Date post: | 05-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | oanamanolache45 |
View: | 20 times |
Download: | 0 times |
Capitolul IV. STUDIU EXPERIMENTAL PRIVIND CRETEREA
RANDAMENTULUI COLAR PRIN JOC DIDACTIC MATEMATIC
4.1. Metodologia cercetrii
A) Ipoteza de cercetare
n acest proiect de cercetare am pornit de la o constatare general valabil potrivit creia
orice factor motivaional poate s intre n componena activitii de nvare . n acest sens,
mi-am propus ca situaia motivaional s se prezinte sub forma unui joc didactic.
Ipoteza general de la care am pornit a fost ca eficiena procesului de introducere a
conceptului de numr natural poate fi crescut dac se abordeaz aceasta noiune prin prisma
jocului didactic matematic ( prin convertirea situaiei de joc n situaie de nvare elevul din
ciclul primar are acces la modele de tip cognitiv ).
Prin folosirea jocului didactic matematic elevii sunt bine motivai, accept condiiile
jocului i i nsuesc cunotinele de baz ale calculului matematic, i formeaz priceperi i
deprinderi necesare n nvarea matematicii, ceea ce st la baza pregtirii corespunztoare n
domeniul matematic. Scopul cercetrii este integrarea jocului didactic n activitatea de
nvare, cu intenia de a realiza o situaie motivaional specific.
B) Eantionul - Pentru realizarea scopului propus am ntreprins o cercetare
experimental la clasa a II-a, pe un colectiv de 18 elevi (10 biei i 8 fete).
C) Probele aplicate - Am aplicat un test iniial penru a constata nivelul cunotinelor
dobndite de elevi pn la acel moment i n funcie de interpretarea rezultatelor am adaptat
metodele didactice , folosind i alte metode activ-participative printre care i jocul didactic
pentru ca activitatea instructiv-educativ s aib o finalitate ct mai performant.
Numele i prenumele : Data : ..
Calificativ
Numerele naturale de la 100 la 1000
TEST INIIAL
1. a) Ordoneaz cresctor numerele : 804 , 160 , 345 , 900 , 354 ;
. , . , . , . , . ;
b) Ordoneaz descresctor numerele : 209 , 916 , 290 , 472 , 300 ;
. , . , . , . , . ;
2. Scrie numerele a ) de la 597 pn la 602 ;
..
b) cuprinse ntre 432 i 426 ;
.
c) pare ( cu so) cuprinse ntre 873 i 885 ;
3. Compar numerele, folosind unul din semnele > , < , =
236 235 728 316
560 650 499 499
902 920 300 400
Scrie cu litere numerele :
700 -
204 -
530 -
612 -
Continu fiecare ir cu cte trei numere care respect regula dat :
621 , 623 , 625 , .. , .. , ..
850 , 840 , 830 , .. , .. , ..
150 , 200 , 250 , .. , .. , ..
Obiective urmrite:
O1 s ordoneze cresctor / descresctor numerele naturale de la 100 pn la 1000;
O2 s numere nainte i napoi, n irul numerelor naturale date;
O3 s compare numerele naturale date ;
O4 s scrie cu litere numerele naturale date ;
O5 s identifice numerele naturale care lipsesc din irurile de numere date;
O6 s identifice numerele naturale scrise cu ajutorul cifrelor date;
O7 s descopere numerele naturale care ndeplinesc anumite condiii ;
Descriptori de performan
calificativ
item
FOARTE
BINE
BINE
SUFICIENT
I1
- Ordoneaz corect toate
numerele date.
- Ordoneaz numerele
dar are 2 inversiuni.
- Ordoneaz numai
numerele numai
cresctor sau
descresctor.
I2
- Scrie toate numerele .
- Greete 2-3 numere.
- Scrie doar 7 8
numere.
I3
- Compar corect toate
numerele.
- Compar corect doar 4
5 numere.
- Compar corect 3
numere.
I4
- Scrie corect toate
numerele.
- Scrie corect doar 3
numere.
