+ All Categories
Home > Documents > Carl Gustav Jung - Despre Cunoasterea Lui Dumnezeu

Carl Gustav Jung - Despre Cunoasterea Lui Dumnezeu

Date post: 10-Oct-2015
Category:
Upload: hix256
View: 115 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
Carl Gustav Jung - Despre Cunoasterea Lui Dumnezeu

of 83

Transcript
  • Carl Gustav Jung

    Despre cunoaterea lui DumnezeuCuvnt ctre cei ce caut adevrul

    Conform concepiei sale, Hristos se subordoneaz fiinelor divine superioare n ateptarea harului lor. Cei din rsrit (din Orientul ndeprtat N. N), tiu c mntuirea se ntemeiaz pe lucrarea pe care fiecare o face asupra siei Imitarea lui Hristos va avea pe termen lung dezavantajul c noi venerm un om ca model divin care ntrupeaz gndirea cea mai nalt i uitm datorit imitaiei s mplinim gndirea noastr n cel mai nalt grad [8; 142]. Carl Gustav Jung

    Dac cineva mi-ar da o palm, nu tiu dac a fi n stare s ntorc obrazul cellalt. Dac cineva m-ar blestema, nu tiu dac a fi n stare s l binecuvntez. Dac cineva mi-ar spune c drumul pe care este merg este greit, i dac mi-ar aduce argumente pentru aceasta, cred c a avea puterea s mi recunosc greelile, chiar dac acest lucru m-ar durea mai tare dect o palm i chiar dac m-ar umili mai mult dect o jignire. Suntem oameni, suntem plini de iubire de sine, chiar dac ne dm sau nu ne dm seama. Totui, niciunul dintre noi nu cred c ar alege n deplin cunotin de cauz nici iadul, nici minciuna, i nici ntunericul venic. Tocmai de aceea scriu acest cuvnt despre care mrturisesc c mi-a fi dorit s l primesc eu nsumi cu vreo zece ani n urm. Am ncredere n tine aproape n acelai fel n care a fi avut n mine atunci. Nu am ncredere n priceperea mea de a vorbi despre Dumnezeu, dar ndjduiesc c cel puin sinceritatea mea te va pune pe gnduri. Despre mine i scriu doar c am fcut yoga cu cel mai controversat guru din Romnia, i c eram att de convins c urmnd nvturile sale m aflu pe calea adevrului nct a fi fcut i cel mai absurd lucru pe care mi l-ar fi cerut. Dac mi-ar fi spus s m arunc sub un tramvai, a fi fcut-o, fiind convins c prin aceasta voi progresa spiritual. Cnd cineva mi-a spus s m rog la Dumnezeu, am rspuns plin de arogan c rugciunea e calea celor slabi, calea ceretorilor, i c eu vreau s devin dumnezeu.1 Nu mi imaginam c a putea deveni un credincios obinuit, sau c a putea renuna la adevrurile transcedentale care mi hrneau setea de cunoatere. Sunt foarte contient c a fi putut citi multe cuvinte asemntoare cu cel pe care

  • i-l voi scrie ie, i c nu le-a fi dat prea mult atenie. Cred c citirea lor m-ar fi incitat s dispreuiesc i mai mult nvturile Bisericii, i s depun i maimult efort pentru a iei din ciclul rencarnrilor. De ce scriu? Pentru c, orict de sigur ai fi c ideile tale sunt bune, orict de mult ai dispreui nvturile ortodoxe, s-ar putea ca, peste ani, s i schimbi punctul de vedere. Ia uite, acum a trecut de la fanatismul yoghin la fanatismul cretin, ai putea gndi. Mie nu mi este ruine c am fost un yoghin fanatic. Cred catunci cnd cineva descoper o cale spiritual despre care este convins c este cea bun, are datoria de a o urma din toate puterile, de a nu precupei nici un efort pentru a ajunge la captul ei. Asta nu nseamn c e bine ca un om care merge pe o cale rtcit s ajung pe culmile rtcirii. nseamn doar c cel care ajunge pe aceste culmi arat c preuiete viaa de dincolo mai mult dect deertciunile acestei viei. Pot s te jignesc? Pot. tiu c dac te-a jigni a rupe orice punte de legtur dintre mine i tine. Eu ns nu vreau s te jignesc. Vreau totui s mrturisesc n faa ta c Adevrul exist, c este o persoan, c este nsui Iisus Hristos, Mirele Bisericii. Mrturia mea nu va fi ns o mrturie direct. O voi lua pe ocolite, nu pentru a te manipula mai uor, ci pentru a te ajuta s nelegi cuvintele mele. mi e destul de greu s i scriu, m tot gndesc la cum a fi reacionat eu la aceste rnduri dac le-a fi citit cnd fceam yoga. Cred c a fi renunat s citesc lucruri att de plicticoase. Poate numai dac m-a fi aflat ntr-un tramvai sau ntr-un tren, i nu a fi avut altceva de citit, a fi continuats citesc acest cuvnt. i motivul principal ar fi fost c lipsa de convingere a argumentelor pe care m-a fi ateptat s le gsesc ntr-un astfel de cuvnt, mi-ar fi hrnit propriul mod de nelegere a credinei cretine. Am fost acum cteva zile la un concert de colinde. n sal, alturi de ali invitai importani, erau nu tiu ce reprezentant al comunitii evreieti i un musulman. Prezena lor a fost remarcat de ctre prezentator, care s-a bucurat c i vede n sal. Nedumerirea mea a fost urmtoarea: ct vreme nici evreul i nici musulmanul nu cred c pruncul nscut n Betleem este Mntuitorul lumii, de ce au venit s asculte colindele? Dac ei nu vor s recunoasc faptul c Hristos este Fiul lui Dumnezeu, de ce vin s asculte colindele n care El este preamrit? Cred c dac a fi fost musulman nu a fi intrat nici n ruptul capului la un concert de colinde. Mi s-ar fi prut c prin aceasta m lepd de credina nAllah. Iat c simpatizezi i cu fundamentalismul musulman, cu talibanii, mi-ai putea spune. Nu vd ce e greit n a fi sincer cu tine nsui. Scopul Islamului este convertirea celorlali la credina n Allah, de bun-voie sau sub presiunea armelor. Oamenii sunt educai n aa fel nct s aprecieze valorile impuse de Occident. Nu sunt capabili s i judece pe ceilali dect prin prisma acestor

  • valori. Talibanii sunt nite rzboinici lipsii de raiune, nite fanatici religioi. E uor s dm cu pietre n ei. Dar gndete-te c atunci cnd cineva s-a nscut n Afganistan i a fostnvat c Allah i cere s lupte mpotriva celor de alte credine, dac a fost nvat c prin lupt dobndete viaa venic, are suficiente motive s lupte pentru talibani. Mi se pare c liderii lor musulmani sunt de o mie de ori mai sinceri dect toi muftii din lume care denatureaz nvturile Coranului pentru a fi pe placul Occidentului. Nu, Islamul nu poate nsemna armonie cu alte credine. Dac nu inem seama de sincretismele de tot felul, orice credin presupune automat faptul c celelalte sunt mai puin adevrate. Chiar mincinoase n ntregime. Islamul nu se mulumete cu aceast constatare. Islamul nseamn vrsare de snge,nseamn violen, nseamn tulburare. Acesta este Islamul. Ce fel de cretin eti tu, cnd i simpatizezi pe liderii talibani? Nu i simpatizez. Apreciez doar faptul c sunt consecveni cu credina lor. Mult mai consecveni dect cretinii care una cred i alta fac. Nu m pricep la politic, i nici nu vreau s m pricep. ncerc s i judec pe musulmani numai din perspectiv religioas. Apreciind fanatismul lor, sunt n acelai timp contient de faptul c drumul pe care merg este greit: Islamul este o cale spre iad. Cuvntul Mntuitorului: Cine scoate sabia, de sabie va muri, e cea mai obiectiv critic a valorii credinei musulmane. Cinele de Mahomed, cum l denumeaSfntul Maxim Grecul, nu poate duce pe nimeni la lumin. tiu asta i nu m ndoiesc de acest lucru. Ct despre muftii care denatureaz nvtura lui Mahomed, pentru a o modela dup tipare moderne, nu am de spus dect un lucru: c i fur singuri cciula. Dac ar fi convini c Mahomed a fost un profet trimis de Dumnezeu, nu ar fi putut s i deformeze nvtura sngeroas. Iar dac au avut curajul de a face acest lucru, au dovedit c au o credin superficial (ceea ce, pentru ceilali locuitori ai planetei, nu este un lucru ru; ci dimpotriv). Ideea de la care vreau s ncep acest cuvnt este c nimic nu e mai important dect adevrul. Dar care adevr? Cel al cretinilor, cel al musulmanilor, sau care? Adevrul nu este al nimnui. Adevrul exist pur i simplu. Dar unii l recunosc, i alii nu. Bine, vei spune, acum mi vei face apologia credinei cretine, aa cumdac ai fi fost musulman mi-ai fi fcut apologia Islamului. Da, a rspunde eu. i nu numai c nu ncerc s m dezvinovesc, ci chiar i spun c, yoghin fiind, am ncercat s i conving pe alii s cread n rencarnare. i ce ncredere pot avea eu n cuvintele unuia care, indiferent unde se afl, simte nevoia de a-i convinge pe ceilali s primeasc acelai adevr cu el? Eu nu vreau s fii de acord cu mine. Eu nu vreau s m aflu n delicata postur de dascl. Acest fapt mi d o mare libertate. Adic nu am cum s

  • mi pun ndejdea n spusele mele. Mai mult chiar, ceea ce i voi scrie nu va conine aproape nimic original: ideile pe care i le voi scrie nu mi aparin. i atunci, ce s fac, s citesc ideile tale, la a doua mn? Mai bine m duc direct la surs. Ar fi bine s te duci direct la surs, la nvturile Sfinilor Prini ai Bisericii. Dar eu ncerc s pregtesc puin terenul pentru aceast ntlnire. Cunosc nu puini oameni care, dei plini de rvna cunoaterii, dup ce au cititdou-trei scrieri patristice s-au declarat plictisii de filosofia cretin. ndrznesc s spun c, dei ideile pe care i le voi scrie nu sunt originale, le simt ca i cum ar fi. Psaltirea a fost scris de mii de ani, i totui simt aproape fiecare cuvnt al ei ca i cum ar fi fost scris pentru mine, i mai mult nc: par att de familiare inimii mele cuvintele psalmilor, nct parc le-a fi scris eu nsumi. (Nu a fost aa de la nceput, dar, dup ce am tot citit dinPsaltire, psalmii m-au cucerit). tii cum suntem noi acum? Ca doi cavaleri care se nfrunt la un turnir special: putem pierde amndoi, tot aa cum unul dintre noi poate nvinge. Dar eu i scriu pentru c amndoi putem ctiga. Nu i scriu n nici un caz pentru a birui eu, pentru a te ngenunchea cu argumentele mele. Acest lucru este cu neputin. Eu sunt destul de sceptic fa de polemicile teologice. Din moment ce Dumnezeu nu ngduie ca existena Sa s fie demonstrat tiinific, polemicile nu pot avea rezultate prea spectaculoase. Sunt de acord cu polemica atunci cnd amndoi acceptm acelai teren de discuie. Dac amndoi am accepta autoritatea Sfintei Tradiii i a Sfintei Scripturi, atunci am ajunge la acelai rezultat. Dar ct vreme tu iei din Scriptur numai ce i convine, nu putem ajunge la aceleai concluzii. mi pare cam lung aceast introducere. Fiind ns alergic la mesajele triumfaliste pseudo-ortodoxe, i fiind i mai alergic la pseudo-misionarii disperai care, dac nu convertesc n cteva minute, alearg la o oaie mai receptiv, nu m pot grbi. Lucrurile pe care i le scriu sunt prea delicate pentru a fi aruncate cu lopata. i totui, de ce mi scrii, dac spui c nu ai ncredere n arta ta de a convinge? Tocmai de asta i scriu, pentru c, dac m aflu n adevr, dac adevrul este n Biserica Ortodox al crei fiu nevrednic sunt, atunci Dumnezeu va mplini neputinele mele i m va ajuta s vorbesc despre El. icred Lui c m va ajuta, dei sunt pctos. Nu m atept ca, dup ce vei termina de citit acest cuvnt, s alergi la primul duhovnic pe care l vei ntlni i s i spui: Printe, vreau s spovedesc pcatul rtcirii mele. Dar ndjduiesc c poate, peste ani i ani, atunci cnd Dumnezeu va gsi prilejul potrivit s te aduc n Biserica Ortodox, i vei aduce aminte de cuvintele mele. Atunci ele te vor ajuta s idai seama de unde ai plecat i unde ai ajuns. mi dau seama ct de grea este rspunderea pe care mi-o asum scriind acest cuvnt. Nu mi-am ales un target precis. l aleg acum: scriu pentru cei care vor s cunoasc iubirea lui Hristos. Scriu pentru cei care fac alergie la

