+ All Categories
Home > Documents > cap.1 Design

cap.1 Design

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: ralwk-chivu
View: 58 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
Suport de curs Desig si Estetica
39
CAPITOLUL 1: Evoluţia interesului CAPITOLUL 1: Evoluţia interesului societăţii faţă de sfera esteticii societăţii faţă de sfera esteticii 1.1 Accepţiunile valorii de frumos și 1.1 Accepţiunile valorii de frumos și specificitatea conţinutului său specificitatea conţinutului său 1.2Frumosul industrial – dimensiune a 1.2Frumosul industrial – dimensiune a esteticii contemporane esteticii contemporane 1.3 Gustul estetic - modalitate de 1.3 Gustul estetic - modalitate de cunoaștere a valorii estetice cunoaștere a valorii estetice 1.4 Rolul esteticii în asigurarea 1.4 Rolul esteticii în asigurarea satisfacţiei consumatorului orientat satisfacţiei consumatorului orientat spre valoare spre valoare
Transcript
  • CAPITOLUL 1: Evoluia interesului societii fa de sfera esteticii

    1.1 Accepiunile valorii de frumos i specificitatea coninutului su1.2Frumosul industrial dimensiune a esteticii contemporane1.3 Gustul estetic - modalitate de cunoatere a valorii estetice1.4 Rolul esteticii n asigurarea satisfaciei consumatorului orientat spre valoare

  • Valoarea adugat mrfii este dat de ansamblul calitilor (inclusiv cele de ordin socio-cultural), care n procesul de schimb al mrfii determin alegerea sa i influeneaz preferina consumatorului, atrgnd atenia n mod particular asupra esteticii mrfii.

  • Din punctul de vedere al consumatorului, atributele ce pot crea valoare produsului se refer la:

    Emoie experiena perceput de consumator atunci cnd folosete un produs poate include simul de aventur, independena, securitatea sau senzualitatea.Estetic accentueaz percepia senzorial, incluznd forma vizual, simul tactil, auditiv, olfactiv i gustativ.Identitatea produsului declaraie a individualitii i personalitii, exprimnd unicitate i stil.Impact efectele sociale i cele asupra mediului, care sunt conectate direct cu sistemul de valori al consumatorului i care pot consolida loialitatea fa de marc.

  • Ergonomie calitile de baz ale produsului trebuie s evidenieze uurina utilizrii, att din perspectiv fizic, ct i cognitiv; de asemenea, produsul trebuie s fie sigur i confortabil de folosit.Nucleu tehnologic capacitatea de a funciona corect, conform ateptrilor.Calitate durabilitatea, precizia i acurateea procesului de fabricare, componena material i metodele de asamblare trebuie s ndeplineasc ateptrile consumatorului.

  • Diverse produse, de acelai tip, destinate satisfacerii acelorai necesiti, sunt realizate de ctre diverse firme productoare preocupate pentru valoarea estetic.

  • 1.1Accepiunile valorii de frumos i specificitatea coninutului suDefinitia esteticiitiina care studiaz legile i categoriile artei, considerat ca forma cea mai nalt de creare i de receptare a frumosului; ansamblu de probleme privitoare la esena artei, la raporturile ei cu realitatea, la metodele creaiei artistice, la criteriile i genurile artei.*

    * Coteanu I; Seche L; Seche M.; Hristea Th. (coordonatori); Dicionarul explicativ al limbii romne, Academia Romn, Editura Univers Enciclopedic, Bucureti 1996.

  • a) Teoria frumosului, a frumuseii n general i a sentimentului pe care ea l face s se nasc n noi;b) Ansamblul de principii ce st la baza unei expresii artistice urmrind s-o redea n conformitate (raportat) cu un ideal de frumusee.** ** Le Petit Larousse - Dictionnaire enciclopdique, Paris, 1993.

  • ,,Estetica reprezint o disciplin filosofic care studiaz esena, legitile, categoriile i structura acelei atitudini umane fa de realitate, caracterizat prin reflectarea, contemplarea, valorizarea i furirea unor trsturi specifice ale obiectelor i proceselor din natur, societate i contiin sau ale creaiilor omeneti.*** *** Achiei Gh.; Breazu M.; Ianoi I.; Dicionar de estetic general, Editura Politic, Bucureti, 1972

  • sec. XVIIIAlexander Baumgarten (1714-1762), Aesthetica" (1750) tiina cunoaterii senzoriale".

    Estetica elaboreaz categorii specifice, constituite n cursul dezvoltrii istorice a sensibilitii estetice i a practicii artistice, cum ar fi: frumosul, sublimul, tragicul, comicul, grotescul, urtul etc.

  • estetica abstract sau informaional;estetica cotidian;estetica existenial;estetica fenomenologic; estetica industrial.

    metode fundamentale calitative (inducia i deducia, analiza, sinteza i comparaia, la care s-au adugat: metoda experimental, metoda psihanalitic, metoda fenomenologic) metode cantitative (informaionale, cibernetice, semiotice, de analiz contextual, de stilistic structural).

