+ All Categories
Home > Documents > Conservatorismul

Conservatorismul

Date post: 30-Oct-2014
Category:
Upload: nobilisu
View: 41 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Note de curs pentru studentul specialitatii politogiei

If you can't read please download the document

Transcript

Conservatorismul ca doctrin politic. 1. Etimologia termenului i conceptualizri preliminare. 2.Istoria conservatorismului 3.Doctrinele conservatoare 4.Formele conservatorismului 5.Conservatorismul n sec. XX 6.Viitorul european al conservatorismului. Conservatorismul post-comunist

1 .Etimologia termenului i conceptualizri preliminare n unele dicionare de profil conservatorismul este definit ca o doctrin politic modern cu primele liniamente n lucrarea lui Ed. Burke Reflecii asupra revoluiei din Frnta din 1790, curent care i datoreaz numele lui Chateaubriand editorul revistei Conservatorul din 1818 exprimnd reacia aristocraiei feudale fa de revoluia burghez i desigur fa de lozincile ei." 1 Aceast definire fr a fi greit este, n mod cert insuficient rafinat pentru c nu explic n vreun fel legtura ntre diversele formule clasice ori mai contemporane ale conservatorismului. Etimologia provine de la latinescul Con-Servator, conservatoris, care are, n principal, sensul de a fi pstrat, pzit, mntuit. Mircea Eliade atrage atenia c Servatoria din Dies Servatoria, nseamn srbtoare, dar i Refacere. Etimologia rmne oricum sugestiv pentru semnificaiile contemporane ale termenului. Indicaia etimologic este deosebit de util; Conservatorismul este definibil contextual ca pstrare, meninere a structurilor politice existente. Conservatorismul este un mod de raportare la o dinamic politic specific, reprezentnd n ciuda oricror critici, altceva i mai mult dect o ncercare mai mult sau mai puin obscurantist a celor avui de a-i apra poziia i privilegiile dobndite mpotriva celor lipsii"2. nelegndu-1 astfel, se poate explica de ce orientri cu mari deosebiri de coninut pot fi denumite n mod legitim, conservatoare. Coninutul concret, depinde de ce este de conservat". Ball i Dagger remarcau faptul c termenul este deopotriv uor i greu de definit. E uor pentru c toi conservatorii mprtesc dorina de a conserva sau pstra ceva- de obicei modul de via tradiional, obiceiurile din societatea lor" i e greu definibil ntruct exist multe anse ca diferii conservatori s aib idei distincte despre elementele sau fragmentele din modul lor stabilit de via care merit pstrate."3 In istoria folosiri termenului, ceea ce constituie nucleul, rmne acea nelegere ce deriv din sugestia etimologic . Momentul apari iei termenului pare s fie foarte timpuriu, din Dicionarele latine l consemneaz cu utilizri variate n jurul sensului principal de a pstra. El poate fi ntlnit cu aceast semnificaie la autori latini precum Caesar, Cicero, Titus Livius. Folosirea termenului pe un registru socio-politic dateaz din secolul al XlX-lea, mai precis de la Revoluia Francez din 1789. Sensul lui major este legat de o nelegerea care fcea referire deschis la oponenii revoluiei. Cu o semnificaie lrgit simitor el a fost preluat n limbaj comun fiind atribuit oricrei persoane care se opune schimbrii. Numele ca atare, conservatorism, pare s fi fost folosit pentru prima data dup 1815, de ctre restauraionistul francez Franqois Rene, viconte de Chateaubriand (1768-1848), cavaler de Malta, politician regalist, (lider al ultra-regalitilor dup 1814) Chateaubriand ntemeiaz revista Le Conservateur. (1818) La ntoarcerea Bourbonilor pn n 1830 are misiuni diplomatice nsemnate. Marile lucrri ale lui Chateaubriand {Le Genie du Cristianisme, Essai sur Ies revolutions. De la

Handlexikon zur Politikwissenschaft, Munchen, A. Gorlitz, Rowholt, 1975 n Zpran, Liviu Petru, Doctrine politice, Ed. Fundaiei Chemarea, Iai, 1994, p. 152 2 Miller, David, Enciclopedia Blackwell a gndirii politice, Ed. Humanitas, Bucureti, 2000, p 128 3 Ball, Terence, Dagger, Richard, Ideologii politice i idealul democratic, Ed. Polirom, Iai, 1996, p 991

Monarchie selon la Charte), ndrept esc i ele considerarea sa drept printele termenului de conservatorism. ntr-adevr el legitimeaz teoretic prin textele sale reacia aristocraiei feudale tradiionale i a Bisericii catolice fa de violena i spectaculoasele schimbri revoluionare de la finele sec XIX. n Anglia, termenul a fost folosit pe la 1830 de ctre John Wilson Croker, editorul lui The Quarerly Review, pentru a descrie partidul Tory. n SUA, tot pe la 1830, este folosit de ctre John Calhoun, unul dintre cei care au exprimat drepturile minoritii conservatoare n faa dictaturii majoritii n Statele Unite. Fondatorul coninutului politic al termenului este parlamentarul i filosoful politic britanic Edmund Burke (1729-1797). Burke n-a folosit niciodat termenul de conservatorism. El lanseaz, n urma revoluiei franceze, un adevrat rzboi doctrinar-politic mpotriva schimbrilor aduse de Revoluia francez. ntr-un virulent text, cu accente de pamflet, el caracterizeaz lumea de dup revoluie, o lume a nebuniei". Pamfletul lui politic se numete Reflecii asupra Revoluiei din Frana El se ncadreaz n categoria conservatorilor clasici care ncercau n mare parte s pstreze sau s restaureze o societate aristocratic atacat de liberalism, n general, i de Revoluia francez n particular."1 Printre cei mai autoritari oponeni ai Revoluiei Franceze este i diplomatul i polemistul Joseph de Maistre, care a respins, chiar i idealurile acesteia de pe poziiile reaciunii. Revolta sociala general mpotriva cursului evenimentelor n Frana le-a oferit conservatorilor ocazia de a pleda pentru tradiiile pre-revoluionare i de a identifica conservatorismul cu aceste idealuri. O respingere mai autoritar a schimbrilor politice operate de Revoluie, i n acelai timp o respingere de pe platforma altor idealuri politice realizeaz i Louis Bonald. Dac Burke respingea revoluia ca mijloc, considernd c evoluia se poate realiza numai pas cu pas, i nu prin rsturnri spectaculoase, (respingea deci revoluia n numele evoluiei) Joseph de Maistre2 respingea revoluia ca scop, ca drept de largi accesul la Putere al nenobililor. El respinge revoluia n numele reaciunii. Ph. Beneton consider c odat cu Burke, Maistre i de Bonald doctrina conservatoare este constituit."3 n orizontul filosofiei politice contemporane, termenul conservatorism circul cu doua sensuri importante, diferite ntre ele. Plecnd de la aceste poziii teoretice se structureaz primele doua mari forme de conservatorism: 1.Conservatorismul liberal- Ed. Burke 2.Conservatorismul reacionar latin- Joseph de Maistre. Scriind despre conservatorism, G. Rossiter arat c acestuia i se acord patru accepiuni. Prima exprim o dispoziie natural i o determinare cultural de a rezista la schimbrile care vor s disloce scheme obinuite de munc i de via. Cea de-a doua, denumit situaional, exprim o atitudine de opoziie fa de schimbrile din viaa social, economic, moral, religioas, politic sau cultural. Ea descrie un pattern al comportamentului social, o scar de valori i instituii care se cer respectate, fiind structurate ntr-o tradijEfejn sens politic, conservatorismul este situat la dreapta forelor politice, distingndu-se de reiciune (...) se ataeaz la ideea de progres, dar consider c acesta se realizeaz lent prin procese reformatoare...(../'R, In sens filosofic conservatorismul, susine Rossiter, este ataat de ideea c istoria are un sens"stabilit de o entitate transcendent... "*

Ball, Terence, Daggert, Ideologii politice i idealul democratic, Ed. Polirom, Iai, 1996, p 99 Joseph de Maistre (1754 -1821) , lucrri principale Considerations sur la France 1796, Soirees de saintPetersburg 1821, Du Pape, 1919, Essai sur le principe generateur des constitutions politiques 1810. adversar al iluminismului etichetat drept insurecie mpotriva lui Dumnezeu .1 2

3 4

n Zpran, Liviu Petru, Doctrine politice, Ed. Fundaiei Chemarea, Iai, 1994, p. 165 nZpran, Liviu Petru, Doctrine politice, Ed. Fundaiei Chemarea, Iai, 1994, p. 160-161

Termenul de conservatorism, cu semnificaia de doctrin, flosofie, micare politic, are conotaii diferite nu doar n diferite contexte istorice, ci i n diferite contexte geografice. Diversele nuane ale termenului pot fi clarificate deplin doar n urma unei atente analize a fundamentelor filosofice pe care se sprijin interpretarea. E adevrat, aa cum s-a observat, conservatorismul este o filozofie a existenei umane care nu numai c merit tratat cu seriozitate, ci este chiar diametral opus micrilor extremiste...(...) Esena acestei filosofii rezid n convingerea potrivit creia condiia uman este caracterizat de tensiuni ce pot fi atenuate prin aciune politic, dar nu pot fi complet eliminate".1 Pentru conservatorism rul i suferina fac parte din via i din istorie. Astfel, nici un proiect politic de suprimare a rului nu are anse de reuit, fiind o utopie. Rul poate fi numai limitat. Aceast viziune face din conservatorism o art a compromisului politic, a echilibrului i a moderaiei n interesul pstrrii unui stil limitat n politic."2 Pe scurt termenul conservatorism, n politic este o umbrela mare sub care stau: 1un termen care desemneaz o atitudine politic, o arip a unor micri politice i teorii politice, o filosofie politic, doctrinele politice conservatoare propriu-zise, micri politice 2mentalitatea social de pstrare a trecutului, a istoriei, a tradiiei. Sintagma doctrin conservatoare" se aplic , teoretic i practic, la realit i diferite, n funcie de contextul istoric i geografic. n sens major, ea indic preferina pentru instituii i practici care au evoluat istoric, nu sunt cuceriri revoluionare, fiind sunt expresii ale continuitii i stabilitii. Ca nuan ri, sub aceasta sintagma g sim doua interpret ri distinc te. Mai nti -conservatorismul desemneaz teorii politice care-si fixeaz drept ideal i care evalueaz realitatea politic prin prisma pstrrii sttu quo-ulm social-politic (mai ales, n ce privete raporturile de putere) sau accept doar modificri minore, de tip reformist moderat. De aici rezult urmtoarele trsturi ale oricrui conservatorism: 1.revelarea inconsistenei raiunii individuale (contra-iluminismul) 2.caracterul su anti-revolutionar. Conservatorii se pronun ntotdeauna pentru evoluie, n detrimentul revoluiei. Schimbrilor spectaculoase le sunt preferate schimbrile, treptate, pas cu pas. Uneori conservatorismul implic rezistena activ la schimbare. 3.caracterul su anti-comunist. Unul din punctele de cpti ale platformei conservatoare ca program de partid este: aprarea societii n faa pericolului comunist. (Uniunea Sovietic aprea conservatorilor ca un imperiu al rului"3) 4. aprarea proprietii private i a ierarhiei sociale bazate pe ea, a inegalitii structurale a oamenilor 5.expresia forelor socio-politice tradiionale, fie ele religioase, monarhice, etc. 6. asumarea n politic a doctrinei cretine despre omul marcat de pcatul originar (una din punctele de ndeprtare fa de liberalism, pentru care omul este liber i bun de la natur) Conservatorismul se asociaz frecvent, din aceste motive, cu religia tradi ional . Restaura ia de dup Revolu ia Francez a apelat cu deosebire la Biserica i religia Catolic, ale crei rdcini se leag de sistemul politic al monarhiilor medievale. (Chiar Burke, credincios al Bisericii Anglicane Protestante socotete Biserica Catolic drept cea mai eficace barier mpotriva radicalismului.) 7.considerarea societii ca un organism, pe care l menine n unitate credina religioas, idealismul, mprtirea acelorai experiene istorice, adeziunea la instituiile politice tradiionale i sentimentele de reveren, cooperare i loialitate. Armonia organismului social i

echilibrul tradiionalist sunt ameninate de materialism, lupta de clas, excesiva libertate economic , de o intelectualitate hiper-analitic i subversiv , de r spndirea1 2 3

