EVANGFIELIARCele patru evanghelii
Traducere gi prezentiri deCnrsrraN Bi.orul.i'
EDITURA VREMEABUCURE9TI
2016
268
$ptrC{etW S"IEXUSALIMULNOUTuITXSXAMXNT
H-::-rq:::?rrm#0
& ftdurtdlnririls*lirilisn
4e$ryatZi,&rlt6ctu*le
|!q,
qt
5ft.tr.*rSrifu
&uoral@&e{
'tl6
hu,'€o
Harta Ierusalimului
Gheenei
Srer rd,rm*,*!rrrr
Vindecarea slujitorului centurionului ......................................32Vindecarea soacrei lui Petru..... ..........33Alte vindeciri............... ........................33Misiunea lui Iisus qi exigenfele urmirii lui..............................33Furfuna de pe mare .........33Cei doi indricifi din Gadara . 34Vindecarea paraliticului................... .......................34Chemarea lui Matei si masa impreund cu pdcitogii...............35Iisus gi postu1......... ...........35Vindecarea femeii cu scurgere de sAnge gi invieteafiicei lui lair.............. .........35Vindecarea celor doi orbi............. .......36Iisus vindecl un demonizat mut..... .........,............36Trimiterea apostolilor. .........................37Ucenicul gi invi![toruI................... .........................38
Sredinld pAn[ la moarte .....................38Indoiala lui Ioan Botezitorul .............39Iisus despre Ioan Botezitorul............ .....................39Dojenirea cetd!i1or...... ......40Cu fariseii despre sabat........... ............4LVindecarea in zi de sabat.......... ..........4LIisus, robul lui Dumne2eu............... .......................4'1.Fariseii il acuzd, pe Iisus de posedare........................................42Replica lui Iisus. Picatul inrpotriva Duhului Sfant ................42Semnul lui Iona...... ..........43incipdfAnarea duhului necurat....... ....................-..43Adevirata familie a lui Iisus ..............MParabola seminitorului............... .......MVorbirea in parabole ........MSensul parabolei semdnitorului............... .............45
Parabola grduntelui de mugtar ..........46Parabola drojdiei........:'................. ........46Explicarea parabolei neghinei..... .......MComoara qi mXrgiritarul.............. ......47Parabola nivodului .........47
Iisus respins in patria lui ............... ......--....-............47
inmullirea piinilor ..........48
Mersul pe ape........ -.....-....49
Vindeciri la Ghenezaret.............. -......49
Iisus gi tradi!ia,...... ...........49
Iisus gi femeia cananeanci..........:..'...... ..................50
A doua inmulfire a pAinilor ..'..........'.51
Iisus refuzd si le dea un semn fariseilor qi saducheilor....'....52Avertismente cu privire la farisei gi^saduchei ...---52
Iisus testeazi credinfa ucenicilor qi Igi anunli pltimirile ......52
Chemarea lui Iisus: asumarea crucii.......... ...........53
Schimbarea la fafi......... .......................53
Vindecarea unui copillunatic....... .........................54
A doua vestire a peiimirilor gi a invierii....................-.............54Iisus gi plata pentru Templu... ......'.....55
Cine este tttui-ut" in impnrilia cerurilor? .........55
Pricina de p[cate... ...........55
Oaia pierdute................. '....'.........-.......56Relalia cu frafii .................55
Parabola robului nemilostiv. ..............56
Cds[torie gi repudiere ..........'..............57
Iisus binecuvAnteazi copiii .......-........58
Primejdia bogifiei..... ....--.58
Parabola lucrdtorilor din vie ..............59
Mai-marele trebuie si slujeasc[ .........60
Iisus vindecl doi orbi in apropiere de Ierihon.................'......60
Intrarea in Ierusalirn ........6L
Alungarea zarahlor gi negustorilor.'............ .........61,
Blestemarea smochinului............... ...................-.....62
Autoritatea lui Iisus..... .....-.............-....62
Parabola celor doi fii... ............ ............62
Parabola lucritorilor necinstifi qi ucigaqi ...--........63
Parabola nunfii impiriteqti ................64
Tributul Cezarului.. .-'-...--64
Cele dou[ porunci capitale.'.... ...........65
Cine este Hristosul?.. .......66Discursul impotriva clrturarilor gi fariseilor .......66PlAngerea Ierusalimului................ ......68Vestirea distrugerii Templului. ..........68Mica Apocalipsi............ .......................68Parabolele celei de-a doua Veniri.................. ..-.....70Parabola celor zece fecioare impiriteqti ...............70Parabola talan[ilor.... ........7LVenirea Fiului omului gi Judecata de pe urmd ........................72Complotul impotriva lui Iisus ...........73Ungerea din Betania ........73TArgul lui Iuda .................73Pregitirea Paqti1or....... .........................74Iisus qi Iuda la Cind........... ..................74Cina de Taini.......... ..........74Prevestirea renegdrilor lui Petru..... .......................74Iisus in Ghetsimani ..........75Iisus este predat de citre Iuda........... ....................76Iisus in fafa sinedriului. Tigiduirile lui Petru .......... ..............76Iisus este predat lui Pilat...... ...............77Moartea lui Iuda ..............77Iisus in fafa lui Pi1at............ .................78Iisus qi Barabba...... ...........78Batjocorirea lui Iisus. .......79Rdstignirea ........................79Moartea lui Iisus ..............80ingroparea lui Iisus...... ........................80Paza mormAntului ...........81MormAntul 9o1.............. .......................81Viclegugul cdpeteniilor ........................81Ultimele furv[fituri ale lui Iisus cel inviat cdtre ucenici.........82
