+ All Categories
Home > Documents > Cals and Stela Buin!

Cals and Stela Buin!

Date post: 15-Jan-2016
Category:
Upload: cristina-barascu
View: 37 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
referat ase
33
CUPRINS: Partea I: Elemente definitorii ale pieţei berii 1. Caracterizare generală 1.1. Dimensiunile pieţei 1.2. Structura pieţei 2. Concurenţa 3. Poziţia mărcilor Carlsberg şi Stella Artois pe această piaţă Partea a II-a: Analiza comunicării de marketing pentru mărcile Carlsberg şi Stella Artois A. Demersurile comunicaţionale ale mărcii Carlsberg 1. Emiţătorul 2. Analiza mărcii 3. Ambalajul 4. Publicitatea 4.1. Medii şi suporturi publicitare 4.2. Analiza mesajelor publicitare 4.3. Poziţionarea 4.4. Obiectivele comunicării 4.5. Ţinta comunicării – receptorul B. Demersurile comunicaţionale ale mărcii Stella Artois 1. Emiţătorul 2. Analiza mărcii 3. Ambalajul 4. Publicitatea 4.1. Medii şi suporturi publicitare 4.2. Analiza mesajelor publicitare 4.3. Poziţionarea
Transcript
Page 1: Cals and Stela Buin!

CUPRINS:

Partea I: Elemente definitorii ale pieţei berii

1. Caracterizare generală

1.1. Dimensiunile pieţei

1.2. Structura pieţei

2. Concurenţa

3. Poziţia mărcilor Carlsberg şi Stella Artois pe această piaţă

Partea a II-a: Analiza comunicării de marketing pentru mărcile Carlsberg şi Stella Artois

A. Demersurile comunicaţionale ale mărcii Carlsberg

1. Emiţătorul

2. Analiza mărcii

3. Ambalajul

4. Publicitatea

4.1. Medii şi suporturi publicitare

4.2. Analiza mesajelor publicitare

4.3. Poziţionarea

4.4. Obiectivele comunicării

4.5. Ţinta comunicării – receptorul

B. Demersurile comunicaţionale ale mărcii Stella Artois

1. Emiţătorul

2. Analiza mărcii

3. Ambalajul

4. Publicitatea

4.1. Medii şi suporturi publicitare

4.2. Analiza mesajelor publicitare

4.3. Poziţionarea

4.4. Obiectivele comunicării

4.5. Ţinta comunicării – receptorul

Partea a III-a: Propuneri privind lansarea pe piata a unui nou produs sub o noua marca

Page 2: Cals and Stela Buin!

Partea I: Elemente definitorii ale pietei berii

Page 3: Cals and Stela Buin!

1. Caracterizare generala

1.1. Dimensiunile pietei

Piaţa românească este relativ bogată în mărci şi sortimente de bere. Acest lucru se

datorează atât marilor producători de pe piaţă cât şi consumatorilor, care sunt buni cunoscători

ai mărcilor de bere.

România face parte din clubul ţărilor sărace unde oamenii nu-şi permit să consume o

mare parte din băutură în baruri şi restaurante. Românii preferă să cumpere bere de la

supermarketuri, de la magazine alimentare sau universale, de la chioşcuri şi de la terase.

Locurile preferate de consumatori pentru achiziţia berii sunt magazinele de până la 20 m2, în

proporţie de 34%. Vânzările în reţeaua horeca depind cel mai mult de sezon şi reprezintă

31.4%.

Vânzările de bere reflectă situaţia economică şi socială, pătura mijlocie fiind aproape

inexistentă. Se observă o tendinţă de polarizare către segmentele de preţ economic şi respectiv

către segmentul premium şi super-premium iar ponderea segmentului de preţ economic este

foarte mare comparativ cu alte state europene.

Berea a devenit răcoritoarea de bază a şomerilor consumatori de alcool, 75% bând zilnic

bere pe timp de vară. Pensionarii beau mai puţină bere vara, 73% din cei care consumă bere

bând doar o dată pe săptămână, în special în weekend. În perioada verii, jumătate dintre

persoanele cu venituri între 3 şi 4 milioane de lei, consumatoari de bere, obişnuiesc să bea

zilnic.

Page 4: Cals and Stela Buin!

În prezent, consumul de bere din România este de 64 litri/cap de locuitor, mai mic decât

media la nivel european care este de 80 litri/cap de locuitor. Trendul consumului de bere în

România este crescător.