Miller, David, Enciclopedia Blackwell a gndirii politice, Ed. Humanitas, Bucureti, 2000, p 128 Miller, David, op. cit., p 129 expresia aparine i a fost folosit de preedintele R. Reaga n anii -80

sentimentelor de scepticism i cinism. Exceptnd romantismul german, conservatorii n-au dus concep ia lor despre unitatea social la extrem, (asertnd exclusivist c individualitatea nu nseamn nimic n faa societ ii care nseamn totul) Astfel conservatorismul nu a euat niciodat ntr-un totalitarism acut, dei a fost un aprtor tenace al autoritarismului. Aa cum observa Terence Ball conservatorismul este o construcie cu multe etaje, o cas divizat adesea mpotriva ei nsi. Cert este faptul c diviziunile sunt destul de profunde pentru ca un conservator s declare c ceea ce trece ndeobte drept conservator n Jmerica este adesea doar o arip de dreapta pietrificat a liberalismului atomist de tip laissez-faire" Am remarcat mai sus diferena ntre nelesul conservatorismului pentru Burke i respectiv pentru de Maistre. Este vorba de fapt de diferena ntre nelesul britanic i cel latin, cum le place englezilor sa sublinieze. ncercnd o sistematizare doctrinolgic, Liviu Zpr an distinge, pe urmele literaturii franceze de specialitate patru rdcini de baz ale conservatorismului. Acestea sunt: -cea englez, care poate fi considerat drept conservator-liberal, pentru c se leag de tradiiile filosofiei politice engleze, filosofie de factur liberal , i de practicile monarhiei britanicemonarhie constituional"; -cea francez, profund anti-liberal i anti-modernizatoare, pro-catolic (micrile catolicismului social) -cea german, legat de elitismul romantic i de promovarea spiritului imperialist i naionalist -cea american , n care spiritul conservator se dezvolt n perioada interbelic i se afirm postbelic, prin integrarea valorilor liberale constitutive ale mentalitii americane, de aceea aceasta ar putea fi numita liberal-conservatoare, (cu nelesul c aici sunt de conservat valorile liberale).2 Din punct de vedere politic, termenul are cel puin urmtoarele sensuri: 1.atitudine politic , mentalitate (i acest sens este considerat definitoriu. Termenul de conservatorism pur i simplu se mai refer la mentalitile vieii civile i politice dintr-o ar sau alta. Sunt conservatoare mentalitile n care atitudinile de via ale unui popor sunt determinate de istoria i tradi iile sale, adic de coduri culturale prestabilite, care nu permit modific ri i interpretri, dect ntr-o mic msur.3) 2.aripa moderat n orice structur politic, partid, asociaie, cartel etc. (Ca arip a oricrei mic ri politice, conservatorismul este partea care temporizeaz . Este partea rigid , uneori dep it" a micrii. n sens de arip conservatoare putem avea conservatori liberali, cum este neoconservatorul american Irving Kristol. n acest sens, conservatorii sunt o component intrinsec a oricrei micri politice i o latura mai bine sau mai slab reprezentat n orice doctrin politic. Uneori aceast latur este componenta tradiionalist.4) 3.filosofie politic; 4.doctrin politic (Valorile i caracteristice unei doctrine conservatoare pot fi definite din punct de vedere propriu-zis politic, dar i economic i social.) 5.program politic; 6.micare politic;

Viereck, Pieter, Conservatism: From John Adams to Chwchill, New Zork, Van Nostrand Reinhold, 1956, p. 19 dup Ball, Terence, Ideologii politice i idealul democratic, Ed. Polirom, Iai, 1996, p. 100 2 Zpran, Liviu, Doctrine Politice, Ed Fundaiei Chemarea, Iai, p. 174 3 Unitatea poporului evreu rezult din religia mozaic, puternic codificatoare n plan culturalsocial i rezistent la modificri istorice. 4 Tradiionalismul este p str torul identit ii, a unit ii doctrinare mereu amenin at de pericolul risipirii n multiple sensuri. Poate cel mai nsemnat lucra pe care-1 aduce conservatorismul este fermitatea principiilor i moralitatea superioar care decurge din ea. Alteori latura conservatoare este doar simptomul neputin ei de a ine pasul cu istoria i atunci ea este retrograd, sau chiar reacionar.1

2. Istoria conservatorismului Bazele teoretice ale Conservatorismului Edmund Burke (1729-1797) a fcut mai mult dect orice intelectual pentru a ntoarce moda intelectual de la perspectiva raionalist de contemplare a trecutului la reverena i respectul tradi ional fa de acesta. Ca orice strin asimilat (Burke era irlandez) el a ap rat, cu pasiune, ordinea n care a fost cuprins, asimilat: ordinea imperial britanic. Un irlandez, care iubea Anglia, inclusiv Biserica sa Anglican i nobilimea sa, cu pasiunea outsider-ului. Ca om politic el a fost capul aripii moderate a Whigs-Wor britanici. In 1776 a aparat Revoluia american n faa tiraniei ieite din matca tradi ionalei libert i britanice a lui George al III-lea. Dar n 1790, atac radicalismul Revoluiei Franceze, ca tiranie a golanilor i dezrdcinailor. La 1790 cnd Revoluia Franceza mai prea nc fr vlag el a prezis faza sa final de teroare i dictatur. Aceasta nu printr-o intuiie norocoas, ci ca urmare a unei analize a modului de devalorizare a tradiiei i a celorlalte valori motenite din istorie. Potrivit lui societatea este asemenea unei esturi, estura social iar membrii si individuali asemenea firelor care se mpletesc." 1 Teama cea mai mare a lui, ca i a tuturor conservatorilor, este teama de a se pierde cuceririle civilizaiei, rdcinile societ ii moderne. Burke credea c revolu ionarii francezi erau asemenea unor oameni care triesc ntr-o cas cu un acoperi prin care curge apa i cu ferestrele sparte. Ei decid c, mai curnd dect s fac reparaiile de rigoare, trebuie s demoleze aceast cas care i-a adpostit toat viaa, pentru a ridica o nou construcie glorioas i bine gndit. ns deoarece i fac planurile fr a ti nimic despre arhitectur sau tmplrie, ei se vor trezi repede fr cas i fr nici o protecie."2 El accepta ideea conform creia la baza societii st un contract, dar un contract nu numai ntre cei care tr iesc acum. Contractul social n concep ia lui Burke, este un contract ntre generaiile care au fcut istoria i civilizaia pana n prezent generaiile prezentului i ale viitorului. n esen, contractul este un contract att cu viitorul, ct i cu trecutul. El definete ca ideal omul de stat care ntrunete concomitent doua calit i: dispoziia de a pstra i capacitatea de a ctiga. Potrivit lui un guvernmnt bun include reprezentani luminai, provenii din aristocraia natural, aprtori ai proprietii private i ai binelui comun. Pentru a-i ndeplini aceast misiune n mod corect, guvernmntul trebuie s fie puternic. Puterea sa nu trebuie s fie concentrat n minile unei singure persoane sau ntr-un singur loc, cci astfel cei de la putere sunt tentai s abuzeze."3 Ct privete drepturile naturale, Burke le recunoate, ca drepturi universale nescrise, dar nu accept fundamentarea constituiei revoluionare franceze pe drepturi naturale. Argumentului lui este: singura autoritate este cea care a existat din timpuri imemoriale, fr vreo referin la nimic altceva mai general sau la vreun drept prioritar. Cat privete, religia i religiozitatea, Burke le definete ca fore fundamentale ale progresului, ameliorrii condiiei umane. Omul s-a nscut n pcatul originar, este slab i incapabil s se perfecioneze prin mijlocirea raiunii. El poate progresa doar urmnd o elita educat i sensibil la moral . Burke nu a sus inut c aristocra ia natural adev rat " i aristocra ia ereditar se identific. El a observat ns c o persoan, pentru a intra n aristocraia natural are nevoie de capacit i, dar i de ans (pe care doar cei ce proveneau din rndurile aristocraiei ereditare o puteau avea). Funcia educaiei este conservatoare: binele omenirii se obine doar prin educaia n spiritul unor prejudeci cum ar fi: respectul pentru familie, religie, aristocraie. Pentru el, marele

Ball, T., Dagger, R., op. cit., p. 102 BalL T., Dagger, R., op. cit., p. 104 3 Ball, T., Dagger, R op. cit, p. 1071 2

aristocrat funciar este stejarul falnic", capul firesc" al rii care tie s modeleze legile n spiritul unor reforme moderate.1 El a aprat Biserica Angliei considernd-o deintoarea unor importante roluri politice i religioase. Biserica era menit s s pstreze grani ele morale, civile i politice i unitatea mentalitilor." Biserica anglican este adesea aprat de el pentru faptul de a fi pstrtoarea legmintelor morale, civile i politice n societate, ca i unitatea vederilor umane. Burke i-a contrariat contemporanii prin faptul c apra cu ndrjire iluziile" i prejudec ile" ca fiind necesit i sociale. Fcnd aceasta el nu este cinic, ci doar un cretin de mod veche, n sensul n care a crezut c omul este ru de la natur, nscut n pcatul originar, i incapabil s devin mai bun prin sine nsui prin raiunea sa slab. Astfel neles omul, poate fi civilizat doar dac urmeaz o elit format etic i instruit. El i-a numit pe aristocraii de ar, marii stejari i adevrate cpetenii, i-a considerat principalii moderatori ai regulilor menite pstra cadrele constituionalitii. n acest context ele vedea o legtur strns ntre proprietate i aristocraie. Proprietatea priva era fora stabilizatoare i conservatoare a societii ntruct determin ataamentul fa de societate i guvernmnt. n centrul gndirii lui Burke i a conservatorismului totodat este teama de dezrdcinare. mpotriva contractualismului lui Rousseau, Burke arta: Societatea este ntr-adevr un contract, dar elul unui asemenea parteneriat nu poate fi atins nici mcar n cteva generaii, de aceea el devine un parteneriat mult mai important dect ar fi un parteneriat ntre cei care triesc acum. El este un parteneriat intre cei care sunt n via, ntre cei care au murit i ntre cei ce se vor nate... Daca s-ar schimba statul de cate ori se schimb toanele...nici o generaie, nu ar mai putea fi legat de cea anterioar. Omul nar fi cu mult mai mult dect un fluture vara."2 Burke a aprat nu conservatorismul ca o abstracie, ci mai degrab o nf iare concreta acestuia: nescrisa constituie britanic. Poporul englez este astzi liber, constat Burke, pentru c n loc s revendice libertatea n general, a nv at de-a lungul timpului s fondeze instituii diversificate ce garanteaz libertile compatibile cu ordinea i subordonarea i pentru c a tiut s se ataeze mai degrab de persoane dect de principii. (...) Regulile crora trebuie s ne supunem sunt cele ale moralei pe care ni le-a l sat motenire tradi ia; n ce privete guvernarea, ea nu e fcut pentru oriicine; timpul i experiena scot la iveal n fiecare epoc o aristocraie care tie s stabileasc politica adecvat intereselor comunit ii.'" Argumentele sale nu sunt totdeauna ndeajuns rafinate. Uneori el justific aceast constituie prin drepturile naturale"; de cele mai multe ori ns , prin drepturile prescrise". Drepturile naturale reprezint un cod universal preexistent oricrei Constituii date. Drepturile prescrise sunt, un cod autoritar local care-i trage autoritatea din vechimea i legtura sa cu trecutul. El relev n anumite ocurene faptul c drepturile naturale preced constituia i c ele reprezint concepia latent pe care aceasta se bazeaz. Dar cnd polemizeaz cu raionalitii francezi, care i justificau i ei propria constituie revoluionara pe baza drepturilor naturale, el argumenteaz: constituia noastr este una prescriptiv i singura ei autoritate este aceea ca vine din timpuri imemoriale...fr s se bazeze pe un alt drept mai general i anterior. Remarcnd aceste inconsecvene nu sugerm faptul c ele ar scdea ntr-un fel sau altul din importana pe care o reprezint scrierile sale pentru ansamblul gndirii conservatoare. Coleridge i Wordworth.

