+ All Categories
Home > Spiritual > Cateheza Cautarea Credintei - prof. dr. David Frost

Cateheza Cautarea Credintei - prof. dr. David Frost

Date post: 20-Aug-2015
Category:
Upload: catedralasfantulnicolae
View: 517 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
47
Transcript
  1. 1. Calea este cel dinti nume atribuit Cre tinismului. Saul la 3 ani de laRstignirea lui Iisus prime te nsrcinare s mearg s-i prigoneasc pe to icei care merg pe Calea aceasta Fp. IX, 2, iar cnd a devenit cre tin aprCalea Calea este cea pe care unii a i p it, al ii care merge i acum pe ea i a intlnit un obstacol de care vre i s scpa i
  2. 2. Al ii dori i s arta ii altora Calea, iaral ii se ntreab:Exist ceva acolo? Calea este cea ncare afli n eles,bucurie i pace, aratsensul vie ii Lumea este ca obarc pe lac care nutie ncotro svsleasc. Noi careurmm Calea timncotro vslim
  3. 3. Avem unnv tor careare toaterspunsurile: Eusunt Calea,Adevrul iVia a, El necluze te peCale Te ntrebi: Cumpo i s crezi ntoate acestea? Toate cursurilesunt axate peaceast ntrebare Cea de azi eaxat pecutarea
  4. 4. Via a n ansamblul eicere crdeni : nu po iie i pe strad fr s aicredin , s aincredere c nu i se vantmpla ceva ru A a e i cu Calea nuexist dovezi totale, darexist milioane deoameni care au urmataceast Cale nsiguran , iar apoi aipropria ta experien Nu ajungi la deplinsiguran dect dace ti pregtit s puintrebri
  5. 5. Despre asta vom vorbi n curs. Fiecare curs va ncepe cuprezentarea unui singur vorbitor Principalul scop este: orice poate fi ntrebat, orice poate fidiscutat
  6. 6. Bisericii Ortodoxe iplace s nve e: 1.prin cuvnt i 2. prinimagini prin icoane Icoana PomulCredin ei provine dela o pild pe care arostit-o Mntuitorulucenicilor: Eu suntvi a voi sunte imldi ele Ioan XV, 5 Aici este Iisus Vi aiar din El rsarfructele Sale: uceniciicare vorbesc despreEl i desprenv tura Sa
  7. 7. i a a mai departe mldi ele se ntind la cei pe care ucenicii ivor fi nv at i nva mai departe pe al ii n cursul nostru ace tia sunt: 1. Pr. Michael Harper fost preot anglican, acum vicar alcomunit ii ortodoxe antiohiene din Anglia 2. Christin Mangala Frost crturar i romancier, convertitdintr-o veche familie hindus
  8. 8. 3. Pr. Raphael Armour fost om de afaceri, acum parohul bisericii Sf.Efrem din Cambridge 4. Dr. George Bebawi nscut iudeu n Egipt, convertit la cre tinism la 18ani, doctor n Teologie la Universitatea Cambridge, a slujit mai nti BisericaCopt din ara sa Egipt, n Anglia a slujit Biserica Ortodox Rus i a fostprimul director al Institutului de Studii Cre tine Ortodoxe (IOCS) dinCambridge
  9. 9. 5. Pr. Demetrios Bathrellos cercettor al scrierilor patristice din BisericaOrtodox Greac 6. John Bazlinton artist talentat i membru al Comunit ii CatedraleiRuse ti din Londra 7. Gladys Bland ortodox antiohian, istoric prin pregtire, a fost director alunui liceu de fete, iar acum pre edintele Consiliului de Directori ai IOCS
  10. 10. 8. Prof. Dr. David Frost specialist n opera lui Shakespeare, scriitor,profesor de Liturgic, traductor al Psalmilor n limba englez, actualmentedirector general al IOCS 9. Mitropolitul Kallistos Ware , cel mai mare crturar ortodox al civiliza ieivorbitoare de limb englez Suntem de vrste diferite, de ambele sexe, cu to ii dm mrturie c ceea cespune fiecare este credin a personal a fiecruia - cntm ntr-un glas de peaceea i partitur
