltei, ea se numea i srbtoarea seceriului, iar iudeii

    Pogorrea Duhului SfntOleg Ciubotaru

  • 13

    Sfini i srbtori

    umane i cu aceasta, nceputul Bisericii [] Biserica, aflat virtual n trupul lui Hristos, ia astfel fiin actual prin iradierea Duhului Sfnt din trupul Su n celelalte fiine umane, fapt care ncepe la Rusalii, cnd Duhul Sfnt coboar peste Apostoli, fcndu-i primele mdulare ale Bisericii, primii credincioi n care se extinde puterea trupului pnevmatizat al lui Hristos2

    Putem spune c Biserica a fost zidi-t n ziua Cincizecimii n sensul c, n acea zi, Apostolii s-au fcut mdulare ale Trupului lui Hristos Mai nainte Bise-rica avea numai duh, acum ns ea are i trup Sfinii, adic cei ndumnezeii, nu au legtur i comuniune numai cu Dumnezeu Cuvntul nentrupat, ci i cu Dumnezeu Cuvntul ntrupat, adic cu Dumnezeu-Omul Hristos nvtura care spune c Biserica este Trupul lui Hristos, iar sfinii sunt mdularele acestui Trup este dezvoltat i de Sf Ap Pavel (I Cor 12, 1-31) Biserica nu este doar o organizaie religioas, ci este nsui Trupul lui Hristos

    Sfinii Prini nva c, dei Duhul Sfnt lucreaz asupra tuturor oamenilor i n ntreaga zidire, oamenii sunt prtai ai energiilor dumnezeieti n funcie de receptibilitatea fiecruia n parte Pentru ca omul s primeasc multe daruri ale Sfntului Duh, trebuie ca el s aib un organ receptor corespunztor Lucrul acesta nu este valabil numai n cazul harismelor teologiei, ci i n cazul tuturor celorlalte daruri Darurile se numesc harisme pentru c sunt druite de Dumnezeu, ns numai n funcie de starea duhovniceasc a omului Sf Maxim Mr-turisitorul spune c energia Duhului Sfnt este primit de credincioi dup credina i dup starea sufletului fiecruia dintre ei

    2 Dumitru Stniloae, Teologia dogmatic ortodo-

    x, vol 2, IBMBOR, Bucureti, 2003, pp 314-315

    ntre ele Imnografia praznicului spune c Cincizecimea este ultima srbtoare din cele care se refer la rennoirea omului: Praznicul cel dup praznice i cel mai din urm s-l prznuim noi, credincioii, n chip luminat; aceasta este Cincizecimea, plinirea fgduinei i a sorocului Astfel, dac Bunavestire este nceputul sfintei iconomii i al ntruprii Cuvntului, ziua Cincizecimii este punctul final, pentru c atunci omul s-a fcut prin Duhul Sfnt mdular al Trupului nviat al lui Hristos

    Dac prin lucrarea Duhului Sfnt, Dumnezeu Fiul S-a pogort din ceruri i S-a ntrupat, tot prin Duhul Sfnt ni Se mprtete viaa dumnezeiasc i ome-neasc a lui Hristos Pogorrea Sfntului Duh este actul de trecere a lucrrii mn-tuitoare a lui Hristos, din umanitatea Sa n oameni Astfel, Biserica se constituie prin aceast extindere a vieii lui Hristos n noi Evenimentul Pogorrii Duhului Sfnt este descris n cartea Faptele Apostolilor (2, 4) Aici se spune c Duhul Sfnt Se pogoar din cer ca un vuiet mare de vnt i Se mparte deasupra capului fiecruia din cei prezeni, n chip de limbi de foc

    Referindu-se la Pogorrea Duhului Sfnt ca nceput al Bisericii, printele Dumitru Stniloae o arat ca pe o ex-tindere a lucrrii lui Hristos n celelalte fiine umane Spune el: prin ntruparea, viaa de ascultare, Rstignirea, nvierea i nlarea Fiului lui Dumnezeu ca om, s-a pus n prga firii noastre asumate de El, temelia mntuirii noastre Dar mntuirea noastr se nfptuiete abia cu slluirea n noi a lui Hristos cel pnevmatizat, sau umplut de Duhul Sfnt Slluirea aceasta produce Biserica [] Pogorrea Duhului Sfnt e cea care d existen real Bisericii, punnd nceputul slluirii trupului n-dumnezeit a lui Hristos n celelalte fiine

