+ All Categories
Home > Documents > Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

Date post: 02-Mar-2018
Category:
Upload: aminick
View: 232 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 20

Transcript
  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    1/20

    tiina fr contiin este ruina suetului.(Francois Rabelais)

    Revist de informare i opinie cretin - ortodox Anul XI, Nr. 127, APRILIE 2016 Pre 4 lei

    Detalii n pagina 3

    NUNTRU

    ESTEVIAA!

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    2/20

    2

    Director:Oana BzvanRedactori: Profesor Dr. Ovidiu Badea, Lecor Dr. Nicuor Nacu(Paris), Clina Ene Onea (coresponden Berlin), Florina SelianaVasilescu, Fizician Sabina Ene, Mihaela Popa Vec, Marian Paraschiv,Pr. Prof. Dr. Bogdan Bucur (Duquesne Universiy, Pitsburgh - SUA).Colaboratori: Fr. Jonahan Hemmings, Prof. Univ. Dr. GeorgeaFiliti, Pr. Prof. Dr. Bogdan Cosin Georgescu, , Pr. Dr. Mihai ClaudiuBzvan, Pr. Eduard Ioan dun, Dr. Cosmin Georgescu, LauraAlbu, Gabriela Bducu, Hanna Boa.DTP:efania Macovei

    E-mail: [email protected]:0724 542480

    EDITATde ASOCIAIA CONTIINAcu sprijinul S.C. LITER OTODOX S..L

    Tipri de EXPLORTO, Ploiei

    ISSN 1842-4503

    REDACIA:

    Adresm mulumiri celor care i-au oferit sprijinulgeneros i dezinteresat pentru ca aceast publicaies vad lumina tiparului i s fie oferit celor care ifac timp s i cultive mintea i inima: Paulus, RopeAccess Construct SRL, Artsani, LIMET SRL, Gossip

    Clothing, Nisab Cons, Bora Com, Hydac, Cabinetulde avocatur Ciprian Rusu, Nicolae Bodeanu i altepersoane mrinimoase care doresc s-i pstrezeanonimatul.

    S nulsms treacorile de

    primva-r!" (n.Solomon

    2, 7)

    EDITORIAL

    Claudiu Bzvan

    Orgolios cum m tiu, nu acceptsfaturile oricui i diger greu omustrare, ie ea justiicat. Dei

    recunosc c nfrngerile i greelile mi-au fost de-a lungul timpului nvtoride ndejde, mai convingtori dectdasclii cei mai inspirai din coal, num ncnt deloc perspectiva eecului.Dimpotriv.

    Recent am dat gre. Nu mi sentmpl prea des s m vd nvins,dar de aceast recunosc cu umilin c

    voina mi-a fost nfrnt.Pania ncepe nurm cu dou

    veri cnd am decis ca o poriune deaproximativ 8metri ptrai degrdin s iensmnat cuiarb. La aceavreme credeamc doar un gazonse preteaz locu-lui cu pricina. Zisi fcut: echipa

    angajat a curatterenul, folosindun erbicid de ceamai bun cali-tate care a uscatn cteva ceasuritoate buruienile.S-a adus nisip, s-anivelat pmntul irnd pe rnd au fostdesfurate rulourile, astfel c la inalulzilei m puteam mndri cu un gazon detoat frumuseea.

    niecare diminea i sear l-amudat cu rbdare, nu carecumva vreun ir

    de iarb s nu capete atenia cuvenit,iar grija acordat mi era rspltit oride cte ori familia, rudele i prietenii ad-mirau mndreea de gazon.

    Vara a trecut grbit, iar toamnamohort s-a nstpniti peste grdin.Gazonul nostru nc se inea bine. Lajumtatea lui noiembrie primul strat dezpad acoperea irele de iarb. Zilelescurte i nopile lungi i geroase mi-autemperat elanul gospodresc, dar m-amncurajat spunndu-mi c odat cu ap-

    ropierea primverii, iarba se va regen-era i voi i din nou proprietarul uneiadmirabile grdini. ntr-adevr, spre i-

    nalul lui februarie, cnd soarele i-a re-cucerit supremaia, gazonul a prins dinnou via. O ncntare!

    Dar vai! Cine s-ar i ateptat?Spre exasperarea mea, de sub stratul deiarb au rsrit cteva ire de lalele! Ui-

    tasem cu desvrire c ntr-o toamnndeprtat soia mea plantase ctevacepe de lori. i oricum, le credeam iedegerate, ie arse de ierbicid, ie sufocatesub nisip. Nu am stat prea mult pe gn-duri i cu motocoasa mea performantam oprit invazia lorilor. S se nveeminte!

    Odat scpai de duntori,ne-am bucurat din primvar pn ntoamn trziu de gazonul perfect. lntreineam fr prea mari eforturi ine

    bucuram s respirm mirosul ierbii ude.Au venit apoi alte zile scurte i alte nopilungi i geroase, zpada i gerul. ntr-un

    inal, iarna s-a retrascu greu, cednd loculprimverii timide. Cuiecare zi nsorit ire-le de iarb creteau,refcnd covorulverde de altdat. Darnu aveam s scap denecaz: de sub gazons-au ivit lalele mai

    multe i mai vigu-roase, nlndu-icorolele nroitesprelumina soarelui.

    M declarnfrnt. Nu pot lup-ta mpotriva vieiicare nete. Am

    ncercat s le ucid de mai multe ori, i de iecare dat mi-au fcut nciud iausupravieuit. De acum nu mai dein ga-zonul impecabil. nschimb, am absolvitcursul despre nvierepredat n spatelecasei mele de cteva lalele.

    NVINS DE NVIERE

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    3/20

    3

    Florina Steliana Vasilescu

    "Iat, staula u i

    bat; de vaauzi cinevaglasul Meu

    i va des-chide ua,voi intra

    la el i voicina cu el iel cu Mine."

    (Ap. 3, 20)

    PROVOCRILE ZILEI

    NUNTRU ESTE

    VIAA!D

    ei e primvar, parec muli dintre noi nedesprindem greu din

    peisajul ngheat al grijilori-al temerilor ce ne bntuie.Altfel de ce ne-ar ntmpinaatta tristee i tern n priviri-le mai mult absente ale celor

    de lng noi? O permanen-t i apstoare preocuparepentru un cevafr de numene alung bucuria din sufletei ne mpinge n braele uneincercri: ispita nstrinrii.Nu mai tim unii despre alii dei ne trimitem ntrunamesaje dar mai ales, nu maitim de noi, att la propriu,ct i la igurat. Viaa noastrde zi cu zi e plin de lucruri i fapte ce nune aduc odihn suleteasc. Ba dimpotri-

    v, ne fac depresivi i apatici.

    Postul, prilej de bucuriei subiect controversat

    Dar s nu ne pierdem cu irea, avemo ans e postul Patelui, prilej de bucu-rie, cci Iat, a venit veselitoarea vremea postului. Sigur, postul a rmas ncpen-tru muli, un lucru controversat, o piatrde-ncercare i un gest de autoimpunerecare strnete vrjma opintire.

    Plecnd de la obiceiuri nvechite,depite, aductoare de vertij i anemii,muli se pierd n amgitoare i inteligen-te cure de detoxiiere sau diete de sl-bit care-s mult mai atractive. Rnduialastrmoeasc plete n faa unei reetede slbit cu sup de varz, de apte zile

    la rnd, c asta-i cu totul altceva, doar ede pe NET, e veriicat! Continum apoicu categoria nu-i pcat ce bagi n gur,ii atent la ce-i iese de pe buze drepto i, dar ei njur mai tare n post ca-nrestul timpului, de cele mai multe ori cu

    materialul clientului, c ne iart Dumne-zeu doar ce treab are?! Ajungem apoila postul de alimente i nfrnarea de la

    rele - politically correct dar, tii, noinu dm pe la Biseric,c doar candele iicoane avem i acas, iar duminica aduceprospturi la obor i/sau ne ntlnim cuprietenii la o bere. Iar ultima variant, nupostim, dar nici sntoi nu suntem! - vezispitalele pline de tot felul de poftitori cenu pot tri fr carne. E-adevrat, restu-rile (ndestultoare uneori s hrnim uncretin) le dm la gunoi c ne dorim cevamai fresh, mai cu 0,1% grsime, dac sepoate i cu mai puine calorii din cla-sa ap plat cu lmie! i uite aa hra-

    na l mnnc pe om, iar robia simurilortrte dup ea robia suletului.

    apte sptmnispre cer

    Dac, ns, ar i sprivim cele aptesptmni ca pe apte trepte menite sne apropie de cer, sne renasc suletuli trupul odat cu ntreg pmntul trezitdin amoreala iernii, cum ar i? i dac el,Pmntul, se trezete cu adieri de petale idegete de toporai, noi ce-am putea face?

    Mi-ar plcea s tiucndai privitultima oar un zarzr nflorit? Dar nu aa,n fug, prin geamul de la main Oprii-v n faa lui, mbriai-l cu o privire dezmbet i-apoi apropiai-v. Sub ramurilelui e un adpost de suflet pe care doar

    copiii l mai caut. Iar dacprivii pe sub crengi n susspre cer, vei retri dorulde Dumnezeu. Amintii-v apoi, cum ne mbrcauprinii n vinerea mare,cum ne mpodobeau m-nuele cu lori ca pe nite

    sfenice vii i cum, cupantoiori noi, eventual delac, umpleam strzile sprebiserici, s trecem pe submas. Era primvar ca i-acum doar inocena nelipsete, pentru c ntretimp din vistori amdevenit pirai (vezi PeterPann i povetile lui).

    mpria e n inimaomului

    Se pare c doarinima omului, undempria cerului e ascuns precum mel-cul n cochilia lui, e-acel spaiu luntricmenit s rodeasc faptele plcute luiDumnezeu. Sfntul Ioan Gur de Aur n-treba: Posteti? Arat-mi postul tu prinlucruri. Prin care? vei zice. De vei vedeasrac miluiete-l; de vei avea vrjma, m-pac-te cu el; de vei vedea pe prietenul tusporind, nu-l zavistui; de vei vedea femeiefrumoas, trece-o cu vederea. i nu numaigura s posteasc, ci i ochiul i auzul ipicioarele i minile, i toate mdulareletrupului nostru C ce folos este cnd nedeprtm de carne, iar pe frai i mncmi i mucm? i dac am aflat roditoarea tain acutrilor din luntrul nostru, s-nvms im mrinimoi, blnzi, recunosctorii doritori de bine druindu-I lui Dum-nezeu ceea ce I se cuvine i urmnd n-demnurile Sfntul Nicolae Velimirovici:Fiule, d-I inima ta! Lumineaz-i inima

    cu credina, nclzete-o cu dragostea,

    cdete-o cu rugciunea, cur-o cu la-

    crimile, hrnete-o cu Sngele Domnu-

    lui i o nal spre cer ca pe o candel

    aprins.

    ndrgostii-v de cer i dac nuputei arde, ncercai mcar s nflorii!

    mpria cerului se al ascuns n inima omului precum melcul n cochilia lui.

    Se pare c doar inima omului,unde mpria cerului e ascunsprecum melcul n cochilia lui, e-acelspaiu luntric menit s rodeasc

    faptele plcute lui Dumnezeu.

    Fiule, d-I inima ta!

