Date post: | 02-Feb-2017 |
Category: |
Documents |
Upload: | truongnguyet |
View: | 224 times |
Download: | 4 times |
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
93
Capitolul IV.
Acustică. Sistemul auditiv
Undele elastice reprezintă modalitatea de comunicare poate cel mai
frecvent întâlnită în lumea animală. Acest capitol îşi propune în primul rând să
prezinte mărimile şi legile specifice acestui capitol al fizicii. În al doilea rând,
sunt prezentate noţiunile fundamentale de acustică şi o prezentare a sistemului
auditiv uman.
4.1. UNDE. DEFINIŢII ŞI CLASIFICARE
Mişcarea oscilatorie imprimată unor particule ale unui mediu elastic se
propagă din aproape în aproape în toate punctele sale, iar procesul de propagare
a oscilaţiei poartă numele de undă.
Particulele mediului elastic efectuează numai oscilaţii în jurul poziţiilor de
echilibru, perturbaţia transmiţându-se de la particulă la particulă şi propagându-se
pe o anumită distanţă. Altfel spus, fenomenul de propagare a undelor elastice
comportă existenţa a două procese distincte: deplasările efectuate de fiecare
particulă în jurul poziţiei de echilibru şi propagarea deformaţiei de la o particulă la
alta, datorită acţiunii forţelor elastice care se exercită între particulele mediului.
Perturbaţia Ψ care se propagă în spaţiu este în general funcţie de locul din
spaţiu şi de timp, adică
,t) ,r(=t) z , y , ,(x ΨΨ (4.1)
această mărime purtând denumirea de funcţie de undă.
Iuliana Lazăr
94
Locul geometric al punctelor care oscilează cu aceeaşi fază la un moment
dat se numeşte suprafaţă de undă sau front de undă, adică, suprafaţa de undă
este mulţimea punctelor din spaţiu în care perturbaţia (adică Ψ) are la un moment
dat aceeaşi valoare constantă.
const.=t) z , y , ,(xΨ (4.2)
După forma suprafeţei de undă avem: unde sferice , cilindrice şi plane.
Intr-un mediu elastic şi omogen, oscilaţiile produse într-un punct se
propagă uniform în toate direcţiile, astfel că suprafeţele de undă sunt suprafeţe
sferice concentrice (unde sferice). Direcţia de propagare, normală la suprafaţă, se
numeşte rază (Fig.4.1).
La distanţe mari de sursă, curbura suprafeţei devine mică şi se consideră
fronturile de undă ca fiind plane paralele între ele (unde plane) (Fig.4.2).
O altă clasificare a undelor se poate face după modul în care au loc
vibraţiile particulelor mediului faţă de direcţia de propagare a undelor:
Fig.4.1 Fig.4.2
Fig.4.3. Unda transversală
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
95
- unde transversale care se caracterizează prin aceea că direcţia de
oscilaţie a particulelor este perpendiculară pe direcţia de propagare a undei. De
exemplu, când o coardă vertical tensionată (Fig.4.3) este obligată să oscileze sub
acţiunea unei perturbaţii perpendiculare pe direcţia ei, produsă la unul din capete,
de-a lungul ei se va propaga o undă transversală, deoarece în timp ce perturbaţia
se propagă în lungul corzii, particulele care o compun vibrează perpendicular pe
direcţia de propagare a perturbaţiei. Acest tip de unde se întâlneşte numai în
solide.
- unde longitudinale caracterizate prin aceea că direcţia de oscilaţie a
particulelor coincide cu direcţia de propagare a undei. De exemplu, dacă un resort
vertical este obligat să oscileze în sus şi în jos la un capăt, atunci de-a lungul său
se va propaga o undă longitudinală (Fig.4.4). Asemenea unde se întâlnesc în
lichide, gaze şi solide.
Undele reprezintă numai un transport de mişcare, deci de energie, nu şi de
substanţă. O mărime caracteristică undelor este lungimea de undă λ care
reprezintă drumul parcurs de undă într-o perioadă:
Tv⋅λ = (4.3)
unde v este viteza de propagare a undei, iar T perioada. Lungimea de undă mai
(a)
(b)
(c)
(d) direcţia de propagare
Fig.4.4. Unda longitudinală. (a) particulele în repaus; (b) orientarea vitezei de deplasare a particulelor sub acţiunea undei; (c) poziţia particulelor sub acţiunea undei; (d) reprezentarea grafică a undei longitudinale
Iuliana Lazăr
96
poate fi definită ca distanţa dintre două maxime sau minime succesive în acelaşi
sens (Fig.4.5).
O altă mărime caracteristică undelor este frecvenţa ν, reprezentând
numărul de oscilaţii efectuate în unitatea de timp, fiind dată de relaţia:
λν
v1 =T
= (4.4)
unde s-a ţinut seama de relaţia (4.3).
Ecuaţia undei plane progresive este:
( )sin sin= A t - kx Aω ϕΨ = (4.5)
unde A este amplitudinea, ω pulsaţia, λπ2=k numărul de undă, Ψ reprezintă
elongaţia undei, iar ϕ reprezintă faza undei.
Din ecuaţia (4.5) se poate înţelege bine semnificaţia noţiunii de puncte care
oscilează în concordanţă de fază (sin fază) sau în opoziţie de fază.
Astfel, două puncte de pe direcţia de deplasare, de coordonate x1 şi x2,
sunt în concordanţă de fază, dacă fazele undei în aceste puncte diferă prin 2nπ,
adică:
( ) ( ) ( )1 2 2 1t - kx - t - kx = k x x = 2nω ω π− (4.6)
de unde rezultă:
2 1x x = 2n ; n = 0 , 1 , 2 , 3 , . . .2λ
− (4.7)
Fig.4.5.
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
97
Cele două puncte sunt în opoziţie de fază dacă:
πϕϕ 1)+(2n=- 12 (4.8)
adică:
. . . ,3 ,2 ,1 ,0=n ; 2
1)+(2n=x-x 12λ (4.9)
Aşa cum s-a spus, pe lângă undele plane, care se propagă într-o singură
direcţie, se mai întâlnesc şi undele sferice.
Deoarece energia transportată de unda sferică corespunde unor suprafeţe
sferice din ce în ce mai mari (Fig.4.1), amplitudinea undelor sferice variază invers
proporţional cu distanţa de la centrul de oscilaţie până în punctul de oscilaţie.
