+ All Categories
Home > Documents > Cenzurat Anul L1H Blaj, la 20 Noemvrie 1943 Numărul...

Cenzurat Anul L1H Blaj, la 20 Noemvrie 1943 Numărul...

Date post: 23-Oct-2020
Category:
Upload: others
View: 8 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
4
Anul L1H Blaj, la 20 Noemvrie 1943 Cenzurat PROPRIE f AR-DIRECTOR AUGUSTiN POPA «edactla şl administraţia BLAJ» JUD. TÂRNAVA MICĂ INSERATE Cf. regulamentului de a- ,;!!care a tarifului comer- cial, categoria V. REDACTOR DUMITRU NEDA Foaie înscrisă în Reglstrnl de Publicaţii al Trib.Târnava-Micl sub Nr. 2—1838. ABONAMENTE Pe un an . . . 300 Lei Pe 6 iuni. . . 1 8 0 Lei Pentru străinătate 900 Lei F©ai@ iiis @Pî €eas&â -poEitică — Apare în fiecare Sâmbătă Strica-voiu jitniţele mele... ( • ). Nebunia nu sălăşluieşte în lemne şi 'n pietri, ci 'n capete de oameni. Şi e~~dc multe feluri şi cu multe feţe. Frământarea bogatului căruia ţoarte-i rodise ţarina, cum spune Scriptura, e şi ea un soiu al nebuniei, chiar după cuvântul Luminai veşnice. 1. C e v o i u face? Are multe bunătăţi pămân- teşti bogatul nebun Dar cu toate acestea mii mul- ţumit. Dimpotrivă. Bunurile lumii acesteia, cum zice un sfânt, sunt ape cari nu străbat la inimă să-i po- tolească setea. Şi dacă inima nu i împăcată, viaţa e tntunerec, vifor şi povară. Decât -. inima nu poate fi îndestulată cu bogăţii trecătoare. „Dă-i astăzi unui lustragiu o jumătate a globului ^pământesc, şi-l vei vedea că mâine, nemulţumit cu atâta, se vu'încăiera cu stăpânul celeilalte jumătăţi. Pentrucă sufletul o~ mului e prea mare ca să se poată sătura cu averi şi bunuri pământeşti 11 . (Carlyle). 2. Strica-voiu jitniţele mele, şi mai mari le voiu zidi. Pofta vine mâncând. Demonul îmbogăţirii nici- odată nu zice: Destul! „Dragostea de gologani creşte şi ea pe măsură ce creşte bănetul". (S. Inocenţiu). Dar mai poate fi vorba de bucurie şi seninătate în mijlocul unei asemenea înfrigurări? Are drept cel ce a spus cuvântul: „înainte de ce ai dori un bun, cer- cetează să vezi în ce lumină s'arată steaua norocu- lui celor ce au acel bun". (La Rochefoucauid). Care îmbogăţit de răsboiu nu vrea să îngrămădească şi mai multei bogăţie? Şi care dintre aceştia priveşte liniştit în faţa zilei de mâine ? 3. Pentrucă muşuroiul averilor se vede, şi tre- zeşte gânduri negre în sărmanii pe cari îi sfidează. Nu se prea ajunge la case, la moşii, la posibilităţi de lux provocator, numai iac'aşa, la repezeală, întru sudoarea frunţii. Căite cari duc la aşa ceva sunt, de regulă, căi ale întunerecului. Cari, totuşi, nu scapă ochilor ageri ai celor bătuţi de nevoi. A tăciunarilor de mâine. — Ne îngrozim de prăpădul roşu. Dar când ne gândim la şleahta celor putrezi de bogaţi în Rusia ţaristă, în mijlocul unei imense mulţimi în- dobitocite de sărăcie şi de băutură proastă, începem să înţelegem cum de s'a ajuns aşa de uşor la pră- buşirea ştiută. Sf. Părinte Pius Xi, prinzând semnele vremii, n'a pregetat s'o spună sus şi tare, în auzul lumii întregi, că: „Mai aspră osândă (chiar şi decât bolşevismul) merită uşurătatea care, fără să-şi bată capul cu ceva, lasă să dăinuiască şi pe mai departe stări de lucruri cari hrănesc tărîmul unei nemulţu- miri îndreptăţite, şi astfel pregătesc calea râvnitei revoluţii mondiale". (Quadragesimo antio). nu f'e urechi cari se audă şi la noi acest strigăt de paznic în noapte ? 4. Voiu strînge acolo (în jitniţe) toate iodurile mele. — Ce suflet de Harpagon ! Are cu mult mai mult decât îi trebue. Dar nu vrea să deie nimănuia nimic. Deşi săraci au fosi şi vor fi pururea. Respin- gătoare meteahnă sgărcenia. Dreptul susţine: „Să '-se deie fiecăruia cei al său". Iubirea grăieşte: „Să '-se deie fiecăruia şi ce-i al tău". Sgârcitul strigă în Oura mare: „Totul e numai al iiieu". Şi cu toate a- c estea t cum zice un proverb străin, sgârcitul tânjeşte rfe foame, pentrucă cheile lăzilor lui cu bani sunt-tn mâna diavolului, el însuşi nefiind altceva decât un ursitor înstăfit. Şi ticăloşit. 5. Ori doară nu-i ticăloşire să te cufunzi cu totul tl1 cele trecătoare, rob banului şi pântecelui? Suflete ! S''e şi bogatul nebun că are suflet. Dar la ce-i folo- Se ?fe această cunoştinţă, dacă nu pentru a-i fi şi mai hvederată nebunia sa de hamal lângă nişte bunuri °" r i sunt izvor de nelinişte, şi pe cari omul nu le POf rte păstra decât puţină vreme şi cu osteneală, ca "Pui să le piardă neapărat şi cu sfâşieri de inimă ? ( M - Vasile cel Mare). S(i °" ^ c '' m i e ?' e '* e ' mancă, bea şi te veseleşte! Cea- cănd să-şi poată grăi astfel îl jlnduesc toţi ah- De câţiva ani, faţa omenirii e însân- gerată. Vremurile de apocaliptice prăbuşiri i-au stors din suflet suferinţa şi din inimă amarul. Sângele abureşte mereu îngrăşând pământul răbdător şi bun, iar lacrimile nenu- mărate scriu cu focul lor chinuitor, zgudui- toarea tragedie a durerii. „O cruce uriaşă, din ţăndări de oase şi carne, din inimi mi- stuite şi suflete torturate, îşi întinde braţele peste continente, ţintuind în ea emisferele cu oceanele şi văzduhurile". Nedespărţita to- varăşă a peregrinării noastre, veşnic noua şi urgisita durere, acum, mai mult ca oricând îşi lămureşte prezenţa. In faţa ei omenirea se orândueşte in două tabere: deoparte sunt cei ce nu-i înţe- leg rostul şi valoarea; iar de alta cei ce din tragedia Răstignitului i-au descifrat misterul. Şi rândurile celor două tabere sporesc mereu, iar ea, sora durere, îşi continuă cu măestrie opera de şlefuire, purificare şi transfigurare a bietei fiinţe umane. 1. Pentru cei dintâi, durerea n'are rost şi nu-i altceva decât rezultatul jocului unei fatalităţi maştere şi oarbe; sau prezenţa unei fiinţe rele şi duşmane în lumea aceasta tro- ienită de veşnicui efort spre izbăvire; sau totala absenţă a grijii paterne, providenţiale, prevestită de Cărţile Sfinte. In faţa ei sufletul se cutremură, iar sub povara ei izbucneşte în revoltă şi ură. Pumnii se'ncleştează, dinţii scrâşnesc, gura blestemă şi urlă 'nhiriată, iar bietul nefericit se'nco- voaie sub povara ei chinuitoare până când — în disperare, dispare, cu voia, în împără- ţia tainică a morţii. Ce deosebire este între aceştia şi bietele fiinţe necuvântătoare în care nu-i chip şi asemănare divină ? 2. Pentru ceilalţi, durerea este şcoala vieţii, a purificării şi-a transfigurării creştineşti. De când arhanghelul cu sabia de foc a tiaţii după averi. Acela însă aproape niciodată nu vine aievea, lăsânduse mereu dorit şi visat. între timp vieaţa trece. Adunătorul de comori, pe seama cine ştie cărui risipitor, se macină pe îndelete. Moar- tea se apropie pe nesimţite. Ca să se înceapă noap- tea veşniciei fără lumină şi fără mângâiere. Atunci deşertăciunea vieţii sale pământene, de hărciog fără minte, îi va apărea în toată hâdoşenia ei. Dar înzadar. Căci cele dintoiu au trecut. Şi vremea nu- mai acum, şi aici, poate fi răscumpărată. Numai acum şi aici milostenia acopere mulţime de păcate. De-ar înţelege acum bogaţii vorba sf. Petru Chrţ/so- logul: „Fii bogat în milostivire, dacă vrei să fi tot- deauna bogat. Şi atunci fl-vor jitniţilc tale mai mari- Atunci vor fi pline, dacă se va vădi că nu le-a lip- sit mâna largă, şi că păcătoasa poftă nesăturată nu le-a zăvorit". — Cine are urechi de auzit, să audă' de pr. Simion I. Crişanu j alungat din paradisul pământesc pe neferi- ciţii protopărinţi, durerea s'a înfrăţit cu ei t cu destinul şi cu drumurile lor, purificându-le vieaţa. Dumnezeul nostru nu s'a izolat in cerul său şi nici n'a uitat de lumea aceasta fră- mântată de patimi şi fărădelegi. E veşnic de faţă cu prezenţa, cu puterea şi cu esenţa sa „Şi ajunge — înţelepciunea lui — dela mar- gini până la margini cu tărie şi întocmeşte toate cu folos". (Inţ. 8, 1). Pentru cei care cunosc aceste lucruri simple dar înălţătoare, durerea nu-i altceva decât mâna lui Dumnezeu, care cere o ispă- şire meritată, sau chemarea lui duioasă spre alte zări spirituale pe care „doar fiii luminii le înţeleg". Glasul lui Dumnezeu ce chiamă înspre el, înspre virtute, se identifică uneori- cu acela al durerii. Prezenţa durerii în atâtea suflete nu este altceva decât Dumnezeu care cerşeşte un Da, sau încearcă tăria credinţei şi-a iubirii. Istoria lui Iov se repetă prin veacuri! Dar mai mult! De când pe muntele Că- păţinii, crucea s'a ridicat biruitoare, durerea a primit un caracter sacru, răscumpărător. Dacă e adevărat că fiecare creştin e un „Alter Christus", atunci şi viaţa lui trebue să aibă ceva răscumpărător. Fiecare trebue să-şi poată însuşi pe dreptul cuvintele Apo- stolului: „Plinesc ceeace lipseşte pătimirii lui Hristos..." Şi aceasta prin durere. Ea este contribuţia, părticica lui la opera mare a Răs- cumpărării lumii. Ea îl aseamănă şi îl înfră- ţeşte cu acela care continuă urce încă drumul Calvarului pentru noi! Fiecare îşi poartă pe pământ crucea vieţii. Creştinul însă şi-o poartă cu resemnare şi iubire, cu conştiinţa că pe ceealaltă parte a crucii e răstignit Isus, învingătorul morţii şi-al durerii. Aceştia sub povara durerii nu izbucnesc în revoltă. Pumnii se încleştează, dinţii scrâşnesc arătând greutatea durerii; iar gura în loc să blesteme mulţumeşte lui Dum- nezeu, că prin durere s'a transfigurat asemă- nându-se „Omului şi Maicii durerilor" în o- pera lor izbăvitoare. „O, adâncul bogăţiei şi-al înţelepciunei şi-al ştiinţei lui Dumnezeu. Cât sunt de ne- cuprinse judecăţile lui şi neurmate căile lui. (Rom. 11, 30)". Cât e de sublimă şi adevă- rată constatarea Apostolului care a precizat caracterul răscumpărător al durerii! Desprind din nişte pagini prăfuite, măr- turisirea unui convertit: „Pretutindeni unde aţii durerea afli Crucea, şi pe Cruce afli pe Isus. Binecuvântată durere care mi-ai dat sensul vieţii, care mi ai descoperit pe Isus". Numărul 47
Transcript
  • Anul L1H Blaj, la 20 Noemvrie 1943 Cenzurat