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    4/20

    4

    n lumenecazurivei avea,dar

    ndrznii.Eu ambiruitlumea!(Ioan16, 33)

    TIRI

    Preedintele Romniei, Klaus Iohannis, a vizitat mari, 22martie 2016, Biserica Sfnta Muceni Paraskevi din Istanbul,Turcia. Preedintele Romniei i delegaia care l-a nsoit au fostntmpinai de naltpreasinitul Printe Gennadios de Sassimai de Printele paroh Sergiu-Marcel Vlad n Biserica SfntaMuceni Paraskevi, ctitorie brncoveneasc i locaul de cult ncare romnii din Istanbul i din Turcia se roag ncepnd cu anul2004. Printele Sergiu Marcel Vlad le-a adresat un cuvnt de bunvenit i le-a prezentat istoria bisericii. n continuare, preedinteleIohannis a mulumit pentru primirea clduroas i a transmisPatriarhiei Ecumenice mulumiri pentru faptul c a pus aceastbiseric la dispoziia romnilor. La rndul su, naltpreasinitul

    Printe Gennadios a transmis mesajul de bun venit din parteaPatriarhiei Ecumenice i a evideniat bunele relaii existententre Patriarhia Ecumenic i Patriarhia Romn. La inalulvizitei, Preedintele Romniei a primit n dar din partea preotuluiparoh o copie a icoanei Maicii Domnului cu Pruncul, icoan alatn Catedrala Patriarhal. Sursa: http://basilica.ro/

    La cteva sptmni dup ntlnirea dintre PapaFrancisc i Patriarhul ortodox Kiril al Moscovei, cele dou

    Biserici ofer asisten umanitar cretinilor din OrientulMijlociu ce se al ntr-o situaie foarte diicil din cauzaconlictelor, ajutnd i la reconstrucia bisericilor deterioratesau distruse n timpul rzboiului de cinci ani din Siria. Odelegaie comun a Vaticanului i a Patriarhiei de Moscovaa vizitat Siria i Libanul n perioada 6-7 aprilie 2016, pentrua coordona ajutorul umanitar pentru refugiai i a alctui olist de lcauri cretine care au nevoie de reparaii. ntr-odeclaraie, Departamentul pentru Relaii Externe al BisericiiOrtodoxe Ruse a spus: Oricine tie c tragedia din OrientulMijlociu, care a cauzat suferine diferitelor denominaiunicretine i altor grupuri, i nevoia de a lua msuri urgentepentru a mbunti situaia au constituit punctul central alntlnirii de la Havana din 12 februarie 2016. Comunicatul

    mai arat c nevoia de a alctui o list detaliat a locurilorcretine distruse i deteriorate n timpul rzboiului din Siriai ntrirea mrturiei cretine comune n privina tragedieisiriene au fost recunoscute ca prioriti pe termen scurt.Delegaia a vizitat taberele de refugiai i s-a ntlnit culiderii bisericeti locali. ntre delegai s-au alat ierom. tefanIgumnov, secretar al Departamentului pentru Relaiile Externeal Patriarhiei, i Mons. Paolo Pezzi, Arhiepiscopul de rit latin alArhidiecezei Maica Domnului, din Moscova, reprezentani aiorganizaiei de caritate Kirche in Not. ntr-un interviu pentruo publicaie rus, ierom. tefan a descris ca fr precedentefortul umanitar comun n favoarea cretinilor din OrientulMijlociu, acesta este fr ndoial un rezultat al acorduriloratinse la Havana. Sursa: http://www.catholica.ro/

    Regele Abdullah al II-lea a dat o donaie regal (mak-ruma) pentru restaurarea Mormntului lui Iisus din Biserica

    Sfntului Mormnt din Ierusalim, pe cheltuiala sa personal, aanunat Agenia iordanian de pres Petra. Curtea regal a trimiso scrisoare oicial Patriarhului ortodox grec de Ierusalim, Teoilal III-lea. Aadar, un suveran musulman i un descendent directal profetului Mohamed va plti cheltuielile pentru restaurareaniei Sfntului Mormnt, locul nmormntrii i nvierii lui Iisus,n Ierusalim, care, de secole, este cel mai venerat sanctuar cretindin lume. Proiectul de restaurare a fost anunat cu dou sptmnin urm n ziua dinaintea Patelui pentru lumea apusean dectre cele trei denominaiuni cretine care din motive istorice aujurisdicie comunasupra celei maiimportante bise-rici din Ierusalim:

    ortodocii greci, lati-nii (reprezentai deCustodia Franciscana rii Sinte) i ar-menii. Munca de res-taurare este necesardin cauza deteriorriiprogresive a zidurilor ca rezultat al umezelii condensate prove-nind din respiraia miilor de pelerini i de la fumul de lumnri. Seestimeaz c lucrarea, ce va i realizat de Universitatea TehnicNaional din Atena, va lua opt luni, ncheindu-se la nceputul a-nului 2017. nainte de anunarea donaiei regale, se vorbea des-pre inanarea proiectului de ctre cele trei culte, din contribuiipublice date de guvernul grec i de la binefctori particulari.

    Anunul de la Amman a fost salutat imediat cu cldur de Pa-triarhul Teoil al III-lea, care conduce cea mai mare comunitatecretin din ara Sfnt. Rolul Iordaniei n protejarea existeneicretine n ara Sfnt este clar i de netgduit, a declarat Pa-triarhul ortodox grec de Ierusalim. Regele Abdullah este undeschiztor de drumuri n ceea ce privete eforturile tuturor ior-danienilor de a semna semine de iubire i fraternitate ntre mu-sulmani i cretini. Culegem roadele acestor eforturi n aceastepoc n care rzboaiele sectare ard ri ntregi, aa cum se poatevedea. Sursa: http://www.catholica.ro/

    Papa Francisc va merge pe 16 aprilie, pe insula gre-ceasc Lesbos, unde se va ntlni cu refugiaii, a declaratVaticanul. Directorul biroului de pres al Sfntului Scaun,pr. Federico Lombardi SJ, le-a spus jurnalitilor c invitaiapentru Pap de a vizita insula a venit de la Patriarhul ecumenicBartolomeu al Constantinopolului i de la preedintele grecProkopis Pavlopoulos. Primind cu bucurie invitaia, a spuspr. Lombardi, Papa Francisc va merge n Lesbos smbt,

    16 aprilie 2016. Declaraia de pres oferit jurnalitilorspune c Papa, alturi de Sanctitatea Sa Bartolomeu i deArhiepiscopul Ieronim al II-lea al Atenei i al ntregii Grecii, seva ntlni cu refugiaii gzduii acolo. Pr. Lombardi le-a spusc este vorba de o iniiativ comun, iind greu de spus de lacine vine. Este o iniiativ a Bisericilor cretine mpreun. Nuexist nc un program al cltoriei, a mai explicat el, spunndc mari va i o ntlnire de ixare a ultimelor detalii. Va i ovizit scurt, dar programul va include probabil trei punctemari: ntlnirea cu refugiaii, o adunare public i o ntlnireecumenic. Lesbos este una dintre principalele destinaii alerefugiailor care se retrag din ri mcinate de rzboi, precumSiria sau Afganistan, ncercnd intrarea n Uniunea European.Cu o economie alat n diicultate, Grecia nu a fost pregtit

    pentru miile de migrani ce i-au luat malurile cu asalt. Doarn 2015 un numr de 1,1 milioane de migrani au fugit derzboi i violene nspre Europa, iar inluxul continu. Mulisirieni caut s scape de rzboiul civil ce le devasteaz ara decinci ani, intrnd n Turcia i lund apoi brcile spre insulelegreceti. Sursa: http://www.catholica.ro/

    Delegaie a Vacanului

    i a Moscovei n Siria i Liban

    Iordania doneaz pentrurestaurarea Sfntului Mormnt

    Preedintele Romniei

    la Istanbul

    Patriarhul, Papa irefugiaii

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    5/20

    5

    Cel mai de pre dar oferit de Dumnezeupe acest pmnt sunt de departe copi-ii. Nimic nu se compar cu strlucirea

    din ochii unei mame care i ine n brae pen-tru prima dat bebeluul ori cu bucuria unuitat care i nva copilul s loveasc min-gea. Comparnd copiii prinilor tinericu sgeile din mna viteazului, psalmul126 ofer o frumoas analogie: aseme-nea unui soldat care se avnt curajosn vltoarea luptei, avnd arma potri-vit, sunt cei care au copii nenfricai.ns imaginea tinerilor prini ai zilelornoastre difer cu mult de cea zugrvitde psalmistul David. Pentru c, dac uniii plng pruncii n faa mormntului,alii se roag nencetat pe holurile spi-talului pentru bebeluii lor, iar cei maifericii dintre ei ateapt ncremeniibuletinele de tiri pentru a afla fa dece anume trebuie protejai copiii lor.

    Birocraia ne omoarn acest rstimp, o eternitate pentru

    ei, pentru instituiile publice vreo treizeci iceva de zile banale, au ieit la iveal metehne-

    le statului romn, care bntuie nestingheriteguvernarea, n ciuda miilor de promisiuni iale pozitivelor rapoarte de activitate. Dar snu artm cu degetul pe nimeni, pentru c n-totdeauna exist o procedur de urmat care,orice ar i, se respect ad litteram. Cred c ie-care dintre noi s-a lovit mcar o dat, dac nude mai multe ori, de replica N-avem ce facedomle, birocraia!. Birocraia ne mpiedics ducem un proiect la bun sfrit, birocraiane mpiedic s ne ndeplinim sarcinile la ter-men i tot ea l mpiedic pe bietul funcionars-i respecte pe cei de dincolo de ghieu. Saupoate nu? Nu cumva vestita birocraie s-a

    mpmntenit att de bine n mentalitatearomnilor, nct a devenit o scuz, un scutdup care se ascund cu succes cei care ar tre-bui mai degrab s ie n slujba cetenilor inu mai presus de ei? Pentru c cel mai maredintre oameni ar trebui s ie ca cel mai mici cel care crmuiete, ca cel ce slujete(Luca22, 26).

    Regula devenit excepie Din nefericire, de cele mai multe ori,activitatea funcionarilor publici se exprimidel prin verbul a trebuila modul condiional-optativ. Servil executor al ordinelor superio-rului, trecut prin prisma relaiei cu publicul,purtarea lui exemplar se transform bruscntr-una abject. Pentru c, precum sunt zi-durile reci i groase ale cldirii n care acti-veaz, la fel i locaul suletului este de nep-truns, iar dragostea nu poate radia (a se ve-dea Corinteni I 16, 14). i astfel, porunca dat

    de Mntuitorul S v iubii unii pe alii; cumv-am iubit Eu, aa s v iubii i voi unii pealii. (Ioan 13, 34) - temelia cretintii - s-aubrezit nct ceea ce odinioar reprezentaregula a devenit treptat excepia i ciudatsentiment, ne mirm cnd ne trateaz cu res-

    pect un angajat din domeniul public. DacHristos se aseamn cu iecare lmnd orinsetat (a se vedea Pilda Judecii Viitoare),oare nu-L regsim pe El i de cealalt parte aghieului? Dac Domnul iubete pe oriicarepctos, cum ndrznim noi muritori de

    rnd s im indifereni unii fa alii? Dacnici mcar mult ateptatul salariul nu deter-min realizarea atribuiilor din ia postuluicu profesionalism, cum s-ar putea respec-ta Sf. Scriptur, a crei valoare este frecventcontestat? i astfel, o dat n plus, irea ome-neasc nu s-a dezminit i a reuit s ofere unspectacol pe cinste. Sumbru, e adevrat dra-ma unorprini, sfietor, ce-i drept moar-tea unor bebelui, ns un spectacol al cruiact inal ntrzie s apar, spre deosebire demoravurile oicialitilor, care au fost etalatedin plin, n timp ce reprezentanii statului nupar a i afectai.