Astfel ecuaţia undei sferice poate fi scrisă:
( )sinA= t - krr
ωΨ (4.10)
unde r este distanţa de la S la suprafaţa de undă la momentul t.
4.2. INTERFERENŢA UNDELOR. UNDE STAŢIONARE
Prin interferenţă se înţelege fenomenul de suprapunere a două sau mai
multe unde coerente, obţinându-se o undă rezultantă a cărei amplitudine depinde
de defazajul dintre cele două unde. Două unde sunt coerente dacă oscilaţiile
surselor care le emit au aceeaşi frecvenţă şi diferenţa de fază constantă în timp.
Considerăm două surse S1 şi S2 (Fig.4.6) care emit unde pe direcţia
distanţei dintre ele. Dacă cele două unde coerente care se propagă de la S1 şi S2
la un punct P sunt reprezentate prin ecuaţiile:
( )( )
1
2
sin
sin1 1
2 2
= t - kxA= t - kxA
ω
ωΨ
Ψ (4.11)
Fig.4.6.
Iuliana Lazăr
98
atunci unda rezultantă în punctul P va avea aceeaşi pulsaţie ω şi o amplitudine
dată de relaţia:
( ) 1/ 22 21 2 1 2 cos 2 1A= A + A +2A A -ϕ ϕ⎡ ⎤⎣ ⎦ (4.12)
In funcţie de valoarea defazajului ϕϕϕΔ 12 -= , în punctul de suprapunere P
se obţine amplitudinea maximă (A1 + A2) sau minimă (|A1 - A2|).
Ţinând seama că fazele iniţiale sunt:
1 201 02- ; -kx kxϕ ϕ= = (4.13)
rezultă că maxime de interferenţă se obţin pentru:
( )2 1= k x x = 2n (n = 0,1,2, . . . )ϕ πΔ − ± (4.14)
sau:
2 1x x = 2n (n = 0,1,2, . . . )2λ
− (4.15)
iar minime de interferenţă se obţin pentru:
( ) ( )2 1 2 1= k x x = n+ (n = 0,1,2, . . . )ϕ πΔ − ± (4.16)
adică pentru:
( )2 1 2 12
x x = n+ (n = 0,1,2, . . . )λ− (4.17)
In cazul în care undele care interferă au aceeaşi amplitudine (A1 = A2 = A),
rezultanta undelor date de ecuaţiile (4.11) este:
1 2=Ψ Ψ + Ψ (4.18)
sau:
( ) ( )2 1 1 22 cos sin2 2
k x x k x x= A t -ω
⎡ ⎤− +Ψ ⎢ ⎥
⎣ ⎦ (4.19)
Unde staţionare.
Un caz particular de interferenţă îl constituie compunerea a două unde
Fig.4.7.
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
99
coerente de amplitudini egale, care se propagă în sensuri contrare, în urma căreia
apar undele staţionare.
Fie o undă de amplitudine A care se propagă de la o sursă O în direcţia
OM, unde se reflectă fără pierdere de 2λ în M şi se întâlneşte cu unda incidentă
(Fig.4.7). Ecuaţia undei incidente în N este:
( )1 1sin= A t - kxωΨ
(4.20)
iar a undei reflectate este:
( )2sin2 = A t - kxωΨ (4.21)
unde:
2 1x = d + x = 2d - x (4.22)
Elongaţia rezultantă a punctului N va fi:
( ) ( )1 2 1 2
2 1 1 2
sin sin
2 cos 2 sin 22 2
= = A t - kx + A t - kx =
x x-x x= A t -
ω ω
π π νλ λ
Ψ Ψ + Ψ
+⎛ ⎞⎜ ⎟⎝ ⎠
(4.23)
23
Folosind notaţiile:
2 1
2 1
x x = 2dx x = 2x
+−
(4.24)
rezultă pentru Ψ expresia:
( )2 cos sin= A kx t - kdωΨ (4.25)
care arată că punctul N oscilează cu aceeaşi frecvenţă ν şi că amplitudinea A
depinde de x.
Amplitudinea undei staţionare este:
kx 2A=a cos (4.26)
Punctele cu amplitudine maximă (a = 2A) se numesc ventre şi corespund
valorilor lui x pentru care:
1cos ±=kx (4.27)
adică:
.)0,1,2,3,..=(p ,p=kx π± (4.28)
Iuliana Lazăr
100
de unde rezultă:
vpx = p
2λ
± (4.29)
Distanţa dintre două ventre vecine este:
( )1v v 1
2 2 2p px - x = p+ - p =λ λ λ+ (4.30)
adică o semiundă.
Punctele pentru care amplitudinea are valoarea minimă (a = 0) se numesc
noduri şi corespund acelor valori ale lui x pentru care:
0,=kx cos (4.31)
adică:
( )2 12
kx = p+ (p = 0,1,2,3,...)π± (4.32)
sau:
( )2 14
pnx = p+ (p = 0,1,2,3,...)λ
± (4.33)
Distanţa dintre două noduri este tot 2λ , iar distanţa dintre un nod şi un ventru, cel
mai apropiat, este 4λ . In cazul reflexiei undelor cu pierdere de ,
2λ punctele de
maxim devin puncte de minim şi punctele de minim devin puncte de maxim.
Undele staţionare pot fi transversale şi longitudinale.
4.3. EFECTUL DOPPLER
Experienţa arată că dacă o sursă de unde şi un receptor sunt în mişcare
relativă unul faţă de altul, receptorul înregistrează o frecvenţă diferită decât cea
emisă de sursă. Acest fenomen a fost descoperit de C. Doppler în anul 1842.
Considerăm o sursă S care are viteza us şi emite unde ce se propagă cu
viteza v, precum şi un receptor care are viteza uR. Mişcarea relativă a sursei S şi
a receptorului R se face pe direcţia distanţei dintre ele.
Se pot deosebi mai multe cazuri:
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
101
a) Receptorul este în mişcare, iar sursa în repaus (uR ≠ 0; uS = 0).
Când receptorul se apropie de sursă, numărul de oscilaţii înregistrate de
aceasta în unitatea de timp este mai mare decât numărul de oscilaţii emis de
sursă în unitatea de timp, situaţia fiind similară cu aceea în care receptorul este
fix şi unda se propagă cu viteza v + uR. Frecvenţa înregistrată de receptorul R
(numărul de oscilaţii înregistrate pe unitatea de timp) este:
t
tu=
tunde de numarul=
R λν)(v+
(4.34)
şi deci:
v+ v+ v+= = = (1+ )v.T v v
, R R R Ru u u u= ν ννλ
(4.35)
unde ν este frecvenţa care este înregistrată în cazul în care uR = 0 şi uS = 0.
