+ All Categories
Home > Documents > Cidul (Texte Comentate)

Cidul (Texte Comentate)

Date post: 29-Oct-2015
Category:
Upload: sarb-daniel-ignat
View: 480 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

Click here to load reader

Transcript

I

-OTEXTE COMENTATELyceum.y*& J#"EDITURA ALBATROSCORNEILLECiduln romnete vdeT. 0. IOSIFEdiiengrijit i prefadeMICAELA SLVESCU857882

a.CorneilleTABEL BIOBIBLIOGRAFIC1606, Se nate la Rouen, pe strada de la Pie, iunie, 6 lng Piaa Veche, PIERRE CORNEILLE, fiul nti nscut al lui Pierre Corneille, maestru al apelor i pdurilor din vicontatul Rouenu-lui, i al Marthei Le Pesant (sau Lepesant), fiica unui avocat din acelai ora.1609 Se nate Mrie Corneille, viitoarea d-n Ballan(1634), sora mai mic a lui Pierre. Vesel ispiritual, pare a fi servit de model pentructeva din personajele feminine din comediilefratelui mai mare (Melite, La Veuve, LaPlace royale), poate chiar pentru Camilledin Horace.1610 Regele Henric al IV-lea moare asasinat, li urmeazla tron Ludovic alXlII-lea, minor. Mria de Medicis,mama lui, este proclamat regent a Franei,1611, Se nate Antoine (f 1657), fiatele mai mic a iulie lui Pierre, care va mbria cinul ecleziastic.xDatele reprezentrii i publicrii pieselor, asupra exactitii crora exist nc multe ndoieli, snt cele stabilite de Charles Marty-Laveaux n ediia n 12 volume a operelor lui Corneille ngrijit de el, Patis, Hachette. 1922.Corneille1615 Pierre urmeaz nvmntul iezuiilor din 1622 Rouen. Deprinde limba latin la perfeciei este crescut n cultul voinei i al libe-rului-arbitru.1621Se nate Ja Chteau-Thierry, n Champagne, fabulistul Jean de La Fontaine (f 1695).1622 Studii de drept. Pierre Corneille depune la 1624 18 iunie 1624 jurmntul de avocat stagiar la Parlamentul din Rouen. Timp de patru ani va ncerca s ptrund tainele procedurii, lsndu-se ns atras din ce n ce mai mult de literatur i de arta versurilor.1622Se nate la Paris Jean-Baptiste Poquelin, viitorulautor de comedii cunoscut sub numele de Moliere" rt 1673).aug. Se nate Marthe, sora mai mic a lui Corneille. Se va cstori cu Dl. Le Bovyer de Fontenelle i va fi mama marelui Bernard Le Bouvier de Fontenelle (16571757), autorul, printre altele, al unei lucrri importante despre unchiul su, Vie de M. Corneille avec l'histoire du thetre franais jusqu' lui, nceput n 1685, publicat n 1742.1623Se nate filozoful i matematicianul Blaise Pascal(f 1662), care a descoperit i formulat legile presiunii atmosferice i ale echilibrului lichidelor; autorul unor vestite Pensees.1624 Cardinalul de Richelieu (15857642) este numit prim-ministru; devine adevratul stpn al Franei.Corne'ille1625, Se nate Thomas Corneille (t 1709), fra-aug. tele mai mic al lui Pierre. Devine i ei autor dramatic, cultiv genul romanesc-eroic i obine n timpul vieii succese rsuntoare (de pild n 1656, cu tragedia Timocrate), fiind ns cu totul dat uitrii de posteritate.Premiera comediei Melite; data este controversat, criticii prefernd-o pe cea de 1629. S-ar prea, totui, c piesa este anterioar anului 1623, cnd poetul Alexandru Hardy (15701632) public o scriere polemic mpotriva acestor lepdturi ale baroului care-i nchipuie c avocai proti pot deveni poei buni".1628 Tatl lui Corneille cumpr la Rouen dou funcii modeste pentru fiul su mai mare: cea de avocat al regelui pe lng sediul apelor i pdurilor i cea de avocat al regelui pe lng amiralitatea Franei. Timp de 22 de ani Pierre se va achita scrupulos de ndatoririle ce-i revin n aceast dubl calitate.1629, Se nate Madeleine (t 1635), sora cea mai iunie mic a lui Pierre.Premiera piesei Melite(?).i1630 Este reprezentat Clitandre, tragi-comedie inspirat, poate, din evenimente contemporane: procesul marealului de Mari Hac, nobil revoltat mpotriva absolutismului lui Richelieu.1632 Corneille public piesa Clitandre, Volumul conine de asemeni o culegere de versuri din tineree: Melanges poetiques.10

111633 Este reprezentat comedia La Veuve.Snt reprezentate comediile La Galerie du Palais i La Suivante. Corneille frecventeaz cercurile mondene i saloanele preioaselor.

1637$634 nfiinarea Academiei franceze.16351636

Snt reprezentate comedia La Place royzh i tragedia Medee. Cardinalul de Richelieu, hotrt s ocroteasc dar i s supravegheze ndeaproape pe scriitorii vremii sale, i acord lui Pierre Corneille, din veniturile proprii, o pensie anual de 1.500 livre (pe care acesta o va ncasa pn n 1642, la moartea lui Richelieu) ; l invit" s fac parte din grupul celor cinci autori care urmau s redacteze, sub ndrumarea lui, comedii a cror intrig, amnunit defalcat pe scene, era inventat de el. Corneille, obligat s accepte, pare a fi colaborat n aceste condiii la piesele Comedie des Tuileries, jucat la 4 martie 1638, i L'Aveugle de Smyme, reprezentat n 1637. Devine un autor cu reputaie, binecunoscut n lumea teatrelor i n cercurile preioase.Este reprezentat comedia L'lllusion comique; Corneille creeaz aci personajul Matamore, tip de cpitan fanfaron i fricos, care ns, n chip ciudat, l prefigureaz parodic i burlesc pe Rodrigo.

1639dec. Reprezentarea Cid-ului, succes fr seamn n istoria teatrului irancez.ComeilleSe nate Nicolas Boileau-Despreaux (f 1711), teoreticianul clasicismului, autorul unor Satire i al unei celebre Arte poetice (1674),Ludovic al XHI-lea i confer lui P. Gorneille-tatl un titlu nobiliar. ncepe polemica din jurul Cid-n\\xi (al crui text apare la Paris n volum la 21 ianuarie, fiind tradus n limba englez i publicat la Londra n decembrie), strit n octombrie al aceluiai an, din ordinul Cardinalului (v. Cuvntul nainte).Reni Descarles (1596-^1650) public la Haga celebrul su Discours de la Methode, lucrarea fundamental a filozofiei raionaliste franceze.Se nate viitorul Rege-Soare, Ludovic al XlV-leaMoare btrnul Corneille-tatl. Pierre, devenit eful familiei, urmeaz s se ngrijeasc, n calitatea sa de fiu i frate mai mare, de mama lui i de cei doi frai minori: Marthe (16 ani) i Thomas (14 ani). Scrie tragedia Horace creia i d citire, nainte de reprezentaie, n casa prietenului su, scriitorul Boisrobert. Sfritul piesei ntmpin vii critici, ntre altele din partea lui Chapelain i a abatelui d'Aubignac (v. Tabloul cronologic), dar Cor-neille refuza s-l modifice.Se nate dramaturgul Jean Racine ( 1699), rivalul mai tnr al lui Comeille.Tragedia roman Horace este reprezentat n 'faa lui Richelieu, apoi pe scena teatru-Corneille

12lui du Marais (succes sau eec? prerile snt mprite). Este reprezentat ulterior tragedia Cinna i, poate, Polysncte (pentru aceasta din urm unii erudii indic nceputul anului 1643).1641 .Este reprezentat tragedia La Mort de Pompee. Corneille se nsoar cu tnra Mrie de Lam-periere, fiica unui nalt funcionar din oraul Gisors (Normandia).1642, Se nate fiica sa, Mrie. Este reprezentat ian. 10 comedia Le Msnteur. [Corneille este solicitat dec. printr-o lung epistol n limba latin, datat din 12 decembrie, de Claude Sarrau, consilier la Parlamentul din Paris, s proslveasc memoria cardinalului de Richelieu, mort cu opt zile mai nainte. Corneille refuz:Vorbeasc-se bine sau ru De rposatul Cardinal, Nici proza-mi, nici versurile Nimic nu vor gri. Mi-a fcut prea mult bine Pentru a-l vorbi de ru, Mi-a fcut prea mult ru Pentru a-l vorbi de bine.1643 Moare regele Ludovic al XlII-lea. i urmeaz la tron Ludovic al XlV-lea, minor, sub regena maniei lui, Ana de Austria.Este reprezentat La Suite du Menteur.sept. 7 Cardinalul Mazarin, noul prim-m'nistru, succesorul lui Richelieu, i acord lui Corneille o pensie anual de 1.000 de livre.13

Corneille1644, Se prezint la Academia francez spre a fi aug. 72 ales membru; este respins. Este reprezentat tragedia Rodogune.oct.16451646nov. 211647,ian.

Public culegerea de piese Oeuvres de Corneille, I-re prtie, cu portretul su de Michel Lasne, care cuprinde cele opt piese anterioare Cid-ului.Este reprezentat, fr mare succes, tragedia Theodore. I se cere lui Corneille s rimeze legendele gravurilor executate de graficianul Valdor i reprezentnd faptele mree ale regelui decedat, Ludovic al XHI-lea, din culegerea festiv-comemorativ: Les Triomphes de Louis le Juste (ce va aprea de-abia n 1649).Se nate moralistul Jean de La Bruyere (f 1696), autorul celebrelor Caractere (1688).Se nate al doilea fiu al soilor Corneille, Franois (?), care va muri prin 1674.Corneille se prezint pentru a doua oar la Academia francez i este din nou respins.Este reprezentat tragedia Heraclius.1648

Corneille este ales membru al Academiei franceze, n locul poetului Maynard.Public al doilea volum de opere: Oeuvres de Pierre Corneille, tome II, care cuprinde tragicomedia Le Cid i urmtoarele ase piese, precedate de un Avertissement luare n discuie teoretic a structurii tragediilor sale. Corneille se arat a fi din ce n ce mai pre-Corneille

141648,aug.1649martie16491649,oct. 1653, sept.1650

ocupat de respectarea canoanelor clasice i dornic de a se supune opiniei criticilor literari oficiali.St ncheie pacea din Westfaid cais pune capt RAzhoiMlui e treizeci $ ani, n folosii Franei i n defavoarea Austriei.Fronda parlamentar, rzvrtire a Parlamentuluimpotriva guvernrii lui Mazarin i a impozitelor impuse de acesta.Are loc rzboiul sonetelor" care mparte lumea preioas i monden n dou tabere: partizanii sonetului ctre Job scris de Vincent Voiture (15971618) i cei ai sonetului ctre Uranie, scris de Isaac de Benserade (1613 1691). Chemat s-i spun prerea, s formuleze un verdict, Corneille rspunde ca un adevrat normand, prin versuri spirituale ludnd deopotriv ambele poezii i curmnd astfel cearta.Fronda principilor, organizat i condus de prinul de Condi mpotriva guvernrii autoritare a lui Mazarin.Snt reprezentate tragedia Andromede i comedia eroic Don Sanchi d'Aragon. Fratele mai mic al lui Pierre Corneille, Thomas, se cstorete cu Marguerite de Lampe'riere, sora mezin a soiei lui Pierre. Cele dou familii vor tri ntr-o strns vecintate i n mare armonie. Se nate Marguerite, al patrulea copil al soilor Pierre Corneille. Corneille este numit15

