+ All Categories
Home > Documents > ca_11_2014

ca_11_2014

Date post: 16-Dec-2015
Category:
Upload: adytoader
View: 221 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Curier Noi 2014
32
Revistă lunară de informaţii şi inspiraţie pentru aşteptătorii revenirii Domnului Hristos noiembrie 2014 Agenti ai sperantei , ,
Transcript
  • Revist lunar de informaii i inspiraie pentru atepttorii revenirii Domnului Hristos

    noiembrie

    2014

    Agenti ai sperantei, ,

  • Curierul Adventistnoiembrie 2014

    2

    Iat, Eu vin curnd...

    Misiunea noastr este s-L nl m pe Domnul Isus Hristos prin pre-zentarea de experiene ale dragostei Lui nemrginite, de ar ti co le i tiri, ajutndu-l astfel pe cititor s-L cunoasc mai bine pe Mn tuito rul i s aib o speran vie n apropiata Lui revenire.

    Anul XCI, noiembrie 2014. Publicaia oficial a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia. Apare lunar, sub coordonarea Comitetului Uniunii.

    Director Ioan Cmpian-Ttar; Redactor-ef Virgiliu Peicu; Redactor Iosif Diaconu; Consultani: Marius Munteanu, tefan Tomoiag, Eduard Clugru, Florin Istrate, Mihai Maur, Aurel Neau, Iosif Paca, Georgel Prlitu, Ernest Szsz; Colaboratori speciali: Romic Srbu, Nelu Burcea, Daniel Chirileanu, Florian Ristea; Redactor-corector Livia Ciobanu-Mihai; Corector Elena Buciuman; Tehnoredactor Irina Toncu; Adresa de coresponden: Curierul Adventist, str. Erou Iancu Nicolae nr. 38-38A, Voluntari, jud. Ilfov, cod 077190; E-mail [email protected]; Website www.curieruladventist.ro; Imprimare Tipografia Fast Print, os. Cernica nr. 101, Pantelimon, jud. Ilfov, Tel. 021/323 00 20; Fax 021/323 00 40

    ISSN 1220-6725

    3 Editorial Virgiliu Peicu

    Adevrul prezent

    4 Info Curier Biserica din Romnia Biserica mondial Anunuri La odihn

    8 Principal Stephen Chavez

    Ageni ai speranei

    12 Strategie Comitetul Uniunii de Conferine

    Planul strategic al Uniunii de Conferine a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Rom-nia pentru 20142019

    14 Reportaj S ducem sperana n fiecare cas

    16 Credina practic Constantin Dinu

    Cucernicul congruent

    19 S ne cunoatem familia adventist Comunitatea Zalu Mauritania

    20 Administrarea cretin a vieii

    Ca un bun administrator

    22 SpecialMarius Munteanu

    Mesajul Bisericii Adventiste cu privire la alegerile prezideniale

    23 Texte i semnificaii Gabriel Ivan

    Are biserica puterea de a ierta pcatele?

    24 Profeie biblicLaureniu Mo

    Mileniul: sus n cer i jos pe pmnt

    26 Istorie contemporan Iosif Suciu

    Misiunea adventist n atenia Securitii

    28 Arhiv Iosif Diaconu

    Prim-diaconeasa o mam pentru Israel

    30 Pagina copiilor Alina Chirileanu

    Insecte, psri, animale

    31 De la inim la inim Marius Munteanu

    Mai mergem Acas?

    148 16 20

  • 3 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Editorial

    Adevrul prezent

    Virgiliu Peicu, redactor-ef la Curierul Adventist.

    Adevrul prezent este o noiune des folo-sit n vocabularul Bisericii Adventiste. n copilrie am asistat la multe dezbateri pe aceast tem. Urmrind evoluia discuiilor pe aceast tem, se constat c nc mai trebuie limpezit nelegerea definiiei termenului ade-vrul prezent. Cei mai muli au prsit total su-biectul, considernd c poi fi om credincios fr s cunoti adevrul prezent. Dar, Biblia i Spiritul Profetic ne atenioneaz clar asupra importanei de a tri n adevrul prezent. Este important s nvei din trecut, dar s trieti n prezent i s ai perspectiva viitorului. Trecutul nu este o fort-rea n care trebuie s te baricadezi sau s te lai asediat. Este doar rampa de lansare pentru viitor.

    Exist o poveste n Midra care lumineaz gndul pe care vreau s-l transmit prin acest mesaj.

    Un om srac i mpovrat de datorii s-a m-barcat pe un vapor ca s-i gseasc un loc de munc i s ctige ceva bani. i cum o nenoro-cire nu vine niciodat singur, vaporul fost prins ntr-o furtun i a naufragiat, iar omul nostru a reuit, cu eforturi deosebite, s ajung pe o insu-l. Spre marea sa uimire, insula era acoperit de diamante. Diamante pe plaj, diamante pe mar-ginea drumului, pe iarb, prin copaci...

    Hotrt s se ntoarc acas cu toate acele bo-gii, a cutat un meter pe care l-a rugat s i construiasc o corabie. Plata, bineneles, era n diamante. Meterul a nceput s rd spunnd: Ce s fac eu cu diamantele dumitale? N-ai v-zut? Pe insul, diamante sunt peste tot i nu au nicio valoare

    Dorind cu ardoare s se ntoarc acas, omul nostru s-a interesat i a aflat c moneda insulei sunt cojile de cartofi. Muncind pe rupte ani buni, agonisind coji de cartofi a devenit foarte bogat. ntr-o zi, aproape a fost surprins de vestea c e gata corabia lui. L-a pltit pe meter, bineneles cu coji de cartofi, a ncrcat ntreaga corabie i a plecat spre familia lui din lumea civilizat.

    Ajungnd acas, familia a fost fericit s l va-d i l-a mbriat. Iar omul nostru a anunat cu mndrie: Toate problemele noastre au luat sfr-it! Suntem bogai! i, deschiznd cala corabiei, le-a artat tuturor cojile de cartofi pentru care muncise att de mult. O tcere mormntal s-a aternut. Membrii familiei l priveau nedumerii. Parc trezit dintr-o nebunie, omul i-a dat seama de imensa greeal pe care a fcut-o i a nceput s plng n hohote.