Dacă receptorul se îndepărtează de sursă, frecvenţa înregistrată este mai
mică, fiind dată de expresia:
νλ
ν )v
-(1=vT
v-=v- RRR, uuu= (4.36)
Ultimele două relaţii pot fi contopite într-o singură relaţie:
ν±
ν±ν )v
v(=)v
1( RR, uu= (4.37)
b) Receptorul este în repaus, iar sursa în mişcare (uR = 0; uS ≠ 0).
Dacă sursa se deplasează spre receptor cu viteza uS, în timpul t ea va
parcurge distanţa uS.t (Fig.4.8) şi va emite vt sunete care se vor găsi în spaţiul vt-
uSt.
Lungimea de undă aparentă este dată de raportul dintre lungimea totală în
care se găsesc undele emise în timpul t şi numărul de unde:
Fig.4.8.
Iuliana Lazăr
102
ννλ′ SS uu
=v-
=t
tvt- (4.38)
Frecvenţa ν' înregistrată de receptor este deci:
νλν S, u= v-=v
, (4.39)
Dacă sursa se îndepărtează de receptor, se înlocuieşte uS cu -uS şi se găseşte:
Su=
v+v ν
ν′ (4.40)
Contopind cele două cazuri într-o singură relaţie, se poate scrie:
ν±
ν′Su
=v
v (4.41)
semnul minus fiind considerat pentru apropierea sursei, iar semnul plus pentru
îndepărtarea ei.
c) Receptorul şi sursa sunt în mişcare faţă de mediu (uR ≠ 0; uS ≠ 0).
In acest caz prin contopirea formulelor (4.37) şi (4.41) rezultă:
ν±±
ν′ vv
S
R
uu= (4.42)
Dacă receptorul sau sursa se deplasează sub un unghi θR, respectiv θS,
faţă de direcţia dintre ele, atunci:
νθ±θ±
ν′ cos v cos v
S
R
S
R
uu= (4.43)
Atunci când uR şi uS devin comparabile cu v, formulele date mai sus pentru
efectul Doppler nu mai sunt valabile.
O aplicaţie posibilă a efectului Doppler este măsurarea vitezei sângelui
în vasele de dimensiuni mari aflate în vecinătatea pielii. Dacă notăm cu v viteza
unui fascicol ultrasonor trimis asupra unui vas de sânge şi cu u viteza sângelui,
au loc următoarele fenomene: mai întâi, sângele recepţionează semnalul,
corespunzător situaţiei în care receptorul se mişcă faţă de sursă cu viteza u.
Undele ultrasonore se reflectă apoi către suprafaţa corpului, sângele
transformându-se în sursă, iar dispozitivul de ultrasunete în receptor (Fig.4.9).
În această situaţie, sursa se mişcă faţă de receptor cu viteza u. Frecvenţa
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
103
semnalului care se întoarce la sursa de ultrasunete este dată deci de relaţia
(4.42), scrisă sub forma:
ν−+
ν′ vv
uu= (4.44)
de unde viteza sângelui este:
''v
ν+νν−ν
=u (4.45)
Cunoscând viteza ultrasunetelor în corpul uman v = 1500 m/s şi că la o
frecvenţă a undelor emise de 1 MHz s-a obţinut un semnal receptat cu o
frecvenţă de 1.05 MHz, pentru viteza sângelui rezultă o valoare u = 36.6 m/s.
Datorită faptului că măsurarea este practic instantanee, se poate măsura
variaţia în timp a vitezei sângelui determinată de curgerea pulsatilă a acestuia.
4.4. UNDE SONORE
O categorie importantă de unde elastice o constituie acele unde care sunt
capabile să producă senzaţii auditive, numite sunete sau unde sonore. Undele
sonore fiind unde elastice vor suferi fenomenele de reflexie, refracţie, interferenţă,
difracţie, etc. supunându-se aceloraşi legi ca şi undele în general.
sondă
emiţător
receptor
pastă (adaptor de impedanţă)
piele
ţesut
vas
ν ν’
Fig.4.9. Schema de măsurare a vitezei sângelui prin efect Doppler
Iuliana Lazăr
104
Pentru a putea fi percepută de urechea omenească o undă sonoră trebuie
să aibă o anumită frecvenţă şi o anumită intensitate.
Vibraţiile sonore cu frecvenţa cuprinsă între 0 şi 20 Hz nu sunt percepute
de urechea omenească şi se numesc infrasunete.
Vibraţiile sonore cu frecvenţe cuprinse între 20 Hz şi 20 kHz sunt
percepute de urechea omenească şi se numesc sunete.
Vibraţiile sonore cu frecvenţa mai mare ca 20 kHz, de asemenea nu sunt
percepute de om şi se numesc ultrasunete.
Regiunea din spaţiu în care se propagă unde sonore se numeşte câmp
sonor. Fiecare particulă a câmpului sonor va efectua oscilaţii, în jurul poziţiei de
echilibru, descrise de ecuaţiile:
( )
m
22
2
v = = u = Acos( t- kx) = cos( t- kx)ut
a = = - Asin( t- kx)
p
= Asin t - kx
t
ω
ω ω ω
ω ω
Ψ
∂Ψ∂
Ψ∂∂
(4.46)
unde A este amplitudinea oscilaţiei, a acceleraţia, vP = u - reprezintă viteza de
oscilaţie a particulei, iar um - valoarea maximă a acesteia.
O mărime care caracterizează câmpul sonor în fiecare punct al său este
presiune sonoră PS, care reprezintă presiunea excedentară creată de prezenţa
undelor sonore în acel punct, adică:
,p-p=P 0S (4.47)
unde p este presiunea în acel punct în prezenţa undelor sonore, iar p0 este
presiunea în acelaşi punct în absenţa undelor sonore. Presiunea sonoră maximă
are expresia:
uv=vA mmaxρωρ=PS (4.48)
unde ρ este densitatea mediului în care se propagă unda, iar v este viteza de
propagare a undei, v = ω/k. O altă mărime caracteristică câmpului sonor este
presiunea sonoră eficace (Pef), definită prin relaţia:
2vA=vAmax ωρ
ρπ
T2=
2P=Pef (4.49)
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
105
Rezistivitatea acustică a mediului în care se propagă sunetul se defineşte
ca fiind:
vρ=RS (4.50)
Cu această notaţie, relaţia (4.48) devine:
maxS S m= R uP (4.51)
4.4.1. Calităţile sunetului
Prin calităţile unui sunet se înţeleg acele mărimi care îl deosebesc de un alt
sunet: intensitatea, înălţimea şi timbrul.
