+ All Categories
Home > Documents > Comedia (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Comedia (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Date post: 30-Dec-2015
Category:
Upload: hanae-zamora
View: 95 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
- PowerPoint PPT Presentation
18
I. L. Caragiale (1852-1912) este unul I. L. Caragiale (1852-1912) este unul dintre marii clasici ai literaturii dintre marii clasici ai literaturii romane care a scris nemuritoarele si romane care a scris nemuritoarele si arhicunoscutele arhicunoscutele Momente si schite, Momente si schite, prin prin care a realizat o adevarata comedie care a realizat o adevarata comedie umana a timpului sau, a creat numeroase umana a timpului sau, a creat numeroase nuvele nuvele fantastice sau psihologice (Kir fantastice sau psihologice (Kir Ianulea, Calul dracului, La hanul lui Ianulea, Calul dracului, La hanul lui Manjoala, In vreme de razboi, O faclie Manjoala, In vreme de razboi, O faclie de Paste) si a dus literatura dramatica de Paste) si a dus literatura dramatica romaneasca pe culmi neintalnite pana la romaneasca pe culmi neintalnite pana la el prin el prin capodopere ale genului capodopere ale genului ca “O ca “O noapte furtunoasa”, “D’ale noapte furtunoasa”, “D’ale
Transcript
Page 1: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

I. L. Caragiale (1852-1912) este unul dintre I. L. Caragiale (1852-1912) este unul dintre marii clasici ai literaturii romane care a scris marii clasici ai literaturii romane care a scris

nemuritoarele si arhicunoscutele nemuritoarele si arhicunoscutele Momente si Momente si schite, schite, prin care a realizat o adevarata prin care a realizat o adevarata comedie umana a timpului sau, a creat comedie umana a timpului sau, a creat

numeroase numeroase nuvelenuvele fantastice sau psihologice fantastice sau psihologice (Kir Ianulea, Calul dracului, La hanul lui (Kir Ianulea, Calul dracului, La hanul lui

Manjoala, In vreme de razboi, O faclie de Paste) Manjoala, In vreme de razboi, O faclie de Paste) si a dus literatura dramatica romaneasca pe si a dus literatura dramatica romaneasca pe

culmi neintalnite pana la el prin culmi neintalnite pana la el prin capodopere capodopere ale genului ale genului ca “O noapte furtunoasa”, “D’ale ca “O noapte furtunoasa”, “D’ale

carnavalului”, “Conul Leonida fata cu carnavalului”, “Conul Leonida fata cu Reactiunea” sau “Napasta”.Reactiunea” sau “Napasta”.

Page 2: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Comedia Comedia (opera literara in proza care apartine (opera literara in proza care apartine genului dramatic)genului dramatic)

““O scrisoare pierduta” a fost citita mai intai intr-o O scrisoare pierduta” a fost citita mai intai intr-o sedinta a societatii literare “Junimea”, iar premiera a sedinta a societatii literare “Junimea”, iar premiera a

avut loc la 13 noiembrie 1881 pe scena Teatrului avut loc la 13 noiembrie 1881 pe scena Teatrului National din Bucuresti, bucurandu-se de un mare National din Bucuresti, bucurandu-se de un mare

succes inca de la premiera.succes inca de la premiera.Aceasta piesa de teatru este o Aceasta piesa de teatru este o comedie de comedie de

moravuri moravuri (politice, sociale, familiale), iar titlul ei are (politice, sociale, familiale), iar titlul ei are in vedere pretextul in jurul caruia se dezvolta in vedere pretextul in jurul caruia se dezvolta

intamplarile - pierderea de catre Zoe Trahanache a intamplarile - pierderea de catre Zoe Trahanache a unei scrisori de amor care ii era adresata de Stefan unei scrisori de amor care ii era adresata de Stefan

Tipatescu, prefectul judetului.Tipatescu, prefectul judetului.Tema comediei Tema comediei o constituie prezentarea vietii o constituie prezentarea vietii

social-politice dintr-un oras de provincie in prejma social-politice dintr-un oras de provincie in prejma alegerilor pentru Camera, in lupta electorala alegerilor pentru Camera, in lupta electorala antrenandu-se atat fortele politice, cat si ale antrenandu-se atat fortele politice, cat si ale

opozitiei.opozitiei.Asa cum precizeaza autorul, in partea de inceput in Asa cum precizeaza autorul, in partea de inceput in care sunt prezentate personajele, care sunt prezentate personajele, actiunea piesei actiunea piesei se petrece in capitala unui judet de munte, in zilele se petrece in capitala unui judet de munte, in zilele

noasre. noasre.

Page 3: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Comedia are Comedia are patru acte, patru acte, cuprinzand fiecare cate noua, paisprezece, cuprinzand fiecare cate noua, paisprezece, sapte si, respectiv, paisprezece scene, iar actiunea, in totalitetea ei sapte si, respectiv, paisprezece scene, iar actiunea, in totalitetea ei cuprinde o serie de intamplari ale farsei electorale din anul 1883, in cuprinde o serie de intamplari ale farsei electorale din anul 1883, in

care sunt angajate toate personajele.care sunt angajate toate personajele.Actul intai Actul intai cuprinde in primele doua scene cuprinde in primele doua scene expozitiunea, expozitiunea, in care in care facem cunostinta cu Tipatescu, prefectul judetului, si cu Pristanda, facem cunostinta cu Tipatescu, prefectul judetului, si cu Pristanda,

politaiul orasului si unealta docila a puterii, in jurul carora evolueaza politaiul orasului si unealta docila a puterii, in jurul carora evolueaza celelalte personaje ale piesei. celelalte personaje ale piesei.

Intriga Intriga comediei o constituie pierderea scrisorii, care se consuma comediei o constituie pierderea scrisorii, care se consuma insa inainte de inceperea actiunii, deoarece in actul I, scena I, insa inainte de inceperea actiunii, deoarece in actul I, scena I,

Tipatescu afla deja de la Pristanda ca Nae Catavencu este in posesia Tipatescu afla deja de la Pristanda ca Nae Catavencu este in posesia unei scrisori care-i poate asigura reusita in alegeri. Acest fapt va unei scrisori care-i poate asigura reusita in alegeri. Acest fapt va

declansa declansa desfasurarea intregii actiuni. desfasurarea intregii actiuni. Alertat, prefectul ii ordona Alertat, prefectul ii ordona politaiului sa afle despre ce este vorba, dar intre timp Zaharia politaiului sa afle despre ce este vorba, dar intre timp Zaharia

Trahanache si Zoe, sotia sa, sunt santajati de Catavencu, adversarul Trahanache si Zoe, sotia sa, sunt santajati de Catavencu, adversarul lor politic, cu publicarea scrisorii compromintatoare daca nu il vor lor politic, cu publicarea scrisorii compromintatoare daca nu il vor

sprijini in alegeri.Acestia il instiinteaza pe prefect de cele intamplate, sprijini in alegeri.Acestia il instiinteaza pe prefect de cele intamplate, iar el devine din ce in ce mai nelinistit.iar el devine din ce in ce mai nelinistit.