  11. 11. Vi a este, deasemeni,imagineaBisericiiOrtodoxe i unlan nentreruptde ucenici ai luiHristos Suntem inu i nvia prin SevaSa, suntemhrni i prinTrupul iSngele Sucare ajunge lanoi prinEuharistie
  12. 12. Toate mldi ele sunt vii i legate unele de altele, chiar dup2.000 de ani acesta este sensul Trupului lui Hristos i alComuniunii Sfin ilor Suntem to i struguri ai vi ei enorme care este Iisus. Noinv m Calea pentru c indiferent de ct suntem dedeosebi i prin vrst, sex, situa ie, profesie saupersonalitate, cu to ii credem cu adevrat n ea
  13. 13. Vrem s v aducemaceast nv tur,nu pentru csuntem plti i, sauc vrem s scoatembani, ci pentru cne sim im obliga i Asemeni Sf. Pavelspunem tuturor c lcunoa tem peDumnezeu ca Iubireprin Fiul Su IisusHristos
  14. 14. Oamenii spun despre CREDIN c e dificil, e mai greu s crezi dect svezi ori s pipi tiin a spune: exist materie, iubirea este dorin animalic, moartea estesfr itul existen ei noastre Credin a n cre tinism nu este mai dificil acum dect a fost dintotdeauna
  15. 15. Mesajul central al cre rtinismului Iisus a venit, a fost rstignit i a nviat afost dintotdeauna contrar experien ei umane de atunci i de acum n cuvntarea din Areopag, Sf. Pavel vorbe te despre DumnezeulNecunoscut, iar cnd vorbe te despre nviere unii l-au luat n rs Fp. XVII,32, iar al ii s-au mpr tiat
  16. 16. S te nchini unui condamnat prin crucificare i nviat, a fostdintotdeauna o nebunie pentru neamuri Iar noi propovduim peHristos cel rstignit: pentru iudei, sminteal; pentru neamuri,nebunie I Cor. I 23. Noi to i credincio i sau necredincio i trim prin credin , adic:ntotdeauna credem n ceva sau pe cineva, cnd nu putem fi siguri100 /0
  17. 17. tim c e nevoie de credin ca s crezi c Dumnezeu exist,c El a creat lumea i c noi existm dincolo de moarteafizic Dar ai nevoie de credin i ca s crezi c Dumnezeu nuexist A nu crede n nimic nu are la fel de mult sens cu a crede
  18. 18. Fiin ele umane parprogramate s fiemereu: a) n cutareaunui sens i b) c tinds dea un sens tuturorlucrurilor Necredinciosul admitec totul este lipsit desens, c via a esteabsurd, c nimic nuare pn la urm niciun sens Problema de cpti afiecruia nu estedificultatea de a creden ceva , ci de amen ine credin a
  19. 19. ovim, trecem de la o credin la alta, cred cnd toate mi merg bine, iar nncercri (ispite) spun: totul e lipsit de sens. ndoiala este inevitabil n astfelde momente, indiferent cine e ti Nu po i evita s crezi n ceva. Dar indiferent n ce crezi, vei avea momente ncare te vei ntreba dac i-ai pus credin a n ceva sigur. ntrega umanitatetnje te dup ceva sigur. Cutm sensul lucrurilor n lume i n via anoastr. Vrem s tim cine suntem i care este acel lucru care ne ofersatisfac ie continu
  20. 20. Cre tinismul ne ofer un sentiment de unitate pe care nici o altalternativ nu ni-l poate oferi. Nevoia de a crede n ceva a fostmotivul pentru care aceast ar a ales Calea Cre tint ii de lanceput Istoricul Beda Venerabilul , spune c episcopul roman Paulinus , l-aconvertit pe regele Edwin de Northumbria n 625 d. Hr.