    PROPRIE f AR-DIRECTOR

    AUGUSTiN P O P A

    «edactla şl administraţia BLAJ» JUD. TÂRNAVA MICĂ

    I N S E R A T E

    Cf. regulamentului de a-,;!!care a tarifului comer

    cial, categoria V.

    R E D A C T O R

    DUMITRU NEDA

    Foaie înscrisă în Reglstrnl de Publicaţii al Trib.Târnava-Micl

    sub Nr. 2—1838.

    ABONAMENTE Pe un an . . . 300 Lei Pe 6 i u n i . . . 1 8 0 Lei Pentru străinătate 900 Lei

    F©ai@ i i is@Pî€eas&â-poEitică — Apare în f i e c a r e S â m b ă t ă

    Strica-voiu jitniţele mele... ( • ). Nebunia nu sălăşluieşte în lemne şi 'n

    pietri, ci 'n capete de oameni. Şi e~~dc multe feluri şi cu multe feţe. Frământarea bogatului căruia ţoarte-i rodise ţarina, cum spune Scriptura, e şi ea un soiu al nebuniei, chiar după cuvântul Luminai veşnice.

    1. C e v o i u f a c e ? Are multe bunătăţi pământeşti bogatul nebun Dar cu toate acestea mii mulţumit. Dimpotrivă. Bunurile lumii acesteia, cum zice un sfânt, sunt ape cari nu străbat la inimă să-i potolească setea. Şi dacă inima nu i împăcată, viaţa e tntunerec, vifor şi povară. Decât -. inima nu poate fi îndestulată cu bogăţii trecătoare. „Dă-i astăzi unui lustragiu o jumătate a globului ^pământesc, şi-l vei vedea că mâine, nemulţumit cu atâta, se vu'încăiera cu stăpânul celeilalte jumătăţi. Pentrucă sufletul o~ mului e prea mare ca să se poată sătura cu averi şi bunuri pământeşti11. (Carlyle).

    2. Strica-voiu jitniţele mele, şi m a i m a r i le v o i u z idi . Pofta vine mâncând. Demonul îmbogăţirii niciodată nu zice: Destul! „Dragostea de gologani creşte şi ea pe măsură ce creşte bănetul". (S. Inocenţiu). Dar mai poate fi vorba de bucurie şi seninătate în mijlocul unei asemenea înfrigurări? Are drept cel ce a spus cuvântul: „înainte de ce ai dori un bun, cercetează să vezi în ce lumină s'arată steaua norocului celor ce au acel bun". (La Rochefoucauid). Care

    îmbogăţit de răsboiu nu vrea să îngrămădească şi mai multei bogăţie? Şi care dintre aceştia priveşte liniştit în faţa zilei de mâine ?

    3. Pentrucă muşuroiul averilor se vede, şi trezeşte gânduri negre în sărmanii pe cari îi sfidează. Nu se prea ajunge la case, la moşii, la posibilităţi de lux provocator, numai iac'aşa, la repezeală, întru sudoarea frunţii. Căite cari duc la aşa ceva sunt, de regulă, căi ale întunerecului. Cari, totuşi, nu scapă ochilor ageri ai celor bătuţi de nevoi. A tăciunarilor de mâine. — Ne îngrozim de prăpădul roşu. Dar când ne gândim la şleahta celor putrezi de bogaţi în Rusia ţaristă, în mijlocul unei imense mulţimi îndobitocite de sărăcie şi de băutură proastă, începem să înţelegem cum de s'a ajuns aşa de uşor la prăbuşirea ştiută. Sf. Părinte P i u s X i , prinzând semnele vremii, n'a pregetat s'o spună sus şi tare, în auzul lumii întregi, că: „Mai aspră osândă (chiar şi decât bolşevismul) merită uşurătatea care, fără să-şi bată capul cu ceva, lasă să dăinuiască şi pe mai departe stări de lucruri cari hrănesc tărîmul unei nemulţumiri îndreptăţite, şi astfel pregătesc calea râvnitei revoluţii mondiale". ( Q u a d r a g e s i m o ant io) . Să nu f'e urechi cari se audă şi la noi acest strigăt de paznic în noapte ?