Intervin in actiune Farfuridi si Branzovenescu (primul fiind preferatul Intervin in actiune Farfuridi si Branzovenescu (primul fiind preferatul puterii pentru functia de deputat), deoarece ii banuiesc pe alti politici puterii pentru functia de deputat), deoarece ii banuiesc pe alti politici de tradare, vazandu-i pe Trahanache, pe Zoe si pe Pristanda in vizita de tradare, vazandu-i pe Trahanache, pe Zoe si pe Pristanda in vizita

la Nae Catavencu. Mai mult decat atat, adeptii lui Catavencu la Nae Catavencu. Mai mult decat atat, adeptii lui Catavencu distribuie in oras bilete prin care sustin ca acesta va fi sprijinit in distribuie in oras bilete prin care sustin ca acesta va fi sprijinit in

alegeri chiar de prefect.alegeri chiar de prefect.Stefan Tipatescu si Zoe afla de la Cetateanul turmentat ca Nae Stefan Tipatescu si Zoe afla de la Cetateanul turmentat ca Nae

Catavencu i-a sustras scrisoarea, iar Pristanda le comunica pretentiile Catavencu i-a sustras scrisoarea, iar Pristanda le comunica pretentiile acestuia : “ori o mie de poli, ori deputatiia”. Ii linisteste insa acestuia : “ori o mie de poli, ori deputatiia”. Ii linisteste insa

“venerabilul nenea Zaharia”, care le spune ca l-a descoperit “pe “venerabilul nenea Zaharia”, care le spune ca l-a descoperit “pe onorabilul cu alta mai boacana” falsificarea unei polite in legatura cu onorabilul cu alta mai boacana” falsificarea unei polite in legatura cu

ziarul la care este director-proprietar ‹‹Ragnetul Carpatilor››ziarul la care este director-proprietar ‹‹Ragnetul Carpatilor››

Page 4: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

In actul al doilea desfasurarea actiunii In actul al doilea desfasurarea actiunii continua, tensionandu-se treptat. Farfuridi continua, tensionandu-se treptat. Farfuridi si Branzovenescu trimit o depeşa la “Centru”, la Bucuresti, acuzandu-l pe prefect de si Branzovenescu trimit o depeşa la “Centru”, la Bucuresti, acuzandu-l pe prefect de

tradare. Pristanda il aresteaza pe Catavencu din ordinul lui Tipatescu. Speriata de cele tradare. Pristanda il aresteaza pe Catavencu din ordinul lui Tipatescu. Speriata de cele intamplate si de posibila publicare a scrisorii, Zoe accepta sa se intalneasca cu Nae intamplate si de posibila publicare a scrisorii, Zoe accepta sa se intalneasca cu Nae

Catavencu si incearca sa-l lamureasca si pe prefect sa-l sustina in alegeri, dar acesta Catavencu si incearca sa-l lamureasca si pe prefect sa-l sustina in alegeri, dar acesta refuza din cauza depesei lui Farfuridi si a lui Branzovenescu care ajunsese deja la refuza din cauza depesei lui Farfuridi si a lui Branzovenescu care ajunsese deja la

Bucuresti. Ii propune insa adversarului numeroase functii si o mosie, dar acesta nu vrea Bucuresti. Ii propune insa adversarului numeroase functii si o mosie, dar acesta nu vrea decat “mandatul de deputat”, ceea ce face ca prefectul sa devina impulsiv. Pana la decat “mandatul de deputat”, ceea ce face ca prefectul sa devina impulsiv. Pana la

urma, Zoe il va determina pe Tipatescu sa fie de partea lui Catavencu si a ei, iar urma, Zoe il va determina pe Tipatescu sa fie de partea lui Catavencu si a ei, iar Cetateanul turmentat este sfatuit sa faca si el acelasi lucru.Cetateanul turmentat este sfatuit sa faca si el acelasi lucru.

Nemultumirea cuplului Farfuridi-Branzovenescu creste si ameninta din nou cu Nemultumirea cuplului Farfuridi-Branzovenescu creste si ameninta din nou cu Bucurestiul. Intre timp, soseste insa Pristanda aducand telegrama prin care se anunta Bucurestiul. Intre timp, soseste insa Pristanda aducand telegrama prin care se anunta

candidatura lui Agamita Dandanache, propus de centru.candidatura lui Agamita Dandanache, propus de centru.Actul al treilea Actul al treilea este actul discursurilor candidatilor si al este actul discursurilor candidatilor si al punctului culminant punctului culminant al al

actiunii. Discursul lui Farfuridi ilustreaza o adevarata betie de cuvinte, o totala lipsa de actiunii. Discursul lui Farfuridi ilustreaza o adevarata betie de cuvinte, o totala lipsa de logica, imbinata cu agramaticalisme de toate felurile, iar cel al lui Catavencu este tipic logica, imbinata cu agramaticalisme de toate felurile, iar cel al lui Catavencu este tipic

demagogic. In pauza dintre cele doua discursuri,gruparile rivale se confrunta cu un demagogic. In pauza dintre cele doua discursuri,gruparile rivale se confrunta cu un exercitiu preliminar al incaierarii din finalul actului, iar Zaharia Trahanache le arata exercitiu preliminar al incaierarii din finalul actului, iar Zaharia Trahanache le arata

prefectului si Zoei polita falsificata de Catavencu, hotarand sa anunte candidature lui prefectului si Zoei polita falsificata de Catavencu, hotarand sa anunte candidature lui Agamemnond Dandanache.Agamemnond Dandanache.

In final cand acest lucru se intampla, are loc o incaierare pusa la cale de Pristanda, In final cand acest lucru se intampla, are loc o incaierare pusa la cale de Pristanda, cand Catavencu isi pierde palaria pe care o gaseste Cetateanul turmentat.cand Catavencu isi pierde palaria pe care o gaseste Cetateanul turmentat.

In actul al patrulea, In actul al patrulea, dupa punctul culminant (incaierare violenta dintre cele doua dupa punctul culminant (incaierare violenta dintre cele doua tabere) care se pertece in actul al treilea, actiunea evolueaza catre tabere) care se pertece in actul al treilea, actiunea evolueaza catre deznodamant, deznodamant,

proclamand infrangerea lui Catavencu si algerea lui Agamita Dandanache.Zoe se teme proclamand infrangerea lui Catavencu si algerea lui Agamita Dandanache.Zoe se teme inca de publicarea scrisorii, caci posesorul ei pare ca “a intrat in pamant”. Soseste inca de publicarea scrisorii, caci posesorul ei pare ca “a intrat in pamant”. Soseste

Dandanache care povesteste cum, tot printr-un santaj exercitat prin intermediul unei Dandanache care povesteste cum, tot printr-un santaj exercitat prin intermediul unei scrisori, a ajuns sa fie propus “de Centru”.scrisori, a ajuns sa fie propus “de Centru”.