  21. 21. Regele a convocat peto i n elep ii sipentru a lua nconsiderare ceea cePaulinus avea despus despre IisusHristos. Cpeteniapreo ilor pgni Coifi a fost ntrebatcare este prerea lui;i acesta a spus czeii pgni s-audovedit, pn acum,buni de nimic . Oalt cpetenie , a zis:Mria ta, dac ar fi scomparm via a pecare o trim acum pepmnt i timpuldespre care nu tiu, eca i cum am edeala un osp cu to ii ntimpul iernii. Ardefocul, iar sala eclduroas, dar afarplou, ninge i efurtun
  22. 22. O pasre zboar prinpalat, intrnd pe ou i ie ind princealalt. Pentru unminut ea nu mai esteatins de furtun,dar acel minut e doaro clip , i a trecutdin iarn din nou niarn. A a pare via anoastr ntr-un timp spa iu restrns,dar despre ce a fost,sau ce va veni, nutim nimic ntruct noua Cale iputea arta lui Coifice a fost nainte ice va fi dup,cpetenia preo ilor asrit pe cal i cusuli a n mn s-adus s distrugaltarele idolilor pecare i-a slujit attavreme
  23. 23. Ceea ce noi cutm nueste ceva care s deaexplica ii doar min ii;vrem ceva care sndeplineasc dorin eleinimii Cred c fiecare amtnjit s avem anumitelucruri; mi doream opres de tipografie - im rugam tot timpul luiDumnezeu s c tigceea ce-mi doream. miimaginam ce voi face,de voi avea acel lucrudorit. Nu am c tigat.Dar de atunci de cndmi doream, am avutmai multe prese i amfcut i ce miimaginam cnd nu amavut acel lucru
  24. 24. Exista o dorin care nu mi-a fost ndeplinit i parc aveam o durerecontinu. Dorin a ne face s tot adunm bog ii materiale, dar nu ne dmseama de adevrul pe care l spune Scriptura c: omul nu va tri numai cupine ; lucrurile materiale pot amor i dorin a pentru un moment, dar aceastatot revine. Iar dac gse ti o satisfac ie n aceste lucruri, ncepi s ui i cslbe te o parte din tine care abia tiai c exist: Ce-i va folosi omului sc tige lumea ntreg, dac sufletul su l va pierde Mt. XVI, 26
  25. 25. Mai important dect sfii iubit este s aiposibilitatea s iube ti.Cu toate c acum amce-mi doresc, tnjescdup ceva mai mult Cre tinii au oexplica ie pentru acestdor de nu tiu ce,pentru acest gol caredoare Proorocul David tiadespre aceasta:nsetat-a sufletul meude Dumnezeul cel viuPs. 41. Fer. Augustin ancercat multe dinplcerile lumii i ascris din experien asa: M-ai fcut dupTine Doamne inelini tit este sufletulmeu pn ce se vantoarce la Tine
  26. 26. Am fost crea i s-L sim im, s-L cutm, s-L gsim i s-L iubim peDumnezeu, iar dorin a va persista pn l vom vedea fa ctre fa Ateul mi-a zis: fiin ele umane au nevoie de siguran , s aib un sens nvia , a a c i-au nscocit un Dumnezeu al lor ca s le ofere ce vor I-am rspuns : dac- i este sete, jinduie ti dup ap. Ar fi o tmpenie sspui c apa e o fantezie, doar pentru c o dore ti att de mult
  27. 27. Faptul c avem oardoare fa deceva ce nucunoa tem, arputea fi un motivfoarte bun pentru agndi c Apa ceaVie Dumnezeulpe care l cutm chiar exist Cum l gsim peAcest Dumnezeu? Evangheliilevorbesc de ocomoarascuns- unmrgritar bun-care caut s fiegsit i pentrucare renun i la tot,doar ca s l ai Mt.XIII
  28. 28. Sf. Pavel spune s ncepem cu dorin a de a avea ncredere ...Cci cine se apropie de Dumnezeu trebuie s cread c El exist ic se face rspltitor celor ce l caut Evr. XI, 6 Dar Dumnezeu nu ne-a lsat de capul nostru, ncearc s aprinddestul ncredere n existen a Sa ca s fim n stare s pornim ncutarea Sa
