+ All Categories
Home > Documents > Cartea Urantia.doc

Cartea Urantia.doc

Date post: 18-Nov-2015
Category:
Upload: brian-campbell
View: 235 times
Download: 40 times
Share this document with a friend
588
Cartea Urantia URANTIA FOUNDATION CHICAGO ILLINOIS ® Mărcile înregistrate de Fundaţia Urantia 2004 Romanian Translation Traducere română Urantia Foundation 533 West Diversey Parkway Chicago, IL 60614 EE.UU.A Oficina: 1+(773) 525-3319 Fax: 1 +(773) 525-7739 Website: http://www.urantia.org Părţi din Cartea Titlurile Capitolelor Conţinutul Cărţii Introducere Titlul paginii o Părţi din Cartea Titlurile Capitolelor Conţinutul Cărţii Introducere Partea I: Universul Central şi Supraunversuriles Capitolul 1, Tatăl Universal Capitolul 2, Natura lui Dumnezeu Capitolul 3, Atributele lui Dumnezeu Capitolul 4, Relaţiile lui Dumnezeu cu universul Capitolul 5, Relaţia lui Dumnezeu cu individul 1
Transcript

Cartea Urantia

Cartea Urantia

URANTIA FOUNDATION

CHICAGO ILLINOIS

Mrcile nregistrate de Fundaia Urantia

2004 Romanian Translation

Traducere romn

Urantia Foundation533 West Diversey ParkwayChicago, IL 60614 EE.UU.AOficina: 1+(773) 525-3319Fax: 1 +(773) 525-7739Website: http://www.urantia.org

Pri din Cartea Titlurile Capitolelor Coninutul Crii Introducere Titlul paginii

Pri din Cartea Titlurile Capitolelor Coninutul Crii Introducere Partea I: Universul Central i Supraunversuriles Capitolul 1, Tatl Universal Capitolul 2, Natura lui Dumnezeu Capitolul 3, Atributele lui Dumnezeu Capitolul 4, Relaiile lui Dumnezeu cu universul Capitolul 5, Relaia lui Dumnezeu cu individul Capitolul 6, Fiul Etern Capitolul 7, Poziia Fiului Etern fa de univers Capitolul 8, Spiritul Infinit Capitolul 9, Relaia Spiritului Infinit cu universul Capitolul 10, Trinitatea paradisului Capitolul 11, Insula etern a paradisului Capitolul 12, Universul universurilor Capitolul 13, Sferele sacre ale paradisului Capitolul 14, Universul central i divin Capitolul 15, Cele apte suprauniversuri Capitolul 16, Cele apte Spirite Maestru Capitolul 17, Cele apte grupuri de spirite supreme Capitolul 18, Personalitile Supreme ale Trinitii Capitolul 19, Fiine coordonate de origine trinitar Capitolul 20, Fiii paradisiaci ai lui Dumnezeu Capitolul 21, Fiii Creatori Paradisiaci Capitolul 22, Fiii lui Dumnezeu trinitizai Capitolul 23, Mesagerii solitari Capitolul 24, Personaliti superioare ale spiritului infinit Capitolul 25, Otirile mesagerilor spaiului Capitolul 26, Spiritele ocrotitoare ale universului central Capitolul 27, Serviciul supernafimilor primari Capitolul 28, Spiritele ocrotitoare ale suprauniversurilor Capitolul 29, Directorii de putere ai universului Capitolul 30, Personaliti ale marelui univers Capitolul 31, Corpul Finalitii Partea a II a: Universul Local Capitolul 32, Evoluia universurilor locale Capitolul 33, Administrarea universului local Capitolul 34, Spiritul-mam al universului local Capitolul 35, Fiii lui Dumnezeu ai universului local Capitolul 36, Purttorii vieii Capitolul 37, Personaliti ale universului local Capitolul 38, Spirite ocrotitoare ale universului local Capitolul 39, Otirile serafice Capitolul 40, Fiii ascendeni ai lui Dumnezeu Capitolul 41, Aspecte fizice ale universului local Capitolul 42, Energia mintea i materia Capitolul 43, Constelaiile Capitolul 44, Artizanii celeti Capitolul 45, Administrarea sistemului local Capitolul 46, Sediul sistemului local Capitolul 47, Cele apte lumi palat Capitolul 48, Viaa morontial Capitolul 49, Lumile locuite Capitolul 50, Prinii Planetari Capitolul 51, Adamii planetari Capitolul 52, Epocile planetare ale muritorilor Capitolul 53, Rebeliunea lui Lucifer Capitolul 54, Problemele rebeliunii lui Lucifer Capitolul 55, Sferele luminii i ale vieii Capitolul 56, Unitate universal Partea a III a: Istoria Urantiei Capitolul 57, Originea Urantiei Capitolul 58, Stabilirea vieii pe Urantia Capitolul 59, Era vieii marine pe Urantia Capitolul 60, Urantia pe parcursul erei vieii terestre primitive Capitolul 61, Era mamiferelor pe Urantia Capitolul 62, Rasele la aurora omului primitiv Capitolul 63, Prima familie uman Capitolul 64, Rasele evolutive de culoare Capitolul 65, Supracontrolul evoluiei Capitolul 66, Prinul planetar al urantiei Capitolul 67, Rebeliunea planetar Capitolul 68, nceputul civilizaiei Capitolul 69, Instituiile umane primitive Capitolul 70, Evoluia guvernului uman Capitolul 71, Dezvoltarea statului Capitolul 72, Guvernul pe o planet vecin Capitolul 73, Grdina Edenului Capitolul 74, Adam i Eva Capitolul 75, Greeala lui Adam i a Evei Capitolul 76, A doua grdin Capitolul 77, Creaturile mediane Capitolul 78, Rasa violet dup zilele lui Adam Capitolul 79, Expansiunea andit n orient Capitolul 80, Expansiunea Andit n Occident Capitolul 81, Dezvoltarea civilizaiei moderne Capitolul 82, Evoluia cstoriei Capitolul 83, Instituia cstoriei Capitolul 84, Cstoria i viaa familial Capitolul 85, Originile adoraiei Capitolul 86, Evoluia primitiv a religiei Capitolul 88, Fetiurile, farmecele i magia Capitolul 87, Cultele fantomelor Capitolul 89, Pcatul, sacrificiul i ispirea Capitolul 90, amanismul vraciul i preoii Capitolul 91, Evoluia rugciunii Capitolul 92, Evoluia ulterioar a religiei Capitolul 93, Machiventa Melchizedek Capitolul 94, nvturile lui Melchizedek n Orient Capitolul 95, nvturile lui Melchizedek n Levant Capitolul 96, Yahweh Dumnezeul evreilor Capitolul 97, Evoluia conceptului de Dumnezeu la Evrei Capitolul 98, nvturile lui Melchizedek n Occident Capitolul 99, Problemele sociale ale religiei Capitolul 100, Religia n experiena uman Capitolul 101, Natura real a religiei Capitolul 102, Fundamentele credinei religioase Capitolul 103, Realitatea experienei religioase Capitolul 104, Creterea conceptului trinitii Capitolul 105, Deitate i realitate Capitolul 106, Nivelurile realitii universului Capitolul 107, Originea i natura ajustorilor gndirii Capitolul 108, Misiunea i ajutorul ajustorilor gndirii Capitolul 109, Poziia ajustorilor n raport cu creaturile universului Capitolul 110, Poziia Ajustorilor n raport cu muritorii individuali Capitolul 111, Ajustorul i sufletul Capitolul 112, Supravietuirea personalittii Capitolul 113, Pzitorii Serafici ai Destinului Capitolul 114, Guvernarea planetar a serafimilor Capitolul 115, Fiina Suprem Capitolul 116, Atotputernicul suprem Capitolul 117, Dumnezeu Supremul Capitolul 118, Cel suprem i cel ultim - timpul i spaiul Capitolul 119, Efuziunile lui Christ Mihail Partea a IV a: Viaa i nvturile lui Iisus Capitolul 120, Manifestarea lui Mihail pe Urantia Capitolul 121, Epoca manifestrii lui Mihail Capitolul 122, Naterea i pruncia lui Iisus Capitolul 123, Prima copilrie a lui Iisus Capitolul 124, Ultima parte a copilriei lui Iisus Capitolul 125, Iisus la Ierusalim Capitolul 126, Cei doi ani cruciali Capitolul 127, Anii adolescenei Capitolul 128, Viaa de tnr a lui Iisus Capitolul 129, Urmarea vieii de adult a lui Iisus Capitolul 130, n drum ctre Roma Capitolul 131, Religiile lumii Capitolul 132, ederea la Roma Capitolul 133, Rentoarcerea de la Roma Capitolul 134, Anii de tranziie Capitolul 135, Ioan Boteztorul Capitolul 136, Botezul i cele patruzeci de zile Capitolul 137, ederea n ateptare din Galileea Capitolul 138, Formarea mesagerilor mpriei Capitolul 139, Cei doisprezece apostoli Capitolul 140, Hirotonisirea celor doisprezece Capitolul 141, nceputul lucrrii publice Capitolul 142, Patele la Ierusalim Capitolul 143, Traversarea Samariei Capitolul 144, La Gilboa i n Decapolis Capitolul 145, Patru zile memorabile n Capernaum Capitolul 146, Primul turneu de predicare n Galileea Capitolul 147, Interludiul vizitei la Ierusalim Capitolul 148, Formarea evanghelitilor n betsaida Capitolul 149, Cel de-al doilea turneu de predicare Capitolul 150, Cel de-al treilea turneu de predicare Capitolul 151, ederea i nvtura la rmul mrii Capitolul 152, Evenimentele premergtoare crizei din Capernaum Capitolul 153, Criza din Capernaum Capitolul 154, Ultimele zile la Capernaum Capitolul 155, Fugind prin Galileea nordic Capitolul 156, ederea la tyr i la Sidon Capitolul 157, n Cezareea lui Filip Capitolul 158, Muntele transfigurrii Capitolul 159, Turneul din decapolis Capitolul 160, Rodan din Alexandria Capitolul 161, Urmarea discuiilor lui Rodan Capitolul 162, Srbtoarea Tabernacolelor Capitolul 163, Hirotonisirea celor apte zeci la Magadan Capitolul 164, Srbtoarea dedicrii Capitolul 165, Misiunea din pereea ncepe Capitolul 166, Ultimul turneu n Pereea de nord Capitolul 167, Vizita la filadelfia Capitolul 168, Renvierea lui Lazr Capitolul 169, Ultimele nvturi din Pella Capitolul 170, mpria Cerurilor Capitolul 171, Pe drumul Ierusalimului Capitolul 172, Intrarea n Ierusalim Capitolul 173, Luni n Ierusalim Capitolul 174, Mari dimineaa la templu Capitolul 175, Ultimul discurs de la templu Capitolul 176, Mari dimineaa pe Muntele Mslinilor Capitolul 177, Miercuri, ziua de odihn Capitolul 178, Ultima zi n tabr Capitolul 179, Cina cea Din Urm Capitolul 180, Discursul de adio Capitolul 181, Ultimele ncurajri i avertismente Capitolul 182, La Ghetsimani Capitolul 183, Iisus trdat i arestat Capitolul 184, n faa tribunalului Sinedriului Capitolul 185, Judecata n faa lui Pilat Capitolul 186, Cu puin nainte de rstignire Capitolul 187, Rstignirea Capitolul 188, Ceasul nmormntrii Capitolul 189, nvierea Capitolul 190, Apariiile morontiale ale lui Iisus Capitolul 191, Apariia apostolilor i a altor ucenici influeni Capitolul 192, Apariiile n Galileea Capitolul 193, Apariiile finale i urcarea la cer Capitolul 194, Revrsarea Spiritului Adevrului Capitolul 195, Dup rusalii Capitolul 196, Credina lui IisusCartea Urantia

Capitolul 1

Tatl Universal

(21.1) 1:0.1 TATL Universal este Dumnezeul ntregii creaii, Prima Surs-Centru a tuturor lucrurilor i a tuturor fiinelor. Gndii-v mai nti la Dumnezeu ca la un creator, apoi ca la un controlor, i n cele din urm ca la un susintor infinit. Adevrul despre Tatl Universal a nceput s fie neles de ctre omenire atunci cnd profetul a spus: Tu, Dumnezeule, eti singur, nu mai exist nimeni n afar de tine. Tu ai creat cerurile i cerurile cerurilor cu toate otirile lor. Tu le pstrezi i tu le controlezi. Prin Fiii lui Dumnezeu au fost fcute universurile. Creatorul se acoper cu lumin ca de un vemnt i ntinde cerurile ca pe o perdea. Numai conceptul de Tatl Universal - un singur Dumnezeu n locul a mai muli zei - a permis fiinei umane muritoare s neleag Tatl n calitate de creator divin i de controlor infinit.