Corneillede Mazarin procuror al Statelor din Normandia, funcie devenit vacant n urma destituirii lui Baudiy, devotat ducelui de Longueville, unul dintre efii Frondei principilor. Pentru a face fa noilor sale obligaii, Corneille vinde cele dou funcii pe care i le cumprase tatl su n 1623 i care constituiau sursa principal a veniturilor sale.1651 Este reprezentat tragedia Nicomede, a eroului prizonier", n care opinia public vede oaluzie defavorabil la arestarea n 1650, dinordinul lui Mazarin, a principilor rzvrtiin cadrul Frondei, Conde, Coni i Longueville.Acetia snt eliberai (martie 1651) i odatcu ei, Baudry, care-i reia n primire funciade procuror ncredinat vremelnic lui Corneille. Acesta se vede astfel lipsit de veniturilecire-i asigurau traiul (precum i de pensiaanual pe care Mazarin i-o acordase n 1643 ipe care i-o retrage n urma reprezentrii luiNicomHe). Situaia lui financiar nu se varestabili niciodat complet dup aceast dubllovitur.1652 Este reprezentat tragedia Pertharite: eecce-l determin pe Corneille s se retrag dinlumea teatrului. Se consacr traducerii nversuri franceze a lucrrii pioase ImitatioChristi, a crei publicare parial este bineprimit de public. Se nate Charles, al cincileacopil al soilor Pierre Corneille.1653 Public n culegerea Recueil de Sercy poemulLa Posic la Peinture, scris cu ocazia nfiinrii Academiei de Pictur, n care deplngeCorneille

16soarta poeilor care nu mai gsesc meceni generoi care s-i subvenioneze, stimulnd astfel dezvoltarea literelor. Paul Pellisson (162116)3) public lucrarea consacrat Istoriei Academiei franceze n care face aluzii strvezii la persecuiile suferite de Corneille din partea lui Richelieu, cu ocazia reprezentrii Cid-ului. Corneille nu protesteaz.1654 Public ultima parte a traducerii din ImitatioChristi cu rezultate bneti apreciabile.1655 Se nate Madeleine (+ 1738), al aselea copilal soilor Corneille; i va ngriji la btrneei se va clugri n 1718.1656 Moare socrul frailor Pierre i Thomas CorneilleMathieu de Limperiere, lsndu-le o motenire apreciabil pe care, ns, o vor pstran indiviziune pn la moartea lui Pierre,att de mare fiind prietenia i ncrederea dintrecei doi frai. Pierre Corneille public o ediiede lux a traducerii dup Imitatio Chnstii pare a lucra la o tragedie, viitoarea Toisond'Or. Se nate Thomas, al aptelea i ultimulcopil al soilor Corneille.uchenois(1777-l835), Rachel (1820-l858), d-naSegond-Weber (1867-l945), iar alturi deGdrard Philippe Mria Casare's.n ara noastr Cidul a fost interpretat ntrecele dou rzboaie de Tony Bulandra, iarrecent, (din 1959) pe scena din Bucureti s-audistins C. Brbulescu (Rodrigo), Anca ahi-ghian (Ximena) i G. Storin (regele), regiafiind semnat de Mihai Berechet. *.CI&UL" LA OPERLa 30 noiembrie 1885 publicul parizian a putut asista la o nou valorificare a tragediei corneliene: prelundu-i spiritul i uneori versurile, dar innd seama i de cteva amnunte baroce din comedia lui Guilhelm de Castro,CornelleJules Massenet a realizat un bun spectacol de oper, rolul lui Rodrigo fiind ncredinat tenorului Jean de Reszke (18501925). 'IDUL" N LIMBA ROMNCe a mai veche traducere integral n limba romn a Cid-ului se datoreaz entuziastului sublocotenent de artilerie Al. G. Drghi-cescu, n 1883. Acesta i nchin tlmcirea soiei sale, Zoe, spre semn de iubire i devotament" i i adug o prefaa emoionant, scris n spiritul vremii, din care citm cteva rnduri, invocarea ctre Rodrigo, spre a-i da avntul i priceperea necesar unei tlmciri la nlimea originalului: O! Cid, imagin divin a datoriei, or.orei i eomnului (sic) amor, imagin vie a unui suflet ceresc de unde ai ieit, izvor etern de frumusei necomparabile, unde se vor adpa vecinie sufletele amorose i iubitore de virtute, vars for n spiritul meu i f-m s te pot exprima n limba patriei mele, dac nu a te egala n frumusee cel pucin a nu-i ntuneca strlucirea ta cereasc i a nu ofensa sacra cenue a creatorului tu!" i aduga de asemenea un post-scriptum n care, scuzndu-se modest pentru rezultatele obinute, i definea poziia de traductor: Am ctat de a face o traducere pe ct s-ar putea mai literal, cci traduciunea literal dice Chateaubriand: mi pare totdauna cea mai bun; o traducere interlinear ar fi spre perfecionarea genului dac s-ar putea scote tot ce are mai slbatic. n traduciunea literal dificultatea nu este de a nu reproduce unCorneille

44cuvnt sublim printr-un cuvnt corespondent vulgar, de a nu exprima grea o fraz uo ; mo: o fraz grea; n virtutea expresiunilor ce se asemn dar cari n-au aceeai prosodie "n cele doua idiome."Nici treizeci de ani mai trziu, n 1911, t. O. Iosif d onou versiune n romnete a Cid-ului, de o mare frumusee: cea pe care o prezentm n volumul de fa. Din pcate ns, lipsesc din versiunea att de fidel i de poetic a scriitorului romn dou replici eseniale din actul II, scena 4 (convorbirea dintre conte i Rodrigo) precum i trei scene din actul II (3, 4, 5) i una din actul V (4) n care infanta i plnge soarta i-i tnguie zbuciumul. Aceste scene au fost tlmcite ulterior de Ioachim Botez, i integrate, n volumul de fa, textului lui t. O. Iosif.MICAELA SLVESCUCIDULDon Fernando,1 ntiul rege al Castiliei. ' Dona Uracca2 infant a Castiliei. Don Diego, tatl lui don Rodrigo. Don Gomez, conte de Gormaz, tatl Ximenei. Don Rodrigo, iubitul Ximenei. Don Sancho, ndrgostit de Ximena.Son onso } ^ tilani. Ximena,3 fiica lui don Gomez. Leonora, guvernanta infantei. Elvira, guvernanta Ximenei. Un paj al infantei.Aciunea se petrece a Sevilla.*1 Ferdinand cel Mare, rege al Castiliei, al Leon-ului i al Asturiilor ntre 1035 i 1065. A dus o lupt nverunat mpotriva maurilor, supunnd pe emirii din Saragossa i Toledo. 2 Personaj istoric i legendar. Este pomenit n vechiul Romancero'al Ciclului, aprnd i n piesa lui Guilhelm de Castro. 3 Se citete Himena (n.t.). 4 Indicaie omis n traducerea lui t. O. Iosif. Sevilla, ora aezat n cmpia Guadalquivirului, era, pe vremea lui Ferdinand I, capitala unui regat maur. A fost cucerit de spanioli de-abia n |248 sub Ferdinand al IV-lea. A devenit capitala lui Alfons kl X-lea cel nelept i a atins apogeul sub Filip al II-lea. Sitund aciunea la Sevilla (din motive pe care le expune n Analiza piesei), Corneille nu respect ntocmai canoanele unitii de loc (v. Cuvntul nainte). n secolul al XvII-lea se folosea pentru reprezentaie un decor simultan n trei pri, cu palatul regelui la dreapta, casa contelui la stnga i o pia public la mijloc.47

CorneilleACTUL PSCENA 1Ximena, ElviraX1MENAPot s m-ncred, Elvir, n tirile aduse? N-ascunzi nimic din cele ce tatl meu i spuse?ELVIRASnt nc fermecat de tot ce-am auzit: Rodrig, iubit de tine, de el e preuit2 i dac din cuvinte i-am neles gndirea Socot c i va cere ca s-i asculi iubirea.XIMEXA0, spune-mi nc-odat, o, spune-mi-o mereu Ce te ndeamn-a crede c-i place-alesul meu? Red-mi din nou ndejdea ce-o socoteam apus3, Solie-aa de dulce n veci de-ajuns nu-i spus; Nu poi iubirii noastre ca s-i promii de-ajuns C-i poate da pe fa tot focul ei ascuns. Ce-a zis de struina ce-o pun pe lng tine1 A vrea ca primul act s conin temeiul ntregii aciuni i s nchid ua la tot ce s-ar voi adugat suplimentar n restul poemului" (Corneille, Discurs asupra poemului dramatic). 2 Dragostea, n concepia clasicului francez, nu poate exista n afara preuirii, a stimei. 3 Traducere inexact. Corect: Spune-mi, din nou, ce motive am s sper.Corneillei Sancho i Rodrigo? N-ai dat pe fa-n fine Nepotrivirea care m face s nclin Mai mult spre cel din urm?1ELVIRA;Nu, ctui de puin,Ci tocmai dimpotriv i-am spus c tu, senora, Aceeai nepsare le-ari amndurora, i fr ca pe vreunul mai mult s-l preuieti, Te ,vei pleca smerit voinei printeti. Smerenia aceasta l-umplu de bucurie, Cum ochii lui i vorba-i mi dar mrturie i daca vrei s afli curatul adevr, Ascult dar ce-n grab mi-a spus, de-a fir-a-pr: Ea-i face datoria, pot amndoi s-o cear Cci amndoi snt nobili, de-o vrednicie rar; Snt tineri, ns arde n ochii lor focoi Virtutea strlucit a marilor strmoi. Rodrig, el mai cu seam, nu are-o trstur, Un gest, s nu-i vorbeasc de marea lui bravur i-i dintr-un neam ce dete ati eroi mrii nct ei nasc de-a dreptul de lauri adumbrii. Viteaz a fost i tatl n zilele lui bune. Virtutea lui pe vremuri trecea drept o minune; n creurile frunii spat e-al su trecut, Spunndu-ne i astzi de cele ce-a fcut. Eu cred c fiul calc pe urma lui, i dac1 Potrivit moravurilor din acea epoc Ximena trebuia s se plece voinei tatlui su fr a o discuta. Teama ei de a trda o preferin ne revel implicit caracterul contelui: tat autoritar, tiranic, fa de care nu poi alege calea destinuirii.49