Isi face aparitia Catavencu “dezolat” ca pierduse scrisoarea in timpul incaierarii, dar Isi face aparitia Catavencu “dezolat” ca pierduse scrisoarea in timpul incaierarii, dar soseste si Cetateanul turmentat in posesia caruia se afla acum scrisoarea pierduta si i-o soseste si Cetateanul turmentat in posesia caruia se afla acum scrisoarea pierduta si i-o

da “adrisantului”. Acum, Nae Catavencu, amenintat cu polita falsificata, accepta sa da “adrisantului”. Acum, Nae Catavencu, amenintat cu polita falsificata, accepta sa conduca festivitatea in cinstea noului ales, iar totul se termina intr-o atmosfera de conduca festivitatea in cinstea noului ales, iar totul se termina intr-o atmosfera de sarbatoare, de impacare si veselie unanima, insa, sigur, fara sa se afle de legatura sarbatoare, de impacare si veselie unanima, insa, sigur, fara sa se afle de legatura

amoroasa dintra Zoe Trahanache si prefectul Tipatescu.amoroasa dintra Zoe Trahanache si prefectul Tipatescu.

Page 5: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Privit in intregimea sa, textul operei Privit in intregimea sa, textul operei literare “O scrisoare pierduta ” are literare “O scrisoare pierduta ” are

trasaturile caracteristice trasaturile caracteristice generale ale unei creatii generale ale unei creatii

dramatice, dramatice, dar si unele specifice dar si unele specifice care-i dau originalitate si care se care-i dau originalitate si care se

imbina cu cele generale.imbina cu cele generale.Din prima categorie face parte Din prima categorie face parte

structura in acte si scene. structura in acte si scene. Modalitatea principala de Modalitatea principala de

comunicare din textul piesei, deci comunicare din textul piesei, deci principalul mod de exprimare, aste principalul mod de exprimare, aste

dialogul, dialogul, caruia i se alatura caruia i se alatura monologul dramatic. Descrierea monologul dramatic. Descrierea

si naratiunea si naratiunea nu apar dacat in nu apar dacat in replicile personajelor sau in replicile personajelor sau in

indicatiile de regie (indicatiile indicatiile de regie (indicatiile scenice) scrise intre paranteze la scenice) scrise intre paranteze la

inceputul unui act, sau al unei inceputul unui act, sau al unei scene, ori pe parcursul actiunii si se scene, ori pe parcursul actiunii si se

refera si la decor, fie la jocul de refera si la decor, fie la jocul de scena al actorilor.scena al actorilor.

Page 6: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Derularea faptelor, evolutia Derularea faptelor, evolutia conflictelor si comportarea conflictelor si comportarea

personajelor pun in evidenta personajelor pun in evidenta trasatura esentiala trasatura esentiala a oricarei a oricarei

comedii: comedii: starnirea (provocarea) starnirea (provocarea) rasului si finalul comic rasului si finalul comic prin prin

rezolvarea neasteptata a situatiei rezolvarea neasteptata a situatiei datorita unei adevarate “lovituri de datorita unei adevarate “lovituri de

teatru”.teatru”.Cu alte cuvinte, aste vorba de Cu alte cuvinte, aste vorba de

prezenta comicului si prezenta comicului si diversitatea mijloacelor diversitatea mijloacelor prin care prin care I. L. Caragiale reuseste sa-l realizeze.I. L. Caragiale reuseste sa-l realizeze.

Exista mai intai Exista mai intai un comic de un comic de situatie situatie obtinut prin pierderea si obtinut prin pierderea si

gasirea scrisorii de amor, prin gasirea scrisorii de amor, prin postura ridicola a lui Catavencu, de a postura ridicola a lui Catavencu, de a

ajunge, din stapan pe situatie, ajunge, din stapan pe situatie, victima a unei escrocherii victima a unei escrocherii

asemanatoare celei la care el asemanatoare celei la care el apelese. Totodata, comica este apelese. Totodata, comica este

situatiia finala, cand cele doua forte situatiia finala, cand cele doua forte potrivnice se impaca si farsa potrivnice se impaca si farsa electorala se termina cu un electorala se termina cu un

compromis pe care toata lumea il compromis pe care toata lumea il accepta cu dezinvoltura. Tot in accepta cu dezinvoltura. Tot in

comical de situatie se incadreaza comical de situatie se incadreaza existenta unor cupluri de personaje - existenta unor cupluri de personaje -

Farfuridi si Branzovenescu - sau a Farfuridi si Branzovenescu - sau a triunghiului conjugal - Zoe - triunghiului conjugal - Zoe -

Tipatescu - Trahanache. Tipatescu - Trahanache.

Page 7: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Caragiale a creat personaje vii, reprezentative pentru Caragiale a creat personaje vii, reprezentative pentru societatea timpului respectiv, fiecare avandu-i identitatea societatea timpului respectiv, fiecare avandu-i identitatea sa bine prezentata, trsa bine prezentata, traassaaturile sale specifice, modul sau turile sale specifice, modul sau

de a fi, de a gandi si de a se exprima.de a fi, de a gandi si de a se exprima.Personajele sale sunt asadarPersonajele sale sunt asadar tipuri umane tipuri umane, ,

personaje de factura clasica, avand ca dominanta o personaje de factura clasica, avand ca dominanta o trasatura careia i se subordoneaza celelalte trasaturi, trasatura careia i se subordoneaza celelalte trasaturi, pentru ca personajele, desi tipice, pentru ca personajele, desi tipice, nu sunt realizate nu sunt realizate

schematicschematic, ci , ci sunt privite in complexitatea lor.sunt privite in complexitatea lor. Astfel, Astfel, exista trasaturi comune si trasaturi individuale care se exista trasaturi comune si trasaturi individuale care se

contopesc in realizarea personajului.contopesc in realizarea personajului.

Page 8: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Stefan Tipatescu, Stefan Tipatescu, prefectul judetuluiprefectul judetului, este , este tipul junelui prim, al tipul junelui prim, al primului amorez. primului amorez. Arogant, el traieste sentimentul abandonarii unei cariere Arogant, el traieste sentimentul abandonarii unei cariere stralucite in favoarea partiduluistralucite in favoarea partidului. Totodata, . Totodata, nu este lipsit denu este lipsit de inteligenta, esteinteligenta, este instruiinstruit, dar este, de multe ori, t, dar este, de multe ori, nestapanit, impulsivnestapanit, impulsiv, , devenind chiar violentdevenind chiar violent, , asa cum se intampla intr-una dintre confruntarile cu Nae Catavencu. Aceste asa cum se intampla intr-una dintre confruntarile cu Nae Catavencu. Aceste insusiri sunt evidentiate direct de Zaharia Trahanache, care precizeaza ca insusiri sunt evidentiate direct de Zaharia Trahanache, care precizeaza ca

este “bun baiat, cu carte, dar iute”. A=a se explica si faptul ca modul sau de este “bun baiat, cu carte, dar iute”. A=a se explica si faptul ca modul sau de exprimare nu se compara cu al altor personaje, exprimare nu se compara cu al altor personaje, folosind limbajul corect al folosind limbajul corect al

unui om instruitunui om instruit..El este El este unul dintre stalpii puterii localeunul dintre stalpii puterii locale caruia ii apartine totul si de caruia ii apartine totul si de

aceea aceea face aluzie incalcand legea si acceptaface aluzie incalcand legea si accepta compromisuricompromisuri. . Administreaza Administreaza judetul ca pe propria mosiejudetul ca pe propria mosie, ii ordona lui Pristanda sa-l aresteze fara motiv pe , ii ordona lui Pristanda sa-l aresteze fara motiv pe