    Poticnelilesunt la ordinea zilein ciuda plecrii dintre noi, cu mult

    nainte de vreme, a celor trei copii, responsa-bilii nu au reuit nici pn n acest moments ofere o rezolvare pertinent pentru celentmplate i n continuare, vanitatea carac-terizeaz autoritile locale, care amenincu demisia i cu prsirea mesei rotunde lacea mai mic nenelegere ori cuvnt aruncatanapoda. Ce simplu ar i dac i familiile n-durerate ar putea s depeasc aceste mo-mente cumplite printr-o demisie... Singurulcare i poate alina este Domnul, iar dac maisunt oameni care nc nu au neles c ajuto-rul grabnic vine de sus, c ndejdea noastrtrebuie ndreptat n permanen ctre Tatlcel Ceresc i maiateapt o soluie lumeascdin partea conductorilor, vor avea nevoie demult rbdare pentru c ateptarea lor va i

    ndelungat. Pentru c teama i nesiguranase prelungesc cu iecare secund, n timp cepoticnelile sunt pe ordinea de zi a celor careguverneaz. Aparent, mai marii ministeruluisntii i-au exprimat profunda ngrijora-re pentru lipsa comunicrii dintre instituiile

    argeene. Eu ns m ntreb cum ar puteas se bucure de credibilitate tocmai ei,cei care nu-i cunosc competena i con-siderau, nu cu mult timp n urm, c an-cheta patologic va i efectuat de ctrespecialitii strini venii n Romnia, nrealitate nu pentru acest motiv, ci pentrua acorda sprijin tehnic.

    Jocul de-a baba-oarbaTreptat ns, s-a aternut uitarea,

    pentru c aa-i omul ce nu e cancan setrece cu vederea. Mediatizarea cazului s-avoalat i spectatorii s-au linitit, mai puin

    prinii, care nu au primit niciun rspunsconcret i pentru care alerta nu a luat sfrit,netiind unde zace pericolul. Pentru c statulinstrumenteaz cazul n stilul speciic i bade vin e carnea, ba laptele, ba vinovat estebrnza! Ba au descoperit cauza mbolnviri-

    lor, ba s-au deprtat i mai mult de adevr,mai ceva ca un joc de-a baba-oarba! Totui,trebuie s admitem c, pe msur ce eveni-mentul declanator se distaneaz, devinedin ce n ce mai diicil identiicarea agentu-lui patogen. ns ce v-a mpiedicat, domnilor,s desfurai o anchet cum se cuvine? Re-sursele inanciare? Nicio grij, cu siguran segsesc, doar e an electoral! Deicitul de per-sonal? Propun consultarea oiciului forelorde munc i problema-i ca i rezolvat! Oarenu cumva v-ai rtcit de la calea dreptii ia dragostei, netiind Scripturile? (Matei 22,29). Cum mai pot i verosimile programelepentru ncurajarea natalitii att de insis-

    tent promovate n timpul campaniilor elec-torale, dac ntr-o situaie de criz mobiliza-rea instituiilor este prezent doar pe hrtie?Dac nu ne-am i nstrinat att de mult denvturile Mntuitorului, poate faptul cmpria Cerurilor este a acelora precum co-piii (Marcu 10, 14) ar i reuit s sensibilizezei dezastrul ar i fost evitat. Poate cunoscndSfnta Scriptur, am i neles c nu vom dasocoteal n faa Scaunului mprtesc doarpentru felul, cretinesc sau nu, n care ne-amcomportat n biseric ori n comunitate, civom rspunde i pentru modalitatea n carene-am executat obligaiile de serviciu. Mcaracum, n al doisprezecelea ceas s nu mai im

    nepstori la nevoile celor din jurul nostru,s ne ndeplinim sarcinile cu rigurozitate, iu-bindu-ne unul pe altul i poate aa vom reuis nu-L mai rstignim, ntr-un numr attde mare, pe Hristos.

    Pocii-v i v

    ntoarcei,ca s setearg

    pcatelevoastre!

    (Fapte,3, 19)

    LEUL RCNIND

    Gabriela Bducu

    Ne mor copiii, neamule!Fericit este omul care-i va umple casa sa de copii. (Psalmul 126)

    Cel mai de pre dar oferit de Dumnezeu peacest pmnt sunt de departe copiii

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    6/20

    6

    Fa n fa

    Pentru cel care crede c izolarean spaiul unei condescendeneneutre este soluia la problemele

    zilnice, am o remarc: la timpul cuvenit,Judectorul va ntreba pe iecare de ce aasistat fr ca mcar s relecteze la toatenebuniile din jurul su.

    Incoerena tendinelor

    Aproape indetectabil n ceea ceva i devenit deja comportamentul natu-ral al iinei umane, barbaria se manifestdinspre un spaiu interior afectat deincoeren. Centrifuge, tendinele careies la iveal, manifestndu-se variabiln exterior sub forme deja consacrate nmodernitate, sunt continuu purttoareleacestei incoerene. n ca-zul n care aceste tendines-ar menine n spaiulcare le este comun, acelaal pulsiunilor interioare

    n cutare de sens, totular rmne n stare latent,ca legitim lupt cu pro-priile noastre dezechili-bre. ns, glisarea dinspreacest spaiu neuniform,nepregtit nc s-ipriceap slbiciunile(sau, mai bine zis, tarele),spre manifestarea aces-tor tendine, ca soluiiunice la probleme com-plexe, genereaz apariiaunui alt spaiu, care-i

    impune legitimitateantr-un concert afonal vocilor multiple. Eleutilizeaz tonuri diferitepentru a exprima, ca legitim, incoerenafunciar a tendinelor. De aceea i inves-tigarea genezei barbariei i a element-elor ei speciice este cu att mai diicilcu ct iecare tendin n parte, ca expre-sie a incoerenei statornicit deja ntr-un sistem social aparent viabil att deludata civilizaie modern se instaleazdrept criteriu de orientare cruia nu i semai sesizeaz absurdul. Aparenta nor-

    malitate ntrebndu-ne n ce constat,de fapt, aceasta atunci cnd manifest osingur alternativ ca unica posibil, dndimpresia, i ea aparent, c celelalte alter-native sunt, i ele, permise se insinueaz

    gradual, glisnd aproape invizibil printrecutele ignoranei.

    Mediere, neutralitatei alternative impuse

    n acest caz, medierea aciuneatt de necesar cutrii i gsiriisoluiilor viabile la impasuri brutale - i

    neutralitatea obligatorie nvrii dea privi spre legitimitatea manifestrilormultiple ale socialului n scopul de a leinteroga n propriul lor plan de referin rmn doar simple deziderate aleunor teoretizri ce-i vor i evideniatvaliditatea referitoare la bunul mers alconvieuirii mpreun. Bineneles, neu-

    tralitatea trebuie ea nsi chestionat icontrolat pentru a nelege dac, la rn-dul ei, nu dezvolt patologii speciice, din-tre care cea mai de temut este cea a izolriiagresive. Or, atunci cnd medierea i neu-tralitatea dispar din spaiul releciei so-ciale, pentru c singura alternativ va ifost deja decis i activat, avem de-a facecu ntemeierea voit, sub form de legeabuziv funcional, a limitei unei opiniisigur de sine, funcionnd sub form de

    unic orientare indicnd bunul sensal drumului impus. De fapt, acesta dinurm se instaleaz pe sine drept uniculi devine, din aceast cauz, problematicpentru orice iin obinuit cu exerciiul

    releciei i care nu a fost atins de neu-tralitatea care izoleaz agresiv. A vorbidoar despre o singur dimensiune arealitii, construit de altfel, i a o im-pune ca adevrat, ocultnd alternativeleviabile existente, este o eroare n sine,pentru c evit i contrazice logica vital:sunt eliminate, prin impunere, posibilesensuri capabile s deineasc realitatea,

    aa cum aceasta i-a fcut manifestatprezena i coerena pn acum. naceast perspectiv a eliminrilor, oricemanifestare individual care presupuneancorarea contient n experiena sacru-lui este vnat actualmente cu tenacitate.Chiar dac nu de manier oicial i nici lanivel declarativ, tendina este perceptibiln atitudini care au scopul determinat ca

    orice relecie, ie aceastaalat la nceputurile ei,s se ncadreze procus-tian n limitele lui politi-cally correct. i atunci,

    consecinele acestui tipde excludere acionndn spaiul unui mental so-cial deja formatat pentrua o accepta, vor i vizibilen acte voalate care vorsfri n barbaria gestuluiconcret.

    Atenuareasimului critic

    Registrul care ar ipermis realei neutraliti

    s se manifeste n oriceact decizional sau, i maisimplu, s priveasc cu

    ochiul antrenat al acceptrii a ceea cenu este impus, ci trit n chip natural, afost virusat de atenuarea programat asimului critic din relecia actorului so-cial. Iar virusul s-a transmis generaionalsub forma unui surogat perceput canormalitate, pentru a deveni realitateconform cu viaa nsi, adic aspectnatural al ei. i atunci, evacuarea dinsocial a simptomatologiei naturale iineiumane, precum ar i cea a conformitii

    ei cu un ritm religios mai ales cnd eaader fr constrngeri devine o ano-malie creia-i trebuie investigate resor-turile. Faptul c aceast anomalie existi funcioneaz, impunndu-se sub forma

    la timpul cuvenit, Judectorul va ntreba pe iecare de ce a asistat fr ca mcar s relecteze

    la toate nebuniile din jurul su.

    Eu suntCalea,

    Adevruli Viaa!(Ioan14, 6)

    MEDI(T)AII

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    7/20

    7

    MEDI(T)AII

    Eu suntCalea,

    Adevruli Viaa!

    (Ioan14, 6)

    Nicu Nacusintagmelor goale, ca singur alternativ,trimite la interogaii obligatorii. Mai nti,pentru c, n sine, ea nsi este o form defundamentalism (antireligios, de aceastdat) care se ntlnete la fel de bine nstructurile-i eseniale cu fundamenta-lismul religios lipsit de interogaii. Apoi,pentru c soluia pe care o impune ge-nernd rezistene globale i problematice exclude particularitile, insinundu-seca regul care dizolv structurile socialeale faptului de a tri mpreun.

    Tirania particularitilorimpuse

    n realitate, aceast faet a bar-bariei, agresnd pn la excludere par-ticularismul manifestrii religioase, nnumele neutralitii, impune dezide-rate particulare non-religioase ca normegenerale i obligatorii. Absurdul inede faptul c acestea sunt, n principiu,opionale i, n consecin, dreptul laopinie legat de componenta lor etic

    ar trebui s se exerseze n chip naturalliber. Cu toate acestea, ceea ce ar trebuies existe i s funcioneze alimentndu-se dinspre diversitate, nsumnd ntr-unechilibru cutat manifestrile particulare dintre care cea religioas i are parteaei de importan dispare pentru a faceloc unei ierarhii nuntrul creia doar oparticularitate generic dirijeaz gndi-rea spaiului social. Iar aceast particu-laritate exclude religiozitatea angajat nexperiena autentic a sacrului. Dinspreaceast manier exclusivist, chiar dacparticularitatea religioas se manifestca opiune care nu-i impune existena

    n spaiul social, numai ideea c ea existgenereaz o ntreag metodologie a ex-cluderii ei. Astfel, o particular form degndire va i penetrat gndirea social,transformnd, printr-o aciune de impu-nere imperceptibil, sensul releciilor,mergnd pn la a le modela n raport cupropriile sale deziderate. O anume parti-cularitate, n numele dreptului ei de a exis-ta, este impus celui care i construieteexistena n funcie de ceea ce el considerc este adevr. ns, paradoxul apareabia acum: neutralitatea social nu maiacord statut egal particularitilor, cci

    particulariti de orice tip se pot mani-festa liber, n afar de particularitateareprezentat de experiena religioas.Aceasta din urm trebuie s-i eclipsezepn la tergere propriile expresii, n nu-

    mele deciziei care a impus ca adevrate alteparticulariti. Exemplu: n spaiul media,publicitatea poate merge pn la mesajeabsolut agresive pentru bunul sim, ns,doar ideea de cretinism sau religiozitateeste privit cu agresivitate. n numeleunei neutraliti care devine problematicprin chiar faptul c exclude i stabilete oierarhie artiicial a prioritilor. ns, nacest caz, este legitim urmtoarea ntre-bare: cum se aplic neutralitatea pentrucelelalte exemple?