  • predicile rostite n limbaj de lemn, la cei care s-au plictisit de articolele religioase n care sunt folosite mereu aceleai cuvinte i stereotipii care nu mic inima omului. Scriu pentru cei care au vrut s gseasc adevrul n Biseric, dar s-au smintit de una sau de alta i au preferat s combine nvturile cretine cu elemente mai mult sau mai puin oculte. Fac o parantez: m pregtesc acum s merg s vorbesc la o emisiune radiodifuzat, care se va termina aproape de miezul nopii. Ca s m relaxez puin, i voi spune cum m-am hotrt s i scriu: Zilele trecute am fost invitat s prezint una dintre crile mele la o festivitate care avea loc ntr-un cunoscut liceu bucuretean. Datorit faptului c, fiind ocupat cu alte probleme, uitasem s confirm participarea la aceast manifestare, a aprut o mic problem organizatoric. i m-am hotrt s numai vorbesc. Dar, nainte de a pleca acas, m-am gndit c poate mcar unulsingur dintre elevi s-ar putea folosi de cuvintele mele, i am vrut s rmn n sal, s vd dac are sau nu rost s vorbesc. n deschidere, organizatorul a cntat o melodie religioas att de fals nct a strnit hohote de rs n sal. Apoi, cnd o fat a recitat ceva din Punescu, organizatorul a asigurat fondul muzical, cntnd cu elan o alt melodie. Cnd am auzit-o, am fost convins c e vorba de lagrul copiilor care ceresc prin metrouri: Mamelor din lumea-ntreag, eu v dau un singursfat, nu lsai copii pe strad M miram cum, atta vreme auzind cntecul,nu mi ddusem seama c e vorba de muzic religioas. Cu greu am ajuns la concluzia c de fapt organizatorul cnta o alt melodie (tot n rsetele elevilor). Cnd un preot le-a citit o cuvntare interminabil despre post, plictiseala copiilor a ajuns la apogeu: discursul era sec, printele nu se ostenise s l nvee, i stilul nu era deloc potrivit pentru asculttori. Copiii aveau nevoie de nite cuvinte pline de cldur care s i emoioneze. Aveau nevoie ca cineva s le vorbeasc i despre frumuseea prznuirii Naterii Domnului, nu numai despre cum se postea n Legea Veche sau despre cum denumesc catolicii postul Crciunului. Mi-am dat seama c, dac m-a fi aflat printre elevii din sal, discursul printelui ar fi pus capac la toate: m-ar fi convins c viaa cretin este ceva artificial, care nu nfrumuseeaz omul, care l transform ntr-un robot care execut orbete comenzile primite de la Dumnezeu. i ar fi trezit n sufletul meu dorina de a cuta adevrul n alt parte dect n Biseric, unde nu m-afi simit acas. Poate c ai avut i tu ocazia s asculi discursuri care nu i-au plcut. Eu, pentru a-i convinge pe elevi c nu sunt de acord cu cuvntrile care nu merg la inima asculttorilor, pentru a le atrage atenia asupra faptului c, dei printele respectiv i plictisise, totui chemarea Bisericii trebuie s se fac auzit i de n inimile lor, le-am spus: Ai auzit, poate, cuvntri religioase care v-au plictisit. i pe mine m-au plictisit. Ai vzut, poate, emisiuni religioase care v-au plictisit. i pe mine m-au plictisit. Ai citit, poate,cri religioase care v-au plictisit. i pe mine m-au plictisit. Dar, aa cum exist predici sau cri plictisitoare, aa exist i predici sau cri care trezesc

  • n suflet dorina de a-L cunoate pe Dumnezeu Nu conteaz ce le-am mai spus. Important este faptul c aceiai elevi, care cu puin timp nainte glumeau, ncepuser s fie ateni. Nu toi, mai rmsese o parte a slii care uotea. Dar ceilali ascultau cu atenie ce le vorbeam despre Crciun. Cred c organizatorul s-a suprat pe mine pentru c am vorbit aa. Dar copiii au fost micai. Nu aveam nimic cu printele care vorbise mai nainte, i nici nu am vrut s m evideniez dnd lecii de retoric (mai mult chiar, tiu foarte bine c nu e cazul s substitui mesajul unui slujitor al altarului, orict de neiscusit la vorb ar fi; Dumnezeu a dat misiunea propovduirii cuvntului slujitorilor altarului. Aceasta nu nseamn c, atunci cnd sunt invitai, mirenii trebuie s refuze s vorbeasc, ascunzndu-se sub masca falsei smerenii). i m-am convins nc o dat de faptul c elevii nu sunt reticeni fa de subiectele religioase; sunt reticeni numai fa de ceea ce este lipsit de via, artificial, mort. i-am povestit despre peripeiile de la Ziua Liceului X cu un scop foarte precis: poate c i tu ai ascultat predici sau ai citit cri care te-au plictisit. i poate c aici este cauza pentru care ai nceput s caui adevrul nafara Bisericii. Aducndu-mi aminte de crile i de revistele despre paranormal pe care le citeam cu ani n urm, nu e greu s observ ct de interesante mi se preau acestea comparativ cu plicticoasele scrieri despre lupta mpotriva patimilor. (Sunt contient de faptul c rndurile mele ar putea zgria prerile unor anumii pravoslavnici, dar acest cuvnt nu li se adreseaz, aa c nu voi ncerca s mpac i capra i varza. i, dac ceea ce i scriu li se pare greit, i invit pe ei s i scrie cu mai mult iscusin. Oricum, le-a atrage atenia asupra faptului c te-au neglijat cam mult vreme). La emisiunea radiofonic despre care am amintit, am fost invitat s vorbesc despre crile mele. Schimbnd brusc subiectul, realizatorul emisiuniimi-a pus o ntrebare la care nu m ateptam: Ce nseamn Biserica pentru dumneavoastr?. Primele cuvinte care mi-au venit n minte au fost: Casa mea. Cred c fiecare credincios ar trebui s se simt n Biseric acas, mai acas chiar dect n casa n care locuiete. Mi-a trebuit ns mult vreme ca s scap de toate prejudecile legate de Biseric, i s o iubesc, s neleg c ea este Trupul lui Hristos. Noi, cretinii, intrm n biseric o dat sau de cteva ori pe sptmn, dar n Biseric ne aflm n fiecare clip. nchei aici paranteza i continui cuvntul. Este plicticoas credina cretin? Este plicticoas lupta mpotriva patimilor? Nu, n nici un caz. Numai c omul are nevoie s parcurg anumite trepte pn s descopere frumuseea unei cri precum este Scara Sfntului Ioan, i pn s se hotrasc s urce pe aceast scar. E mult mai palpitant s citeasc despre cine tie ce apariii extraterestre, sau despre cine tie ce vindecri miraculoase. De ce? Rspunznd la aceast ntrebare vom prsi introducerea pentru a trece la fapte: e mai uor s afli o sumedenie de lucruri despre universul paranormal dect, s zicem, s te spovedeti cu inima plin de cin sau s faci un Paraclis al Maicii Domnului.

  • Oamenii caut o cale spiritual care s necesite ct mai puin efort. n ziua de astzi e la mod s ai preocupri spirituale. n ce constau acestea? n cumprarea revistelor i crilor despre paranormal, n citirea lor, n vizionarea emisiunilor televizate ce trateaz aceast tem, n discuii interesante despre acelai subiect, la serviciu i acas. Dac mai faci i dou-trei meditaii pe sptmn, i dac mai intri i ntr-o biseric pentru a te umple de energie, poi spune c eti pe drumul cel bun. S combinm utilul cu plcutul! Iat unul dintre sloganurile spirituale ale omului contemporan. n zilele noastre s-au mpuinat de tot ateii. Astzi nu mai d bine s fii ateu. E ca i cum ai spune c eti prost. E mult mai rentabil s i ascunzi ateismul sub forma unei afirmaii gen: Eu cred ntr-o inteligen superioar. i mai rentabil este s mui centrul de greutate pe negaie: Eu cred, dar nu n bazaconiile de la biseric. Acolo se nva i lucruri bune, dar restul Prin astfel de cuvinte omul se plaseaz ntr-un spaiu foarte sigur: nu l poate acuza nimeni c e un simplu animal raional. El crede. n ce crede, nu conteaz: important este c are credin. Oare?! Crezi c exist fantome sau vrcolaci? E n regul, nseamn c nu eti orb fa de lumea spiritual. Crezi n vise sau n metodele de ghicire a viitorului? E n regul, nu te mulumeti cu banalitatea lumii profane. Nu este greu s observm c muli oameni s-au ndeprtat de Biseric pentru c li s-a prut c drumul Bisericii nu este compatibil cu modul lor de via. Oamenii fug de ceea ce li se pare c le ngusteaz orizontul. Biserica afirm c tot ceea ce nva ea este adevrat. Asta nu este ru pentru oamenii dominai de superficialitate, ru pentru ei este faptul c Biserica afirm c n afara ei nu exist adevr. Sfntul Teofan Zvortul spune: n afar de Biserica Ortodox nu este adevr [55; 10]2. Afirmaia aceasta este foarte habotnic. Asta nseamn c omul care crede altceva dect nva Biserica se afl n rtcire. Asta nseamn c, dac un om crede altceva dect nva Biserica, se rupe de adevr, se rupe de calea mntuirii. Nu este prea comod s fii de acord cu o afirmaie att de tranant. Este mult mai firesc s mprteti o form de credin mai blnd, mai tolerant, n care s ai dreptul de a exista, dreptul de a gndi, dreptul de a avea propriile opinii. n care s ai drepul s te ndoieti, dreptul s crezi altfel. n care s ai dreptul de a gndi liber i de a tri liber. Fr bariere, fr prejudeci. Trim ntr-o lume a nelegerii, o lume n care intolerana este pus la zidul infamiei, iar tolerana este ridicat pe soclul vechilor idoli. Cum mai putem fi atunci fii credincioi ai Bisericii, cum putem s credem ce ne nva o Biseric n care nu ai voie s crezi altceva dect spun dogmele sfinilor din vechime? Toate Sfintele Sinoade Ecumenice au nvat c oricine crede altceva dect mrturisete Biserica st sub osnda anatemei. Culmea fanatismului i a intoleranei, s-ar putea spune. De ce se rpete credincioilor dreptul de a

  • gndi liber? Oare nu d Biserica dovad de laitate atunci cnd impune credincioiilor s cread numai ce Biserica spune c face parte din adevr? n faa poziiei dure pe care o are Biserica fa de problema cugetrii independente, omul i-a gsit un punct de refugiu: alege din credina Bisericiii din Biblie numai ceea ce i place, numai ceea ce i se pare adevrat. Au trecut vremurile n care, din cauza stpnirilor atee, oamenii s fie nvai cHristos este doar un mit. Astzi sunt nvai c a fost un personaj istoric. i frumuseea nvturilor sale despre dragostea de Dumnezeu i de aproapelenu este contestat nici mcar de ctre marii maetrii ai Orientului. Ei recunosc importana persoanei lui Iisus, pe care l consider un avatar, o mare figur spiritual a crei misiune a fost de a-i ajuta pe oameni s nlocuiasc ura cu iubirea i rzboiul cu pacea. Ce anume e bine s lum din Evanghelie? Ce anume este bine s lum din nvturile Bisericii? La aceast ntrebare exist dou mari rspunsuri. Unii spun c e bine s primim n ntregime predaniile Sfinilor Prini, c e bine s considerm adevrat fiecare cuvnt al Sfintei Scripturi. Alii spun c e bine s avem discernmnt, i s trecem prin filtrul propriei noastre mini fiecare cuvt al Bisericii. De ce s acceptm nite adevruri cu care nu putem fi de acord? Dece s ne furm singuri cciula? Oare nu cumva Biserica i-a fcut din nvturile sale un idol, chiar dac ea nsi combate toate celelate forme deidolatrie? i poate c de-a lungul istoriei unii preoi, episcopi sau credincioi i-au dat seama c Biserica s-a ndeprtat de adevr, dar li s-a pus imediat pumnul n gur: au fost catalogai drept eretici, au fost exclui din Biseric, i au murit fr a reui s conving lumea de adevrurile pe care au ajuns s le cunoasc. Da, asta este o ntrebare foarte important: oare nu cumva Biserica a ales de bunvoie un anumit drum n care adevrul se mpletete cu minciuna? Ortodocii reproeaz catolicilor c, de la Schism, s-au ndeprtatdin ce n ce mai mult de adevr. C, n loc s i recunoasc greelile, au mers din ru n mai ru. Dar, ne putem ntreba, nu este acest lucru valabil i pentru Biserica Ortodox? Catolicii susin c se afl n adevrul Sfintei Scripturi i al Sfinilor Prini. Dac ei au putut s se rup de adevr, de ce nus-ar rupe i Biserica Ortodox? De obicei o astfel de dilem se rezolv simplu: omul i pstreaz libertatea de a discerne binele i rul. Omul este msura tuturor lucrurilor. Omul va decide ce trebuie s cread i ce nu. Ci oameni, attea concepii despre Biseric. Nencrederea n nvturile Bisericii (i cnd spun aceasta neleg ncrederea oarb n anumite nvturi, i respingerea celorlalte), a avut ca efect faptul c unii, nsetai de adevr, au neles c acesta nu se poate limitala nite dogme, au neles c adevrul trebuie trit de om. i atunci s-au apucat de practici spirirale care, dei celorlali le par ciudate, sting setea de cunoatere. Omul nu mai caut adevrul: l-a gsit, i, din acel moment, singura lui preocupare este de a merge pe calea acestui adevr.