    Fiecare dintre noi suntem ntr-o msur mai mare sau mai mic acel om. Venim pe lume cu un scop, pornim la drum cu idealuri mree, nvm care sunt valorile reale i suntem nse-tai s le cultivm nfrumusendu-ne viaa cu ele. ns ni se ntmpl deseori s ne pierdem n vrtejul vieii, s fim furai de evenimente, s l-sm n urm diamantele adevratelor valori, s ne consumm timpul prezent adunnd coji de cartofi i s pierdem valoarea adevrului prezent.

    Omul din povestea talmudic a pierdut va-loarea adevrului su. S-a lsat furat de obiceiu-rile locului, de iubirile locului, pierznd esena valorilor adevrate. A uitat valoarea diamante-lor i s-a concentrat pe coji de cartofi, pentru c acestea erau valorile lumii n care tria.

    Noi pentru ce ne consumm viaa? n jurul nostru, oamenii calc n picioare diamantele po -runcilor lui Dumnezeu, diamantele vieii ve nice, i consider drept valori porunci omeneti i pl-ceri fireti, coji de cartofi, cum le place oamenilor.

    Cu ce ne umplem barca vieii pe aceast in-sul a prezentului nostru? Vom fi purtai pe insula Sptmnii de Rugciune. Cu ce ne vom ntoarce? Cu diamantele curirii i iubirii divine sau cu coji de cartofi? Ispita de a pierde simul adevrului prezent este mare. Dac nu tii care este adevrul tu prezent, stai de vorb cu Scrip-tura ta, stai de vorb cu Domnul Sptmnii de Rugciune.

    ,,Isus Hristos este acelai ieri i azi i n veci. (Evrei 13:8) n

    Pinea noastr cea de toate zilele, d-ne-o nou astzi (Matei 6:11)

  • Curierul Adventistnoiembrie 2014

    4

    Info Curier

    n BISERICA DIN ROMNIA

    Biserica Adventist de Ziua a aptea din Romnia a inaugu-rat pe 6 octombrie a.c. primul Centru Medical Adventist din Bucureti. Centrul Premed este construit pe o suprafa total de peste 2 500 mp, dintre care 1 000 mp reprezint cldirea n care i vor desfura activita-tea cei 15 medici ai centrului. Premed este parte a reelei mon-diale de aproape 700 de instituii medicale deinute de Biserica Adventist de Ziua a aptea.

    Cu o investiie de peste 800 000 eu-ro, Clinica Premed devine cea mai im-portant clinic multidisciplinar din zona cartierului Drumul Taberei/Pre-lungirea Ghencea, orientat spre pre-venirea bolilor contemporane i spre recuperarea natural.

    Activitatea de baz a centrului este axat pe recuperare, medicin fizic i balneologie, ns, pe lng Secia de re-cuperare, Premed ofer consultaii, n 15 cabinete medicale, pentru urmtoarele specialiti: medicin general/medicin de familie (ecografie general, electro-cardiogram, analize medicale, diagnos-tic i screening .a.), ORL, stomatologie, audiologie, consiliere i psihoterapie.

    70 de ani de istorie adventist la Bordei Verde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    n Sabatul din 16 august 2014, credincioii din comu-nitatea Bordei Verde (BR) au avut o srbtoare dubl: sr-btorirea a 70 de ani de istorie adventist pe aceste meleaguri i ntlnirea fiilor bisericii din diaspora.

    Mottoul programului a fost: De 70 de ani strlucete aici lumina advent! Srb-toa rea a nceput vineri sea ra cu serviciul divin, prin pre zen-tarea susinut de fratele Ion

    Crciunescu, bazat pe textul din Apocalipsa 11:1, iar n Sa-bat a continuat cu programul de rememorare a fap telor, eve-nimentelor i oa menilor care au contribuit la aceast istorie frumoas. De fapt, istoria aces-tei biserici ncepe n anul 1946, cnd Filofteia Zamfir se mut din comunitatea Nucoara, Prahova, i devine iniiatoarea grupei de credincioi a ceea ce mai trziu, n anul 1954, va deveni Biserica Bordei Verde.

    Recuperarea medical se adreseaz tuturor grupelor de vrst, oferind te ra pie prin micare, ac tivitate de re n -v a re i reeducare dina mi c (kineto-te rapie), m preun cu o echip de spe-cialiti cu experien n domeniu i beneficiind de aparatur de specialitate de ultim generaie. Secia ofer posi-bilitatea, rar ntlnit n Romnia, de efectua re a exerciiilor de re cuperare n ap hidrokinetoterapie , precum i fizioterapie, realizat cu aparate perfor-mante. De asemenea, Secia de recupe-rare ofer i servicii de terapie ocupai-onal, utiliznd activitatea educativ n vederea readaptrii n cazurile de diza-bilitate fizic i mintal.

    Premed primul Centru Medical Adventist din Bucureti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    La ceremonia de deschide-re au participat peste 100 de persoane, cadre medicale, in-vitai din domeniul medical i sportiv, oficialiti i reprezen-tani ai Bisericii Adventiste de Ziua a aptea, printre care s-au numrat Bernd Quoss, ma-nagerul Spitalului Waldfrie-de din Berlin, Costel Iosub, managerul Centrului de S-ntate Podi, Bacu, pastorul Adrian Bocneanu, pionierul Centrului Medical Premed, Svetlana Ciocrlan, manage-

    rul Premed, dr. Vasile Cotaru, specialist n chirurgie, conf. dr. Ion Daniel, conf. univ. dr. Zoltan Pasztai, fratele Marius Munteanu i fratele Georgel Prlitu.

    Centrul Medical Premed practic i popularizeaz un concept de medi-cin holistic, pe baza stilului de via sntos inspirat de Dumnezeu i de-monstrat de studiile medicale actuale.

    Pentru detalii i programri, sunai la tel.0752.58.88.12 sau vizitai pagina www.premed.ro.

    Preluare din Info Adventist nr. 696 din 17 octombrie 2014

  • 5 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Info Curier

    La evenimentul festiv au fost invi-tai pastori care au slujit n comunitate, precum Ion Crciunescu, Nicolae Tna-se, Cornel Popa, Cornel Cristea, Daniel Mihil i Emilian ran. De asemenea, au participat Eduard Clugru, trezorie-rul Bisericii Adventiste din Romnia, i Georgel Prlitu, preedintele Conferinei Muntenia. Atmosfera de srbtoare a continuat i la masa festiv de care ne-am bucurat cu toii, dar i dup-amiaz, cnd programul a durat peste dou ore.