1.2. Structura pieteiBerea este un produs care se adresează în exclusivitate persoanelor fizice. Principalul

criteriu după care se diferenţiază consumatorii de bere este cel al cunoaşterii pieţei. Există

consumatori pentru care toate berile au acelaşi gust şi consumatori care pot face diferenţa între

două mărci de bere. Aceştia din urmă sunt cei care consumă în mod regulat bere şi ajung astfel

să cunoască specificul fiecărei beri. Majoritatea lor nu au o marcă preferată ci, cel mult, un gen

preferat.

Consumatorul de bere român nu este fidel unei anumite mărci ci are două-trei mărci

preferate pe care le consumă în funcţie de cadrul în care se află. Explicaţia acestui

comportament este că în ochii celor din jur marca de bere reflectă statutul social deţinut.

Factorii care influenţează decizia de cumpărare sunt preţul, calitatea, gustul, imaginea şi ocazia

de consum. Primii 2 factori se manifestă pe segmente de piaţă diferite, preţul fiind un factor

cheie pentru berea locală iar calitatea este importantă pentru berea premium şi super

premium.

Analiştii apreciază că decizia de cumpărare va fi din ce în ce mai mult determinată de calitatea

produsului.

Consumul de bere diferă în funcţie de sezon, fiind mai mare în perioada verii. Acest

lucru se explică prin funcţionarea pe perioada verii a sectorulului horeca, prin ieşirile din

weekend la iarbă verde a populaţiei şi prin faptul că vara este perioada concediilor.

Dacă consumul de bere este unul sezonier, şi industria berii funcţionează după sezoane.

Fabricile se aprovizionează cu materie primă în extrasezon, contractând credite bancare care se

achită vara, când se obţine profit. Dacă cererea este sub nivelul anticipat, pierderile din timpul

sezonului estival pot fi recuperate de-abia în anul următor.

Faţă de anii 1990, diferenţele dintre cele două sezoane s-au mai diminuat, la aceasta

contribuind şi marketingul profesionist făcut de producători. Un bun exemplu îl constituie

Tuborg Christmas, sortiment comercializat exclusiv pe perioada sărbătorilor de iarnă, şi

Page 5: Cals and Stela Buin!

pachetele promoţionale de sărbători, pe care le oferă toţi producătorii. Reducerea diferenţelor

dintre cele două sezoane se observă şi în devansarea campaniilor promoţionale.

Poziţionarea majorităţii promoţiilor pe perioada verii constituie un semn clar că

producătorii mizează pe consumul de bere din această perioadă. Aplatizarea curbei de consum

pe întreaga perioadă a anului nu este posibilă deoarece, indiferent de marketingul

producătorilor, se va consuma mai multă bere vara.

Între lunile iulie şi august se înregistrează un vârf al cheltuielilor de publicitate care

reprezintă 51% din totalul anual.

Publicitatea nu este întreruptă brusc la sfârşitul verii ci scade în intensitate gradual

menţinându-se la cote destul de ridicate.

Berea blondă rămâne în top chiar dacă cea brună câştigă tot mai mult teren. Cea blondă

este mai promovată de producători, sortimentele fiind extrem de variate reprezentate prin mai

multe branduri pentru fiecare categorie de consumatori, de la berea ieftină până la cea super-

premium. Berea brună îns abia dacă este reprezentată de câteva mărci. În general, barurile şi

restaurantele includ un singur brand de bere brună, cel mult 2. Berea brună este cunoscută prin

concentraţia mai mare de alcool, de până la 6 sau chiar 7% volum, cu mult peste cea a berii

normale care în general variază în jurul valorii de 4-5%. În acest fel, berea brună are un segment

aparte de consumatori cu un profil deschis spre nou. De altfel, categoria berilor cu o

concentraţie ridicată de alcool, beri strong are tot mai mare succes. Targetul principal este

reprezentat de consumatorii din mediul urban, bărbaţi şi femei, cu vârste între 30 şi 55 de ani,

cu un venit mediu sau mic.

Preferinţa mult mai mare decât în alte state şi din ce în ce mai accentuată pentru

ambalajul PET se concretizează prin volumul vânzărilor de bere la PET care a crescut în

detrimentul celei la sticlă, PET-ul fiind caracteristic berii populare cu preţ scăzut.

2. Concurenta

Piaţa berii este una din cele mai competitive pieţe din România datorită prezenţei celor

patru mari jucători mondiali care conectează piaţa naţională la piaţa globală a berii.

