+ All Categories
Home > Documents > Calea Spre Fericire Nou

Calea Spre Fericire Nou

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: erzsebetcroitoru
View: 116 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript

Calea spre FericireL.Ron Hubbard21 de principii etice care stau la baza unei convieuiri armonioase n societate:1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Ai grij de tine! Fii temperat! Nu fi libertin! Iubete i ajut copiii! Cinstete-i i ajut-i prinii! Fii un bun exemplu! Caut s trieti n adevr! S nu ucizi! Nu svri nimic ilegal!

10. Sprijin un guvern nfiinat i care conduce spre binele ntregului popor! 11. Nu face ru unei persoane binevoitoare! 12. Protejeaz-i mediul i mbuntete-l! 13. S nu furi! 14. Fii demn de ncredere! 15. ndeplinete-i obligaiile! 16. Fii harnic! 17. Fii competent! 18. Respect credinele religioase ale altora! 19. ncearc s nu faci altora lucruri pe care n-ai vrea ca ei s i le fac ie! 20. ncearc s-i tratezi pe alii aa cum ai dori s te trateze i ei pe tine! 21. nflorete i prosper!

1. AI GRIJ DE TINE 1-1. Ai grij de tine atunci cnd eti bolnav.Adeseori, oamenii cnd sunt bolnavi, chiar i n cazul unor boli contagioase, nu se izoleaz i nu solicit un tratament adecvat. E lesne de vzut c acest lucru te expune i pe tine riscului. Insist ca atunci cnd cineva este bolnav, si ia msurile de precauie corespunztoare i s se ngrijeasc adecvat.

1-2. Pstreaz-i corpul curat.Oamenii care nu fac baie sau nu-i spal minile n mod regulat, pot f i purttori de microbi. Ei te expun i pe tine riscurilor. Ai tot dreptul s insiti ca oamenii s fac baie regulat i s se spele pe mini. Este inevitabil ca oamenii s nu se murdreasc n timpul muncii sau al antrenamentului. Determin-i s se spele dup aceea.

1-3. ngrijete-i dantura.S-ar spune c dac cineva i-ar spla dinii dup fiecare mas, n-ar suferi de pe urma cariilor dentare. Splarea dinilor sau folosirea gumei de mestecat dup mese, ne protejeaz mult mpotriva bolilor cavitii bucale i a respiraiei urt mirositoare. Sugereaz-le i celorlali s-i ngrijeasc dinii.

1-4. Hrnete-te adecvat.Oamenii care nu se hrnesc corespunztor, nu sunt de mare folos nici ie i nici lor nii. Tind s aib un nivel energetic sczut. Uneori sunt irascibili. Se mbolnvesc mai uor. Alimentaia adecvat nu presupune diete speciale, ci consumarea cu regularitate a mncrurilor nutritive.

1-5. Odihnete-te.Dei de multe ori n via suntem obligai s lucrm i n timpul orelor dedicate n mod normal somnului, cel care nu reuete s se odihneasc poate deveni o povar pentru ceilali. Oamenii obosii nu sunt vigileni. Ei pot grei. Sufer accidente. Cnd ai avea mai mare nevoie de ei, te las s faci singur toat treaba. i pun pe ceilali n primejdie. Trebuie s insiti ca cei care nu se odihnesc suficient, s o fac.

2. FII TEMPERAT.5 2-1. Nu consuma droguri duntoare.Consumatorii de droguri nu vd ntotdeauna realitatea din jurul lor. Ei nu sunt ntr-adevr prezeni. Pe autostrad, la o ntlnire ntmpltoare, acas, ei pot fi foarte periculoi pentru persoana ta. Oamenii cred n mod eronat c se simt mai bine sau acioneaz mai bine sau sunt doar fericii atunci cnd consum droguri. Aceasta nu este dect o alt deziluzie. Mai devreme sau mai trziu, drogurile i vor distruge f izic. Descurajeaz-i pe oameni s mai consume droguri. Cnd ei accept acest lucru, ncurajeaz-i s cear ajutor pentru a putea scpa de ele.

2-2. Nu consuma buturi alcoolice n exces.Oamenii care consum buturi alcoolice nu sunt vigileni. Alcoolul deterioreaz capacitatea lor de a reaciona, chiar dac au impresia c-i face mai vigileni. Dei alcoolul are o oarecare valoare terapeutic, aceasta poate fi grosolan supraestimat. Nu-l lsa niciodat pe cel care a but s te ia cu maina sau cu avionul! Butura poate curma viei n multe feluri. Puin alcool este suficient; nu ngdui ca prea mult alcool s te mping spre nefericire sau moarte. Descurajeaz6 consumul excesiv de alcool. Respectnd punctele de mai sus, omul devine fizic mai apt pentru a se bucura de via.

5. temperat: a nu cdea n extreme; a nu exagera; capabil de a-i controla dorinele. 6. descuraja: a mpiedica sau a determina s renune.

3. NU FI LIBERTIN.7Actul sexual este procesul prin care omenirea se proiecteaz n viitor, prin intermediul copiilor i al familiei. Mult plcere i fericire pot proveni prin sex: natura a aranjat astfel lucrurile, pentru ca rasa uman s se poat perpetua. Dar, practicate greit i abuziv, relaiile sexuale atrag dup sine pedepse grele i sanciuni: se pare c tot natura a aranjat astfel.

3-1. Fii credincios partenerului sexual.Infidelitatea unuia dintre partenerii sexuali poate s reduc serios supravieuirea. Istoria i presa conin numeroase exemple privind violena pasiunilor umane generate de infidelitate. Pcatul este rul cel mai blnd. Gelozia i rzbunarea sunt montrii mai mari: nu tii niciodat cnd vor nceta s mai doarm. Este foarte frumos s vorbeti despre a fi civilizat, lipsit de inhibiii i nelegtor, ns niciun fel de cuvinte nu vor repara vieile distruse. Un sentiment de vinovie nu este nici pe departe att de tios ca un cuit nfipt n spate sau sticla mcinat n sup. n plus, se pune i problema sntii. Dac nu insiti asupra fidelitii partenerului sexual, te expui bolilor. Pentru o scurt perioad s-a afirmat c bolile venerice au fost toate sub control. Dac au fost vreodat, acum nu mai este cazul. Exist acum tipuri incurabile a unor astfel de boli. Problemele comportamentului sexual incorect nu sunt noi. n India, puternica religie budist a disprut n secolul al aptelea. Conform istoricilor buditi, cauza a fost promiscuitatea8 sexual din mnstirile lor. n epoca modern se poate observa c, o organizaie de tip comercial sau de orice alt tip intr n declin atunci cnd promiscuitatea devine predominant. Indiferent ct de civilizate sunt discuiile lor pe aceast tem, familiile se destram n faa infidelitii. Impulsul momentului poate deveni amrciunea unei viei ntregi. F-i pe cei din jur s neleag aceasta, protejndu-i astfel sntatea i plcerea. Sexul este un pas important pe calea ctre fericire i bucurie. Nu are nimic ru n el atta timp ct este nsoit de fidelitate i decen.

7. libertin: care sfideaz regulile decenei i ale moralei; indecent, uuratic, desfrnat. 8. promiscuitatea: convieuire n condiii de mizerie sau de imoralitate a mai multor persoane de sex diferit.