    Agresivitatea

    ca numitor comun

    Cultivarea diferenei nu nseamndistorsionarea ei sfrind ntr-o impunereconsolidat social a unor particulariti,

    ci doar diseminarea, n acest teritoriual tririi-mpreun, a unui punct de ve-dere (excluzndu-se orice tendin dea-l impune), care se adaug constituieiraporturilor deja existente dintr-o so-cietate funcionnd ca un mecanism ncontinu cutare de echilibru. ntre ceeace personal am cunoscut (ntr-o epocrevolut) ca perspectiv antireligioas so-cial programat i ceea ce se insinueazastzi, ca nou perspectiv antireligioas,nu este nici o diferen. Ambele sunt la felde fundamentaliste, pentru c iecare sentemeiaz n iraionalitatea faptului de

    a indica drept adevrat doar o singurcale posibil. n plus, ambele utilizeaz, casoluie, forme de agresivitate. Numitorullor comun este tendina de a se impunecu orice pre celor care nu le mprtesc

    viziunea. Tot ceea ce nu este aceast cale,este perceput ca o atitudine potrivnicsoluiilor impuse. Viabilitatea acestoradin urm nu a fost decis, de altfel, prin-tr-un apel coerent la exerciiul social derelecie i decantare valoric, ci uzndu-se de un tip de propagand rostit pn lasaturare, care instituie un blocaj n minteacelui neexersat cu ntrebrile. Astfel, deci-ziile ei devin deciziile celui vizat, adic almembrului spaiului social care trietecu falsa impresie c particip relexiv la

    deciziile pe care le ia. n fapt, releciilesale nu-i aparin.

    Barbaria ca intoleran

    la autentic

    Aadar, nainte de a deveni aciune,barbaria se exprim la niveluri mult maiprofunde. Secvenele sale se leag ntr-un continuum interior care se ntindei nsumeaz zone nebnuite ale iineiumane. Ea este, mai nti, o stare prezentn interioritatea celor care o practic,

    imprimat n contiinele lor amorite, careal consecin a faptului de a acionanumai prin raportare la un ndemn gene-rat de convingerea nerelexiv c justeeagestului este suicient pentru a rezolva oproblem. Cci, n treact ie spus, o formimperceptibil de barbarie, generat deintolerana la autentic, poate i chiar deci-zia de a renuna n chip gratuit la prieteniasincer oferit de o iin uman care i-afost necondiionat aproape. Barbaria este,de altfel, prezent n decizii problema-tice cu valoare de adevr i n constatriautoritariste care dau seam c cel afectat

    interior de inluena ei triete ca adevr oimpunere, sub forma unei realiti despreale crei coniguraii nu tie nimic. n fapt,adevrul n care crede este o metamor-fozare tragic a incapacitii sale dobn-dite de a mai relecta coerent dinspredatele pe care le are la dispoziie. Acestom evalueaz tot ce-l nconjoar doar din-spre aceast stare de ignoran practic,excluznd pn la uitare, printr-o ex-pulzie vinovat din zona care i-ar afectaobinuina nerelexiv, subiectul cu carear i trebuit s se confrunte. Subiectul luatn discuie dobndete o consisten i o

    identitate pe care el, n sine, i de facto nuo are. Gravitatea ine atunci de faptul cdeciziile sale vin dinspre acest gen de au-toritate relexiv pe care el crede c o arei care-i, de fapt, golit de orice coninut.

    cu barbaria

    ntre ceea ce personal am cunoscut(ntr-o epoc revolut) ca perspectivantireligioas social programat iceea ce se insinueaz astzi, ca nou

    perspectiv antireligioas, nu estenici o diferen. Ambele sunt la felde fundamentaliste, pentru c ie-care se ntemeiaz n iraionalitatea

    faptului de a indica drept adevratdoar o singur cale posibil. n plus,ambele utilizeaz, ca soluie, formede agresivitate. Numitorul lor comuneste tendina de a se impune cu orice

    pre celor care nu le mprtescviziunea. Tot ceea ce nu este aceastcale, este perceput ca o atitudine

    potrivnic soluiilor impuse.

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    8/20

    8

    BUNE I NEBUNE

    Poate neva arta inou calea

    pe care s

    apucm...(I Regi9, 6)

    Dei oricine poatecdea n pcatulmndriei, cel mai

    ntristtor este atunci cndmndria se trdeaz la vreofa bisericeasc. Nu numaiprin rutatea i prin greutateaei n sine, ci i prin urmri,aceast decdere stric maimult la aleii Domnului dectla alii: pctuind, ei mainti se tgduiesc n ceea cepropovduiesc, iar n al doilearnd, otrvesc i suletele ce-lor ncredinai spre pstorire,deoarece le nfieaz unexemplu ru i stric bunelecumpniri ale credinei. Iat din ce cauz,aceast cdere, care nu este att de rarnct s o putem numi excepional,nfieaz cea mai mare i mai reaizbnd a mndriei.

    Preotul este mult maiexpus

    Se nelege c i amgirea carelucreaz asupra celor din tagma siniteste mult mai struitoare i mai rea dectcea venit asupra altor oameni. Suletelecelor aierosii sunt tari i clite, deprinse- de obicei, din copilrie - cu povaaevanghelic i cu pzirea poruncilor. ncdin zorii vieii, viitorul cleric mediteaztemeinic la umilina Dumnezeiescu-lui Fiu, Care S-a micorat pe Sine, chipde rob lund (Filipeni 11,9) i la cinavameului cel socotit ndreptat din pa-

    rabola vameului i a fariseului. Ca om derugciune, tot din zorii vieii rostete Psal-mul Cincizeci: ini-ma nfrnt i smeritDumnezeu nu o va urgisi. ntr-un cuvnt,mai nti prin ascultare, speciic primeivrste, apoi prin alegere, consolideaz te-meiurile vieuirii sale viitoare. Cu vremea,nva purtarea blnd, caut s nduple-ce folosindu-se de buntatea nnscut airii omeneti, s cluzeasc pentru iubi-rea de Dumnezeu i pentru evlavie, s seapropie de oameni pe calea domneasca mpreun-ptimirii i prin cedareantietii. Crescui i mbuntii n

    Duhul, strlucitori suletete, pregtiispre toat virtutea, sfenice aprinse pen-tru iluminarea omenirii, aceti oamenisunt aierosii i devin cu adevrat alei aiDomnului.

    Preotul este rzboinici cpetenie

    S lum n seam i rostul acesteitagme puse deoparte. Nu pentru pace ipentru desftare se aleg clericii cretini,ci pentru lucrarea rzboiului deplin. n

    aceast confruntare, clericii sunt maimarii armatelor Domnului, conducndlupta duhovniceasc sub semnul Cruciii purtnd btlii nu cu carnea i sngele,ci cu pcatul i cu otile demonice, cumulimea nenumrat a duhurilor de subcer despre care vorbete Sfntul ApostolPavel. n nval - de vreme ce mpriacerurilor se ia cu nval - lor li se d puter-ea de a nclzi inimile deprtate de Dum-nezeu, de a le ntri pe cele nfricoatesau vlguite, dar i de a lumina cotloaneletainice, locurile ascunse i primejdioase,unde fojgiesc patimi i diavoli. Dar, mai

    ales, aceti oieri ai rzboiului nevzut auprimit harul de a dezrobi pe cei ce suntrobi pcatului i de a strica capcanele iplasele n care se prind oamenii.

    Fr preoi, rzboiule pierdut

    De fapt, n ncletarea cu dia-volii, ispitele i pcatele, n afara cleri-cilor cretini nu exist n lume ali oa-meni care aib puterea s poarte lupteleduhovniceti. Poate s par surprinztor,dar numai preoii dein armele i rndui-ala de lupt pentru acest rzboi i numaidin partea acestei armate pot i ateptatevictorii ale binelui, adic mpotrivirepn la capt. Numai cretinilor cluziide preoi le este dat semnul biruinei, ca

    unii ce urmeaz stindardulclreului de pe armsarulalb din Descoperirea SfntuluiIoan.

    Hristos rmnemodelul isingura cale

    Aadar, cu att mai mult nrndurile celor chemai la slu-

    jirea Domnului, cunosctoriai rului i deprini cu vic-toriile asupra pcatelor, ari de ateptat ca nici pcatulmndriei s nu aib spor, doarclericii sunt persoane crora le

    sun mereu n urechi strigtul de luptal Domnului: "nvai-v de la Mine cEu sunt blnd i smerit cu inima". Esteun alt fel de a spune c lupta cu pcatulmndriei - i cu toate pcatele, cu patimi-le, cu demonii - nseamn nsuirea i ur-marea Sintei Evanghelii.

    Este i singura cale. Pentru a

    nvinge n lupta cu cel mai perid i maiputernic dintre pcate, ei trebuie s cauteasemnarea cu Modelul absolutei Sme-renii, Care numai n Evanghelie poate ialat, Domnul nostru Iisus Hristos. n Per-soana Lui, mndria este cu totul osnditi nvins, aruncat n prpastia dintremreia Sa dumnezeiasc i umilina Sadumnezeiasc: din mprat al universu-lui, S-a fcut Rob, din Arhetip al SlaveiS-a fcut pe Sine Arhetip al umilinei, cas ie Cel Dinti n toate. Nscut din Tatlmai nainte de veci, S-a nscut n iesle, Ne-cuprins de ceruri, dar fr loc unde s-i

    plece capul, Adorat pe Tronul strluciriide miriade de ngeri, dar spnzurat pelemn prad ocrilor, Venic, dar omort,ndelung-Rbdtor, dar ngropat n grab,Pretutindeni, dar pus ntr-o groap. ichiar dac izvorul acestei umiline ceL-a nsoit tot timpul vieii Lui a fost,mai cu seam, necuprinsa nelepciunedumnezeiasc, totui, aici, pe pmnt,batjocorirea lui a fost urmarea ntreiteimpotriviri din muntele Carantaniei, refuzprin care mndria a fost nu numai biruit,dar i dat pe fa ca pcat i rdcin apcatelor.

    Urmtori ai Dumnezeiescului Ar-hetip sunt Sinii oameni ai Scripturilor.Patriarhii, Profeii, Apostolii se in depar-te de orice urm de mndrie. Ei sunt oa-menii unei adnci i nentrerupte umiline.

    Mndria iDei oricine poate cdea n pcatul mndriei, cel mai ntristtor este atunci cnd mndria setrdeaz la vreo fa bisericeasc.

    Atenie la farisei! Miun!

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    9/20

    9

    uard Ioan Rdun

    BUNE I NEBUNE

    Poate neva arta inou caleape care s

    apucm...(I Regi

    9, 6)

    Deoarece au gustat apropierea de Dum-nezeu, ei cunosc bine c numai Dumne-zeu este cu adevrat mre, preaslviti copleitor n mreia Sa. ns aceastcunoatere le druiete mreia deplineisupuneri fa de Dumnezeu. Aceasta ieste nsuirea care i aseamn, potrivitSintelor Scripturi: lipsa oricrei mndriin inimile lor. Oamenii lui Dumnezeu apara i de o nemaipomenit umilin, proprienumai celor ce pe de o parte l cu-nosc pe Dumnezeu, iar pe de altparte sunt adnc cunosctori ainimicniciei omeneti. Aa ajungnepstori la ispita mririi desine. Iat-l pe Moise, cum sempotrivete iar i iar nalteichemri de pe Horeb. El nu sesiete s se vorbeasc de ru pesine, uitnd, s-ar zice, c se alachiar n faa Celui Ce-l plsmuisen pntecele maicii sale, cumspune Psalmistul. Spune despresine c este blbit i nepotrivitpentru slujirea la care era trimis.Ilie, la rndul su, chinuit de setei de oboseala deertului se considercu nimic mai bun dect naintaii si inevrednic s triasc. Ioan Boteztorul,cel mai mare dintre cei nscui din fe-meie, avea Israelul la picioare, dar spu-nea despre sine c nu este vrednic nici sating sandalele Domnului. Marele Petru,nspimntat de pescuirea cea minunat,zice ctre Iisus: Du-te de la mine, Doamne,c sunt om pctos. Sfntul Apostol Pavelse numete cel mai mic dintre Apostoli ise nvinovete necontenit c a fost pri-gonitor al Bisericii lui Dumnezeu.

