Home > Documents > Cap1 (Восстановлен)

Cap1 (Восстановлен)

Date post: 10-Dec-2015
Category:
Author: stefan-popov
View: 288 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
mbbm
Embed Size (px)
of 204 /204
Sinergie Socială Cultura Post-Mioritică 1
Transcript

Sinergie SocialCultura Post-Mioritic

Introducere18 iulie 2013, ora 20:37, s. Hrbovul Vechi, r. Anenii Noi, 50 km sud de capitala Moldovei. Nenea Vasile discut cu Grigore la poarta acestuia, despre situaia economic i politic din ar. Mi Grigore, iaca matinc ni poam n-o s mai avem anul aesta, iac amu vin de la jie, i mult road o fost deja distrus de ghea. Da la mata cum e poama? Ei da cum? Tot aa, c ieri o plouat toat Serindrea pn la Frldeni ncolo, da pe sotele lui Ion ap n gerene o plouat cu ghia ct oul de mare i i-o stricat tt ppuoiu, aiea la hectarele noastre oleac mai puin, da tot i stricat... Dac mai d o ploaie di asta, ap eu nu tiu i o s mncm la iarn... Da i nu arunc nite rachete n norii etea? Ei care rachete, i cu tine? Tu nu vezi c ei nic nu fac? Tt ziua stau i- rod fundurile pe scaune i se mai gndesc de unde s mai fure! Ap iaca, o vrut cu democraii Democrai, comuniti, liberali toi sunt un drac... E da i, cu comunitii nu era mai ghini? Pi cu comunitii eia era ghini, da aetia di amu s nite bandii, da ei ti fur, dam nu mai tium cum s jefuiasc ara asta... Srie mare i nevoi, iaca dam ni nu mai tiu ine o rmas n satu ista, ti se duc pe la Italia, -apu iaca vin cu bani i se stroesc toi aici n deal la garaj, nite csoace mari ca la europeni... Dap i o sa fai n ara asta? De lucru nui, zarplile i pensiile s mii, i s fai aii? N-ai i fai, ni la medic nu te poi dui dac n-ai o gsc n torb! Da tineretu ista las s se duc la Italia, s vad lumea, apu dam poate ei vor fai eva! Iaca acum o sptmn o venit unul de la Italia cu maina i ieri o fcut avarie pe tras cu o alt main... Tnr bitan era... Da, e stranic, am auzit de asta. Pi iat, ni poliia nu lucreaz la noi ca s fac ordine pe strzi, toi ganesc mainele este... apu iaca i avem... Da Grigore, i vine s-i iai lumea n cap i s te duci din ara asta, da la vrsta asta damu ini s te mai ea... Iaca matinca numai moartea o s ne iei degrab pe noi... Asemenea tipaje de discuie i mrial par a fi un trend n societatea noastr, e un fel de lepr lingvistic, le ntlnim oriunde n societate, la buctrie, n beciuri sau crme, pe strzi, n piee, printre rndurile de vie, prin tot felul de adunri civice, n coli, n seciile sportive sau cele de poliie, n clinici i la morg, peste tot! Chiar i n mediile intelectuale gsim aceleai tipare de discuie, doar c sunt mbrcate ntr-un limbaj mai mai academic. Aa numiii intelectuali i experi, care sunt invitai permanent la TV pentru a ne da explicaii la ceea ce se ntmpl n societate, exprim aceleai opinii populare, doar c manifest gesturi de superioritate i ncredere, mbinate cu neologisme pe care singuri nu le neleg i rostesc anumite fraze economice sau politice att de copiate, nct i poi da seama pagina i cartea din care au fost citate. n fond, analiza lor este la fel de superficial ca i opinia masei, diferena o constituie doar neologismele i cuvintele de specialitate. Aceeai lepr lingvistic i bolnvicioas este utilizat de ntreaga societate, cu excepia unora care mai citesc literatur motvaional i dezvoltare personal, dar i acetia risc s devin idioi cci ncep s zmbeasc cronic fr un fundament spiritual sau material i ateapt s se ntmple miracole.Probabil aceast lamentare este o form de terapie i de purificare sufleteasc, o descrcare emoional, un act de catharsis sau de curire a karmei. Uneori am impresia c e vorba de o balad popular, sau e o competiie naional cine mre mau mult i mai patetic. Grecii i manifestau flustrrile existeniale prin intermediul teatrului dramatic. Pentru ei, contientizarea a tragediei existeniale era un impuls n dezvoltarea artei i a filosofiei, ns pentru noi, e un impuls n dezvoltarea bocetului colectiv. Asta e ceea ce ne unete, e ceea ce ne face s ne simim c aparinem unei comuniti sau a unei mari familii, e ceva organic. Cine nu bocete, e un trdtor de neam i patrie, i e trimis direct la psihiatrie. Bolnavii de acolo trebuie eliberai, sunt unicii care ne pot trezi la via. Dac pn azi nc n-ai reuit s te plngi de via, probabil mai ai ansa s o faci, asta dac doreti s evii spitalul i s fii etichetat ca fiind om normal i acceptat n societate. Ar fi o idee pentru Ministerul Culturii de a organiza un Festival al Mrielilor. Cu siguran, la acest capitol avem foarte multe talente! Pn la urm, cred c mriala ne reprezint cel mai bine ca popor! Toi moldovenii, de la mic la mare, de la rani la politicieni, fac acrobaii pe vrful limbii cu aceleai cuvinte cheie: srcie, corupie, cumtrism, birocraie, mafie, hoie, etc. Profesionitii n mrial poat chiar combina mai multe cuvinte simultan: salariile sunt mici, imposibil de locuit n aceast ar, statul este vinovat, statul nu se implic, statul nu ne sprijin, administraia public local este indiferent, nimeni n-a rspuns solicitrilor noastre, nimeni nu mtur, n Moldova este imposibil s faci afacere, nu sunt create condiii optime de munc, drumuri proaste, tinerii n-au viitor n aceast ar i acest ir poate continua la nesfrit. Defapt poate continua doar pn la sfritul lumii,cci toat lumea deja o ateapt cu nerbdare, ns i aici ghinion, se tot amn. Cineva poate zice: Da i, nu-i drept? Canena c-i drept Dar nu se contientizeaz care este consicena acestui limbaj specific morilor aflai n via. Aceast mrial pare a fi o descriere direct a realitii, dar totui ceva mai distrugtor pentru societatea noastr, dect aceast limbaj nimic nu poate fi. Limbajul generaz emoii, emoiile genereaz aciuni i aciunile construesc realitatea n care trim. n zona mrielii i al bocetului social, unde ntreaga comunitate este focusat pe probleme, dar nu pe soluii, este o imposibilitate logic i ontologic de a exista cel mai mic proces de dezvoltare. Nu e o noutate tiinific c moldovenii i doresc o via mai bun, o dezvoltare economic, un progres socio-cultural. Moldovenii sunt obinuii s arate cu degetul spre Europa, ca model de societate, la fel cum copii l privesc pe Spider Man i vor s devin ca el. Mai puine filme pentru copii i mai puin propagand mediocr pentru maturi i atunci cu toii vom avea o minte mai sntoas.

Ce soluii vede societate i aa numiii experi locali pentru a realiza o cretere economic? Am auzit o mulime de idei, dar toate se reduc la trei soluii generale: reforme instituionale, integrare geopolitic sau schimbarea guvernului. Aceste soluii sunt cele mai mai bune idei care poat s le genereze un creier mediocru i cele mai proaste care iar putea fi trecut prin mitea lui Platon, Voltaiere, sau Jacque Fresco. n cel mai bun caz, ele pot fi doar ultimele schimbri suplimentare la o strategie bine realizat. 1. Efectul reformelor chiar reprezint o glum serioas. Reformele niciodat nu produc schimbri sociale, reformele sunt doar produsul schimbrilor sociale. Iar schimbarea social este generat de schimbri culturale i softuri mentale. Reforma reprezint doar nite schimbri de exterior a unei structure sociale. Poi vopsi mucegaiul cu var, dar aceasta nu nseamn c ai nlturat mucegaiul, n scurt timp va reaprea din nou. Defapt, nsi conceptual de reform trimite la idea c e vorba de schimbarea unei forme, dar nu i coninutul, iar coninutul este cultura, iar cultura genereaz nivelul economic. 2. Beneficiul economic al unei integrri geopolitice la fel reprezint un mit social. Acei care cunosc ct de puin care sunt forele unei dezvoltri sociale, neleg destul de bine aceste aberaii. Unii politicieni o tiu i ei, dar ntruct ei reprezinte alte interese economice o fac pe nebunii, iar ali politicieni chiar o cred sincer. Societatea are o imagine c odat cu o integrare geopolitic (n Est sau West), se vor diminua multe din probleme noastre i Moldova va intra ntr-o perioad de aur cu infrastructur dezvoltat, cu nivel econimic de trai ridicat, locuri de munc i familii fericite. Ideea beneficiilor dezvoltrii socio-economice n urma integrrilor geopolitice sunt nite decoraiuni politice care coloreaz programele electorale, cci strategii partidelor politice nu au alte idei de umplutura a programelor de partid. Pi omului trebuie ceva s-i promii? Iar dac nu ai idei, e mai simplu s vorbeti demagogii cu beneficiile integrrii. Pe moment, ea ndeplinete aceeai funcie ca i pastilele de valeriana sau cum vorbea K. Marx despre funcia religiei - opium pentru popor. Aceast idee e unica speran ce-i mai ine n via pe moldoveni. i e o emoie pozitiv totui cnd visezi la o Moldov european. Problema nu const n alegerea unui vector de integrare, putem s ne ntegrm i n uniunea marian sau s faci coaliii cu alte civilizaii extraterestre. Problema cea grav e c societatea din lips de inteligen i a spiritului critic, nu prea intuete esena i factorii unui proces de dezvoltare socio-economic, adic acele mecanisme care cu adevrat au puterea de a dezvolta societatea. Pe baza acestei lipse de inteligene, guvernanii prostete societatea cu povetile lui Mo Crciun, cu toate c, nici ei, nu posed o inteligen mai superioar sau arta de a gndi strategic i se prostesc i pe ei nii. Cnd eram mic credeam c daca voi mnca aripi de pui, atunci mi vor crete i mie aripi. Moldovenii cred n mod naiv c o integrare geopolitic le va ridica nivelul de trai, le vor crete aripi i vor deveni n rnd pe linie cu Germania sau Frana.3. Schimbarea guvernului este o alt idee de consolare. M bucur c deja unii au neles acest lucru c schimbarea guvernelor nu reprezint o soluie. Orcine ar ajunge acolo nu este nimic altceva dect un individ cu acelai produs cultural din acelai aluat din care au crescut i alii care au ajuns acolo. Se schimb doar nume i prenume la guvernare, dar rmne acelai coninut moral, intelectual i cultural care vor genera aceleai aciuni pe care le-au intreprins predecesorii. Chiar dac exist un tnr politician intelectual, onest, cu ambiii serioase i cu dorine sincere de a face ceva pentru ar, n drumul su spre vrful ierarhiei politice el este contaminat i reeducat de actuala clas politic, altfel nu are nicio ans s ajung n treptele superioare. Atunci cnd ajunge sus, el deja a i uitat de scopul cu care a pornit. ndemnurile electorale de a participa la vot pentru a decide soarta rii este indentic cu situaia cnd ai o fntn cu ap stricat, dar ai posibilitatea s-i alegi cana cu care s bei. Dac mi permitei, am s fiu Nostradamus pentru cteva clipe. V prezint o profeie tulburtoare! Dac continum cu aceleai credine politice i cu soluiile de mai sus, Moldova va rmne gaura neagra a europeii pn n 3014, atunci cnd va avea loc o nou revoluie cosmic. Care este o soluie alternativa? N-o cunosc. i chiar dac a cunoate, nu a vorbi despre ea, ntruct ar putea reprezenta o idee utopic, s-ar putea transforma ntr-o simpl doctrin politic ca multe altele, ar putea genera micri civice la fel de idioate i naive care au existat n istoriei, ar putea s continue s divizeze societatea, ar reprezenta pur i simplu o idee. Este important s se neleag c cele mai ieftine produse ale inteligenei umane sunt doctrinele i ideile politicie care garanteaz mplinirea tuturor. mi este vom cnd m gndesc la toate ideile politice care s-au perindat pe parcusul istoriei. Mi s-ar face vom i de mine dac voi ncepe a scrie despre cum ar fi trebuit s stea lucrurile n societate i care ar fi soluiile politice pentru Moldova. Astfel c, ideile centrale a acestei lucrri se afl n metamesajul crii i doar pe alocuri vor fi expuse n mod direct, cu riscul de a proceda exact ca i alii pseudostrategi de doctrine politici pe care ia avut istoria care acum mi genereaz acea vom.

