+ All Categories
Home > Documents > Chitara Final

Chitara Final

Date post: 16-Sep-2015
Category:
Upload: vlad-timanoti
View: 291 times
Download: 18 times
Share this document with a friend
Description:
chitara
21
Logistică Industrială Studiul logistic privind producția de chitare clasice 1
Transcript

Logistic Industrial

Studiul logistic privind producia de chitare clasice

Prof.univ.dr.ing. Nicolae UNGUREANU Studente: Pop Mdlina Timanoi Carmen IV IEDM

Cuprins

1. Istoria chitarei .............................................................................. pag 32. Descrierea chitarei ........................................................................ pag 4 Prile componente; Principiu de funcionare.3. Descrierea procesului tehnologic ................................................. pag 6 Maini unelte necesare; Etapele procesului tehnologic.4. Necesarul de materialepentru 220 de chitare (n=22) ... pag 125. Identificarea timpilor netehnologici. pag 136. Metode de reducere a timpilor netehnologici... pag 137. Amplasamentul logistic pag 148. Bibliografie... pag 15

1. Istoria chitarei

Originea chitarei nu este clar stabilit, fiind adus, se pare, din Asiria sau Babilon n Peninsula Iberic, de ctre romani (chitara latin) i, cu sigurant, de ctre arabi n secolul XII(chitara maurian). La chitara latin se cnt prin ciupirea corzilor, iar cea maurian, care poseda o sonoritate mai bogat, prin lovirea cu toate degetele minii drepte. Chitara veche era cu mult mai mic decat cea cu care suntem astzi obinuii, iar cutia de rezonan era puin mai subiat (sugrumat la mijloc). Primele chitare aveau numai patru rnduri de corzi, duble; mai trziu, pe la 1656, si face apariia chitara cu cinci corzi, pentru ca n 1801, un barbier din Paris, Marechal, s-i adauge cea de-a asea coard, mi. Lutieri renumii ca Stradivarius n Italia sau Joachim Tielke n Germania au furit modele foarte frumos ornamentate, dar forma actual a chitarei se datoreaz lutierului spaniol Antonio de Torres. Concepia modern a instrumentului dateaz din a doua jumtate a secolului XIX. Ea const n ase corzi, ntinse la o extremitate pe un suport i la cealalt de nite cuie care se pot strnge dup dorin.A fost nevoie s se nasc Andres Segovia ca, chitara s ajung la aprecierea pe care o are astzi i pe care o merit din plin. Trebuie menionat rolul deosebit pe care acest interpret l-a avut asupra creaiei componistice pentru chitar. Ascensiunea lui Segovia a reprezentat nu numai consacrarea unui interpret, ci o adevarat revigorare i impunere n muzica modern i contemporan a chitarei clasice.Aadar, n ultimii patruzeci, cincizeci de ani, chitara a devenit un instrument nu numai popular, dar i respectat. Interesul n ceea ce o privete este ntr-o continu cretere, acest lucru manifestndu-se att prin numeroasele creaii pentru chitar ale compozitorilor moderni, ct i prin numrul tot mai mare de interprei, amatori i profesioniti.

2. Descrierea chitarelorChitara este uninstrument muzicalcu coardeciupite. Ea are un gt lung, delimitat cu ajutorultastelor,i ocutie de rezonanale crei ambe fee sunt plane. n lateral, se formeaz umerii caracteristici, rotunzi, care dau corpului forma cifrei 8.Exist 3 tipuri de chitri: clasic, acustic i electric. Acestea difer prin forma, tipul de corzi folosit si mai ales dupa sunetul emis. Chitara acustica foloseste corzi metalice acustice. Chitara clasica are un corp mai mic, griful mai lat iar corzile folosite sunt de tip nylon-matase (primele 3 corzi sunt din nylon, iar ultimele 3 sunt din matase invelite intr-un fir metalic). Chitara electrica se evidentiaza prin sunetul cel mai des modificat de catre un sistem de efecte. Un tip special de chitara electrica este chitara electro-acustica (semi-electrica). Ea prezinta cutie de rezonanta ca si cea acustica (cele speciale au cutia putin mai subtire) dar prezinta si o doza pentru a putea trimite sunetul catre un amplificator pentru chitara (cub). Acest curs i propune studiul cntului pe chitrile clasice i acustice.Logistic Industrial

15

Prile componente ale unei chitare:Indiferent de tipul chitarei, putem deosebi trei pri componente care alctuiesc acest instrument. Acestea sunt: corpul chitarei; gtul; coardele.