    4. V o i u str înge a c o l o (în j i tniţe) toate i o d u r i l e mele. — Ce suflet de Harpagon ! Are cu mult mai mult decât îi trebue. Dar nu vrea să deie nimănuia nimic. Deşi săraci au fosi şi vor fi pururea. Respingătoare meteahnă sgărcenia. Dreptul susţine: „Să '-se deie fiecăruia cei al său". Iubirea grăieşte: „Să '-se deie fiecăruia şi ce-i al tău". Sgârcitul strigă în Oura mare: „Totul e numai al iiieu". Şi cu toate a-cesteat cum zice un proverb străin, sgârcitul tânjeşte rfe foame, pentrucă cheile lăzilor lui cu bani sunt-tn mâna diavolului, el însuşi nefiind altceva decât un ursitor înstăfit. Şi ticăloşit.

    5. Ori doară nu-i ticăloşire să te cufunzi cu totul tl1 cele trecătoare, rob banului şi pântecelui? S u f l e t e ! S''e şi bogatul nebun că are suflet. Dar la ce-i folo-S e ?fe această cunoştinţă, dacă nu pentru a-i fi şi mai hvederată nebunia sa de hamal lângă nişte bunuri °"ri sunt izvor de nelinişte, şi pe cari omul nu le P O f r t e păstra decât puţină vreme şi cu osteneală, ca "Pui să le piardă neapărat şi cu sfâşieri de inimă ? ( M - Vas i le c e l Mare ) .

    S(i °" ^ c ' ' m i e ? ' e ' * e ' m a n c ă , b e a şi te v e s e l e ş t e ! Cea-cănd să-şi poată grăi astfel îl jlnduesc toţi ah-

    De câţiva ani, faţa omenirii e însângerată . Vremurile de apocaliptice prăbuşiri i-au stors din suflet suferinţa şi din inimă amarul. Sângele abureşte mereu îngrăşând pământul răbdător şi bun, iar lacrimile nenumărate scriu cu focul lor chinuitor, zguduitoarea tragedie a durerii. „O cruce uriaşă, din ţăndări de oase şi carne, din inimi mistuite şi suflete torturate, îşi întinde braţele peste continente, ţintuind în ea emisferele cu oceanele şi văzduhurile". Nedespărţita tovarăşă a peregrinării noastre, veşnic noua şi urgisita durere, acum, mai mult ca oricând îşi lămureşte prezenţa.

    In faţa ei omenirea se orândueşte in două t abe re : deoparte sunt cei ce nu-i înţeleg rostul şi valoarea; iar de alta cei ce din t ragedia Răstignitului i-au descifrat misterul. Şi rândurile celor două tabere sporesc mereu, iar ea, sora durere, îşi continuă cu măestrie opera de şlefuire, purificare şi transfigurare a bietei fiinţe umane.

    1. Pentru cei dintâi, durerea n 'are rost şi nu-i altceva decât rezultatul jocului unei fatalităţi maştere şi oarbe; sau prezenţa unei fiinţe rele şi duşmane în lumea aceasta troienită de veşnicui efort spre izbăvire; sau totala absenţă a grijii paterne, providenţiale, prevesti tă de Cărţile Sfinte.

    In faţa ei sufletul se cutremură, iar sub povara ei izbucneşte în revoltă şi ură. Pumnii se'ncleştează, dinţii scrâşnesc, gura blestemă şi urlă 'nhiriată, iar bietul nefericit se'nco-voaie sub povara ei chinuitoare până când — în disperare, dispare, cu voia, în împărăţia tainică a morţii.

    Ce deosebire este între aceştia şi bietele fiinţe necuvântătoare în care nu-i chip şi asemănare divină ?

    2. Pentru ceilalţi, durerea este şcoala vieţii, a purificării şi-a transfigurării creştineşti.

    De când arhanghelul cu sabia de foc a

    tiaţii după averi. Acela însă aproape niciodată nu vine aievea, lăsânduse mereu dorit şi visat. între timp vieaţa trece. Adunătorul de comori, pe seama cine ştie cărui risipitor, se macină pe îndelete. Moartea se apropie pe nesimţite. Ca să se înceapă noaptea veşniciei fără lumină şi fără mângâiere. Atunci deşertăciunea vieţii sale pământene, de hărciog fără minte, îi va apărea în toată hâdoşenia ei. Dar înzadar. Căci cele dintoiu au trecut. Şi vremea numai a c u m , şi a i c i , poate fi răscumpărată. Numai acum şi aici m i l o s t e n i a acopere mulţime de păcate. De-ar înţelege a c u m bogaţii vorba sf. Petru Chrţ/so-logul: „Fii bogat în milostivire, dacă vrei să fi totdeauna bogat. Şi atunci fl-vor jitniţilc tale mai mari-Atunci vor fi pline, dacă se va vădi că nu le-a lipsit mâna largă, şi că păcătoasa poftă nesăturată nu le-a zăvorit". — Cine are urechi de auzit, să audă'

    de pr. S imion I. C r i ş anu

    j alungat din paradisul pământesc pe nefericiţii protopărinţi, durerea s'a înfrăţit cu ei t cu destinul şi cu drumurile lor, purificându-le vieaţa.

    Dumnezeul nostru nu s'a izolat in cerul său şi nici n'a uitat de lumea aceasta frământată de patimi şi fărădelegi. E veşnic de faţă cu prezenţa, cu puterea şi cu esenţa sa „Şi ajunge — înţelepciunea lui — dela margini până la margini cu tărie şi întocmeşte toate cu folos". (Inţ. 8, 1).

    Pentru cei care cunosc aceste lucruri simple dar înălţătoare, durerea nu-i a l tceva decât mâna lui Dumnezeu, care cere o ispăşire meritată, sau chemarea lui duioasă spre alte zări spirituale pe care „doar fiii luminii le înţeleg". Glasul lui Dumnezeu ce chiamă înspre el, înspre virtute, se identifică uneori-cu acela al durerii. Prezenţa durerii în a tâ tea suflete nu este altceva decât Dumnezeu care cerşeşte un Da, sau încearcă tăria credinţei şi-a iubirii. Istoria lui Iov se repetă prin veacuri!

    Dar mai mult! De când pe muntele Că-păţinii, crucea s'a ridicat biruitoare, durerea a primit un caracter sacru, răscumpărător.

    Dacă e adevărat că fiecare creştin e un „Alter Christus", atunci şi viaţa lui t rebue să aibă ceva răscumpărător. Fiecare t rebue să-şi poată însuşi pe dreptul cuvintele Apostolului: „Plinesc ceeace lipseşte pătimirii lui Hristos..." Şi aceas ta prin durere. Ea este contribuţia, părticica lui la opera mare a Răscumpărării lumii. Ea îl aseamănă şi îl înfrăţeşte cu acela care continuă să urce încă drumul Calvarului pentru noi!

    Fiecare îşi poartă pe pământ crucea vieţii. Creştinul însă şi-o poartă cu resemnare şi iubire, cu conştiinţa că pe ceealaltă parte a crucii e răstignit Isus, învingătorul morţii şi-al durerii. Aceştia sub povara durerii nu izbucnesc în revoltă. Pumnii se încleştează, dinţii scrâşnesc arătând greutatea durerii ; iar gura în loc să blesteme mulţumeşte lui Dumnezeu, că prin durere s'a transfigurat asemă-nându-se „Omului şi Maicii durerilor" în o -pera lor izbăvitoare.

    „O, adâncul bogăţiei şi-al înţelepciunei şi-al ştiinţei lui Dumnezeu. Cât sunt de necuprinse judecăţile lui şi neurmate căile lui. (Rom. 11, 30)". Cât e de sublimă şi adevă rată constatarea Apostolului care a precizat caracterul răscumpărător al durerii!

    Desprind din nişte pagini prăfuite, mărturisirea unui convert i t : „Pretutindeni unde aţii durerea afli Crucea, şi pe Cruce afli pe Isus. Binecuvântată durere care mi-ai dat sensul vieţii, care mi ai descoperit pe Isus".

