Home > Documents > Comunicare Vizuala (Elena Abrudan)

Comunicare Vizuala (Elena Abrudan)

Date post: 22-Jul-2015
Category:
Author: elenastroe
View: 298 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Embed Size (px)
of 76 /76
Universitatea « Babeş-Bolyai » Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Com Departamentul de Jurnalism – linia română Conf. Univ. Dr. Elena Abrudan COMUNICARE VIZUALĂ curs Cursul îşi propune să prezinte elemente teoretice ale c parte a vastului domeniu al Comunicării, prezenţa tot mai imaginilor vizuale şi noile tendinţe în diferitele aspecte Tipurile de coduri şi procesul de codificare/decodificare, oricărui proces de comunicare sunt puse în relaţie cu diferitele aspecte ale comunicării vizuale. Pentru a surprinde evoluţia elementel structurat informaţiile începând cu prezenţa comunicării vizuale alături de comunicarea verbală, prin instrumentele comunicării vizual limbajului trupului. Cursul continuă cu prezentarea scrisă, un rol important fiind acordat organizării vizuale culorii. Comunicarea televizuală este prezentată prin prisma modalităţilor de reflectare a realităţii convertite în formate de mare succ show-ul). Comunicarea cinematografică propune un excurs în tehnicilor de realizare a imaginii cinematografice. Comuni cunoaşterea mijloacelor comunicării în artele vizuale, înţelegerea dinamicii evoluţiei limbajului plastic şi a folosirii acestuia. În acest demers sunt necesare cîteva repere teor senzaţiilor, percepţiilor, reprezentărilor, a imaginii vizuale şi adevă , adică perceperea şi decodificarea corectă a mesajului astfel transmis. Senzaţiile vizuale sunt rezultatul acţiunii undelor electr analizatorilor vizuali. Undele elecromagnetice se propagă lumină (soare), de la surse artificiale sau de la corpuril
Transcript

Universitatea Babe-Bolyai Facultatea de tiine Politice, Administrative i ale Comunicrii Departamentul de Jurnalism linia romn Conf. Univ. Dr. Elena Abrudan COMUNICARE VIZUAL curs Cursul i propune s prezinte elemente teoretice ale comunicrii vizuale, ca parte a vastului domeniu al Comunicrii, prezena tot mai masiv n viaa noastr a imaginilor vizuale i noile tendine n diferitele aspecte ale comunicrii vizuale. Tipurile de coduri i procesul de codificare/decodificare, ca verig indispensabil oricrui proces de comunicare sunt puse n relaie cu diferitele aspecte ale comunicrii vizuale. Pentru a surprinde evoluia elementelor comunicrii vizuale am structurat informaiile ncepnd cu prezena comunicrii vizuale alturi de comunicarea verbal, prin instrumentele comunicrii vizuale i prin mijlocirea limbajului trupului. Cursul continu cu prezentarea comunicrii vizuale n presa scris, un rol important fiind acordat organizrii vizuale a articolelor, fotografiei i culorii. Comunicarea televizual este prezentat prin prisma modalitilor de reflectare a realitii convertite n formate de mare succes (talk show-ul, reality show-ul). Comunicarea cinematografic propune un excurs n lumea filmului i a tehnicilor de realizare a imaginii cinematografice. Comunicarea artistic presupune cunoaterea mijloacelor comunicrii n artele evoluiei limbajului plastic i a folosirii acestuia. n acest demers sunt necesare cteva repere teoretice asupra senzaiilor, percepiilor, reprezentrilor, a imaginii vizuale i adevrului vizual, adic perceperea i decodificarea corect a mesajului astfel transmis. Senzaiile vizuale sunt rezultatul aciunii undelor electromagnetice asupra analizatorilor vizuali. Undele elecromagnetice se propag de la surse naturale de lumin (soare), de la surse artificiale sau de la corpurile de iluminat. O parte a vizuale, nelegerea dinamicii

radiaiilor sunt absorbite, cealalt parte sunt reflectate de ctre obiecte. Undele reflectate stimuleaz ochiul omului care vede obiectele colorate ntr-o nuan cromatic corespunztoare lungimilor de und reflectate. Dac un obiect absoarbe toate undele luminoase este perceput ca negru sau ntunecat. Dac undele luminoase sunt reflectate n egal msur, obiectul este vzut alb, iar dac le reflect selectiv, obiectul este vzut ca avnd una din cele apte culori ale spectrului: rou, oranj, galben, verde, albastru, indigo, violet. Senzaiile vizuale se caracterizeaz prin luminozitate, ton cromatic i saturaie. Luminozitatea exprim locul pe care se afl culoarea, ntre culorile extreme: alb i negru. Tonul cromatic este dat de lungimea de und care i corespunde (ci microni are) i difereniaz culorile ntre ele. Saturaia reprezint puritatea culorii. Obiectele reflect o lungime de und de baz, corespunztoare culorii cu cea mai mare pondere n totalul undelor reflectate, dar i alte lungimi de und, reflectate ntr-o proporie mai mic, culoarea corespunztoare lor fiind cenuiul. Combinarea acestor caracteristici ale senzaiei vizuale conduce la vizualizarea unui numr mare de nuane, cinci sute pentru omul obinuit, cteva mii pentru un pictor. Percepia este un proces senzorial complex i constituie o imagine primar care conine toate informaiile despre nsuirile concrete ale obiectelor i fenomenelor percepute. Percepia presupune parcurgerea mai multor faze, de scurt durat, insesizabile. Prima faz const n detecie, adic sesizarea i contientizarea stimulului n cmpul perceptiv fr s-I disting proprietile. Este momentul orientrii, fixrii privirii i ncordrii ateniei. A doua faz se numete discriminare pentru c presupune deosebirea stimului i a nsuirilor lui de ceilali stimului. A treia faz este identificarea, care presupune cuprinderea ntr-o imagine unitar a informaiilor obinute deja i raportarea lor la modelul perceptiv corespunztor. Identificarea permite recunoaterea obiectului, dac acesta a mai fost perceput. Ultima faz a percepiei este interpretarea . Acum intervin mecanismele nelegerii care fac posibil stabilirea semnificaiei i integrarea verbal a obiectului perceput .

n msura n care percepia vizual este rspunsul persoanei la un stimul vizual, putem distinge urmtoarele caracteristici. - Percepia vizual are la baz factori biologici i culturali, cum ar fi rspunsul sexual, autoconservarea, agresivitatea, prietenia, semnificaia unei noiuni ntr-o cultur sau alta. - Percepia suscit atenia i provoac sentimente, deci comunic repede i solicit o serie de rspunsuri. - Percepia este strns legat de memorie. Ea mobilizeaz ambele emisfere ale creierului, dei emisfera dreapt este asociat cu vederea. Stimulul vizual suscit memoria, legtura cu aceasta fiind mai srns dect n cazul cuvintelor, att n ce privete stocatul informaiei, ct i aducerea aminte. - Percepia influeneaz modul n care ne nelegem pe noi nine, pe alii i lumea n care trim. A ne vedea ntr-o imagine ste un mod de a ne cunoate, iar specificul imaginilor despre lumea nconjurtoare, stereotipe sau nu, determin o predispoziie n a vedea Ca o urmare fireasc, percepia influeneaz modul n care acionm. Dac imaginile vzute sunt violente, persuasive sau unilaterale vom fi predispui sau tentai s vedem i s acionm conform specificului acestor imagini. Reprezentarea este definit ca proces cognitiv-senzorial de semnalizare n forma unor imagini unitare, dar schematice a nsuirilor concrete i caracteristice ale obiectelor i fenomenelor, n absena aciunii directe a acestora asupra analizatorilor. Rezultat al procesului de reprezentare, imaginea mental pstreaz o mare asemnare cu cea perceptiv, ce cuprinde nsuiri intuitive, figurative. Totui, reprezentarea, care apare pe baza percepiei este considerat imagine secundar n raport cu aceasta. Reprezentarea ca proces presupune nu doar simple actualizri, ci construcii i reconstrucii mentale, reorganizri i reconfigurri din mers, n acord cu necesitile activitilor cognitive practice ale omului. De asemenea, reprezentarea implic analize i sinteze senzoriale mai complexe dect cele perceptive, cum ar fi selecii, schematizri, accenturi, estompri, considerri, extinderi, simplificri, eliminri i intersectri cu operativitatea gndirii. Imaginea

astfel dobndit are un mare grad de generalitate, apropiind-o de concept. Rezultnd dintr-un proces complex de reconstrucie mental, imginile se integreaz cu uurin diverselor demersuri cognitive. Fiind n acelai timp intuitiv-figurativ i operativ, reprezentarea face trecerea la procesele cognitive superioare. Reprezentarea constituie o imagine panoramic, adic ea reconstituie n plan mental i apoi red integral i simultan toate informaiile despre un obiect, n timp ce percepia red numai ce se poate vedea. Ca i percepiile, reprezentrile sunt preponderent figurative, adic semnaleaz nsuiri concreteintuitive de form, culoare, mrime, numai c percepia le reflect pe toate. Reprezentarea nu cuprinde detaliile, care sunt omise sau estompate, importante sunt nsuirile caracteristice pentru un obiect sau grup de obiecte (ex. red asciimea crestelor de munte nu forma lor exact). Dac perceperea unui obiect este legat de contextul spaio-temporal, reprezentarea l poate prezenta detaat de acesta (ex. cartea i masa pe care se afl). Sau obiecte i fenomene aparinnd altui timp sau loc pot fi transpuse n altele. Este vorba de absena obiectului i reflectarea trecutului. Tot aa, dac un obiect este perceput n toate nuanele sale cromatice, n reprezentare acestea se reduc la culorile fundamentale( n reprezentare vegetaia nu are nevoie de toate tonurile de verde pe care le putem percepe n mod normal). Sau dac percepia reflect o anumit form, mrime i poziie a obiectului, n reprezentare ea se poate modifica n funcie de nevoi. Toate aceste caracteristici demonstreaz nivelul nalt al generalizrii n reprezentare. Ea este o generalizare, schematizare intuitiv a, superioar percepiei. Reprezentrile vizuale sunt cele mai numeroase reprezentri n experiena indivizilor. Ele sunt prezente n numeroase activiti umane. Ele pregtesc i uureaz generalizrile n gndire. Reprezentrile vizuale au o funcie important n cadrul procesului complex al imaginaiei reproductive i creatoare, ntruct actele imaginative const n combinarea i recombinarea imaginilor din experiena anterioar, ceea ce presupune c bogia i varietatea reprezentrilor constituie o condiie favorabil pentru activitatea uman, n general. De altfel, s-a constatat c memoria nu reprezint conservarea imaginilor, ci reconstituirea lor. Memoria este deci o funcie simbolic, amintirile depinznd de posibilitatea de a avea idei

generale. Iar limba furnizeaz mijloacele de formulare a ideilor, membrii aceleaiai societi folosesc cuvinte al cror sens l neleg. Viaa omului i a societilor sunt legate de realiti palpabile i de imagini iconografice, artistice i mentale, dar nu exist imagini crora s nu le corespund cuvinte, aa cum nu exist cuvinte care s nu fie acompaniate de imagini. Ele sunt mijloacele pe care indivizii le folosesc n procesul comunicrii. COMUNICAREA n sensul academic obinuit al cuvntului, comunicarea nu este un subiect, ci o arie de studii interdisciplinare, deci presupune o multitudine de abordri interdisciplinare. Din perspectiva noastr, important este faptul c orice comunicare implic semne i coduri. Semnele sunt artefacte sau acte care se refer la altceva dect la sine, adic sunt nite constructe de semnificaie. Codurile sunt sistemele n care sunt organizate semnele i care determin modul n care se leag unele de altele. Semenele i codurile sunt transmise sau fcute disponibile pentru ceilali, iar transmiterea lor este o practic social. Comunicarea este esenial pentru viaa cutural, deci studiul comunicrii implic i studiul culturii n care este aceasta integrat. n acest sens putem da o definiie general a comunicrii ca interaciune social prin intermediul mesajelor. Pornind de la aceast definiie, n cadrul cursului ne vom referi la tipurile comunicrii care interacioneaz i susin ntr-un fel sau altul cu comunicarea vizual. Felurile comunicrii Comunicarea intrapersonal este un dialog interior al fiecrui individ. Ea implic gnduri, sentimente, reflecii asupra modului n care suntem percepui de ceilali i se petrece n interiorul noastru. Fiind o ntlnire a fiecrui om cu sinele, n cazul acestui tip de comunicare individul edte att emitor ct i receptor. Acest tip de comunicare ne preocup datorit faptului c de felul n care ne formulm gndurile sau ne comportm cnd nu suntem vzui de nimeni depinde cum ne vom