1. Relaia dintre guvern, societatea civil i elita intelectual

tim c sistemul social este format din dou elemente majore: guvernul i societatea civil. n istoria omenirii, niciodata aceste dou elemente n-au avut aceleai interese comune. Foarte puine interese sunt comune, acestea rezumnduse poate doar la o idee nobil c poporul pe care l reprezentm s supraveuiasc i s ias n eviden n faa celorlalte popoare. i niciodat, guvernul n-a fost n slujba poporului, cei care au ncercat s aduc guvernul n mna poporului au fost decapitai. Guvernele au dorit mereu aceeai dorin acces i control a ct mai multor resurse, iar societate pur i simplu i dorete o via mplinit. Interesele indivizilor sunt diverse, cineva triete pentru Dumnezeu, altul pentru art, cineva pentru tiin, i altcineva pentru familie. Guvernul i societatea civil sunt pe post de parteneri aflate mereu n negociere. Eu, ca individ, i dau cunotinele mele din inginerie pentru ai construi tancuri de care ai nevoie, iar tu mie mi dai un laborator n care s-mi dezvolt pasiunea pentru cercetare i tiin. Eu i dau loialitate mea pentru guvernul tu, iar tu mi dai parcuri i drumuri amenajate. Eu i dau munca mea pentru industriile i corporaiile pe care le aperi, tu mi oferi confort material etc. n negociere dac dai mai mult, primeti mai mult. Guvernele societilor dezvoltate, dau mai mult societii pentru a predispune societate s-i dea fora fizic i intelectual n interesul guvernului. De exemplu, acest lucru l-au neles i o bun parte dintre angajatori (mai puin cei de la noi) dac oferi confort i un climat psiho-emoional pozitiv tu primeti de la angajat o productivitate mult mai nalt. Dar acest mecanism funcioneaz doar n acelese sisteme unde societatea este una activ i dominat de interese i obiective personale. Dac societatea este una pasiv, moart i indiferent, atunci ea nu poate oferi nimic guvernului, prin urmare guvernului nu-i poate oferi nimic societii. Guvernul rmne activ doar pentru sine nui i ncearc s extrag i s controleze ultimele rezurse ale societii i chiar dac i extrage i inima, societatea rmne pasiv, cci doar unui mort cnd i extragi inima el nu reacioneaz.Gndul tipic a unui moldovean e de genul urmtor: cum pot s m dezvolt n aceast societate dac guvernul nu-mi creaz condiii i oportuniti pentru dezvoltare profesional i s am parte de un trai decent? Formula este elaborat n mod greit. Guvernele niciodat nu a avut acest interes. n cel mai bun caz guvernele au investit n dezvoltarea societii cu avans, iar aceste investiii trebuiau recuperate. Dac un guvern are nevoie de tehnic militar inovativ el va investi n dezvoltarea fizicii i inginerii pentru a crete o generaie de intelectuali care s-i furnizeze noile invenii militare. Iar aceast strategie va fi posibili de aplicat doar dac n bugetul statului sunt suficiente resurse pentru a face o investiie cu avans. n societile srace care nu-i permit asemenea investiii, prghia dezvoltrii se afl la societatea civil. ntregul occident s-a dezvoltat de-a lungul secolelor pe acest principiu. Nici-un filosof sau om de tiin n-a fost produsul unui guvern. Fiecare om de tiin i construia din mijloace personale propriul laborator i la fel pe cont propriu i realiza investigaiile. Ulterior, intra n atenia guvernului, ntruct le-ar fi de mare utilitate s-i dezvolte tehnica militar. Acetia erau cumprai de ctre guvern pentru ai sluji n propriile interese sau pentru corporaiile care sprijin guvernul. Guvernul sau corporaiile i ofer la dispoziie toate resursele de care are nevoie pentru a inventa bomba atomic (cazul Einstein). i acest model de evoluie a lucrurilor se refer la orice sfer social. Societate a creat anumite valori materiale sau spirituale, iar guvernul le-a dezvoltat i le-a valorificat n interese personale pentru a-i mri resursele guvernamentale sau ale corporaiilor, ulterior aceti i permiteau din bugetele deinute s investeasc n societate pentru a obine i mai mult.Mesaj pentru moldoveni: nu ateptai niciodat ca guvernul s v ofere oportuniti de dezvoltare personal i profesional, nu ateptai s v deschid laboratoare de cercetare, universiti modernizate, biblioteci, stagii de practic eficiente, locuri de munc etc. Guvernele n-au avut niciodat acest interes, iar guvernul nostru nu poate risca cu o asemenea investiie cu avans, nu are sigurana c va reui s scoat aceste investiii din voi. Fii autonomi i pe cont propriu, creaiv propriile laboratoare, organizaii, companii, reviste, cercuri de pasiuni etc. Doar atunci guvernului i poate veni muza s investeasc n continuare n voi i s v ofere condiii mai bune, dar totui pentru ai sluji anumite interese. Este important s ne dezvoltm n mod natural i organic, majoritatea societilor s-au dezvoltat pe acest principiu. Iar savanii, care pentru o societate reprezint motorul dezvoltrii economiei n-ar mai trebuie s atepte investiii n tiin din partea guvernului, dar pe cont propriu s-i amenajeze laboratoarele, astfel cum o fceau savanii iluminiti ai occidentului. Sntem rmai n urm cu cteva secole, astfel c trebuie s cretem n mod natural prin toate etapele. Cerinele moldoveanului sunt absurde, este la fel cum un copil ar dori instantaneu s devin matur fr s treac prin perioad adolescentin. Noi ca societate suntem la nceputul adolescenei i trebuie s trecem prin aceast perioad, ceea ce alte societi demult au trecut prin ea. Nu trebuie s ne comparm cu nivelele de dezvoltare ale altor societi. Fiecare societate i are legile ei organice de dezvoltare. La acest subiect, voi cita cteva fragmente din Publicistica lui Eminescu Tinereea unei rase nu atarn de secolii pe care i-a trit pe Pmant. Orice popor care n-a ajuns, inc, la o deplin dezvoltare, care n-a trecut inc prin corupia i mizeriile ce leaduce cu sine o civilizaie inalt, dar in decaden, e un popor tanr. La popoarele tinere se va constata un fel de identitate organic. [...] O incruciare cu o alt ras, asemenea tanr, d un rezultat nou, in care aptitudinile amundurora se impreun intr-o form nou, vital. Amestecul, ins, dintre o ras imbtranit i una tanr d aceleai rezultate pe care le d cstoria intre monegi i femei tinere: copii inchircii, mrginii, predispui spre morbiditate. Iar ceea ce este fizic adevrat e [i] intelectual i moralicete adevrat. Spiritele sunt morbide: de-acolo substituia a orice activitate intelectual adevrat prin viclenie, tertip i minciun[footnoteRef:1] Civilizaia adevrat a unui popor consist nu in adoptarea cu deridicata de legi, forme, instituii, haine strine. Ea consist in dezvoltarea natural, organic, a puterilor proprii, a propriilor faculti ale sale. Nu exist o civilizaie uman general, accesibil tuturor oamenilor in acela grad i in acela chip, ci fiecare popor [i]i are civilizaia sa proprie, dei in ea intr o mulime de elemente comune i altor popoare. Din rdcini proprii, din adancime proprii, rsare civilizaia adevrat a unui popor barbar; nu din maimuarea obiceielor strine, limbelor strine, instituiunilor strine.[footnoteRef:2] Poporul nostru, care se afl nc la o faz de tineree, se las fecundat de cultura unei civilizaii mbtrnite, n cele din urm rezult un comportament schilodit i oligofren. Resursele sociale sunt mici, dar ateptrile sunt la fel de nalte ca i societile occidentale, n cele din urm survine depresia social, lamentarea, pasivitatea i schizofrenia socio-cultural. Atunci cnd ateptrile sunt mult mai mari dect posibilitile pe care le ai, ce tip de comportament adopi? Renuni i devii pasiv total, rmi doar cu o lebr lingvistic care njur toat lumea. [1: Nu ne indoim c distingerea, Timpul, 1 august 1881, in Opere, vol. XII, pag. 272, 273] [2: Pseudo-Romanul in semibarbaria lui, Timpul, 25 octombrie 1881, in Opere, vol. XII, pag. 378-379]

Atta timp ct societatea nu-i va asuma o doz major de responsabilitatea pentru situaia socio-economic din ar, atta timp guvernul va fi i el impotent. Mai exact, n mod organic i natural guvernul se izoleaz i se rupe de societate i rmne funcional doar pentru sine nsui, realizndui propriile interese. Ar fi bine s depim opinia extrem precum c autritile reprezint doar un grup mafiot (defapt, uneori acest lucru e de la sine neles, c din acest motiv e i guvern). Totui, nainteaz i ei nite iniiative pentru societate, chiar dac sunt minore, fcute pentru ochiul presei sau pentru c pregtesc teritoriul unei noi corporaii. E rentabil s dezvoli economia unei societi n primul rnd pentru corporaii, i n al doilea rnd au de ctigat cetenii. Dac societatea nu are bani, atunci nici corporaiile nu au piei de desfacere. Dar i societile srace sunt n afantajul corporaiilor, aici fora de munc e mult mai ieftin, deci orice formul e doar n avantajul corporaiilor, atta timp ct sunt i societi bogate unde pot s-i vnd producia. Dac cineva se gndete s investeasc n infrastructura i economia naional, atunci e un semn clar c cineva dorete s fac un business. Trebui s recunoatem c din partea statului exist anumite ncercri de a realiza un progres social, cel puin la nivel declarativ i proiecte scrise, (indiferent cu ce interese se face acest lucru) ns efectele lor sunt aproape invizibile. Societate nu simte mare lucru din partea statului, indiferent de guvern, prim urmare, este acuzat de trndvie! Pe de alt parte, istoria lumii nu prea cunoate guvernri oneste. E aproape o lege a naturii umane: puterea i onestitatea sunt nite chestiuni contradictorii la nivel valoric, n rest, e doar un teatru politic cu noiuni de dreptate, egalitate sau democraie. Societile nalt dezvoltate nu se datoreaz unor guvernri oneste, necorupte i cu intenii frumoase pentru popor. n orice societatea, guvernul i utilizeaz masele n interesele proprii. Diferena dintre ele este doar gradul de nclcarea a bunului sim i echitabilitatea parteneriatului. Atunci cum au reuit ca aceste societi s se dezvolte? Un rspuns ct se poate de simplu: nu guvernul este acela care creaz bogia unui stat, dar societatea. Dar, oare aceasta nu era i aa evident c societatea creaz bugetul? Nu, semnificaia ideii este alta dect percepia comun c societatea este pus la munc i reglementat de ctre guvern. Societatea este un sistem organic, care singur i genereaz bogia, indiferent de poziia guvernului i interesele acestuia. Guvernul doar stabilete anumite reguli de joc i poate s stimuleze i s valorifice ceea ce indivizii creaz. Ba mai mult ca att, guvernul este ceea ce este i societatea, cci este generat de ea. O gin va nate puiori de gini, o pisic va nate pui de pisici, i o societate corupta va nate un guvern corupt. Nu schimbai guvernele, schimbai societatea, apoi se vor schimba i calitatea guvernelor. Dar mai exact, nu societatea, dar indivizii care formeaz societatea. Osho meniona c societatea nu poate fi schimbat, e un concept abstract, doar indivizii pot fi schimbai. Dar pentru a nu cdea n extreme, nu vom deresponsabiliza guvernul, cci totui o funie poate fi micat ondulatoriu din ambele capete. Guvernul are posibilitatea de a schimba i dezvolta o societate, doar dac (guvernul) este suficient de inteligent. Dar acest lucru e puin propabil s se ntmple, dac nsai societatea este una mediocr i fr cultur intelectual. rile nalt dezvoltate au avut n primul rnd o cultur social pregtit pentru crearea bunurilor economice, iar guvernul (prin valorificarea potenialului intelectual) doar a intensificat procesul economic i a dictat vectorii de dezvoltare. Doar c, paralel cu aceasta, i utilizau masele i n interesele oligarhilor i corporaiilor sau a celor grupuri umane care au precedat corporaiilor.