    Numărul 47

  • Fie aceste gânduri, lumină şi balsam, pentru sufletele zbuciumate pe care în aceste vremuri fără seamăn, le cercetează durerea cu harurile ei pur i f ica toare . . .

    Mizerii locale Pe lângă multele strâmtorări generale,

    localităţile mai au fiecare lipsuri şi necazuri proprii, locale. In chip firesc însă, în a-

    ceste vremuri de încercare, ele trec pe planul al doilea. — Su it totuşi, între ele, unele, a căror împlinire este de evidentă util i tate obştească, şi inve r s : a căror neglijare însemnează o adevăra tă păgubire a interesului naţional.

    Să ne oprim, de ex. la Blaj. — Lipsurile lui au fost to tdeauna fără de număr. Se cunosc şi pricinile pentru care în trecut nu numai că nu a fost ajutat, ci a fost chiar împiedecat să progreseze sub raport edilitar. Rând pe rând multe s'au schimbat în lume şi în ţa ră : Blajul însă a rămas, aşa cum a fost. Poate ca să nu se tulbure cumva glorioasele amintiri ale trecutului!

    Anul trecut era cât pe aci să înregistrăm o surpriză. Era vorba să se facă un spital. Ştiţi, un spital adevărat , cu paturi pentru bolnavi şi cu doctori specialişti ş. a. m. d. Ministerul a dat banii, oraşul terenul; arhitecţii au făcut planurile, şi intr'o bună zi-au început lucrările, s'a defrişat pădurea, s'a nivelat terenul, s'au săpat temeliile, s'a cărat pietriş, e t c ; până când intr'o altă bună zi, totul a intrat în linişte desăvârşită. Ce s'a întâmplat? Enigmă. Se pare că fondurile destinate acestei instituţii au emigrat în altă parte a ţării, să se facă acolo un spital. S'a socotit, de sigur că noi, cei de pe aici, suntem obişnuiji să murim fără doctori şi fără spital. De ce să ne strice tradiţiile? Adevărat că avem la şcoli câ teva mii de tineri din toate păr(ile ţări i ; dar aceşt ia sunt tineri şi nu se tem de moarte .

    Cu asta însă ne-am împăca noi cumva. Din toată afacerea: ce-am avut şi ce-am pierdut ? S'a stricat păduricea în care ne mai plimbam din când în c â n d ; dar toată cealal tă pagubă, cu întreruperea lucrărilor, o plăteşte

    Ş Statul. Pe noi, ca buni cetăţeni, asta nu ne priveşte. — Sunt însă alte neajunsuri cari nu ne pot lăsa indiferenţi. E vorba de iminenta perspectivă a unei totale şi foarte puţin splendide izolări a Blajului de către lumea înconjurătoare. Sa nu fim rău Înţeleşi: e vorba de izolare fizică, geografică. Chestiunea e simplă: fără să le tăiem noi, ni se surpă podurile în toate direcţiile. Podul peste linia ferată, din strada Simiori Bărnuţiu. s'a închis. S'ar putea surpa, intr'o bună zi, oprind circulaţia trenurilor. Căile Ferate au obligaţia de a-1 în-treţine. Se pregătesc, de câţiva ani, să facă unul nou, bun şi frumos/Rezultatul : a t rebuit închis cel vechiul

    Podul peste Târnava Mare, spre Secaş, se mai poate trece pe o singură parte , fără poveri însă, şi cu severă pază poliţ ienească. Poate că ar trebui închis de tot, a tâ t es te de şubred. Astfel ni-se închide drumul spre Valea-Secaşului, legătură importantă pentru o întreagă regiune nu numai din punct de vedere economic, ci şi din alte consideraţiuni. — Aceste „alte" interese au determinat Ministerul Apărării Naţionale să aducă aici, la faţa locului, puternice grinzi de metal, spre a face un pod resistent la orice povară. Dar toată această fierărie preţioasă zace de ani de zile nemişcată şi acoperită de un strat impunător de rugină. — De va da Dumnezeu să se strice şi podul peste Târnava-Mică, spre Teiuş şi Alba-Iuiia, izolarea noastră va fi totală şi desăvârşi tă .

    Rugăm autorităţile să facă tot posibilul pentru a preveni aceas tă eventual i tate . Asigurarea posibilităţilor de circulaţie nu es te un lux pentru Blaj, ci o necesitate şi un interes de ordin naţional şi, în parte cel puţin, strategic.

    asupra catehezei (Cercular X—943) g înainte. Problema catehezei e actuală Dar ca teheza es te ea totul ? Nu es te ? ' numai o par te a apostolatului? Si a t ^ 0 " ' 6

    ce se obligă numai partea şi n u ' apo"^ ' ^ întreg? De ce numai lecţiile practice' ^ scrie şi sistematizeze, iar amvoanele ^ S ?

    heza tuturor) să continue a fi mute -f!5'

    H o . de glas şi amvoanele vii să grăiască tr ivă? De ce cateheza numai iar trupul sângele Domnului să nu adape zilnic mădu §1 larele şi sufletul preotului, a copiilor

    atehi.

    Vrem s ă î îm ai Tăi.,.! 11.

    Să fie în veci binecuvântată iniţiativa şi paşii Asociaţiei sî. Nichita! Dar ce ar fi dacă s'ar naş te şi generaliza, devenind obligatorie pentru toţi preoţii o asociaţie simil a r ă? Superioritatea şi Hristos contează pe noi pe toţi. Mai recent se stăruie foarte mult

    zaţi şi a credincioşilor? Confesionalul de să mai fie deschis numai odată la an? b0? navii de ce să fie cercetaţi numai, î n C e a '. agoniei, iar săracii, sub a căror bube sdrenţe se ascunde Hristos (sf. Martin eh până când să mai fie abandonaţi şi daţi * tării ?

    N;rneni n'ar putea bănui unde am ajunge dacă, alături de lecţia catehetică scrisă, $V studia, şi scrie şi predica, regulat, dacă preS. tul nr liturgisi zilnic, dacă s'ar mărturisi sap. tămânal, dacă ar medita zilnic e tc , —

  • Nr 47 U N I R E A Pag. 3

    otdeauna podoaba sfinţeniei. Tăcerea este jeneratoarea învingerii. „Omul nu se schimbă,

    fiindcă nu meditează. Dac'ar medita, n'ar -ămânea o clipă ceeace este . Fiul cel rătăcit n - a meditat, până n'a ajuns la ghindă. Aşa P lumea, nu reflectează şi nu meditează a-proape niciodată asupra a ceeace-i esenţial" 3).

    0 , de s'ar porni în sânul Bisericii noastre o mişcare cât mai întinsă în direcţia trăirii unei vieţi cu adevăra t preoţeşti! 0 , dac'ar striga cât mai mulţi fraţi: „Isuse, suntem ai Tăi prin botez. Ne-am dăruit slujbei Tale prin hirotonire. Suntem ai Tăi şi vrem să fim ai Tăi, şi acum, şi'n ceasul socotelilor -finale, noi toţi cari propovăduim şi credem •11 înviere şi'n judecata Ta". O, de-ar avea răsunet aceste modeste rânduri şi de s'ar uorni marea mişcare salvatoare, cu aripi de -vijelie şi cu puterea uraganului, astupând ioate vocile comode, învesmântate cu sau îără artă în hainele tradiţionalismului exagerat şi steril!

    Preotule al lui Hristos, preotule de bună credinţă, ori de unde ai fi Ui şi orice etate vei avea, ia aminte! Ia aminte şi nu uita că secerişul este mult şi lucrătorii puţini şi anemici. Gândeşte- te că Isus cere preoţi sfinţi, preoţi mulţi, aşa cum atât de duios cerşesc

    convertire şi pentru convertirea enoriaşilor } putea spune: „Nu se poate face nimica, la tăi. Fă-o aceasta cu optimism şi încredere, ( ce atâta, trudă" ? Această tânguire pricinuieşte căci rugăciunea unui preot, întovărăşită de i pagubă sufletelor, pe care le despoaie de durerea unei mortificări, devine o rugăciune j roadele Răscumpărării, preotului care se tân-ispăşitoare, ce se apropie foarte mult de aceea gueşte şi lui Isus Hristos căruia îi răpeşte şi a Sublimei Victime. Legătura dintre Isus şi j sufletele şi mărirea. un preot niciodată nu este mai strânsă şi mai j Această plângere îţi va fi îngăduită în intimă decât atunci când se jertfesc pentru ziua când Tabernacolele vor fi dispărut de

    pe pământ, în ziua când dumnezeiasca Inimă acelaşi scop, când rabdă aceleaşi dureri, când li-se aud aceleaşi suspine. Toţi preoţii sfinţi, cari s'au dedicat pastoraţiei sufletelor, exercitând o blândă presiune asupra Inimii lui Isus, prin mortificarea trupului lor, au obţinut favoruri uimitoare pentru suflete.