Catavencu, caruia ii ofera apoi, in schimbul scrisorii, functii si chiar mosia Catavencu, caruia ii ofera apoi, in schimbul scrisorii, functii si chiar mosia “Zavoiul”, “Zavoiul”, cenzureaza corespondentacenzureaza corespondenta si opreste depesele care nu-i si opreste depesele care nu-i

conveneau. Aceasta postura a sa de a conveneau. Aceasta postura a sa de a dispune de tot dupa bunul placdispune de tot dupa bunul plac este este magistral caracterizata de Pristanda: “mosia mosie, functia functie, coana magistral caracterizata de Pristanda: “mosia mosie, functia functie, coana

Joitica coana Joitica”, opinie care pune in evidenta si Joitica coana Joitica”, opinie care pune in evidenta si imoralitatea imoralitatea personajului.personajului.

Stie sa-l faca servil pe PristandaStie sa-l faca servil pe Pristanda caruia ii accepta caruia ii accepta micile “gainarii”,micile “gainarii”, cum cea cu steagurile(…).cum cea cu steagurile(…).

Oscileaza intre dorinta de ascensiune politica si sentimentele fata de Oscileaza intre dorinta de ascensiune politica si sentimentele fata de Zoe si, dovedind luciditateZoe si, dovedind luciditate, dar si la insistentele acesteia, accepta mentinerea , dar si la insistentele acesteia, accepta mentinerea

candidaturii lui Catavencu. De fapt, el candidaturii lui Catavencu. De fapt, el stapaneste o adevarata arta a stapaneste o adevarata arta a disimulariidisimularii: fata de Trahanache se preface ca nu stie nimic de scrisoare, fata : fata de Trahanache se preface ca nu stie nimic de scrisoare, fata

de Farfuridi si Branzovenescu pozeaza in victima, iar fata de Catavencu de Farfuridi si Branzovenescu pozeaza in victima, iar fata de Catavencu devine chiar violent, pentru a-l impresiona, schimbandu-si apoi atitudinea.devine chiar violent, pentru a-l impresiona, schimbandu-si apoi atitudinea.

Desi autorul ii reliefeaza Desi autorul ii reliefeaza defectele si viciile, acestea suntdefectele si viciile, acestea sunt general general umaneumane si personajul este si personajul este privit cu oarecare ingaduintaprivit cu oarecare ingaduinta, neintegrandu-l in , neintegrandu-l in

tagma politicienilor demagogi si inculti.tagma politicienilor demagogi si inculti.

Page 9: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Ghita Pristanda, Ghita Pristanda, politaiul orasuluipolitaiul orasului, este , este tipul servitorului, al omului tipul servitorului, al omului slugarnic. slugarnic. Replica lui “curat”, devenita un tic verbal, reliefeaza aceasta Replica lui “curat”, devenita un tic verbal, reliefeaza aceasta

dominanta a caracterului sau – servilismul- si este totodata o sursa a dominanta a caracterului sau – servilismul- si este totodata o sursa a comicului de limbaj.comicului de limbaj.

Servilismul sau este unul umilServilismul sau este unul umil, dar Pristanda urmareste prin acest , dar Pristanda urmareste prin acest mod de comportare mod de comportare unele avantajeunele avantaje, conducandu-se dupa principiul enuntat , conducandu-se dupa principiul enuntat de sotia sa: “pupa-l in bot si-i papa tot ca satulul nu crede la al flamand”. El de sotia sa: “pupa-l in bot si-i papa tot ca satulul nu crede la al flamand”. El

este, dupa cum recunoaste, este, dupa cum recunoaste, unealta docila a celor treiunealta docila a celor trei – Tipatescu ,Zoe si – Tipatescu ,Zoe si Zaharia – “omul nostru”, cum spune prefectul.Zaharia – “omul nostru”, cum spune prefectul.

Pristanda asculta si executa orbeste ordinele stapanilor, ajungand Pristanda asculta si executa orbeste ordinele stapanilor, ajungand pana la incalcarea legii pana la incalcarea legii atunci cand il aresteaza si-l terorizeaza pe Catavencu, atunci cand il aresteaza si-l terorizeaza pe Catavencu,

in ciuda protestelor acestuia, sau atunci cand obtine venituri ilicite din in ciuda protestelor acestuia, sau atunci cand obtine venituri ilicite din afacerea sa cu steagurile. Sefii sai trec insa cu vederea aceste nereguli atata afacerea sa cu steagurile. Sefii sai trec insa cu vederea aceste nereguli atata

timp cat le serveste interesele si le este supus.timp cat le serveste interesele si le este supus.In Zoe recunoaste adevarata stapanaIn Zoe recunoaste adevarata stapana cunoscand autoritatea acesteia cunoscand autoritatea acesteia

fata de Tipatescu si fata de Zaharia Trahanache, dar fata de Tipatescu si fata de Zaharia Trahanache, dar doreste sa le intre in doreste sa le intre in gratii si celorlaltigratii si celorlalti. De aceea, el este gata sa suporte orice consecinta, atunci . De aceea, el este gata sa suporte orice consecinta, atunci

cand il trimite nejustificat pe Tipatescu la telegraf.(…)cand il trimite nejustificat pe Tipatescu la telegraf.(…)Dupa cum el insusi declara, este “scrofulos la datorie” dar el Dupa cum el insusi declara, este “scrofulos la datorie” dar el

transforma datoria in actiuni menite sa-i aduca anumite profituri.transforma datoria in actiuni menite sa-i aduca anumite profituri.In ciuda servilismului afisat fata de stapanii sai prin modul de In ciuda servilismului afisat fata de stapanii sai prin modul de

adresare, prin modul de a actiona etc., Pristanda adresare, prin modul de a actiona etc., Pristanda e capabil sa-ie capabil sa-i tradezetradeze daca daca s-ar intampla ca Nae Catavencu sa fie ales.s-ar intampla ca Nae Catavencu sa fie ales.