GuvernProblema autoritilor noastre nu este aceea c sunt indifereni fa de popor, corupi sau mafioi, dar pur i simplu sunt i ei nite analfabei intelectuali i ignor utilizarea acestui mega-aparat numit creier, sau poate c nc n-au nvat cum s-l utilizeze. Au nevoie probabil de un manual cu instruciuni. Sistemele lor de gndire pot concura cu gndirea adolescenilor gangsteri din suburbiile oraelor americane. Cu toate c i aceti gangsteri au anumite principii de gndire mult mai profunde. Att societatea, ct i autoritile noastre, nici nu prea intuesc despre modalitatea de funcionare a unui mecanism social, dar nu s mai vorbim de o abordare tiinific. Nu poi s repari un calculator sau s-i mbunteti caracteristicile tehnice, fr s-i cunoti structura intern a acestuia i modalitatea de funcionare. La fel i societatea, nu poi s-o dezvoli atta timp ct nu tii pe ce principii funcioneaz. Nu e neaprat s cunoti aceste principii de funcionalitate ca pe formule matematice, dar este important s simi sistemul social la un nivel mai subtil. ns aceast simirea sau intuiie poate avea loc numai dac exist nalt grad de inteligen. Aici mi amintesc de Socrate atunci cnd vorbea despre sistemul de guvernare al Atenei. ... ??????????

Elita intelectual

Negociere/schimb de interese

Societatea

Ca relaia dintre guvern i societatea s fie una funcionabil mai avem nevoi de un liant sau un mecanism care s dinamizeze aceast parteneriat prin schimburi de bunuri i servicii. Iar acest liant cu rol de dinamizare, micare i dezvoltare o constitue elita intelectual format din oamenii de art, filosofi i oameni de tiin. Elita intelectual se nate din snul societii, acetia au cunotine cum pot fi exploatate resursele naturale, cum pot fi create arme, cum pot fi dezvoltate tehnologiile, cum poate fi controlat clima altor state, cum pot cuceri spaiul cosmic, cum poate funcioneaz omul, cum poate fi condus o societate etc., Ulterior, aceast elit intelectual este angajat n slujba guvernului, iar acum guvernul poate construi coli, spitale, tehnic, drumuri, infrastructur bunuri pentru societate, de la care se ateapt n schimb for de munc fizic i intelectual, consumatorism i loialitate pentru guvern i ar n caz de rzboi. Pe lng aceasta, guvernul nva de la aceast elit intelectual strategii de dezvoltare social, cum poate fi controlat i manipulat cu instrumente mult mai abile dect cele utilizate n antichitate. n acelai timp, elita mai consult guvernul cum poate avea loc aceste negocieri nescrsie dintre guvern i societate astfel ca s fie evitate confruntrile directe. Odat ce aceast elit intelectual, care vine din rndurile societii, i pun la dispoziie cunotinele lor guvernelor i corporaiilor, guvernele la rndul lor i sporesc veniturile, investesc n infrastructura social, creaz oportuniti mult mai mare pentru a genera o nou elit intelectual i tot aa n continuare. Fr aceast elit intelectual guvernele nu ar avea for s dezvolte societatea, pentru c ele nu tiu cum s fac acest lucru, iar societate ar rmne la stadiul de barbarism preistoric. Un alt adevr mai dureros este c fiecare om de tiin dorete s-i vad descoperirile sale tiinifice utilizate n practic, iar aceast posibilitate i poate oferi doar guvernul, ns cum guvernul niciodat nu a avut interese umane fa de popor, ele investesc n tehnic militar, n producie de tehnologii i gadgeturi inutile pentru a le mpinge spre consum i doar o doz mic din cercetrile tiinifice sunt direcionate pentru mbuntirea condiiilor de trai a omului, iar despre acest lucru am menionat deja cu care scop este nfptuit.

n istoria popoarelor observm o legitate nescris. Nivelul de dezvoltare a unei societi este direct proporional cu nivelul de cultur intelectual a acestuia, altfel zis, cu rata de exploatare a creierului. Nimic nu s-a construit, nimic nu s-a invenitat, nimic nu s-a cucerit fr utilizarea creierului. Iar utilizarea creierului presupune o gimnastic a minii, naterea filosofiei i a tiinei, obsesia fa de gndire, meditaie, analiz i cercetare! n ce msur moldovenii sunt obsedai de gndire i analiz, de cercetare i descoperire, de nvare i experimentare, de filosofie i tiin, n ce msur au reuit s creeze o elit intelectual? La aceast ntrebare cred ar rspunde cel mai bine acest proverb popolar Prost s fii, noroc s ai!. Acest proverb este o program setat n incontientul colectiv. Ea ne creaz o anumit atitudine reticent fa de cercetare, fa de carte, fa de munc i ateptm s ne cad mana cereasc. A avea noroc nseamn s nu faci nimic, dar s primeti ceva! De exemplu: N-am nvat nimic pentru examen, dar am avut noroc c mi-a czut cel mai uor bilet, Nu prea fac mare treab la locul meu de munc, dar am noroc c directorul meu e bun, Nu m abonez la internet, cci am norocul c vecini mei n-au parol pentru WI-FI etc. treaga istorie i cultur a moldovenilor s-a bazat pe acest noroc Poate ne-a da cineva ceva fr a face nimic! tim doar s ateptm ajutoare umanitare din partea altor state sau organizaii internaionale. Ateptm ca soarta s se schimbe de la sine, iar n timp ce noi ateptm norocul, alte puteri politice i terg picioarele de noi i ne utilizeaz n calitate de jucrie de buzunar pentru calmarea nervilor. Poate am avea norocul s ne eliberm de sclavia unor popoare! Poate am avea norocul s ne integrm n UE! Poate odat cu aderare la UE sau Uniunea Vamal, am avea norocul i noi de vremuri mai bune! Marele civilizaii nu s-au dezvoltate n baza norocului, n-au ateptat mana cereasc i schimbarea de la sine, dar i-au dat seama, c pe umerile lor port cel mai important instrument de dezvoltare i resurs neexploarat Creierul! Au bgat creierul n priz i acesta a generat filosofia, i-au schimbat nite setri i a generat tiina, apoi datele obinute le-au aplicat n practic i astfel au dezvoltat economia! Filosoful englez Francis Bacon meniona nc n sec. al XVI-lea c tiina este putere! Dat fiind faptul c una din lozincile naionale este Prost s fii, noroc s ai ne trezim c avem o societate mediocr, lipsit de o cultur i elit intelectual i cu conductori stngaci n arta guvernrii. Dar nainte de ai invinui pe ei, e cazul s ne nvinuim pe noi, cel puin din motive etice, cci societate genereaz elita i nu guvernul. n primul rnd, nu avem o elit cu adevrat intelectual activ, avem doar pseudointelectuali la nivel de gazet i literatur de bulevard. Guvernul nu are nevoie de ei, cci i au protii lor. Nu avem oameni intelectuali cu greutate, avem doar plagiatori, papagali i xerox! Avem cva intelectuali cu potenial enorm, dar ei sunt ascuni prin bibliotecile lor personale i i pstreaz gndurile doar pentru ei. Chiar dac guvernul i-ar identifica, nu cred s aib cel puin iluminarea c ar putea utiliza n dezvoltarea societii, dar n acelai timp s nu renune furtul statului. Acest spaiu dintre Prut i Nistru n-a avut fericirea s genereze cel puin o personalitate cu valoare intelectual internaional, iar acest fapt spune ceva despre gradul nostru de cultur academic! Poate c sunt nite cuvinte prea dure la adresa noastr, dar e firesc s le percepem astfel. Nimnui nu-i place s se identifice cu caliti negative. Nu vreau s zic c moldoveanul e prost, dar mai curnd are un ir de complexe i traume psiho-sociale, cultura mioritic pe care i-a dezvoltat-o de-a lungu istoriei nu a ncurajat cercetarea filosofic i tiinific a lumii, cultura spiritual a moldovenului a ncurajat ignoran fa de lumea material. Dar dincolo de aceste complexe, exist unui potenial fizic i intelectual, care nici nu se pune n discuie. Atta timp ct nu vom recunoate anumite adevruri dure despre noi, vom continua s ne blcim n mizerie i ignoran. Recent eram ntr-o disput cu civa conceteni moldoveni care ncercau s demonstreze c totui avem personaliti marcante, care au realizat invenii ce sunt unicale n ntreaga lume, dar pur i simplu nu sunt mediatizai. Dac mergem pe aceast logic, cu siguran putem gsi i un Einstein n Mozambic, sau un Tesla n tribul Baroro, problema e c nu sunt adui n faa publicului. Mai rmne s ne mndrim cu recenta i uimitoarea descoperire ntmpltoare (au avut noroc) a Academiei de tiin a Moldovei plonia Perillus Bioculatus, care pap gndacii de Colorado. Citez tirea din 11.11.2013 de pe pagine web a AM Cercettorii moldoveni au descoperit, ntmpltor, acum trei luni, pe meleagurile noastre, o ploni care atac paraziii. Descoperirea a fost fcut dup ce zeci de ani, specialitii din mai multe ri au ncercat s adapteze pe meleagurile lor insecta ce populeaz America de Nord, ns fr succes. [footnoteRef:3] [3: http://www.asm.md/?go=noutati_detalii&n=5825&new_language=0]

La fel de mediocru e s ne mndrim c avem 2 moldoveni care lucreaz la Google, ali 4 la Microsft, sau alii care reuesc s se realizeze peste hotare. Deasemenea, ne mndrim cu elevii notri care se ntorc cu medalii olimpice la matematic, sau c ai notri nva mult mai bine dect englezii sau francezii. Aceste lucruri ar fi trebuit s fie nite fenomene extrem de fireti, dar nu act de mndrie i eroism naional, dar pentru nivelul nostru de cultur intelectual evident c se alineaz cu Gagarin sau Edison. Aceaste onoruri i evlavie adus celora cu asemenea reuite (ceea ce n occident aceste reuite reprezint ceva banal), este un semn c recunoatem i ne percepem destul de jos pe scara intelectual i a performanei. Totui, este bine c se mediatizeaz aceste reuite, e o metod de e ridica stima de sine a moldovenilor. Este suficient s aruncm o privire peste Prut, pentru a compara nivelul de dezvoltare socio-economic cu gradul de cultur intelectual.Romnii au reuit s nasc mai multe nume internaionale sau de utilitate mondial: Mircea Eliade, Emil Cioran, Henri Cuand, tefan Lupacu, Basarab Nicolescu etc. Nu sunt nume de top 1 mondial, c nici Romania n-a ajuns printre puteri mondiale, dar a ridicat societate cel puin la un nivel mediu, confor performanelor intelectuale. Aceste personaliti reprezint capul de vrf a ntregii societii. O societate mediocr nu ar putea genera asemenea valori. Gustav Le Bon, scrie n Psihologia mulimilor c Civilizaiile de pn acum au fost create i ndrumate de ctre o mic aristocraie intelectual, niciodat de ctre mase[footnoteRef:4]. Acest lucru, desigur este valabil i pentru popoare sau state. Unde avem mica noastr aristocraie intelectual care s ghideze ntreaga societate? Avem o mic aristocraie n parlament, dar defapt nici aristocrai nu putem s-i numim, dar oligarhi, iar de intelectuali nici nu poate fi vorba. Dac nu sunt intelectuali, nu sunt nici crmaci pentru ndrumare! Dar de ce nu sunt intelectuali? Pentru c societatea e mediocr! De ce societatea e mediocr? Pentru c nu sunt intelectuali care s o dezvolte! O societate mediocr i fr intelectuali nu poate genera valori spirituale i materiale! [4: Psihologia Mulimilor pag.6]

