+ All Categories
Home > Documents > Comunicare Si Dezvoltare Globala (1)

Comunicare Si Dezvoltare Globala (1)

Date post: 21-Nov-2015
Category:
Upload: gabriela-schimbeschi
View: 129 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
comunicare si dezvoltare globala
117
CURS -COMUNICARE ŞI DEZVOLTARE GLOBALĂ An II- FJSC-Universitatea Bucureşti Conf. univ . dr. Ana Maria Munteanu
Transcript
  • CURS -COMUNICARE I DEZVOLTARE GLOBAL

    An II- FJSC-Universitatea Bucureti

    Conf. univ . dr. Ana Maria Munteanu

  • PARTEA I

    Dimensiunea tehno-comunicaional a dezvoltrii

    Introducere

    Poate mintea uman s controleze ceea ce a produs n trecut i s genereze

    dezvoltare ?..........................................................................................................................1

    PARTEA I

    Cap.1

    Dilemele unei tiine a culturii n era tehnologic..................................................2

    Modelul industrial-productivist-simbolic al comunicarii ...................................3

    Apariia i proliferarea Internetului. Scurt istoric...............................................................4

    Limbajul noilor media .................................................................................................................23

    Problematici, implicaii, impacte............................................................................................25

    Cap.2

    Dezvoltare din perspectiva ontologiei reelelor ..31

    Ascensiunea societii-reea 37

    Dezvoltarea ca producie de spaii .......................................................................................40

    Sistemului global de comunicare.............................................................................................43

    Studiu de caz: Sustenabilitatea vieii comunitare n societatea de reele

    Platformele de comunicare on line n limba romn ........................................55

    Cap. 3

    Paradigma fluxului74

  • PARTEA A II-A

    Sustenabilitatea dezvoltarii din perspectiva environmentului.....................................79

    Durabilitate fiabil, durabiliate forte......................................................................................81

    Administrarea prin construirea de eco-responsabiliti.................................................83

    nregistrare teritorial si eco-responsabilitate ................................................................... 89

    Responsabilitatea de mediu n funcie de raporturile dintre actori reali i poteniali

    (generaiile viitoare Arena de transformri continue...........................................................89

    Conceptul de resurse teritoriale ca patrimoniu natural.......................................................90

    Dezvoltarea durabil ca spaiu de producie intermediar, ntre modul productivist i cel

    ecologic...........................................................................................................................................94

    Sfera public redefinit ca regim de teritorializare reflexiv 98

    Cap.4

    Rolul reflexivitii a aajustarea dezechilibrelor 100

    Mintea, limbajul i sensul ca resurse inovative101

    Responsabilitatea social..102

    Cap.5

    Oportunitile digitale i comunicarea environmentului...........................................................106

    Implementarea politicilor de mediu ca rspuns la probleme Dialogul cu autoriti i pri

    interesate la nivel naional, regional, local.......................................................................................103

  • Partea I

    Dimensiunea tehno-comunicaional a dezvoltrii

  • Introducere

    Poate mintea uman s controleze ceea ce a produs n trecut i s genereze dezvoltare ?

    Aceast ntrebare lansat n anii 90 de Zygmunt Bauman nu a primit un rspuns

    satisfctor, sau cel puin, ntrebarea trebuie reformulat n condiiile civilizaiei tehnologice.

    Din perspectiva unor savani ca Marvin Minski si Max Tegmark, umanul este o mainrie

    complex n ntregime explicabil prin instrumente furnizate de tiin, un sistem

    determinat, algoritmic, aadar poate fi nu doar explicat, ci i programat. Pentru Roger

    Penrose, laureat al premiului Nobel, acesta este un mod inadecvat de a modela umanul i a

    gndi dezvoltarea. Pentru el contiina, i procesele care se dezvolt contient, de exemplu

    reflexivitatea, sau alegerile morale, sunt ireductibile la analogia om-main1.

    In anii 60 ns aceste abordri erau oarecum n echilibru, iar dac vom cuta acea

    verig lips dintre tiinele comunicrii i antopologie, dintre paradigma contiinei i

    tehnologie, o vom gsi n gndirea tiinific aplicat cu mult precauie n modelarea culturii

    de ctre Abraham Moles2 , interesat la acea dat, mpreun cu creatorii i organizatorii de

    evenimente, de a accelera inovaia cultural, tendin care marcheaz deceniile 5 i 6 ale

    secolului trecut. Oare acceleraia, tehnicile actuale de compresie (MP3), procesare - stocare -

    repunere n circulaie a unor cantiti tot mai mari de informaie i de translatare, n i prin

    noile tehnologii a patternurilor mentale i perceptive, sau a modelelor de sociabilitate, i, mai

    ales, ca nucleaie a interfeelor globale de comunicare, au condus totui la simplificri

    acceptabile i dezirabile n ordinea eficienei comunicrii - de exemplu continuitatea dintre

    mintea uman i inteligena artificial sau posibilitatea de a crea banci de date accesibile

    oriunde i oricnd nu ajung s influeneaz by design opiunile i chiar identitatea

    utilizatorului? n ce mod au contribuit tiina i tehnologia mai nti la comprimarea reelelor

    de cunotine prin legturi transversalizate ntre contexte particulare i alegnd, agregnd i

    programnd rutele de acces prin oferta de servicii, oferind ns milioanelor de utilizatori

    anse multiple de interaciune la distan, dezvoltare personal i, mai ales, de a se elibera din

    condiionrile spaiale, temporale sau culturale?

    1 Marvin Minski, Conscious Machines. Machinery of Consciousness, Proceedingsnational Research Coucil of Canada,

    75th Anniversary Symposium on Science and Society, June, 1991, un rspuns dat problemelor ridicate de Roger, Penrose, n The Emperor s New Mind, Concerning Computers, Minds and The Laws of Phisics, Oxford University

    Press, 1989. 2 Abraham, A.,Moles, La socio-dynamique de la culture, Mouton, Paris, La Haye,1967.

  • Potrivit teoriei sociodinamice, se pot calcula ansele unui produs cultural, expresia

    singularitii i a creaiei de a intersecta publicurile - atomii sociali - n funcie de orientarea,

    viteza, modul de progresie, stagnarea sau degradarea fluxului de mesaje. A fost un vizionar,

    care, la sfaritul deceniului 6, era interesat de a spori ansa produsului intelectual prin

    cunoaterea ciclurilor socio-culturale de baz, cicluri care pot fi determinate(!) prin

    cuantificare i imaginile statistice ale unor momente, evalund tendinele de stabilitate sau

    schimbare. De aici mai departe modelarea i acceleraia tehnologic au creat societatea de

    comunicare actual.

    Modelul cibernetic i teoria ciclurilor culturale

    ntrebndu-se prin ce metode poate fi constituit o tiin a culturii, denumit socio-

    dinamica culturii, A. Moles argumenteaz nevoia de a depi cadrul studiilor sociologice axate

    pe fapte culturale pe baza teoriei modelelor i prin iniierea unui nou demers de

    conceptualizare pe care l-a considerat necesar ca omul s poat stpni resursele culturale

    ale lumii contemporane, fiind modalitatea de a construi un nivel superior de inteligibilitate a

    realului 3. Aceast paradigm cognitiv reflect o (aspiraie) euristic ce apruse cu puin

    timp n urm n fizic, teoria bootstrapping-ului. Prin analogie, metoda cibernetic bazat

    iniial pe raionament analogic devine treptat un efort de programare a unor operaii

    cognitive complexe ghidate de modele interconectate. Acesta este o transpoziie n sfera

    sociologiei a gndirii economice. Mai departe aceast metod i ofer posibilitatea de a nlocui

    conceptul vag de cultur cu modelul operator de ciclu cultural , care se translateaz n

    accepiunile mai noi n cicluri economice, orientate de valori pur economice precum

    productivitatea i profitabilitatea.

    Pornind de la o rezerv permanentizat de

    mesaje - memoria cultural a lumii diferite canale

    de comunicare : radio, tv, pres, cri, sistemul de

    educaie, alte sisteme genereaz n fiecare moment

    imagini n cadrul unui tablou cultural instantaneu

    n cadrul unui ciclu cultural sunt create i

    difuzate cultureme , cea mai mic unitate de sens

    3 Dumazedier, J., 1968Revue francaise de sociologie, 1968, vol.9, no.6-9, p.409

  • social n cultura mediatizat (topologia imaginii

    iconului media : presa, arhive digitale, suporturi : CD,

    DVD , filme, activitati in plan real, participri live la

    ceremonii oficiale, alte prezene inregistrate ;

    produse comercializate sub brand, interaciunea cu

    alte branduri

    Ciclul permite mai nti situarea unui

    proces de comunicare ntre cultura

    colectiv i cea individual.

    Aceste propoziii reprezint un sistem simplificat avnd avantajul de a face perceptibile

    i n acelai timp msurabile, prin metode cantitative, relaiile manifeste sau latente care

    unific n mod real elementele ce compun complexitatea familiarului, implicitului, sau care sunt

    tratate parial, specializat de ctre una sau alta dintre disciplinele socio-umane.

    Cum se insereaz creaia i inovaia n ciclul socio-cultural ?

    Aceasta este o ntrebare semnificativ n sistemul explicaiei socio-dinamice. Noi

    suntem, de jure i de facto, ntr-o civilizaie bazat pe promovarea valorilor culturale, datorit

    poziiei de care se bucur inteligentzia tiinific i tehnologic (A.Moles, La Socio-dynamique

    de la culture, 1968:32). El consider c este posibil ca revoluia managerial a anilor 40 i

    era organizatorilor anilor 50 s nu fi fost dect preambulul erei intelectualilor (!..,p.321).

    Interdependenele sistemului global posibile n condiiile progresului tehnologic fac

    posibile alinieri pur economice ale culturii cu consecine n degradarea produsului

    informaional sau cultural vehiculat ntruct are costuri reduse i nu ntruct reflect bogia

    informaional i cultural.

    A.Moles anticipeaz aceast criz atunci cnd afirm c n epoca modern larga

    promovare a valorilor culturale este determinat de o gigantic amplificare social

    determinat de copiere i difuzarea de mas. Urmeaz c :

    Pentru fiecare individ suma mesajelor primite este

    superioar mesajelor emise.

  • Ce anse are cultura vie, legat de creaie, inovaie cultural s circule n diferitele

    medii i reele sociale ?

    Calculul anselor ncepe cu delimitarea exact a itinerariului probabil al produselor

    creaiei n ciclul care determin : 1) orientarea, 2) viteza, 3) modul de progresie, 4) stagnarea,

    5) degradarea unui produs cultural.