  • 14

    Flor

    ilegi

    um p

    atris

    ticum

    C muli oameni, din pricina dra-gostei de bani, nu vor s aib copii; au mutilat firea; nu-i omoar copiii, dar opresc izvoarele naterii

    Dup cum aceia (nn sodomiii) ns-cociser o mpreunare nerodnic, ce nu sfrea cu facere de copii, tot aa a fcut Dumnezeu i pedeapsa, fcnd pmntul nerodnic cu totul i lipsit de orice poam2

    *De ce prefaci cmara naterii n loc

    de omor, iar pe femeie, care este dat spre naterea de prunci, tu o pregteti pentru ucidere3

    *Pentru a accentua gravitatea acestui

    pcat, Sfinii Prini vorbesc i despre sufletul embrionului uman Iat ce spune Sfntul Anastasie Sinaitul:

    Printr-un concurs simultan i de ne-spus i printr-o ntlnire geamn i de netlcuit sufletul i trupul alearg mpreun n pntecul femeii cnd se produce concep-ia unui om Nici trupul nu e plmdit sau pregtit naintea sufletului, nici sufletul nu alearg sau nu preexist naintea trupului, ci muritorul i nemuritorul, ca dou sub-stane eterogene, alearg simultan, pentru a manifesta unirea potrivit ipostasei celor dou substane eterogene ale lui Hristos, dumnezeirea Sa nemuritoare i umanitatea Sa muritoare4

    2 Liviu Petcu, Lumina Sfintelor Scripturi. An-

    tologie tematic din opera Sf. Ioan Gur de Aur, vol 1, Anestis, sl, 2008, p 417

    3 Ibidem, p 2124 Marie-Helene Congourdeau, Embrionul i

    sufletul lui la sfinii Prini i n izvoarele filozofice i medicale greceti, Deisis, Sibiu, 2014, p 429

    Reglementrile canonice numesc ucidere folosirea remediilor abortive: Cea care ucide intenionat ftul din pntece este judecat ca uciga Cei care dau medicamente pentru scoaterea ftului din pntece sunt ca ucigaii, la fel ca i cei care consum otrvuri ucigae de prunci se spune n Canoanele 2 i 8 ale Sf Vasile cel Mare, confirmate i de Canonul 91 al Sinodului VI Ecumenic

    *Btrnul Epifanie, duhovnic cu mult

    experien, spunea referitor la relaiile conjugale:

    Abstinena n cstorie, practicat exclusiv din dragoste de Dumnezeu, este un lucru excelent Cnd soii au relaii conjugale pentru a nate copii, primesc nota foarte bine1

    *Referitor la aceste dou mari pcate

    Sfntul Ioan Gur de Aur spune:De ce semeni acolo unde rna n-

    cearc a strica rodul, unde sunt multe doctorii de strpire i unde de multe ori copilul este omort nainte de natere? Iat, deci, c i pe acea desfrnat n-ai lsat-o s rmn desfrnat, ci ai fcut-o uciga de om! Ba chiar mai mult i dect omorul, cci nici nu am cuvinte ndeajuns pentru a numi asemenea fapt criminal, de vreme ce nu numai pe copilul nscut l omoar, ci l mpiedic chiar de a se nate Deci de ce i bai joc de darul lui Dumnezeu i te lupi mpotriva legilor Lui, iar ceea ce este binecuvntare tu alungi ca pe un blestem?

    1 Printele Dionysios Tatsis, Cuvintele Btrni-lor, Rentregirea, Alba Iulia, 2004, p 118

    S nu ucizi! Despre contracepie i avortAndreea Neme

  • 15

    Cateheze liturgice

    mutarea ntr-o locuin, ci de mai multe ori, deoarece aa cum ne splm hainele pe care le purtm, i casa n care locuim are nevoie de curire, binecuvntare i nnoire

    Sfinirea cea mare a apei sau Aghiasma mare se oficiaz numai de dou ori pe an: n ajunul i n ziua Bobotezei, ca amintire a Botezului Domnului n Iordan, eveni-ment prin care s-au sfinit apele Rnduiala acestei ierurgii, aa cum ne spune tradiia, a fost alctuit de patriarhul Ierusalimului, Sofronie (+638) Cu apa sfinit n ajun, preotul merge la casele cretinilor i le stropete, cntnd troparul n Iordan botezndu-Te, Tu, Doamne, iar din apa sfinit n ziua praznicului (6 ian), credin-cioii pstreaz la loc curat i cuviincios tot anul, gustnd din ea pe nemncate la diferite nevoi i mprejurri