n 1765 el devine secretar particular, a lui Charkles Watson-Wentworth, al doilea marchiz de Rockingam, eful celei1

mai puin liberale pri ale partidului Whig. 2 Veneraia lui Burke pentru trecut contrasteaz izbitor cu ostilitatea critic a lui Marx, cel mai influent dintre criticii modernitii. Marx pretindea c ..testamentul celor mori apas ca un comar asupra minii celor vii". Dar contractul social este un contract att cu viitorul, cat i cu trecutul. 3 Pisier, Evelyne, sub direcia, Istoria ideilor politice, trad. rom., Iolanda Iaworski, Ed. Amarcord, Timioara, 2000, p. 103-104

Poetul Samuel Taylor Coleridge i William Wordworth au fost cei mai reprezentativi exponeni ai sentimentelor conservatoare. Ei au nceput totui ca utopiti liberali sus in tori ai Revolu iei franceze. Wordworh a vorbit n numele unei ntregi generaii de intelectuali europeni atunci cnd a salutat schimbrile revoluionare din Frana : Este mbttor s vezi c mai triesc realiti aa de mbtrnite, dar a fi tnr este mai dumnezeiesc!". n poezia Revoluia francez aa cu li s-aprut entuziatilor la nceputurile ei Wordsworth scria: Fericit era n acei zori s prind via, Iar tinereea-i era de neasemuit. Deziluzionai de ceea ce a urmat, i Coleridge i Wordsworth , au respins liberalismul i s-au ntors la valorile monarhiei tradiionale i ale Bisericii anglicane. n 1798 ei public volumul lor de poeme Lyrical Ballads, marcnd revolta sentimentelor umane mpotriva raionalizrii abstracte i excesive a secolului al 18-lea. Conservatorismul a fost ntotdeauna influenat de lucrrile n proz ale lui Coleridge.l Dup Coleridge societatea i mparte funciile i demnitile printre diferite clase. Fiecare clas are funcia sa important i necesar n societate, dar aceasta nu include, n mod necesar, i dreptul de a vota i de a conduce. Acest drept este ncredinat unei aristocraii morale i educate. Guvernarea trebuie s func ioneze n limitele stricte ale parlamentarismului. Coleridge ia considerat pe oamenii de afaceri mai degrab subversivi, dect conservatori. Ei submineaz fundamentele monarhiei cretine, nlocuind-o cu o noua religie: religia profitului. Astfel Coleridge i-a definit pe negustori drept cea mai puin patrioat i mai puin conservatoare clas. Suspicios cu privire la comer, i acuznd materialismul, conservatorismul cultural s-a dovedit a fi o tem durabil nu numai n Anglia, dar i n Statele Unite i n alte pri. Cu toate aceste doar n Anglia conservatorismul cultural a devenit efectiv o micare politic.2 Cea mai mare influen a sa se exercit prin discipolul lui Coleridge, Benjamin Disraeli (1804-1881), mai trziu prim ministru3, i prin discipolul discipolului su sir Winston Churchill. Joseph de Maistre i conservatorismul latin. Ramura britanic a conservatorismului este moderat. Aripa extrem a fost ntemeiat de Joseph de Maistre. El prezint o repulsie declarat fa de iluminism, etichetat drept o insurecie mpotriva lui Dumnezeu", (cf. Considerations sur la France 1796) Revoluia francez reprezenta pentru el un fenomen literalmente satanic. Dac ramura britanic este evoluionist, cea a lui Maistre este reacionar. Amndou favorizeaz tradiiile n defavoarea inovaiilor. Tradiiile pe care le invoc fiecare difer semnificativ. Prima contestare a schimbrilor de la 1789 pentru a salva libertile tradiionale, cea a lui Maistre, se petrece n numele salvrii autoritii tradiionale. Conservatorismul englez nu este autoritarist, ci constituionalist. Cel francez este susintorul autorit ii elitei tradi ionale, de aceea a fost adesea numit, pe drept, nu conservatorism ci reacionarism. Nu este totui un totalitarism veritabil. Dup cderea Revolu iei Franceze, de Maistre a devenit cel mai important teoretician pentru cea ce s-a numit ancien regime. mpotriva lozincii libertate, egalitate fraternitate, el a impus lozinca tronul i altarul. Programul su a constatLay Sermonts, Biografia Literaria, Philosophical lectures; Aids to Reflection n the Formation of a Manly Character, on the Several Grounds ofPrudece, Morality, and Religion i variatele sale Letters i Speciments of Table Talk. ] 1 Democraia Tory Benjamin Disraeli, sir (1804-1881) - nscut evreu i convertit la cretinism mpreun cu toat familia de ctre tatl s u - muncete din tinere e ncercnd s supravie uiasc , orientndii-i via a c tre ob inerea i mai apoi c tre meninerea puterii. Devine n cele din urm prim ministru al Imperiului Britanic i prieten apropiat al reginei Victoria, pentru care creeaz n 1876 titlul de mp r teas a Indiei". Scrie romane nc din tinere e, este cunoscut pentru pamfletele sale politice iar n calitatea sa de prim ministru modific legislaia britanic

privitoare la condiiile de munc i de locuit i prin tot ce ntreprinde, protejeaz interesele britanice i lrgete graniele imperiului. Marea sa realizare a fost aliana atipic dintre clasa de sus aristocratic i clasa muncitoare. El s-a angajat s includ muncitorii n electorat i s le mbunt easc condiiile de via . A proclamat legalitatea sindicate lor.

n restaurarea monarhiei ereditare, dar o monarhie mai religioas i mai puin frivol dect cea anterioar. Maistre era adversar ideilor de contract social i de suveranitate popular. Societatea nu era un artefact, iar poporul devenea popor nu prin autoorganizare, ci prin lucrarea lui Dumnezeu n circumstane istorice."1 Att conservatorii restaura ioniti ct i cei evolu ioniti ap r monarhia, pe care o consider liantul social necesar pentru a menine societatea, pentru a-i pstra caracterul de organism i a nu o lsa s se atomizeze. Dar n timp ce coala lui de Maistre, dezvoltat n Italia, Spania i Fran a, ap ra monarhia la modul absolut, evolu ionarismul britanic, ap ra monarhia n mod pragmatic, pentru motive utilitare. Maistre merge pn la a cere dragoste" pentru un conductor nedrept, fie el pmntesc sau ceresc.2 Politica lui Maistre a fost o dram teologic, n care ordinea" reprezint angelicul", iar revoluia" haosul", diabolicul", pcatul originar". Seduse de alunecosul Contract Social al lui Rousseau, naiunile ameite i ne-experimentate, pot s viseze la democraie sau la un dictor plebeu, cum a fost Bonaparte. Dar ele vor ajunge la un sfrit ngrozitor, pe care-1 vor merita pentru c au provocat consecinele pcatului. Pentru c este vinovat, Europa sufer!" 3 Susintor al ordinii el explic: ordinea piramidal reclama cu necesitate un vrf, un apex suprem. Acesta nu poate fi monarhul pmntesc, pentru c sunt atia monarhi pmnteti, ci uniunea puterii pmnteti i spirituale n papalitate. De Maistre, acest apologet al clericalismului, nu se aseamn cu Prinii Bisericii, ci cu raionalitii pe care-i atac. El a ajuns s glorifice neneleasa autoritate divin, nu printr-o intuiie mistic i nici mcar pe calea acceptrii necondiionate a autoritii tradiionale, ci folosindu-i propria minte independent, raional pe calea deduciei logice. Lunga instabilitate care a urmat Revoluiei Franceze i-a surprins, chiar i pe susintorii si, i problema: Cum poate fi restabilit ordinea!" a devenit o chestiune de prim important n ordine practic. Dup cartea lui de Maistre, Soirees de Saint-Petersburg (rmas neterminat pn n 1821) soluia prea clar: mai multa credin i mai mult poliie. Aceasta soluie el a sintetizat-o n ocanta formul: Papa i Clul. Papa era pilonul pozitiv al ordinii: el ddea credina. Clul era pilonul negativ: elimina fizic dezordinea (pe cei ce produceau dezordini). Dei, intelectual el nsui, de Maistre i condamna pe intelectuali ca rebeli" i obraznici", alimentatori de dezordini. Dei de Maistre n-ar fi acceptat niciodat o asemenea caracterizare, el poate fi socotit ca unul dintre ultimii raionaliti, reprezentant al Epocii voltairiene. Chiar mai mult dect un simplu ra ionalist, el a fost. un adev rat iacobia El a crezut n ideile pure i absolute, n autoritatea absolut. Ceea ce-1 deosebete de iacobinii ca atare este faptul c pentru el ideea pur i absolut era autoritatea pur i nu raiunea pur. El a dus aceasta idee att de departe nct a ajuns s se sinucid pentru salvarea ordinii pure. Conservatorismul francez de dup de Maistre s-a diversificat foarte mult. El a cuprins orientri foarte diferite de la Charles Maurras,4 editorul de la L' Action Francaise, pe care-1 putem socoti mai mult fascist dect conservator. Un influent reprezentant al aripii de extrem dreapta a conservatorismului a fost i Louis Jacques Maurice de Bonald (1754-1840), apologetul imperiului lui Napoleon i apoi a Restauraiei Bourbonilor.5 ...Bonald insist asupra preeminenei drepturilor lui Dumnezeu fa de vanitatea trufa a drepturilor omului."6 mprirea conservatorismului ntre aripa Burke i aripa de Maistre nu nseamn ca ele au avut o importan i o influen mprit. Nici o lucrare de-a lui de Maistre sau a urmailor si nu a avutMiller David, sub direcia Enciclopedia Blackwell a gndirii politice, Ed. Humanitas, Bucureti, 2000, p. 470 Dac stpnii exista, i noi trebuie s -i servim la modul absolut, nu este mai bine s -i servim1

