+ All Categories
Home > Documents > Caini de Paie

Caini de Paie

Date post: 05-Oct-2015
Category:
Upload: mihai-laczko
View: 14 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
humanitas
17
Transcript
  • JOHN N. GRAY (n. 1948) a fost profesor de tiine politice i filozofiela mai multe universiti britanice i americane, ultima dintre ele fiindLondon School of Economics, unde a inut cursuri despre gndirea filo-zofic european. Autor a peste douzeci de cri printre care FalseDawn. The Delusions of Global Capitalism (aprut n 1998 i tradusn paisprezece limbi), Al Qaeda and What It Means to Be Modern (2003)sau Black Mass. Apocalyptic Religion and the Death of Utopia (2007) ,a strnit aprige controverse prin originalitatea cu care pune n discuieideile politice i filozofice contemporane.

  • Traducere din englez deMIRELA MUNTEANU

  • Colecia Zeitgeist este coordonat deVLADIMIR TISMNEANU

    Redactor: Ctlin StratCoperta coleciei: Ionu BrotianuTehnoredactor: Manuela MxineanuCorector: Alina IoanDTP: Dumitru Olteanu

    Tiprit la S.P. Bucuretii Noi

    John GrayStraw DogsCopyright 2002 by John GrayOriginally published in English by Granta Publicationsunder the title Straw DogsJohn Gray asserts the moral right to be identified as the author of this Work.

    HUMANITAS, 2009, pentru prezenta versiune romneasc

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiGRAY, JOHN

    Cini de paie: gnduri despre oameni i alte animale / John Gray. Bucureti: Humanitas, 2009

    Bibliogr.IndexISBN 978-973-50-2495-6

    1(04)

    EDITURA HUMANITASPiaa Presei Libere 1, 013701 Bucureti, Romniatel. 021/408 83 50, fax 021/408 83 51www.humanitas.ro

    Comenzi Carte prin pot: tel./fax 021/311 23 30C.P.C.E. CP 14, Bucuretie-mail: [email protected]

  • Cerul i pmntul sunt nendurtoare i trateazmiriadele de creaturi ca pe nite cini de paie.

    LAO TZU

  • Nota autorului

    n cartea de fa am ncercat s prezint o viziune asupralumii n care nu omul este cel mai important. Dei ideilesunt prezentate n fragmente, ele nu sunt dezorganizate. Sperc vor putea fi citite n ordine sau, dimpotriv, analizateseparat, dup voia fiecrui cititor. Am folosit citatele n modfrecvent nu pentru a da autoritate unui mod de gndireneobinuit, ci mai degrab pentru a-mi face mai clare gn-durile. Notele de la sfritul crii au acelai scop.

    Aduc mulumiri celor care m-au stimulat, m-au sftuiti ncurajat. Schimburile de idei cu James Lovelock m-auajutat s m edific asupra ipotezei Gaia. Lectura i discuiilen compania lui J.G. Ballard mi-au lrgit viziunea despreprezent i viitorul apropiat. Comentariile i sugestiile luiAdam Phillips asupra versiunii iniiale au contribuit la reali-zarea formei actuale a crii. Simon May mi-a oferit comen-tarii detaliate asupra coninutului filozofic, iar Vincent Dearymi-a dat sugestii pentru seciunile referitoare la contiin.La Granta, Neil Benton m-a susinut i m-a ncurajat n modconstant, iar Sarah Holloway mi-a oferit sfaturi i comentariivaloroase pe ntreg parcursul perioadei de creaie i produciea lucrrii. Le sunt recunosctor tuturor acestor oameni, deitrebuie s recunosc c nu ntotdeauna le-am urmat sfaturile.Responsabilitatea pentru ideile exprimate aici mi aparine.

    Cartea i este dedicat lui Mieko, fr care aceasta nu arfi putut fi scris.

  • Prefaa la ediia broat

    Cini de paie este un atac la convingerile nenelepte aleoamenilor nelepi. Astzi umanismul liberal are fora ptrun-ztoare pe care o avea n trecut doctrina revelaiei divine.Umanitilor le place s cread c au o viziune raional asupralumii; dar credina lor esenial n progres este o superstiie,mai ndeprtat de adevrul despre animalul uman dectoricare dintre religiile lumii.