    Am spus la nceputul articolului c Bi-serica a mai rnduit pentru viaa credincio-ilor i alte slujbe de care s-a simit nevoie Ei bine, amintim acum Sfinirea bisericii, a vaselor liturgice, a obiectelor de cult i a vemintelor clericale, sfinirea cimitirului nou, binecuvntarea unui monument, a unei cldiri publice, a autovehiculelor, precum i alte binecuvntri i sfiniri

    Astfel, prin ierurgii asemntoare celor menionate pn acum,Biserica binecu-vinteaz semnturile, holdele i cm-purile, cernd ndurarea lui Dumnezeu i binecuvntarea Sa pentru nmulirea roadelor i ferirea lor de tot ce este ru Aceste binecuvntri se fac unite cu sfin-irea apei, la care se adaug citirea unor rugciuni speciale, iar apoi, ca de obicei, se face stropirea cu apa sfinit

    In afar de ierurgiile care privesc pe cre-dincioi, Biserica a mai rnduit, pentru viaa lor, i alte slujbe de care s-a simit nevoia n toate momentele importante din viaa lor, cretinii au cerut binecuvntarea Bisericii Astfel, cnd s-a pus temelia casei, cnd s-au mutat n ea, cnd s-a spat o fntn, cretinul adevrat nu a fost mul-umit sufletete pn cnd acestea n-au fost mai nti binecuvntate ori sfinite de ctre preot Acesta este scopul ierurgiilor privitoate la natura nconjurtoare, n care omul se nate, crete i i triete viaa

    Cea mai des ntrebuinat i cunoscut ierurgie, cu o veche tradiie n Biserica cretin, este Sfinirea apei sau Aghiasma Efectele aghiasmei sunt artate mai ales n rugciunea pentru sfinirea ei din Molitfel-nic Astfel, prin stropirea celor de fa cu ap sfinit, se ctig ntrirea sntii, vindecarea bolilor i deprtarea duhurilor rele De aceea cu ea se stropesc nu numai credincioii, ci i casele lor, ogoarele, fn-tnile i natura nconjurtoare

    Sfinirea apei este de dou feluri: mic i mare

    Sfinirea cea mic a apei se oficiaz cel mai des, mai ales pentru sfinirea caselor i a lucrurilor din ele Partea principal a acestei slujbe este rugciunea de sfinire a apei, n cursul creia preotul afund mna dreapt n chipul sfintei cruci n ap i ros-tete cuvintele: i acum, Stpne, trimite harul Preasfntului i de via fctorului Tu Duh, care sfinete toate i sfinete apa aceasta, formul pe care o repet de trei ori n general, Sfinirea cea mic a apei este cunoscut sub denumirea de Sfetanie, care ar fi bine s nu fie svrit doar la

    Ierurgii privitoare la lucruri i natura nconjurtoare. Sfiniri i Binecuvntri

    Robert Anton Kovacs

  • 16

    Eiko

    n

    sufleteti de icoana Mntuitorului? Pentru c dei avem impresia c icoana se druiete privirii noastre, n acelai timp ea impune curirea noastr, mai ales cea luntric, tocmai pentru a se descoperi n plintatea ei i pentru folosul nostru deplin Nu nu-mai c icoanele ne descoper un univers transfigurat, o prefigurare a mpriei lui Dumnezeu, dar ne i permit s ne mpr-tim de aceasta, dup msura participrii noastre la prototipul-Hristos prin lucrare i comuniune Hristos cere credincioilor s se fac dup chipul Lui, lucrndu-i asemnarea cu Dumnezeu prin practicarea virtuilor n acest sens, cel mai mult s-au format sfinii, n a cror fa strlucete curia i prezena Duhului sfinitor al lui Hristos, prezen reliefat n icoane

    n ceea ce privete icoana, aceasta i mplinete rostul numai ntr-un cadru eclesial i sacramental bine definit, ca obiect al contemplrii i al rugciunii, devenind o fereastr deschis ctre mp-ria lui Dumnezeu i mijloc de ntlnire a cerului cu pmntul, un chip al creaiei ndumnezeite, cci prin ea se revars harul Duhului Sfnt Iar n ceea ce ne privete pe noi, cretinii, avem nevoie s ne limpezim vzul cu ajutorul credinei i al urmrii lui Hristos pentru a putea vedea icoana i a ne putea mprti de harul lui Dumnezeu revrsat prin intermediul ei

