+ All Categories
Home > Documents > Comentarii Def. 1

Comentarii Def. 1

Date post: 01-Mar-2018
Category:
Upload: culea-viorica
View: 248 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 42

Transcript
  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    1/42

    STILURILE FUNCIONALE ALE LIMBII ROMNE

    Cuvntul stil provine din latinescul stylus care nseamn beior ascuit cu care romanii scriaupe tbliele cerate.

    Stilul reprezint felul propriu, personal n care se exprim cineva n scris, prin aleerea cuvintelor,n construcii ramaticale, n realizarea imainilor. Stilul exprim pe cel ce comunic.

    !iecare scriitor are un stil propriu, individual. "e ln stilurile individuale, exist i stiluri

    caracteristice unor colectiviti specializate, ale unor rupuri de oameni ce lucreaz n aceleai domenii deactivitate. #cestea sunt stilurile funcionale.

    Stilul funcional e un ansamblu de particulariti de exprimare, ce strbate toate nivelele limbii,determinat de factori sociali i culturali ce influeneaz comunicarea.

    $esursele fonetice, lexicale, morfoloice i sintactice ale limbii se utilizeaz difereniat n multipledomenii de activitate social % culturale i au drept rezultat conturarea i delimitarea a ase stilurifuncionale ale limbii& stilul literar % artistic 'poetic sau beletristic(, stilul te)nico % tiinific, stilul

    publicistic, stilul oficial % administrativ, stilul diplomatic i stilul familiar.

    DEFINIIE:Diferenierile statornicite n funcie de principalele domenii ale activitii umane in funcie de scopul operelor n folosirea factorilor de limb dau natere stilurilor funcionale.

    CALITILE GENERALE ALE STILULUI Claritatea Corectitudinea "roprietatea "uritatea "reciziunea Conciziunea.

    STILUL TEHNICO TIINIFIC

    Se utilizeaz n lucrri care au drept scop s transmit informaii asupra unor fenomene, obiecte,procese* s formuleze i s dezvolte teorii, concepii, idei* s relateze rezultatele obinute, prininvestiare, n diferite domenii, sau s precizeze te)noloiile, cu aplicaii variate n activitatea productiv."rocesul comunicrii se realizeaz prin raionamente riuroase i prin formulri clare ale ideilor.

    Caracteristici& cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu 'denotativ(, deci lipsesc fiurile de stil* n

    domeniul tiinelor umaniste, se poate folosi i un limba+ fiurativ, pentru a spori elementul expresiv,afectiv

    se folosesc propoziii expozitive i conclusive se folosesc formele verbelor la prezent 'n manualele de istorie % prezent istoric(

    exprimarea este sobr i obiectiv se folosete un vocabular special, neoloic 'termeni de circulaie internaional(, termenide strict specialitate.

    STILUL PUBLICISTICste folosit n presa cotidian, la radio, televiziune. ste caracteristic ziarelor i revistelor destinate

    marelui public i nu numai unei anumite cateorii de cititori care au o pretire profesional sau unanumit nivel cultural.

    Caracteristici& se folosete un lexic pe nelesul cititorului cu o cultur eneral medie* lexicul este boat i

    variat, cu virtui expresive, menit s convin i s determine stri afective nu se folosesc noiuni tiinifice i explicaii de specialitate nu se folosesc fiuri de stil.

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    2/42

    STILUL OFICIAL ADMINISTRATIVSe folosete n comunicarea oficial, n relaiile dintre autoriti i instituii, dintre acetia i ceteni

    i n redactarea unor decrete, decizii, )otrri. Se folosete n comunicarea referitoare la relaiiadministrative, politice, +uridice. Specifice stilului administrativ sunt clieele linvistice.

    Caracteristici& se folosete un vocabular special se folosesc frecvent formele verbale la prezent i la viitor cu caracter imperativ se manifest preferin pentru fraza lun

    se folosesc formule fixe.

    STILUL BELETRISTIC SAU LITERAR folosit n operele literare.Caracteristici&

    se utilizeaz cuvinte cu sens fiurat, cu mare expresivitate i suestivitate, care contureazimaini plastice n mintea cititorilor '-at)arsis % transpunerea cititorului n opera literar* ./aiorescu % Comediile d-lui I. L. Caragiale& emoiune impersonal(

    se adreseaz mai ales imainaiei i sensibilitii, dar nu lipsete nici elementul raional

    n scopul reflectrii realitii, se creeaz imaini suestive i efecte emoionale, cu a+utorullimbii literare, dar se pot folosi i ar)aisme, reionalisme, cuvinte populare, neoloisme, elemente dearou i +aron.