  • E firesc ca, n momentul n care cineva gsete adevrul, s se lase mistuit de acest adevr. Singura reinere justificat este provocat de faptul c muli oa-meni se grbesc s descopere adevrul, i ajung n cele mai ciudate fundturi. Sutele de sinucigai care au murit n Guyana urmnd nvturile psihopatului Jim Jones, credeau c au ajuns n raiul pmntesc. i, chiar dac acest rai era plin de mizerie, plin de compromis, plin de minciun, discipolii fanatizai nu vroiau s recunoasc faptul c au luat-o pe un drum greit. Unii au vrut s se rentoarc, dar nu li s-a mai dat voie. Cam aa li se ntmpl i celor care intr n oastea diavolului. La ncepul, se simt foarte liberi. Dar n clipa n care i dau seama c libertate lor este fictiv, nu mai tiu cum s fug. Rmn pe cale, fr a vedea o ieire din labirint. S ne gndim la membrii diferitelor grupri orientale care, ajuni la proxenetism, la droguri i la alte rafinamente ezoterice, vor s pun punct aventurii lor spirituale. Dar i-au donat averile guru-lui. Case nu mai au: singurul lor punct de reper este comunitataeea n care i-au splat creierele. Dac renun la comunitate, vor fi nite inadaptai. Comunitatea le-a imprimat un mod de via, comunitatea i-a format. Educaia primit acolo este mai puternic dect cea primit n cei apte ani de-acas. Nu mai au nimic al lor. Nu au cas, nu au serviciu. Rudele i dispreuiesc i nu vor s i ajute. Au sufletele rnite i nimeni nu vrea s le ntind o mn de ajutor. i atunci rmn n mocirl. Nu este greu s ne dm seama c, vrnd s gseasc adevrul, muli oameni au ajuns pe culmile rtcirii. Au ajuns la autodistrugere. O, dar aceste cazuri disperate, cu sinucigai, cu droguri i proxenetism sunt puine. Mass-media abia ateapt s mai descopere nc un astfel de caz, pentru a satisface setea de brf a clienilor ei. tiu c tu nu faci parte dintr-o astfel de micare. De unde tiu? Prin simplul fapt c rbdarea ta ar fi ajuns de mult la limit dup citirea primelor pagini ale acestui cuvnt. A fi putut scrie lucruri care s le plac i celor carenu caut dect manifestri ale paranormalului: dac a scrie despre patru-cinci minuni ale printelui Porfirie Bairaktaris, ar citi pe nersuflate. Dac a scrie cum printele a vzut cu duhul c un ucenic de-al su era n pericol mare deoarece submarinul n care se afla se apropia de nu tiu ce obstacol, icum printele i-a anunat telefonic pe cei de pe submarin de primejdie, le-ar plcea: iat c i n lumea ortodox mai au loc manifestri paranormale, ar spune ei. Dar dac a scrie ce nva printele Porfirie despre manifestrile paranormale, s-ar plictisi imediat. Aa cum s-ar plictisi citind rndurile mele din acest cuvnt. Un lucru e sigur: c, cel puin deocamdat, nu ai renunat la citirea cuvintelor mele. Alii, mai sensibili, au renunat. E nevoie de mult iscusin cnd scrii. Mi-a dori foarte mult s am aceast iscusin. Dar, neavnd-o, te rog s treci cu vederea micile mele scpri. n cazul n care te afli printre cei care, neavnd stare de dispute pe teme religioase, i-au creat propriul lor sistem de valori, propria lor religie, a dori s i spun cteva lucruri asupra crora a vrea s reflectezi.

  • Exist posibilitatea ca tu s te afli nc n cutare: aceast situaie ar fi foarte bun, pentru c i-ar fi mai uor s nelegi cuvintele mele. Dar, dac tu ai apucat s te fixezi ntr-un anumit mod propriu de nelegere a ortodoxiei, atunci filtrul tu de receptare a cuvintelor mele va deforma n mod firesc ideile pe care ncerc s i le prezint. Am nceput acest cuvnt spunndu-i c mi-ar fi greu s primesc o palm. Orice om are tendina de a considera c este bruscat atunci cnd cineva i spune c reperele sale sunt greite Crede-m c nu vreau s i impun c eu m aflu n adevr. Am auzit i eu spusele anumitor ortodoci care, sub pretextul mrturisirii credinei n Hristos, se laud cu nelepciunea lor de a ajunge la acest adevr. n loc s l mrturiseasc pe Hristos, se mrturisesc pe ei nii. S m fereasc Dumnezeu s ajung ca ei! Exist riscul ca unii oameni, ascunzndu-se sub masca dreptei-credine,s prezinte o nou religie. Cam aa ceva a fcut Marian Zidaru, liderul iluminailor de la Pucioasa. Eu ns precizez c nu vreau s prezint nici o idee personal. Sper c nu te vei mulumi cu aceast afirmaie, care poate fi fals, i c vei cuta s te convingi tu nsui de faptul c ceea ce i spun eu se regsete n mesajul Bisericii. Mai mult nc, nici nu dau prea multe detalii despre credina mea, pentru a nu te obliga s faci un efort prea mare pentru a verifica n ce msur cuvintele mele sunt sau nu originale. Eu vreau s ncerc s i explic c nvtura Bisericii nu este compatibil cu alte nvturi religioase. Fac aceasta din dou motive: pentru a te ajuta s nelegi c nu poi fi n acelai timp ortodox i eretic, i pentru a te ajuta s te apropii de Biseric. Ce rost are s te conving c te afli n erezie i nu te poi numi cretin dac crezi n rencarnare, sau dac crezi c toi oamenii sunt prticele de dumnezeire? Nici dac mergi la biseric, nici dac te mprteti, (dup ce ai ascuns la spovedanie faptul c ai o credin diferit de cea a Bisericii), nu poi fi cretin. Nu este de ajuns s vrei s fii cretin pentru a avea aceast calitate. Pentru a fi cretin trebuie s te modelezi dup nvturile cretine. Dac refuzi aceste nvturi, sau dac le combini cu nvturi parabisericeti, te rupi de Trupul lui Hristos care este Biserica. Eu nu te pot obliga i nici mcar convinge s fii ortodox. Dar te pot rugas i precizezi credina. Dar nu este mai bine aa, s vii la biseric dei crezi n rencarnare, s vii la biseric dei vindeci cu bionenergie? Nu e cel mai important lucru s vii la biseric? m-a ntrebat cineva. Nu, important este cum vii la biseric. Important este s vii ca un fiu al Bisericii, i nu ca un fiu al ereziei. Cu secole n urm ereticii nici mcar nu erau primii la slujba Sfintei Liturghii. Iar cei care se pregteau pentru Botez, catehumenii, stteau pn la cuvintele: Cei chemai, ieii Ct vreme nu primeau Botezul, nici catehumenii nu erau lsai s ia parte la liturghie. Liturghia nu e spectacol, nu e concert, s poat veni orice

  • spectator. Liturghia e o Tain pe care nu o pot nelege dect cei botezai. Ceilali au ochii minii nchii i nu pot nelege cum trebuie aceast slujb. n zilele noastre nu se mai poate ine o eviden a celor care vin s ia parte la slujbele Bisericii. De aceea ereticii intr nestingherii. Mai mult nc, ndrznesc chiar s se mprteasc cu Sfintele Taine. Unii, fr spovedanie,iar alii dup o spovedanie superficial. Viaa Bisericii nu o pot nelege cu adevrat dect membrii Bisericii. Chiar dac ereticii gsesc tot felul de lucruri frumoase n Liturghie, aceasta nu nseamn c li se descoper Taina Liturghiei. Dumnezeu ar fi putut rndui ca slujbele cretine s fie inute n locuri secrete, la care s nu ajung nici un eretic. Dar n Biseric aflm cea mai sigur cenzur: chiar dac vin toi ereticii i toi pgnii la slujb, pn ce nu vor lepda rtcirea, nu o vor nelege cum trebuie. Important deci nu este doar s vii la biseric, important este mai ales nce calitate vii la biseric. Creznd altceva dect nva Biserica, nu te foloseti nici pe tine i nici pe alii. Poate c aceti alii se vor molipsi de modul tu superficial de nelegere a credinei, i se vor ndeprta de adevr. Departe de mine gndul de a te da afar din Casa Domnului. Nu am o asemenea chemare profetic. Atunci de ce m lai s neleg c mai bine nu mai vin la biseric? A vrea s nelegi c degeaba vii la biseric atta vreme ct refuzi s fii fiu al Bisericii. nseamn c ar fi mai bine ca de acum nainte s nu mai vin la slujbe? Dac toi cei care au credine diferite de Ortodoxie ar renuna s vin la slujbe, multe biserici ar rmne goale!, mi-ai putea spune. Nu tiu dac multe (oricum, vreo dou cunosc i eu, unde vin muli eretici radiesteziti). Nimeni nu spune ca cei cu credine diferite s nu mai vin la biseric. S vin, s caute adevrul Bisericii. i, dac vor nelege c adevrul e n Biseric, s se lepe-de de toate rtcirile lor i s se spovedeasc. (i ct de bine ar fi ca de acum nainte s nu mai vin la spovedanie cei care ascund greul pcat al ereziei). Nu e uor s nelegi c adevrul e n Biseric. i va lua poate luni sau ani de zile. Dar aceti ani, acest drum obositor, va avea o finalitate luminoas. Pe cnd ereticii care se spovedesc ascunznd pcatul ereziei se afund din ru n mai ru. La rugciunile dinaintea spovedaniei, preotul spune c orice pcate vei ascunde, ndoite le vei avea nfricotor lucru A vrea s i precizezi credina. Nu fa de alii, ci fa de tine nsui. i,dac vei ajunge la concluzia c Biserica greete, cel puin nu mai ncerca s te numeti cretin. M-ar durea sufletul s aflu c, citind aceste rnduri, un singur om ar renuna s mai vin la Biseric. Dar nu am putut prezenta adevrul altfel dect este. Nu l-am putut polei cu minciun.

  • tiu c exist cititori care cred n rencarnare pentru simplul fapt c nu exist nimeni care s le spun ct de mare este aceast erezie. Pe aceti cititori i rog s asculte glasul Bisericii, i s lepede erezia. Aceti cititori spun: Nu conteaz att de mult n ce credem, conteaz cum trim. Important este s faci fapte bune, s fii bun, c Dumnezeu nu te judec dup ce gn-deti, ci dup cum trieti. Este adevrat c Dumnezeu te judec dup cum trieti, faptele fiind strns legate de credin. Dar Sfinii Prini ne atrag atenia asupra faptului c nevoina celor care sunt atini de erezie nu este bineplcut lui Dumnezeu. Este mai roditor un post inut cu hran uscat de ctre un cretin ortodox dect un post inut numai cu ap de un yoghin. Modul n care credem ne modeleaz faptele, fie c suntem sau nu contieni de acest lucru. Dac oamenii ar fi contieni de aceasta, nu s-ar mai juca, nu i-ar mai permite s primeasc tot felul de credine exotice, nu i-ar mai permite s i deschid sufletele fa de erezie. Esenial extrem de important ca oamenii s neleag rostul Bisericii. Spun unii: Ar fi fost ideal ca oamenii s vorbeasc direct cu Dumnezeu, s l vad, s l aud. Oare de ce nu este aa?. Iar alii spun c nu au nevoie de Biseric, pentru c au propriul mod de a comunica cu Dumnezeu. Care este acest mod? Se roag, mai aprind cte o lumnare, mai ajut cte un srac. Sunt bune aceste lucruri, dar se pierde din vedere ce este mai important. Dumnezeu a vorbit cu oamenii fa ctre fa. Dac Adam nu ar fi ales pcatul, dac Adam nu ar fi ales neascultarea, oamenii ar fi vorbit cu Dumnezeu ntocmai ca protoprintele lor. Dumnezeu a vrut s vorbeasc cu oamenii fa ctre fa, dar oamenii nu au tiut s neleag valoarea acestei binecuvntri. Dac Adam nu ar fi pctuit, i nu ar fi fost izgonit din rai, atunci oamenii ar fi trit o via plin de bucurie, plin de mplinire, o via din care ar fi lipsit moartea, bolile i celelalte necazuri. Nu avem, deci, de ce s i reprom lui Dumnezeu c nu suntem altfel. Un lucru care unora li se pare ciudat este c Dumnezeu, n marea Sa buntate, n marea Sa dragoste, nu a creat un om perfect, un om care s nu cunoasc rul i suferina. De ce, Doamne, de ce?! Pomul se judec dup roade, i Dumnezeu dup creaturile Sale, spun criticii care, vznd slbiciunea uman, vznd neputina omeneasc, l judec pe nsui Fctorul cerului i al pmntului. Dac Dumnezeu ar fi creat boala, dac Dumnezeu ar fi creat diavolii, dac Dumnezeu ar fi creat durerea i tristeea, atunci poate c aceti critici ar avea dreptate. Dar boala nu a creat-o Dumnezeu. Pe draci nu i-a creat Dumnezeu. Rul i pcatul nu le-a creat Dumnezeu. Atunci cine le-a creat, dac nu El? Cine? Toat lumea tie c Lucifer a czut din cer, c, nemulumindu-se s fie primul dintre ngeri, a vrut s fie mai mre dect Dumnezeu. Aceti criciti nuvor s neleag c responsabilitatea cderii a avut-o Lucifer, ci consider c vinovat este Dumnezeu, c i-a dat posibilitatea de a alege rul. Tot ei spun

