+ All Categories
Home > Documents > Conceptele de Creativitate

Conceptele de Creativitate

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: mihaela-vechiu
View: 47 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
30
1 Conceptele de creativitate şi creaŃie Creativitate în engleză –creativity, dispoziŃie spontană de a crea şi inventa, care există potenŃial în fiecare persoană (dicŃionar de psihologie). Problemele creativităŃii au fost puse frontal în 1950 de către J.P. Guilford în calitate de preşedinte al AsociaŃiei Psihologilor Americani. 1. Definii ale creativităŃii După St. Georgescu (1972), ”prin creativitate se poate înŃelege, fără a face mari concesii asociaŃionismului, acea aptitudine mintală de reorganizare, de rearanjare în mod original şi susceptibil de a conduce la o mai bună priză asupra realului, a câmpului cunoştinŃelor; o reorganizare, o rearanjare a ceea ce alcătuieşte zestrea mintală, cultura intelectuală a fiecărui individ, adică a fondului de semanteme, de atomi de semnificaŃie, de fragmente de idei de care dispune orice gândire” După Al. Roşca (1967) – „Creativitatea este înainte de toate un proces care duce la un anumit proces". Creativitatea reprezintă nivelul soperior al gândirii”, iar „Factorul psihologic principal al creativităŃii se pare că este flexibilitatea, prin care se înŃelege modificarea rapidă a mersului gândirii când situaŃia o cere, restructurarea uşoară a vechilor legături corticale în conformitate cu cerinŃele noii situaŃii, realizarea uşoară a transferului în rezolvarea problemelor”. Îşi are şi ea izvorul în fiinŃa umană privită ca întreg. N. Pârvu (1967) găsseşte că procesul de creaŃie nu depinde de o singură facultate sau aptitudine psihică, ci de creşterea generală a întregii vieŃi psihice. După Drevet, A. Moles (1971), după ipotezele cibernetice, actul creator poate fi considerat ca o serie de operaŃii intelectuale simple, a căror natură şi legi de succesiune trebuie determinate”. După Z. Pietrasinski (1971), esenŃa creativităŃii constă în „Reordonarea experienŃei anterioare şi în construirea unor noi modele din vechile elemente de cunoaştere”. Irving Taylor a pus în evidenŃă mai bine de o sută de definiŃii ale creativităŃii. În limba română termenul de creativitate se formează din termenul creativ, plus sufixul -itate şi înseamnă, într-o exprimare oarecare tautologică, însuşirea (calitatea, capacitatea, aptitudinea) unei persoane de a fi creativă, în sens de creatoare.
Transcript
  • 1

    Conceptele de creativitate i creaie

    Creativitate n englez creativity, dispoziie spontan de a crea i inventa, care exist

    potenial n fiecare persoan (dicionar de psihologie).

    Problemele creativitii au fost puse frontal n 1950 de ctre J.P. Guilford n calitate de

    preedinte al Asociaiei Psihologilor Americani.

    1. Definii ale creativitii

    Dup St. Georgescu (1972), prin creativitate se poate nelege, fr a face mari

    concesii asociaionismului, acea aptitudine mintal de reorganizare, de rearanjare n mod

    original i susceptibil de a conduce la o mai bun priz asupra realului, a cmpului

    cunotinelor; o reorganizare, o rearanjare a ceea ce alctuiete zestrea mintal, cultura

    intelectual a fiecrui individ, adic a fondului de semanteme, de atomi de semnificaie, de

    fragmente de idei de care dispune orice gndire

    Dup Al. Roca (1967) Creativitatea este nainte de toate un proces care duce la un

    anumit proces". Creativitatea reprezint nivelul soperior al gndirii, iar Factorul psihologic

    principal al creativitii se pare c este flexibilitatea, prin care se nelege modificarea rapid a

    mersului gndirii cnd situaia o cere, restructurarea uoar a vechilor legturi corticale n

    conformitate cu cerinele noii situaii, realizarea uoar a transferului n rezolvarea

    problemelor. i are i ea izvorul n fiina uman privit ca ntreg. N. Prvu (1967) gssete c

    procesul de creaie nu depinde de o singur facultate sau aptitudine psihic, ci de creterea

    general a ntregii viei psihice.

    Dup Drevet, A. Moles (1971), dup ipotezele cibernetice, actul creator poate fi

    considerat ca o serie de operaii intelectuale simple, a cror natur i legi de succesiune trebuie

    determinate.

    Dup Z. Pietrasinski (1971), esena creativitii const n Reordonarea experienei

    anterioare i n construirea unor noi modele din vechile elemente de cunoatere.

    Irving Taylor a pus n eviden mai bine de o sut de definiii ale creativitii.

    n limba romn termenul de creativitate se formeaz din termenul creativ, plus sufixul

    -itate i nseamn, ntr-o exprimare oarecare tautologic, nsuirea (calitatea, capacitatea,

    aptitudinea) unei persoane de a fi creativ, n sens de creatoare.

  • 2

    Se constat c aptitudinea (capacitatea) este raportat la activitate. Este normal s fie

    aa. Aptitudinile (alturi de temperament i caracter) sunt socotite elemente eseniale ale

    personalitii. Aptitudinea nu este o entitate n sine, ci o nsuire psihic care se constituie se

    manifest n i prin activitate. Aptitudinea este o esen ce se fenomenalizeaz n activitate, iar

    activitatea este nsui modul de a se constitui i de a fiina al aptitudinii. Dup cum se tie,

    aptitudinea se bazeaz i pe anumite elemente native (predispoziiile).

    Activitatea este modalitatea prin care predispoziiile trec din posibil n real, adic n

    aptitudini i tot activitatea este aceea prin care i n care aptitudinea (capacitatea) genereaz

    fenomenul de creativitate, un concept fundamental n raport cu aptitudinea.

    Creativitatea este o activitate mental, n sensul operaional, dat de J. Piaget, ca

    totalitatea de operaii mentale (intelectuale, afective i volitive), complexe, dinamice,

    cormpozabile i reversibile etc. Astfel, conceptul de creativitate poate fi raportat i redus fapt

    la un concept consistent, descris i definit riguros n psihologia genetic. Pornind de la aceste

    premise, creativitatea poate fi definit ca fiind capacitatea esenial i integral a persoanei,

    rezultat din activitatea conjugat a tuturor funciilor sale psihice (intelectuale, afective i

    volitive), contiente i incontiente, native i dobndite de ordin biologic, psihofiziologic i

    social, implicat n producerea ideilor noi, originale i valoroase.

    Conceptul de creativitate este foarte apropiat lingvistic i semantic de conconceptul de

    creaie. Conceptul de creativitate se refer la producerea de idei noi i originale (a se vedea

    definiia dat); conceptul de creaie vizeaz finalizarea ideii, transpunerea ei n oper artistic,

    tiinific, tehnic, n obiecte artistice, tiinifice, tehnice etc. De la creativitate la creaie

    adesea e un drum lung i anevoios.

    Marii creatori mrturisesc c nainte de a trece la creaia propriu-zis, la realizarea de

    fapt a operei, indiferent dac ea se va numi simfonie, poezie, teorie sau altfel, au plmdit mai

    nti aceast oper n minte, perioade mai mici sau mai mari de timp, au gndit profund i

    chinuitor asupra ei.

    Dup C.R. Motru - Creaia are un neles utilizabil pentru tiin numai cnd este

    luat ca o activitate condiionat de celelalte date ale existenei.

    I. Moraru nelege prin creaie activitatea de transpunere a ideii noi i originale n

    oper, finalizarea i concretizarea ideii, metamorfozarea ei procesual, complex i

    anevoioas, transpunere ce implic cunotine, pricepere, deprinderi, aptitudini, talent etc,

  • 3

    tehnici i procedee specifice fiecrui gen de creaie. Desigur, creaia poate s mai aib i alte

    sensuri i accepiuni, funcie de context. Conceptele de creativitate i creaie, aa cum au fost

    ele analizate de noi, vizeaz, n principal, cele trei domenii importante: tiina, tehnica si arta.

    n literatura consacrat creativitii mai folosesc i conceptele de inventivitate i invenie.

    Aceste concepte, utilizate preponderent n domeniul tehnicii sunt sinonime cu conceptele de

    creativitate i creaie, folosite cu predilecie n tiin i n art. Conceptul de inovaie, neles

    att ca activitate de producere a ideilor noi i originale, ct i de finalizare practic a lor, se

    subsumeaz conceptelor de creativitate i creaie i se nscrie n aceast arie-de activitate.