  29. 29. Un unic printre religiile lumii, cre tinismul crede ntr-un Dumnezeu care vinen cutarea noastr cu mult nainte s ncepem noi Iisus a spus parabola fiului risipitor rtcitor, om rtcit de Dumnezeupentru a- i satisface propriile plceri, dar care este reprimit de Tatl care-la tepta privind n lungul drumului
  30. 30. Nevoia noastr de Dumnezeu se mpline te nc de pe cnd suntempe Cale . Dumnezeu vine la noi n moduri pe care uneori nu lecunoa tem. Biserica Ortodox nva c Dumnezeu este cu multdincolo de ceea ce putem noi n elege : min ile noastre nu vor puteaniciodat s-L cuprind. Dar inimile i sentimentele noastre pot fiatinse , aproape n acela i fel n care un bebelu simte i cunoa tedragostea prin ilor si, fr s-i n eleag
  31. 31. Ceea ce noi numim energiile lui Dumnezeu, ajung pn la noi,adesea prin lucrrile pe care Le-a creat. Via a omului pare s fieplin de semnele de dincolo, de experien e inexplicabile n care tesim i surprins de bucurie Vezi o persoan, sau un peisaj, ori o creatur din mediul natural,sau auzi o melodie i sim i cum frumuse ea sau minun ia, sauputerea sa pur te trrzne te, precum un curent electric, astfel,nct, inexplicabil, te sim i fericit, plin de bucurie, uimit chiar smerit
  32. 32. Lumea e ncrcat de mre ia lui Dumnezeu, are o ncrctur electric dela Creatorul care a zidit-o i care pstreaz fiecare fiin n forma saspecific. n anumite momente, acea putere va ni i va da peste tineastfel nct sim i c ai vzut sau ai auzit sau ai apreciat ceva a a cum esten realitate i asta pentru prima oar. Reac ia ta ar fi rspunsul la ceea ce s-ar spune c e firea lui Dumnezeu exprimat n ceea ce El a creat
  33. 33. Chiar dac persoanele iubite ne-ar dezamgi pentru c sunt oamenisupu i gre elii, asemenea nou, ceea ce am vzut i care pare maidemn de iubit dect orice am spus pn acum, este, ntr-adevr,real. Credem c acea persoan e minunat nu doar pentru c ecreat de Dumnezeu, ci pentru c a fost creat dup chipul luiDumnezeu Fac. I, 26
  34. 34. Noi credem cDumnezeu s-acobort pn la noitrimi ndu-ne un Omunic, pe IisusHristos, care nu estedoar Om, ci imagineaperfect a ceea ceeste Dumnezeu Elera Dumnezeu. PeDumnezeu nimeni nuL-a vzut vreodat spune Evangheliadup Ioan Fiul CelUnul-Nscut, Careeste n snul Tatlui,Acela L-a fcutcunoscut Ioan I, 18
  35. 35. Cei mai mul i dintre noi ajung cu greu s-L vad pe Iisus Hristos caDumnezeu. Copil fiind, mi plceau pildele lui Iisus care m fceaus rd iar uneori s plng. Ca tnr credeam c Iisus era un Ombun i c avea o mul ime de idei din cele mai bune. Dar treptat amajuns s n eleg c nu era de ajuns. Momentul n care lrecunoa tem pe Hristos ca Dumnezeu difer de la om la om
  36. 36. nchei cu o icoan ceeste o ilustrare a unuiepisod din via a luiIisus, cnd ucenicii aurealizat c au de aface cu ceva cedep e te tot ceea cecunoscuser pnatunci Aceasta este icoanaSchimbrii la Fa
  37. 37. i aceasta este relatareaSf. Ev. Marcu: Dup 6zile a luat Iisus cu Sinepe Petru i pe Iacov i peIoan i i-a dus ntr-unmunte nalt, de o parte,pe ei singuri, i S-aschimbat la fa naintealor... Mc. IX, 2-8 Nu putem ti exact ce s-antmplat, avem doarrelatarea Apostolilor, carea fost scris mai trziu deucenicii lor
  38. 38. Dar este n mod clar un moment asemntor celor despre care vorbeam mainainte, cnd lumea despre care credem c o cunoa tem pare deodat foartediferit, familiarul devine neobi nuit de frumos, suntem mi ca i prin fericirei uimire, chiar prin fric, pentru c ceea ce pare a fi puterea lui Dumnezeu ne te pn la noi i totul se schimb