4. IUBETE I AJUT COPIICopiii de astzi vor deveni civilizaia de mine. A aduce pe lume un copil n ziua de azi, se aseamn puin cu a arunca unul n cuca tigrului. Copiii nu pot manevra singuri mediul lor9 i nu dispun de resurse reale proprii. Pentru a se descurca, au nevoie de dragoste i de ajutor. Un copil seamn oarecum cu o tbli nescris. Dac scrii pe ea lucruri false, va spune lucruri false. Dar, spre deosebire de o tbli, un copil poate ncepe s fac ceea ce este scris: copilul tinde s scrie ceea ce a fost deja scris. Problema se complic ns prin faptul c, dei majoritatea sunt capabili de buncuviin, unii dintre ei se nasc totui nesntoi i n zilele noastre, unii sunt chiar dependeni de droguri de la natere: dar asemenea cazuri sunt excepional de rare. Nu este bine s ncerci s-l cumperi pe copil, copleindu-l cu jucrii i bunuri sau sufocndu-l cu dragostea, pro- tejndu-l: rezultatul poate fi destul de nspimnttor. Trebuie s decidem ce dorim s devin copilul. Aceast decizie este influenat de mai muli factori: a) ce poate deveni copilul de fapt, n funcie de posibilitile i capacitile sale nnscute; b) ce dorete copilul nsui s devin; c) ce dorim s devin copilul; d) resursele disponibile. Dar reinei c, indiferent de rezultatul acestor calcule, copilul nu va supravieui cum trebuie dect dac va deveni o persoan independent i foarte moral. Altfel, este probabil ca rezultatul final s fie o povar pentru toi, inclusiv pentru copil. Oricare ne-ar fi afeciunea fa de copil, s reinem c acesta nu poate supravieui satisfctor, n lunga lui alergare, dac nu i-ar pune propriile picioare pe drumul supravieuirii. Nu va fi nici-o nenorocire dac copilului i merge greit: societatea contemporan este croit pentru eecul unui copil. Metoda care funcioneaz cu adevrat este de a ncerca pur i simplu s devenim prietenul copilului. Este foarte adevrat c un copil are nevoie de prieteni. ncearc s afli care este realmente problema lui i ncearc s-l ajui s-o rezolve fr a zdrobi soluiile gsite de el! Observ-i acest lucru este valabil i pentru bebelui. Ascult ceea ce i povestesc copiii despre viaa lor! Las-i s ajute altfel vor fi copleii de simul obligaiei14, pe care vor fi nevoii s-l reprime. Efectiv, copilul nu se simte bine fr dragoste. Majoritatea copiilor au din belug dragoste de druit. Calea spre fericire include iubirea i ajutorarea copiilor , din pruncie i pn la pragul vieii de adult.9.mediu: tot ceea ce nconjoar o persoan, lucrurile materiale care se afl n jur; aria n care locuiete cineva; vieuitoarele, obiectele, spaiile i forele cu care convieuiete o persoan, indiferent de proximitatea acestora. 10.materialist: concepia potrivit creia exist numai materie fizic. 11.evoluionist: legat de o teorie foarte veche potrivit creia toate plantele i animalele s-au dezvoltat mai degrab din organisme mai simple i s-au format n lupta cu mediul, dect s fi fost create sau plnuite. 12.moral: capabil s deosebeasc binele de ru n comportament i a lua hotrri acionnd pe baz de nelegeri. 13.precepte: reguli sau formulri care recomand sau care stabilesc unul sau mai multe principii; cursuri de aciuni privind comportamentul; ndrumri nsemnnd o regul sau reguli pentru comportament. 14.obligaie: condiia sau faptul de a datora altcuiva ceva n schimbul unui lucru, favor sau serviciu primit.

5.CINSTETE 15-I I AJUT-I PRINII

Din punctul de vedere al copilului, prinii sunt uneori greu de neles. Exist deosebiri ntre generaii. Dar n realitate, acestea nu constituie o barier. Cnd cineva este slab, exist ispita de a se refugia n subterfugii i minciuni: acestea sunt cele care nal zidul. Copiii sunt capabili s-i rezolve diferenele de opinie cu prinii. nainte de a ncepe cearta, oricine poate cel puin s ncerce s discute calm problema. Dac copilul este sincer i onest, este imposibil ca apelul lui s nu mearg la inim. Adeseori se poate ajunge la un compromis16, unde ambele pri se neleg i pot fi de acord. Nu este ntotdeauna uor s ajungi la o nelegere cu ceilali, dar trebuie s ncerci. Nu se poate trece cu vederea faptul c, aproape ntotdeauna, prinii acioneaz din puternica dorin de a face ceea ce cred ei c este spre binele copilului. Copiii le sunt ndatorai prinilor pentru c acetia i-au crescut dac au fcut-o. Dei unii prini manifest o aprig independen de a nu accepta din partea copiilor nicio form de restituire a obligaiilor, este totui adevrat c adeseori vine vremea cnd este rndul generaiei tinere s aib grij de prini. Cu toate acestea, trebuie s reinem c acetia sunt singurii prini pe care i avem. i astfel de prini indiferent de considerente, trebuiesc cinstii i ajutai.

Calea spre fericire presupune s fim n relaii bune cu prinii sau cu cei care ne-au crescut.

15. cinsti: a-i arta respectul; a trata cu onestitate i politee. 16. compromis: un acord n faa unor puncte de vedere diferite, n care fiecare dintre pri renun la un punct de vedere i reine altele, ajungndu-se prin aceasta la o nelegere reciproc.

6. FII UN BUN EXEMPLU17

Exist muli oameni pe care i putem influena18. Aceast influen poate fi bun sau rea. Dac o persoan i conduce viaa pentru a menine aceste recomandri, atunci reprezint un bun exemplu. Cei din jurul cuiva nu pot ajuta, dar pot fi influenai19 de acesta indiferent de ceea ce spun ei. Oricine ncearc s te descurajeze, o face pentru c-i dorete rul sau pentru c i slujete propriile sale interese. n adncul sufletului su, te va respecta. ansele tale de supravieuire vor fi mbuntite pe termen lung, n timp ce ceilali, influenai de tine, vor fi o ameninare mai mic. Exist i alte avantaje. Nu subestima efectul pe care l poi avea asupra altora, fie i numai menionnd aceste lucruri i artndu-le tu nsui un exemplu bun.

Calea spre fericire ne cere s fim un bun exemplu pentru alii.

17. exemplu: cineva sau ceva care merit imitare sau duplicare; un tipar, un model. 18. influena: a avea un efect asupra cuiva sau a ceva. 19. influenat: efectul rezultat.

7. CAUT S TRIETI CU ADEVRUL. 20Datele false pot determina pe cineva s comit greeli stupide. T pot mpiedica s asimilezi datele reale. e Putem rezolva problemele existenei doar aflndu-ne n posesia datelor corecte. Dac anturajul ne minte, vom comite greeli, iar ansele noastre de supravieuire vor scdea. Datele eronate pot fi de provenien variat: educaie, societate, ocupaie. Muli vor s te fac s crezi anumite lucruri doar pentru a-i sluji propriile interese. Adevrat este ceea ce este adevrat pentru tine. Nimeni nu are dreptul s-i impun anumite date i s-i ordone s le crezi sau altceva. Dac nu sunt adevrate pentru tine, atunci nu sunt adevrate. Evalueaz lucrurile prin prisma ta; accept ceea ce este adevrat pentru tine, respinge restul. Nu exist nefericire mai mare pentru cineva dect ncercarea de a tri n haosul minciunilor.

7-1. S nu rosteti minciuni21 duntoare.Minciunile duntoare sunt rezultatul fricii, rutii i invidiei. Acestea pot conduce oamenii la acte disperate. Pot ruina viei. Ele creeaz un fel de capcan n care pot s cad att mincinosul ct i cel minit. Poate rezulta un haos interpersonal i social. Multe rzboaie au izbucnit din pricina minciunilor duntoare. Trebuie s nvm s descoperim minciunile i s le respingem.