IntroducerelaEvangheliadupdMarcu........ .............83Evanghelia dup[ Marcu .......91,
Vindecarea unui lepros .......................93Vindecarea paraliticului................... .......................93Chemarea lui Levi si masa impreund cu ,,p[cdtogii" .............94
Iisus gi postu1......... """""'94Iisus ii iabatul....... """""'95Vindecarea in zi de sabat--....-... """""95Numeroase vindeciri... """""""""""'95Alegerea apostolilor """"96facltUimpotriva Duhului Sfant..-........ """"""""96Parabola seminitorului.......--......... """"""""""""97Diverse invilituri.. """""98Frima paraboli despre impernfe.. """"""""""""98Griuniele de mugtar.. """98Potolirea furhmii...... """"99inaraAtut gi turma de porci """""""'99Vindecarea femeii cu scurgere de sAnge qi invierea
fiicei lui Iair.............. """' 100
Iisus respins in patria lui .---....-..... "" 101
Iisus ii t i-it" pL cei Doisprezece in misiune """""""""""" 101
Moartea lui Ioan Botezitorul """""' 102
intoarcerea apostolilor din misiune """""""""" 103
inmutgrea pAinii qi a pegtelui """""103Uersul p" rt utu """""""104Iisus 9i tradi$a....... """"' 104
Vindecarea fiicei siro-fenicienei....-.... """"""""" 105
Vindecarea unui surdomut ..........-- """"""""""" 105
A doua inmu[ire a pAinilor """"""' 106
Un semn pentru generalia aceasta """' """""""' 105
Orbirea,rLtti.itoi'. """"107Vindecarea orbului din Betsaida...""""""" """" 107
Cine este Iisus?.......... ""'107Iisus igi prevesteqte moartea """""" 108
Urmarei lui Iisus """""' 108
Schimbarea la fafi-....-... """"""""""' 109
Vindecarea copilului posedat de un duh mut"""""""""""' L09
Iisus igi anu4n dinnou moartea.."' """"""""""L10Adevirata mireEe...... """""""""""' 110
Cine nu este impotriva noastri este pentru noi """""""""" L11
Despre cisitorie qi despi ,Lre...-....""""" """""" 111
Iisus gi copiii............:................. .........1L2Primejdia bogi!iei...... ....1L2A treia prevestire a morfii. Cererea fiilor lui Zebedeu.........113Vindecarea unui orb.... ............".........114
Intrarea in Ierusalim ..........................114Smochinul blestemat gi distrugerea Templului..................... 1 15
Autoritatea lui Iisus .......1,1,6
Parabola lucritorilor necinstifi qi ucigagi ...........11,6
Tributul Cezarului.. .......1L7Despre inviere....... .........117Cele doul porunci capitale...... .............;...............118
Cine este Hristosul?.. .....118Critici la adresa c[rturarilor ............1L9Darul viduvei...... ...........119
Mica Apoca1ips5............ .....................119Ungerea din Betania ......L21,
Agonia din Ghetsimani.............. .......123Arestarea.. .......................123
Iisus dinaintea sinedriului............... ....................-124Petru il tigiduiegte pe Iisus .............125Iisus in fala lui Pi1at............ ...............125Batjocorirea lui Iisus...... ....................126Rdstignirea ......................126Moartea lui Iisus ............L27tngropurua lui Iisus...... ......................127MormAntul gol .............. .....................128
trtroducerelaEvangheliadupdLuca........... ...........131
Evanghelia dupd Luca .......L37
Naqterea lui Ioan Botezitorul ..........137Bunavestire ..................... 138
Yizita Mariei la Elisabeta ..................139Nagterea lui Ioan Botezitorul ..........140CAntarea lui Zaharia ......L41,
Naqterea lui Iisus ...........1,41,
Tiierea imprejur. Simeon qi Ana ....'1'42
Iisus la doisprezece ani in Templu....'....-..........."................"" 143
Propoviduirea lui Ioan Botezitorul......-..... ........1'44
Botezarea lui Iisus...-. ...'L45
Genealogia lui Iisus.................... ......'L45
incercdrile lui Iisus...... ...............'..""' 148
Yizitala Nazaret ...........' 1-48
Vindecarea indricitului din sinagogl la Cdfamaum ........." 149
Vindecarea soacrei lui Petru..... ..""" 150
Seara gi dimineafa.. """" 150
Pescuitul miraculos... ""' 150
Vindecarea unui lepros .....'...'........"'L51
Vindecarea paraliticului...........'....... ...............""" 151
Chemarea lui Levi....... ...........""""""152Iisus gi postu1......... ....""'152Iisus gi iabatul .....'.""""' 153