    Creativitatea cade preponderent n sfera de investigaie a psihologiei creativitii.

    Creaia formeaz obiectul de cercetare al tiinelor de profil.

    Printre factorii care sunt de natur s stimuleze creativitatea se numr i linitea.

    Creativitatea este tot un un gen de activitate ca i munca - o activitate mental. Prin

    (extrapolare, innd seama i de observaiile unor creatori, se poate considera c o anumit

    muzic e de natur s faciliteze creativitatea. Este de presupus c muzica uureaz zborul

    fanteziei: combinatorica sunetelor influeneaz combinatorica mental, punnd-o n situaia de

    a realiza mai multe i mai ample legturi asociative, ntre care poate s fie i soluia.

    Spiritul de concuren, adversitile, criza de timp etc. sunt uneori i la unele persoane

    factori stimulatori n creativitate.

    Printre factorii care contribuie la creativitatets dup I. Morau mai pot fi: experiena,

    jocurile distractive i rezolvarea enigmelor, pasiunile colaterale secundare, pescuitul,

    vntoarea, colecionarea timbrelor, lucrul manual, practicarea meteugurilor.

    De asemenea s gndeti cnd citeti (s-i pui ntrebri, s-i caui soluii n paralel cu

    autorul i diferite de ale lsui, s te ndoieti c soluia gsit de autor e singura posibil i cea

    mai bun etc). Scrisul creator, prin ncercarea de a elabora scheme, grafice, calcule etc. are o

    anumit influen stimulatorie.

    W.I. Beveridge printre factorii perturbatori ai creativitii enumr: grijile; oboseala

    intelectual i fizic, ntreruperile, munc prea constant asupra unei probleme, care poate s

    genereze anumite blocaje mentale, iritaiile, zgomotele, frmntrile personale i familiale,

    care diminueaz disponibilitile pentru creativitate i creaie.

    Totui marile personaliti creative se manifest oriunde, oricum, n orice condii

  • 4

    Elemente definitorii ale creativitii sunt:

    -originalitate manifestat prin capacitatea individualui de a adopta atitudini personale

    fr tendina de a copia sau reproduce modul de gndire al vreunei persoane;

    -flexibilitatea caracterizat n esen ca rapiditate a gndirii de a se adapta la situaii

    noi, neprevzute, cu scopul de a gsi soluii optime de rezolvare a problemelor din diverse

    domenii, inclusiv al cunoaterii artistice;

    -ingeniozitate (ingenuity) spriritul inventiv prin care se realizeaz rezolvarea

    problemelor cu elegan ntr-un mod abil i surprinztor;

    -senzitivitatea (sensitivity) capacitatea de a simi, de a fi sensibil. Profunzimea i aria

    sensibilitii depind de spiritul de observaie, care poate fi format i educat;

    -fluena proprietate a stilului, caracterizat prin cursivitate i flexibilitate n

    exprimare;

    -expresivitatea exprim culoarea, forma, mrimea, ritmul, simetria, asimetria i

    dinamica. Cu ct expresivitatea unei opere de art este mai mare, cu att place mai mult

    publicului;

    - productivitatea cuprinde numr mare de idei, soluii, produse mai mult sau mai

    puin materiale;

    -eficiena ia n calcul performanele ce se pot obine ca urmare a rezultatelor aciunii

    creatoare.

  • 5

    Funciile creativitii determin structura tridimensional a acesteia, reflectnd

    cerinele funcionale la nivel de produs, proces, personalitate.

    a) Funcia psihologic a creativitii determin modul de realizare a procesului creator

    angajnd toate resursele existente la nivelul sistemului psihic uman, cu unele accente evidente

    care vizeaz: inteligena n calitate de aptitudine general, care asigur premiza sesizrii,

    rezolvrii, inventrii de probleme i de situaii-problem; gndirea, n calitate de produs de

    cunoatere logic, proiectat multifazic, pe baza unitii informaional - operaionale

    realizabil n sens convergent, divergent; imaginaia - n calitate de proces de cunoatere

    logic, specializat n (re)producerea noului prin (re)combinarea informaiilor dobndite

    anterior, aptitudinile speciale, n calitate de vectori ai aciunii eficiente, reglatori n anumite

    domenii de activitate; atitudinile (afective, motivaionale, caracteriale), n calitate de vectori

    ai aciunii eficiente, autoreglatori n orice domeniu de activitate. Privite din perspectiva

    funcionalitii lor creative, toate elementele sistemului psihic uman pot evolua ca nsuiri

    generale ale personalitii creatoare implicate de-a lungul ntregului proces creator.

    b) Funcia social a creativitii determin modul de realizare a produsului creator

    stimulnd i dirijnd acele comportamente ale personalitii semnificative din perspectiva

    perfecionrii raportului cognitiv, afectiv, motivaional asumat fa de realitatea economic

    politic, cultural. Funcia social a creativitii urmrete i efectele optimizante ale acestuia.

    c) Funcia pedagogic a creativitii determin modul de comportare a personalitii

    creatoare, angajat n proiectarea unor aciuni educaionale-didactice realizabile n condiii de

    transformare continu a raporturilor subiect-obiect. Definiia conceptului de creativitate

    pedagogic presupune valorificarea deplin a componentelor structural-funcionale, analizate

    anterior, interpretabile i realizabile n sens prioritar formativ. Structura creativitii

    pedagogice evideniaz anumite caracteristici specifice, dezvoltate la nivelul: produsului

    creator, procesului creator, personalitii creatoare.

  • 6

    Elemente componente

    Memoria este numai aparent antagonic imaginaiei, dar ideile noi se sprijin totdeauna

    pe aciunile acumulate n prealabil.

    Factorii aptitudinali includ: aptitudinile speciale, nivelul gndirii i inteligenei.

    Factorii nonintelectuali pot fi explicai prin factori motivaionali, aptitudinali,

    temperamentali i caracteriali.

    Motivaia (mobilurile i stimulii) pot fi un imbold de dinamizare a creativitii.

    Factorii temperamentali i caracteriali au o influen deosebit n dezvoltarea

    creativitii. Predispoziiile i capacitile nu sunt suficiente pentru ca cineva s devin

    inventator sau creator de art. Pentru aceasta este nevoie s existe o motivaie, o dorin, o

    aspiraie creatoare. Adevraii creatori devin animai de sentimente trainice, chiar de veritabile

    pasiuni care le domin preocuprile, aspiraiile de fiecare zi. Succesele le cauzeaz emoii

    puternice intensificnd obsesiile lor creatoare. Pentru a crea se cere o voin ferm,

    perseveren, depunerea ndelungatelor eforturi.

    Bibliografie

    Adcock, C.J.; Martin, W.A. (1979) Flexibility and creativity. In: Journal of General

    Psychology, 8_5_, p. I, , p. 71-76.

    Alamshan, W,H. (1967) The conditions for creativity. In: Journal of Creative

    Behavior, p. 305-313.

    Anastasi, A. (1958) Differential Psychology. New York, Macmillan,

    Roco, Mihaela (2001) Creativitate i inteligen emoional

    Sternberg, R. J., (1988) The nature of creativity, Cambridges University Press.

  • 7

    Procesul creator presupune parcurgerea urmtoarelor patru etape:

    - pregtirea - bazat pe urmtoarele operaii: identificarea problemei n termeni optimi

    (natur, specific, timp, etc.); analiza datei problemei n vederea formulrii clare a acestora

    (premise, principii, resurse posibile i necesare), acumularea i selecionarea informaiei

    necesare pentru abordarea corect a problemei; prelucrarea i sistematizarea informaiei

    stocate, elaborarea strategiei de rezolvare a problemei la nivelul unui plan operativ;

    Incubaia - o aciune complex realizabil intensiv sau i extensiv prin diferite operaii

    de organizare i reorganizare a informaiei pregtite anterior prin procesri, care valorific

    experiena individual i social a subiectului la nivelul contiinei acestuia dar i n planul

    verigilor sale profunde, dependente de zona incontientului dar i a contientului;

    Iluminarea - aciunea complex de asociere i de combinare a informaiei care

    declaneaz momentul inspiraiei, respectiv al descoperirii soluiei optime de rezolvare a

    problemei;

    Verificarea - aciunea complex de evaluare final a soluiei adoptate anterior,

    realizabil prin operaii de apreciere, validare, aplicare, n condiii de amendare, finisare,

    ajustare, reorganizare, perfecionare permanent. Procesul creator implic sesizarea i

    rezolvarea unor probleme, aciune complex bazat pe urmtoarele operaii: definirea i

    nelegerea tipului de problem, avansarea unor soluii virtuale, ipotetic a soluiilor probabile,

    (re)actualizarea - activarea cunotinelor i capacitilor necesare pentru alegerea soluiei

    optime, alegerea soluiei optime pe criteriul originalitii i al eficienei, aplicarea soluiei

    optime n cadrul specific definit de problema existent; verificarea modului de rezolvare a

    problemei n sens managerial (abordare sistematic - optim - strategic).