exprima i ce vom face n prezena altora. Astfel comunicarea intrapersonal poate contribui la formarea imaginii noastre. Comunicarea interpersonal este procesul de comunicare dintre doi indivizi, dar poate implica i alte persoane. Este vorba de comunicarea ntre membri unei familii, ntre cei civa membri din conducerea unei instituii. Comunicarea interpersonal implic ntlnirea fa n fa ntre doi participani, exclude orice tip de comunicare mediat, cum ar fi convorbirea telefonic. De asemenea, acest tip de comunicare implic dou persoane cu roluri variabile i n relaie una cu cealalt, n scopul dezvoltrii relaiilor personale. Comunicarea interpersonal implic un grad ridicat de ncredere, preocupare i legtur mutual ntre participani, discutarea deschis a propriilor sentimente i triri. Fa de acest tip de comunicare, deosebim Comunicarea non-interpersonal, specifc oamenilor care comunic pur i simplu pentru c trebuie s-o fac n virtutea unei conjuncturi de moment. Comunicarea interpersonal se produce n ambele sensuri i impune claritate, eliminarea ambiguitilo, deci sporirea gradului de verosimilitate, mai ales n comunicarea cotidian. n realitate schimbul de mesaje presupune crearea de simboluri, schimbul de semnificaii, care pot fi interpretate n diferite feluri, potrivit logicii simbolului care este valorizat pozitiv i negativ, care poate avea semnificaii contrare n diferite areale geografice sau diferite culturi. Coerena de semnificaie a mesajelor transmise interpersonal se obine n timp, lund n considerareistoria relaiei ntre indivizii care comunic, atitudinea lor anterior momentului comunicrii, mesajele pe care le-a transmis nainte, referitor la tema comunicrii. n comunicarea interpersonal interpretarea mesajului este afectat de trecut sau de perspectiva viitorului. Comunicarea n grupuri mici are ca scop rezolvarea unei probleme care intereseaz n egal msur sau nu pe membri grupului, dar fr a argumenta n contradictoriu. Toi participanii trebuie s interacioneze participnd la discuie, altfel grupul se vam divide natural n grupuri mai mici. n edinele de consiliu, birouri executive, conduceri operative se folosete tocmai acest tip de comunicare n

scopul acumulrii cantitative de idei, sugestii, reinerea lor indiferent dac par judicioase sau nu i asocierea liber a ideilor enunate de colegi fr accente critice la adresa acestora. Se deosebete de brainstorming care propune rezolvarea unei probleme date ntr-un timp destul de scurt. n acest tip de comunicare propunerile, chiar dac pe moment nu par utile, sugestiile sunt nregistrate i analizate mai trziu. Comunicarea public presupune transmiterea mesajului unei audiene destul de numeroase deci exist un singur emitor i mai muli receptori. Acetia pot fi participani la o conferin sau un miting sau pot fi conectai la o reea de radio sau de televiziune. Mesajul trebuie s fie bine structurat i pentru transmiterea lui ct mai eficient pot fi folosite i canale vizuale adiionale. n prezent, comunicarea public, mass-media cunoate o dezvoltare masiv i se detaeaz de alte forme de comunicare prin posibilitile de informare de care dispune i prin cele de manipulare la care poate apela. Comunicarea prin imagine se realizeaz cu ajutorul diverselor instrumente de comunicare, cum ar fi : televizor, video, calculator, videoproiector, diapozitive Dezvoltarea acestui tip de comunicare se datoreaz nevoii moderne de a nsoi orice transmitere de mesaje cu imagini care pot prezenta produsul ca atare, fotografia lui, schema de funcionare, pri componente, hri, grafice, fotografii Mijloacele de comunicare sunt reprezentate de mijloacele tehnice sau fizice de convertire a mesajului ntr-un semnal capabil s fie transmis printr-un canal. Canalul este mijlocul fizic prin care este transmis semnalul: undele de lumin, undele sonore, undele radio, cablurile telefonice, sistemul nervos...). ex: Televiziunea reprezint un mijloc de comunicare ce utilizeaz canalele sunetului i imaginii. Proprietile tehnice sau fizice ale mijloacelor de comunicare sunt determinate de natura canalului disponibil pentru utilizare. Aceste proprieti ale mijloacelor de comunicare vor determina gama de coduri care pot fi transmise. Codul este un sistem de semnificare comun membrilor unei culturi sau subculturi. El const din semnale i din reguli sau convenii care determin cum pot fi utilizate semnele sau cum pot fi combinate pentru a forma mesaje complexe.

Mesajul este acel lucru pe care un emitor l transmite, indiferent de mijlocul de comunicare folosit. Pentru semioticieni mesajul reprezint construcia de semne care, prin intermediul interaciunii cu ceilali receptori, produce nelesuri. Important este textul i modul n care este citit. Lectura este procesul de descoperire a semnificaiilor, proces care apare atunci cnd cititorul interacioneaz cu textul sau l negociaz. Negocierea presupune antrenarea experienei culturale a cititorului n legtur cu semnele i codurile care compun textul. Astfel, cititori cu experiene sociale diferite sau aparinnd unor culturi diferite pot gsi nelesuri diferite n acelai text. Spre exemplu, acelai eveniment este relatat n mod diferit n funcie de niveleul de nelegere i viziunea despre lume mprtit de ziar cu cititorii si. CODIFICAREA / DECODIFICAREA MESAJELOR Procesul de transpunere a ideilor i a sentimentelor n mesaje se numete codificare1. Ele pot fi transpuse n coduri verbale i nonverbale. Codurile selectate pentru transmiterea celor dorite cuvintele, gesturile i tonalitatea vocii sunt determinate de scopul urmrit de vorbitor, de situaia dat i de relaia cu interlocutorul, precum i de ali factori cum ar fi vrsta, mediul cultural sau starea emoional. Pentru a asigura reversibilitatea transformrii mesaj-semnal, codul va trebui astfel conceput nct traducerile pe care le mijlocete s aib un caracter univoc, lipsit de orice ambiguitate. Spre exemplu exist o relaie ntre autori i crile pe care le-au scris. Dei fiecare autor a scris mai multe cri, exist cupluri de felul: Lev Tolstoi - Rzboi i pace, Gustave Flaubert - Madame Bovary, Thomas Mann Muntele vrjit. Relaia care pune n coresponden fiecare element din mulimea mesajelor cu cel mult un element din mulimea de semnale se numete funcie. Aceste funcii sunt biunivoce. De exemplu, cstoria monogam este o funcie biunivoc, ntruct ea interzice brbailor s aib mai multe soii, iar femeilor mai muli soi.

1

v. Jurgen Habermas, Cunoatere i comunicare, Bucureti, editura Politic, 1983, p. 182

Codul este, prin definiie, o funcie biunivoc stabilit ntre o mulime de mesaje i o mulime de semnale. Condiia de biunivocitate este obligatorie pentru asigurarea unei reversibiliti perfecte ntre codificare i decodificare. Exist patru tipuri de codificare n procesul comunicrii umane. Primul tip corespunde asocierii mesajelor simple cu semnale simple, ca n cifrurile alfabetice, n care o liter se substituie alteia. Este cazul scrierii unor scrisori cifrate. n acest caz, ca i n cel al transliterrii dintr-un alfabet n altul, nlocuirile se fac element cu element, nu secven cu secven. Un alt tip de codificare substituie mesajelor simple iruri de semnale, cuvinte. Este cazul alfabetului Morse n care se stabilete o relaie ntre caracterele latine i semnele uzuale de punctuaie i perechi de semnale notate prin punct (impuls electric scurt) i linioar (impuls electric lung. Fiecrei litere i se asociaz secvene de pn la apte asemenea elemente. n cellalt tip de codificare, semnale elementare exprim nelesuri complexe. Astfel, n transportul rutier sau feroviar un semnal luminos unic transmite mesaje de genul Trecerea interzis sau fluierul arbitrului n sport poate nsemna Oprii jocului fiindc s-a comis o nclcare a regulamentului. Ultimul tip de codificare ntlnit poate fi reprezentat de traducerea dintr-o limb ntr-alta. n acest caz au loc substituii la nivelul cuvintelor, nu al literelor sau fonemelor. Pentru ca decodificarea s fie imginea n oglind a codificrii, restituind cu fidelitate inteniile emitorului, codul utilizat trebuie s fie biunivoc. Acest lucru nu este posibil n totalitate, dei exist bun repertoriu de semnale mprtite att de emitor ct i de receptor. Existena unui dicionar nu epuizeaz posibilitile de interpretare a unui mesaj, deoarece codul nu se transform dect n virtutea unui acord explicit al utilizatorilor, el nu evolueaz n mod natural ca limba, care este un organism viu. Aceast dinamic face ca n orice moment imaginea pe care ne-o ofer despre ea dicionarele s fie deja depit. Definiiile din dicionare circumscriu doar sfera denotaiei care conine un acord asupra coninutului noiunilor pe care le exprim unitile lexicale. exist i nenumrate nuane datorate

acumulrii n timp a experienelor, reale sau simbolice legate de un concept, de un sentiment: de exemplu sensul cuvntului dragoste este neles diferit n funcie de vrst, grad de emancipare a individului, apartenena la o anumit cultur, iar ansa de a ntlni un receptor exact cu aceeai experien sociali cultural sunt foarte mici. Democraia este i ea neleas n mod diferit din frmele de semnificaii adunate de-a lungul timpului, din conversaii, lecturi. E normal s apar diferene de interpretare de vreme ce transmitorul i receptorul nu opereaz cu acelai cod. De aceea, nu e nimic surprinztor n faptul c artitii, care i-au ales o cale non-verbal de comunicare (de exemplu pictura), s-au lovit de nenelegerea contemporanilor. n acest caz artistul introduce un nou cod pentru a-i exprima inteniile artistice. Cu ct noile convenii de cod pe care le introduc au un caracter mai insolit, mai ndeprtat de modalitile de exprimare consacrate n cmpul artelor respective, e nevoie de timp pentru ca publicul s se familiarizeze cu noul limbaj. Codurile reprezint sisteme de organizare i nelegere a datelor Distingem coduri comportamentale cum ar fi codul juridic, codul manierelor i codurile de semnificare, care sunt sisteme de semne, dar ele sunt interdependente. Codul rutier este att un cod de comportament ct i un sistem de semnificare. Indiferent de aceste distincii, codurile au anumite particulariti comune : toate codurile poart un neles: unitile lor sunt semne care se refer la altceva dect la ele nsele-

toate codurile depind de un acord ntre utilizatori, referitor la un teritoriu cultural comun - toate codurile pot fi transmise printr-un mijloc de comunicare i un canal

adecvat toate codurile au funcii sociale i de comunicare guvernate fiind de reguli la care consimt toi membri comunitii care utilizeaz acel cod Din aceast perspectiv putem distinge ntre codurile reprezentaionale i cele prezentaionale

Coduri reprezentaionale sunt folosite pentru a produce texte, adic mesaje cu o existen autonom, care se refer la altceva dect la sine sau la cel care le codific. Textele sunt compuse din semne iconice sau simbolice (spre exemplu fotografia sau semiluna ca simbol al islamului). Coduri prezentaionale sunt indiciale. Ele se refer la vorbitor i situaia sa: identitate, emoii, atitudini, poziie social Codurile prezentaionale sunt folosite pentru a gestiona tipul de relaie cu cellalt (dominare, conciliere) prin folosirea unor gesturi. Prin intermediul codurilor prezentaionale se realizeaz comunicarea nonverbal. Iar aceasta contribuie la crearea imaginii vizuale referitoare la un anumit subiect. COMUNICAREA VIZUAL Conceptul de imagine Termenul imagine provine din latinescul Imago i poate fi definit ca ansamblul percepiilor pe care un individ le are fa de un obiect. Dar percepia noastr asupra lumii nu este suma percepiei unor pri componente, ci o percepie global care cuprinde totalitatea ateptrilor, ideilor i sentimentelor pe care le are o persoan fa de un obiect. Imaginea este portretul subiectiv, impregnat psihologic i cultural al realitii. Putem spune c imaginea este un mediu prin care se comunic o informaie vizual, att prin form, ct i prin coninut. Pornind de la etimologia greac, imaginea, cu sensul de eikon (reprezentri mentale imaginea unui lucru, viziunea ntr-un vis i reprezentri materiale ale unor realiti fizice portret, statuie), este o noiune legat de experiena vizual, care ne ofer lumea ntr-un mod spaial, desfurat dup cele trei dimensiuni i colorat. Dar nu numai ochiul, ca organ i vzul, ca funcie biologic a fiinei vii are contribuie la formarea imaginilor. Aa cum am vzut n capitolul anterior, toate simurile, totalitatea corpului particip la producerea de semne i imagini, pentru sine sau pentru ceilali. Aceast participare confer experienei senzoriale funcii expresive i de comunicare noi.