7-2. S nu depui mrturie fals.Exist sanciuni considerabile legate de depunerea unui jurmnt sau a unei mrturii cu privire la fapte neadevrate. Fapta este numit sperjur i atrage dup sine pedepse grave. Calea spre fericire se ntinde de-a lungul drumului ctre adevr .

20. adevr: concordan ntre cunotinele noastre i realitatea obiectiv; oglindire fidel a realitii obiective n gndire; ceea ce corespunde realitii; ceea ce exist sau s-a ntmplat n realitate. 21. minciuni: af irmaii sau pri din informaii false, intenionat prezentate ca f iind adevrate; neadevruri; tot ceea ce se dorete spus pentru a duce n eroare sau a da o impresie greit.

8. S NU UCIZI

Din cele mai vechi timpuri i pn n prezent, majoritatea popoarelor au interzis uciderea i au sancionat-o sever. Uneori, a fost spus n general prin: S nu omori, iar ntr-o traducere ulterioar a aceleiai lucrri sun: S nu ucizi. Exist o diferen considerabil ntre cele dou noiuni: a omor i a ucide. Interzicerea oricrui fel de omor ar exclude i autoaprarea; ar trece drept ilegalitate omorrea unui arpe care ncearc s mute un copil; ar condamna omenirea la un regim vegetarian. Cu siguran i poi imagina numeroase exemple de dificulti cauzate de interzicerea oricrui fel de omor. Uciderea este cu totul altceva. Prin definiie nseamn: Omorrea nelegiuit a unei sau a mai multor fiine umane, mai cu seam dac are loc n mod premeditat. n aceast epoc a armelor violente, uciderea poate fi svrit foarte uor. Nimeni nu ar putea exista ntr-o societate n care el nsui, familia sau prietenii si sunt la mila unor indivizi care omoar fr rost. Prevenirea i sancionarea uciderii, pe bun dreptate este de cea mai mare prioritate. Cel prost, cel ru, precum i bolnavul psihic caut s-i rezolve problemele reale sau imaginare ucignd. Se tie c o face uneori fr niciun motiv. Altur-te oricrui program ef icient care trateaz aceast ameninare a Omenirii i ncurajeaz-l. Propria ta supravieuire ar putea depinde de acesta.

Calea spre fericire nu include uciderea prietenilor ti, a familiei tale sau ca tu nsui s fi ucis.

22. ucide: omorrea nelegiuit a unei sau a mai multor f iine umane de ctre cineva, mai cu seam dac are loc premeditat (intenionnd s fac acest lucru nainte de a aciona).

9. NU SVRI NIMIC ILEGALActele ilegale sunt acelea care sunt interzise de ctre regulamente oficiale sau legi. Acestea din urm sunt produsele conductorilor, organelor legislative sau ale judectorilor. De obicei sunt consemnate n coduri legislative. ntr-o societate organizat, legile sunt publicate i aduse la cunotina publicului. ntr-o societate sumbr i adesea plin de crime este nevoie s consuli un avocat sau s fii special instruit pentru a le putea cunoate pe toate. O asemenea societate i va spune c: Necunoaterea legii nu este o justificare pentru nclcarea ei. Orice membru al societii, tnr sau btrn, are oricum responsabilitatea de a cunoate faptele pe care acea societate le consider acte ilegale. Oamenii pot fi ntrebai, exist biblioteci acolo unde pot fi consultate legile. Un act ilegal nu este o nesupunere la un ordin ocazional de genul: Du-te la culcare! Este o aciune care odat svrit poate avea ca rezultat sanciuni din partea tribunalelor i a statului persoana fiind ridiculizat23 de ctre maina de propagand24 a statului, amendat sau chiar ntemniat. Atunci cnd cineva comite o ilegalitate, mic sau mare, este expus unui atac din partea statului. Nu are importan dac este prins sau nu, cnd comite un act ilegal, i slbete capacitatea de a se apra. Aproape orice aciune merituoas pe care cineva ncearc s o realizeze, poate f i ndeplinit pe ci perfect legale. Calea ilegal este de fapt o scurttur periculoas i irositoare de timp. Avantajele imaginare ale comiterii actelor ilegale se dovedesc de obicei a nu-i f i meritat osteneala. Statul i guvernul tind a fi mai degrab o main a non-gndirii. Acestea exist i funcioneaz pe baza legilor i a codurilor legislative. Prin organizarea sa, statul dispune de metode de lupt mpotriva ilegalitii. Astfel, poate deveni un duman implacabil25, nenduplecat 26 n ceea ce privete actele ilegale. n faa legilor i a codurilor legislative, dreptatea sau nedreptatea unor situaii sunt lipsite de importan . Doar legea conteaz. Cnd realizezi sau descoperi c cei din jur comit acte ilegale, trebuie s faci tot ce-i st n putin pentru a-i descuraja. Tu nsui chiar fr s fi prta poi suferi din cauza acestora. Dac contabilul firmei falsific registrele, la orice tulburare firma s-ar putea prbui i i-ai pierde slujba. Asemenea cazuri ne pot afecta din plin supravieuirea. Ca membru al unui grup supus legilor, ncurajeaz publicarea clar a acestora, astfel nct s poat fi cunoscute. Sprijin orice efort politic, legal, menit s reduc, s clarifice i s clasifice legile care se aplic grupului respectiv. Ader la principiul c toi oamenii sunt egali n faa legii, principiu care, la timpul i locul potrivit n zilele de tiranie27 ale aristocraiei28 a fost una dintre cele mai mari progrese sociale din istoria omenirii, i nu trebuie s fie pierdut din vedere. Ai grij ca adulii i copiii s fie deopotriv informai despre ce este legal i ilegal i adu-le la cunotin, chiar dac numai printr-o ncruntare, c nu eti de acord cu actele ilegale. Cei care le svresc, chiar dac scap, sunt totui slabi n faa puterii statului.

Calea spre fericire nu include teama de a fi descoperit.23. ridiculizat: expus ridiculizrii, dispreului public, desconsiderrii sau abuzului. 24.propagand: rspndirea unor idei, informaii sau brfe cu scopul de a nainta propria cauz i/sau a duna cauzei altora, adesea , fr a avea n vedere realitatea; aciunea de a publica minciuni n pres, radio sau TV astfel nct o persoan, cnd ajunge n faa tribunalului, va fi considerat vinovat; aciunea de denigrare a unei persoane astfel nct aceasta nu va mai fi ascultat. Propagandistul este o persoan sau un grup de persoane care fac sau practic propaganda. 25. implacabil: a nu fi deschis spre mpcare sau calmare, sau spre ademenire; a f i necrutor. 26. nenduplecat: ferm; nu renun; de neclintit; struitor; insistent; refuznd orice alt opinie; nu se d btut. 27. tiranie: folosirea cruzimii, putere nedreapt i absolut; copleire; asuprire; asprime; severitate. 28. aristocraie: guvernare prin intermediul celor civa care posed privilegii speciale, ranguri sau poziii; conducere prin intermediul elitei, care se af l deasupra legilor generale ale unui grup care prin natere sau prin poziie social sunt superiori tuturor celorlali i care pot aduce sau aplica legi asupra acestora, n acelai timp considernd c aceleai legi nu li se aplic i lor.