    Fr tiin, progresul nu este altceva dect un mit. Unorcititori ai acestei cri, aceast observaie pare s le fi produso panic moral. Sigur, ntreab ei, nimeni nu poate punela ndoial importana crucial a credinei la societile libe-rale? Fr aceasta, nu vom fi oare pierdui? La fel ca victorieniitremurnd de team c i-ar putea pierde credina, aceti uma-niti se aga de firul subire al speranei progresiste. n prezent,credincioii sunt mai neconformiti. mpini spre margineaunei culturi n care tiina pretinde autoritate asupra a totceea ce nseamn cunoatere uman, ei au fost nevoii s-icultive capacitatea de a se ndoi. Prin contrast, credincioiilaici ncorsetai de nelepciunea convenional a acelorvremuri, se afl sub influena dogmelor necercetate.

    Vechea concepie despre lume este o pasti a ortodoxieitiinifice actuale i a credinei. Darwin a dovedit c suntemanimale, dar, aa cum predic neobosit umanitii, noi alegemcum vrem s trim. Se spune c suntem singurele animale

  • care au libertatea de a alege cum s triasc. Totui, ideeaaceasta de liber-arbitru nu are legtur cu tiina. Originilesale se afl n religie nu orice religie, ci religia cretin, creiaumanitii i se opun cu atta nverunare.

    n Antichitate, epicureicii fceau speculaii despre posi-bilitatea ca unele evenimente s fie lipsite de cauze; nsconvingerea c oamenii se deosebesc de toate celelalte ani-male prin aceea c posed libera voin este motenireacretinismului. Teoria lui Darwin nu ar fi provocat con-troverse att de puternice dac ar fi fost formulat n Indiahindus, China taoist sau Africa animist. n aceeai msur,doar n culturile postcretine s-au strduit cu atta evlaviefilozofii s reconcilieze determinismul tiinific cu credinan capacitatea unic a omului de a-i alege modul de via.Ironia darwinismului evanghelic este c folosete tiina pen-tru a susine o concepie despre umanitate, ce i are originean religie.

    Unii cititori consider Cini de paie o ncercare de a aplicadarwinismul n etic i politic, dar nu se sugereaz niciundec ortodoxismul neodarwinian conine prezentarea completa animalului uman. Dimpotriv, darwinismul este desfuratstrategic, cu scopul de a combate concepiile umaniste pre-ponderente. Umanitii folosesc teoria lui Darwin pentru a-isusine nesigura lor credin modern n progres, dar nu existprogres n lumea nfiat de Darwin. Viziunea naturalistdespre lume nu las loc perspectivei seculare.

    Printre filozofii contemporani, ignorarea teologiei esteconsiderat o chestiune de mndrie. De aceea, originile cre-tine ale umanismului secular sunt rareori nelese, dei le eraufoarte clare ntemeietorilor si. La nceputul secolului alnousprezecelea, pozitivitii francezi Henri Saint-Simon iAuguste Comte au inventat Religia umanitii, o viziune a civi-lizaiei universale bazate pe tiin, un model pentru religiile

    10 CINI DE PAIE. GNDURI DESPRE OAMENI I ALTE ANIMALE

  • politice ale secolului douzeci. Datorit impactului pe carel-au avut asupra lui John Stuart Mill, ei au transformat libe-ralismul laic n ceea ce reprezint el astzi. Prin influenaputernic asupra lui Karl Marx, au contribuit la creareasocialismului tiinific. n mod ironic, fiind critici acerbiai economiei de tip laissez-faire, Saint-Simon i Comte auinspirat cultul pieei libere globale de la sfritul secoluluidouzeci. Am scris despre aceste lucruri paradoxale i uneoriabsurde n cartea Al Qaeda i ce nseamn s fii modern.

    Umanismul nu este tiin, ci religie convingerea postcre-tin c oamenii pot crea o lume mai bun dect cea n careau trit pn acum. n Europa precretin se considera de lasine neles c viitorul va fi la fel ca trecutul. Cunoaterea iprogresul ar putea avansa, dar etica ar rmne aproape neschim-bat. Istoria era o nlnuire de cicluri fr o valoare global.

    n contrast cu aceast viziune pgn, cretinii au nelesistoria ca pe o poveste despre pcat i mntuire. Umanismuleste transformarea acestei doctrine cretine a mntuirii ntr-unproiect al emanciprii umane universale. Ideea de progreseste o versiune laic a credinei cretine n Providen. De aceeaea nu era cunoscut printre pgnii Antichitii.