  • c nu Adam este de vin c a czut, ci de vin este Dumnezeu c i-a dat posibilitatea s cad. Sunt de acord c ar putea fi o simpl dezvinovire faptul c vinovatul principal d vina pe alii. Dac o rachet nuclear se defecteaz n zbor i lovete un ora, nimeni nu va spune c vina a fost a rachetei, c s-a defectat,ci vina a fost a celor care au construit racheta. Racheta a fost de vin, pare s fie punctul de vedere al Bisericii. Comparaia ns este nepotrivit. Omul nu este robot. Omul nu este o mainrie construit din piese care se uzeaz, i care, datorit uzurii, d gre.Mainile construite de mna omului sunt aa, i nu au capacitatea de a alege dac s se strice sau nu. Ele se stric oricum: peste zeci de ani, dac sunt bine fcute. Sau peste zeci de zile, dac sunt prost fcute. Omul ns a fost fcut de Dumnezeu astfel nct putea s nu se striceniciodat. Omul a avut libertatea de a alege binele i rul. Dac alegea binele, omul ar fi fost mainria perfect. Racheta a fost de vin, nu constructorul, pare s fie iari punctul de vedere al Bisericii. Oare nu ar fi fost mai bine pentru noi s fim creai n aa fel nct s nu ni se dea ocazia s alegem ntre bine ru? De ce Dumnezeu nu ne-a predestinat la mntuire? De ce Dumnezeu le-a dat ngerilor ocazia s cad din rai? De rspunsul la aceast ntrebare depinde modul n care oamenii i triesc viaa. Cine consider c vina a fost a lui Dumnezeu, consider propriile pcate drept manifestri ale predestinrii: dac Dumnezeu i-a fcut pe oameni cu defecte de fabricaie, este firesc faptul c acetia aleg rul nlocul binelui, c aleg pcatul n locul virtuii. n momentul n care cineva judec ceva, are un etalon n funcie de care i formeaz o prere. Atunci cnd i se reproeaz lui Dumnezeu c nu a fabricat o fptur uman superioar, care s nu fie supus greelii, etalonul n cauz este artificial. Nu putem spune despre laptele de mam c nu este hrnitor pentru c nu conine petrol, i deci din el nu se poate face benzin. Laptele de mam trebuie judecat n funcie de ntrebuinarea sa. A spune c omul nu e bine fabricat nseamn a spune c laptele de mam nu e bun, deoarece nu poate fi folosit n transporturi. Omul a fost creat cum nu se poate mai bine. Dumnezeu l-a creat pe omtocmai pentru a-l face prta bucuriei venice. S presupunem c Dumnezeu ar fi putut fabrica un om care s nu guste rul n timpul vieii pmnteti, i c un astfel de humanoid, care nu ar fi cunoscut nici boala nici suferina, ar fi exact genul de supraom pe care l folosesc drept etalon criticii lui Dumnezeu. Acest etalon nu ar fi putut supravieui morii trupului. S-ar fi bucurat de via pn la o sut de ani, dup care l-ar fi ateptat sfritul definitiv. Ce e de preferat, un asemenea humanoid sau un om obinuit?

  • Un om obinuit, cred c ar rspunde orice om care i dorete s guste venicia. i totui, de ce Dumnezeu nu a creat un humanoid care s triasc venic, fr a avea putina s cunoasc rul? n momentul n care ateptm ca Dumnezeu s fac un astfel de humanoid, ar trebui ca noi s stpnim venicia, s cunoatem legile vieii i ale morii, s stpnim viaa. Nu putem fi ca nite copii care construiesc palate din cuburi, i se mir c aceste palate se drm la cea mai fin atingere. Cunoatem noi legile vieii i ale morii, cunoatem noi legile creaiei cas judecm dac Dumnezeu a fcut bine sau nu ce a fcut? Dumnezeu este atotputernic, El stabilete legile, El putea rndui ca totul s fie altfel Minte omeneasc, minte slab Cum s i dea seama racheta singur c a fost construit greit? Am auzit c exist aparate care i dau singure seama dac au fost proiectate corect. Dar ele apreciaz aceast corectitudine numai n funciile de criteriile care le-au fost implantate. Ele i imagineaz noi criterii numai n funcie deceea ce a fost nvat de ctre proiectanii ei. Nu pot inventa ceva nou. Aparatele, orict ar fi de performante, tot nu pot inventa nimic. Exist deja computere performante care creeaz poveti. Nu m-a mira s existe computere care scriu romane. Dar ele nu creeaz nimic nou: ele adapteaz noi tipare. Pentru cineva care nu citete dect ziare, un roman conceput de calculator va fi extraordinar, i imaginaia calculatorului va primi aplauze. Dac inserezi ntr-un calculator datele legate de structura unuiroman poliist, sau chiar datele biografice ale sfinilor din Sinaxar, el va inventa o sumedenie de romane poliiste sau imaginare viei ale sfinilor. Mai mult chiar, adaptnd tiparul unui roman poliist, va putea scrie despre problemele elevilor de liceu sau despre viaa unui vnztor de ngheat. Totui, calculatorul nu va crea nimic, ci doar va face ceea ce a fost programats fac: imaginaia lui este dependent de iscusina programatorului, este defapt o copie a imaginaiei programatorului. Omul este o fptur liber s aleag ntre bine i ru. Mreia omului nu poate fi neleas dect de ctre cei care ascult cuvtul lui Dumnezeu: n momentul n care creatura ncearc prin propriile puteri s i gseasc un rost, se va ndeprta de rostul ei autentic. Abia n momentul n care omul l ntreab pe Dumnezeu care e rostul su n lume va putea primi rspunsul cel bun. Cele dou alternative sunt radical diferite: nu poi ajunge la cunoaterea adevrului dac nu vrei s primeti aceast cunoatere de la Adevrul Suprem, care este Dumnezeu. n momentul n care omul ia hotrrea de a face voia lui Dumnezeu, atunci mintea lui se lumineaz, se sfinete. Omul care crede c a fost creat pentru a se bucura n venicie de binecuvntrile dumnezeieti face totul pentru a mplini aceast nalt chemare.

  • Omul a pierdut raiul. Firea sa a fost atins de pcat, a fost rnit de pcat. Pentru ca uile raiului s se deschid din nou, a fost nevoie ca nsui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, s vin n lume, s Se nasc din Preacurata Fecioar, s arate oamenilor calea spre Cer i, mai apoi, s primeasc moartepe cruce pentru mntuirea neamului omenesc. Oamenii au auzit nvtura lui Hristos. Unii au refuzat-o, alii au primit-o, creznd c El este Fiul lui Dumnezeu. Nu era ns de ajuns ca oamenii s afle acest adevr. Oamenii trebuiau s nvee s mearg pe calea mntuirii. Tocmai pentru aceasta a aprut Biserica. Biserica este coala mntuiri. Biserica este casa n care oamenii nva s se lupte cu patimile i cu poftele,nva s-L cunoasc i s-L iubeasc pe Dumnezeu. Nu e de-ajuns ca un om s afle c Dumnezeu exist pentru ca acel om s l i iubeasc pe Dumnezeu. Muli oameni spun c l iubesc pe Dumnezeu, dar aceast dragoste este superficial, este mai slab dect dragostea lor de pcat. Biserica este coala mntuirii. Cine vrea s se mntuiasc, merge s nvee la aceast coal. Este adevrat c muli oameni consider Biserica drept o instituie religioas care nu are alt scop dect s manipuleze oamenii pentru a-i stoarce de bani, prin diferite biruri ocazionale, de la botez i pn la ngropare, de la pomelnic pn la sfetanie. Dar diavolul este cel care ofer o asemenea imagine a Bisericii: diavolulnu vrea ca oamenii s cread c Biserica este Trupul lui Hristos. Se lupt din rsputeri pentru a-i convinge s aib o imagine deformat a Bisericii i s stea departe de acopermntul ei. Le arat punctele slabe ale Bisericii i le propune el nsui o alt cale spre Dumnezeu. Cum s fie Biserica Trupul lui Hristos? nseamn c Fiul lui Dumnezeu nu e ntreg fr acest trup, din care nu lipsesc rutile i frdelegile? Dar oare, dac unii cretini i unii clerici sunt pctoi, Biserica este pctoas? Crezul pe care l rostesc cretinii spune rspicat: Cred ntru una sfnt, soborniceasc i apostoleasc Biseric. Biserica este sfnt, chiar dac unii dintre fiii ei pctuiesc. A crede c Hristos este Fiul lui Dumnezeu i a nu crede c Biserica este Trupul Su nseamn a batjocori adevrul. n Biseric oamenii nva s gusteraiul: prin Biseric oamenii triesc n Cer. Biserica ne crete n Dumnezeu. n Biseric nvm s ne rugm, prin Biseric lum iertare de pcate i puterea de a pune n fiecare zi nceput bun mntuirii. Cine crede c Biserica de astzi e diferit de Biserica pe care a ntemeiat-o Hristos, l hulete pe Hristos. Cum? Spunnd c Domnul nu a fost n stare s zideasc o Biseric pe care s nu o drme nici timpul i nici porile iadului. Biserica pe care a ntemeiat-o Fiul lui Dumnezeu nu putea fi att de slab nct s nu reziste pn la a doua venire a Domnului: Tu eti Petru i pe aceast piatr voi zidi Biserica Mea, i porile iadului nu o vor birui (Matei16,18). Sfinii Prini tlcuiesc c piatra la care s-a referit Mntuitorul nu a fost Petru, nu putea fi un om temelia Bisericii, ci a fost credina pe care a

  • mrturisit-o Sfntul Apostol prin cuvintele: Tu eti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui Viu (Matei 16,16). Da, pe piatra credinei este zidit Biserica lui Hristos. Cine crede n Hristos, crede i c El a ntemeiat Biserica. Dei nenumrate erezii au ncolit Biserica (cea mai mare fiind cea prin care Apusul s-a rupt de Ortodoxie), totui Trupul lui Hristos nu a fost biruit de diavol. tiind c oamenii vicleni i iubitori de sine vor falsifica nvturile Mntuitorului, Hristos a avut grij ca nvtura Sa curat s fie pstrat de Biseric. Sfnta Scriptur, cartea de aur n care se pstreaz cuvintele Sale, aaprut n Biseric, a fost scris de Sfinii Apostoli. Nu a czut din cer. i nainte de a fi scrise Evangheliile, cretinii mergeau pe calea mntuirii, cluzii de preoi i de ierarhi. Biserica cunoate tlcuirea cea dreapt a Sfintei Scripturi. O, ct de plin de putere este Sfnta Evanghelie! Ct putere i ct mngiere d ea cretinilor drept-credincioi. Sfnta Evanghelie este aur duhovnicesc pentru cei care o neleg aa cum trebuie. i este piatr de poticnire pentru cei care vor s o tlcuiasc dup capul lor, cznd n diferite erezii. Este trist i adevrat faptul c se gsesc din ce n ce mai puini pstori i cretini adevrai care s aib dragostea de a-i ridica pe eretici din cderealor. i se gsesc din ce n ce mai muli care nu cunosc nici Sfintele Scripturi i nici predaniile Prinilor. Multele biserici care sunt nici nu pzesc, nici nu ntresc credina noastr ct i cum se cuvine, dac cei ce cred n Dumnezeu nu sunt luminai de Scripturile Vechiului i Noului Testament. Credina noastr n-a fost ntrit de sfini nenvai, ci de unii nelepi i educai, care ne-au explicat cu exactitate Sfintele Scripturi i, prin cuvinte de-Dumnezeu-insuflate, ne-au luminat ndeajuns. Astzi ns, din pricina necazurilor cumplite n care am czut din cauza pcatelor noastre, lipsesc sau sunt foarte rari asemenea brbai virtuoi i nelepi care s-i pstreze nevtmai pe ortodocii de un neam cu noi. Cci cum poate fi pstrat neamul nostru n religia i libertatea lui atunci cnd, din nefericire, clerul nu cunoate explicarea dumnezeietilor Scripturi, care e lumina i ntrirea credinei? Cnd un pstor nu cunoate iarba hrnitoare pentru turma lui, nu tmduiete suferinele ei, nu o pzetede fiarele slbatice i de hoi, cum e atunci cu putin ca turma s fie pstrat mult vreme? [62; 109]. Aa se frmnta sfntul Cosma Etolianul, marele apostol al grecilor din secolul al XVIII-lea. Referindu-se la mpuinarea pstorilor rvnitori, el spunea chiar c, n vechime, atunci cnd oamenii voiau s pedepseasc pe cineva, fceau jurmnt i spuneau: S-i dea Dumnezeu s te pun mpreun cu preoii ce se vor afla n veacul al optulea [mileniul al optulea] de la facerea lumii! De aceea, fraii mei, cu anevoie pot astzi s se mntuiasc patriarhii, preoii, duhovnicii i dasclii, fiindc acum suntem n veacul al optulea [mileniul al optulea] din care au trecut i dou sute optzeci de ani [anul 7820 = 1772] [62; 174]. i parc pentru a trage un semnal de alarm, el a profeit c va veni vremea cnd nu va mai fi aceast armonie care e astzi ntre credincioi i cler. Clericii vor fi cei mai ri i mai necredincioi dintre toi. [62; 200].