    Femeile n aciune . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    n perioada 58 septembrie 2014, s-a desfurat primul Congres al Depar-tamentului Misiunea Femeii la ni velul Diviziunii Inter-Europene. ntr-un cam pus frumos din Germania, locali-tatea Schwbisch Gmnd, s-au strns laolalt peste 700 de femei din 10 ri europene. Romnia a fost reprezentat de o delegaie de 60 de femei, respon-sabile n cadrul Departamentului Mi-siunea Femeii i Asociaiei Soiilor de Pastori, precum i surori din comuni-tile locale.

    Cu aceast ocazie, s-a pus accen-tul n mod special pe MISIUNEA pe care Dumnezeu ne-o ncredineaz n aceast perioad de final al istori-ei pmntului. Pe lng preocuparea esenial pentru hrnirea spiritual i

    instruirea femeilor, este important s avem n atenie provocarea lansat de Mntuitorul nostru: Voi suntei lumi-na lumii... (Matei 5:14).

    Invitatele de la Conferina Genera-l (Heahter-Dawn Small, Raquel Cos-ta Arrais) i de la Universitatea Loma Linda (Carla Gober) au prezentat cu

    mult entuziasm invitaia de a ne preda viaa n ntregime lui Dumnezeu, de a pune talanii care ne-au fost ncre-dinai n slujba Lui i, astfel, primind

    ploaia mbelugat a Duhului Sfnt, s fim adevrate candele prin care El s strluceasc. Suntem chemate s TR-IM EVANGHELIA!

    A fost oferit o gam variat de se-minare, desfurate n paralel, care au venit n ntmpinarea nevoilor femei-lor. Menionm cteva dintre acestea: Lucrarea n grupe mici; Misiunea prin-tre adolescente; Creterea copiilor ca ucenici ai lui Hristos; Provocrile soi-ilor de pastori; Devoiunea personal;

    Iertarea; Speran n depresie; Rolul femeii n promovarea sntii n fami-lie i societate; Lupta mpotriva violen-ei; Misiunea prin literatur etc.

    Din fiecare ar au fost prezentate experiene care au mbogit viziu-nea cu privire la modul n care putem da mrturie pentru Hristos. Am be-neficiat de momente de prtie i de rugciune.

    Am avut bucuria de a-I da slav lui Dumnezeu prin intermediul corului, special alctuit pentru

    acest eveniment (dirijor Irina Pica) i al pieselor speciale, interpretate la vi-oar i pian (Corina Sptariu, Simida Gherghe). Cltoria cu autocarul ne-a oferit ocazia s ne cunoatem mai bine, s mprtim experiene de via i s beneficiem de o scurt vizit n oraele Viena i Budapesta.

    Teodora Goran, director Departamentul Misiunea Femeii, Uniunea de Conferine

    Srbtoarea a reunit frai din celelalte comuniti ale districtului Viziru, care au fost legai sufletete de aceast co-munitate, dar i oaspei din strintate. i mulumim Domnului pentru aceast

    istorie i dorim s continum s lucrm sub cluzirea Sa.

    Pastor Cristian Marius Cristea

  • Info Curier

    2015bate

    la uSi!la uSile

    penitenciarelor!

    31.016 persoane din Romnia ateapt ca cineva s bat la ua celulei i a inimii lor. Ofer o ncurajare, un sfat, o mn ntins, un medicament, o scrisoare... ofer VIA!

    DIN CUVNT. DIN INIM. nscrie-te ca voluntar al Asociaiei Serviciul Umanitar pentru Penitenciare i salveaz o via pentru venicie!

    ,

    ,

    6

    Numrul membrilor Bisericii Ad-ventiste de Ziua a aptea a ajuns, pen-tru prima dat, la 18,1 milioane, dar fratele G. T. Ng, secretarul Bisericii Adventiste mondiale, nu consider c este un motiv de bucurie.

    Fratele Ng i-a exprimat ngrijorarea cu privire la numrul mare al pierderi-lor. Este uor s i botezm, dar e mult mai greu s i pstrm, a spus fratele Ng n cadrul unui interviu.

    Numrul membrilor bisericii a cres-cut cu 1,5%, ajungnd la 18143745, de la 17 881 491, n anul 2013, potrivit datelor prezentate de el. Pentru al ze-celea an consecutiv, mai mult de 1 mi-lion de persoane s-au alturat bisericii 1091222, ca s fim mai exaci , dar,

    n acelai timp, 828968 de persoane au fost terse din registre n urma decesu-lui sau a prsirii bisericii.

    Prezentnd o alt statistic, fratele Ng a spus c n ultimii 40 de ani au fost botezai 31,8 milioane de oameni, n timp ce 11,4 milioane s-au retras sau au disprut. Numrul nu i include pe cei care au decedat. Muli dintre cei plecai au prsit credina deoarece biserica nu i-a ajutat s creasc.

    Un incident recent trebuie s ne dea de gndit tuturor. Nite adventiti din-tr-un sat indian, botezai n 2005, s-au reconvertit la hinduism la finalul lunii august. Cretinii s-au temut c aceste reconvertiri ar fi fost forate, ceea ce este ilegal n ar, ns o echip adven-

    tist trimis n satul Asroi a aflat c cei 33 de foti adventiti primiser puin susinere din partea bisericii dup bo-tez. n acelai timp, au fost curtai de activitii hindui, care au reuit s-i atrag n cele din urm.

    ntre altele, fratele Ng a menionat i faptul c numrul membrilor stag-neaz n rile din emisfera nordic i n Australia, dar crete n emisfera sudic, n mod deosebit n America Central i de Sud, n Africa i n su-dul Asiei. n plus a spus el cre-terea modest care are loc n America de Nord i Europa se datoreaz n mare parte imigranilor din emisfera sudic.