  • Seleciile, ierarhizrile, preferinele acordate obiectelor, fenomenelor, comportamentelor umane, creaiilor materiale sau ideale ale omului, dup msura n care ele satisfac la un moment dat sau n general trebuinele, dorinele i idealurile lui, se finalizeaz n ceea ce numim valori

  • Ele nu sunt lucruri, dei nu pot exista fr suport material, nu sunt nici idei, concepte, noiuni, simboluri etc., ci un mod specific de raportare preferenial i deziderativ a omului la mediul n care triete, pe baza unor criterii sociale i, tocmai de aceea, variabile ntre anumite limite (specificitatea societii, gradul de cultur, particularitile etnice, tradiie, nivelul de instruire, conjunctura socio-politic etc.)

  • Valorile estetice se concentreaz n jurul valorii de frumos. Ele sunt semnificaii umane care confer dimensiuni estetice lucrurilor, fenomenelor, idealurilor etc.

  • Categoria fundamental a esteticii, frumosul, reflect:

    acele nsuiri i proprieti ale naturii, societii, creaiilor umane, capabile s trezeasc n personalitatea valorificatoare stri de satisfacie, emoie i bucurie estetic; ansamblul aptitudinilor i nzestrrilor specifice fiinei umane - generatoare a sentimentelor de plcere i de admiraie.

  • Secolul XV Leon Battista Alberti,

    O voi defini, spunnd c frumuseea este armonia tuturor prilor ntre ele, mbinate n proporie i nlnuire n acea oper n care se afl, astfel nct nimic nu poate fi adugat sau scos sau schimbat de acolo fr a strica ansamblul".

  • Exist dou concepii fundamentale n ceea ce privete frumosul:

    dintr-un prim punct de vedere, frumosul st n reacia subiectiv a unei persoane la contactul cu un stimul exterior;

    din al doilea punct de vedere, frumosul constituie o caracteristic inerent a unui obiect sau a unei experiene.

  • identificarea urtului i frumosului e recunoscut ca o reacie personal i subiectiv la stimuli exteriori. identificarea frumuseii difer de la o persoan la alta reacia estetic e asemntoare altor reacii emoionale, iar reaciile individuale se deosebesc n mod considerabil nu se pot stabili criterii absolute pentru identificarea frumosului.

  • 1.2Frumosul industrial dimensiune a esteticii contemporanefrumosul natural (Cum frumosul nu are sens dect pentru oameni i, mai mult dect att, numai pentru cei capabili a-l percepe, frumosul natural ine de pecetea pe care existena uman i-a pus-o asupra existenei naturale) ; frumosul artistic ( frumosul artistic se definete prin pregnana sintezei dintre datul natural, amplificat i transfigurat de fora creatoare a artistului i puterea de construcie a acestuia );frumosul industrial (amplific nelegerea valorii de frumos, printr-o raportare direct i explicit la variatele faete ale dimensiunii material-creatoare ale omului)

  • Frumosul industrial, noiune adnc nrdcinat n teoretizrile estetice ale civilizaiei secolului al XX-lea, amplific nelegerea valorii de frumos, printr-o raportare direct i explicit la variatele faete ale dimensiunii material-creatoare ale omului.

  • Efortul contemporaneitii de a lmuri nivelul i rostul prezenelor estetice n industrie i economie constituie o necesitate rezultat din amplificarea procesului de sensibilizare a fiinei umane, nsoit de ansamblul cerinelor economice ale epocii noastre

  • Prin tradiie i datorit evoluiei civilizaiei, criteriile economic - utilitar - funcional acord ctig de cauz serierii, iar factorul estetic se constituie ntr-o decisiv prghie a deplinei umanizri" obiectuale i subiective. Factorul estetic introduce, astfel, n producia material un coeficient calitativ de individualitate la nivelul microseriilor i, ideal, la nivelul fiecrui produs n parte.

  • Gustav Theodor Fechner (1801-1887, fizician, psiholog, estetician i filosof), analiznd raporturile dintre frumos i util:

    Utilitatea este prima cerin a tuturor obiectelor i dac n nfiarea lor latura practic pe care le-o atribuim ar trebui s lipseasc i Frumuseea ar lipsi".

  • Et. Souriau n snul muncii de creaie industrial se exerseaz o activitate parial, dar fundamental artistic".

    Et. Gilson Materii i forme" (Matires et formes,1964): Perfeciunea n adaptarea scopurilor la mijloace n vederea unei oarecare finaliti practice este nsoit de o frumusee natural a produselor fabricate. Acest frumos industrial este mai apropiat de natur dect de artele frumoase".

  • Estetica industrial trebuie s pun n centrul problematicii sale frumosul industrial ca raportare a creaiei tehnico-industriale la un ideal estetic specific.* * Achim I., Introducere n estetica industrial, Editura tiinific, Bucureti, 1968.