- Scrie corect doar 2
numere.
I5
- Descoper toate
numerele care lipsesc.
- Descoper 7- 8 numere
din cele care lipsesc.
- Descoper 5 - 6
numere din cele care
lipsesc.
I6
- Identific toate
numerele care se pot scrie
cu cifrele date.
- Identific 4 - 5 numere
din cele care se pot scrie
cu cifrele date.
- Identific 3 numere
din cele care se pot scrie
cu cifrele date.
I7
- Descoper toate
numerele naturale care
ndeplinesc anumite
condiii.
- Descoper 4 -5 numere
naturale care ndeplinesc
anumite condiii.
- Descoper 2-3 numere
naturale care ndeplinesc
anumite condiii.
ELEVII
Clasa
Calificativul
obinut
E1 a II-a FB
E2 a II-a B
E3 a II-a FB
E4 a II-a S
E5 a II-a B
E6 a II-a FB
E7 a II-a FB
E8 a II-a B
E9 a II-a S
E10 a II-a S
E11 a II-a B
E12 a II-a FB
E13 a II-a S
E14 a II-a FB
E15 a II-a B
E16 a II-a B
E17 a II-a B
E18 a II-a S
Pe baza acestui tabel am ntocmit histograma nr.1 i diagrama de tip placint dup cum
urmeaz:
0
1
2
3
4
5
6
7
FB B S
FB
B
S
Dupa analiza lucrrilor am constatat faptul c nu toi elevii pot s realizeze cu uurin
regula dat sau noiuni precum numere pare sau impare n consecin m-am gndit la un plan
de exerciii sub form de joc.
4. 2. Jocuri didactice matematice utilizate n experiment:
1. Cine tie ctig pe echipe
Scopul: Consolidarea deprinderilor de scriere i citire a numerelor formate din sute, zeci
i uniti.
Sarcina didactic: S formeze ct mai multe numere de 3 cifre folosind etichetele date.
Material didactic: Etichete cu cifre diferite i ordine pentru fiecare echip.
Echipa I:
nou trei
sute i unu
patru zeci
Rezultatele obtinute de elevi la Testul Initial
33%
39%
28%
Foarte bine
Bine
Suficient
Echipa a II a:
apte sute
zeci i trei
Opt cinci
Echipa a III a:
ase nou
sute i trei
opt zeci
Desfurarea jocului:
Jocul se va desfura pe echipe. Se stabilesc trei echipe. Fiecare echip va primi
etichetele i va forma ct mai multe numere n timpul indicat de nvtor.
La final, fiecare echip i va prezenta numerele, iar echipa care a reuit s formeze ct
mai multe numere va fi declarat ctigtoare.
2. Care numr s-a rtcit?
Scopul: Intuirea ideii de ir al numerelor naturale.
Sarcina didactic: S descopere numrul care nu respect regula irului.
Material didactic: Fie cu iruri numerice pentru fiecare elev.
243, 234, 432, 456, 324, 423, 342
101, 202, 303, 404, 536, 505, 606, 707, 808
Desfurarea jocului: Fiecare elev va primi fia cu cele dou iruri de numere dup o
anumit regul. Elevii trebuie s descopere regula i numrul care nu respect acea regul.
Elevul care termin primul i corect este declarat ctigtor.
3. CAUT VECINUL !
Scopul: consolidarea deprinderilor de comparare a unor numere ce reprezint valori de
diferite mrimi;
Sarcina didactic: recunoaterea unor numere mai mari sau mai mici dect un numr dat;
Materialul didactic: jetoane cu numere de la 0 la 1000
Regula jocului: Jocul se poate desfura individual sau pe echipe i ncepe prin ridicarea
unui jeton de ctre nvtor. Copii vor privi atent jetonul, dup care vor trebui s spun care
sunt numerele mai mari i mai mici cu o unitate dect cel reprezentat pe jeton.