    Icoana este cea care arat i trebuie s arate adevrul i scopul vieii noastre: ndumnezeirea noastr, a trupurilor i a sufletelor noastre Ea se deosebete de ori-care alt imagine prin faptul c reprezint ntotdeauna prezena divin n creaie, fie prin icoana lui Hristos sau a unui sfnt, fie printr-un eveniment al istoriei sacre i aceast prezen divin n creaie implic o transfigurare prin simire a acestei creaii n profunzimea ei Tocmai despre aceast transfigurare, care este anticiparea real a mpriei cereti n lumea noastr, vorbesc toate icoanele; este mesajul lor esenial, ceea ce le distinge de orice alt pictur Prin urmare, orice icoan veritabil traduce, n cel mai clar mod cu putin, aceast stare transfigurat a creaiei, att n persoane, ct i n cele ce le nconjoar1

    Icoanele sunt ca nite jaloane pe dru-mul ctre creaia nnoit, dup cum spu-ne Sfntul Apostol Pavel: privind slava Domnului, ne prefacem n acelai chip din slav n slav (2 Cor 3, 18) Iar conform Sfntului Ioan Damaschinul, contemplarea icoanei lui Hristos cel ntrupat ne poate conduce la contemplarea n duh, sfinirea vederii i, prin ea, a sufletului: Tot ast-fel i prin pictura icoanelor contemplm icoana figurii Lui trupeti, a minunilor i a patimilor Lui i ne sfinim2

    n ce fel ns privim noi chipul lui Hristos din icoane, cu ce stare sufleteasc i mental ne apropiem cu ochii trupeti i

    1 Nikolai Ozolin, Chipul lui Dumnezeu, chipul omului, Anastasia, Bucureti, 1998, p 84

    2 Sfntul Ioan Damaschin, Cele trei tratate contra iconoclatilor, IBMBOR, Bucureti, 1998, p 135

    Icoana izvor de sfinireCiprian Mluan

  • 17

    Biblia vzut altfel

    Privilegiile ApostolilorCa s fii Apostol pe vremea lui Iisus n-

    semna s ai multe privilegii, pe care ceilali oameni nu le aveau Doar 12 oameni au fost nvrednicii s aib toate aceste daruri Doar cei 12 au asistat la toate minunile Lui Doar prin minile lor s-au nmulit cele 5 pini i cei 2 peti la Tabghata Doar ei au participat la prima Liturghie n cadrul creia au fost mprtii de nsui Fiul lui Dumnezeu Iat locurile unde sunt descrise pe larg aceste lucruri:

    - potolirea furtunii pe mare (Matei 14);- nmulirea pinilor (Marcu 6) i- prima Liturghie (Luca 22)Doar unul dintre Apostoli a reuit s

    umble pe mare! Care?

    Banii ApostolilorPrin puterea lui Dumnezeu i la po-

    runca Lui, Apostolul Petru a gsit un ban n gura unui pete, ban cu care el a pltit darea pentru Templul din Ierusalim Dar au mai fost dou cazuri n care el a avut de-a face, ntr-un fel sau altul, cu bani:

    - banul pltit pentru Templu (Matei 17);