Dezvoltarea econimic nu depinde n mod direct de aceti intelectuali, dar aceti intelectuali pur i simplu reprezint un etalon al gradului de cultur intelectual al unui popor! Iar intelectualitate, dup cum am menionat mai sus, este propulsorul dezvoltrii economice i nu invers. Unii zic c dac societate ar vi dezvoltat economic, atunci ar fi condiii optime pentru dezvoltare intelectualitii. ns cum poi dezvolta economia i tehnilogia dac nu ai tiin? O coleg, care este profesoar de filosofie, mi-a relatat un caz jenant. La una din leciile vorbea despre filosofii occidentali i cei romni, la un moment dat un elev ntreab dn. profesoar, da zicei-mi v rog un filosof moldovean? Cu regret, ea n-a avut nici-un rspuns. Pentru a gsi un ap ispitor pentru aceast situaie deplorabil pe planul intelectualitii, muli acuz Uniunea Sovietic, fie c a generat exodul intelectualilor peste Prut, fie c au fost deportai n Siberia. Un mit absurd care nici nu merit a fi analizat. Intelectualii respectivi pentru nemi ar fi cel mult clasa muncitoare care mai citesc cte un ziar, pentru noi firete, erau nite iluminai. Da, nu putem nega influen negativ a acestor exoduri, dar ea e nesemnificativ. D. Cantemir a zis foarte clar n Descrierea Moldovei, De altminteri moldovenii nu numai c nu snt iubitori de nvtur, ci chiar le e urt la toi. [footnoteRef:5]Probabil la fel Uniunea Sovietic era vinovat de aceast situaie de pe vremurile lui Cantemir. Cred c ar fi logic i corect s acuzm Uniunea Sovietic de toate probleme care au existat de la desclecatul lui Drago Vod pe cmpiile Moldovei pn n prezent! Pare a fi o nebunie, dar aproape c aceasta se i ntmpl! Dar nu, nu e cazul s acuzm Uniune Sovietic c moldovenii nu erau iubitori de carte pe vremea lui Cantemir, cci nsi autorul ediiei din 1967 a Descrierei Moldovei, Constantin Mciuc, gsete un alt ap ispitor. Iat ce comenteaz la citatul lui Cantemir: Aceast imputare fcut moldovenilor de rnd este nedreapt. Condiiile social-politice au mpiedicat rspndirea nvturii n rndul maselor. n secolul al XVII-lea, nvmntul cptase oarecare extindere, prin nfiinarea unor coli, pe care, ns, nu le frecventau dect fiii boierilor i chiar dintre ei, un numar destul de mare i fceau studiile n Polonia.[footnoteRef:6] Of... Scuze tradiionale, pe grecii antici nu i-a impedicat nici sclavia s fac carte. [5: Descrierea Moldovei. Pag 178] [6: Descrierea Moldovei Pag. 178]

Deci, n acest spaiu, ntre Prut i Nistru, nu s-a ivit nicio personalitate cu un nume notoriu la nivel internaional n domeniul intelectual (art, literatur, filosofie sau tiin) poate cu excepia maestrului Eugen Doga.Iar acest lucru ar trebui s ne pun pe gnduri, care este relaa noastr cu creierul superior, cu neocortexul? Nu se pune problema c nu am fi capabili s facem tiin, orice fiin uman poate face tiin, restul ine de tradiie, valori, cultur, idealuri i interese. Am simtome de diareie de la aa numiii analiti politici sau economici care apar pe micile noastre ecrane sau prin ziare i pretind a fi elita intelectual a societii i ncerc s fac o critic stupid i bolnvicioas a politicilor adoptate de guvern pentru dezvoltarea socio-economic a Moldovei. Cine tie, poate eu am dereglri de digestie i am nevoie urgent de un tratament medical... Finisez aceste pagini i voi merge s m tratez de diaree. Dac actuala componen a guvernului sau a parlamentului au o cultur intelectual, atunci Ionel din clasa 4. care a luat un 10 la matematic, merit premiul Nobel. Autoritile noastre sunt oligarhi, mbrcai n stof de aristocrat i simuleaz jocurile unei gndiri analitice i strategice. Partea i mai proast al acestui aspect, este c nu avem nicio alternativ mai bun, putem schimba zeci de guverne, dar vom avea aceeai categorii de oameni, inapi i impoteni de a nelege principiile de dezvoltare social. Vom schimba doar nume n funciile de conducere, dar nu i abilitile intelectuale. Unica mea ateptare din partea guvernului este s-i nroleze n armata lor cei mai buni intelectuali din ar, pentru ai consulta cu creierului, nu cu aierele de lume interlop, acetia sunt buni pentru negogierile dintre guvern i corporaii sau ntre corporaii. Nu doar guvernul este inapt s nteleag principiile dezvoltrii sociale, dar i societate se scald n tot felul de mituri, credine i naiviti absurde pe plan politic i economic.Avem un ablon stupid atunci cnd ntmpinm anumite probleme sociale, moldovenii gsesc justificarea perfect prin 4 cuvinte de aur: statul e de vin! Sau alt alternativ ar fi, dup cum am mai zis, - Uniunea Sovietic! Acest lucru scoate la iveal c nici societate nu poate nelege ce este un mecanism social i care sunt principiile de funcionare ale acestuia! Funcionarea unui organism social este aproape identic cu cea a unui organism biologic. Toate activitile fiziologice ale unui organism sunt controlate sistemului nervos, ns, n acelai timp fiecare organ i fiecare celul are capacitate de autocontrol, i este responsabil de buna functionare a sa. Astfel, un organism biologic este sntos prin funcionarea concomitent a tuturor organelor sub controlul sistemului nervos central (un fel de guvern), ns, acest organism nu va putea s se deplaseze n cazul n care doar creierul va fi activ, iar restul organelor paralizate sau pur si simplu n stare de pasivitate, evident organismul st pe loc, iar organele fac grev i acuz crierul c noi nu ne mai micm! Ceva similar se ntmpl i cu societatea noastr!E gunoi pe strzi- statul e de vin! Dar cine face mizerie pe strad? 101 deputai arunc gunoiul n curtea ta? Aaaa vrei s zici c nu instaleaz tomberoane? Dar ai pentru cine instala? ntrebare retoric! Corupie nalt - statul e de vin! Faptul c la nivel nalt exist corupie de proporie, frie i nelegeri de cartel asta e clar, acest fenomen exist n orice stat, dar dac tu vii cu iniiativ de a mitui profesorul cu 100$ pentru o not mai bun, iar dupa aia te plngi c statul nu ntreprinde msuri pentru combaterea corupiei, atunci trebuie s fii cel puin uor bolnav psihic. Piee i construcii neaturizate statul e de vin! Da, la nivel juridic exist aceast problem, dar cine fac aceste construcii? Vecinul meu de la etajul 3 i-a extins apartamentul cu 1 m. peste balcon, puin probabil c aceasta se datoreaz unui guvernant care a venit la vecin i ia sugerat o asemenea idee! Faptul c nu are autorizaie, aceasta deja e o chestiune de alt natur.Transport public cu oameni nghesuii statul e de vin! Cndva primaul capitalei D. Chirtoac a emis o ordonan cu privire la numrul maxim de 10 cltori n picioare permis ntr-un maxi-taxi, dar parc ai cu cine ordona... Moldoveanu se urc i pe acoperi dac e cazul! Societatea ar putea fi mult mai inteligent cu administratorii de rut pentru a-i cere singuri confortul! Dar dac accept o asemenea alegere de a ai stlci oasele, atunci administratorii de rut nu au dect s profite din asta! Poate am avea norocul s avem mai multe mijloace de tarnsport pe linie... Criminalitate n ar- statul e de vin! Guvernanii zilnic au grij s telefoneze anumii gospodari de prin satele Moldovei i s le sugereze s-i mai ucid nevasta, copii sau prietenii! Da, pare un argument absurd, dar aceasta ar trebui s fie logica cauzal. Vecini glgioi - statul e de vin! Deisgur c statul e de vin! La fiecare apartement avem nevoie de un carabinier pentru asigurarea linitii i ordinii publice dup orele 23.00, iar dac un carabinier aude un perforator n casa unui locatar sau o muzic mai tare, imediat anun detaamentul cu destinaii speciale i n cteva minute acetia fac un asalt n apartamentul respectiv, iar locatarii sunt prini i ntemniai! Acum vecinii pot dormi n linite. Dezordine la mine n camer statul e de vin! Culmea nvinuirii!Dac s-ar face un studiu printre popoare, cetenii a crui stat gsesc cel mai uor ap ispitor, atunci cu sigurana Moldova va fi printre primele. Avem o atitudine foarte nobil de a arta cu degetul. Dar aceasta e att de absurd, precum un copil care a stricat un calculator i ar zice c pisica e de vin. Recent susineam nite discursuri publice pe aceeai chestiune, despre responsabilitatea social i am fost invinuit c apr nelegiurile statului! Sunt sigur c vor iei alii i vor declara c sunt pltit de careva structuri politice pentru aprarea acestora! Ct de mult m minunez n faa logicii moldoveanului! E uimitor, e fascinant, e irezistibil! Prin aceast lucrare risc s-mi fac mai muli dumani, att din partea statului c i-am numit mediocri, ct i din partea societii c pasez spre ei responsabilitatea social. Pentru a fi clar poziia mea n legtur cu aceast problem voi aduce cteva lmuriri. Din perspectiva personal, att societatea, ct i statul se afl ontologic ntr-o zon de eroare logic, care mult prea puini sunt contieni de forma i coninutul acestei erori! Este evident c undeva percepem c ceva nu e n regul n societatea, c avem o disfuncionalitate la nivel de sistem, ns anume cauzele pe care le invocm, sunt departe de a fi numite cauze primare, sau n general dac pot fi numite cauze! Scopul acestei lucrri este de a scoate n lumin aceast zon de eroare, pentru a fi prezentate alte cauze fundamentale dect este obinuit opinia public de a nvinui statul la stnga i la dreapta, sau de a scormoli aceste cauze n legislaia economic sau partide politice. Att statul, ct i societate, ar trebuie s schimbe anumite accente, pur i simplu statul este un instrument prin care se pot implimenta accentele la care m voi referi ulterior. Principiile unui progres socio-economic se afl dincolo de politicile strategice ale guvernului, dincolo de constituie, dincolo de tot felul de legi i coduri, dincolo de forele de ordine, dincolo de politici majore ale statului, fie cele de integrare n Uniunea European sau Uniunea Vamal, etc. Toate acestea sunt doar mici cadre i instrumente de dezvoltare social i funcioneaz doar atunci cnd sunt construite i elaborate n mod armonios, pornind de la rdcinile sociale, adic de la nivelul cuantic! Un asemenea termen nivelul cuantic al societii nu exist n limbajul academic, dar am apelat la crearea acestuia pentru a exprima o realitate subtil i ascuns al societii, analogic realitii cuantice, care este o realitate ascuns a lumii fizice. Aceast realitate ascuns a lumii fizice nu poate fi detectat i observat n mod direct. i aceast realitate, determin forma realitii la nivelul macrofizic. Conceptul de cuantic este deci utilizat n sens metaforic i nu unul tiinific, pentru a exprima o realitate ascuns, un nivel social invizibil ce nu poate fi observat n mod direct, dect printr-o analiz foarte subtil, ceea ce vom face n aceast lucrare. Ceea ce determin progresul unul societi este softul mental pe care l deine o contiin social, sau matricea comportamental-cultural, aflat la nivelului cuantic. Ceea ce promit politicienii n campanii electorale de ridicarea nivelului de trai la standardele europene sunt nite aberaii. Nu poi face nicio schimbare economic atta timp ct nu schimbi softul mental al unei societi sau matricea cultural. ns, guvernanii notri habar nu au ce este un soft mental sau pe ce principii funcioneaz societate! Aceste accente ar trebuie reorientate de la cadrul juridic i administrativ, la cadrul soft-urilor mentale! n timpul apropiat statul nu va face nicio schimbare n acest sens, i din aceste considerente, eu, ca membru al societii civile, ncerc pe cont propriu s schimb softurilor mentale, pentru a avea o societate mai bun, mai inteligent, mai dezvoltat, indiferent de coloratura politic i orientare geopolitic. Aceasta carte este doar un instrument! Este posibil, c aceast stare cultural i socio-economic s fie confortabil pentru anumite fore interne sau externe, deaceea acele persoane care vor ncerca s mite carul din loc pe cont personal, vor ntmpina obstacole i piedici din partea acelor fore. Cu strategiile aplicate la ora actual, un progres socio-economic al Moldovei nu va fi realizat nici n urmtorii 500 ani. ns pentru a realiza cei mai mici indici de dezvoltare socio-economic atunci aceasta poate fi realizat doar prin intermediul softului mental, i aceasta nu mai devreme de 50 ani, iar cifra este cea mai optimist!Actualile strategii aplicate de guvern sunt total nefuncionale i absurde. Prin simpla citire a acestora i dai seama c sunt elaborate de nite amatori n politic. Cu toate c nu-i putem invinovi de nimic, pentru c ncearc s fac i ei tot ce e mai bun. i fac cea mai bun alegere la momentul actual, n funcie de ceea ce sunt n stare! Un copil de 10 ani, dac ridic o greutate maxim de 15 kg, atunci este cel mai bun rezultate pe care l poate obine, nu-i putem cere s ridice 240kg precum un campion olimpic.Socrate spune s lsm zeii la o parte i s ne preocupm de fiina noastra, eu voi zice pe acelai ton s lsm politicienii la o parte i s ne ngrijim singuri de viaa noastr social. n capitolul ce urmeaz vom analiza dou forme sau dou perspective de analiz asupra sistemului socio-uman i modul de funcionare ale acestuia. Prima este o teorie modern asupra structurii civilizaii, redate de B. Kusk i I. Eakove n lucrarea : , , , : Vol. V i a doua perspectiv a unei structuri umane este una personal. Ambele perspective manifest elemente comune.