Exemplu: nvtorul a ridicat jetonul pe care este scris numarul 123. Copilul indicat se va
ridica spunnd c pe jeton este numarul123 ; vecinul mai mic al lui 123 este numrul 122, iar
vecinul mai mare numrul 124.
Variant: Jocul poate fi complicat prin solicitarea elevilor de a indica numere mai mari i mai
mici cu 2 i de3 uniti dect numrul indicat.
4. POC!
Scopul: formarea deprinderii de a numra corect, dezvoltarea ateniei voluntare, a vitezei
gndirii i a vitezei de reacie;
Sarcina didactic: recunoaterea ordinii numerelor;
Regula jocului: Elevii pot lua parte la joc fie din bnci, fie n spaiul liber dintre rnduri.
Se va preciza c n timpul desfurrii jocului este interzis s se pronune numrul 5 (i a
oricrui numr care l conine pe 5, dac numrarea depete concentrul 0-10) i c n loc de
acest numr se va spune poc.
Primul elev ncepe numrtoarea spunnd 1, al doilea 2, al treilea 3, .a.m.d,, al cincelea
poc i aa pn se ajunge la limita stabilit de la nceput (10, 20, 30,etc.)
Jocul se poate complica i prin numrtoarea descresctoare, cu aceeai interdicie pentru
numrul 5.
Cei care nu vor fi ateni i vor grei numrtoarea, vor fi eliminai din joc.
Vor fi declarai ctigtori elevii care vor reui s dea rspunsuri corecte pe tot parcursul
jocului.
5. IRUL S-A NTRERUPT
Scopul: consolidarea deprinderii de numeraie; dezvoltarea ateniei i a spiritului de
observaie;
Sarcina didactic: determinarea algoritmului de aflare a numerelor irului i completarea
irurilor date;
Materiale: fie de munc independent;
Regula jocului: Elevii vor descoperi logica de alctuire a irurilor i vor completa fie cu
urmtorul coninut:
3, 6, 9.
5,10,15
1,4,7,10
8,12,20,24,32,.
120,130,.
Se precizeaz c fiecare ir trebuie completat cu nc 5 numere.
Recompens: calificativul F.B.
Fi de evaluare prin joc
Ce jucrie prefer fiecare copil? Calculai i aflai rezultatele.
6.APROXIMAREA NUMERELOR
Scopul: consolidarea deprinderii de numeraie; dezvoltarea ateniei i a spiritului de
observaie;
627-259
ION
735-136
DANIEL
846-768
GEORGE
78 599 458 368
Sarcina didactic: determirea aproximarii corecte i rezolvarea corect a sarcinii Materiale: fie de lucru pentru fiecare
Regula jocului: elevii vor avea dou tabele i vor trebui s uneasc numrul din primul
tabel cu aproximarea lui din al doilea tabel
7. GHICETE NUMARUL
Scopul: Verificarea cunotinelor de numeraie; rezolvarea rapid a sarcinii
Sarcina didactic: determirea rapid a numrului n funcie de detaliile prezentate
Regula jocului: gsirea numrului
Materiale: fie de lucru EXEMPLU: Gsete numrul cu 34 mai mare dect 705; Care este cel mai mic
numr de dou cifre?; Care este cel mai mare numr par de trei cifre?; Care este numrul
impar de trei cifre care are cifra zecilor 7 i este mai mic dect 278?;
8. IRUL NUMERELOR NATURALE
Scopul: consolidarea deprinderii de numeraie; dezvoltarea ateniei i a spiritului de
observaie;
Sarcina didactic: determinarea irului numeric
Materiale: fie de munc independent
Regula jocului: Elevii vor descoperi ordinea irului numerelor naturale
UNETE NUMERELE N ORDIN CRESCTOARE
9. DATELE PROBLEMEI S-AU NCURCAT
Scopul: consolidarea deprinderii de numeraie i de calcul corect; dezvoltarea spiritului de observaie i atenie;
Sarcina didactic: determinarea corecta a enunului corect al problemei i apoi a
numrului;
Materiale: plana expus pe tabl
Regula jocului: elevii vor trebui s recunoasc forma corect a enunului care va de- termina apoi gsirea numrului;
EXEMPLU: Gsete numrul de trei cifre mai mic cu 60 dect 61 i mai mare cu 25
dect 146.