4.4.1.1. Intensitatea sunetului
In cazul sunetelor se deosebesc două feluri de intensităţi şi anume:
intensitatea sonoră (sau acustică) şi intensitatea auditivă.
Intensitatea sonoră (IS) reprezintă energia transportată în unitatea de timp
pe unitatea de suprafaţă de către unda sonoră. Valoarea acesteia este:
1 1 v2 2
222S m= =I A uρ ρω (4.52)
şi poate fi exprimată cu ajutorul presiunii sonore maxime (4.48), astfel:
max12
2S
SS
P=IR
(4.52)
Această relaţie arată că intensitatea sonoră (IS) este invers proporţională cu
rezistivitatea acustică a mediului (RS).
Este important de notat că intensitatea sonoră este o mărime obiectivă,
valoarea sa putându-se determina cu diferite dispozitive experimentale.
Există o valoare minimă a intensităţii unui sunet de o anumită frecvenţă,
care poate fi percepută de om, numită prag de audibilitate, şi o valoare maximă,
numită prag al senzaţiilor dureroase. Aceste valori de prag depind de frecvenţa
sunetului. In Fig.4.10 este reprezentat domeniul de percepţie auditivă accesibil
Iuliana Lazăr
106
unei urechi omeneşti normale. Datorită gamei de valori largi pentru intensitatea
sonoră s-a convenit să se definească mărimea denumită nivel sonor (NS) prin
relaţia:
log SS
0
I=NI
(4.53)
unde I0 = 10-12 W/m2 este intensitatea sonoră de referinţă, care reprezintă
intensitatea sonoră de pe pragul de audibilitate al sunetului normal (ν = 1000Hz).
Conform relaţiei (4.53), nivelul sonor variază de la 0 la 14. Unitatea de măsură a
nivelului sonor (NS) este belul (B). In practică se foloseşte decibelul (1dB = 0,1B)
şi relaţia (4.53) devine:
10 SS
0
I(dB)= lgNI
(4.54)
Sunetele audibile au nivelul sonor cuprins între valorile 0 şi 140 dB.
Nivelul sonor nu poate depăşi 191 dB, deoarece în acest caz se produce
fenomenul de cavitaţie (ieşirea din domeniul de elasticitate a aerului), aerul
neputând suporta peste această valoare, propagarea undelor elastice.
Intensitatea sonoră maximă, ce poate fi atinsă în aer este deci 12.106 W/m2.
Pentru o mai bună clarificare a valorilor normale ale mărimilor studiate, în tabelul
de mai jos se găsesc presiunile sonore şi nivelele sonore corespunzătoare pentru
diferite sunete.
Fig.4.10
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
107
Tabelul 4.1. Presiunea sonoră şi nivelul sonor pentru diferite tipuri de sunete
Nr.crt. Ps (N/m2) Ns (dB) Exemple de sunete 1 0,00002 0 Pragul absolut inferior 2 0,0002 20 Şoapte, la 1.2 m de ureche 3 0,002 40 Zgomotul oraşului, noaptea 4 0,02 60 Conversaţie 5 0,2 80 Trafic intens 6 2,0 100 Nituire, la 10 m de ureche 7 20,0 120 Disconfort auditiv 8 200,0 140 Prag absolut superior 9 2000,0 160 Leziuni ale urechii interne
Deoarece urechea omului percepe două sunete care au aceeaşi intensitate
sonoră, dar frecvenţe diferite, ca două sunete de tărie diferită, a fost necesară
introducerea unei noi mărimi denumită intensitate auditivă (Ia). Prin definiţie,
intensitatea auditivă a unui sunet este egală cu intensitatea sonoră a sunetului
normal (ν = 1000Hz) care produce aceeaşi senzaţie auditivă ca şi sunetul dat: Ia =
Is (ν = 1000Hz). Corespunzător se defineşte nivelul auditiv (Na):
10 aa
0
I= lgNI
(4.55)
Nivelul auditiv se măsoară în foni. Nivelul auditiv al unui sunet este de un fon,
dacă intensitatea auditivă este de 1,26 ori mai mare decât intensitatea auditivă de
referinţă Ia0. Este evident că valoarea nivelului auditiv exprimat în foni coincide cu
valoarea nivelului sonor exprimat în decibeli.
4.4.1.2. Înălţimea sunetului
Înălţimea sunetului este calitatea sunetului de a fi mai grav sau mai ascuţit.
Această calitate este determinată de frecvenţa sunetului respectiv: sunetele ne
par cu atât mai "înalte" cu cât au o frecvenţă mai mare.
Determinarea înălţimii unui sunet se face prin comparaţie cu frecvenţa unui
sunet de referinţă (de frecvenţă cunoscută). Metoda se bazează pe fenomenul de
bătăi:
Iuliana Lazăr
108
b r= -ν ν ν (4.56)
Pentru a determina frecvenţa unui sunet necunoscut (ν) se emite acel
sunet în acelaşi timp cu sunetul de frecvenţă variabilă cunoscută (νr), produs de
un generator de audiofrecvenţă. Variind frecvenţa generatorului până la dispariţia
bătăilor (νb = 0), se determină frecvenţa sunetului necunoscut (ν = νr).
4.4.1.3. Timbrul sunetului
Timbrul sunetului este acea calitate care permite să fie deosebite două
sunete de aceeaşi intensitate şi frecvenţă, dar emise de două surse diferite.
Această calitate se datorează faptului că, în general, sunetul emis de o sursă
sonoră nu este un sunet simplu, ci este compus din mai multe sunete simple de
frecvenţe ν, 2ν, 3ν, ... . Sunetul cu frecvenţa cea mai joasă se numeşte sunet
fundamental, iar cele corespunzătoare unor frecvenţe egale cu multiplii întregi ai
frecvenţei sunetului fundamental se numesc armonice superioare. Numărul
armonicelor, precum şi distribuţia energiei între ele, diferă de la o sursă la alta,
determinând timbrul sunetului. Reprezentând grafic intensitatea (respectiv
amplitudinea) armonicelor funcţie de frecvenţa lor, se obţine un spectru acustic
(Fig.4.11).