Alegerea apostolilor """ 153
Predica de pe cAmpie ................ """" 154
parabola casei........... ......156
Vindecarea slujitorului centurionului ...........-................."""' 156
invierea fiului viduvei din Nain'. '..........."""""'157Iisus despre Ioan Botezitorul """""'157Ungereaiin Betania...... '...................158Femeile diaconife... """" 159
Parabola semdnitorului..............' ""'159CAteva proverbe.... """"' 160
Frafii lui Iisus............ """ 160
Potolirea furtunii...... """ 160
tnd.ecitul gi turma de porci """"""'1'61'Vindecarea femeii cu scurgere de sAnge qi inviereafiicei lui Iair.............. """'162Iisus ii trimite pe cei Doisprezece in misiune.................' """1'62Irod gi Iisus ........... """"" 163
tnmullirea pAinii qi a pegtilor ......""' 163
Mdrturisirea lui Petru..... .....,""""""L64Urmarea lui Iisus """""'L64
Schimbarea la fa!i......... --.....'-......"""L64
Vindecarea unui copil posedat -....."155
Adevirata mire$e...... ...-......---...."""165
Cine nu este impotriva voastrl este pentru voi.....--.....- --.----166
Fe ultimut drum.......... .......................166
Misiuneacelorgaptezecigidoi...... .-..............--....166
Parabola bunului samaritean -...--.....1-68
Marta gi Maria..... ..---......168
Despre rugiciune. Tat5l nostru ....""169impdrisa lui 8ee12ebu1.............-.. -----170
CeIe gapte duhuri necurate ....--..-..--'17O
Semnul lui Iona--.... ....-...170
Despre 1umine....... ....-.--.77'l'
Critici la adresa fariseilor qi a cirturarilor .....'..-..-..----.....'---..171
Picatul impotriva Duhului Sfant....-.....- -......---....172
impotriva 15comiei..... ..--173
Paiabolabogatului smintit....... .-.-----173
Despre ,giiacea lumeasci" ............. ............--.....173
i:ndemnuri la veghere. --.......---..-..---...174
Taina celei de-a doua Veniri......... ...-175
Parabola smochinului neroditor... ...........--'.....-...175
Vindecarea femeii gArbovite ..-.---.----776
Doud parabole despre impdrnfla lui Dumnezeu ........ -......... 176
Despre imparaga lui Dumnezeu......-......'- -.-..-.---177
Prevestirea mo4ii la Ierusalim --...--.-177
Vindecarea unui bolnav de hidropizie (dropici) ..... - -. -...... -.. 1 78
Parabola gederii la masi ..--.-......---....178
Despre ucenicia cregtind .......-.......----179
Buni este s€yea.......... .-...179
Parabola oii pierdute ..............1..... ---.-179
Drahma gisitd .-..............180
Parabola tatdlui iubitor sau a fiului risipitor ...--180
Parabola administratorului necinstit.'.-.-.......-.-.......--.-...........181
Diferite porunci...... --......182
Lazdr 9i bogatul... .......---- 182
invn{nturi.pentru drum"...-.... ....""' 183
Vindecarea celor zece leproqi..--.... ..""""""""""' 183
implrnsa lui Dumnezeu .............'. ......""""""""' 1&l
Semnae sfArgitului lumii...'.....- """"184Parabola viduvei stiruitoare sau a judecitorului nedrept ' 185
Fariseul gi vamegul """"L85Iisus si copiii.......... .........185
Bogatii gi impirn$a lui Dumnezeu..-..........-- """ 186
A treia prevestire a morlii """""""" L86
Vindecarea orbului de lAngi lerihon...... """"""1872aheu........ .......................187
Parabola celor zece,,mine"..-.... """"187Intrarea in Ierusalim """ 188
Iisus ir:r Templu...... """"' 189
Autoritatea iui Iisus..... """"""""""" 189
Parabola lucritorilor necinstiti qi ucigagi..- """" 190
Tributul Cezarului.. """'190Despre tn riere....... """"' 191
Cine este Hristosul?. """191'Critici la adresa cirturarilor """"""192Darul vlduvei...... ......-....192
Mica Apocal P"d........... """"""""""" 192
ParaboL smochin rlui...-.-..........'-- ""'193Predarea lui Iisus """""'194Pregitirea Cinei de Taini.-..--.-.. """"194Cini ae Taine.......... ........195
Mai-marele trebuie si sluieasci """'195Testamentul lui Iisus ""'195Tigiduirile lui Petru ""'196No:ua misiune. Cele doui sibii..-.....--. """"""""'196Agonia de pe Muntele Mislinilor ."""""""""""196Arestarea... ......-...............196
Iisus dinaintea sinedriului """"""""197Iisus in fafa lui Pi1at............ """""""' 198
Iisus in fafa lui Irod ............ """""""'198Iisus in fa{a lui Pi1at............ """""""' 198
t
Ristignirea ......................199ingroparea lui Iisus...... ......................200MormAntul 9o1.............. .....................201intAhrirea de pe drumul cdtre Emaus .................201'Iisus inviat Se arat6 la Ierusalim ......202lndl1ar"u ......203
Introducere la Evanghelia dupi loan............ ...........205Evanghelia dupi Ioan.. .......213
Prolog -.........213Ioan Botezdtorul nu este Mesia.. ......21,4