10. SPRIJIN UN GUVERN NFIINAT I CARE CONDUCE SPRE BINELE NTREGULUI POPOROameni sau grupuri de oameni fr scrupule, nrii, pot uzurpa puterea unui guvern i o pot folosi n scopuri personale. Un guvern organizat i condus doar n interesul unor oameni sau a unor grupuri de egoiti confer societii o via de scurt durat. Aceasta pericliteaz supravieuirea fiecrui individ din ar; chiar i a persoanelor care comit aceste fapte. Istoria este plin de prbuirea unor astfel de guverne. mpotrivirea fa de astfel de guverne aduce de obicei mult violen. Dar, omul poate ridica vocea ca avertisment atunci cnd asemenea abuzuri se nmulesc. i nu ar trebui ca cineva s sprijine activ un astfel de guvern; fr comiterea unui act ilegal, este posibil totui s se determine o reform, prin simpla retragere a cooperrii. Chiar n timp ce sunt scrise aceste rnduri, n lume numeroase guverne se prbuesc, numai pentru c cetenii rilor respective i exprim silenios dezacordul, necoopernd. Aceste guverne se expun unui risc: pot fi mturate de orice schimbare inoportun de vnt. Pe de alt parte, trebuie sprijinit din rsputeri guvernul care avantajeaz n mod evident NTREGUL popor i nu unele grupuri speciale de interes sau un dictator dement. Exist un subiect numit guvernare. n coli se pred mai ales educaia civic, care explic modul de organizare al sistemului actual. Adevratul subiect al guvernrii se gsete sub diferite denumiri: economia politic, filozofia politic, puterea politic, etc. ntregul subiect al guvernrii, precum i modul de a guverna, pot fi extrem de precise, aproape ca o tiin tehnic. Cel interesat s aib o guvernare mai bun, care s nu pricinuiasc tulburri, ar trebui s sugereze ca guvernarea s fie predat n primii ani de coal. Materia poate fi nsuit i prin studiu individual: nu este un subiect foarte dificil dac vei cuta cuvintele mari. La urma urmei, poporul i liderii si de opinie sunt cei care asud, lupt i sngereaz pentru ara lor un guvern nu poate sngera, nici mcar zmbi, el nu este dect o noiune a oamenilor. Individul este cel viu adic tu. Calea spre fericire este greu de strbtut cnd este umbrit de opresiunea tiraniei. Dup cum se tie, un guvern benefic, nfiinat i condus spre binele TUTUROR oamenilor , netezete calea: cnd un astfel de guvern apare, merit sprijinit.

11. NU FACE RU UNEI PERSOANE BINEVOITOARE29.n ciuda insistenelor persoanelor rele, cum c toi oamenii sunt ri, n jurul nostru exist muli oameni buni. Poate eti destul de norocos s cunoti civa. Este o certitudine faptul c societatea funcioneaz datorit oamenilor binevoitori. Lucrtorii din serviciile publice, liderii de opinie, cei din sectorul privat care i fac treaba, sunt n marea lor majoritate, oameni binevoitori. Dac n-ar fi aa, ar fi ncetat de mult s mai serveasc. Asemenea oameni sunt lesne de atacat: decena lor i otui, mpiedic s se apere ntr-un mod exagerat. T supravieuirea multor persoane din societate depinde de aceti oameni. Criminalul violent, propagandistul, mass-media n cutare de senzaional, tind s distrag atenia omului de la faptul concret, de zi cu zi, c societatea nu ar funciona dac n-ar exista oameni cu bunvoin. Cnd acetia pzesc strzile, dau sfaturi bune copiilor, i msoar temperatura, sting incendiile i vorbesc raional, cu glasuri calme, tindem uneori s trecem cu vederea faptul c aceti oameni binevoitori sunt cei care in lumea n micare i pe Om n via pe acest Pmnt. Dar, persoanele de acest fel pot fi atacate i ar trebui propuse i luate msuri ferme, pentru a-i proteja i a ine rul departe de ei, pentru c propria ta supravieuire, a familiei i a prietenilor ti depinde de ei. Calea spre fericire este mai uor de urmat cnd i sprijini pe oamenii binevoitori.

29. binevoitor: comportament sau atitudine fa de ceilali; dispoziie. Tradiional, oameni binevoitori sunt acei oameni care vor binele celor din jur i fac tot posibilul s-i ajute.

12. PROTEJEAZ-I30 MEDIUL I MBUNTETE-L 12-1. Pstreaz-i o nfiare plcut.Uneori oamenilor nu le trece prin minte, deoarece nu-i petrec zilele privindu-se n oglind, c fac parte din decorul i privelitea celorlali. Iar unii nu-i dau seama c sunt judecai pe baza nfirii lor. n unele societi, dac sunt barbare sau foarte degradate, poate fi o mod s ari ru. De fapt, acesta este un simptom al lipsei de respect fa de sine. O ambian desfigurat de oameni nengrijii poate avea un efect subtil i deprimant asupra moralului. ncurajeaz-i pe cei din jurul tu s arate bine, complimentndu-i cnd arat astfel sau ajutndu-i cu blndee s-i rezolve problemele cnd arat necorespunztor. Aceasta le poate mbunti att moralul ct i respectul de sine.31

12-2. ngrijete-i mediul.Dezordinea provocat de unii n lucrurile i n mediul lor, se poate transfera i asupra ta. Bunurile, camerele, spaiile de lucru, vehiculele unor astfel de oameni arat ca i cum n-ar fi realmente proprietatea andalismul este o astfel de cuiva. Mai ru, uneori poate fi observat o oarecare furie mpotriva posesiunilor. V manifestare: casa sau maina nimnui sunt repede distruse. Cei care construiesc i ncearc s menin casele ieftine, pentru cei cu venituri mici, sunt adesea dezamgii de rapiditatea cu care se instaleaz degradarea. Oamenii sraci, prin definiie, posed foarte puin sau nimic. Hruii de multe, ajung s simt c nu aparin niciunui loc. ntreab-i pe aceti oameni, ce anume posed realmente n via i dac aparin cu adevrat locurilor n care triesc; vei primi nite rspunsuri surprinztoare. n acest fel i vei ajuta imens. Priceperea n organizarea bunurilor i a spaiilor de locuit poate fi nvat. Pentru unii poate prea o idee nou c un obiect luat i folosit, ar trebui pus la locul su pentru a fi gsit din nou: unii i petrec jumtate din timp cutnd diferite lucruri. Puin timp folosit pentru organizare poate fi rspltit printr-o vitez de lucru ridicat: aceasta nu este o pierdere de timp, cum cred unii. Pentru a-i proteja bunurile i spaiile, determin-i pe ceilali s aib grij de ale lor.32

12-3. Contribuie la ngrijirea planetei.Ideea c fiecare dintre noi avem o parte din planet i c putem i trebuie s avem grij de ea poate s par imens, i unora chiar ireal. Dar, n ziua de azi, ceea ce se ntmpl la cellalt capt al lumii, orict de departe ar fi, poate afecta ceea ce se ntmpl la tine acas. T prea multe pduri, polueaz prea multe ruri i mri, distruge atmosfera i att ne-a fost. T aie emperatura oate vieuitoarele pot s dispar. terestr poate s devin prjolitoare, iar ploile pot fi cu acid sulfuric. T Putei s v punei ntrebarea: Chiar dac ar fi aa, ce a putea eu s fac? Ei bine, dac cineva doar i-ar ncrunta sprncenele cnd oamenii fac lucruri care deterioreaz planeta, deja ar face ceva mpotriv. Doar fiind de prere c nu este bine s distrugi planeta i menionnd-o, deja a fcut ceva. Grija pentru planet ncepe chiar din propria ta curte. Se extinde asupra zonei pe care o traversezi pentru a ajunge la coal sau la serviciu. Include locurile de picnic sau cele unde te duci n vacane. Gunoaiele ce polueaz terenurile i apele, mormanele de frunze uscate ce par s invite focul sunt lucruri la care nu trebuie s contribuim i n legtur cu care, n momentele de rgaz, putem face ceva. A planta un copac poate prea puin, dar totui este ceva. n unele ri, btrnii i omerii nu zac neputincioi n decdere: ei de obicei sunt angajai s ngrijeasc grdinile, parcurile i pdurile, s strng gunoaiele i s adauge un pic de frumusee lumii. Nu lipsesc resursele ce ar putea fi folosite pentru ocrotirea planetei. n mare parte, acestea sunt ignorate. Sunt multe lucruri pe care le pot face oamenii pentru ocrotirea planetei. Acestea ncep cu ideea c trebuie se ne implicm. Urmeaz propunerea ca i alii s fac la fel. La urma urmei este planeta pe care trim.