Fig.4.11.
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
109
Sunetele formate din sunetele fundamentale şi armonicele sale superioare
formează un sunet muzical. El este cu atât mai plăcut cu cât conţine un număr
mai mare de armonice superioare.
Sunetele la care frecvenţele nu se află într-o relaţie de multiplicitate simplă,
ci formează un spectru continuu de frecvenţe sunt numite zgomote. Zgomotele au
o acţiune dăunătoare asupra organismului, diminuând capacitatea de muncă.
Pentru atenuarea aşa numitei poluări acustice, este necesar să se cunoască
spectrul sonor al zgomotelor pentru a suprima armonicele mai dăunătoare.
4.4.2. Atenuarea şi absorbţia sunetului
Dacă o sursă sonoră de intensitate constantă în timp, I0, este înconjurată
de o suprafaţă S = 4πr2, atunci intensitatea sunetului la distanţa r este dată de
relaţia:
20
rI=I 4 rπ
(4.57)
adică intensitatea undelor sonore sferice scade invers proporţional cu pătratul
distanţei de la sursă. De aceea, la transmisia sunetului pe distanţe mari este de
dorit concentrarea lui într-o direcţie dată; aşa se explică de ce pentru a ne face
auziţi mai bine, aplicăm palmele la gură sau folosim un cornet. Slăbirea intensităţii
sunetului odată cu creşterea distanţei după (4.57), adică datorită unor cauze pur
geometrice se numeşte atenuare.
Fig.4.12.
Iuliana Lazăr
110
La propagarea undelor sonore printr-un mediu, pe lângă fenomenul de
atenuare mai apare şi fenomenul de absorbţie. Undele sonore pierd treptat din
energia lor, aceasta transformându-se în căldură. Absorbţia sunetului depinde
foarte mult de frecvenţa lui, sunetele mai înalte (ν mai mare) fiind mai puternic
absorbite decât cele joase. Aşa se explică, de exemplu că un om care stă alături
de un tun din care iese un proiectil, aude un sunet ascuţit, iar un alt om care stă la
o distanţă mare de tun aude un sunet înfundat. Absorbţia sunetului depinde şi de
vâscozitatea mediului în care se propagă; datorită frecării interne pe care o suferă
particulele mediului la trecerea undei sonore, energia undei se transformă în
căldură. De asemenea, absorbţia sunetului depinde de conductibilitatea termică a
mediului, datorită căreia se produce o absorbţie suplimentară din energia
sunetului pe seama schimbului de căldură.
Indiferent de cauzele care o produc, absorbţia intensităţii sonore în timpul
propagării undei pe o porţiune de mediu dx este proporţională atât cu intensitatea
însăşi I cât şi cu distanţa dx (Fig.4.12.), adică:
dx I -=dI α (4.58)
unde α este aşa numitul coeficient de absorbţie sonoră a mediului.
Integrând ecuaţia (4.58) între limitele I0 şi I, respectiv zero şi x, se obţine:
eI=I x -0
α (4.59)
unde I0 este intensitatea sunetului pentru x = 0. Aşa cum se observă, intensitatea
sunetului scade exponenţial cu spaţiul străbătut x.
Pentru diferite materiale, coeficientul de absorbţie are valorile:
0,45 pentru beton
0,02 pentru sticlă
0,05-0,1 pentru lemn
1 pentru fereastra deschisă.
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
111
4.5. NOŢIUNI DE ACUSTICĂ FIZIOLOGICĂ
4.5.1. Emisia sonoră
Emisia sunetelor în lumea vie este un important mijloc de comunicare
între diferiţi indivizi ai aceleiaşi specii. La speciile inferioare, sunetele sunt
produse prin metode diferite, cum ar fi frecarea diferitelor părţi ale corpului la
insecte, frecări ale părţilor osoase sau variaţii de presiune în vezici specializate
la peşti. La organismele superioare, organele specializate în producerea
sunetelor se găsesc în gât, în partea superioară a aparatului respirator, datorită
faptului că folosesc aerul. La păsări de exemplu, aparatul vocal se găseşte la
partea superioară a traheii. Aceasta are capacitatea de a se lungi au a se
scurta, acţionând pe principiul tubului de orgă, ceea ce explică şi deosebita
frumuseţe a cântecului unor specii de păsări. La om, responsabile de
producerea sunetelor sunt coardele vocale, însă la producerea sunetelor îşi
aduce contribuţia întregul sistem al căilor respiratorii superioare, acestea
acţionând pe post de tuburi sonore. Coardele vocale nu sunt nişte simple
coarde oscilante, vorbirea articulată presupunând o mişcare activă, controlată
de sistemul nervos.
4.5.2. Recepţia sonoră
Sistemul auditiv are rolul de a prelua din aer variaţiile de presiune
(undele sonore) şi de a le transmite sistemului nervos central. În continuare,
vom prezenta structura tipică, deosebit de complexă, a urechii umane, formate
din trei părţi principale (Fig.4.13):
Urechea externă Este alcătuită din pavilion, canal auditiv (duct auditiv) şi
timpan. Rolul principal al acestei părţi din sistemul auditiv este de a recepţiona
sunetele. Prin forma sa deosebită, pavilionul are un rol important în localizarea
spaţială a sursei sunetului, pentru aceasta, la multe specii animale pavilionul
Iuliana Lazăr
112
fiind mobil. La om de exemplu, eroarea de localizare spaţială a sursei sunetului
este de 3 – 4º, sau exprimat în procente, în jur de 1 %.
Canalul auditiv are rolul unui tub sonor, având rolul de a transforma
undele sferice în unde plane, având frecvenţa de rezonanţă de aproximativ
3300 Hz, aceasta fiind şi frecvenţa la care sensibilitatea urechii umane este
maximă. Canalul auditiv este închis la interior de către timpan (1) care este o
membrană elastică ce intră în vibraţie sub acţiunea undelor staţionare ce iau
naştere în canalul auditiv, vibraţie transmisă în continuare elementelor ce
formează urechea medie. Având o grosime de 0.1 mm şi o suprafaţă de 65
mm2, timpanul are o formă aproximativ conică, ceea ce îi permite să fie eficient
pe aproape întreaga sa suprafaţă, spre deosebire de o membrană elastică
plană, eficace doar pe o treime din suprafaţă. Forma timpanului a fost copiată
de către om la realizarea membranelor difuzoarelor diferitelor sisteme acustice.