CorneilleXimena vrea, iubeasc-l i n-are s-mi displac."1Mergea la adunare, i ceasul ce grbeaI-a ntrerupt cuvntul ce-l ncepuse-abea,Dar poi s vezi din vorba aceasta mult-puinGndirea lui spre care din amndoi nclin.Azi regele e vorba s-aleag guvernorInfantelui; i sigur, acest nalt favorPe don Gomez l-ateapt, cci rara-i vrednicieNu-ngduie de altul nlturat s fie.Cum marile lui fapte l fac fr egal,n dreapta-i ateptare nu va-ntlni rival.i cum Rodrig decise don Dieg s te cearChiar azi, dup edin, te las s judeci darDe nu-s destule semne c toate-i merg n plin.XIMENAVai, inima mea totui cuprins e de chin i pare c refuz aceast veselie. O clip poate soarta s-o schimbe, cine tiej_____i*' i-n fericirea-aceasta aa de mare-a mea Fr s vreau, mi-e team de-o-ntorstur rea!ELVIRA Din fericire teama aceasta n-o s ie!XIMENA S ateptm sfrsitul, oricum ar fi s fie !1 Traducere inexact. Corect: Iar fiica-mi poate, ntr-un cuvnt, s-l iubeasc i s-mi fie pe plac. Alegerea contelui exprim idealurile aristocratice ale castei nobiliare: Rodrigo "mbin virtuile morale i calitile fizice ale unui mare senior menit s devin, la vrsta maturitii, un ef temut, un conductor de oaste nebiruit.Corneille

50SCENA 2 Infanta, Leonoru, PajulINFANTA,Paj, du-te la Ximeaa, s-i spui din partea mea / C astzi zbovete prea mult spre-a m vedea i lenea ei jignete iubirea mea de sor.[Paiul pleac.]LEONORAAcelai dor te mn, slvit mea senor, Ca s o caui zilnic, i cnd cu ea vorbeti Te-aud de-a lor iubire cerndu-i zilnic veti.INFANTANu fr de pricin; eu nsmi am silit-o Sa sufere sgeata ce-n suflet a rnit-o; Rocrig i-e drag i nsmi eu i l-am druit; Dispreul ei prin mine Rorfrig l-a biruit,1 Scen mult criticat de contemporanii lui Corneille (Cha-p3lain, Scudery) i de posteritate (Voltaire); omis adeseori n secolul al XfX-lea la reprezentare ca de altminteri i celelalte scene n care apare infanta. Introduce intriga sscundar a tragediei: drama infantei, ce nutrete pentru Eadrigp un sentirnentr^puternic fr a-l putea recunoate i manifesta din imperative sociale. Contribuie la sfrmarea unitii de loc: din casa Ximenei se trece n palat. Este totui necesar, integrndu-se perfect n ritmul aciunii: lmurete i ntrete, explicndu-le, canoanele comporta-msntului social n mediu! aristocratic i introduce climatul tragic al piesei; jjilenia-d.ureroas i fr ieire a infantei prefigunjaj^djlemaviitoare ce i va sf ia pe cei t?pj eoi principali,...51

CorneilleSi cum iubirea-aceasta de mine-a fost legat, A vrea si se sf'reasc i chinul lor dat.LEONORACu tot succesul, doamn, pe care l obii. Te vd n prada unei dureri- aa de vii: Iubirea care-i face pe dnii s tresalte Pricinuiete jalea acestei inimi-nalte? Te face oare grija pe care le-o pstrezi, S fii nefericit cnd fericii i vezi? Merg ns prea departe i poate-s indiscret.INFANTAMai mare mi-este jalea de-ncerc s-o in secret; Ascult dar, ascult ce miiit m-am zbuciumat i cum m zbucium nc i astzi necurmat, Cum dragostea mea crete orict a vrea s-o nrui; Da, tnrul acesta, iubitul ce i-l drui Mi-e drag...LEONORAINFANTAPune mna aici, s tii de vrei Cum bate cnd aude de-nvingtorul ei i cum l recunoate inima mea...LEONORAO, doamn,M ieri c uit respectul ce s te cert m-ndeamrt; Prinesa mea pe care feciori de regi o cer S-i plece ochii galei pe-un simplu cavaler? Dar regele, dar ara ce spun de toate-aceste? Stpna uit, poate, a cui odrasl este?CA CE.V-.Corneille

5,INFANTANu uit; i mai degrab snt gata ca s morDect s-mi lepd rangul, dect s m cobor.Dar i-a putea rspunde c vrednicia arePe lumea asta dreptul s-aprind-un suflet mare,i dac slbiciunea a vrea eu s mi-o iert;Exemple strlucite n-a cuta-n deert;Dar nu urmez_o__c.ale. ce. mi-ar scdea mrirea,Nu^ngdul s m-nving pn-ntr-att iubTfe,"RfnT~zicf ntotdeauna: Tun de neam deTegi,Datoare eti un rege de mire s-i alegi.Cnd am vzut c totui slabete-a mea putere,Am druit eu nsmi ce nu-ndrzneam a cere;Am pus-o pe Ximena n locul meu, i-n eaAm aat vpaia ca s mi-o sting pe-a mea.S nu te mire dar ca inima m-mbieCa s grbesc aceast fatal cununie,Vezi c de ea atrn acum hodina mea;Odat cu ndejdea, iubirea-mi va scdea.Precum un foc se stinge cnd e lipsit de hran;i-orict s-ndur m face ursita mea tiran,;Rodrigo cu Ximena odat.cununatNdejdea mea e moart .i dorul vindecat.Dar pn-atuncea sufr un chin fr de nume,Cci azi, Rodrig mi este tot ce-am mai drag pe lume.ncerc s-l pierd i totui s-l pierd mi vine greu:De-aice izvorte, vezi tu, tot chinul meu!Fiina mea srmana-i silit s suspineTnjind dup un lucru ce nu'e demn de mine;S-abate bietu-mi suflet n dou sfiat;Curajul de m-ndeamn, simirile m-abat;M tem de nunta-aceasta i vreau aceast nunti-atft mi snt de scumpe n lupta-aceasta cruntDe-o parte-a mea mrire, de alta-al meu amor,nct de se va face sau nu, simt c-ara s mor. "~1

LEONORAAtuncea nu-mi rmne, senora mea cea bun, Dect s-i plng de jale cu tine dimpreun; Te osfrideam, i-acuma te plng vznd ce-nduri; Dar pentru c n prada acestei dulci torturi Virtutea ta nvinge puterea ei i vraja, Zdrnicind asaltu-i i respingndu-i mreaja, Ea va reda, hodina j_ sufletului tu. -'ncrede-te n vreme ce-alin orice ru, \ ncrede-te-n virtute, i sper-n Provedin ; Ce trebui s se-ndure de-atta suferin!INFANTA

Sperana cea mai dulce e-n disperarea mea.'PAJUL Ximena, principes, dorete-a v vedea.INFANTA (ctre Leonora) Te du, i o reine puin pe galerie.LEONORA Vrei s mai stai, stpn, piedut-n reverie?INFANTANu; dar dei n suflet ascund atta chin, Doresc s-mi iau un aer mai vesel, mai senin. Viu dup tine.(Singur).INFANTADoamne, tu singur de la care n jalea-mi fr margini atept eu vindecare, Red-mi din nou hodina! Ia-mi cinstea'-n paza ta! f n fericirea-altora cat fericirea mea, /Corneille

54Grbete-i ceasul, Doamne, ori d-mi mcar trie ! nceat suferina-mi, se sfarm orice lan Cnd oi vedea prin tine unii cei doi amani. Dar pun prea mult rbdarea Ximenei la-ncercre Vorbind cu dna poate mai aflu alinare I1SCENA 32 Contele, Don Qiego1Primele dou scene snt strict convenionale i nvie clumatul comediilor comelienerJXirne.na^Pare drept prototipul fetei asculttoare, hotrt s se supun voinei prin-~tetf-rn virtutea conformismului epocii admis i respectat. \brocul pare a-i surde: soul sortit este tocmai tnrul pe^rare l iubete n tain. Apariia Infantei tulbur armonia senin a primei scene, fiind introdus o noiune nou ce nu-i avea rostul n comedii: imperativul raiunii de stat. Lumea n care ptrundem este o lume istoric, de alei", pt"sub semnul tiranic al privilegiilor dar i al ndatoririlor de cast. In secolul al XVIII-lea i chiar n al XlX-lea aceste dou scene erau suprimate la reprezentaie, n ciuda protestelor vehemente ale ctorva spirite mai luminate, ca de pild Voltaire: Ne poate oare interesa cearta dintre conte i don Diego, dac nu tim nimic despre dragostea ce-i leag pe copiii lor? Jignirea adus de don Gormas lui don Diego este o lovitur de teatru atunci cnd sperm c se va ncheia cstoria dintre Ximena i Rodrigo". 2Scena 3 reprezint fa de cele dou precedente oschimbare neateptat, total, irevocabil de atmosfer,de situaie i de atitudini, de loc. Din interior (alcovurilevtuite ale Ximenei i Infantei) sntem proiectai n exterior,n plin piaf pubiic; trecem de la un climat galant, de55

CorneilleCONTELEA regelui favoare1 v dete n sfrit Un rang ce pentru mine era mai potrivit: V face guvernorul principelui Castilii.DON DIEGOPrin naltul semn de cinste ce mi l-a dat familii Ct e de drept arat, i face cunoscut C tie s plteasc servicii din trecut.CONTELEi regii snt tot oameni ca noi, ca oriicare, i ei pot s se-nele, i aceast-mprejurare Slujete ca o vie dovad curii-ntregi C meritul de astzi e ru pltit de regi.2confidene optite i de visri de dragoste, la altul, asprii, rzboinic, de provocare, ur i violen. Contele, att de sigur de numirea IbLh.funcia de guyernatOr al principelui "motenitor, se vede nfrnt, cobort de pe piedestalul unde att meritele sale ct i orgoliul su l nlaser; se vede nlocuit prin don Diego. Respectul condescendent se convertete n ur. Ritmul aciunii este zbuciumat, rspunznd clocotului interior al personajului. Duce ineluctabil spre catastrof: zdrnicirea speranelor lui Rodrigo i ale Ximenei. Fiind o scen de.nfruntare, este cldit pe anti-^ tezej__e_ e|ran_^(Jcu_jitfcezaiii, dou sisteme de educaie, """ou persoane (simboliznd merite deosebite), dou generaii (.btrnee/tineree), dou puteri (slbiciune/for). 1 Cuvntul favoare subliniaz""- caracterul subiectiv al purtrii regelui. Contele (nobil rzvrtit) contest dreptatea i echitatea suveranului. 2 Vorbele contelui introduc o ambiguitate istoric: feudalul din secolul al Xl-lea vorbete ntocmai ca nobilii orgolioi de la nceputul veacului al XVII-lea, contestnd puterea real, nvinuind monarhul de arbitrar i nerecunotina.Corneille