    Creatorul este un individ izolat dar el este marcat de cmpul su social cultural de

    memoria ideilor i a faptelor de care dispune. El produce idei noi n etic, tiin, tehnologie

    sau arte. Aceste idei sunt exteriorizate. Indivizii privilegiai de capacitile lor spirituale

    constituie o clas a inovatorilor , iar acetia emit mesaje. Mesajele emise sunt prezentate

    mai nti ntr-un micro-mediu reprezentnd primul stadiu de socializare : cri, discuri,

    discoteci, arhive, fotografii, etc., care materializeaz momente definite ca imagini dintr-un

    ansamblu socio-cultural pe care Moles l denumete tablou de ansamblu. Acest tablou se

    modific de la o zi la alta prin evenimente i fapte care devin informaii comunicate ntr-un

    proces de agregare si interactiune care le transform n mesaje receptate, integrate in mintea

    sociala. Aici intervine acceleratorul mediatic. Iat cum explic, descrie teoria socio-dinamic

    massmediatizarea :

    1.agenii comunicrii selecteaz itemii ntr-un

    mod semi aleatoriu (de regul modificnd direcia,

    grilele de valori sociale, principiul efortului minim,

    .a). Moles include coala n mass media4.

    2. mesajele lor reprezint mai mult dect o tradiie

    sau o educaie formal, instituionalizat, ci un cadru

    al vieii cotidiene al masei sociale (idem, p.410-

    4 Aceasta este o perspectiv cu consecine profunde ct timp intelectuali cu viziune larg i experien

    politic de vrf au nceput nc din anii 90 s reconsidere, s disting transmiterea cultural de

    massmediatizare i s formuleze obiective difereniale. Jacques Lang, fost ministru al educaiei ntr-un

    interviu acordat lui Christine Ockrent n 1999, susinea protecia unui circuit educaional distinct de

    entrelacs-ul massmediatic, susinnd c aceast strategie ar proteja cultura i societatea viitoare.

  • 411)

    3. fiecare individ al aceste mase sociale primete el

    nsui mesaje, n cadrul unui proces semi-aleator, n

    funcie de ct este de disponibil, sau expus la fluxul de

    mesaje.

    4. toi indivizii se scald ntr-un macromediu social

    (macromilieu) dominat de o cultur mozaicat,

    format din fragmente i hibrizi.

    Desigur aceast analiz nu a fost de natur s strneasc entuziasm n rndul elitelor

    culturale, mai mult a separat printr-o linie de demarcaie dur inteligentzia tiinific i

    tehnologic de cea umanist, mutnd tensiunile n sfera strategiilor de cunoatere i acreditare

    a valorii, nlocuind treptat erudiia i anvergura filozofic prin strategii operaionale formulate

    la nivelul limbajului i cogniiei, obinute prin cuplarea unor capaciti tot mai nalte de

    procesare (mintea uman, mintea artificial reprezentat de un calculator, sau o reea de

    computere) cu standarde nalte de eficien i fiabilitate experimental i practic5.

    De altfel intenia autorului acestui demers holistic era de a dota indivizii i societatea cu

    un grad sporit de control pe care el l definete ca tehnologie cultural legat de atitudini

    economice referitoare la administrarea informaiei i culturii.

    Tehnologia cultural presupune crearea unui limbaj pe baza unor mprumuturi de

    concepte pentru a descrie inovaia i difuziunea cultural, precum : mediu, idei noi,

    diseminare(difuziune), valori pentru emitor i receptor O alt serie de concepte ilustreaz

    raionalitatea economic : producie, bunuri culturale mrfuri (prin definiie perisabile), 5 iniiativa DOI a reprezentat la nivelul anilor 90 o ncercare notabil de conciliere a acestor perspective ce

    reflect dualitatea la nivel biologic-(2 creiere, 2 emisfere specializate), la nivelul percepiei i

    comportamental, tiinific i cultural, aceast dualitate marcnd, uneori prin etichetri care stabilesc ierarhii

    categorice i legitimitatea umanitilor n articularea ordinii sociale. Abordarea critic a propriilor percepii

    dominante i ideologii este doar una dintre perspectivele prin care se construiete diferena ntre tiinele

    socio-umane i abordrile pur cognitiviste, dogma raionalist, bazate pe transferul de concepte din tiinele

    exacte, scientismul.

  • pre, costuri ale productorului, amortizare, .a. ; abordarea mesajelor culturale ca mrfuri

    perisabile, dar care pot fi stocate i transferate n cadrul schimbului, fie ca valori fiduciare, fie

    ca bunuri de consum. Perspectiva socio-dinamic reflect importana acordat valorii

    economice definit prin interaciunile comerciale, intervenii, operaii i atitudini orientate

    economic n raport cu valoarea cultural, prin excelen durabil, dependent de educaie,

    tradiie i coerena sistemului de valori.

    Moles a argumentat orientarea socio-dinamic pentru valoarea euristic n analiza

    situaiilor concrete unde se insereaz activitile culturale ale unei populaii n msura n care

    el a inut s sublinieze aceast condiionare. Analiza economic trebuie dublat de

    specificitatea faptelor culturale n raport cu cele economice (cap.II).

    El afirm c modelul general al ciclului socio-cultural nu este apt s furnizeze

    cunoatere proprie diverselor circuite specializate de difuziune cultural. Aadar socio-

    dinamica estimat n cadrul instituiilor pieei sociale- se constituie din ambele tipuri de

    cunoatere : de ansamblu, ct i de cunoatere referitoare la anumite circuite de diseminare i

    tipare de procesare care se ntipres pe baza stocului de cunoatere vehiculat n aceste

    circuite, informaia arhivat i nivel de procesare. Astfel, ciclul cultural de baz este o mpletire

    de cicluri variate (cap IV) a cror agregare presupune cunoaterea unor legi complexe

    care s poat fi replicate prin reguli de agregare. Ignorarea acestor specificiti genereaz

    decalaje i extensii necontrolate ale unor circuite n raport cu altele.

    Pentru a evita confuziile, Patrice Flichy a remarcat, n Les industries de limaginaire, c

    este indispensabil s se disting ntre cultura de flux i mrfurile culturale. Produsele din acest

    domeniu pot fi caracterizate prin continuitatea i amplitudinea difuzrii ceea ce nseamn c n

    fiecare zi noi produse iau locul celor de ieri, perimate. Al doilea element specific acestui

    domeniu este c se regsete la intersecia cmpului culturii cu cel al informaiei [Flichy,

    1980]. Miege definete raportul de informaie drept consensual, comunicarea nu se opune

    informaiei, ci o prelungete [Mige 1998:101].

    Modelul industrial-productivist, simbolic al comunicarii i identificarea

    Comunicarea este conceput ca o activitate simbolic, teatralizeaz n permanen

    schimburile de semne [Boutaud 2005:15]. E. Fulchignoni distinge mai multe dimensiuni ale

    imaginii:

  • 1. ilustrativ, de exemplu concret, model, ilustrare tipic sau simbolic folosit n cursul

    unei raionalizri generalizante, este sensul cel mai apropiat de concept eikon;

    2.elemente de limbaj artistic, metafore,simboluri, expresii concrete;

    2. fenomen fiziologic de persisten senzorial, imaginile pe retin;

    3. imagini intuitive intermediare ntre imagine i percepie

    [E. Fulchignoni, cit. de Dncu 2003: 98].

    Imaginea este motorul principal al reprezentrii, genereaz semnificaii ce au la baz

    simboluri i mituri arhaice transmise prin ritualizri mediatice. Sunt teatralizri duale ale

    masculinitii, feminitii sexualitii, stilului i modei modelnd n permanen graniele

    dintre cultura serioas (a elitelor) i cultura de mas.

    . n faa televizorului, a calculatorului, a radioului, printre albume i reviste ego-ul

    alunec n construirea unei imagini, a unui stil, a unei serii de gesturi teatrale [Chambers,

    1986, 1994]. Imaginea nu este un punct comun ntre real i imaginar, ci actul care instituie

    simultan realul i imaginarul [Chambers, 1986]. Acest aspect, consolidat de reversibilitatea

    oricnd posibil ntre cele dou regimuri existeniale- al realitii i al imaginii realitii, a fost

    sesizat de Adorno: dac realul devine imagine, atunci inversul devine valabil: imaginile devin

    realitate nemijlocit [Adorno, 1996]. ntre aceste dou regimuri i ontologii cultura dar i

    realitatea este captat, stocat n imaginile iconografiei comerciale tocmai prin eficacitatea

    conectrii indiciale, prin cvasi-realizare. Constructele de sens rezultate prin

    resemnificarea(recurena) unor imagini i stimularea, pe aceast cale a consumului cultural a

    determinat o alunecare prin cultura urban spre o societate a spectacolului. Imaginea

    reprezint un senzor al culturii pop, ilustreaz caracterul ei imediat, o reacie la ierarhiile

    culturii mari i un mijloc de resemantizare a iconografiilor comerciale, filmice, televizuale.

    Resemantizarea este un proces de redefinire a unei figuri centrale prin fluxul de imagini i

    informaii noi i a fost posibil ntruct aceste reprezentri iconografice prin succesul lor nu

    mai erau itemi ai consumului cotidian, ci artefacte sanctificate, centre ale discursului artistic

    care au generat o nou tipologie a imaginii, imaginea mediat.

    n societatea mediat imaginea devine sursa identitii realizate prin mijloace specifice

    culturii media prin care indivizii au oportunitatea s i creeze propriile identiti, s

    traverseze crizele de identitate prin schimbarea mbrcminii, a nfirii, a imaginii. n acest

  • fel, reteatralizrile sinelui pot inversa procesele sociale reale care dau forma identificrii

    determinat de structura social.

    In teoriile postmoderne, mass media este vzut ca centru al identitii i de

    fragmentare a subiectului. Identitatea este o construcie ce poate fi n permanen

    transformat, rafinat, acordat [Kellner, 2001], dar n acest proces semnele distinctive social

    sunt reprezentate de marcajele industriilor prin care identitatea devine recognoscibil ca stil

    de comunicare i consum cultural avnd o valoare-reper [Baudrillard 1987:22]. Consumul este

    n acelai timp legat de utilitate i de cultur ca act organizat de manipulare a simbolurilor.

    Odat ce bunurile intr ntr-un sistem de schimb, ele intr ntr-un sistem de diferene, de

    semnificaii i valori distinctive care stau la baza poziiei lor nu numai ntr-o ierarhie a

    valorilor, ci i, din ce n ce mai mult, ntr-o societate construit n jurul lor i prin consum, la

    baza unei clasificri ale consumatorilor i proprietarilor, a gusturilor i a stilurilor. Iar aceste

    semnificaii publice trebuie s fie evidente pentru a avea o greutate i importan i pentru ca

    prin concretizarea lor s se exercite o anumit putere.

    Aceast calitate a imaginii de a conferi o putere referenial, i, prin aceasta, de a

    identifica receptorul cu agentul, identificarea fiind definit, comunicativ, ca sentiment al

    identitii sau dorin de unificare [McQuail, 1999] o fac att de eficient n managementul

    impresiei, al expresivitii ntr-o serie de practici specifice dramaturgiei sociale interaciuni

    focalizate, front, appearence, protective practices, defensive practices [Goffman 2007:43].