    Preluare din Info Adventist nr. 696 din 17 octombrie 2014

    n BISERICA MONDIALNumrul de membri ai bisericii a ajuns la 18,1 milioane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    n ANUNURI

  • 7 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Info Curier

    Aboneaz-te la revista VIA+S NTATE. Vei obine cele mai noi informaii i cele mai eficiente soluii n domeniile: stil de via sntos; alimentaie; factorii de risc care cauzeaz bolile civilizaiei moderne (boli cardiovasculare, cancer, diabet, obezitate etc.); relaii de familie, etic, psihologie.Vei avea ansa s ctigi prin tragere la sori un sejur gratuit la unul din centrele de sntate de la Herghelia (50 de locuri)

    sau Podi (45 de locuri), adevrate oaze de sntate, unde vei pune n practic informaiile i soluiile prezentate n revist.Oferta este valabil pentru abonamentele pe un an fcute n orice perioad a anului. Revista este creditat cu cte 5 credite

    EMC/abonament anual pentru medici, asisteni, farmaciti, biologi, biochimiti i chimiti n sistemul sanitar din Romnia.Relaii: tel. 0213230020 (int. 207), fax 0213230040, e-mail: [email protected], www.viatasisanatate.ro.

    Via+Sntate nva s fii sntos!

    Cornel Toma s-a nscut n martie 1936, n localitatea Poieni-le, jud. Prahova, fi-ind al doilea din cei cinci copii n familia Constantin i Aurica Toma. A cunoscut din pruncie ade vrul Scripturii i a crescut n temere de Dumnezeu, rspndind parfumul unui caracter deosebit. A fost o bucurie pentru prini i pentru biserica n care s-a botezat i de care a rmas ataat pn n ultima clip.

    Rspunznd chemrii divine de a sluji oamenilor i a-i conduce la Hris-

    tos, merge la Seminarul Teologic n anul 1954. Apoi este angajat ca pastor i deservete mai multe districte din ju-deele Ialomia i Teleorman, iar ulteri-or, n comunitatea Bucureti-Militari i Cuza-Vod. ntre anii 19801990 a fost consilier la Uniunea de Conferine.

    S-a cstorit cu Lucica Alexandru i cminul lor a fost binecuvntat cu trei copii, Valeriu, Adriana i Mihai, i doi nepoi: Valeriu i Ana.

    Din anul 2007, s-a mutat mpreu-n cu soia n Statele Unite, pentru a fi alturi de fiica lor. De atunci, a revenit anual n ar, pentru a susine evan-ghelizri n satul natal. i n acest an,

    n luna mai, a venit tot n acest scop. Cu doar cteva zile nainte de plecarea din ar, pe 23 iulie, n urma unui ane-vrism cerebral masiv, Cornel Toma i-a ncheiat alergarea pe acest pmnt.

    n ziua nmormntrii, 26 iulie 2014, alturi de familie au fost prezeni colegi pastori i foarte muli frai i prie-teni din districtele pe care le-a deservit. Prin prezena lor au ncurajat familia ndoliat i au demonstrat ct de mult l-au iubit i preuit pe cel care le-a fost pastor i prieten. Ferice de acum nco-lo de morii care mor n Domnul Ei se vor odihni de ostenelile lor, cci fap-tele lor i urmeaz (Apocalipsa 14:13).

    VIA+SNTATE O revist pentru toi! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    n LA ODIHNCornel Toma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Orfa Pascu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    n vara anului 1930, n comuna Po-eneti, judeul Vaslui, avea s vin pe lume o feti cu numele Or-fa cel de-al treilea copil al familiei cre-tine Ioan i Mndia Mnzteanu. Orfa a crescut i s-a for-mat al turi de ceilali frai Corneliu, Gheorghi, Cleopatra i Nelu pur-tnd de mic responsabilitatea mun-cii, dezvoltnd spiritul demnitii, avnd n permanen ca reper valorile cretine.

    n preajma celui de-al Doilea Rz-boi Mondial, familia Mnzteanu se

    mut la Bucureti, unde tnra Orfa urmeaz cursurile Gimnaziului de fete Domnia Blaa. Portretul ei spiritual avea s se realizeze n cadrul Bisericii Bucureti-Grant, unde i-a petrecut adolescena i i-a armonizat vocaia spiritual cu lucrarea de tineret i de binefacere. Tot aici avea s-i cunoasc i viitorul so, pastorul Nstase Pascu. Alturi de acesta a ntemeiat o familie, binecuvntat cu doi copii, Beniamin i Doina.

    Orfa Pascu, cunoscut de majori-tatea prietenilor, frailor i surorilor drept tanti Olga, a lucrat cu devota-ment alturi de soul ei n comunitile adventiste din Turnu Mgurele, Slnic

    Prahova i Alexandria. A trecut cu rb-dare i rugciune peste greutile vieii, fiind alturi de so n lucrarea de slu-jire.

    Suferina nu a ocolit-o, n urm cu trei ani devenind victima unui atac ce-rebral care i-a afectat echilibrul. Ulti-mele zile din via le-a petrecut pe un pat de spital din Cluj-Napoca, acolo unde locuiete fiul ei Beniamin.

    n dimineaa zilei de 8 august 2014, tanti Olga a fost chemat de Domnul la odihn. i-a isprvit alergarea fr a-i pierde vreo clip sperana n rs-pltirea oferit de Dumnezeu celor iu bii de El, ateptnd nvierea i strn-gerea laolalt a celor mntuii.

    7 CurierulAdventistnoiembrie 2014

  • Curierul Adventistnoiembrie 2014

    8

    Principal

    Rocky1 i urte munca. Nu i pas prea mult nici de eful su. Urte s fac acelai lucru n fiecare zi, n fiecare lun i an de an. De aceea, o dat pe sptmn merge la un butic i cumpr mai multe bilete de loterie. i place s i imagineze c ntr-o zi va da lovitura cea mare sau mcar va nimeri cteva numere. Nu va mai merge la lucru cel puin o perioad, apoi i va gsi un serviciu mai bun. Iar dac astzi nu are lozul ctigtor, nu-i nimic, urmeaz o alt extra-gere sptmna viitoare. Rocky crede c asta este singura lui speran.

    O speran cretinnainte de a tbr pe Rocky, s ne lum un

    moment i s ne gndim c noi, cretinii, atep-tm de mai mult de 2 000 de ani ceea ce numim binecuvntata speran. Ateptm ziua n care Isus va reveni i va pune capt la tot ce ne face viaa un calvar: cancer, divor, srcie, abuz n familie, violen fr rost, oferi bei, atentatori sinucigai. Sperana c astzi va fi mai bine dect ieri ne ajut s ne ridicm din pat dimineaa i ne d putere s ajungem pn mine.