Imaginea vizual n percepia vizual, mintea elaboreaz o imagine analogic a datului exterior, traducnd un anumit numr de stimuli n informaii neuronale, care vor induce n contiin o anumit viziune a obiectului. Aceasta are calitatea de conformitate cu mesajele externe i cea de autonomie. Prelucrarea de ctre creier a vizualului presupune o modelizare a datelor externe. Rezultatul modelizrii corespunde unui obiect fr a fi replica lui exact. Cu alte cuvinte, putem spune c imaginea presupune asemnare i neasemnare, este o duplicare a imaginii i o abatere de la model. Imaginile vizuale trebuie s ndeplineasc anumite funcii. - s atrag atenia prin elemente cum ar fi contrastul, culoarea, compoziia neobinuit - s informeze, s joace rolul de mediator al unor triri - s constituie un instrument important n influenarea comportamentului uman Mai subliniem funcia de orientare i funcia de simplificare a realitii. Prin funcia de orientare, imaginea nlesnete perspectivarea unui anumit segment al realitii. Funcia de simplificare este legat de sentimentul de ncredere, de nevoia fireasc a omului de a se mica pe un teritoriu cunoscut, cel oferit de creatorii de imagine. Necesitatea comunicrii vizuale este determinat de intraductibilitatea unor informaii vizuale n cuvinte. Spre exemplu, pentru o mai exact orientare ntr-un ora vizitatorul are nevoie i de o hart a oraului pe lng alte explicaii verbale sau pentru executarea unei piese la strung e nevoie de un desen tehnic. Pentru construirea unui avion sau automobil e nevoie de planuri detaliate. Tristeea de pe faa unui om poate fi redat mai bine prin imagini dect prin cuvinte. Descrierea n cuvinte nu poate reda felul n care sunt nlnuite elementele ce simbolizeaz bucuria, entuziasmul sau durerea sfietoare. Arborele genealogic are neles ca ntreg doar dac este vizualizat. Doar fragmentele lui pot fi nelese dac sunt explicate prin cuvinte.

Funciile comunicrii vizuale -Stabilirea i definirea unor relaii contactul vizual determin tipul de interaciune care urmeaz s aib loc i felul n care aceasta va evolua prin privirea-adresare i privirea-rspuns; prin privire se pot cere informaii, se poate manifesta interesul fa de o persoan sau subiect de discuie -Canal de control informarea altei persoane c poate interveni n discuie, manifestarea puterii, manifestarea aversiunii -manifestarea emoiilor expresivitatea privirii faciliteaz observarea emoiilor: bucurie, tristee, plcerre sau aversiune fa de cele vzute -realizarea feedback-ului Feedback-ul este reacia de rspuns a receptorului la mesajul primit de la emitor; este un mod de a ajuta pe cineva s neleag efectele pe care le produce un anumit mesaj (aciune, atitudine, comportament) asupra celui cruia I-a fost adresat mesajul respectiv. Avantajele comunicrii vizuale:-

Impact vizual O imagine red instantaneu ceea ce se poate scrie n numeroase pagini. Beneficiaz de cele mai eficiente canale de comunicare interpersonal: dialogul cu auditorul i relevarea deosebit prin vizual. Manevrabilitate deosebit Instrumentele vizuale pot fi folosite relativ uor i transport mesajul pentru a fi preluat de public

-

Diferene culturale i de gen n comunicarea vizual Diferenele culturale ies n eviden mai ales n cazul interaciunii dintre indivizi provenind din culturi diferite. Contactul vizual. Ex: arabii, sud-americaniii sud-europenii i privesc direct interlocutorul ntr-o disciie; asiaticii, indienii i nord-europenii au o privire periferic sau nu se uit la interlocutor. Durata privirii este de asemenea determinat cultural. Sud-europenii privesc mai ndelung interlocutorul, japonezii privesc mai mult gtul. Femeile din America de Nord stabilesc mai multe contacte vizuale dect brbaii n timpul conversaiei, mai ales dac au o poziie de subordonare.

Pentru o mai bun nelegere a relaiei care se stabilete ntre indivizi n timpul comunicrii propun un scurt excurs ntr-un domeniu strns relaionat cu comunicarea vizual : comunicare verbal versus comunicare nonverbal. COMUNICAREA VERBAL / COMUNICAREA NONVERBAL COMUNICAREA VERBAL1 Pentru Ferdinand de Saussure limba constitue un sistem existent n mod virtual n contiina unei comuniti umane determinate sub forma unui ansamblu de reguli i convenii acceptate tacit de membricorpului social, care le permite acestora exercitarea facultilor limbajului. Prin urmare, limba este o realitate virtual a crei existen n-o contientizm dect atunci cnd se traduce n act. Vorbirea. Actualizarea limbii se realizeaz sub forma vorbirii, ce constituie latura concret, de manifestare practic a posibilitilor lingvistice ale indivizilor. Comunicarea verbal se realizaz la nivelul relaiei dintre semn i semnal, care pentru F. de Saussure este o imagine acustic. Semnalul este o realitate material care se substituie semnului. n absena semnalului, semnul i pierde capacitatea de a formula i transmite gnduri. Particularitile vorbirii. Caracterul simbolic al vorbirii se refer la posibilitatea de a te referi la obiecte i persoane absente sau la situaii trecute. El deosebete vorbirea de alte sisteme de semnalizare (cele din lumea animal de ex.) care se refer numai la ce se ntmpl acum, n momentul emiterii semnalului. Productivitatea este capacitatea oricrui vorbitor de a enuna fraze alctuite de el nsui n clipa rostirii lor. Exist i formule prefabricate, cum sunt formulele de salut, dar, n mod normal, omul este capabil s construiasc secvene proprii, nu numai s imite papagalicete expresii gata elaborate. Productivitatea este mijlocit de nsuirea unui sistem de reguli, o gramatic interiorizat care acioneaz asupra unui vocabular memorat. Acesta permite elaborarea de enunuri inteligibile, producerea de mesaje. O form deosebit a productivitii este creativitatea, n cazul creatorilor de limb scriitori de excepie.1

v. Dinu, Mihai, Comunicarea. Repere fundamentale. Bucureti, Algos, 1994, p.313-333.

O alt caracteristic a vorbirii se exprim prin fora cuvntului rostit. Tocmai de aceast nsuire care mbin productivitatea cu caracterul simbolic se leag apariia zvonurilor i minciunii i puterea lor de influenare. Avnd rol de informare n statul totalitar (i nu numai), dar i acela de a comenta, nflori, povesti faptele ntmplate (gura satului), zvonurile sunt tiri improvizate. Acestea rezult n urma unui proces de deliberare colectiv n scopul interpretrii unui eveniment. Minciuna poate fi folosit n scopuri egoiste, pentru a obine avantaje personale sau sociale sau din altruism, pentru a-I feri pe oameni de de ocul aflrii unui adevr dureros sau din politee. Scrisul este preferat de lingvistic deoarece are o form definitiv, clar, este mai elaborat. Oralitatea este ns primordial i mai eficace ca liant social. Oralitatea este un sistem complex i bogat datorit factorilor extralingvistici i paralingvistici. Repetiiile, ezitrile, elipsele pot prea aberante n scris, dar pot fi perfect justificate n stilul oral. Oralitatea beneficiaz de prezena umanului, a reaciilor lui convertite n elemente non-verbale: intonaie, ritm, nlime, ton, timbru, pauze. Aceste elemente dau spontaneitate i farmec, umor i magnetism, exercit o oarecare influen asupra asculttorului. Importana discursurilor rezid tocmai n posibilitatea de a influena, de a converti oamenii la o nou credin. Profeii, intemeietorii de religii nu au lsat texte scrise, dar au influenat o mare parte a populaiei planetei datorit multitudinii de conotaii i nuane pe care le transmite cuvntul rostit. Importana elementelor paraverbale a dat natere nevoii de a le marca n scris. Aa au aprut semnele de punctuaie. Acestea au fost foflosite prima oar de Aristofan din Bizan (sec. III Hr.), exegetul lui Homer. Folosirea semnelor de punctuaie se va generaliza dup apariia tiparului. Stilurile comunicrii orale n funcie de ocaziile n care este folosit, putem distinge msura n care comunicarea oral se ndeprteaz de rigorile exprimrii scrise, exprimate n aanumitele stiluri de comunicare.

Stilul rece se regsete n texte elaborate pentru emisiuni tv, radio, n general, atunci cnd nu se cunoate auditoriul i nu este posibil feed-back-ul. Textele sunt atent elaborate pentru c ele nu mai pot fi ajustate pe parcurs. Stilul formal presupune texte elaborate care se adreseaz unui auditoriu numeros, fraze construite cu grij folosind un lexic bogat i variat. Se evit repetiiile, expresiile argotice sau prea familiare. Stilul formal poate fi folosit i fa de o singur persoan atunci cnd se dorete impunerea distanei n raport cu persoana, fie ca deferen, fie ca disprei sfidare. Stilul consultativ presupune discuii cu caracter profesional, de afaceri. Se folosete n negocieri i tratative. Textul conine informaia de baz care poate fi mbogt pe parcurs dup necesiti, dup explicaiile i informaiile cerute de partenerii de discuie. Participarea interlocutorului la dialog este activ. Nefiind un discurs preelaborat, apar elemente lexicale parazite (deci, nu-I aa, da), ezitri, reluri, chiar dezacorduri. Stilul ocazional este specific conversaiilor libere ntre prieteni. Participanii trec de laun subiect la altul, apar exprimri neglijente sau eliptice elemnte de argou. Dispare grija de a acorda interlocutorului condiii de a-i formula propriile opinii. Un interlocutor poate acapara discuia monolognd, fr ca ceilali s se simt ofensai. Stilul intim ofer informaii despre strile i tririle intime ale subiectului folosind un cod personal. Funcia referenial (comunicarea unor date exterioare) este eclipsat de funcia expresiv (emoional) a comunicrii, ceea ce justific apariia semnalelor nearticulate cu o bogat ncrctur afectiv ( de la oftat la chicotit). Varietatea limbii se exprim prin orice ipostaz concret a limbii comune. Idiolectele desemneaz varieti individuale ale limbii. Sociolectele desemneaz varietile regionale ale limbii. Prin Idiolect nelegem variaiile de exprimare verbal de la un vorbitor la altul. De asemenea el desemneaz inventarul deprinderilor verbale ale unui individ