10. TAIE CE NU SE POTRIVESTE:
356,358 ,359,360,362,363,364,366,367.
Scopul: consolidarea deprinderii de numeraie; dezvoltarea ateniei i a spiritului de
observaie;
Sarcina didactic: determinarea numerelor care nu fac parte din irul numeric i tierea
acestora;
Materiale: fie de munc independent;
Regula jocului: elevii vor trebui s recunoasc numerele corecte i pe cele incorecte din
irul numeric.
11. MELCUL I FNTNA
Scopul jocului:
formarea deprinderilor de calcul cu uniti de msur pentru lungimi;
-dezvoltarea gndirii logice, a ateniei, a capacitii de reprezentare i imaginaiei
reproductiv.
Sarcina didactic: rezolvarea unei probleme distractive, atrgtoare.
Materiale: fi de munc independent cu enunul problemei.
Regula jocului: fiecare elev va primi cte o fi de munc independent cu urmtorul
coninut: ntr-o fntn adnc de 12m este un melc. n fiecare zi el urc 6m, iar noaptea
coboar 5m. n cte zile ajunge la suprafaa fntnii? Dup rezolvare fiele vor fi strnse i
corectate.
Recompens: Toi elevii care au rezolvat corect vor fi aplaudai.
12. PE VRF DE MUNTE
Scopul jocului: formarea deprinderilor de a calcula uniti de msur pentru lungimi;
respectarea regulilor de parcurgere a unor drumuri de munte; evitarea pericolelor;
Sarcina didactic; determinarea distanei parcurse de excursionist i a timpului care a fost
parcurs aceast distan;
Materiale: fie de munc independent;
Regula jocului: copiii vor primi cte o fi cu traseul pe care trebuie s-l parcurg un
excursionist pn la caban i vor avea de determinat cte ore a mers i ce distan a parcurs
acesta, dac a plecat la ora 8.00, iar la ora 12.00,era la caban.
Se vor exploata valenele educative , discutndu-se despre regulile de parcurgere a
traseelor montane.
Recompens: primii 10 elevi care au gsit cele dou rspunsuri corecte vor primi cte un
creion.
Puzzle matematic;
Rezolv exerciiile din tabel
Decupeaz imaginea i taie cele 20 de ptrele
Lipete fiecare ptrel peste csua din tabel astfel nct
s corespund numrul imaginii cu rezultatul exerciiului.
Coloreaz imaginea rezultat
Succes!
10 2 = 11 + 8 = 8 6 = 12 + 6 = 8 + 2 =
8 + 3 =
9 8 = 9 + 5 = 11 5 = 10 6 =
11 + 4 =
12 5 = 12 + 5 = 8 + 5 = 11 6 =
14 5 = 11 + 5 = 10 7 = 16 + 4 = 18 6 =
Aceste jocuri nu numai ca i-au antrenat dar prin intermediul lor i-au consolidat i
verificat anumite cunotine, priceperi i deprinderi. innd cont de puterea de concentrare a
elevului, de nevoia de variaie i micare, n activitatea colar se impune ca lecia de
matematica s fie intercalat sau completat cu jocuri didactice.
Dupa aceste ore destinate jocului didactic am dat elevilor un alt test, final, pentru a
analiza importana i eficiena jocului didactic n consolidarea cunotinelor.
TESTUL FINAL
Numele i prenumele: ................................................... Data:
.....................
Test de evaluare
Scrie numerele reprezentate de desene:
...................... ...................... ......................
Ordoneaz numerele:
cresctor: 504, 128, 330, 816, 419, 326;
...................................................................................................................................................
descresctor: 140, 804, 245, 500, 672, 840;
...................................................................................................................................................
