Home > Documents > codex nou 4.doc

codex nou 4.doc

Date post: 25-Dec-2015
Category:
Author: james-rivera
View: 30 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Embed Size (px)
of 146 /146
CUPRINS Introducere Capitolul I Arta cărţii până în secolul al IX-lea I.1. Scurt istoric al cărţii manuscrise până în secolul al IX-lea I.2. Arta ornamentării cărţii manuscrise până în secolul al IX-lea Capitolul II Epoca carolingiană II.1.Personalitatea lui Carol cel Mare II.2.Renaşterea carolingiană Capitolul III Cultura scrisă în perioada lui Carol cel Mare III.1. Evoluţia scrierii in perioada carolingiana III.2. Bibliotecile şi scriptorium III.3. Ornamentaţia manuscriselor III.4. Principalele opere scrise în perioada carolingiană 1 1
Transcript

CUPRINS

CUPRINSIntroducere Capitolul I

Arta crii pn n secolul al IX-lea I.1. Scurt istoric al crii manuscrise pn n secolul al IX-lea

I.2. Arta ornamentrii crii manuscrise pn n secolul al IX-leaCapitolul II Epoca carolingian

II.1.Personalitatea lui Carol cel Mare II.2.renaterea carolingianCapitolul III Cultura scris n perioada lui Carol cel Mare

III.1. Evoluia scrierii in perioada carolingiana

III.2. Bibliotecile i scriptorium III.3. Ornamentaia manuscriselor

III.4. Principalele opere scrise n perioada carolingian

Capitolul IV Codex Aureus capodoper a artei carolingiene IV.1. Istoric

IV.2. Descrierea i cuprinsul manuscrisului IV.3.Codex Aureus comoar a patrimoniului cultural naional

IV.4. Concluzii

Bibliografie

IntroducereNu exist viat cultural fr restaurarea rbdtoare a instrumentelor ce o formeaz i a mijloacelor ce permit rspndirea sa. ntreinerea activitilor copitilor, cercetarea manuscriselor, mbogirea bibliotecilor i oferirea pentru elite a mijloacelor de a accede la viaa intelectual, toate acestea presupun un imens efort. n biblioteci mai sunt nc, innd cont de pierderi i distrugeri, aproximativ 8000 de manuscrise din secolul al VIII-lea i al IX-lea.

n inuturile france, se individualizeaz diferite centre i mai multe grafii nrudite se succed ntr-un scriptorium activ. O varietate extraordinar reveleaz n Europa, pn acolo nct s-a putut vorbi, pentru aceast epoc, de scrieri naionale. Astzi ne mulumim s le numim precaroline. Aceast art a caligrafiei se ndreapt se ndreapt ctre o scriere mai lizibil i mai curat.

Minuscula carolin este un magnific instrument ce rspunde nevoii de precizie i dorinei de a avea texte mbuntite. n momentul n care aceast scriere intr definitiv n uz, activitatea copitilor se dubleaz. Manuscrisele sunt executate n numr foarte mare nc din ultimele decenii ale secolului al VIII-lea i n prima jumtate a celui de-al IX-lea.

Voind s refac Imperiul Roman, Carol cel Mare a provocat renaterea interesului pentru studii i restaurarea civilizaiei antice ntr-un spirit cretin; este ceea ce s-a numit Renaterea carolingian. El adun spiritele cele mai luminate la curtea sa din Aix-la-Chapelle. Capitolul I

Arta crii pn n secolul al IX-lea1.1 Scurt istoric al crii manuscrise pn n secolul al IX-leaCartea manuscris origini

Cele mai vechi cri pot fi socotite tbliele cuneiforme din argil ars din Mesopotamia i sulurile de papirus din Egipt. Tbliele erau n general dreptunghiulare, de dimensiuni variate pn n 37 cm lungime. Cnd a aprut necesitatea scrierii i pe a doua tbli a aprut i cartea. Textele comerciale se scriau pe tblie rotunde.

Apariia crii este legat de suporturile scrierii. Cel mai vechi pare s fie piatra, de la pictografiile rupestre pn la stelele i inscripiile vechiului Orient i ale Antichitii clasice. Cartea antichitii, n forma ei clasic, era scris pe piele de animale sau papyrus i avea forma de rulou sau de sul; se numea volumen (volumen, inis = nfurare, ncolcire, micare circular). Banda de papirus era nfurat n jurul unui b de lemn, os, filde etc., care se numea i ,,ombilic. n Evul Mediu, s-au mai folosit rulourile de pergament i hrtie, dar n cea mai mic msur. Foile de pergament sau de papirus, mai subiri se puteau lega mai multe la un loc, rezultnd codex-ul (sec. IV V d.Hr.), strmoul crii contemporane.

n Evul Mediu, forma general a crii este codexul (lat. Codex, cis = scoar, trunchi de copac), tbli de scris, carte, condic, avnd ca model tablele romane legate cu balamale. Codexul era mai uor de mnuit i se putea scrie pe ambele fee ale papirusului, pergamentului sau hrtiei. Forma de codice a crii a fcut necesar apariia paginaiei i a titlului.n Grecia i la Roma crile erau copiate de scribi i sclavi, oameni de carte, plasai n fiecare ora ntr-un loc fix, care va deveni editur. Lectorul le dicta scribilor, astfel explicndu-se existena numeroaselor exemplare identice ale acelorai opere. Urma operaia de verificare a textelor copiate (colaionarea).

Antichitatea a fost preocupat intens de carte, sub forma bibliofiliei (a dragostei de carte), constnd n strngerea manuscriselor frumoase i rare i a textelor originale ale unor scriitori consacrai. n secolul V d.Hr. funcionau deja instituii de nvmnt superior n centrele culturale importante: Antiohia, Gaza, Nisibis (azi n Turcia), Cezareea (Palestina), Siracuza, Roma, Atena, Beirut. Centrul tuturor acestor aciuni era Alexandria (Egipt), renumit fiind Universitatea de aici pentru studiul filosofiei, medicinei, dreptului, astronomiei. Biblioteca din Alexandria, deosebit de bogat, avea i un ndreptar, un ghid pentru bibliofili, coninnd lista autorilor clasici. Acesta este de fapt primul catalog de bibliotec servind i ca bibliografie de recomandare.

La Constantinopol exista o Universitate din secolul IV ce va fi reorganizat n secolul V d.Hr., cu 31 de catedre: 16 catedre greceti i 15 latineti, numeroase ateliere de copiti, unde se scriau cri laice i religioase. n secolul VI, n perioada mpratului Justinian (527 565), domeniile culturii, al crii i al nvmntului au cunoscut o nflorire deosebit. Toate bibliotecile (laice i clericale) aveau un scriptorium unde locuiau copitii care aparineau tuturor profesiunilor: medici, profesori, funcionari etc. Aceasta spre deosebire de Occident unde copitii erau clugri.

Aadar, cartea din perioada bizantin era o carte nou prin formatul de codex, prin materialul su pergament i mai ales prin concepia asupra paginii care era nu numai suport de scris, ci i de pictur, cartea devenind astfel oper de art.

Perioada merovingian

n aceast perioad ncepe ornamentarea cu miniaturi a pergamentelor crilor, o art nou dezvoltat n special n marile abaii Luxeuil, Fleury, Chelles, Corbie, Saint-Denis, toate ntemeiate de Merovingieni i baz a renaterii carolingiene. Cercetrile actuale i descoperirile arheologice prezint francezilor una din perioadele cele mai vii ale istoriei lor. Greeala celor care au ironizat att de tare aceast perioad poate fi scuzat de pierderea celei mai mari pri a monumentelor i a documentelor. Din mai multe sute de mii de acte scrise doar pentru o numire episcopal era nevoie de ase scrisori, iar cea mai mic schimbare de proprietate era nregistrat au supravieuit doar o sut de originale. O ntmplare fericit ne-a pstrat cteva documente contabile de la sfritul secolului al VII-lea de la Saint-Martin din Tours. Ele demonstreaz faptul c textele asemntoare cerute de Carol cel Mare de la biserici nu reprezint dect o reintroducere a modului de administraie roman i merovingian. Documentele de la Tours ne ofer mai mult de nou sute de nume descifrabile de persoane.Cnd se vorbete despre arta merovingian, se face referire de fapt la naterea artei preromanice sub aspectul ei merovingian, denumit astfel dup dinastia domnitoare n Francia (secolele V-VIII d.Ch). Lucrurile gsite n mormintele merovingiene i care caracterizeaz oarecum aceast perioad de tranziie se nscriu n trei categorii mai importante:Prima categorie se refer la giuvaeruri (orfevrria), care este predominant. De altfel, n epoca merovingian artele care domin sunt acelea denumite minore i care au n vedere gteala trupului i ornamentarea obiectelor uzuale. Ele imprim caracterul lor pn i picturii i arhitecturii, cu totul invers dect n alte perioade artistice, ncepnd cu cea clasic. Astfel, tehnicile care vor servi la la confecionarea bijuteriilor merovingiene din aur i pietre preioase sunt cabochon i cloisonne.

A treia form de art, deosebit de preuit, este miniatura. Dar ea nu este proprie artei merovingiene, deoarece miniaturi s-au lucrat n toate timpurile. Printre cele mai somptuoase la nceputul erei cretine, sunt cele siriene si bizantine. Acetia Fig.1 Manuscrise din perioada merovingiana.

concepeau ornamentaia unui manuscris sub forma unor scene plastice mai mult sau mai puin realiste (ex. Geneza din Viena), pe cnd pentru armeni i copii din Egipt era important semnificaia teologic sau ornamentul ca atare; chiar i reprezentarea inevitabil a unei persoane se supunea unui stil mai mult abstract Pentru clugrii irlandezi, o miniatura de manuscris nseamn nu o evocare de persoane sau o explicaie de text, ci o ncolcire de linii, de curbe i contracurbe, de ntorsturi i rsuciri care fac ca obiectele si persoanele reale s-i piard individualitatea, ele reprezentnd un punct de plecare al imaginaiei care brodeaz, uit de sine pn la absurd.

I.2. Arta ornamentrii crii manuscrise pn n secolul al IX-leaScriereaPn la nceputul perioadei carolingiene s-a folosit scrierea pre-carolin din care menionm:

a) Capitala

La sfritul Antichitii exista o scriere caligrafic majuscul numit capitala rustic, derivat din scrierea comun roman. n epoca carolingian, aceste litere majuscule sunt considerate ca o scriere de lux. Ele nu serveau dect transcrierii de pasaje a celor mai preioase cri liturgice sau biblice.

Fig.2 Scriere caligrafica capitala.

b) UncialaO alt liter capital apare aproape de capitala rustic: unciala. Inspirai de capitala i cursiva roman, primele semne de uncial au luat form ncepnd cu secolul al II-lea al erei noastre. Ca i capitala, unciala este o versiune caligrafic de scriere comun roman. Este o scriere majuscul caracterizat prin literele M, D i E rotunjite. La fel ca i cursiva aceast scriere posed scurte ascendene i descendene prin literele O, F, G, H, L i Q.

Aceast scriere majuscul este folosit de obicei la nceputul secolului al IV-lea, n momentul cnd s-a adoptat pergamentul pentru copierea de manuscrise n Occident. Scriere a primilor cretini, unciala reprezenta vrful de glorie prin textele ecleziastice.

Fig. 3 Text scris cu cerneal coloidal din aur pe pergament vopsit n rou.ntre secolele IV-VII, este utilizat n Italia pentru transcrierea textelor clasice. Considerat de carolingieni ca o scriere de lux, unciala decade pn n secolul X, n folosul titlurilor i primilor linii de capitol.

Fig. 4 Scriere caligrafica uncialahttp://expositions.bnf.fr/carolingiens/it/45/index.htm b) Scrierea merovingian

La sfritul Antichitii, scrierea roman evolueaz ntr-o manier particular, dnd natere scrierii cursive mai mult sau mai puin restrns ca merovingiana. ngust, aproape vertical i restrns, ea se caracterizeaz prin prelungirea exagerat a literelor i prin abundena de ligaturi. Scrierea merovingian era folosit n secolele VII-IX, mai ales n documente i diplome, uneori n cri. Prin ligaturile complexe aceasta produce o lectur dificil.