    Este de asemenea important de clarificat care sunt etapele pe care le parcurge o imagine

    pentru a deveni o figur investit cu putere legitim; noiunea de legitimitate implic un cod

    sau un standard acceptat de indivizi, n virtutea cruia agentul extern i poate exercita

    puterea, respectiv i este recunoscut puterea simbolic. Puterea este ceea ce se vede, ceea ce se

    arat ceea ce se manifest i i gsete principiul forei chiar n micarea pe care o desfoar

    [Regis Debray, apud Rovena-Frumuani 2004:121] Armand Mattelard vorbete despre o

    realitate care se unific i se fragmenteaz ntr-o societate cu elemente extraordinar de

    nlnuite. Sistemul tehnic nu antreneaz niciun coninut, nu suscit niciun sens: el este totui

    determinant, cci d forma unificat a comportamentelor i a structurilor. Gradul de

    neutralitate a acestuia d natere unei aboliri a distinciei dintre subiect i obiect.

    Conceptualiznd eterogenitatea fenomenelor de comunicare, Lucien Sfez sugereaz

    deplasarea discursului analitic ctre noiunea de metafor, ca element care motiveaz primatul

  • subiectului, care rmne liber fa de tehnic. Maina este vzut drept instrument al unei

    aciuni. Reprezentarea face apel la un reprezentant i la un reprezentat i le leag printr-un

    mediator, ntors, pe de o parte, ctre lumea obiectiv, iar de cealalt parte ctre semnul pe care

    l garanteaz [Sfez 2002:127]. n urma acestui schimb de semnificaii, ambele medii se ncarc cu

    puteri considerabile. Conform teoriei sale, receptorul mesajului va nregistra doar realitatea

    transportat prin canal, n timp ce mediatorul are puterea de a garanta legtura ntre cele dou

    lumi, a referentului i a semnificantului.

    Apropierea de cotidian prin muzic, prin sport sau cinema permite o cuprindere a

    spaiului ca rezultat al unor activiti desfurate conform modelul clusterului (o arhitectur

    paralel, n cadrul creia pot fi generate interprocesri, multiprocesri, interaciune,

    inclusivitate, permutri ntre inside i outside avnd ca rezultat uniunea resurselor care se

    ntmpl s fie conectate la un moment dat. Gene Amdahl [1967] a considerat clusterizarea

    informaiei un mod de procesare paralel, o punere n legtur a unor resurse n ceea ce s-a

    numit packet switching networks, inventat n 1962 de Rand Corporation. Un packet

    switched networks este o paradigm n uz pentru toate tipurile de reelele, n care au loc

    secvene de comunicare ntre un procesor i cadre (frames) altfel deconectate (Wikipedia).

    Fig. 1.1. Reeaua alctuit din noduri i linii dup Manuel Castells.

    Reeaua se compune din indivizi conectai unii cu alii, iar fluxurile de comunicare

    reflect prin direcie. n lucrarea Societatea cucerit de comunicare, Bernard Mige stabilete

    configuraiile termenului de reea n contextul apariiei tehnicilor de informare i comunicare

    (T.I.C.), ce se caracterizeaz prin interactivitate, includere n reea i convergena

  • audiovizualului, a telecomunicaiilor i a informaticii. Reele sunt la origine ansambluri deloc

    uor de definit: aceste ansambluri iau uneori forma unor ntreprinderi media, ct i ca mijloace

    de comunicare (reelele de videotext sau chiar reelelor de cablu perfecionate care faciliteaz

    accesul la mass media. O reea este un set de noduri interconectate, un nod este punctul n care

    o curb se intersecteaz cu ea nsi.

    Potrivit lui Manuel Castells, reelele sunt structuri deschise, care au capacitatea de a se

    extinde fr limite, integrnd noi noduri atta timp ct pot s comunice cu reeaua, n special

    dac mprtesc aceleai noduri de comunicare. Reelele traseaz sisteme cu geometrie

    variabil i geografic dematerializat. Chiar dac puterea nu mai are ca poli de concentrare

    instituiile (statul), organizaiile (ntreprinderile capitaliste) sau instanele de control simbolic

    (biserica, mass media), ea continu s subziste n reelele mondiale ale capitalului, informaiei

    i imaginii [Rovena-Frumuani 2004:107]. Iconul mediatic se dezvolt ca o reea. Cu ct

    fluxurile de informaii se amplific i devin recurente, iconurile mediatice devin noduri (n

    reacii de tip spontan i autocatalitic) care intersecteaz alte noduri, pentru care economia de

    flux editorial ofer o mas critic de informaii, imagini i modelele de expresivitate i

    interaciune organizate conform patternului analizat anterior. Analogia acestor forme

    culturale cu energia vieii duce la nelegerea reelei prin prisma conectrii i a nodurilor,

    valoarea informaiei fiind secundar fa de condiia de interactivitate (conectare) pentru a

    menine oportuniti de realizare (web of life), s stocheze influen n reeaua de

    semne(culturem) i s pivoteze informaie(flux).

    Apariia i proliferarea Internetului. Scurt istoric

    n anul 1959, John McCarthy, profesor la Universitatea Stanford, al crui nume va fi asociat cu

    inteligena artificial, gsete soluia de a conecta un numr mare de terminale la un singur calculator

    central: time-sharing (partajarea timpului).6 Astfel, mai multe programe de calculator solicit acces

    concurenial la o resurs (fizic sau logic), prin care fiecrei aplicaii i se aloc un anumit timp pentru

    folosirea resursei solicitate. Apariia primelor calculatoare n marile universiti, ridic problema

    interconectrii acestora. Soluia vine din partea cercettorului Lawrence Roberts. Acesta propune

    porionarea informaiei n buci mici denumite pachete. Fiecare pachet este compus din informaii

    referitoare la destinatar, menite s coordoneze informaia n cadrul reelei.

    6 http://ro.wikipedia.org/wiki/Internet

  • Toate aceste inovaii n domeniul tehnicii digitale au condus ctre punerea n practic a

    proiectului care a stabilit bazele Internetului ncepnd cu 1969. Cunoscut ca ARPANET, acesta avea

    scopul de a construi o reea de calculatoare care s permit cercettorilor din ntreaga ar s

    mprteasc idei.7

    Conform Computer History Museum, A history of Internet 1962-1992, prima conexiune

    ARPANET a fost realizat n 29 octombrie 1969 ntre Universitatea din California i Institutul de

    Cercetare Stanford i a decurs astfel: cei de la un capt al reelei au tastat litera L i apoi, prin telefon,

    au cerut confirmarea funcionrii transferului de date de la cei de la cellalt capt al conexiunii.

    Confirmarea era pozitiv. Apoi au tastat un G dar conexiunea a czut. n acest mod a luat natere o nou

    revoluie n domeniul comunicaiilor. n acelai an au fost create dispozitivele "bubble memory"

    (memorie cu bule) pentru a fi utilizate n computere; spre deosebire de memoriile clasice, acestea rein

    datele chiar i dup deconectarea computerului de la surs.

    Fig 1: 1969 : Diagrama celor patru noduri legate prin ARPANET.

    Sursa: Computer History Museum

    http://www.computerhistory.org/internet_history/index.html

    7 A history of Internet: 1962-1992, Computer History Museum, ediie electronic (www.computerhistory.org),

    http://www.computerhistory.org/internet_history/index.html

  • Fig 2: 1977- rspndirea nodurile de reea legate prin ARPANET, la opt ani dup arhitecturarea

    celor patru zone conectate iniial. Sursa: Computer History Museum

    http://www.computerhistory.org/internet_history/index.html

    Figura 1 explic planul iniial al proiectului ARPANET care a fost acela de a lega patru zone:

    Universitatea din California, Los Angeles, unde a fost amplasat primul nod; Universitatea din

    California, Santa Barbara, Institutul de Cercetare Stanford i Universitatea din Utah.

    Doi ani mai trziu, n 1971, au fost nregistrate 20 de calculatoare conectate, inclusiv

    computerele de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts i de la Universitatea Harvard. Trei ani

    mai trziu, au existat 62 i, pn n 1981, mai mult de 200 de computere interconectate. Datorit reelei

    ARPANET, calculatoare de dimensiuni, tipuri i viteze foarte variate au putut face schimb de informaii

    pentru prima dat. Cu toate acestea, ARPANET nu a fost iniial o reea global de mrimea Internetului,

    deoarece conecta mai curand gazde dect reele. 8 Ca program al Ministerului Aprrii al SUA,

    ARPANET s-a dezvoltat rapid, conectnd din ce n ce mai multe calculatoare.

    Figura 2 reprezint anul 1977, moment n care proliferarea nodurilor ce constituiau ARPANET

    atinge un punct culminant, diferena dintre anul 1969, cnd reeaua lega doar patru puncte i 1977 este

    evident n cele dou figuri.

    8 Dezvoltarea rapid a tehnologiei informaiei n secolul XX, United Nations Public Administration Network (www.unpan.org), ediie

    electronic: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan044156.pdf

  • n 1979, ARPA decide s scindeze reeaua n dou pri, una pentru lumea comercial i

    universitar, iar cealalt pentru domeniul militar. Cele dou reele puteau comunica n continuare,

    construindu-se practic o inter-reea denumit iniial DARPA Internet i consacrat ulterior sub

    denumirea Internet.

    Numeroi cercettori din domeniul academic i militar i-au concentrat eforturile n scopul

    dezvoltrii unor programe de comunicare n reea. Astfel, n 1980, o serie de programe de comunicare

    (bazate pe protocoale binedefinite), care sunt utilizate i astzi, erau deja finalizate. n 1983, TCP/IP

    devine unicul protocol oficial al Internetului, de aceea tot mai multe calculatoare din ntreaga lume au

    fost conectate la ARPANET. Creterea numrului de calculatoare conectate la Internet a devenit

    exponenial, astfel nct n 1990 Internetul cuprindea 3.000 de reele i 300.000 de calculatoare. n

    1992 era deja conectat calculatorul cu numrul 1.000.000. Apoi mrimea Internetului s-a dublat anual.

    Dezvoltarea rapid a Internetului s-a datorat faptului c accesul la documentaia protocoalelor

    obligatorii a fost i este liber i gratuit. Marea schimbare a nceput n 1989, cnd Tim Berners Lee de la

    Centrul European pentru Fizica Nuclear din Geneva (CERN) a pus bazele dezvoltrii primului prototip

    al World Wide Web-ului, (n.t reea mondial.) Asociaia Naional a Furnizorilor de Internet a publicat

    pe site-ul oficial cteva repere istorice cu privire la cele mai importante momente care au revoluionat

    domeniul Internetului.9

    9 Asociaia Naional a Providerilor de Internet, site-ul oficial: http://www.anisp.ro/istoric.php?id=13.

  • 1992: Banca Mondial devine instituie online

    1993: Casa Alba i ONU devin online

    1994: prima reclam online la AT&T

    1994 : Consiliul de Minitri decide ca la 1.01.1998 serviciile telefonice s devin

    liberalizate n spaiul comunitii europene

    1995: prima captur oficial pe Internet a serviciului secret i a ageniei mpotriva

    drogurilor.