  39. 39. Cei trei Apostoli l vd deodat pe nv torul lor, pe carecredeau cl cunosc, transfigurat, l vd ca Fiu al luiDumnezeu, ca Dumnezeu n persoan. Ei au vzut ce esteDumnezeu, dar pentru c Iisus este i Om, au vzut i ce eiar putea fi
  40. 40. i ei, de i se poate s fi fost limita i, nu foarte n elep i, pu in camcertre i, ar putea ajunge la asemnarea cu Dumnezeu dac l-arurma pe acest Dumnezeu-Om oriunde i-ar duce El Toate visurile pe care le-am avut vreodat de a fi cineva, de a nesim i importan i, de a fi mre i i buni i iubi i i de a avea pe cines iube ti, de a fi pe pace i satisfcut n toate, toate ar putea fimplinite
  41. 41. Acesta este punctul spre care spunem noi c duce Calea. Dar cas tii c e adevrat, trebuie s ncerci. Cuno tin ele despreDumnezeu sunt inutile n sine, trebuie s-l experimentezi peDumnezeu. Asta nseamn s l experimentezi pe Iisus Hristos, de iIisus a zis: Eu sunt Calea, Adevrul i Via a, n fraza urmtoarezice: Nimeni nu vine la Tatl Meu dct prin Mine Ioan XIV, 6
  42. 42. Calul la ham se cunoa te, spune o vorb popular; D-i o ans,f o ncercare ar fi abordarea modern Psalmistul, acum dou milenii i jumtate, ne-a invitat s gustm is vedem: Gusta i i vede i c bun este Domnul Ps. 33, 8. pentrua-L gusta pe Domnul trebuie s ajungi s-L cuno ti mai bine, itocmai despre aceasta este acest curs
  43. 43. Cnd, potrivitEvangheliei dup IoanI, 43-46, Filip a fostchemat de Iisus, el amers la Natanail i i-aspus c l-a aflat peIisus din Nazaret,Mesia despre Care auproorocit Moise iprooroci. Natanail a zisntrebtor: DinNazaret poate fi cevabun?, Filip i-a zis:Vino i vezi Aceasta este invita iape care v-o adresmpe parcucrsul tuturorsptmnilor care vorurma: VENI I IVEDE I!
  44. 44. Cutarea credin ei Supliment la tema/prezentarea profesoruluiDavid Frost Iisus a zis: ,,Eu sunt Calea, Adevruli Via a Ioan 14:6 Spre ce ne ndreptm? A Unii urmeaz CALEA - Hristos B Unii se poticnesc C Unii doresc s prezinte CALEA peHristos i altora D Unii vor s tie cum se pot alturaCII lui Hristos Iisus este CALEA Cum ar putea cineva s creadaceasta? Iisus este VIA (a se vedea icoana dinpartea dreapt) VIA simbolizeaz: A. Lanul nentrerupt al Apostolilor luiHristos B. Acestea (mldiele) sunt susinutede spaiul lui Hristos care le inelegate/unite ntre ele C. Acestea sunt legate/unite una de
  45. 45. Cercetarea este despre A. A demonstrat tiina c Dumnezeunu exist? B. Toat lumea crede n ceva C . Credina implic opiunea D. Credina implic cutarea unuisens n vieile noastre E. Cutarea ncepe de la lepdareafa de cele lumeti i fa de lucrurilemateriale din cutia Pandorei F. Nici chiar cstoria nu reprezintun rspuns. Golul rmne Cum umplem golul? A. ncepem cu disponibilitatea de acrede c Dumnezeu exist i irspltete pe aceia care l caut.Evrei 11:6 B. Ne amintim - Dumnezeu ne caut.Tatl fiului risipitor din parabol aalergat s-i ntlneasc fiul pctos C. Ne deschidem ctre/spre minunileSfntului Duh D. l lsm pe Dumnezeu s ptrund lsm aceasta s se ntmple ( a se Icoana Schimbrii la Fa, Creta,vedea icoana din partea dreapt ) C20, Colecia privat a lui MeeraJuncu
  46. 46. CALEA conduce ctreAdevr i Via i IisusHristos le cuprinde petoate trei Apostolul Filip i-a spuslui Natanaiel vino ivezi S facem la fel Nelinitite sunt inimilenoastre pn igsesc odihna n Tine Fericitul Augustin Lumea estepurttoarea mreiei luiDumnezeu.Gerard Manley Hopkins

Recommended