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    3/42

    LITERATURA POPULARMIORIA

    Coment!"# $"te!!

    0n cultura i civilizaia romneasc sunt, dup opinia lui 1. Clinescu, patru mituri fundamentale&mitul etnoenezei romneti % raian i 2oc)ia, mitul estetic indicnd concepia noastr despre creaie carod al suferinei % /eterul /anole, mitul erotic 'personificarea invaziei instinctului puberal % 3burtorul

    i mitul existenei pastorale a poporului romn % /ioria.Capodoper a literaturii populare, descoperit de #lecu $usso n /unii 4rancei i publicat de4asile #lecsandri n 5678 n colecia sa de poezii populare, /ioria cunoate peste 9:: variante, fiindrspndit n toate provinciile romneti, precum i n ;uoslavia i /acedonia.

    ;nspiraie fr seamn, suspin al brazilor i izvoarelor din Carpai, cum o numete /i)aiminescu, /ioria este expresie a eniului poporului nostru i ar)etipul spiritualitii noastre.

    TEMATICA/ioria este o aleorie pe tema atitudinii omului din popor n faa morii.xist trei variante de interpretare a acestei atitudini. "rima este atitudinea fatalist n faa morii %

    omul se supune soartei. # doua este cea a unui posibil testament. # treia este o meditaie despre moartea

    n mi+locul naturii % panteist

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    4/42

    xistena romneasc i poate si specificul ec)ilibrat n neleerea i preluarea acestui ritm./otivul spaiului paradisiac % plaiul armonios, specific romnesc, care nseamn o alternan

    armonioas a nlimii, a dealurilor, cu valea cobortoare. #ceast micare de unduire a unui spaiuarmonios e suerat de ritmul versului care este lentor, rima vocalic, desc)is. $epetiia suereazaceast coborre ondulat, armonioas, urmnd liniile armonioase.

    "iciorul reprezint nlimea, picior i ur sunt reprezentrile naturii, personificat ca o marefiin. #cest mod de a vedea natura este antropomorfic 'antropos = uman, morfic = form(. >atura este omare fiin. ?i viziunea reac mitic realiza o transpunere n uman, dar zeii reprezentau sti)ii, aa nct

    natura e conceput ca o mare zeitate care are un unic ritm ce lea toate existenele. $dcinile acestuimod de a vedea natura ca o zeitate le putem si n traco

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    5/42

    /otivul nunii dezvluie modul de a ndi al celui care se raporteaz astfel& dac destinul lsete nemplinit, destinul nu poate lua o mplinire care poate mplini moartea.

    2ac ciobanul s

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    6/42

    >atura este boat reprezentat. Iimba+ul este, de asemenea, complex. Stilul olindete complexitatea limba+ului. Specii literare preferate de romantism& adeseori apar n amestec % od, meditaie, pastel*

    romanul, drama.,& P!e*#"!e 7!#m#(e*"$o! .t!"e" 6" $e 7o$-$o!#$#"Smburele poeziei noastre naionale sunt baladele i cntecele populare.'/. Eolniceanu(#lecu $usso, n poezia "oporalconsidera folclorul literar olinda realist a vieii poporului i

    izvor de inspiraie pentru literatura cult.0n 5678, apare colecia"oezii poporalea lui #lecsandri./& St"!"1!e '"-""$o! o!8n2#"!"" 7e#2$e 6" e'o-!e !e$"t0*"$o! (o-"$eSunt +udecate moravurile claselor explotatoare. Sunt condamnate viciile, nedreptile, abuzurile.lementele romantice se mpletesc cu cele clasice, n spiritul marilor moraliti ai literaturii

    universale.

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    7/42

    PASTELURI

    "astel = creion moale, colorat 'desen realizat cu acest creion( = poezie cu coninut liric n care se zurvete un tablou din natur& priveliti, momente ale

    unui anotimp, aspecte din universul plantelor i al animalelor.