Fig. 5 Scrierea merovingian.Istoria francilor, Grigorie din Tours. Scriere de la sfritul secolului al VII-lea.

c) Scrierea vizigot

Derivat din minuscula cursiv de tradiie roman, scrierea vizigot apare n Spania pe lng Toledo n a doua jumtate a secolului al VII-lea. Aceast scriere apare ca un amestec de cursiv i de semi-uncial. Alfabetul su capital era marcat de influena arab.

Fig.6 Scrierea vizigot.Din secolele al V-lea i al VI-lea dateaz cteva manuscrise biblice scrise cu litere de aur pe un pergament purpuriu i anume: Geneza de la Biblioteca din Viena, Evangheliarul lui Rossano i fragmentul Evangheliei Sfntului Matei, descoperit la Sinope (din 1990 se afl n Biblioteca Naional din Paris). n aceste trei manuscrise imaginile au un caracter anecdotic. Ambele evangheliare l nfieaz pe Mntuitorul Hristos, maiestuos i sever, care deja sugereaz Pantocratorul din cupolele bisericilor.

Fig.7 Manuscis miniat din Evanghelii. Tezaur al Catedralei din Rossano, Italia, secolul al VI-lea.

Fig.8 Vergilius Vaticanus: Codici din Vatican. Acest codex prezint o scriere numit rustica minor de la nceputul secolului al V-lea.

Fig.9 Ashburnham Pentateuch . Valencia: relizat n secolul al VI-lea, textul provine din Vechiul Testament. Este un manuscris miniat latin ce conine elemente iconografice. Capitolul II

Epoca carolingianII.1. Viaa i personalitatea lui Carol cel Mare

Carol cel Mare se nate din prini nstrii ce se numeau Pepin i Bertrada. A fost botezat dup numele bunicului care abia murise i cruia era destinat s-i ia locul : se numi Carol, un nume care n limba franc exprim masculinitate. Despre naterea sa i primii ani a-i copilriei nu s-a gasit nimic consemnat. Unii oameni de tiin francezi sau germani au ncercat s demonstreze c naterea lui Carol ar fi avut loc n zone care aparin astzi Franei sau Germaniei.

Fig. 10 Un posibi loc al naterii lui Carol cel Mare.

Biograful lui Carol, Eginhard, spune despre el c ar fi murit n ianuarie 814, n al aptezeci i doilea an de via i al patruzeci i aptelea de domnie. Mult mai semnificativ este inscripia de pe mormntul lui Carol, la Aachen, care precizeaz foarte simplu septuagenarius; nu pentru a arta c avea exact aptezeci de ani, ci pentru a ti c ajunsese la vrsta respectiv.

Fig.11 Carol cel Mare

Dar oricum data exact nu are relevan, cum nu avea nici pentru oamenii din vremea aceea, care de puine ori i cunoteau vrsta, neobinuind s-i serbeze aniversarea. Pe atunci, timpul era marcat de ritmul circular al anului agricol i al celui liturgic, i pe puini i interesa s disting un an de altul. Obiceiul de a numra anii, pornind de la naterea lui Hristos, nu se rspndise de mult vreme n Occident; era un calcul care i preocupa numai pe cronicari i pe notari. Prinii nu se strduiau s-i aminteasc anul naterii fiecrui copil; de aceea chiar i adulii i cunoteau vrsta cu aproximaie. De aceea, ar fi indicat s ne oprim din aflarea adevrului despre data exact a naterii lui Carol i s ne limitm la faptul c s-a nscut aproximativ n 742 i a murit la puin timp de la mplinirea vrstei de aptezeci de ani.

ncoronarea din anul 800

O dat cu alegerea papei Leon III, n 795, onorurile recunoscute lui Carol au atins tot mai explicit conotaii imperiale, nct s-ar putea crede c planul ncoronrii a nceput s capete o form chiar de atunci. Circumstanele, totui, l-au mpiedicat pe pap s-i duc planul mai departe, n termenii prevzui, obligndu-l s-i ofere lui Carol coroana imperial n mprejurri critice.

Dup un cronicar contemporan, chiar Conciliul, n care se aflau, mpreun cu papa, episcopii Italiei i Galiilor i civa magnai laici, a fost cel care a decis oficial ncoronarea lui Carol. nc din vremea ederii sale la Paderborn, Leon III, trebuie s-i fi declarat disponibilitatea de a-l ncorona pe Carol mprat. Cu siguran c n dimineaa de Crciun Leon III a aezat coroana pe capul lui Carol; apoi l-a miruit cu ulei sfinit i, cel puin dup mrturia unui cronicar, s-a prosternat n faa sa, dup ritualul oriental numit proskynesis. Poporul roman, reprezentat ntmpltor de clerul de la Vatican care-l nsoea pe pontif, l-a aclamat pe Carol cu titlul de mprat i Augustus, titlu care avea o valoare juridic, confirmnd oficial alegerea noului suveran.

Fig.12 ncoronarea lui Carol cel Mare.

Fig.13 Tronul lui carol cel mare

Dup afirmaia lui Eginhard, Carol a fost destul de nemulumit de ncoronare, ntr-att ct s spun c n-ar fi intrat n biseric, dac ar fi tiut ce se pregtea. Indiferent de circumstane este cert c papa a jucat un rol esenial n ncoronarea lui Carol cel Mare. Aeznd cu minile sale coroana pe capul noului mprat, papa revendica de fapt supremaia autoritii papale asupra celei imperiale.

La Roma, mpratul ridicat prin voina poporului era aclamat i apoi ncoronat, ca un rspuns dat exprimrii acestei voine. Ceremonialul urmat de Carol cel Mare a fost ns de o alt natur.

Dup ce Leon i-a pus coroana pe cap, ntregul popor roman l-a aclamat astfel: Lui Carol Augustul ncoronat de Dumnezeu, mare i pacificator mprat al romanilor, via i victorie. i dup aclamaii, a fost adorat de papa n maniera vechilor mprai. i, abandonnd titlul de patriciu, a fost numit mare i august.(R. Rau, Quellen zur Karolingischen Reichsgeschichte, t. I, p.74 Analele regale.)

Imprimnd numele su pe monedele btute la Roma, papa recunotea, cu toate consecinele, suveranitatea politic a mpratului asupra Cetii Eterne.

Dar din aceeai raiune, i gesturile svrite n public i ntiprite n memoria tuturor aveau o enorm greutate politic; i aici ne referim la gestul papei de a aeza coroana imperial pe capul regelui ngenuncheat. Nu ntmpltor peste treisprezece ani, cnd a vrut ca fiul su Ludovic cel Pios s fie ncoronat mprat, pentru a-l ajuta la guvernare, Carol a organizat ceremonia dup un protocol complet diferit eliminnd toate aspectele care l-au displcut la ncoronarea sa.

Un poet rmas anonim salut n el pe printele Europei. Astzi, cnd popoarele continentului nostru se ndreapt spre integrarea ntr-o Europ supranaional, figura lui Carol cel Mare are o surprinztoare actualitate.

Rzboaiele conduse de rege Dintre toate rzboaiele purtate de rege, primul a fost cel acvitanic, nceput dar neterminat de tatl su, i la care ceruse ajutorul fratelui su. i cu toate c acesta din urm l-a nelat n privina sprijinului fgduit, a continuat cu vitejie expediia militar ntreprins, nevoind s prseasc sau s renune la truda n care se angajase.

Dup reglementarea situaiei din Acvitania prin ncheierea acelui rzboi, a pornit la rugminile insistente ale lui Adrian, episcopul Romei, un rzboi mpotriva longobarzilor. Acest rzboi nceput de tatl su a fost purtat cu mare greutate, deoarece unii dintre efii franci s-au opus voinei sale pn ntr-att nct i-au declarat deschis intenia de a dezerta i de a se ntoarce acas.Totui rzboiul mpotriva regelui Haistulf a fost purtat i s-a ncheiat foarte repede.

Dup finalizarea acestui razboi, a fost reluat cel mpotriva saxonilor. Nici un rzboi n-a fost mai lung, mai atroce i mai chinuitor pentru poporul francilor, cci saxonii, nchintori la demoni i potrivnici religiei noastre, nu socoteau c este dezonorant s pngreasc legile, fie ele divine sau omeneti.

A fost pornit aadar un rzboi care a durat treizeci de ani la rnd, fiind purtat cu egal putere de lupt de ambele pri, dei cu mai multe pierderi de partea saxonilor. Dei uneori saxonii se artau dispui s cedeze, i nclcau imediat fgduielile, nct nu se tie ctre care dintre aceste dou atitudini ar fi fost mai predispui.

Fig.14 Harta retrospectiv a imperiului carolingian sub Carol cel Mare.

Fig.15 Rzboi condus de Carol cel Mare.

ns Carol prin nobleea i caracterul puternic pe care l avea, nu a renunat la ceea ce ncepuse s realizeze. Prin urmare n-a ngduit s treac nepedepsit o astfel de purtare fr s se rzbune pe faptele lor nelegiuite.

Carol i-a supus i pe bretoni, care locuiesc la apus, ntr-una dintre extremitile Galliei, pe rmul oceanului, mpotriva crora a trimis o expediie militar ce i-a constrns s-i dea ostatici i s promit c vor face ceea ce li se va porunci. Apoi a izbucnit brusc i s-a ncheiat rapid rzboiul bavarez. Rzboi iscat de trufia i neghiobia ducelui Tassilo, care la ndemnul soiei sale, nu numai c refuza ascultarea fa de Carol, dar ncerca s-l provoace la un atac. Arogana acestuia fiind excesiv, Carol s-a ndreptat spre Bavaria cu o armat destul de numeroas. A trimis soli ducelui pentru a-i afla inteniile, iar acesta a cerut regelui ndurare i a jurat c nu se va mai lsa condus de nici un ndemn la neascultare din partea nimnui; astfel acest rzboi s-a sfrit foarte repede.

A urmat rzboiul cel mai important dintre cele purtate de rege, i anume cel mpotriva avarilor sau a hunilor. Dei a fost purtat de acetia cu mult zel, rzboiul nu s-a ncheiat dect dup opt ani. Toat nobilimea hunilor a pierit n acest razboi, toat gloria lor s-a nruit; toate averile i bogiile strnse de-a lungul vremii au fost jefuite iar francii au ieit foarte bogai i sporii n avere.

Cel din urm rzboi a fost purtat mpotriva normanzilor numii danezi. Regele lor, Godfrid, spera n zadar c va putea aduce sub puterea sa ntreaga Germanie. ns n-a reuit s-i duc la bun sfrit planul deoarece o moarte neateptat l-a mpiedicat. Cci a fost ucis de una din grzile sale, iar moartea sa a grbit i sfritul rzboiului nceput de el.

Acestea sunt rzboaiele pe care regele Carol le-a purtat timp de patruzeci i apte de ani cci att a domnit n diferite pri ale lumii, cu foarte mare pruden i ncununat de succes.

Aspecte din viaa de familie

Portretul fizic oferit de Eginhard i gsete confirmarea n reprezentrile contemporane ale mpratului. Efigia imprimat pe monedele sale este aceea a unui brbat corpolent cu gtul gros i musti pleotite, cu prul scurt sub urechi i capul ncununat cu lauri ca mpraii romani.

Fig.16 Carol cel Mare i crturarii de la curtea imperial.

Se mbrca n felul strmoilor si, adic dup obiceiul francilor: pe trup o cma i izman de in; deasupra, o tunic tivit cu mtase i pantaloni; purta o manta albastr i spada ntotdeauna ncins, ale crei mner i curea erau din aur sau argint. Nu era adeptul unor veminte mpodobite, ci din contr le respigea cu dispre. La srbtori purta vemnt de aur, nclri cu pietre preioase, o fibul de aur ce-i inea mantia i diadema de aur btuta cu nestemate. n celelalte zile mbrcmintea sa nu era prea diferit fa de cea a oamenilor de rnd.

Tradiia l prezint uneori pe Carol cel Mare ca o persoan lipsit de cultur. n relitate, el tia s citeasc i s vorbeasc limba latin, nelegea i limba greac, era dotat cu o inteligen vie i, mai ales, cu sincer sete de cultur. Ceea ce l va caracteriza toat viaa era marea sa ambiie de a promova viaa cultural.