Page 6: Cals and Stela Buin!

Piaţa berii este dominată de 4 mari jucători: Brau Union, filială locală a Heineken având

o cotă de piaţă de 27%, Ursus Breweries, filială locală a SabMillerm care deţine 20%, Interbrew,

filială locală a InBev 20% şi URBB filială Carlsberg, 8%. Vine tare din urmă European Drinks 12%

care a intrat pe piaţă în urmă cu 2 ani numai cu bere la PET. Mizând pe preţuri reduse, succesul

companiei a fost garantat. Nici cei de la Bere Mureş nu s-au lăsat mai prejos şi au o cotă de

piaţă de 6%. Independenţii deţin şi ei 7%. De notat că primii 3 jucători de pe piaţă şi-au

adjudecat anul trecut un profit brut de 40 de milioane de euro.

3. Pozitia marcilor Carlsberg si Stella Artois pe aceasta piata

Cele două mărci sunt recepţionate atât pe piaţa românească cât şi pe alte pieţe

naţionale ca fiind mărci internaţionale bune.Cele două mărci se adresează femeilor şi bărbaţilor

care lucrează în domeniul marketingului sau vânzărilor, au poziţii şi salarii foarte bune şi sunt

persoane active.

Page 7: Cals and Stela Buin!

Partea a II-a: Analiza comunicarii de marketing

pentru marcile Carlsberg si Stella Artois

A. Demersurile comunicationale ale marcii Carlsberg

1. EmitatorulURBBB este filială locală a grupului internaţional originar din Danemarca Carlsberg şi

deţine o cotă de piaţă de 8% în România. Berea Carlsberg face parte din portofoliul de mărci al URBB şi s-a poziţionat pe piaţa românească încă din momentul lansării în segmentul premium.

Credibilitatea mărcii este una ridicată având în vedere faptul că marca Carlsberg este

prezentă în peste 150 de ţări. În România, berile străine din segmentul premium sunt mult mai

apreciate decât berile naţionale din acelaşi segment lucru care creşte credibilitatea mărcii

Page 8: Cals and Stela Buin!

Carlsberg dar şi a companiei URBB. Accentul pus în campaniile promoţionale pe consumul

moderat de bere pentru menţinerea sănătăţii conferă credibilitate mesajului transmis de

această marcă.

Marca Carlsberg este una atractivă pentru consumatorii români. Ea se adresează

bărbaţilor tineri, plini de viaţă, amabili, inteligenţi, comunicativi, perseverenţi şi care reuşesc să

se afirme. Carlsberg este perceput ca o marcă accesibilă emoţional pentru că nu presupune

renunţarea la plăcerea jocului şi a distracţiei. Ambalajul colorat, spoturile publicitare pline de

umor, campaniile de promovare prin sport sunt elemente de atractivitate ale mărcii pentru

români.

Având în vedere că Carlsberg este o marcă originară din Danemarca dar şi marca de bază

a grupului internaţional Carlsberg, se poate afirma că este o marcă puternică care comunică la

nivel internaţional. Succesul de pe piaţa românească se datorează în mare măsură succesului de

pe piaţa internaţională.

Marca Carlsberg comunică cu consumatorii în mod unitar la nivel internaţional urmând

strategia standardizdării. Atributele sursei îi permit formularea unui mesaj coerent fără a fi

nevoie de o schimbare a atitudinii consumatorului. Românii au deja o opinie favorabilă formată

despre marca Carlsberg, aceasta fiind în egală măsură o marcă credibilă, atractivă şi puternică şi

de aceea pe piaţa României nu a fost necesară schimbarea atitudinii consumatorilor faţă de

marcă.

2. Analiza marciiCarlsberg se adresează persoanelor tinere, pline de viaţă, amabile, inteligente,

comunicative, perseverente şi care ştiu să se afirme. Una din valorile brandului Carlsberg este

cosmopolitismul ceea ce oferă flexibilitate în comunicare şi uşurinţă în adaptarea brandului la

specificul fiecărei ţări.

Numele mărcii provine de la fiul fondatorului companiei Carlsberg J. C. Jacobsen pe

numele său Carl Jacobsen.

Logo-ul mărcii şi eticheta au fost concepute în 1904 de danezul Thorvald Bindesball,

grafica fiind influenţată de elemente de Art nouveau.

Page 9: Cals and Stela Buin!