    Conceptul pedagogic de creativitate propune un model teoretic adaptabil la condiiile unui

    praxis educaional deschis autoperfecionrii permanente. n aceast accepie, creativitatea

    definete: un produs creator situat cel puin la nivel inventiv; un proces creator orientat n

    direcia sesizrii i a rezolvrii - problem la nivelul gndirii divergente; o dimensiune

    axiologic a personalitii care valorific resursele globale ale sistemului psihic uman, la

    nivelul interaciunii optime dintre atitudinile i aptitudinile creative.

  • 8

    Creativitatea este definit uneori ca fiind procesul prin care un individ sau un grup

    plasat ntr-o situaie dat elaboreaz un produs nou, original n conformitate cu necesitile i

    scopurile situaiei respective. Alii o definesc drept capacitatea de a organiza (reorganiza)

    elementele cmpului perceptiv sau imaginativ indiferent c este vorba de joc, principii

    matematice sau cuvinte.

    J. P. Guillford, C. W. Taylor, E.P. Torrance .a, au elaborat teste de gndire

    creativ, aceasta fiind de fapt o gndire divergent sub aspectele sale de fluiditate,

    flexibilitate i originalitate. Inteligena este necesar dac nc nu i suficient pentru creaie,

    arat cercetrile. A fi extrem de inteligent sau a fi dotat pentru o munc creativ sunt dou

    lucruri bine difereniate- scrie L.L. Thurstone. Copiii supradotai, cotai drept genii posed o

    memorie excepional, ns ndoielnic este faptul c ei dein n mod egal i facultatea de a

    produce idei.

    Dup Taylor se deosebesc cinci niveluri de creativitate: expresiv, productiv,

    inventiv, inovativ i emergent.

    expresiv - este cea manifestat prin soluii mai eficiente de producie ca urmare a unor

    mai multe eficiente de productivitate etc, cu valene de perspicacitate; constituie treapta de

    baz n care abilitatea, originalitatea i calitatea produsului nu sunt eseniale sunt desenele

    spontane ale copiilor ca exemple de creativitate expresiv. Cu ct se ofer mai mult copilului

    posibilitatea de a fi mai spontan i mai independent, cu att mai creator va fi el mai trziu. A i

    se spune unui copil c ceea ce a fcut el nu seamn cu nimic real sau c nu are proporiile

    bune sau culoarea adecvat este duntor pentru creativitate. n primii ani de via ai copilului

    ncercarea i eroarea liber, observarea i explicarea lumii sunt necesare pentru dezvoltarea lui

    ulterioar. Cnd se face trecerea de la nivelul creativitii expresive la al creativitii

    productive - la care nu ajunge obligatoriu oricine - exist tendina spre restrngerea i

    controlarea jocului liber i spre dezvoltarea unor tehnici necesare producerii de lucruri finite.

    productiv - este cea mai manifestat prin soluii mai eficiente de producie, ca urmare

    a unor combinri i recombinri, asocieri de date i soluii existente, cunoscute;

    inovativ - este legat de cea expresiv i productiv, dar aduce o soluie nou care

    sporete simurilor productivitatea;

  • 9

    inventiv - const n depirea calitii i performaelor creaiei productive i

    inovatoare n baza unei gndiri i restructurri noi, produce o idee, soluie, tehnologii noi,

    originale ce dinamizeaz progresul teoretic sau practic ntr-un anumit domeniu tehnico-

    tiinific etc. Inveniile reprezint inteligena creativ de specialitate foarte valoroas a

    indivizilor i ale unui popor. implic modificarea semnificativ a fundamentelor sau

    principiilor care stau la baza unui ntreg domeniu al artei sau tiinei i necesit o remarcabil

    aptitudine de conceptualizare abstract. Realizarea acestui nivel este posibil atunci cnd

    principiile fundamentale sunt nelese la un nivel care s permit o mbuntire prin

    modificare. Artitii i oamenii de tiin care cultiv i dezvolt principii fundamentale

    stabilite deja sunt considerai de obicei discipolii unei anumite coli.

    emergent - reprezint idei, teorii, soluii, tehnologii, etc. cu caracter de invenii sau

    descoperiri excepionale, care revoluioneaz diversele domenii ale cunoaterii sau practicii -

    chimie, medicin, biologie, matematic, literatur, economie, arta plastic, tehnic, etc, ca de

    exemplu: teoria relativitii a lui Albert Einstein. Cea mai rar form a creativitii n care sunt

    dezvoltate la nivelul cel mai abstract i mai profund un principiu sau ipoteze cu totul noi n

    jurul crora nfloresc noi coli. Acest nivel implic aptitudinea de a absorbi experienele

    existente, realizndu-se din ele ceva cu totul diferit.

    Incubaia (dezvoltarea natural) asocieri, bisocieri, combinri, recombinri,

    restructurri de date, structuri, modele etc. n mod incontient, subcontient, precontient i

    contient, care creeaz datele, ideile, structurile, modelele, soluiile noi, etc, cu asigurarea

    condiiilor interne i externe;

    Inspiraia (iluminarea); apariia brusc a noului, a creaiei, a noilor idei,

    modele, sisteme, structuri, teorii, tehnologii etc, n mod incontient, subcontient, precontient,

    (n vise) i contient;

    Verificarea (controlul) creaia fiind un rezultat al factorilor subiectivi i obiectivi are

    nevoie de controlul veridicitii, autenticitii valorii, aplicabilitii i eficienei n plan teoretic

    i aplicativ. Acest control, fcut adesea prin experimentri pe staii (clase, eantioane etc)

    pilot, nltur probabilele erori sau neconcordane cu cerinele reale, evitnd cheltuielile

    neeconomice sau eecurile n condiiile generalizrii creaiilor.

  • 10

    Exist interaciune ntre creativitate, inteligen, randament (precolar, colar),

    coninutul nvmntului i rezultatele nvrii.

    Sintetic a persoanei la baza creia st gndirea flexibil, posibilitatea de adaptare la

    situaii noi etc. Deci, inteligena este o condiie de creativitate, ndeosebi, prin elementele de

    adaptare la situaiile noi, fapt de altfel remarcat la factorii creativitii.

    Cercetarea pedagogic evideniaz c nu este ntotdeauna concordan deplin ntre

    randamentul precolar, inteligen i creativitate. Unii profesori apreciaz pe cei inteligeni i

    mai puin pe cei creativi. Se constat c cei inteligeni nu obin, n mod obligatoriu i

    randament maxim la nvtur, mai ales dac nu depun i eforturi de nvare.

    Totui, cercetarea i viaa au artat c atunci cnd inteligena este mbinat cu

    eforturile de nvare, de aflare (cutare), creativitatea are un rol foarte important.

    Bibliografie

    Roco, Mihaela (2001) Creativitate i inteligen emoional, ed. Polirom Iai

    Roca, Al., (1981) Creativitatea general i specific, Ed. Academiei, Bucureti

    Stnculescu, T. (1998) Tratat de creatologie, Ed. Performantica Iai

    Elementele de baz ale creativitii sunt:

    - originalitatea - senzitivitatea - ingieniozitatea

    - flexibilitatea - fluena - expresivitatea

    Originalitatea manifestat prin capacitatea individului de a adopta atitudini personale

    fr tendina de a copia sau a reproduce modul de gndire al altcuiva.

    Flexibilitatea este reprezentat de capacitatea de adaptare a gndirii la situaii noi,

    uneori neprevzute, cu scopul de a cuta i a gsi soluii optime de rezolvare a problemelor ce

    apar n diverse domenii de cunoatere inclusiv n cel al cunoaterii artistice.