Mielul lui Dumne2eu............... .........215Primii ucenici....... ...........215Nunta din Cana.... ..........2L6Alungarea negustorilor din Templu qi prevestirea invier1i.216Iisus gi Nicodim .............217Ultima mirturie a lui Ioan Botez[torul..................................218,,Mirturisirea de credinfl" aBotezdtorului....... .............----.-.219
Iisus in Samaria..... .-.......219Iisus gi sabatul ................222Inmulfirea pAinilor gi a peqtilor .......225Mersul pe mare ..............226Iisus-PAinea vie .............. ....................226Controverse la Ierusalim ................ ......................229Femeia adulteri .............232Lumina 1umii.......... ........233Eu nu sunt din lumea aceasta ..........233Vindecarea orbului din nagtere .......236
Sirb[toarea Innoirii...... .....................240tnvierea LuiLazdr.... .......24LComplotulimpotriva lui Iisus..................: .........243Ungerea din Betania ......243Intrarea in Ierusa1im.................... .-....244A venit ceasu1......... .....-..245Misterul necredin,tei ......246Iisus spali picioarele ucenicilor.. .....247
Iisus prevestegte cd va fi predat .......248Porunca noud: si vd iubili unii pe a1Eii...................................249Profefia despre lepddarea lui Petru..... ................249Iisus Calea Adevdruf Viafa.......... ....-..................249Vifa cea adev[rat5.. ........251,Discursul de ,,rimas-bun"............. .......................253Rugiciunea preoleasci .....................256Predarea qi arestarea lui Iisus .........258Iisus la marele preot gi lep[dirile lui Petru .......258Iisus irraintea lui Pilat .......................259Condamnarea la moarte ................ .......................260Ristignirea ......................261Moartea lui Iisus ............262
ingroparea lui Iisus...... ......................263invierea gi mdrturiile despre inviere ..................263Aparifia lui Iisus in fa{a celor gapte ucenici...........................265Petru qi ucenicul celiubit...... ............265Epi1o9......... ......................266
Harta Palestinei ...................267
Harta Ierusalimului ................ ................268
Un Evangheliar pentru secolul XXI
in anul 2006 am lansat proiectul unei traduceri gtiinfifice a
Noului Testament, insotiti de ample comentarii. PAnd acum auapirut Evanghelia dup5 Matei, Evanghelia dupd Marcu, Evan-ghelia dupi Luca, Evanghelia dupi Ioan giApocalipsa. Volumelerespective s-au bucurat de o generoasi primire din partea publi-cului cultivat a preolilor qi studengilor teologi, dar gi a unei largipituri de cregtini interesati de aprofundarea Noului Testament.Este prima realizare de acest gen din cultura teologici romAnigi ea completeazd un alt proiect: traducerea Septuagintei, versiu-nea greaci a Vechiului Testament (opt volume apirute la EdituraPolirom)1.
Acest Evangheliar fircununeazi eforturile de pAni acum gi afost gAndit ca un volum de sintezi. Am refinut numai traduce-rile qi introducerile celor patru Evanghelii din dorinfa de a ofericititorilor de toate confesiunile posibilitatea unui contact nou,proaspit cu cele mai importante mirturii despre viafa gi irvifd-tura lui Iisus Hristos. Evangheliile obligi la o lecturi intertextu-ali. De aceea €un inserat subtitluri gi am dat referintele sinoptice.Tabla de materii poate fi utilizati ca indice tematic. Nu in ultimulrAnd, am dorit si reintroducin circuiful limbii romAne un cuvAntdeloc invechit gi cu un farmec aparte: EVANGHELIAR. in timUalliturgrc Evangheliarul desemneazl.he o antologie de fragmente
I Proiect realizat prin efortul unei intregi echipe de bibligti qi filologi, romanigi strdini, pe care am coordonat-o, impreuni cu Francisca Bilticeanu gi MonicaBroqteanu, irtre 2001 qi 201.1, in cadrul Colegiului Noua Europi.
10 Un Eoangheliar pentru secolul XXI
selectate din cele patru evanghelii, fie ansamblul celor patruevangheliil. ,,Evangheliar" nu este nici pe departe un cuvAntimbehenit, anacronic. Suni foarte ,,acttJal", iar repunerea lui i:rcirculafle nu line de snobism sau de risfd! concesiv. E un gest deindreptifit omagiu.
*
Cu riscul de a fi catalogat drept simpht ,,f7lolog" (etichetdvehiculatd de toli cei care preferi comoditatea pioasd gi incultdcredinlei truditoare) voi enumera instrumentele obligatorii pen-tru o fideli traducere gi o corecti inlelegere a textelor cuprinse i:rNoul Testament. Nimeni nu poate nega dimensiunea spiritualS,dimensiunea profetici sau dimensiunea misticd a acestor texte,dar pentru a ajunge la aceste dimensiuni e nevoie sd parcurgem,obligatoriu, gi etapele pregititoare. Nu putem urca Pe acoperig
firi scari; nu putem citi un text firi si cunoagtem literele alfabe-fului.,,Misticismul" incult nesuslinut de textul autentic al Evan-gheliilor e puri superstilie gi nu diferi prin nimic de ateismulanticregtin, susfinut de prejudecdli.. Cregtinii sunt condamna[i la
culturd tocmai pentru ci beneficiazi de un corpus de texte sacre.