Dac ceilali nu ne ajut s salvm i s ne mbuntim mediul, calea spre fericire ar putea rmne fr terasament.30. proteja: a mpiedica de la vtmare; a ocroti. 31. moralul: atitudine mintal i emoional a unui individ sau grup; stare de bine; dorin de cooperare; un sens al scopului comun. 32. vandalism: distrugere slbatic a valorilor culturale, artistice, etc., ale unui popor; distrugere slbatic i nejustificat.

13. S NU FURIDac cineva nu respect dreptul de proprietate, propriile sale bunuri sunt n primejdie. Cel care dintr-un motiv oarecare, nu a fost n stare s acumuleze bunuri pe cale cinstit, poate c se va comporta de parc nimeni nu ar poseda nimic. Dar nu ncerca s-i furi pantofii! Houl mpnzete atmosfera cu mistere: Ce s-o fi ntmplat cu aceasta sau cu cealalt. Un ho provoac necazuri mult mai mari dect valoarea obiectelor furate. Fa n fa cu reclamele unor bunuri dezirabile, sfiai de incapacitatea de a efectua o munc de valoare pentru a achiziiona posesiuni sau pur i simplu mnai de un impuls, cei care fur i nchipuie c dobndesc ceva valoros la un pre de nimic. Dar aceasta este dificultatea: preul. Pentru un ho, adevratul pre este incredibil de mare. Marii tlhari ai istoriei au pltit pentru prada lor petrecndu-i vieile n ascunztori nenorocite i n nchisori, cu rare momente de via bun. Nici-o cantitate de valori furate nu poate compensa o asemenea soart ngrozitoare. Bunurile furate i pierd n mare msur din valoare: trebuie ascunse i constituie tot timpul o ameninare la adresa libertii. Chiar i n rile comuniste houl este trimis la nchisoare. Furtul lucrurilor este n realitate doar admiterea faptului c cineva nu este capabil s se descurce pe cale cinstit. Sau c are o trstur demenial. ntreab un ho, crei categorii i aparine: ori uneia, ori celeilalte.

Calea spre fericire nu poate fi strbtut cu bunuri furate.

14. FII DEMN DE NCREDEREPn cnd cineva nu este sigur de ncrederea pe care o poate avea n cei din jur, el nsui este expus riscului. Cnd cei pe care conteaz l prsesc, viaa lui poate deveni dezorganizat i chiar supravieuirea sa poate fi periclitat. ncrederea reciproc este piatra de temelie a relaiilor umane. Fr aceasta, toat structura se nruie. Credibilitatea este o calitate mult respectat. Cel care o deine, este considerat un om de valoare. Cel care o pierde, poate fi considerat lipsit de valoare. Trebuie s-i determini pe cei din jur s fie de ncredere i s merite ncrederea. Vor deveni mult mai valoroi pentru ei nii, ct i pentru ceilali.

14-1. Respect-i cuvntul odat dat.Cel care d o asigurare sau face o promisiune sau un jurmnt, trebuie s le ndeplineasc. Dac cineva spune c va face un lucru, trebuie s-l fac. Dac spune c nu-l va face, nu trebuie s-l fac. Stima purtat cuiva se bazeaz, nu ntr-o mic msur, pe faptul c persoana se ine de cuvnt sau nu. De exemplu, pn i prinii ar fi surprini de msura n care scad n ochii copiilor, cnd nu-i respect o promisiune. Oamenii care se in de cuvnt se bucur de ncredere i de admiraie. Cei care nu se in de cuvnt sunt privii ca nite gunoaie. Cei care i ncalc promisiunea, deseori nu mai primesc o a doua ans. O persoan care nu-i respect cuvntul dat, poate s se trezeasc foarte curnd ncurcat i prins n tot felul de garanii i restricii i poate chiar s fie exclus din relaiile normale cu ceilali. Nu exist o autoexilare mai categoric dintre semeni, dect nerespectarea promisiunii date. N-ar trebui niciodat s permitem ca cineva s-i dea cuvntul cu uurin. Trebuie s insiti ca, o promisiune odat fcut, s fie respectat. Dac te nsoeti cu oameni care nu-i respect cuvntul dat, propria ta via poate deveni dezorganizat. i acesta nu este un lucru neglijabil. Este mult mai uor s strbai calea spre fericire cu oameni n care poi avea ncredere.

15. NDEPLINETE-I OBLIGAIILE33.Parcurgndu-i viaa, o persoan inevitabil i creeaz obligaii. De fapt, ne natem cu anumite obligaii, care apoi tind s se acumuleze. Nu este o idee inedit sau nou, faptul c suntem datori prinilor notri pentru c ne-au adus pe lume i ne-au crescut. Le face cinste prinilor, dac nu accentueaz acest fapt prea mult. Dar aceasta totui este o obligaie: pn i copilul o simte. Pe msur ce viaa i urmeaz cursul, acumulm noi obligaii fa de alte persoane, prieteni, societate i chiar fa de lumea ntreag. Facem un mare deserviciu celui cruia nu-i ngduim s-i ndeplineasc sau s-i plteasc obligaiile. Nu doar o mic parte din revolta copilriei este cauzat de refuzul celorlali de a accepta unicele monezi cu care un bebelu, copil sau adolescent i uureaz povara obligaiilor: sursurile bebeluului, strdaniile stngace ale copilului de a ajuta, sfaturile posibile ale adolescentului sau doar efortul de a fi un bun fiu sau o bun fiic. Acestea de obicei trec neobservate i neacceptate i pot fi greit direcionate, deseori greit planificate; ceea cei face s renune repede. Cnd aceste eforturi nu sunt capabile s echilibreze imensitatea datoriilor, pot fi nlocuite cu numeroase mecanisme i explicaii: Omul realmente nu datoreaz nimic, Oricum mi datorau toate acestea, Nu eu am cerut s m nasc, Prinii sau tutorii mei nu sunt buni de nimic i Viaa oricum nu merit trit, ca s numim doar cteva. T otui obligaiile continu s se acumuleze. Povara ndatoririlor poate fi o greutate zdrobitoare, dac nu gsim o cale de a le achita. Aceasta poate produce tot felul de tulburri individuale sau sociale. Cnd datoria nu poate fi achitat, cei crora le sunt ndatorai, fr voina lor, se gsesc adesea n postura de int a celor mai neateptate reacii. Poi ajuta o persoan care se gsete n dilema unor obligaii i datorii neachitate, trecnd n revist mpreun cu ea toate obligaiile pe care le-a creat i nu le-a ndeplinit morale, sociale i financiare i cutnd o cale de a le achita pe toate cele pe care persoana simte c le mai are. Trebuie s accepi strdaniile unui copil sau ale unui adult s-i plteasc obligaiile nefinanciare pe care simte c le are. Iar n achitarea celor financiare, ar trebui s-l ajui s gseasc o soluie reciproc acceptabil. Descurajeaz oamenii n a-i crea mai multe obligaii dect pot realmente duce sau achita. Calea spre fericire este foarte greu de strbtut cnd eti mpovrat de greutatea obligaiilor altora fa de tine sau a celor pe care nu le-ai achitat.33. obligaie: starea, faptul sau condiia de a f i ndatorat altuia pentru un serviciu special sau o favoare primit; o datorie, un contract, o promisiune, sau orice alt solicitare social, moral sau legal care te angajeaz s urmezi sau s evii un anumit curs de aciune; sentimentul de a datora ceva altuia.