56DON DIEGOS nu vorbim de-un lucru menit s nu v plac. Favoarea sau vreun merit dac-a putut s-l fac. Respectul ctre rege nu iart nimnui De a crti-mpotriva unei voini a lui.1 Sporii-mi cinstea asta mai bine cu-alta nou: S-mpreunm a noastre vechi neamuri amndou: Avei o fat numai, eu numai un fecior; Ne-ar nfri de-a pururi cstoria lor. Fii bun dar i primii-mi de ginere feciorul...2CONTELEPartide mai de seam-i pstreaz viitorul i spre-alte culmi s-aspire e azi ndrituit De noua demnitate la care-ai fost suit. ndeplinii-o, facei pe prin ca s cunoasc Cum trebuie o ar un domn s-o crmuiasc, S stea n faa legii smerii supuii si, S-nsufle-n buni iubire i groaza n cei ri ; Unii aceste daruri cu-acele de rzboinic: i artai ct trebuie s fie de destoinic S-ajung-n meteugul lui Mart3, fr egal; Cum s petreac zile i nopi ntregi pe cal, S doarm cu armura i cum s dea asaltulEste leal, desigur, fa de suveranul su, dar se consider reazmul, sprijinul de fapt ocrotitorul lui. Criticul Sainte-Beuve: Ascultai, nu fr nfiorare, ecoul acestei mndre i feudale arogante pe care Richelieu abia sfrise s-o doboare i s-o niveleze".1Don Diego, dimpotriv, este (lucru firesc n situaia lui)campionul monarhiei absolute, care-i recunoscuse meritele,nobilul curtean, supus fr crcnire voinei suveranului. 2Eroare psihologic, nendemnare de soldat puinobinuit s manevreze sufletele. 3 Marte, zeul cruntal rzboiului.I57

Corneillegi oriice izbnd s-o aib el, nu altul, prin pilde, nu prin vorbe l face n sfrit Ca s ajung-aieve un domn desrvrit.1POX DIEGOSpre-a nva din pilde, n c-'da lumii rele, Ajunge s cunoasc povestea vieii mele. Acolo, n trecutul din fapte mari urzit, El va vedea cum trebui-un neam cluzit, Cum iai o cetuie, i rnduieti otirea i pe isprvi mree ntemeiezi mrirea.2CONTELECu mult mai mare este puterea pildei vii, nva ru din carte un prin a crmui, i-al anilor ti numr nu a putut s fac Nimic ce n-ar fi-n stare o zi de-a mea s-ntreaca.3 De-ai fost viteaz pe vremuri, azi cel viteaz snt eu: A rii cea mai tare proptea e braul meu; Tresar nspimntate Grenada i-Aragonul4 Cnd fulger-a mea spad; ea ocrotete tronul; De n-a fi eu ai trece curnd sub alte legi:1 Sistem de educaie feudal, viznd la formarea unui suveran rzboinic i despotic, i ntemeiat pe pilda vie", pe dinamica aciunii n desfurare. 2 Acelai sistem de educaie, dar ntemeiat pe pilda livresc", pe experiena trecutului. Contele, prezentul, aciunea; don Diego, trecutul, experiena, teoria. 3 Afirmare orgolioas a supremaiei absolute a prezentului i, implicit, a anihilrii fiinei prin durat, prin aciunea timpului. 4 Grenada (aproximativ Andaluzia de azi), regat arab nfloritor din Spania, supus regilor Castiliei n 1492. Aragon, regat spaniol independent, supus de Ferdinand Catolicul.Corneille

58Curnd dumanii votri ar fi ai votri regi; Pe zi, pe ceas, victorii ctig peste victorii i lauri peste lauri adaug vechii glorii. Umbrit de brau-mi prinul ar mai avea apoi Prilejul s-i ncerce curajul n rzboi i-ar nva s-nving vzndu-m pe mine, i pentru ca s poat ct mai curnd, n fine, S-i pun n lumin aleasa lui fiin i catacterul nobil ce-l are...1DON DrEGOAm tiin;Slujii pe rege bine, doar v-am vzut luptnd i comandnd sub mine nti3; i-acuma, cn-d A vrstei slbiciune a stins n mine focul. Mrturisesc c-mi inei cu vrednicie locul; Ca s crum attea cuvinte fr rost: . ypj_zjsntei eroul_ce_eu pe vremi am fost.3 MonarKuT~ns-n asta~~ritrecere, firete, A vrut s dovedeasc ps cine preuiete.CONTELE Voi mi-ai rpit aceea ce meritasem eu 1 S-a spus despre conte, judecnd dup aceast scena, e se poart i vorbete ca un ftiatamore odios" (Matamore, personaj din L'IHusion comique, tip de cpitan fanfaron), ceea ce este greit: contele este_vjteaz dar peste msur de orgolios, violent i impulsiv^s vrete acte pe care ulterior le regret, ar~7ns~a~le dezavua din mndrie. Corneille respect regula cnTlmpune ca eroul nu fie niciodat cu totul bun sau cu totul ru. 2 Ironia lui don Diego (sub mine) rspunde ironiei luid&H Gormas (ferinpilde, nu prin vorbe..) 3 Reluarea opoziiei prezent/trecut.

iiDON DIEGO peei eu att mai mare era meritul meu!COXTELE Mai demn e cine poate mai mult rvn pune...DON DIEGO A fi respins nu-i tocmai un semn din cele bune.CONTELE Ai amgit pe rege prin intrigi de curtean.DON DIEGO Mi-a fost trecutul mare unicul partizan.CONTELE Cred c etii voastre i dete precdere.Curajul

DON DIEGO e msura ce-o are n vederft.a,CONTELEAtunci onoarea asta era un drept al meu.N-aCm' n-a. putut s-DON DIEGO Q eie, n-a meritat-o.Eu?CONTELE meritat-o? Spune !DON DIEGO Voj.CONTELEO, de-a ta ndrznealVei fi silit, n-ai team, s-mi dai tu socoteal. i chiar n clipa asta, moneag nfumurat! (l plmuiete.)1DON DIEGO(scond spada)Sfrete, ia-mi i viaa, vai! dup-acest stigmat, ntiul ce pteaz a rasei mele faim!CONTELE Atta slbiciune crezi tu c-mi face spaim?DON DIEGO Puterile m las n ceasul cel mai greu !CONTELEPstreaz-i totui spada; st ruinos trofeu De l-a lua cu mine, i-ar face numai fal. Urmeze dar prinul a vieii tale coal n ciuda lumii rele deprins a crti n paginile-acele nva-l a citi: Pedeapsa meritat, de vorba-i temerar i va sluji, firete, drept o podoab rar!1 Efect de surpriz:catastrofa temut, ateptat, s-a produs, dar ntr-un chip neprevzut. Corneille nesocotete regula bunei-cuviine (palma dat n vzul tuturor) i comite o gaf" politic, introducnd_moiyul duelului pe via i pe moarte, aa cum o cerea onoarea feudal. Aceste dueluri erau prohbrtff""(v. Cuvintul nainte). Voltaire: Este sin- gurul exemplu de acest fel din tot teatrul tragic. i s-ar prea c acesta este unul din motivele care au dus la denumirea de tragi-comedie dat Cidului",61

ComedieSCENA 41DOX DIEGO2Turbare! Dezndejde! Dumane btrnei: Acesta-i dar sfritul frumoasei mele viei? Albit-am oare-n lupte slvit pn-adineauri S vd o zi cum poate pli atia lauri? i braul meu de-o lume temut i preuit, El care-acest impriu ades l-a mntuit, i-a fost aproap;-un secol a tronului trie, zi mi refuz dreptul de aprare mie? O, crud amintire a vechei vitejii! Isprav-attor zile pierdut ntr-o zi! Rang nou plin de mrire i de urmri fatale, Pripor nalt de unde onoarea-mi se prvale ! E cu putin oare s mor nerzbunat? -Ori s triesc pe lume cu numele-ntinat? O, ia-mi de-acuma, conte, aceast slujb care Nu poate s-o-mplineasc un om fr onoare. Geloasa ta trufie nevrednic m fcu De-nalta ndurare a regelui... Iar tu, Unealt glorioas ce m-ai slujit o via, Netrebnic podoab a unui trup de ghea '0, fier temut pa vremuri, ce nu spre-a rn-apra, Ci numai de parad atrni la coapsa mea, Te du, m prsete i treci n mini mai bune Care vor ti pe mine, cel slab, s m rzbune !2' Acest monolog expresie a disperrii neputincioase a lui don Diego a creat autorului, n numele verosimilului, dificulti de ordin regizoral (v. Analiza). 2 De remarcat alternarea de exclamaii i interogri sacadate, expresie a zbuciumului interior, a furiei lui don Diego; apoi tonul domolit, lent, invocaia dureroas, hotrreaCorneille

62SCENA 5lDon Diego, Don RodrigoeoxAi inim, Rodrigo?2DON RODRIGO'Pe loc ti-as arta I;De nu mi-ai fi printe!i.;-'DON DIEGO'\nflcrarea ta',,,'Ce dulce mi-e, i chinul cum tie s-nii aline! "!n apriga-i pornire m recunosc pe rhine!?,Junia mea renate n sngele tu viu !;''Vin, nobilul meu snge, vin, vrednicul meui%.Vino i m rzbun!DON RODRIGO/,',;De ce? ",-DON DIEGO> ,,De cea mai maretOcar ce ucide a ta i-a mea onoare!';nestrmutat ce implic renunarea: don Diego reprezint definitiv trecutul, DON ARIAS Mria-sa m-ateapt; ce vrei s i se spun?CONTELE C nici o umilin nu poate s-mi impun.DON ARIAS Dar regilor le place s fie ascultai.CONTELEZadarnic e vorba: sn sorii aruncai.;nDON ARIASCu toi bogaii lauri ce fruntea v-ncunun Pzii-v de trsnet.CONTELE L-atept cu voie bun.DON ARIAS Dar nu fr urmare.CONTELEAtuncea, n sfrit, Va fi i don Diego cu-att mai mulmit.CONTELE (Singur)Mi-e sufletul deasupra nendurtoarei soarte, De-ameninri nu-i pas cnd nu te temi de moarte. Primesc s duc mai bine un trai nefericit, Dar nimenea nu-mi cear s vieuiesc hulit.1SCENA 2Contele, Don RodrigoDON RODRIGO Doua cuvinte, conte.21 Scena are o dubl valoare, politic i psihologic; de subliniat opoziia feudalitate/monarhie absolut i de revelare a trsturilor umane ale unei personaliti complexe, precum cea a contelui, mbinare contradictorie de impulsuri i sentimente. 2 Una din cele mai izbutite scene ale piesei, a crei aciune se desfoar din nou n piaaCorneilleCONTELEZi!:e notat varietatea tonului folosit de protagoniti expresie a individualitii lor antiteza realizat, simetria folosit. 2 Urmtoarele 3 scene din actul II lipsesc din traducerea lui t. O. losif. Reproduse n tlmcirea lui Ioachim Botez.Corneille