    Iar tu, sărmane preot, care n'ai cunoscut numai decepţii şi injurii, t i care de atâtea ori ai fost dat la o parte şi terfelit de un

    a Iui Isus va înceta să mai iubească sufletele, — această zi însă, nu va fi niciodată. De aceea, Dumnezeul meu, o dumnezeiască Inimă a Stăpânului meu, fă să dispară de pe buzele preotului cuvintele acestea atât de reci, atât de triste şi, dupăce vei fi umplut sufletul lui de focul sacru al iubirii Tale, in-spiră-i aceste cuvinte: „Iară eu cu bucurie

    Pr. Aure l A l d e a

    zilnic bunele noastre Surori dela Blaj. Dacă j s a j e indefectibile şi eterne. Atunci când le

    popor brutal şi nerecunoscător sau de inte- | voiu cheltui, şi mă voiu cheltui şi pe mine lectualii neopăgâni ai parohiei tale, priveşte j pentru sufletele voastre" (II Cor. 12-15)'). spre Tabernacol. Pune-ţi inima şi urechea ta aproape do'Isus şi vei auzi aceste cuvinte: „Iată eu cu voi sunt*. Privirea ochilor Lui va îi asupra ta şi-ţi va surîde; mâinile Lui te vor binecuvânta şi-ţi vor mângâia fruntea ta ostenită. Dar vei găsi, mai ales acolo în Tabernacol, Inima lui Isus, cu spinii şi cu flăcările ei, cu spinii uitărilor, nepăsărilor, in-pratitudinilor, sacrilegiilor, cu flăcările iubirii

    tu eşti cu adevărat român, fie-ţi nulă de poporul tău cel insetat şi flămând după Hristos. Dar mai ales tu preotule cu suflet cald încă, tu, care mai poţi fi trântit la pământ de graţia dumnezeiască pe via cu lespezi a Damascului apostolici tale, gândeşte-te că neamul tău îl vrea pe Hristos, . . că Hristos vrea sfinţi şi din neamul tău. Mai ales tu, care poate eşti încă la etatea când Isus a 'nceput a. propovădui, nu uita de obligaţii e tale sfinte şi alungă apatia şi pesimismul pastoral . din mima ta. Viaţa ta, aşa cum se dapănă ea, acolo depar te în anonimatul rustic şi sărac al parohiei tale, de cele mai multeori este un martiriu, dar vai, un martiriu involuntar. Tu care trăeşti adesea în sărăcie şi privaţiuni, nu lăsa ca aceste mortificaţii ale tale să s e "

    ..scurgă în eternitate fără nici un merit. Oferă suferinţele tale cotidiane pentru definitiva ta

    3) R. Plus S. I. „înfruntă viata" pag. 15, sq.

    simţi prea slab fn faţa atacurilor duşmane, | ai dreptul să contezi pe puterea Lui. Când ' nepăsarea oamenilor şi propriile tale păcate

    îţi vor stoarce lacrimi din ochi, ai dreptul să te prosterni la picioarele Lui să-i cuprinzi genunchi: şi să ceri ca mâna Lui să te bine-cuvinteze şi să te ierte, pe tine şi pe ei

    Munceşte cu dăruire şi încredere, căci : „atâta vreme cât va fi un Isus Hristos, care ne porunceşte să mergem, înzestrându-ne cu puterea sa, încredinţându-ne mis iunea . sa , a tâ ta vreme cât preotul va avea o gură şi o limbă pentru a putea vorbi, mâini pentru a putea munci, picioare pentru a se putea mişca, un trup pentru a-1 putea mortifica, un suflet pentru a ş i putea vărsa înaintea Chivotului durerea şi iubirea; de altă parte, atâta vreme cât vor fi suflete moarte de înviat, su • flete bolnave de vindecat, suflete slabe de sprijinit, neştiutori de învăţat, atâta vreme cât vor fi nevoi de a ju ta t . . . preotul nu va

    tarea Bibliei româneşti dela Petersburg, există un studiu scris de Martin Jugin : Philaréte Drozdov, métropolite de Moscou (1782—1857). Sa vie, ses écrits, sa doctrine (in Échos d'Orient, 1933, Tom XXXII, p. 447-479J. E considerat filoprotestant, duşman al scolasti-cismului teologic (Mauricius Gordilio. Compendium theologiae orientalis. Romae, 1939, p. 3 2 - 3 3 ) .

    Dintre clericii basarabeni e cunoscut la Blaj mai ales Protoiereul Ieremia Cecan, (ssu Ciocan). S'a născut în 1867. A studiat la Seminarul din Chişinău (înainte avea 10 clase). A fost preot la Nişcani, în judeţul Orheiu. Din primii ani de preoţie se impune ca luptător naţional, ajungând în conflict cu Arhiepiscopul rus Serafin Ciciegov al Chişinăului.

    •A avut curajul de a ataca pe preotul Const. Parfemieo (dela fabrica de lumânări), pe preoţii N. Stoicov, Ţ. Volovei, etc.

    Toată vieaţa sa a militat pentru Sfânta Uuire. In 1909 a început să publice o re «/istă bisericească: Unirea Noastră La început avea binecuvântarea Vlădicilor Serafim, Nicodim şi

    " G-avril, dar după 2 ani nu i-s'a permis s'o *ai editeze. în 1911 începe să apară Unirea S a b conducerea doamnei E. Ciocan.

    Articolele unioniste ale răposatului Pă-! m t e Cecan au fost comentate de multe ori

    presa bisericească din Transilvania.

    In istoria culturală a Basarabiei au avut rol important păstori ardeleni, cari erau colportori de cărţi româneşti. Episcopul Dionisie Erihan al Ismailului a învăţat să citească după o carte pe care i-a adus-o \ n colportor a rde . lean (O. Ghibu: Dela Basarabia Rusească la Basarabia Românească. Vălenii de munte. Anexe.). Prin aceşti colportori ardeleni se răspândiau şi tipăriturile blăjene.

    Când a fost atacat un ierarh al Basarabiei, I. P. S. Gurie Grosu, numai Unirea dela Blaj i-a luat apărarea.

    Fiii Blajului au avut rol important şi în revoluţia din 1918, care a dus la marea unire.

    In Basarabia au fost uniţi, dar numai răsleţi. N'au ajuns să întemeieze parohii. Erau şi ucraineni uniţi, dar nici aceştia n'au reuşit să întemeieze parohii. Abia în ultimii ani s'a reuşit să se întemeieze paroh e unită în Basarabia. Se fac Liturghii orientale in bisericile catolice de rit latin.

    E îmbucurător faptul, că în ultimul timp au început să apară în unele reviste bisericeşti basarabene ariicvole despre unirea bisericilor. Revista Teologică dela Sibiu a protestat, dar protestul de acolo n'a ajuns până în Basarabia. Basarabenii admiră Blajul, cum 1-a admirat şl boerul V. Stroescu.

    Iosif E. N a g h l u

    ] Sa nu uitam biblioteca Bíajulur) i \ Am scris titlul acestei cronici cu un \ sentiment de sfială, pe care vrem să-1 îm-i părtăşim cât mai multor oameni. Strângerea i de inimă este în legătură cu Biblioteca Cen-j trală a Blajului, cu cea mai veche şi va lo-| roasă bibliotecă românească. ! Ea a fost înfiinţată de călugării Iui Micu \ Klein, odată cu întemeierea cetăţii eclesiastice | şi culturale. De atunci şi până astăzi, gene-\ raţie după generaţie a contribuit Ia complec-i tarea şi îmbogăţirea ei. Mitropoliţii şi dascăiii j şi-au trimis pe rând dulapurile cu cărţi şi • manuscrise acestei biblioteci. Aşa s'a adunat, î în decurs de mai bine de două secole, o co-l moară neasemuit de preţioasă, în care teolo

    gia, istoria, precum şi toate disciplinele ştiinţifice găsesc un izvor nesecat de informaţie şi documentare.