(21.2) 1:0.2 Miriadele de sisteme planetare au fost toate fcute pentru a fi n cele din urm locuite de numeroase tipuri diferite de creaturi inteligente, de fiine care pot s-l cunoasc pe Dumnezeu, s primeasc afeciunea sa divin i s-l iubeasc pe Dumnezeu la rndul lor. Universul universurilor este opera lui Dumnezeu i locul de reedin a feluritelor sale creaturi. Dumnezeu a creat cerurile i a format pmntul. El a stabilit universul i nu a creat aceast lume n van, el a format-o pentru a fi locuit.

(21.3) 1:0.3 Toate lumile iluminate l recunosc i l ador pe Tatl Universal, autorul etern i susintorul infinit al ntregii creaii. n nenumratele universuri, creaturile nzestrate cu voin au ntreprins lunga cltorie ctre Paradis, lupta fascinant a aventurii eterne pentru a ajunge la Dumnezeu Tatl. elul transcendent al copiilor timpului este de a gsi Dumnezeul etern, de a nelege natura divin, de a-l recunoate pe Tatl Universal. Creaturile care l cunosc pe Dumnezeu nu au dect o singur ambiie suprem, o singur dorin arztoare, aceea de a deveni, n propriile lor sfere, aa cum este el n desvrirea sa paradisiac de personalitate i n sfera sa universal de just supremaie. De la Tatl Universal care locuiete n eternitate a venit porunca suprem: Fii desvrii, aa cum eu nsumi sunt desvrit. Plini de iubire i de compasiune, mesagerii Paradisului au purtat acest ndemn divin de-a lungul vremurilor i a universurilor, chiar i pn la creaturi de origine animal umile ca rasele umane de pe Urantia.

(22.1) 1:0.4 Aceast dispoziie magnific i universal de a se lupta s ating perfeciunea divinitii este prima datorie, i ar trebui s fie cea mai nalt ambiie, a tuturor creaturilor care se strduiesc n cadrul creaiei Dumnezeului perfeciunii. Aceast posibilitate de a atinge desvrirea divin este destinul final i cert al ntregului progres etern spiritual al omului.

(22.2) 1:0.5 Muritorii de pe Urantia pot prea puin spera s fie perfeci n sensul infinit, ns le este pe deplin posibil fiinelor umane, aa cum se pornesc ele la drum pe aceast planet, s ating elul celest i divin pe care Dumnezeul infinit l-a fixat pentru muritori; i, atunci cnd vor fi ndeplinit acest destin, ei vor fi, n ceea ce privete realizarea sinelui i mplinirea mental, la fel de complei n sfera lor de perfeciune divin ca Dumnezeu nsui n sfera sa de eternitate i de infinitate. O astfel de perfeciune nu poate fi universal n sensul material, nici nelimitat n nelegere intelectual, nici final n experien spiritual, ns ea este final i complet sub toate aspectele finite referitoare la divinitatea voinei, la perfeciunea motivaiei personalitii, i contiina lui Dumnezeu.

(22.3) 1:0.6 Acesta este adevratul neles al poruncii divine Fii desvrii, aa cum eu nsumi sunt desvrit, care face ntotdeauna fiina uman muritoare s nainteze i o cheam ctre interior n aceast lung i fascinant lupt pentru a atinge nivele tot mai nalte de valori spirituale i de adevrate semnificaii ale universului. Aceast cutare sublim a Dumnezeului universului este aventura suprem a locuitorilor tuturor lumilor timpului i spaiului.

1. Numele Tatlui

(22.4) 1:1.1 Din toate numele sub care Dumnezeu Tatl este cunoscut de-a lungul universului, cele care l desemneaz ca Prima Surs-Centru a Universului sunt cele mai frecvente. ntiul Tat este cunoscut sub nume variate n universuri diferite i n sectoare diferite ale unui acelai univers. Numele pe care creaturile i le atribuie Creatorului depind mult de conceptele pe care creaturile le au despre Creator. Prima Surs-Centru a Universului nu s-a revelat niciodat prin numele su, ci doar prin natura sa. Dac noi credem c suntem copiii acestui Creator, este absolut firesc s sfrim prin a-l numi Tat. ns acesta este un nume ales de noi nine, care provine din recunoaterea relaiei noastre personale cu Prima Surs-Centru.

(22.5) 1:1.2 Tatl Universal nu impune niciodat nici o form de recunoatere arbitrar, nici de adoraie formal, nici de serviciu servil creaturilor universurilor nzestrate cu inteligen i voin. Trebuie ca - de la sine i n propria lor inim - locuitorii evolutivi ai lumilor timpului i spaiului s-l recunoasc, s-l iubeasc i s-l adore de bun voie. Creatorul refuz s exercite o constrngere asupra liberului arbitru spiritual al creaturilor sale materiale sau s le foreze s se supun. Consacrarea iubitoare a voinei umane ctre ndeplinirea voinei Tatlui este cel mai preios dar oferit de om lui Dumnezeu. De fapt, o astfel de consacrare a voinei creaturii constituie singurul dar cu adevrat valabil care poate fi fcut de om Tatlui din Paradis. n Dumnezeu, omul triete, se mic i exist. Omul nu are nimic s-i druiasc lui Dumnezeu, cu excepia acestei alegeri de a se conforma voinei Tatlui, iar deciziile astfel luate de creaturile dotate cu inteligen i voin n univers constituie realitatea adevratei adoraii, care satisface att de deplin natura Tatlui Creator, dominat de iubire.

(22.6) 1:1.3 Odat devenii cu adevrat contieni de Dumnezeu, cnd l vei fi descoperit cu adevrat pe Creatorul maiestuos i vei fi nceput experiena realizrii prezenei interne a controlorului divin, atunci, n funcie de iluminarea voastr i n conformitate cu modul i metoda prin care Fiii divini l reveleaz pe Dumnezeu, vei gsi un nume pentru Tatl Universal. Acest nume va exprima ntr-o manier adecvat conceptul vostru asupra Marii Surse-Centru Prime. i iat cum, n lumi diferite i universuri variate, Creatorul este cunoscut sub diverse nume. n spiritul relaiilor, ele au aceeai semnificaie, ns n cuvinte i simboluri, fiecare nume reprezint gradul i profunzimea cu care Dumnezeu este ntronat n inimile creaturilor sale dintr-un anumit trm.

(23.1) 1:1.4 n apropiere de centrul universului universurilor, Tatl Universal este n general cunoscut sub nume care pot fi considerate ca semnificnd Prima Surs. Mai departe, n afar, n universurile spaiului, termenii folosii pentru a desemna Tatl Universal semnific de cele mai multe ori Centrul Universal. nc i mai departe, n creaia nstelat, de exemplu n lumile sediu ale universului vostru local, el este cunoscut ca Sursa-Prim Creatoare i Centrul Divin. ntr-o constelaie vecin, Dumnezeu este numit Tatl Universurilor, ntr-o alta Sprijinul Infinit, iar ctre est Controlorul Divin. El a mai fost numit i Tatl Luminilor, Darul Vieii i Unicul Atotputernic.

(23.2) 1:1.5 Pe lumile n care un Fiu al Paradisului a trit o via de efuziune, Dumnezeu este n general cunoscut printr-un nume indicnd o relaie personal, o afeciune tandr i o devoiune patern. n sediul constelaiei voastre, referirea la Dumnezeu se face ca Tat Universal. Pe diferite planete ale sistemului vostru local de lumi locuite, el este cunoscut n mod divers ca Tat al Tailor, Tat al Paradisului, Tat al Havonei i Tat al Spiritului. Cei crora Dumnezeu le-a fost revelat prin efuziunea Fiului Paradisului sfresc prin a ceda apelului sentimental al relaiei pline de sensibilitate de asociere ntre creatur i Creator i-l numesc pe Dumnezeu Tatl nostru.

(23.3) 1:1.6 Pe o planet de creaturi sexuate, ntr-o lume n care impulsiunile emoionale printeti sunt inerente inimilor fiinelor inteligente, cuvntul Tat devine foarte expresiv i potrivit pentru Dumnezeul etern. Pe planeta voastr, Urantia, este mai bine cunoscut i mai universal recunoscut sub numele de Dumnezeu. Numele care i s-a dat are puin importan. Esenialul este de a-l recunoate i de a aspira la asemnarea cu el. Profeii votri din vechime l-au numit pe drept cuvnt Dumnezeul venic, i au vorbit despre el ca despre cel care locuiete n venicie.

2. Realitatea lui Dumnezeu

(23.4) 1:2.1 Dumnezeu este realitatea primordial n lumea spiritual. Dumnezeu este sursa adevrului n sferele mentale. Dumnezeu acoper totul cu umbra sa de la un capt la altul al trmurilor materiale. Pentru toate inteligenele create, Dumnezeu este o personalitate, iar pentru universul universurilor el este Prima Surs-Centru a realitii eterne. Dumnezeu nu se asemn nici cu un om, nici cu o main. Tatl Prim este spirit universal, adevr venic, realitate infinit i personalitate etern.

(23.5) 1:2.2 Dumnezeul etern este infinit mai mult dect realitatea idealizat sau universul personalizat. Dumnezeu nu este pur i simplu dorina suprem a omului, cutarea muritorului devenit realitate obiectiv. Dumnezeu nu este nici vreun simplu concept, potenialul de putere a dreptii. Tatl Universal nu este nici vreun sinonim al naturii sau al legii naturale personificate. Dumnezeu este o realitate transcendent, i nu pur i simplu conceptul uman tradiional al valorilor supreme. Dumnezeu nu este nici o focalizare psihologic de semnificaii spirituale, nici opera cea mai nobil a omului. Se poate ca Dumnezeu s fie unul sau toate aceste concepte n mintea oamenilor, ns el este mai mult dect acestea. El este o persoan salvatoare i un Tat iubitor pentru toi cei care se bucur de pacea spiritual pe pmnt i care doresc cu ardoare s fac experiena supravieuirii personalitii cu prilejul morii.

(24.1) 1:2.3 Actualitatea existenei lui Dumnezeu este demonstrat n experiena uman prin prezena divin interioar, Veghetorul spiritului trimis din Paradis pentru a tri n mintea muritoare a oamenilor, i pentru a-i ajuta s dezvolte un suflet nemuritor destinat s supravieuiasc etern. Prezena acestui Ajustor divin n mintea uman este revelat prin trei fenomene experieniale:

(24.2) 1:2.4 1. Capacitatea intelectual de a-l cunoate pe Dumnezeu - contiina de Dumnezeu.

(24.3) 1:2.5 2. Imboldul spiritual de a-l gsi pe Dumnezeu - cutarea lui Dumnezeu.

(24.4) 1:2.6 3. Dorina luntric ca personalitatea s fie asemeni lui Dumnezeu - dorina sincer de a face voia lui Dumnezeu.

(24.5) 1:2.7 Existena lui Dumnezeu nu va putea fi niciodat dovedit prin experiene tiinifice, nici prin deducii logice ale raiunii pure. Nu putem realiza ceea ce este Dumnezeu dect n domeniile experienei umane. Cu toate acestea, adevratul concept al realitii lui Dumnezeu este rezonabil pentru logic, plauzibil pentru filozofie, esenial pentru religie i indispensabil oricrei sperane de supravieuire a personalitii.

(24.6) 1:2.8 Cei care l cunosc pe Dumnezeu au experimentat faptul prezenei sale. Aceti muritori cunosctori de Dumnezeu dein, n experienele lor personale, singura prob pozitiv a existenei Dumnezeului viu pe care o fiin uman o poate oferi alteia. Existena lui Dumnezeu depete complet orice posibilitate de demonstrare, dac aceasta nu se face prin contactul ntre contiina de Dumnezeu din mintea uman i prezena lui Dumnezeu prin Ajustorul Gndirii care locuiete n intelectul muritor i care s-a cobort n om cu titlu de dar generos al Tatlui Universal.

(24.7) 1:2.9 Teoretic v putei gndi la Dumnezeu ca fiind Creatorul, i el este ntr-adevr creatorul personal al Paradisului i al universului central al perfeciunii. ns universurile timpului i spaiului sunt toate create i organizate de corpurile paradisiace ale Fiilor Creatori. Tatl Universal nu este creatorul personal al universului local al Nebadonului. Universul n care trii este creaia Fiului su Mihail. Cu toate ca Tatl nu creeaz personal universurile evolutive, el le controleaz n multe din relaiile lor universale i n anumite manifestri ale lor de energii fizice, mentale i spirituale. Dumnezeu Tatl este creator personal al universului Paradisului i, n asociere cu Fiul Etern, creatorul tuturor celor celorlali Creatori personali ai universurilor.