    Senzitivitatea nseamn capacitatea de a simi, de a fi sensibil. Profunzimea i aria

    sensibilitii depind de spiritul de observaie, care poate fi format i educat.

    Fluena este o proprietate a stilului i se caracterizeaz prin cursivitate i fluiditate n

    exprimare (avnd ca suport limbajul i fluena lui).

    Ingeniozitatea indic spiritul inventiv, de iniiativ - caliti indispensabile creativitii

    umane.

  • 11

    Expresivitatea exprim culoarea, forma, mrimea, ritmul, simetria, asimetria i

    dinamica. Cu ct expresivitatea unea opera de art cu att place publicului mai mult.

    Dezvoltarea creativitii nu poate fi dezvoltat fr a nelege ce-i acela mijloc de

    expresivitate.

    Etapele creativitii i creaiei generate din modelul euremelor sunt:

    1. etapa deacumulare i comprehensiune a informaiei corespunde cu etapa pregtiroare

    a altor autori;

    2. etapa asocierilor, combinrilor multiple i a obinerii soluiei este echivalent cu

    incubaia i iluminarea sau inspiraia;

    3. Etapa analizei critice se cere analiza aprofundat i multilateral;

    4. Etapa ideativ percutiv indispensabil tuturor genurilor de creativitate n care

    ideile capt contur magistic.

    5. Etapa obiectualizrii imaginilor corespunde cu etapa verificrii soluiei prin care

    creativitatea devine creaie, ideea imagine, se concretieaz ntr-un anumit lucru.

    n determinarea eantionului de creatori, exist o serie de opinii. Astfel, M.I. Stain

    preconizeaz drept criteriu de stabilire a persoanelor creative acceptarea social n cultura res-

    pectiv i oficializarea poziiei lor prin diferite titluri acordate (membri ai Academiei, ai unor

    asociaii tiinifice consacrate etc).

    A . Roe adopt n alegerea loturilor sale de cercetare a creativitii criteriul numrului

    de publicaii, numrului de brevete nregistrate, al citrilor n reviste i lucrri tiinifice.

    D. W. MacKinnon se conduce dup criteriul evalurii din partea colegilor i a

    superiorilor.

    Taylor, Smith i Ghiselin ncearc s stabileasc criterii obiective pentru alegerea

    creatorilor pe baza unor prelucrri statistice. Ei au lansat un interviu care a fost completat de

    250 de fizicieni, iar pe baza datelor culese, prelucrate prin analiz factorial, au determinat

    apte factori pe care i redm n ordinea saturaiei: 1) productivitatea, cu implicaii tiinifice;

  • 12

    2) originalitatea ideilor; 3) autopercepia creaiei; 4) evaluarea din partea colegilor de munc;

    5) aprecierea din partea superiorilor 6) evaluarea global din partea institutului n care i

    desfoar activitatea.

    Exist, evident, i alte criterii care se aplic n alegerea loturilor de creatori. Printre ele

    se numr aplicarea testelor de creativitate la grupuri eterogene de specialiti n diferite

    domenii i clasificarea subiecilor pe baza scorurilor obinute.

    o Metoda biografic const n analiza amnunit a vieii oamenilor celebri,

    recurgndu-se la cercetarea biografiilor, a referinelor scrise fcute de ctre contemporani i, n

    general, a ntregului material cuprins n arhivele epocii respective i n istoria tiinei sau

    literaturii, n funcie de domeniul n care a activat personalitatea a crei activitate de creaie

    este investigat. Informaiile variate furnizate de aceste surse biografice sunt foarte utile prin

    datele referitoare la o serie de aspecte importante n procesul de creaie: mediul n care s-a

    dezvoltat personalitate creatorului; comportamentul su, cu evidenierea unor trsturi de

    personalitate; climatul tiinific sau artistic care a putut facilita sau, dimpotriv, mpiedica,

    creaia; momentul creaiei; relaia dintre pregtirea colar i universitar, pe de o parte, i

    creaie, pe de alt parte etc.

    Biografiile orientate spre implicaiile trsturilor de personalitate n creativitate au

    oferit o nou perspectiv. R.B.Cattell a utilizat biografiile unor oameni ilutri n elaborarea i

    verificarea scalei sale de personalitate, iar n colaborare cu Drevdahl a stabilit profilurile

    psihologice a 153 de scriitori i cercettori tiinifici comparndu-le cu dalele obinute din

    investigarea trsturilor de personalitate ale unor educatori i ale unor emineni administratori.

    o Analiza datelor biografice individuale ale unor personaliti din trecut.

    Colectarea, prelucrarea i interpretarea datelor biografice disponibile pentru sute de

    persoane nu se poate realiza n profunzime, dac inem seama de faptul c lui Kedrov i

    colaboratorilor si le-au fost necesari circa. 20 de ani pentru a scrie biografia lui Mendeleev.

    Pe de alt parte, nu toi creatorii au notat i pstrat toate datele privind viaa i opera lor.

    Documentele comparate sunt, deci, de valoare inegal. Aceast constatare l-a determinat pe

    Kedrov s aleag un creator care a lsat o bogat arhiv informaional cum a fost Mendeleev,

    care, nu numai c i-a nsemnat toate observaiile tiinifice pe baza crora a putut fi urmrit

    dezvoltarea pe etape a descoperirilor sale, dar a pstrat i tot felul de documente ca bilete de

  • 13

    tren, note de hotel, cri de vizit, programe de teatru etc. care au permis stabilirea n detaliu a

    condiiilor n care s-a desfurat viaa sa.

    o Ancheta statistico-biografic const, n prelucrarea statistic a informaiilor

    culese din biografii, enciclopedii i alte documente n vederea determinrii unor trasturi

    generale comune mai multor creatori. Ea cuprinde urmtoarele faze: a) cercetarea biografiilor

    i a altor surse de informaii; b) identificarea i clasificarea trsturilor de personalitate ale fie-

    crei persoane cercetate, a unor aspecte cognitive i a unei serii de parametri ca: profesia

    prinilor, condiiile social-economice, mediul rural sau urban, sex, ras, vrsta prinilor la

    naterea copilului, numrul copiilor n familie, ordinea naterii etc. ; c) stabilirea frecvenei (de

    obicei n procente) a indicatorilor; d) corelarea datelor obinute; e) prelucrarea (n numeroase

    cazuri) a matricei de intercorelaii prin analiz factorial pentru scoaterea la iveal a unor

    profiluri. Printre cele mai cunoscute lucrri de acest gen se numr: prezentarea i analiza

    statistic a biografiilor oamenilor de tiin nord-americani care s-au afirmat n perioada 1903-

    1943 prin lucrarea elaborat de S.S.Visher; psihologia inventatorului, realizat de J.Rosman pe

    baza prelucrrii statistice a unor trasturi desprinse din studiul biografiilor unor oameni celebri

    fr o prelucrare strict statistic, a realizat mai mult o ilustrare prin prezentarea mai multor

    exemple - n vederea demonstrrii rolului mediului ambiant n dezvoltarea potenialului

    creator.

    Metoda statistic biografic ofer numeroase posibiliti de determinare a factorilor i

    condiiilor care pot influena dezvoltarea; creativitii, dar a fost uneori folosit fr suficient

    rigurozitate tiinific. Utilizarea n asemenea condiii a datelor statistice, fie ele biografice sau

    de alt natur, pot da natere la concluzii false.

    o Metoda istoriometric se practic de obicei pentru evaluarea aptitudinilor

    creatoare sau a coeficientului de inteligen ale unor persoane din trecut extrgndu-se din

    biografii, autobiografii i alte documente date cu privire la anumite comportamente

    intelectuale care sunt apoi raportate la standardurile existente, stabilite n testele de inteligen

    sau de creativitate.

    o Metoda structural-statistic sau analiza concret-istoric.

    Ambele denumiri sunt folosite de ctre V.V. Maksimov, care reia o metod folosit

    anterior de ctre C.Holton, n care se punea ns accentul pe dezvoltarea tiinei aplicnd-o n

    evaluarea creativitii.

  • 14

    Momentul creaiei trebuie privit n contextul tuturor tiinelor i al diferitelor

    contribuii aduse de fiecare domeniu n parte. Creatorul ca produs al dezvoltrii social-istorice

    poate fi evaluat numai n raport cu performanele tuturor coautorilor descoperirii respective.