ntr-o anumit perioad a vieii sale. Se tie c aceeai persoan i schimb de-a lungul vieii modul de a se exprima, adic utilizeaz idiolecte diferite. Sociolectul este echivalentul idiolectului la nivel de grup. El reprezint o varietate semnificativ a limbii pentru un anumit grup, care integreaz trsturile comune idiolectelor membrilor acestora. Registrele de exprimare sunt distincii ntre modurile de adresare oral. Ele corespund rolurilor pe care vorbitorii le joac ntr-un context dat. Rolul este o viziune dramaturgic asupra comportamentului social. Indivizii adopt atitudini i comportamente (mbrcminte, gesturi, discurs verbal) deduse din practica interaciunii sociale, pe care le alterneaz dup mprejurri. De-a lungul unei singure zile putem juca, pe rnd, rolul de fii (n raport cu prinii notri), rolul de prini (n raport cu copiii), rol de subalterni (fa de efi) i invers, rol de pacieni (n relaie cu un medic), rol de cumprtori, de spectatori, de prieteni, de pietoni Rolul determin stabilirea registrului, selectat de individ din mulimea modurilor de exprimare nvate. n cazul limbii strine este foarte greu, deoarece te trdeaz accentul, necunoaterea sensurilor figurate ale unor cuvinte sau expresii, terminologia specific diferitelor profesii, cunoti un singur registru n care te adresezi tuturor, indiferent de rol. Caracterul stabil sau variabil al rolurilor depinde de natura tranzacional sau personal a interaciunii. Comportarea comunicaional se conformeaz statutului social, drepturilor i obligaiilor ce revin fiecrei persoane: ex: raportul patronangajat, profesor-elev, vnztor-client. Comportamentul mai liber presupune schimbarea raportului ntre participani. Se vorbee de fluiditatea rolurilor, de schimbri ale ego-strii. Denumirile convenionale ale ego-strilor sunt cele de printe, adult, copil. Ego-starea de printe presupune un comportament comunicaional cu tendina de impunere a autoritii, dominare, cicleal, control. n ego-starea de adult atitudinea fa de evenimente este rezultatul unei analize, deliberri bazate pe examinarea cu calm a datelor problemei. Adultul pune ntrebri, nu condamn fr argumente, nu are

prejudeci, manifest interes i atenie fa de spusele interlocutorului, dorina de colaborare, l ncurajeaz s-i expun opinia. Ego-starea de copil adaptat presupune supunerea autoritii interlocutorului, accept sfaturile i dispoziiile; are comportamentul unui copil asculttor. Ego-starea de copil natural presupune independen i rzvrtire. Individul acioneaz spontan, non-conformist, neinhibat. Face gesturi care contravin uzanelor (i roade unghiile, se scarpin n cap cnd vorbete), este indiferent la prezena sau reaciile celorlali. COMUNICAREA NONVERBAL1 Comunicarea nonverbal se realizeaz prin intermediul codurilor prezentaionale. Ele pot transmite mesaje legate de contextul prezent, deci sunt limitate la comunicarea fa-n fa sau la cea n care cel care comunic este prezent. Corpul uman este principalul transmitor de coduri prezentaionale, zece la numr, dup opinia lui J. Fiske: 1. Contactul corporal atingeri 2. Proximitatea distana dintre cei care vorbesc 3. Orientarea poziionarea fa de alii fa-n fa sugereaz fie intimitatea fie agresivitatea Un anume unghi sugereaz dorina de cooperare 4. Aspectul sub control voluntar: prul, pielea , hainele Mai putin controlabil: nlimea, greutatea 5. Micrile capului 6. Expresia facial ochi, gur, sprncene,nri 7. Gesturile sunt strns coordonate cu vorbirea 8. Postura modul n care ne aezm, stm n picioare, ne ntindem 9. Micrile ochilor i contactul vizual captatrea ateniei, dominare, feed-back 10.Aspectele non-verbale ale vorbirii -coduri peozodice: intonaia i accentuarea silabei

1

John Fiske, Introducere n tiinele comunicrii, Iai, Polirom, 2003, p. 89-112.

-coduri paralingvistice: tonul, volumul, accentul, erorilede pronunie, viteza de vorbire (comunic informaii despre vorbitor) Limbajul trupului1 Trsturi trupul comunic mai uor i mai rapid dect cuvntul trupul emite mesaje importante pentru comunicarea cu sine i cu ceilali prin postur, gestic, ritmul i viteza micrilor,distana, orientarea, privirea, contactul vizual, expresia feei, culoarea tenului, voce, ritmul respiraiei sau tonusul muscular - este confuz n sensul c unele semnale pot avea 2-3 semnificaii distincte: cutele de pe frunte pot exprima arogan, team sau nelegerea problemei - permite citirea persoanei dintr-o privire mai rar, dar nu imposibil - descifrarea se bazeaz pe ncercare i eroare este necesar s ne asigurm c semnalele trupului au semnificaia care le este atribuit ] - rmne oarecum independent de vorbitor emite mesaje n timp ce persoana vorbete, scrie sau afieaz alte comportamente (putem ncuraja sau descuraja un vorbitor prin nclinarea capului aprobator sau dezaprobator, prin zmbet sau nedumerire) - exprim atitudini, emoii i sentimente, iar nu concepte sau idei - limbajul trupului este transcultural adesea are aceleai semnificaii oriunde n lume: expresia corporal a fericirii sau tristeii, satisfaciei sau mniei, acordul sau dezacordul - are o puternic amprent cultural i social - trdez aria sociocultural n care individul a trit sau triete n prezent Autoatingerea este gestica prin care tindem s refacem contactul cu propriul corp, de cele mai multe ori incontient - imit situaiile n care ne-ar atinge tandru alte persoane - Majoritatea atingerilor se realizeaz ntre mn i cap

1

v. tefan Prutianu, Antrenamentul abilitilor de comunicare. Limbaje ascunse, Iai, Polirom, 2005

- joac rolul unui scut

protector: ncruciarea braelor peste piept, a

picioarelor, prinderea genunchilor, mngierea frunii sau a cretetului capului - poate avea conotaii erotice, dorina de a fi atins de partener: mngierea prului, atingerea feei, a coapselor, umectarea buzelor cu limba - poate exprima jena sau conflicte interioare: scrpinarea cefei, trasul de urechi, ducerea minii la gur, nas sau gt - poate exprima neajutorare: n lipsa autoatingerilor ne agm de haine sau obiectele din jur Fiziologia trupului este calea cea mai scurt de a schimba rapid o stare interioar, o emoie, modul de gndi - modificarea fiziologiei determin schimbarea tririlor i reprezentrilor noastre interioare i invers - fiecare emoie trit este reflectat ntr-un mod specific de ctre fiziologie - schimbrile din fiziologie respiraia, postura, expresia facial, gestica, volumul i tonul vocii, tonusul muscular schimb starea sufleteasc sau tiparele de gndire: zmbet-veselie, bucurie; umerii czui, capul plecat, privirea stinsoboseal, tristee, deprimare - funcioneaz ca un fel de autosugestie: o anumit postur, expresie facial creeaz i intrein reprezentri interioare corespunztoare:velelie, tristee - Invers, emoiile amintirile se reflect n expresia facial: amintiri plcutezmbet, senintate, tristee-faa se ntunec, lumina din priviri se stinge - expresia facial transmite minii mesaje i schimb starea de spirit, sentimentele, iar sentimentel4e modific expresiile faciale: expresia facial de dezgust, frustrare sau depresie va induce starea sufletesc corespunztoare; zmbetul, exprimarea spontan a fericirii- entuziasm, veselie, optimism, amabilitate Limbajul trupului Criterii de evaluare: distana, vocea, postura, mimica i gestica Distana sau proxemica se refer la semnificaia distanei pe care o pstrm unii fa de alii, fa de obiecte i micrile brute ce modific aceste distane - echilibru ntre apropiere i deprtare

- tendina de acuta un loc liber i a-l marca la distan egal de vecini - dorina de apropiere de ceilali depinde de msura n care ofer sentimentul de siguran - distanele prea mici apar ca expresie ale invaziei i agresiunii - distanele prea mari apar ca expresie a nsingurrii i izolrii sau ale dispreului i repulsiei fa de vecin - kinosfer subiectiv spaiu personal - kinosfer obiectiv spaiu care face posibil efectuarea micrilor corpului - magnetismul personal, interaciunile interpersonale mbrac forma preferinelor (stimulez dorina de apropiere) i respingerilor reciproce sau unilaterale (stimuleaz tendina de distanare) - exist patru zone interpersonale: zona intim (0-45cm. - comunicare tactil,olfactiv), zona personal (46-122cm. comunicare auditiv i vizual, este spaiul comunicrii interpersonale), zona social (123-350cm.-comunicare impersonal, social; adresarea nu va numi persoana, ci profesia-dr. prof. vnztor, funcionar,poliist), zona public (peste 3,5m. ofer protecie, distincie, dominan psihologic persoanelor aflate la tribun, n prezidiu, n juriu, n amvonul bisericii, la catedr) - mesajele spaiale deconspir atitudini,intenii i stri sufleteti: gesturile spaiale indic o personalitate puternic, dezinvoltur, ncredere n sine / ocuparea unui loc restrns n spaiu, micri adunate pe lng trup denot timiditate un ins complexat, deficit de putere. Vocea semnalele acustice i manifestrile vocale care pot acompania vorbirea (tuse, suspin, oftat, rs, volum vocal, ton, ritm, accent, pauze). Postura trupului inuta i micrile care afecteaz poziia corpului: aplecarea nainte sau napoi (arat disponibilitate sau respingere), trecerea greutii corpului de pe un picior pe altul, balansul trupului, linia coloanei (capul plecat i umerii czui semnaleaz obedien, inferiorizare, slbiciune sau timiditate), a gtului i capului, poziia n picioare, aezat, culcat, picior peste picior.

- Bine nfipt pe picioare atitudinea postural i coordonarea simultan a echilibrului i a balansului -- permite pstrarea echilibrului interior,, pentru a putea face fa altuia - Stnd n picioare inuta dreapt, repartizarea greutii pe ambele picioare semnaleaz verticalitatea inutei sale morale, demnitatea, echilibru psihic pendularea de pe un picior pe altul d semne de nesiguran i indecizie n gnduri sau intenii - ridicarea pe vrfuri trdeaz arogan, agresivitate - legnatul, biala, tremurul semnaleaz nelinite, team, i agitaie interioar - Persoana n mers ritmul, fuleul, gradul de tensionare a trupului i micrile minilor, coapselor i capului - ritmul normal un pas/secund - ritmul lent (exceptnd mersul agale, de plimbare) semnaleaz o persoan moale, pasiv sau nehotrt - ritm rapid decizie - mersul rigid i tensionat semnaleaz ncordare interioar, contrar mersului elastic, degajat - mersul de cocostrc (genunchiul mpins naintea labei piciorului) trdeaz precauie, nesiguran i team - Mersul ndrzne (cu laba piciorului aruncat naintea genunchiului) semnaleaz siguran i putere. - Mersul ovielnic trdeaz stare de confuzie, ovial - Poziia eznd poziia pe fug - ,,ca pe ace,, - aezat pe marginea scaunului, aplecat n fa, gata de a pi semnaleaz grab,nesiguran, indispoziie - Poziia deschis, de ,,luare-aminte,, - corpul i privirea sunt orientate spre vorbitor semnaleaz atenie i receptivitate