E un privilegiu, dar gi o imensi responsabilitate. Altfel, la ce bunni s-au transmis aceste texte? Iar fapful ci triim i:rtr-un secol qi
intr-o societate fur care dreptul la culturd aparfine tuturor ne scu-
tegte de orice alt comentariu.Am folosit edilia 28, adusi la zi, a Noului Testament (Noaum
Testamentum graece), propusd de Eberhard qi Erwin Nestle,revizutd substanfial pe baza consultdrii unui numdr impresio-nant de manuscrise de citre Barbara gi Kurt Aland, JohannesKaravidopoulos, Carlo M. Martini qi Bruce M. MeEger. Aceastd
t Existi qi varianta, mai greoaie, Tetraevanghel. Amintesc cele mai vechi Evan-gheliare din culturanaastuA: Eaangheliarul de la Putna sau de la Humor (1488-1489),
operi a caligrafului qi miniaturistului Palade; Eoangheliarul slatto-romin de laSibiu, cuprnzAnd primul text in limba romAnd cu litere chirilice cunoscut p6niazi, tipirit la Sibiu intre 1551 9i 1553 de Filip Moldoveant; Eaangheliarul lui Coresi
tiplrit la Braqov intre 1560 qi 1561.
Un Eoangheliar pentru secolul XXI 11
edifie, apdruti la Stuttgart in 1993 9i retipiriti mereu de atunci, a
fost reprodusi gi in edifia noastri.Cititorul interesat o poate gisi pe pagina internet hitpllwww'
bibelwissenschaf t. de/online-bibeln/novum-testamentum- grae-
ce-na-28Aesen-im-bibeltext/. Al doilea instrument de Iucru iiaparfine lui Bruce MeEger: A Textual Commentary on the Greek
Nan Testament, a cdtuia doua edifie cea folositi de noi, a apirut,tot la Stuttgar9 i:r 1994. Comentariul lui MeEger serveqte drept
insofitor al edifiei Noului Testament prezentate mai sus, 9i este
rezultatul irrtruniril0r de lucru ale llnited Bible societies' Greek N ntt
Testament. Toate leqtiunile admise de aceasti comisie internalio-
nali de cercetitori sunt inventariate gi scrupulos argumentate de
citre autor. urmeazi synopsis quattuor eonngeliorum, Locis paralle-
lis eoangeliorum apocryphorum et patrum adhibitis, editati de KurtAland,ipiruti Ia Stuttgartinl996 (am folosit ultima tipdrire, din2005). Indispensabil rimane ghidul gramatical pus la punct de
pirintele Mix Zerwick (9i tradus in englezi de Mary Grosvenor),
A Grammatical Analysis of the Greek New Testament, edilia a IV-4Roma L993. De asemenea, Maurice Cattez qi Frangois Morcl, Dic-
tionnaire grec-frangais du Nouaeau Testnment, Geneva, a IV-a edi-
tie, 1995. Tot de Maurice Cattez, Grammaire grecque du Nouaeau
Testament, Geneva, 1.981.. Pentru partea lingvistico-teologicd am
utilizat sistematic Le lexique thiologique du Nouaeau Testament de
Ceslas Spicq O.P., Geneva-Paris,'1991, Precum qi indispensabilul
Theologiichei wtjrterbuch, editat sub ingrijirea lui G. Kittel qi G.
Friedrich, tradus in englezi, italiani Qr, parfiaf in francezi'Pentru istoria manuscriselor gi ediliilor modeme ale Noului
Testamen! asupra clreia nu este locul s[ ne oprim aici, de n€oco-
lit rdmAne lucrarea lui Kurt qi Barbara Aland, Der Text des Neuen
Testaments, Stuttgart, 1.981, tradusd 9i in englezi de E'F' Rhodes,
The Text of the New Testament. An lntroduction to the Critical Editions
and to thi Theory and Practice of Modern Textual Criticism, Grand
Rapids, 1995. Mai accesibild, dar nu ma! pulin eruditS, este lucra-
,"i lri Bruce M. Mezger, The Text of the New Testament. lts Trans-
mission, Corruption, and Restoration, a cirei a IV-a edilie (revizu-
iti) a fost publicatl de Bart D. Ehrman (oxford, 2005). ucenic al
12 Un Eaangheliar pentru secolul XXI
lui MeEger in domeniul criticii de text profesorul american BartEhrman a devenit cunoscut publicului larg prin bestseller-uripre-cum Misquoting lesus. The Story BehindIMo Changed the Bible andWhy, New York, 2005, care, tr 2007, a primit replica pastoruluiTimothy Paul ]ones, Misquoting Truth. A Guide to the Fallacies ofBart Ehrman's Misquoting lesus (www.ivpress.com). in fine, pen-tru echival[rile romAnegti am avut sub ochi principalele traduceriqi diortosiri, de la,,Biblia din 1688" pAni astf,zi. Versiunea de faliconstifuie un omagiu implicit predecesorilor care au trudit pen-tru transpunerea, cAt mai fideli, a CuvAntului Domnului in limbaromAn[.