2

cu dragoste dect fr dragoste?" 3 n Du Pape, 1810 personaj care a i fost de altfel colaborator cu nazitii, 5 Lucrarea lui Theorie du pouvoir politique etreligieux dans la societe civile, 1795 6 Pisier, Evelyne, op. cit., p. 104

influena eseului lui Burke. Burke a fost nu doar primul teoretician care a respins revoluia, ci i cel mai important. Argumentele lui au fost mprumutate de ctre toi conservatorii. n secolul XX aripa de Maistre a sucombat, n timp ce cea Burke, mai flexibil pare smai puternic dect oricnd.1 Concepia politic a lui Metternich Problemele puse de rspndirea tulburrilor, nelinitilor sociale i revoluionare, insecuritatea guvernelor n faa cererilor de constituii liberale, au provocat o reacie imediat, dar cu consecine foarte ndeprtate i mai bogate dect scrierile conservatoare ca atare. n perioada 1815-1840, Metternich, personalitate de mare influen n Austria i n toata Europa, i-a dedicat puterile n l rii unui zid de alian e interna ionale menit a proteja imperiul multina ional pe care l administra. Metternich vzuse revoluiile liberale din 1820 i 1830 din Italia, Spania, Germania ca anistorice i nerealiste. Liberalii ncercaser s transplanteze din Anglia pe continent, instituii liberale care nu aveau aici nici un fel de rdcini. Dei prin Decretul su de la Carlsbad din 1819 a limitat impardonabil libertile de baz, atitudinea sa n-a fost permanent negativ. Chiar nainte de cderea sa n 1848, el obinuse de la Arhiduce pe baza unui plan sincer pe care-1 propusese permisiunea de a convoca delegai din toate provinciile statu lui pentru un corp reprezentativ la Viena. Metternich a fost figura care a dominat Congresul de la Viena (1815), conferina internaionala de pace din 1815 de dup rzboaiele napoleoniene.2 Astfel marile puteri europene intenionau s ntreasc pacea prin convenii ntre regi i ca urmare acestor conven ii s se ajung la ceea ce s-a numit Concertul Europei. Dup cum au subliniat democraii liberali, sl biciunea acestei ntreprinderi de succes la nceputul su a fost ngusta sa baz aristocratic. Dar ea dobndit o funcie pozitiv a creat precedentul arbitrrii panice a disputelor. Limita Concertului Conservator al Europei este suspiciunea sa bigot mpotriva democratizrii progresului social. Conservatorismul spiritual Johann Wolfgang Goethe a fost poet, dramaturg i o personalitate marcant din Germania vremii sale. n tineree, angajat n micarea sturm und drang (furtun i avnt), el trece printr-o perioad de naionalism i revolt. La btrnee ajunge cel mai influent gnditor german. Va pleda n favoarea echilibrului clasic anti-naionalist i cosmopolit. L-a cunoscut pe Metternich3. Trziu n 1830 Goethe realizeaz o sinteza matura intre cadrul conservator i telurile liberale: Adevratul liberal caut s fac tot binele pe care-1 poate face cu mijloacele ngduite de care este limitat; dar el nu folosete focul i sabia pentru a anihila frecventele greeli inevitabile. Socotind progresul ca un scop judicios el lupt pentru a remedia treptat deficienele sociale fr s distrug prin aceasta o cantitate egal de bine prin msuri violente. n aceast lume imperfect el se mulumete cu ceea ce este bun atta timp cat mprejurrile nu favorizeaz ceva mai bun". Credo-ul su poetic Natura i Arta" din 1802 exprim cerina clasic i conservatoare de a se supune legilor. Numai auto-nfrnarea l arat pe stpnul adevrat. i numai legea ne poate da libertate." Drama sa politic Fiica nopii reflect ostilitatea sa fa de revoluia francez, fa de radicalism i micrile de mas. Foarte citat este o aser iune a lui Goethe Clasic numesc s n tatea, romantic boala!" Chiar n Faust, respinge ideile sale de tinere e despre constanta'prin modelul inevitabilit ii dezvoltrii graduale. Pacea de la Viena a fost bazat pe cteva principii conservatoare impuse de delegatul austriac Metternich i delegatul britanic Robert Castelreagh, delegatul Franei Talleyrand i n primul rnd de arul liberal al2

Rusiei Alexandru I. Aceste principii au fost conservatoare ca reacie la Revoluia Francez: tradi ionaliste mpotriva celor 25 de ani de schimbri rapide; legitimiste (principiile ereditare au fost singurele socotite ca singura regula pe de deplin legal); restauraioniste (principiul restaurrii regilor detronai dup 1789.) Dup o conversaie prietenoas cu Metternich, Goethe scrie despre acesta c inspir ncrederea c raiunea, reconcilierea i nelegerea uman ne vor scoate din prezentul haos".3

schimbare ca salvare. Cea mai mare cucerire a sa i aprea a fi propria stpnire. Printr-un puternic caracter el i-a remodelat temperamentul romantic i revoluionar n ceea ce lumea accepta ca fiind clasic i conservator. Conservatorii germani maturi au fost marii istorici Friedrich Karl von Savigny i Leopold von Ranke considerai ca discipoli ai lui Burke pentru reverena lor fa de ideea creterii organice n istorie. Savigny1 observa c un obicei care opereaz de secole i creeaz propriul su cadru. De obicei fondeaz el o ntreag tiin i istorie a jurispruden ei, negnd abstracia liberala a drepturilor omului". Legile nu trebuie s fie strine de firea i concepiile unui popor, ci s creasc din realitile etno-istorice ca o plant autohton. Conservatorismul rus (arist i dostoievskian) n timp ce conservatorismul vest-european ap ruse ca reac ie la revolu ia Francez , conservatorismul ruso-arist are alte origini. Practica absolutismului hanului ttar i cezarismul bizantin s-au combinat aici pentru a produce o formul autocratic fr asemnri cu ceea ceera conservatorismul occidental. Totui cele dou direcii antiliberale ruseti au influenat occidentul, mai nti prin politic i apoi prin arta. Aceste influene sunt legate de doua nume: Konstantin Pobedonostsev, eful ideologilor celor doi ari (Alexandru al III-lea i pn la revoluia din 1905 al lui Nicolae al II-lea) Cartea sa Reflecii asupra strii Rusiei (1898) este o diatrib mpotriva libertii presei, a guvernrii parlamentare, a educaiei laice, a scepticismului n faa misiunii divine a arilor. Deziluzia lui Dostoievski cu privire la radicalismul su din tineree l red la vrsta maturitii la preuirea unei societi organice, religioase i monarhice, creia i dedic pagini memorabile. Dostoievski atac socialismul, liberalismul materialismul i ateismul. El omagiaz arismul greco-ortodox, tradiionalismul slav i renvierea lumii din Sfnta Rusie2 Conservatorismul American Revoluia American i datoreaz cele mai multe din idealurile sale interpretrii lui Burke referitoare la motenirea britanica a lui 1688. Burke preuiete revoluia pentru c apr drepturile tradiionale ale englezului nscut liber mpotriva noilor tentative uzurpatoare ale antiregalismului. n acest sens ea ar putea fi descrisa nu ca o revoluie, ci mai degrab, drept Conservarea de la 1776. n The Rights of British Colonies Asserted and Proved 1764 (Drepturile coloniilor britanice enunate i dovedite) , purttorul de cuvnt american James Otis argumenteaz faptul c cererea de a nu mai exista nici o ar fr reprezentare este o veche tradiie britanic. America, a spus el, a fost pstrtoare Constituiei britanice, cea mai liberal de pe Pmnt. Cele mai multe revoluii coloniale sau de alt tip, au fost radicale n acest sens: au cerut liberti noi sau mai mari sau o nou ordine. n contrast cu acestea cea American cere n 6 iulie 1775 Declaration of the Causes & necessity ofTaking UpArms pstrarea libert ii i a ordinii. Spiritul american a fost modelat, parial, de doua cap odopere ale conservatorismului burkean, amndou publicate n 1787-1788 The Federalist de Alexander Hamilton, James Madison i John Jay, i Defence of the Constitutions of Government of the United States of America, de John Adams. Ele au fundamentat libertatea american pe principiul burkean al rdcinilor istorice, pe drepturile scrise, i pe precedentul juridic n locul unei retorici vagi despre democraii utopice i mase. La fel de puternic i bogat n fundamente istorice a fost i Aprarea lui John Adams, una din cele mai penetrante analize ale autoguvernrii scrise vreodat.

1

Acest profesor de drept roman i ministru al Justiiei n Gemania a fost una dintre

personalitile care l-au influenat pe liberalul romn Mihail Koglniceanu, care i-a fost student la universitatea din Berlin n perioadal 837-183 9 2 n romanul su Demonii (1871-1872) el denuna idealurile socialitilor ca fiind corupte de mijloacele lor teroriste. Romanul su Fraii Karamazav (1880) opune occidentului raionalist misticismul profund uman al Rusiei.

Prinii Fondatori ai Americii au adoptat o Constituie conservatoare ca reacie critic la adresa societii de mas i mpotriva retoricii democratic-utopiste a primei Declaraii de Independen 1 Criticile conservatoare la adresa societ ii de mas susin c masele trebuie s fie nv ate autocontrolul i s accepte c este mai bine s ncredineze guvernarea unor elite. Totui Constituia a fost de un conservatorism burkean, nu reacionar. Astfel ea apra nu numai obiectivele liberale ci i pe cele mai conservatoare, inclusiv drepturile aristocraiei ereditare.2 Singurul partid conservator consistent n SUA a fost Partidul Conservator al lui John Adams i Alexander Hamilton. Hamilton a fost poate un prea aventuros comerciant pentru a putea fi socotit ca un conservator dup cum este greu de clasificat n orice alta grupa de principii, dar Adam va rmne cel mai important echivalent al lui Burke pentru Lumea Nou.3 Partidele moderne din SUA., fiind mai degrab, aliane pragmatice sub patronajul geografic al unui grup, dect subiecte de doctrin, nu pot fi clasificate n mod realist ca -isme. Este mai realist s c ut m conservatorismul n indirecta difuziune -dincolo de liniile politice de partid- n principiile restrictive ale Constituiei.

3. Doctrinele conservatoare Doctrinele politice conservatoare, sunt mai degrab expresii ale unei atitudini filosofico-politice, dect mari construcii raionalizate are de tipul proiectelor liberale. De aceea minimalul unei doctrine conservatoare va fi ntotdeauna atitudinea sa fa de schimbarea sociala i fata de intervenia politicului n aceasta schimbare. Doctrinele politice sunt, mai ales, construcii raionale (desigur fundamentate cu ajutorul unui ideal, dar acest ideal este raional, figurat i ntemeiat discursiv pe argumente). Caracteristicile acestei atitudini, ntr-una din variantele ei exemplare este conservatorismului evoluionist democratic britanic, a lui Michael Oakeshott.4 Caracterizata drept quietist de ctre analiti, deci ncreztoare i neangajat n angoasele vieii politice contemporane, ea este semnificativ ca reper de gndire i atitudine pragmatic . Ce nseamn deci a fi conservator? -a fi nclinat sa te bucuri de ceea ce ai, n loc s doreti i s caui altceva, nesigur, iluzoriu; s te bucuri de prezent. Este aici o atitudine sub sloganul: ,JStay with me because I am attaced to you" (Stai cu mine, pentru c eu sunt ataat de tine) -a prefera, ntr-o logic hedonist , ceea ce i este familiar, fa de ceea ce i este necunoscut, a prefera faptul concret misterului", prezentul i actualitatea n detrimentul posibilului, bucuria prezent, fericirii viitoare -a prefera s menii, sa cultivi, s te bucuri de ceea ce este n loc s dezvoli, s acumulezi -schimbarea nseamn alteraii pe care trebuie sa le suportam, inovaii pe care trebuie s le proiectm i sa le executam -schimbrile profitabile sunt schimbrile mici i lenteconceput de Thomas Jefferson, grevat de marile sale abstracii despre via, libertate i urmrirea fericirii L De asemenea i ideile lui Hamilton despre un preedinte pe via, cu drept absolut de veto. 3 Dup dispari ia partidului conservator la nceputul anilor 1800 au ap rut dou forme de conservatorism politic reciproc ostile: cea urban din Noua Anglie (a Branminilor) i cea din sud a proprietarilor funciari semifeudali. Cea din urm a fost aprat n lucrarea lui Calhoun, un Maistre al Americii, A Discution on Government and Discourse on the1