76Iffl

Cei mai viteji sa-ndure aceasta silnicie ! Nemilostivit cinste a dulcelui meu chin, ,; De-acuma i-oi aduce ct plnset, ct suspin!INFANTAMnia lor se cade ca s te lase rece.0 clip a strnit-o, o clip, i va trece.Fcut-a prea mult zgomot spre-a nu aduce pace.Cnd regele el nsui voiete s-i mpace ;i sufletu-mi att e ptruns de jalea ta,C-a face pentru tine tot ce-n puteri mi-ar sta.XIMENAmpciuiri, aicea nimica nu mai fac; Asemenea afronturi nu mai au nici un leac. n van se strduiete pruden i putere: Spre-a potoli necazul snt numai o prere. Cnd cugetu-n adncuri o crunt ur are, Hrneste-ascunse focuri mult mai mistuitoare.T 1h\INFANTARodrigo i Ximena, cu dorul lor cel sfnt,Vor mblnzi prinii care n vrajb snt.Vedea-vom cum iubirea mai tare o s fie,,i risipi-va ura prin dulce cununie./) * XIMENA;Aijderea mi-i dorul, da-mi spune judecata:/Don Diego e prea mndru, eu l cunosc pe tata. M-neac lacrimi, n,u pot seca izvorul lor, M chinuie trecutul, m tem de viitor."""J^! INFANTA'Te temi de neputina unui btrn slab? Spune!w XIMENA4Rodrigo e prea iute.INFANTA Dar este i prea june. XIMENA Brbaii de valoare se vd de la-nceput.1- INFANTANu trebui' s te sperii de dnsul aa mult. Nespus i eti de drag, ca s-i aduca-un ru, i i-ar opri mnia doar un cuvnt de-al tu.t4 ' XIMENADac nu m ascult, ce-ngrozitor pcat! Iar de mi se supune, cum fi-va judecat? Nscut aa cum este, s-ndure aa soart! De-ascult ori rezist iubirii ce mi poart, M ruinez n cuget ori am nedumerire De stima ce-mi arat, de dreapta-mpotrivire.2" ' INFANTAXimena e mrea, i chiar dreptate-avnd, Nu poate s ndure un aa josnic gnd, Dar dac pn' la urm voi face eu aa, , i pe ndrgostitu-i l voi nctua Ca astfel s mpiedic nverunarea lui. Iubirea-i ptima ntunecat nu-i?/j . XIMENA Ah, doamn,-atunci iubirea nu-mi va mai porunci.1 Compar cu versul Valoarea nu ateapt ca vrstas-o msoare (II, 2).2 Gndirea i purtarea Ximenei snt ecoul gndirii > purtrii lui Rodrigo.78SCENA 4Infanta, Ximena, Leonora, PajulINFANTA'Paj, cat pe Rodrigo, i adu-rni-l aci.PAJUL Senor Gormaz i dnul... aaXIMENA O, Doamne, snt nebun!Vorbete!Doar ei?

INFANTAPAJUL De aicea ieir mpreun.XIMENA.;PAJULDoar ei, n oapt prea c au o sfad.XIMENAFr de ndoial, au i ajuns la spad. Iertai, mrit doamn, aceast-nverunare.SCENA 5 Infanta, LeonoraINFANTAVai, ct snt de-ngrijat, i ct de mult m doare i plng nenorocirea, iubitu-i m vrjete,79

CorneilleMa prsete tihna, amorul se trezete.Cnd soarta pe Rodrigo de ea o s-l dezbine,Speran i obid va detepta n mine;Vad cu mhnire-adnc ncrncenarea lor,Dar inima-mi vrjit hrnete-un tainic dor.LEONORAAa virtui nalte, sublime, s le lai S se predea deodat acestui amor la?INFANTACnd el doar mi rmne nu-i spune la acum. Cnd falnic i puternic n casa mea-i stpn S l respeci, de vreme ce mi-i att de drag, Virtutea l respinge, ns ndejde trag; Ndejdea nebuneasc a cugetului mut Vrea un iubit pe care Ximena l-a pierdut.LEONORALsai deci s-ngenunche virtuile strbune, i glasul raiunii nimic nu va mai spune?1INFANTA"Gtodirea noastr spune atta de pumiCnd inima-i ptruns de-aa un blnd venin i Iar cnd bolnavii-n boal ca-n fericire zac, l Ct li-i de greu s-ndure s li se afle leac ! lNdejdea v-amgete, rul vi-i drag; -apoi, Acest Rodrigo, doamn, nu este demn de voi.INFANTAPrea bine tiu; dar dac virtutea mi-e nfrnt, Afl deci cum iubirea o inim alint. Dac Rodrig n lupt seme s-a artat,

Corneille

80Dac sub spad-i cade acest vestit soldat, Pot s mi caut partea, pe fa s-l ador. Ce fapte mari va face ieind nvingtor! iu, -Cutez s merg cu gndul c de acuma are i> S puie-ntregi regate la ale lui picioare; t Iubirea m alint, m-ndeamna, vrea s-l vad Cum se aaz-n tronul din falnica Grenad, Mauri-nfrni, n tremur, slvindu-mi-l, i pn' i Aragonul cade sub acest nou stpn. Supus e portughezul1, viaa-i neprihnit Ducnd peste oceane nalta lui ursit, Stropindu-i ai si lauri cu snge de-africani; Pe scurt, tot ce se tie de marii cpitani2, Atept de la Rodrigo de-o fi nvingtor i slava vieii mele va fi acest amor.LEONORADar, doamn,-i ducei braul la multa deprtare, Dup o ntlnire ce poate loc nu areINFANTARodrig e ofensatul, contele-a-adus ocir: Ieirea mpreun, mai mult ce trebui' dar?LEONORA'-,.(;Ei bine, se vor bate, dac dorii astfel, Dar pn-aa departe ca voi va merge el? , \ /fNFANTACe vrei? Snt o nebun; mintea-mi nu mai cunoate: Vezi doar cu ce necazuri acest amor m pate.1 Portugalia, ocupat de arabi n 714 va fi cucerit de spanioli n secolul al XII-lea. 2 Inspirat din vechea legend a Cidului Campeador, profeia liric izvort din dragostea infantei pregtete desfurarea evenimentelor.81

Corneillefi, vino n odaie, m mngie i-mi spune; Nu m lsa o clip n ast-amrciune.SCENA 6Don Fernando, Don Arias, Don Sancho

IDON FERNANDOE contele-ntr-atta de van i ce ateapt? Cuteaz oare-a crede c-i iert aceast fapt?DON ARIASI-am zis din partea voastr tot ce aveam s-i zic, Cu toate-acestea, sire, n-am izbutit nimic.DON FERNANDOO, ceruri! deci nutrete o rvn-aa srac i-aa puina grij arat ca s-mi plac! Jignete pe don Diego, de rege-a ti nu vrea! El vrea s fac lege aici, la curtea mea! Orict de brav rzboinic, bun cpitan s fie Voi ti scurta din vreme asemenea trufie. De-ar fi virtutea nsi i-al btliei zeu Ce-nseamn neascultarea i-art acuma eu! Cu toate c-ndrzneala-i cerea o grea osnd, Vroiam s-l judec totui cu inima mai blnd Dar pentru c s-arat prea drz i prea seme, Plecai i punei mna pe el cu orice pre.11 Cuvintele regelui constituie un rspuns la dialogul dintre don Arias i conte (II, 1); de asemenea, concretizarea poziiei autoritare, absolute, asumat de cardinalul deCorneille

82DON SANCHOPuin rgaz l-ar face s-i vin poate-n fire, i clocotea mnia n snge nc, sire, i-n cea dinti vlvoare nici o mirare nu-i C nu se pleac lesne un suflet cum e-al lui. Greeala i-o cunoate, dar inima-i semea Nu-l iart ca s-o deie aa curnd pe fa.DON FERNANDODon Sancho, taci i afl: oricine-i nclinat S-l apere, se face el nsui vinovat.DON SANCHOAscult i tac, cer totui iertare de voi pune O vorb ca s-l apr.Richelieu fa de nobilimea orgolioas i capricioas i rspicat afirmat cu patru ani n urm, n 1632, cu ocazia revoltei ducelui de Montmorency, guvernator al provinciei Languedoc, care fusese nvins, ncarcerat, judecat, condamnat la moarte i executat: A fi aspru fa de persoanele particulare care-i fac o fal dispreuind legile i decretele unui stat nseamn a fi bun pentru Public; i nu se poate svri o mai mare crim mpotriva intereselor publice dect artnd indulgen fa de cei care le ncalc. [...JCnd este vorba de o crim mpotriva statului trebuie s nchizi ua milei i s nu iei n seam plfngerile persoanelor interesate." Fapta jignitoare a contelui, svrit sub imperiul trufiei, i refuzul ulterior de a-i prezenta scuzele Iui don Diego l supr pe rege n dou feluri: punnd sub semnul ntrebrii alegerea fcut de el, deci spiritul su de discernmnt i echitate, i punndu-i nsi autoritatea n joc. Chiar interesele statului su, care i-ar fi impus s menajeze susceptibilitatea rzboinicului ncercat, nu-l vor mpiedica s pedepseasc rzvrtirea cum se cuvine,8SDON FERNANDO i ce poi oare spune?1DON SANCHO C unuia ca dnsul cu fapte mari deprins, I-e greu 3 se coboare ca oriicare ins. n orice lmurire el vede o ruine i-aceasta este numai cuvntul ce-l reine. Asprimea datoriei nu-l poate-ndupleca i de n-ar fi un suflet prea mndru, s-ar pleca. Ci dai porunc, sire, ca braul su cel tare Cu ascuiul armei insulta s-o repare. Pe loc se va supune; i vin cine-o vrea, Aici stau pentru dnsui chezas, pn' ce-o afla.2DON FERNANDOUii cui vorbeti; ci vrsta pe care-o ai m face S iert; i-nflcrarea aceasta nu-mi displace. Dar e dator un rege s crue pe-orice ci Vrsrile de snge ntre supuii si ; Pe-ai mei i in n paz, i-i am n grij mare, Precum un cap cuminte de membre grij are. Cuvntul tu nu poate s fie deci i-almeu: Tu judeci ca rzboinic, ca rege judec eu, i orice-ar vrea s spun i-ar ndrzni s cread1 Voltaire a subliniat ironic inconsecvena regelui: Aceast scen, scrie el, mi separe la fel de inutil ca cea cu infanta; njosete de altfel pe rege, care nu este ascultat. Dup ce poruncete taci", de ce ordon, o clip mai trziu, spune"? i nu rezult nimic din aceast scen." 2 Don Sancho vorbete cu insolena feudalului din secolul al Xl-lea, mai curnd dect cu aceea a nobililor rzvrtii din secolul al XVII-lea. Academia francez, nfeudat lui Richelieu, a blamat de altfel, prin scrierea lui Chapelain, purtarea tnrului cavaler.CorneilleSupunerea nu poate pe contele s-l scad. i-apoi m-atinge-ocara, cci el a degradat Pe-acel ce-odraslei mele de guvernor l-am dat. Cel ce nu inea seama de alegerea-mi fcut Nesocotete nsi puterea absolut. Dar s lsm acestea. De-altminteri am veti noi: S-ar fi vzut vreo zece corbii de rzboi Ce chiar la gura apei au ndrznit s-apar.1DON ARIASDumanii notri mauri nu-s psntru-ntia oar Silii a v cunoate, spre a porni din nou Rzboi n contra unui aa temut erou.DON FERNANDODe-a pururi i va roade n suflet geloziaCt m-or vedea pe mine stpn pe-Andaluzia,i ara peste care au fost prea mult stpniVa fi privit pururi cu ciud de pgni.Acesta-i i cuvntul c-n inima SeviliiDe zece ani ncoace in scaunul Castilii,S-i pot veghea de-aproape i s zdrnicesc;Pe loc ce bag de seam, tot ce pe-ascuns urzesc.DON ARfASAttea sngeroase nfrngeri i nva C totul e zadarnic ct timp vei fi-n via. N-avei de ce v teme.< DON FERNANDOi nici n-am ce lsa. ncrederea atrage primejdia-n urma sa.1 Sfritul scenei pregtete scena 3 din actul IV: triumful lui Rodrigo, nfrngerea maurilor (v. i Analiza).A. 85