Marca de bere Carlsberg este o marcă-produs pentru că desemnează o bere anume. În

România, berea Carlsberg face parte din portofoliul URBB care este o marcă-garanţie. Pe de altă

parte, Carlsberg este şi o marcă-garanţie pentru că denumeşte compania internaţională daneză

Carlsberg care are în portofoliul său mai multe mărci de bere.

3. Ambalajul

Berea Carlsberg este ambalată în România la sticlă, cutie şi butoi. Toate aceste ambalaje

au o formă specifică, diferenţiind marca Carlsberg de alte mărci de bere iar designul etichetei

este acelaşi pe toate ambalajele.

Eticheta Carlsberg este una din cele mai populare şi mai uşor de recunoscut etichete de

bere, ea constituind o sursă de inspiraţie pentru mulţi designeri. Culoarea este verde şi

simbolizează vitalitatea acestei mărci şi a celor care o consumă.

În România, Carsberg a promovat pentru prima dată pe piaţa berii eticheta transparentă

ceea ce a permis românilor să se bucure de designul etichetei din alte ţări având un spirit

cosmopolit şi contemporan.

Noul design a transmis un atribut specific acestei mărci şi anume crearea interacţiunii

dintre oameni care aparţin unor culturi şi mentalităţi diferite dar care au un limbaj comun şi

anume berea Carlsberg. Această schimbare a venit în întâmpinarea consumatorilor Carlsberg

care sunt mereu dornici de noutate şi originalitate.

4. Publicitatea

4.1. Mediile si suporturile publicitare

Marca Carlsberg este promovată în România prin diverse medii. Atât în Bucureşti cât şi

în alte oraşe mari din ţară există afişe stradale promovând această marcă. De asemenea,

postere sunt întâlnite în reviste periodice atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi precum

Bolero, Tabu, Men’s Helth, E-Finance, Piaţa bunurilor de larg consum şi altele. În ceea ce

priveşte publicaţiile zilnice Carlsberg nu este promovată în ele.

Spoturile publicitare Carlsberg sunt cele care apar şi pe alte pieţe externe şi sunt

difuzate în România pe diverse posturi TV. Traducerea lor în limba română se face prin

Page 10: Cals and Stela Buin!

subtitrare. În general, companiile multinaţionale folosesc adaptările pentru că deţin un

portofoliu de mărci internaţionale prezente în diferite ţări şi doresc construirea unei comunicări

unitare pentru respectiva marcă.

Spoturile “Love of my life”, “I love you baby” şi “Everybody” au fost special create

pentru România dar sunt difuzate la nivel internaţional. Aceste spoturi nu urmăresc

transformarea brandului într-un lovemark ci transmit o anumită valoare: dorinţa de comunicare

a oamenilor şi de a fi împreună.

Marca Carlsberg este promovată şi prin sport, compania fiind sponsor oficial al:

Campionatul mondial de fotbal din Italia în 1990, din Suedia în 1992, din Portugalia în 2004;

Campionatul mondial de badminton de la Birmingham în 1993;

Campionatul mondial de atlestism de la Tokyo din 1991 şi de la Stuttgard din 1993.

Campionatul mondial de ski de la Bormio din 2005;

Clubului de fotbal Liverpool din 1996;

Echipei naţionale de fotbal a Angliei.

De asemenea, Carlsberg este promovată şi prin festivaluri de muzică, această marcă

fiind sponsorul principal al festivalului de muzică Roskilde, cel mai mare festival rock din nordul

Europei.

Segmentul pe care se poziţionează marca Carlsberg este segmentul premium, publicul-

ţintă vizat fiind persoanele cu venituri medii sau mari. Opţiunea pentru afişe stradale şi pentru

promovarea în publicaţii periodice are la bază segmentul premium din care face parte berea

Carlsberg. Pe de altă parte, opţiunea pentru spoturi publicitare are în vedere audienţa mare a

posturilor TV. De asemenea, în alegerea mediilor de comunicare se au în vedere şi mediile de

comunicare alese pe pieţele externe, politica mărcii Carlsberg la nivel internaţional fiind una de

standardizare.

4.2. Analiza mesajelor publicitare

Page 11: Cals and Stela Buin!

La nivel mondial, Carlsberg promovează imaginea unui berar responsabil. Marca

Carlsberg oferă relaxare şi distracţie dar trebuie consumată în mod responsabil. De aceea,

bărbaţii nu ar trebui să bea mai mult de 3-4 unităţi de alcool pe zi iar femeile nu ar trebui să bea

mai mult de 2-3 unităţi de alcool pe zi.