    Dar Pavel este slvit de nsuiDumnezeu i nlat la al treilea cer; Pe-tru, urcat n Tabor, vede slava lui Iisus iintr n norul Domnului; pentru Ioan sedeschid cerurile: vede pe Duhul, atinge peFiul, aude pe Tatl; Ilie vede trecnd slavaDomnului i mai apoi este ridicat la cer cucar de foc; ntre piscurile Sinaiului, Moisevorbete cu Dumnezeu ca i cu un prieten,iar faa lui mprumut strlucirea slaveidumnezeieti.

    Sinii nu suntsupraoameni

    Potrivit nvturii ortodoxe, nuputem crede c aceti sini s-au nscutcu o precdere faa de ceilali oameni,ntrii fa de mndrie i de diavol. i ei

    au fost, mai mult dect semenii lor, prinin frmntarea luntric, chinuitoare, din-tre nlrile propriilor inimi i nlarealui Dumnezeu n inimile semenilor. Dartocmai pentru c i ei au cunoscut i aubiruit luptele duhovniceti, mai ales cleri-cii, ca i cobortori pe linie bisericeasc aisinilor din Scripturi, trebuie s nceapprin a-i nsui aceast lupt ca iind i alor.

    Astfel se ajunge ca dumanul neam-ului omenesc s eas cele mai tari ispiten calea celor mai tari, iindc el, tare i-ind, a czut sub propria mndrie. Aici, pepmnt, se silete cu mare avnt asupratagmei sinite, ce nchipuie pe ngeri pre-cum n cer aa i pe pmnt. Pe acetiaispitindu-i mereu, caut s strecoare mn-dria n inimile lor. ntre-adevr, heruvimulczut lucreaz necontenit la cderea cleri-

    cilor i face aceasta cu mult miestrie, cumigal, lund n seam toate ovielile ipoticnirile ce vin din slbiciunile irii lor. Else sprijin pe o ndelungat cunoatere apctoeniei oamenilor, chiar de la zidirealor, pe o bun cunoatere a slbiciunilorlor, pe o ndelungat cercetare a adncuri-lor contiinei urmailor lui Adam, a cror

    nelegere mrginit, decdere trupeasci ngust rbdare sunt cu totul mai prejosn faa iscusinei, struinei i triei potri-vnicului.

    Dar, pe de alt parte, sinii auurmrit lucrarea cea rea a mndriei nviaa oamenilor i vicleniile prin care dia-volul vneaz cu acest pcat. Cu luminareaharului i cu acribia ascezei ei au desluittoate rdcinile pcatelor omeneti, lu-

    crarea lor, urmrile lor, chipurilesub care se nfieaz i cum leaduce diavolul n sulete. Urmndcuvintelor Domnului, care cereoamenilor s se lepede de sine, eiau gsit la rdcina pcatelor - ia pcatului mndriei - iubirea desine. Iubirea de sine a zmislit,la diavol, mpotrivirea fa deDumnezeu, iar la om, deprtareasau nesocotirea lui Dumnezeu.Deprtarea de Dumnezeu niripmndria n suletul omenesc, darnu deodat, i nu sub chipul ei dinurm, ci prin lucrarea mai iute saumai nceat a altor pcate, astfel

    c la sfritul acestei lucrri viclene, mn-dria are pe chip trsturile tuturor celor-lalte pcate i se dovedete a i pcatulcare surp cel mai tare irea omeneasc icel mai greu de vindecat.

    Mndria poate sapar chiar i cnd lpomeneti zilnic peDumnezeu

    Este, desigur, greu de neles cumar putea un cleric s se deprteze sau snesocoteasc pe Dumnezeu, atta vremect, prin slujire, pomenete pe Dumne-zeu zi de zi, spre mntuirea cretinilori spre biruina asupra diavolului i apatimilor. Prin lucrarea Bisericii, cleri-cii sunt adevrate fortree suleteti,aprate de harul i cuvntul Domnului,refugiu pentru oamenii mpovrai denecazuri sau de pcate. Luptele care vinasupra lor primesc rspunsuri tari carezdrnicesc mpresurarea ispitelor princhemarea lui Dumnezeu n ajutor i cuarmele ascezei. ns biruina e grea i uniidintre cei sinii se vtm, alii chiar sepierd. Uneori, mndria i croiete loc iprbuete i pe cte unii dintre clerici.Prin tertipuri i prin ndelungat pnd,potrivnicul drm cetatea de pe munte,stinge sfenicul de pe mas.

    victimele ei

    Nu pentru pace i pentru desftarese aleg clericii cretini, ci pentru lu-

    crarea rzboiului deplin. n aceastconfruntare, clericii sunt mai mariiarmatelor Domnului, conducndlupta duhovniceasc sub sem-nul Crucii i purtnd btlii nu cucarnea i sngele, ci cu pcatul icu otile demonice, cu mulimeanenumrat a duhurilor de sub cerdespre care vorbete Sfntul Apos-tol Pavel.

    Preoii nenfricai care lupt mpotriva nedreptilori a abuzurilor par tot mai puini

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    10/20

    10

    Fii darcu minteantreag!(I Petru4, 7)

    COOLTURA

    Dac e februarie, este snooker laBerlin! A asea ediie a GermanMasters-ului s-a desfurat ntre

    3-7 februarie 2016 la Arena Tempodromdin capitala Germaniei, locaie supra-numit i Woodstock-ul snooker-ului,pentru atmosfera incendiar care se cre-

    eaz aici an de an.

    Surprize uriae

    A fost o ediie cu surprize, multenume mari, ca Stuart Bingham (campi-onul mondial en titre), Mark Selby (nu-mrul 1 mondial i ctigtorul de anultrecut), Shaun Murphy (inalistul ediiei2015) .a. iind eliminate nc din prime-le tururi. Spre stupoarea multora, cel maicelebru juctor la ora actual, RonnieOSullivan - The Rocket, nici nu s-a ca-

    liicat, neputnd astfel participa la com-petiie. El a fost totui prezent la acestturneu important pe calendarul oicialWorld Snooker Association, alturi dealt legend a snooker-ului, Jimmy White,fcnd parte din echipa de experi a BBC,care i-a amenajat un mic studio la faalocului, de unde s-a transmis live n toatecele cinci zile ale evenimentului.

    Case de bilete nchise

    i de data aceasta s-a jucat cu ca-

    sele de bilete nchise, atingndu-se spreinalul turneului capacitatea maximde 2500 de spectatori, ceea ce se tradu-ce printr-o atmosfer de un entuziasmcontagios. Am vzut n public oameni detoate vrstele, familii cu copii, nepoi cubunici, prieteni de generaii diferite. M-aimpresionat de-a dreptul o doamn la ovrst venerabil, n baston, care se sim-ea foarte incomod c ntrziase ctevaminute i ncerca s i spun brbatuluitnr care o ajuta s se deplaseze, s iect mai discrei, pentru a nu deranja.Spre uimirea mea, am descoperit prin-

    tre aceti 2500 chiar i fee cunoscu-te, oameni pe care i vzusem i n anii trecui, care cu luni n avans i rezerv(aproape) mereu aceleai locuri n sal,cam ca la prieteni n sufragerie, atunci

    cnd i-ai gsit scaunul preferat. Fiecarei gsete, de fapt, un loc bun la GermanMasters, cci, prin mprtirea pasiuniipentru snooker, lumea pare c se cunoa-te i se susine reciproc. n momentul ncare unei spectatoare i s-a fcut ru ntimpului inalei, i a trebuit s ie scoas

    pe brae din sal de ctre paramedici (cucea mai mare discreie ns, pentru a nuncurcajocul sau publicul), un spectatorde lng ea a fost cel care s-a ridicat ia cerut arbitrului s ntrerup partida, ntimp ce din partea cealalt a tribunei aursunat urri de nsntoire grabnic.Se creeaz parc n public un nucleu ge-nerator de energie pozitiv, care se simtede cum intri n arena de joc - a vedea unmeci de snooker live la Tempodrom esteo experien n sine, nu are nimic de aface cu privitul aceluiai meci n faa tele-vizorului. Aa se explic i de ce juctoriivin att de ncntai la Berlin i se decla-r ntotdeauna fascinai de publicul carei ntmpin aici.

    Finala

    Finala German Masters 2016 s-adisputat ntre englezul Martin Gould ibelgianul Luca Brecel, cel care la numai21 de ani are n spate un palmares impre-sionant: la 14 ani devenea cel mai tnrcampion din toate timpurile la un turneude juctori pn n 19 ani, iar la 17 ani celmai tnr juctor care a participat vreo-dat la Campionatul Mondial de Snooker,reuind de-a lungul timpului s nvingoponeni importani, ca Peter Ebdon,Ken Doherty, Jimmy White, Mark Selby.a. Victoria de la Berlin i-a adjudecat-ons Martin Gould, cu scorul de 9-5, aces-ta iind, de altfel, i primul titlu majorctigat de Gould la un turneu de punctecare conteaz pentru clasamentul mon-dial oicial. Am avut ansa s iau parteceremonia de premiere i la conferinade pres ce a urmat, s i strng mna lui

    Martin, la puin timp dup ce visul lui dea deveni campion s-a adeverit. Se puteaciti fericirea pe chipul lui, o fericire sin-cer i genuin, care parc umplea sala ite onora a i prta la un moment aa de

    emoionant n viaa sa. Gould a dedicatacest triumf memoriei mamei sale, care- dup spusele lui - l nsoete n per-manen n sulet i n amintiri. Reuitade la Tempodrom i-a dat totodat multncredere n sine i speran pentru unrezultat bun i la Campionatul Mondi-

    al, ncununarea evenimentelor snookerdintr-un an, care se va desfura ntre 16aprilie - 2 mai 2016, la locul deja con-sacrat n acest sens, Teatrul Crucible dinShefield, Anglia.

    Campionatul Europeane n Romnia

    2016 este un an de snooker im-portant i n Romnia, pentru prima datse va organiza la noi n ar un turneu depuncte cu importan n clasamentul oi-

    cial, respectiv Campionatul Europeande Snooker. Acesta va avea loc ntre 3-9octombrie la Cluj, unde sunt ateptaiparticipani din ntreaga lume (deci nudoar din Europa, cum ar putea sugeranumele evenimentului), mai precis 128de juctori din 89 de ri. 18 televiziunis-au anunat interesate n a transmitecompetiia, estimndu-se astfel un nu-mr de 100 de milioane de telespecta-tori. Partenerul World Snooker n organi-zarea acestui eveniment n Romnia estecompania McCann Thiess Events.

    i Ronnie OSullivan i-a conirmatprezena pentru luna octombrie la Cluj,The Rocket se al ns n Romnia in zilele de 2-3 aprilie, la Circul GlobusBucureti, unde se desfoar o seriede meciuri demonstrativecare i au nprim-plan pe OSullivan, Mark Williams,Stephen Hendry i Jimmy White. Pe 4martie a avut deja loc la Cluj un jocdemonstrativ de mare clas, susinutde Ken Doherty i John Higgins, arbitratde Alex Crian, Preedintele ColegiuluiCentral al Arbitrilor din cadrul FederaieiRomne de Snooker, primul Arbitru

    Examinator la nivel internaional dinSud-Estul Europei, i din anul 2011 iArbitru World Snooker, care reprezintcu drag Romnia pe la mai toateevenimentele importante. La Berlin, Alex

    German Masters

    2016Interesul pentru snooker este categoric mai mare ca n trecut, att la nivelul publicului, ct i lanivelul celor care se implic direct n a face investiii, a atrage sponsori i juctori de renume.