    Credina n progres are o alt surs. n tiin, dezvoltareacunoaterii este cumulativ. Viaa omeneasc, privit ca unansamblu, nu este o activitate cumulativ; ceea ce se ctigla o generaie se poate pierde la urmtoarea. n tiin, cunoa-terea reprezint binele pur; n etic i politic, ea reprezinti binele, i rul. tiina sporete fora uman i amplificdefectele naturii umane. Ea ne d posibilitatea s trim maimult i s avem standarde de via mai ridicate dect n trecut.n acelai timp, ns, ne permite s ne folosim fora dis-tructiv mpotriva celorlali i mpotriva Pmntului multmai violent dect nainte.

    PREFAA LA EDIIA BROAT 11

  • Ideea de progres se bazeaz pe convingerea c progre-sul cunoaterii i dezvoltarea speciilor sunt interdependente,nu doar n prezent, ci i n viitorul ndeprtat. Mitul biblical cderii omului conine un adevr interzis. Cunoatereanu ne face liberi. Ne las aa cum am fost ntotdeauna, pradoricrei absurditi. Acelai adevr se regsete i n mitulgrecesc. Pedepsirea lui Prometeu, nlnuit de o stnc pentruc a furat focul zeilor, nu a fost nedreapt.

    Dac sperana n progres este doar o iluzie, atunci vorntreba unii cum s trim? ntrebarea presupune c oameniipot tri bine doar cu credina n fora lor de a reface lumea.Cu toate acestea, majoritatea oamenilor, de-a lungul tim-pului, au refuzat s cread acest lucru i foarte muli din-tre ei au avut o via fericit. ntrebarea sugereaz faptul cscopul vieii este aciunea; dar aceasta este o erezie modern.Pentru Platon, contemplarea era cea mai nalt form deactivitate uman. O concepie similar a existat i n Indiaantic. Scopul vieii nu era acela de a schimba lumea, ci dea o vedea aa cum este. Astzi, acesta este un adevr sub-versiv, pentru c atrage dup sine vanitatea politicii. Politicareal este josnic i trectoare, dar la nceputul secoluluidouzeci i unu, lumea este presrat cu ruinele mree aleutopiilor euate. Cu o Stng muribund, Dreapta a devenitadpostul imaginaiei utopice. Comunismul global a fosturmat de capitalismul global. Cele dou viziuni ale viito-rului au multe n comun: ambele sunt hidoase, dar dinfericire himerice.

    Aciunea politic a ajuns un surogat al mntuirii; dar niciun proiect politic nu poate s fereasc omenirea de condiiaei natural. Orict ar fi de radicale, programele politice suntdoar nite expediente instrumente modeste menite s inpiept dezastrelor ciclice. Hegel scria undeva c omenirea nu

    12 CINI DE PAIE. GNDURI DESPRE OAMENI I ALTE ANIMALE

  • va fi mulumit dect atunci cnd va tri ntr-o lume careva fi propria ei creaie. Prin contrast, Cini de paie susinendeprtarea de solipsismul uman. Oamenii nu pot salvalumea, dar acesta nu este un motiv de ngrijorare. Lumeanu are nevoie s fie salvat. Din fericire, oamenii nu vor triniciodat ntr-o lume creat de ei.

    John Gray, mai 2003

    PREFAA LA EDIIA BROAT 13

  • 1Omul

    Toate religiile, aproape toate filozofiile i chiaro parte a tiinei confirm efortul eroic, neobosital omenirii de a-i nega cu disperare apartenena.

    JACQUES MONOD

  • 11tiin versus umanism

    Astzi cei mai muli oameni cred c aparin unei speciicare i poate hotr destinul. Aceasta este credin, nu tiin.Nu vorbim niciodat despre o epoc n care balenele saugorilele i vor putea hotr destinul. De ce atunci oameniiar putea s o fac?

    Nu avem nevoie de Darwin ca s ne dm seama c apar-inem regnului animal. O analiz sumar a vieii noastre neva conduce rapid spre aceeai concluzie. Totui, de vremece tiina are n prezent autoritatea cu care experiena obi-nuit nu poate rivaliza, trebuie s remarcm faptul c, nopinia lui Darwin, speciile sunt doar un ansamblu de geneinteracionnd haotic ntre ele, dar i cu mediul lor de viaschimbtor. Speciile nu-i pot controla soarta. Speciile nuexist. Aceasta se aplic deopotriv fiinelor umane, dar nui atunci cnd vorbim despre progresul omenirii. Oameniii-au pus credina n slujba unei abstraciuni pe care nimeninu ar lua-o n serios dac n-ar exprima speranele cretinede care ne-am lepdat.