1. Cap: Partea superioar a unei chitri, pe care de obicei sunt fixate cheiele de acordaj.2. Prgu: Este situat n partea de sus a gtului si prin el trec toate corzile chitrii spre cheitele de acordaj.3. urub (cheie) de acordare: Mecanism de acordare a unei chitri. ntlnim chitri cu 6, 7, 8, 10, 12 astfel de mecanisme, cte unul pentru fiecare coard.4. Tast (bar): Partea delimitat de dou tije metalice de pe grif, exceptie fiind instrumentele fr taste delimitate (fretless). 7. Gt: Sustine toate cheitele de acordaj, pragusul si tastele de pe el.; 8. Butuc

9. Corp (Cutie de rezonan): La chitrile acustice (clasice), aceasta este cea mai mare parte a chitrii, care rezoneaz sunetele produse de corzi. Diferite cutii de rezonan produc sunete diferite. La chitrile electrice, sunetele sunt preluate de nite dispozitive speciale, numite doze i trimise ctre un amplificator de sunet.12. Cordar: Suportul n care sunt fixate corzile.14. Spate 15. Tabla de rezonan 16. Eclis17. Rozet: Orificiu n cutia de rezonant pe unde sunetul iese afar.18. Corzi 19. Clu 20. Tastier (pop. grif). Marcajele: Semne, puncte sau alte aplicaii grafice de pe taste. Cu ajutorul marcajelor ne orientm pe grif. Deobicei sunt marcate tastele 3, 5, 7, 9 i 12.Principiul de funcionare este urmtorul: Cnd o coard este fcut s vibreze, ia natere imediat i ound staionar. nlimea notei produse depinde de lungimea corzii i de tensiunea acesteia. Cnd cnt la chitar, muzicianul apas corzile pe tastier pentru a le scurta lungimea efectiv. Apsnd o coard la jumtatea lungimii ei, se obine ofrecvende vibraie de dou ori mai mare dect cea a ntregii corzi, adic o octav mai nalt dect frecvena fundamental a corzii.Ca s poat fi auzit, sunetul produs de o coard trebuie amplificat. Aceasta se face de obicei cu ajutorul unei cutii de lemn, numitcutie de rezonani care formeaz corpul chitarei. nanii 1930, chitaritii din fomaiile de muzic de dans i cei dinbandelede jazz au nceput s i amplifice instrumentele, pentru ca acestea s poat fi auzite mai bine de ctre spectatori. Un traductor electromagnetic (o doz electromagnetic) este amplasat n spatele corzilor, transformnd variaia distanei fa de coarda n micare n semnale electrice care pot fi amplificate i reproduse la volumul dorit de ctre undifuzor. Multe din chitarele moderne sunt special construite pentru a profita de aceast tehnic. n cazul lor, importana corpului chitarei scade simitor, deci el poate fi construit din material masiv.

3. Descrierea procesului tehnologicPentru descrierea procesului de fabricaie al chitarelor se ia n considerare faptul c este impus producia a 220 de uniti ntr-o zi. Spaiul de desfurare al procesului de fabricaie este un atelier i are loc n totalitate sub supravegherea unui operator uman. Anumite pri ale ansamblului ce nu au putut fi executate au fost achiziionate (semifabricatul ce urmeaz a fi transformat n chitar, vopseaua (lacul), cheile de acordare, corzile, uruburile, piuliele). Celelate componente ce au putut fi executate n cadrul atelierului au fost realizate manual sau prin impunerea unor comenzi specifice echipamentelor tehnologice.

Maini unelte necesare: Main de debitat n fii; Pres pentru realizarea formei; Main de gurit.Materiale necesare:Materialul de baz din care se realizeaz chitara este lemnul, celelalte materiale necesare fiind achiziionate de la furnizori.Etapele procesului tehnologic:1. Alegerea tipul de semifabricati debitare (plac de lemn);2. Decupare (placa de sunet i placa din spate);3. Burghiere plac de sunet;4. ndoierea plcilor laterale;5. mbinarea plcilor laterale;6. Montarea traverselor;7. Asamblarea corpului;8. Burghierea pentru fixarea gtului chitrii. Fixarea i lipirea gtului;9. Vopsirea/lcuirea chitarei;10. Montarea cheilor de acordare, a corzilor i acordarea lor;11. Ambalarea produsului.

1. Alegerea tipul de semifabricati debitare (plac de lemn)Prima etap pentru construirea chitarei este alegerea tipului de lemn deoarece are un impact major asupra modului n care va suna aceasta.

Fiecare lemn tinde s aib o calitate total diferit din acest motiv este necesar s cunoatem toate tipurile de lemn folosite pentru realizarea chitarei. Cele mai frecvente tipuri de lemn folosite n relizarea unei chitare sunt: cedru, abanos, koa, mahogany, ovangkol, sapele, molid, nuc, arar, abanos, arin, mahon, trandafir barazilian etc.Dup ce tipul de lemn a fost ales se poate trece la etapele urmtoare. 2. Decupare (placa de sunet i placa din spate)n a doua etap lemnul este tiat n buci puin mai mari dect dimensiunile finite, n felii de aproximativ 3-4 mm grosime. Acestea se pastreaz legate n mnunchiuri cu o band de cauciuc care le ine n presiune i pe loc iar aerul le usuc i mbtrnete. ntre bucile de lemn sunt puse nite etichete care sunt piese subiri de lemn care permit aerului s circule iar lemnul s se usuce uniform. Lemnul este pstrat timp de muli ani n acest stare pn cnd este gata de utilizare.Urmtoarea etap const n decuparea plcii superioare (plac de sunet) i plcii din spate a chitarei cu ajutorul unui ablon care este pus peste cele dou plci iar apoi prin presare se realizeaz decuparea acestora. Aceste plci au de obicei o grosime de aproximativ 2.5 mm.