    - banii lui Anania i Safira (Faptele Apostolilor 5) i

    - banii de mit (Faptele Apostolilor 8)ntr-unul din cazurile prezentate mai

    sus, cineva a murit pe loc n care?Rspunsurile le putei afla fie citind

    capitolele biblice indicate, fie urmrind numrul viitor al revistei noastre

    Rspunsurile la ntrebrile anterioare:1 Rspunsul corect: Iona Proo-rocii au fost n mna Domnului instru-mente prin care El i fcea cunoscut voina Sa De multe ori acetia nfruntau primejdii de moarte pentru a putea face cunoscut voina divin n cazul lui Iona, acestea au fost extrem de mari Ninive, localitatea n care a fost trimis, avea pe atunci o circumferin de aprox 90 km i trebuiau trei zile ca s o strbai de la un capt la altul Ostaii care o aprau erau numii pui de lei pentru cruzimea cu care i exterminau dumanii Ninive era socotit brlogul leilor(Naum 2, 11) Tocmai de aceea, Iona a ncearcat s fug de acolo, chiar cu riscul de a nu mplini porunca divin, motiv pentru care a fost rpit de petele mrii i n cele din urm obligat s intre n Ninive Aceasta a fcut s creasc i mai mult ndrjirea cu care el a fcut cunoscut voina divin (atunci cnd a ajuns n cetatea asirian), dar i intolerana la faptele pctoilor de acolo n viziunea lui, orice iertare era exclus

    2 Rspunsul corect: Noadia Din pca-te, arlatanii au aprut din cele mai vechi timpuri i n cele mai variate domenii, chiar i n cel religios Nu degeaba Iisus ne avertizeaz despre aa numiii Hristoi mincinoi (Mc 13, 22) Proorocii min-cinoi erau acei escroci care, fr s aib nimic comun cu divinitatea, contra unor sume de bani pltite de cei avui, mineau, atribuind anumite neadevruri sau sentine eronate, pe seama lui Dumnezeu

    Apostolii (I): privilegiile i banii ApostolilorIuliu Gorea

  • 18

    Rece

    nzie

    poetul reuete s prseasc Ambasada din Zagreb, traverseaz Austria, Cehia i ntreaga Germanie, ca ntr-o epopee greac cu semnificaie cretin

    Episoadele peregrinrilor sunt tablouri n care cldura i sinceritatea relaiilor in-terumane sunt dublate de groaza constant a przii ce simte n ceaf rsuflarea bestiei Toate personajele par desprinse din basme Volumul n sine se parcurge ca o band desenat, cu ngeri rnii i dezgolii i demoni n uniform de salvatori

    Fugind din calea ruilor, poetul ajunge s fie ncarcerat de americani n auto-matic arrest Urmeaz s fie predat ruilor Pentru ei (nn americanii) totul se vinde i se cumpr: vnd ri cu locuitorii lor, cu bisericile i cimitirele lor sovieticilor, ca pe o marf Desprit de soie, la ca-ptul a doi ani de captivitate n zeci de lagre, poetul i regsete muza, pe Mea Tu, scrie Ora 25, sufer de foame, triete noi umiline, refuzat de Canada pentru c e intelectual, de Argentina, de Elveia (fr cont n banc, o fiin omeneasc nu este o persoan uman complet) ns un alt nger, n uniform de jandarm francez, le arat calea spre Paris sunt sigur c Mntuitorul va zmbi aflnd unde i poate ascunde uneori Frana inima

    Aceti patru ani trii n numele ispitei libertii vin cu un deznodmnt doar relativ fericit, deprtarea de ar rmnnd sinonim cu viaa asemeni arborilor dez-rdcinai, asemeni lemnului mort, care plutete n furtun pe valurile dezlnuite ale Istoriei

    N scut n inutul Neamului n 1916, fiu de preot ortodox, Constantin Virgil Gheorghiu evolueaz sub semnul creaiei1, devenind unul dintre cei mai remarcabili autori de poezie, ficiune i memorialis-tic pe care Romnia i-a dat n contextul tumultoasei sale istorii de secol XX

    Numit ataat al Ambasadei Romniei n Croaia n 1943, Virgil Gheorghiu, alturi de soie, asist neputincios din strintate la ocuparea Romniei de trupele ruseti, la 23 august 1944, i la capitularea total a rii sub cizma roie, n cea mai neagr zi a poetului romn Volumul de memorii Ispita Libertii surprinde pribe-giile poetului, din momentul refuzului de a se ntoarce n ara cotropit pn n clipa stabilirii pe meleaguri franceze

    Pierderea patriei este pentru un om o repetiie general a morii Din acest punct pornete convingerea poetului c locul su nu mai poate fi ntr-o patrie transformat de la un capt la altul n temni Ren-toarcerea n ara mea ocupat i colaborarea cu ocupantul e un pcat [] ngerii vor fi cu noi fiindc noi respingem pcatul Iat de ce sunt sigur de ocrotirea lor