Lipsa de culturaLipsa de cultura a lui Pristanda este evidenta, caci el stalceste a lui Pristanda este evidenta, caci el stalceste neologismele al caror sens nu-l intelege sau foloseste in exprimare cuvinte si neologismele al caror sens nu-l intelege sau foloseste in exprimare cuvinte si

expresii populare ori regionale.expresii populare ori regionale.Politaiul Politaiul nu este un ingenuunu este un ingenuu, asemenea Cetateanului turmentat, , asemenea Cetateanului turmentat, dar dar

nici o canelienici o canelie ca Nae Catavencu, ci doar ca Nae Catavencu, ci doar un smecherun smecher care stie sa profitecare stie sa profite de de bunavointa interesata a stapanilor, sa le speculeze slabiciunile si situatiile bunavointa interesata a stapanilor, sa le speculeze slabiciunile si situatiile

delicate in care acestia se afla. El delicate in care acestia se afla. El sa afla in dubla ipostaza: de profitor si de sa afla in dubla ipostaza: de profitor si de persoana de care se profita.persoana de care se profita. Este profitor pentru ca stie sa traga unele Este profitor pentru ca stie sa traga unele

foloase pe care le inteprinde, avand tacit si consimtamantul stapanilor. La foloase pe care le inteprinde, avand tacit si consimtamantul stapanilor. La randul lor, acestia profita de Pristanda si de serviciile acestuia.(…)randul lor, acestia profita de Pristanda si de serviciile acestuia.(…)

Acest permanent du-te vino, aceasta permanenta agitaie de colo Acest permanent du-te vino, aceasta permanenta agitaie de colo pana colo, uneori cu folos, alteori fara, este sugerata si de numele pana colo, uneori cu folos, alteori fara, este sugerata si de numele

personajului care denumeste un dans popular.personajului care denumeste un dans popular.Ce este interesant de sesizat la acest personaj este tocmai Ce este interesant de sesizat la acest personaj este tocmai raportul raportul

sau cu prefectul Tipatescusau cu prefectul Tipatescu, pus in evidenta inca din prima scena a comediei. , pus in evidenta inca din prima scena a comediei. Acesta este Acesta este de subordonarede subordonare, determinat, in primul rand, de diferentele de , determinat, in primul rand, de diferentele de statut social si statut social si manifestandu-se prinmanifestandu-se prin atitudine, mod de adresare si limbajul atitudine, mod de adresare si limbajul folositfolosit. Atitudinea lui Pristanda este de supunere oarba, neconditionata, pe . Atitudinea lui Pristanda este de supunere oarba, neconditionata, pe cand prefectul il priveste cu o superioritate toleranta pentru ca stie ca are cand prefectul il priveste cu o superioritate toleranta pentru ca stie ca are nevoie de complicitatea lui. (…) nevoie de complicitatea lui. (…) Initiativa schimbarii temei si a continuarii Initiativa schimbarii temei si a continuarii

celei initiale apartine prefectului, adica superioruluicelei initiale apartine prefectului, adica superiorului, celui ce domina in , celui ce domina in aceasta relatie de subordonare dintre cele doua personaje.aceasta relatie de subordonare dintre cele doua personaje.

Page 10: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Zaharia Trahanache, Zaharia Trahanache, nenea Zaharaianenea Zaharaia, este, este tipul incornoratului tipul incornoratului dar si dar si al al ticaitului ticaitului (dupa trasatura dominanta). El este (dupa trasatura dominanta). El este incornoratul simpaticincornoratul simpatic, ,

deoarece refuza sa creada – din convingere sau din “enteres” si diplomatie – deoarece refuza sa creada – din convingere sau din “enteres” si diplomatie – in autenticitatea scrisorii de amor si in adulterul sotiei.in autenticitatea scrisorii de amor si in adulterul sotiei.Dupa cum precizeaza autorul, Trahanache este “ prezidentul Dupa cum precizeaza autorul, Trahanache este “ prezidentul

Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitiului agricol si al altor Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitiului agricol si al altor comitete si comitii”, el fiind unul dintre comitete si comitii”, el fiind unul dintre stalpii locali ai partidului aflat la stalpii locali ai partidului aflat la putereputere, alaturi de Farfuridi si Branzovenescu, asa cum el insusi pretinde., alaturi de Farfuridi si Branzovenescu, asa cum el insusi pretinde.

Trasatura dominanta este Trasatura dominanta este “ticaiala”“ticaiala” (incetineala) ilustrata atat de (incetineala) ilustrata atat de remarcabila formula rostita si in rarele momente de energie (“Aveti putintica remarcabila formula rostita si in rarele momente de energie (“Aveti putintica rabdare!”), cat si de numele Trahanache, provenit de la “trahana” – o coca rabdare!”), cat si de numele Trahanache, provenit de la “trahana” – o coca

moale - , si Zaharia, care ne duce cu gandul la zahariseala, sugerand moale - , si Zaharia, care ne duce cu gandul la zahariseala, sugerand vetustitatea.vetustitatea.

““Venerabilul” este Venerabilul” este calm, linistit, imperturabil, cu o gandire plata si cu calm, linistit, imperturabil, cu o gandire plata si cu un temperament formal, dar este vicleanun temperament formal, dar este viclean, de o viclenie rudimentara si in , de o viclenie rudimentara si in acelasi timp periculoasa pentru ca acelasi timp periculoasa pentru ca stie sa disimuleze si sa manevreze cu stie sa disimuleze si sa manevreze cu

abilitate intrigi politice.abilitate intrigi politice. Astfel, cand ei si ai sai sunt santajati nu se agita, ci, Astfel, cand ei si ai sai sunt santajati nu se agita, ci, abil, raspunde cu un contrasantaj descoprind o polita falsificata de abil, raspunde cu un contrasantaj descoprind o polita falsificata de

Catavencu.Catavencu.Cu aceeasi abilitate politica ii combate si pe Farfuridi si pe Cu aceeasi abilitate politica ii combate si pe Farfuridi si pe

Branzovenescu care il banuiesc pe prefect de tradare si care ajung apoi sa Branzovenescu care il banuiesc pe prefect de tradare si care ajung apoi sa creada despre Trahanache: “E tare…tare de tot…Solid barbat”.creada despre Trahanache: “E tare…tare de tot…Solid barbat”.

Recunoaste Recunoaste imoralitatea si coruptia la nivelul societatiiimoralitatea si coruptia la nivelul societatii, dar , dar practica practica inselaciunea si frauda inselaciunea si frauda falsificand listele de alegatori si promitandu-i lui falsificand listele de alegatori si promitandu-i lui

Dandanache unanimitate in alegeri. El Dandanache unanimitate in alegeri. El nu admite insa imoralitatea in sanul nu admite insa imoralitatea in sanul familieifamiliei si, de aceea, nu crede in autenticitatea scrisorii pe care o considera si, de aceea, nu crede in autenticitatea scrisorii pe care o considera plastografie. plastografie. CredulitateaCredulitatea lui poate fi pusa pe seama unei convingeri ferme lui poate fi pusa pe seama unei convingeri ferme sau poate fi considerata sau poate fi considerata un act de diplomatieun act de diplomatie, prin care vrea sa pastreze , prin care vrea sa pastreze

onoarea familiei si sa nu-si strice relatiile cu prefectul.onoarea familiei si sa nu-si strice relatiile cu prefectul.