    P(te$#!"$e $#" A$e-(n2!"reprezint cea mai frumoas, cea mai realizat estetic parte a operei sale.#u aprut prima oar n Convorbiri literare, ntre56J6

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    8/42

    CONTRIBUIA LUI TITU MAIORESCU LA DE9VOLTAREACULTURII I LITERATURII ROMNETI

    PROFILUL SPIRITUAL

    itu /aiorescu avea o structur fundamental clasic n personalitatea sa. 0n afara strlucitului luitalent de orator la catedr, domnul /aiorescu este un mare literat, om cu nzestrare intelectual n afar deorice concurs. ';.I. Caraiale(

    "rin itu /aiorescu ia fiin ntia critic romneasc. a a fost ptrunztoare, senin, nsufleitde iubirea frumosului, luminat de principii filosofice enerale. #ici, #devrul, !rumosul stteau nscaune de piatr ca zeii. '>. ;ora(

    "rincipiul care i

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    9/42

    !uncia moralizatoare a artei. /aiorescu valorific ideea lui #ristotel despre -at)arsis, care reprezintprincipiul purificrii umane prin contemplaia artistic. Eat)arsis nseamn transpunerea cititorului nopera literar, este o emoiune impersonal. #rta adevrat are o funcie educativ, ea l purific peom, dndu

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    10/42

    MIHAI EMINESCUPORTRETUL SCRIITORULUI

    S

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    11/42

    TEME I MOTIVE ALE OPEREI

    TIMPULimpul reprezint supratema operei, fiind tema preferat a autorului, care apare aproape n toate

    poeziile sale& Trecut-au anii,Lucea)rul, Gloss,(evedere, 'crisoarea I.E$emente 7"$o(o7"-e .!e$#-!te 2e Em"ne(-# ;n

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    12/42

    lementele lui& infinitul, cerul, soarele, luna, stelele, luceferii, muzica sferelor, zborul interalactic,)aosul 'preeneza, increatul(, eneza, extincia 'stinerea final, apocatastaza, sfritul(.

    ISTORIAste o tem specific romantic. "rimul roman istoric& Ralter Scott %Ivan5oe.;deea de patrie, sentimentul patriotismului& Ce-&i doresc eu &ie dulce (omnie."anoram a deertciuniloremento mori./ister al etnoenezei& 'trigoii,,ecebal.

    /editaia patriotic& 'crisoarea III.;nec)itatea social&4mprat !i proletar.Societatea corupt&6unii corup&i, 'crisoarea III.

    NATURACadru fizic, fundal pentru reveria romantic&4mprat !i proletar, 'crisoarea I,#elancolie.Cadru fizic, paradis terestru n idile* este prima faz a eroticii eminesciene* acestei naturi i va

    corespunde o iubire mplinit, fericit&,orin&a, 'ara pe deal,Floare albastr,Lacul."ersona+ mitic&(evedere.$ealitate metafizic 'mioritic(ai am un singur dor.

    DRAGOSTEA4isul draostei 'dorul(&,orin&a,Lacul,Floare albastr, Clin 7)ile din poveste8.2ezamirea, tnuirea nemplinirii&"e lng plopii )r so&, Te duci,,e cte ori iubito.!emeia % ner, femeia % demon&4nger !i demon./isoinismul& 'crisoarea I$, 'crisoarea $,Antropomor)ism.Ia minescu, cele dou motive specific romantice % iubirea i natura % sunt tratate mpreun. Sursa

    de inspiraie o reprezint capitolulMetafizica iubiriidin studiul lui Sc)open)auer % Iumea ca voin ireprezentare.

    TEME I MOTIVE ROMANTICE5. itanismul leat de marile eneze i prbuiri cosmice* macrouniversul i microuniversul,

    macrotimpul i microtimpul&(ugciunea unui dac, 'crisoarea I,Lucea)rul, Geniu pustiu.8. ransmirarea sufletelor 'metempsi)oza, rencarnarea sufletelor(, motiv reluat din reliia indic

    prin intermediul lui Sc)open)auer& 'rmanul ,ionis,Avatarii )araonului Tla.H. Condiia eniului i a artei& Lucea)rul, 'crisoarea I, 'crisoarea II, 'crisoarea I$, Criticilor

    mei,3pigonii, 'rmanul ,ionis.D. 0nerul i demonul&4nger !i demon, 'rmanul ,ionis, Geniu pustiu.7. 3burtorul&Lucea)rul, Clin 7)ile din poveste8.J. ;ubirea i natura&Floare albastr, 'ara pe deal,,orin&a,Lacul.O. vadarea n vis 'mitul oniric(& 'rmanul ,ionis, 'crisoarea I, 'crisoarea I$,,orin&a,Lacul.6. ;storia& 'crisoarea III,,ecebal,#emento mori.