    Cu aceast credin pornete poetul, alturi de soie pe un drum anevoios, ntunecat, sinuos, dar stropit din cnd n cnd cu sperana salvrii trupeti, i mai ales sufleteti, din calea avalanei distru-gtoare a ciumei roii nsoit mereu de ocrotirea ngerilor i punndu-i speran-ele, uneori nebunete, n cluza divin,

    1 Virgil Gheorghiu, Ispita libertii. Memorii II, traducere din limba francez de Sanda Mi-hescu-Crsteanu, 100+1 GRAMAR, Bucureti, 2002, 286 pp

    Virgil Gheorghiu, Ispita libertiiCristina Fonogea

  • 19

    Amprente pe suflet adolescentin

    pozitiv!!! Consilierii colari sunt nevoii s i ofere serviciile unui numr tot mai mare de copii care au probleme psihologice serioase, cum ar fi depresia i anxietatea (Lockhart & Keys, 1998)

    n cele mai multe cazuri, copiilor i adolescenilor le lipsesc fie suportul, fie abi-litile necesare pentru a face fa eficient problemelor i se simt anxioi, depresivi sau vinovai Tulburrile de internalizare ale copiilor sunt aadar:

    Evaluarea global negativ a propriei persoane o teorie binecunoscut prin-tre psihologi pe nume REBT afirm c toate fiinele umane sunt imperfecte i fac greeli i mai subliniaz faptul c va-loarea personal nu este acelai lucru cu performana Aceast teorie promoveaz termenul de acceptare necondiionat a propriei persoane, care nu implic eva-luarea global a propriei persoane (Ellis & Dryden, 1997), dar permite evaluarea unor comportamente specifice (de ex: nu pot spune despre mine c sunt un ratat dac azi nu am fost suficient de bine pregtit la ora de englez) Termenul de acceptare necondiionat implic faptul c toi oamenii au mai multe faete i au abiliti, precum au i defecte, c oamenii sunt compleci i mereu ntr-un proces de schimbare i de aceea este imposibil de a face o singur evaluare global a oricrei persoane Este foarte uor pentru copii i adolesceni s se evalueze negativ, pentru c ei vd lucrurile n termeni de alb i negru Acest aspect face ca ei s separe cu greu valoarea lor personal de performana specific n anumite situaii Pentru c evaluarea lor global negativ poate duce

    In acest numr mi-am propus s m adre-sez nu doar ie, suflete adolescentin, ci i printelui tu, din dorina de a v oferi un alt tip de lectur care s v narmeze cu informaii importante mpotriva unor dumani cu care nu ai de-a face doar tu, tinere suflet, ci poate i muli aduli

    Provocrile la care trebuie s facei fa voi, tinerii din zilele noastre, sunt mai mari dect cele ale generaiilor anterioare (McWhirter et al, 1998) Aceti autori spun c numeroi factori sociali, demo-grafici i economici au subminat abilitatea familiilor de a oferi medii corespunztoare din punct de vedere al sntii i al dez-voltrii copiilor lor Schimbrile sociale, cuplate cu dezvoltarea tehnologic, au dus la expunerea copiilor i a adolescenilor la noi influene i experiene, care de multe ori sunt copleitoare i nepotrivite pentru nivelul lor de dezvoltare

    Ca societate, putem observa ramifi-caiile acestor schimbri Depresia, con-siderat mai mult o condiie neobinuit, caracteristic doar femeilor (Seligman, 1995), este acum recunoscut ca o pro-blem important pentru toate grupele de vrst (Cicchetti & Toth, 1998) Potrivit lui Seligman, depresia a devenit o entitate frecvent printre tulburrile mentale i i face primele victime n primii ani de liceu, dac nu i mai devreme Astzi, ntre 3 i 6 milioane de copii sufer de depresie clinic (Lockhart & Keys, 1998) i au un risc crescut de suicid, care este a doua cauz a mortalitii la tinerii ntre 15-24 de ani (King, Price, Telljohan & Wahl, 2000) Un numr impresionant, nu-i aa? Din pca-te, ns, nu e impresionant ntr-un mod

    Probleme de internalizare i externalizarela copii i adolesceni (I)

    Katalin Rus

  • 20

    cu uurin la depresie, anxietate, vin, este important s se abordeze aceast problem la o vrst ct mai tnar