    Rămâi aproape uluit de setea de cultură pe care au avut-o oamenii trecutului, de pasiunea lor de tezaurizare în cărţi şi mai ales de stăruinţa cu care au adunat un vast material istoriografie pentru a justifica dreptul poporului român la libertate. Dacă am fi puşi într'o zi în situaţia de a demonstra unui for internaţional că suntem o naţiune creatoare de valori, nu va trebui să facem decât un singur efort, invitând pe arbitri de a vizita Biblioteca Centrală a Blajului. Ei vor vedea cum primii călugări români s'au chinuit ani îndelungaţi să adune cărţi masive cu tainele învăţăturii, cum au citit mii de nopţi la pâlpăiala opaiţului şi cum au scris tomuri întregi, ridicând spiritul unui popor de iobagi peste nivelul tuturor popoarelor înconjurătoare. Aceiaşi onoraţi domni ar mai putea vedea dulapurile bătrâne cu cărţi ale lui Timoteiu Cipariu, Simion Bărnuţiu, Aron Pumnul şi a unui lung şir de cărturari, preocupaţi să adune din toate limbile pământului volume rare şi colecţii cu publicaţii, care abia se găsesc la câteva academii ale occidentului.

    Şi acum, după această introducere, să destăinuim şi amărăciunea. Biblioteca aceasta are nevoe de mijloace de întreţinere şi de o instalaţie indispensabilă conservării. Iar mijloacele acestea nu le are. Cărturarul Au-gustin Popa, care se strădueşte să organizeze această bibliotecă până la rangul unei instituţii prestigioase, abia a putut să procure sumele necesare improvizării unor dulapuri, prin generozitatea unui donator particular.

    4) Mgr. M. Gonzales y. Garcia Op. cit. pag. 59. sq. *) Reţinem, fără nici un comenta r, din „Uni

    versul" (15-XI-43) aceste rânduri, pe cât de judicioase pe atât de dureros adevărate, alo cunoscutului publicist ardelean care semnează V(asile) M(unteanu). —

    N. R.

  • Pag. 4 U N I R E A

    Fireşte, a tâ t e prea puţin. Tot ceeace es te necesar ca investiţie, credem că trebue să-*cadă în sarcina bugetului statului, ca o datorie de onoare. In faţa străinătăţii vom putea pune astfel în valoare un tezaur care v a răsturna elocvent toate străduinţele unei propagande piezişe, iar în cadrul vieţii noastre culturale deschidem deopotrivă tineretului şi cercetătorilor izvoare fecunde de pregătire, activitate şi maturizare intelectuală.

    Nu putem lăsa în s tarea în care se găseşte Biblioteca Centrală a Blajului. Şi nici nu este de conceput că ea poate fi pusă în condiţiuni optime de conversare, prin alte mijloace decât ale Statului.

    Această bibliotecă e un patrimoniu al naţiunii şi el t rebue conservat în primul rând prin grija ei.

    V. M.

    CoSţu I A G R U - E u i

    „ A s t r u " d ! n C l u j - S i b i u ş i - a inaugurat M i e r c u r i , 10 N o v . sub p r e ş e d i n ţ i a de o n o a r e a D l u i P r o f . Dr. C. Tătaru, ce l de a l d o i l e a a n a l act iv i tă ţ i i sa le d i n ref u g i u . In p rezenţa R e c t o r u l u i U n i v e r s i t ă ţ i i , P ro f . Dr. I. Haţieganu, R e v . Păi- . /. Agârbiceanu, Păr . Orduna, P ă r . spir i tual A. Ciunganu.a d - l o r asistenţi Dr.Fodor şi Dr. Petru Radu, a u n u i n u m ă r neobişnui t de s tudenţ i ş i s tudente , P r e ş e d . A s t r u l u i , d . Nicolae Pop, s tud . m e d . a n . V . a expus, î n c u v â n t a r e a sa , p r o g r a m u l d e l u c r u a i act iv i tă ţ i i pen t ru n o u l an univers i tar , a ră tând n e c e s i t a t e a ca tegor ică de a t ră i c o n f o r m E v a n g h e l i e i ' f ă r ă a n e c o m p l a c e într 'o ca le m i j l o c i e pl ină d e c o m p r o m i s u r i : „ O r i c u Hr is tos , o r i î m p o t r i v a L u i " . T i n e -r e ţ a , p r i m ă v a r a v i e ţ i i , t r e b u e t ră i tă aşa fel, c a t o a m n a să p u t e m spera r o d î m b e l ş u g a t . Z u g r ă v i n d por t re tu l r e g r e t a t u l u i preşedin te al „ A s t r u l u i " L i v i u L u p a n , , P r e ş e d i n t e l e arată c a m o d e l de u r m a t pe Ing. Iustin N i -c o a r ă , L i v i a S â r b u şi m a i a les p e tânărul s tudent i n g . P i e r Q i o r g i o Frassat i . T i n e r e t u l să n u uite î n ţ e l e p t e l e î n d e m n u r i ale D l u i .Rector l a d e s c h i d e i e a n o u l u i a n u n i v e r s i t a r : „ U n i v e r s i t a t e a n u v r e a să p r e g ă t e a s c ă n u m a i o a m e n i de a d â n c ă şt i inţă , c i c u aceeaşi a r d o a r e m i s i o n a r ă .vrea să p r e g ă t e a s c ă puternice caractere... S ă a v e ţ i idealu l na ţ iona l unit cu c e l r e l ig ios ş i c u c e l sp i r i tua l care porunceş te a c u l t i v a va lor i l e s p i r i t u a l e ş i a l e împăr tăş i n e a m u l u i , pe c a i e să le î n c o r o n a ţ i c u i d e a l u l umani tă ţ i i " .

    T r e c e apoi Ia e x p u n e r e a p r o g r a m u l u i de a c t i v i tate care se va r e z u m a la p a t r u s e c ţ i i : 1. S e c ţ i a p e n t ru v i a ţ a suf letească şi i n te r ioa ră , a căre i c u l t i v a r e r e c l a m ă spirit de jertfă, de r e n u n ţ a r e la u n e l e c a p r i c i i t inereşt i şi la respectu l u m a n , a c c e n t u â n d c ă a c e a s t a se câş t igă n u m a i p r in r u g ă c i u n e ş i adăparea d e a s ă la S f . T a i n e . T r e c e în rev is tă a p o i toate p u n c t e l e n e c e sare cu l t ivăr i i aceste i v i e ţ i , a d r e s â n d u n i m n S f . F e c ioare , pe care o r e c l a m ă în l u p t a noast ră , i a ră d e a căre i ajutor nu v o m p u t e a face n i m i c . C i t e a z ă a p o i c u v i n t e l e Ing. Iustin N i c o a r â : „ N u m a i u n c o r p c a l d poate să î n c ă l z e a s c ă pe u n u l m a i r e c e . T r e b u e d a r s ă n e î n c ă l z i m pe n o i , să n e c o n v e r t i m pe no i ş i p e u r m ă p e a l ţ i i " . A c e s t a t r e b u e să f ie A s t r u l . — 2. S e c ţ i a v i e ţ i i car i ta t ive , după m o d e l u l c o n f . Sf . V i n c e n ţ i u d e P a u l . — 3. S e c ţ i a de p r o p a g a n d ă , c o l p o r t a j u l că r ţ i lo r b u n e , p u b l i c i s t i c ă la Unirea. — 4. S e c ţ i a a d m i n i s t r a t i v a , î n c red in ţa tă c o m i t a t u l u i şi c o n s i l i e r i l o r . — C a o î n c o r o nare a acestui p r o g r a m , p r e ş e d i n t e l e îş i e x p r i m ă d o r i n ţ a c a la sfârşitul a n u l u i să se f a c ă u n „ C o n g r e s E u har is t ie" naţ iona l .