S Z U S Z U S Z U
Scrie numerele:
de la 296 la 304;
...................................................................................................................................................
mai mari dect 349 i mai mici dect 356;
...................................................................................................................................................
cifra unitilor 3 i cifra sutelor 5;
...................................................................................................................................................
Descompune urmtoarele numere n sute, zeci i uniti:
Scrie vecinii numerelor:
.............. 299 ............... ............... 602 ............... .............. 230 .............
.............. 440 ............... ............... 500 ............... .............. 571 .............
Compar urmtoarele perechi de numere:
246 462 738 735 542 512
Scrie toate numerele naturale de trei cifre, folosind urmtoarle cifre o singur dat: 3, 1,
7
Capacitatea: nelegerea numrului i notaiei acestuia
Subcapacitatea: Scrierea, compararea i ordonarea numerelor naturale de la 0 la 1000
461 305 780
Descriptori de performan
Itemi
Foarte bine
Bine
Suficient
I1 Scrie corect toate
numerele reprezentate de
desene.
Scrie corect 2 numere
reprezentate de desene.
Scrie corect 1 numr
reprezentat de desen.
I2 Ordoneaz corect
numerele date cresctor i
descresctor.
Ordoneaz corect numerele
date cresctor i descresctor.
Ordoneaz numerele date
cresctor i descresctor cu 2-
3 greeli.
I3 Rezolv corect itemul
conform cerinelor.
Rezolv corect 2 secvene din 3. Rezolv corect 1 secven din
3.
I4 Descompune corect
numerele n sute, zeci i
uniti.
Descompune corect 2 numere
n sute, zeci i uniti.
Descompune corect 1 numr
n sute, zeci i uniti.
I5 Scrie corect vecinii
numerelor date.
Scrie corect vecinii a 4-5
numere din 6.
Scrie corect vecinii a 2-3
numere din 6.
I6 Pune corect semnele de
relaie n toate cazurile.
Pune corect semnele de relaie
n 2 din cazurile date.
Pune corect semnele de
relaie ntr-un singur caz.
I7 Identific toate numerele. Identific 4-5 numere din 6. Identific 2-3 numere din 6.
Histograma nr 2 prezint situaia la testarea final.
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
FB B S
FB
B
S
ELEVII Clasa Obinut
E1 a II-a FB
E2 a II-a FB
E3 a II-a FB
E4 a II-a B
E5 a II-a FB
E6 a II-a FB
E7 a II-a FB
E8 a II-a B
E9 a II-a B
E10 a II-a S
E11 a II-a B
E12 a II-a FB
E13 a II-a S
E14 a II-a B
E15 a II-a FB
E16 a II-a FB
E17 a II-a B
E18 a II-a B
REZULTATE OBINUTE LA TESTUL FINAL
FB 50%
B 39% S 11%
Cum m-am ateptat rezultatele au fost mult mai bune la acest test dovedind atracia
copilului pentru joc contribuind la realizarea obiectivelor instructiv-educative ale procesului
de predare nvare. Am ncercat i o alt cercetare experimental care a constat n rezolvarea
unor exerciii matematice din capitolul ,, Numerele naturale de la 0 la 1000. Exerciiile au
fost prezentate, simultan, pe dou fie de munc independent, corespunztoare unei situaii
ludice i unei situaii obinuite de nvare, astfel:
- pe o fi jocul didactic ,, Mate-pilot cosmonaut
- pe o alt fi exerciii matematice prezentate n forma obinuit, echivalenelor
din jocul didactic matematic.
Am urmrit ca exerciiile din cadrul celor dou fie s prezinte acelai grad de dificultate.
Timp de lucru pentru ambele fie:45 minute.
c.1. Jocul didactic Mate-pilot cosmonaut
Scopul jocului: formarea deprinderilor de numeraie; dezvoltarea gndirii logice;
stimularea spiritului competitiv.
Materialul didactic: fie cu desenul de mai jos; ecusoane cu titlul Cosmonaut.