(24.8) 1:2.10 n calitate de controlor fizic n universul universurilor material, Prima Surs-Centru funcioneaz n arhetipurile Insulei eterne din Paradis i, prin intermediul acestui centru de gravitaie absolut, Dumnezeul etern exercit un supracontrol cosmic de nivel fizic, att n universul central, ct i de la un capt la altul al universului universurilor. Ca minte, Dumnezeu funcioneaz n Deitatea Spiritului Infinit. Ca spirit, Dumnezeu este manifestat n persoana Fiului Etern i n aceea a copiilor divini ai Fiului Etern. Aceste relaii reciproce ale Primei Surse-Centru cu Persoanele i Absoluturile coordonate ale Paradisului nu exclud deloc aciunea personal direct a Tatlui Universal n orice creaie i la toate nivele acesteia. Prin prezena spiritului su fragmentat, Tatl Creator menine un contact imediat cu copiii si creaturi i cu universurile sale create.

3. Dumnezeu este un spirit universal

(25.1) 1:3.1 Dumnezeu este spirit. El este o prezen spiritual universal. Tatl Universal este o realitate spiritual infinit. El este singur Dumnezeu autentic, suveran, etern, nemuritor i invizibil. Cu toate c voi suntei vlstarul lui Dumnezeu, nu trebuie s credei c Tatl v este asemntor ca form i nfiare deoarece s-a spus c ai fost creai dup chipul su - locuii de Veghetori de Mister trimii din lcaul central al prezenei sale eterne. Fiinele spiritului sunt reale, cu toate c ele sunt invizibile ochilor umani i nu au nici trup, nici snge.

(25.2) 1:3.2 Un vizionar din vechime a spus: Iat, el merge alturi de mine, i nu-l vd. El i continu drumul, ns nu-l pot percepe. Noi putem observa constant lucrrile lui Dumnezeu, putem fi extrem de contieni de dovezilor materiale ale conduitei sale maiestuoase, ns foarte rar putem s contemplm manifestarea vizibil a divinitii sale, necum s percepem prezena spiritului pe care l-a delegat pentru a locui n fiina uman.

(25.3) 1:3.3 Dac Tatl Universal este invizibil, acest lucru nu se datoreaz faptului c el se ascunde de creaturile inferioare care au handicapuri materiale i nzestrri spirituale limitate. Situaia este mai degrab urmtoarea: Voi nu putei s-mi vedei chipul, cci nici un muritor nu poate s m vad i totodat s mai triasc. Nici o fiin uman material nu ar putea s contemple spiritul lui Dumnezeu i s i pstreze existena sa de muritor. Grupurilor inferioare de fiine spirituale i tuturor ordinelor de personaliti materiale le este imposibil s se apropie de gloria i de strlucirea spiritual a prezenei personalitii divine. Luminozitatea spiritual a prezenei personale a Tatlui este o lumin de care nici un om muritor nu se poate apropia, pe care nici o creatur material nu a vzut-o i nu o poate vedea. ns nu este necesar s-l vedem pe Dumnezeu cu ochii trupului pentru a-l distinge prin viziunea-credin a minii spiritualizate.

(25.4) 1:3.4 Tatl Universal mprtete pe deplin natura sa spiritual cu sinele su coexistent, Fiul Etern al Paradisului. Tot astfel Tatl i Fiul mprtesc amndoi, pe deplin i categoric, spiritul universal i etern cu coordonatul lor de personalitate comun, Spiritul Infinit. n el nsui i prin el nsui, spiritul lui Dumnezeu este absolut. n Fiu, el este fr atribute. n Spirit, el este universal. n ei toi i prin ei toi, el este infinit.

(25.5) 1:3.5 Dumnezeu este un spirit universal. Dumnezeu este persoan universal. Realitatea personal suprem a creaiei finite este spirit. Realitatea ultim a cosmosului personal este spiritul absonit. Numai nivelele infinitii sunt absolute i numai pe astfel de nivele exist finalitate a unei uniti ntre materie, minte i spirit.

(25.6) 1:3.6 n universuri, Dumnezeu Tatl este potenial supracontrolorul materiei, al minii i al spiritului. n imensitatea creaiei sale, Dumnezeu are direct relaii cu personalitile nzestrate cu voin numai prin intermediul vastului su circuit de personalitate. ns, n afara Paradisului, nu poate fi contactat dect n prezenta entitilor sale fragmentate, voina lui Dumnezeu departe n universuri. Acest spirit al Paradisului, care locuiete n mintea muritorilor timpului i care susine evoluia sufletului nemuritor al creaturii supravieuitoare, are aceeai natur i aceeai divinitate ca Tatl Universal. ns mintea acestor creaturi evolutive i are originea n universurile locale i trebuie s dobndeasc perfeciunea divin desvrind transformrile experieniale de mplinire spiritual. Acestea se produc inevitabil atunci cnd o creatur a ales s fac voia Tatlui care este n ceruri.

(26.1) 1:3.7 n experiena luntric a omului, mintea se mbin cu materia. O astfel de minte legat de materie nu poate supravieui decesului muritorului. Pentru a adopta tehnica de supravieuire, trebuie s se efectueze ajustrile voinei umane i transformrile minii muritoare prin care un intelect contient de Dumnezeu se las nvat treptat i, n cele din urm, condus de spirit. Din aceast evoluie a minii omeneti de la asocierea cu materia la uniunea cu spiritul, rezult o transmutare a fazelor potenial spirituale ale minii muritoare n realiti morontiale ale sufletului nemuritor. Mintea uman subjugat materiei este sortit s devin din ce n ce mai material i, n consecin, s sufere n cele din urm anihilarea personalitii. Mintea care s-a lsat dominat de spirit este sortit s devin din ce n ce mai spiritual i s ating n cele din urm unitatea ultim cu spiritul divin care supravieuiete i o cluzete, i n felul acesta s ating supravieuirea i venicia existenei personalitii.

(26.2) 1:3.8 Eu vin din Etern i m-am ntors de nenumrate ori n prezena Tatlui Universal. Cunosc actualitatea i personalitatea Primei Surse-Centru, Tatl Etern i Universal. tiu c Marele Dumnezeu, fiind absolut, etern i infinit, este de asemenea bun, divin i ngduitor. Cunosc adevrul marilor afirmaii: Dumnezeu este spirit i Dumnezeu este iubire, i aceste dou nsuiri sunt revelate universului n modul cel mai desvrit n Fiul Etern.

4. Misterul lui Dumnezeu

(26.3) 1:4.1 Infinitatea perfeciunii lui Dumnezeu este de aa natur nct face din el venic un mister. i cel mai mare dintre misterele insondabile ale lui Dumnezeu este fenomenul locuirii divine n mintea muritoare. Felul n care Tatl Universal slluiete mpreun cu creaturile timpului este cel mai profund dintre toate misterele universului. Prezena divin n mintea omului este misterul misterelor.

(26.4) 1:4.2 Corpurile fizice ale muritorilor sunt templele lui Dumnezeu. Cu toate c Fiii Creatori Suverani se apropie de creaturile din lumile lor locuite i i atrag pe toi oamenii la ei, dei ei rmn n pragul contiinei i bat i se bucur s intre la toi cei care accept s-i deschid porile inimii, cu toat existena acestei comuniuni personale intime dintre Fiii Creatori i creaturile lor muritoare, nu este totui mai puin adevrat c muritorii au ceva de la Dumnezeu nsui care locuiete efectiv n ei. Trupurile lor sunt temple de la el.

(26.5) 1:4.3 Cnd vei fi terminat aici jos, cnd v vei fi ncheiat parcursul terestru n forma voastr temporar, cnd vei fi sfrit cltoria voastr de ncercare din trup, cnd rna care compune tabernaculul muritor se va fi ntors n pmntul de unde provine, atunci, conform revelaiei, Spiritul care v locuiete se va ntoarce la Dumnezeul care l-a druit. Un fragment din Dumnezeu, o parte integrant a divinitii se afl n fiecare fiin muritoare a acestei planete. Acest fragment nu v aparine nc printr-un drept de posesie, ns el este menit anume pentru a fi una cu voi dac supravieuii existenei muritoare.

(26.6) 1:4.4 Noi suntem confruntai n mod constant cu acest mister al lui Dumnezeu. Rmnem uluii n faa desfurrii tot mai largi a nemrginitei panorame a adevrului cu privire la infinita sa buntate, la inepuizabila sa compasiune, incomparabila sa nelepciunea i superbul su caracter.

(26.7) 1:4.5 Misterul divin rezid n diferena intrinsec dintre finit i infinit, ntre temporal i etern, ntre creatura din spaio-temporal i Creatorul Universal, ntre material i spiritual, ntre imperfeciunea omului i perfeciunea Deitii din Paradis. Dumnezeul iubirii universale se manifest n mod infailibil fiecreia dintre creaturile sale n deplina msur a capacitii acestei creaturi de a pricepe spiritualmente calitile adevrului, ale frumuseii i ale buntii divine.

(27.1) 1:4.6 Oricrei fiine spirituale i oricrei creaturi muritoare, n fiecare sfer i n fiecare lume a universului universurilor, Tatl Universal le reveleaz tot ceea ce poate fi distins sau neles din sinele su milostiv i divin de ctre aceste fiine spirituale i creaturi muritoare. Dumnezeu nu face deosebire de persoane, indiferent c sunt spirituale sau c sunt materiale. Prezena divin de care se bucur, la un moment dat, fiecare copil al universului, nu este limitat dect de capacitatea acestei creaturi de a primi i discerne actualitile spirituale ale lumii supramateriale.

(27.2) 1:4.7 Ca realitate n experiena spiritual uman, Dumnezeu nu este un mister. ns cnd se ncearc s i se explice minii muritoare de ordin material realitile lumii spiritului apare misterul. Aceste mistere sunt att de subtile i de profunde, nct un muritor cunosctor de Dumnezeu poate reui miracolul filozofic al recunoaterii Infinitului prin finit doar pricepndu-le prin credin, i tot astfel pot i muritorii care evolueaz n lumile materiale ale timpului i ale spaiului s l disting pe Dumnezeul etern.

5. Personalitatea Tatlui Universal

(27.3) 1:5.1 Nu lsai ca mreia lui Dumnezeu, infinitatea sa, s-i ntunece sau s-i eclipseze personalitatea. Cel care a plsmuit urechea nu va auzi el oare? Cel care a format ochiul nu va vedea? Tatl Universal este apogeul personalitii divine. El este originea i destinul personalitii pe parcursul ntregii creaii. Dumnezeu este infinit i personal totodat. El este o personalitate infinit. Tatl este ntr-adevr o personalitate, cu toate c infinitatea personalitii sale l plaseaz pentru totdeauna dincolo de deplina nelegere a fiinelor materiale i finite.

(27.4) 1:5.2 Dumnezeu este mult mai mult dect o personalitate dup cum este ea neleas de mintea uman. El depete cu mult chiar i orice concept al unei suprapersonaliti. ns este absolut inutil s discutm aceste concepte de neneles asupra personalitii divine cu mintea creaturilor materiale al cror concept cel mai elevat asupra realitii fiinei const n ideea i n idealul de personalitate. Cel mai nalt concept ce-i este posibil unei creaturi materiale asupra Creatorului Universal este nglobat n idealurile spirituale ale ideii exaltate de personalitate divin. De aceea, dei s-ar putea s tii c Dumnezeu trebuie s fie mult mai mult dect concepia uman asupra personalitii, voi cunoatei de asemenea bine faptul c Tatl Universal nu poate cu nici un chip s fie mai puin dect o personalitate etern, infinit, autentic, bun i frumoas.

(27.5) 1:5.3 Dumnezeu nu i se ascunde nici uneia dintre creaturile sale. El le este inabordabil unor att de numeroase ordine de fiine numai pentru c el st ntr-o lumin de care nu se poate apropia nici o creatur material. Imensitatea i mreia personalitii divine depesc sfera de cuprindere a minii nedesvrite a muritorilor evolutivi. Dumnezeu msoar apele n cuul palmei sale, i un Univers cu palma minii sale. El este cel care st pe orbita pmntului, i tot el este cel care trage cerurile ca pe o perdea i le desfoar ca pe un univers care s fie locuit. Ridicai ochii la cer i vedei cine a creat toate aceste lucruri, cine tie lumile lor dup numr i le cheam pe toate dup numele lor. Este deci adevrat c lucrurile invizibile ale lui Dumnezeu se neleg parial prin lucrurile care sunt fcute. Astzi, i aa cum suntei, trebuie s distingei Furitorul invizibil prin intermediul creaiei sale multiple i diverse, ct i prin revelaia i serviciul Fiilor si i al numeroilor lor subordonai.