    9. !olclorul& Clin 7)ile din poveste8(evedere, Ce te legeni,Lucea)rul'basmele care au stat labaza poemuluiiron !i )rumoasa )r corp,Fata n grdina de aur(.5:. Cltoria cosmic& 'rmanul ,ionis,Lucea)rul."rin cultul formei i al antic)itii, minescu aparine neoclasicismului. minescu este un precursor

    al poeziei moderne. "rin muzicalitatea versurilor sale, el a fost revendicat de poeii simboliti, dar elrmne scriitor romantic 'prin temele, motivele pe care le abordeaz(.

    Se numr printre primii poei romni care au cultivat versul liber& n poezia %d n metru antic.

    EMINESCIANISMUL"rin eminescianism se nelee substana care unific literatura naional.Iiteratura romn de dup minescu i poate inventaria trsturile eminesciene pretitoare

    apariiei sale i preluniri eminesciene pn n poezia zilelor noastre. minescianismul n literaturaromn se refer la o raportare viabil la modelul complex i inepuizabil minescu. Apera sa provoac ladialo fiecare eneraie care o citete.

    minescianismul se traduce prin cteva constante&

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    13/42

    respectul fa de limba romnoriinalitatea care nu nduie limitarea.Iiteratura romn din secolul GG a valorificat divers i personalizant spiritul eminescian.minescu aduce cu sine exemplaritatea n literatura romn. 0n poezia lui descoperim att tendine

    clasicizante 'armonia, ec)ilibrul, constana(, dar i tendine reformatoare. minescu nu poate fi repetat.pionii si au czut ntr

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    14/42

    mitul creatoruluimitul poeticmitul dacic.

    "reviziunea lui itu /aiorescu n ce

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    15/42

    Ia fel ca n 'ingurtate, floare albastr este o amintire, o icoan de lumin. "oetul nu se afln timpul ntmplrii, ci n timpul evocrii, al amintirii. 2ei planul brbatului e mai redus, totui el deinerolul esenial n conturarea ideii de baz care se constituie ntr

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    16/42

    plnsul apelor care izvorsc n fntne. 0ntreaa natur se pretete pentru nnoptare& turmele urcdealul, stele le scapr

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    17/42

    xist patru secvene ideatice, dou ntrebri i dou rspunsuri, al cror liant este motivul treceriiireversibile a timpului. 0n primele dou secvene, dezbaterea pe problema timpului apare prin suerareasuccesiunii anotimpurilor& C de cnd nu ne

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    18/42

    "oemul eminescian, dei profund romantic, are o compoziie clasic, aceasta remarcndu

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    19/42

    #cest spaiu demiuric al creaiei este i unul complex& el vede miliardele de stele, cu lumini ce izvorscn permanen n +urul i naintea sa.

    #cum Iuceafrul devine nd purtat de dor, se umanizeaz. 0n locul unde a+une el este un spaiuol, este )aosul 'n limba reac )aos nseamn a )i desc5issauspa&iu gol(.)aosul, noiune nepalpabil,n mitoloia reac nsemnnd confuzia eneral a elementelor nainte de creaie, 'atribuindu

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    20/42

    "astelul cosmic 'partea a ;;;

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    21/42

    CTLINASimbolizeaz pe pmnteanul stpnit de nostalia absolutului. a nzuiete spre lumea pur a

    Iuceafrului, dar cedeaz uor pa+ului Ctlin, cu care simte afiniti. "entru ea Iuceafrul reprezintextremele& ner

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    22/42

    POVESTEA LUI HARAP+ALB

    #pare n 56OO n Convorbiri literare.ema basmului este lupta dintre forele binelui i rului, ce se nc)eie cu victoria binelui, dar fr

    sacrificii i eforturi.asmul cuprinde motive folclorice romneti i de circulaie universal&superioritatea mezinului

    cltoriancercarea puteriianimale recunosctoaretovarii devotaimotivul apei vii i al apei moarte

    proba foculuipeireacstoria

    pedeapsaasmul lui Crean se aseamn cu basmul polonez "rin&ul 'lugabil !i cavalerul invizibil, dar se

    aseamn i cu opera %mul )r barba scriitorului francez mil Ierand.2e asemenea, ncercrile la care este supus eroul basmului ne trimit cu ndul la un erou celebru

    din mitoloia reac % la muncile lui Kercules, iar cltoria eroului peste mri i ri mpreun cutovarii si, pentru a o obine pe fata mpratului $o ne trimite cu ndul la cltoria lui ;ason cu Colidan cutarea lnei de aur.