Constitution and Government of the United States. Acest conservatorism extrem mai este i astzi foarte influent n sudul SUA. El este strin de conservatorismul din Noua Anglie. Eseul lui Michael Oakeshott, On being Conservative, [A fi conservator], aprea pentru prima data n anul 1962, ca un fel de curs universitar cu titlul, Raionalism n Politics and other essays. Dei el este expresia optimismului momentului 60 , moment de boom" economic, care ndrept ea sperana de bunstare general.4

o

-conservatorul are convingerea c nu orice schimbare aduce o mbuntire; el mai degrab suport schimbarea dect aspir la ea. Astfel schimbarea total va fi ntotdeauna mult mai ampl dect am proiectat-o. Vor fi pierderi i ctiguri, iar ctigurile nu vor fi distribuite n mod egal ntre oameni. n concluzie nclinaia conservatorului va fi sa considere c inovaia implic pierderi i ctiguri. Cu cat schimbarea va fi mai radical , cu att pierderile vor fi mai nsemnate. Conservatorismul susine c am fi mult mai nelepi s preuim o societate stabil i panic, dect s riscm s o pierdem n cutarea efemer a perfeciunii."1 ntr-un plan mai profund, la fel cu orice doctrin, conservatorismul are motivaii de natur filosofico-antropologic bine definite. Ca filosofie politic conservatorismul, poate fi neles n orizontul a Trei Pledoarii2 de factur conservatoare: Pledoaria pentru tradiie, Pledoaria pentru libertate, Pledoaria pentru evoluie organic". Dac pot fi gsite puncte comune cu liberalismul (ex. idealul politicii limitate, restrngerea atribu iilor interven ioniste ale sistemului) conservatorismul se caracterizeaz totui prin respingerea utilitarismului i a credinei n progres, elemente care animau liberalismul sec. XIX. Mai mult dect att conservatorismul are drept premise anumite idei privind natura uman: omul este mai nclinat spre lene dect spre hrnicie. Conservatorismul pare s fie, n acest sens, o atitudine tipic englezeasc. Franuzescul ,pas de risque, pas de plaisir" pare s fie n acest sens, pentru englezi, doar un entuziasm adolescentin, infantil. S-a pus n joc argumentul conform cruia cele mai multe activiti umane se bazeaz pe nclinaia de a fi conservator. Spiritul conservator nu poate fi identificat n manier mecanicist cu politica conservatoare sau cu poziiile economice conservatoare. Exist intre ele apropieri, nu identiti. Fa de problema (filosofic a) naturii umane, conservatorii se situeaz fie direct fie implicit, pe poziia cretin care invoc pcatul originar. Natura uman este ireversibil marcat de pcat, ...cei mai muli conservatori au considerat c, ntr-un anumit fel, fie din motive teologice, fie din motive psihologice, fiinele umane sunt marcate de pcatul originar.'" Conservatorii cred ca omul nu s-a nscut nici liber nici bun, ci dimpotriv, este destinat anarhiei, rului i subminrii reciproce. Teoreticienii conservatorii se opun filosofului francez, Jean Jacques Rousseau, care susine c omul triete pretutindeni n lanuri, lanuri care altereaz starea (buntatea) sa natural. Pentru conservatori aceste lanuri (restriciile societii tradiionale mpotriva manifestrii libere a egoului), aeaz omul n cadrele durabile verificate istoric. Fr acestea nu ar fi posibil nici comportamentul moral i nici folosirea responsabil a liberti i. Cele doua caracteristici majore ale spiritului conservator rmn: -nencrederea n om, fiin structural imperfect -nencrederea n progres (n formula sa revolut totdeauna uneori i n cea reformist ), nencrederea n ceea ce nu s-a experimentat nc. __ _ n literatura conservatoare romneasc C. R dulescu Motru considera c ...o concep ie conservatoare se poate totui reconstitui...n aceast concepie intr urmtoarele elemente pe care le gsim indicate n mai toate manifestrile partidelor conservatoare europene: 1.Credina c viitorul unui popor este continuarea trecutului su, i, prin urmare, c experiena trecutului trebuie s fie baza politicii sale prezente. (...) 2.Concep ia conservatoare cuprinde recunoaterea unor principii morale i politice ca

obligatorii, chiar dac majoritatea cetenilor dintr-un moment dat ar avea interese contra lor. (...) principiile recunoscute de toate partidele conservatoare sunt acelea care fundamenteaz familia, proprietatea i autoritatea statului pe practica moralei cretine. n mod accidental se adaug la aceste principii, i principiul monarhiei ereditare. (...)

'Ball, Terence, Ideologii politice i idealul democratic, Ed. Polirom, Iai, 1996, p. 101 Iliescu, Adrian, Paul, Conservatorismul Anglo Saxon, Ed ALL, Bucureti, 1994 3 Ball, Terence, i Daggert, Ideologii politice i idealul democratic, Ed. Polirom, Iai, 1996, p. 1002

3. Conservatorii nu sunt contra progresului, ci contra falsificrii acestui progres prin concepii mistice. Ceea ce ei vor, este progresul real. i progresul real, dup ei, nu poate merge dect alturi cu ridicarea sufleteasc. (...) 4. Concepia conservatoare este antirevoluionar, cnd revoluia este neleas ca rsturnare a ordinii sociale experimentate pentru a face loc unei ordini sociale pl nuit dup o ideologie neexperimentat. Dar cnd revoluia este neleas ca o lupt de rsturnare a dezordinii pentru a se reveni la ordine, atunci concepia conservatoare nu este din principiu antirevoluionar. (...) Are i concep ia conservatoare spiritul s u revolu ionar. El nu se vede, fiindc focul lui nu distruge casele i bunurile de pe pmnt, ci cur n tain sufleteasc deprinderile i pornirile oamenilor."1 Intuiia fin a formelor politico-filosofice de care d dovad Motru ne va aprea remarcabil dac inem seama de faptul c aceste considera ii au o vechime respectabil de aproape 80 de ani. Scepticismul fa de progres a permis unor teoreticieni s interpreteze conservatorismul n cadre ne-politice ca fiind o anti-ideologie.2 Asemenea cadre pot fi religioase sau culturale. Muli englezi, dar i o minoritate francez , consider conservatorismul o mentalitate i mai puin o ideologie propriu-zis. Cnd conservatorismul devine ideologie, adic stare mental contient de sine, logic structurat, atunci ea se aseamn mai degrab cu raionalismul liberal dect cu ceva ce i se opune. Aceasta nelegere are o lunga tradi ie istoric/ Nscute n secolele marcate de adnci preocupri filosofice, cele dou curente de gndire asupra politicului, vor fi mai clar separabile prin bazele, prin principiile filosofice pe care le asum. Conservatorismul a fost numit i filosofia politic a imperfeciunii deoarece pleac de la convingerea fundamental c fiinele umane sunt i vor fi ntotdeauna slabe. Astfel fiinele umane nu sunt numai imperfecte din punct de vedere intelectual, dar sunt imperfecte din punct de vedere moral. nclinaia de a fi conservator este mai util dect cea de a fi reformist chiar i n domeniul practicilor uzuale, de la practicile politice la cele mai domestice. -acceptarea situaiei actuale a oamenilor aa cum sunt ei , cu vocaia de a face propriile alegeri i de a gsi o satisfacie n aceasta; -guvernarea nu nseamn a porni de la o viziune diferit sau mai buna a lumii, ci de la observarea a ceea ce este, i de la gestionarea acestei situaii; regulile guvernrii, legile, sunt de extras din starea de fapt a lumii istorice n care trim i nu n religie sau filosofie Guvernarea nu nseamn s trezeti patimi, ci sa le temperezi. O asemenea guvernare are motive lumeti, pragmatice, nu religioase sau morale. -guvern mntul este ca un arbitru; trebuie s conduc dup reguli, nu trebuie s fragmenteze, ci trebuie s asigure fluena jocului -a nu fi mpotriva progresului, ci a fi pentru un progres msurat, asimilabil; -conservatorismul n politic nu este n contradicie cu radicalismul n orice alt domeniu; -a avea o anume btrnee". Nu pentru c tinerii ar avea anumite vicii, ci pentru c cei btrni au anumite virtui. Cnd suntem tineri, nu suntem dispui s facem anumite concesii lumii, nu ne putem nfrna propriile convingeri i dorine, nu putem ...distinge ntre greeal i pcat..." 4

-urgena este criteriul prim de importan 5 Lumea este alctuit din lucruri solide, fiecare cu propriul centru de echilibru, cu propriul pre,... n care ceea ce am cheltuit o dat nu mai putem avea, nu mai putem cheltui pe altceva (...) este o lume n care trim cu alii, care nu sunt nite simple proiectri ale propriilor noastre emoii.

*Doctrinele Partidelor politice Ed. Garamond, Bucureti, f.a., pp. 77-84 Kramink, L, i Watkins, Fr., The Age ofldeology, ed. a II-a Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hali, 1979, p. 27 3 Poziia lui Burke i-a influenat, aa cum se tie, nu numai pe conservatori, ci i pe liberali. De aceea nu vom avea ntotdeauna o distincie precis ntre aciunile politice ale liberalilor i conservatorilor. 4 Oakeshott, M., idem pag. 194 5 Oakeshott, M., idem pag. 1941 2

Din perspectiv britanic, n timp ce liberalii, (raionaliti clasici) articuleaz contient proiecte, mentalitatea conservatoare ncarneaz n mod concret i incontient, tradiii. Deoarece atitudinea conservatoare, mai degrab ncarneaz dect argumenteaz, cele mai semnificative contribuii ale sale nu sunt identificabile n lucrri teoretice de valoarea celor proprii radicalismului i liberalismului. Viziunile tipic conservatoare au privit societatea ca un organism i au condamnat ca planuri de raionalizare integral " ncercrile progresitilor de planificare a schimb rilor sociale. Raiunile pur teoretice nu au cum s primeze n faa vieii. De aceea este de preferat s se atepte ca lucrurile sa evolueze natural prin maturizarea tradiiei. Ei considerau societatea liberal ca fiind excesiv atomizat, nelegnd prin aceasta c indivizii apar n snul comunit ilor ca elemente asociate n mod mecanic. Societatea poate s se constituie ca unitate doar prin fora unificatoare a religiei, prin coparticipaie la aceleai idealuri. Chiar dac am apela la clarificri mai nuanate dect cele pe care le-am avut n vedere pn aici va trebui s accept oricum, alturi de C. Rdulescu Motru: Concepia conservatoare, ca toate concepiile politice nu are o definiie constant n gndirea teoreticienilor. In gndirea oamenilor de aciune nc i mai puin. n gndirea adversarilor ea ajunge chiar s se confunde cu toate extravaganele."1 4. Formele conservatorismului Doctrinele politice conservatoare, ca orice alt tip de doctrine politice se caracterizeaz printr-o unitate relativ. Exist mai multe conservatorisme n funcie de colocarea lor istoric. Din punct de vedere istoric cea mai importanta distincie este ntre: I) -Conservatorismul clasic - anti-revoluionar i anti-liberal din secolul al XlX-lea II) -Neoconservatorismul contemporan n snul conservatorismului clasic se pot distinge mai multe formule doctrinare potrivit epocii n care s-au manifestat: CONSERVATORISMELE SECOLULUI AL XlX-lea: Conservatorismul lui Burke, Conservatorismul anti-raionalist al lui Coleridge i Wordworth, Conserv atorismul francez (de Maistre) Conservatorismul austriac al lui Metternich, Conservatorismul arist i dostoievskian, conservatorismul american, etc. CONSER VA TORISMELE SECOL ULUI XX n orizontul neo-conservatorismului exist diferene ntre neoconservatorismul american i cel european. Neoconservatorismul american este astzi vechiul liberalism, pentru c liberalismul american a alunecat spre stnga, fiind ceea ce se cheam n Europa social-democraie, sau chiar socialism a lafrancais". Conservatorismul tradiional susinea c ordinea aristocratico-monarhic tradiional bazat pe proprietatea privat i pe inegalitate este natural. Ea trebuie pstrat i aprat printr-o rezisten activ. Conservatorii au fost de obicei suspicioi cu privire la ncercrile de a ajunge la o mai mare democraie sau egalitate, deoarece ei au considerat c aceasta va nivela societatea." 2Aceast nivelare ar atrage dup sine: - stagnarea economic i social

^Doctrinele Partidelor politice Ed. Garamond, Bucureti, f.a., p. 70

Ball, Terence & Dagger, Richard, Ideologii politice i idealul democratic, Ediia a Ii-a, trad. rom. Marchi Monica, Careja Romana, Ed. Polirom, Iai, 2000, p 1142