2. Structura civilizaiei i lanul cauzal al bogiei materialeConform definiiei date de B. Kusk i I. Eakove civilizaia este cel mai nalt nivel de organizare i dezvoltare a societii umane, att pe planul logic, ct i pe cel istoric.[footnoteRef:7] Societatea are mai multe nivele de organizare. [7: Civilizatii pag. 29]

Primul nivel de organizare uman este familia. Familia reprezint atomii sau crmizele din care se formeaz o societate sau o civilizaie. Aici se educ i se dezvolt noii membrii ai societii, care nsuesc abilitile sociale i valorile necesare pentru a se putea integra n snul comunitii de care face parte. Distrugerea familiei ar conduce la un animalism slbatic, anarhie, dezordine sociale i prbuirea civilizaiei. Prin distrugerea familiei tradiionale, poi distruge un popor fr a apela la invazia militar. Al doilea nivel de organizare uman este grupurile sociale. Oameni pot forma grupe sociale n dependen de mai muli factori sau criterii. Ei pot ajunge la o nelegere de a se grupa i locui mpreun ntr-un anumit arial geografic, formnd astfel sate sau orae. Sau doresc de a realiza o activitate comun, n beneficiul tuturor i astfel formeaz organizaii, companii sau instituii, sau se unesc pentru idei i convingeri politice formnd astfel micri civice sau partide politice. Al treila nivel de organizare uman o constitue etnia sau naiunea. Membrii unei etnii sau naiuni sunt unii de anumite elemente comune, chiar dac ntre ei exist i multe diferene. Elemenetele comune ar fi cele ca limba vorbit, modul de via, obiceirui, tradiii, istorie i credin comun. Este important de specificat c o etnie sau naiune nu este neaprat unit de graniile unui stat. Etnia sau naiunea poate exista i fr un teritoriu personal cum a fost cazul evreilor de lacucerirea Roman i cderea Templului lui Solomon n an. 76, pn n anul 1946 atunci cnd au primit pmnturile natale napoi i s-a constituit statul Israel. Al patrulea nivel de organizare uman este statul. Statul poate s uneasc mai multe etnii sau naiuni n arialul su geografic. Statul fiind format din mai multe instituii guvernamentale recunoscute de ctre societate, deine putere politic i militar, i posed un anumit teritoriu asigurat de graniile sale. La fel statul elaboreaz un ir de legi i regulamente de conveuire a tututoror familiilor, grupurilor sociale, etnii sau naiuni pe care le cuprinde. i ultimul nivel de organizare, fiind i cea mai mare civilizaia. Civilizaia unete societile umane care se afl la acelai nivel de dezvoltare spiritual i material i mprtesc aceleai valori fundamentale. Arnold Toynbee precum i Samuel Hundington definesc religia ca criteriu de difereniere civilizaional. Aceste sunt cele 5 niveluri de organizare ale societii umane. Structura civilizaiei care urmeaz a fi prezentat, este valabil i pentru celeltate 4 nivele mai mici: stat, naiune sau etnie, grupuri sociale i familia.Modelul de structur a unei civilizaii ce va fi prezentat mai jost este elaborat (cu mici restructurizri i completri) dup modelul lui B. Kusk i I. Eakove, prezentat n lucrarea - , , , . 1.n fig 1. este prezentat schematic toate componentele generale a unei civilizaii, stat sau familie. Vectorul de influen pornete din centru spre periferie. Viceversa a aproape imposibil, cu excepia a unor anumite cazuri, situaii specifice i condiii necesare.

Tehnologicul

Economicul

Politicul

Socialul

Cultura

Spiritualulul

Sistemul spiritual reprezint ultimul strat psiho-social sau cognitiv, n care i gsesc toate sensurile i semnificaiile ale aciuni umane (aciuni culturale, sociale, politice sau econimice). Este rdcina sau fundamentul edificator al unei persoane sau a unei civilizaii. Sistemul spiritual se formeaz pe baza raportului dialectic ntre sacru i profan - categorii centrale ale experienei religioase, dar fr a pune un semn de egalitate ntre sistemul spiritual i religie. Religia este doar o form de manifestare a sistemului spiritual, iar acesta din urm este pur i simplu un concept mai larg. Sacru i profanul sunt dou extreme i dou filtre psihice care divizeaz realitatea n lucruri i obiecte cu semnificaii i importan diferite. Fiecare lucru sau obiect primete un anumit grad de sacralitate, iar n dependen de aceasta, omul va manifesta un anumit tip specific de comportament n raport cu el. Omul arhaic sacraliza toate obiectele de care depindea supraveuirea acestuia, astfel c Soarele, Luna, focul sau ploaia deveneau zeiti i cereau un anumit comportament specific fa de acestea. Orice obiect este plasat pe axa profan-sacru, iar gradul de sacralizare pentru acelai lucru variaz de la o naiunea la alta. n gndirea popular romneasc banul reprezint ochiul dracului, este un lucru al necuratului, al profanului, n timp ce n occident, banul tinde s capete o valoare sacr. Aceasta atitudine fa de ban, va genera sisteme economice i politice total diferite, iar individul va avea i el o relaie diferit n raport cu banul. Deci prin conceptul de sistem spiritual voi defeni totalitatea semnificaiilor a elementelor ontologice i axiologice raportate la sacru, sau forma sacrului i prezena acestuia n lume. Mitul sau religia este doar o anumit form de perceperea i manifestarea sacrului n spaiu i timp. Iar capitalismul i cultura de consum tinde s devin i ele nite sisteme spirituale, nlocuind astfel religia. Doar c n acest caz, sacrul se manifest n bunuri economice, capitaluri i n zeificarea a unor modele din industria divertismentului. Dat fiind faptul c fundamentul civilizaiilor actuale este sistemul spiritual, iar mai exact religia, aici ne va preocupa doar manifestarea sacrului n religie i forma religiei, sau de ce religia este fundamentul organizrii sociale, cel puin pn n vremea actual. Nu putem cunoate nici geneza omului, nici geneza religiei, cel puin cu privire la religie M. Eliade ne asigur c originea ei istorica nu poate fi cunoscut, cci nu cunoatem nici o perioad a umanitii care s fi fost a-religioas, iar apoi s fi trecut la o stare religioas. Dac am avea certitudini cu privire la geneza omului, atunci problema originii religiei ar fi una mai simpl. Cert este un fapt, indiferernt de originea omului, el ne apare n istorie deja cu posedarea experienelor religioase, iar realitatea este deja divizat n sacru i profan. Lumea, n ochiul omului arhaic, apare vluit de puteri i fore supranaturale, de mister i nvluiri mistice. Levy-Bruhl menioneaz c pentru omul arhaic toate lucrurile i toate creaturile din ea sunt implicate ntr-o reea de participri i excluderi mistice [footnoteRef:8] Gndirea religioas n primul rnd precende oricrei alte forme de gndiri sau expresii culturale. Am putea spune c ea este o expresie i o manifestare a incotientului, o manifestare deliberat, pur i neablonizat a imaginaiei. Pe cnd cultura i expresiile sale sund deja un act de creaie contient, prin implicarea procesului de cogniie, chiar i arta omului arhaic este doar o exprimare, printr-o cerere a voinei sale, de a manifesta n imagini sau sculpturi credina religioas. Deci religia nu apare dintr-un proces cognitiv contient, i nici din careva instincte naturale, despre aceasta ne vorbeste. E. Cassirer religia nu apare din instinct, nici din inteligen sau raiune. Ea are nevoie de un nou imbold, de un tip special de intuiie i inspiraie[footnoteRef:9], iar M. Leenhard adaug mitul este simit i trit nainte de a fi neles i formulat. El este rostirea, figura, gestul care circumscrie evenimentul n inima omului, emotiv ca un copil, nainte de a fi povestirea fixat. De exemplu copilul (dar se ntmpl i cu maturul) poate lovi un scaun, de care s-a mpiedicat. Copilul crede c scaunul este animat de un suflet i crede c a fcuto intenionat, dar copilul nu aciuneaz n virtutea unei educaii sau teorii despre scaune care pun piedici copiilor, e o credin spontan, fr a o nelege la nivelul cognitiv. Din perspectiv fenomenologic sacru este un fel de matrice prin care este privit realitatea, tot ce cade sub proiecia sacrului, devine o experien religioas, este la fel cum ai privi printr-o lentil de culoare verde i tot ce cuprinde n cmpul ei vizual va fi de culoare verde. Cuvntul Sacru provine din limba proto-indo-europeana sak ceea ce semnific a exista, a fi real. Deci sacru semnifica ceea ce este real, adevrat i fundamental, prin urmare realitatea privit prin lentila sacrului, capt o validitate divin, Dumnezeu este realitatea suprem, realitatea care strlucete, fundamentul realitii. n latina sacer- i extinde semnificaie, i se refer la a face ca ceva s devin real: legi, angajamente, instituii, un fapt sau o stare de lucru. Avem i acum expresia popular legea e sfnt i trebuie respectat. A. Codoban menioneaz Numai aa se poate explica de ce sacrul este resimit att ca transcendent, zdrobitor, ct i ca imanent: pentru c fora i semnificaia totalitii sociale transcend individul i, totodat, ptrund instituiile sociale. Sacrul este fora care, supraadaug realului, organizeaz societatea i este condiia supraveuirii ei.[footnoteRef:10] [8: Eseu despre om pag. 115] [9: Ibidem pag 146] [10: Sacru si ontofanie pag50. ]