    1995: Vatican-ul se conecteaz la Internet

    1995: Primul virus macro, Concept, atac programul Word

    1996: explozia web-urilor, peste 100 de ri beneficiau de Internet

    1998 - n Europa serviciile i infrastructura de telecomunicaii sunt deschise

    competiiei (eliminarea monopolurilor).

    1998: Frana lanseaz La fete de lInternet

    1999: Prima banc ce are toate serviciile disponibile numai pe Internet: Bank of

    Indiana

    2001: se constituie ANISP Asociaia Naional a Internet Service Providerilor din

    Romnia.

    2008: ntr-un raport Gartner se precizeaz c n lume sunt peste 1 miliard de

    calculatoare, la o rata de cretere de aproape 12% pe an.

    Pn n 2014 numrul calculatoarelor va ajunge la 2 miliarde

    Fig.7.Cele mai importante momente din istoria Internetului

  • Sistemul World Wide Web este un hipertext extins la nivel mondial prin Internet. 10 Hipertextul

    este un concept inventat de Ted Nelson n 1965 n articolul Complex information processing: a file

    structure for the complex, the changing and the indeterminate i reprezint o form de document

    electronic, o metod de organizare a informaiilor n care datele sunt memorate ntr-o reea de noduri i

    legturi, putnd fi accesat prin intermediul programelor de navigare interactiv, i manipulat de un

    editor structural. 11

    Trebuie precizat faptul c nu putem vorbi despre hipertext fr a explica noiunea de reea i

    mai ales pe cea de flux, pentru c nainte de a deveni hipertext a fost o reea care lega un numr limitat

    de noduri.

    Wilhelm Carstens vorbete despre impactul produs de schimbri utiliznd paradigma fluxului.

    n acest sens, tabloul general al evoluiei conceptului de flux n diverse arii de cercetare l-au determinat

    s se refere la conexiuni ntre capitaluri, tehnologie, forma industrial a culturii i valorizri simbolice i

    psihologie. Capitalul cultural poate fi pus n valoare prin intermediul tehnologiei, aa cum tehnologia, la

    rndul ei, poate produce capital de cunoatere.

    Postmodernitii au definit fluxul ca fiind o micare esenial, nencetat i accelerat a

    obiectivelor, produselor i capitalurilor, condiii pe care le percep drept capitalism dezorganizat. (Lash,

    Urry, 1987)12.

    Un numr de analiti ai tendinelor referitoare la impactul tehnologiilor modernitii au relevat

    dou fenomene majore care au avut un impact relevant asupra ideii de schimbare: existena fluxului

    (Hannerz 1997, Castells 1997, Semprini 2003, Baumann 2004) i rolul tehnologiei n aceast dezvoltare

    concentrat n procesele de mediaie (Zengotita, 2005). Atunci cnd vorbim de flux, ne referim la

    raportul dintre cantitatea de informaie transmis n cadrul reelei i timpul consumat pentru acest

    proces. n era digital, decalajul dintre momentul transmiterii unei informaii i momentul receptrii ei

    este redus la doar cteva secunde, aspect care se pliaz favorabil nevoilor individului ancorat n secolul

    vitezei. De aceea, reelele digitale dinamizeaz viaa social.

    n lucrearea Societatea cucerit de comunicare, Bernard Miege stabilete configuraiile

    termenului de reea n contextul tehnicilor de informare i comunicare (TIC). Astfel, reeaua se

    10

    Concept inventat de Ted Nelson n 1965 n articolul Complex information processing: a file structure for the complex, the changing

    and the indeterminate. Acesta l definete ca: material scris sau grafic interconectat ntr-o manier complex, care n mod

    convenional nu poate fi reprezentat pe hrtie.

    11 John B. Smith and Stephen F. Weiss, An overview of hypertext. Communications of the ACM, 31(7) :816-819, July 1988,

    Wikipedia. 12

    n Ana Maria Munteanu, Flux, pia cultural i efecte ale convergenei spectaculare ctre o ecologie a mediatizrii, Bucureti, Editura Universitar, 2011, pp. 73-75.

  • compune din indivizi conectai unii cu alii, iar fluxurile de comunicare reflect prin direcie. Nodurile

    care construiesc o reea se leag prin interactivitate, includere n reea i convergena Cu ct fluxurile

    de informaii se aplific i devin recurente, cu att iconurile mediatice devin noduri care intersecteaz

    alte noduri.Potrivit Deliei Balaban (2009), cutarea pe Internet nu trebuie realizat la ntmplare ci

    search friendly s conin cuvinte cheie, pentru ca motorul de cutare s le poat indexa. Practic reeaua

    faciliteaz drumul utilizatorului spre informaie.

    Principalele elemente ale unui hipertext

    Potrivit Seciei de tiin i tehnologia informaiei din cadrul Academiei Romne (1997),

    elementele de hipertext sunt:

    Nodurile: poriuni de text a cror semnificaie e mai mult sau mai puin unitar, dup cum a

    gndit-o creatorul hipertext-ului, (Ted Nelson.) Nodurile pot cuprinde fragmente de text, secvene de

    sunete, aciuni executabile sau orice combinaie a acestora.

    intele ("targets") sunt o parte dintr-un nod care constituie originea unei legturi ctre alt nod.

    Este de obicei un cuvnt, un grup de cuvinte sau o alt informaie din nod (de exemplu o poriune dintr-

    o imagine). Pe ecran, intele apar cu o culoare sau strlucire diferit de cea a textului obinuit

    ("highlighted").

    Legturile: fiecare nod este legat de alte noduri din reeaua hipertextului, ceea ce permite

    utilizatorului s treac de la un nod la altul. Existena unei legturi ntre dou noduri A i B ale

    hipertextului ofer utilizatorului aflat n nodul A posibilitatea de a accesa direct nodul B, fr a mai

    trece prin alte noduri. Pstrnd analogia cu cartea scris, legturile pot fi privite ca nite "semne de

    carte" marcate la care cititorul se poate muta oricnd.

    Navigaia www precum i apelarea altor servicii puse la dispoziie de reea (un exemplu este e-

    mail-ul) se poate face cu mai multe sisteme, printre care "Lynux", "Mosaic" sau "Netscape".

    Browser-ul Mosaic este cel care a dezvoltat suportul necesar pentru transmiterea sunetelor,

    videoclipurilor, imaginilor, fiierelor istorice etc., motiv pentru care a devenit rapid cel mai popular

    explorator web non-comercial

    n 1993 Marc Andreessen i Eric Bina din cadrul National Center for Supercomputing

    Applications (NCSA) din SUA au pus la dispoziie un explorator web (browser) numit Mosaic, bazat pe o

    interfa grafic, respectiv Windows. Apariia browserelor a determinat dezvoltarea webului ntr-un

    ritm alert: n iunie 1993 erau nregistrate 130 servere web, iar n 1994 erau deja peste 11.500 de

  • servere. 13 Sfritul anului 1970 a introdus un nou concept, respectiv acela de tehnologia informaiei

    (IT), cu referire direct la tehnologiile computerizate i la cele de comunicare. 14De-a lungul ultimilor 50

    de ani, evoluia tehnologiei informaiei poate fi mprit n trei epoci: Mainframe; PC i Operaiuni pe

    Internet. Intervalul 1950 -1970 este considerat ca fiind era computerelor de mare vitez (mainframe) i

    a minicalculatoarele organizaionale. n anul 1977, Radio Shack a introdus primul calculator personal

    (PC) cu tastatur i monitor. Acesta a fost primul calculator complet personal comercializat publicului

    larg. Computerele personale au devenit mai ieftine i mai uor de folosit la sfritul anilor 1980, oricine

    deinea un modem putea intra n spaiul online. Aflat n opoziie cu termenul offline, conceptul online

    definete o stare de conectivitate n spaiul virtual. 15 Dezvoltarea rapid i popularizarea tehnologiei

    digitalizate ncepnd cu anii 90 a adus utilizarea tehnologiei informaiei ntr-o nou er. Astfel,

    comerul electronic, guvernarea electronic i societatea electronic, au fost n plin expansiune dup

    anul 1990. Explozia de informaii pe Internet a transformat coninutul gestionat de computere de la

    statutul de informaie la cel de cunotine. Modul n care sunt gestionate resursele informaionale pe

    Internet pentru a ajuta organizaiile n atingerea obiectivelor strategice a devenit o provocare primar.

    United Nations Public Administration Network estimeaz c n prezent Internetul dispune de peste zece

    miliarde pagini web, iar cifra va crete permanent cu apoximativ dou milioane de pagini pe zi.16

    Rspndirea world wide web-ului (www). Strategie i prognoz

    Compania britanic Netcraft Ltd, specializat n servicii de Internet, a publicat raportul pentru

    luna ianuarie 2011 conform cruia au fost identificate 273 301 445 de site-uri pe Internet.17 Conform

    datelor publicate pe site-ul Organizaiei Naiunilor Unite, n anul 2011 populaia globului a ajuns la

    apte miliarde de locuitori18 de unde reiese faptul c la fiecare 25 de indivizi exist un site web

    13

    Web Browser History/ http://www.livinginternet.com/w/wi_browse.htm 14

    Dezvoltarea rapid a tehnologiei informaiei n secolul XX, United Nations Public Administration Network (www.unpan.org), ediie

    electronic: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan044156.pdf

    15 Ana Maria Munteanu i Ctlin Deliu, Muzica la radio. Profilul playlist managerului n contextul trecerii de la radioul clasic la cel

    digital, Editura Universitar, Bucureti, 2010, pp. 76.

    28 Dezvoltarea rapid a tehnologiei informaiei n secolul XX, United Nations Public Administration Network (www.unpan.org),

    ediie electronic: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan044156.pdf

    17 http://news.netcraft.com/archives/2011/01/12/january-2011-web-server-survey-4.html

    18 http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=40257&Cr=population&Cr1=

  • Sursa: http://news.netcraft.com/archives/2011/01/12/january-2011-web-server-survey-

    4.html

    BBC a publicat un articol intitulat Cisco predicts Internet device boom19, referitor la faptul c

    nevoia oamenilor de a fi conectai la pulsul evenimentelor de pe scena mondial va da o nou

    dimensiune spaiului digital. Astfel, numrul dispozitivelor care se conecteaz la Internet va nregistra o

    cretere semnificativ n viitorul proxim, ajungnd s numere n anul 2015 peste 15 miliarde, de dou

    ori mai mult dect populaia lumii: "What you are seeing is this massive growth in devices, the way

    devices are being used and are connected to the internet and what users expect them to do," (Suraj Shetty,

    Cisco vice president for global marketing)

    Evenimentul care determin aceast cretere rapid l reprezint proliferarea tabletelor

    digitale, a telefoanelor mobile i a altor aparate inteligente cu conexiune la Internet, Compania Cisco a

    declarat c urmrirea video-urilor va continua s domine traficul de internet, preconiznd c pn n

    2015, un milion de minute de video vor fi accesate online n fiecare secund. De asemenea, n urmtorii

    trei ani, mai mult de 40% din populaia globului (aproape trei miliarde de oameni) va fi, simultan,

    conectat la Internet, datorit www-ului.