    Sperana este ceva extraordinar. Ea le d pu-tere prizonierilor s ndure ani de zile de con-damnare, deoarece ei cred c o minune poate avea loc i vor putea, n cele din urm, s fie liberi s revin n familiile lor. Sperana ajut bolnavul pe moarte s cread c un nou medi-cament poate aprea oricnd sau c doctorul va veni ntr-o zi cu un nou tratament care l va face bine. Rugciunile familiei i ale prietenilor pot aduce o vindecare miraculoas.

    Cine tie ce va aduce ziua de mine? De aceea, noi sperm.

    Cnd sperana d greDar sperana are dou faete. neleptul zice:

    O ndejde amnat mbolnvete inima, dar o dorin mplinit este un pom de via (Prover-bele 13:12).

    Sunt prea multe situaii cnd chiar i speran-a este zadarnic. Un apropiat moare, o csnicie se destram, o afacere d faliment. i totui viaa merge nainte.

    S fim realiti: nu toate speranele i visuri-le noastre se mplinesc; nu n viaa aceasta. i atunci? S ajungem disperai? S renunm, s ne bgm capul n nisip i fie ce-o fi?

    n 2 Regi 7 gsim o povestire fascinant care cuprinde toate elementele speranei, ale dispe-rrii i ale speranei renscute. Probabil c v-o amintii. Samaria era sub asediu. Asediul era o modalitate puin costisitoare de a cuceri un ina-mic. Tot ce trebuia fcut era s nconjori cetatea, s nu permii nimnui s intre sau s ias i s atepi ca foamea i setea s decimeze populaia. n cele din urm, locuitorii cetii se predau fr lupt.

    S-a ntmplat c patru oameni au fost alun-gai din cetate. Cu ce greiser? Aveau lepr. Potrivit obiceiului israelit antic, leproii erau oprii s aib contacte cu societatea pentru a nu infecta i ali oameni cu teribila molim. Aceti patru leproi triau un fel de moarte vie. Depin-

    S facem ca viitorul s fie o realitate prezent.

    Articol preluat din revista

    Adventist Review, 25 iunie 2014.

    Ageni ai speranei

  • 9 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Stephen Chavez | Principal

    deau de buntatea familiei i a prietenilor pentru mncare, ns le era interzis s aib legturi cu ei. n afar de asta, mai triau i cu simmntul, rspndit la vremea aceea, c boala era semnul mniei lui Dumnezeu. Dac te mbolnveai, n-semna cumva c L-ai suprat pe Dumnezeu. i, din cauza restriciilor severe, cei mai muli cre-deau c lepra este cea mai aspr pedeaps divin.

    Aa c iat-i pe cei patru camarazi. Foametea din cetate se rsfrngea i asupra lor. Asta i-a f-cut s se ntrebe: La ce s edem aici pn vom muri?Dac ne vom gndi s intrm n cetate, n cetate este foamete i vom muri; i dac vom sta aici, de asemenea vom muri. Haidem dar s ne aruncm n tabra sirienilor: dac ne vor lsa cu via, vom tri, iar dac ne vor omor, vom muri (v. 3 i 4).

    nelegem logica lor: dect s moar de foa-me, singura lor speran palid era s cereasc mil de la dumanii lor. Aceast idee i putea costa viaa, dar era unica lor ans. Spre sear, cei patru s-au dus n tabra sirian. Fr s tie leproii, n timpul zilei, sirienii auziser un vu-iet de care i un vuiet de cai, vuietul unei mari otiri (v. 6), i fugiser speriai, abandonndu-i corturile, caii i mgarii. n corturi, cei patru au gsit mncare, ap, nemaivorbind de argint, aur i haine (v. 8). Vorbeam mai sus de ctigul la loterie. Cteva clipe nainte, ei erau gata s moa-r de foame. Acum iat-i bogai dincolo de ima-ginaie.

    Dup ce au mncat i au but pe sturate i au ascuns ceva aur i argint, ei i-au adus aminte de ce sunt acolo: civa kilometri mai departe era o cetate plin cu oameni care flmnzeau. Apoi i-au zis unul altuia: Nu facem bine! Ziua aceas-ta este o zi de veste bun. Dac vom tcea i dac vom atepta pn la lumina zilei de mine, vom fie pedepsii. Venii acum i haidem s dm de tire casei mpratului!

    Dintr-odat, aceti patru brbai nc afec-tai de o boal incurabil deveniser eroi. N-au fcut nimic s-i sperie pe sirieni, dar, n-armai cu un mesaj de speran i eliberare, s-au ntors n cetate i au dat vestea bun locui-torilor. Dumnezeu i-a folosit ca ambasadori, ca ageni ai speranei.

    Antidot pentru dezndejdeDac a fost o vreme cnd lumea a avut ne-

    voie de ageni ai speranei, acel timp este acum. n jurul nostru, oamenii sunt fr speran. Dis perarea se arat n focurile de arm trase la

    n tm plare n malluri, coli, teatre i biserici. Dezndejdea se gsete deseori n violena reli-gioas i politic. Simptomele ei se gsesc n cu-tarea frenetic dup bogie, plcere i distracie nebun ce infecteaz societatea noastr.

    De cele mai multe ori, noi ne imaginm c cei cu care venim n contact ar cuta un mesaj sau ceva care s le clatine tradiiile i s se ntoarc la Biblie. De fapt, oamenii poate nu caut un set de doctrine, ct ateapt o idee despre lucrurile spirituale care s i susin n vremurile dificile prin care trecem cu toii. Exist Dumnezeu? i pas cumva i de mine? Unde este atunci cnd am nevoie de El?