(28.1) 1:5.4 Cu toate c muritori materiali nu pot vedea persoana lui Dumnezeu, ei ar trebui s se bucure n ncredinarea c el este o persoan. Acceptai prin credin adevrul care spune de Tatl Universal c ar iubi att de mult lumea nct a prevzut progresul spiritual etern al umililor si locuitori. El i gsete bucuria n copiii si. Dumnezeu nu este lipsit de nici unul din aceste atribute supraumane i divine care constituie o personalitate de creator perfect, etern, iubitoare i infinit.

(28.2) 1:5.5 n creaiile locale, (cu excepia personalului suprauniversurilor), Dumnezeu nu are manifestare personal sau local, dect prin intermediul Fiilor Creatori ai Paradisului, care sunt prinii lumilor locuite i suveranii universurilor locale. Dac o fiina creat ar avea o credin desvrit, ea ar ti negreit c, vznd un Fiu Creator, l-a vzut pe Tatl Universal. Cutnd Tatl, ea nu ar cere i nici nu s-ar atepta s vad altceva dect Fiul. Pur i simplu, omul muritor nu poate s-l vad pe Dumnezeu pn cnd nu mplinete o transformare spiritual complet i nu atinge efectiv Paradisul.

(28.3) 1:5.6 Natura Fiilor Creatori din Paradis nu nglobeaz toate potenialele lipsite de atribute ale absoluitii universale a naturii infinite, a Primei Surse Centru, ns Tatl Universal este prezent prin putere divin sub toate aspectele n Fiii Creatori. Tatl i Fiii si sunt una. Aceti Fii Paradisiaci ai ordinului Mihaililor sunt personaliti perfecte i sunt chiar modelul tuturor personalitilor unui univers local, de la Strlucitoarea Stea a Dimineii pn la creaturile umane cele mai umile ale evoluiei animale progresive.

(28.4) 1:5.7 Fr Dumnezeu, i n absena mreei sale persoane centrale, nu ar exista nici o personalitate n tot vastul univers al universurilor. Dumnezeu este personalitate.(28.5) 1:5.8 Cu toate c Dumnezeu este o putere etern, o prezen maiestuoas, un ideal transcendent i un spirit glorios, cu toate c este toate acestea i infinit mai mult, el este nu mai puin venic i cu adevrat o personalitate perfect a Creatorului, o persoan care poate s cunoasc i s fie cunoscut, care poate s iubeasc i s fie iubit, i care se poate arta prieten cu noi; n acelai timp voi putei fi cunoscui ca prietenul lui Dumnezeu, aa cum i alte fiine umane au fost cunoscute. El este un spirit real i o realitate spiritual.

(28.6) 1:5.9 Atta timp ct noi l vedem pe Tatl Universal revelat pretutindeni n universul su, ct timp l desluim locuind n miriadele sale de creaturi, ct timp l contemplm n persoana Fiilor si Suverani, ct timp continum s-i simim prezena divin pe ici, pe colo, pe aproape i la deprtare, haidei s nu punem la ndoial i s nu contestm primordialitatea personalitii sale. n ciuda imensitii tuturor acestor repartizri, Dumnezeu rmne o adevrat persoan i menine perpetuu o legtur personal cu multitudinea nenumrat a creaturilor sale dispersate de la un capt la altul al universului universurilor.

(28.7) 1:5.10 Ideea personalitii Tatlui Universal este un concept de Dumnezeu lrgit i mai adevrat, care a parvenit omenirii n principal prin revelaie. Raiunea, nelepciunea i experiena religioas presupun i implic toate personalitatea lui Dumnezeu, ns nu o valideaz n ntregime. Chiar i Ajustorul Gndirii interior este pre-personal. Adevrul i maturitatea unei religii sunt direct proporionale cu conceptul ei asupra personalitii infinite a lui Dumnezeu, i cu gradul ei de nelegere a unitii absolute a Deitii. Ideea unei Deiti personale devine deci msura maturitii religioase, dup ce religia a formulat n prealabil conceptul unitii lui Dumnezeu.

(29.1) 1:5.11 Religia primitiv avea o multitudine de zei personali, i ei erau formai dup chipul omului. Revelaia afirm validitatea conceptului personalitii lui Dumnezeu, ceea ce nu este dect o simpl posibilitate n postulatul tiinific al unei Cauze Prime i nu este sugerat dect provizoriu n ideea filosofic de Unitate Universal. O persoan poate ncepe s neleag unitatea lui Dumnezeu numai prin intermediul personalitii. Dac se neag personalitatea Primei Surse-Centru, atunci nu mai rmne dect o alternativ filosofic: materialism sau panteism.

(29.2) 1:5.12 n contemplarea Deitii, conceptul de personalitate trebuie s fie detaat de ideea de corporalitate. Un corp material nu-i este indispensabil pentru personalitate nici omului, nici lui Dumnezeu. Eroarea corporalitii este vdit n ambele extreme ale filozofiei umane. n materialism, de vreme ce omul i pierde trupul la moarte, el nceteaz s mai existe ca personalitate. n panteism, Dumnezeu nu este o persoan, odat ce nu are corp. Tipul suprauman de personalitate progresiv funcioneaz ntr-o uniune a minii i a spiritului.

(29.3) 1:5.13 Personalitatea nu este pur i simplu un atribut a lui Dumnezeu. Ea reprezint mai degrab totalitatea naturii infinite coordonate i a voinei divine unificate, perfect exprimat n eternitate i n universalitate. n sens suprem, personalitatea este revelaia lui Dumnezeu universului universurilor.

(29.4) 1:5.14 Dumnezeu, fiind etern, universal, absolut i infinit, nu crete n cunoatere i nu sporete n nelepciune. Dumnezeu nu dobndete experien, dup cum s-ar putea concluziona sau nelege de ctre fiina uman finit. ns, n domeniile propriei sale personaliti eterne, el se bucur cu adevrat de aceste expansiuni continue ale realizrii de sine, care sunt, ntr-o anumit msur, comparabile i analoage cu dobndirea unei experiene noi de ctre creaturile finite ale lumilor evolutive.

(29.5) 1:5.15 Perfeciunea absolut a Dumnezeului infinit l-ar face s sufere limitrile nfiortoare ale finalitii fr de atribute a perfeciunii dac nu ar exista faptul c Tatl Universal particip direct la lupta personalitii tuturor sufletelor imperfecte ale vastului univers care caut, cu ajutorul divin, s fac ascensiunea pn la lumile de sus perfecte din punct de vedere spiritual. Aceast experien progresiv a fiecrei fiine spirituale i a fiecrei creaturi muritoare din ntregul univers al universurilor face parte din contiina Deitii tot mai lrgit a Tatlui cu privire la cercul divin i nesfrit al realizrii perpetue de sine.

(29.6) 1:5.16 Este literalmente adevrat c: n toate durerile voastre, el este ndurerat. n toate triumfurile voastre, el triumf n voi i cu voi. Spiritul su divin pre-personal este realmente o parte din voi. Insula Paradisului rspunde la toate metamorfozele fizice ale universului universurilor. Fiul Etern include toate imboldurile spiritului din ntreaga creaie. Autorul Comun nglobeaz toate expresiile mentale ale cosmosului n expansiune. Tatl Universal realizeaz n plenitudinea contiinei divine ntreaga experien individual dobndit pe parcursul luptelor progresive susinute de forele mentale n cretere i de spiritele ascendente ale fiecrei entiti, fiine i personaliti din ansamblul creaiei evolutive a timpului i spaiului. i toate acestea sunt literalmente adevrate, deoarece n El trim cu toii, ne micm cu toii i ne avem cu toii existena.

6. Personalitatea n univers

(29.7) 1:6.1 Personalitatea uman este umbra-imagine proiectat n timp-spaiu de personalitatea divinului Creator. Or, nici o actualitate nu ar putea fi neleas n mod convenabil prin examinarea umbrei sale. Ar trebui interpretate umbrele n funcie de adevrata substan.

(30.1) 1:6.2 Pentru tiin, Dumnezeu este o cauz, pentru filozofie, el este o idee, iar pentru religie, el este o persoan, chiar Tatl celest i iubitor. Pentru savani, Dumnezeu este o for primordial, pentru filozofi, o ipotez a unitii, pentru persoanele religioase, o experien spiritual vie. Omul are un concept necorespunztor asupra personalitii Tatlui Universal, i acest concept nu poate fi dezvoltat dect prin progresul spiritual al oamenilor din univers. El va deveni cu adevrat adecvat doar atunci cnd pelerinii timpului i spaiului vor atinge n cele din urm, n Paradis, mbriarea Dumnezeului viu.

(30.2) 1:6.3 Nu uitai niciodat c punctele de vedere asupra personalitii aa cum este ea conceput de Dumnezeu i de om sunt la antipozi unul fa de altul. Omul consider i nelege personalitatea privind de la finit spre infinit, n timp ce Dumnezeu privete de la infinit spre finit. Personalitatea omului este de tipul cel mai jos. Cea a lui Dumnezeu este cea mai elevat. Ea este chiar suprem, ultim, i absolut. Prin urmare, conceptele mai bune asupra personalitii divine au trebuit s atepte cu rbdare apariia unor idei mai potrivite asupra personalitii umane, i n special o revelaie superioar a personalitii divine i umane deopotriv n viaa de fuziune de pe Urantia a lui Mihail, Fiul Creator.

(30.3) 1:6.4 Spiritul divin pre-personal care locuiete n mintea uman aduce, prin nsi prezena sa, dovada valabil a existenei lui reale, ns conceptul personalitii divine nu poate fi priceput dect prin clarviziunea spiritual care rezult dintr-o experien religioas personal i autentic. Orice persoan, uman sau divin, poate fi cunoscut i neleas chiar fcnd abstracie de reaciile externe sau de prezena material a acestei persoane.

(30.4) 1:6.5 Pentru o prietenie ntre dou persoane, este esenial un anumit grad de afinitate moral i de armonie spiritual. O personalitate iubitoare cu greu se poate dezvlui unei persoane lipsite de iubire. i ca s se apropie de cunoaterea unei personaliti divine, un om trebuie s consacre n ntregime n acest efort toate darurile personalitii cu care este nzestrat. O dedicare parial i fr entuziasm va fi ineficient.

(30.5) 1:6.6 Cu ct un om se nelege mai bine pe sine nsui i apreciaz astfel valorile personalitii tovarilor si, cu att mai mare va fi setea lui de a cunoate Personalitatea Originar i cu att mai mare va fi ardoarea acestui om cunosctor de Dumnezeu n strdania lui de a deveni asemntor Personalitii Originare. Se pot discuta prerile despre Dumnezeu, ns experiena n el i cu el exist mai presus i dincolo de orice controvers uman i de simpla logic intelectual. Omul care l cunoate pe Dumnezeu i descrie experienele spirituale nu pentru a-i convinge pe cei necredincioi, ci pentru a-i edifica i a-i satisface reciproc pe cei credincioi.

(30.6) 1:6.7 A admite faptul c universul poate fi cunoscut i c este inteligibil nseamn a admite c el este construit de o minte i dirijat de o personalitate. Mintea omului poate s perceap dintr-o alt minte, fie ea uman sau suprauman, numai fenomenele mentale. Dac personalitatea omului poate face experiena universului, este pentru c exist o minte divin i o personalitate actual ascunse pe undeva n acel univers.

(30.7) 1:6.8 Dumnezeu este spirit - personalitate spiritual. Omul este de asemenea un spirit - personalitate spiritual potenial. Isus din Nazaret a atins deplina realizare a acestui potenial al personalitii spirituale n experiena uman. Iat de ce viaa n care el a ndeplinit voia Tatlui a devenit pentru om revelaia deplin i ideal a personalitii lui Dumnezeu. Cu toate c nu se poate pricepe personalitatea Tatlui Universal dect ntr-o experien religioas efectiv, viaa terestr a lui Isus ne inspir prin demonstrarea perfect a unei astfel de realizri i a unei astfel de revelaii a personalitii lui Dumnezeu ntr-o experien cu adevrat omeneasc.

7. Valoarea spiritual a conceptului personalitii

(31.1) 1:7.1 Cnd Isus vorbea despre Dumnezeul viu, el se referea la o Deitate personal, Tatl Universal care este n ceruri. Conceptul personalitii Deitii nlesnete - comuniunea; el favorizeaz o adorare inteligent; el dezvolt o ncredere nsufleitoare. ntre lucrurile nepersonale poate exista interaciune, dar nu comuniune. Nu ne putem bucura de o relaia de comuniune tat-fiu, precum este aceea dintre Dumnezeu i om, nu ne putem bucura dect dac amndoi sunt persoane. Doar personalitile pot comunica una cu alta, cu toate c aceast comuniune personal poate fi mult facilitat tocmai de prezena unei entiti impersonale ca Ajustorul Gndirii.