Vorbea elocvent i curgtor, exprimnd cu maxim claritate orice ar fi vrut s spun. Nefiindu-i de ajuns limba strmoeasc, s-a strduit s nvee i limbi strine; vorbea limba latin ca i limba matern. Pentru celelalte discipline i-a fost profesor Alcuin, zis i Albin, de asemenea diacon, de neam saxon i originar din Britania, (Marea Britanie) unul din cei mai erudii din lume. i-a dedicat mult timp i osteneal ca s nvee de la el retorica, dialectica i mai cu seam astronomia. Se ocupa i cu scrierea, avnd obiceiul s-i pun sub pern tblie i foi de pergament, pentru ca n timpul liber s-i obinuiasc mna cu trasarea literelor; dar acest lucru nceput trziu nu a avut un rezultat prea bun.

Carol cel Mare era preocupat cu participarea la slujbele de liturghie, la care i impunea s asiste cu o srguin aproape asemntoare cu a unui clugr. Era atent la tot ceea ce se petrecea n biseric, ndemnndu-i adesea pe sacristani s nu ngduie ca n loca s fie adus ori s rmn nimic indecent sau murdar.

Animat de o intens religiozitate,(dar de o religiozitate pimitiv, superstiioas, popular. Poseda o foarte bogat colecie de relicve, credea n astrologie creia i dedica mai mult timp dect altor discipline; trimitea bani papei ca s fac rugciuni pentru el, etc.) principala preocupare a marelui rege franc era s formeze un cler instruit pentru funciile sale ecleziastice, persoane care totodat puteau deveni funcionari bine pregtii ai cancelariei regale i ai administraiei statului. Prin capitulare i prin repetatele sale scrisori circulare, suveranul cerea mnstirilor i episcopilor s nfiineze coli, accesibile i celor care nu voiau s se consacre vieii monahale sau preoeti, i n care nvmntul s fie predat gratuit.

Era foarte rvnitor n ajutarea sracilor, svrind acel act de generozitate dezinteresat pe care grecii l numesc elemosyne, nct nu se ngrijea de aceasta doar n ara i n regatul su, ci i n inuturile de dincolo de mare, n Siria, n Egipt i n Africa, la Ierusalim, la Alexandria i la Cartagina; pretutindeni unde afla c triesc cretini n srcie obinuia s trimit bani, fiind impresionat de traiul lor, i mai cu seam din aceast pricin a cutat s se mprieteneasc cu regii de dincolo de mare.

n ce privete puterea sa de stpnire se spunea c: Carol cel Mare stpnea Roma nsi, loc unde, din timpuri strvechi, cezarii aveau obiceiul s-i aib reedina. Regele stpnea i alte reedine n Italia, n Galia i nu mai puin n Germania, cci Dumnezeu cel atotputernic consimise s pun sub puterea lui toate aceste localiti i prea drept, cu ajutorul lui Dumnezeu i la cererea ntregului popor cretin, s aib la rndul su i titlul de mprat.(Analele de la Lorsch, MGH, Scriptores, t. I, p.38.)

Dei Carol se arta de obicei amabil cu toat lumea, uneori se lsa cuprins de mnie i se dovedea, cnd era cazul, de o brutalitate nemiloas. Un alt aspect este grosolnia i chiar vulgaritatea care se observau adesea n comportamentul i limbajul lui Carol.

n ceea ce privete cstoria, Carol a fost nconjurat de-a lungul vieii de o sumedenie de soii i concubine, care se succedau una dup alta. Aceast via de familie tumultoas, i-a scandalizat pe istorici, pn ce le-a devenit clar c pentru generaia lui Carol cel Mare instituia matrimonial era ceva complet diferit de cstoria cretin, aa cum ncepea s se contureze chiar atunci n gndirea episcopilor mai naintai.

Un rege se cstorea pentru a avea fii care s-i asigure succesiunea, fiindc nu exista nefericire mai mare, pentru un popor, dect moartea regelui fr un urma gata s-i primeasc motenirea. Ultimii ani de via a-i mpratului au fost tulburai de o serie de mori premature. Din toi bieii i rmnea doar Ludovic, rege al Aquitaniei din 781, pe care tatl i l-a asociat la domnie cu un an nainte de moartea sa. Eginhard admite, aproape ncurcat c, nesuportnd moartea fiilor cu resemnare cretin, Carol i-a artat pe fa durerea i i-a plns.

n ultimii ani de via ai lui Carol cel Mare, fiicelor sale adulte li s-au adugat i cele cinci orfane ale lui Pepin, regele Italiei: aceast mulime de femei i fete au organizat nmormntarea btrnului mprat la 28 ianuarie 814.

Studiile regeluiUnul dintre motivele pentru care Carol cel Mare este privit cu uimire de ctre contemporanii si, este extraordinara sa curiozitate intelectual care l determina s se implice n toate domeniile cunoaterii. Eginhard scrie c vorbea limba latin la fel ca i limba matern. A ncercat s nvee puin greac, neaprat necesar n relaiile diplomatice cu Bizanul, dar fr rezultate satisfctoare, ntruct nu se ncumeta prea mult s-o vorbeasc.

Carol avea o curiozitate nemaipomenit i chiar la vrsta adult a cutat peste tot intelectuali capabili s-l instruiasc. Dup ce a cucerit regatul longobard, a dispus s vin la curte Petru din Pisa, ca s-l nvee gramatica latin, ceea ce avea legtur pe atunci cu nvmntul elementar; apoi s-a adresat unui crturar venit din Anglia, Alcuin, pentru a primi nvtura de nivel aproape liceal, concentrat asupra artelor liberale. Dintre artele umaniste ce alctuiau trivium, elevul s-a dedicat retoricii i dialecticii, cele mai apropiate de nclinaiile sale de orator volubil i cele mai indispensabile n politic; dintre cele tiinifice care formau cvadrivium, odat nvat aritmetica, s-a interesat mai cu seam de astronomie, studiind cu vie curiozitate micarea astrelor. Problemele lingvistice l pasionau n mod special i s-ar prea c aceast nclinaie personal s fi fost ncurajat de angajarea obositoare de a conduce un imperiu multietnic: dup ce i-a nsuit gramatica latin, Carol s-a apucat s alctuiasc o gramatic a limbii france, care nu exista la acea vreme. Avertiza clar, s-ar zice, c limba sa matern, dac nu ar fi atins statutul de limb scris, risca s dispar, lund cu sine n uitare vechile tradiii ale poporului su; i a cutat n toate felurile s mpiedice acest lucru.

Trebuie menionat faptul c regele nu tia s scrie, ns Eginhard ne asigur c a ncercat s nvee, dedicndu-se cu mult seriozitate acestui lucru, nct inea sub pern tblia de cear i foi de pergament, ca s fac exerciii de scriere n momente de insomnie; ns era un lucru prea complicat pentru un om deja naintat n vrst, nct rezultatele au fost slabe. Carol cel Mare tia s citeasc, i dei, cum se obinuia din Antichitate, dispunea de lectori care citeau cu voce tare pentru el, nu exista vreo ndoial c la nevoie putea s citeasc singur; dar a scrie era altceva.

Programul imperial : dup ncoronare, Carol cel Mare a pus n aplicare diverse capitularii. Activitatea legislativa a fost accelerat ca i cnd ar fi gsit n aceasta un atribut esenial al titlului imperial. Marea majoritate a acestor hotrri se adresau reprezentanilor regali din provincii; altele aveau drept scop reglementarea vieii ecleziastice. La nceputul secolului al IX-lea, dei era un amestec de popoare i de limbi, imperiul era privit ca un ntreg, iar programul imperial oferea pacea. ns pacea cerut de mprat era de fapt pacea ntre popoarele imperiului.

n edictele care se multiplicau n permanen apar numeroase meniuni despre rolul pacificator al mpratului. Pacea carolingiana a fost mai mult dect supunerea fa de o ordine acceptat, a fost concordie, uniune, dragoste ntre popoare, ntre oameni (pax, concordia, unanimitas, caritas); a fost o pace cretin. Pentru ca pacea i nelegerea s se menin era necesar contribuia tuturor i voina unanim deoarece mpratul nu putea fi pretutindeni n acelai timp.

Prin urmare, se fcea apel la efortul fiecruia i, pentru ca i cei mai umili supui din imperiu s cunoasc cuvntul monarhului, a fost creat un corp de trimii regali (missi dominici) nsrcinai s mearg n comitate, n special n inima regatului franc, spre a se asigura de bunvoina tuturor. Folosirea acestor trimii a fost stabilit la adunarea generala din 802. Controlau, denunau, ndreptau dar nu rmneau ntr-un loc. Nu aveau puterea de a constitui axa prin care s se formeze o unanimitate.

Dincolo de toi aceti intermediari pe care i-a pus la contribuie pentru salvarea pcii publice, Carol cel Mare a dorit asentimentul i aciunea tuturor. Spre deosebire de prevederile cuprinse in Admonitio generalis din 789, nu mai era suficient ascultarea i abinerea de la provocarea rului.

Jurmntul care trebuia depus prin atingerea unor relicve, era un angajament religios n faa ntregii societi cretine. Mrturia care l nsoea reprezenta o concesie fa de formula antic de prezentare a martorilor.

n ceea ce privea ancheta, dorit de mprat pentru a susine mrturiile i care constituia, de asemenea, un obicei roman, aceasta era condus de oameni integri (probi homines), n aceeai manier i n acelai spirit ca i jurmntul martorilor.

Carol i viaa culturalPe plan cultural, Carol cel Mare a avut parte de-a lungul vieii de o intens colaborare cu oameni erudii, cei mai buni de care putea s dispun vremea aceea. Cel mai reprezentativ dintre ei, Alcuin, a creat pentru acetia o instituie numit Academia Palatina, care a avut succes n istoriografie, chiar dac s-a crezut c era o instituie mai stabil dect fusese n realitate. Majoritatea acelor literai nu erau franci, ci strini, ca dovad a situaiei proaste n care se afla cultura franc; muli veneau din Italia, precum gramaticul Petru din Pisa, alii din Spania invadat de musulmani, ca Teodulf, teolog i poet, pe care Carol l-a numit episcop de Orlans, sau Agobard, i el teolog i literat, fcut arhiepiscop de Lyon.

Existau destui irlandezi dar cel mai important era Alcuin, care a condus n patria sa coala episcopiei din York. Domeniul n care lucra era invmntul, dupa cum precizeaza i titlurile operelor sale, consacrate de obicei gramaticii, dialecticii, retoricii i ortografiei.

El este acela care scrie ntr-o epistol, despre coala palatin referindu-se la nvmntul predat la curte, venind cu o expresie pe care istoricii au preluat-o cu entuziasm. Dar influena lui Alcuin mergea mult dincolo de sfera scolastic: n mai multe ocazii Carol i-a cerut sfatul n treburi de foarte mare nsemntate politic, precum linia de urmat pentru convertirea saxonilor i apoi a avarilor, sau legitimarea ncoronrii sale ca mprat.

Fig. 17 Carol cel Mare i colarii si.

Fig. 18 Crturarul Alcuin.

Pentru serviciile sale Alcuin a fost recompensat destul de bine. Cel puin cinci abaii i-au fost date n primire, far a se osteni s devin clugr; iar printre acestea, cea mai veche i cea mai bogat din regatul franc, Sf. Martin din Tours, unde a locuit de la inceputul anului 796.

Teodulf i Alcuin au depus mult srguin n revizuirea textului biblic, una din preocuprile principale ale reformei susinut de Carol cel Mare; dar i n acest caz versiunea prezentat de Alcuin a avut mai mare succes dect cea a lui Teodulf, care astzi ne apare fr ndoial mai creatoare.

Trebuie subliniat faptul c nu toat domnia lui Carol cel Mare a fost marcat de prezena la curte a acestei generaii de intelectuali. Petru din Pisa i Paulinus au ajuns acolo numai dup 776, pe cnd, Alcuin, Paulus Diaconus i Teodulf au intrat n serviciul regelui pe la 782.

Datorit unor motive necunoscute, crturarii generaiei lui Alcuin au fost repede nlocuii de btinaii pe care i crescuser i care arat ntreaga ndrzneal a tinerilor educai n centrul culturii i al puterii: precum poetul Angilbert, Modoin devenit episcop de Autun, i mai ales Eginhard, care va deveni biograful lui Carol cel Mare. La Curte, Eginhard era cunoscut mai nainte de orice ca unul dintre cei mai mari experi n literatura latin, dar la btrnee Carol avea atta ncredere n el nct s-l angajeze n misiuni diplomatice importante: ca n 806, cnd l-a trimis la Roma pentru a-i aduce papei la cunotin planul su de a mpri imperiul ntre cei trei fii ai si. Nu se cunoate cu exactitate timpul n care Eginhard a decurs la redactarea lucrrii Vita Karoli; e sigur c a scris-o dup moartea lui Carol cel Mare, iar dup unii la caiva ani dupa aceea.