    Metoda capt un caracter statistic prin aplicarea la un numr mai mare de descoperiri

    conduce la precizarea unor indici de evaluare pe etape i n raport cu dinamica grupurilor de

    coautori ai creaiei respective, ce contribuie n mod esenial la analiza psihologic a procesului

    de creaie.

    o Metoda caselor de evaluare (assessment houses).

    se aplic o serie de metode ce pot fi considerate drept mijloace de cunoatere ca atare

    convorbirea liber, teste, chestionare, observare, autobiografie etc., care sunt ns subordonate

    unei strategii generale. Frank Barron, iniiatorul acestei metode, o definete astfel: evaluatorul,

    ca i subiecii, i constituie cminul n aceast instituie timp de trei zile (uneori pe perioade

    mai ndelungate). n aceast metod de cercetare psihologic evaluatorul are rolul de

    participant observator.

    o Testele de creativitate.

    Testele de creativitate au aprut ca o replic la testele de inteligen orientate spre

    determinarea coeficientului de inteligen (C.I.). Cercetrile lui Terman asupra copiilor bine

    dotai, identificai pe baza coeficientului de inteligen au demonstrat n urma unor ncercri

    de validare longitudinal, c elevii cu C.I. superior nu au fost n general cei mai productivi n

    via. Administrarea unor teste de inteligen unor creatori consacrai (ca i evalurile

    retroactive ale lui Catherine Cox) au artat c acetia nu se situeaz n general deasupra

    nivelului performanelor medii.

    Teste de asociaii de cuvinte

    Utilizarea neobinuit a obiectelor.

    Figuri ascunse.

    mbuntirea unui produs.

    Completarea unei povestiri.

    Elaborarea unei probleme.

    Test de gndire productiv.

    Testul de producie teatral al lul Erikson

    Teste de determinare a consecinelor sau teste de imaginaie

  • 15

    . Testul complex de flexibilitate al lui Guilford

    Testele pentru copii mici i precolari

    Testele pentru colari

    Testele pentru studeni

    Metoda evalurii activitii extracolare

    Metoda chestionarului

    Chestionare de opinii personale

    Metoda aprecierii de ctre colegi

    Metoda chestionrii i intervievrii prinilor

    Metoda evalurii de ctre profesori

    Metoda inventarierii intereselor i a preferinelor

    BIBLIOGRAFIE

    Roca, Al.(1972 ) Creativitatea. Bucureti, Edit. enciclopedic romn, Colecia

    Orizonturi.

    Tofler, A., (1970)The Future Shock, New York, Random House,

    Getzels,G., i Jakison W.Ph., (1963)Creativity and Intelligence, Explorations with

    Gifted Children. NewYork, John Wiley and Sons.

    Maisoneuve i Margot-Duclos J., Mthodes et techniques en psychologie sociale. In

    Bulletin de Psychologie, 19, nr. 249, mar. 1966, p. 1096-1113, citat p. 1096.

    Stein, M.I.,(1953) Creativity and culture. In: Journal of Psychology, 36, p. 311-322.

    n procesul de problem solving, gndirea lateral i vertical sunt complementare,

    gndirea vertical fiind folosit pentru a elabora idei noi, iar gndirea lateral pentru a genera

    idei i abordri noi, oferind mai multe opiuni. Gndirea lateral urmrete s schimbe

  • 16

    modelele, combinnd lucrurile ntr-un mod diferit i neag faptul c un model este singurul

    model posibil. Utilitatea gndirilor vertical i lateral se dovedete n reevaluarea de

    probleme. Gndirea vertical este necesar n gsirea de soluii iar gndirea lateral este

    utilizat pentru o redistribuire a informaiei, o restructurare intuitiv i, de asemeni, i

    dovedete utilitatea n situaiile n care problema este c nu trebuie dect mbuntirea strilor

    de fapt.

    Din lucrrile lui J.P.Guilford se ajunge la realizarea reuniunii i succesiunii a dou

    momente: divergena i convergena.

    Divergena privete situaia din mai multe unghiuri, care au drept obiectiv

    producerea ct mai multor idei, cantitatea fiind preferabil calitii, nlturnd cenzura ca

    principal impediment n exprimarea ideilor. Divergena permite evocarea i realizarea unor

    legturi contiente sau incontiente ntre idei sau situaii deja cunoscute i faciliteaz apariia

    originalitii.

    Convergena reprezint momentul n care prin apelarea la raiune, prin sintetizare,

    grupare, comparare i selecionare se comunic ideile aprute n cadrul fazei precedente.

    n prima etap trebuie analizat problema sub toate aspectele. Astfel avem mobilizarea

    care permite accederea ctre o stare de reflecie, aspect esenial n formularea adecvat a unei

    problematici de cercetare care const n adunarea tuturor datelor disponibile, care vor fi

    analizate de un grup de reflecie, provocndu-se exprimarea fiecrui participant.

    Prin exprimare fiecare participant i exercit dreptul la o opinie. Pe parcursul acestui

    proces apar apropieri, redundane i similitudini. Urmeaz trierea n care sunt grupate toate

    ideile pe anumite teme, ce vor conduce n final la o identificare a axelor majore dup care

    trebuie s se orienteze pentru schimbarea situaiei.

    Axele de reflexie majore necesare unei cercetri vor fi examinate prin temele luate n

    calcul mpreun cu argumentele ce au importan n prezentarea situaiei. (apud Bouillerce,

    Brigitte & Carr, E., 2002).

    Creativitatea latur a inteligenei

    Dup cum rezult din studiile psihologilor, creaia este un proces complex n cadrul

    cruia dup clasificarea lui M. Bejat intr factorii:

    I. Factori psihici, cuprinznd factorii intelectuali (aptitudinali, atitudinali i cognitivi) i

    cei nonintelectuali ai personalitii (motivaionali, angajai de interese);

  • 17

    II. Factori sociali (culturali, educativi i de mediu socio-economic);

    III. Factori biologici.

    Inteligena constructiv cumuleaz notele intelectului creativ. Creativitatea i

    inteligena constructiv este o parte integrant a inteligenei umane, reprezentnd o latur a

    acesteia. Guilford arta c n mod arbitrar, gndirea creativ este definit ca gndre

    divergent, dar ar fi greit s se spun c toate componentele gndirii creative se reduc la

    gndire divergent. Guilford a elaborat folosind analiza vectorial un model spaial al

    intelectului. Clasificnd coninutul intelectului dup trei criterii principale operaie, produs i

    coninut, obine trei ansambluri formative elabornd matricea morfologic a intelectului uman:

    o Dup operaie:

    1. cunoaterea (descoperirea, recunoaterea sau nelegerea informaiei);

    2. memoria (reinerea, stocarea i apelul);

    3. producia divergent (generarea unor variante de informaie pornind de la o

    informaie cunoscut);

    4. producia convergent (generarea unor informaii unice, logice, pornind de la

    informaii date);

    5. evaluarea (stabilirea faptului dac o informaie rezultat este sau nu bun).

    o Dup produs:

    1. uniti (pri ale informaiei relativ circumscrise);

    2. clase (ansamble de uniti cu proprieti comune);

    3. relaii (legturi ntre uniti);

    4. sisteme (structuri organizate);

    5. transformri (schimbri, modificri, tranziii);

    6. implicaii (extrapolri, conectri circumstaniale).

    o Dup coninut:

    1. figural (concret sau amintite ca imagine perceput);

    2. simbolic (compus din semne);

    3. semantic (semnificativ verbal);

    4. comportamental.

    Bibilografie

    Stenberg, R.J. (1988) The nature of creativity, Cambridges Universiti Press

  • 18

    Nicola, Gr. (2002) Pattern-uri cognitive n nvare i rezolvare de probleme, Ed. Academiei

    Romne, Bucureti

    Nicola, Gr. (1991) Rezonana efectului Mobius n studiul nvrii i gndirii n Revista de

    psihologie nr. 1 2, ed. Academiei Romne, Bucureti

    De Bono, E., (2003) Gndirea lateral, Editura Curtea Veche, Bucureti

    Bouillerce, Brigitt & Carr , E., (2002) Cum s ne dezvoltm creativitatea, Ed. Polirom,

    Iai

    Tehnici de creativitate

    Disocierea sau concasarea elementelor unei situaii reprezint o modificare prin

    fragmentare n cursul creia se imagineaz noi strategii de aplicare apelndu-se la transformri

    sistematice: micorare, mrire, inversare, cretere, ntunecare, colorare, complicare, etc. (dup

    Buillerce, B. 2002). n vederea disocierii se efectueaz o analiz defectologic sau

    morfologic pentru a putea fi aplicat metoda concasrii. Identificarea funciilor unui obiect

    este urmat de o transformare n raport cu problema care a determinat analiza valoric.