(31.2) 1:7.2 Omul nu realizeaz uniunea sa cu Dumnezeu aa cum o pictur de ap ar putea s i gseasc unitatea cu oceanul. Omul atinge uniunea divin printr-o comuniune spiritual reciproc i progresiv, prin raporturi de personalitate cu un Dumnezeu personal, ctignd tot mai mult n natur divin, conformndu-se din toat inima i n mod inteligent voinei divine. O relaie att de sublim nu poate exista dect ntre personaliti.

(31.3) 1:7.3 Conceptul de adevr se poate, ct de ct, s fie gndit separat de personalitate, iar conceptul de frumusee poate s existe fr personalitate, ns conceptul de buntate divin nu este de neles dect n relaie cu personalitatea. Doar o persoan poate iubi i poate fi iubit. Chiar i frumuseea i adevrul ar fi detaate de sperana de supravieuire dac nu ar fi nsuiri ale unui Dumnezeu Personal, un Tat iubitor.

(31.4) 1:7.4 Nu putem nelege pe deplin cum de Dumnezeu poate fi primordial, invariant, atotputernic i perfect, i n acelai timp nconjurat de un univers mereu schimbtor i aparent limitat de legi, un univers de imperfeciuni relative n evoluie constant. ns noi putem cunoate acest adevr n propria noastr experien personal, cci noi ne pstrm cu toii identitatea personalitii i unitatea voinei, n ciuda schimbrilor constante din noi nine i din mediul nostru deopotriv. ns noi putem cunoate acest adevr n propria noastr experien personal, deoarece noi pstrm cu toii identitatea personalitii noastre i a unitii voinei noastre, n ciuda schimbrilor constante att n noi nine ct i n mediul nostru.

(31.5) 1:7.5 Nici matematica, nici logica, nici filozofia nu pot pricepe realitatea ultim a universului; acolo poate ajunge doar experiena personal prin conformarea progresiv la voina divin a unui Dumnezeu personal. Nici tiina, nici filozofia, nici teologia nu pot valida personalitatea lui Dumnezeu. Numai experiena personal a fiilor Tatlui celest prin credin poate aduce realizarea actual i spiritual a personalitii lui Dumnezeu.

(31.6) 1:7.6 Cele mai nalte conceptele asupra personalitii din univers implic: identitate, contiin de sine, voin proprie i posibilitate de a se revela. Iar aceste caracteristici mai i implic fraternitatea cu personaliti egale i diferite, aa cum exist n asocierile de personaliti ale Deitilor Paradisului. Unitatea absolut a acestor asocieri este att de perfect, nct divinitatea se recunoate prin indivizibilitatea sa, prin unitatea sa. Domnul Dumnezeu este unul. Indivizibilitatea personalitii nu-l mpiedic pe Dumnezeu s druiasc din spiritul su, pentru ca el s triasc n inima oamenilor muritori. Indivizibilitatea personalitii unui printe uman nu mpiedic reproducerea de fii i fiice muritori.

(31.7) 1:7.7 Acest concept al indivizibilitii laolalt cu acela al unitii implic transcenderea timpului i a spaiului de ctre Ultimitatea Deitii; aadar, nici timpul i nici spaiul nu pot fi absolute sau infinite. Prima Surs-Centru este aceast infinitate care transcende ntr-un mod categoric orice minte, orice materie, i orice spirit.

(31.8) 1:7.8 Faptul Trinitii Paradisului nu ncalc n nici un fel adevrul unitii divine. Cele trei Deiti ale Paradisului sunt una n toate reaciile realitii universale i n toate relaiile cu creaturile. Existena acestor trei persoane eterne nu violeaz nici adevrul indivizibilitii Deitii. mi dau pe deplin seama c nu am nu am la dispoziie nici un limbaj adecvat pentru a expune cu claritate minii muritoare modul n care aceste probleme ale universului ni se prezint nou. ns nu v descurajai; nici mcar personalitilor nalte, aparinnd grupului meu de fiine paradisiace, totalitatea acestor lucruri nu le este pe deplin clar. Amintii-v ntotdeauna c aceste adevruri profunde referitoare la Deitate se vor clarifica din ce n ce mai mult pe msur ce mintea noastr se spiritualizeaz pe parcursul epocilor succesive ale lungii ascensiuni a muritorilor ctre Paradis.

(32.1) 1:7.9 [Prezentat de un Consilier Divin, membru al unui grup de personaliti celeste desemnate de Lumintorii Vremurilor de pe Uversa, sediul celui de-al aptelea supraunivers, s supravegheze, n revelaia care va urma, prile referitoare la problemele care depesc frontierele universului local al Nebadonului. Am misiunea s semnez aceste capitole descriind natura i atributele lui Dumnezeu, pentru c reprezint cea mai nalt surs de informaie disponibil n acest sens pe oricare din lumile locuite. Am servit n calitate de Consilier Divin n fiecare din cele apte universuri i am locuit mult timp n Paradis, n centrul tuturor lucrurilor. De multe ori, m-am desftat n plcerea suprem de a m afla n prezena personal imediat a Tatlui Universal. Descriu realitatea i adevrul naturii Tatlui i a atributelor sale cu o autoritate indiscutabil. tiu bine despre ce vorbesc.]

Cartea Urantia

Capitolul 2

Natura lui Dumnezeu

(33.1) 2:0.1 N MSURA n care conceptul uman cel mai elevat posibil despre Dumnezeu este coninut n ideea i n idealul uman al unei personaliti primordiale i infinite, este ngduit i s-ar putea vdi util s studiem anumite caracteristici ale naturii divine care constituie caracterul Deitii. Cea mai bun modalitate de a nelege natura lui Dumnezeu este revelaia Tatlui aa cum Mihail din Nebadon a dezvoltat-o n multiplele sale nvturi i n magnifica sa via uman ntrupat. Omul poate de asemenea s neleag mai bina natura divin dac se consider pe sine copil al lui Dumnezeu i dac l venereaz pe Creatorul Paradisului ca pe un adevrat Tat spiritual.

(33.2) 2:0.2 Putem studia natura lui Dumnezeu ntr-o revelaie a ideilor supreme, putem considera caracterul divin ca pe o portretizare de idealuri celeste, ns, din toate aceste revelaii ale naturii divine, cea mai lmuritoare i cea mai edificatoare din punct de vedere spiritual se poate gsi n nelegerea vieii religioase a lui Isus din Nazaret dinainte de atingerea deplinei contiine a divinitii sale i de dup aceea. Dac viaa ncarnat a lui Mihail este luat ca fundal al revelaiei lui Dumnezeu pentru om, putem atunci ncerca s formulm n simboluri verbale umane anumite idei i idealuri referitoare la natura divin care ar putea contribui la o mai mare clarificare i unificare a conceptului uman despre natura i caracterul personalitii Tatlui Universal.

(33.3) 2:0.3 n toate eforturile noastre pentru a lrgi i spiritualiza conceptul uman de Dumnezeu, suntem extrem de handicapai de capacitatea limitat a minii umane. Noi suferim, de asemenea, de un serios neajuns n executarea misiunii noastre de pe urma limitrilor de limbaj i a srciei materialelor utilizabile pentru ilustrri sau pentru comparaii. Aceasta ne ncurc n eforturile noastre de a zugrvi valori divine i de a prezenta semnificaii spirituale minii finite i muritoare a oamenilor. Toate ncercrile noastre de extindere a conceptului uman de Dumnezeu ar fi aproape zadarnice dac mintea uman n-ar fi locuit de Ajustorul druit de Tatl Universal i dac n-ar fi fost ptruns de Spiritul Adevrului al Fiului Creator. Contnd aadar pe prezena acestor spirite divine n inima omului pentru a m ajuta s lrgesc conceptul de Dumnezeu, eu m angajez cu bucurie n executarea sarcinii mele de a ncerca s zugrvesc mai bine natura lui Dumnezeu pentru mintea uman.

1. Infinitatea lui Dumnezeu

(33.4) 2:1.1 Atingnd Infinitul, nu-l putem descoperi. Urmele pailor divini nu sunt cunoscute. ntinderea lui Dumnezeu este infinit, iar mrirea sa este de necercetat. Lumina orbitoare a prezenei Tatlui este att de mare nct pentru umilele sale creaturi el pare a locui n ntunericul cel mai adnc. Nu numai c gndurile i planurile sale sunt insondabile, ns el face i nenumrate lucruri mari i minunate. Dumnezeu este mare. Noi nu-l nelegem i nu putem socoti numrul anilor si. Va locui oare Dumnezeu cu adevrat pe pmnt? Iat, cerul (universul) i cerul cerurilor (universul universurilor) nu-l pot cuprinde. Ct sunt de neptruns judecile sale, iar cile sale de nedescoperit!

(34.1) 2:1.2 Nu exist dect un singur Dumnezeu, Printele Infinit, care este totodat un Creator fidel. Creatorul divin este deopotriv Repartizatorul Universal, sursa i destinul sufletelor. El este Sufletul Suprem, Mintea Primordial i Spiritul Nemrginit al oricrei creaii. Marele Controlor nu face greeli. El rspndete mreie i glorie. Dumnezeul Creator este total lipsit de team i de antipatie. El este nemuritor, etern, existnd prin sine, divin i generos. Ct de pur i de frumos, ct de profund i de insondabil este Strbunul celest al tuturor lucrurilor. Infinitul este excelent prin faptul c se face cunoscut oamenilor. El este nceputul i sfritul, Tatl oricrui el bun i perfect. Cu Dumnezeu toate lucrurile sunt posibile. Creatorul Etern este cauza cauzelor.

(34.2) 2:1.3 Cu toate c personalitatea lui venic i universal se manifest printr-o infinitate de manifestri minunate, Tatl este contient n mod necondiionat de propria sa infinitate i de eternitatea sa. Tot astfel, el i cunoate pe deplin perfeciunea i puterea. n afar de coordonaii si divini, el este singura fiin din univers a crei aprecieri asupra siei este perfect, corect i complet.

(34.3) 2:1.4 Tatl face constant i infailibil fa nevoilor ce rezult din variaiile care i se cer pe msur ce se efectueaz, din timp n timp, schimbrile n diversele seciuni ale principalului su univers. Marele Dumnezeu se cunoate i se nelege pe sine. El este infinit contient de toate atributele sale primordiale de perfeciune. Dumnezeu nu este nici un accident cosmic, nici un experimentator al universului. Suveranii Universului pot s se angajeze n aventuri. Prinii de Constelaii pot face experiene. efii sistemelor de lumi pot s se lase antrenai. ns Tatl Universal vede sfritul nc de la nceput; planul su divin i elul su etern mbrieaz i neleg efectiv toate experienele i aventurile tuturor subordonailor si din toate lumile, sistemele i constelaiile tuturor universurilor din vastele sale trmuri.

(34.4) 2:1.5 Nici un lucru nu este nou pentru Dumnezeu i nici un eveniment cosmic nu se ntmpl ca o surpriz; Dumnezeu locuiete n cercul eternitii. Zilele sale nu au nici nceput, nici sfrit. Pentru Dumnezeu nu exist nici trecut, nici prezent, nici viitor. Totalitatea timpului este prezent n orice clip. El este marele i singurul EU SUNT.

(34.5) 2:1.6 Tatl Universal este infinit n toate atributele sale, ntr-un mod absolut i necondiionat. Acest fapt n sine i prin sine l separ de orice comunicare personal direct cu fiine materiale finite i cu alte inteligene inferioare create.

(34.6) 2:1.7 Contactele i comunicrile cu multiplele sale creaturi necesit deci dispozitive care au fost clasificate n trei categorii. n primul rnd, personalitatea Fiilor Paradisiaci ai lui Dumnezeu care, cu toate c este perfect n divinitate, particip adesea la natura trupului i a sngelui chiar a raselor planetare, devenind una din voi i una cu voi; n felul acesta, ca s spunem aa, Dumnezeu devine om, dup cum s-a ntmplat cu coborrea lui Mihail, care a fost numit cnd Fiu al lui Dumnezeu cnd Fiu al Omului. n al doilea rnd, exist personalitile Spiritului Infinit, diversele ordine ale otirilor serafice i ale altor inteligene celeste, care se apropie de fiinele materiale de origine umil, dndu-le ajutor i servindu-le pe att de multe ci. i, n al treilea rnd, exist Veghetorii impersonali de Mister, Ajustorii Gndirii, darul efectiv al marelui Dumnezeu nsui, trimii pentru a locui n fiine cum sunt oamenii de pe Urantia, i aceasta fr nici un avertisment sau explicaie. Din nlimile gloriei, ei se coboar nesfrit pentru a onora i locui umilele mini ale muritorilor, care posed n realitate sau n potenial capacitatea de a fi contieni de Dumnezeu.