Biserica in perioada carolingian

Gndirea religioas a fost prezent la Carol cel Mare indiferent de mprejurare. Puterea teocratic, administraia sprijinit att pe clerici, ct i pe laici, organizarea social i economic, toate poart marca unei concepii religioase a domniei carolingiene.

Biserica de la sfritul secolului al VIII-lea i nceputul secolului al IX-lea datoreaz totul suveranilor carolingieni. Ei au salvat cretintatea de Islam, papalitatea de lombarzi i au susinut evanghelizarea Germaniei. Programul reformei fcute de el i care se numete de obicei Renaterea carolingian are o natur n special religioas. ncercarea de mbuntire a educaiei clerului i de ndreptare a obiceiurilor era principalul scop al activitii; dei nu era nimic nou. mpraii cretini, ncepnd de la Constantin, iar dup ei regii regatelor romano-barbare inteau de mult spre realizarea acestui obiectiv. Fiind la conducerea cretintii prin desemnare divin, Carol a simit n viaa sa c tocmai aceasta era una din preocuprile sale cele mai importante, i poate cea mai grea cu adevrat.

Aadar, din motive mai nti de toate religioase, reformele promovate de mprat au avut nsemntate cultural. Cretinismul este o religie a Crii i Carol considera absolut necesar s fie ndreptate crile sau, cum se spunea atunci, mbuntite, nu numai n planul ortodoxiei, ci i n acela al limbii, deoarece o greeal de gramatic putea prea bine s conduc la greeli n rugciune, neplcute lui Dumnezeu. Cine se strduiete s-I fac pe plac lui Dumnezeu trind cum trebuie, s nu uite s-I fac pe plac i vorbind cum se cade a scris Carol ntr-o circular adresat tuturor episcopilor i abailor din regat. Preoii trebuiau s cunoasc bine limba n care erau scrise crile sfinte i n care i ei se rugau, pentru a nu face greeli grosolane cnd se adresau Domnului. Admonitio generalis, marele capitular de la 789, care cheam Biserica s respecte vechile canoane, de mult vreme uitate sau nclcate, subliniaz c pentru atingerea scopului este neaprat necesar cunoaterea corect a limbii liturgice, latina. Trebuia aadar ca preoii s provin din coli bune, iar episcopii s aib grij pn n cele mai extinse dioceze ale imensului imperiu de pregtirea lor intelectual.

La sfritul secolului al VIII-lea, clerul secular nu era alctuit dect din preoi care deserveau parohiile i din episcopi care rezidau n centrele episcopale (civitas). Latina elegant care se scria la curtea lui Carol cel Mare, era diferit fa de aceea barbarizat din veacurile precedente. Renaterea carolingian ar putea fi definit ca o epoc de rspndire a culturii i a educaiei, cu scopul precis de a reforma sau de a ndrepta funcionarea Bisericii i viaa poporului cretin. Nu era vorba, cel puin n intenii, de a crea ceva nou, ci de a recupera o puritate ideal, presupus corupt de aciunea dezintegratoare a timpului i de slbiciunea oamenilor. Originalitatea nu prezenta interes la intelectualii carolingieni sub nici o form, cum e normal n ambiana teologic i liturgic.

Surs a legii religioase, Carol cel Mare i-a prezentat deciziile sale n capitularii. Unele au fost adresate episcopilor i abailor i semnau, n toate aspectele, hotrrilor sinodale contemporane.

Sfritul regelui Carol mpratul hotrse s fac un testament n toat regula, dup normele dreptului roman, lsnd o motenire fiecreia dintre fiicele sale, precum i fiilor nscui n afara cstoriei oficiale, dar treaba era lung i complicat, iar Carol, care se hotrse prea trziu, n-a reuit s-i completeze testamentul.

Pe lng imperiu, Carol cel Mare lsa o avere impresionant, de care era liber s-o mpart cum vroia, nefiind obligat s-o transmit motenitorului su. Bineneles c nu era vorba de imensele posesiuni fiscale; dei s-a afirmat c oamenii de atunci nu cunoteau denumirea de patrimoniu public, distinct de patrimoniul personal al suveranului. n schimb, ceea ce i s-a prut c ar putea avea la dispoziie era tezaurul, enorma cantitate de bijuterii si bani, pstrat n palatul su de la Aachen, mbogit de darurile ambasadorilor strini, precum i ale conilor, episcopilor i abailor si, de przile din campaniile de rzboi, prima dintre toate fiind aurul avarilor. Carol cel Mare a murit la patru luni de la ncoronarea ca mprat a fiului su Ludovic. Carol l-a expediat numaidect pe Ludovic n Aquitania sa, pe care o guverna de peste treizeci de ani, iar apoi a plecat la vntoare n pdurile Ardeennilor, n apropiere de Aachen, cum fcea n fecare an.

Dar la vntoare a rcit i a fost nevoit s stea n pat n palatul su de la Aachen. A inut post, gndindu-se c i va trece febra, cum se ntmplase mereu pn atunci; ns l-a apucat o durere ntr-o parte, ceea ce era o pneumonie, iar trupul btrnului, slbit i de lipsa hranei, a cedat. A murit la 28 ianuarie 814, la nou dimineaa, dup ce a fost mprtit. Trupul, splat i pregtit dup obicei, a fost dus n Capela Palatin; mpratul nu lsase dispoziii pentru nmormntare, dar s-a convenit c nici un loc nu poate fi mai potrivit dect magnifica bazilic pe care el nsui o nlase pe cheltuiala sa. Carol cel Mare a lsat prin testament cea mai mare parte a averii sale personale arhiepiscopiilor restaurate de el. Acesta era un mod de a mulumi i un act de pietate, dar i un mod prin care regele nelegea s reaminteasc poziia ocupat de el n cadrul Bisericii. A fost ngropat chiar n ziua morii, ntr-un sarcofag de marmur antic, care dispusese s-i fie adus de la Roma, iar pe mormnt i-a fost pus o inscripie pe care scrie astfel: Sub aceast lespede odihnete trupul lui Carol marele i dreptcredinciosul mprat care a sporit n chip nobil regatul francilor i l-a crmuit n chip fericit vreme de patruzeci i apte de ani. A murit septuagenar, n anul DCCCXIV dup Christos, indictia a VII-a, cinci zile naintea calendelor lui februarie.

1.2.renaterea carolingian 1.2.1. Arta carolingian

Arta din timpul lui Carol cel Mare se caracterizeaz printr-o ntoarcere contient la formele antichitii timpurii. Ea ns nu ofer o copie servil a modelelor antice, ci propune mereu o adaptare original.

Rennoirea, care ia toat amploarea sub Carol cel Mare, ncepe cu reforma religioas realizat de Pepin al III-lea cel scurt , pregtind fundaia mnstirilor care au devenit importante centre culturale.http://fr.wikipedia.org/wiki/Art_carolingien

n timpul lui Carol cel Mare, n centrul acestei renateri se afla curtea i palatul de la Aix-la-Chapelle.

Fig.19 Palatul Aix-la-Chapelle.

Este vorba de mai mult dect o coal, de un focar de cultur de nivel nalt, n snul cruia se formeaz cele mai bune spirite i se organizeaz producia literar i artistic, mai nti foarte centralizat n jurul persoanei lui Carol cel Mare i a operei majore pe care o constituie capela palatin de la Aix.

Reorganizarea instituiilor angajate de Carol cel Mare d un loc esenial scrisului: mpratul guvernului transmite capitulariile, difuzate n toate rile de trimiii si care au supravegheat aplicaia; restructurarea nvmntului trecut prin revizia textelor sacre i redescoperirea textelor vechi. Crile se multiplic i particip la nflorirea creaiei artistice. Carol cel Mare i urmaii si depesc comanda de manuscrise de lux, care veneau s mbogeasc comorile lor i cele ale bisericilor.Condui de mari pesonaje erudite venite din toat Europa, aceste locuri de producere a manuscriselor mnstiri, catedrale sau palate vor constitui centre intelectuale i artistice, dezvoltnd propria lor estetic, totul influenndu-se unele cu altele.

Operele circul de la un centru la altul, mprtiind cultura carolingian, fondat de cultura Evului Mediu i a civilizaiei europene.

Renaterea carolingiana micare cultural nceput n jurul anului 780 adresndu-se cu preeminen oamenilor Bisericii i angajnd lumea clerical, era firesc ca n centrul ateniei ei s stea proiblemele ecleziastice: litughia, teologia i dreptul canonic.

Cum n exerciiul cultului se introduseser de-a lungul timpului diferite uzane locale (de rit roman, gallic, grec, celtic, .a.), iar crile fuseser copiate cu multe i grave greeli, Carol a dispus unificarea liturghiei potrivit ritului roman, introducerea i studiul obligator al cntului gregorian, precum i o revizuire att a textului latin al Bibliei, ct i a crilor liturgice (oper ntreprins n mare parte de Alcuin).

Una dintre minunile artei carolingiene este Torhalle din Lorsch, de la est de Worms. De la nceput, ea a fcut parte dintr-o mare abaie, comparabil cu Saint-Riquier, i a fost construit de clugri venii din Metz i protejai de Sfntul Chrodegang. Mai pot fi vzute i astzi criptele de la Saint-Mdard de la Soissons. Se cunosc mozaicurile de la Germigny, o capel construit de Teodulf, episcop de Orlans. Desenele de la Saint-Riquier, planul exemplar de la Saint-Gall i descrierea complexului de la Saint-Denis sunt unele dintre cele mai remarcabile realizri.

Rennoirea artistic se observ n toate domeniile: pictur mural, mozaic, sculptur, orfevrrie, arhitectur. Renaterea carolingian care se manifest prin intermediul unei arte puse exclusiv n serviciul suveranului, ia sfrit odat cu moartea lui Carol cel Pleuv, n 877. Din arhitectura carolingian s-au pstrat astzi numai cteva edificii religioase care reiau planul central i bazilical, din antichitatea timpurie.

ntre timp, pentru a rspunde noilor necesiti liturgice, planul bazilical cunoate o adaptare puternic. Astfel la corul edificiului religios plasat, dup liturghia roman la est, se adaug la vest un al doilea cor, identic cu primul. Bazilica carolingian prezint aadar dou abside simetrice. n interiorul fiecrui cor, altarul este nlat pe o construcie boltit numit cript. Aceasta adpostete moatele n jurul crora credincioii pot circula.

Pentru a mpodobi edificiile, sunt refolosite piesele provenite din construciile antice cel mai adesea capiteluri i coloane. Se pare c aceast practic a fost folosit pe larg i n domeniul sculpturii, n detrimentul dezvoltrii unei culturi specific carolingiene.

Miniatura pictura pe manuscrise i bijuteriile constituie astzi cea mai de pre parte a motenirii carolingiene, reevalund tehnicile antice de creare a iluziei realitii.

Din ceea ce se numete renatere, ea nu are nici una din trsturile cantitative pe care noiunea aceasta pare c le implic. Chiar dac mbuntete cultura fiilor de nobili crescui la coala Palatului i a viitorilor clerici educai n cteva mari centre mnstireti sau episcopale, ea pune aproape total capt nvmntului rudimentar pe care mnstirile din epoca merovingian l propagau printre copiii din zonele rurale nvecinate.

Magnificele manuscrise din acea epoc sunt lucrri de lux. Timpul petrecut a le scrie, ntr-o frumoas scriere caligrafia, mai mult nc dect ortografia greit, este semnul unei epoci inculte n care cererea de carte este foarte redus - , pentru a le mpodobi splendid n intenia Palatului sau a unor mari personaje laice sau ecleziastice, este dovada unei infime viteze de circulaie a crilor.

Mai mult chiar, ele nu sunt fcute pentru a fi citite. Ele nu fac dect s se adauge tezaurelor bisericilor i ale unor particulari bogai. Sunt un bun economic mai degrab dect spiritual.