- Poziia rezemat i relaxat centrul de greutate al jumtii de sus a corpului este deplasat n spatele bazinului. Poziia comod indic poziie social, superioar ierarhic - Poziia picioarelor: larg deschise multumire de sine, relaxare, siguran; strnse speriat, incomod, formalist; - Orientarea N-O se refer la direcia privirii i orientarea feei i toracelui de obicei ctre persoana sau persoanele pe care le percepe ca fiin mai impotante sau fa de care nutrete sentimente speciale - Poziia culcat poziia ftului, ghemuit (reflect o atitudine defensiv, nevoia de ocrotire, lipsa unui punct de sprijin lips de maturitate, teama de viaa de zi cu zi - poziia ntins pe spate (poziia regal) reflect un sentiment de siguran i ncredere n sine, o personalitate puternic, deschis curajoas pn la impruden, accept oamenii aa cum sunt (copilrie fr griji, n centrul ateniei) - poziia ntins pe burt nelinite sau team, constrngere, singurtate - Poziia semi-fetal dormit pe o parte, comod i practic, persoane uor adaptabile la situaii noi, sigure pe sine i fr probleme existeniale. Gestica Tensiunea micrilor rimul respiraiei este un prim indiciu al gradului de tensionare; micrile spontane au darul de a elimina tensiunea din corp Viteza micrilor n funcie de vitez, durat i amploare distingem cteva categorii de micri: - lente, - indic moliciune, temperament flegmatic - brute sunt separate, creeaz rupturi, indic energie, bucurie, entuziasm, temperament sangvin - calme, echilibrate, regulate, neregulate Proximitate i poziie: - cooperarea este sugerat de aezarea pe aceeai parte, tendina de apropiere - adversitatea este sugerat de aezerea fa-n fa, de o parte i de alta a mesei

- Orientarea ctre partener comunicare - ctre u nerbdare, dorina de a pleca - ctre ceas nerbdare, plictis - Micrile capului capul sus indic siguran de sine - lsat n piept lips de voin i speran - ntoarcerea capului - respingere - nclinat lateral ascultare cu mare interes - cltinarea la dreapta i la stnga - dezaprobare - cltinarea n sus i jos - aprobare - imitarea insesizabil a poziiei capului - manevrare, ctigare de partea ta a interlocutorului Minile i degetele - ascunderea lor sub brat sugereaz anxietate, nelinite legat de secrete personale - ducerea lor la spate un plus de siguran, chiar daca se realizeaz prin atingere - gesturile ample reflect patos i grandoare, au ceva aristocratic; dac sun brute i repezite reflect dorina de a iei n eviden aambiioilor, ludroilor - gesturile simple reflect modestia, simplitatea, reinerea - trupul adunat, capul ntre umeri trdeaz timiditate, nesiguran, complexe de inferioritate - gesturile orientate spre propriul corp indic egoism i invers. - mprunareaminilor gest de frustrare, afresivitate - ncruciarea lor la piept este gest de nchidere - etalarea degetului mare semn de superioritate, arogan Contactul corporal strngerea minii gest ritual, dar nsoit de alte atingeri mngiere, cooperare. , intimitate, posesiune sau agresiune Manifestrile ostile scrnetul dinilor, pumnul strns, minile ncletate, ntoarcerea capului,spatelui ctre interlocutor, scnteierea metalic a privirii

Puterea palmei palma deschis spre cellalt este expresia sinceritii, onestitii, are conotaii pozitive Acoperirea gurii nesinceritate, minciun, fals Susinerea gestual a discursului susinerea discursului verbal cu elemente nonverbale - mesajul trupului face parte din discurs - mesajele trupului trebuie s se coreleze cu cele verbale - oratorul are o anumit mim i pantomim: se mic, d din mini, din cap, pune n micare muchii feei, schimb poziia picioarelor - micrile capului, corpului, i braelor subliniaz, dau neles mai clar cuvintelor Bariera picioarelor - ncruciarea lor semn de nchidere, defensiv - ncruciarea gleznelor fric, discomfort, nervozitate Gesturi deschise sau nchise - orientarea palmelor ctre interlocutor semn de deschidere - ncruciarea picioarelor, minilor, evitarea contactului vizual, lsarea pe sptarul scaunului gesturi de nchidere, creeaz bariere nfiarea exterioar vestimentaia trebuie s fie potrivit cu ocazia Mimica Sprncenele i ridurile frunii cutele verticale-ale concentrrii i voinei - sugereaz - ncordarea ateniei spre exterior - agresivitate i furie - sugereaz fermitate i concentrarea vointei n rezolvarea problemelor - cutele orizontale sugereaz ncordarea ateniei spre interior, surpriz, uimire, team, confuzie sau arogan Gura una din cele mai expresive pri ale corpului, nuaneaz expresia feei - ridicarea colurilor gurii indic stri pozitive, bucurie gropie

- coborrea colurilor semnaleaz stri de spirit negative, tristee, furie, ncordare - coborrea lor involuntar pesimism, pasivitate - coborrea ostentativ dispre, arogan, dezgust, respingere Privirea i contactul vizual expresie a interesului, nceput de intimitate Zmbetul dezarmeaz, deschidere Nasul strmbm din nas, dilatm nrile, atingem nasul cnd vrem s ascundem ceva Plnsul i lacrimile de suprare sau bucurie, tensiune, ncordare Tenul - cearcnele sugereaz oboseal, pielea se face de gin de spaim, transpir faa n momente de mare tensiune, paliditatea sugereaz boal Ochii, privirea, contactul vizual1 Privirea este cea mai simpl metod de comunicare. Privirea este un comportament nonverbal fiind n strns legtur cu alte elemente nonverbale exprimate de trupul i, mai ales, de faa interlocutorilor. n acelai timp, privirea este un comportament social. Privirea poate indica interesul fa de o persoan sau un obiect. Ea poate indica o atitudine pozitiv fa de o persoan sau fa de situaia n care se afl aceasta. Poate indica dezaprobarea, chiar stigmatizarea persoanei, dar i dominarea fa de o persoan sau o situaie concret. Prin urmare, ochii sunt canalul prin care se realizeaz comunicarea social prin intermediul privirii. Contactul vizual ia natere din ntlnirea a dou priviri i este influenat de distana dintre dou persoane, creterea proximitii sociale determin reducerea contactului vizual. n schimb, creterea duratei contactului vizual indic existena unor sentimente foarte puternice ntre dou persoane, dragostea, simpatia sau ura. Putem spune c vorbim despre ochi din perspectiv biologic, despre privire din perspectiv psihologic, iar despre contactul vizual din perspectiv sociologic. n realitate exist o interdependen ntre cele trei perspective. Ochii nu comunic izolat de restul corpului, chiar dac ochii pot spune mai mult dect cuvintele, poziia sprncenelor, micarea minilor, a pleoapelor.1

v. Comunicarea nonverbal n spaiul public, coord. Septimiu Chelcea, p. 147-152

Ochii sunt organele prin intermediul crora primim informaia trimis ulterior spre creier n vederea decodrii. Pupila reprezint deschiderea cirdular, plasat n mijlocul ochiului i este perceput ca avnd culoarea neagr, iar pein intermediul acesteia se face adaptarea vederii n funcie de lumin, de distan.Irisul reacioneaz la lumin i poate mri sau micora pupila, controlnd astfel expunerea excesiv a retinei la lumin. Menit s perceap stimulii optici, ochiul ar trebui s reacioneze numai la radiaia lluminoas. n realitate, pupila i modofic dimensiunile i sub efectul strilor sufleteti. Privirea este funcia organic a ochilor prin care oamenii i exprim tocmai sentimentele, emoiile, atitudinea. Contactul vizual presupune existena altor persoane cu care s comunicm din priviri. n funcie de gradul de deschidere a ochilor au fost delimitate cteva stadii: - ochi holbai exprim dorina de a capta ct mai multe imagini, de a vedea i nelege mai mult. - pot exprima fric, groaz, curiozitate, ateptare, speran, neputin, naivitate - ochi larg deschii indic o mare receptivitate senzorial - ochi deschii - indic o stare de interes, optimism - Ochi ntredeschii oboseal, plictziseal, participare redus, inerie, obtuzitate, resemnare - Ochii acoperii indic o persoan indiscret, agresivitate, ascunderea propriilor intenii - Ochii strns nchii protecie mpotriva unui corp strin, un ochi nchis nelegere secret n funcie de direcia privirii au fost delimitate categorii de priviri: - privirea paralel, la distan mic persoan adncit n propriile gnduri - privirea drept n ochi sugereaz dorina de cooperare, persoan corect, contient de sine

- privirea de sus n jos semnific dominare, arogan, orgoliu - privirea de jos n sus semnific dorina de supunere sau agresiune - privirea lateral, oblic de sus-sugereaz dispre, dorina de a minimaliza interlocutorul - de jos-sugereaz slugrnicie - a mtura cu privirea cmpul vizual invers dect privirea direct, poate sugera dezinteres, dar i cutare, spionare, predispoziia spre aciuni rapide - privirea fix este nsoit de o mimic ce denot tensiune nervoas i indic o apreciere critic sau interes fa de un obiect. Culorile i simbolistica lor Indiferent de schimbrile i tendinele diverselor epoci i domenii de activitate culorile i-au pstrat semnificaia primordial i valoarea tradiional.Aceast constan este susinut de caracterul universal al simbolisticii, de faptul c nsi gndirea simbolic este cosubstanial fiinei umane. Semnificaia simbolic a culorilor conine elemente universal umane, dar i trsturi difereniatoare, conotaii de ordin cultural religios. Puterea de simbolizare a culorilor cuprinde o arie foarte larg, ntruct culorile pot fi asociate n diferite pri ale lumii elementelor primordiale: ap, aer, foc, pmnt. Culorile mai pot simboliza timpul, alternana lumin/ntuneric, dar i dualismul intrinsec al fiinei umane, conflictele forelor care se manifest la toate nivelele existenei, de la nivel cosmic la lumea intim : fore nocturne (negrul)/fore diurne (albul). Perspectiva simbolic ce a dominat concepia despre culoare a artitilor poate fi difereniat n funcie de perioada istoric. Conotaiile de ordin cultural religios se regsesc cu precdere n pictura heraldic, care folosete atributele simbolice ale culorilor i convenia cromatic a artei medievale. Interpretarea culorilor avea punctul de plecare n normele antichitii, dar cu timpul a cptat semnificaii proprii, care se regsesc n mozaicuri, miniaturi i vitralii. Astfel, culoarea simbiliza o for n ascensiune cumulat jocului de lumini i umbre din casele i bisericile romane, unde umbra nu este contrarul luminii, ci o nsoete pentru a o pune mai

bine n valoare i a contribui la revrsarea ei. Aceste consideraii au facilitat asimilarea culorii albe Tatlui, culorii albastre Fiului, Culorii roii Sfntului Duh. Conform aceluiai principiu au aprut i alte asimilri : verdele era similat vieii i speranei, albul credinei i castitii, roul dragostei i caritii, negrul cinei i Judecii de apoi. De aici culorile care simbolizeaz ansamblul elementelor constitutive ale lumii, aer, ap, foc, pmnt i asimilarea culorilor la vemintele liturgice. n tradiiile islamice, simbolismul culorilor implic i politica lumii islamice. Negrul era culoarea emblemelor califatului abasizilor, albul adevenit culoarea dumanilor lor i, cu timpul simbolul ntregii opoziii. Asemeni arabilor, europenii au dezvoltat un sistem de interpretare a culorilor, dar cel mai bine precizat este cel masonicunde albul corespunde nelepciunii, Harului, Victoriei, Roul corespunde Inteligenei, Rigorii,i Gloriei, albastrul Coroanei, Frumuseii, negrul regatului, albastrul desemneaz Cerul, Templul. Roul a devenit n secolul XX culoarea comunismului i a posibilului atac la libertate i proprietate. Deosebit de important din perspectiva noastr este legtura ntre culoare i psihicul uman. Asfel culorile sunt delimitate ntre calde i reci. Culorile calde (rou, portocaliu, galben) favorizeaz procesele de adaptare i un tonus ridicat organismelor, iar cele reci (albastru, indigo, violet) faciliteaz opoziia, cderea i au un efect sedativ, calmant. Aceste valorizri ale culorilor sunt folosite pentru a inclz spaiul, pentru a-l mri sau micora, chiar apropia. De asemenea culorile sunt definitorii pentru temperamente i personaliti diferite i transmit mesaje diverse cnd sunt folosite n particularizarea vestimentaiei indivizilor. De aceea culoarea hainelor pentru serviciu este diferit de cea a hainelor de sear sau de discotec. La serviciu, culoarea trebuie s favorizeze concentrarea, sobrietatea, n timp ce la plimbare sau n cluburi sunt preferate culorile deschise, vesele sau chiar uor stridente. Indiferent de diversitatea semnificaiilor n regiuni i timpuri diferite, exist semnificaii general-valabile ale culorilor : - roul sugereaz cldur, energie, dinamism, agresivitate - albastrul sugereaz linite, melancolie, dar i fidelitate, ncredere, eternitate