  • Nu am reprodus aceste cuvinte ale Sfntului Cosma pentru ca cei care au obiceiul s i judece pe preoi s poat gsi argumente mpotriva lor chiar n cuvintele unui sfnt. Ba dimpotriv. Le-am reprodus tocmai pentru ca cei care se smintesc din cauza anumitor pstori s tie c, despre vitregia vremurilor pe care le trim, sfinii au profeit cu mult vreme n urm. Iar cei care s-au bucurat citind cuvintele sfntului ar trebui s neleag c, trind n veacul al optulea, Cosma Etolianul a fost un sfnt. i s i dea seama c, asemeni lui, Biserica a mai avut n acest veac muli pstori vrednici. S i amintim numai pe Sfinii ierarhi Ioan Maximovici i Nectarie din Eghina. S i amintim numai pe printele Sofronie de la Essex sau pe printele Serafim Rose. S i amintim numai pe printele Paisie Aghioritul sau pe printele Paisie Olaru. Sunt nume de foc, sunt altare ale credinei n Dumnezeu. Sunt ocrotitori i prieteni cereti ai fiilor Bisericii. Dar lumea contemporan nu vrea s aud de ei. Vrea s aud numai de clericii nevrednici. Observnd frnicia acestei atitudini, s ncercm s rmnem n Biseric i s trecem cu vederea smintelile cu care ne ispitete vrjmaul. Da, trim n veacul al optulea, un veac al cderii i al rutii, dar tocmai n acest veac suntem chemai la mntuire. S rmnem n Biseric, s rmnem sub ocrotirea Sfinilor Prini. Da, sunt unii care cred n sufletul lor. Dar ce credin este asta? Cum poate omul s mearg spre cer, respingnd drumul pe care i l-a hrzit Dumnezeu? Cine, n afar de Biseric, le va da iertarea pcatelor i cine i va cluzin lupta mpotriva patimilor? i unde, n afar de Biseric, se vor putea mprti de Trupul i de Sngele Domnului (Bei dintru acesta toi, c acesta este Sngele Meu, al Legii celei noi, care pentru muli se vars spre iertarea pcatelor (Matei 26; 27-28)? i unde, n afar de Biseric, vor avea parte de ajutorul Sfinilor ngeri, al Sfinilor i al Maicii Domnului? Vreau s merg de unul singur spre rai, spune cineva. Dar cum s mergi singur spre rai, cnd raiul nseamn comuniune, nseamn dragoste mprtit? Cine crede c merge singur spre rai, ori este farnic, ori este nelat dediavol. Credina cretin nseamn legtur cu Dumnezeu, cu toi ngerii i sfinii. Cine caut ajutorul Domnului n afar de Biseric, se lipsete nu numaide ajutorul sfinilor i al ngerilor, se lipsete de harul lui Dumnezeu. Exist o lupt pentru mntuire. Cine vrea s ctige aceast lupt, trebuie s i respecte regulile. Iar cine nu respect regulile, nu poate lua cununa. n citatul pe care l-am reprodus la nceputul acestui cuvnt, Carl GustavJung, considerat de ctre un mare numr de intelectuali drept mare doctor al psihicului uman, se plngea de faptul c la cretini este mai important venerarea unui om, a lui Hristos, dect progresul spiritual prin propriile puteri. El, ca marea majoritate a intelectualilor, nu a neles c Hristos nu a fost doar un om (aa cum a afirmat Arie i urmaii si). Hristosul pe care l cinstete Biserica este chiar Fiul lui Dumnezeu. Cine nu crede c Hristos este Fiul lui Dumnezeu este, dup cum nva Evanghelia, antihrist: Orice duh,

  • care nu mrturisete pe Iisus Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui antihrist (I Ioan 4; 3). i voi scrie acum despre altceva. Exist foarte muli oameni care, dintr-o sumedenie de motive, nu pun pre pe viaa spiritual. Au gsit pricini de sminteal n Biseric, sau cred c trebuie s profite de plcerile lumeti, la care credina cretin le cere s renune. i atunci se mulumesc s cread nDumnezeu, fr a-i pune problema mntuirii. Dac faci parte din aceast categorie, ar fi bine s te gndeti care sunt urmrile fireti ale acestei atitudini religioase. Nu putem cocheta cu adevrul. Adevrul vrea s l cunoatem. Adevrul este Hristos. Viaa fr Hristos nu este via. Ce este viaa fr Hristos? O lupt disperat mpo-triva necazurilor, mpotriva greutilor vieii, pentru ce? Pentru bucurii trectoare, pentru tot felul de deertciuni. Viaa fr Hristos este o via fr rost. Am intrat zilele trecute ntr-un birou al unei firme unde lucreaz naa fiului meu. Fiind ntrebat ce mi fac copiii, am nceput s povestesc despre peripeiile fetiei mele. Venind vorba despre timpul scurs de la data cstoriei, o femeie de la un birou a spus: M-am cstorit de apte ani, i timpul a trecut repede Da, dar tu ai un copil,i-a spus o coleg. i eu m-am cstorit tot de atia ani, dar nu am nimic. Era atta tristee n vocea ei Mi-am dat seama c, aa cum dup civa ani de csnicie era trist c nu avea copii, lipsa lor marcnd-o foarte tare, tot aade triti sunt cei care, la sfritul vieii lor, vd c nu au rmas cu nimic. Toate bucuriile lumii acesteia trec. Crezi c, pe patul de moarte, i va ajuta la ceva c ai avut o cas mare sau o main scump? Sau c trupul tu a excelat prin frumusee? Sau c ai dansat frumos? Sau c ai vzut cine tie ce ri strine? Sau c Nici dac a face o list lung de sau-uri nu a putea gsi vreo plcere lumeasc a crei amintire s goneasc spaima ntlnirii cu moartea. ncearc s te gndeti c vei muri, i atunci e puin probabil s nu regrei c ai stat departe de calea mntuirii. Vreau s i spun foarte multe lucruri i risc s transform acest lung cuvntul al meu ntr-o carte. Ca s nu m lungesc voi ncerca s rezum ideile pe care am avut de gnd s i le spun: Dac eti implicat ntr-o grupare spiritual rupt sau separat de Biseric, ncearc s nelegi de ce Biserica spune c n afara ei nu exist mntuire; dac tu crezi c nvturile Bisericii pot fi armonizate cu nvturicontrare, ncearc s nelegi de ce Biserica nva c numai prin ea oamenii pot ajunge la adevr; n momentul n care ai neles c ai de ales ntre nvtura lui Hristos i nvtura gruprii tale, gndete-te bine la urmrile alegerii tale. Dac vrei s rmi n respectiva grupare spiritual, cel puin nu mai afirma c eti cretin. Dac respingi de bun-voie nvtura Trupului lui Hristos care este Biserica, cel puin nu afirma n mod mincinos c te afli n comuniune cu Capul acesteia. Dac i dai seama c nimic nu este mai important dect mntuirea pe a crei cale te cheam Biserica, atunci trebuie s te lepezi de rtcire i s alergi la un duhovnic iscusit pentru a spovedi pcatele tale.

  • Dac nu ai intrat ntr-o anumit grupare eretic, dar totui simpatizezi cu idei pe care Biserica le condamn, ncearc s clarifici linia pe care vrei s mergi; nu poi fi i al lui Dumnezeu i al diavolului; dac vrei s gseti n Biseric numai puncte de sprijin pentru a-i justifica propriul sistem filosofico-religios, te afli pe un drum greit. ncearc s nelegi c nvturileBisericii sunt un tot unitar: ori le crezi pe toate, ori le respingi pe toate. nainte de a decide pe ce drum vrei s mergi, ncearc s cunoti nvtura Bisericii. i, dup ce ai citit despre Ortodoxie, dup ce ai citit Sfnta Scriptur, Vieile Sfinilor (care nu sunt dect o istorie neconvenional a Bisericii) i scrierile Sfinilor Prini, vei putea alege n cunotin de cauz. Dac respingi nvturile Bisericii, mcar s tii ce respingi. Eu ns mrturisesc c am gsit n aceste nvturi o comoar de mare pre. Cuvintele comoar de mare pre au devenit un loc comun, i risc s devin plictisitoare. Dar exprim foarte bine ceea ce simt. n cazul n care alegi s trieti ca fiu al Bisericii, i vei asuma o cruce. Chiar i banala obinuin de a citi reviste paranormale te va stresa: crile duhovniceti nu pot fi citite n timp ce asculi muzic rock. E nevoie de o schimbare profund care dureaz vreme ndelungat. Dar asumarea acestei jertfe va fi ncununat de o cunun pe msur. Dac nu faci parte din primele dou categorii de oameni, i credina ta se limiteaz la o rugciune spus atunci cnd te afli n faa unui examen sau la parastasul unui prieten, gndete-te bine cu ce te vei alege din viaa pe care o duci. Nu am de gnd s fiu moralist, mai ales c tiu c, oamenilor de azi, o referire la chinurile venice nu le produce dect un zmbet ironic. Ascult ns: i dac iadul nu ar fi plin de draci care i chinuie pe pctoi n fel i chip, chiar dac singura pedeaps a celor care au refuzat s mearg pe calea mntuirii ar fi c Dumnezeu i-ar osndi la singurtate (i oare cum s-ar putea bucura de comuniunea cu Dumnezeu i cu sfinii Si cel care a refuzat s vorbeasc cu ei prin rugciune?), tot ar fi groaznic. Poi sta singur o zi, dou, o lun maxim. Dar dup un an de singurtate ai ncepe s urli. Aa c ncearc s nelegi c cine vrea s cunoasc frumuseile vieii venice, trebuie s se lupte pentru aceasta. Nu tiu n care dintre categoriile prezentate mai sus te regseti, dar ndjduiesc c te vei folosi de neiscusitele, dar sincerele mele cuvinte. Tot pentru a ncerca s i vin n ajutor am tiprit Jurnalul convertirii, carte care descrie convertirea mea la Ortodoxie. i dac totui nici citirea acestui cuvnti nici citirea Jurnalului meu nu i vor fi de folos, sper ca mcar mrturia pe care i-o pun nainte te va ajuta s nelegi c, orict de departe de Dumnezeu ai fi, totui El nu nceteaz s atepte ntoarcerea ta. Este mrturia unui tnr punk-er din Statele Unite, Collin Ivy, crescut ntr-o familie dezmembrat, care i-a ndreptat paii pe calea ocultismului: Aveam o lume a mea n care triam cu propriile mele fantezii i realiti, pe care eu nsmi mi-o creasem. Am ajuns dintr-un puti normal un punk-er cu mohawk albastru i bocanci. Datorit temperamentului meu am fost njunghiat, btut i mpucat. ntr-o zi, un prieten de-al meu m-a invitat la o petrecere mai aleas. La petrecere erau civa prieteni de coal i dou femei n vrst.