    Ia a p o i c u v â n t u l R e v . P ă r . / . Agârbiceanu, care îş i a ra tă deosebi ta sa t is fac ţ ie p e n t r u aceste p r e o c u p ă r i s i n c e r e ale t inere tu lu i d e a s t ă z i c a r e , d u p ă c u m s p u n e D - S a , n 'au fost şi a le g e n e r a ţ i i l o r anter ioare . A r a t ă a p o i neces i ta tea a b s o l u t ă a c r e d i n ţ e i , fără d e c a r e n u p o a t e exista o v i a ţ ă de c reş t in a d e v ă r a t , o f e r i n d u - n e tot c o n c u r s u l b i n e v o i t o r p r i n c o n f e r i n ţ e l e atât d e p l ă c u t e a le D - S a l e . — P ă r . Ciunganu, sp i r i tua lu l s t u d e n -ţ i m i i , e x p u n e c h e s t i u n i a d m i n i s t r a t i v e . D e l a D l Rector, Dr. [uliu Haţieganu a m ascu l ta t c u v i n t e c a r e — r e c u n o a ş t e m sincer — n u l e - a m m a i auzi t d e l a n i c i u n s a v a n t r o m â n . D - S a îşi a ra tă m i r a r e a de fe lu l c u m e v o l u e a z ă sen t imentu l r e l i g i o s l a o m , d i n c o p i l ă r i e , c â n d e foarte desvol tat ,"~slăbmd î n v i a ţ a a d u l t ă şi r e v e n i r e a l u i în p e r i o a d a c â n d o m u l se a p r o p i e d e m o a r t e . In Un ivers i ta te t r e b u e re lua t acest fir, a c c e n -

    . t u â n d u - s e educa ţ ia r e l i g i o a s ă . C a r e m e d i u , D - S a î n d e a m n ă t inere tu l să se î n t o a r c ă la b iser icuţe le d e l e f v n d e l a ţară, u n d e se păst rează a t m o s f e r a sănătoasă a c r e d i n ţ e i . A p o i îş i e x p r i m ă d e o s e b i t a m u l ţ u m i r e p e n -

    t r u p r e o c u p ă r i l e A s t r u l u i e x p u s e de p r e ş e d i n t e ş i , c a o încurajare, p u n e la d i s p o z i ţ i a A s t r u l u i f r u m o a s a s u m a

    d e 15.000 l e i . • „

    . Şed in ţa s 'a î n c h e i a t într 'o c a l d ă a t m o s f e r a , t re -

    z i n d u - s e în su f le tu l f i e c ă r u i astrist e n t u s i a s m p e n t r u

    s i n g u r a rea l i t a te : Isus Hristos. B e i u ş . D i n i n i ţ i a t i v a d-Iui Ioan C i o n c a , d i r e c t o

    ru l B ă n c i i N a ţ i o n a l e ş i v i f e - p r e ş e d i a t e l e A g r u l u i E e i u ş s'a înfi inţat, î n c a d r e l e a s o c i a ţ i e i , u n n o u c o r l a c a t e d r a l a oraşulu i , c o m p u s d i n in te lec tua l i i d e s e a m ă b e -i u ş e n i . A c e s t a a debuta t î n 7 N o e m v r i e a . c , î n p r e z e n ţ a I. P. S . S a l e D r . V a l e r i u T r a i a n F r e n ţ i u , E p i s c o p u l O r ă z i i şi A d m i n i s t r a t o r A p o s t o l i c a l M i t r o p o l i e i d e A l b a - I u l i a şi F ă g ă r a ş . — C o n d u c e r e a c o r u l u i o a r e păr . profesor M i h a i B r u c h e n t a l de la l i c e u i S a m u i l V u l c a n , (n. c,)

    P e r s o n a l e . V e n . O r d i n a r i a t a l M a r a m u r e ş u l u i a f ă c u t m a i n o u u r m ă t o a r e l e n u m i r i d e a d m i n i s t r a t o r i p a r o h i a l i : Dr Găurii Bălan . l a S a t u - M a r e V ; Augustin Babiciu d e l a B o r ş a III, l a C i o l t ; Petru Pop d e l a C a v n i c u l d e S u s , l a R e m e ţ i ; Nicalae Cotofiu ( c o n v e r t i t d e l a o r t o d o x i e ) l a T ă m ă ş e ş t i ; n o u h i r o t o -n i ţ i i : Ion Maruşceac l a R e p e d e a ; Gh. Pop l a P e t e a ; Ion Brehaiţala B ă i ţ a ; Gh. Pop-Mogoşeşti l a V a r a i u ; Ioan F. Câmpeanu l a C a v n i c u l de J o s .

    D ă r u i ţ i o c h e l a r i p e n t r u o s t a ş i ! M a j . S a R e g i n a M a m ă Elena roagă p e to ţ i o a m e n i i d e b i n e s ă d ă r u i a s c ă ochelari vechi ( a l b i , c o l o r a ţ i , l e n t i . e d e o c h e l a r i , r a m e ) p e n t r u o s t a ş i i s u f e r i n z i d e o c h i . A c e ş t i - c h e i a r i v o r f i r e p a r a ţ i î n i r ' u n a t e l i e r s p e c i a l ş i p r e d a ţ i o s t a ş i l o r . D ă r u i t o r i i s u n t i n v i t a ţ i a d e p u n e o c h e l a r i i l a P a l a t u l R e g a l d i n C a l e a V i c t o r i e i ( B i r o u l d e I n f o r m a ţ i i ) , i a r p e r s o a n e l e c a r i n u s e p o t d e p l a s a , s u n t î n d e m n a t e a î n ş t i i n ţ a l a - a c e e a ş i a d r e s ă p r i n t r ' o c a r t ă p o ş t a l ă , s p r e a î i t i i m i s c i n e v a s â r i d i c e o b i e c t e l e d ă r u i t e .

    M i s i u n i p o p o r a l e . P ă r . Vasile Dardai ş i p ă r . A r h i m a n d r i t Daniil Ciubotarii/, i e r o m o n a h i b a ' s i l i a n i d e l a O b r e j a , a u ţ i n u t s f i n t e misiuni poporale î n p a r o h i i l e : Cut (31 X — 6 XI) . A p r o p i e r i de s f i n t e l e t a i n e 786. A u fost p r i m i t e s o l e m n î n R e u n i u n e a m a r i a n ă 1 0 f e m e i . A j u t o r l a m ă r t u r i s i r i a u d a t p ă r . l o s i î C u t a a n u şi I l ie M i r i o n . — L a Cipăeni ,6—1-1 N o v . ) s ' a u î n r e g i s t r a t 1559 a p r o p i e r i de sf . t a i n e , b o t e z u l u n u i p o c ă i t , ş i 405 m e m b r e a u fos t p r i m i t e s ă r b ă t o r e ş t e î n R e u n i u n e a m a r i a n ă . L a m ă r t u r i s i r i a u m a i a j u t a t p ă r . M a r c u ş i p a r o h u l l o c u l u i p ă r . A l e x . C a i a n . L ă u d a t ş i p r e a m ă r i t î i e D o m n u l p e n t r u t o a t e .

    L o c a l e . D u m i n e c a v i i t o a r e , a s ă p t ă m â n i i XIII d u p ă î n ă l ţ a r e a S f . C r u c i , va piedica î n c a t e d r a l ă p ă r . Traian Jacodi, p r o f e s o r .

    - O n o m a s t i c a M a j . S a l e R e g e l u i Mihai I a f o s t p r ă s n u i t ă p r i n t r ' u n T e d e u m s l u j i t l a c a t e d r a l ă d e II. S a Dr. Vittor Macaveiu î n s o b o r d e _preo{ i . T o a t e a u t o r i t ă ţ i l e l o c a l e , b i s e r i c e ş t i , ş c o l a r e , a d m i n i s t r a t i v e ş i m i l i t a r e ş i - a u a v u t r e p r e z e n t a n ţ i i l a a c e a s t ă s o l e m n i t a t e r e l i g i o a s ă . D u p ă î n c h e e r e a s e r v i c i u l u i r e l i g i o s , p u b l i c u l ş i t r u p a a u a s c u l t a t , î n f a ţ a c a t e d r a l e i , u n î n s u f l e ţ i t c u v â n t o c a z i o n a l r o s t i t d e d . c o l . Alex. Fărcaşiu, c o m a n d a n t u l c e r c u l u i d e r e c r u t a r e T â r n a v a - M i c ă . S e r b a r e a s ' a î n c h e i a t p r i n d e f i l a r e a t r u p e i î n f a ţ a a u t o r i t ă ţ i l o r .