    Anxietatea dup cum spunea Wilde (1996), aceasta nu este cauzat de eve-nimente, ci de percepia noastr asupra evenimentelor Pentru copii i adolesceni, aceast idee este de multe ori complica-t de abilitile lor cognitive; ei tind n mod natural s extrapoleze ideile dintr-un context i apoi s le aplice nepotrivit unei alte situaii, care ar putea fi total diferite (Vernon, 1997) Ellis (1998) noteaz c sunt multe tipuri i nivele ale anxietii El face deosebirea ntre anxietatea sntoas i nesntoas, descriind anxietatea sn-toas ca ngrijorare sau vigilen, care ajut oamenii s fac fa situaiilor diferite sau dificile Anxietatea sntoas este aproape ntotdeauna bazat pe frica realist, cum ar fi ngrijorarea n legtur cu trecerea strzii la o intersecie aglomerat, unde nu sunt semafoare i exist o ans realist de a fi clcat de o main Spre deosebire de asta, anixetatea nesntoas este un rspuns emoional fa de pericolele percepute care par reale, dar care sunt n mare parte imaginare, din cauza unei probabiliti foarte mici de apariie (Wilde, 1996) Fri-cile asociate cu anxietatea nesntoas sunt exagerate, nerealiste i iraionale, cum ar fi teama de a te da ntr-un montagne russe, creznd c o s te prbueti Din punctul de vedere al lui Ellis (1998), anxietatea nesntoas te face de foarte multe ori s

    Ampr

    ente

    pe

    sufle

    t ado

    lesc

    entin

    i restrngi activitile atunci cnd nu este nevoie s se fac acest lucru

    Atunci cnd copiii sunt anxioi, ei presupun c ceva ru s-ar putea ntmpla pe viitor i cred n mod iraional c dac s-ar ntmpla asta, ar fi att de ru, c nu vor putea face fa acelui lucru Ei pot auzi, de exemplu, c s-a ntmplat ceva ru altcuiva i pot presupune c asta li s-ar putea ntmpla i lor Generalizrile i exagerrile lor le cresc anxietatea Ei pot deveni att de anxioi, nct nu se mai pot gndi la altceva i de aceea de multe ori cer asigurarea din partea prinilor/profesorilor/prietenilor c temerile lor nu vor deveni realitate

    Care este oare motivaia de a scrie des-pre aceste probleme delicate din viaa copi-ilor/adolescenilor i nu numai? Rspunsul meu este unul ct se poate de simplu: mi doresc ca atunci cnd oamenii au iniiativa de a-i rezolva problemele, s tie de la bun nceput cu cine au de-a face ncercai un simplu exerciiu: luai o foaie de hrtie i ncercai s desenai anxietatea voastr Ce chip are ea? Cum arat ea? Ei, acum c o i vizualizai, nainte de a ncepe s o combatei, nu v-ai dori ca nti s aflai mai multe despre ea, s aflai ce este ea de fapt, ce anume este n stare s v fac? Eu v-am oferit prima ustensil de lupt, i anume informaia!!! n urmtoarele numere urmeaz s v ofer i alte ustensile, pentru a nu fi prini cu garda jos

  • 21

    Aripi de ngera

    ei slbeau tot mai mult nota din ce n ce mai ncet Abia se mica Pn la urm, aproape fr simire, se ls moale n voia valurilor Nu mai vedea i nu mai auzea nimic

    Nu tim ct vreme a plutit, leinat, dus ncoace i ncolo de curenii care i schimbau mereu direcia ntr-o diminea, un explorator a descoperit balena adus de valuri pe rm Omul observ imediat c este rnit Minunata sa piele albastr era plin de vnti, de zgrieturi Ba avea i urmele unor mucturi de rechini

    Cu toate acestea, inima balenei mai btea nc n linitea pe care ocul acelei lovituri o aduse n sufletul balenei, ea i putea auzi n sfrit vocea interioar. Era doar o oapt, ns tot timpul ct plutise n deriv, vocea o ndemna clar i rspicat: Respir! Respir! Poi! Nu te lsa nfrnt! Ai n sufletul tu puterea s reziti! Nu te lsa!