Clugrii care ostenesc scriind manuscrisele n scriptoriile mnstirilor nu sunt interesai dect prea puin de coninutul lor - , eseniale pentru ei sunt hrnicia cu care le scriu, timpul pe care-l consum, oboseala resimit. Pentru ei, aceast sarcin reprezint un act de pocin prin care vor merita viaa venic n cer. La iniiativa eruditului Alcuin, care va juca rolul unui veritabil ministru al culturii, se ntemeiaz o serie de coli episcopale i se consolideaz altele, mai vechi. Cele mai cunoscute instituii de nvmnt carolingiene, n care se studiau cele apte arte liberale, adic trivium (gramatica, retorica, dialectica) i quadrivium (aritmetica, geometria, astronomia i muzica), funcionau la Tours, Fulda, Reichenau, St. Gallen, Utrecht, Orlans, Corbie i Luxeuil. n aceste coli sunt descifrate i multiplicate, prin copiere manual, operele unor autori clasici latini. Dintre poei se bucur de consideraie Ovidiu, Lucan, Horaiu, Staiu.

n jurul curii imperiale din Aachen s-a constituit, treptat, o aa-numit Academie Palatin, de fapt un cerc de crturari erudii, atrai de Carol cel Mare prin diverse promisiuni.

II.2. Extinderea nvmntului

La fel de importante ca Biblia i textele liturgice erau i crile pe care se studia latina, o condiie absolut esenial, deoarece pentru a sluji n biserici era nevoie de un cler pregtit i contient. n circulara adresat episcopilor i abailor din regat, cu titlul de Epistola litteris colendis, Carol cel Mare povestete c a primit deseori comunicri de la mnstiri, care l asigura de srguina cu care clugrii se rugau pentru el; intenia, spune el, era bun, dar limba era incorect, deoarece cunotinele celui care scrisese nu erau la nlimea cucerniciei.Pentru care am nceput s ne temem c aa cum nu erau prea capabili s scrie, tot aa ar fi fost mai puin capabili s neleag Sfnta Scriptur; i tia prea bine c dac greelile de cuvinte sunt primejdioase, acelea de nelegere sunt i mai rele. Biblia, spunea Carol, e scris ntr-o limb complicat i plin de figuri retorice, iar cine vrea s-i priceapa sensul spiritual trebuie s aib n primul rnd o pregtire literar. De aceea, regele a decis ca de acum nainte preoii i clugrii, pe lng ndatorirea religioas, s se dedice i studiului latinei.

n acest context, devine esenial ncercarea de a pune n funciune colile bisericeti. n 789, Admonitio generalis dispune ca preoii s ia pe lng ei biei pentru a- i educa, liber din natere ori nu, i s- i adune n coli pentru a-i nva Psalmii, notele, cntarea, socotitul, gramatica. Decretele diocezane publicate mai trziu de Teodulf din Orlans ne arat implicaia lor practic: toi preoii de ar au posibilitatea s predea nvmntul elementar, n esen citirea; baieii care vor vrea s continue studiile vor fi ndrumai spre coli bisericeti sau clugreti. Unii episcopi urmeaz exemplul lui Teodulf, adugnd ns c preoii trebuie s predea dac au posibiliti, cu alte cuvinte, dac sunt n stare; i, ca urmare, una dintre preocuprile majore ale episcopilor aflai n vizit pastoral n diocezele lor va fi aceea de a verifica dac colile rurale funcioneaz ntr-adevr, ceea ce reiese c adesea nu se ntmpla aa.

Singura coal care nu apariea de o instituie ecleziastic era aceea care funciona pe lng curtea imperial, pentru fiii funcionarilor i probabil ai personalului casnic.

II.2.2.Marile centre de producere a manuscriselor

Primele manuscrise miniate carolingiene din a doua jumtate a secolului al VIII-lea suport influenele contrare artei irlandeze i artei bizantine. Arta carolingian va nate ntlnirea culturilor cretine cu motenirea antic transmis prin Italia i Bizan.

colile de miniatura dezvolt propriul lor stil peste aceste influene diverse. Atelierele sunt instalate n palatele imperiale i n centre culturale care constituie marile instituii religioase, mnstiri sau catedrale.

a) coala din Corbie

Fondat ntre 657 i 661, mnstirea regal Corbie devine rapid cea mai important mnstire din nordul Gaule-ului. Abaii succesivi au avut relaii stricte cu suveranii carolingieni. Puini nvai, au ncurajat viaa intelectual a comunitii lor, fcnd din mnstire un centru de studiu remarcabil, cu o bibliotec constituit din cri fabricate pe loc.

Fig.20 Abaia Corbie. Scriptorium-ul su care lucreaz n mod egal pentru alte instituii, joac un rol important n natere i pune la punct carolinismul i dezvoltarea noilor practici de scriere sub prbuirea lui Maurdramne (772-781). Corbie deine un loc esenial n transmisia de texte clasice i patristice.

Fig. 21 Apologeticum n 2 coloane din 21 linii.Secolele VIII-IX. http://www.tertullian.org/manuscripts_apologeticum/st_petersburg.htm

Nu departe de Corbie, mnstirea Saint-Riquier a fost reconstruit i a devenit un centru cultural foarte viu, datorit unei importante biblioteci creat prin abatele su Angilbert.

b) coala de la Saint-Denis

Mnstirea Saint-Denis beneficiaz, de la jumtatea secolului al VII-lea, de un privilegiu care o plaseaz sub jurisdicia direct a papei i a regelui. Sacrul lui Pepin le Bref n aceast mnstire n 754 confirm aliana ntre Saint-Denis i puterea carolingian. coala sa, biblioteca sa bogat, scriptorium-ul su particip la protejarea i transmiterea de texte vechi religioase i profane, n relaie constant cu alte mnstiri. Abaii Saint-Denis (Fulrad, Fardulfe, Hilduin) sunt personaje puternice. Datorit lor i donaiilor regale de obiecte i manuscrise preioase, n particular cele ale lui Carol cel Pleuv, tezaurul mnstirii devine unul din cele mai bogate din Occident.

Fig.22 Sacramentariul de la Saint-DenisIniiala V de la Vere dignum et justum.c) coala Saint-Martin din Tours

Mnstirea s-a dezvoltat datorit cultului de relicve a lui Saint Martin. Ea devine benedictin n secolul al VII-lea. Scriptorium-ul su s-a mbogit n secolul al VIII-lea cu sosirea scribilor irlandezi, dar s-a dezvoltat mai ales cu sosirea lui Alcuin, un anglo-saxon apropiat sftuitor a lui Carol cel Mare, care a dirijat coala palatin: el ntreprinde reforma scrierii i verificarea textelor sacre. Abaii care i-au urmat lui au continuat aciunea sa.

Fig.23 Lucrul in scriptorium.

n acest scriptorium lucrau peste 200 de copiti erau adevrate edituri, care executau, n serie, copii de Biblii, Evangheliare, cri liturgice sau de dogm, i chiar texte laice, comandate de suverani, de nva, Evangheliare, cri liturgice sau de dogm, i chiar texte laice, comandate de suverani, de nvai laici sau ecleziastici, de colile episcopale sau mnstireti. Unele manuscrise sunt, nc din aceast perioad, adevrate opere de art: executate pe foi de pergament vopsit cu purpur pe care textul era scris cu cerneluri aurii sau argintii, manuscrise mpodobite cu miniaturi, volume legate uneori de-a dreptul somptuos.

Fig.24 Evangheliile lui Saint-Martin din Tours.

Tabele de canoane.

Nu poate fi ndeajuns apreciat nici calitatea execuiei acestor manuscrise, nici cantitatea lor uria, uimitoare pentru acele timpuri.

n regiunea Loire, scriptoria catedralei de Orlans i mnstirea Fleury sunt aproape cele mai faimoase, n parte, datorit unei mari figuri: Thodulfe, care a contribuit la dezvoltarea produciei de cri biblice i liturgice revizuite.

Decorul manuscriselor executate n aceste dou scriptorii reflect influenele antice i insulare.

d) coala de la Reims

Atelierele colii din Reims, motenire a colii palatine Aix-la Chapelle, sunt mprite n multe instituii religioase (catedrala i mnstirea Saint-Remi din Reims, mnstirile Saint-Thierry i Hautvillers). Miniaturitii au inventat un stil original, ieit din dubla motenire pictural antic i expresionist. Operele lor aparin orelor de glorie ale anluminurii carolingiene.

Apogeul creaiei artistice este legat de dou arhive care se succed la Reims ntre 816 i 882: Ebbon i Hincmar. Ebbon, bibliotecarul lui Louis Cucernicul vroia s fac din Reims centrul Renaterii carolingiene. El face construcia catedralei, ntreprinde reforme, ncurajeaz producia de manuscrise, adunnd artiti la Sain-Pierre din Hautvillers. El este exilat la Fulda pentru c a intervenit n disputa ntre Louis Cucernicul i fratele su Lothaire. Revine la Reims dup moartea lui Louis, dar este destituit un an mai trziu (841) de ctre Charles le Chauve.

e) coala de la Saint-Amand

Mnstirea regal Saint-Amand-en-Pvle este considerat ca un centru de coal franco-saxon. Scriptorium-ul su, foarte activ nc de la sfritul secolului al VIII-lea, este specializat n producia de cri liturgice de mare lux destinate nalilor demnitari, sau regelui, i altor instituii religioase. Miniaturile dezvolt un stil decorativ propriu, combinnd motivele anglo-irlandeze din secolele VII i VIII i aporturile carolingiene. Reprezentrile de figur uman sau scenele narative sunt prsite n folosul ancadramentelor i iniialelor ornate. Acesta este triumful ornamentaiei pure: forme geometrice, mpletituri, galoane, animale fantastice, capuri de psri sau cini, caracteristice artei anglo-irlandeze, dar care sunt organizate ntr-o pagin clasic, n mod riguros structurat.

Influena stilului franco-saxon este extins dincolo de perioada carolingian, deschiznd calea artei romane.

Fig.25 Evangheliile denumite de Franois II, secolul al IX-lea

Manuscrits, Latin 257 fol. 11v.

Realizat n scriptorium-ul abaiei Saint-Amand.coala palatin din vremea lui Carol cel Mare

ntemeiat n primul rnd pe cercetrile personale fcute asupra manuscrisului la Alba-Iulia, dar coroborndu-le i cu investigaiile anterioare, Codex-ul aureus a fost situat ca o capodoper caligrafic i miniaturistic aparinnd epocii mpratului franc Carol ce Mare, care a murit n anul 814, la vrsta de 72 de ani, ntr-al 47-lea an al domniei. Cum ns Codex-ul aureus nu este o afirmare singular a scrierii pictate carolingiene, ci, alturi de alte manuscrise, manifest suirile eseniale ale epocii, se cuvine, ca n final, s spunem cteva cuvinte i despre copist, despre locul i ambiana de cultur i art n care s-a scris manuscrisul.

n anul 806, Carol cel Mare terminase expediiile lui militare de cuceritor, iar Veneia i Dalmaia treceau i ele sub protecia carolingian. Titlul pe care i-l da de Magnus Pacificus Imperator s-a fcut tot mai apreciat i mai adecvat prin preocuprile lui de a ridica nivelul artei i al culturii n sensul cel mai larg al cuvntului. n realizarea planurilor sale culturale Carol cel Mare s-a folosit de trei oameni luminai: Alcuin, Paulus (sau Petrus) Diaconus i Eginhard. Acesta din urm a ndeplinit i sarcina de cronicar al curii (cronicar aulic) scriind o scurt dar substanial biografie a mpratului: Vita Caroli Magni, deosebit de important tocmai pentru c este conceput de un contemporan att de apropiat al mpratului.