16. FII HARNICMunca nu este ntotdeauna plcut. Dar puini sunt cei nefericii n cmpul muncii, spre deosebire de cei care duc o existen lipsit de scop, trndav i plictisitoare: chiar i copiii necjesc mamele cnd nu au nimic de fcut; modul de gndire sczut al omerilor chiar dac primesc ajutor social35 este legendar; statisticile demonstreaz c pensionarul care nu are nimic de realizat n via se poate stinge din cauza inactivitii. Chiar i turitii ademenii de o agenie de voiaj pentru o vacan, i dau btaie de cap ghidului, dac acesta nu le d nimic de fcut. Suferina poate fi i ea uurat prin simpla preocupare cu ceva. Satisfacia muncii mplinite poate propulsa moralul spre nlimi nebnuite. De fapt, se poate demonstra c producia36 st la baza moralului. Oamenii care nu sunt harnici las tot greul pe seama celor din jur. Ei tind s mpovreze pe oricine. Este greu s te nelegi cu oamenii lenei. Pe lng faptul c sunt deprimani, pot fi i puin periculoi. O soluie eficient este s-i convingi s-i aleag o activitate oarecare i s se ocupe de ea. Vom constata c cele mai durabile succese provin din activitatea care duce la o producie real.

Calea spre fericire este o cale sigur cnd include hrnicia care te conduce la o producie tangibil.

34. harnic: cel care-i concentreaz energia pentru a studia sau a munci; care duce lucrurile la bun sfrit n mod activ i cu putere; opus celui lene i care nu realizeaz nimic. 35. ajutor social: bunuri sau bani dai de ageniile guvernamentale oamenilor aflai n nevoie sau srcie. 36. producia: activitatea de a realiza ceva; ducerea la bun sfrit a unei sarcini, a unui proiect sau obiectiv util, valoros sau care, pur i simplu, merit s-l produci sau s-l ai.

17. FII COMPETENT37.ntr-o epoc a echipamentelor tehnice complicate, a aparatelor i vehiculelor de mare vitez, supravieuirea ta, a prietenilor i a familiei tale depinde nu n mic msur de competena altora. Pe pia, n tiinele tehnice i n cele umaniste, precum i n guvernare, incompetena38 poate amenina viaa i viitorul unui numr mai mic sau mai mare de oameni. Omul supravieuiete n msura n care este competent. Dac este incompetent, dispare. ncurajeaz dobndirea competenei n orice preocupare meritorie. Pretinde standarde nalte pentru orice realizare. T estul unei societi este msura n care putei tri n siguran tu, familia, prietenii ti. Componentele competenei sunt: observarea, studiul i practica.

17-1. Privete.Vezi ceea ce vezi cu ochii ti i nu ceea ce-i spune altcineva c vezi. Ceea ce observi este ceea ce tu observi. Privete lucrurile, viaa i pe cei din jur n mod direct i nu printr-un nor al prejudecii, cortina fricii sau interpretarea altcuiva. n loc s te ceri cu alii, f-i s priveasc. Cnd cineva descoper c lucrurile devin confuze i greu de suportat, c gndurile i bat pasul pe loc, sftuiete-l s se deprteze puin i s priveasc. Adevrata competen se bazeaz pe propria pricepere de a observa.

17-2. nva.Separarea adevrului de neadevr aduce nelegere. Lumea este plin de date false. Datele false pot mpiedica acceptarea datelor adevrate. Principalul proces de nvare const n cercetarea datelor avute la ndemn, selectarea adevrului de neadevr, a esenialului de neesenial. Astfel se ajunge la concluziile pe care apoi le putem aplica. T estul oricrui adevr este s fie adevrat pentru tine. Cnd ai obinut toate datele legate de o tem, i-ai clarificat toate cuvintele pe care nu le-ai neles complet i ai reexaminat situaia i nici atunci nu-i pare adevrat, atunci nici nu este adevrat, cel puin din punctul tu de vedere. Respinge-o. Dac cineva accept orbete fapte sau adevruri numai pentru c i s-a spus c trebuie s accepte fapte i adevruri care nu i se par adevrate, ba chiar par a fi false, rezultatul final poate fi nefericirea. Cei care reuesc n via nu nceteaz niciodat s studieze i s nvee. Exist metode de studiu prin care poi nva cu adevrat i poi aplica cele nvate. Pe scurt, acestea constau n: a avea profesor i/sau manuale adecvate; clarificarea fiecrui cuvnt greit neles; consultarea i a altor materiale legate de subiect i/sau culegerea de date la faa locului; cutarea i eliminarea datelor false pe care deja le deinem i discernerea adevrului de fals, pe baza a ceea ce este adevrat n acel moment pentru noi. Rezultatul final va fi sentimentul de certitudine i posibil, competen. O multitudine de probleme personale i sociale provin din incapacitatea sau refuzul de a nva.

173. Exerseaz.14Orice activitate, aptitudine sau profesie, nu conteaz ct de temeinic este studiat, se lovete n final de testul decisiv: suntem capabili s o APLICM? i aplicarea cere exersare. Ne putem antrena trupul, ochii, minile i picioarele pn cnd, prin exerciiu, acestea oarecum ajung s tie. Omul nu mai este nevoit s gndeasc cum s fac focul n sob sau cum s-i parcheze automobilul, pur i simplu le FACE. n orice activitate, o mare parte din ceea ce trece drept talent, nu este altceva dect practic. Determin-i pe oameni s priveasc, s nvee, s elaboreze i apoi s aplice. i dup ce se descurc bine, determin-i s exerseze, s exerseze, s exerseze pn ce ajung nite profesioniti. Calea spre fericire se strbate cel mai bine cu nsoitori competeni.37. competent: capabil i dornic de a face bine lucrurile pe care trebuie s le fac; iscusit n ceea ce face; capabil s fac fa cerinelor activitii. 38. incompeten: lipsa cunotinelor, deprinderilor sau ab ilitilor adecvate; necalif icare; incapabilitate; predispus s fac erori mari sau greeli; lucru de mntuial. 39. exersa: a se antrena sau a practica n mod frecvent pentru a atinge sau a mbunti o ndemnare.