(35.1) 2:1.8 n acest fel, i n multe altele, prin mijloace care v sunt necunoscute i depesc n ntregime nelegerea finit, Tatl Paradisului coboar n mod voluntar infinitatea sa cu iubire, o modific, o dilueaz i o atenueaz pentru a putea s se apropie de mintea finit a copiilor si creai. Astfel, printr-o serie de repartizri de personalitii din ce n ce mai puin absolute, Tatl infinit se poate bucura de un contact restrns cu diversele inteligene ale numeroaselor domenii din vastul su univers.

(35.2) 2:1.9 Toate aceste lucruri le-a fcut, le face i le va continua s le fac, fr a-i ndrepta ctui de puin atenia asupra faptului i realitii infinitii sale, eternitii sale i primordialitii sale. Iar toate aceste lucruri sunt absolut adevrate, n ciuda dificultii de a le nelege, n ciuda misterului care le nvluie i n ciuda imposibilitii pentru creaturile asemntoare locuitorilor Urantiei de a le sesiza n ntregime.

(35.3) 2:1.10 Datorit faptului c Tatl Prim este infinit n planurile sale i etern n elurile sale, exist o imposibilitate inerent a oricrei fiine finite de a sesiza vreodat sau a nelege n plenitudinea lor aceste planuri i eluri divine. Omul muritor nu poate ntrevedea scopurile Tatlui dect ici i colo, din timp n timp, pe msur ce ele sunt revelate n raport cu execuia planului de ascensiune a creaturilor, pe nivelele sale succesive de progres n univers. Cu toate c omul nu poate nelege n totalitatea sa ce nseamn infinitatea, este absolut sigur c Tatl infinit nelege pe deplin i nvluie cu iubire natura finit a tuturor copiilor si n toate universurile.

(35.4) 2:1.11 Printele mprtete divinitatea i eternitatea cu un mare numr de fiine superioare din Paradis, ns noi ne ntrebm dac mprtete pe deplin infinitatea i primordialitatea universal rezultat, cu altcineva dect asociaii si coordonai ai Trinitii din Paradis. Infinitatea personalitii trebuie s nglobeze neaprat orice finitudine a personalitii, de unde i adevrul - un adevr literal - a nvturii care spune n El noi trim, ne micm i ne avem existena. Fragmentul de pur Deitate a Tatlui Universal care locuiete omul muritor este o parte a infinitii, a Marii Prime Surse-Centru, Printele Prinilor.

2. Perfeciunea etern a Tatlui

(35.5) 2:2.1 Chiar i profeii votri din vechime nelegeau natura circular etern, fr nceput i sfrit, a Tatlui Universal. Dumnezeu este literalmente venic prezent n universul universurilor. El locuiete n clipa prezent cu ntreaga sa maiestate absolut i mreie etern. Tatl are via n sine nsui i aceast via este via venic. De-a lungul eternitii vremurilor, Tatl a fost cel care a dat via la toate. n integritatea divin exist o perfeciune infinit. Eu sunt Domnul; eu nu m schimb. Cunoaterea noastr asupra universului universurilor reveleaz nu numai c el este Tatl luminilor, dar i c, n modul n care conduce problemele interplanetare, nu exist nici variabilitate, nici umbr de schimbare. El proclam sfritul nc de la nceput. El spune: elul meu va dinui. Voi duce la bun sfrit tot ceea ce mi place conform elului etern pe care l-am stabilit n Fiul meu. Astfel, planurile i scopurile Primei Surse-Centru sunt la fel cu ea nsi, eterne, perfecte i pe veci neschimbtoare.

(35.6) 2:2.2 Exist o deplintate final i o perfect plenitudine n ordinele Tatlui. Tot ceea ce face Dumnezeu va dinui pe vecie. Nu mai este nimic de adugat i nimic de luat. Tatl Universal nu se ciete de inteniilor sale originare de nelepciune i perfeciune. Planurile sale sunt ferme, prerea sa este imuabil, iar aciunile sale sunt divine i infailibile. n viziunea sa, o mie de ani sunt ca ziua de ieri care s-a dus i ca o veghe n noapte. Perfeciunea divinitii i ntinderea eternitii sunt pentru totdeauna mai presus de deplina cuprindere a minii delimitate i restrnse a muritorilor.

(36.1) 2:2.3 Reaciile unui Dumnezeu imuabil, n executarea planului su etern pot s varieze n funcie de atitudinea schimbtoare i de mintea nestatornic a inteligenelor sale create. Altfel spus, aceste reacii pot varia n aparen i superficial. ns, mai jos de suprafa i sub orice manifestri exterioare, intenia invariant, planul perpetuu al eternului Dumnezeu rmne nc mereu prezent.

(36.2) 2:2.4 n afar, n universuri, perfeciunea nu poate fi dect un termen relativ, ns, n universul central i mai ales n Paradis, perfeciunea este nedivizat; n anumite faze, ea este chiar absolut. Manifestrile Trinitii aduc variaie spectacolului perfeciunii divine, ns nu o atenueaz.

(36.3) 2:2.5 Perfeciune primordial a lui Dumnezeu nu const ntr-o presupus dreptate, ci mai degrab n perfeciunea inerent buntii naturii sale divine. El este final, complet i perfect. Nimic nu lipsete frumuseii i perfeciunii caracterului su just. i ntreaga ornduire a existenelor vii de pe lumile spaiului este centrat n planul divin de ridicare a tuturor creaturilor nzestrate cu voin pn la un destin nalt, experiena mprtirii perfeciunii paradisiace a Tatlui. Dumnezeu nu este nici centrat pe sine, nici coninut n sine. El nu contenete a se revrsa peste creaturile contiente de ele nsele din vastul univers al universurilor.

(36.4) 2:2.6 Dumnezeu este venic i infinit perfect. El nu poate s cunoasc personal imperfeciunea ca pe o experien proprie, ns el mprtete realmente contiina ntregii experiene a imperfeciunii tuturor creaturilor care lupt n universurile evolutive ale tuturor Fiilor Creatori ai Paradisului. Atingerea personal i eliberatoare a Dumnezeului perfeciunii nvluie cu umbra sa inima tuturor muritorilor care s-au ridicat pn la nivelul universal al discernmntului moral, i pune n circuit naturile lor. n felul acesta, ct i prin contactele prezenei sale divine, Tatl Universal particip efectiv la experienele pe care toate fiinele morale din tot universul le fac cu imaturitate i imperfeciune de-a lungul carierei lor evolutive.

(36.5) 2:2.7 Limitrile umane, rul potenial, nu sunt parte a naturii divine. ns experiena muritoare cu rul i toate relaiile umane cu el fac cu siguran parte dintr-o realizare de sine mereu mai extins a lui Dumnezeu prin intermediul copiilor timpului - creaturile nvestite cu responsabilitate moral care au fost create sau dezvoltate de fiecare din Fiii Creatori ce ies din Paradis.

3. Justee i dreptate

(36.6) 2:3.1 Dumnezeu este drept; prin urmare, el este just. Domnul este drept n toate cile sale. Nu am fcut fr motiv tot ceea ce am fcut, spune Domnul. Judecata Domnului este cu totul adevrat i dreapt. Justeea Tatlui Universal nu poate fi influenat de faptele i de realizrile creaturilor sale, cci nu exist nedreptate n Domnul nostru Dumnezeu, nici deosebire de persoane, nici acceptare de daruri.

(36.7) 2:3.2 Ct este de inutil i de pueril s se pretind de la un asemenea Dumnezeu s i modifice hotrrile sale imuabile, pentru a evita justele consecine ale operrii neleptelor lui legi naturale i ale justelor lui porunci spirituale. Nu v amgii. Dumnezeu nu se ia n derdere, cci ce va semna un om, aia va i culege. Este adevrat, chiar i atunci cnd aceast dreptate face s se strng recolta faptelor rele, aceast dreptate divin este ntotdeauna moderat de ndurarea. nelepciunea infinit este arbitrul etern care determin proporiile de dreptate i de milostenie care vor fi mprite n orice circumstan dat. Ceea mai mare pedeaps (care este n realitate o consecin inevitabil) pentru nelegiuire i pentru rebeliune deliberat contra guvernrii lui Dumnezeu, este pierderea existenei ca supus individual al acelei guvernri. Rezultatul final al pcatului intenionat este anihilarea. n ultim analiz, indivizii care sunt identificai cu pcatul s-au distrus pe ei nii, devenind ntru totul ireali prin faptul c au adoptat inechitatea. Cu toate acestea, dispariia efectiv a acestor creaturi este ntotdeauna amnat pn cnd rnduiala stabilit a dreptii curent n universul respectiv a consimit pe deplin la aceasta.

(37.1) 2:3.3 ncetarea existenei este de obicei decretat la judecata regatului sau a regatelor, care are loc ntr-o epoc de distribuire. Pe o lume aa cum este Urantia, ea are loc la sfritul unei distribuiri planetare. n astfel de momente, ncetarea existenei poate fi decretat prin aciunea coordonat a tuturor tribunalelor de jurisdicie, mergnd de la consiliul planetar, trecnd prin curile Fiului Creator, pn la tribunalele judecii ale Celor mbtrnii de Zile. Decizia de disoluie pleac de la curile superioare ale suprauniversului ca urmare a unei confirmri nentrerupte a acuzaiei provenind din sfera de reziden a rufctorului. i apoi, cnd sentina de anihilare a fost confirmat sus, execuia are loc printr-un act direct al judectorilor care se gsesc n sediul suprauniversului i care activeaz de acolo.

(37.2) 2:3.4 Cnd aceast sentin este definitiv confirmat, fiina identificat cu pcatul devine instantaneu ca i cum nu existase. O astfel de soart nu comport nici o renviere; ea este perpetu i etern. Factorii energetici vii ai identitii se dizolv, prin transformrile timpului i prin metamorfozele spaiului, n potenialele cosmice din care au aprut anterior. Ct despre personalitatea celui nelegiuit, ea se gsete privat de un vehicul vital continuu din pricina nereuitei creaturii n alegerile i n deciziile finale care i-ar fi asigurat viaa etern. Cnd mbriarea continu a pcatului de ctre mintea asociat culmineaz n autoidentificarea complet cu nelegiuirea, atunci, dup ncetarea vieii i disoluia cosmic, aceast personalitate izolat este absorbit n suprasufletul creaiei i devine o fraciune a experienei evolutive a Fiinei Supreme. Ea nu mai apare niciodat ca personalitate. Identitatea sa devine ca i cum n-ar fi existat niciodat. Dac este vorba de o personalitate locuit de un Ajustor, valorile spirituale ale experienei supravieuiesc n realitatea Ajustorului care continu s existe.

(37.3) 2:3.5 Cu prilejul oricrei dispute din univers dintre dou nivele actuale de realitate, personalitatea de pe nivelul superior sfrete prin a triumfa asupra celeia de nivel inferior. Acest rezultat inevitabil al controverselor universului este inerent faptului c divinitatea calitii egaleaz gradul realitii sau al actualitii oricrei creaturi nzestrate cu voin. Rul nediluat, greeala total, pcatul voit i nelegiuirea neatenuat sunt inerent i automat fatale. Astfel de atitudini de irealitate cosmic nu pot supravieui n univers dect din cauza unei tolerane ngduitoare provizorii, ateptnd ca mecanismele tribunalelor universale de judecat pe cale direct s fi acionat determinnd ceea ce este just i descoperind ceea ce este echitabil.

(37.4) 2:3.6 Regula Fiilor Creatori din universurile locale const n a crea i a spiritualiza. Aceti Fii se dedic executrii efective a planului paradisiac de ascensiune progresiv a muritorilor, reabilitrii rebelilor i a rugnditorilor. ns, cnd toate aceste eforturi mrinimoase au fost definitiv respinse, hotrrea final de disoluie este executat de fore ce acioneaz sub jurisdicia Celor mbtrnii de Zile.

4. ndurarea divin

(38.1) 2:4.1 ndurarea este pur i simplu justiie temperat de acel soi de nelepciune care izvorte din perfecta cunoatere i completa recunoatere a slbiciunii naturale a creaturilor finite i a neajunsurilor datorate mediului lor. Dumnezeul Nostru este plin de compasiune, mrinimos, ndurtor i plin de milostenie. De aceea oricine va face apel la Domnul va fi salvat, cci el va ierta cu prisosin. ndurarea Domnului merge din venicie n venicie. Da, ndurarea dinuie de-a pururea. Eu sunt Domnul care aplic bunvoina afectuoas, judecata i dreptatea pe pmnt, cci n aceste lucruri mi gsesc plcerea. Nu i rnesc cu plcere i nici nu i fac s sufere pe copiii oamenilor, deoarece sunt Tatl cel plin de ndurare i Dumnezeul oricrei consolri.