    Potrivit unui studiu realizat n decembrie 2011 de Eurostat, accesul la Internet a crescut

    considerabil ntre 2006 i 2011 n toate statele membre ale Uniunii Europene.20 Topul rilor care

    19

    http://www.bbc.com/news/technology-13613536

    20 http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/4-14122011-BP/EN/4-14122011-BP-EN.PDF

  • utilizeaz Internetul ntr-un procent foarte mare este reprezentat de Olanda, Luxemburg, Suedia i

    Danemarca, n timp ce Grecia, Bulgaria i Romnia se afl pe ultimele locuri.

    1. 5 Comunitatea virtual

    n cartea intitulat The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Howard

    Rheingold puncteaz faptul c grupurile agregate social se formeaz n momentul n care suficient de

    muli oameni sunt ancorai n diverse discuii i astfel se creeaz un sentiment uman propice pentru a

    contura straturi subiri de relaii interpersonale n spaiul online. Rheingold subliniaz c procesul de

    comunicare asistat de computer a introdus a nou form de via social numit comunitate virtual,

    alctuit din oameni care au ca punct comun prezena lor n cadrul reelelor Nu vor fi comuniti care

    vor dispune de un spaiu comun ci de un interes comun. 21

    Existena comunitilor legate prin intermediul reelelor digitale a fost un aspect anticipat n

    urm cu 25 de ani de ctre J. C. R. Licklider i Robert Taylor, directori ai Departamentului de Cercetare

    din cadrul Ageniei de Cercetare pentru Proiecte Avansate a Departamentului Aprrii (ARPA) din

    Statele Unite ale Americii, care au demarat o cercetare al crei rezultat s-a concretizat n punerea

    bazelor primei comuniti online, ARPANET. Referitor la definirea comunitilor virtuale, Licklider i

    Taylor scriau n anul 1968: n multe domenii acestea vor nsemna separarea din punct de vedere

    geografic a membrilor constitueni, uneori vor exista grupuri mici care vor lucra mpreun, dar de cele

    mai multe ori munca va fi individual.22

    Tehnologia a creat un tip de memorie a comunitii, o baz de date accesibil tuturor, nu

    numai preoilor spre exemplu, cum se ntmpla n era culturii orale, cnd preoii erau pstrtorii

    cunotinelor colective. Natura psihicului individual s-a schimbat din momentul n care a devenit posibil

    pentru ct mai muli oameni s ia contact cu informaiile colective.23

    Imensa reea global denumit generic Internet i tehnologia care devine din ce n ce mai

    performant sunt n prezent pilonii de baz ai societii de cunoatere.

    Indivizii utilizeaz noile tehnologii pentru a-i ndeplini elurile sociale, economice, ideologice.

    Influena noilor mijloace de comunicare n mas n procesul de construcie a societii, va avea n prim

    21

    Rheingold, H. (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Revised Edition, Cambridge: MIT Press.,

    Noiembrie, pag 9.

    22 Ibidem.

    23 Rheingold, Howard, (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Ediie revizuit, Cambridge: MIT

    Press., noiembrie Pag 151.

  • plan comunitatea virtual. Un subiect este dezbtut n cadrul comunitilor virtuale n msura n care el

    aduce n centru interese comune pentru toi participanii. Rheingold numete acest fenomen-

    communities of interests. 24

    Rolul tehnologiei i al comunicrii n cotidian, unde viteza fluxului i impactul mesajului

    diminueaz polul reflexivitii, poate explica fenomenul de pierdere a unor valori fundamentale precum

    raionamentul, responsabilitatea, etic. 25

    Nimeni nu mai este responsabil pentru informatiile vehiculate. Dei oamenii sunt o comunitate

    prin scopurile comune pe care le au, spaiul virtual implic depersonalizarea i pierderea unor principii

    de baz precum morala.

    Noile Media

    Noile media se afl n direct legtur cu introducerea la scar cvasi planetar a sateliilor de

    telecomunicaii i a computerelor. Internetul devine astfel o formul hibrid de comunicare

    interpersonal, dar i n mas. Telefonul celular, decodorul, computerele personale (PC), televiziunea

    prin satelit, teletextul, videotextul, canalele online, toate acestea reprezint termeni-realiti

    tehnologice care au dat natere unei noi convergene tehnologice: New Media.26

    Mediul online nseamn noi ci de comunicare, de cunoatere, noi strategii de organizare a

    informaiei i de rspndire a acesteia.27 New Media reflect o multitudine de instrumente care, folosite

    corect aduc o serie de beneficii. 28 n era digital n care trim trebuie s inem cont de:29

    informaie multiplicat procesat,interactiv, agregat;

    coninut generat de consumator;

    feedback n timp real nlesnit de bloguri i de permeabilitatea reelelor";

    Social Media a creat un nou nivel de unelte ce pot influena. Oamenii simpli prin intermediul

    reelelor devin voci.30 Internetul este accesibil, interactiv i nu solicit costuri mari- doar

    abanomentul.31 Mediile clasice de comunicare- ziare, posturi radio i de televiziune- au acum versiuni

    online la care s-au adugat forme specifice bazate pe canale digitale precum: e-mail-ul, website-urile,

    24

    apud. Delia, Cristina, Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, Publicitate i New Media, 2009, Editura Tritonic, p. 16. 25

    n Ana Maria Munteanu, Flux, pia cultural i efecte ale convergenei spectaculare ctre o ecologie a mediatizrii, Bucureti, Editura universitar, 2011, pp. 77-79. 26

    Cristian Florin Popescu, Dicionar explicativ de Jurnalism, Relaii Publice i Publicitate, Editura Tritonic, Bucureti, 2002, p. 216. 27 Delia Cristina Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, Pr, publicitate i new media, Editura Tritonic, Bucureti, 2009, pp. 25-

    29

    28 Ibidem, p. 40.

    29 Ibidem, p. 40.

    30 Ibidem, p. 40.

    31Ibidem, p. 26.

  • podcast-urile, telefonia digital, televiziunile interactive.32 La acestea se adaug urmtoarele reele

    sociale: FACEBOOK, MY SPACE, WIKIPEDIA, YOU TUBE, Second Life, Hi5.

    Modelul transmiterii informaiei s-a schimbat odat cu aparia noilor media. Dac mediile clasice

    transmiteau informaie de la o surs ctre mai multe persoane(one to many), astzi, comunicarea

    digital permite apariia unui nou model de comunicare, modelul many-to-many.33 Dezvoltarea

    procesual a relaiilor internaionale favorizat dar i transformat de globalizare, permite

    ncorporarea statelor ntr- o reea mondial strategic un sistem global, o comunitate. Istatul devine el

    nsui stat-reea, criticat adesea de societatea teritorializat pentru preeminena relaiilor cu partenerii

    globali n defavoarea protocolului de comunicare (Castells, 2008)i, mai ales, a contractului social ceea

    ce a condus la o austeritate permanent ca regim de adinistrare a bugetelor publice(Paul Pierson,

    2001)

    Unele dintre cele mai importante schimbri poduse de globalizare sunt:

    extinderea activitiilor sociale, economice i politice care se extind dincolo de granie

    fluxurile legturilor de investiii, cultur i comer ce se intensific transregionale,

    transfromtaliere;

    dezvoltarea sistemelor de comunicare, infrastructur i transport care estompeaz realitatea

    granielor

    fenomenul cetaeniei multiple, slbirea loialitilor n favoarea motivaiilor pragmatice oferite

    de mobilitate(flexible citizenship34), Ong, 1999)

    Globalizarea are implicaii puternice, iar una dintre cele mai relevante este cea organizaional,

    deoarece se poate vorbi de nfiinarea de asociaii, instituii i companii care operez n reele

    transfrontaliere.35 Unul dintre motoarele globalizrii este reprezentat de dimensiunea social:

    oamenii i ideile acestora circul cu rapiditate n orice col al lumii. Astfel din punct de vedere cultural,

    valorile occidentale culturale devin globale, iar din punct de vedere politic are loc dezvoltarea regulilor/

    regimurilor i instituiilor internaionale.36 Criza cu care se confrunt economia n momentul de fa,

    este dovada faptului c globalizarea exist i c statele depind unele de altele, sunt emergente i pot

    provoca un efect de domino.37

    Limbajul noilor media

    32

    Ibidem, p. 27. 33

    Ibidem, p. 27. 34

    Ong, A. , Flexible citizenship: The cultural logics of transnationality, Durham: Duke Univ.,1999 35

    Ibidem, p. 30. 36

    Ibidem, p. 30. 37

    Ibidem, pp. 35-36.

  • Potrivit lui LevManovich noile media sunt un domeniu de aplicaii care se dezvolt ca intersecie a

    cercetrii n tiinele socio-umane cu cercetarea n domeniul informaieii tehnologiei i include:38

    - literatura electronic;

    - studiul internetului;

    - interaciunea dintre om i computer;

    - protocoalele de comunicare n reele;

    - tehnici de cutare a datelor;

    - vizualizarea datelor i studiul jocurilor;

    - studiul sistemelor de informaii geografice;

    El ncadreaz noile media prin convergena a dou traiectorii istorice separate: tehnologiile de

    calcul i tehnologiile media. Tehnologia media modern permite stocarea imaginilor, secvenelor de

    imagini, textului i sunetelor folosind diverse materiale. Rezultatul translatrii tuturor media existente

    n date computerizate a dus la apariia new-media( Manovich, The language of New Media, 2001).

    Fig. 1.4 Cele cinci principii ale domeniului NEW MEDIA dup Lev Manovich.

    REPREZENTAREA Obiectele new media sunt compuse din coduri

    digitale; Astfel New Media pot fi supuse

    38

    Delia Cristina Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, publicitate i new media, Editura Tritonic, Bucureti, 2009, p. 114.