    HARAP+ALBroul basmului este un fecior de mprat care va fi numit Karap

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    23/42

    SURSELE UMORULUI3icale rostite n versuri& Ia plcinte nainte B ?i la rzboiu napoi."roverbe i zictori )azlii& #pric. Cearta dintre tovarii lui Karap

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    24/42

    NUNTA 9AMFIREI

    PRELIMINARII"oemul a aprut n ziarul ribuna din Sibiu, n 5669, i apoi a fost inclus n volumul alade i

    idile din 569H.itu /aiorescu consider i el poemul drept o capodoper, prin maistrala stpnire a limbii de

    ctre poet i prin minunata not distinctiv a veseliei.

    COMPO9IIA"oemul nfieaz n culori vii o nunt din poveste, dar cadrul i atmosfera redau de fapt o nunt

    rneasc, succesiunea tradiiilor populare n letur cu nunta."oemul este alctuit din dou pri ineale ca ntindere.P!te I: format din primele 7 strofe, prezint momentele, ntmplrile de dinaintea nunii&

    draostea frumoasei 3amfira, fiica boatului mprat Seat, pentru 4iorel, un prin frumos itinerel, venit dintr

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    25/42

    !rumuseea moral a eroinei este dat de puritatea ei, suerat prin asemnarea ei cu o icoan dintrica apare ca orice copil de la tara, neastamparat, care are ocopilarie vesela si nevinovata in mi+locul familiei si al meiesilor. ;ntamplarile prin care trece sunt toate evenimente decunoastere pentru ca prin ele >ica isi lareste sfera de cunoastere, el se formeaza ca om. vocarea lui Creana este

    nostalica atunci cand se refera la cei drai,la satul natal, este plina cu umor cand reconstituie poznele,aventurile din copilarie, folosind satira cand se refera ladefecte omenesti si la institutile vremii. "ersona+ul principalal amintirilor nu este scriitorul ci >ica al lui Stefan al "etrii, surprins sidescris in perioada copilariei fericite, de cand a facutoc)i si pana a+une )oltei din pacate. #mintiri din copilarie este nu numai o monorafie a satuluimoldovenesc, dar un roman al copilarie i, al formarii unui caracter 'personali tati (.

    >ica este persona+ul principal al romanului [#mintiri din copilarie[, baiatul lui Stefana "etrei dinsatul Kumulesti. #+unand adult a carei principale caracteristici sunt eniul povestirii, umorul si farmecullimbii, isi aminteste cu dra clipele traite in copilarie. >ica este o ipostaza a copilului universal, simbolic

    pentru orice scolar din orice scoalasi din orice timp.l este caracterizat direct de autor si indirect dinfapte, vorbe, esturi, relatia cucelelalte persona+e.;n primul rand faptele si comportamentul demonstreaza

    inca de la inceput, ca >icaeste un scolar caruia un prea ii place scoala. ;n loc sa citeasca prinde muste.2arde indata ce isi da seama de reselile facute se corecteaza, incepe a invata &[ )ei

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    40/42

    feleunsul,B Cainii dupa dansulV[.[4arsta de aur[ a vietii este lipsita de ri+i si plina de bucurii, iar >icastie sa profite cutoata fiinta de farmecul copilariei. >ica este unul din putinii copii care a reusit sa intre inistoria literaturii romaneV

    sprvile lui ,cal

    Isprvile lui "cal. 3popee poporal n E cnturi, de "etre 2ulfu, este un volum de snoave a creiprim ediie a fost publicat n 569D laucureticu ilustraii de PiXuidi i Klavsa* ediia ucureti, 59:O.

    rsturile care +ustific faptul cIsprvile lui "calaparine enului epic sunt urmtoarele& aparenaraiunea mpletit cu dialoul i apar persona+e '"cal, stenii( care iau parte la anumite ntmplri.4ersul Zun criv < ce prin oase se tia se refer la friul de afar, parafraznd expresia popular Ze unfri, de

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    41/42

    2I 1A....Re1#mt

    ;ntr

  • 7/25/2019 Comentarii Def. 1

    42/42

    re it educat. /odalit ile de expunere contribuie la caracterizarea persona+ului principal& dialoul, descrierea, nara iunea % mai redus.


Recommended