    Dac descoperirea lui Darwin ar fi fost fcut ntr-o cul-tur taoist sau intoist, hindus sau animist, probabil arfi devenit un alt fir n aceast mpletitur de mitologii. naceste credine, oamenii sunt nrudii cu celelalte animale.

  • Prin contrast, aprnd n rndul cretinilor, care puneauoamenii mai presus de celelalte fiine, ea a strnit o con-trovers aprins care are ecouri i astzi. n perioada victo-rian, aceasta era reprezentat de conflictul dintre cretinii necredincioi. Astzi, chestiunea se disput ntre umanitii cei care au neles c oamenii nu pot fi stpnii destinuluilor mai mult dect oricare alt animal.

    Umanismul poate s nsemne multe lucruri, dar pentrunoi nseamn credina n progres. S crezi n progres n-seamn c, folosind mijloacele oferite de cele mai noi cuceririale tiinei, oamenii se pot elibera de limitele ce ngrdescviaa celorlalte animale. Aceasta este sperana celor mai mulioameni n zilele noastre, dar este nentemeiat. Pentru c,dei cunoaterea uman va continua probabil s evolueze,i odat cu ea va crete i puterea oamenilor, animalul umanva rmne acelai: o specie extrem de inventiv, dar n acelaitimp i cea mai distructiv i rapace.

    Darwin a artat c oamenii sunt la fel ca celelalte animale,umanitii susin contrariul. Acetia insist c, folosindu-nede cunotinele pe care le-am acumulat, putem controla me-diul nconjurtor i ne putem dezvolta mai mult dect ntrecut. Afirmnd aceasta, ei rennoiesc una dintre cele maidiscutabile promisiuni ale cretinismului, i anume c mn-tuirea este la ndemna tuturor. Credina umanist n progresnu este altceva dect versiunea laic a credinei cretine.

    n lumea pe care ne-a dezvluit-o Darwin, nu exist nimiccare s-ar putea numi progres. Pentru adepii concepiilorumaniste, acest lucru este inacceptabil. Drept urmare, teorialui Darwin a fost abandonat, iar eroarea fundamental acretinismului ideea c oamenii sunt diferii de celelalteanimale a cptat un nou neles.

    18 CINI DE PAIE. GNDURI DESPRE OAMENI I ALTE ANIMALE

  • 22

    Mirajul evoluiei contiente

    Oamenii sunt cele mai accidentale dintre creaturi rezul-tatul cursului evolutiv ntmpltor. Totui, cu ajutorul ingine-riei genetice, nu va mai fi nevoie s fim condui de ntmplare.Omenirea ni se spune i poate crea viitorul. Dup prerealui E.O. Wilson, controlul contient al evoluiei umane nueste doar posibil, ci i inevitabil:

    evoluia genetic este pe cale s devin contient ivoliional, i ne va introduce ntr-o nou epoc a istorieilumii Perspectiva acestei evoluii voliionale o speciecare s decid cum i va folosi ereditatea va prezentacele mai profunde opiuni etice i intelectuale pe care ome-nirea le-a avut vreodat omenirea va avea rolul divin,acela de a-i controla destinul. Ea poate, dac va aleges-o fac, s schimbe nu doar anatomia i inteligenaspeciei, ci i emoiile i creativitatea ce alctuiesc nsiesena naturii umane.

    Autorul acestui text este cel mai important darwinistcontemporan. El a fost atacat de biologi i de sociologi, careconsider c specia uman nu este guvernat de aceleai legica celelalte animale. n acest rzboi, Wilson este fr ndoialde partea adevrului. Cu toate acestea, perspectiva evoluieiumane contiente invocat de el rmne o fantezie. Ideeac omenirea poate fi responsabil de destinul su are sensdoar dac i se atribuie speciei contiin i scop; ns des-coperirea lui Darwin a artat c speciile sunt ca nite curenin uvoiul genelor. Ideea c umanitatea i poate crea viitorulpresupune s facem abstracie de acest adevr.

    OMUL 19

  • Cuprins

    Nota autorului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

    Prefaa la ediia broat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

    1 Omul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

    2 Iluzia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

    3 Viciile moralitii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

    4 Nemntuiii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

    5 Non-progresul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

    6 (Viaa) aa cum este . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

    Bibliografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

    Index . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223


Recommended