O retraducere a Noului Testament este perfect legitimd, din celpufin trei motive. Traducerile de pAni acum pot fi ameliorate atAtla nivel stilistig cAt qi la nivelul confinutului: existi multe pasajediscutabile, care propun fie contrasensuri, fie imprecizii. NouITestament nu poate fi tradus decdt dupd Septuaginta deoarecemulte pasaje veterotestamentare sunt citate din versiunea greacla Vechiului Testament.
Cristian Bediliti27 maftte20"l.6,
invierea Domnului
Introducere la Evanghelia dupi Matei
in mod tradifional, Evanghelia dupi Matei deschide seriat'vangheliilor din cuprinsul Noului Testament. Cercetdrile mo-rlerne aduc insd unele nuanle semnificative pentru sifuarea aces-
Iui text intr-un cadru istoric gi contextual. S-a observat, de pildi,t'ii Matei reproduce aproximativ 80% din conlinutul Evanghelieitlupd Marcu. De asemenea ea prezinti scene comune cu Evan-ghclia dup[ Luca. Prin urmare, Matei ar fi folosit materialul pusll dispozifie atAt de Marcu (a c[rui Evanghelie este anterioar[),ciit qi de o ipotetici ,,sursd" Q (de la Quelle, ,,izvor, sursi", in ger-rrrand). Predica de pe munte, mai ales Fericirile, precum gi rugi-ciunea Tatil nostru, au ficut din Evanghelia dupd Matei reperultcologic gi eclezial al comunitililor creqtine din primele veacuri,conferindu-i un ,,primat de onoare" intte Evangheliile canonice.Sii mai spunem cd textul grecesc numdrd circa 18.300 de cuvinte,rnai mult cu aproape jumitate decAt Evanghelia dupi Marcu(circa 11.300 de cuvinte).
Daci trama narativi provine in buni misuri, aga cum amspus, de la Marcu, cele cinci ,,mari discursuri" constifuie tr5-strtura specifici a lui Matei. S-a afirmat, gi pe buni dreptate, ciavem de-a face cu o adevdrati ,,evanghelie catehetici", fapt carea determinat utilizarea ei ca ,,manualul" prin excelenli al invi-lilturii cregtine. Aceste cinci discursuri, rostite de Iisus, stau qi laoriginea decupirii textului in cinci sec[iuni majorg precedate deo introducere gi urmate de episodul ,,PXtimirilor, morlii qi Invie-rii" .Iat6,, foarte schematic, planul Evangheliei:
t4 lntroducere la Eoanghelia dupd Matei
L,"L-2,23lntroducere: originea gi nagterea lui Iisus Mesia;
3,'L-7,29 partea intAi: proclamarea imparaliei; Predica de pe
munte;8,L-l},42partea a doua: misiunea ir Gatleea; discursul despre
misiune;l'!.,1.-19,52 partea a heia: identitatea lui Iisus 9i opozifia la
mesajul Siu; discursul in parabole;13,53-L8,35 partea a patra: hristologie qi ecleziologie; discursul
despre Biserici;19,7-25,46 partea a cincea: misiunea in Ierusalim; discursul
eshatologic; ^
26,L-28,20 ultima parte: pitimirile, moartea gi Invierea.
S-a afirmat gi c[ scrierea de fa![ este cea mai ,,iudaicd" (insens teologic) dintre cele patru Evanghelii, autorul insistAndasupra continuitf,fii dintre mesajul conlinut in Torah gi pro-fefii veterotestamentari, pe de o parte, qi mesianismul hristo-logic, pe de alta. Mai limpede: conlinutul evangheliei (,,bunei
vestiri") este implinirea vechilor aspirafii gi profelii ale fiilorlui Israel. Caracterul pronunfat ,,iudaizant" al lui Matei a fostinterpretat, mai recent, din punct de vedere intratestamentar,ca replicd polemici la teologia paulin6, o teologie a ,,haruht7",de rupturi mai mult sau mai pufin radicali cu iudaismul tra-difional. Evanghelia dupd Matei qi Epistola lui Iacob, ,,ftateleDomnului", ar fi cele doui mari rdspunsuri ale iudeo-cteqti-
nilor (cregtini provenifi dintre iudei) la tentativa de ,,pIgAni-zare" accelerati a Bisericii, veniti din direcfia comunitdfilorpauline. Firegte, toate reconstrucfiile post factum PresuPun o
doz6, de risc. Urteori acest risc meriti asumat, daci nu dorimsd r[mAnem paraliza,tiin desigul relativismului gi scepticismu-lui ambiental. Cred cd ipoteza unui reviriment iudeo-cregtin,manifestat gi de Evanghelia dupi Matei, ca rispuns Ia ofensiva
lntroducere la Eaanghelia dupd Matei
paulino-p[gAnizantil confine un coeficient important de plau-zibilitate.