Carol, acest viteaz conductor de oti, era n fond un sensibil, un iubitor al al artelor liberale concepute de nsui Alcuin nti ca un sistem pedagogic n cicluri de trei i mai trziu de patru discipline (trivium, quadrivium). Venit n Francia n 781 n urma invitaiei fcute la Parma de Carol cel Mare, Alcuin (nscut la York, n 735) mpreun cu colaboratori irlandezi aduce n imperiu influena artei arhitectonice (n construirea mnstirilor) i miniaturistice (scrierea pictat) irlandeze. La curtea mpratului din Aachen ntemeiaz Schola Palatina, unde se va nva gramatica, retorica, dialectica, astronomia, latina, greaca, muzica, scrierea i pictura ei artistic. Sub ndemnul naltei culturi a lui Alcuin, Carol cel Mare a ntreprins n domeniul cultului religios o reform a lecturii i cntrii bisericeti, ordonnd, n acelai timp, transcrierea n forma artistic superioar a crilor religioase i juridice.

n direcia culturii teologice i istorice i-a fost sfetnic Paulus Diaconus, scriitor de legende hagiografice, istorice i predicator. Venit la curte n anul 782, acesta aduce elemente ale artei i culturii italiene, mult impregnate atunci (sec. VII-VIII) de influena civilizaiei bizantine. Clugrii din Imperiul de Rsrit cltoreau frecvent n Italia i de aici continuau cltoria mai departe, spre nord-vest, n mnstirile Imperiului franc. Astfel, Orientul cretin de coloratur bizantin se mbin cu Occidentul cretin din jurul cultului Sf. Petru pentru a da natere, n imperiul lui Carol cel Mare, unei coli de cultur i art orientat tehnic de Orientul bizantin i purificat de inspiraia mai rece i abstract anglo-saxon.

La aceast ncruciare de influene orientale italice i anglo-saxone se adaug specificul naional franc dirijat la curtea lui Carol cel Mare de Eginhard (775-840). Acesta i-a petrecut copilria i o parte din tineree la mnstirea Fulda, unde se lucra activ. Egumenul mnstirii l trimite la curtea lui Carol cel Mare, motivndu-se: pentru c dintre toi regii, acesta era grbit n modul cel mai nflcrat s descopere savanii i s le dea posibilitatea de a gndi, pui la adpost de grijile vieii, fapt care a permis s se asigure o nou rspndire a tiinei, n parte necunoscut.

n aceast efervescen de lumin, frumos i entuziasm, vechile mnstiri presrate n jurul Rinului dirijeaz activitatea n noul stil de munc i art pretins de mprat. Fundaii (abbayes) mari ca Luxeuil, Corbie, St. Martin din Tours, Reichenau, Fulda, St. Gall, Lorsch, Trier, Treves, Reims, Aix-La-Chapelle i altele mai mici i organizeaz scriptoria i armaria (Armarium, 2-3 ncperi unde se aranjau crile n rafturi i se citeau la mese (sala de lectur); scriptorium, 1-2 camere unde erau copiate manuscrisele; erau mobilate cu tot ce era necesar scrierii: mese oblice, condeie, cerneluri, vopsele, suluri de hrtie, pergamente etc.), ca s corespund noilor exigene culturale i artistice cerute de Carol cel Mare. Acesta avea obiceiul s adune n biblioteca personal cele mai frumoase manuscrise i s druiasc altele. Contient de marea valoare material a manuscriselor sale, multe oferite lui ca omagiu, Carol cel Mare prevede n testamentul din 811 s fie vndute crile bibliotecii personale la preul lor just, iar sumele astfel strnse, s fie mprite sracilor. Astfel, exist pn n zilele noastre prin muzee i biblioteci numeroase manuscrise carolingiene, prezentnd, n mod firesc, particularitile scrierii pictate din acea vreme, aa cum le vedem i n Codex aureus.

CAPITOLUL IIICultura scris n perioada lui Carol cel MareIII.1.1.Reforma scrierii

n epoca merovingian, se utilizau pentru crile unciale, scrierea majuscul cu mprumuturi la cursivele comune romane, i semi-unciale, transformate de unciale n minuscule cu legturi aprute ntre litere. Scrierea numit merovingian este o cursiv adaptat la semi-uncial. Unciala este greu de copiat i ocup loc, alte grafii sunt dificile de descifrat, fr spaiu ntre cuvinte, utiliznd majuscule la modul arbitrar, i mai ales foarte diverse. Deja sub Pepin cel Scurt se observ un nceput al regularitii grafiei. Dar aceasta prin scribii cancelariei ncrcai de redactatrea actelor regale care vin, la cererea lui Carol cel Mare, creeaz o scriere rapid, regulat i comun tuturor: carolinismul, conceput la nceputul anului 770.

Aceast grafie se impune rapid n scriptoria, ncepnd cu cea a lui Corbie, aducnd noi practici de scriere, ca utilizarea punctului de interogaie i prescurtri.

Studiul numrului mare de manuscrise copiate n scriptorium-ul lui Corbie a pus n eviden scrierile utilizate la sfritul secolului al VIII-lea i nceputul secolului al IX-lea, i evoluia lor pn la apariia carolinismului sub nfrngerea lui Maurdramne (772-781), autorul primei revizii a Bibliei.

nc de la sosirea sa la mnstirea Saint Martin de Tours (796), Alcuin condamn rusticitatea scribilor scriptorium-ului i pornete o reform. El impune o ierarhie n folosirea diferitelor stiluri i folosina sistematic a punctuaiei. Regulile de punere n pagin sunt publicate i grafia este fixat.

Fig.26 Biblia lui Vivien, denumit Prima Biblie a lui Carol cel Pleuv, 845.

III.1.2. Codex-ul

Este foarte uimitor de constatat c anii ntunecai ai Antichitii sunt exact cei n care a aprut, alturi de minuscul, o form material nou, fgduit marilor dezvoltri: codex-ul, sau cartea pliat i legat, din care suportul de scris era pergamentul (este foarte greu de fcut codici din papyrus). Termenul latin de codex ne repune multe secole n urm, fiindc prima sa apariie cunoscut la Martial, dateaz din 85. Era vorba n original de o planet de lemn apoi, prin extensie, de un ansamblu de planete meninute mpreun printr-o legtur i pe care erau notate socoteli sau alte documente fr valoare durabil. Descoperit n Fayoum, Caietul lui Theodoros d un exemplu excepional, chiar dac este relativ trziu: este vorba de un ansamblu de zece tablete acoperite cu cear, reunite prin legturi de piele (disprute astzi) i protejate prin dou talere de legtur. Textul corespunde n aparen unei coli din secolul VI.

Codexul este rezervat sec. IV copiei operelor literare, dar ncepand cu secolul V el se gasete n situaia de monopol pentru toate tipurile de scris, impunind un text 47hiard sau doua coloane, copiat fr ruptura (fara capitole, alineate, ori paragrafe): doar culorile si fantezia miniaturistilor vor strica monotonia acestei geometrii fixe, manuscrisele zise merovingiene ornate cu letrine cu motive stilizate (plante, animale, personaje). Raportul dintre nlimea i limea codexului a variat n timp, n funcie de tradiie, de epoc i de destinaia crii, de la forma ptrat sau dreptunghiular la format mai ngust, care respecta proporia de 3/2 a nlimii i limii, folosit i n zilele noastre. III.1.3. Minuscula carolingian

Printre lucrrile cele mai durabile lsate de Renaterea carolingian sunt i caracterele care se folosesc i azi pentru tipar. Cnd Carol cel Mare a urcat pe tron, scrierea cea mai obinuit folosit de copiti era n mod voit complicat, bogat n ntortochieri i arabescuri i cu linii verticale nemsurate; dar n unele scriptoria monahale din Galia se experimenta o scriere mai practic cu caractere uniforme i aliniate, cu un efect global de lizibilitate mai mare. Aceast scriere, numit de specialiti minuscula carolingian, ce s-a dezvltat n timpul lui Carol cel Mare nu mai folosea aproape deloc ligaturile dintre litere; o scriere mai regulat, mai clar, mai uor lizibil dect scrierile anterioare. Se ntea astfel, ca s-o spunem mpreun cu Bartoli Langeli, singura scriere european care i-a pus pecetea pe toate felurile de scriere pentru multe secole n viitor, pn astzi i cine tie pentru ct vreme nc; deoarece tocmai din carolingiana, ivit prin imitarea intenionat a modelelor antice, se vor inspira n Renatere primii tipografi, din caracterele crora au derivat apoi cele de azi.

Fig.27 Minuscula carolin.

Atestat nc din anii 770 prin scribii cancelariei ncrcai de redacia de acte regale, aceast scriere reprezint reuita diferenelor de tipuri de scriere elaborate la Corbie. Ea gsete foarte rapid un ecou n marile scriptoria, cel de la Corbie mai nti, dup aceea cel de la Palat, nc din 781-783, poemul pe care Godescalc l dedic lui Carol cel Mare este copiat n carolin.

Fig.28 Evangheliarul lui Carol. coala Palatului lui Carol cel Mare, 781-783, manuscris realizat de GodescalcScrierea rotund i regulat

Carolina este o scriere rotund i regulat, de o mare lizibilitate. ntre cuvinte se pstreaz un spaiu ceea ce i confer o frumoas regularitate. Fiecare cuvnt este schiat dup un ductus bine definit. Ea este caracterizat printr-o absen aproape total de ligaturi i de abreviaiuni. Acest alfabet minuscul este de o asemenea perfeciune cci rmne aproape neschimbat timp de patru secole.

Fig.29 Scriere rotund, lizibil i fr ligaturi.

O scriere foarte funcional

Scrierea caolingian este incomparabil mai funcional dect cele dou scrieri prcticate n epoca merovingian: prima n litere majuscule, era prea lung la copiat i a doua dificil de descifrat din cauza ligaturilor complicate i a specificitii sale regionale, care a predat-o inexplicabil strinilor.

Fig.30 Scrierea carolina.Carolina de Tours

Minuscula carolingian a atins o perfeciune inegalat spre mijlocul secolului al IX-lea, n magnificele biblii produse n scriptorium-ul abaiei Saint-Martin de Tours.

Fig.31 Carolina de Tours.Carolina de Reims

n scriptorium-ul Reims fondat de arhiepiscopul Hincmar, se practica o scriere mic, regulat i ferm: scrierea permitea reducerea unei pagini n uncial a unei singure coloane n carolin. n ciuda absenei totale a punctuaiei, frecvent n secolele V-VI, copitii carolingieni au neles semnificaia spaiilor albe ale modelului lor. Ei adugau la sistemul de punctuaie, punct i virgul, dar fceau cteva greeli, datorate absenei intervalului ntre cuvinte i fr ndoial a unei cunoateri imperfecte a latinei.

Fig. 32 Carolina de Reims

Capitala, unciala i minuscula carolin

Manuscrisele carolingiene folosesc frecvent multe tipuri de scriere. Cum este n cartea tiprit, stilurile de scriere manuscris permiteau ierarhizarea informaiilor n pagin. Astfel capitala, unciala i minuscula carolin sunt folosite n ansamblu pentru titluri, proloage i coninutul textului n aceast biblie magnific a secolului al IX-lea.

Fig.33 Capitala, unciala i minuscula carolin.Specialitii ncearc s elimine ideea c afirmarea minusculei carolingiene s-ar fi datorat voinei lui Carol cel Mare, deoarece nu exist mrturii directe n aceast privin. Desigur, mpratul nu era deloc ncntat de erorile introduse n crile sacre din cauza copitilor proti; obiectivul su principal era ca scrierea s fie ct mai clar i mai lizibil. Dar chiar i n absena unei promovri contiente, faptul c intelectualii carolingieni s-au mutat adesea, dup ce au slujit la curte, n reedine episcopale sau abaiale, ducndu-i crile cu ei, i c epoca a cunoscut un efort att de notabil de sporire a produciei de carte, ajungnd, pentru a le copia, pn la manuscrisele bibliotecii palatine, par suficiente argumente pentru a explica afirmarea treptat a unui stil de scriere unitar, n ciuda supravieuirii, nc din timpul lui Carol cel Mare, a unor variante locale semnificative. Rspndirea noii scrieri avea o legtur strns cu unificarea vieii religioase i intelectuale n intreg imperiul la un standard uniformizat, care marcheaz activitatea mprailor carolingieni.

i punctuaia folosit astzi este n principiu o motenire lsat de intelectualii ce se aflau la curtea lui Carol cel Mare. Alcuin, dar i alii, precum abatele Mordramn de la Corbie, au hotrt s-i oblige pe scribii din atelierele lor s foloseasc un sistem uniform n locul caracterelor arbitrare, i mai ales diferite. n manuscrisul din aceast epoc apare pentru prima oar un semn de punctuaie necunoscut pn atunci, semnul de interogaie, executat cu o trstur ondulat, care anuna indiscutabil forma sa actual.