    Prietenii i vecinii notri nu caut neaprat studii biblice (dei, cteodat, doresc i studii); ei caut dovezi de care s i agae sperana. i doresc un motiv pentru care s se trezeasc di-mineaa i o motivaie ca s mearg mai departe.

    nc din 2007, postul de televiziune CNN a transmis o emisiune: Eroii: oameni obinuii care schimb lumea. Zece persoane au fost no-minalizate i prezentate ntr-o gal de onoare la New York pentru eforturile lor de a-i salva pe al-ii. n 2013, printre eroii nominalizai de CNN au fost:

    Richard Nares. n anul 2000, Richard Nares i-a pierdut fiul rpus de cancer. Cnd copilul de trei ani a fost diagnosticat cu leucemie, Nares i familia lui au intrat ntr-o lume a analizelor, a radiaiilor i a spitalelor. Din fericire, familia Nares a beneficiat de un sistem de suport, sluj-be flexibile i efi nelegtori la serviciu. ns ei au gsit alte familii care treceau prin aceleai probleme, dar nu aveau acelai sprijin. Prini singuri, care nu aveau mijloc de transport, tre-buiau s-i ia din timpul de serviciu pentru a-i duce copiii cu transportul public la spital. Dup ce Emilio, copilul lor, a murit, Nares s-a oferit voluntar la spitalul respectiv pentru a transpor-ta copiii bolnavi. Mergeam zilnic, a spus el, i luam familii de peste tot din ora. Curnd, nu-mrul solicitrilor a fost att de mare, nct l-a determinat pe Richard s nfiineze Fundaia Emilio Nares. Astzi, fundaia face mai mult de 2 500 de curse pe an, ce depesc 112 000 km, ca s ajute familii care se lupt cu situaia dispera-t de a avea un copil bolnav n faz terminal.2 Richard Nares este un agent al speranei.

    Danielle Gletow. ncepnd cu anul 2008, Danielle Gletow a fost inima din spatele Orga-nizaiei Nonprofit One Simple Wish (O simpl

    Traducere: Iosif Diaconu

  • 10 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Principal

    dorin). Organizaia ajut la mplinirea dorin-elor unor copii din centrele de asisten socia-l n mai mult de 40 de state din SUA. Dorina lui Ronald Henning a fost s aib un costum ca s poat participa la nmormntarea unei rude. Cererea sa a fost catalogat ca neesenial de ctre asistentul social. ns, prin intermediul Or-ganizaiei One Simple Wish, un donator anonim a oferit o sum suficient pentru costum. Mi-am cumprat un costum i am putut s merg la n-mormntare, a spus copilul. Gletow i soul ei, Joe, sunt asisteni maternali nc din anul 2006. Potrivit Ministerului Sntii, n aceast ar din SUA, mai mult de 400 000 de copii triesc n c-mine sau la asisteni maternali. Acetia sunt copii unici, care au dorine individuale, i sunt perso-naliti distincte, care au nevoi, plceri i nepl-ceri, a spus ea. Uneori o cerere poate fi att de simpl, precum dorina de a merge la un curs de karate sau pltirea transportului unei rude pentru a participa la ceremonia de absolvire. Gletow a observat c aceste lucruri mici aduc o schimbare enorm n viaa unui copil care i-a petrecut toa-t viaa ntrebndu-se dac i pas cuiva i de el3. Danielle Gletow este o agent a speranei.

    Georges Bwelle. Potrivit OMS, Camerunul are numai un doctor la 5 000 de locuitori (compa-rativ cu unu la 413 locuitori, n SUA). n 1981, tatl lui Georges Bwelle i-a rupt mna ntr-un accident de main. Infecia aprut la bra i-a afectat n cele din urm i creierul. L-am fi dus n afara Camerunului dac am fi avut bani, a spus Bwelle. n schimb, a petrecut ani de zile n-soindu-i tatl la clinici i spitale supraaglome-rate, spernd s i se dea vreun tratament. Poi s te scoli dimineaa la 5:00, s alergi la spital s fii primul, i totui nu vei fi primul.

    Dup ce i-a vzut tatl i att de muli con-ceteni suferind i murind, Bwelle a studiat me-dicina i a ajuns chirurg. A nfiinat Organizaia Nonprofit ASCOVIME, care ofer ngrijire me-dical gratuit i instruire populaiei marginali-zate i srace din Camerun i din alte ri vecine. Aproape n fiecare vineri, Bwelle i alte 30 de per-soane leag echipamente i tratamente medicale de acoperiul furgonetelor i cltoresc pe un te-ren accidentat pentru a vizita satele care au nevoie de ajutor. Din anul 2008, Bwelle i ajutoarele sale au tratat gratuit aproape 32 000 de oameni. Unii dintre ei ar fi trebuit s parcurg pe jos chiar i 60 de km. Un om care s-a vindecat a putut s mun-ceasc din nou. Acest lucru va schimba viitorul meu i al familiei mele, a spus pacientul vindecat.

    Sunt foarte fericit cnd fac acest lucru, a spus Bwelle. S fac oamenii s zmbeasc din nou, s alin durerea iat de ce fac ceea ce fac. Georges Bwelle4 este un agent al speranei.

    Doar s spui daCa micare, noi ateptm binecuvntata spe-

    ran de mai bine de 150 de ani (iar cretinii n general, de mai mult timp). Din pcate, pentru unii a atepta n ndejde nu este mai mult dect a se pstra curai din punct de vedere moral i doc-trinar fa de contaminarea care este att de pre-zent n societate. Modul obinuit n care facem aceasta este de a ne retrage din lume i de a ne nchide n cochiliile puritii doctrinare, spernd c vom fi gsii vrednici cnd Isus Se va ntoarce.

    Dar, dincolo de a sta cu minile-n sn, spe-rnd c Hristos va reveni pn nu vom fi prea btrni, pn nu ne vom mbolnvi de cancer sau pn cei dragi nu vor trece prin oarece tragedii, dincolo de toate acestea, mai este acel tip de spe-ran care i suflec mnecile i caut s aduc sperana celor care nu o au.

    Richard Nares tie ce nseamn s i pierzi copilul bolnav de cancer. De aceea, el se strdu-iete din rsputeri s le aduc speran bolnavi-lor de cancer i familiilor lor, care se prind cu disperare de orice semn.

    De aceea, Danielle Gletow i fundaia ei este o aa binecuvntare pentru acei copii care cresc la asisteni maternali. Ea tie c acei copii triesc n mai multe case i cmine, unele mai bune, alte-le mai rele. ns mplinirea unei singure dorine poate fi de ajuns ca s in aceti copii ncrez-tori pn se vor face mari ca s triasc pe cont propriu.

    Georges Bwelle a trit ntr-un mediu n ca-re antibioticele i antisepticele erau rezervate numai pentru civa, iar rnile i bolile uoare

    Aducnd sperana pentru cei care tremur pe marginea disperrii, noi spunem: Da, lui Dumnezeu i pas.