-este nociv din punct de vedere cultural (n licee i universit i se renun la studiul filosofiei i literaturii pentru publicitate" i studii de marketing. Acestea nu caut adevrul, ci numai creterea vnzrilor) -tergerea a diversitii i varietii sociale, (conservatorii apr cartierul, oraul i regiunea ca nuclee ale diversit ii locale. Ei afirm c este mai s n tos ca n cadrul unei anumite societi s existe diverse comuniti.) Forma naturala de guvernmnt este monarhia, eventual monarhia constituional. Instituiile politice sntoase sunt instituiile bazate pe o lung tradiie istoric, validat de aceasta. Ele sunt expresii ale unei legi naturale. Schimbarea lor sau, mai ru, desfiinarea lor este un fel brutalizare" a istoriei. Statul este prevalent n raport cu individul. Individul este destinat meninerii statului i nu statul fericirii individului. Omul pentru stat, nu statul pentru individ. Fa de stat prevaleaz Dumnezeu i uneori, reprezentanii ei, clerul, Biserica. Filosofia politic a acestor principii ale practicii politice a fost structurat, cum am mai artat de ctre Burke. El a fcut mai mult dect orice alt gnditor pentru rsturnarea mentalitii raionaliste de analiz critic a trecutului i pentru fundamentarea unei mentaliti de respect i reveren fa de trecut i de tradiie. 5. Conservatorismul n sec. XX Conservatorismul din secolul al XEX-lea i al XX-lea (adic din perioada de la Iluminismul secolului al XVIII-lea ncoace) a fost sub anumite aspecte antiteza conservatorismului aa cum l nelegem noi acstzi, att ca filosofie politic ct i ca program politic identificabil cu interesele conservatoare. Conservatorismul contient articulat al lui Burke a ap rut ca reac ie fa de Revoluia Francez. La fel politica anti-liberal i anti-revoluionar din Europa lui Metternich (1809-1848) a fost o reacie de nemulumire la cererile de reforme i constituii liberale. O analiz a rolului conservatorismului n politica contemporan nu se poate mrgini la o list a programelor partidelor politice identificabile cu cauza conservatoare pentru c acesta i face sim it influen a n formule socialadministrative i mai rar n mod direct prin platformele partidelor politice. Influen a conservatoare opereaz n manier indirect n afara c ilor parlamentare. Omul este, incontestabil un inovator prin vocaie dar, n structura sa subzist indiscutabil ceea ce este n mod natural i instinctiv conservator: elemente precum frica i tendina de a evita adesea schimbarea de a aciona conform unui habitus. Dac acestea sunt trsturi ale individului, ele pot gsi expresii colective, de exemplu n opozi ia la schimb rile socialpolitice. Tendina preferinelor valorice tradiionale de a-i gsi expresia n formule culturale i n instituii constituie o influen conservatoare profund n via , dincolo de orice articulaie explicit a vreunei formule politice. Existena unei astfel de preeminene culturale asupra inovaiei politice constituie n toate societile fundamentul nclinaiilor conservatoare.1 Conservatorismul contemporan este ast zi, aa cum observ Ball&Dagger, o cas divizat". Totui putem identifica, n ceea ce astzi trece drept conservatorism, patru curente de gndire distincte."2 /. conservatorismul tradiional 2.conservatorismul individualist (alpieei libere) 3.neoconservatorismul 4.Dreapta Religioas

Implicaiile acesteia au fost exprimate aforistic, de un comentator englez ,astfel: De obicei, pentru practica politic, este suficient, ca politicienii conservatori, s nu spun nimic, ci doar s stea i s gndeasc, sau chiar numai s stea." Totui, numai ineria, a fost de prea puine ori suficient pentru a proteja valorile conservatoare ntr-o epoc dominat de dogme raionaliste sau de schimbri sociale legate de continua dezvoltare tehnologic. 2 Ball, Terence & Dagger, Richard, Ideologii politice i idealul democratic, Ediia a Ii-a, trad. rom. Marchi Momea, Careja Romana, Ed. Polirom, Iai, 2000, p. 1171

1. Conservatorismul tradiional pleac de la constatarea c societatea este alctuit din oameni angajai n diferite relaii sociale interdependente i reciproce, iar nu din indivizi atomizai. Conservatorii tradiionali spun c proprietatea privat este esen ial pentru stabilitatea social. Politica nu este dect o form de participare la aranjamentele societii n care trim, (cf Oakeshott, M.,) ' ^ 2.Conservatorismul individualist (al pieei libere) apreciaz c societatea este o p imens cu concuren acerb i nu o estur delicat", (v. Burke) Libertatea nseamn n^mod esenial, libertatea indivizilor (clii i care au rzbit prin eforturi proprii) de a concura unul cu cellalt n spaiul pieei libere. (Reprezentani: fostul senator SUA Barry Goldwater, Reagan, M. Thatcher). n perspectiva acestora cele mai multe probleme apar din prea mult guvernmnt, ceea ce nseamn de obicei prea mult amestec din partea guvernmntului n activitile pieei libere. Soluia este la fel de simpl: Scpai-ne de guvern!"1 Este limpede n aceste condiii c apar tensiuni ntre conservatorii clasici pe care Thatcher i numea wets- plngcioi de la wet hanky- cu batistele ude) i cei ai pieei libere. 3. Neoconservatorismul ocup o pozi ie intermediar ntre conservatorii tradi ionali i cei individualiti. Baza neoconservatorismului este reprezentat de ideile unor oameni de tiin i figuri publice proeminente (sociologii Daniel Bell i Nathan Glazer, politologul Jeanne Kirkpatrik-ambasador pe lng ONU din timpul administraiei Reagan, sociologul Daniel Patrik Moynihan -senator american de New York) Neoconservatorii sunt adesea descrii ca liberali dezamgii ai bunstrii."2 Ei observ c n politic, la fel ca n economie, exist tendina de a se tri pe baza unor linii de credit, (politici financiare soft3 i nu hard, adic de a contracta mprumuturi n vederea ndeplinirii unor promisiuni extravagante fcute electoratului) Datoriile publice cresc fr limite, deficitele bugetare nu mai pot fi acoperite, iar cetenii devin incapabili de a-i stpni poftele i preten iile. Aceste fenomene trebuie s nu fie permise. In problemele interne aadar, neoconservatorii tind s fie liberali sceptici. Ei sprijin, de exemplu programele de asisten social pltite de guvern, ns insist asupra faptului c aceste programe ar trebui s i ajute pe oameni s devin independeni, nicidecum s i fac tot mai dependeni de guvern." 4 n ceea ce pnvete politica extern, neoconservatorismul a adoptat o linie dur , anticomunist. De remarcat ar fi interesul marcat al lor pentru implicaiile politice ale problemelor culturale (artistice, literare, educaionale). Politica i cultura reprezint n viziunea lor, fee ale aceleiai monede. Schimbrile cultural-mentalitare preced i anun schimbrile politice. (n acest sens, spunea cndva Platon, c poeii ar trebui alungai din cetate...) 4Dreapta religioas. Se origineaz n campaniile purtate de civa pastori protestani (imediat dup Al doilea rzboi mondial) mpotriva pericolelor comunismului ateist, fr Dumnezeu". n anii '70 aceste campanii s-au transformat ntr-o micare mai ampl cunoscut ca Dreapta Religioas. (Lideri Dreptei religioase au fost adesea pastori ai bisericilor evanghelice. 5) Acesta micare este promotoarea unei ntoarceri la moralitate att la nivelul societ ii ct i a administra iei guvernamentale. Moralitatea este neleas n termenii codului moral al fundamentalismului cretin. (Biblia trebuie citit literal, nu simbolic. Propune interzicerea total a avortului, introducerea rugciunii n coli, etc.) Orientarea conservatoare este mai uor de urmrit n contextul politic n care s-a dezvoltat. Istoricii sunt, n genere, de p rere c exist n secolul XX patru mari partide politice care s i

Ball & Dagger, op. cit, p. 119 Ball & Dagger, op. cit, p. 119 3 cf. W. Ropke n lucrarea sa Human Economy, 1958 4 Ball & Dagger, op. cit, p. 119 3 ex. Jerry Falwell, Pat Robertson i Jimmy Swaggart1 2

merite acest nume: Partidul Conservator din Anglia; Partidul Cretin Democrat din Italia, cel din Germania i Liberal Democraii din Japonia. n Anglia, succesorul lui Disraeli, Lordul Salisbury, a fost prim ministru ncepnd cu 1885 (din 1886-1892 i din 1895-1902) Arthur Balfour 1-a urmat pe acesta din 19021905. n Marea Britanie de la Disraeli ncoace conservatorii au oscilat ntre a accepta cu resemnare pasiv sau mai activ schimbrile introduse de liberali sau de ctre laburiti, n spiritul celui mai profund conservatorism pozitiv. Individul era ncurajat s-i promoveze propriile interese fr a pretinde un amestec al statului. Conservatorismul pozitiv a cunoscut primele formule la Disraeli 1. El combina intenia de a uura condiiile grele de via ale clasei muncitoare cu credina n valori tradiionale, cum ar fi, de exemplu, monarhia, biserica i structura de clas. Aceste elemente: -mbunt irea condiiilor de via prin stimularea iniiativei individuale i prin temperarea abuzurilor" reformiste -aprarea valorilor i instituiilor tradiionale -nevoia unei politici externe active au devenit marile teme ale conservatorismului britanic n secolul al XX-lea. Termenul de neoconservatorism apare la Michael Harrington, (liberal american). El este eticheta unui curent de gndire politic, care ar instaura, n America ultimilor 50 de ani un conservatorism inteligent2, n locul conservatorismului primitiv, filistin i rasist cu care s-a obinuit deja istoria. Conservatorii mai noi au elaborat, pe baza valorii personalitilor i atitudinilor teze cu privire la rolul proprietii ca expresie a individualitii i la locul central al familiei n asigurarea unui climat stabil n care s se poat dezvolta individul. Conservatorismul n Europa Occidental Partidul Conservator Britanic avea o pronunat vocaie internaionalist (exprimat de sir Winston Churchill, care n 1940, cerea crearea unei Uniuni Franco-Britanice i, n 1946 a Uniunii Europene. Conceput iniial ca un mijloc prin care economiile rilor europene s poat s fie integrate (astfel nct rzboiul ntre ele s devin imposibil) Uniunea a devenit un mijloc de lupt a Europei Occidentale mpotriva amenin rii tot mai acute a Comunismului. mpreun cu NATO aceasta i-a asumat rolul de bastion al democraiei parlamentare i al capitalismului. Ct privete partidele politice, conservatorismul n Europa este, n general, reprezentat (n anumite ri) de dou sau mai multe partide, aezate fa de centrul liberal spre dreapta moderat sau extrem. Trei tipuri de asemenea partide se pot identifica: agrarienii (n special n Scandinavia), CretinDemocraii i Partidele Conservatoare legate de interesele marilor industriai, uneori cu pronunat culoare naionalist. Aceste categorii sunt foarte relative (cu granie laxe) i nu sunt reciproc exclusive. Italia Dintre partidele de dreapta, tradiia cea mai durabil o are Cretin Democraia. Predecesorii partidelor contemporane de acest tip s-au constituit ca o for politic n a doua jumate a secolului al XlX-lea pentru a-i reprezenta pe susin torii bisericii i ai monarhiei mpotriva elementelor liberale. Interesele acestei fore vor fi aprate tot de Democraia Cretin. Interesele clericale sunt puternice n Democraia Cretin din Italia Ele au dominat guvernele constituite pn n 1945. Prin acest partid, Catolicismul a reuit s promoveze impuneri politice n chestiuni precum divorul i contracepia. Cu privire la alte probleme sociale partidul n-a prezentat explicit i sistematic o politic coerent, mai ales, pentru c acesta a fost adesea o alian (artificial i deci temporar) ntre diferite grupuri de interese.Politica extern a lui Disraeli, promova ideea ca Marea Britanie trebuie sa ac ioneze constructiv

ca o putere moderatoare i mediatoare" pentru a-si menine interesele de imperiu. Conservatorismul se relev aici ca o for de direcionare a evenimentelor iar nu ca o frna n calea lor. 2 Reprezentanii si ar fi: Daniel Bell, Daniel Patrik Moyniham, Nathan Glazer, Aaron Wildavsky, Samuel Huntington, Roger Starr, Norbert Nisbet, Eduard Banfield etc.