  • NUMERIC matematic i devin programabile.39

    Consecine cheie ale reprezentrii numerice:

    1. obiectul media poate fi descris formal/

    matematic (o imagine poate fi descris

    printr-o funcie matematic).40

    2. obiectul new media este obiect pentru

    manipularea algoritmic;

    n momentul n care obiectele new media sunt create pe

    computere, acestea i au originea n forma numeric.41

    MODULARITATE Structura fractal a new media, n care obiectele

    new media sunt elemente de compoziie, putnd

    fi modificate separate (fractal structure of new

    media).42 Imaginile sunt compuse la nivel de

    pixeli, iar poligoanele, paginile web sunt

    compuse din text, sunet, imagine, video.43

    AUTOMATIZAREA n procesul crerii obiectelor New Media o serie

    de pai pot fi automatizai, spre exemplu

    mashup-urile care sunt pagini web ce ncarc

    informaia din surse diferite i genereaz o nou

    pagin web.44

    VARIABILITATEA Obiectele new media tind s fie modificate,

    desasamblate i reasamblate diferit. Acesta este

    efectul primelor principii care folosesc unelte

    software pentru a modifica obiectele New

    Media.45

    Obiectul new media nu poate fi fixat o dat

    pentru totdeauna, ns se poate gsi sub diverse

    variante. Aceasta este o consecin a codificrii

    39

    Ibidem, p. 114. 40

    Lev Manovich, The Language of New Media, University of California, San Diego, 2001, p. 49. 41

    Ibidem, p. 49. 42 Lev Manovich, The Language of New Media, University of California, San Diego, 2001, p. 51.

    43 Ibidem, p. 115.

    44 Ibidem, p. 115.

    45 Delia Cristina Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, Pr, publicitate i new media, Editura Tritonic, Bucureti, 2009, p.

    115.

  • numerice media i a structurii modulare a

    obiectului new media.46

    TRANSCODAREA Reprezint reconceptualizarea cultural,

    influena pe care stratul computaional o are

    asupra stratului cultural i invers (obiectele new

    media sunt alctuite din dou straturi, stratul

    cultural i stratul computaional).47

    Problematici, implicaii, impacte

    n ediia din 07.07.2011, ziarul The Economist abordeaz subiectul referitor la tranziia informaiilor

    din mediul printat sau audiovizual, n cel online i modificarea comunicrii de la modelul one to many la

    cel many to many. 48

    New Media au transformat modelul de comunicare one to many caracteristic mediilor

    tradiionale, n modelul many to many. Social media a creat un nou nivel de influenatori.

    Oameni simpli devin voci, arat cu degetul spre orice inadverten ntre ce spune i ce face o

    companie.49

    Noile forme de interaciune ntre oameni i tehnologie utilizate pentru a ndeplini nevoile

    informaionale i de relaionare (new media) au schimbat modalitatea n care comunicm. Nu mai avem

    acei civa oameni care scriu tirile pentru ziare, televiziuni, radiouri i un public int care le primete.

    Tot mai muli se implic n transmiterea informaiei: pe bloguri, pe Facebook, pe Twitter. Andreas

    Kaplan and Michael Haenlein definesc Social Media ca fiind un grup de aplicaii care au la baz

    Internetul i care convertesc comunicarea ntr-un dialog interactiv ntre organizaii, comuniti i

    indivizi.50

    46

    Lev Manovich, The Language of New Media, University of California, San Diego, 2001, pp. 55-56. 47

    Ibidem, p. 115. 48

    Vezi articolul integral: http://www.economist.com/node/18928416?story_id=18928416

    49 Delia Cristina Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, Publicitate i New Media, 2009, Editura Tritonic, p.27.

    50 Kaplan, Andreas M.; Michael Haenlein (2010) "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media".

    Business Horizons 53(1): 5968.

  • Firmele de tehnologie precum Google, Facebook, Twitter au devenit importante conducte de

    tiri. Celebriti i lideri mondiali, printre care Barack Obama i Hugo Chavez public actualizri direct

    prin intermediul reelelor sociale. Internetul le permite oamenilor s citeasc ziare sau s acceseze

    canale de televiziune din ntreaga lume. The Guardian, un ziar britanic, are acum mai muli cititori on-

    line n strintate dect acas.

    Potrivit The Economist, un material video realizat de un amator n timpul cutremurului de 8.9

    grade din Japonia a fost urmrit de 15 milioane de ori pe Youtube. Vorbim despre un nou concept:

    crowdsourcing. Practic grupuri de oameni devin sursele principale de informare.

    Revoltele arabe i tornadele americane sunt alte dou exemple de evenimente filmate cu

    telefonul mobil i postate n cadrul reelelor sociale, pe site-urile buletinelor de tiri.

    Internetul a transformat tirile din modelul one-way transmission n modelul two-way

    conversation, ceea ce nseamn democratizarea publicaiilor, a distribuiilor i a consumului de coninut

    media. Astfel, fiecare cititor poate participa n mod direct sau indirect la crearea coninuturilor online

    sau print, prin exprimarea opiniei sale, observaiilor, dovezilor filmate sau fotografiate.

    n acest sens, modul n care aflm noutile este din nou revoluionat.

    The Economist ne amintete c un lucru de un asemenea impact s-a mai petrecut o dat, atunci

    cnd oamenii au ncetat sa mai afle ultimele tiri de la cafenea i au ajuns s le primeasca ordonat, n

    gazet. Se ntmpla n 1833, cnd un ziar de mare audien, respectiv the New York Sun devenea

    pionierul publicitii prin pres, cu scopul de a reduce costurile de producie i de a oferi informaii

    unui public ct mai vast. n prezent, Internetul face ca tirile s devin mult mai participative, sociale,

    diversificate, revitaliznd ethosul discursiv dinainte de apariia mass mediei. n ultimul deceniu, n

    lumea occidental, oamenii au renunat la ziare i la tirile televizate, dar nu au ncetat s in pasul cu

    evenimentele n diverse alte moduri. Cel mai surprinztor, oamenii de rnd sunt tot mai implicai n

    elaborarea, filtrarea, discutarea i distribuirea de tiri n cadrul unor spaii comune. Reele de

    socializare precum Twitter sau Facebook le permit utilizatorilor s raporteze n mediul digital, de

    oriunde, tot ceea ce vd.

    Site-urile de Social Media i ajut pe oameni s gseasc informaii, s discute pe marginea lor i

    mai mult dect att, s le mprteasc. Aspectul negativ const n faptul c responsabilitatea scade

    ntr-un mediu lipsit de control i reglementare strict.

    Cel mai important aspect devine faptul c agenda de tiri nu mai este monopolizat de cei civa

    moguli media, ci transparena informaional elimin partizanatul, devenind o miz de succes.

  • Un aspect negativ al acestei treceri de la media clasice la canalele digitale const n faptul c

    nimeni nu mai este responsabil pentru informaiile mprtite. Practic, Internetul este un canal

    unde indivizii se comunic pe sine i orice informaie distribuit poate fi interpretat din nenumrate

    perspective, fr a exista o variant general valabil.

    Sunt oamenii mai liberi pe Internet?

    Odat conectai, oamenii i pierd simul orientativ. Asaltai de boom-ul informaional, ei nu mai

    au certitudinea c filtreaz informaiile care i intereseaz n mod direct, pentru c mesajele din mediul

    online apar pe flux continuu. De aceea, informaiile sunt mult mai comprimate dect n media

    tradiionale i au o durat de via foarte scurt.

    Observm c noutatea unui mesaj are un impact mult mai mare dect relevana lui. Emergena

    tehnologiei i-a determinat pe specialiti s introduc termenul de cultur de flux51 care se distinge de

    mrfurile culturale propriu zise.

    Pentru Patrice Flichy n Les Industries de lImaginaire (1980) produsele din acest domeniu pot fi

    caracterizate prin continuitate i amplitudinea difuzrii, ceea ce nseamn c n fiecare zi noi produse

    iau locul celor de ieri.

    Un al doilea element specific industriilor culturale este c se gsete la intersecia dintre cmpul

    culturii i cel al informaiei. Multimedia intete ctre cucerirea unei piee ct mai vaste, fapt pentru

    care informaiile din mediul online sunt permanet revitalizate. Comunicarea pe Internet devine mai

    liber, dar oamenii sunt ncorsetai ntr-o lume virtual care le ofer nu libertatea n sine, ci doar o fals

    iluzie a ei.

    Audiena din mediul electronic este mai tnr, mai eterogen dect adepta canalelor clasice,

    este mai deschis la nou. Pentru c pot impulsiona, pot da tonul demarrii anumitor activiti,

    audienele mediului online fac parte din categoria trendsetters.52

    Proliferarea mondial a tehnologiei electronice implic i faptul c mesajele pot fi recepionate

    de receptori nevzui sau de categorii de public neprecizate: nimbus public 53

    51

    Cristian Florin Popescu, Dicionar de Jurnalism, Relaii Publice i Publicitate, Editura Tritonic, Bucureti, 2002, p. 164. 52

    Andrei Petrescu, Blogul, instrument de PR i marketing online, n Delia, Cristina, Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, Publicitate i New Media, 2009, Editura Tritonic, p. 39. 53

    David Sturgis et. al.,,Crisis Communication Management: The Public Opinion Node and Its Relationship to the Environmental

    Nimbus, SAM Management Journal, 56/3, vara 1991, pp.22-27).

  • Un articol aprut n 2010 n revista Calitatea Vieii publica un grafic realizat de Institutul

    Naional de Statistic referitor la ponderea persoanelor care utilizeaz Internetul n funcie de grupele

    de vrst.

    Ponderea indivizilor care au acces la Internet acas

    Sursa: INS, Cercetarea statistic privind TIC n gospodrii, 2008.

    n fruntea clasamentului se situeaz tinerii cu vrsta cuprins ntre 16 i 24 de ani, urmai de cei

    cu vrsta ntre 24 i 34 de ani. De asemenea, doar cinci procente din populaia cu vrsta de peste 75 de

    ani utilizeaz Internetul.54 Cu ct publicul este mai eterogen cu att manipularea este proiectat pentru

    a reduce abaterile standard fa de o media calculat pe baza informaiilor stocate i vehiculate prin

    imagini i cuvinte n mediul de discurs de ctre agenii care controleaz circuitele i prin acesta

    uniformizeaz comportamentul de receptare. 55 Chiar dac att media tradiionale ct i new media au

    capacitatea de a ajunge fr diferene semnificative la o audien global, trebuie menionat faptul c

    mediile electronice sunt prin natura lor mai descentralizate, mai puin ierarhice i sunt mult mult mai

    utile i uor de administrat. n acest sens, un avantaj major al mediului online l reprezint feed-back-ul

    instantaneu. De asemenea, dac n presa scris i n audiovizual individul trebuie s parcurg un articol

    ntreg, sau o emisiune de la nceput i pn la final pentru a gsi ceea ce-l intereseaz n mod concret,

    accesarea materialelor postate online se face search friendly56, adic o informaie poate fi identificat

    uor datorit cuvintelor cheie n baza crora motorul de cutare indexeaz coninutul. Accesibilitatea

    54

    Laura Tuf, Diviziunea digital. Accesul i utilizarea Internetului n Romnia comparativ cu rile Uniunii Europene, n Revista

    CALITATEA VIEII, XXI, nr. 12, 2010, p. 7186, ediia digital: http://www.revistacalitateavietii.ro/2010/CV-1-2-2010/05.pdf

    55 Ana Maria Munteanu i Ctlin Deliu, Muzica la radio. Profilul playlist managerului n contextul trecerii de la radioul clasic la cel

    digital, Editura Universitar, Bucureti, 2010, p.51. 56

    Andrei Petrescu, Blogul, instrument de PR li marketing online, n Delia, Cristina, Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, Publicitate

    i New Media, 2009, Editura Tritonic, p. 39.