    Pielea balenelor este plin de substane hrnitoare, cu ajutorul crora se vindec i cele mai adnci rni, chiar dac la suprafa mai rmn urme de cicatrici Oamenii au scos cu gleile ap din ocean i i-au udat corpul nencetat, pn cnd o macara, adus special acolo, a reuit s o ridice pe sus i s o mute napoi n apa mrii

    Cnd s-a simit din nou cuprins de valuri, balena s-a nviorat, a cptat putere, s-a rsucit, i-a micat coada puternic i s-a deprtat n larg, notnd din ce n ce mai sigur Curnd, pentru c se simea tot mai bine, a ncercat s fac obinuita ei sritur, lsnd s neasc tromba de ap la civa metri nlime I-a ieit destul de bine, pentru c oamenii de pe rm s-au bucurat i au aplaudat-o

    Basme terapeutice

    Balena albastr

    Printre ghearii din ndeprtata mare a nordului i ducea viaa o minunat balen albastr, care tria fericit, dei apele erau reci i banchizele periculoase Era foarte activ i tia cum s se bucure de via

    Nu cunotea ce este frica Adesea se aventura n cutarea bancurilor de peti pe sub crusta groas de ghea i putea s rmn acolo, fr s respire, zeci de mi-nute Cnd vroia s ias la suprafa, era destul s izbeasc cu puternica ei coad n stratul de ghea l fcea s se crape n mii de buci i apoi srea n sus civa metri Atunci i arta aproape tot corpul albastru, musculos, mproca cu zgomot mare o tromb de ap ca o fntn artezian, iar pescarii i exploratorii se considerau foarte norocoi c au putut-o vedea

    ntr-o zi nefericit ns, pe cnd balena nota distrat, trecu prea aproape de un ghear Tocmai atunci se desprinse din el o bucat uria i foarte ascuit de ghea, care czu n ap exact n locul pe unde tre-cea balena Acea izbitur cumplit, venit pe neateptate, o lu prin surprindere i o rni foarte tare

    Pn atunci fusese destul de obinuit s triasc printre sloiuri, printre zpezile nesfrite, nct nu se ateptase deloc s peasc aa ceva Balena rnit ncerc s noate mai departe, dar simi c o cuprinde ameeala Se scufund puin ca s-i revin, ns de data asta cu greu se mai ridic la suprafa Coada nu o mai ajuta Puterile

    Aripi de ngeraGraiela Agrian

  • 22

    Arip

    i de

    nge

    ra

    De atunci, diminea sau seara, cei care se plimbau pe malul mrii aveau ocazia din cnd n cnd s fotografieze o mare balen albastr care se ivea din valuri, srind i bucurndu-se de via

    Ce nseamn numele meu?Elisabeta din ebraic Dumnezeu

    este perfeciuneaSf Elisabeta a fost soia preotului Za-

    haria i mama Sf Ioan Boteztorul Maica Domnului a fost bun prieten cu Elisabeta

    Cnd Fecioara Maria a vizitat-o, pur-tndu-L n pntece pe Pruncul Iisus, sfnta a ntmpinat-o cu vorbele rmase de atunci celebre: Binecuvntat eti tu ntre fe-mei formul folosit i astzi n slujbele nchinate Maicii Domnului Sf Elisabeta se srbtorete pe data de 24 iunie

    Teste biblice1 Ce nseamn numele Moise? a scos din ap b mntuit c eliberat d salvat2 Ai cui erau stejarii lng care i S-a

    artat Domnul lui Avraam? a Iacov b Heber c Mamvri d Solomon3 Care carte are drept cuvnt-cheie

    cuvntul deertciune? a Iov b Eclesiastul c Proverbele d Cntarea Cntrilor

    Din istoria hazlie a omeniriiUn boier l ntmpin pe tefan cel

    Mare cnd acesta tocmai pleca la o btlie

    Avea privirile nflcrate i cu mna pe inim i spuse:

    - Mria Ta, i urez s te ntorci sntos i biruitor din btlie! Nou, celor rmai acas, o s ne fie nespus de dor de Mria Ta!

    - Dac-i aa, rosti tefan, vino pe cm-pul de btlie, ca s m vezi tot timpul i s nu-mi mai duci att de mult dorul!

    Jocuri pentru toi copiii istei

    Rugciune pentru cei adormiiMiluiete-i, Doamne Iisuse Hristoase,

    pe cei adormii ai notri: rude, binefctori i prieteni. Druiete-le mpria Ta cea cereasc i viaa venic. Pentru c Tu eti viaa i nvierea i odihna adormiilor robilor Ti i ie slav i nlm, mpreun i celui fr de nceput al Tu Printe i Sfntului Duh. Amin.


Recommended