    Bisocierea aflat ntre abordarea analogic i demersul combinatoric contribuie la

    apariia iluminrii. Elaborat de Arthur Koestler, bisocierea desemneaz dubla direcie a

    demersului ncrucirii n cadrul unei problem solving; de a distruge pentru a construi, de a

    concasa pentru a ncrucia, de a disocia pentru a asocia.

    Aceast bisociere n domeniul literar permite crearea de noi cuvinte sub form de joc

    sau de neologisme. Lewis Carroll a fost cel care a promovat acest exerciiu creativ al mbinrii

    cuvintelor, denumit portmanteau words sau mots-valises. Abraham Moles psihosociolog a

    elaborat matricele descoperirii care generalizeaz procesul de combinare forat (dup

    Bouillerce, Brigitte & Carr, E., 2002).

    Tehnicile combinatorii ne permit n faza de pregtire realizarea unui inventar al

    prilor componente, n faza de incubaie realizeaz combinaii pe care mediul n care

    activeaz zi de zi ne permite rareori s le sesizm, moment propice apariiei iluminrii.

    Prin demersul asociativ, se constituie puntea de legtur viznd mbogirea i

    completarea viziunii noastre de ansamblu asupra unui fenomen. Pentru punerea n aplicare a

  • 19

    acestui demers pot fi utilizate mai multe metode: harta mental, circeptul, brainstornmingul,

    asocierea forat.

    The mind map sau harta mental a lui Tony Buzan este o expresie a Gndirii

    Radiante i de asemeni a funcionrii minii omului. Poate fi aplicat n orice situaie care

    necesit nvare, limpezirea gndirii care s conduc ctre o mai bun performan

    uman. Caracteristicile ei principale sunt:

    focalizarea central a imaginii obiectului ateniei ;

    posibile teme legate de subiect ce pornesc radiant ramuri din centru unde se afl

    obiectul ateniei;

    ramurile cuprind imagini cheie sau cuvinte cheie sau ramuri asociate;

    ramurile formeaz o structur nodal.

    Harta mental poate fi mbogit prin culori, poze i dimensiuni variate care s-i

    confere aspect atrgtor s-i suscite un interes sporit i totodat individualitate. Toate acestea

    contribuie la dezvoltarea creativitii, memoriei i remprosptrii informaiei. Tony Buzan

    menioneaz c trebuie fcut o distincie ntre capacitatea de stocare i eficiena captrii

    informaie

    Desfurarea ideilor: circeptul (conceptul circular)

    Michel Fustier este cel care a propus conceptul circular i poate interveni alturi de

    harta mental pentru a ierarhiza sau organiza evocrile sau asocierile de idei reunite prin

    intermediul hrii. Este deosebit de util n sintetizarea unui concept i se realizeaz prin

    inventarierea evocrilor sau asocierilor de idei coninute de tema problemei, urmat de o

    regrupare a termenilor n funcie de familia de cuvinte i conexiunile ce se realizeaz pn n

    momentul realizrii apariiei unor trsturi comune i alctuirea unor apropieri n funcie de

    opiunea oferit de tema problemei salving-ului.

    Brainstormingul (metoda Osborn):

    Brainstorming-ul este o metod intuitiv, eficient pentru generarea n grup a ideilor i

    a fost elaborat nc n anul 1948 de ctre Alex Osborn, prorectorul Universitii din Buffalo,

    SUA, i fondatorul Institutului de Creaie Tehnic.

    1. Principiile de baz ale brainstorming-ului. edina de creaie n sistemul

    brainstorming-ului se bazeaz pe dou principii fundamentale:

  • 20

    amnarea criticii (amnarea evalurii);

    necesitatea elaborrii ct mai multor idei, pe principiul transformrii cantitii n

    calitate.

    2. Principiul animrii criticii i autocriticii (principiul evalurii amnate).

    n procesul de cutare a ideilor, critica trebuie amnat, gndirea trebuie s fie

    dominant divergent, cea convergent fiind temporar suspendat, lucru deosebit de dificil i

    care presupune un antrenament ndelungat. Imaginaia trebuie lsat nti s se avnte pn n

    naltul cerului, pentru ca apoi s revin pe pmnt cu sporul gndirii critice (Osborn, 1971).

    3. Principiul asigurrii calitii prin cantitate.

    Statistic s-a demonstrat nu numai faptul c probabilitatea elaborrii de idei eficiente

    crete rapid cu cantitatea total a ideilor elaborate, ci i fapul de regul, ideile viabile nu apar

    printre primele idei elaborate i c, dublnd numrul de ncercri, numrul de idei viabile

    crete cu mai mult de dou ori; n a doua jumtate din totalul ideilor elaborate se regsesc cu

    peste 75 % mai multe idei dect n prima jumtate.

    4. Desfurarea edinei de creaie n cadrul brainstorming-ului. edinele de

    brainstorming se desfoar prin respectarea riguroas a celor dou principii de baz expuse

    anterior, a regulilor de ncurajare a ideilor ieite din comun, a combinrii, evocrii, asocierii i

    elaborrii unor idei derivate din cele proprii sau ale membrilor grupului.

    Evaluarea i selectarea ideilor. Pentru pregtirea evalurii i selectrii trebuie parcurse

    urmtoarele operaii preliminare:

    Secretarul echipei pregtete o list dactilografiat la trei rnduri a tuturor lideilor

    sugerate, att n timpul edinei ct i dup edin;

    Dac este vorba de un produs nou, o tehnologie nou, un dispozitiv, pentru evaluarea

    tiinific, se vor enumera funciile (atributele), se vor reordona acestea dup tehnica deciziei

    impuse din ingineria valorii, ajungndu-se n final la ordonarea tiinific a ideilor dup cifra

    valoric a fiecreia. Ideile selecionate sunt ncredinate specialitilor pentru concretizarea,

    dezvoltarea, proiectarea i implementarea industrial.

    Brainstorming-ul i antebrainstorming-ul pot fi combinate sub forma dublului

    brainstorming, a antebrainstorming-ului combinat cu brainstorming etc.

  • 21

    reprezint mbinarea de elemente diferite, aparent necorelate, avnd drept scop de baz

    eliberarea fa de constrngeri impuse n cadrul problemei formulate, eliminarea rspunsurilor

    negative, maleabilizarea gndirii i evadarea din gndirea ablon, pentru realizarea de idei

    originale, viabile.

    Metoda a fost elaborat de profesorul W.I. Gordon de la Universitatea Harward,

    S.U.A. (1961) i se bazeaz pe teoria c probabilitatea succesului n rezolvarea problemelor

    crete prin nelegerea componentelor emoionale ale procesului creator, considerate mai

    importante dect elementele intelectuale i raionale.

    Metoda presupune urmtoarele etape:

    (1) enunarea problemei n forma dat;

    (2) analiza problemiei;

    (3) sugestii imediate sau purjare;

    (4) enunarea problemei aa cum a fost neleas;

    (5) creterea distanei metaforice utiliznd analogia direct, analogia personal sau

    conflictul condensat;

    (6) eventuala repetare a etapei 5 n alt context;

    (7) adaptarea forat a fanteziei;

    (8) generarea unor soluii posibile.

    A fost pus la punct n anii 1964-1965 de ctre O. Helmer i colaboratorii si n cadrul

    programului de cercetare al trustului american Rand Corporation, are drept scop de baz

    obinerea de direcionri, prognoze i chiar soluii n problemele complexe prin valorificarea i

    stimularea competenei unui grup de experi, combinnd creativitatea individual cu cea a

    grupului.

    Caracteristica principal a metodei o constituie utilizarea feed-back-ului, prin

    consultare reciproc periodic, de mare efect stimulativ, dar n timp, creativ.Se ntocmesc

    teme prin chestionare care se trimit unor experi nentrunii, care trebuie s rspund ntr-un

    interval de timp stabilit n funcie de amploarea i complexitatea problemei. Dup primirea

  • 22

    rspunsurilor, consultarea se repet, participanii receptnd i rspunsurile preliminare ale

    celorlali membri ai grupei (de regul nenominalizate). Se solicit rspunsuri, dup care

    consultaiile pot fi repetate pn cnd se obine o stabilizare a rezultatelor, n sensul c

    rspunsurile (n majoritate sau ntr-un procentaj prestabilit) sunt identice cu cele din etapa

    precedent.