III.1.4. Folosirea scrisului

n administraia imperiului, folosirea scrisului avea un rol important. Chiar dac majoritatea populaiei era analfabet, societatea franc era destul de departe de a semna cu societile primitive bazate pe oralitate: religia sa era o religie a Crii, care cerea obligatoriu tuturor susintorilor cultului competena n folosirea limbii scrise; sistemul su judiciar, dei o mare parte a procedurii era condus oral, se baza pe tradiii juridice pstrate n scris i recunotea un amplu spaiu probator documentului scris. Folosirea scrisului este atestat la toate nivelurile. n faa adunrii anuale era un program al subiectelor de discutat, i este posibil ca aceast ordine de zi s fi fost trimis n prealabil participanilor. Hotrrile luate erau transmise sub forma unor circulare autoritilor locale nsrcinate s le aplice. Legaii teritoriali primeau, pe lng instruciunile orale date de rege, ample instruciuni scrise. Ordinele de mobilizare scrise erau trimise episcopilor, abailor si conilor, cu indicaii asupra locului i a datei n care urmau s fie pregtii cu oamenii lor, precum i asupra echipamentului pe care trebuiau s-l aib.

Aceeai importan o prezentau i rapoartele scrise pe care Carol cel Mare trebuia s le primeasc de la funcionarii si. Fiecare episcop, abate sau conte trebuia s aib la dispoziie cel puin un notar, iar prilejurile de a se folosi de acesta nu lipsesc, chiar n afara practicii judiciare, care obliga, evident, la redactarea n scris a sentinelor. Legaii trebuiau s prezinte lista magistrailor, avocailor i notarilor pe care i numiser n cursul misiunii lor, numele tuturor acelora care nu rspunseser la convocarea oastei i nu aveau mijloace s plteasc amenda, a celor care se mutaser in alt regiune, i lista tuturor beneficiilor n fiecare comitat care erau separate de fisc, cu o expunere critic a situaiei lor. Chiar i preoii trebuiau s aib scris o eviden a dijmelor pe care le ncasau i a folosirii lor.

i intendenii care administrau proprietile regale erau obligai s in o contabilitate: Capitulare de villis stabilete c ei trebuie s nregistreze n scris tot ce consum ori cheltuiesc, i s comunice, tot n scris, Curii, valoarea rezervelor. n fiecare an, trebuiau s trimit un raport complet asupra tuturor recoltelor i veniturilor, mprit pe rubrici individuale. Este posibil ca nu toi administratorii locali s fi reuit ceea ce li se ceruse; i totui, ncrederea administraiei lui Carol cel Mare n documentaia scris apare destul de mare fa de ceea ce am fi putut s ne atepm n condiiile epocii.

III.2. Bibliotecile i scriptoriumIII.2.1. Artitii i lucrrile lor

La nceputul Evului Mediu, muli miniaturisti erau clugri ocazional maici, membri ai clerului secular, sau chiar mireni care au lucrat n scriptoria mnstirilor lng copiti sau scriitori, care erau de obicei clugrii nii. (Ei au executat numeroase manuscrise iluminate necesare serviciilor liturgice, studiilor teologice sau devotamentului privat, la fel i alte lucrri numeroase care fceau parte din procesul de nvare a perioadei, incluznd cri seculare date de antichitate.

Dei manuscrisele au continuat s fie scrise i decorate n mnstiri i de catre clugri de la sfritul Evului Mediu i n Renatere deasemeni, n aceast perioad muli miniaturiti erau deja meseriai laici care lucrau n ateliere cu ajutorul asistenilor i ucenicilor. Artitii profesioniti ai Evului Mediu au lucrat doar la cartea miniat, ns alii erau implicai att n miniatur ct i n pictura la scar mare precum fresce i piese de altar. Miniaturitii de obicei aparineau fie branei pictorilor fie branelor implicate n piaa de carte (scriitori, legtori, vnztori de cri etc.); acest aranjament varia de la un ora la altul. Pn la sfritul Evului Mediu, majoritatea miniaturitilor au rmas anonimi. Dei copitii au nceput s-i semneze numele la nceputul lui 586, cnd faimoasa Evanghelia Rabula a fost semnat de ctre scriitorul ei, nici o semntur a miniaturitilor nainte de secolul XVIII sau XIX n-a supravieuit. i totui lipsa semnturilor artitilor poate fi parial explicat de faptul c n unele cazuri copistul i miniaturistul s fie unul i aceeai persoan (ca n cazul Evangheliei Lindisfarne scris de Episcopul Eadfrith n 716). Semnturile miniaturitilor rmn rare pn la sfritul perioadei medievale.

Fig. 34 Sfantul Grigorie, inspirat de Duhul Sfant, dicteaza sacramentariul sau unor scribi.

Sacramentariul lui Carol cel Plesuv, latin 1141, f.6.

Odat cu creterea gradual a statutului artistului de la simplu artizan la artist recunoscut, miniaturitii au artat deasemeni o mai mare contiin de sine. Ei au fost bine documentai n oraele unde producia de carte era ocupaia major. Orae universitare ca Bologna, Paris, Oxford, Cambridge au jucat un rol foarte important n aceast privin, fiind centrele principale pentru producia i piaa de cri. n faza de nceput a pictrii cri medievale, instrucia lor s-a fcut n mnstiri de ctre personal instruit. Ulterior numrul artitilor laici fiind n cretere, instrucia era de obicei fcut de echipe de ucenici n ateliere. Miniaturitii mprteau adesea execuia lucrrilor. Stadiile variate ale unei singure miniaturi erau executate de diferii membri ai aceluiai atelier: maestrul era responsabil de prile cele mai dificile i determinante ale lucrului ca aezarea compoziiei, n timp ce ucenicilor le erau ncredinate lucrrile mai mecanice, mai ndelungi care deasemeni necesita mai puin experien, ca pregtirea fundalului sau ntrirea desenului preliminar n cerneal. Cteodat foile separate ale codexului nelegat erau date la diferii pictori pentru decorare. n aceste cazuri o atenie special era dat armonizrii totale a lucrrii. Decoraia codicelor a variat foarte mult n valoare i complexitate. Cel mai simplu dintre modele era decoraia marginii sau marginalia, dei acestea erau cteodat complicate i includeau figuri de animale lucrate cu grij, montri i personaje omeneti.

Literele iniiale ale textelor erau frecvent decorate, adesea cu o scen, numite iniiale istoriate. Cele mai ambiioase dcoraiuni umpleau fie un sfert, o jumtate sau o pagin ntreag. Din cauza formatului lor n ptrat, aceste miniaturi adesea imitau picturi la scar mare. n multe cazuri directa influen a picturilor monumentale sau chiar a gravurilor n lemn a fost demonstrat n miniaturi. Iluminatorii copiau alte miniaturi sau mprumutau modele din cri cu modele.

Crile cu modele de obicei includeau studii variate din via i copii fcute din tot felul de lucrri. Ele erau adesea date de la un artist sau atelier la altul. Manuscrisele iluminate erau ntotdeauna larg circulate i copiate. n special codicii somptuos decorai erau pentru cadouri de nunt.

III.2.2. Scriptorium-ul

Scriptorium-ul era atelierul n care crile erau scrise, decorate i legate; el aparinea unei mnstiri sau biserici. Civa scribi au lucrat, n secolele al VIII-lea i al IX-lea, i n palatele regale dar cu intermiten. Scriptoria erau numeroase, dar de importan i dimensiuni variabile. Cum manuscrisele medievale nu aveau adres, atribuirea lor unui anumit scriptorium se bazeaz pe datele unei aprecieri delicate i care adesea nu furnizeaz dect probabiliti.

Fig. 35 A doua Biblie a lui Carol cel Plesuv, 871- 877.

Realizarea crilor se fcea sub conducerea unui clugr experimentat, armarius; acesta se ngrijea de aprovizionarea atelierului cu material, repartiza i conducea lucrul, verificnd execuia. Adesea ndeplinea i funcia de bibliotecar, asigurnd pzirea crilor i controlnd mprumutarea lor.

Nu se scria pe volume legate, ci pe caiete separate care erau adunate la sfritul lucrului. nainte de a copia, scribul delimita pe pagin cadrul unde se scria textul, pstrnd marginile i spaiile rezervate titlurilor i decorrii; uneori trasa chiar linii pentru a scrie drept. Fig. 36 Copist http://fr.wikipedia.org/wiki/Renaissance_carolingienne

Scriptorium-ul trebuia aprovizionat n mod constant cu pergament. Cum acesta era scump i rar, pieile erau un cadou apreciat la mnstiri. Pregtirea pieilor se fcea n general n atelierele din exteriorul mnstirii, dar care depindeau de acestea. Uneori, clugrii rzuiau pergamentele deja scrise pentru a copia pe ele altceva, acesta din cauza lipsurilor i din economie, i nu pentru a face s dispar texte ale Antichitii pgne; de altfel, versiunile vechi ale Sfintei Scripturi i crile liturgice care nu mai erau folosite au disprut astfel.

Copitii aparineau comunitii monastice. Uneori clugri n trecere veneau s li se alture, chemai datorit competemei lor sau, dimpotriv, venii s se perfecioneze ntr-un atelier renumit sau pur i simplu pentru a recopia un text care lipsea din mnstirea lor. Scriptorium-ul nu folosea neaprat aceiai clugri n permanen; n anumite cazuri, cea mai mare parte a membrilor comunitii fceau cu schimbul. Munca copistului avea un caracter religios: execuia unei cri era un lucru bun deoarece permitea celor care erau n serviciul Domnului s se edifice citind-o; aspectul aspru i anevoios al muncii aducea merite.

Munca presupunea transcrierea i copierea textului. Totui, operele originale erau mai nti dictate unui notar care le scria pe tblie de cear; apoi, copitii scriptorium-ului le treceau fr greeli pe pergament. Acest intermediar servea drept ciorn i permitea eventualele corecturi; el explic i raritatea manuscriselor autografe ale acestei epoci. Execuia unui manuscris putea fi opera unui singur copist sau rezultatul unei munci colective; n acest ultim caz, caietele erau distribuite la trei sau patru copiti, uneori mai muli, atunci cnd se dorea ca o carte s fie repede terminat. Legarea, care consta n adunarea i copertarea caietelor, se fcea n general n scriptorium. Durata execuiei varia n funcie de rapiditatea i numrul scribilor i n funcie de calitatea cerut de manuscris. Au fost manuscrise scrise n cteva zile, altele n mai muli ani, dar se estimeaz c execuia unui manuscris de dimensiune medie de ctre un singur copist cerea trei sau patru luni. eful de atelier sau un alt clugr experimentat revedea manuscrisul; aceasta consta fie n simpla recitire a textului pentru a elimina greelile evidente, fie n compararea copiei cu exemplarul reprodus pentru a se asigura de fidelitatea transcrierii, fie n confruntarea cu un alt exemplar dect cel folosit i considerat mai bun. Scriptorium-ul inea loc i de secretariat; aici se redactau acte, arhiv, coresponden etc.

Fiecare atelier lucra pentru biblioteca propriei mnstiri, dar putea primi i comenzi din exterior, fie de la prini sau personaliti, fie de la alte mnstiri.

III.2.3. Cri i biblioteci

Pe lng reforma sistemului colar, Carol cel Mare s-a preocupat i de situaia bibliotecilor. O carte, pe vremea aceea era o investiie avnd n vedere preul pergamentului i al minii de lucru specializate; orientarea suveranului a fost tocmai aceea de a ncuraja astfel de investiii, favorizndu-i pe abaii care intenionau s-i mreasc bibliotecile. Dar pentru aceasta era mai nti de toate nevoie s se formeze o bibliotec la curte, unde, la urcarea pe tron Carol cel Mare nu gsise nici o carte. i numai la nceputul anilor optzeci, chiar atunci cnd curtea devenea un centru de discuii intelectuale i de creaie poetic, regele a trimis o circular, cerndu-le celor care erau n stare, s copieze pentru el operele autorilor clasici i ai Prinilor Bisericii.

Odat constituit biblioteca palatului, a fost posibil s se organizeze copierea acelor texte pe care regele dorea s le foloseasca, n copie exact, in tot regatul, de la culegerea omiliilor, facut de Paulus Diaconus, la Regula Sf. Benedict, pe care Carol dispusese personal s fie copiat, la Montecassino, dup un exemplar considerat autograf.

Compoziia bibliotecilor nu era uniform; n ansamblu, ns, bibliotecile rspundeau peste tot acelorai cerine i cuprindeau aceleai categorii de lucrri (variind doar n proporie, de la o categorie la alta) teologice, isorice, juridice, tratate de gramatic i de prozodie, manuale de retoric i de dialectic, opere ale clasicilor latini i, foarte rar ns, lucrri de aritmetic, geografie sau medicin. Multe biblioteci din regat i aduceau mprumut opere de baz din Irlanda, Anglia, Italia pentru a le copia apoi n scriptoriile lor.