Fig. 4.13 Schema urechii umane. Cifrele din figură
indică: 1 – timpan, 2 – ciocan, 3 – nicovală, 4 – scăriţă, 5
– fereastră ovală, 6 – rampă vestibulară, 7 – membrană
bazilară, 8 – rampă timpanică, 9 – fereastră rotundă, 10
– trompa lui Eustache, 11 – cohlee (forma din desen nu
coincide cu forma reală)
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
113
Amplitudinea de vibraţie a timpanului variază în funcţie de frecvenţă, între 0.1 Ǻ
pentru o frecvenţă de 1000 Hz, până la 1 μm la o frecvenţă de 100 Hz.
Timpanul este un rezonator puternic amortizat; la frecvenţa proprie de
rezonanţă, care este de 1400 Hz, mişcarea sa încetează la 4x10-3 s după
dispariţia sunetului.
Urechea mediană Urechea mediană este formată din trei sisteme osoase
de mici dimensiuni (ciocanul, nicovala şi scăriţa – 2, 3, 4), aflate într-o incintă cu
volumul de aproximativ 150 mm3, plină cu aer. Cele trei osişoare se comportă
ca nişte pârghii, având un rol foarte important, acela de a maximiza transferul
de energie de la unda venită din aer, la urechea internă, în care propagarea se
face în mediu lichid, fenomen cunoscut sub numele de adaptare a
impedanţelor. Dată fiind diferenţa mare a proprietăţilor elastice ale aerului şi
lichidelor, din energia totală a unui sunet care vine din aer, într-un lichid
pătrunde doar aproximativ a mia parte, restul reflectându-se înapoi în aer.
Pentru a mări valoarea energiei undei preluată de mediul lichid, sistemul osos
din urechea mediană preia vibraţiile timpanului, micşorând amplitudinea
oscilaţiilor, crescând însă foarte mult presiunea sonoră la nivelul ferestrei ovale
(5). Pentru ca transferul de energie să fie total, raportul între presiunea sonoră
la nivelul ferestrei ovale şi presiunea la nivelul timpanului trebuie să fie de
aproximativ 61. Folosind relaţia (4.52):
611
2
1
2
2
22
1
21
21 ≈=⇒=⇒=S
S
S
S
S
S
S
SSS R
Rpp
Rp
RpII (4.60)
La pisici, valoarea raportului presiunilor este de aproximativ 60, ceea ce
explică auzul deosebit de fin al acestora, în timp ce la om, raportul este de
aproximativ 29, creşterea presiunii la nivelul urechii interne realizându-se în
special prin micşorarea suprafeţei pe care acţionează oasele urechii mijlocii: 55
mm2 la nivelul timpanului, faţă de 2.5 mm2, aria ferestrei ovale.
Pentru ca timpanul să vibreze corect, trebuie ca presiunea aerului de o
parte şi de alta a sa să aibă aceeaşi valoare. Cum la exterior, timpanul se
găseşte la presiunea atmosferică, înseamnă că şi incinta timpanică trebuie să
se găsească la aceeaşi presiune. Comunicarea între incintă şi exterior se face
prin intermediul trompei lui Eustache (10) care se deschide în faringe. Trompa
Iuliana Lazăr
114
nu este deschisă decât la înghiţire sau în timpul căscatului, în restul timpului
fiind închisă, împiedicând astfel transmiterea către ureche a sunetelor respiraţiei
sau a propriei voci. Când presiunea variază rapid (în avion, când se urcă sau se
coboară o diferenţă de nivel importantă) presiunea internă nu are timp să se
echilibreze. Diferenţa de presiune care ia naştere între cele două feţe ale
timpanului împiedică funcţionarea corectă a acestuia, ceea ce se traduce printr-
o senzaţie de surditate. Un lucru similar se întâmplă în cazul unor inflamaţii,
când trompa este obturată. Intr-o astfel de situaţie aerul este absorbit de
ţesuturi, creându-se o vidare a incintei timpanice.
Urechea internă (Fig.4.14) Urechea internă are două părţi cu funcţii
diferite. Partea vestibulară, are rolul unui traductor de poziţie şi mişcare pentru
corpul uman, asigurând echilibrul. Vestibulul membranos este format din două
cavităţi rotunjite, utricula şi sacula, şi din trei canale semicirculare situate în trei
plane perpendiculare. Canalele semicirculare ocupă cea mai mare parte a
urechii interne. Fiecare canal conţine un lichid şi cili sensibili legaţi la celule
receptoare care transmit informaţiile la creier. Receptorii vestibulari sunt
sensibili la forţa de gravitaţie, iar dispunerea celor trei canale în plane
perpendiculare permite orientarea în spaţiul tridimensional. Dacă la un moment
dat capul se găseşte într-o poziţie neobişnuită, influxurile vestibulare tind să
corecteze această poziţie pe cale reflexă. Fără această porţiune a urechii
Fig.4.14. Imaginea simplificată a urechii interne
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
115
interne, omul nu este capabil să îşi păstreze echilibrul. Receptorii vestibulari
sunt în egală măsură sensibili la acceleraţii, adică la variaţiile vitezei. Aceasta
este cauza problemelor de echilibru după o mişcare de rotaţie (copiii se joacă
rotindu-se unul în jurul celuilalt sau în jurul unui ax, după care încearcă să îşi
menţină echilibrul), sau chiar la pornirea sau oprirea unui ascensor. Problemele
apar datorită compunerii forţelor de inerţie care apar în aceste mişcări cu forţa
de greutate, rezultând o „înşelare” a centrului echilibrului, ale cărui decizii sunt
eronate.
Porţiunea auditivă (Fig.4.15) se găseşte într-un sistem de cavităţi şi
tuneluri cunoscut sub numele de labirintul osos, în osul temporal cranian.