Tot mitul sau religia este prima forma de explicare a lumii. Ea ofer primele explicaii cu privire la originea omului i rostul acestuia pe pmnt. Tot ea ofer sensuri i semnificaii tuturor elementelor acestei lumi cu care interacioneaz omul. n dependen de aceste semnificaii asupra lumii, omul i construete valorile etice precum i necesitile sale. Religia rspunde la ntrebarea despre originea lumii i despre originea societii omeneti. i din aceast origine ea deduce ndatoririle i obligaiile omului [footnoteRef:11] [11: Eseu despre om134]

Fiecare religie i construete propriul su model de semnificaii asupra lumii, iar de aici apar i diferenele comportamentale ale oamenilor. Din acest motiv, religia este elementul esenial de edificare i separare a civilizaiilor. Un sistem spiritual va genera un anumit tip de comportament uman i social, care va fi incompatibil cu alte comportamente sociale generate de alte sisteme spirituale sau religii, de aici se nate aceasta necesitate de difereniere i separare ntre marile colectiviti umane. ns religia reprezint totui nite explicaii rudimentare i generale cu privire la originea lumii, a omului i a societi umane. Informaia prezent n cadrul unei religii este una brut, ea are nevoie de interpretare i de extindere att n cadrul religiei, ct i n celelalte sfere umane. Aceast interpretare i extindere se manifest n cadrul sistemului cultural. Cultura. Pentru explicarea acestui element al structurii civilizaiei, e nevoie de o definiie clar pentru conceptual de cultur. Dar o definiie exact este practice imposibil, ntruct, acest concept a cptat peste 250 de definiii n cadrul tiinelor socio-umaniste. Este un concept foarte variabil, i variaz foarte mult n dependen de concepia autorului asupra culturi i civilizaiei, sau n raport cu anumite puncte de referine cum ar fi: cultura raportat la natur, societate, personalitate uman etc. ns, de cele mai multe ori prin sistemul cultural se definete totalitatea de credine, convingeri, ritualuri, tradiii, obiceiuri, norme morale, simboluri, valori, cunotine, idei, opinii etc. ns, pentru cazul nostru, voi face o specificare. Cultura reprezint totalitatea sensurilor i semnificaiilor ce rezult din sistemul spiritual. Cultura este manifestarea spiritualului. Toate aceste sensuri i semnificaii se divid n dou categorii: cultura formal i cultura non-formal sau popular. Cultura formal include arta, literatura, filosofia i tiina i cultura popular include tradiiile, obiceiurile, steriotipurile, simboluri sociale, comportamentul uman i etica social, precum i baladele i povetile populare, proverbe, filosofia popular sau opiniile asupra lumii. Toate aceste componente sunt nite manifestri, interpretri sau extinderi a sistemului spiritual. Diferena dinte cultura formal i cea popular este c prima este un act voit i contient, iar cea dea doua este un act mai mult sau mai puin incontient, necontrolat, o manifestare intuitiv mai exact. Prima ncearc s nteleag sau s ptrund nelesurile religioase prin art, filosofie sau tiin, fie c le pune la ndoial, fie c ncearc o nelegere mai profund, fie c ncearc o demonstraie a ideilor prezene n sistemul religios. De exemplu ntreaga filosofie occidental orbiteaz n jurul conceptului de Dumnezeu n semnificaia cretin. Ea nu poate depi acest cadru referenial. Ea nu mediteaz asupra experienelor amanice sau asupra strii de nirvana din cadrul buddismului. Iar filosofia oriental este de o alt natur i ea nu poate depi cadrul referenial a lui Atman. Nici tiina nu poate depi dincolo de religie. n cultura occidental ea fie c neag, fie c afirm existena lui Dumnezeu ca crator a lumi conform genezei din Biblie, n timp ce n orient, descoperirile tiinifice justific existena lui Atman sau demonstraii ale mecanicii cuantice c realitatea este o iluzie(maya). Cea dea doua form a culturii este o trire involuntar, o manifestare a religiosului n toate sferele ale vieii. Ele au un mic grad de interpretare contient a nvturilor i sensurilor religioase. Sau unele dintre aceste elemente culturale pupulare, sunt o preluare oarb sau segmentar a unor sensuri religioase interpretate de gndirea filosofic i implimentate n viaa cotidian. Conveuirea noastr social este determinat de aceste elemente culturale. Tu nu ucizi pe cineva dintr-un raionament al bunui sim, dar este o atitudine moral cu rdcinele n religie, chiar dac eti ateu. De ce a mini este considerat un lucru negativ i un caracter foarte ru? Raionamentul i judecata pur nu vede nici-un delict n aceast privin, e la fel de practic, util i pozitiv ca i a spune adevrul. Totui, pentru noi, o persoan mincinoas nu are o imagine pozitiv n societate. Iar aceast semnificaie la fel i are rdcinile n sistemul religios. Majoritatea normelelor etice i de conveuire social, toate valorile unei societi, formele comportamentale etc. sunt doar nite expresii ale sistemului spiritual. Deci sistemul cultural este doar o extindere a sistemului spiritual i adncete ntrebarea cu privire la existena omului, trebuinele acestuia i rostul lui pe pmnt. n dependen de aceste rspunsuri el i construete viaa social. Socialul. Viaa social este reglementat de sistemul cultural. Cultura dicteaz sistemele i formele permise de relaii i interaciuni sociale. Reglementeaz prin intermediul norme religioase relaiile n cadrul familiei, relaiile cu semenii de aceeai naionalitate sau confesiune religioas i relaiile cu persoanele de alt naionalitate sau confesiune religioas. La fel exprim norme cu privire raportul geneder, etica relaiilor sexuale, tabuuri sexuale etc. De exemplu interzicerea incestului este o norm religioas, i nu o lege a unui raionament, cu toate c tiina a demonstrat mult mai trziu efectele negative asupra urmailor ce pot aprea n urma cuplrii ntre rude. Deasemenea discriminarea geneder n societatea noastr este la fel o determinare cultural i religioase. n Biblie se vorbete despre inferioritatea femeii n faa brbatului, din aceste motive brbatul trebuie este considerat capul femeii, iar aceasta din urm trebuie s-l asculte. Aceast difereniere cultural asupra raportului gender, are un impact direct n mecanismul organizrii sociale i n divizarea rolurilor i a statutelor sociale. Aceast difereniere gender nu este deci o cauz natural, genetic sau fiziologic, dar una cultural. De exemplu antropologul Margaret Mead demonstreaz acest fapt prin exemplu a mai multor triburi din Noua Guinee. n tribul Chambuli brbaii sunt cei slabi i nencreztori, ial femeile lor sunt cele puternice, energice i active, sunt cele care se organizeaz i iau decizii. Iar n tribul Arapesh brbaii sunt absolute egali cu femeile, se ocup de creterea copilului i de cele mai dese ori el rmne acas pentru a avea grij de micui. Brbaii din acest trib nu sunt nvai s comande. Religia este de asemenea i un factor social, n sensul c privete relaiile sociale dintr-un unghi special i, n consecin, pune n vigoare reguli de conduit omeneasc n societate.[footnoteRef:12] [12: Ludwig von Mises-Socialismul. O analiz economic i sociologic.]

La fel cultura determin toate comportamentele sociale, ce tip de hain poi mbrca, ce muzic s asculi, ce e bine mmnci, care sunt ocupaiile ludabile i ce gen de aciuni sunt condamnate, la fel face discrepana dintre comportamentele normale i cele anormale, sau poate determina ocupaiile etc. Max Weber n Etica protestant i spiritul capitalismului arat n general influena religiei n sfera social, politic, economic i tehnologic. El observ majoritatea oamenilor de afaceri i deintori de capital, precum i muncitori de calificare nalt sunt protestani, n timp ce catolicii ocup niveluri mult mai joase, rmnnd simpli meteugari, iar n cel mai bun caz ajung meteugari-efi, i foarte puini care dein afaceri n spiritul capitalist. Iat cum explic M. Weber aceast stratificare social Explicaia acestor cazuri este fr ndoial aceea c trsturile mentale i spirituale specifice dobndite din mediul nconjurtor, n situaia aceasta tipul de educaie favorizat de atmosfera religioas a comunitii de batin i a casei printeti, au determinat alegerea ocupaiei, i prin aceasta cariera profesional[footnoteRef:13] [13: Etica protestanta pag. 34]

Dac religia ofer nite rspunsuri cu privire la originea societii umane precum i rostul acestuia pe pamnt, de aici rezult i tipul de activiti pe care le va desfura, precum i necesitie acestuia. Dac scopul vieii pe pmnt este cea de mntuirea sufletului sau cea de pregtire pentru o alt via, atunci posedarea a bunurilor bateriale i econimice i vor pierde sensul. Omul devine pasiv n raport cu necesitatea de mbogire material, cci scopul su e altul, dect cea de a te ndeletnici cu cele profane. Deci cultura nu dicteaz doar forma i etica relaiilor sociale, dar i necesitile acesteia conform sensului religios. E important de specificat c pe lng cultura general prezent n cadrul unei civilizaii, exist i culturile regionale, locale i personale, care deriv din cultura civilizaional. n cadrul unei societi, de exemplu societatea moldoveneasc, fiecare membru al acesteia posed o cultur spiritual specific, acest lucru va genera necesiti i nevoi specifice, precum i modalitatea de a le obine. O familie mai credincioas va fi fericit cu minimum necesar, n timp ce alt familie, chiar dac e suficient de bogat, niciodat nu se va simi ndestulat. i asta doar datorit sensurilor i semnificaiilor pe care le atribuie fiecare vieii. Toate aceste norme de relaii sociale au nevoie de o reglementare exterioar pentru a asigura ordinea social, la fel toate necesitile sociale au nevoie de o strategie pentru a le asigura cu bunurile necesare. Acest rol i revine sistemului administrativ, adic politicul. Politicul. n funcie de nevoile sociale, politicul i construete hrile strategice (dac este n stare s-o fac) pentru a asigura bunurile necesare societii. Politicul este expresia socialului. Este un contract a membrii societii de a delega pe cineva din ei s reglementeze buna funcionare a societii conform culturii lor. n cazul n care politul ia decizii ce nu corspunde cu matricea culturale, cu tipurile de relaii sociale sau cu nevoile sociale, atunci strategiile vor fi ineficiente i vor fi sortite eecului. Orice decizie politic, trebuie s fie n armonie cu niveluri de mai sus, s creasc din rdcinile sale culturare. Eminescu scrie Condiiunea de via a unei legi, garania stabilitii sale e ca ea s fie un rezultat, o espresiune fidel a trebuinelor unui popor [],legile unui popor, drepturile sale nu pot purcede dect din el nsui[footnoteRef:14] [14: Publicistica pag.12]

Putem vorbi de dou funcii generale ale politicului. Prima funcie este asigurarea ordinii publice, stabilirea formelor posibile de interaciune i de crearea a grupurilor sociale, precum i stabilirea drepturilor i obligaiile ale acestora pe baza normelor etice de conveuire social, care i au surse n nivelul cultural, iar de aici, n cel religios. Legislaia unui popor este defapt mai mult sau mai puin o instituionalizare a legilor morale prescrise de religie. A doua funcie prevede acele politici de asigurarea necesitilor sociale. Economicul. Economicul este o expresie a politicului. Economicul reprezint relaia dintre bunuri economice i proprietarii acestora sau posibilii proprietari. Legile care reglementeaz circulaia bunurilor econimice i a mijloacelor bneti. Forma de interaciune dintre bunuri materiale i societate. De exemplu modele economice capitaliste sau socialiste reprezint doua sisteme economice extreme cu privire la aceste relaii. Ele i au orginea n sistemele spirituale. Weber menioneaz (n aceai lucrare menionat mai sus) c n concepia religiei protestante acumularea capitalului privat prin munc onest i conform vocaiei, este o graie i o providen Dumnezeiasc. Weber descrie spiritul capitalismului prin ochii protestantului Benjamin Franklin care zice c a fost educat de mic de ctre tatl su cu urmtorul citat din Biblie. Dac vezi un om iscusit n lucrul lui, acela poate sta lng mprai" (Pildele lui Solomon, 22, 29). Ctigarea de bani n cadrul ordinii economice moderne este att timp ct se face legal, rezultatul i expresia virtuii i perfecionrii unei vocaii; iar aceast virtute i perfecionare sunt. Nu e greu de vzut, adevratele alfa i omega ale eticii lui Franklin. [footnoteRef:15] [15: Etica protestanta pag 47]