Procesul de fabricare al berii Carlsberg se desfăşoară în numeroare ţări, inclusiv

România. Probe din fiecare serie de bere produsă sunt trimise în Danemarca pentru teste cu

scopul de a asigura că berea Carlsberg are întotdeauna acelaşi gust şi aceleaşi calităţi.

Carlsberg este o marcă internaţională de top. “Probably the best beer (larger) in the

world” este unul din cele mai cunoscute sloganuri la nivel mondial. Iniţial, sloganul folosit, în

special în S.U.A. a fost „The best beer in the world”. Dar, o dată cu dorinţa de a pătrunde pe

piaţa Germaniei acest slogan a trebuie modificat pentru că legislaţia germană nu permite

utilizaera superlativelor în sloganuri. În cele din urmă, sloganul „Probably the best beer in the

world” a fost promovat la nivel mondial. Varianta „Probably the best larger beer in the world”

aminteşte de simbolul celor 4 elefanţi care au fost iniţial pe eticheta berii.

Forma mesajului este atât de natură verbală cât şi non-verbală. Mesajul verbal constă în

special din vocile şi din sloganurile din spoturile publicitare. Pe de altă parte, afişele stradale,

printurile din reviste, ambalajul şi eticheta comunică non-verbal cu consumatorii transmiţându-

le acestora vitalitatea şi înţelegerea dintre oameni prin consumul de Heineken.

Structura mesajului este una simplă. Argumentaţia este afectivă şi este susţinută prin

imagini sau spoturi publicitare. Prin partea de sus sau de început a spoturilor publicitare sunt

transmise anumite sentimente consumatorilor dar tot imaginea sau spotul este cel care

concluzionează printr-un slogan afirmând faptul că Heineken este o bere unică.

Campania „Probably the best beer in the world” a fost susţinută printr-o serie de

printuri care înfăţişează peisaje, construcţii şi imagini unice. Astfel, se sugerează caracterul unic

al berii Carlsberg dar şi calitatea sa superioară.

4.3. Poziţionarea

Marca Carlsberg este o bere din segmentul premium şi conform campaniilor de

promovare este o bere unică. Poziţionarea acestei beri prin ambalaj, afişe, printuri, spoturi

Page 12: Cals and Stela Buin!

publicitare, sport şi muzică este una afectivă. Consumatorul de Carlsberg nu cumpără această

marcă pentru că este cea mai bună din punct de vedere tehnico-calitativ ci pentru sentimentul

pe care îl obţine consumând această bere.

4.4. Obiectivele comunicării

Promovarea Carlsberg în România dar şi pe alte pieţe naţionale se bazează în principal

pe standardizare şi puţine campanii sunt adaptate la specificul fiecărei ţări. Printre avantajele

standardizării, cele mai importante sunt crearea unei imagini globale şi costurile mai reduse.

Poziţionarea mărcii pe segmentul premium sugerează interesul pentru sănătate dar şi

necesitatea unei bune comunicări între oameni. Implicarea în diferite sporturi ca sponsor a

mărcii Carlsberg sugerează vitalitatea şi originalitatea mărcii care reprezintă obiective ale

comunicării care au fost atinse de marca Carlsberg pe piaţa din România.

4.5. Ţinta comunicării – receptorul

Marca Carlsberg se adresează bărbaţilor cu vârste cuprinse între 18 şi 45 de ani care au

succes şi care îşi trăiesc viaţa din plin. Veniturile lor sunt medii sau mari, locuiesc în mediul

urban, în special în marile oraşe ale ţării. Publicul-ţintă este un public tânăr, sigur pe el, sănătos,

sportiv, care preferă berea la cutie sau la sticlă şi o consumă în special în sistemul horeca. De

asemenea, consumatorii de Carlsberg sunt interesaţi de fotbalul european, Carlsberg fiind

sponsorul echipei de club Liverpool şi a echipei naţionale a Angliei precum şi a mai multor

campionate europene şi mondiale în diverse sporturi. Carlsberg se implică şi în organizarea de

concerte rock pentru a-şi câştiga noi clienţi din cei care participă la astfel de evenimente. Prin

urmare, publicul-ţintă al mărcii Carlsberg este un public unic.

B. Demersurile comunicationale ale marcii Stella Artois

1. Emitatorul

Compania care detine marca Stella Artois in portofoliu este InBev.

Page 13: Cals and Stela Buin!