Mirturiile vechi merg in acelagi sens. in lstoria bisericeascd
111,24,6, Eusebiu de Cezareeanoteazl. ci Matei a predicat,,evrei-lor", iar apoi s-a pregitit si propoviduiascl altor neamuri. Pen-
tru a suplini absenfa sa dintre cei pe care ii evanghelizase, qi-ar firedactat Evanghelia in,,limba materni" (aramaica?). Tot Eusebiu(ibid.IlI,39,l5) transmite o mirturie a lui Papias (din jurul anului150), conform clreia Matei ar fi adunat, in limba ebraic5, ,,zice-rile" (logia) lui Iisus, ,,fiecare (dintre evangheligtl se subinfelege)traducAndu-Ie apoi dupi puteri". Irineu (secolul al II-Iea) int[-regte afirmafiile lui Papias.
in privin(a autorului Evangheliei, tradifiile antice il identific5,f trrd prea mul te ezitdri, cu,, publicanul", vamegul din Mt. 9,9, deve-nit unul dintre cei Doisprezece apostoli. Marcu (2,'1.4)il numegte
,, Levi, fiul lui Alfeu", la fel ca Luca (cf . 5,27). Dupd Marcu qi Luc4Matei qi Levi ar desemna una gi aceeagi persoand. Heracleon (cfClement Alexandrinul, Stromate IV,9) qi Origen (Contra Celsum'1,62) facinsi distincfie intre Levi gi Matei. A doua ipotezd, directlcgati de,,chestiunea sinopticelot", il ProPune ca autor pe Filip,unul,,din cei qapte diaconi", conform Faptelor apostolilor. Acestaar fi redactat textul in Cezareea maritimi, de unde era originar, 9iunde apostolul Pavel a stat inchis aProaPe doi ani inainte de a fitransferat la Roma. Filip ar fi lucrat impreuni cu Luca, amAndoiinspirAndu-se atAt din Evanghelia dupi Marcu, cAt gi din culege-rea de logia pe care criticii moderni o numesc ,,sursa Q". Dar qi
aceasta rdmAne, deocamdati, o simpli ipotezi. Ce se poate sPune
sigur, plecAnd de la datele textului propriu-zis, este ci avem de-a
face cu un autor evreu (iudeo-cregtin), poliglot (publicanii aveauqi aceasti calitate!), care vorbea aramaica gi ebraic4 dar cunoqtea
qi greaca. Epoca actuali, marcati de un interes accentuat pentruiudaitatea lui lisus, tinde sX minimalizeze sa1t, uneori, si treacide-a binelea cu vederea un fapt pe cAt. de ,,barral", pe atAt de
semnificativ, anume, cd. anangheliile au fost scrise tn greacd. Fireqte,
I In sensul de maximi deschidere a mesajului evanghelic spre celelalte neamuri,nltele decAt poporul lui Israel.
15
16 lntroducere la Eaanghelia dupd Matei
greaca lui Matei este infesatd de ebraisme (gi la nivel sintactic,gi la nivel lexical), dar acest lucru nu valideazd automat ipotezaexistenfei unui original ebraic sau aramaic, care si se fi aflatobligatoriu la baza versiunii acfuale. Numai descoperirea unuimanuscris ne-ar ingidui sd trecem de la stadiul ipotetic la cel deafirmalie categorici. ln fine, ,,iudaitatea" Evangheliei dupi Mateise confirmi qi prin numirul mare de trimiteri la Vechiul Testa-ment (paisprezece), in special la cdrlile Profefilor (cu insistenldIsai4 opt trimiteri). Matei c7teaz6, intr-o proporfie foarte mare,versiunea Sepfuagintei, din rafiuni teologice amestecAnd uneorisursele. Agadar referinfa veterotestamentar[ principald este ver-siunea greaci a Torei gi a Profefilor, nu cea ebraicd.
Matei se adreseazi ir primul rAnd evreilor (mai ales rabinilor)din vremea autorului (citre sfArgitul secolului I). El igi propunesi arate, pebazaunor elemente dinbiografia lui Iisus, confirmatede citate din Scriptur5, ci Acesta este Mesia (,,unsul" lui Dumne-zeu),
,,Fiul lui Dumnezeu" si ,,Fiul lui David". Titlurile respectiveapar frecvent in text. De asemene4 Evanghelia se adrese azd, evre-ilor conoertili deja la cregtinism, care doresc sd-gi aprofundeze,teologic ai practic, credinfa. Acestora le sunt adresate cele cincidiscursuri ample, primul,,manual catehetic" din istoria Bisericii.
Confinutul propriu-zis al Evangheliei dupi Matei este,,vesteacea bun6'^ (euangelion) a ,,impdrdfiei cerurilor". Prin intruparealui Iisus, impirifia s-a realizit deja aici, pe pimAnt, dar intr-oformd nedesivArgitd in ce-l priveqte pe fiecare credincios in partegi in ce privegte Biserica in integralitatea ei. Plinire4 instaurareadeplini a impir[1iei, va avea loc la a doua Venire (gr. pnrousia).Evanghelia evolueazd fur ritmul tensiunii dintre ,,deja"-ul mesia-nic (Iisus a venit este aici) gi ,,inc[ nu"-ul eshatologic (Iisus victo-rios n-a coborAt din cer pentru Jud€cata finaH).