  • difereniaz cele dou tipuri de mijloace de comunicare n mas. n timp ce media tradiionale se afl n

    proprietatea statului sau a unui ntreprinztor privat, instrumentele cu care se opereaz n cadrul social

    media, respectiv site-uri, blog-uri, reele de socializare, sunt disponibile publicului la costuri foarte mici,

    fiind mult mai accesibil s devii proprietarul unui domeniu web dect al unei televiziuni.. De altfel, o

    tire n limba englez asigur vizibilitatea la nivel extins.57

    Capacitatea de a materializa informaia face diferena ntre new media i cele clasice. n timp ce

    pentru a produce un material pentru presa scris sau pentru audiovizual trebuie s se in cont de un

    anumit timp care trebuie respectat cu precizie i de un spaiu de emisie limitat, comunicarea n mediul

    electronic este un domeniu fr prea multe frontiere spaio-temporale, unde o informaie poate fi

    interpretat i reinterpretat, unde fiecare i poate expune prerea pe larg. Referitor la acest aspect,

    Pierre Bourdieu consider c sub presiunea urgenei nu se poate gndi i astfel ia natere o noua form

    de violen: violena simbolic. Televiziunea dispune doar de fast-thinkers, adic de oameni care

    gndesc idei primite de-a gata, tocmai pentru a nu-i mai face probleme cu privire la capacitatea

    publicului de a decodifica mesajul. 58

    La polul opus gndirii fast, se afl gndirea subversiv, deoarece pentru a demonta o idee primit

    de-a gata este nevoie de timpl.

    New media nu gndesc n termeni de succes comercial. Acesta este avantajul pe care l ofer

    mediul electronic proceselor comunicaionale. Bourdieu atrage atenia asupra faptului c exist

    informaie dar nu toate loviturile sunt permise, jurnalitii se folosesc de pretextul lipsei de timp pentru

    a lua cuvntul invitailor i nu n ultimul rnd presiunea pus de pia care este instana de legitimare

    suprem, totul reflect o cenzur invizibil fr scrupule(Bourdieu, 1996).

    O alt diferen care tinde s mreasc interesul pentru new media face referire la distana

    temporal dintre momentul emiterii mesajului i cel al receptrii. Dac ne raportm la presa scris, n

    funcie de periodicitatea de apariie a unui ziar de exemplu, distana dintre cele dou momente se

    concretizeaz n zile, sptmni i chiar luni. ntr-un secol al vitezei, n care oamenii vor s fie la curent

    cu irul evenimentelor, presa scris este dezavantajat la acest capitol. ns tot mai multe ziare se mut

    n mediul online, unde noutatea primeaz n defavoarea relevanei informaiei.

    n timp ce media tradiionale au dizolvat doar barierele sociale legate de timp i spaiu, noile

    media par s elimine i barierele legate de indentitate.

    57

    Laura Petrehu, Pr intern i noile media, n contextul globalizri, n 57 Delia, Cristina, Balaban, Ioana Iancu, Radu Meza, PR, Publicitate i New Media, 2009, Editura Tritonic, p. 27. 58

    Pierre, Bourdieu, Despre televiziune, Editura Art, 2001, pp. 17-25.

  • Tehnologia a creat un tip de memorie a comunitii, o baz de date accesibil tuturor. Natura

    psihicului individual s-a schimbat din momentul n care a devenit posibil pentru ct mai muli oameni

    s ia contact cu informaiile colective.59

    Informaia este perisabil. n era new media, evenimentele sunt mediatizate n timp real pe

    Internet, astfel c pn se tiprete ziarul se ntmpl alte i alte evenimente crora se cuvine s li se

    acorde prioritate. Acesta este unul dintre motivele pentru care att ziarlele, radiourile ct i

    televiziunile s-au mutat i n mediul online. Cel mai mare avantaj al publicaiilor online const n faptul

    c informaiile pot fi actualizate la orice or, sau pot oferi informaii chiar din mijlocul evenimentelor pe

    msur ce acestea se petrec.

    Dei site-urile funcioneaz ca un amestec de pliant i catalog, avantajul const n faptul c

    informaiile prezente aici pot fi actualizate oricnd i fr eforturi, nu modificate integral ca n cazul

    documentelor printate. Un site web este propriul su sistem de livrare. Dup ce un site a fost pus online

    el poate fi accesat de milioane de utilizatori din toat lumea. 60 Nu acelai lucru se poate afirma despre

    un ziar sau despre o emisiune tv.

    Cap.2

    Dezvoltare din perspectiva ontologiei reelelor

    Jan Van Dijk definete reeaua ca fiind o o colecie de legturi ntre elementele unei uniti.61

    Reelele sunt un mod de organizare a sistemelor complexe n natur i n societate. Reelele sunt la

    origine ansambluri deloc uor de definit: acestea iau forma unor ntreprinderi media, alteori a unor

    mijloace de comunicare (reele videotext sau reele de cablu perfecionate care facilitez accesul la

    mass-media ).62

    n teoria lui Castells, tehnologia este o cultur material, un indice fundamental de structur i

    schimbare social.63 Tehnologia este de obicei definit ca fiind utilizarea cunotinelor tiinifice pentru

    a fixa proceduri n scopul eficienei ntr-o manier reproductibil. Aceasta evolueaz prin

    interacionarea cu alte dimensiuni ale societii, ns are propria dinamic, legat de condiiile

    descoperirii tiinifice, inovaiei tehnologice i transmiterii n societate.64 Sistemele tehnologice

    59

    Rheingold, Howard, (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Ediie revizuit, Cambridge: MIT Press., noiembrie Pag 151. 60

    Doug Newsom, Bob Carell, Redactarea materialelor de Relaii Publice,Iai, Polirom, 2004, pp. 307.

    61 Jan A.G.M. van Dijk, The Network Society. Social Aspects of New Media., Sage Publication Ltd, 2006, p. 24.

    62 Munteanu, Dileme ale unei tiine a informaiei i culturii n Flux, pia cultural i efecte ale convergenei

    spectaculare. ctre o ecologie a mediatizrii, Editura Universitar, Bucureti, 2011, pp. 77-78. 63

    Ibidem, p. 8. 64

    Ibidem, p. 8.

  • evolueaz treptat, ns aceasta evoluie iese n eviden prin ntreruperi majore, dup cum Stephen J.

    Gould (1980) afirm n cartea sa The Pandas Thumb: More Reflections on Natural History. Aceste

    ntreruperi sunt marcate de revoluii tehnologice ce conduc la un nou tipar tehnologic. Noiunea de

    tipar a fost propus de Thomas Kuhn (1962) pentru a explica transformarea cunotinelor prin revoluii

    tiinifice. Rolul tiparului tehnologic este de a organiza o serie de descoperiri tiinifice n jurul unui

    nucleu i al unui sistem de relaii ce intensific performana fiecrei tehnologii specifice.65

    n accepiunea autorului informaionalismul este un tipar tehnologic bazat pe sporirea

    capacitilor umane de a procesa informaia i de a face posibil comunicarea prin revoluiile n

    microelectronice i software (Lloyd, 2002, Castells, 2004, p. 8).

    Computerele i comunicaiile digitale sunt cele mai directe noiuni ale acestei revoluii.

    Microelectronicele, software-ul, telecomunicaiile i comunicarea digitizat n general, sunt

    toate componente ale aceluia sistem integrat. De aceea, n termeni strici, tiparul (paradigma)

    tehnologic/ este numit/ capacitatea informaional de comunicare electronic.66

    Apariia acestei paradigme numite informaionalism, arat evoluia tehnologiilor de informaie i

    comunicare, care pot fi puse n legtur cu tehnologiile anterioare ce utilizau poligraful, telegraful sau

    telefonul non-digital.67 Unicitatea paradigmei informaionale este reprezentat de trei caracteristici

    distinctive ale tehnologiilor din cadrul sistemului ( p. 9):

    noile tehnologii au o capacitate mare de prelucrare i comunicare n funcie de volum,

    complexitate i vitez;

    abilitatea de a se recombina pe baza digitalizrii i comunicrii ciclice;

    flexibilitatea informaiei ce poate fi distribuit prin reele interactive, digitalizate;

    Conform lui Manuel Castells, capacitatea reelelor de a distribui puterea de procesare i de a

    dezvolta software-ul, depete limitele mainriilor independente, i creaz un sistem de interaciune

    global.68 Tehnologiile digitale sunt caracterizate prin abilitatea de a recombina informaie periodic,

    utiliznd comunicarea interactiv. Internetul joac un rol important n cadrul reelei el avnd abilitatea

    de a conecta i recombina informaia digital din orice parte a lumii. Valoarea adugat a internetului,

    dincolo de alte mijloace media de comunicare, const n abilitatea sa de a recombina n timpul ales

    produse i procese informaionale pentru a genera o nou capacitate, ce este imediat procesat i

    reprezint un proces nesfrit de producie a informaiei.

    65

    Ibidem, p. 8. 66

    Ibidem, p. 9. 67

    Ibidem, p. 9. 68

    Ibidem, p. 9.

  • O alt caracteristic a noilor tehnologii de informaie i comunicare este flexibilitatea acestora, ce

    permite distribuirea puterii de procesare n diferite contexte i aplicaii, cum ar fi firmele de afaceri,

    unitile militare, mijloacele de reclam, serviciile publice, activitatea politic i interdependena de

    distribuie (Castells, 2004, p. 11). Conform lui Castells societatea de reele a ieit treptat n eviden

    prin intermediul informaionalismului ca o nou form de organizare social a activitii umane.

    Societatea de reele nu ar putea funciona fr productivitate asigurat de un nou tipar tehnologic,

    la fel cum societatea industrial nu se poate extinde pe deplin fr folosirea electricitii.69

    Concluzii:

    conceptul de societate reea( network society) reprezint o societate a crei structur

    social este alctuit din reele alimentate de informaii pe baz de microelectronice i

    tehnologii de comunicare. Prin structur social autorul nelege aranjamentele

    organizaionale ale oamenilor n relaii de producie, consum, reproducere, experien i

    putere exprimat n comunicarea codificat de cultur. O reea este un ansamblu de

    noduri interconectate, un nod este punctul n care o linie se intersectez cu ea nsi.