- verdele sugereaz tineree, sntate, speran, regenerare, siguran - galbenul sugereaz libertaea, bucuria, optimismul, dar i invidia - rozul se refer la finee, erotism, feminitate, naivitate, tineree, romantism - violetul semnific mndria, fantezia, dar i nesigurana-

portocaliul sugereaz cldur, energie, extrovertire

- negrul semnific putere, conservatorism, dar i brutalitate, singurtate egoism - albul sugereaz puritate, elegan - auriul sugereaz bogie, putere, lux, magie, snobbism-

argintiul dinamism, elegan, originalitate care se potrivesc produselor electronice

n societatea consumerist a timpurilor noastre, au fost atribuite diferite culori unor anumite clase de produse: - aparate electrocasnice white goods - bunuri de larg consum, produse destinate cureniei blue goods-

produse extravagante (bijuterii, haine) red goods

- plcerile zilnice yellow goods COMUNICARE VIZUAL N PRESA SCRIS Dezvoltarea media a permis proliferarea preocuprilor referitoare la imagine prin tentaia de a aduce coninutul emisiunilor sau ziarelor ct mai aproape de senzaional. Totui, publicul nu percepe imaginile separat de textul verbal care le nsoete, nici nu citete textul verbal fr referire la imagini. Aa cum vzut, modul de prezentare a unei imagini poate oferi anumite sugestii, dar i textul verbal care o nsoete poate fi vehiculul unor mesaje transmise prin felul n care apare. Textele pot influena interpretarea imaginilor, iar acestea permit o mai bun nelegere a textelor. Prin intermediul textelor pot fi exprimate enunuri logice, gnduri complexe, n schimb imaginile sugereaz ordinea spaial. Imaginile pot fi nelese dincolo de limbaj, de aceea este important combinarea optim a textului cu imaginea. Ne referim aici i la contrastul dintre culoarea

textului i cea a fondului pe care este aplicat, dar i la aspectul general a textului. Cu alte cuvinte, i scrisul este o form de creare a imaginii. Folosirea unui scris de mn sau de main (computer) reprezint o distincie important a modului de prezentare a textului. Scrisul de mn este perceput mai apropiat de natura uman, deci mai personalizat, mai individualizat dect cel realizat cu mijloace mecanice sau electronice. n funcie de alegerea fcut, diferite stiluri de scris de mn sugereaz diferii autori : se tie c scrisul rotunjit poate trda un tnr, iar unul ascuit un om n vrst. tim ns c exist modaliti mecanice de realizare a scrisului de mn. n ceea ce privete forma caracterelor avem diferite fonturi, diferite stiluri (italic, shadow) i mrimi, dar i caracterul bold . Putem folosi caractere mari sau mici, semne de punctuaie. Alt modalitate de prezentare i percepere a imaginii vizuale se refer la logica spaial a percepiei. Pentru o machet de pres micarea ochilor urmeaz un traseu n form de Z. Plasamentul machetelor de pres n ziare i reviste valorific impactul primei i a ultimei pagini care prezint o mai mare probabilitate de a fi percepute. n interior este preferat plasarea machetelor pe pagina din dreapta. Se apreciaz c distribuia ateniei n perceperea machetelor de pres urmeaz urmtoarea mprire a paginii: 61% n jumtatea superioar a paginii, care este mprit 41% stnga 20% dreapta; 39% n partea inferioar a paginii, mprit la rndul ei n 25% stnga 14% dreapta1. Este momentul s desluim etapele necesare obinerii unui ziar cu un aspect atrgtor care s susin o relaie strns, o puternic fidelitate ntre cititor i marca aleas. Trebuie s amintim i implicarea tot mai serioas a jurnalitilor n realizarea aspectului grafic al ziarelor, care este posibil datorit apariiei calculatorului personal i a abilitilor de utilizare performant pe care le au aproape toi tinerii jurnaliti. Prezentarea grafic a ziarelor21 2

Petrescu, Dacinia, Creativitate i investigare n publicitate, Cluj-Napoca, Carpatica, 2002, p. 119. Peter Brielmaier, Eberhard Wolf, Ghid de tehnoredactare, Iai, Polirom, 1999

Prin intermediul aspectului grafic, ziarul devine un produs de marc uor de recunoscut (dac se compar mai multe numere), prin contribuia ctorva elemente: - titlul, ca simbol al mrcii, - tipul de liter folosit de obicei, - elemente ce apar n locuri bine stabilite ( de exemplu editorialul, dac are ilustraii pe pagina de titlu), - consecvena strict a abordrii unor anumite domenii n ziar. Observm c un proiect grafic eficient trebuie s se bazeze pe continuitate i este impus de reguli care las puin libertate de micare tehnoredactorilor. Schimbarea, ieirea din tiparele obinuite poate fi un truc de organizare a paginii, aplicat contient pentru a atrage atenia asupra unei informaii neobinuite. Numai revistele ilustrate pot alege tendinele la mod n aspectul grafic, cotidianele trebuie doar s corespund timpului. Structura i claritatea discursului permit cititorului s se orienteze rapid. Punerea n pagin; organizarea vizual a articolelor O bun punere n pagin trebuie s diferenieze clar din punct de vedere vizual coninuturile din domeniul informaiilor cu caracter utilitar, anunuri, comentarii sau divertisment. Informaiile disparate vizual pot fi ordonate cu ajutorul chenarelor. Paginarea are i ea rolul de a atrage atenia cititorului. De la paginarea n scar (alinierea articolelor n coloane) s-a trecut la paginarea n ram care are ca scop ordonarea clar a paginii, care nu trebuie s aib nici o fractur longitudinal sau transversal, iar titlul are rolul de a ordona pagina i de a evidenia vizual textul. Aceast regul are la baz un ideal estetic, conform cruia ziarul trebuie s fie o creaie artistic de ansamblu. Acest principiu este preluat de paginarea n bloc i depit deoarece ideea estetic de baz este de a nu mbina tirile, ci de a le poziiona separat, suprapuse sau alturate, pagina fiind organizat n dreptungiuri, n blocuri compacte. Relaia text-imagine nu este clarificat, de aceea se prefer paginarea n module. n acest caz, regula de baz este ca toate textele i imaginile

care trateaz o tem s formeze un dreptunghi. Modulele sunt separate ntre ele prinlinii verticale i orizontale. Accentuarea. Ziarul reprezint o permanent alternan de elemente accentuate i neaccentuate. Ca mijloc de accentuare pot fi folosite fonturi speciale, imagini, grafice, culoare. Accentuarea poate fi realizat prin poziionarea articolelor i a titlurilor (descresctor ca mrime de sus n jos sau articolul de cap de pagin s stea n partea superioar a paginii, la mijloc unul mai mic, iar n partea inferioar un articol comparabil ca mrime cu primul, dar subordonat acestuia din punct de vedere al receptrii. Accentuarea cu ajutorul imaginilor este deosebit. Titlurile accentueaz pe orizontal i vertical, structurnd coninutul unei pagini. Fotografiile se potrivesc n aceast schem i nsufleesc pagina. Spre deosebire de text, imaginile sunt mesaje necodificate care atrag privirile. Ele constituie domenii de receptare libere, prin poziionarea (spre exemplu asimetric) lor formnd o structur suplimentar fa de text. Repartizarea imaginilor n pagin depinde de numrul lor. Este recomandat folosirea unei imagini mari pe mijlocul paginii sau a mai multora, de mrimi diferite, aezate asimetric i echilibrat, att n partea superioar a paginii, ct i n cea inferioar. E bine s existe o imagine dominant, iar celelalte s i se subordoneze. Exist ns i montaje neconvenionalecnd o imagine portrait este montat landscape. Arhitectura ziarului Nu exist nici o nrm n privina dimensiunilor ziarelor, dar se tie c formatul mare trebuie pliat la mijloc i este incomod la citit. Tabloidu arel paginile mai mici i sunt mpturite la 90 de grade s poat fi citit ca revistele. Dezavantajul tabloidului este faptul c nu permite mprirea pe seciuni. Alctuirea ziarului poate folosi o structur standard a tuturor paginilor sau utilizarea paginilor specifice cu structur grafic proprie. Primul model ofer unitate i o accentuare clar, dar este rigid i plictisitoare. Al doilea model structureaz clar cotidianul prin respectarea ordinii paginilor i permite o curgere narativ. Cea mai rspndit structur este mprirea n seciuni, care ordoneaz coninutul i

permite descompunerea i citirea lui de ctre mai multe persoane n acelai timp. Majoritatea ziarelor au patru seciuni: tiri supraregionale, tiri locale, sport i economie. Prima pagin a fiecrei seciuni este stilizat ca o pagin de titlu, dar titllul seciunii trebuie s fie mai mic dect titlul principal. Concetul ziar n ziar seamn cu un homepage de pe Internet deoarece permite cititorului accesarea unui domeniu. Culoarea poate servi scopului orientrii n ziar. Fiecare seciune este marcat cu o culoare aparte, mai exact, evidenierile prin culoare trebuie combinate cu paginile de titlu ale fiecrei seciuni. Alt posibilitate de structurare optic vizual const n folosirea de pagini specializate i pagini de tiri care s fie libere ca form i care se succed zilnic ntr-o ordine strict. Deosebim pagini de tiri, inclusiv paginile de opinii, pagini de informaii utilitare i pagini de magazin. Noile tendine n structurarea grafic a ziarelor pretind mai mult ordine i claritate, o lizibilitate mai bun, texte mai scurte i grafic, mai mult culoare. Textele scurte trebuie s fie bine scrise i prelucrate vizual. De asemenea trebuie s fie nsoite de un articol de fond detaliat pentru a corespunde exigenelor unui cotidian. Culoarea poate ndeplini mai multe funcii. Se folosesc linii sau chenare care impun structura de baz a ziarului. Culoarea poate evidenia pagina de titlu fa de alte pagini. Poate marca paginile de publicitate sau poate constitui fundalul unor articole. Fiacare seciune a unui ziar poate avea propria sa culoare dup care poate fi gsit. Culoarea poate fi utilizat pentru grafice. Unele informaii pot fi transpuse vizual doar prin culoare: spre exemplu harta calitii apelor. Fotografiile pot s beneficieze de culoare pentru o mai bun receptare vizual, fr exagerare, mai ales n suplimentele de week-end ca element de divertisment. Fotografia alb-negru d unicitate ziarului, deosebindu-l de celelalte media. Grafica este folosit destul de des o dat cu evoluia tehnicii, care produce elemente grafice n timp scurt. Cele mai rspndite forme de grafic sunt hrile,

graficele statistice n form de coloane, palete sau cercuri, desenele arhitecturale, tehnice i benzile care redau succesiunea evenimentelor. Revistele. Goana dup imagini1. Revistele au aprut ca expresie a goanei dup imaginile locurilor de mare atracie ale lumii. Succesul de care s-au bucurat reportajele de cltorie ilustrate a determinat nmulirea numrului reporterilor narmai cu acuarele, plci de cupru care au inceput s cltoreasc pentru a imortaliza ceea ce au vzut. Revistele sunt rezultatul mbinrii dintre producia de carte, jurnalism, ilustraii i fotografii. Printre primele reviste ilustrate se numr ,, LONDON ILLUSTRATED, editat n 1842 la Londra, ILLUSTRATION, aprut n 1843 la Paris i DIE ILLUSTRIERTEN BLTETTER, aprut la Leipzig n 1843. Dezvoltarea acestui mijloc de comunicare se datoreaz dezvoltrii tehnicii de tipar i reproducere. Aspectul grafic al revistelor este strns legat de posibilitile tehnice ale momentului i de gustul epocii. Compoziia modern na unei reviste mbin tendine din arta plastic i design, dar i tendine sociologice i politice. Dac ziarele sunt produse pentru un public larg, revistele se adreseaz unui anumit public, al crui interes se adreseaz unei sfere tematice sau poate fi determinat de un mod de via. Caracterul exclusiv se impune prin informaii de specialitate, prin sattut (reviste pentru tineret), sau prin informaiile de divertisment(reviste TV sau cinema). Tocmai pentru c se adreseaz unui public int bine precizat, ele sun interesante pentru industria publicitar. Revistele sunt n competiie cu alte media de informare, mai ales cu televiziunea. Aceasta nseamn c revistele trebuie s preia sau s adapteze apariiile vizuale ale unor media concurente. Conceperea i realizarea revistelor este o punte de legtur ntre deprinderile de lectur tradiionale i limbajul vizual contemporan al fotografiei i design-ului. n trecut aspectul revistelor s-a schimbat datorit revoluiei tehnice, datorit apariiei redactrii computerizate. Acum revistele sunt inundate de un val de