(38.2) 2:4.2 Dumnezeu este binevoitor din fire, comptimitor prin natura sa i mereu plin de mil. Nu este niciodat necesar s facem apel la vreun fel de influen pentru a obine bunvoina sa afectuoas. Nevoia creaturilor este n ntregime suficient pentru a da liber curs tandrei sale comptimiri i graiei sale salvatoare. De vreme ce Dumnezeu tie totul despre copiii si, i este uor s-i ierte. Cu ct omul l nelege mai bine pe semenul su, cu att i este mai uor s l ierte i chiar s l iubeasc.

(38.3) 2:4.3 Numai discernmntul unei nelepciuni infinite i d posibilitatea unui Dumnezeu al dreptii s acorde att dreptate, ct i compasiune n oricare dintre situaiile universului. Tatl ceresc nu este niciodat sfiat de atitudini contradictorii fa de copiii si din univers. Dumnezeu nu este niciodat victima antagonismelor n modul su de a vedea. Atotcunoaterea lui Dumnezeu dirijeaz infailibil liberul su arbitru n alegerea conduitei sale n univers pentru a satisface perfect, simultan, i egal cerinele tuturor atributelor sale divine i calitile infinite ale naturii sale eterne.

(38.4) 2:4.4 ndurarea este vlstarul natural i inevitabil al buntii i al iubirii. I-ar fi imposibil naturii bune a unui Tat iubitor s refuze neleapta acordare a graiei fiecrui membru al fiecrui grup al copiilor si din univers. Justiia etern i ndurarea divin mbinate constituie ceea ce n experiena uman s-ar numi neprtinire.(38.5) 2:4.5 ndurarea divin reprezint o tehnic neprtinitoare pentru ajustarea nivelelor de perfeciune i de imperfeciune ale universului. ndurarea este justiia Supremaiei adaptat la situaiile finitului n evoluie, dreptatea eternitii modificat pentru a face fa intereselor superioare i bunstrii universale a copiilor timpului. ndurarea nu este o violare a dreptii, ci mai degrab o interpretare comprehensiv a exigenelor justiiei supreme, atunci cnd ea este imparial aplicat fiinelor spirituale subordonate i creaturilor materiale din universurile evolutive. ndurarea este justiia Trinitii Paradisului, aplicat cu nelepciune i cu iubire multiplelor inteligene ale creaiilor timpului i spaiului, aa cum aceast justiie este formulat de nelepciunea divin i determinat de mintea atotcunosctoare i de liberul arbitru suveran al Tatlui Universal i al tuturor Creatorilor si asociai.

5. Iubirea lui Dumnezeu

(38.6) 2:5.1 Dumnezeu este iubire. Drept urmare, singura sa atitudine personal fa de problemele universului este ntotdeauna o reacie de afeciune divin. Tatl ne iubete ndeajuns de mult ca s ne dea din viaa sa. El face ca soarele su s rsar asupra celor ri i a celor buni i trimite ploaia sa asupra celor drepi i a celor nedrepi.

(39.1) 2:5.2 Este greit a crede c Dumnezeu este fcut s-i iubeasc pe copiii si datorit sacrificiilor Fiilor si sau interveniei creaturilor sale subordonate, cci nsui Tatl v iubete. Tocmai ca urmare a acestei afeciuni paterne, Dumnezeu trimite pe minunaii Ajustori s locuiasc minile oamenilor. Iubirea lui Dumnezeu este universal. Cine vrea, poate s vin. El ar vrea s-i vad pe toi oamenii salvai i ajuni la cunoaterea adevrului. El nu dorete ca nici unul dintre ei s piar.

(39.2) 2:5.3 Creatorii sunt primii tentai s salveze omul de rezultatele dezastruoase ale nclcrilor prosteti ale legilor divine. Prin natur, iubirea lui Dumnezeu este o afeciune patern. Deci, uneori el ne dojenete spre folosul nostru, pentru ca noi s ne putem mprti din sfinenia sa. Chiar i toiul probelor voastre dure, aducei-v aminte c n toate suferinele, el sufer odat cu noi.

(39.3) 2:5.4 Dumnezeu este divin binevoitor fa de pctoi. Cnd rebelii revin pe calea dreapt, ei sunt primii cu compasiune, deoarece Dumnezeu va ierta din abunden. Eu sunt cele care terge pcatele voastre de dragul meu i nu mi voi aminti de pcatele voastre. Vedei ce fel de iubire ne-a acordat Tatl, pentru ca noi s fim numii fiii lui Dumnezeu.

(39.4) 2:5.5 La urma urmei, cea mai mare dovad a buntii lui Dumnezeu precum i raiunea suprem de a-l iubi este darul Tatlui care locuiete n noi - Ajustorul care ateapt cu atta rbdare ceasul n care el i voi vei fi fcui una, pe vecie. Cu toate c nu l putei gsi pe Dumnezeu prin cutare, dac v vei supune ndrumrilor spiritului luntric, vei fi neabtut cluzii pas cu pas, via dup via, prin universuri i prin epoci succesive, pn cnd vei sta n cele din urm n prezena personalitii paradisiace a Tatlui Universal.

(39.5) 2:5.6 Ct nechibzuin din partea voastr s nu-l adorai pe Dumnezeu numai pentru c limitrile naturii umane i neajunsurile creaiei voastre materiale v mpiedic s l vedei. ntre voi i Dumnezeu este o distan imens (de spaiu fizic) de strbtut. Exist de asemenea o mare prpastie, cauzat de diferene spirituale, care trebuie trecut. ns, indiferent de tot ceea ce v separ fizic i spiritual de prezena personal a Dumnezeului din Paradis, oprii-v i meditai asupra faptului solemn c Dumnezeu triete n voi. n felul su propriu, el a construit deja un pod peste abis. El a trimis ceva din el, spiritul su, pentru a tri n voi i a suferi mpreun cu voi n timp ce v urmai cariera etern n univers.

(39.6) 2:5.7 Gsesc uor i agreabil s ador pe cineva care este att de mare i n acelai timp se dezvluie cu atta afeciune unei slujiri nltoare pe lng umilele sale creaturi. Este firesc s iubesc pe cineva care are atta putere de a crea i de a-i controla creaia i care, totui, este att de desvrit n buntatea lui i att de statornic n bunvoina sa afectuoas care ne acoper cu umbra ei. Cred c l-a iubi pe Dumnezeu tot att de mult i dac nu ar fi fost att de mare i att de puternic, ct vreme ar fi att de bun i att de ndurtor. Cu toii l iubim pe Tatl, mai mult pentru natura sa dect pentru nemaintlnitele sale atribute.

(39.7) 2:5.8 Atunci cnd i observ pe Fiii Creatori i pe administratorii lor subordonai luptnd cu atta brbie contra multiplelor dificulti ale timpului, inerente evoluiei universurilor spaiului, descopr c port acestor conductori secundari ai universurilor o mare i profund afeciune. La urma urmei, cred c toi, inclusiv muritorii trmurilor, l iubim pe Tatl Universal i pe toate celelalte fiine divine i umane, deoarece ne dm seama c aceste personaliti ne iubesc cu adevrat. Experiena de a iubi este ntr-o mare msur un rspuns direct la experiena de a fi iubit. tiind c Dumnezeu m iubete, ar trebui s continui s l iubesc n mod suprem, chiar dac ar fi vduvit de toate atributele sale de supremaie, de ultimitate i de absoluitate.

(40.1) 2:5.9 Iubirea Tatlui ne urmeaz acum i de-a lungul ntregului cerc fr de sfrit al epocilor eterne. Atunci cnd meditez asupra naturii iubitoare a lui Dumnezeu, nu exist dect o singur reacie personal, raional i natural: l-ai iubi tot mai mult pe Furitorul vostru; ai drui lui Dumnezeu o afeciune analoag celei pe care un copil i-o ofer unui printe pmntesc. n realitate, la fel cum un printe - un tat real, un tat autentic - i iubete copiii, tot astfel, Tatl Universal i iubete fiii i fiicele pe care i-a creat i caut n mod permanent bunstarea lor.

(40.2) 2:5.10 ns iubirea lui Dumnezeu este o afeciune printeasc, inteligent i prevztoare. Iubirea divin funcioneaz n asociere unificat cu nelepciunea divin i cu toate celelalte caracteristici infinite ale naturii perfecte a Tatlui Universal. Dumnezeu este iubire, ns iubirea nu este Dumnezeu. n atribuirea Ajustorilor Gndirii se observ cea mai mare manifestare a iubirii divine fa de fiinele muritoare. ns n viaa de fuziune a Fiului su Mihail, n viaa spiritual ideal pe care a trit-o pe pmnt, vei vedea cea mai mare revelaie a iubirii Tatlui. Ajustorul luntric este acela care individualizeaz iubirea lui Dumnezeu pentru fiecare suflet uman.

(40.3) 2:5.11 Uneori aproape c sunt ndurerat s m vd nevoit s zugrvesc afeciunea divin a Tatlui celest pentru copiii si n univers folosindu-m de simbolul verbal omenesc al iubirii. Acest termen implic fr ndoial conceptul cel mai elevat al oamenilor pentru relaiile umane de respect i devoiune, ns el desemneaz prea adesea o parte cu totul josnic a relaiilor umane. Este absolut impropriu s se desemneze aceste raporturi folosind acelai cuvnt ca acela folosit pentru a indica incomparabila afeciune a Dumnezeului viu pentru creaturile sale din univers. Este pcat c nu m pot servi de un termen exclusiv i celest care ar transmite minii umane adevrata natur i semnificaia minunat de frumoas a afeciunii divine a Tatlui din Paradis.

(40.4) 2:5.12 Cnd oamenii pierd din vedere iubirea unui Dumnezeu personal, mpria lui Dumnezeu devine doar mpria binelui. n ciuda unitii infinite a naturii divine, iubirea este caracteristica dominant a tuturor raporturilor personale a lui Dumnezeu cu toate creaturile sale.

6. Buntatea lui Dumnezeu

(40.5) 2:6.1 Noi putem vedea frumuseea divin n universul fizic, putem discerne adevrul etern n lumea intelectual, ns buntatea lui Dumnezeu nu se descoper dect n lumea spiritual a experienei religioase personale. Religia, n esena sa veritabil, este o credin fcut din ncredere n buntatea lui Dumnezeu. n filozofie, Dumnezeu ar putea fi mare i absolut i, ntr-un fel, chiar inteligent i personal. ns, n cadrul religiei, trebuie ca Dumnezeu s fie de asemenea moral; el trebuie s fie bun. S-ar putea ca omul s se team de un Dumnezeu mare, ns el nu are ncredere dect ntr-un Dumnezeu bun, i doar pe un astfel de Dumnezeu poate iubi. Aceast buntate al lui Dumnezeu face parte din personalitatea lui Dumnezeu i deplina sa revelaie nu apare dect n experiena religioas personal a fiilor care cred n Dumnezeu.

(40.6) 2:6.2 Religia implic faptul c lumea superioar a naturii spirituale cunoate nevoile fundamentale ale lumii umane i rspunde acestora. Religia evolutiv poate deveni etic, ns numai religia revelat devine cu adevrat i n mod spiritual moral. Strvechiul concept c Dumnezeu este o Deitate dominat de o moralitate regal a fost nlat de Isus pn la nivelul care atinge cu att delicatee moralitatea familial intim din relaia printe-copii. Nu exist nimic mai tandru, nici mai frumos n experiena muritorilor.

(41.1) 2:6.3 Bogia frumuseii lui Dumnezeu l conduce pe omul rtcit ctre cin. Orice dar de folos, orice dar perfect provin din Tatl luminilor. Dumnezeu este bun, el este eternul refugiu al sufletului oamenilor. Domnul Dumnezeu este milostiv i mrinimos. El este ndurtor i debordeaz de buntate i adevr. Gustai i aflai c Domnul este bun! Binecuvntat este omul care i se druiete lui. Domnul este mrinimos i plin de compasiune. El este Domnul salvrii. El vindec inimile frnte i ngrijete rnile sufletului. El este atotputernicul binefctor al omului.

(41.2) 2:6.4 Conceptul de Dumnezeu ca rege-judector a dezvoltat un nalt model moral i a creat un popor care, ca grup, respect legea. Cu toate acestea, credincioii individuali au rmas ntr-o nefericit poziie de nesiguran vizavi de statutul lor n timp i n eternitate. Ultimii profei evrei proclamau c Dumnezeu era un Tat pentru Israel. Isus l-a revelat pe Dumnezeu ca Tat al fiecrei fiine umane. ntregul concept muritor al lui Dumnezeu este pus ntr-o lumin transcendent prin viaa lui Isus. Lipsa de egoism este inerent iubirii prinilor, Dumnezeu nu iubete la fel cu un tat, ci n calitate de tat. El este Tatl paradisiac al fiecrei personaliti a universului.