Porţiunea cohleară constă dintr-un tub umplut cu lichid, lung de aproximativ 3
cm, care se subţiază pe măsură ce se răsuceşte în spirală, efectuând între 2.75
şi 3.5 ture în jurul unei coloane centrale. Tubul este împărţit pe aproape
întreaga sa lungime în două canale printr-o membrană (membrana bazilară) şi
o lamă osoasă spirală. Undele sonore pătrund în urechea internă sub acţiunea
scăriţei prin fereastra ovală în canalul cohleei aflat deasupra membranei
bazilare, numit rampă vestibulară. Unda de presiune este transmisă prin lichidul
perilimfatic către cel de-al doilea canal, care poartă numele de rampă timpanică
şi de aici la fereastra rotundă care joacă rolul unei supape. Pe toată lungimea
Fig.4.15. Schema părţii auditive a urechii interne
Iuliana Lazăr
116
membranei bazilare se află organul spiral al lui Corti, la nivelul căruia are loc
traducerea energiei mecanice a undelor sonore în impulsuri nervoase.
Este important de notat că vibraţiile scăriţei asupra ferestrei ovale sunt în
opoziţie de fază cele ale aerului din urechea medie şi cu cel ale ferestrei
rotunde. Rezultatul este o mai bună sensibilitate a auzului deoarece atunci când
elongaţia timpanului şi a ferestrei rotunde este maximă către interior, elongaţia
ferestrei ovale este maximă către exterior, ceea ce antrenează o deformare
maximă a membranei bazilare. Această opoziţie de fază este echivalentă cu o
amplificare de 6 dB.
Membrana bazilară ocupă toată lungimea cohleei şi este formată dintr-o
parte osoasă, în interiorul căreia se găseşte ganglionul spiral al lui Corti, şi o
parte elastică, formată din aproximativ 24.000 de fibre elastice transversale.
Lăţimea membranei elastice creşte progresiv, de la 0.01 mm la nivelul ferestrei
ovale, până la 0.065 mm la capătul superior al cohleei.
Din punct de vedere istoric, primele studii asupra modului de funcţionare
al membranei bazilare au fost făcute de Helmholtz, care a presupus că aceasta
se comportă ca o coardă elastică. Von Békesy (care a câştigat premiul Nobel în
1961) a arătat că membrana nu este tensionată şi de aceea modelul corzilor
vibrante nu poate fi folosit. Mişcarea membranei nu poate fi decât pasivă şi
determinată de mişcarea lichidelor cohleare. Von Békesy a arătat că vibraţiile
Fig.4.16. Punctele de vibraţie ale membranei bazilare pentru diferite frecvenţe
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
117
produse de scăriţă asupra ferestrei ovale se transmit prin intermediul lichidului
către membrana bazilară. Datorită faptului că prin structura sa membrana
bazilară este mai rigidă la bază decât a vârf, pentru o presiune continuă,
deformarea acesteia la vârf este de 105 ori mai mare decât la bază. Aceasta
face ca oscilaţiile de presiune de la nivelul rampei vestibulare să se traducă la
nivelul membranei bazilare printr-o undă care se propagă progresiv de la bază
către vârf, cu amplitudine din ce în ce mai mare. In funcţie de frecvenţa undei,
amplitudinea acesteia atinge o valoare maximă într-un anumit punct al
membranei, după care scade rapid la zero (Fig.4.16). Vibraţiile fibrelor elastice
ale membranei bazilare excită acea parte a organelor Corti cu care este în
contact, rezultând un influx nervos. Frecvenţa semnalului este „determinată” de
către sistemul nervos, în funcţie de punctul de pe membrană în care
amplitudinea semnalului este maximă. După cum se poate vedea din Fig.4.16,
frecvenţele înalte sunt „traduse” în partea inferioară a membranei, în timp ce
frecvenţele joase sunt percepute în partea superioară. Amplitudinea minimă de
vibraţie a membranei bazilare la care apare răspunsul nervos (potenţialul de
acţiune) este mai mică de 0.35 nm.
Transformarea undelor din membrana bazilară în influxuri nervoase se
face cu ajutorul celulelor ciliate din organul lui Corti. Acestea sunt de două
feluri, celule ciliate interne şi celule ciliate externe. Aceste celule se numesc
ciliate, deoarece capătul superior, aflat în contact cu endolimfa este prevăzut cu
sute de cili, aşezaţi pe trei rânduri şi având dimensiuni diferite (Fig.4.17).
(a) (b)
Fig.4.17. Celule ciliate (a) externe şi (b) interne. La celulele ciliate externe cilii sunt aşezaţi în linie, în timp ce la celulele interne cilii sunt aşezaţi în „V”
Iuliana Lazăr
118
La om se întâlnesc circa 3.500 de celule ciliate interne şi 12.500 externe,
număr foarte mic în comparaţie cu milioanele de fotoreceptori de exemplu. In
plus, aceste celule îşi termină foarte devreme formarea (înainte de a 10
săptămână de sarcină la om) şi nu au capacitatea de regenerare, astfel încât
celulele distruse în timpul vieţii nu mai sunt înlocuite. Acesta este motivul pentru
care organul auditiv este foarte sensibil şi trebuie protejat, deoarece orice
leziune a urechii interne poate avea drept rezultat o hipoacuzie al cărui remediu
nu mai poate fi altul decât implantarea unei proteze auditive.
O grijă deosebită trebuie acordată protecţiei împotriva zgomotului.
Efectele acestui asupra auzului pot fi imediate (perturbare a localizării spaţiale,
senzaţii dureroase, rupturi de timpan) sau prelungite (oboseală şi traumatism
auditiv, surditate profesională). Mai sunt de asemenea posibile efecte generale
de ordin fiziologic (oboseală, perturbări ale EEG, tulburări de vedere) sau
psihologic şi psihiatric (tulburări psihomotorii şi de atenţie, tulburări de
personalitate, senzaţii de la neplăcere până la frică, tulburări ale somnului).
4.6. ULTRASUNETELE ŞI ECOGRAFIA
Ultrasunetele sunt unde acustice longitudinale cu frecvenţe cuprinse
între 20 kHz şi 100 MHz. Ca şi undele acustice, ultrasunetele se propagă prin
medii materiale. Unele animale (delfinii, liliecii) produc şi recepţionează
ultrasunete, folosindu-le în orientarea spaţială. Altele (câinele) au o sensibilitate
mai mare a analizorului acustic decât omul, percepând şi sunete din domeniul
ultrasunetelor. Principiul de bază al ecografiei este analiza ultrasunetelor care
se reflectă la suprafaţa de separaţie a două medii cu proprietăţi diferite. De aici
şi numele metodei (ecou – ecografie). Dispozitivele tehnice folosite pentru
producerea sau recepţia ultrasunetelor au la bază fenomenul de
piezoelectricitate. Fenomenul constă în apariţia sarcinilor electrice la suprafaţa
unor cristale când acestea sunt supuse unor tensiuni mecanice. Invers, aceste
materiale polarizate electric dau naştere la deformări mecanice. Fenomenul a
fost descoperit în anul 1880 de Pierre şi Jacques Curie. Cele mai cunoscute
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
119
cristale cu proprietăţi piezoelectrice sunt cuarţul, titanatul de bariu, sarea
Seignette.