Regula jocului: Fiecare elev va primi cte o fi cu racheta cu calcule. Pe fiecare treapt a
rachetei, de la baz spre vrf, sunt scrise exerciii cu grad crescnd de dificultate.
Dup rezolvarea fiecrui exerciiu elevii vor primi cte un titlu:
pentru prima treapt: elev -pilot;
pentru treapta a doua: pilot instructor;
pentru treapta a treia: pilot pe curse interne;
pentru treapta a patra: pilot pe curse externe;
pentru treapta a cincea: pilot cosmonaut.
Recompensa: ecusoane cu titlul Cosmonaut.
150, 151,
,..,..
456, 458,.,..,
135, 140,..,,.
134, 144,,. .,.
367,467,,,,,.
c.2.Exerciiul echivalent
Rezolv urmtoarele exerciii:
1) Scrie numerele n ordine cresctoare de la 340 la 348
2) Scrie numerele din doi n doi de la 230 la 240
3) Scrie numerele din cinci n cinci de la 140 la 160
4) Scrie numerele din zece n zece de la 132 la 432
5) Scrie numerele din sut n sut de la 120 la 420
4.3. CONCLUZIILE CERCETRII
Prezentarea rezultatelor
Prin aplicarea jocului didactic Mate pilot cosmonaut i a exerciiului echivalent s-au
nregistrat urmtoarele rezultate:
1. la proba de joc didactic:
10 elevi au rezolvat integral sarcinile jocului, primind ecusonul de Cosmonaut;
5 elevi au rezolvat primele patru trepte ale rachetei;
2 elevi au rezolvat primele trei trepte ale rachetei;
1 elev a rezolvat exerciiile primelor dou trepte;
2. la proba echivalent jocului, respectiv exerciiul prezentat sub forma obinuit,
rezultatele au fost dup cum urmeaz:
7 elevi au rezolvat corect toate cele 5 exerciii;
4 elevi au rezolvat corect 4 exerciii;
5 elevi au rezolvat corect trei exerciii;
2 elevi au rezolvat corect dou exerciii;
Se observ c, n condiiile unor exerciii cu grad apropiat de dificultate, dar prezentate
n forme diferite - joc didactic i exerciiu aritmetic obinuit - mai muli elevi au rezolvat
corect exerciiile din cadrul jocului didactic, dorindu-i titlul de Cosmonaut.
Valorificarea rezultatelor cercetrii
Rezultatele de mai sus privind rolul situaiei motivaionale de joc n activitatea de
rezolvare a exerciiilor matematice evideniaz aportul jocului didactic la dezvoltarea
gndirii matematice a elevilor.
Analiza rezultatelor obinute indic faptul c rezolvarea exerciiilor matematice n situaii
cu caracter ludic d un randament superior fa de cea efectuat n condiii colare obinuite,
deoarece jocul, mai ales la colarii mici, face parte din preocuprile zilnice plcute ale
acestora. n atmosfera de joc, elevii se simt mai degajai, mai liberi.
Rezultatele obinute confirm valabilitatea ipotezei emise : situaia de joc constituie un
factor motivaional important i, ca atare, jocul didactic matematic poate fi acceptat ca form
complementar de baz a activitii didactice cu colarii mici.
Datorit legturilor sale strnse cu motivele afective, jocul didactic l solicit pe elev s
dispun de mijloacele care sa-i asigure un loc, o poziie acceptabil n raporturile
interpersonale create de contextul i atmosfera jocului.
Toate acestea i provoac elevului tensiuni psihice n vederea nsuirii i perfecionrii
acestor mijloace, care i sunt inerente jocului respectiv. Astfel, va avea loc deplasarea tot mai
accentuat a motivului de joc, de la procesul propriu-zis al activitii de joc spre rezultatul
acestuia. Elevul se va strdui s-i asigure o component ct mai apreciabil n activitatea de
joc, care nu poate obinut ns dect prin nvare. De aceea, nvarea trebuie s-i pstreze
caracterul ei serios, fr ca s-i apar elevului ca o creaie artificial, strin naturii ei.