Deci aceast etic protestant legitimeaz i motiviaz omul s dobndeasc capitalul privat i realizarea succesului personal. n acelai timp ea dicteaz regulile etice ale economiei capitaliste, regulile de joc pentru a putea intra n posesia averilor. Dac capitalismul modern i are originea n etica cretinismului protestant, atunci socialismul la fel i gsete rdcinee n cretinismul timpuriu. Acest lucru ne comunic cel mai elocvent sociologul i economistul austraic Ludwig von Mises n lucrarea Socialismul. O analiz economic i sociologic. Iat ce ne relateaz L. von Mises: Cel mai bine cunoscut dintre aceste ndemnuri spre lauda comunismului este acela al Sfntului Ioan Chrisostomul. n a unsprezecea dintre omiliile sale despre faptele Apostolilor, sfntul aplaud comunismul consumatorilor din prima congregaie cretin i pledeaz cu toat elocvena lui ptima pentru renvierea lui. Nu numai c el recomand aceast form de comunism cu referin la exemplul Apostolilor i al contemporanilor lor, dar el ncearc s expun avantajele comunismului aa cum l concepe el. Dac toi cretinii din Constantinopol i-ar preda posesiunile unei stpniri comune, atunci s-ar aduna att de mult, nct toi sracii cretini ar putea s fie hrnii i nimeni n-ar ndura lipsuri, deoarece costul vieii n comun este mult mai mic dect acela al gospodriilor separate. Acest tip de socialism este inspirat din Evanghelii i Faptele Apostolilor. Defapt, socialismul nu este invenia cretinilor timpuri, dar o regsim ntr-o form mai primitiv i la Platon n Republica.Indiferent de originile socialismului, un lucru e cert, acest sistem economic i are originile n sistemele spirituale. La Platon socialismul deriv din concepia teoriei a Ideilor (lumea spiritual, lumea perfect i adevrat), n cretinism din Faptele Apostolilor.n dependen de sistemul economic a unei civilizaii sau stat, precum i toate specificaiile sale i modalitatea de funcionare, va rezulta i nivelul de bogie material, adic dezvoltarea laturei tehnologice. Tehnologicul. Tehnologicul reprezint efectul sistemului economic. n dependen de modelul economiei i a legislaiei de circulaie a monedei i a bunurilor materiale, va depinde forma sferei de produciei i a creterii de capital. Prin urmare, acest lucru va influena nivelul dezvoltrii tehnologice, a infrastructurii, a bunurile materiale i respectiv a capitalul privat i/sau cel de stat. ntr-un cuvnd, aceast sfer reprezint bogia unei ri. Eco-demografic. Sfera eco-demografic cuprinde mai multe elemente. Exploatarea naturii de ctre om n dependen de tehnologia deinut: exploatarea pdurelor, a apelor, a gazelor a minereurilor etc. Intervenia tehnologic asupra propriului nostru organism: medicina. Aezrile demografice i natalitatea. La fel, la acest nivel conform lui Kuzk i Eakove, n dependen de factorii acestui nivel influeneaz asupra motivaiei, voinei, i noile interese, dorine i posibiliti ale oamenilor. Aplicarea schemei structurale a mecanismului civilizaional la soluiile de dezvoltare socio-econimic a R. Moldova

Exist o ntrebare general a ntregii societi, care poate deja pe unii zgrie n urechi care sunt soluiile pentru o dezvoltare socio-economic a rii noastre? Aceast ntrebare o auzim zilnic n mass-media sau n grupulee sociale adunate n jurul unei phrel de vin. Att societatea ct i experii politici sau econimici ofer un spectru foarte ngust de soluii. Aceste soluii cu siguran mi creaz un disconfort psihic al aparatului auditiv. Iata care sunt cele mai fregvente soluii propuse: 1. Integrare geopolitic (fie integrare n Uniuniea European, fie n Uniunea Euro-Asiatic)2. Armonizarea legislaiei interne cu cele Europene3. Schimbarea guvernului i altor actori politici4. Implimentarea reformelor n toate structurile guvernamentale5. Atragerea investiiilor strine6. Crearea unui climat favorabil pentru dezvoltarea IMM-urilor7. Eliminarea corupiei i a birocraiei8. Mobilizarea societii civile n structuri non-guvernamentale, etc. De ce aceste soluii mi creaz un disconfort la aparatul auditiv? Cel puin ar fi trebuit si deranjeze pe toi cei care neleg subtilitile mecanismului social, sau cei care au neles fr prea multe explicaii structura de mai sus. Structura social este practic un lan determinist i cauzal. Cauza prim fiind n cadrul sistemului spiritual. Restul structurilor sunt doar efecte secundare a structurilor superioare, sau cauze secundare pentru structurile ineferioare sau perifecire. Ca s poi dezvolta o societate pe planul tehnologic, adic dezvoltarea infrastructurii, a tehnologiei, sau pentru creterea bugetului naional, schimbrile nu trebuie s fie efectuate la nivelul tehnologic, nici la cel economic, nici la cel politic, nici la cel social, dar la sistemul cultural, care este manifestarea interpretat a sistemului spiritual! Toate soluiile prezentate mai sus cu privire la dezvoltarea socio-economic a Moldovei fac parte din ultimele niveluri periferice. Aceste soluii sunt total absurde, ineficiente i incapabile de svri o schimbare radical n dezvoltarea societii. Srcia i toate probleme sociale ale Moldovei sunt doar nite efecte sau consecine a unor cauze situate la nivelurile primare. Ca s schimbi efectul, un om sntos mintal va schimba cauza, ns socitetatea noastr i autoritile nearc s schimbe nsi efectul. De exemplu eu doresc s prjesc o plcint, o pun n tigaie, o pun pe un foc prea puternic i plcinta se arde. Dac sunt sntos mintal, sau cel puin logica funcioneaz bine, eu voi schimba cauza arderii plcintei, adic voi micora intensitatea focului, ns autoritile noastre nearc cumva utopic s schimbe efectul, nechimbnd cauza. Adic ncearc cumva s toarn nite ap n tigaie, sau s acopere plcinta cu ghea, sau ncearca cu minele s ridice puin plcinta din tigaie, sau pur i simplu ncearc s sufle asupra plcintei ca ea s nu se ard. E tragic, dar soluiile privind dezvoltarea Moldovei sunt exact aceleai metode absurde ca i n cazul arderii plcintei. Originea problemei noastre economice e de alt natur. Conform ordinii fireti a lucrurilor orice popor ar fi trebuit s fie mpcat cu el nsui indiferent de nivelul de dezvoltare economic sau rolul lor n lume. Dintre puinele state care au rmas mpacate cu ele nsele, probabil sunt cele din Africa, chiar dac sunt permanent n stare de rzboi civil, aceasta pentru ei este o ordine fireasc a lucrurilor. Pornind de la schema noastr prezentat mai sus, orice popor i are nucleul lui spiritual, setul de valori i credine profunde. Acest nucleu spiritual dicteaz scopul i trebuinele omului pe aceast lume, n acelai timp ofer modelul cultural potrivit pentru ai satisface trebuinele sale. Aceste trebuine nu sunt neaprate de ordin material, ele pot fi i de ordin spiritual. Nucleul spiritual poate s dicteze unui comuniti umane imperativul dezvoltrii spirituale i neglijena fa de lucrurile profane sau lumeti, cu excepia minimului necesar pentru supraveuire. De aici, comunitatea uman va fi motivat s-i perfecioneze instrumentele de dezvoltare spiritual (rugciuni, cri religioase, sanctuare, tehnici de meditaie etc.) i puin va fi preocupat i motivat s-i dezvolte capaciti intelectuale pentru dezvoltare economic. Comunitatea i va dezvolta abilitie meteugreti i cele comerciale doar att pn cnd i va fi nicesar pentru supraveuire sau un confort minim. A tri n srcie, nu este o problem n sine. Acest lucru poate fi o alegere a poporului conform valorilor lor spirituale. Comunitatea uman poate fi relativ mulumit i mpcat cu sine, dac alte comuniti umane n-o deranjeaz. Un clugr sihastru trind ntr-o peter, nu va percepe pentru el prezena srciei, pur i simplu pentru c el nu simte alte nevoi materiale. Ca un popor s se simt n armonie cu sine nsi, toate activitile i aciuni pe care le ntreprinde trebuie s rezulte din rdcina lui natural. Ar trebui s nelegem lucru fundamental, ntrebarea de genu, care sunt cauzele c o societate a reuit s se dezvolte, iar alta nu?, este o ntrebare non-sens. Totul trebui de pornit de la investigaia asupra sistemului spiritual. Dac acest tip de sistem spiritual, a generat n primul rnd dorina de dezvoltare economic? Orice stat, se afl la acel nivel de dezvoltare istoric, pe care i la dorit s-l obin! n rest, aa zise cauze pentru stagnare economic cum ar fi asupripre militar, ocupaii, jafuri sau deportri sunt doar nite scuze specific unor lai. ns, ce se ntmpl cu comunitatea noastr moldoveneasc? Au fost vremuri n care poporul nostru trit mpcat cu sine nsi, evident, ca orice comunitate uman cu problemele sale interne. Situaia noastr material era conform trebuinelor sistemului spiritual. Nimeni nu cerea drumuri europene, crue cu aer condiionat, camer i confort pentru fiecare copil, blnuri de vulpi etc. Toat problema se nate din momentul cnd comunitatea noastr se ciocnete cu civilizaia occidental i vede un alt mod de via, care l ademenete i dorete acelai lucru. Mai grav se ntmpl atunci se dezvolt i mass-media. Moldoveanul privete prea multe seriale latine, unde toi oameni sunt bogai i proprietari de bnci i compani, mai privesc i show-urile tmpite de splare de creier ale americanilor, iar moldoveanul o percepe ca ceva cool , modern i dezvolat. Mai pleac moldovenii n valuri n Europa i se mai inspir din cele vzute acolo, apoi se ntorc aici cu nasul pe sus i nu le plac drumurile, zebrele i semafoarele noastre. Dac moldovenii se plng c Uniunea Sovietic i-au deportat n Siberia, fiind rupi de familie, de copii, atunci acum singuri se auto-deporteaz n Europa. Diferena const doar n burta plin de bunturi i temperaturi mai ridicate dect n Siberia. n fine, s-a ntmplat o mic modificare la nivelul cultural al moldoveanului. Am menionat c cultura, ca manifestare a spiritualului, dicteaz trebuinele sociale. Anume aceast funcie a culturii a suferit o modificare destul de grav n contiina moldoveanului. Necesitile materiale ale acestuia au crescut foarte brusc, neinnd cont de celelalte funcii ale culturii sau ale sistemului spiritual. Nu este o problem n sine c moldoveanul dorete s treasc ca europeanul, ns sistemului lui spiritual i cultural nu este pregtitit pentru a face fa noilor cerine ale moldoveanului. Sistemul lui cultural a fost format dea lungul secolelor pentru alte scopuri, dect cele de dezvoltare economic i de cretere ca putere n lume. Sistemul lui cultural s-a format n scopul de supraveure pe acest biet Pmnt i de a cpta via venic de dincolo. Aceasta este i simbolul baciului mioritic, dar la el o s revenim mai trziu. Pentru a avea un nalt nivel de dezvoltare economic, este necesar de o cultur intelectual specific n toate sferile ale vieii sociale, compatibil o capabil s genereze o organizare social eficient pentru a genera venituri economice. Este necesar n primul rnd de dezvoltarea cultura formal: arta, filosofia i tiina, n vederea cum e posibil o dezvoltare socio-economic, de aici va rezulta noi coduri etice de conduit social i noi paradigme asupre vieii i a lumii. Aceste noi paradigme urmeaz s fie popularizate n mas, ca ntreaga societate s manifeste acel tip de comportament, care poate genera dezvoltare economic. Un sistem cultural este ca soft, iar fiecare soft este destinat pentru un anumit scop fix. Softurile noastre culturale sunt diferite de ce ale europenilor. Ale noastre sunt incompatibile cu dezvoltare economic. Nu poi ntr-un program de editare foto s elabori un film, dar cam aceasta ncearc s fac autoritile noastre. Europenii i-au dezvoltat softul lor cultural pentru dezvoltare economic foarte mult dea lungul veacurilor, iar moldovenii caut investiii strine pentru acest fapt.