Dacă pe feţele cristalului se aplică un câmp electric variabil, în cristal iau
naştere vibraţii mecanice cu o frecvenţă egală cu cea a câmpului aplicat. Pentru
un randament maxim, frecvenţa semnalului aplicat trebuie să fie egală cu
frecvenţa de rezonanţă a cristalului, care depinde de dimensiunile acestuia şi
de orientarea faţă de axele cristaline. Vibraţiile cristalului se transmit mediului
înconjurător sub forma unor unde elastice având aceeaşi frecvenţă, astfel luând
naştere ultrasunetele. Pentru detecţia ultrasunetelor se poate folosi acelaşi
dispozitiv, funcţionarea sa fiind inversă: dispozitivul supus ultrasunetelor se
polarizează, câmpul electric rezultant fiind variabil şi având aceeaşi frecvenţă
cu unda detectată. Acesta este motivul pentru care de obicei în tehnicile care
utilizează ultrasunete se foloseşte un acelaşi traductor şi pentru emisia şi pentru
recepţia undelor.
In practica medicală se folosesc în general ultrasunete cu frecvenţele
cuprinse între 2 şi 20 MHz. Viteza acestora depinde mult de mediul străbătut, în
tabelul 4.2 fiind prezentate valorile prin câteva medii de interes.
Tabelul 4.2. Valoarea vitezei de propagare a ultrasunetelor în diferite medii
Mediul Viteza (m/s) Aer 330 Apă 1480
Grăsimi 1450 Ţesuturi moi 1540
Oase 3000 – 4100
Rezoluţia spaţială a determinărilor pe bază de ultrasunete este limitată
de difuzie atunci când dimensiunea obiectului este comparabilă cu lungimea de
undă. Având în vedere că la o lungime de undă de 100 kHz lungimea de undă
este de 15 mm, iar la 100 MHz ea scade la 0,0015 mm, este preferabil să fie
utilizate unde de frecvenţe cât mai înalte pentru a asigura o bună rezoluţie a
imaginii obţinute. In obţinerea unei imagini de calitate cât mai bună sunt
importante însă şi alte fenomene proprii undelor: absorbţia, reflexia, refracţia,
difracţia.
Iuliana Lazăr
120
Absorbţia este dată ca şi la sunete de o relaţie de tipul (4.59):
0xW W e μ−= (4.61)
unde W0 este energia emisă iniţial de sursă, W este energia undei după
parcurgerea distanţei x, iar μ este coeficientul de absorbţie, a cărui valoare este
proporţională cu pătratul frecvenţei. Cu cât frecvenţa este mai scăzută, cu atât
unda este mai puţin absorbită, astfel încât folosirea frecvenţelor foarte înalte
deşi are avantajul unei rezoluţii mai bune, are dezavantajul unei absorbţii
rapide, zonele investigate trebuind să fie situate în imediata vecinătate a
suprafeţei.
La suprafaţa de separaţie a două medii diferite, undele incidente suferă
simultan un proces de reflexie şi unul de difracţie, astfel încât energia undei se
împarte între unda reflectată şi cea refractată. Corespunzător se definesc două
mărimi, coeficientul de reflexie (R) care este raportul dintre intensitatea undei
reflectate şi a celei incidente şi coeficientul de transmisie (T) care este raportul
dintre intensitatea undei transmise (refractate) şi a celei incidente. In tabelul 4.3
sunt prezentate valorile coeficientului de reflexie la incidenţă normală pentru
suprafaţa de separaţie între diferite medii.
Tabelul 4.3 Coeficientul de reflexie pe diferite suprafeţe de separaţie la incidenţă normală
Interfaţa R0 Apă/aer 0,9989
Aer/ţesut adipos 0,98 Muşchi/oase 0,38
Apă/oase 0,2899 Ţesut adipos/muşchi 0,0081
Se observă că prezenţa aerului antrenează o reflexie intensă şi o parte
neglijabilă din energia undei incidente pătrunde în sistemul studiat. Trebuie deci
asigurat un contact între piele şi sonda de măsură fără prezenţa aerului, lucru
realizat cu ajutorul unsorilor ecografice. Informaţia asupra structurii sistemului
studiat este conţinută în ecoul provenit de la suprafeţele de separare între
ţesuturile diferitelor organe. In funcţie de modul în care se face analiza
informaţiei, ecografia este de două tipuri: de tip A, la care amplitudinea este
Biofizica – Acustică. Sistemul auditiv
121
funcţie de adâncime, şi de tip B, la care imaginea este formată prin puncte a
căror luminozitate e proporţională cu amplitudinea ecoului, aceasta fiind metoda
cea mai utilizată în practică.
In afara utilizării în ecografie, ultrasunetele mai pot fi folosite şi pentru
efectele lor biologice. Dacă în cazul ecografiei, fenomenele datorate transferului
de energie sunt neglijabile, la energii incidente mari efectele pot fi importante.
Cel mai important dintre acestea este cavitaţia care reprezintă o rupere
locală a lichidului şi formarea unor goluri (cavităţi) umplute cu aer sau gaz.
Fenomenul este favorizat de existenţa gazelor dizolvate în lichide care slăbesc
tăria legăturilor intermoleculare. Dacă frecvenţa ultrasunetelor coincide cu
frecvenţa de rezonanţă a cavităţilor acestea se distrug prin implozie, generând
local temperaturi de ordinul miilor de grade şi presiuni de ordinul miilor de
atmosfere, acest lucru putând duce la distrugeri locale ale ţesuturilor.
Datorită disipării energiei undelor în ţesuturi, propagarea acestora este
însoţită şi de efecte termice. Acestea sunt cu atât mai mari cu cât absorbţia este
mai puternică.
Efectele biologice sunt date de o suprapunere a efectelor termice,
electrice sau chimice care pot modifica activitatea celulară. La intensităţi mici
efectele sunt de cele mai multe ori benefice, însă la intensităţi mari efectele
termice sau cavitaţia pot duce la distrugerea celulelor.
Iuliana Lazăr
122