CorneilleSi-apoi la urma urmei s nu prea dm uitrii C pn-aici i poate aduce-un flux al mrii. Ar fi cu toate-acestea greeal oriicum S aruncm teroarea n inimi de p-acum, Fiind nesigur zvonul, fiind i pe-nnoptate S-ar rspndi zadarnic nelinitea-n cetate. S se-ndoiasc straja la ziduri i n port. Ajunge pe-ast-sear.SCENA 7 Don Fernando, Don Alonso, Don Sancho, Don AriasDON ALONSO Sire, contele-i mort, Prin fiul su den Diego i-a rzbunat onoarea.DON FERXANDOPe loc ce-aflai ocara, i-am prevzut urmarea i-am vrut nenorocirea aceasta s-o previn.DOxN" ALONSOXimena la picioare v cade n suspin i toat-n lacrimi vine dreptate a v cere.DON FERNANDODei adnc n suflet m-atinge-a ei durere Socot c dup fapta ce contele-o fcu A meritat pedeapsa ce l-a ajuns acu. Orict de dreapt-i ns pedeapsa, tot m doare Pierznd din cpetenii pe cel mai de valoare, Cci dup-o lung via n slujba-acestui stat,Corneillei-un snge pentru mine de mii de ori vrsat,Orice simiri trufia lui oare mi dicteazM simt slbit, pierzndu-l, i moartea-i m-ntristeaz.1SCEMA 8Don Femando, Don Diego, Ximena, Don Sancho, Don Arias, Don AlonsoXIMENASire, sire, dreptate!I

DON DIEGO Ah, sire, m-ascultai!XIMENACad la genunchii votri...1 ':1 Academia a criticat att poziia, cit i discursul regelui, prost organizat". Totui, n aceast scen sfnt indicate reaciile regelui n faa evenimentelor, sentimentele contradictorii care-l agit: simpatie pentru Rodrigo, comptimire afectuoas pentru Ximena, condamnare total a purtrii contelui, vinovat i deci pe drept pedepsit, regretul de a fi lipsit de un cpitan destoinic 2 Scena 8, scena pledoariilor, ne aitiintete meseria autorului ei, avocat la Rouen (v. de asemenea Horaiu, actul V, Cinna, actul II etc). Perfect echilibrat, riguros compus, cuprinde sosirea zgomotoas i zbuciumat a prilor (primele 8 versuri), hotrrea regelui de a asculta pe fiecare; pledoaria Ximenei (= acuzarea]; pledoaria lui don Diego ( aprarea); rspunsul ambiguu al regelui, care amn sentina, crend suspense"-ul necesar interesului aciunii.87

CorneilleDON DIEGO Vi-i in mbriai...XIMENA V cer dreptate!DON DIEGO Dai-mi o clip de-ascultare IXIMENAO, pedepsii-i, sire, trufaa cutezare! Cel mai puternic sprijin al rii l-a surpat: Mi-a ucis tatl, sire...DON DIEGOPe-al su l-a rzbunat.XIMENA Dreptate de la rege orice supus ateapt!DON DIEGO Nu merit pedeaps o rzbunare dreapt!DON FERNANDOSculai i unul i-altul, i-apoi am s v-ascult. Restritea ta, Ximen, m-ndurereaz mult. Mi-e inima cuprins, ca i a ta, de jale.(Ctre don Diego.) Ateapt; s n-o tulburi n plngerile sale.XIMENAE mort tatl meu, sire; cu ochii mei vzui Cum sngele-i n clocot curgea din pieptul lui. Ast snge, chezia regetei voastre case, Ast snge ce attea victorii ctigase, Ce fumeg, cald nc, n mnios ivoiCorneille

8C se jertfete pentru un altul dect voi,Ast snge ce avusese o nobil menire,Rodrig la curtea voastr l risipete, sire! Am alergat pierdut i mort, ah, l aflai...Dar povestirea, sire, m las fr grai:ft mai frumos pn atunci, i m-a fcut cunoscut'* la Curte" (P. Corneille,' 1660).1 ntocmit dup datele stabilite de Ch. Marty-Laveaux, 1922. 2 Trupa, pn atunci itinerant, a comedianilor Le Noir i Mondory. 3 Trupa de la Hotel-de-Bour-gogne.Corneille

1641630 CLITANDRE OU L'INNOCENCE DELI-publ. VREE (Clitandre sau inocena eliberal.), tragi-n 1632 comedie [aciunea se petrece n castelulregelui Scoiei, n vecintatea unei pduri].[...] n forma n care dau aceast pies publicului, cred c nu am nimic comun cu majoritatea scriitorilor moderni, dect puin varietate" (1632).1633 LA VEUVE OU LE TRATRE TRAHIpubl. (Vduva sau trdtorul pedepsit), comedie n 1634 [aciunea se petrece la Paris].S-a nlat soarele, retrgei-va stele 1" (G. de Scudery, 1633).Vduva [...} nseamn apariia piesei de bulevard" (O. Nadal, 1948). '1634 LA GALERIE DU PALAIS OU L'AMIE publ. RIVALE (Galeria palatulm sau prietena rival), n 1637 comedie [aciunea se petrece la Paris].Dintre cele ase comedii crora le-am dat via, dac aceasta nu este cea mai bun, este totui cea mai norocoas" (P. Corneille, 1637).n Galeria palatului Corneille nnoiete psihologia i resortul intrigii amoroase" (O. Nadal, 1948).'1651634 LA SUIVANTE (Dama de companie), comedie publ. [aciunea se petrece la Paris]. n 1637Corneille precizeaz n Dania de companieun fel de comic ce se nate n ntregime dinfeeria echivocului i a quiproquo-ului i pe- care l face s scnteieze" (O. Nadal, 1948).1635 LA PLACE ROYALE OU L'AMOUREUX publ. EXTRAVAGANT (Piaa regal sau ndr-n 1637 gostitul smintit), comedie [aciunea se petrece la Paris, n Piaa Regal],De-abia cu Piaa regal Corneille descoper ntr-adevr conflictul dintre iubire i libertate" (O. Nadal, 1948).1635 MDEE (Medeea), publ. petrece la Corint]. n 1639

tragedie [aciunea se Aci vei gsi crima pe carul ei triumfal" (P. Corneille, 1639).1636 L'ILLUSION COMIQUE (Jocul amgirii), publ. comedie [aciunea se petrece la ar, n apro-n 1639 pierea peterii locuite de vrjitor].Corneille

166Pot s spun ct or vrea despre invenie c este bizar i extravagant, ea este nou" (P. Corneille, 1339;.Jocul amgirii, n romnete de C. Bornescu-Lahovary i Iosif C. Mtsaru, E.S.P.L.A.1956. 'r1636 LE CID (Cidul), tragedie[aciunea se petrece,publ. la Sevillal.jn 1637Este frumos ca Cidul" (afirmaie devenit zical pe vremea lui Corneille).Mulimea a fost att de numeroas la ua noastr i sala noastr s-a aflat att de nencptoare, nct toate ungherele teatrului care serveau de adpost pajilor au fost locuri de favoare pentru cordoanele albastre iar scena a fost de regul mpodobit cu cavalerii ordinului" (Mondory, interpretul lui Rodrigo, ntr-o scrisoare ctre Guez de Balzac din 18 ianuarie 1637).INGRATULE ! D-mi Cidul napoi pn laultimul cuvnt,Atunci vei ti, cioar jumulit, C mintea cea mai van e adesea cea mai tmp, i c, la urma urmei, mi datorezi ntreagata glorie."(Epistol familiar a d-lui Mairet ctre dl. Corneille; vorbete Guilhelm de Castro, 1637).167Cidul, n romnete de Al. G. Drghicescu, Bucureti, Tip. Dor. P. Cucu, 1883. Cidul, tradus de t. O. Iosif, Bucureti, Biblioteca pentru toi, 1911.1640 HORACE (Horaiu), tragedie [aciunea se publ. petrece la Roma, n casa Horailorj. n 1641Horaiu a fost condamnat de ctre duumviri, dar a fost iertat de popor" (P. Corneille, 1642).Este o prere destul de general cum c aceast pies ar putea trece drept cea mai frumoas dintre ale mele dac ultimele acte ar corespunde primelor. Toi socotesc c moar- tea Camillei stric sfritul" (P. Corneille, 1641).A fi fost de prere, pentru a mpca deopotriv istoria i buna-cuviin a piesei, ca aceast fat disperat (Camille) vzndu-i fratele cu sabia n mn, s se fi aruncat n ea ; astfel ea ar fi murit de mna lui Horaiu, i acesta ar fi fost demn de mil, precum un nefericit nevinovat; istoria i teatrul ar fi fost de acord" (Abatele d'Aubignac, 1657.)Horaiu, n romnete de G. Sion, Bucureti, Typographia laboratorilor romni, 1875. Horaiu, n romnete de Victor Eftimiu n colab. cu Petru Manoliu, E.S.P.L.A., 1956.Corneille

1681640 CINNA OU LA CLEMENCE D'AUGUSTE publ.n (Cina sau clemena lui August), tragedie 1643 [aciunea se petrece la Roma].i zugrvete pe romani; acetia snt mai mari i mai romani n versurile lui dect n v ,- istorie" (La Bruyere, 1688).1640 POLYEUCTE MARTYR (Polyeucte martir), publ.n tragedie cretin [aciunea se petrece la Meli-l643 tena, capitala Armeniei, n palatul lui FelixJ.Excluderea persoanelor cu totul virtuoase care cad prad nenorocirii i alung pe martiri de pe scenele noastre. Polyeucte a reuit n pofida acestei maxime" (P. Corneille, 1660).Exist oare ceva mai sec i mai neplcut dect ceea ce este sfnt n aceast lucrare?" (Prinul de Coni, 1667).POLIECT, n romnete de Corneliu Moldo-vanu i D.Nanu, Bucureti, Cminul Biblioteca, no. 1415, 1916.1641 LAMORTDEPOMPfE (Moartea lui Pompei), publ.n tragedie [aciunea se petrece la Alexandria 1643 n palatul lui Ptolomeu].Am scris Pompei pentru a-i mulumi pe cei care gseau c versurile din Polyeucte nusnt la fel de mree ca cele din Cinna i pentru a le arta c tiu s regsesc acest ton cnd subiectul l cere" (P. Corneille, 1644).1642 LE MENTEUR (Mincinosul), comedie [aci-publ.nunea se petrece la Paris].1644...nici un interes n aceast pies; se susine1numai prin confuzii i minciuni comice"f(Voltaire, 1762). ' jj.yMincinosul, n romnete de N. Tincu, Tipo-rgrafia F. Gobl., 1895.% 1643 LA SUITE DU MENTEUR (Urmarea Mincinosului), comedie [aciunea se petrece la Lyon],1644 RODOGUNE, PRINCESSE DES PARTHESpubl.n (Rodoguna, principesa prilor), tragedie [ac-l647 iunea se petrece la Seleucia, n palatul regal]....ntrunete totodat frumuseea subiectului, noutatea ficiunii, vigoarea versurilor, facilitatea expresiei, soliditatea raionamentului, flacra patimilor, duioiile iubirii i ale prieteniei; i aceast fericit mbinare este ntocmit astfel nct s se nalte din act n act" (P. Corneille, 1660).Corneille