3. Burghiere plac de sunetDup decuparea celor dou pri, pe placa de sunet prin burghiere se va realiza rozeta a crei mrime trebuie s fie optim deoarece dac este prea mic ori prea mare apar probleme iar sunetul nu va mai fi acelai.

4. ndoierea plcilor lateraleUrmtoarea etap const n realizarea prilor laterale ale chitarei, pentru acest lucru bucile de lemn vor fi introduse ntr-un vas cu ap fierbinte pentru aproximativ 15 secunde pentru a se putea realiza ndoirea acestora ct mai perfect.

ndoirea efectiv a plcilor laterale are loc ntr-o pres special care are forma pe care se dorete s o aib chitara. Plcile sunt aezate n pres de ctre muncitor iar mai apoi partea superioar a presei coboar i i imprim lemnului forma dorit.

5. mbinarea plcilor lateralen etapa urmtoare are loc asamblarea prilor laterale care sunt prinse i lipite ntr-un suport cu ajutorul unor cleme att n partea de sus ct i n partea de jos.

Dup aceast etap pe marginile chitarei se vor prinde aa numitele coaste cu ajutorul unui lipici iar pentru a nu aluneca vor fi susinute cu ajutorul unor cleme.

6. Montarea traverselorPe spatele chitarei vor fi montate traverse pentru soportul plcii din spate.

Traversele de pe partea superioar a chitarei vor fi fixate cu ajutorul unui vid de prindere deoarece vidul exercit o presiune mult mai uniform pe ntreaga lungime dect orice alt metod. n momentul n care sunt lipite traversele pe chitar este foarte important ca nainte de a se trece la orice alt etap din acest proces s se atepte ca lipiciul s se usuce complet.

7. Asamblarea corpuluin urmtoarea etap are loc asamblarea prilor chitarei, acestea sunt lipite cu ajutorul unui lipici special i puse intr-o pres unde vor sta cteva ore.

8. Burghierea pentru fixarea gtului chitrii. Fixarea i lipirea gtului. Vopsirea/lcuireaDup ce chitara este asamblat are loc slefuirea acesteia, realizarea gurilor pentru prinderea gtului chitarei al crui unghi de nclinare este foarte important pentru o calitate ct mai bun a chitarei i vopsirea i lcuirea acesteia. Gtul este fcut dintr-un lemn cum ar fi cedru spaniol, cedru astralian sau mahon.

9. Montarea cheilor de acordare, a corzilor i acordarea lorn etapa urmtoare are loc montarea cheilor de acordare, a corzilor i acordarea lor iar n final are loc ambalarea chitarei.

4. Necesarul de material pentru confecionarea a 220 de chitareL=1200 mm, l = 600 mm, h= 150 mmPentru executarea corpului i gtului chitarei :2 plci x 1200 x 600 = 1.440.000 mm = 1.440 m1.440.000 x 220 buc = 316.800.000 mm = 316.800 m 6 x 220 = 1.320 [buc] chei de acordare;6 x 220 = 1.320 [buc] corzi;1 x 220 = 220 [buc] clue;1 x 220 = 220 [buc] cordare

5. Idetificarea timpilor netehnologiciTimpii netehnologici n cazul produciei de chitare sunt urmtorii:n general, timpii netehnologici sunt cei de mai jos: pentru pornirea mainilor; de ateptare a mainilor/pieselor; pentru prinderea/reglarea sculelor; pentru deservirea locului de munc; de odihn i necesiti fireti.n cazul produciei chitarelor, pe lng timpii amintii anterior, se mai adaug: timpii necesari uscrii lipiciului; timpii de manipulare/transfer ntre diverse maini/utilaje; timpii de ambalare; timpii de depozitare.

6. Metode de reducere a timpilor netehnologiciPentru a reduce mrimea acestori timpi netehnologici, i astfel a optimiza procesul de producie, se propun urmtoarele msuri: rearanjarea posturilor de lucru, pentru a minimiza timpii de ateptare; reorganizarea spaiului de producie, pentru a facilita accesul la depozitele de materii prime; reorganizarea depozitelor de produse finite; normarea precis a operaiilor, pentru a determina volumul optim de producie la fiecare loc de munc.

7. Amplasamentul logistic

Bibliografiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Chitar http://www.youtube.com/watch?v=MCDB301dyoM http://theclassicalguitar.com/FrenchPolish2.htmhttp://electroscoverziledigitale.webs.com/apps/blog/show/259820-fabrica-de-chitari-ibanez


Recommended