    Informaiile electronice i tehnologiile de comunicare permit societii de tip reea s se

    instaleze n totalitate i s depeasc limitele istorice ale reelelor ca forme de organizare

    i interaciune social.70

    Reelele au devenit cea mai eficient form organizaional, deoarece sunt rezultatul a trei

    caracteristici ce au beneficiat de un nou mediu tehnologic: 71

    1. flexibilitatea- reelele au capacitatea de a se reconfigura dup schimbarea mediului,

    pstrndu-i scopurile n timp ce i nlocuiesc componentele;

    2. scalabilitate mrimea reelei se poate extinde sau micora cu ntreruperi minore;

    3. capacitatea de supravieuire- reeaua neavnd centru poate opera ntr-o varietate de

    configuraii;

    69

    Ibidem, p. 11. 70

    Manuel Castells, The Network Society A Cross-cultural Perspective, Edward Elgar Publishing, Inc., 2004, pp. 3. 71

    Ibidem, p. 6.

  • Sociologia mediului digital. Putere i contra-putere

    n viziunea lui Manuel Castells, dezvoltarea reelelor de comunicare a dus la masificarea

    comunicrii, pe internet i n reelele de comunicare fr fir. n aceste condiii, politica contestrii i

    micrile sociale pot interveni ntr-un mod decisiv n noul spaiu de comunicare.72 Ca urmare a acestor

    procese, mass-media i reelele sunt n continu dezvoltare. Consecina acestei evoluii const n

    schimbarea de mari proporii din domeniul instituional cu privire la noul spaiu de comunicare.

    Comunicarea i informaia sunt surse eseniale de putere i contra-putere, de dominaie i de schimbare

    social.73

    Modul n care oamenii gndesc determin soarta standardelor i valorilor pe baza crora sunt

    construite societile din ntreaga lume. Dac majoritatea oamenilor gndesc contradictoriu

    valorilor i normelor instituionalizate n cadrul statului n cele din urma sistemul se va

    schimba, dei nu este obligatoriu ca acesta s ndeplineasc speranele agenilor de schimbare

    social.74

    Deoarece transformarea este continu perioada digital extinde accesul media n toate domeniile

    vieii sociale dintr-o reea ce n acelai timp este att global ct i local. Drept urmare, relaiile de

    putere, adic acele relaii ce constituie suportul tuturor societilor, precum i procesele acestora

    provoac relaii de putere instituionalizate care sunt formate i hotrte n i prin domeniul

    comunicrii.75

    Manuel Castells definete puterea ca fiind "capacitatea structural a unui actor de a-i exprima

    voina n faa altui/ altor actori sociale, iar toate sistemele instituionale reflect relaii de putere,

    precum i limitele acestora aa cum au fost negociate de un proces istoric de dominaie i contra-

    dominaie".76

    Relaia dintre tehnologie, comunicare i putere reflect valori, interese diferite i implic un numar

    mare de participani. Aceast relaie este plasat ntr-un context social ce este caracterizat de diferite

    orientri majore:

    1) Statul, n mod tradiional este principala surs de putere, el fiind influenat de :77

    globalizare;

    72

    Manuel Castells, Communication, Power and Counter-Power in the Network Society, International Journal of

    Communication, 1, 2007, 238. 73

    Ibidem, p. 238. 74

    Ibidem, p. 238. 75

    Ibidem, pp. 238-239. 76

    Ibidem, p. 239. 77

    Ibidem, p. 239.

  • presiuni de pia cu privire la anularea reglementrilor ce diminueaz capacitatea de intervenie;

    criza de legitimitate politic;

    2) Industriile culturale i mass-media sunt caracterizate de dezvoltarea afacerilor i de segmentarea

    pieii, ducnd spre livrare individualizat a mesajelor i spre o colaborare vertical n reea a industriei

    multimedia (Castells, 2007, p. 240).

    3) Opoziia dintre universalizare i individualism definete cultura societilor, dup cum construirea

    identitii lucreaz n acelai timp cu materiale acumulate din istorie, geografie i din proiectele

    subiectelor umane. Cultura universal i are rdcinile n religie, n naiune, n teritorii, n etnicitate, n

    genul masculin/feminin/neutru i n mediul nconjurtor.78

    Cultura individualismului se rspndete n diferite forme:

    consumerism ;

    nou model de sociabilitate ntemeiat pe baza individualismului n reea;

    dorina de autonomie individual ntemeiat pe baza identitilor proiect i proiectelor personale de

    via (Castells, 2007: 240)

    Identitate numeric i identificare n spaiul virtual

    ntr-o lume a fluxurilor globale reeaua devine pentru cutarea de identitate resursa

    fundamental de sens social.79 Societatea de tip reea este extrem de puternic, dar include doar ceea ce

    este semnificativ din punctul de vedere al valorilor sau mizelor de interes pentru cei care programeaz

    reeaua.80

    Internetul creaz comuniti virtuale care practic nu exist. Ceea ce exist sunt reelele de

    indivizi care ofer baza pentru creterea sociabilitii oamenilor ca indivizi. Rspndirea

    internetului, comunicaiei mobile, mijloacelor de informaie digitale, i a unui numr de

    instrumente ce aparin software-ului social au determinat dezvoltarea reelelor orizontale de

    comunicare interactiv ce sunt conectate local i global ntr-un timp ales".81

    Sistemul de comunicare al societii industriale a fost concentrat asupra mass-mediei

    caracterizate de evoluia de la distribuia n mas a unui mesaj avnd o singur direcie spre mai

    multe mesaje adresate mai multor receptori .

    78

    Ibidem, p. 240. 79

    http://globetrotter.berkeley.edu/people/Castells/castells-con5.html 80

    http://globetrotter.berkeley.edu/people/Castells/castells-con5.html 81

    http://globetrotter.berkeley.edu/people/Castells/castells-con6.html

  • Comunicarea n cadrul societii de reele este pnza global a reelelor orizontale ce includ

    schimbul multimodal al mesajelor interactive n mod sincronic i asincronic. Convergena dintre

    internet, comunicaile mobile i rspndirea treptat a capacitii traficului de date reflect

    puterea de comunicare a internetului care a fost distribuit n toate domeniile vieii sociale.82

    nsuindu-i noile forme de comunicare i facilitile oferite de acestea indivizii i grupurile i-au

    construit propriile sisteme de comunicare n mas, prin sms-uri, blog-uri, vlog-uri, distribuirea

    fiierelor multimedia, wiki-uri, i reele de socializare precum: My Space, Facebook, Twitter.83 Orice

    postare pe internet, indiferent de intenia autorului, devine o parte din comunicarea global, un mesaj

    care permite s fie primit i procesat n ci neateptate.

    Masificarea comunicrii atinge n mod potenial un public global prin reelele n care fiecare

    calculator poate mpri n mod egal datele i resursele cu oricare altul prin conexiunea la internet (

    Castells, 2007, p. 246).

    Fig. 1.2. Reeaua global n viziunea lui Manuel Castells.

    Acesta este multimodal, graie digittizrii coninutului i include software-ului social avansat, care este

    de obicei bazat pe o surs deschis ce poate fi descrcat gratuit, i permite reformatarea oricrui

    coninut n aproape n orice format(text, imagine grafic, animaie, muzic) fiind distribuit prin

    reelele fr fir.84

    Manuel Castells vede masificarea comunicrii ca fiind "o nou sfer a comunicrii, a crei temelie

    este alctuit din reele ale calculatorului, iar fiecare emitor este distribuit pe ntreg globul i

    interacionez global"( Castells, 2007, p. 249). Tehnologia nu este o simpl unealt, este un intermediar,

    o construcie social cu propiile implicaii i este asimilat familiar. Cu ct un individ folosete

    82

    Manuel Castells, Communication, Power and Counter-Power in the Network Society, International Journal of

    Communication, 1, 2007, pp. 246- 248.

    83

    Ibidem, p. 247. 84

    Ibidem, p. 249.

  • internetul ca surs principal de informare, cu att devine mai mai autonom cu privire la regulile

    societii i ale instituiilor.85

    Ascensiunea societii- reea

    Conform lui Manuel Castells conceptul societii de tip reea accentueaz forma i organizarea

    procesrii/ schimbului de informaie.86 O infrastructur de reele sociale i media face ca acest lucru s

    fie posibil.

    Societatea de reea poate fi definit ca o formaiune social, cu o infrastructur de reele

    sociale i reele media ce i valideaz aspectul fundamental de organizare la toate nivelurile

    (individual, grup/organizatoric i din punct de vedere al societii.87

    Jan Van Dijk compar societatea de tip reea cu societatea de mas care a precedat-o i care

    continu de altfel, s co-existe cu societatea reea. Societatea de mas poate fi definit ca o formaiune

    social cu o infrastructur de grupuri, organizaii i comuniti (mase) ce i modeleaz aspectul

    fundamental de organizare la toate nivelurile. Unitile de baz ale acestei formaiuni reprezint o

    varietate de mari colectiviti de organizare a indivizilor( Dijk, 2006, p. 20).

    Manuel Castells respinge conceptul de societate de informaie deoarece n trecut toate societile

    au fost bazate pe informaie. n schimb, acesta propune conceptul de "societate reea".88 Van Djik

    aprofundeaz alte aspecte precum conflictul i cooperarea:

    "Toate reelele au mbinat cooperarea cu competiia. Comunicarea susine cooperarea

    ntre oameni ntr-un context cooperativ, iar specializarea i mprirea muncii sunt capabile s

    fac o societate mai bogat i mai puternic. De asemenea, aceasta devine mai stratificat i mai

    inegal. Aceasta inegalitate n societate mpreun cu inegalitile dintre societi a produs

    ntotdeauna competiie. Reeaua global curent este mondial.. Practic vorbind, nu mai exist

    nicio societate uman care s fie izolat. Volumul, viteza i importana mesajelor a devenit att

    de mare nct impactul acestora asupra societii contemporane este incomparabil cu efectul

    sistemelor de comunicare din societile antice"( Dijk, 2006, pp. 20- 21),

    Acest impact este un motiv de mare importan pentru accentuarea conceptului societii de reele.

    Reelele sociale susinute de reelele media sunt disponibile la toate nivelurile i la toate

    subsitemele societii.89 Conform lui Jan Van Dijk se pot diferenia patru niveluri. Acestea sunt

    reprezentate n figura 1.3, ce arat prima imagine a conceptului abstract al societii de reele.

    85

    Ibidem, p. 249. 86

    Jan Van Dijk, The Network Society, Social Aspects of New Media, Sage Publication, London, 2006, p. 20. 87

    Ibidem, p. 20. 88

    Ibidem, p. 21.

  • Primul nivel corespunde corespunde simului practic al colaborrii n reea : indivizi ce creaz

    legturi cu membrii familiei, prieteni, cunotine i colegi. n prezent, acest nivel este susinut i

    intensificat de creterea reelelor media ce aparin internetului (e-mail) i mobilului sau telefoniei

    fixe.90

    Fig. 1.3. Legtura dintre reele apud Jan Van Dijk.

    Cel de-al doilea nivel este acela al relaiilor organizaionale de grup. Indivizi


Recommended