    Da, El are un plan minunat pentru noi. i, n mijlocul unei lumi n suferin, noi suntem aici ca ageni ai speranei,

    ajutndu-v n poverile voastre i reflectnd dragostea lui Dumnezeu.

  • 11 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Principal

    puteau duce la complicaii majore sau chiar la moarte. De aceea, el ncrca furgoneta cu echi-pament medical i tratamente pentru a ajunge la cei sraci i defavorizai.

    Mai mult dect s fim un popor al speranei, Dumnezeu vrea ca noi s fim ageni ai speranei. Care este diferena? Este diferena dintre a vedea i a face, diferena dintre a nelege o problem i a o rezolva. i frumuseea const n faptul c, oriunde am tri, noi putem s fim ageni ai spe-ranei.

    Sunt pe-acolo oameni ai strzii? Le putem prepara mncare. Sunt copii care n-au unde s mearg dup cursuri? Ne putem oferi voluntari pentru a-i duce la bibliotec. Sunt i btrni care nu pot s se plimbe? Ne putem oferi s-i lum la cumprturi. Norocul este c nu trebuie s cutm prea departe organizaii care au nevoie de voluntari pentru asemenea activiti. Nu tre-buie s ne nfiinm propria organizaie. Doar cteva ore pe sptmn petrecute ca voluntari ar transmite un mesaj puternic vecinilor notri: adventitii sunt ageni ai speranei.

    Aducnd sperana pentru cei care tremur pe marginea disperrii, noi spunem: Da, lui Dum-nezeu i pas. Da, El are un plan minunat pen-tru noi. i n mijlocul unei lumi n suferin, noi suntem aici ca ageni ai speranei ajutndu-v n purtarea poverilor voastre i reflectnd dragos-tea lui Dumnezeu.

    Ca ageni ai speranei care l ateapt pe Isus s revin, vor fi att de preocupai s aduc spe-ran celor care nu o au, nct vor fi prea ocupai s observe c stpnul nostru zbovete s vin (vezi Matei 24:48). Cnd va veni, El ne va gsi fcnd ceea ce se ateapt s facem: fiind ageni ai speranei.

    Nu e alt model mai bunNimeni n-a fost un agent al speranei mai bun

    dect Isus. Se specializase pe cazurile fr spe-ran. Toi cei bolnavi, orbi, paralizai, chinuii de vinovie au gsit n Isus pe cineva care le ofe-rea speran. Uitai-v la acest pasaj n care Matei l prezint pe Isus citndu-l pe Isaia: Iat Robul Meu pe care L-am ales, Preaiubitul Meu, n care sufletul Meu i gsete plcerea. Voi pune Duhul Meu peste El i va vesti neamurilor judecata.El nu Se va lua la ceart, nici nu va striga. i nimeni nu-I va auzi glasul pe ulie.Nu va frnge o tres-tie rupt i nici nu va stinge un fitil care fumeg, pn va face s biruie judecata.i neamurile vor ndjdui n Numele Lui.(Matei 12:18-21).

    Isus nu a fost nepstor fa de cei fr spe-ran. Nu i-a nchis ochii fa de suferina din jurul Lui. De fapt, El S-a concentrat n mod spe-cial asupra celor care erau pe marginea disper-rii. Isus i-ar fi putut petrece timpul n dezbateri teologice sau cu detalii doctrinare; uneori a avut i discuii. Dar El a fost, n primul rnd, un om al aciunii, un agent al speranei. De aceea, nea-murile vor ndjdui n Numele Su.

    Toi cei care suntem ucenici ai lui Hristos avem privilegiul fericit de a fi ageni ai speranei, alturndu-ne Lui n rspndirea speranei ori-unde mergem. n

    1 Scenariu fictiv.2 cnn.com/2013/05/02/health/cnnheroes-narescancer-ri-des/index.html.3 cnn.com/2013/03/07/us/cnnheroes-gletow-fosterwishes/index.html.4 cnn.com/2013/08/01/world/Africa/cnnheroesbwelle-ca -meroon-doctor/index.html.

    Stephen Chavez este redactor-coordonator la Adventist Review.

  • 12 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    INTRODUCEREProclamarea apropiatei reveniri a Mntuitorului necesit o abordare spiritual, structurat i strategic. Nu exist vnt favorabil dect pentru cel care tie n ce direcie se ndreapt. Este foarte important s lucrm ordonat, respectnd un plan organizat i avnd n vedere un scop bine definit (Evanghelizare, p. 94.1). Angajarea ntr-o lucrare fr urmrirea unui scop clar este pcat, indiferent de lucrare, dar mai ales dac e vorba de lucrarea lui Dumnezeu (Evanghelizare, p. 94.2). n rugciune i umilin, tiind c diversitatea darurilor conduce la diversitatea lucrrilor, dar i c este acelai Dumnezeu, care lucreaz totul n toi, ateptm puterea Duhului Sfnt care s duc la bun sfrit planurile Sale. (Evanghelizare, p. 99.3)

    VIZIUNE Prin membrii ei, biserica triete n lumina adevrului biblic, mrturisind cu pasiune vestea bun a mntuirii i revenirii Mntuitorului.

    DECLARAIE DE MISIUNEMisiunea Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia este s mrturiseasc cu bucurie Evanghelia venic oricrui neam, oricrei seminii, oricrei limbi i oricrui norod (Apocalipsa 14:6), n vederea pregtirii unui popor pentru apro-piata revenire a lui Isus Hristos.

    VALORI FUNDAMENTALE

    Strategie

    Planul strategic al Uniunii de Conferine a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia pentru 20142019

    Motto: Ridic-te! Fii o lumin! Hristos revine!