InBev este o companie belgiană din industria berii, parte a concernului multinaţional

Anheuser-Busch InBev. Compania este al doilea producător de bere din lume şi deţine mărcile

Stella Artois, Skol, Beck's şi Brahma. Compania are sediul la Leuven, Belgia şi a avut o producţie

de 273,9 millioane hectolitri în 2007. Cifra de afaceri în 2007 a fost de 14,4 miliarde Euro.

Anheuser-Busch InBev a luat fiinţă la sfârşitul anului 2008, în urma fuziunii dintre

compania belgiană InBev şi gigantul american Anheuser-Busch - producătorul brandurilor

Budweiser şi Bud Light – care reuneşte 48,5 de procente din piaţa americană a berii. Compania

deţine şi 50% din acţiunile Grupo Modelo, care produce brandul global Corona, asigurâdu-şi

astfel supremaţia pe piaţa berii din Mexic şi 27% din acţiunile berarului chinez Tsingtao, al cărui

brand onomin este lider pe piaţa chineză a berilor premium. Portofoliul Anheuser-Busch InBev

cuprinde peste 300 mărci şi include brandurile globale Budweiser, Stella Artois şi Beck’s, mărci

globale cu creştere rapidă în mai multe ţări: Leffe şi Hoegaarden, şi “vedete locale” puternice ca

Bergenbier, Skol, Brahma, Quilmes, Michelob, Harbin, Sedrin, Cass, Klinskoye, Sibirskaya

Korona, Chernigivske şi Jupiler, printre altele, precum şi o reţea de distribuţie fără rival.

[judecată de valoare] Anheuser-Busch InBev deţine primele 4 cele mai bine vândute beri din

lume şi ocupă locul 1 sau 2 în peste 20 de pieţe cheie.

Cu aproximativ 120.000 angajati la nivel mondial, Anheuser-Busch InBev este prezent în peste 30 de ţări din America, Europa şi zona Asia Pacific

La nivelul anului 2008, din totalul volumului de bere vândut, zona Europa Centrală şi de

Est a avut o pondere de 16,2%. România a livrat peste 8% din volumele vândute de zonă,

ocupând astfel locul al treilea ca mărime şi importanţă a pieţei în zona Europa Centrală şi de Est.

2. Analiza marcii

Trasaturi de personalitate: Asociata cu filmul, marca incearca sa creeze o lume speciala in care berea isi are propriul sau rol. Daca brandul ar fi o persoana s-ar putea spune despre el/ea ca este : nobil, rafinat, aratos, atent la detalii, longeviv. Se adreseaza oamenilor sofisticati, care apreciaza istoria, cultura, si care fac din bautul berii mai mult decat o experienta, o refulare a emotiilor. Consumatorul de Stella apreciaza lumea construita in jurul brandului, traditia, exigenta de care acesta da dovada si este gata sa plateasca mai mult pentru produs.

Identitate: Stella Artois este o bere belgiana traditionala facuta doar din ingrediente naturale si cu acelasi proces de amestec si fermentare ca in trecut. Numele sau vine de la

Page 14: Cals and Stela Buin!

substantivul stea (stella) la care se adauga cel al patronului fabricii, Sebastien Artois. Este originala din Leuven, o localitate situata la 20 km de Brussels.

Logoul este simetric, inspirat din ilustratiile medievale, in trei culori potrivite, specifice perioadei Evului Mediu: Auriu, rosu, alb. Anul apare scris in partea superioara.

Tipul de marca: Stella Artois este o marca linie: Stella cu alcool si fara alcool, fiecare cu variantele sticla 0.33, 0.5 si doza (cutie) 0.5

3. Ambalajul Sticla seamana cu casele belgiene , avand contururile ferme, usor rotunjite. Da o senzatie de noblete si stabilitate. Eticheta este si ea bine lucrata, designul ei facand olegatura cu Evul Mediu si , implicit, perioada in care berea a inceput sa fie imbuteliata. Simetria, echilibrul, simplitatea si forta cromatica se imbina perfect cu cele 2 ovaluri ce duc iarasi cu gandul spre arcadele vechilor case belgiene. Tipla ce acopera gatul sticlei si dopul este un semn de noblete si plaseaza marca in sectorul produselor premium. Putem afirma ca intre design si valori exista o legatura puternica.