Doza de ironieIntegrare geopolitic presupune parcarea unei rugenituri lng o main de lux, dar aceast lucru nu-i va schimba aspectul. Sau integrarea geopolitic nseamn remorcarea unei rugenituri la o maine puternic, chiar dac va fi tractat, maina din urm niciodat nu va deveni la fel de puternic. Este necesar o schimbare interioar pentru a fi la fel de puternic, dar atta timp ct eti tractat de cineva, nu mai ai motivaia de a te dezvolta. (Pentru adepii nrii al integrrilor geopolitice, n acest moment li s-a emanat n creier hormoni de tip neropinofrina, care blocheaz actul de gndire raional i vor ncerca s nege cu vehemen acest fapt sau pur i simplu vor nchide cartea din cauza flustrri i a dezacordului.)Majorarea salariilor ca soluie pentru stoparea fenomenului de corupiei. Srcia i salariile mici fiind considerate ca factori ce provoac corupia. Ct de srac trebuie s fie un deputat sau oligarh pentru a fi provocat la mit? Sracii deputai Poate strngem nite fonduri umanitare pentru ai ajuta s aib o via mai bun, poate aa nu vor mai lua mit. Corupia nu este niciodat un fenomen economic i provocat de srcie. Corupia este un act pur cultural. La acest subiect voi reveni mai trziu. Nici sistemul social, nici sistemul politic sau economic nu este pregtit pentru a dezvolta sfera tehnologic, prim urmare, pentru creterea nivelului de trai. Nu poi efectua modificri la nivelul economic, atta timp ct nu este schimbat nivelul politic, iar nivelul politic nu poate fi schimbat atta timp ct nu e schimbat nivelul social, iar acesta din urm nu poate fi schimbat, dect prin schimbarea nivelului cultural. Nivelul spiritual este cel mai rigid dintre toate i schimbarea lui poate dura minim cteva secole. Dar cauza direct nu este n nivelul spiritual, dar n interpretarea i manifestarea acestuia, adic n nivelul cultural. Cultura este mult mai flexibil n raporti cu sistemul spiritual, din acest motiv atenia i schimbarea trebuie concentrat asupra culturii. Orice soluie pentru dezvoltarea socio-economic a rii, prezentat anterior, fac parte din nivelul politic, economic sau tehnologic. Este o strategie bolnvicios, demn de investigaii psihiatrice, de a schimba caisele cu ciree de pe ramurile unui pom de caise, pentru al transorma n cire, n loc de al altoi sau schimbat din rdcin. Poate c au s reueasc autoritile noastre s schimbe toate caisele cu cireele, i-n aparen vom vedea un pom cu ciree, dar aceasta pn se usuc. n sezonul viitor vor crete din nou caise. Ceea ce produce srcia noastr material i intelectual este cauzat de o ciuperc din zona cultural, aceasta urmeaz a fi estirpat i nlocuit cu alta, dar nu vruirea problemei sau ascunderea gunoiului sub covor.

Armonizarea legislaiei naionale la legislaia European. De curnd, ntr-un laborator din Angla, s-a ncercat s se armonizeze ritmul cartiac al iepurilui cu cel al unui elefant. Iepurile a murit. De fiecare dat cnd dorii s facei copy-paste a unor legislaii europene, deschidei publicistica lui Eminescu. El a fost un maestru n negerea naturii unei legi. Pentru c a fost un prea bun maestru n filosofia politic i economic, a fust ucis de xerox-uri, adic de cei care copiau legile europene. Crearea i dezvoltarea ONG-urilor. ONG-urile sunt utile i practice, mai rezolv ele cte o problem local, dar nu reprezint mecanismul cel mai indicat n dezvoltarea socio-economic a rii. Cel mai multe din ele se rezum doar la flashmob-uri i tot felu de aciuni sociale menite s creeze iluzia c se lupt mpotriva nedreptii n lume. Recent, un ONG a organizat un eveniment social cu scopul de a promova pacea n lume. Mai muli copii au fost pui s construiasc hulubai din hrtie. Dar pcat c n-a u fost prezeni la acest eveniment Kim Jong-un, Barak Obama, Vladimir Putin, Angela Merkel sau Xi Jinping, cci cu siguran erau s-i retrag investiiile din domeniul militar, sau armatele din teritoriile ocupate.

ConcluzieOrice schimbare, strategie, proiect sau soluie care urmeaz a fi ntrudus n cadrul mecanismului social este important nti de toate de a nelege scopul acestuia i de a verifica dac sistemul sau matricea cultural va putea susine o asemenea modificare. Dac modificarea este idea este compatibil cu sistemul cultural, atunci ea va fi implimentat cu success i va avea maxim eficien, dac nu, atunci cea mai corect procedur este de a schimba sistemul cultural pentru a putea obine rezultatele ateptate. Fiecare efect social, economic sau politic i gsete cauza n sistemul cultural. Este important de a schimba cauza cultural pentru a avea alte efecte n celelalte sfere.

Nivelurile existeniale

n acest capitol voi prezenta o perspectiv personal asupra mecanismului de funcionare i dezvoltare social. Abordarea civilizaional asupra funcionrii i dezvoltrii sociale are anumite limitri i se refer doar la componentele ce constituie o societate. n abordarea personal a mecanismului social, voi plasa optica de analiz dintr-un alt unghi ce va cuprinde alte aspecte i factori care influeneaz procesul dinamic al societii. Astfel c vom analiza factori de ordin climateric, genetic, biologic, fiziologic, psihosociologic etc. Chiar i din aceast perspectiv, conceptul central ca factor al dezvoltrii socio-economice va fi la fel cultura, doar c aici, cultura va implica o alt definiie cu prezentarea stratului psiho-neuronal al culturii. Pentru a putea realiza o vindecare i dezvoltare social este important nti de toate s tim care este structura unei societi i mecanismul ei de funcionare la nivelul ei cuantic*. nainte ca piloii s urce la bordul unui avion, ei sunt trecui prin instruirea teoretic cu privire la structura avionului i principiile sale de zbor, ceea ce faciliteaz aptitudinile practice de a pilota avionul n situaii de for major. Faptul c tii a conduce o biciclet, nu nseamn c vei putea conduce n mod similar i avionul. Aceeai chestiune e i n cazul unei societii. Experiena unor guvernani n domeniul juridic, economic sau industrial, este departe de a considera o pregtire suficient pentru a nfptui o dezvoltare social. Unde mai pui c multora dintre ei le lipete i cultura intelectual. Aceasta este problema major a autoritilor noastre, care ncearc s piloteze un avion pe principiile unei biciclete. Majoritatea proiectelor de lege sunt sterile, naive, fr nici-un fundament naional, logic i practic, iar Eminescu la vremea lui zicea: legile demagogiei snt factice, traduse de pe texte strine, supte din deget.[footnoteRef:16] n ultimul capitol vom analiza i alte cauze ale ineficienei acestor legi sau strategii de dezvoltare, pe lng cele discutate n capitolul precedent. Totui, acuzm prea mult guvernul, dar nici societatea nu e mai neleapt. Societatea consider c fuzelajul, turbinele, aripile, i coad sunt nsi piloii. Adic zborul unui avion depinde doar de piloi, iar restul componentelor n-au nicio atribuie. Societatea se deresponsabilieaz de toate problemele existente n cel mai josnic mod posibil artarea cu degetul spre guvernare. Aici miroase a simptome de psihoz, cci societate nu-i poate contientiza responsabilitatea sa social, atribuia i funcia ei. Aceast situaie este similar cu cea a unui individ ce nu tie a merge pe o biciclet i acuz productorii c atunci cnd ncearc s conduc bicicleta, aceasta cade pe jos. Nu vreau s zic c guvernarea i face bine meseria, chiar mi este mil de analfabetismul politic i strategic de care sufer, iar acest lucru o tie cel mai bine fiecare cetean. Pi bine, cineva zice c petele de la cap se stric. Consider c acest proverb ne nva dou soluii optimistie pentru a evita dezastrul putrefaciei. 1. Petele nu se stric dac este mncat la timp. 2. Dac capul ncepe s se strice, atunci orice gospodin tie c n aceast situaie se taie i se nltur capul, iar trunchiul este consumat. [16: Publicistica pag. 407* Vezi explicaia termenului nivel cuantic al societii pag.9]

ns ce face moldoveanul? ip, panicheaz, critic, acuz, se lamenteaz, ncremenete n timp ce privete cum se stric petele, ca o femeie cnd vede un arpe. Soluia inteligent ar fi s se autoresponsabilizeze pentru a se salva de guvernul muribund. Acest lucru este posibil prin efectul de sinergie social, pe care o vom aborda mai trziu. Defap, logica petelui stricat la cap, nu se prea aplic n cazul societii noastre. La noi e un pic invers, capul se stric de la trunchi, adic guvernul este doar o consecin a culturii sociale, i nu cultura social este consecina guvernrii. Totui, este o aciune reciproc, dar cultura social i-a oferi ntitatea cauzal. Evindent, c aceast cultur social este cauzat i de ali factori externi i istorici, la care nu ne vom opri aici. n orice caz, indiferent de unde se stric petele, i indiferent la ce grad de putrefacie n care se afl, exist totui soluii de renatere i revitalizare, i aceast soluie se refer anume la efectul de sinergie social i schimbare cultural. nainte de a trece la aceaste soluii, urmeaz s ne iniiem n mecanismele de funcionalitate i dezvoltare social, precum i cauzele stagnrii sau degradrii societii noastre, pentru a ne uura nelegerea privind implemenetarea acestor soluii. n continuare ne vom referi la structura unei societi la nivelul cuantic. in s menionez c este doar una dintre multele modalitie posibile de a descrie o asemenea structur!

Nivelurile existeniale a lumii fiziceSistemul social ca i oricare alt sistem ontologic implic cel puin dou niveluri existeniale. Aceste niveluri se difereniaz prin caracteristici i legiti specifice. Ca exemplu voi prezenta sistemul ontologic al lumii fizice i sistemul ontologic al psihicului uman. Nivelurile sistemului ontologic al lumii fizice. Structura universului fizic este ierarhizat n dou nivele existeniale, n fizic ele sunt numite niveluri ale realitii: 1. Nivelul Macro lumea noastr fizic vizibil, de la un fir de praf pn la galaxii. Aceast lume este descris de fizica mecanic a lui Newton i termodinamica clasic. Sistemul lui Newton percepe ntreg univers ca pe un mecanism de ceas, totul se supune unor legi strict deterministice, o liniearitate riguroas a fenomenelor naturale, nlnuite prin cauz i efect. (Pentru a nelege mai bine legitile newtoniene i aspectele nivelului macro, jucai o partid de biliard). Aceleai cauze n aceleai condiii va produce aceleai efecte. Datorit acestei liniariti deterministice, totul putea fi predictibil. Iar aceast paradigm tiinific asupra naturii fizice, a oferit noi metodologii i strategii de dezvoltare social. Imperativul devenise astfel: dac cunoatem legile naturii, principiile de evoluie i a dezvoltrii, atunci le putem aplica i n societatea uman pentru a obine o organizare mai bun i o dezvoltare mai rapid. Aceast paradigm tiinific a dus la naterea erei industriale n occident. Munca a fost mecanizat, iar diviziunea muncii i a societii a fost elaborat pe principiile mecanicii n


Recommended