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    11/20

    11

    Ctlina Ene-Onea, coresponden de la BerlinCrian a arbitrat o semiinal,n cadrul inalei el ndeplinindrolul de Marker, respectiv dearbitru care nregistreaz scorulpe tabela de joc. n 6-7 mai a.c.Alex susine la Aradun Curs de

    Arbitru Naional, la care se potnscrie 12 participani, iecareparticipant urmnd s primeasc

    suportul de curs, o pereche demnui albe pentru snooker iun ball marker. Cei interesai potobine mai multe detalii pe paginade facebook a eventului.

    Iat, aadar, c snookerul

    a crescut n ultimii ani i n Ro-mnia. Interesul pentru snookereste categoric mai mare ca n tre-cut, att la nivelul publicului, cti la nivelul celor care se implicdirect n a face investiii, a atragesponsori i juctori de renume. Nebucurm c ntr-o oarecare msu-r am luat i noi parte la aceast

    cretere, avnd n vedere c detrei ani scriem articole i promo-vm n paginile revistei noastreacest sport interesant, care me-rit atenia dumneavoastr i ncontinuare!

    - Evenimentul Snooker

    al anului la Berlin -

    COOLTURA

    Fii darcu minteantreag!

    (I Petru4, 7)

    mpreun cu Marn Gould, cgtorulGerman Masters 2016

    Cu arbitrul Alex Crian

    Alturi de nalistul Luca BrecelMarn Gould cu trofeul German Masters 2016

    Photo Credit - World Snooker

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    12/20

    12

    EXTRA MUROS

    Rzboiniciincercaise avnt

    pesteziduri! (Ioil 2, 7)

    Ovidiu Badea

    ZonaGnduri despre un film mare

    (partea II)

    ...Dorinele profunde

    Dar, ce se poate spune n legturcu ndeplinirea dorinelor? Din nou, nici aici nu putem oferi unrspuns deinitiv. Sunt mai multe motivepentru aceasta: n primul rnd, Cluza

    nu vorbete despre orice fel de dorine, cidespre cele mai profunde dintreacestea care, de multe ori, suntnecunoscute persoanei nsi.Prin urmare, netiind ce ne do-rim cel mai mult, necunoscnddorinele care ne deinesc, nu amputea ti nici dac ele au devenitrealitate sau nu.

    martorii

    n al doilea rnd, nu ni

    se arat nicio persoan cares depun mrturie cu privirela puterile extraordinare aleCamerei n afar, desigur, deCluz. Dar ct de credibil estemrturia lui dac, aa cum am spus, celemai profunde dorine sunt incognoscibile,iar el nsui nu poate ptrunde n Camer,tocmai pentru c este Cluz?

    Dar s-ar putea ca ntrebarea cu pri-vire la semniicaia Zonei s ie greit.Aa cum spune Tarkovsky:

    Nu tii dac acest lucru

    [ndeplinirea dorinelor] este ade-vrat sau nu sau dac este fanteziaCluzei. Pentru mine ca autor alilmului, iecare alegere este OK.Mi se pare c este la fel de binedac totul este o parte a fanteziei nu ar afecta ideea principal deloc.Ce este important este c cei doicltori nu intr n camer.

    interdicia i dorinele

    S-ar putea argumenta n felul ur-

    mtor: Stalkerexprim n mod pregnantceea ce ar putea i numit logica limitei,a zonei misterioase, a teritoriului in-terzis unde imposibilul devine real, iardorinele secrete sunt realizate. Numaicei predispui s ncalce regulile i asu-

    m riscul de a intra n acest spaiu. Dar,descoperim c acest teritoriu este la fel caoricare alt teritoriu care ne este familiar.Nimic neobinuit nu se ntmpl aici. Estefoarte posibil ca aura de mister s-i iedat tocmai de faptul c Zona este desem-nat ca interzis, inaccesibil. Zona ofe-r oricui pretextul s se gndeasc la ce

    ar i dac... i, tocmai prin aceasta, este

    un spaiu ce are rolul precis de a susinedorinele. Tocmai frica fa de materiali-zarea brutal a propriilor dorine, frica dea da ochii cu ceea ce este necunoscut nei nii, i-a oprit pe cei doi cltori s in-tre n camer. n aceast perspectiv, pro-blema obiectivitii puterii Zonei sau aCamerei nu apare. Sau, altfel spus: Zonanu este interzis pentru c are anumite

    proprieti, prea tari pentru oameniiobinuii, ci are aceste proprieti tocmaipentru c este interzis i inaccesibil.Ce este important este pretextul pe carel ofer cltorilor de a se autoexaminai de a lua contact cu propriile gnduri idorine.

    ...i, n sfrit, credina

    Dar, tocmai pentru c eroii dinStalker nu ajung la credina pur, Cl-uza ne apare ca un personaj cu att maiintrigant. El este ultimul idealist, cuml numete Tarkovsky. Ceea ce l ani-m este tocmai ceea ce partenerii si aupierdut i sunt incapabili s mai trias-c: credina. Iar aceasta este misiuneape care i-o asum: s le ofere celorlali

    accesul la credin. Probabil c problemaprincipal pe care o aduce n prim-planStalkereste problema credinei: Camerandeplinete dorine, dar numai dorinelecredincioilor autentici. Or, tocmai aceas-ta este problema: cei doi cltori au pier-dut capacitatea de a crede cu adevrat. Armas numai superstiia: pe de o parte,

    cei doi neag vehement existena oric-rei puteri speciale pe care arputea-o avea Camera, iar pe dealt parte sunt paralizai de fri-c atunci cnd se al n situaiade a-i testa opiniile. Tocmaiaceast inconsisten l exaspe-reaz pe Stalker.

    Care sunt, mai precis, (une-le dintre) problemele din jurulcredinei? 1. S-ar prea c pentru unom credincios Zona are, ntr-adevr, un statut ontologic di-ferit fa de celelalte teritorii,obinuite. Are omul credinciosacces la o cunoatere diferit dea celor necredincioi? Sau este

    doar o persoan care se autoamgete?2. Exist vreo perspectiv obiec-

    tiv n lumina creia s ie clariicat sta-tutul presupusei cunoateri pe care odeine omul credincios? Evaluarea acesteicunoateri se face dup aceleai criterii caevaluarea cunoaterii tiiniice?

    3. De ce este credina necesar?Care este miza tuturor eforturilor Clu-

    zei? Tarkovsky povestete despre proiec-tul unei continuri a lui Stalker, n careCluza i pierde toat credibilitatea incepe s-i duc pe oameni cu fora nZon.

    4. Ce nseamn, pn la urm, s iicredincios? Cum decizi n ce s crezi? Aresens aplicarea conceptului de obiectivita-te n cazul cunoaterii prin credin? Saucredina este doar un gest gratuit i toc-mai n asta const importana sa?

    Rspunsurile la aceste ntrebrisunt, cred, necesare pentru a nelege nprofunzime Stalkeral lui Tarkovsky, nsmiza rezolvrii lor trece dincolo de cadrulilmului, care are darul de a le face s apa-r. mi propun s le abordez n unele lu-crri viitoare.

    Iar aceasta este misiunea pe care i-o asum: s le ofere celorlali accesul la credin.

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    13/20

    13

    Bogdan Costin Georgescu

    DESCHIDEREA CRII

    i voiv-ai fcut

    urmtori ainotri i aiDomnului,

    primindcuvntul

    cu bucuriaDuhului

    Sfnt, deiai avut

    multenecazuri.

    (1 Tes. 1, 6)

    ntre 24 i 28 martie 2016 s-a alatn vizit n Romnia PC Pr. GregoryHallam, Protoiereul pentru Insulele

    Britanice i Irlanda n cadrul Patriarhi-ei Bisericii Ortodoxe a Antiohiei. nsoitde presbitera sa, Hellen Hallam, la invi-taia parohiei Naterea Maicii Domnului Sfnta Paraschiva din Blejoi i a LigiiTinerilor Cretini Ortodoci iliala Ble-joi, distinsul oaspete a slujit duminic, 27martie 2016, Sfnta Liturghie mpreuncu preoii parohiei Blejoi.

    Anglicanii convertii

    Pr. Gregory face parte dintr-ungrup de peste treizeci de preoi anglicanicare n 1993 s-au covertit la Ortodoxie nurma nefastei decizii a Arhiepiscopului deCanterbury de a accepta hirotonirea feme-ilor ca preotese n cadrul Bisericii Angliei,la presiunea corect politic a micrilorfeministe agresive i a grupurilor homo-sexuale din Albion. Acei peste treizeci deprelai anglicani s-au opus vehement aces-tor inovaii i au decis atunci c trebuies se despart de Biserica Angliei. Duhuladevrului i nostalgia cretinismului ori-ginar i-a fcut pe acei preoi s se apropiede Biserica Rsritean, iar ntlnirea din1995 cu Preafericitul Printe Patriarh Ig-natios al Antiohiei le-a adeverit preoilordizideni c alegerea dnilor era binentemeiat. Nemulumii de reformele dinBiserica Angliei aceti preoi au ntemeiatcomuniti cretin-ortodoxe n diversepri ale Angliei genernd un adevratcurent de convertire la Ortodoxie n Marea

    Britanie i Irlanda. Decizia acestor prelaii-a determinat i pe numeroi englezi iirlandezi s se converteasc la Ortodoxie.

    Ulterior, printr-un proiect colar detip Comenius, un proiect de schimburiculturale ntre diverse colegii repre-zentative din Europa, n anul 2002l-am ntlnit pentru prima dat pe mi-nunatul Pr. Jonathan Hemmings de laparohia ortodox Sfnta i de viadttoarea Cruce de la Lancaster. nacel moment s-a legat o prietenie spi-ritual ntre cel ce scrie aceste smeritegnduri i Pr. Jonathan Hemmings n-ct an de an Pr. Jonathan a continuati continu s vin n Romnia, dnsuldevenind un ambasador al Romniein btrnul Albion. Faptul c aceti minu-nai britanici surprind mai bine dect muliromni frumuseea Romniei, n fruntecu Altea Sa, Prinul Charles, motenitorulCoroanei Bri-tanice, spunefoarte multe. Nu estede mirare c nacest contextl-am cunoscuti pe distinsulPeter DamianHurley, un ir-landez care s-astabilit n Ro-mnia i caredesfoar nu-meroase proiecte de sprijinire a imaginiiculturale a Maramureului, cel mai cunos-cut iind colaborarea cu Grigore Lee i cuFilarmonica din Dublin pentru realizareafestivalului anual de muzic tradiionalde la Spna. Duminic, 27 martie 2016,

    s-a alat printre noi i dnsul, lantlnirea cu tinerii din cadrulLTCOR Blejoi. Apropiat de ti-nerii ortodoci din Romnia,dl Peter Damian Hurley iindla rndul su convertit la Orto-doxie, nu putea s rateze ntl-nirea cu Protoiereul Diocezeipentru Irlanda.

    Sfnta Liturghie

    Dup Sfnta Liturghie, des-

    furat ntr-o atmosfer pan-ortodox minunat, slujba iindoiciat att n romn ct i n

    englez, a urmat o sesiune de dezbateri cutinerii din cadrul LTCOR Blejoi; n cadrul

    acestor dezbateri s-au abordat subiectede actualitate cum ar fi: situaia dramatica cretinilor ortodoci din Antiohia,confruntai cu actele de martiraj provocatede extremitii musulmani din cadrul ISIS

    n Siria, Ortodoxia nlumea occidental,micrile ortodoxe detineret n Occident,dezvoltarea teologieiortodoxe sub formde studiu universitari post-universitar nAnglia, la Institutul deStudii Cretin Ortodo-xe de la Cambridge is-a vorbit despre M-nstirea ortodox de laEssex, Anglia. n inal

    s-a adresat invitaia pentru enoriaii dincadrul comunitilor ortodoxe de a veni ia vizita mnstirile din Romnia i au avutloc discuii preliminare despre proiectulviitorului centru cultural social de la Ble-

    joi, care va deveni un centru panortodoxeuropean. Printele Gregory Hallam a fostprofund impresionat de grupul numerosde tineri ai LTCOR Blejoi i mai ales defaptul c acetia stpnesc deja foartebine cntrile de la stran. Bucuria spiri-tual a fost cu att mai mare cu ct la sluji-rea Sintei Liturghii au participat i preoidin parohiile vecine.