Producia de cri a cunoscut o accelerare sigur n perioada carolingian: primii opt sute de ani ai erei cretine ne-au transmis n total 1800 de codice manuscrise latine, pe cnd, din secolul al noulea, au supravieuit peste 7000. Au avut un rol important n aceast activitate mai cu seam instrumentele de lucru nelipsite clerului, Biblia i codicele liturgice. Pentru a nu da dect un exemplu, scriptorium- ul de la Sf. Martin din Tours producea anual cel puin dou Biblii complete, care, prin intermediul curii regale, ajungeau n cele mai ndeprtate reedine episcopale i monahale; importana efortului se poate mai bine aprecia dac ne gndim c pentru a obine pergamentul necesar unei singure Biblii trebuiau tiate cteva sute de oi. La fel de costisitoare era i legtura unei cri: Carol cel Mare a donat abaiei Saint-Denis o pdure cu toi cerbii ce triau n ea, pentru ca pieile lor s foloseasca la legarea volumelor din biblioteca mnstirii.

Bibliotecile i atelierele copitilor au rolul de a pstra textele, de a le multiplica exemplarele i astfel, de a lrgi orizontul cultural. Restaurrii nvturii cretine vin s li se adauge o renatere a literaturii profane cu repunerea n drepturi a textelor din antichitatea pgn. Se recopiaz mult mai mult Prinii Bisericii dect Cicero.

Se mai ntlnesc culegeri de fragmente n care textele luate de la Prinii Bisericii sunt mai numeroase dect cele furnizate de scriitorii clasici.

Fiecare manuscris realizat la Tours era rodul ostenelii unui grup de clugri, i acelai lucru colectiv este atestat i n alte ateliere monahale, de brbai sau femei. ns era posibil i ca un singur scrib s rspund de ntregul codice, precum acel Agambert care, dup ce copiase Commentarii ale Sf. Ieronim, a notat c lucrase timp de treizeci i patru de zile, de la 1 iulie le 4 august 806, cu o medie de unsprezece pagini pe zi. Majoritatea copitilor erau clugri, dar exist motive s credem c i clerici de pe lng catedrale i uneori chiar i profesioniti laici au fost implicai n alctuirea manuscriselor.

Sporirea produciei de carte n-a folosit numai la rspndirea Bibliei i a Prinilor Bisericii. i cronicarii i hagiografii contemporani si-au vzut apreciat i rspndit opera, ca i autorii clasici din Antichitatea Latin, care au supravieuit pn astzi tocmai datorit manuscriselor carolingiene. Pe lang texte sacre, biblioteca lui Carol cel Mare cuprindea Lucan, Tereniu, Iuvenal, Tibul, Horaiu, Marial, Cicero, Titus Livius si Sallustiu, iar multe dintre aceste texte au fost copiate la curte pentru cele mai importante biblioteci monastice.

Aproape toate lucrrile erau n latin; existau puine texte n greac sau ebraic; limbile naionale apreau n cteva manuscrise, mai adesea n vocabulare i glosare dect n texte.

Interesul pentru literatura profan a Antichitii este caracteristic pentru epoca lui Carol cel Mare i se numr printre trsturile care justific, cel puin n aparen, numele de renatere dat relansrii culturale a epocii carolingiene; 62hiard ac, pentru a pstra proporiile, trebuie s amintim c toate inventarele acestei epoci dovedesc prevalena zdrobitoare a literaturii sacre asupra celei profane: printre cele 400 de manuscrise ale bibliotecii de la Sankt Gallen existau doar patru autori pgni.

Fig.37 Carte medievala carolingiana (750-987).

Literatura biblic nu este reprezentat dect prin dou comentarii: unul anonim despre Psalmi iar altul al Sf. Ieronim, despre evanghelia lui Matei. Se mai afl aici un volum de extrase de drept canonic i Regula Sf. Benedict.(

Contrar legendei, totui, textele clasice nu erau ngropate n bibliotecile mnstirilor, ci circulau; marii intelectuali, care adesea erau abai la una sau mai multe abaii i se cunoteau ntre ei, ne apar preocupai s-i ofere reciproc cri pentru a pune s le copieze. Lupus, abate de Ferrires, i scrie lui Eginhard, pe atunci abate de Selingenstadt, scuzndu-se c nc nu-i poate restitui manuscrisul la Noctes Atticae de Aulus Gellius, ntruct un alt abate, Rabanus Maurus de la Fulda, face o copie pentru biblioteca sa. Cataloagele principalelor biblioteci mnstireti erau publice, nct bibliotecarii le puteau consulta, apucndu-se apoi s duc tratative dificile de a mprumuta manuscrisele care i interesau i organiznd copierea lor. Literatura antic trzie era citit cu plcere, i de altfel poeii puteau fi considerai continuatorii direci ai acelei tradiii, simit nc vie, i nu simpli imitatori cum vor fi ulterior umanitii: encomion-ul lui Carol cel Mare datorat lui Teodulf din Orlans nu se potrivete n comparaie cu ce se scria la Ravenna la curtea lui Teodoric.

Nu era vorba de o educaie ce aparinea doar oamenilor Bisericii i care s-i exclud complet pe laici. Dac majoritatea crturarilor mai apropiai de Carol cel Mare erau ecleziati, iar unii dintre ei ajung episcopi sau abai la una sau mai multe mnstiri, unii dintre ei practic erau laici, precum Angilbert, protagonistul unei ndelungate legturi cu una dintre fiicele lui Carol cel Mare, din care s-a nscut istoricul Nitard, i care a adus vreo dou sute de cri mnstirii Saint-Riquier al crei abate fusese numit. n casele nobililor, crile erau nelipsite, 64hiard ac n mare parte erau cri religioase, i probabil c n cele mai multe familii soia le-ar fi folosit. Pe lng dezvoltarea care avea loc n mnstiri, era i preocuparea de a se forma biblioteci permanente care s dureze mult vreme; acelai Carol cel Mare, n testamentul su, precizeaz c banii din care s-au vndut crile sale, s fie mprii srcilor. Preul destul de ridicat al manuscriselor arta modul n care erau considerate, mpiedicnd s fie evaluate ca un patrimoniu exclusiv intelectual.

III.3. Ornamentaia manuscriselor2.3.1. Materialele i tehnicile produciei de manuscrise

a) Pergament

Pergamentul n Evul Mediu era un articol comercial standard, produs de specialiti, iar cei care l foloseau nu tiau prea multe despre modul cum era fcut.

Pergamentul era fcut din piele de animal. Cuvntul pergament, de obicei pergamentum n latina medieval, deriv de la numele oraului Pergam a crui rege antic Eumen, spune Pliniu, c l-ar fi inventat n al doilea secol dup Hristos, n timpul unui blocaj de pia cu papyrus. Cuvntul vellum are aceeai origine ca pielea de viel, vitellus n latin, i este strict materialul de scris fcut din piele de vac.

Uneori pergamentul era innobilat, prin aplicarea unui strat de vopsea (rosie pentru documentele imperiale) iar textul era scris cu cerneala din aur sau argint.

Pregtirea materialului este un proces lent i complicat. Manuale timpurii ale meterilor subliniaz c selecia unei piei bune era crucial.

nainte de toate, meteugarul trebuie s spele o piele n ap curgtoare curat i rece pentru o zi i o noapte dup o reet sau pur i simplu pn cnd este curat ndeajuns. Cnd pielea ncepe s putrezeasc, prul cade. De obicei, procesul pierderii prului n producerea pergamentului este artificial inclus de spunirea pieilor n cuve de lemn sau piatr ntr-o soluie de var i ap pentru 3 sau 10 zile. Una cte una, pieile ude alunecoase sunt scoase i drapate cu partea proas nafar pe un scut mare curbat de lemn. Meteugarul rzuiete prul cu un cuit lung curb. Pielea deprat i curat este apoi nc o dat cltit pentru nc dou zile n ap proaspt pentru a se cura de var.

n faza secundar a procesului, pielea ud de la ultima cltire este suspendat, ntins pe un cadru de lemn. Acest cadru poate fi n form de inel sau aproape dreptunghiular. Cnd este ntins, orice ran mic sau tieturi fcute accidental n timpul jupuirii sau deprrii vor fi trase ntr-o gaur circular sau oval. Nu este neobinuit s se ntlneasc asemenea guri n paginile sau marginile manuscriselor medievale. Dac meteugarul remarc tieturi n timp acestea pot fi cusute cu a pentru a opri expansiunea lor.

Fig.38 web.ku.edu/~bookhist/medbook1.html lefuirea pergamentului.Pielea este strns i lustruit dar nc ud. Apoi este frecat viguros folosind un cuit curb cu un mner central. Cuitul n form de lun a fost numit lunellum i apare n imaginile medievale ale meteugarilor de pergament ca fiind unealta lor caracteristic, i este folosit pentru a da ambelor suprafee o rzuire complet, n special prii crnoase a pielii. O reeta special avea pergamentul transparent utilizat ca material decorativ, suport pentru miniaturi i ca material de mbrcat crile.

n perioada monastic de nceput a produciei de manuscrise, pergamentul era adesea gros. Partea fibroas unde prul a fost cndva trebuie s fie rzuit n special la acest stagiu final pentru a ndeprta strlucirea de sticl nesatisfctoare ca suprafa de scris.

Preul pergamentului desigur variaz, dar foile erau majoritatea vndute n duzine. Pergamentul este extraordinar de durabil, mai mult dect pielea. Poate dura pn la 1000 de ani sau mai mult n condiii perfecte. Pergamentul bun este moale, subire i catifelat i se pliaz uor.

b) Cerneala

Penele de gsc erau stilouri care se nmoaie. Un copist nu putea scrie fr sticlua cu cerneal, iar miniaturile Sfntului Ioan de Patmos cteodat includ figura diavolului pozna care se furieaz cu un crlig pentru a mprtia sticla cu cerneal a Sfntului.

n scriptorium cerneala era inut n cornuri de cerneal; unii copiti sunt artai innd aceste cornuri dar de obicei ambele mini erau ocupate cu stiloul i cuitul. Evanghelitii descrii n crile evanghelice carolingiene, adesea au cerneala lor pe un suport separat, lng birou. n imaginile medievale ulterioare cornurile sunt n general inserate ntr-un inel de metal ataat la marginea biroului n partea dreapt.

Sunt exemple unde cornurile sunt fixate ntr-un ir vertical de guri n suprafaa mesei iar vrfurile lor pot fi vzute ieind nafar dedesubt de mas.

Sunt un numr mediu de reete medievale pentru realizarea cernelii. Sunt dou tipuri complet diferite de cerneal. Prima este cerneala de carbon, fcut din mangal, sau negru de fum mixat cu o gum. A doua este cerneala metalo-galic, de obice fero-galic, fcut din mixarea unei soluii de acizi tanici cu sulfat feros. Negrul este rezultaul reaciei chimice. Ambele tipuri de cerneal au fost angajate n manuscrisele medievale. Deoarece cerneala obinuit la scrierea pe papyrus nu se prindea bine pe suprafaa neted a pergamentului, a fost necesar prepararea unei cernele cu baz metalic. Aceasta s-a obinut la nceput ntrebuinnd gogoae de ristic care au un coninut feruginos. Roul era folosit frecvent n manuscrisele medievale, pentru capitole, titluri i iniiale, pentru rubricile din manuscrisele liturgice, i pentru literele zilelor din calendare. Corecturile n text uneori erau fcute cu rou, atrgnd atenia la grija cu care un text a fost verificat. Cernelurile albastre i verzi exist dar sunt rare; roul era ntotdeauna a doua culoare.

Cerneala roie poate fi fcut din achii de lemn de Brazilia care erau infuzate n oet i amestecat cu gum arabic.

Att exemplarul ct i copia erau plasate simplu una lng alta pe un birou nclinat. Se vede n miniaturi c manuscrisele erau inute deschise de ctre greuti suspendate de fiecare capt de sfoar, cu un capt legnndu-se n spatele biroului i altul atrnnd n jos de-a lungul prii de sus a paginii. Un manuscris de pergament va tinde s se


Recommended