    Elaborat de J. Donald Philips reprezint de fapt un brainstorming, la care numrul de

    participani este ase, durata discuiilor este limitat la numai ase minute. Altfel spus, este un

    brainstorming dens - un blitz-brainstorming.

    Principiul acestei metode const n utilizarea unui grup restrns de persoane

    competente (eantionul Panel) pentru studierea unei probleme, asociat unui auditoriu care

    ascult n tcere i intervine numai prin mesaje scrise.

    Metoda 6-3-5

    Cifra 6 reprezint numrul de membri ai grupului de creaie, cifra 3 reprezint trei idei

    fomulate iniial de fiecare membru al grupului i nscrise pe un tabel cu trei coloane, iar cifra 5

    reprezint numrul de persoane (6-1) care prelucreaz primele trei idei ale vecinului.

    Aceast metod are drept scop esenial aflarea, n vederea rezolvrii unor probleme

    complexe i dificile, a unor noi ci de rezolvare ct mai simple i mai eficiente i presupune

    constituirea a dou echipe (Verone, 1983):

    A - echipa de investigare, format din 12-15 persoane difereniate ca vrst i

    competen, care examineaz atent problema dat, reimagineaz metodele sau rezolvrile

    clasice, le analizeaz critic, evideniind dificultile de baz (complexitatea calculelor,

    folosirea exagerat a coeficienilor i exponenilor empirici, aplicativitatea restrns etc).

  • 23

    B - echipa de creaie propriu-zis, format din 5-6 experi nalt calificai care, primind

    o list de control de la prima echip, ncearc s gseasc rezolvri noi, sau mcar s le

    mbogeasc pe cele existente.

    Asocierea forat a ideilor:

    i propune gsirea punctelor comune a dou lucruri care nu au i nu au avut nici un

    raport. n urma confruntrii cu problemele procedm n manier familiar, prin compararea

    elementelor a cror cunoatere a fost nsuit n vederea unor reprezentri mai adecvate.

    George Prince (1964) i William J.J.Gordon (1978) au propus o metod numit

    sinectic plecnd de la conceptul s transformm un fapt familiar ntr-unul ciudat i s facem

    astfel nct ceea ce este ciudat s devin familiar. Prin acest procedeu se depete

    conformismul percepiei conducnd la incitarea n gsirea unei noi maniere de a privi lucrurile

    familiare, astfel nct s depim obstacolul de eroare prin obinuin.

    Ciorchinele este un brainstorming necesar prin care se stimuleaz evidenierea

    conexiunilor dintre idei, mai mult, o modalitate de a construi / realiza asociaii noi ntre idei

    sau de a releva noi sensuri ale ideilor. Altfel spus, este o tehnic de predare-nvare care

    ncurajeaz pe elevi s gndeasc liber.

    Autorul aceste tehnici este Edward de Bono. Conceput ca o modalitate de exersare a

    gndirii ca interpretare de rol, aceast tehnic are o valoare formativ deosebit sub aspectul

    flexibilizrii gndirii i formrii sale corespunztor rolurilor pe care fiina uman trebuie s

    le joace n diferite contexte i mprejurri.

    Tehnica celor ase plrii gnditoare a lui Edward De Bono este divizat n ase

    moduri sau aspecte diferite, fiecare fiind reprezentat de o plrie de culoare diferit; propune

    interpretarea a ase roluri diferite n realizarea i nvarea procesului gndirii. Exersarea

    gndirii devine, astfel, un joc cu roluri bine stabilite

  • 24

    Demersul analogic , invit cercettorul la realizarea reprezentrii simplificate apelat

    prin metod euristic. Gordon W.J. (1964) i G. Pruice (1978) propun drept instrumente n

    generarea ideilor pe parcursul procesului de problem solving: analogia direct, analogia

    simbolic, fantastic i personal.

    n analogia direct se realizeaz compararea sau nlocuirea ntregului sau a unei pri a

    acestuia cu elementele altui subiect, ceea ce permite gsirea unei echivalene pentru situaia pe

    care nu o stpnim prea bine

    Analogiile permit formularea ipotezelor pornind de la mecanisme familiare i prin

    experimentare, putem s prelucr i valida tendinele intuitive de abordare create de analogiile

    directe.

    Analogia, depete structura plagiatului dac autorul tie cum s transforme

    coninutul formal n expunerea ideilor proprii.

    Printre procedeele aparinnd categoriei analogiilor putem enumera: imitaia, parodia,

    pastia. Imitaia nu poate fi considerat o falsificare n momentul n care este preluat de elev,

    discipol ndreptat pe calea ctre autonomie proprie. Parodia - imitaie persiflant i pastia ca

    obicei de imitaie sunt menite a caracteriza unele demersuri.

    Crearea analogiilor evocatoare prin nlocuirea ntregului sau a unei pri a acestuia cu

    imagini care simplific reprezentarea, constituie o cale de abstractizare i generalizare,

    aprnd n acest fel metaforele i simbolurile.

    Jocul cu combinaii vizuale

    Fluxul de imagini

    Tehnica creat de Win Wenger pregtete cmpul vizual deschiderii unui flux de

    imagini simbolice, la fel de profunde ca visele, doar c sunt n stare de veghe i pot produce o

    schimbare profund i pozitiv

    Strategiile de coping (to cope a face fa) vizeaz sfera acelor comportamente i

    evenimente provocatoare de stres. Prin asimilarea problem-solving-ului apar conotaiile

    ecologice n care subiectul are de nfruntat pericole reale sau imaginare, distincia realizndu-

    se prin relevana intensitii i semnificaiei stimulului pentru subiect.

  • 25

    Informaiile asupra patternurilor de coping constituie un beneficiu bilateral att al

    indivizilor din instituii ct i a instituiilor n cadrul crora indivizii i desfoar activitatea,

    loc generator de o palet variat, situaie datorat schimbrilor sociale.

    Cognitiv map constituie o reprezentare mental particular a individului n raport cu

    orientarea spaial. Lynch a gsit cinci atribute pe baza crora se pot descrie i analiza harta

    cognitiv, liniile care pot fi semnificaii ale strzilor, potecilor, cursurilor de ru, demarcaiile

    ntre ariile cmpului vizual, zonele delimitate (cartiere), nodurile ca repere a interseciilor,

    marcajele vizuo-spaiale folosite ca repere n orientare. Hrile cognitive prezint i erori n

    reprezentarea de ctre subiect a mediului nconjurtor.

    Augmentarea reprezint o alt surs de eroare n care intuiia contribuie la

    reprezentarea eronat a mediului nconjurtor (crend prelungiri de strzi n spatele unor

    cldiri, unde nu exist nimic, subiectul intuind dup anumite linii c ar trebui s existe o

    continuare, fr ca aceasta s corespund realitii).

    O alt surs de distorsiune o reprezint diferenele gender. S-a constatat n urma

    cercetrilor c abilitile de alctuire a hrilor cognitive difer i n funcie de gen. Dup

    Maccoby i Jacklui brbaii posed abiliti vizuale i spaiale mai bune dect femeile.

    Eroarea uman n rezolvare de probleme

    Ca produs al proceselor adaptrii sistemului cognitiv uman la sarcinile de prelucrare a

    informaiei eroarea uman este dificil de definit i identificat datorit proceselor individuale de

    redefinire a noiunilor care pot fi incomplete sau pot fi inexistente n raport cu necesitile,

    cunotinele proprii, etc.

    Scprile i lapsusurile

    Fiabilitatea uman, ca opus a erorii umane are ca obiectiv major reducerea ocaziilor de

    eroare, plasnd subiectul n rol de participant activ la rezolvarea de probleme

    Analogia i extrapolarea

    Analogia reprezint o asociere parial consonant, dar din punct de vedere al inventicii,

    reprezint o tehnic special, de consonan cutat, presupus, un transfer de nsuiri de la un

    lucru la altul.

  • 26

    Inversia

    Abordarea stereotip a problemelor n proiectare condamn de cele mai multe ori la

    sterilitatea de idei, dimpotriv, schimbarea unghiului de abordare a temei de creaie poate

    constitui un mujloc de eliminare sau diminuare a ineriei psihologice.