18. RESPECT CREDINELE RELIGIOASE ALE AL TORAT olerana este o bun temelie pentru relaiile umane. Privind mcelul i suferinele pricinuite de intolerana religioas de-a lungul istoriei Omului i pn n ziua de astzi, se vede c intolerana este o activitate foarte duntoare supravieuirii. T olerana religioas nu nseamn c cineva nu-i poate exprima propriile sale crezuri. nseamn c tendina de a submina sau ataca credinele religioase i convingerile altora, a fost dintotdeauna cel mai scurt drum pentru crearea problemelor. nc din Grecia antic filozofii s-au certat ntre ei referitor la natura lui Dumnezeu, a Omului i a Universului. Opiniile personalitilor din domeniu sunt mprite. Momentan sunt la mod filozofiile mecanicismului40 i a materialismului41 ale cror rdcini se ntind pn n Egiptul i Grecia antic. Acestea ncearc s susin ideea c materia este totul i omit faptul c orict de bune ar fi explicaiile lor privind evoluia, acestea tot nu exclud i factori adiionali care ar putea fi implicai i care s-ar putea folosi de fenomenul evoluiei. Ele sunt astzi filozofiile oficiale i chiar sunt predate n coli. i au adepii fanatici, care atac crezurile i religiile altora: rezultatul poate fi intoleran i lupt. Dac toate minile luminate nc din secolul al cincilea .CH. sau de dinaintea lor, nu au fost n stare s se pun de acord referitor la subiectul religiei sau antireligiei, nseamn c aceasta este o aren de lupt ntre oameni de care este bine s ne inem departe. Din aceast mare de controverse s-a desprins un singur principiu luminos: dreptul omului de a crede n ceea ce dorete. Credina i crezul nu se subordoneaz neaprat logicii: nici mcar nu pot fi declarate ilogice. Ele pot fi lucruri foarte diferite. Orice sfat, care poate fi dat cuiva legat de aceast tem, este cel mai sigur dac subliniaz pur i simplu libertatea omului de a crede n ceea ce dorete. Oricine are libertatea de a-i expune propriile crezuri spre a fi acceptate de alii. Este ns expus riscului cel care caut s atace crezurile altora i cu att mai mult cnd i atac pe alii i caut s-i rneasc din cauza convingerilor lor religioase. nc din zorii apariiei speciei, Omul a gsit consolare i bucurie n religiile sale. Pn i mecanicistul i materialistul de astzi, cnd i rspndete dogmele, seamn mult cu un preot al vremurilor trecute. Oamenii lipsii de credin sunt creaturi mult prea jalnice. Le putem chiar oferi ceva n care s cread. Dar, cnd au crezuri religioase, respect-le. Calea spre fericire se poate transforma n controvers cnd nu respectm credinele religioase ale altora.40. mecanicism: concepia c ntreaga via nu este dect o materie n micare i poate fi explicat n ntregime prin legile fizice. T eorie avansat de Leucip i Democrit (460 370 .Ch.), care au extras-o, probabil, din mitologia egiptean. Adepii acestei filozofii au simit c trebuie s ignore religia ntruct nu pot s o reduc pe aceasta la matematic. Au fost atacai de interese religioase i la rndul lor au atacat religia. Robert Boyle (1627 1691), care a dezvoltat legea lui Boyle n fizic, a respins aceast teorie, ridicnd problema dac natura a proiectat sau nu lucruri ca materia n micare. 41. materialism: orice teorie din familia teoriilor metafizice, care vd Universul ca fiind compus din obiecte dure, cum ar fi pietrele, foarte mari sau foarte mici. T eoriile caut s explice lucrurile cum ar fi mintea susinnd c acestea pot fi reduse la obiecte fizice sau la micarea lor. Materialismul este o teorie foarte veche. Mai exist i alte teorii.

19. NCEARC S NU FACI ALTORA LUCRURI PE CARE N-AI VREA CA EI S I LE FAC IE.n snul multor popoare din multe inuturi, de-a lungul secolelor, au existat versiuni a ceea ce s-a numit de obicei Regula de aur42. Titlul acestui capitol este o formulare a acesteia, referitoare la aciunile duntoare. Numai un sfnt ar putea trece prin via fr s nu rneasc niciodat pe nimeni. ns numai un criminal i rnete pe cei din jurul su fr s stea pe gnduri. Fcnd abstracie de sentimente ca vinovia, ruinea sau mustrrile de contiin, oricare dintre acestea poate fi destul de real i neplcut, la fel de adevrat este c rul pe care cineva l face altuia se poate ntoarce mpotriva sa. Nu toate aciunile duntoare sunt reversibile: se poate svri o astfel de aciune mpotriva cuiva, nct aceasta nu mai poate fi dat deoparte sau uitat. Un astfel de act este uciderea. Se poate prevedea felul n care violarea grav a aproape oricrui precept din aceast brour poate deveni un act duntor, ireversibil mpotriva altora. Ruinarea vieii altuia poate s duc la ruinarea propriei tale viei. Societatea reacioneaz nchisorile i ospiciile sunt pline de oameni care i-au rnit semenii. Dar exist i alte sanciuni: chiar dac cineva a fost prins sau nu, comiterea actelor duntoare mpotriva altora, mai cu seam pe ascuns, poate cauza serioase modificri n atitudinea persoanei fa de alii i fa de sine nsui, fiecare conducnd la un final trist. Fericirea i bucuria vieii se sting. Aceast versiune a Regulii de aur este util i ca test. Cnd convingem pe cineva s o aplice, va vedea cu adevrat ce este un act duntor. Aceasta rspunde la ntrebarea ce nseamn a duna. ntrebarea filozofic privitoare la aciunile duntoare, disputa asupra a ceea ce este ru, i gsete ndat rspunsul pe o baz personal: nu i-ar place s peti aa ceva? Nu? Atunci aceasta trebuie s fie o aciune duntoare i din punctul de vedere al societii, o fapt rea. Aceasta poate trezi contiina social. Apoi, omul poate calcula ce ar trebui s fac i ce nu. ntr-o er n care unii nu simt nici-o reinere n svrirea actelor duntoare, potenialul de supravieuire al individului se scufund la cote foarte sczute. Dac poi convinge oamenii s aplice acest principiu, le-ai oferi un precept cu ajutorul cruia i pot evalua propriile viei i unora le-ai deschide ua pentru a se altura din nou rasei umane. Calea spre fericire este nchis acelora care nu se abin de la svrirea faptelor rele.

42. Regula de aur: dei cretinii o socotesc pe aceasta ca o noiune cretin, putnd fi gsit n Noul i n Vechiul T estament, multe alte popoare i oameni vorbesc despre ea. Apare i n Analectele lui Confucius (sec. V VI .Ch.) care o citeaz din surse i mai vechi. Poate fi gsit i la triburile primitive. ntr-o form sau alta aceasta apare i n lucrrile lui Platon, Aristotel, Socrate i Seneca. Pe parcursul a mii de ani a fost considerat ca fiind un standard de conduit etic. Versiunile din aceast carte au fost reformulate pentru c vechea formulare a fost considerat ca fiind prea idealist pentru a fi urmat. Este posibil ca aceast versiune s se pstreze.