4. Publicitatea

4.1. Mediile si suporturile publicitareReclame, printuri, indoruri.

4.2. Analiza mesajelor publicitareTV: Un mediu din care orice marca globala pentru consum de masa nu lipsese. Stella

are in general spoturi lungi care elimina granita dintre film si advertisingul tipic. Centrate pe ideea de valoare/special. Experienta deosebita , ele incearca sa dramatizeze experienta si importanta consumului berii prin lucrurile la care se renunta in schimbul ei.Fie ca este vorba de soarta unui frate-preot care se ineaca, nebagat in seama de confratii sai din momentul in care acestia vad lada de Stella plutind in lac, fie ca e vorba de un pilot predat germanilor pentru ca berea se risipea in han, spoturile au un crescendo, un spirit ludic ce atrage atentia privitorului. Actiunea este rapida, schimbarile de situatie la fel. Incordarea fetelor personajelor, gafaiala,chinul, momentele de anticipatie ce cresc tensiunea proiecteaza cu maiestrie pe pelicula valorile brandului.

Printuri: ele ofera oportunitatea marcii sa ajunga mai eficient la targetul sau decat un spot tv, care poate fi vizionat si de persoane care nu intra in target. Revistele din sectorul premium plus ghidurile saptamanale (24 fun, 7seri) contin printuri cu berea belgiana.Intr-unul din ele, prezent in 24 fun, se pune accent pe ideea de detaliu respectat intru totul. Pe un fundal alb apare o poza cu un pahar de stella si un fel de mancare asiatic ce contine orez.

Page 15: Cals and Stela Buin!

Mai jos, discret, cu un font usor rotunjit, apare scris “ Un detaliu poate strica totul”. Un mod simplu si puternic de a comunica valorile brandului.

Indoruri: folosite in locatiile unde se gaseste Stella: cluburi, restaurante. Consumatorilor li se aminteste de marca pentru ca au foarte multe oportunitati. Astfel ei pot cumpara berea avand imaginea brandului proaspat intiparita in minte.

4.3.PozitionareaPozitionarea dorita in urma campaniei este cea a brandului in general, cu mica deosebire

legata de pret. Valorile de baza sunt transmise: noblete, finete, atentie pentru detaliu, traditie dar lipseste elementul ce comunica faptul ca berea este una scumpa (acesta este prezent in special in Marea Britanie unde se afirma fara retinere ca berea este “reassuringly expensive”)

4.4. Obiectivele comunicăriiObiectivele comunicarii sunt Promovarea marcii, cresterea vanzarilor, transmiterea

valorilor brandului, cresterea notorietatii.4.5. Ţinta comunicării – receptorulBerea se adreseaza consumatorilor cu venit mediu si mare, intre 25 si 55 de ani, care

apreciaza istoria, sunt pasionati de cultura, sunt pretentiosi si tin la traditie in acelasi timp.

C. Asemanari si deosebiri privind comunicarea de marketing ale marcilor Carlsberg si Stella Artois

1. Asemanari

Atat Carlsberg, cat si Stella Artois sunt doua marci recunoscute la nivel national si international prin traditie, calitate si inovatie. Ambele marci au reusit deja sa capete o experienta destul de mare pe piata romaneasca.

Ambele marci sunt pozitionate pe segmentul premium, publicul tinta vizat fiind persoanele cu venituri medii si mari.

Atat Carlsberg, cat si Stella Artois folosesc ca principale canale publicitare spoturile difuzate in timpul emisiunilor de televiziune, incercand sa beneficieze din plin de audienta mare a posturilor TV. De asemenea, ambele marci manifesta o tendinta spre promovarea produsului prin afise exterioare sau prin aparitia in publicatii periodice a unor printuri care sa atraga atentia.

Ambele marci sunt foarte clar pozitionate, au foarte bine definit profilul consumatorului si au urmarit in principal consolidarea valorilor proprii si fidelizarea consumatorilor.

Page 16: Cals and Stela Buin!

2. Deosebiri

Din punct de vedere al ambalajului, berea Carlsberg are o eticheta de culoare verde care simbolizeaza vitalitatea acestei marci si a celor care o consuma si este ambalata in Romania la sticla, cutie si butoi. In schimb, berea Stella Artois are un design care aduce aminte de casele belgiene, avand contururile ferme si usor rotunjite; acest mod de ambalare da o senzatie de noblete si stabilitate, eticheta facand o legatura cu Evul Mediu si, implicit cu perioada in care berea a inceput sa fie imbuteliata.