n Germania, o ar mprit ntre catolici i protestani, biserica joac un rol minor n partidul conservator CDU (Christlich Demokratische Union). Dup 1950, ca urmare a dezbaterii cu privire la problemele economice i sociale, s-a promovat aprarea liberei iniiative n economie asociat cu un puternic consens n problema creterii securitii sociale i alte prevederi ale statului bunstrii. Toate aceste teme circumscriu valorile majore ale politicii acestui partid. Climatul politic conservator din Germania de la nceputul relansrii economice trebuie s fie judecat n relaie direct cu faptul c , de la nceputul anilor 1950, principalul partid de opozi ie, SDP (Sozialdemokratische Portei Deutschlands) a eliminat treptat ideile socialiste din programele sale.1 Frana ofer o excepie de la pattern-ul general al conservatorismului moderat. Cea mai apropiat for de tip conservator este aici dreapta catolic din Mouvement Republicam Populaire2 n schimb o proporie nsemnat de conservatori francezi au susinut grupurile gaulliste (cum ar fi, spre exemplu) Union Pour la Defense de la Republique.) Conservatorismul gaullist este caracterizat de o dominant naionalist. (Ideologia acestuia cuprinde teze privitoare la rolul conductor al Franei n Uniunea European ) Numrul grupurilor cons ervatoare, lipsa lor de stabilitate ngreuneaz orice tentativ de clasificare a lor. Totui, dup al doilea Rzboi Mondial i n Frana, ca i n Germania i Italia, ideologia politic dominant a fost conservatorismul. (n diverse formule) Conservatorismul a fost n Europa politica dominanta n cele mai multe state, dei s-a exprimat prin conducerea unor partide foarte diferite. Aceste partide au reprezentat valorile burgheziei tradiionale i opoziia la orice intervenie (dispensabil) a statului n eco nomie. (n special la orice ncercare de redistribuire a veniturilor n societate.) Conservatorismele se prezint fr ideologii i adesea chiar fr filosofii politice articulate, dar aceasta nu afecteaz decisiv influenta lor n epoc. Mentalitatea conservatoare, de asigurare a continuitii i stabilitii, apare mai important dect orice teoretizri conservatoare. Conservatorismul n Japonia ntreptrunderea dintre conservatorism ca structur subiacent legat de factori de ordin psihologic i conservatorism n calitatea sa de credo politic este ilustrat de situaia din Japonia. ncepnd din a doua jumtate a secolului al XlX-lea Japonia s-a deschis (cultural i politic) fiind constant supus influenei Occidentului. Schimbrile politice care au avut loc de la 1868 (de la Restauraia Meiji) au fost majore.3 n ciuda inovaiilor instituionale i a dislocrilor feudalismului consecvente unei rapidei industrializri, cei mai importani factori ai schimbrii i dezvoltrii s-au dovedit a fi mentalit ile i atitudinile tradi ionale. Exceptnd perioada conducerii de ctre militariti (1930-1940) Japonia a fost condus de conservatori, de la nceputul constituirii partidelor politice, adic de pe la 1880. Partidele politice conservatoare 4 au fost dominate mai mult de personaliti dect de ideologii. Loialitile personale fa de lideri au determinat alegerea n Diet, mai degrab dect anumite decizii politice. Conservatorismul n S.U.A. n Statele Unite nu exist partide tradi ional conservatoare sau liberal (cu ideologii definite), ci doar dou mari orientri politice.5 Att coaliiile Republicane, ctLa Congresul de la Bad Godsberg (1959) motivului profitului a reprezentat tema favorit, ceea ce este deja foarte departe de tematica tradiional a socialismului.. 2 La sfritul anilor 1960 aceasta era mai mult un club politic dect un partid propriu-zis. 3 S-au abolit instituiile feudale, s-a introdus, ntr-o formul metisat tradiional-istoric, guvernarea constituional (mpratul mikado, rmne dar cu rol oarecum decorativ). 4 Cel de-al doilea ca importan , s-a format n 1955 cu numele de Partid Liberal Democratic. Partidul Liberal Democrat este foarte strns legat de interesele anumitor grupuri de afaceri, iar politicile sale sunt n

primul rnd ghidate de obiectivul asigur rii unui mediu stabil n scopul dezvoltrii liberei ini iative. n aceast perspectiv , partidul funcioneaz ca un factor de stpnire a conflictelor din domeniul afacerilor. Politica fa de alte ri asiatice, de aprar e naional ca i cea de securitate intern este constant conservatoare. n limbaj jurnalistic termenul de conservator este utilizat pentru a desemna un segment din partidul republican legat de senatorul Bary Goldwater. De asemenea pentru a desemna politica iniiat de Ronald Reagan ales preedinte n 1980.

i cele Democrate includ grupuri de interese asimilabile, n diverse formule, conservatorismului. De exemplu rasitii ntre Democraii de sud i Partidul Conservator din New-York printre Republicani. Conservatorismul american modern a fost deosebit de influent pe trm literar i religios. 1 Influena conservatorilor n societile democratice contemporane, fie ca ei acioneaz n orizontul politic sau prin factori culturali, psihologici ori instituionali, este mult mai adnc dect influena ideologiilor progresist-revoluionare. Dar exist o lips de articulare ideologic i de sistematizare doctrinar n conservatorism pe care o acuz criticii acestuia. Exist, pe cale de consecine, o lips de consisten persuasiv, fapt care explic relativa srcie a teoretizrilor (dac se compar conservatorismul cu abundenta literatur a raionalismului liberal n politic). n concluzie neoconservatorismul contemporan implic:z 1.credina intr-o lege divin care guverneaz societatea i contiinele 2.preferina pentru sistemele politice tradiionale cu varietatea i imprecizia lor 3.o societate civilizat trebuie s fie divizat n ordine i clase sociale distincte 4.libertatea este indisolubil legata de proprietate 5.schimbarea i reforma nu nseamn invariabil progres. 6.legea nescris i aprarea drepturilor dobndite reprezint fundamentul societii. Adevratul conservator apr societatea ntreprinderii private i una din cauzele pentru care el preuiete aceast societate st n faptul c este unicul sistem realmente favorabil satisfacerii nevoilor economice din lumea de azi. Mai mult, conservatorul apr ntreprinderea privat ca scop n sine. Acest scop este o societate echitabil i liber, n care fiecare om are dreptul la proprietatea sa, la ceea ce el motenete de la printele su i la rspltirea aptitudinilor sale.'" Neoconservatorismul contemporan, fenomen n plina ascensiune n anii 90 ai secolului XX cunoate nuanri specifice n funcie de problematica favorit la care fac referire. 4 Indiferent ns de perspectiv trsturile clasice ale conservatorismul ne apar ca fiind: -anti-liberalism, pesimism istoric (nencredere n progres. C. Rdulescu-Motru scria: n gndirea Europei Apusene, concep ia conservatoare a avut s lupte mult vreme...cu concepia mistic a progresului."5) -tradiionalism; -respingerea oric rei revolu ii ca fiind periculoas prin supralicitarea drepturilor i anselor individului de a face orice i prin masificarea6 (nivelarea) structurilor i valorilor consacrate; -respingerea ideii egalit ii ntre oameni, n favoarea ideii inegalit ii naturale i necesitatea respectrii ordinii naturale" din societate care este o ordine ierarhic -respingerea oricrei liberti care se rupe de supunerea n faa a ceea ce este superior, care se rupe de moral i religie de sigurana proprietii private, de pace i de ordine.7A produs capodopere literare cum ar fi lucrrile lui Irving Babitt Democracy and Leadership (1924) sau crile lui William Faulkner (Pogoar-te Moise, Gambitul Calului, Nenfrnii) laureat al premiului Nobel. Figuri precum romancierul Herman Melville i teologul Reinhold Niebuhr, fr a se declara explicit de orientare conservatoare, au analizat critic consecinele progresului i ale tehnologizrii. Incontient conservator este i to nul retoricii ecologiste, care se ridic mpotriva a ceea ce H. Melville numea impietile progresului". n mod incontient aceti tineri conserv vechiul elitism de clas sublimat ntr-o nou doctrin elitist. 2dup Russel, A Kirk- de la Universitatea din Chicago -The Conservative Mind front Burke to Eliot 1968.1

Trsnea, Ovidiu, Doctrine politice ale capitalismului contemporan, Ed, Politic, Bucureti, 1977 p. 113 Liviu Zpran ne propune s accept existena a patru tipuri de conservatorism, (a) dup reacia lor la situaii locale i cel puin cinci conservatorisme, (b) dup axa major a proiectelor lor politice. A se vedea lucrarea citat Doctrine politice 5 cf. Doctrinele Partidelor politice, Ed. Garamond, Bucureti, f.a. p. 65, lucrarea este o reeditare a unui volum interbelic 1923 6 O lucrare remarcabil n acest sens este Revolta maselor Ortega y Gasset, n lb. romn trad. Coman Lupu, Ed. Humanitas, 1994 7 Libertatea va rmne identic cu acceptarea constrngerii morale i politice, cu disciplinarea pasiunilor individuale i colective3 4

-respingerea concepiei rousseau-iste a drepturilor omului; -respingerea ideii suveranitii poporului. Valorileprinceps ale conservatorismului sunt considerate a fi: -meninerea ordinii ierarhice sociale i politice existente, primatul societ ii asupra individului, autoritarism moderat. Aceasta nseamn c n planul practicii politice conservatorismul este antirevoluionar, promonarhist1, anti-popular, pro-reformist, nencreztor n drepturile i posibilitile raiunii umane de a crea proiecte sociale viabile. -reacia de respingere a proiectului Luminist; -ncrederea n religie ca factor structurant al comunitilor umane i a fiinei umane n genere -contestarea posibilit ilor ra iunii 2 umane de a n elege i reconstrui via a social dup un alt proiect dect cel tradiional, aceste ncercri fiind considerate ca perturbatoare ale puterii -semnalarea pericolelor individualismului modern -necesitatea respectrii unei puteri situate deasupra voinelor umane; -nevoia unei autoriti i a unei comuniti naionale puternice -concepia organicist a statului, ca stat autoritar, puternic Pornind de la acest neles al conservatorismului, Liviu Zpran distinge (pe lng cele doua forme de constituire n timp ale conservatorismului: Conservatorism i Neo-Conservatorism) patru structurri spaiale de baz, patru rdcini. Acestea sunt: A) cea englez , care poate fi considerat conservator-liberal , pentru c se leag de tradi iile filosofiei politice engleze (filosofie de factur liberal , i de practicile monarhiei britanicemonarhie constituional") B)cea francez, net anti-liberal i anti-modernizatoare (pro-catolic i proaristocratico-clerical) C)cea german legat de elitismul romantic i de promovarea spiritului imperialist i naionalist D) cea american , n care spiritul conservator se dezvolt n perioada interbelic i se afirm postbelic, prin integrarea valorilor liberale constitutive ale mentalitii americane, de aceea aceasta ar putea fi numit liberal-conservatoare, cu nelesul c sunt de conservat valorile liberale. n privin a conservatorismelor contemporane ne apar tot att de semnificative i conservatorismele caracterizate de nostalgii nobiliare din Europa Central i de Est n relaiile lor cu conservatorismele post-comuniste caracterizate de nostalgii de stnga, (staliniste, ceauiste sau doar socialistumanizate vezi socialismul cu fa uman ") 3 Aceast nou alian " vine s contrazic ideea clasic a incompatibilitii funciare dintre conservatorism i comunism. Aceast opoziie privete explicit trei aspecte: progresul, perfectibilitatea i planificarea. (Fundamentele celor dou doctrine par ireconciliabile, cel puin n problema felului n care e conceput natura uman: omul e structural imperfect, pentru conservatori, iar comunitii vd n om ceva perfectibil. Pentru comuniti nu omul e vinovat, ci condiiile sociale.) Cea mai semnificativ filosofie politic neoconservatoare, este considerat, de ctre Liviu Zpran, cea a Noii Drepte4 El remarca apariia acesteia ca fiind o viguroas reacie critic la aspectele de criz ale anilor '80, care nu-si mai gsesc soluii n marile sisteme ideologice..."1