1

V. peter brielmaier, Eberhard Wolf, Ghid de tehnoredactare, Ia;I, Polirom, 1999, p. 97-208.

elemente grafice, de imagine i culoare specifice unei micri tinereti orientate spre divertisment. Structurarea intern a revistelor Modelul segmentelor egale - din punct de vedere vizual, toate articolele sunt prezentate uniform, n toate paginile tiprite - n reviste care reprezint lectur obligatorie pentru anumite grupuri interesate sau pentru cele tiinifice Modelul convex - n revistele monotematice - are forma unei curbe cresctor-descresctoare - revista este mprit n trei sectoare: pagini laterale, pagini normale i articolultitlu exemplu: revista PLAYBOY care prezint la mijloc femeia lunii - n revistele de specialitate articolul-titlu este punctul de atracie, care nu mai necesit publicitate; din punct de vedere vizual revista are dou pri: n prima parte pot fi tratate teme generale, iar n partea a doua, teme speciale. Modelul ondulatoriu - cuprinsul revistei este segmentat n diverse rubrici: politic extern, economie, cultur... - fiecare seciune are articol de cap de pagin, care este cel mai lung i mai dens -Alternativ pot fi folosite i spaii publicitare pentru delimitarea seciunilor revistei - rubricile au ntotdeauna aceeai succesiune - ofer maximum de claritate i varietate - este potrivit pentru publicaiile multitematice Tipuri de pagini Coperta este cartea de vizit a unei reviste. n cazul copertei imaginile au ntietate fa de text. Imaginea trebuie s fie sugestiv, sredea coninutul revistei ntr-o fraciune de secund. De aceea simbolica imaginilor i textului trebuie s fie ct mai clara. Lizibilitatea textului este important at pentru aspect ct i pentru

coninut.Trebuie evitat scrierea cursiv i tipurile de scriere ilustrativ, care sunt mai greu de descifrat. Tipul de scriere trebuie s fie adecvat mesajului. Toate temele importante trebuie s apar n stnga paginii, dar depinde i de plasarea imaginii. Impactul imaginii nu trebuie limitat. Daca este aleas imaginea unei persoane, ea trebuie s priveasc spre cititor. Dac ilustraia este foarte artistic are anse reduse de a fi acceptat de cititori. De aceea realizatorul copertei trebuie s se poat identifica cu estetica general a grupurilor-int. Editorialul are o situaie special, care este accentuat prin prezentarea grafic. Fiind prima pagin a revistei aici apar elementele care vor fi utilizate ulterior: caracterele corpului de text, tonurile cromatice ale respectivei ediii i elementele de reliefare ale rubricii. Uneori dimensiunile coloanelor i corpul de liter pot s difere, dar prezentarea editorialului trebuie s rmn aceeai pentru fiecare apariie a revistei. Fotografia autorului d cititorului o imagine despre redacia revistei. Editorialul poate fi combinat cu un cuprins, poate fi prezentat ca o simpl pagin de text,sau poate fi realizat sub forma unui jurnal Cuprinsul servete gsirii rapide a articolului cutat i trebuie in cont de urmtoarele principii: - cuprinsul trebuie s respecte scrierea standard a ediiei - e bine s se ntind pe o singur pagin - pentru marcare este folosit capul de rubric standard - cuprinsul trebuie mprit n rubrici diverse (corespunztor domeniilor de interes) - cuprinsul trebuie s aib aspectul unei liste pentru a oferi o privire de ansamblu asupra coninutului Pagini standard sunt pagini tematice care revin regulat, paginile de magazin i publicitate, dar i paginile de opinii i comentarii. Ele sunt realizate dup aceeai strategie grafic: limea coloanelor, tipurile de scriere i corpul de liter, la fel i marcatorii de rubrici sunt standardizate. Totui poate exista variaie n ce privete dimensiunile diferite ale imaginilor i articolelor. Articolul principal va fi evideniat prin titlul scris cu caractere mai marii prin fotografii de format mare. Practic, n cazul paginrii n patru coloane, celui mai lung articol i corespunde o imagine de

trei coloane. Unui articol de dimensiuni medii i corespunde o imagine de dou coloane, unei informaii scurte - o imagine de o coloan. Totui, aceste norme mai pot fi eludate pentru a se evita o prezentare monoton. Design-ul articolului de cap de pagin. Fiind un articol mare, el dispune de imagini proprii. Ideal ar fi sa fie amplasat pe dou pagini pentru a reine atenia cititorului. Titlul trebuei s fie ct mai spectaculos, s posede cel mai mare corp de liter. Repetarea elementelor grafice coninute n pagina articolului de fond (culoare, scriere, un element grafic) face vizibil cititorului continuitatea unui articol. Toate paginile au nevoie de accentuare. De aceea, pe orice pagin de revist trebuie plasata celpuin o fotografie sau un titlu de pagin sau ambele elemente. Deoarece paginile din dreapta sunt mai avantajoase din punct de vedere visual, paginile din stnga sunt ocupate cu anunuri i publicitate. Organizarea vizual a articolelor Originalitatea se realizeaz printr-o alegere chibzuit a a componentelor i printr-o combinaie de elemente clasice i inovaii. Fiecare articol de revist are nevoie de titlu, apou (lead), un text de baz i o fotografie. Lng fiecare fotografie apare i un comentariu (legenda), plasat sub imagine, deasupra sau lng imagine, n aafel ca s aib o legtur spaial i de coninut cu imaginea. Se poate realiza un comentariu pentru mai multe imagini, n aa fel ca cititorul s poat ordona textele legendelor. Deasupra titlului se poate pune un supratitlu care faciliteaz ordonarea coninutului articolului. Rndul de titlu trebuie s se detaeze vizibil de celelalte elemente grafice, prin mrimea corpului de liter, bold sau alt gen de subliniere. apoul urmeaz dup titlu. Acesta susine titlul i nu trebuie s fie lung, dar trebuie s aib trei sau patru rnduri. Dac nu este prea apropiat de apou sau titlu, textul poate s nceap cu o letrin litera mrit de la nceputul paragrafului.

Corpul de text este considerat lizibil dac litera are o mrime cuprins ntre 9 i 12 puncte. Spaiul interliniar trebuie s fie cu un punct mai mare dect corpul de liter. Pentru textele mai lungi este recomandat s se foloseasc anumite trucuri psihologice care s evite oboseala cititorului i s ndemne la lectur: utilizarea literelor ngroate (letrine), a titlurilor intermediare (intertitluri). Introducerea literelor ngropate i a unor titluri intermediare contribuie la mbuntirea aspectului estetic, fr s prejudicieze fluiditatea citirii. Receptarea informaiilor poate fi stingherit de apariia prea multor elemente grafice. Titlurile, fotografiile, graficele i anunurile sunt percepute de ctre cititor ca elemente de ntrerupere. nceputul unui articol sau primul rnd al unui alineat poate fi deplasa, cu un cuvnt, spre dreapta. Sfritul unui articol poate fi pus n eviden prin semntura autorului, printr-un indice bibliografic sau printr-un logo.Uneori poate fi semnalat printr-o fotografie care trebuie s exprime, m nod obligatoriu, o concluzie. Tipul de liter utilizat depunde de importana unui text i de coninutul lui. Tipul de liter trebuie s corespund temei. Poate fi folosit un tip de liter mai vechi sau ultramodern pentru a atrage publicul avizat, deoarece fiecare tip de scriere corespunde unui stil sau unei anumite epoci culturale. La revistele mai mici redactorii sunt nevoii s preia i sarcina prezentrii artistice, pe lng activitatea jurnalistic de baz. La reviste cu apariii frecvente este obligatorie colaborarea cu paginatorii profesioniti i specialiti n grafic. Cu ct o revist este mai standardizat, cu att produsele gazetreti sunt mai bune, deoarece jurnalitii lucreaz mai mult asupra textelor, fiind eliberai de grija fa de aspectul textului. Folosirea fotografiilor i ilustraiilor O revist se prezint prin aspectul su vizual. O atenie excesiv acordat textului poate fi stnjenitoare. Prezentarea unui material de revist trebuie s aib neaprat n vedere repartizarea imaginilor i a textului. O repartizare egal cantitativ a imaginii i textului conduce la un aspect plictisitor. De aceea, este recomandabil folosirea unui raport de 2/3 imagini i 1/3 text sau invers. Articolele ncrcate cu imagini trebuie s alterneze cu cele ncrcate cu text. Prea multe articole realizate

asemntor creeaz impresia unei lipse de claritate. Redarea coninuturilor ntr-o form clar i atractiv l fac s fie i demn de reinut. Modul n care se fac fotografiile pentru un articol ilustrat este stabilit n n redacie . Fotograful e bine s primeasc un manuscris i s urmeze sfaturile directorului artistic. Schimbrile se fac numai cu acordul acestuia. Mai ales n cazul copertelo sau revistelor de mod fotograful trebuie s respecte strict indicaiile primite. n cazul n care la redacie sunt primite material ilustrativ sau fotoreportaje complete, nsoite de un scurt comentariu i o descriere a temei, proiectul grafic poate fi modificat, sau se pot redacta alte texte, avnd legtur direct cu imaginile. Culorile acioneaz psihologic i emoional asupra cititorului. De aceea cromatica trebuie s fie adecvat publicului-int. Culorile prea puternice au un efect negativ, de aceea trebuie inut cont c ele se pot schimba n funcie de lumin i c interpretarea culorilor ine de posibilitile fiziologice individuale ale fiecruia, de receptivitatea fa de anumite culori. Nu exist reguli generale pentru folosirea culorilor, gustul societii fa de culoare se schimb ciclic. Dar exist reguli de baz n folosirea culorilor. - Culorile trebuie utilizate cu reinere pentru a nu-l distrage pe cititor de la coninutul imaginilor i textelor - Culorile se folosesc ca sistem de orientare. Introduse inteligent, ele pot direciona ochiul spre o anumit poriune a unui articol - Laalegerea culorilor trebuie s se n seama c ruul ste tonul cromatic cel mai intens, atrage atenia, n timp ce albastrul are efect linititor. Culorile neutre, negrul, griul atrag cel mai puin atenia - textele colorate ar trebui folosite doar n cazul caracterelor mari sau groase - prea mult culoare creeaz nelinite i este refuzat de cititori Exigenele cromatice ale produselor de scandal se deosebesc de cele ale presei economice sau de alt gen. n funcie de publicul-int, este recomandat folosirea unui concept cromatic, adic gsirea unui spectru care corespunde echilibrului corect ntre funionalitate i acceptabilitate. n funcie de zona geografic pentru care

sunt realizate anumite reviste, cromatica i conceptul trebuie adaptate la specificul zonal. Comunicarea prin imagine este exploziv, n plin proces de extindere. Ea se realizeaz i cu ajutorul diverselor instrumente de comunicare, cum ar fi: televizor, video, calculator, videoproiector, internetUna din cele mai utilizate forme ale comunicrii vizuale se traduce prin nevoia modern de a nsoi orice conferin public de imagini, care pot reprezenta: produsul, fotografia lui, schema de funcionare, pri componente, hri, grafice, fotografii cu beneficiari. Comunicarea prin mijloace vizuale este mai dificil deoarece presupune lucrul n echip, spre exemplu n televiziune. Complexitatea comunicrii televizuale pretinde o nou discuie asupra codurilor i codificrii. O ALT CLASIFICARE A CODURILOR1 Coduri restrnse se potrivesc codurilor prezentaionale : - sunt orientate spre relaiile sociale; uureaz exprimarea apartenenei la grup - sunt dependente de o identitate cultural local - exprim concretul, specificul, ceea ce se ntmpl aici i acum - depind de experiena cultural comun, mprtit Coduri elaborate se potrivesc mesajelor reprezentaionale : -faciliteaz exprimarea inteniilor discrete ale individului ca persoan -exprim nelesuri precise, unice, personale, nu depinde de o apartenen comun, ci de un cod lingvistic arbitrar, dar mprtit -depind de educaia formal i de formarea specializat, necesit nvare -sunt diferite de primele fr s fie mai bune; avem nevoie de ele n egal msur