Din punct de vedere al caracteristicilor receptorului, berea Carlsberg se adreseaza barbatilor care au succes si care isi traiesc viata din plin, in timp ce Stella Artois se adreseaza consumatorilor care apreciaza istoria, sunt pasionati de cultura si tin la traditie in acelasi timp.

Spre deosebire de Stella Artois, Carlsberg isi promoveaza imaginea prin intermediul sportului, prin competitii internationale sau prin sponsorizarea echipelor de fotbal Liverpool sau a nationalei de fotbal a Angliei.

Page 17: Cals and Stela Buin!

Partea a III-a: Propuneri privind lansarea pe piata a

Page 18: Cals and Stela Buin!

unui nou produs sub o noua marca

Stella Artois LO ( Ladies Only)

Stella Artois LO este un nou sortiment de bere adresat femeilor, un segment neexploatat inca in Romania. Ladies Only deoarece concentratia de alcool este de 1.2%, in concordanta cu targetul.Un criteriu care diferenţiază consumatorii de bere îl constituie sexul. Studiile arată că bărbaţii sunt mult mai atenţi la piaţa berii şi cunosc mai multe mărci de bere decât femeile. Astfel, prin conceperea unui sortiment de bere adresat exclusiv persoanelor de sex feminin se urmareste intiparirea marcii in memoria fiecarei femei. Bărbaţii sunt mai tentaţi să încerce mărci noi, inclusiv mărci de import, în timp ce femeile sunt mai conservatoare şi, în absenţa părerii unui bărbat, aleg mărci pe care le cunosc de mult timp. Mai exact ideea pe care ne bazam este urmatoarea: Cand o femeie isi pune problema ce bere sa aleaga, prima optiune sa fie Stella Artois LO.

Page 19: Cals and Stela Buin!

Descriere:

Ambalajul: Ca forma sticla pastreaza elementele definitorii ale gamei, insa un lucru aparte il reprezinta cantitatea si anume 0.25 L, sticla fiind adaptata la marimea unei maini de femeie, in cazul in care se opteaza pentru servirea bauturii direct din sticla. Cantitatea redusa fata de celelalte sortimente semnifica eleganta caracteristica unei femei si nicidecum inferioritate in fata sexului masculin.

Eticheta denota finete si ingeniozitate, culoarea roz delimiteaza teritoriul feminin si confera sticlei un aspect atragator, prietenos, tangibil oricarei femei.

Publicitatea: TV (post destinat femeilor: EUFORIA TV, in cadrul unor emisiuni a caror audienta este formata in majoritate din femei, etc), afise stradale (electronice sau fixe), spoturi radio, reviste destinate femeilor.

Alte tehnici de promovare a vanzarilor: Eveniment lansare, Standuri la raioanele de bauturi, targuri, oferta produs in plus, lot omogen cu gratuitate, sponsorizari evenimente (concerte, prezentari de moda, spectacole, festivaluri).

Tinta comunicarii:Ca urmare a stabilirii caracteristicilor socio-demografice, publicul tinta care intra sub

incidenta influentei marcii Stella Artois LO este reprezentat de persoanele de sex feminin din mediul urban, cu o situatie materiala stabila, cu personalitate si un stil de viata echilibrat, cu spirit independent, cu varstele cuprinse intre 20-55 ani.

Marca LO oferă relaxare şi distracţie ,dar trebuie consumată în mod responsabil.

Page 20: Cals and Stela Buin!
Page 21: Cals and Stela Buin!
Page 22: Cals and Stela Buin!
Page 23: Cals and Stela Buin!
Page 24: Cals and Stela Buin!
Page 25: Cals and Stela Buin!
Page 26: Cals and Stela Buin!

BIBLIOGRAFIE:

Popescu, Ioana Cecilia – “Comunicarea in marketing”, Editia a II a, Editura Uranus, Bucuresti,

2003

Catoiu, Iacob; Teodorescu, Nicolae – “Comportamentul consumatorului”, Editia a IIa, Editura

Uranus, Bucuresti, 2004

Balaure, Virgil (coordonator) – “Marketing”, Editura Uranus, Bucuresti, 2000

www.lecourage-stellaartois.com/

www.brandinfo.ro/

www.freewebs.com/

www.stellaartois.com

www.iqads.ro

www. tuborg.pressroom.ro

www.berariiromaniei.ro

www.wikipedia.com

www.experiencefestival.com

Page 27: Cals and Stela Buin!

ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE

PROIECT

ANALIZA COMPARATIVA A COMUNICARII DE

MARKETING


Recommended