Page 11: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Zoe TrahanacheZoe Trahanache, , sotia venerabilului domn Zaharia sotia venerabilului domn Zaharia TrahanacheTrahanache, reprezinta in piesa , reprezinta in piesa tipul adulterinei, tipul adulterinei, femeia voluntara femeia voluntara

si autoritarasi autoritara, si este unicul personaj feminin al piesei si figura , si este unicul personaj feminin al piesei si figura feminina cea mai distinsa din dramaturgia lui Caragiale.feminina cea mai distinsa din dramaturgia lui Caragiale.Desi nu este membra a partidului din care sotul si amantul ei Desi nu este membra a partidului din care sotul si amantul ei

fac parte, ea fac parte, ea conduce totul din umbra datorita influentei ei asupra conduce totul din umbra datorita influentei ei asupra acestoraacestora si, de aceea, pentru Farfuridi partidul inseamna in primul si, de aceea, pentru Farfuridi partidul inseamna in primul

rand “madam Trahanache” si apoi ceilalti.rand “madam Trahanache” si apoi ceilalti.Ea Ea este frivola si isi insala sotuleste frivola si isi insala sotul, iar in momentul descopririi , iar in momentul descopririi

adulterului adulterului lupta din rasputeri ca sa-si salveze reputatialupta din rasputeri ca sa-si salveze reputatia, desi, mai , desi, mai presus de aceasta, este pozitia sociala pe care o detine. In atingerea presus de aceasta, este pozitia sociala pe care o detine. In atingerea

scopului propus scopului propus este energica, hotarata si apeleaza la toate este energica, hotarata si apeleaza la toate mijloacele mijloacele pentru a-l convinge pe Tipatescu sa-l sprijine pe Nae pentru a-l convinge pe Tipatescu sa-l sprijine pe Nae

Catavencu: se lamenteaza, plange, lesina, ameninta, trece de la o Catavencu: se lamenteaza, plange, lesina, ameninta, trece de la o stare la alta cu dezinvoltura unei actrite, pentru ca, in final, sa ajunga stare la alta cu dezinvoltura unei actrite, pentru ca, in final, sa ajunga

la concluzia:”In sfarsit cine lupta cu Catavencu lupta cu mine…”.la concluzia:”In sfarsit cine lupta cu Catavencu lupta cu mine…”.In darzenia, dar mai ales in disperarea ei, Zoe hotaraste: “Eu In darzenia, dar mai ales in disperarea ei, Zoe hotaraste: “Eu

te aleg, eu si cu barbatul meu”, considerand ca daca va fi nevoie te aleg, eu si cu barbatul meu”, considerand ca daca va fi nevoie “Vom lupta contra oricui!… Vom lupta contra guvernului”.“Vom lupta contra oricui!… Vom lupta contra guvernului”.

Cand este stapana pe situatie, Cand este stapana pe situatie, vrea sa-i dovedeasca lui vrea sa-i dovedeasca lui Catavencu ca este o femeie buna, iertatoare, tolerantaCatavencu ca este o femeie buna, iertatoare, toleranta, dar ii cere in , dar ii cere in schimb sa conduca manifestatia publica in cinstea alesului, neuitand schimb sa conduca manifestatia publica in cinstea alesului, neuitand

sa-i aminteasca, nu fara ironie, faptul ca “asta nu-i cea din urma sa-i aminteasca, nu fara ironie, faptul ca “asta nu-i cea din urma Camera”.Camera”.

De aceea este cracterizata de acesta ca fiind “un inger”, pe De aceea este cracterizata de acesta ca fiind “un inger”, pe cand, din punctul de vedere al altor personaje doar, “o dama bine”, cand, din punctul de vedere al altor personaje doar, “o dama bine”, expresia insinuanta si echivoca, avand in vedere comportarea ei.expresia insinuanta si echivoca, avand in vedere comportarea ei.

Page 12: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Nae Catavencu Nae Catavencu este este tipul demagogului ambitios.tipul demagogului ambitios. El este “avocat, El este “avocat, director-proprietar al ziarului <Racnetul Carpatilor>, prezident fondator al director-proprietar al ziarului <Racnetul Carpatilor>, prezident fondator al

Societatii Enciclopedice Cooperative <Aurora Economica Romana>” si sef al Societatii Enciclopedice Cooperative <Aurora Economica Romana>” si sef al “Grupului independent”.“Grupului independent”.

Catavencu Catavencu este ingamfat si doreste sa parvinaeste ingamfat si doreste sa parvina, urmarindu-si , urmarindu-si realizarea intereselor personale indiferent prin ce mijloace o face, conform realizarea intereselor personale indiferent prin ce mijloace o face, conform principiului ,,Scopul scuza mijloacele“, pe care i-l atribuie ,,nemuritorului principiului ,,Scopul scuza mijloacele“, pe care i-l atribuie ,,nemuritorului

Gambeta” sau, altfel spus, conform altui principiu de drept, “fiecare cu al sau, Gambeta” sau, altfel spus, conform altui principiu de drept, “fiecare cu al sau, fiecare cu treburile sale”. De aceea, fiecare cu treburile sale”. De aceea, nu se da inapoi de la santajnu se da inapoi de la santaj si declara si declara deschis scopul (deputatia), considerandu-se indreptatit s-o obtina, asa cum deschis scopul (deputatia), considerandu-se indreptatit s-o obtina, asa cum

insusi remarca, intr-un limbaj ambiguu care starneste umorul involuntar: insusi remarca, intr-un limbaj ambiguu care starneste umorul involuntar: “vreau ceea ce merit in orasul asta de gogomani, unde sunt dintai… intre “vreau ceea ce merit in orasul asta de gogomani, unde sunt dintai… intre

fruntasii politici. Vreau mandatul de deputat…”.fruntasii politici. Vreau mandatul de deputat…”.Profesiile de Profesiile de avocat si gazetar ii favorizeaza demagogiaavocat si gazetar ii favorizeaza demagogia si de aceea, si de aceea,

in in fraze lungi, sforaitoarefraze lungi, sforaitoare, ca un actor desavarsit, se adreseaza auditoriului pe , ca un actor desavarsit, se adreseaza auditoriului pe care incearca sa-l impresioneze plangand, apoi stapanindu-se, apoi hohotind care incearca sa-l impresioneze plangand, apoi stapanindu-se, apoi hohotind

si rostind dintr-un limbaj patriotard vorbe mari gandindu-se la “tarisoara si rostind dintr-un limbaj patriotard vorbe mari gandindu-se la “tarisoara mea”, la “Romania mea”, “la fericirea ei, la progresul ei”.mea”, la “Romania mea”, “la fericirea ei, la progresul ei”.

Un asemenea Un asemenea limbaj bombastic, pretentios, alteori sententioslimbaj bombastic, pretentios, alteori sententios foloseste in orice imprejurare, fie ca e vorba de discursul electoral sau de foloseste in orice imprejurare, fie ca e vorba de discursul electoral sau de alocutiunea din final, fie ca se adreseaza unor personaje ca Tipatescu sau alocutiunea din final, fie ca se adreseaza unor personaje ca Tipatescu sau

Pristanda si, de aceea, prefectul il si avertizeaza: “Ei sa lasam frazele…Astea Pristanda si, de aceea, prefectul il si avertizeaza: “Ei sa lasam frazele…Astea sunt bune pentru gura casca”.sunt bune pentru gura casca”.