La unii autori, conservatorismul este o pledoarie pentru monarhia absoluta de drept divin, pentru restituirea prerogativelor nobilimii, restabilirea clerului n toate funciile etc. " Vor fi teme i direcii de evaluare a vieii i poziiilor politice specifice doctrinei conservatoare toate proiectele teoretice de respingere ale valorilor modernitii. 3 Daca modelul de abordare integrator a! panslavismului i al conservatorismului nipon se regsete i n alte studii, n special americane i engleze, problema conservatorismului post-comunist nu este clasata politologic. 4 Principalii reprezentani ai Noii Drepte sunt Alain de Benoist, Louis Pauwels, Yvan Blot, Didier Maupas, Ph. Baccou, Pierre Vial. Ei au fost susinui i de Grupul de Studii i Cercetri asupra Civilizaiei Europene i Clubul Orologiului. Revistele n care au publicat sunt Elements, Le Figaro Magazin, Nouvelle Ecole. Ei i propun deschis, s elaboreze o doctrina de dreapta, conservatoare, antimarxist , antisocialist , rennoind tezele conservatorismului social, prin folosirea aporturilor geneticii, etologiei i istorie n politica conceput n sens elitist. Este o micare destul de eteroclit.1

Noua Dreapt este motenitoarea micrii spirituale a ceea ce s-a numit nouveaux philosophes. Noua Filosofie este micarea constituit prin 1975 de ctre dezamgiii lui mai 1968", de ctre fotii susintori ai idealurilor de stnga ex. Philipe Nemo. Andre Gluksmann, Bernard Henri Levy, Jean Mrie Benoist, Louis Pauwels. Ei sunt angajai n primul rnd n critica marxismului i apoi a ntregii linii de gndire care mitizeaz raionalitatea (de formul integral ). Una din marile mistificri pe care le-a produs raionalitatea de acest tip, este ncrederea n progresul umanitii. Micrile sociale nu au cauze de nsemntate general, ci doar satisfacerea unor dorine, eliber area individual de presiunea lor. O alta tem a noii filosofii, este antidemocratismul. J.M. Benoist vorbete despre incapacitatea democraiei de a face fa crizei actuale i de nevoia de a depi toate ideologiile generate de acel sistem de valori centrat pe mitul egalit ii anselor. Liberalismul i marxismul ar fi expresiile polare ale acestui sistem de ideologii. Ele se dovedesc n practica politic falimentare. Puterea este un atribut principial-etern al statului. n istorie ea rmne, ca esen , aceeai. Se schimb doar formele ei de manifestare i actorii care o interpreteaz . Nu exist dect o metamorfoz formal. Nu are sens s sperm c vreo revoluie va schimba esena unic a puterii. Aceast putere a mbrcat: -n capitalism forma: raportului stpn-stpnit (proprietar proletar) cu dreptul formal la opoziie i la individualitate. -n socialism ea a mbrcat o form totalitar (dictatura secretarului general), o putere absolut, n care nu mai este loc pentru nici o individualizare i pentru nici o form de opoziie. Fa de aceast Putere statul este o organizaie totalitar (megamaina), supra-istoric. Noua dreapt este o adevrat ofensiva ideologic i politic care propune soluii de dreapta la problemele societilor occidentale. Se critic evoluia social dinspre dreapta, ca masificare, ptrundere a claselor de jos ntre managerii societii. Baza filosofic a noii drepte i afl expresia sintetic n urmtoarele teze: 1.inegalitate natural dintre oameni nu poate fi trecut sub tcere (orice teorie politic care susine egalitatea ca valoare duce la egalitarism, la aplatizare. Este sursa a ptrunderii maselor n viata social i politic i principala surs de anihilare a personalitii indivizilor. Nu exist posibilitatea unei societ i n care relaiile sociale s fie egale. Rela iile sociale sunt ierarhice. Egalitarismul deschide drumul ctre totalitarism. El este periculos pentru istorie. Formulele n care a ap rut egalitarismul sunt: cretinismul, marxismul i americanismul" (ca stil de via bazat pe trguieli i pe motivaii mrunte, comune, -cf. Pawels) 2.societatea trebuie restructurat elitist. Numai aceasta restructurare ar putea opri criza societii contemporane care se manifest ca degradare a spiritului religios, ignorarea tradiiilor culturale, a identit ii naionale, ca masificare depreciere a statului i armatei, implozie demografic, indiferentism civic, violen , degradarea sistemului de nv mnt i pierderea rolului social al intelectualitii. Pentru restructurarea elitist, noua dreapt" crede c are argumente din sociologie, biologie, genetic 3.reaezarea valorilor pe baze conservatoare. Opozi ia fa de progres, mai

ales de progresul realizat prin revoluie (leag progresul de dezvoltrile culturale cumulative, transformate n valori sociale i n mentaliti). Trebuiesc respinse valorile culturale ale umanismului i promovat cultul omului n stare de aciune cu vitalitate, eroism i for, al aristocratului. 4. anti-democratismul. Decderea societ ii contemporane este datorat democraiei, (calificat drept demolatrie) mpotriva acesteia este necesar o revolu ie antidemocratic de dreapta. Teoria pornete de la critica neajunsurilor reale ale democra iei, de la critica statului dec zut de la autoritatea lui n rolul de simplu administrator al ctorva probleme economice i sociale, El i pierde treptat autoritatea i suveranitatea. Devine doar un centru unde se pot satisface diferiteAstfel a fost caracterizata drept resurecie a Vechii drepte", micare a orgolioilor", coal apropiat de integrismul israelian sau chiar ca i o noua cium brun". 1 Zpran, Liviu, op. cit., p. 275

revendicri. Membrii societii ignor deosebirea dintre drepturi i datorii i nu urmresc dect profitul propriu. Dac la conducerea statului particip mulimea se ajunge la uniformizare, la aplatizare, unidimensionalizare a calitilor indivizilor. Pawels propune revenirea la un regim monarhic electiv care s ngrdeasc aspiraia maselor la deinerea puterii. Elitismul politic naional se exprim ntr-un euro-monarhism" Se vorbete chiar despre un imperiu european care s contracareze tendinele reale de a stabili n Europa raporturi de egalitate i colaborare ntre parteneri egali. Considerarea unei orientri drept conservatoare este fcuta dup criteriul: respingerea democraiei ca valoare politic. Acestea sunt: Tradi ionalismul, Naionalismul, rnismul, Elitismul i Tehnocraia Dup Irving Kristol neoconservatorismul american contemporan este un curent: 1.- academic (de idei) datorat deziluziei provocate de liberalismul contemporan 2.- anti-romantic 3.- cu rdcini n filosofia politic clasic (Aristotel) i la Leo Strauss 4- cu un ataament rezervat fa de societatea burghez i etica ei. Acest entuziasm modest i distinge pe neoeonservatori de Vechea Dreapt i Noua Dreapt - care la rndul lor sunt suspicioase n privina sa 5.- care crede ca economia de pia predominant este condiia necesar (chiar daca nu suficient) a unei societi liberale i unei creteri economice 6- care apreciaz c nu exist stabilitate social i politic fr cretere economic 7.- care respect mecanismul economic al pieei (nu este aici vorba de libertarieni - adepii laissez-faire-ului, ci adepii statului asigurrilor sociale". 8.- consider familia i religia stlpi indispensabili ai unei societi decente Dup Kristol -majoritatea neoconservatorilor cred c ultima i cea mai buna sperana a omenirii n acest moment este un reviriment moral i intelectual.1 5. Viitorul conservatorismului. Conservatorismul post-comunist n Europa occidental viitorul conservatorismului nu pare deloc promi tor".2 Aa cum arta David Miller, reproul cel mai grav care se poate aduce liberal conservatorismului este nu de a fi greit, ci de a fi irelevant. Este irelevant pentru c nu ine cont de tendina general a societilor occidentale avansate spre o ordine social postindustrial... "J Aa cum am mai subliniat ceea mai complex situaie o prezint conservatorismul n rile post-comuniste. Aici atitudini total contradictorii, ireconciliabile alimenteaz poziii teoretice, ecouri de idei conservatoare. Astfel idealul politic i valorile de conservat sunt att valorile comuniste precum i anumite valori feudal-ecleziastice. Situaia devine i mai complicat cnd ceea ce este de conservat face trimitere la identitatea naional i se deconspir doar n prezena iniiailor. Termenul conservatorism sperie i provoac repulsii violente. Mergnd pe firul doctrinelor federaliste (de respect al identitii culturale i etnice a tuturor partenerilor) rmne important s tim n ce const identitatea noastr, ce anume avem noi de conservat. Pentru cultura civic democratic este simptomatic opinia conform creia a pstra valori autentice nu poate fi dect un fapt sntos, benefic social. n Romnia, unde subzist o vocaie a risipirii f r cenzur , o filosofie conservatoare i o politic a conserv rii ar fi probabil o component benefic a strategiilor de reconstrucie politic a sistemului. Sub semnul unei filosofii a respectului fa de tradiii se nate r spunderea moral post-convenional (rspunderea nrdcinat dincolo de canoanele morale, formaliste) n care valorile

Kristol, Irving, - Confesiunile unui neoconservator n Sfera Politicii 8/1993 p. 31 Miller, D., Enciclopedia Blackwell a gndirii politice, Ed. Humanitas, Bucureti, 2000, p. 134 3 Miller, D., op. cit, p. 1341 2

nsei sunt apreciate cu temeinicie. Riscurile livrrii i confiscrii identitilor noastre politice sub semnul metisajului provizoriu i al conjuncturilor poate fi evitat prin asumarea contient a acelui segment structural conservator al fiinei noastre sociale care ferete de excese. Poate ca valorile cheie ale conservatorismului clasic, sau ale celui liberal actual n-ar fi integral compatibile cu noua lume post-comunist. Totui principiile clasice ale gndirii conservatoare (destinarea ntru permanen , proiecte politice cu btaie lung i ntemeiere) pot oferi repere ac ionale ntr-un spa iu expus derelic iunii valorilor, aproxim rilor grave i lipsei de profesionalism. Fa de aceste propuneri cu privire la nelegerea conservatorismului i rdcinilor sale, se ridic problema celor dou conservatorisme, dezvoltate independent n spaiu, dar alimentatoare i ele ale evoluiilor (involuiilor ?) politice moderne i, mai ales, contemporane. Este vorba de panslavism, (conservatorismul imperialist rusesc) i respectiv, conservatorismul japonez (mpratul de azi provine din aceeai dinastie care domnit de 2500 de ani) n privina conservatorismelor contemporane ni se par tot att de semnificative i conservatorismele caracterizate de nostalgii nobiliare din Europa Centrala i de Est n relaiile lor cu conservatorismele post-comuniste caracterizate de nostalgii staliniste, ceauiste sau doar socialist-umanizate. ( a se vedea socialismul cu fa uman") Dac modelul de abordare integrator al panslavismului i al conservatorismului nipon se regsete i n alte studii, n special americane i engleze, problema conservatorismului post-comunist nu este clasata politologic. n mentalitatea noastr post-comunist, conservatorismul, ca termen, are o ncrctur contradictorie. Pe de o parte n spiritul educaiei i valorilor pe care le-am asimilat identificm automat conservatorismul cu ceea ce este retrograd. Este rezistena noastr la conservatorism. Pe de alt parte identificm valorile conservatorismului cu paradisul


Recommended