    Este limpede c toate aceste relaiispirituale ntre Biserica Antiohiei i Bise-rica Ortodox Romn, care au debutat lanivel local ntre Blejoi, Lancaster i Man-chester contureaz preliminariile unui

    proiect panortodox important i c inte-resul pentru Ortodoxie este n cretere nOccident. Anii care vor veni se preigurea-z n alte momente de bucurie spiritualpanortodox.

    Un moment panortodox

    la BlejoiAnii care vor veni se preigureaz n alte momente de bucurie spiritual panortodox.

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    14/20

    14

    Oprii-v icunoatei

    c Eu suntDumnezeu!(Psalmul45,10)

    CREDIN I TIIN

    Sabina Ene

    Rsfoiesc amintirile ca pe un al-bum cu poze, sau mai bine spus,rscolesc amintirile ca pe nite

    poze puse la ntmplare, nu cronologicsau folosind alte criterii de ordonare, ntr-o cutie. De exemplu, cea de ast var cumiros de mare, sau cea de astiarn carese apropie n ritm de colinde. M simt ca-ntr-o bibliotec, nconjurat de rafturi

    cu cri fundamentale, care ne formeazpersonalitile i ne nfrumuseeaz viaa,din care trebuie s alegem la iecare etapvolumul potrivit. Acum, trebuie s alegemamintirea potrivitcare s susin supor-tul naintrii nvrst i gndurile noastrealterneaz cu rugciunile de mulumirepermanent i cereri de ajutor: Doamneal puterilor, ii cu noi, c pe altul afar deTine, ajutor ntru necazuri nu avem; d-ne, Doamne, rbdare n munci i ne scrien cartea vieii, ca n veci si cntmie: Aliluia. (Acatistul Sf. 40 de Mucenici)

    Noi, cretinii, tim c alturi de

    cunoatere, nelegerea i interpretareanoastr asupra lumii reprezint daruri aleDuhului Sfnt i ne simim ntr-o comuni-care permanent cu universul.

    Creaia chipal Ziditorului

    Spre deosebire de credincios, caretie c lumea e creaia lui Dumnezeu, ne-credinciosul, spunea Sfntul Nectarie dinEghina, nu al nimic altceva n Creaiedect natura care lucreaz. Chipul strlu-

    citor al Ziditorului divin i frumuseeanemsurat a acestui chip i rmn as-cunse i necercetate. Mintea nu i se poateridica deasupra lumii vzute i nu poatetrece dincolo de hotarele lumii sensibile.i Printele Necula, plecnd de la cele spu-se de Sfntul Nectarie, accentua bucuriape care o ncearc credinciosul: Cuprinsde vederea frumuseilor celor naturale,suletul credinciosului crete n a vedeape cele supranaturale, bucurndu-se sciteasc printre rnduri cartea naturii.

    Nivelurile vieii

    Conectai n permanen la uni-vers, s privim viaa, atent, contemplativ,la diferite nivele, invita i Mitropolitul A.Bloom: Exist nivelul divin, omenesc, ex-

    trem de simplu iun nivel de mijloc,gazetresc. Viaa,conform gazetei,este o seleciedin tot ce-l poateuimi pe om: con-licte personale,conlicte sociale,

    conlicte milita-re, conlicte alenaturii. Este ovedere a lucruri-lor din perspec-tiva oarecelui.Nu este nici su-icient de ampl,nici suicient deredus, ntructnu ne ofer cheia care ar indica perspecti-va i proporiile lucrurilor, doar att ct sne ngrozeasc sau s uimeasc lumea. i,n continure, Mitropolitul Bloom, face di-

    ferena ntre nelepciunea omeneasc icea divin, accentund c: Diferena ntrenelepciunea omeneasc, care ne nva ine oblig s acionm conform calapodu-lui i nelepciunea lui Dumnezeu const,n primul rnd n faptul c, cea omeneasceste bazat mereu pe experiena trecutu-lui, ie individual sau colectiv. Cauzalita-tea, cauza din care Dumnezeu face un anu-mit lucru nu se al n trecut, ci n viitor. nacest sens orice aciune a cretinului are onatur eshatologic, adic este ndreptatspre mplinirea inal a istoriei, spre m-pria lui Dumnezeu deja niinat.

    ntregul nu este prilesale

    Alturi de religie, cunoatereatiiniic ne ajuts nelegem realitateaizic. tiina modern a descoperit crealitatea este alctuit din relaii, inter-dependene. John Polkinghorne, n vo-lumul intitulat Quarci, haos i cretinism,scria despre sisteme urmtoarele: Pen-tru un sistem alctuit din mai multe pri,ntregul e mai mult dect suma prilor.Un sistem complex i crete proprietile.

    Proprieti cu totul noi apar pe m-sur ce sistemele devin din ce n ce maicomplexe, proprieti care nu ar aveanici un sens dac avem de-a face doarcu prile simple. i, n continuare John

    Polkinghorne prezint un exemplu atrac-tiv cu apa, ca dovad a proprietilor noice apar n sistemele complexe.

    Un exemplu gsim n faptul capa este ud: Cteva molecule de ap nu

    sunt umede, dar, dac adunai miliarde deastfel de molecule, ele interacioneaz naa fel nct produc la suprafa o ener-gie pe care izicienii o numesc tensiunede suprafa i pe care noi o percepemca umezeal. Deci o proprietate cum esteumezeala este un efort colectiv, al tuturormoleculelor de ap laolalt. Umezealaeste o proprietate energetic i, dat fiindc toate moleculele au o anumit energie,ne putem atepta ca modul n care omprtesc s se schimbe cnd sunt puselaolalt. Energia se distribuie ntre ele

    ntr-un mod nou.

    nelegerea lumiii libertatea noastr

    Cunoaterea tiiniic precum icunoaterea religioas, iind nrudite, nepregtesc pentru nelegerea vieii, pen-tru nelegerea trecerii timpului.

    S urmrim trecerea timpuluipeste spiritualitatea noastr i s fimpreocupai de libertatea noastr, delibertatea credinei pentru c, aa cum

    spunea Immanuel Kant, omul este scop,nu mijloc. Dar pentru a nu i mijloc, omultrebuie s-i apere libertatea. Un dar cucare venim pe lume i pe care riscm me-reu s-l pierdem.

    Cunoaterea tiiniic precum i cunoaterea religioas, iind nrudite, ne pregtesc pentrunelegerea vieii, pentru nelegerea trecerii timpului.

    CONEXIUNI

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    15/20

    15

    i s nu vpotrivii cuacest veac,

    ci s v

    schimbaiprin nnoirea

    minii...(Rom.12, 2)

    PSEUDO-APOCRIFE

    MNSTIREA DINTR-UN TEXT

    ndrznete,scoal-te!

    (Marcu10, 49)

    Constantin St. Dogaru

    MUZICA LUI DUMNEZEU

    Ct de aproape l simi pe Dumnezeu, ascultnd muzic (de calitate).Efect puriicator: te uiii te vindeci ascultnd. Platon spunea undevac muzica e cea mai nalt form a ilosoiei, iar E.Cioran c toate

    celelalte activiti sunt prea omeneti n comparaie cu ea. Muzica n-arenicio legtur cu ceea ce se petrece aici. M ndoiesc serios dac muzicaeste vocaia oamenilor. S nu-l uitm pe L.Blaga care spunea c singurulargument n favoarea existenei lui Dumnezeu este muzica lui Bach (ospunea ca poet, desigur). Muzica e temeiul celorlalte muze (Clio, Thalia,Eutherpe etc.) nou la numr rdcina myo(myo) trimind la esenamistic a acesteia. n consecin, Muzicaeste sunetul fundamental al lumii,universului, este logos-ul sonor, prin care cosmosul a devenit imn, laud

    Creatorului. nainte ca omul s nceap a cnta pe pmnt, ngerii, lumeanevzut, au pus acolo n cer temeiul: Sfnt, Sfnt, Sfnt Domnul Savaot,plin este cerul de mrirea Lui (Isaia 6, 3). Esena Muzicii ne scap: nu timde ce omul se exprim mai bine prin Muzic. De ce cnt? De ce Logos-ul se las din adncimile lui revelat prin cnt? O teorie mai nou asupraUniversului vorbete n termeni metaforici despre acele supercorzi canite vibraii ale energiei sonorecare nind din acel ton, sunet originar,imprim lumii armonia, ritmicitatea, simetria. n structura ei, lumeaeste expresia muzical a formei matematice a acesteia, o orchestr careinterpreteaz mare simfonie sub bagheta nevzut a Marelui Dirijor. Mariiartiti nu sunt dect nite diaconi: nu v servii de muzic, ci slujii-o! mare D.Lipatti).

    Odat, avva Moise era chinuit de curvie i pentruc nu mai putea sta n chilie s-a dus s-i spunavvei Isidor. Btrnul l-a sftuit s se ntoarc

    n chilie, dar avva Moise n-a vrut, zicndu-i: Nu pot,avva. Atunci btrnul l-a luat, l-a urcat pe cas i i-azis: Privete spre apus. i, privind, a vzut o mulimenenumrat de demoni fogind i pornii s serzboiasc. Apoi avva Isidor zice: Acum privete sprersrit. Privind, a vzut o alt mulime nenumrat dengeri sini i plini de slav. Avva Isidor a zis: Acetiaau fost trimii de ctre Domnul, ca s vin n ajutorulsinilor. Cei de la apus, lupt mpotriva sinilor. Dar cei

    de partea noastr sunt mai muli. Atunci avva Moise i-amulumit lui Dumnezeu i, prinznd curaj, s-a ntors nchilie.

    Cei de partea noastrsunt mai multi

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    16/20

    16

    ...s mergibine cusntatea,precum bine

    mergi cusuetul.(III Ioan1, 2)

    SNTATEA SUFLETULUI

    Cosmin St. Georgescu

    Cuvntbunrspuns-ainima mea;gri-voicntareameampratu-lui!

    (Ps. 44, 1)

    STIH ISCUSIT

    Radu Gyr

    Metanie

    Doamne, f din suferin,Pod de aur, pod nalt,F din lacrim velinCa ntr-un pat adnc i cald.

    Din lovirile nedrepteFaguri fac-se i vin.Din nfrngeri, scri si trepte,Din cderi, urcu alpin.

    Din veninul pus n canF miresme ce nu pier.

    F din iecare rano cdelni spre cer;

    i din iece dezastrui crepuscul stins n piept,Doamne, f lstun albastrui f zmbet nelept.

    A i tnr nseamn a excludeideea de moarte din planuriletale.

    Nu suntem tineri dac tinereeanoastr nu e romantic.

    Suntem tineri atta vreme ctcopiii notri se mai pot juca cunoi.

    A i vrut s iu tnr toat viaadac nu s-ar i pus problemanelepciunii.

    A i tnr nseamn s i numeti

    toate orgoliile iubirii. Tinereea care nu i propune i

    lucruri imposibile s-a maturizatprea devreme.

    Niciun numr nu mi se pare maimare dect atunci cnd l asociemvrstei noastre.

    Att timp ct dragostea trupeascreuete s ne mpace suntemtineri.

    ansa noastr nu e s rmnemtineri, ci s ne dorim aceasta.

    Tinereea este suletul cu careDumnezeu ne-a uns trupul.

    Rmi tnr!

    Suntem neri atta vreme ct copiii notri se mai pot juca cu noi!

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    17/20

    17

    Nu estemai bun

    avuiadect

    sntateatrupului.