1

dup John Fiske, Introducere n tiinele comunicrii, Iai, Polirom, 2003

Codurile difuzrii de mas (broadcasting) sunt mprtite de ctre membrii audienei de mas (muzica pop); ele au caracteristici comune cu ceea ce am numit coduri restrnse, prin urmare ele nu cer o educaie pentru a fi nelese. Codurile difuzrii de mas au rolul de a accentua similaritile dintre noi (majoritatea), sunt orientate spre comunitate fcnd apel la ceea ce au oamenii n comun. De asemenea ele sunt mijloace prin care o cultur comunic cu sine. De aceea se spune c audiena este sursa mesajului. Prezentm argumente n favoarea acestei afirmaii. 1. Audiena determin coninutul mesajului pentru ca o emisiune s aib audien de mase, ea trebuie s se ocupe de problemele generale, de preocuprile societii n ntregul ei; coninutul nu se refer doar la subiectul mesajului. El reprezint i modul n care este tratat subiectul. Deci mesajele prezint tiparele privitoare la sentimentele, valorile unei culturi, care reintr n cultura care le-a nscut i le cultiv n continuare 2. Audiena determin forma mesajului el corespunde ateptrilor audienei bazate pe o experien cultural mprtit cu productorii care folosesc formule de producie relatarea trebuie s aib nceput, coninut, concluzie. La un alt nive, forma emisiunilor de televiziune demonstreaz ceva ce audiena tie deja, faptul c trim ntr-o democraie, c sistemul democraiei parlamentare funcioneaz. Este cazul modului n care politicienii i mpart timpul de emisie i a felului n care sunt tratai de moderator ntr-o dezbatere politic. Prin urmare nu mai este vorba de subiectul dezbaterii, ci de forma acesteia. 3. Difuzarea de mas este o activitate instituional, iar instituiile sunt produsul societii n care se dezvolt. ri diferite vor avea societi diferite i instituii de televiziune diferite, care vor fi conduse de tipul de persoan considerat potrivit de ctre fiecare societate. Prioritile fiecrei instituii sunt un produs al angajailor ei i al societii ca ntreg. Fiske i Hartley au dezvoltat n 1978 conceptul de televiziune bardic avnd n vedere faptul c mesajul televiziunii este anonim sau aparine unei surse instituionale. Se tie c bardul tradiional reprezenta un rol n societatea lui, i nu un

individ, aa cum este artistul azi. Cei doi autori au sugerat faptul c televiziunea performeaz aceleai funcii ntr-o societate modern pe care le avea bardul n societatea tradiional1, i anume : 1. articularea principalelor direcii ale consensului cultural instituit referitor la natura realitii, 2. Implicarea membrilor individuali ai unei culturi n sistemele dominante de valori ale respectivei societi, prin cultivarea acestor sisteme i punerea lor n practic; 3. Celebrarea, explicarea, interpretarea i justificarea faptelor reprezentanilor individuali ai culturii, 4. S asigure cultura, n totaliatea ei, de adecvarea practic la aceast lume prin afirmarea i confirmarea ideologiilor i mitologiilor ei ntr-o manier activ de angajare cu lumea practici, potenial, impredistibil 5. S expun orice inadecvare practic a sensului culturii, care poate rezulta din copndiiile n schimbare ale lumii exterioare sau din presiunile din interiorul culturii pentru o reorientare n favoarea unei noi poziii ideologice; 6. S conving audienele de faptul c statutul i identitatea lor ca indivizi sunt garantate de cultur, ca ntreg; 7. S transmit prin aceste mijloace un sens al apartenenei culturale (securitate i implicare) Aceste funcii sunt ndeplinite de toate mesajele televiziunii fr s cuprind exprimarea unei intenii individuale. Ele sunt ndeplinite de codurile broadcast ntro societate de mas i de ctre codurile restrnse ntr-o subcultur sau comunitate local. Aceste coduri au multe trsturi comune. Codurile difuzrii limitate (narrowcasting sau difuzare selectiv) Exist multe similariti ntre codul difuzrii limitate i codurile elaborate, n schimb exist deosebiri fa de codurile restrnse prin faptul c nu se bazeaz pe o experien comun, mprtit, ci pe o experien educaional sau intelectual comun.1

dup John Fiske, Introducere n tiinele comunicrii, Traducere de Monica Mitarc, Iai, Polirom, 2003, p.99-103

Codurile narrowcast - intesc spre o audien specific, limitat (audien de ni, ex: muzica clasic) -pot fi elitiste, se bazeaz pe o experien educaional sau intelectual comun -folosesc un limbaj specializat (ex. O dezbarete specializat pe economie, burse, medicin) -au rolul de a accentua diferena dintre noi (cei care folosesc codul) i ceilali (profanii) Muzica clasic sau o dezbatere specializat sunt exemple de coduri ale difuzrii limitate. Codurile broadcast i narrowcast sunt utilizate n comunicarea televizual. COMUNICAREA TELEVIZUAL nc de la apariie televiziunea a constituit un domeniu fascinant datorit posibilitii de a proiecta n oglind realitatea imediat. Efectul imediat al acestei caliti este instituirea unei relaii imediate cu lumea i tentaia telespectatorilor de a se identifica cu protagonitii. Trstura distinctiv a discursului televizual este faptul c demarcaia ntre ficional i nonficional este greu de trasat, telespectatorul se afl permanent ntre real i imaginar. Domeniului nonficional i aparin diferite tipuri de aciuni mediate cum sunt tirile, reportajele TV, discursurile, interviurile, dezbaterile, discuiile televizate sau evenimentele mass-media. Universul de sensuri poteniale elaborat n televiziune se constituie ntr-un continuum de mesaje ce se cer decodificate n diferite chei. La nceputul anilor 80, Umberto Eco se referea la raportul realitate-reflectare a realitii prin comunicarea televizual, fcnd distincia ntre paleoteleviziune i neoteleviziune. La nceput, televiziunea avea ca scop al comunicrii sarcina de a informa, educa i distra prin emisiuni de tiri, reportaje, documentare, concursuri de cultur general, muzic de calitate. Pe la mijlocul anilor 70 televiziunea devine comercial tinznd s micoreze distana dintre publicul receptor i instana televizual. Raportul dintre emitent i destinatar este bidirecional, implic destinatarul n producerea mesajului, recupereaz interaciunea cu telespectatorul

avid de autenticitate. Realitatea reflectat prin intermediul ecranului impune necesitatea unui animator, moderator capabil s susin tensiunea discursului televizual. Neoteleviziunea se caracterizeaz prin apariia talk show-ului ca gen i supremaia genului live, devenind astfel o surs de amiciie, confesiune i convivialitate. Dup terminologia francez, talk show-ul a fost numit mas rotund apoi dezbatere televizat. Recent el a devenit un concept generalizat pentru a marca, n televiziune, interaciunea filmat, n platou, ntre un moderator i unul sau mai muli invitai. Talk show-ul este emisiunea de televiziune care const n punerea n scen a unui spaiu deliberativ, n care un jurnalist-moderator i un numr variabil de invitai (numii actori mediatici) abordeaz, n registrul conversaional i convivial, o tem de interes public. Prin trecerea de la dezbaterea televizat la talk show (ceea ce n englez nseamn a vorbi + spectacol) se face apel la dramatizare i senzaional evitnd osificarea i inadecvarea la realitate. Televiziunea anilor cincizeci se dorea cultural, impunea produse cu pretenii culturale (documentare, adaptri dup opere clasice, dezbateri, emisiuni muzicale) pentru a forma gustul publicului. Azi, televiziunea caut s flateze gusturile pentru a ctiga audien oferind telespectatorilor produse brute, a cror paradigm este talk show-ul: felii de via, exhibarea experienelor trite, o anumit form de voyeurism i de exhibiionism. n dezbaterea televizat i n talk-show se pot delimita dou niveluri de transportare a mesajului audiovizual: - nivelul figurrii ca produs al unor coduri specifice, care induc un efect de realitate i construiesc un spaiu-timp, copie fidel a realului - nivelul reprezentrii nseamn construirea unui univers televizual prin intermediul unor coduri i funcii care deschid figurarea ctre o ficiune posibil. Altfel spus, prin intermediul talk show-ului, televiziunea i propune telespectatorului un model perceptiv specific care combin trei operatori: a vedea, a nelege, a participa (operatori fundamentali pe care se sprijin teoria reprezentrii).

n

pofida

dinamicii

continue

i ireversibile

a fluxului televizual,

telespectatorul i rezerv cteva puncte de recunoatere i de reper, ca elemente de minim stabilitate care structureaz punerea n ordine simbolic a realului: principii de repetitivitate, care produc efecte de serie; modaliti particulare de operativitate, care instituie o dimensiune temporal proprie i o punere n scen a realitii, specific fiecrei emisiuni. Dispozitivul de mediatizare i permite observatorului avizat s sesizeze Principii de organizare intern corespunztoare comunicrii televizuale n ansamblu. - Orice emisiune televizat este rezultatul unei logici instituionale transpus ntr-un proiect de comunicare - O emisiune televizat include un procent semnificativ de imprevizibil, o marj de risc, care nu poate fi mediatizat n dispozitivul de mediatizare (n special la transmisiunile n direct) Identitatea socio-instituional a actorilor mediatici Talk show moderator, actori politici, sociali, comentatori, persoane publice reprezentante ale unor instituii, grupuri sociale de apartenen, profesiuni i afilieri + public ca instan enuniativ semnalat: forum pe band care dubleaz dispozitivul conversaional instaurat i vizualizat n studioul de televiziune Dezbatere tv n acest caz avem aceleai actori i n plus avem publicul, ca instan de interaciune simulat (se exprim foarte rar, aplaud) Rolurile de comunicare Moderatorul mult mai spontan n talk show, mai echidistant n dezbatere Are un rol de reprezentare poate fi un angajat permanent al postului, o figur consacrat sau un jmoderator extern care aduce cu sine un capital de imagine. Moderatorul iniiaz cu fiecare apariie televizat o exersare a propriei reprezentri, adic expune repetato anume imagine, competen profesional i de persuasiune Secvene de platou: inserarea de materiale nregistrate: sondaje, reportaje, anchete n scop explicativ sau de intensificare a argumentrii Punerea n scen vizual i dispunerea spaial a participanilor

- dup criteriul apropierii i al deprtrii i modul de dispunere a participanilor n platou Ca spaiu de desfurare a emisiunii studioul devine un spaiu riguros structurat capabil s decupeze o interioritate i o exterioritate a spaiului, precum i cteva trasee fizice i vizuale. Cele mai frecvente dispuneri spaiale sunt : - plasarea diametral spaiul scen


Recommended