  • Prea c e o petrecere la care prietenii discut, beau ap mineral, mnnc chipsuri, i se amuz cu diverse jocuri. n realitate, cele dou femei erau vrjitoare, iar petrecerea era pentru un ritual de iniiere. Atunci a urmat iniierea mea n practica WICCA. WICCA e o form strveche de practicare, de ctre femei, a magiei druidice. De aceea am spus vrjitoare i nu vraci. De atunci am progresat repede, ajungnd i eu vrjitor practicant. Mintea mi intrase ntr-un soi ciudat de delir i demen. Era limpede c nebunia va fi ultima experien. Dac mori, totul s-a terminat; dac nnebuneti, trieti moartea fr s fi murit asta mi era filosofia! Mi-am dat silina zi i noapte pentru ea. Practica vrjitoriei m-a dus la cunoaterea multor locuri noi i necunoscute, mai cu seam prin experiena cltoriei astrale era o extindere fireasc a lumii mele fanteziste. Eram atotputernic i tot ceea ce aparinea lumii acesteia create de imaginaia mea mi se nchina ca unui stpn. Sentimentul atotputerniciei te ndeamn s continui practica vrjitoreasc. n lumea real eram un nimeni, n schimb, datorit vrjitoriei, m simeam cineva, eram de nebiruit. ns m-am nelat. ntr-o noapte, o acut nevoie de a merge la toalet m-a trezit din somn.Stteam n pat i priveam cnd la ceas, cnd la u, i nu m hotram dac s m ridic sau s rezist pn diminea fr a uda cearceaful. M-am decis totui s m ridic i s merg la toalet. n clipa aceea mi-am dat seama c trupul mi-e paralizat de la gt n jos. n practica WICCA nu se folosesc nici droguri, nici alcool. Dac se afl c ai consumat aa ceva, eti expulzat din grup. tiam c nu utilizasem nimic de acest fel care ar fi putut s mi provoace acea stare. Singura explicaie posibil era c sunt imobilizat de o for de natur spiritual. Deodat am simit c prsesc trupul i m-am vzut deasupra lui. Apoi,am rmas pur i simplu ocat. n jurul meu erau vreo cincisprezece demoni care rdeau isteric i care aveau putere asupra mea. Unul dintre ei s-a ntors ctre mine, m-a privit i mi-a vorbit. Spunea c sunt cel mai mare idiot pe care l-a cunoscut vreodat. Mi-a spus c, dei fusesem crescut i ndrumat pecalea cea bun, o alesesem pe ce rea, i c am naintat att de mult n ru, nct nu mai am nici o scpare i o s m duc n iad. A ncercat apoi s mi propun un trg, dup care au venit ali doi dintre ei la corpul meu astral i m-au luat. i, luat fiind, m aflam deja n iad. Nici n-am cuvinte s descriu ce lucruri ngrozitoare am vzut, am simit i am mirosit. Nu voi uita niciodat aceasta Feele lor Am fost readus apoi n camera mea, i mi-au dat un ultimatum. Trebuia s m sinucid i s devin ca ei: s chinuiesc n loc s fiu chinuit, sau s mor is merg n iad oricum. Am ales sinuciderea. nainte de a-mi da voie s m ntorc n trup, am rostit n oapt: Iisuse, dac exiti, ajut-m!. n clipa aceea am vzut o lumin orbitor de strlucitoare, iar ei plecaser. Stteam treaz i am nceput s l ocrsc pe Dumnezeu: De ce m lsase s trec prin toate acestea? Timp de o or, L-am tot ocrt, curind vrstura care ieise din mine n timpul acelei viziuni. Am auzit atunci, pentru prima dat n viaa

  • mea, glasul lui Dumnezu. Mi-a spus numai o singur fraz care a pus punct rtcirii mele: Tot ce doream de la tine era s ceri [39; 51-53]). nchei aici, mulumindu-i c ai avut rbdarea s parcurgi acest cuvnt. Fie ca Dumnezeu s te lumineze i s te povuiasc pe calea adevrului. Danion Vasile. Nota autorului: Cartea de fa conine studii despre ghicirea viitorului, despre astrologie i evangheliile apocrife. Aceste studii pot fi citite separat, lectura unuia nefiind condiionat de parcurgerea celorlalte. A propune cititorilor care au cartea mea Drmarea idolilor s citeasc studiul introductiv Despre cugetul Bisericii i oaptele diavolului nainte de a parcurge oricare dintre articolele mele care prezint teme controversate. Cred c poziia cretin nu poate fi neleas dect de ctre cei care au neles rostul i valoarea Sfintei Tradiii. Cititorii care ar cuta aici numai referine precise legate de datele viitoarelor cutremure vor fi cu siguran dezamgii. Demersul meu a fost de alt natur: am ncercat s art ct de mincinoase sunt profeiile falilor alei care caut s i fac reclam, amgind lumea i crend panic. Pe ct de uor se vdete faptul c multe dintre astfel de profeii (a cror dat limita expirat) nu s-au mplinit, pe att de greu este s i convingi pe cei nsetaide paranormal s i abat atenia de la aceste incursiuni n viitor. Pentru a pune n eviden modul n care nvturile eretice ptrund n mentalitatea cretinilor, am socotit c este potrivit s includ n aceast lucrare comentariile mele la cartea Yoga cretin. n antitez cu acest manualde pierdere a sufletelor, scris de printele Dechanet, n articolul urmtor este prezentat cartea Sfntului Ignatie Briancianinov Despre vedenii, duhuri i minuni. Consider c nu este de ajuns ca nvturile ereticilor s fie combtute. Consider c este nevoie ca nvturile marilor Sfini ai Bisericii s fie scoase la lumin. I. DESPRE HOROSCOP, CUTREMURE I GHICIREA VIITORULUI. I.1. Despre capriciile timpului i arta de a ghici viitorul S nu se gseasc la tine de aceia care trec pe fiul sau pe fiica lor prin foc, nici prezictor, sau ghicitor, sau vrjitor, sau fermector, nici descnttor, nici chemtor de duhuri, nici mag, nici de cei ce griesc cu morii, cci urciune este naintea lui Dumnezeu tot cel ce face acestea (Deut. 8, 10-12). Unul dintre subiectele de mare succes pentru mass-media este cel legat de profeiile sau premoniiile care se mplinesc, s-au mplinit sau urmeaz s se mplineasc. Astfel de evenimente se bucur de o larg difuzare i constituie una dintre cele mai aprinse teme de discuie. Atitudinea negativ fa de posibilitatea acestor incursiuni n viitor numai pentru c Biserica consider ghicitul viitorului o form de vrjitorie dovedete ori o credin nestrmutat n nvturile ei, ori o form de habotnicie. Marea majoritate a cretinilor zilelor noastre ncearc s i gseasc noi repere dup care s armonizeze ceea ce li se pare adevrat n nvturile bisericeti cu ceea ce li se pare demn de luat n serios din oferta

  • de nouti spirituale; i mplinirea unor astfel de profeii li se pare un argument favorabil acestei atitudini sincretice. Nu putea s lipseasc din arsenalul ghicitorilor tendina de a argumenta propriile practici cu citate din Sfnta Scriptur. Unul din exemplele cel mai des invocate este cel al proorocului Daniel, despre care se susine c ar fi fost chiar conductorul vrjitorilor babilonieni. Faptul c Nabucudonosor l-a pus pe sfntul prooroc cpetenie peste toi nelepii Babilonului (Dan. 2, 49) s-a datorat tocmai darului cu care acesta a fost nzestrat de Dumnezeu i nu formelor de ghicit crora le fusese vdit neputina (taina pe care vrea s o afle regele nu pot s-o fac cunoscut lui nici nelepii, nici prezictorii, nici ghicitorii, nici vrjitorii, nici cititorii n stele Dan. 2, 27) ncercm s cunoatem mai bine acest domeniu att de alunecos al ghicirii viitorului, domeniu prin care prezictorii i ghicitorii i ndeprteaz pe oameni de lumina Bisericii. nainte de toate vom aminti cteva dintre premoniiile cele mai cunoscute, considerate clasice de ctre experii n parapsihologie: Asasinarea Preedintelui Lincoln n aprilie 1865: cu cteva zile nainte de a muri, Abraham Lincoln a mrturisit prietenilor pe care i-a invitat la cin c a visat o gard militar dnd onorul n faa unui catafalc deschis, aflat n salonul de est al Casei Albe. La mai puin de o lun preedintele a fostmpucat, i trupul su nensufleit a fost aezat chiar n Salonul de Est. Crimafusese prevzut i de celebrul subiect Daniel Dunglas Home, care a ghicit cu ajutorul magicului glob de cristal tristul sfrit al preedintelui; n anul 1874 un clarvztor i-a prezis lui Maurice Berteaux, un tnr funcionar de banc, faptul c va ajunge bogat i celebru, dar c va muri ca general de armat ucis de o main zburtoare (premoniia fusese fcut cu 29 de ani naintea efecturii primului zbor cu avionul). Berteaux a ajuns n cele din urm general i a murit cnd un avion s-a prbuit accidental asupra sa; n testamentul lui Grigori Rasputin, care fusese ucis din ordinul aristocraiei ruse la sfritul lunii decembrie a anului 1916, acesta scria c are o presimire c va fi ucis nainte de nceputul anului 1917. El i scria arului c dac va fi ucis de rani, atunci arul va mai domni n linite vreme ndelungat; dar dac va fi ucis de aristocrai atunci toate rudele arului mai aveau de trit cel mult doi ani. Membrii familiei ariste i-au pierdut viaa n surghiun n anul 1918; Un reprezentant al unei societi de transporturi navale, B. Morris, a visat n timpul unei cltorii cu vaporul c va fi rnit de o schij din lovitura de tun tras cu ocazia ajungerii vasului la destinaie. Speriat de vis, el i-a ordonat cpitanului vasului s amne comanda loviturii de tun pn ce el s-arfi retras ntr-un loc sigur. Pn s se ascund, o musc s-a aezat pe nasul cpitanului i acesta a ncercat s o alunge. Dar micarea minii sale a fost confundat cu comanda tragerii cu tunul. Morris a fost lovit att de grav de o schij nct peste cteva zile a decedat;

  • nc din anul 1956 o revist american a publicat premoniia mediumului Jeane Dixon care a afirmat c alegerile pentru preedinie vor fi ctigate de un democrat care va fi asasinat n cursul mandatului. n anul 1963, cu cteva sptmni naintea crimei din Dallas, Jean Dixon a ncercat s l opreasc pe preedintele Kennedy s plece n sud. Dar dei fusese atenionat c va fi ucis (chiar i de ali mediumi), acesta a ignorat premoniiile i a fost mpucat (cf. [46; 137]); Iat cteva ntmplri care sporesc dorina de a cunoate viitorul, ntmplri al cror impact a fost foarte mare. Mai poate nega cineva faptul clui Kennedy i-a fost prevzut moartea? Mai poate vreun om cu mintea ntreag s fac abstracie de astfel de incursiuni n timp? i, dac aceste premoniii sunt adevrate, n numele crui alt adevr trebuie s le ignorm? nainte de a rspunde acestei ntrebri vom face cteva precizri. Oamenii se afl ntr-o relaie foarte agresiv cu timpul i cu viaa nsi.Aceasta datorit concepiei c viaa poate aduce ntmplri nedorite, poate aduce diferite ghinioane. Omul care nu mai nelege timpul ca un interval n care Dumnezeu l crete din punct de vedere duhovnicesc nu va ovi s cerceteze ce surprize l ateapt. Dac viaa nu mai este neleas ca dar dumnezeiesc, atunci spiritul de conservare i spune cuvntul. Dorina omuluide a cunoate viitorul devine justificat. Dar posibilitatea cunoaterii viitorului implic automat alterarea caracterului pedagogic al ncercrilor pe care Dumnezeu le trimite folosindu-se de timp. Unul dintre motivele pentru care oamenii caut s cunoasc viitorul este tocmai o greit nelegere a necazurilor: ct vreme necazurile sunt ntmpltoare, ct vreme nu au nici un rost i singurul lor efect este ntristarea, atunci lupta pentru a scpa de necazuri este justificat. Sfnta Scriptur ne nva c necazurile prin care trecem nu sunt ntmpltoare, c rostul acestor ncercri trimise de Dumnezeu este de curare a sufletului omenesc plin de patimi, de contientizare a neputinei firii i a nevoii de ocrotire dumnezeiasc sau, n anumite cazuri, de pedepsire a unor pcate. Viaa seamn ntr-un fel cu un examen permanent. Dac tim dinaintece subiect vom avea de prezentat, atunci l-am nva numai pe acela i cunotinele noastre ar fi foarte reduse. Dumnezeu vrea ca, la examenul vieii, toi s obinem note mari. De aceea El nu ne ngduie s ptrundem n tainele viitorului. Biserica a condamnat nu numai astrologia, ci toate formele de ghicire aviitorului. Nimeni n afar de Dumnezeu nu poate ti viitorul. Atunci cum se face c n attea cazuri premoniiile s-au adeverit? Cum despre asasinarea luiKennedy, de exemplu, au mai tiut i alii n afar de Dumnezeu? Rspunsul pe care l d Biserica este simplu: toate profeiile fcute prin mediumi, toate cazurile n care viitorul a coincis cu ceea ce se ghicise mai nainte prin diferite metode, nu sunt altceva dect iscusite lucrri ale amgitorului. Este adevrat c Biserica poate s par, i de aceast dat, supus unor concepii retrograde. Dar, ca n cazul fiecrei rtciri de natur spiritual, trebuie repetat c a alege calea mntuirii nu nseamn doar a