    (IsusSirah

    30,16)

    SNTATEA TRUPULUI

    Mnca-vorsracii i sevor stura

    i vor

    luda peDomnul!(Ps. 21,30)

    dr. Roxana Constantinescu

    PRAZNICALE

    Ghiveci clugrescIngrediente: 2 cepe, 1 morcov, ordcin de elin, 1 ardei gras, ovnt, 40 g conopid, 40 g fasoleverde, 40 g mazre verde, 80 gdovlecel, 2 cartoi, 2 roii, 8 bucibame, 80 ml ulei, 1 cel usturoi,o legtur de mrar, o legtur deptrunjel, sare, piper.

    Preparare: Legumele se cur i sespal, apoi se taie rondele ceapa icartoii, se feliaz ardeiul, vnta semrunete, iar rdcinoasele se dau

    prin rztoare. Ceapa, ardeiul i rdcinoasele seamestec i se clesc 5 minute n ulei. Se adaugapoi vnta i cartoii, se mai las pe foc 2-3minute, dup care se acoper cu ap. Separat, seierb mpreun fasolea verde i mazrea. Cndsunt ptrunse, se scurg i se pun peste celelaltelegume. Mai trziu se adaug dovlecelul tiatcubulee, apoi roiile feliate i bamele curate n

    prealabil. Se condimenteaz dup gustcu sare i piper, se asezoneaz

    cu usturoiul pisat, iarla sfrit se presardeasupra verdeaa tocat.

    ZILE DE POST:

    1-30 APRILIE

    Virozele respiratorii sunt frecventntlnite n ara noastr, mai ales nperioadele de tranziie ntre ano-

    timpuri. Majoritatea virusurilor determinmbolnvirea doar o singur dat, dar da-torit numrului lor mare, o persoan poa-te avea mai multe rceli pe an.

    Dac rcelile sunt att de obinuite,atunci de ce nu exist un leac pentru ele?Un numr de 200 de virui sunt rspunz-tori de milioanele de rceli anuale, mpotri-vindu-se preocuprilor tiiniice de a gsi

    un remediu mpotriva lor.Tratamentul este puin eicace, dar

    diminueaz simptomele. Nici o medicaiesau remediu naturist nu a fost doveditc ar reduce durata infeciei. Pentrurcelile simple se recomand antitermice:ibuprofen, paracetamol, soluii pentru nas,mucolitice, suplimente nutritive cu vitaminaC, Zn, echinaceea, hidratarea optim inu n ultimul rnd repausul, relaxareaorganismului i izolarea bolnavului. Deasemenea, se recomand splatul frecventpe mini pentru a ndeprta ageniimicrobieni. Rcelile sunt contractate prin

    atingerea suprafeelor contaminate iapoi ducerea minilor la nas sau la gur.Un strnut neprotejat cu palma mprtiecu o vitez de peste 140km/h milioane devirusuri rspunztoare de rceli, care potsupravieui cteva ore pe piele, pe haine,pe cri, pe clanele uilor, pe balustrade.

    Administrarea antibioticelor la n-tmplare reprezint o grav eroare. Dacdup 7-8 zile febra reapare, atunci se re-comand administrarea antibioticelor. An-

    tibioticele sunt indicate i n complicaiilemicrobiene ale virozelor, cnd apare sputagalben, purulent, ele iind total ineicien-te n tratamentul propriu-zis al virozelor ial gripei.

    Complicaiile sunt mai grave n ca-zul grupelor cu risc cronic: copii, btrni,bolnavi cronici. Copiii sunt mai sensibili laviroze i gripe din cauza sistemului imuni-tar care nu este complet dezvoltat. Pentrucardiaci, astmatici, BPOC (boal pulmo-nar obstructiv cronic), fumtori, ratamortalitii este mare. Dac viroza nu setrateaz, se transform n pneumonie, cazn care se impune consult medical i trata-

    ment cu antibiotic recomandat.Dei exist multe tratamente alter-

    native utilizate pentru virozele respiratorii,nu exist suiciente probe tiiniice pentrua susine utilizarea celor mai multe dintreele. Medicamente eiciente pentru virozarespiratorie nu exist, prin urmare schematerapeutic este completat de remediilenaturiste, de exemplu:

    Lmia: suc de lmie, coaj rasamestecate cu 2 lingurie de miere, se

    adaug ap, se las la macerat 2 ore, apoise consum.

    Ctina: amestecat cu miere, consu-mat pn n ora 14, deoarece ea provoa-c palpitaii i somn agitat.

    Mcee: pulbere de mcee, cte 2-3lingurie/zi.

    Propolis: tinctur de propolis, cte1 linguri de 2 ori/zi dimineaa i seara.

    Infuzie de salvie, mueel, anason,busuioc, cimbru.

    Decoct din muguri de alun, frunze

    de ppdie, mcri, fulgi de ovz i se beadimineaa i seara cte o can.

    Ceai de lori de tei, ceai de rdcinde ciuboica cucului.

    Amestecai o linguri de turmericcu 30ml de lapte cldu i se consum odat pe zi.

    Leac celtic: se toarn 1 l de ap clo-cotit peste 4 mini de lori de soc i 4mini de frunze de ment, se acoper, selas 20 minute, se strecoar, se ndulcetecu miere i se bea cte o ceac pe or.

    Pentru a desfunda nasul se radehrean i se apropie de nas i se inspir.

    Uleiul sau esena de eucalipt se puncteva picturi ntr-o batist pe care oinei pe piept pentru a i aproape de cilerespiratorii.

    Chiar dac nu exist nici o proilaxiesigur a virozelor respiratorii, se recoman-d consolidarea sistemului imunitar prin-tr-o diet sntoas, bazat pe vitamine iminerale i micare n aer liber, precum ievitarea spaiilor aglomerate i a persoa-nelor bolnave.

    RCEAL SAU GRIPPARTEA A II-A

    Schema terapeutic este completat de remediile naturiste

    - 4 porii -

    Se recomand consolidarea sistemului

    imunitar printr-o diet sntoas,bazat pe vitamine i minerale i

    micare n aer liber!

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    18/20

    18

    ETERNIMENT

    Vorbavoastrs fetotdeaunaplcut,dreascu sare...

    (Col. 4,6)

    RIDENDO CASTIGAT MORES

    C undesunt doi sautrei adunain numeleMeu, acolosunt i Eu nmijlocul lor.(Matei18, 20)

    Sfntul Atanasie Athonitul era nalt de statur, bine fcuti att de puternic, nct trgea trunchiuri mari de copaci,legate cu sfoar, n vremea cnd s-a construit Sfnta i

    Preacinstita Mnstire a Marii Lavre, chiar de ctre acelai, caegumen, i de ctre ali frai. La trapez, Cuviosul a observat odat c unul dintre frai lurmrea dojenitor, din pricin c, pe cnd ceilali monahi mncau oporie de mncare, stareul consuma dou porii. ntr-o zi, cuviosull-a chemat pe monahul cu pricina s ad lng el la mas i a ceruttrapezarului s aduc o porie din mncarea zilei. n continuare,comand i a doua porie, i o a treia i o a patra. i, n timp ceCuviosul consuma porie dup porie, ajungnd pna la apte,

    monahul n-o terminase, nc, nici pe a patra. - Vezi, frate, i-a spus atunci egumenul, mncnd dou porii,eu m nfrnez. Cci a putea s ajung i la dousprezece i s num opresc la apte, aa cum am fcut acum. n timp ce tu nu aiputut s-o termini nici mcar pe a patra.

    MSURA NFRNRII

    De este cineva slug neleapt,s intre, bucurndu-se, ntrubucuria Domnului su! De s-a

    ostenit cineva postind, s-i ia acumrsplata! De a lucrat cineva din cea-sul cel dinti, s-i primeasc astziplata cea dreapt. De a venit cinevadup ceasul al treilea, mulumind sprznuiasc. De a ajuns cineva dupceasul al aselea, s nu se ndoiascnicidecum, cci cu nimic nu va i p-gubit. De a ntrziat cineva pn nceasul al noulea, s se apropie, nici-

    decum ndoindu-se. De a ajuns cinevaabia n ceasul al unsprezecelea, s nuse team din pricina ntrzierii, ccidarnic iind Stpnul, primete pe celde peurm ca i pe cel dinti, odih-nete pe cel din al unsprezecelea ceasca i pe cel ce a lucrat din ceasul din-ti; i pe cel de pe urm miluiete, ipe cel dinti mngie; i aceluia pl-tete, i acestuia druiete; i faptelele primete i gndul l ine n seam,i lucrul l preuiete, i voina o lau-d. Pentru aceasta, intrai toi ntrubucuria Domnului nostru; i cei dinti, i

    cei de-ai doilea, luai plata. Bogai i s-raci, mpreun bucurai-v! Cei ce v-ainfrnat i cei lenei, cinstii ziua! Cei ce

    ai postit i cei ce n-ai postit, veselii-vastzi! Masa este plin, osptai-v toi!

    Vielul este mult, nimeni s nu ias l-mnd! Gustai toi din ospul credinei,mprtii-v toi din bogia buntii.

    S nu se plng nimeni de lips, cs-a artat mpria cea de obte. Ni-meni s nu se tnguiasc pentru p-cate, c din mormnt iertare a rsrit.Nimeni s nu se team de moarte, cne-a izbvit pe noi moartea Mntu-itorului; a stins-o pe ea Cel ce a fostinut de ea. Prdat-a iadul Cel ce s-apogort n iad; umplutu-l-a de amr-ciune, iindc a gustat din trupul Lui.i aceasta mai nainte nelegnd-oIsaia, a strigat: Iadul,zice, s-a amrt,ntmpinndu-Te pe Tine jos: amr-

    tu-s-a c s-a stricat. S-a amrt, c afost batjocorit; s-a amrt, c a fostomort; s-a amrt, c s-a surpat; s-aamrt, c a fost legat. A primit untrup i de Dumnezeu a fost lovit. Aprimit pmnt i s-a ntlnit cu cerul.A primit ceea ce vedea i a czut princeea ce nu vedea. Unde-i este, moar-te, boldul? Unde-i este, iadule, biru-ina? nviat-a Hristos i tu ai fost ni-micit. Sculatu-S-a Hristos i au czutdiavolii. nviat-a Hristos i se bucurngerii. nviat-a Hristos i viaa stp-

    nete. nviat-a Hristos i nici un mort nu

    este n groap, c Hristos, sculndu-Se dinmori, nceptur celor adormii S-a fcut.(Sfntul Ioan Gur de Aur)

    CHEMARE LA OSPULPASCAL

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    19/20

    19

    i eis-au aezat

    n ea ii-au zidittemplu...

    (II Parali-

    pomena,20, 8)

    ZIDITORI

    Ploieti, Str. Ggeni, nr. 80Tel/Fax: 0244 595666E-mail: [email protected]

    Ploieti, Prahova

    str. Mihai Bravu, nr.246

    0729 900 991

    0244 590 297 (telefon/fax)www.cedomservice.ro

    GOSSIP CLOTHING SRL

    CONFECII

    TEXTILE

    DAM

    Blejoi, jud. Prahova, str. Republicii, nr. 936

    tel: 0244 435498,0244 435497 fax: 0244 435492

  • 7/26/2019 Constiinta Nr 127 Aprilie 2016

    20/20

    Pelerinaj n ara Sfnt

    V invitmpe urmele Mntuitorului

    n Israel i Iordania

    27 octombrie - 2 noiembrie 2016

    Partener:

    nsoitor i ghid:pr. dr. Claudiu Bzvan

    telefon: 0724 54 24 80e-mail: [email protected]

    Tarif: 890 euro

    Lector:prof.ChristianCRCIUN

    MARI, 23 SEPTEMBRIE 2014,ora 18:30

    Pentru detalii accesati:

    www.intalnirideconstiinta.ro

    CONCERT

    EXTRAORDINARDE PATE

    DUMINIC8 MAI 2016ORA 18:00

    Biserica "nlarea Domnului"PLOIETI


Recommended