    .

    Bibliografie

    Roco, Mihaela (2001) Creativitatea i inteligena emoional, Ed. Polirom, Iai

    Iosif, Gh. (2003) Fidelitatea uman o problem provocatoare pentru psihologia

    contemporan, n Revista de psihologie, .......... 49, nr. 3 4, p. 151 159, Bucureti

    Nicola, Gr. (2002) Pattern-uri cognitive n nvare i rezolvare de probleme, Ed. Academiei

    Romne, Bucureti

    Bouillerce, Brigitte & Carre, E. (2002) Cum s ne dezvoltm creativitatea, Ed. Polirom, Iai

    Buzan, T. & Buzan, B. (2000) The mind map book BBC Books London

    Verone, Pierre (1983) Inventica, Ed. Albatros, Bucureti

    Win Venger, Ph. D. & Poe, R. (2001) Factorul Einstein, editura Amaltea Bucureti

  • 27

    Mentoratele, redescoperite n timpurile moderne prin productivitatea i nobleea lor

    apar ca replici instructive la orice reprezentare asupra factorilor creativitii individuale i de

    grup. (Nicola, Gr., 2004, p. 11).

    Raportul ce se stabilete ntre mentor discipol, este prin natura sa o iniiativ creativ

    n spaiul relaiilor umane axate pe nvare, progres, carier i performan, n care discipolul

    i mbogete cunotinele, educaia, experiena de vrf, starea de bine datorit satisfacerii

    trebuinei de autorealizare, dup cum meniona acelai autor. Schimbul de idei mentor

    discipol era un catalizator al ideilor inovative. Prin modelul contextului generat de

    dezvoltarea spiritual favorizat de interaciunea persoanei active procesului rezolutiv,

    produsul activitii i presiunea din partea mediului, mentoratul este considerat nvare

    apogetic.

    Succesul mentoral n funcie de vrst se poate realiza n diverse situaii: prin

    posibilitatea urmririi activitii mentorului, incitarea curiozitii prin prezentarea de procese

    neobinuite, atractive, atragerea ctre lucruri la idei proiecte cu realizarea caracteristicilor

    diferitelor condiii de desfurare, dezvoltarea pentru hobby-uri, realizarea contientizrii

    capacitilor i nclinaiilor spre un anumit domeniu, antrenarea n competiie, ncurajarea n

    nsuirea unor deprinderi avansate, aprecierea pozitiv a succeselor realizate, etc. (apud.

    Nicola, G., 2004 a).

    nvarea apogetic

    Mentoratul este situat la confluena calitii i motivaiei. Ucenicia n laboratorul de

    conceptualizare i creaie al unui mentor nseamn o cretere semnificativ a

    intersubiectivitii, situaiile concrete apar n legtur cu interpretarea de date, fapte i idei,

    elaborri comune i evaluri ...... procesul ascuns celor din afar pare drept incubaie n

    raport cu efectele intermitente vizibile.

    Un asemenea context de interaciuni cu asisten, consiliere i protecie, d libertate

    manifestrii i consolidrii Sine-lui. n fapt se realizeaz o sintez emergent, dintre regul

    i originalitate, nvare individual i nvare societal, nvare i dezvoltare.

  • 28

    Individuarea natural i inevitabil a persoanei dup cum constat C. Jung are loc

    odat cu aportul nvrii. Aceast entitate bio-psiho-social cum este definit personalitatea

    de ctre P. Popescu-Neveanu este un macrosistem al invarianilor care se exprim constant n

    conduit i sunt definitorii i caracteristici dar care nu poate fi neles dect n integralitatea

    sa. Dup cercetrile contemporane de psihologie, sociologie i antropologie social-cultural,

    ansele optime de dezvoltare sunt de partea coeficientului superior de

    personalitate.Creativitatea exist n fiecare individ, ea necesit doar condiii optime pentru a

    ieii la lumin, pentru a se manifesta.Barierele personale n raporturile interumane legate de

    contextul sociocultural, datorate fricii endemice, atitudinilor individualiste sau relaiilor

    individ-grup sunt cele care mpiedic ieirea la lumin a creativitii. Barierele legate de

    contextul sociocultural sunt legate de condiiile n care un individ triete ntr-un mediu social

    sau familial nesatisfctor

    Obstacolele de ordin educaional

    - nsuirea rigid a cunotinelor tehnice ca sisteme nchise fr permiterea comparrii,

    analizrii, criticrii, etc.

    - Lipsa de imaginaie este determinat n mare parte de ineria psihologic, de fluena

    sczut, de rigiditatea funcional, constituind un obstacol dobndid pe calea unei anumite

    educaii ce nu poate fi eliminat dect printr-o reeducare special a spiritului inventatorului prin

    ingineria creativitii.

    - Lipsa motivaiei este echivalent cu lipsa din structura euristic fundamental a

    euremei de baz, a euremei energetic-stimulatorie.

    - Lipsa de sensibilitate fa de probleme, fa de nou reprezint un obstacol de mare

    importan n creaia tehnic, iar ca trstur de caracter negativ se instaleaz n special la

    indivizii cu o slab capacitate de problematizare i de analiz critic a tehnicii.

    - Lipsa de spirit competitiv, de integrare valoric, nivelul de aspiraii sczut reprezint

    o trrstur de personalitate nrudit cu lipsa motivaiei i lipsa sensibilizrii fa de nou,

    mpreun cu care, cuantific negativ eurema energetic-stimulatorie.

    - Lipsa calitilor moral-volitive. Pentru parcurgerea optimal eficient a ntregului

    drum sunt necesare aceleai caliti moral-volitive ca i pentru un alergtor de maraton. Marii

  • 29

    inventatori au fost tenace i consegveni n promovarea propriilor creaii. Au fost oameni cu un

    pronunat spirit de finalizare.

    - Lipsa de anomicitate. Inventatorii sunt caracterizai de cele mai multe ori prin

    anomicitate, care reprezint nalta capacitate de aderare la obiectivele ridicate de societate

    concomitent cu respingerea mijloacelor tradiionale, conformiste, de atingere a acestora.

    - Coeficientul inteligen sczut. Activitatea intelectual intens poate amplifica

    substanial QI, aa cum rezult din ultimele studii privind oamenii deosebit de activi, de

    exemplu doctorii n tiin, care se situeaz n bloc n categoria eminenilor, avnd toi un

    coeficient de inteligen superior cifrei 125.

    Obstacole de ordin tehnico-organizatoric

    - Lipsa atelierelor de prototipuri i a liniilor pilot

    - Slaba organizare intern-uzinal pentru implementarea noului

    Obstacole de ordin psiho-social cuprind:

    - Absolutizarea experienei i a rezultatelor trecute i dispreul fa de tot ce difer fa de

    acestea reprezint o trstur conservatoare periculoas a conductorilor produciei, i, uneori

    i ai cercetrii i proiectrii.

    - Lipsa de orientare spre viitor deriv din necunoaterea unei legi fundamentale a noirii: cnd

    un produs a ajuns s aduc beneficii maxime, nseamn c i-a ncput i declinul tehnic i

    trebuie substanial noit

    - Prudena excesiv este determinat n mare msur de pericolul eecurilor tehnico-

    economice n lansarea unor produse i tehnologii.

    - Critica exagerat de sever a greelilor. Un adevr cunoscut este c nu greete numai acela

    care nu muncete, totul este s nvei din greeli; a critica exagerat greelile, n special

    greelile strecurate n desfurarea proceselor de inovare, poate conduce la inhibarea acestor

    procese.

    - Stimulul material redus poate constitui un obstacol important n desfurarea proceselor

    inovatorare.

    - Stimulul moral redus

    Bibliografie:

  • 30

    Roco, Mihaela (2001) Creativitatea i inteligena emoional, Ed. Polirom, Iai

    Osborn, Al. (1957) Aplied imagination, New York Charles Scribners.

    Belorus, V. (1990) Manualul inventatorului, Editura Tehnic Bucureti

    Moraru,I.,(1997)Psihologia creativitii, Editura Victor, Bucureti

    Cojocaru C. - Creativitate i inovaie (cum producem i valorificm ideile).

    Editura tiinific i Pedagogic Bucureti

    Stnciulescu, T.D. (1998) Tratat de creatologie, Rd. Performantica Iai


Recommended