  • accepta c Hristos este Fiul lui Dumnezeu venit n lume pentru mntuirea oamenilor; nseamn a accepta i c drumul spre mprie presupune purtarea crucii, nu te afli pe acest drum dac nu crezi c nvturile Bisericii sunt adevrate. Rspunsul pe care l d Biserica n problema prevederii viitorului nu este un rspuns pripit, ci este un rspuns cu rdcini adnc nfipte n Sfnta Tradiie. ntreaga Tradiie afirm c, dei diavolul nu cunoate viitorul, poate s insufle oamenilor anumite profeii, dintre care unele se mplinesc. La prima vedere aceast afirmaie ar avea aceeai valoare ca aceasta: dei paharul era gol, am but pn m-am sturat. Logica pare s exclud c ambele afirmaii pot fi simultan valabile. Iat ns trei din categoriile n care diavolul poate cunoate viitorul i l poate opti slugilor sale: Cazul I (diavolul detectiv): dac persoana A vrea s treac pe neateptate pe la persoana B i atunci persoana B are o descoperire cum c va fi vizitat de persoana A, nu nseamn c i s-a descoperit viitorul; diavolul tia c persoana A se ndreapt spre persoana B i numai un accident neprevzut i-ar fi putut nega profeia; n multe cazuri premonitive se ignor faptul c ele nu conin elemente care s nu poat fi deduse logic deo a treia persoan aflat n momentul optim la locul potrivit (un asemenea caz l ntlnim descris n viaa sfntului Antonie cel Mare); Cazul II (diavolul psiholog): cunoscnd bine relaia cauz-efect, diavolul bun cunosctor al sufletului omenesc poate deduce efectele atunci cnd tie bine datele problemei; tiind de superficialitatea unei relaii de familie, el poate deduce destrmarea ei, tiind de tensiunile existente ntre dou state, el poate deduce nceputul unui rzboi, Cazul III (diavolul ppuar): diavolul plnuiete ca n timp s determine anumite fapte, i se folosete de oameni precum ppuarul de figurinele sale; este cazul cel mai spectaculos, cel mai interesant, cel mai nevinovat, cel mai greu de prevzut din punct de vedere omenesc. i de aceea cel mai smintitor pentru cei care refuz s accepte punctul de vedere al Bisericii. Precizm c nelegem dificultatea acceptrii explicaiei cum c nu ar fi vorba de nici o premoniie, ci doar de o dureroas nscenare a ghicirii viitorului, dirijat de Marele Ppuar al mpriei ntunericului. Dar a nu accepta aceast explicaie nseamn a accepta ori faptul c Dumnezeu lu-creaz prin mediumi, ori faptul c diavolul cunoate viitorul. Aceste dou variante fiind excluse pentru cel care crede n nvturile Bisericii, singura alternativ posibil rmne cea cu diavolul ppuar. (S ncercm astfel s lmurim ce s-a ntmplat cu Kennedy. Nu este greu de neles c dac diavolul tia opiunile electorale ale poporului nu i-a fost greu s prevad cine va urma la preedinie. Nu este greu de neles cdac vrjmaul programase uciderea preedintelui putea s anune aceasta prin diferii mediumi cu mult timp nainte cel mai uor lucru fiindu-i gsirea unui asasin.

  • Greu de neles este de ce Atotputernicul Dumnezeu nu a zdrnicit planurile vrjmaului i nu a oprit planul uciga. Exist dou elemente care ne scap: viaa personal a preedintelui i modul n care faptele sale influenau comunitatea pe care o conducea. Nu ne este nou a judeca dac viaa personal sau influena asupra comunitii a fost motivul pentru care Dumnezeu a ngduit s fie ucis. Poate c ambele motive erau valabile simultan. Ceea ce tim sigur este c preedintele nu era predestinat s moar. Dac s-ar fi retras din politic ori dac i-ar fi pus ordine n viaa particular ar mai fi putut tri vreme ndelungat. i s mai inem cont de faptul c fiecare comunitate are conductorii pe care i merit; poate c nici comunitatea nu era pe msura unui astfel de conductor. Dac tim c preedintele nu era predestinat s moar, nu nseamn c putem face i comentarii exacte asupra asasinrii lui. Orice raionament asemntor celui expus mai sus conine o doz de subiectivism i risc s fie fals. Raionamentul acesta a fost prezentat doar ca un model de nelegere a lucrrii Marelui Ppuar). S ne oprim puin asupra numrului mare de eecuri n premoniie, asupra numrului mare de profeii care nu s-au mplinit. Pe ct de mult reclam se face premoniiilor care se adeveresc, pe att de uor se trece de obicei peste premoniiile care nu se adeveresc (fiind invocate o sumedeniede explicaii puerile). n cazul lui Jeane Dixon (care a prezis cu succes nu numai moartea preedintelui Kennedy, ci i a altor personaliti ca Franklin Roosvelt, Martin Luther King, Marilyn Monroe,) aflm un exemplu clasic de profeie nemplinit: ea a afirmat c, n anul 1958, China va declana un rzboi mondial lucru care nu s-a ntmplat. Un alt exemplu de profeie mincinoas l ntlnim n cazul lui Nostradamus. Acesta a prezis la un moment dat c trupele regale vor incendia localitatea Pouzin de pe Rhon. Deoarece aa ceva nu s-a ntmplat, pentru ca profeia s nu fie vdit ca mincinoas fiul lui Nostradamus a incendiat el nsui orelul, dar a primit pentru aceasta pedeapsa cu moartea(conform [47; 18]). S ne oprim puin asupra faimoaselor Centurii ale lui Nostradamus. Este bine s se tie c textul lor este foarte diferit fa de ceea ce apare n traducerile fcute din anul 1600 pn n zilele noastre. Periodic, pentru a fi ct mai aproape de realitatea istoric, n numele unor noi chei de descifrare care permit lmurirea catrenelor, traducerile se tot mbuntesc (fapt trecut prea uor cu vederea de ctre cei nsetai de senzaional). Totui nu se poate contesta faptul c, dincolo de toate deformrile ulterioare, Centuriile conin i profeii care s-au mplinit. Dar procentul lor este mic i arat tocmai c vizionarul nu era inspirat de duhul adevrului, ci de duhul minciunii. n cartea Nostradamus -1999, Stefan Paulus trage alarma asupra pericolului pe care l-a descifrat n Centurii: Toate persoanele individuale, da, i toate rile, ar trebui s se pregteasc pentru posibilitatea ca Nostradamus s fi prevzut corect un impact meteoric n 1999. Avem pur i

  • simplu prea multe de pierdut pentru a presupune c s-a nelat [45; 289]. Anul 1999 a trecut ns fr s se ntmple nimic i Stefan Paulus s-a fcut deruine. Dar imediat ali exegei ai Centuriilor au gsit alte i alte variante de interpretare, totul fiind cosmetizat astfel nct vina s nu cad asupra autorului, ci asupra comentatorilor care nu l-au neles pe Nostradamus. n cartea lui Stefan Paulus gsim o analiz a ratei de eec a previziunilor din Centurii. Numrnd catrenele care aveau precizat data fix a faptelor profeite, el a constatat c rata final de precizie a catrenelor datate de Nostradamus este de unu i jumtate la apte, puin peste 21% [45; 288]. ncercnd s creasc acest procent, motivnd c unele date pot fi decriptate greit, Stefan Paulus a afirmat c rata de precizie poate crete pn aproape de 38%. Adic marele profet Nostradamus a greit n mai mult de 60% dintre prezicerile care au putut fi verificate n timp, cele cu dat neprecizat fiind mult mai uor de prelucrat astfel nct autorul lor s par nzestrat cu harisma nainte-vederii. n cazul marii majoriti a ghicitorilor rata eecurilor este i mai mare. n mod curent se consider c o rat de 20-25% a premoniiilor care se adeveresc este foarte bun, iar cea de 50% este excepional. Aceast apreciere este foarte suspect: cei care au prevzut prin harul lui Dumnezeu ceea ce se va ntmpla nu au dat gre. Dumnezeu care le-a dat darul nainte-vederii nu putea s greeasc. Iar cei ale cror profeii nu se adeveresc sunt inspirai de diavol (i n acest caz, ca n multe altele, new-age-itii consider c dac gsesc n Sfnta Scriptur argumente care s drme punctul de vedere cretin, biruina lor este total. Ei invoc o minciun a Proorocului Iona, care a profeit distrugerea oraului Ninive, dar n urma pocinei ninivitenilor oraul nu a fost distrus; se pierde din vedere tocmai faptul c rostul proorocului Iona era tocmai de a-i ntoarce pe cei czui la pocin, i nu de a-i preveni asupra pedepsei dumnezeieti. Ca n celelalte cazuri, un element este desprins din context pentru a justifica rtcirea; puini sunt ns cei care au curiozitatea de a se lmuri n privina valabilitii argumentelor invocate de eretici). Unul dintre iretlicurile prin care ghicitorii ascund propriile eecuri este urmtorul: ei nu afirm c faptele pe care le vd se vor ntmpla cu siguran, nu susin predestinarea absolut. Ei fac afirmaii de genul: dac vei fi tare, vei reui s evii eecul pe care l vd, sau dac te vei ine pe aceeai linie, vei avea parte de succesul care mi se arat. Rare sunt cazurile n care un ghicitor spune cuiva c ceva se va ntmpla cu siguran (aceasta li se ntmpl numai oamenilor care sunt prini strns n laurile diavolului). Acelai risc de eroare i-l asum i astrologii. Ei spun: planetele indic o mare bucurie profesional sau un eec familial. De tine depinde cum vei ti s treci prin ncercarea care i st n cale Astfel, dac nu se ntmpl nimic, omul rmne cu sentimentul c a ratat un mare bine sau c, dimpotriv, a reuit s evite rul care se vedea la orizont.

  • Nu putem vorbi despre rata mare a eecurilor n ghicitul viitorului fr s amintim de numrul mare de arlatani care, fr a practica vreo form special de magie, simuleaz c ar fi mari iniiai. Astfel de escroci nu caut inspiraie de la demonul ghicitului, ci de la demonul lcomiei. Dar i n aceste cazuri ghicitorul-arlatan, fr s fie contient, este inspirat de demonul ghicitului n aa fel nct sfaturile pe care le d s fie ct mai nocive pentru cei care apeleaz la serviciile sale. Existena unor ghicitori-arlatani (spre deosebire de cei profesioniti, care sunt vase ale diavolului) are un efect dublu: pe de o parte, la unii oameni trezete reineri fa de consultarea viitorului, dar la alii sporete dorina unei asemenea incursiuni caracterul de neseriozitate al practicii fcnd-o s par un fel de joac. S-a constatat c mare parte dintre cei care s-au dus la ghicitori mai mult din spirit de aventur au avut de suferit exact aceleai urmri n plan duhovnicesc cu cei care tiau c intr de bunvoie n jocul magic. Una dintre greelile cele mai frecvente este punerea erorilor ghicitului n seama nepriceperii ghicitorilor. Pentru muli oameni o consecin fireasc aconstatrii faptului c au fost pclii de ctre ghicitorii-arlatani este tendina de a i consulta pe alii mai iscusii. De fapt, pentru ghicitori este ct se poate de normal s greeasc n previziuni atta vreme ct numai Dumnezeu tie ce se va ntmpla. Privitor la observaia pertinent pe care o fac unii dintre cei care merg la diferii ghicitori, cum c tot ceea ce li s-a prezis, bine sau ru, li s-a i ntmplat, din perspectiv cretin acesta este un mare semnal de alarm. Dac diavolul a fost capabil s prevad viitorul unei persoane nsemn c persoana respectiv ducea o via plin de patimi, c sufletul ei se afla n mrejele celui care tia ce surprize i va mai face. Este foarte greu ca cineva srecunoasc tocmai acest aspect: c ghicitorii i-au spus viitorul pentru c viitorul era, n aspectele eseniale, dirijat de diavol. Diavolul nu poate ti ceea ce vor face oamenii care triesc aproape de Biseric, care se spovedesc cu adevrat pocin i se mprtesc cu Sfntul Trup i Sfntul Snge al Domnului nostru Iisus Hristos. El tie numai rul pe care are de gnd s l abat asupra lor, i poate doar bnui prin raionament logic cte ceva din binele pe care l vor face acetia. Despre mplinirea celor profeite de ghicitori, Sfntul Ioan Gur de Aur spunea: Cum se face, a putea fi ntrebat, c se mplinesc multe din cele spuse de aceti oameni? Pentru c tu te-ai lipsit de ajutorul lui Dumnezeu, pentru c tu te-ai lepdat de El, pentru c tu te-ai aezat n afara purtrii Lui de grij, pentru aceea diavolul i ntoar-ce treburile tale i le mut dup cum vrea el [32; 855]. Pe ct este de greu s recunoasc cineva c faptul c i se ntmpl celece i-au fost profeite este semn c se afl sub puterea diavolului, pe att deuor este ca printr-o via cretineasc aceast legtur s se rup pentru totdeauna. Sau, chiar dac lupta va fi de durat, cununa lupttorului va fi pe msur.