    C u „ A s t r a " l a B u c e r d e a G r â n o a s ă . î n d e m n a ţ i d e g â n d u l de a l u a c o n t a c t c u p o p o r u l î n m i j l o c u l c ă r u i a vt>r m e r g e c â t d e c u r â n d , e l e v i i c l . V I I a Ş c N o r m a l e d e b ă i e ţ i d i n B l a j , a u c e r c e t a t B u c e r d e a G r â n o a s ă , s u b c o n d u c e r e a P r o f V . P o p p ş i a i n s t i t u t o r u l u i A l . P o p . P r o g r a m u l a î n c e p u t c u sf . L i t u r g h i e u n d e a v o r b i t p ă r . V . P o p p ş i u n d e a u c â n t a t n o r m a l i ş t i i b l ă j e n i . D u p ă m a s ă , î n ş c o a l a t i x i t ă de i u n i e , a v o r b i t d . A l . P o p d e s p r e „ T r e c u t u l ş i v i i t o r u l n e a m u l u i " , i a r e l e v i i D . M i r c e a , V N a n u ş i M . V e s a , a u j u c a t p i e s a „ f t r v i n t e ş i P e p e l e a " . P r o g r a m u l b o g a t î n d e c l a m ă r i ş i c â n t ă r i 1-a î n c h e i a t p â r . A n c a , p r e o t u l l o c a l , c a r e î n n u m e l e p o p o r u l u i ş i - a i n t e l e c t u a l i l o r , toţ i d e f a t ă , a m u l ţ u m i t o a s p e ţ i l o r p e n t r u f r u m o a s ă c o n t r i b u ţ i e a d u s ă c u l t u r i i p o p o r u l u i .

    S e r b ă r i c o m e m o r a t v e . „ f l s o c i a ţ i u n e a p e n t r u l i t e r a t u r a r o m â n ă ş i c u l t u r a p o p o r u l u i r o m â n " a t r i m i s t u t u r o r p r e ş e d i n ţ i l o r de d e s p ă r ţ â m i n ' e ş i c e r c u r i c u l t u r a l e a l e Astrei o c i r c u l a r ă , c u î n d r u m a r e a s ă f ie s ă r b ă t o r i t a împlinirea unui sfert de veac dela Unire. C e e a c e s e v a f a c e p r i n „ s e r b ă r i c o m e m o r a t i v e î n i i e c a r e d e s p ă r ţ ă m â n t c e n t r a l j u d e ţ e a n , de p l a s ă ş i c e r c c u l t u r a l , c u c o n c u r s u l t u t u r o r i n s t i t u ţ i i l o r ş i a s o c i a ţ i i l o r c u l t u r a l e ş i p a t r i o -

    T i p o g r a f i a Seminarului B l a j

    t ice . D i n p r o g r a m u l a c e s t o r s e r b ă r i n u l i p s e a s c ă u n p a r a s t a s , î n a m â n d o u ă b l s e r ^ - S i

    m â n e ş t i , p e n t r u p o m e n i r e a R e g e l u i F e r d i n l 0 * R e g i n e i M ă r i a , a o r g a n i z a t o r i l o r ş i a dele ? ' 5

    d e l a A l b a - I u l i a , t r e c u ţ i l a c e l e v e ş n i c e a 1 8 at' i c' r

    r i l o r p e n t r u U n i r e d e p e î n t r e g p ă m â n t u l " n e s c ; a s o l d a ţ i l o r c a r e î n r ă s b o i u l t r e c u t ş i - g 0 ^ ' s â n g e l e p e n t r u î n f ă p t u i r e a e i ; p r e c u m ş j a | a a U , d a ţ

    c a r e , î n r ă s b o i u l a c t u a l , şi-1 v a r s ă c u a tâ ta s i n ţ ă p e n t r u a o r e s t a u r a . R e s t u l s e r b ă r i i v a ^ 0

    d e a s e m e n e a u n c a r a c t e r c â t s e p o a t e de s f^" ş i d e s o b r u . In c u v â n t a r e a , s a u c o n f e r i n ţ a , care™* v a r o s t i c u a c e s t p r i l e j , v a f i e v o c a t ă adun ^ d e l a 1 D e c e m v r i e 1918, c u î n t r e a g a e i s e m n i u v ' ^ p e n t r u t i m p u r i l e d e a s t ă z i . ' I e

    A s t r a î n B i h o r . S o c i e t a t e a „ A s t r a " î n r i t m , , v r e m i l o r c e l e t r ă i m , s u b c o n d u c e r e a h a r n i c u l u i / r e c t o r a l l i c e u l u i S a m u i l V u l c a n d i n B e i u ş , Dr c o l a e F l u e r a ş , s e d e p l a s e a z ă î n f i e c a r e D,urninecj d u p ă a m e a z ă î n c o m u n e l e d i n j u d e ţ p e n t r u lumina r e a s ă t e n i l o r d e l a a c e a s t ă g r a n i ţ ă . P â n ă a c u m s'a» ţ i n u t c o n f e r i n ţ e î n u r m ă t o a r e l e c o m u n e : Roşia Damiş, d - n i i B o t a , S t a n c i u ş i C r i s t e a ; î n Criştl d - n i i D u m i t r e a n u , D r . E m i l P o p ş i fl. Briscar Târcăiţa d . T r . T ă m a ş ; Vârciorog d - n i i B o t a , flndrc ş i S t a n c i u ; Sebiş d . I. M M i h e l e ; Prisaca d . Dr. X F l u e r a ş ; Belejeni P . C . S a Z . M o g a , d - n i i Bogdanşl C . S a v a ; Meziad d . B r i s c a n ; Mizieş d . E . P 0 p-Hoiod d n i i T ă m a ş ş i B u t a r u . (n. c.)

    „Albina" Institut de credit şi de econ.,

    A v i z „Albina", institut de credit şi de eco

    nomii, Sibiu, aduce şi pe calea aceasta la cunoştinţa acţionarilor săi, că acţiunile noui (definitive) din ultima emisiune fiin i tipărite, se eliberează în schimbul prezentării Titlurilor Provizorii.

    Acţionarii cu domiciliul în oraşele unde institutul are sucursale, vor depune Titlurile Provizorii la sediiie sucursalelor, de unde urmează a ridica acţiunile noui (definitive).

    M i t r o p o l i a R o m â n ă U n i t a — U

    No. 7000—1943.

    CONCURS La Cancelaria mitropolitană este vacani

    un post de actuar. Doritorii de a ocupa acest post îşi vor înainta cererea către Ordinariatnl Arhiepiscopesc până la data de 26 Noemvrk 1943, alăturând absolutoriii teologic, extrasul de botez şi de naştere, şi certificatul de na" ţionalitate. Salarul lunar este fixat la 11.000 lei

    Blaj, 12 Noemvrie 1943.

    Comunicat Se face cunoscut că orariul de camufal

    prevăzut în art. 4 din Ordonanţa Nr. 30 a & 6. 1. se modifică, cu începere dela 16NoerH-vrie 1943, astfei : Camuflarea luminelor in modul arătat prin ordonanţa Nr. 30 a C. se va face dela orele 17.30 până Ia orele 6$ pe întreg teritorul jurisdicţional al acesta' Comandament. — Comandantul Corpului " Armată, General de Corp de Armată, Effl*nf Leoveanu — Procuror Instructor Militar Mai°r

    Magistrat, Ctin Gheorghe.

    A apărut

    „BIBLIA COPIILOR" m a n u a l ic re l ig ie p e n t r u cl. W'& P f , m * de Prof. A U G U S T I N P O P A -desface prin Librăria Seminar ia l i

    Preţul 60 Lei .


Recommended