De fiecare data este ipocrit, teatral, sentimental, plin de sine si De fiecare data este ipocrit, teatral, sentimental, plin de sine si dovedeste un tupeu iesit din comun. Cat timp este stapan pe situatie dovedeste un tupeu iesit din comun. Cat timp este stapan pe situatie este este

inflexibil, orgolios, agresiv,inflexibil, orgolios, agresiv, refuzand orice propunere a lui Tipatescu si refuzand orice propunere a lui Tipatescu si incercand sa-si impuna pretentiile. Cand situatia se schimba si ii este incercand sa-si impuna pretentiile. Cand situatia se schimba si ii este

nefavorabila, devine nefavorabila, devine umil, neputincios si accepta fara nici o impotrivire toate umil, neputincios si accepta fara nici o impotrivire toate conditiileconditiile puse de Zoe. puse de Zoe.

Discursurile sale sunt mostre de incapacitate intelectualaDiscursurile sale sunt mostre de incapacitate intelectuala. El citeaza . El citeaza far discernamant si in necunostinta de cauza sau stalcind cuvintele (“oneste far discernamant si in necunostinta de cauza sau stalcind cuvintele (“oneste

libere”), foloseste constructii lipsite de sens (“e sublima, dar lipseste cu libere”), foloseste constructii lipsite de sens (“e sublima, dar lipseste cu desavarsire”, “capitalistii”- pentru locuitori ai capitalei) ori de-a dreptul desavarsire”, “capitalistii”- pentru locuitori ai capitalei) ori de-a dreptul

stupide (“lupte seculare care-au durat treizeci de ani”).stupide (“lupte seculare care-au durat treizeci de ani”).Limbajul sau latratorLimbajul sau latrator este sugerat chiar de autor prin intermediul este sugerat chiar de autor prin intermediul

unor indicatii scenice si de numele purtat care ne duce cu gandul la verbul “a unor indicatii scenice si de numele purtat care ne duce cu gandul la verbul “a catai” cu sensul de “a flecari”.catai” cu sensul de “a flecari”.

Page 13: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

abilitatea si cu siretenia celui dinainte, fiind de fapt abilitatea si cu siretenia celui dinainte, fiind de fapt imaginea imaginea prostului fudul, prostului fudul, a prostiei solemne. Este si el tot avocat, ca si a prostiei solemne. Este si el tot avocat, ca si

Catavencu, si membru al comitetelor si comitiilor din care face parte Catavencu, si membru al comitetelor si comitiilor din care face parte si Trahanache. si Trahanache.

Trasaturile sale fundamentale sunt Trasaturile sale fundamentale sunt ingamfarea, prostia si ingamfarea, prostia si lasitatea. lasitatea. El este El este membru al partidului aflat la putere si candidat al membru al partidului aflat la putere si candidat al

acestuia la apropriatele alegeri parlamentare.acestuia la apropriatele alegeri parlamentare. Pune Pune pasiune in pasiune in activitatea politica si e zelos in a apra partidulactivitatea politica si e zelos in a apra partidul, deoarece acesta , deoarece acesta inseamna “madam Trahanche, nenea Zaharia, noi si ai nostri”.inseamna “madam Trahanche, nenea Zaharia, noi si ai nostri”.

Farfuridi Farfuridi simte manevrele de culisesimte manevrele de culise, dar esenta ii scapa si e , dar esenta ii scapa si e nemultumit ca nu este implicat in acest nemultumit ca nu este implicat in acest joc. Totodata, el joc. Totodata, el accepta chiar accepta chiar

tradareatradarea daca interesele partidului o cer. daca interesele partidului o cer. Este ridicol prin lasitateEste ridicol prin lasitate, mai ales ca face caz de curajul sau, , mai ales ca face caz de curajul sau,

hotarand in final sa trimita la “Centru” telegrama pe care s-o hotarand in final sa trimita la “Centru” telegrama pe care s-o iscaleasca anonim.(…)iscaleasca anonim.(…)

Discursul pe care il tine este Discursul pe care il tine este o mostra de vorbarie o mostra de vorbarie demagogica, dublata de incoerenta si prostie fudulademagogica, dublata de incoerenta si prostie fudula. El abunda in . El abunda in ticuri verbaleticuri verbale (“Dati-mi voie!”), (“Dati-mi voie!”), cuvinte de implutura, propozitii si cuvinte de implutura, propozitii si

fraze neterminate, lipsa de logica, treceri bruste de la o idee la altafraze neterminate, lipsa de logica, treceri bruste de la o idee la alta, , ajungand la concluzii stupefiante si ridicole prin stupiditatea lor: “Din ajungand la concluzii stupefiante si ridicole prin stupiditatea lor: “Din

doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc!”…doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc!”…In ciuda unei vieti aparent ordonate, care reprezinta, da fapt, o In ciuda unei vieti aparent ordonate, care reprezinta, da fapt, o

existenta stereotipa, si a calmului sau se agita si devine uneori existenta stereotipa, si a calmului sau se agita si devine uneori impulsiv, violent, adoptand o atitudine de moralist intrasigent fata de impulsiv, violent, adoptand o atitudine de moralist intrasigent fata de

Nae Catavencu, adversarul sau politic.Nae Catavencu, adversarul sau politic.

Page 14: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Iordache Branzovenescu Iordache Branzovenescu formeaza impreuna cu Farfuridi formeaza impreuna cu Farfuridi un cuplu comicun cuplu comic atat prin comportare, cat si prin numele lor cu rezonante culinare. Si el atat prin comportare, cat si prin numele lor cu rezonante culinare. Si el este este

avocat si membru al aceluiasi partid,avocat si membru al aceluiasi partid, si se teme de tradare, fiind si se teme de tradare, fiind la fel de la fel de incult, de stupid si de lasincult, de stupid si de las. (…). (…)

Spre deosebire de Farfuridi, este Spre deosebire de Farfuridi, este mai timid, mai domol, mai calm mai timid, mai domol, mai calm si si incearca sa-i tempereze acestuia excesele de zel: “Tache, Tache, fii incearca sa-i tempereze acestuia excesele de zel: “Tache, Tache, fii

cuminte!”.cuminte!”.Galeria demagogilor se imbogateste cu Galeria demagogilor se imbogateste cu Agamemnon Dandanache, Agamemnon Dandanache,

prezenta, cu evidenta ironie, de catre autor drept prezenta, cu evidenta ironie, de catre autor drept “vechi luptator de la ‘48”“vechi luptator de la ‘48”. . El este insa imaginea El este insa imaginea prostului ticalos, prostului ticalos, pentru ca I.L. Caragiale a pentru ca I.L. Caragiale a

intruchipat in el politicianul intruchipat in el politicianul mai prost decat Farfuridi si mai canalie decat mai prost decat Farfuridi si mai canalie decat Catavencu.Catavencu.