Evanghelia dupd Matei a fost redactati, cel mai plauzibil, firdeceniile al optulea qi al noudlea ale primului secol. Pentru o ase-menea datare, desful de tArzie, pledeazi: intenlia de a contraba-lansa crestinismul paulin deschis pdgAnilor (epistolele paulinefiind cele mai timpurii scrieri crestine: anii 50-60); fructificarea
Introducere la Eoanghelia dupd Matei 17
rnrrterialului din Marcu (cea mai veche Evanghelie, redactati,rlrroximativ intre 64-75); aluziile la incendierea Ierusalimului decii tre romani (cf. }llt. 22,7 ; 23,35-36).
Locul redactirii este gi mai nesigur: poate Antiohia Siriei (ipo-tt'za spre care inclinl R. Brown). Oricum, texful se adreseazi uneit r rmuniti{i iudeo-cregtine deschise gi pdgAnilor.
In Prefa{a Comentariului sdu despre Matei, Ieronim enumeralista autorilor antici de pAni la el care s-au ocupatindeaproape de
lrrima Evanghelie. in primul rAnd Origery cu un Comeitarii des-
fn' Matei in douizeci gi cinci de cdrfi, din care nu ni s-au pistratrlt'cAt opt, anume L0-17, care acoperd Matei 13,36-22,33. Urmeazd'li'ofil al Antiohiei, autorul celor Trei cdrli cdtre Autolicus. Din('otnentariul la Matei nu s-a pistrat nimic. Aceeagi soartd a avut si('omentariul lui Hipolit, probabil autorul orientaf nu cel occiden-t.rl, exeget prolific, autorul tratatului Despre Crist qi Anticrist. inlista lui Ieronim mai apar urmitoarele nume: Teodor al Heracleii,nrort in 355 (din comentariul siu avem doar fragmente); Apoli-rrarie al Laodiceii, tot cu cAteva, foarte pufine, fragmente; Didimr t,l Orb, faimosul origenist din Alexandria al cirui comentariu nurti s-a transmis. Acegtia au scris in greacd. Pentru latini, Ieronimii citeazi pe Ilarie de Poitiers (315-368), pe Victorin de Poetovio(nrort in 30a) qi pe Fortunatianus al Aquileii fumitatea secolu-lrri al IVJea). Pentru a completa p€morama, trebuie sd-i adiugdm1rt' loan Gurd de Aur, cu cele nouizeci de omilii (care irsumeaz[pt.ste o mie de pagini) consacrate Evangheliei dupd Matei gi pelr.ronim insugi, cu al s5u Comentariu frust, extrem de interesant;i cloct.
C.B.
Evanghelia dupi Matei
Genealogia lui lisusl.c.3,23-381 I Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui
Avraam. 2 Avraam l-a zimislit pe Isaac, Isaac l-a z[mislit pe lacob,l,rtnb i-a zimislit pe Iuda gi pe fralii lui, 3Iuda i-a zdmislit pe Pha-
rr.s q;i pe Zara, dinTamar, Phares l-a z[mislit pe Esrom, Esrom l-azilmislit pe Aram, a Aram l-a zdmislit pe Aminadab, Aminadabl-a zlmislit pe Naassory Naasson l-a zdmislit pe Salmon, s Sal-
nxrn l-a zdmislit pe Boes, din Rachab, Boes l-a zimislit pe Iobed,rlin Ruttu Iobed l-a zimislit pe Iesei, 6Iesei l-a zdmislit pe David,rt.gcle. David l-a zimislit pe Solomon, din [femeia] lui Urie7 Sokrmon l-a zdmislit pe Roboam, Roboam l-a zimislit pe AbiaAbia l-a zimislit pe Asaf, sAsaf l-a z[mislit pe Iosafat, Iosafat l-azrlmislit pe Ioram,Ioram I-a zimislit peOzias,e Ozias l-a zlmislitpe Ioatham, Ioatham l-a zimislit pe Achaz, Achaz l-a zimislit pe
Ir,zcchia, 10 Ezechia l-a zimislit pe Manase, Manase l-a zimislit peAmos, Amos l-a zimislit pe Iosias, 11 Iosias i-a zimislit pe Iecho-nias gi pe frafii lui in vremea exilului in Babilon. 12 Dupi exilul inllnbilon, Iechonias l-a zimislit pe Salathief Salathiel l-a zimislit pe
Zorobabel, 13 Zorobabel l-a zimislit pe Abiud, Abiud l-a zimislitpc Eliakim, Eliakim l-a zimislit pe Alor, ta Azor l-a zimislit pe
Sncloh Sadok l-a zimislit pe Achim, Achim l-a zimislit pe Eliud,rr liliud l-a z[mislit pe Eleazal Eleazar l-a zimislit pe Matthan,Matthan l-a zdmislit pe Iacob, 16Iacob l-a zimislit pe Iosif, birbatulMirriei, din care S-a niscut Iisus, cel numit Hristos. 17 Aqadar toate