(41.3) 2:6.5 Justeea implic faptul c Dumnezeu este sursa legii morale a universului. Adevrul l pune n lumin pe Dumnezeu ca revelator, ca nvtor. ns iubirea druiete afeciune i o dorete cu ardoare; ea caut o comuniune nelegtoare, aa cum exist ntre prini i copii. Se poate ca dreptatea s fie gndirea divin, ns iubirea este atitudinea unui tat. Unii au presupus n mod greit c dreptatea lui Dumnezeu era de nempcat cu iubirea dezinteresat a Tatlui celest. Acest fapt ar fi presupus absena de unitate n natura Deitii i ar fi condus direct la elaborarea doctrinei ispirii, care este o sfidare filozofic att a unitii ct i a liberului arbitru al lui Dumnezeu.

(41.4) 2:6.6 Tatl celest plin de afeciune, al crui spirit locuiete n copii si de pe pmnt, nu este o personalitate divizat - una a dreptii i una a compasiunii. Nici nu mai este nevoie de un mediator pentru a obine graia sau iertarea Tatlui. Dreptatea divin nu este dominat de o strict dreptate distributiv. Dumnezeul ca Tat l transcende pe Dumnezeul ca judector.

(41.5) 2:6.7 Dumnezeu nu este niciodat mnios, rzbuntor ori suprat. Este adevrat c nelepciunea nfrneaz uneori iubirea sa, n timp ce justeea condiioneaz refuzul su de ndurarea. Iubirea sa de dreptate n-are cum s nu se manifeste i ca o egal detestare a pcatului. Tatl nu este o personalitate inconsecvent. Unitatea divin este perfect. n Trinitatea Paradisului exist o unitate absolut, n ciuda identitilor eterne a coordonailor lui Dumnezeu.

(41.6) 2:6.8 Dumnezeu iubete pctoii i detest pcatul. Aceast afirmaie este adevrat din punct de vedere filozofic, ns Dumnezeu este o personalitate transcendent i persoanele nu pot iubi i ur dect alte persoane. Pcatul nu este o persoan. Dumnezeu iubete pctosul, deoarece pctosul este o realitate de personalitate (potenial etern), ns Dumnezeu nu dramatizeaz n mod personal pcatul, cci pcatul nu este o realitate spiritual; el nu este personal. Aadar, numai dreptatea lui Dumnezeu este cea care ia la cunotin de existena pcatului. Iubirea lui Dumnezeu salveaz pctosul. Legea lui Dumnezeu distruge pcatul. Aceast atitudine a naturii divine s-ar schimba n aparen n cazul n care pctosul ar sfri prin a se identifica total cu pcatul, la fel cum aceeai minte muritoare se poate de asemenea identifica total cu Ajustorul spiritual care locuiete n ea. Un muritor identificat cu pcatul ar deveni complet nespiritual n natura sa, (deci ireal din punct de vedere personal) i ar suferi anihilarea final a fiinei sale. ntr-un Univers progresnd n realitate i crescnd n spiritualitate, irealitatea naturii unei creaturi i chiar nemplinirea sa nu pot exista la infinit.

(42.1) 2:6.9 n faa lumii personalitii, descoperim c Dumnezeu este o persoan iubitoare. n faa lumii spirituale, este o iubire personal; n experiena religioas, este i una i alta. Iubirea identific voina volitiv a lui Dumnezeu. Buntatea lui Dumnezeu se afl la baza liberului arbitru divin - tendina universal de a iubi, de a arta ndurare, de a mrturisi rbdare i de a da iertare.

7. Adevr i frumusee divine

(42.2) 2:7.1 Orice cunoatere finit a creaturilor i orice nelegere din partea lor sunt relative. Orice informaie, orice cunoatere, chiar din surse elevate nu sunt dect relativ complete, local exacte i personal adevrate.

(42.3) 2:7.2 Faptele fizice sunt destul de uniforme, ns adevrul este un factor viu i flexibil n filozofia universului. Personalitile n evoluie nu sunt dect parial nelepte i relativ veridice n comunicrile lor. Ele nu pot avea certitudini dect n limitele experienei lor personale. Un astfel de lucru, care poate prea n ntregime adevrat ntr-un loc poate s nu fie dect relativ adevrat ntr-un alt segment al creaiei.

(42.4) 2:7.3 Adevrul divin, adevrul final, este uniform i universal, ns istoria lucrurilor spirituale, aa cum este ea povestit de numeroi indivizi provenind din diverse sfere, poate uneori s varieze n detalii. Aceasta se datoreaz acestei relativiti n plenitudinea surselor lor de cunoatere i n deplintatea experienei lor personale, ct i lungimii i ntinderii acestei experiene, n timp ce legile i hotrrile, gndurile i atitudinile Marii Prime Surse-Centru sunt venic, infinit i universal adevrate; n acelai timp, aplicarea i adaptarea lor la orice univers, sistem, lume i inteligen create, este n acord cu planurile i cu tehnica Fiilor Creatori, dup cum activeaz ei n universurile lor respective. Ele se armonizeaz, de asemenea, cu planurile locale i cu procedurile locale ale Spiritului Infinit i ale tuturor celorlalte personaliti celeste asociate.

(42.5) 2:7.4 tiina fals a materialismului i-ar condamna pe muritori s devin proscrii n univers. O astfel de cunoatere parial este potenial rea; este cunoaterea compus att din bine, ct i din ru. Adevrul este frumos, deoarece el este nu numai complet, dar i simetric. Cnd caut adevrul, omul urmrete ceea ce este real divin.

(42.6) 2:7.5 Filozofii comit eroarea cea mai grav atunci cnd se pierd n sofismele abstractizrii, n practica de a-i concentra atenia asupra unui aspect al realitii i apoi de a afirma c acest aspect izolat constituie adevrul total. Filozoful nelept va cuta ntotdeauna modelul constructiv care se gsete napoia oricrui fenomen al universului i este preexistent lui. Gndirea creatorului precede n mod invariabil aciunea creativ.

(42.7) 2:7.6 Contiina intelectual de sine permite s se descopere frumuseea adevrului i calitatea sa spiritual, nu numai prin coerena filozofic a conceptelor sale, ci mai sigur i mai cert prin rspunsul infailibil al Spiritului Adevrului venic prezent. Fericirea rezult din recunoaterea adevrului, deoarece ea poate fi pus n practic; poate fi trit. Decepia i tristeea nsoesc eroarea, deoarece ea nu este o realitate i nu poate fi deci realizat n experien. Adevrul divin se recunoate cel mai bine dup savoarea lui spiritual.(42.8) 2:7.7 Cutarea etern este cea a unificrii, a coerenei divine. Vastul univers fizic i gsete coeziunea n Insula Paradisului. Universul intelectual se contopete n Dumnezeul minii, Autorul Comun. Universul spiritual este coerent n personalitatea Fiului Etern. ns muritorii izolai ai spaio-timpului i au coerena n Dumnezeu Tatl, ca urmare a relaiei directe ntre Ajustorul Gndirii luntric i Tatl Universal. Ajustorul omului este un fragment de Dumnezeu i caut n permanen unificarea divin. El este o parte coerent i integrant a Deitii paradisiace a Primei Surse-Centru.

(43.1) 2:7.8 A distinge frumuseea suprem nseamn a descoperi i a integra realitatea. A distinge buntatea divin n adevrul etern reprezint frumuseea ultim. Chiar i farmecul artei umane rezid n armonia unitii sale.

(43.2) 2:7.9 Marea eroare a religiei ebraice a fost aceea de a nu reui s asocieze buntatea lui Dumnezeu cu adevrurile faptice ale tiinei i cu frumuseea atrgtoare a artei. n timp ce civilizaia progresa, religia urma o cale nesocotit: punea un accent excesiv pe buntatea lui Dumnezeu, excluzndu-i n mod relativ adevrul i neglijndu-i frumuseea. Atunci, anumite tipuri de oameni au avut tendina de a refuza din ce n ce mai mult conceptul abstract i disociat al buntii izolate. Religia modern insist prea mult asupra unei morale izolate, care nu reuete s rein devoiunea i loialitatea a numeroase fiine umane din secolul al XX-lea. Ea s-ar reabilita dac, pe lng comandamentele sale morale, ar lua n considerare n egal msur adevrurile tiinei, ale filozofiei i ale experienei spirituale, ale frumuseii creaiei fizice, ale ncntrii artei intelectuale i ale mreiei mplinirii caracterelor autentice.

(43.3) 2:7.10 Provocarea religioas a epocii prezente este adresat brbailor i femeilor nzestrai cu clarviziune spiritual, prevztori i orientai ctre viitor, care vor ndrzni s construiasc o filozofie nou i atrgtoare a vieii emannd din conceptele moderne ale adevrului cosmic, ale frumuseii universului i ale buntii divine minunat amplificate i integrate. O astfel de viziune nou i dreapt a moralitii va atrage tot ceea ce este bun n mintea oamenilor i va lansa o provocare ctre tot ceea ce este mai bun n sufletul lor. Adevrul, frumuseea i buntatea sunt realiti divine i, pe msur ce omul urc scara vieii spirituale, aceste caliti supreme ale Eternului se coordoneaz i se unific din ce n ce mai mult n Dumnezeu, care este iubire.

(43.4) 2:7.11 Orice adevr - material, filozofic sau spiritual - este i frumos i bun. Orice frumusee real - art material sau simetrie spiritual - este att adevrat, ct i bun. Orice buntate autentic - indiferent c este vorba de moralitate personal, de echitate social sau de ajutor divin - este deopotriv de adevrat i de frumoas. Sntatea fizic, sntatea mental i fericirea sunt integrri ale adevrului, ale frumuseii i buntii, amestecate n experiena uman. Aceste nivele de trire eficient sunt atinse unificnd sistemele de energie, sistemele de idei i sistemele de spirit.

(43.5) 2:7.12 Adevrul este coerent, frumuseea este atrgtoare, buntatea este stabilizatoare. Iar atunci cnd aceste trei valori ale realitii sunt coordonate n experiena personal, rezult o nalt calitate a iubirii, nrurit de nelepciune i modificat de loialitate. Adevratul scop al oricrei educaii n univers este de a-i coordona mai bine pe copiii izolai ai lumilor cu cele mai mari realiti ale experienei lor cresctoare. Realitatea este finit la nivel uman, ea fiind infinit i etern la nivele superioare i divine.

(43.6) 2:7.13 [Prezentat de un Consilier Divin acionnd prin autoritatea mbtrniilor de Zile de pe Uversa].

Capitolul 3

Atributele lui Dumnezeu

(44.1) 3:0.1 DUMNEZEU este prezent pretutindeni; Tatl Universal guverneaz cercul eternitii. n universurile locale ns, el guverneaz prin persoanele Fiilor si Creatori Paradisiaci, la fel cum druiete via prin intermediul acestor Fii. Dumnezeu ne-a druit viaa etern, iar aceast via este n Fiii si. Aceti Fii Creatori ai lui Dumnezeu sunt expresia personal de sine nsui n sectoarele timpului i pentru copiii planetelor care se rotesc n universurile evolutive ale spaiului.

(44.2) 3:0.2 Fiii lui Dumnezeu intens personalizai pot fi distini cu claritate de ordinele inferioare ale inteligenelor create. Ei compenseaz astfel invizibilitatea Tatlui care este infinit i, prin urmare, mai dificil de recunoscut. Fiii Creatori Paradisiaci ai Tatlui Universal reprezint o revelaie a unei fiine care, altfel, ar fi invizibil, din cauza caracterului absolut i infinit, inerent cercului eternitii i al personalitilor Deitilor Paradisului.

(44.3) 3:0.3 Capacitatea de a crea nu reprezint deloc un atribut al lui Dumnezeu; ea este mai degrab ansamblul naturii sale n aciune. Iar aceast funciune universal de creaie este venic manifestat, tot aa cum este i condiionat i controlat de toate atributele coordonate ale realitii infinite i divine a Primei Surse-Centru. Avem sincere ndoieli asupra faptului c o caracteristic oarecare a naturii divine ar putea s fie considerat ca fiind anterioar altora. Dac ar fi astfel, atunci natura creatoare a lui Dumnezeu ar avea ntietate asupra tuturor celorlalte caracteristici, activiti i atribute. Iar facultatea creatoare a Deitii culmineaz n adevrul universal al Paternitii lui Dumnezeu.

1. Omniprezena lui Dumnezeu

(44.4) 3:1.1 Aptitudinea Tatlui Universal de a fi prezent pretutindeni n acelai timp constituie omniprezena sa. Doar Dumnezeu poate fi n dou locuri sau ntr-o multitudine de locuri n acelai timp. Dumnezeu este prezent simultan sus n ceruri i jos pe pmnt. Psalmistul exclama: Unde s m ndeprtez de spiritul tu?


Recommended