20. NCEARC S-I TRATEZI PE ALII AA CUM AI DORI S TE TRATEZE I EI PE TINE.Aceasta este o versiune pozitiv a Regulii de aur. Din toate timpurile i n cele mai multe locuri, Omenirea a privit cu mare respect i a venerat anumite valori. Acestea sunt numite virtui43. Au fost atribuite nelepilor, cucernicilor, sfinilor i zeilor. Dac cineva s-ar gndi ce i-ar place, cum ar vrea s fie tratat de ctre ceilali, ar putea s deduc ce sunt virtuile umane. Gndete-te doar ce i-ar place, cum ai vrea s te trateze alii pe tine. n primul rnd probabil vei dori s f ii tratat just: nu ai vrea ca oamenii s spun minciuni despre tine, sau s te condamne n mod nedrept sau brutal. Nu-i aa? Probabil ai vrea ca prietenii i partenerii ti s-i fie loiali: n-ai vrea s fiitrdat. S-ar putea s vrei s fii tratat cu corectitudine, nu tras pe sfoar sau nelat. Ai vrea ca oamenii s te trateze n mod echitabil. Ai vrea ca ei s fie oneti cu tine i nu s te pcleasc. Probabil c ai dori s fii tratat amabil i fr cruzime. Este posibil s vrei ca oamenii s dea dovad de consideraie fa de drepturile i sentimentele tale. Cnd eti abtut, i-ar place poate ca alii s f ie comptimitori. n loc s te certe ipnd la tine, ai vrea probabil ca ceilali s dea dovad de stpnire de sine. Nu-i aa? Dac ai unele defecte sau lipsuri, dac ai gre?it, probabil ai vrea ca oamenii s fie tolerani i nu critici. Ai prefera ca oamenii s f ie ngduitori n loc s se concentreze asupra criticilor i pedepselor. Poate ai vrea ca oamenii s fie generoi cu tine, nu meschini, zgrcii, invidioi. Probabil i doreti ca ceilali s cread n tine, nu s se ndoiasc la fiecare pas. Ai prefera, probabil, s fii respectat, nu insultat. Este posibil, s doreti ca ceilali s fie politicoi cu tine i totodat s te trateze cu demnitate. Poate i-ar place ca oamenii s te admire. Cnd ai fcut ceva pentru alii poate i-ar place ca oamenii s te aprecieze. Corect? Probabil i-ar place ca alii s fie prietenoi fa de tine. De la unii poate ai vrea dragoste. i mai presus de orice, nu ai vrea ca aceti oameni doar s pretind acestea; ai vrea ca ei s aib un comportament sincer i s acioneze n mod cinstit. Nu este nevoie de un efort de imaginaie din partea nimnui, pentru a-i da seama c dac el ar fi tratat astfel n mod regulat de ctre cei din jur, ar avea o via plcut. i nendoielnic, n-ar ncerca animoziti fa de cei care l-ar trata astfel. 44 n sfera relaiilor umane se poate observa un fenomen interesant. Omul este tratat aproximativ dup cum i trateaz el pe ceilali: de fapt, d un exemplu despre cum ar trebui el s fie tratat. Bucuria i plcerea nu provin din imoralitate. Dimpotriv. Bucuria i plcerea ncolesc numai n inimile oneste: cei imorali duc viei incredibil de tragice, pline de suferin i durere. Ce credei c s-ar ntmpla dac cineva ar ncerca s-i trateze pe cei din jur cu justee, loialitate, corectitudine, echitate, onestitate, amabilitate, consideraie, compasiune, stpnire de sine, toleran, ngduin, generozitate, ncredere,respect, politee, demnitate, admiraie, prietenie, dragoste i ar face toate acestea cu integritate? S-ar putea s dureze ceva timp, dar nu credei c pn la urm, muli dintre cei din jurulsu ar ncepe s-l trateze la fel? Omul poate influena comportamentul celor din jur. Dac nu o face deja, ne putem uura munca, alegnd pur i simplu cte o virtute pe zi n care s ne specializm n ziua respectiv. Procednd astfel, cu timpul le vom dobndi pe toate. Pe lng avantajele personale, omul poate ajuta, nu conteaz ct de puin, la nceperea unei noi ere a relaiilor interumane. Piatra aruncat n lac i poate ncrei oglinda, iar undele create se propag pn la cel mai ndeprtat mal.

Calea spre fericire este mai luminoas dac aplici morala: ncearc s-i tratezi pe alii aa cum ai dori s te trateze ei pe tine.43. virtui: calitile ideale n buna comportare uman. 44. fenomen: un fapt sau eveniment ce poate fi observat.

21. NFLORETE I PROSPERUneori, ceilali caut s te striveasc, s-i zdrniceasc speranele i visurile, viitorul tu i pe tine nsui. Cineva ru intenionat poate ncerca s-i determine declinul, prin ridiculizare sau prin multe alte mijloace. Dintr-un motiv oarecare, eforturile tale de a progresa, de a deveni mai fericit n via, pot deveni inta unor atacuri. Uneori este necesar s tratezi n mod direct aceste lucruri. Dar exist i un tratament cu btaie lung, care rareori d gre. Ce anume ncearc s-i fac asemenea oameni? ncearc s te trag n jos. Probabil c te consider, ntr-un fel sau altul, periculos pentru ei: dac tu te ridici n lume, poi fi o ameninare pentru ei. Aadar, caut pe ci diferite s-i oprime talentele i capacitile. Unii nebuni chiar au un plan general care sun astfel: Dac A acumuleaz mai mult succes, atunci A ar putea fi o ameninare pentru mine, deci trebuie s fac tot ce-mi st n putin ca s-i diminuez succesul. Unor astfel de oameni nu le trece prin minte c astfel ar putea face din A un duman al lor, dei nainte nu era. Aceasta poate fi privit ca o cale aproape sigur pentru astfel de oameni de a intra n bucluc. Unii o fac doar datorit prejudecilor, sau pentru c nu le place cineva. Dar indiferent pe ce ci ncearc, obiectivul real al acestor oameni este de a micora succesul persoanei vizate, de a o face s dea gre n via. Tratarea real a acestor situaii i oameni, metoda real de a-i nfrnge este aceea de a nflori i a prospera. O da, este adevrat c asemenea oameni, vznd c-i mbunteti soarta, pot deveni frenetici i s atace tot mai puternic. Ceea ce trebuie fcut este s te ocupi de ei dac este necesar, dar nu renuna s nfloreti i s prosperi, pentru c ei tocmai acestea vor. Dac continui s nfloreti i s prosperi, asemenea oameni cad n apatie: ei pot renuna complet. Dac elurile tale n via sunt meritorii, dac le realizezi lund n considerare preceptele din brour, dac nfloreti i prosperi, vei fi cu siguran nvingtor. Aceasta, s sperm, fr a avea nimic de suferit. Aceasta este urarea mea: nflorii i prosperai!46. a nflori: a fi ntr-o stare de activitate i producie; creterea influenei; a fi n stare bun n mod vizibil. 47. prospera: a atinge succes economic; rezultatul a ceea ce a fcut cineva.

EPILOGFericirea provine din angajarea n activiti meritorii. Dar numai o singur persoan poate spune cu siguran ce te face fericit tu nsui. Preceptele oferite n aceast brour sunt de fapt marginile drumului: nclcndu-le eti ca oferul care nimerete n an rezultatul poate fi ruinarea clipei, a relaiei, a unei viei. Numai tu poi spune unde duce drumul, pentru c tu i fixezi obiectivele pentru o clip, pentru o relaie, pentru o etap din via. Uneori te poi simi ca o frunz purtat de vnt de-a lungul unei strzi murdare sau ca un grunte de nisip mpotmolit pe undeva. Dar, nimeni nu a spus c viaa este un lucru linitit i bine rnduit: fiindc nu este aa. Nu eti o frunz rupt i nici un grunte de nisip: ntr-o msur mai mare sau mai mic, poi s-i trasezi propria hart de drum i s-o urmezi. Poi simi c este prea trziu s ntreprinzi ceva, c drumul din trecut este att de nvlmit, nct nu poi s-i trasezi un drum pentru viitor, care s fie diferit, orict de puin. ntotdeauna exist un moment pe acest drum cnd omul i poate trasa un nou drum i poate ncerca s-l urmeze. Nu exist persoan n via care s nu o poat lua de la nceput. Se poate afirma fr cea mai mic teama de a fi contrazis, c pot exista unii care s-i bat joc de tine i s caute, prin diferite mijloace, s te mping la marginea anului, s ncerce pe diverse ci s te ispiteasc s duci o via imoral: toi acetia acioneaz pentru a-i atinge scopurile personale, iar viaa ta va sfri n tragedie i suferin, dac le dai ascultare. Desigur, ncercnd s aplici preceptele acestei cri i s-i faci i pe ceilali s le aplice, vei avea pierderi ocazionale. Trebuie doar s nvei din acestea i s-i continui drumul. otui, poate fi strbtut. Cine a spus c drumul nu este accidentat? T Unii oameni pot s cad: dar acest lucru nu nseamn c nu se pot ridica din nou i continua. Cel care se menine ntre marginile drumului nu poate grei prea mult. nsufleirea sincer, fericirea i bucuria provin din altceva dect din viei ruinate. Dac i poi determina pe ceilali s urmeze drumul, atunci tu nsui vei fi suficient de liber pentru a-i putea acorda ansa de a descoperi ce este adevrata fericire. Calea spre fericire devine o autostrad pentru cei care tiu unde sunt marginile. Tu eti oferul. Drum bun. Pentru mai multe informaii contactai TheWay to Happiness Foundation www.thewaytohappiness.org


Recommended