1701645THEODORE, VIERGE ET MARTYREpubJ.n (Teodora, fecioar i muceni), tragedie cre-1646tin [aciunea se petrece la ntiohia, n palatul guvernatorului].Reprezentaia acestei tragedii nu a fcut mare vlv.!." (P. Corneille, 1660).1647 HE~RACLIUS, EMPEREUR D'ORIENT publ.n (Heraclins, mprat al Orientului), tragedie 1647 [aciunea se petrece la ConstantinopolJ.Poemul esteatt de nclcit nct cere o atenie nemaipomenit. Am vzut spirite foarte agere i persoane de la Curte dintre cele mai calificate plngndu-se de faptul c reprezentaia obosea minile la fel de mult ca un studiu i serios. i totui a plcut; dar cred c trebuie vzut de mai multe ori pentru a fi neles pe deplin" (P. Corneille, 1660).Eraclie, mprat al rsritului, n romnete de D. I. Roset, Editura Librriei H. Stein-berg, 1831 (n chirilice).1650 ANDROMEDE (Andromeda), tragedie [aci-publ.nunea se petrece n Etiopia, n oraul-capital1651 Cephea, n vecintatea mrii].Scopul meu principal a fost, aci, s plac ochilor prin strlucirea i diversitatea spectacolului, i nicidecum s interesez mintea prinCorneillefora raionamentului sau inima prin duioia sentimentelor" (Corneille, 1651).Dintre cele cteva mii de persoane de toate condiiile, care au asistat la reprezentaii, nu a fost una care s fi plecat altfel dect foarte mulumit, fr s fie exceptate cele care au vzut-o de zece sau de dousprezece ori; cci n fiecare zi pot fi gsite attea farmece noi, nct ele nu pot fi gustate deplin n timpul celor trei ceasuri ct dureaz reprezentaia i care par ntotdeauna prea scurte" (Cronica spectacolului, n La Gazette, nr. 27/1650, p. 245-260).1650 DON SANCHE D'ARAGON (Don Sanche de publ.nAragon), comedie eroic [aciunea se petrece 1650 la ValadolidJ.Iat un poem de o specie nou, i care nu-i afl modelul la cei vechi" (P. Corneille, 1650).1651 NICOMEDE (Nicomcd), tragedie [aciunea publ. se petrece la Nicoriedia, n regatul BitinieiJ. n 1651Duioia i pasiunile care trebuie s fie sufletul tragediilor nu-i gsesc locul aci: domnete singur mreia curajului care-i privete nenorocirea cu o privire att de dispreuitoare, nct aceasta nu-i va putea smulge nici o tinguire" (P. Corneille, 1651).Corneille

172Nicomed, n romnete de Victor Eftimiu n colab. cu Petre Manoliu, E.S.P.L.A., 1956.1652 PERTHARITE, ROI DES LOMBARDS publ. (Pisrtharite, regele lombarzilor), tragedie [ac-n 1653 iunea se petrece la Milano].Faima proast pe care publicul a fcut-o acestei lucrri m ntiineaz c a sosit timpul s m retrag [...]. Este mai bine s-mi iau singur rmas-bun din voia mea dect s atept s fiu poftit s plec; i este drept ca dup douzeci de ani de munc s ncep s-mi dau seama c snt prea btrn pentru a mai fi la mod [...]. Nu voi spune nimic pentru justificarea lui Pertharite: nu-mi st n obicei s m opun judecii publicului..." (P. Corneille, 1652).1659 OEDIPE (Oedip), tragedie [aciunea se petrece publ. la TebaJ. n 1659Oedip-ul d-lui Corrieille, ultima lucrare a acestui autor celebru i n care, dup ce a fcut attea altele de o putere att de minunat, a reuit totui cu atta desvrire, nct, ntrecndu-se pe sine nsui, a meritat un surplus de laude de la toi cei care s-au aflat la reprezentarea acestei capodopere" (Cronica spectacolului, n La Gazette a lui Renaudot, 15 februarie 1659).1731660 LA TOISON D'OR (Una ie aur), publ. [aciunea se petrece la Colchos]. n 16611662 SERTORIUS (Sertorius), tragedie [aciunea publ. se petrece la Nertobrige, ora din Aragon, n 1662 cucerit de Sertorius, azi Catalaiud].De opt zile spiritele luminateNu mai vorbesc n tot ParisulDect de ultima minuneDe marele Corneille produsCare dup ct se spuneAre mai multe frumusei dect CidulMai mult putere i graieDect Pompei i Horaiu,Mai multe farmeceDect nentrecutul CinnaDect Oedip i RodogunaA crei glorie e puin comuni chiar dect Heraclius,Anume, marele Sertorius,Care la teatrul Marais este jucat.(Cronicrimat de Loret, n LaMtise historique din 4 martie 1662).1663 SOPHONISBE (Sophonisba), tragedie [aci-publ. unea se petrece la Cyrtia, capitala regatului n 1663 Syfax, n palatul regelui].Corneille

1741664 OTHON (Othon), tragedie [aciunea se petrece publ. la Roma, n palatul imperial], n 1665Corneille a dat citire prin tot Parisul unei piese care nu a fost nc jucat. Este ncoro-nareavlui Othon. Nu a ales acest subiect dect pentru a face s continue gratificaiile regelui fa de el; cci nu-i pune pe conjurai s-l prefere pe Othon lui Pison dect pentru motivul, spun ei, c Othon va guverna el nsui i c este o plcere s lucrezi sub autoritatea unui principe care ine singur crma [...]. Are s ne aduc pe scen ntreaga politic a lui Tacit, aa cum mai adusese toate declaraiile lui Lucanius" (Tallemant des Reaux, 1664).1666 AGIsSILAS (Agesilas), tragedie [aciunea se pubJ. petrece la EfesJ. n 16661667 ATTILA, ROI DES HUJVS (Atila, regele publ. hunilor), tragedie [aciunea se petrece n n 1668 tabra lui Atila, n Noricum, parte din IliriaJ.Dup Agesilas, vai I /Dup Atiia, stai!" (Boileau, 1666).1670 TITE ET BERENICE (Titus si Berenice), publ. comedie eroic [aciunea se petrece la Roma, n 1671 n palatul imperial].1671 ^.^ ( jl-n-tunej, comedie-balet (n colaborare cu Moliere, Quinault i Lulli).1672 PULCHERIE (Pulcheria), comedie eroic pubJ. [aciunea se petrece la Constantinopole, n n 1673 palatul imperial].Snt nebun dup Corneille; ne va da din nou Pulcheria, unde vom revedeaMina care-a schiat / Sufletul marelui Pompei i mintea lui Cinna. Totul trebuie s se plece n faa geniului su" (Doamna de Sevigne, scrisoare ctre doamna de Grignan, 9 martie 1672).Pulcheria nu a reuit" (Doamna de Coulanges, scrisoare ctre doamna de Sevigne, din 24 februarie 1673). Tfet 1675 se pefrece la1682 Publicarea, sub ediii complete

' *BIBLIOGRAFIE CRITICAGustave LansonGustave Lanson Nicolae lorgaNicolae erban Rene" BrayBernard Dort Octave NadalLouis Herland Cezar Petrescu

Le heros cornelien et le genereux" selon Descartes n Hommes et livres, Lecene et Houdin, 1895.Corneille, Hachette, 1898.Teatrul lui Corneille, n Istoria literaturilor romanice n dezvoltarea i legturile lor, 1918.Les Comedies de Corneille, Iassy, 1922.La tragedie cornelienne devant la critique classique, Hachette, 1927.Pierre Corneille, GaJlimard, 193G.Le sentiment de l'amour chez Pierre Corneille, Gallimard, 1948.Corneille par lui-meme, Ed. du Seuil, 1954.Pierre Corneille veacul, omul i opera sa, Studiul introductiv al ediiei Teatru, E. S. P. L. A. [19561, 57 p.Corneille

178Maurice Descotes

Les grands roles du thetre de Corneille, Presses Universitaires de France, 1962.Serge Doubrovsky Corneille et la dialectique duv 'heros, Gallimard, 1S63.Elena VianuMoraliti francezi, Editura pen-tru literatur, 1963.Elena VianuTeatrul clasic francez, n Oamenii idei, Editura pentru literatur universal, 1S68.ih.i ori -''ViiREFERINE CRITICESe ntmpl cu anumite piese ceea ce se ntmpl cu anumite vieti din natur, care de departe par nite stele, iar de aproape nu snt dect nite vier-miori.Vreau aadar s dovedesc mpotriva acestei piese, Cidul: c subiectul ei nu face doi bani; c ncalc principalele reguli ale poemului dramatic; c este lipsit de judecat n desfurarea ei; c are multe versuri proaste; c aproape tot ce are frumos a fost furat.n Cid nodul gordian nu are nevoie de un Alexandru pentru a-l desface. Nu se vede acolo nici o diversitate, nici o intrig, nici un nod. i cel mai puin perspicace dintre spectatori ghicete, sau mai bine-zis vede sfr-itul aventurii de ndat ce a nceput.Ximena este scandaloas, dac nu chiar depravat. Georges de Scudery, Observations sur le Cidt 1637.Chiar i nvaii trebuie s tolereze cu oarecare indulgen nclcrile regulilor dintr-o lucrare care nu ar fi avut fericirea s plac att de mult publicului dac nu ar avea caliti ce nu se gsesc adesea.Corneille

180Cel puin, nu se poate nega c Ximena este, mpotriva bunei-cuviine a sexului ei, ndrgostit prea simitoare i fiic prea denaturat... Noi o dezaprobm pentru c dragostea ei ntrece simul datoriei i pentru c n timp ce l urmrete pe Rodrigo, i dorete totodat izbnda.v 'Jean Chapelain, Sentiments de V Acadimie sur le Cid", 1637.Dac este vinovat Cidul, este vinovat de o crim care i-a primit rsplata; dac este pedepsit, este dup ce a triumfat; dac trebuie ca Platon s-l surghiuneasc din republica lui, trebuie ca surghiunindu-l s-l ncu-nune cu flori i s nu-l trateze mai ru dect l-a tratat mai nainte pe Homer.Guez de Balzac, Scrisoare ctre Georges de Scudery, 19 decembrie 1637.n loc s ncerce s-l nduioeze pe rege, Ximena i spune vorbe de duh, iar regele ar trebui s-i spun: Mai las, frumuico, ai tu minte frumoas, dar nu eti prea ndurerat.Jugement sur le Cid" (Judecat asupra Cidului"'), compus de un burghez din Paris, epitrop al parohiei sale, 1637.Este greu de nchipuit cu ce aprobare unanim a fost primit aceast pies de Curte i de public. Nimeninu se stura s o vad, nu se vorbea de nimic altceva la ntruniri, fiecare tia pri pe de rost, copiii erau pui s o nvee, iar n mai multe locuri din Frana expresia este frumos ca Cidul" ajunsese proverbial.l'liistoire dePaul Pellisson, Relation contenantVAcadimie franaise, 1653.Este greu de crezut ca Rodrigo, nc plin de sngele tatlui Ximenei pe care l-a ucis, s se duca la aceast fat, nici ca ea s-l primeasc; totui, convorbirea lor este plin de sentimente att de frumoase nct muli n-au bgat de seam acest defect, iar cei care l-au vzut, l-au tolerat.Abatele d'Aubignac, Pratique du thetre, 1657.Boileau, Satira IX, 1667.Ciduln-a avut de partea lui, la apariie, dect un glas: glasul admiraiei. S-a dovedit mai tare dect autoritatea i urzelile politice care au ncercat n zadar s-l nimiceasc. A ntrunit, n favoarea lui, oameni cu preri i simminte venic opuse mrimile i poporul. Toi snt deopotriv de mndri s-l tie pe dinafar i, cnd snt la teatru, s-o ia naintea actorilorCorneille