Vorbeste peltic si sasaitVorbeste peltic si sasait, se adreseaza tuturor cu “neicusorule” si , se adreseaza tuturor cu “neicusorule” si “puicusorule”, si isi motiveaza pretentia la deputatie prin faptul ca este un “puicusorule”, si isi motiveaza pretentia la deputatie prin faptul ca este un

“vechi luptator” de la 1848 si continua traditia familiei care a fost “vechi luptator” de la 1848 si continua traditia familiei care a fost reprezentata in toate Camerele.(…)reprezentata in toate Camerele.(…)

Desi, Desi, senil, cu un avansat grad de ramolisment intelectualsenil, cu un avansat grad de ramolisment intelectual, deoarece , deoarece confunda mereu persoanele, este confunda mereu persoanele, este un santajist notoriuun santajist notoriu care obtine candidatura care obtine candidatura tot cu ajutorul unei scrisori compromitatoare, ca si Catavencu. Spre deosebire tot cu ajutorul unei scrisori compromitatoare, ca si Catavencu. Spre deosebire de acesta, el pastreaza scrisoarea pentru a o folosi si in alta imprejurare: “la de acesta, el pastreaza scrisoarea pentru a o folosi si in alta imprejurare: “la

un caz, iar… pac! la Razboiul”.un caz, iar… pac! la Razboiul”.VorbireaVorbirea lui Dandanache contine lui Dandanache contine numeroase repetitii, cuvinte stalcitenumeroase repetitii, cuvinte stalcite

si, in lipsa unui vocabular adecvat, apeleaza la limbajul interjectional specific si, in lipsa unui vocabular adecvat, apeleaza la limbajul interjectional specific oamenilor primitivi. Toastul rostit la festivitate este o nefericita sinteza a oamenilor primitivi. Toastul rostit la festivitate este o nefericita sinteza a

tuturor greselilor de exprimare.(…)tuturor greselilor de exprimare.(…)Acestui irezistibil comic de limbaj I se alatura si comicul de nume prin Acestui irezistibil comic de limbaj I se alatura si comicul de nume prin

alaturarea celor doua substantive, nume proprii – Agamemnon devenit in alaturarea celor doua substantive, nume proprii – Agamemnon devenit in mod ridicol mod ridicol Agamita si chiar GagamitaAgamita si chiar Gagamita, si Dandanache, sugerand , si Dandanache, sugerand

ramolismentul cu pretentie de virtuteramolismentul cu pretentie de virtute

Page 15: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Pentru realizarea comicului, I.L. Caragiale recurge Pentru realizarea comicului, I.L. Caragiale recurge si la prezentarea unor si la prezentarea unor personaje perechi personaje perechi (Farfuridi si Branzovenescu sau Ionescu si (Farfuridi si Branzovenescu sau Ionescu si

Popescu) sau a unor Popescu) sau a unor structuri triunghiulare.structuri triunghiulare.Exista, astfel, Exista, astfel, triunghiul conjugaltriunghiul conjugal constituit constituit

din Zoe, Zaharia Trahanache si Tipatescu, din Zoe, Zaharia Trahanache si Tipatescu, triunghiul politictriunghiul politic, in componenta caruia intra , in componenta caruia intra

Dandanache, Farfuridi si Catavencu si Dandanache, Farfuridi si Catavencu si triunghiul triunghiul inocentilorinocentilor, cu grad diferit de inocenta, alcatuit , cu grad diferit de inocenta, alcatuit

din Cetateanul turmentat, Branzovenescu si din Cetateanul turmentat, Branzovenescu si Pristanda.Pristanda.

Toate aceste raporturi existente intre Toate aceste raporturi existente intre personaje, diversitatea lor tipologica si a personaje, diversitatea lor tipologica si a

modalitatilor de caracterizare folosite de autor modalitatilor de caracterizare folosite de autor dovedesc marea maiestrie dovedesc marea maiestrie a lui Caragialea lui Caragiale si in si in

privinta creionarii unei “lumi” aparte prin privinta creionarii unei “lumi” aparte prin preocuparile si prin relatiile interumane ce se preocuparile si prin relatiile interumane ce se

stabilesc intre membrii sai.stabilesc intre membrii sai.

Page 16: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Tuturor acestor forme de comic, li se alatura Tuturor acestor forme de comic, li se alatura comicul de comicul de limbaj si de nume. limbaj si de nume. Comicul de limbaj se realizeaza prin Comicul de limbaj se realizeaza prin

ticurile verbale ale personajelor (“Ai putinica rabdare”, ticurile verbale ale personajelor (“Ai putinica rabdare”, ”Curat”), prin pronuntarea gresita a unor neologisme si a ”Curat”), prin pronuntarea gresita a unor neologisme si a

unor cuvinte obisnuite (“renumeratie”, ”famelie”, unor cuvinte obisnuite (“renumeratie”, ”famelie”, ”bampir”, ”plebicist”, ”enteres”, ”cioclopedica”, ”bampir”, ”plebicist”, ”enteres”, ”cioclopedica”,

”momental”). Alteori cuvintele sunt intelese gresit, ”momental”). Alteori cuvintele sunt intelese gresit, dandu-li-se alt sens. Sau structurile contin nonsensuri dandu-li-se alt sens. Sau structurile contin nonsensuri

datorita negarii primului enunt prin cel de-al doilea: “… e datorita negarii primului enunt prin cel de-al doilea: “… e sublima, dar lipseste cu desavarsire”, “aclamam munca, sublima, dar lipseste cu desavarsire”, “aclamam munca,

travaliul care nu se face deloc”, “sa se revizuiasca travaliul care nu se face deloc”, “sa se revizuiasca primesc, dar atunci sa nu se schimbe nimic”.primesc, dar atunci sa nu se schimbe nimic”.

Sunt prezente contradictiile de termini (“12 trecute fix”), Sunt prezente contradictiile de termini (“12 trecute fix”), constatari de ordin general, de cele mai multe ori constatari de ordin general, de cele mai multe ori

pleonastice(“un popor care nu merge inainte sta pe loc”, pleonastice(“un popor care nu merge inainte sta pe loc”, “unde nu e moral, acolo e coruptie”) sau pleonasmele “unde nu e moral, acolo e coruptie”) sau pleonasmele

propriu zise (“nu dau voie sa-si permita”, “macar catusi propriu zise (“nu dau voie sa-si permita”, “macar catusi de putin”, “nu spune decat numai si numai”).de putin”, “nu spune decat numai si numai”).Prin aceasta piesa, a carei originalitate este Prin aceasta piesa, a carei originalitate este

incontestabila, ca si prin intreaga sa creatie dramatica, I. incontestabila, ca si prin intreaga sa creatie dramatica, I. L. Caragiale L. Caragiale a ramas cel mai mare dramaturg din a ramas cel mai mare dramaturg din

literatura romana peliteratura romana pe care a inscris-o in universalitate, care a inscris-o in universalitate, deoarece piesele sale de teatru sunt jucate pe scene din deoarece piesele sale de teatru sunt jucate pe scene din

intreaga lume.intreaga lume.

Page 17: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)
Page 18: Comedia  (opera literara in proza care apartine genului dramatic)

Recommended