  • Unul dintre mijloacele prin care diavolul ctig cel mai uor adepi este implicarea slujitorilor Bisericii n practicile de ghicire a viitorului. Cea maicunoscut metod este cea a deschiderii crii a Sfintei Evanghelii sau a Psaltirii. Exist preoi care deschid cartea i n funcie de pagina la care s-a deschis ntmpltor prevd ce li se va ntmpla oamenilor (privitor la procese, examene, cstorii i altele asemenea). Oamenii simpli, avnd ncredere nemrginit n preoi, nu i dau seama c astfel de preoi sunt vrjitori. Osnda unor astfel de preoi dup cum arat Pravilele bisericeti este foarte aspr. St n responsabilitatea arhiereilor de care aparin s i cateriseasc sau, dac se pociesc, s le rnduiasc un anumit canon. Dar, ct vreme un preot se ndeletnicete cu ghicitul (chiar i cu nevinovata deschidere a Evangheliei pentru a afla viitorul oamenilor), nu are puterea s svreasc Sfintele Taine. Aa cum oamenii se las nelai de preoi-vrjitori, aa se las nelai i de ghicitorii care susin c sunt buni cretini (i au casele pline de icoane, de cruci,) Dar pcatul celor care merg la ghicitori este la fel de mare, indiferent dac ghicitorii pretind sau nu c sunt cretini. Prin lume merg i umbl muli fii ai diavolului i-i nal pe cretini, ca s le ia banii, i la dau talismane s fac copii, s-i primeasc sntatea i s-i vad soarta, ce anume va urma n viaa lor. Toate acestea sunt meteuguri satanice, fiindc se ntmpl ca nu o dat diavolul s fac minuni i oamenii s l cread, s fac pcate i s fie osndii la iad odat cuel. Dar noi avem o porunc care spune s anatemizm pe oricine adaug sau nu crede n ceva mic din cele pe care le-au legiuit Prinii Bisericii noastre. Acestea sunt, aadar, n afara cii Prinilor, de aceea cei care le fac sunt anatematizai. Mai spune legea noastr bisericeasc c aceia care urmeaz aceste lucruri vrjitoreti douzeci de ani s nu se mprteasc. De aceea voi, cei ce folosii aceste ghicitori, jurminte, descntece i altele asemntoare, s tii c foc bgai n casele voastre i vei arde de vii i aici i n viaa cealalt i vei moteni osnda venic mpreun cu nvtorul vostru diavolul i tovarii lui [62; 81]. Aceste cuvinte, rostite de ctre Sfntul Cosma Etolianul cu mai mult de secole n urm, sunt ct se poate de actuale astzi. Una dintre trsturile specifice vremurilor de haos spiritual n care ne aflm este reapariia superstiiilor. Omul simte nevoia s ptrund puin n tainele viitorului i, dac tie c este pcat s se duc la ghicitoare, se mulumete s se foloseasc de semnele pe care le poate observa el nsui. Cea mai cunoscut metod este cea prin care tii de ce se bate ochiul ori de bine ori de ru. Orict ar prea de nevinovate, orict de repede s-ar adeveri, aceste superstiii fac parte din aceeai palet amgitoare a diavolului. i cu ct mai iscusite sunt cursele diavolului, cu att mai iscusii trebuie s se arate oamenii care nu vor s cad n ele. Iar celor care insist totui s i afle viitorul, sfntul Cosma le recomand urmtoarea tehnic eficient: i dac vrei s-i vezi soarta saunorocul, scoal-te mine diminea i du-te la biseric i uit-te la mormintele

  • celor mori i la ce sunt ei acum. Gndete-te i spune: N-au fost i ei oameni ca mine i au murit? Aa voi muri i eu mine, deci s nu ndrznescs fac i eu aceste lucruri diavoleti, cci o s pier [62; 96]. Mai devreme sau mai trziu, vom muri cu toi. Acesta nu este un secretpentru nimeni. Tehnica sfntului Cosma nu este original: e recomandat de muli ali sfini ai Bisericii ca fiind de mare folos celor care preuiesc mai mult viaa pmnteasc dect venicia. S cugete la moarte cei care nu se tem de osnda dumnezeiasc i vor s alerge la ghicitori i la vrjitori. i s priceap c viaa pmnteasc, de care ei sunt preocupai att de mult, se va sfri. i c, dac au cutat s aflece li se va ntmpla peste civa ani, ceea ce i ateapt dup moarte le rmne ascuns. Ar fi bine ca, n loc s i piard vremea alergnd la ghicitori, astfel de oameni s caute calea mntuirii. De dou mii de ani au existat mii i poate chiar sute de mii de oameni care nc din timpul vieii au regretat amarnic c au alergat la ghicitori i vrjitoare (dup moarte au regretat oricum toi ceilali, care au murit nepocii). Dar nu a existat nimeni care s regrete c L-a descoperit pe Dumnezeu, i c a descoperit calea mntuirii. I.2. Despre astrologie sau descifrarea tainelor cereti Fr contactul cu fiinele spirituale, nu ar exista nici o dezvluire astrologic [10; 49]. Mrturia unui fost astrolog - Una dintre ideile fundamentale ale cunoaterii neopgne este c omulnu trebuie s mai in cont de vreo autoritate suprem, c trebuie s scape de povara unui Dumnezeu care supravegheaz lumea i s i ia destinul n propriile mini. Cuvntul libertate este strigat astzi cu putere de ctre diferite categorii de oameni i cu diferite scopuri, cel mai adesea exprimnd libertatea omului de a clca n picioare tradiiile de orice fel i de a urca pe soclu statuia unui impuntor idol: libertatea de a fugi de Dumnezeu. Autorii eretici fac o substituie interesant: n locul Dumnezeului care ocrotete creaia, ei aeaz o lege care guverneaz lumea: legea ciclicitii timpului. New-Age, Noua Er, apare tocmai datorit acestei cicliciti: intrm, vrem sau nu, n Era Vrstorului. Supunerii fa de Dumnezeu i se prefer supunerea fa de influena stelelor. Pretinsa libertate new-age-ist nu este altceva dect o robie fa de capriciile astrelor. Dac nimeni nu poate contesta o schimbare care apare pe bolta cereasc, dac nimeni nu are cum s nege o modificare observabil astronomic, n schimb orice conexiune astrologic poate fi pus la ndoial. Pentru cei care cred n astrologie, n zodiac i n alte rtciri asemntoare, perspectiva ortodox asupra acestor probleme nu poate fi luat n considerare; sunt prea multe dovezi care contrazic viziunea Bisericii. Pentru cei care sunt fii credincioi ai Bisericii, nimic nu este mai important dect nvtura mntuitoare propovduit de Hristos, Fiul lui

  • Dumnezeu, i nimic nu este mai periculos dect lepdarea de aceast nvtur. Oamenii trebuie s i pun urmtoarea ntrebare: intrm sau nu intrmntr-o Nou Er? Dac intrm, atunci concepiile cretine trebuie ajustate astfel nct s nu con-trazic realitatea. Dac nu intrm, atunci trebuie s ne ferim cu toate puterile de nelarea care pe zi ce trece ctig tot mai mult teren. Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne-a nvat c avem de trit o singur via, n care suntem liberi s alegem binele sau rul i c, dup moarte, ne ateapt raiul sau iadul. Dac noi vrem s credem c n via suntem influenai de tot felul de configuraii planetare sau c ne vom mai rencarna de cteva ori, nimeni nu ne st mpotriv. Dar prin aceasta ne asumm libertatea de a respinge nvtura lui Hristos. Aproape oricine tie astzi s rspund la ntrebarea: ce este astrologia? Majoritatea dicionarelor prezint astrologia ca fiind tiina ce se ocup de studierea influenelor astrelor asupra vieii omeneti i asupra destinului universului. nc din cele mai vechi timpuri oamenii au cutat s fac o legtur ntre ceea ce vedeau pe cer i ceea ce li se ntmpla n viaa de zi cu zi. Cercetrile istorice atest faptul c practicarea astrologiei avea o larg rspndire la popoarele pgne: n Babilon, n Egipt, n Grecia i n Imperiul Roman, n India, n Persia, n China i Japonia. Aceast rspndire pe un teritoriu att de ntins justific ntr-un fel amploarea revenirii practicilor astrologice n vremurile noastre. Astrologia este una din uile prin care credinele pgne intr n for n societatea contemporan. Exist trei tipuri de astrologie: n primul (i cel mai vechi) planetele sunt considerate zeiti, n al doilea planetele sunt considerate obiecte ale cror emanaii impersonale influeneaz vieile oamenilor, iar n al treilea astrologia simbolic planetele se afl ntr-o coresponden magic cu oamenii, pe care i influeneaz prin rezonan. Pentru astrologi, zodiacul esteo centur imaginar a cerului care include 12 constelaii, 12 semne astrologice despre care consider c i-ar influena pe oameni (Balan, Sgettor, Fecioar,). Cea mai serioas provocare iniiat de astrologi este cea privitoare la New-Age. Se afirm c dup dou mii de ani n care lumea a stat sub semnul zodiacal al Petilor i sub pecetea nvturii lui Hristos, intrm ntr-o Er a Vrstorului, ntr-o er plin de promisiuni ispititoare. Trecerea de la o er la alta se calculeaz n funcie de Marele An zodiacal. Calcularea acestui an estens variabil. ntr-una dintre cele mai cunoscute metode de mprire a timpului (cea adaptat i de Rudolf Steiner, ntemeietorul sistemului antropozofic) Marele An avea 25000 de ani obinuii, iar o lun 2160 de ani. n vremurile n care trim se face trecerea de la o lun zodiacal la alta.Anul precis al trecerii este dificil de precizat, deoarece specialitii nu au czut de acord asupra acestor calcule. Levi Dowling susinea c nceputul Erei Noi are loc n 1910, Adolph Graf Keyserling i Alain-Astrologul n 1962. Dela Carl Gustav Jung ne-au rmas dou posibile date ale Marii Treceri: anul 1997 i anul 2154.

  • Perioada aproximativ a dezvoltrii mitului New Age o constituie anii '60-'70. Pentru mult lume trecerea n Noua Er a fost legat automat de trecerea n mileniul III. Cum era de ateptat, aceast trecere a cptat valene spirituale. Din punct de vedere astronomic calculele astrologice sunt extrem de discutabile, deoarece data echinociului de astzi nu mai corespunde cu data echinociului de acum 2000-2500 de ani (azi soarele nu mai rsare la 0 n constelaia Berbecului, ci el a migrat pn la 7 n constelaia Petilor cf. [61; 126]). n faa unui asemenea impas astrologii au adoptat dou atitudini: ori i-au modificat calculele dup un zodiac migrator, ori cum au fcut marea majoritate nu au inut seama de faptul c realitatea astronomic este diferit de cea dup care calculeaz ei i au preferat s i pstreze sistemul de calcul. Pentru un observator exterior aceast neconcordan ar trebui s strneasc suspiciune. Dac aceste calcule ale astrologilor ar fi corecte cel puin din punct de vedere astronomic, aceasta ar fi un argument chiar dac insuficient n favoarea caracterului tiinific al ndeletnicirilor lor. Dar faptul c astrologii ncearc s demonstreze valabilitatea propriilor calcule (care le sfideaz pe cele tiinifice) cu ajutorul statisticilor eficienei n ghicire, acestlucru ar trebui s vdeasc faptul c astrologia nu este deloc o tiin, ci doaro art magic (totui, fiecare astrolog pretinde c sistemul su se potrivete perfect realitii cosmice i, sub un pretins caracter tiinific, atrage oamenii n cursa ocultismului). Trebuie s recunoatem c deschiderea fa de aceast fals tiin este foarte mare. Astrologia apare multora drept o form civilizat de ghicire a viitorului care nu are aproape nimic n comun cu igncile care ghicesc la col de strad an de an numrul celor interesai de acest subiect crete. Rspndirea acestei practici nu a avut loc la ntmplare. Teozofii, cei care au ncercat fr succes s l impun ca figur mesianic pe Krishnamurti, sunt cei care au demarat reabilitarea astrologiei. Doi astrologi, West i Toonder, cercetnd geneza astrologiei contemporane n America, au ajuns la concluzia c Doamnei Blavatsky i Micrii Teozofice pe care a fondat-o ea le datoreaz astrologia renaterea Teozofia, dintr-o singur lovitur, A inspirat o cercetare rennoit i serioas a astrologiei, mai nti n Anglia, apoi nu dup mult timp n Germania, n Frana i n America [10; 18]. John Ankenberg i John Weldon considerau c cele trei canale de la care a avut loc aceast renatere sunt: Micarea Teozofic, Sistemul Antropozofic al lui Rudolf Steiner i rosicrucianismul modern. Campania de promovare a astrologiei se duce ct se poate de elegant. Personaliti precum prinesa Diana, Joan Collins, Liza Minelli, Jane Fonda, Olivia Newton-John, sunt numai o mic parte dintre simpatizanii acestei arte. Astrologia, asemenea oricrei alte arte sau tiine omeneti, cum ar fi fizica nuclear sau psihoterapia, poate fi folositoare cnd este practicat n supunere fa de Domnia lui Isus Christos, dar este periculoas spiritual sau

  • psihologic atunci cnd este practicat n spirit


Recommended