182care-l rostesc. n sfrit, Cidul este una din cele mai frumoase poeme care se pot plsmui.Jean de La Bruyere, Les Caracteres, I, 30, 1688.Corneille a avut de luptat mpotriva secolului su, a rivalilor i a cardinalului de Richelieu.Nu voi repeta aci ce s-a scris despre Cid. Voi remarca numai c Academia, n judicioasa hotrre dat n diferendul dintre Corneille i Scudery, a cutat prea mult s fie pe placul cardinalului de Richelieu, condamnnd dragostea Ximenei. A-l iubi pe ucigaul tatlui su i a urmri totui rzbunarea acestui omor era un lucru admirabil. A-i nvinge dragostea ar fi fost o greeal capital n arta tragic, care const ndeosebi n luptele inimii. Dar aceast art era necunoscut tuturor pe atunci, excepie fcnd nsui autorul. Voltaire, Le Siecle de Lonis XIV, 1751.Un tnr care nu ar admira Cidul a,r fi tare nefericit ;nu ar rspunde cum se cuvine pasiunii i vocaieivrstei sale.j.Sainte-Beuve, 1832.

Cvitiques et portraits lilteraires,...n tragedie, iubirea urmeaz ntocmai cunoaterea; pe msur ce cunoaterea se sfrete, iubirea se transform, i este purtat din obiect n obiect, de la cel mai puin perfect la cel mai perfect.183

CorneilleDe aici rezult i caracterul foarte special i foarte original pe care l capt la Corneille lupta dintre pasiune i datorie. Dac iubirea este o virtute a inimilor mari, pare o contradicie s o combai. ntr-adevr, iubirea este o datorie pe care o pltim virtuii. Dac trebuie s cedeze onoarei, nu este deloc pentru motivul invocat de obicei, c ar fi de ordin inferior; nu, dimpotriv, este raional; i nici Ximena, nici Rodrig nu se gndesc s roeasc sau s se lepede de ea. Dac ei acioneaz mpotriva iubirii, este n nsui interesul iubirii. Subtilitate aparent, totui uor de conceput. Cci fiecare strdanie a lor mpotriva iubirii i ridic la un grad mai nalt de eroism care este ndreptit s capete o mai mare sum de dragoste. Astfel sufletele lor se mbrieaz mai strns tocmai cnd actele lor se opun cel mai mult, i patima lor se hrnete din tot ceea ce fptuiesc mpotriva ei. De dragul Ximenei a ascultat Rodrig glasul datoriei de fiu mai degrab dect pe cel al datoriei de ndrgostit.Gustave Lanson, Le he'ros cornelien et le ginereux" se Ion Descartes, n Hommes et Livres, 1895.Toi aceti eroi, toate aceste eroine au cabinetele de toalet ale epocii lui Corneille, cum au deprinderile de spirit, gesturile i schimele aceleiai. Chimena, eroina lui Le Cid, va cere timp pentru a-i potrivi faa":Remettre mon visage un peu plus a loisir.i la fiecare pas vom gsi i ideile politice ale monarhiei absolute, care, supt Ludovic al XHI-lea se impune i prin aspra mn poruncitoare a cardinalului de Richelieu.Corneille

14Dat figurile snt greite mai toate figurile de brbai, cu deosebire. Ele se strmb hd la noi atunci cnd trebuie s ni prezinte faa celui mai nobil i mai senin, mai uman eroism. i totodat fiindc obinuina rafinatei viei sociale contemporane, plin de convenii i de forme, intervine fr voie, nu odat se trece de ia ncremenirea cea mai trufa la explicaiile raionaliste care-i scad puterea.Astfel, plmuit, "tatl lui Rodrig poftete pe acela care l-a insultat aa de sngeros, s isprveasc, lundu-i viaa i adaug c pentru ntia oar n istoria familiei sale se ntmpl aa ceva... Legturile dintre Rodrig i Chimena sunt tot aa de puin naturale. E neomenos a pune n fa, imediat, pentru lungi discuii de dreptate, care uneori degenereaz n riposte de oper... pe ucigaul tatlui i pe fata care urmrete rzbunarea acestuia. i Chimene nu s-ar putea cobor niciodat, n puterea care o ndeamn la aceast sngeroas rspltire i e o ntrebare dac poate fi un miez tragic chiar n conflictul dintre un sentiment, care e iubirea, i ntre un sim, care e al datoriei la cochetrii de copil, la nenereli de logodnic fa de omul cu minile pline de sngele printelui ei. i, totui, o vedem urndu-i s biruie-n lupta pe care tot dnsa i-a impus-o, ori recomandndu-i s nu fie vzut.Nicolae Iorga, Istoria literaturilor romanice n dezvoltarea i legtura Iar, &Totul fia CorneilleJ nu este dect orgoliu, exagerare, pedantism, necunoatere a naturii umane, cinism i dispre fa de adevrurile cele mai elementare alemoralei. i pui pe copii s nvee pe de rost o pies (Cidul) scris de altfel n stilul Turnului Nesle (de Dumas-tatl) n care afli c insultele nu pot fi splate dect n sngele celui care a jignit.Paul Claudel, Lettrt a Brasillach, 1937.Rodrigo nu regret i nu reneag motenirea primit motenire de onoare i geniul lui propriu va consta tocmai n a lumina printr-nsa dragostea lui. n pofida legturii care-l leag de vechea generaie, el nu se mai simte n ntregime solidar cnd descoper la tatl su o lips de nelegere' att de total pentru drama amoroas pe care a trit-o. Don Diego nici nu a bnuit tragedia prin care a trecut fiul su. Pentru el numai societatea, i nu dragostea, depinde de onoarea al crei caracter feudal nu l-a neles niciodat. Mai face parte din nalta epoc a cavalerilor a cror misoginie este cunoscut. Viteazul cavaler arat adesea fa de femeie o morg dispreuitoare din care a rmas aci cte ceva. Cu Rodrigo eroismul cavaleresc, fr a-i pierde nimic din virtuile primitive, se ntoarce hotrt ctre fiina iubita.O. Nadal, Le sentiment de l'antour dans l'oeuvre de Pierre Corneille, 1948.Piesa este plin de aforisme care cu tot aspectul lor foarte general pot fi interpretate ca o condamnare a politicii lui Richelieu aacumo vedeau contemporanii. Este puin probabil ca P. Corneille s fi voit aceastaCorneille

186n mod contient. El traducea sentimente rspndite la cei din jurul su, o opinie public spontan potrivnic despotismului nsui, cnd nu se gndea hiar s-l combat. Piesa Cidul cu formulele sale intransigente asupra duelului, onoarei i aprrii acesteia cu armele, cu cele dou dueluri la fel de glorioase pentru erou, cu atmosfera sa de mndrie i de indisciplin, nu avea desigur nimic care s sprijine n contiina publicului ideile lui Richelieu. n glasul lui don Gormas, i chiar n ale lui Rodrig i don Diego, publicul putea s recunoasc, cum spune Sainte-Beuve (Nouveaux lundis, voi. VII) ecoul acelei arogante trufae i feudale pe care Richelieu de-abia termina s o doboare i s o niveleze [...]. Legea onoarei feudale este pus aici mai presus de autoritatea regal, foarte slab aprat de regele nsui, suveran ngduitor i ntotdeauna mpciuitor.Paul Benichou, Morales du grand siecle, 1948.Cidul lui Pierre Corneille a despicat n mrcini i blrii calea cea nou. A deschis alte orizonturi. A fcut s vibreze n sensibilitatea omeneasc i n cugete o coard care nc nu mai sunase. Cidul, piatr de temelie a teatrului francez. Qidul, cea mai veche tragedie a acestui teatru ilustrai de attea glorioase creaii; cea mai veche, i totui cea mai tnr, cea mai patetic i cea mai optimist tragedie, fiindc se ncheie cu triumful tinereii, cu triumful iubirii, cu triumful vieii.Cezar Petrescu, Cuvnt nainte la Cidul de Pierre Corneille, 1955.187

CorneillePentru ntia oar, prin Ximena i don Rodrigo, acum trei veacuri i ceva, Pierre Corneille proclamase n numele spiritului specific poporului su prioritatea voinei i dreptul omului de a nfrunta fatalitatea exterioar i interioar, acel nemesis" antic al atri-zilor, al victimelor resemnate i pasive; proclamase prioritatea raiunii i victoria raiunii...Cezar Petrescu, Prefa la Pierre Corneille, Teatru,1956.n general, nu mai trebuie s revenim azi asupra faptului c Cidul exprim preocuprile adnci ale unei aristocraii n cutarea originilor sale feudale: mari seniori, puterea caselor lor rivale, dueluri, care au putut fi puse din nou, cu precizie, n gradaia lor juridic i n semnificaia lor sociologic. Au fost perfect puse n lumin aspectele militare, politice, sociale i morale ale acestei ntoarceri la trecutul cavaleresc trecut asupra cruia critica modern nu-i face nici o iluzie: n pies nu exist o imagine d'Eftinal tradiional a bravurii fr fric i nentinat, ci, dup puternica expresie a lui G. Couton, un adevrat rasism feudal, cu caracter internaional i nobiliar, din care a fost eliminat orice ur mistic a judecii iui Dumnezeu i care se ntemeiaz numai pe senina cruzime a legii celui mai tare.Mreia lui Rodrigo i aceasta nseamn ncununarea eroului pe planul iubirii nu const n a refuza fr ovire Eul Vieii i al Sentimentului, ci de a nnoi, de a inventa dragostea la un nivel liberator. Tot aa cum seva descoperi rzboinic, nfruntndu-l 2 Con*!,, et .ladezonoaa

"=*;189 c existorgoliul unui ^ indrazneei exaltafe st este o '" ;;e Pl;;a

-tund clndi i Se jertfete cu * triasc dect? S?timente ed tinerii.yCUPRINSTabel biobibliografic

7Cuvnt nainte

25Date i mprejurri

25Polemica Cidului"

28Surse i izvoare

31Corneille i Guilhelm de Castro..31Tragedie sau tragi-comedie?

35Tehnica dramatic

37Eroism, tragism i optimism ....40Art. Lirism i poezie

41Interprei

41Cidul" la Oper

42Cidul" n limba romn

43CIDUL, traducere de t. O. Iosif

>45Analiz de Pierre Corneille

149Tablou cronologic al pieselor lui PierreCorneille

163Bibliografie critic

177Referine critice

179CUPRINSiPrefa

PrescurtriBibliografie

Rezumatul documentelor

Resummes des documents X]Documente

Documente greit datate n ediiile vechiIndici

Indice onomastic i toponimic ....Indice de materii

Facsimile


Recommended