  • 1.3 Gustul estetic - modalitate de cunoatere a valorii estetice Reacia spontan, cvasireflex, de plcere sau de neplcere fa de aspectele estetice ale realitiiVauvenargues (moralist francez) Gustul este aptitudinea de a cntri cum trebuie tot ce ine de domeniul intelectului"; Kant Gustul reprezint facultatea de a judeca un obiect sau un mod de reprezentare prin satisfacia sau nemulumirea resimit ntr-un fel cu totul dezinteresat. Se numete frumos obiectul acestei satisfacii"; Goethe Gustul nu se formeaz dect prin contemplarea a ceea ce este excelent, nu a ceea ce este acceptabil".

  • El a fost definit metaforic prin analogie cu simul fizic al gustului, datorit unor nsuiri comune ntre care se disting varietatea i spontaneitatea Un rol determinant n constituirea i afirmarea gustului estetic l are aprecierea subiectiv, care explic marea sa diversitate, mobilitate i spontaneitate.

  • Gustul individual, expresie a eului indivizibil, la definirea cruia particip datele psihofiziologice ale personalitii umane, precum i datele teoretice de cultur general, acumulate n urma unui proces educaional, se caracterizeaz printr-o infinit diversitate.

  • Dei subiectiv, relativ i schimbtor, gustul nu poate fi conceput n afara determinrii social-culturale a mediului, clasei, grupului social, modei i influenei pe care individul o suport, a stadiului de dezvoltare a culturii i educaiei estetice generale i individuale.

  • Gustul estetic devine stil cnd creatorul realizeaz o oper ampl, caracterizat prin aceleai trsturi generale, ca i printr-o manier particular de folosire a mijloacelor de expresie.

  • Gustul determin n mare msur alegerea fcut de consumatori n toate domeniile, ntr-o societate armonios organizat i perfecionat din punct de vedere estetic. Se contureaz astfel fenomenul n care factorul estetic funcioneaz alturi de factorul utilitar.

  • 1.4 Rolul esteticii n asigurarea satisfaciei consumatorului orientat spre valoareAstzi produsul este considerat a fi nu numai o entitate fizic, dar i psihologic n acelai timp. Extinderea coordonatelor sale, dincolo de conturul su material propriu-zis, este determinat de procesul de diversificare i nuanare a necesitilor de consum. Aceast diversificare atrage dup sine o segmentare mai profund a cererii, segmentare ce duce, inevitabil, la o diversificare a produselor oferite.

  • ndeosebi bunurile care sunt destinate s satisfac nevoi legate de respectul de sine i poziionarea n societate posed o dimensiune psihologic. Ele se deosebesc n special prin stil i se supun sau se impun cu ajutorul modei. /tipuri noi de aparate de uz ndelungat, achiziionarea unui automobil sau procurarea unor bunuri de uz curent pot fi exemple de instrumentalizare a unor simboluri de comunicaie.

  • Opiunile consumatorului au evoluat dinspre atributele produselor ce-i aduc beneficii importante, existnd tendina general de ndeprtare de aceste atribute i apropierea de stilurile de via sau de sistemele de valori. Clientul face opiuni bazate pe modul n care produsul se potrivete sau nu cu stilul su de via sau pentru c produsul reprezint un concept nou i interesant, o experien atrgtoare.

  • Satisfacerea nevoilor consumatorilor reprezint nsi esena aciunilor economice realizate.Ca atare, companiile inteligente supravegheaza permanent nivelul de satisfacie al consumatorilor ncurajndu-i n feedback-ul informaional i creterea gradului lor de implicare.

  • Aceste companii au optat pentru o alt abordare in procesul de dezvoltare al noilor produse: echipe de designeri, ingineri, cercettori de pia i ageni de vnzare lucrnd mpreun pentru a dezvolta produse adaptate cerinelor clienilor. /de ex. Programul de Inovaie pentru Consumator. Se contureaz, astfel, tipul de companie global integrat, condus de echipe multidisciplinare i ghidat de informaii despre preferinele consumatorilor.

  • Prin intermediul designului si esteticii, firmele orientate spre inovaie obin multiple beneficii, de cele mai multe ori bazate pe exploatarea experienelor senzoriale ale clienilor: elementele designului i esteticii se mbin producnd asociaii intelectuale i emoionale i ajutndu-i pe consumatori s recunoasc mrci, s diferenieze produse i servicii, s le clasifice i s stabileasc legturi ntre ele;

  • estetica performant determin experienele senzoriale, recurgnd la sinestezie (stimularea unui sim de ctre altul) ca principiu de design n ntreg cmpul comercial (produs, ambient, publicitate); numeroasele atribute primare (culori puternice i agresive; muzic dinamic i ritmic; forme i caractere de litere ndrznee) sunt combinate pentru a crea consumatorului o percepie holistic;

  • cu ct este mai puternic estetica i cu ct se manifest mai pregnant, n ct mai multe elemente de identitate, cu att este mai uor ca firma s fie protejat de atacurile concurenei i mai ales a falsurilor;

  • estetica determin fidelitatea consumatorului, chiar i atunci cnd produsele si serviciile sunt percepute ca nedifereniate n ceea ce privete atributele lor tipice.


Recommended