    DRAGOSTEIubirea pentru om este manifestarea pe pmnt a iubirii lui Dumne-zeu. Tocmai pentru a sdi aceast iubire n noi, pentru a ne face copii ai unei singure familii, mpratul slavei S-a fcut una cu noi. i, cnd vor fi mplinite cuvintele Lui de desprire: S v iubii unii pe alii cum v-am iubit Eu (Ioan 15:12), cnd vom iubi lumea aa cum a iubit-o El, atunci, n ceea ce ne privete, misiunea Lui este mplinit. Suntem pregtii pentru cer, deoarece avem cerul n inim. Hristos, Lumina lumii, p. 641. UNITATEDumnezeu este personificarea bunvoinei, a milei i a dragostei. Cei care sunt cu adevrat legai de El nu pot fi n dezacord unii cu al-ii. Duhul Su, guvernnd inimile, va da natere la armonie, iubire i unitate. Opusul acestora se vede printre copiii lui Satana. Strni-rea invidiei, conflictului i geloziei este lucrarea acestuia. n numele Domnului meu, i ntreb pe cei care se declar urmai ai lui Hristos: Ce roade purtai? Sfaturi pentru prini, educatori i elevi, p. 78

    CALITATEA VIEIIEste voina lui Dumnezeu ca oricine se consider credincios s-i desvreasc un caracter dup asemnarea celui divin. Studiind caracterul lui Hristos descoperit n Scriptur, practicnd vir-tuile Sale, credinciosul va fi schimbat i va dove-di aceeai buntate i mil. Lucrarea lui Hristos, plin de tgduire i jertfire de sine, va dezvolta, n viaa zilnic, acea credin care lucreaz prin dragoste i curete sufletul. Sfaturi pentru p-rini, educatori i elevi, p. 229 AUTENTICITATEntre toate lucrurile preuite, cutate i cultiva-te de ctre oameni, nimic nu este mai valoros n ochii lui Dumnezeu dect o inim curat i o dispoziie plin de mulumire i pace. Mrturii, vol. 4, p. 559

  • 13 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Dezvoltarea proiectului-pilot: pastor senior pastor cu atribuii misionare cu roluri specifice, administrative i misionare la ni-velul tuturor conferinelor;

    Analizarea i clarificarea statutului bisericilor sub 15 membri, n vederea revigorrii sau restructurrii acestora;

    Desemnarea unui numr de pastori misionari cu vocaie ca pas-tori plantatori;

    Pregtirea unui portofoliu de dezvoltare a competenelor pentru pastorul asistent, n vederea hirotonirii;

    Adaptarea curriculumului Facultii de Teologie Pastoral pentru formarea de pastori cu calificare preponderent misionar.

    4. Dezvoltarea sistemului de educaie adventist i revigorarea lu-crrii de tineret pentru ntinerirea bisericii:

    Creterea numrului de membri cu vrste cuprinse ntre 13 i 35 de ani;

    Susinerea nfiinrii de noi coli (cu finanare parial din partea Uniunii, pentru o coal de conferin);

    Dezvoltarea unui curriculum de educaie adventist alternativ (perioada concepie/implementare 5-10 ani);

    Educarea familiilor i a copiilor n lumina valorilor Bibliei i Spi-ritului Profetic.

    5. Dezvoltarea misiunii pe internet: Conceperea i implementarea unui program de misiune pentru

    utilizatorii de internet; Conectarea tuturor instituiilor i programelor bisericii prezente

    online la proiectul misiunii pe internet; Conceperea de resurse diverse de misiune pe internet.

    6. Dezvoltarea unei strategii de comunicare proactive i a unui brand al bisericii:

    Conceperea unui sistem de reacie prompt, specific adventist, la evenimentele societii;

    Dezvoltarea sistemului de comunicare intern n aa fel nct informaiile s ajung la cei vizai ntr-un timp optim;

    Dezvoltarea n continuare a proiectelor sociale, ca parte a misiunii bisericii.

    7. Colaborare interdepartamental n plnuirea, promovarea i implementarea proiectelor Uniunii:

    NDEMNSimim ndemnul struitor de a adresa poporului nostru apelul s fac eforturi pentru salvarea sufletelor. Avem nevoie de o credin mai mare pentru a ne bucura de roadele rugciunilor i activitilor depuse. Dumnezeu are nevoie de tine. O singur scnteie care sare de pe nicoval poate s aprind un ora ntreg. Nu atepta implica-rea altora, ci rspunde tu primul invitaiei fcute de Cel care a murit pentru tine. n

    COMPETENAceia care s-au convertit vor dovedi zilnic c nu caut s foloseasc pentru ctig personal avan-tajele i cunotina pe care le-au obinut. Ei i dau seama c providena divin le-a dat avanta-jele acestea pentru ca, n calitate de instrumente ale Domnului, s poat servi cauzei Sale, fcnd o lucrare de calitate superioar. Mrturii, vol. 7, p. 199

    PRIORITI Consolidare spiritual i doctrinar pentru

    misiune Educaie, tineret i familie Creterea bisericii.

    SCOPURI I OBIECTIVE 1. nviorarea devoiunii personale i reafir-

    marea standardelor adventiste: Alctuirea unui kit de resurse cu standardele

    adventiste n contextul contemporan; Organizarea de ntlniri (la nivel de district,

    zone, conferine i uniune) de renviorare a devoiunii;

    Implementarea devoiunii personale i afir-marea standardelor adventiste n toate pro-gramele i proiectele bisericii.

    2. Implicarea membrilor bisericii n lucrarea personal, conform darurilor spirituale, i dezvoltarea proiectelor misionare n marile orae, n zone albe i plantarea de biserici noi:

    coli de leadership: prezbiteri, tineri, diferite categorii de slujire;

    Conceperea i aplicarea unui program de ucenicie a noilor botezai;

    Continuarea proiectelor centre de influen la nivelul conferinelor;

    Plantarea de noi biserici; Susinerea proiectelor de plantare de biserici

    prin atragerea de fonduri din diferite surse; Elaborarea unui cadru de activitate a misio-

    narului acreditat.

    3. Profesionalizarea corpului pastoral i reor-ganizarea districtelor pastorale n funcie de nevoile bisericii:

    Un sistem obiectiv de evaluare a activitii angajailor bisericii;

    Dezvoltarea unui program de educaie conti-nu, bazat pe nevoi i competene;

    Comitetul Uniunii de Conferine | Strategie

  • 14 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Ellen White a asemnat lucrarea de distribu-ire a literaturii cu perioada toamnei, n care frunzele se atern ca un covor uria pe toat suprafaa pmntului. De aceea, nici nu se pu-tea gsi un anotimp mai potrivit dect toamna pentru desfurarea Congresului Evanghelitilor cu Literatur al Diviziunii Inter-Europene. n primele patru zile ale lunii septembrie, sute de colportori din Diviziunea noastr au petrecut un timp deosebit de prtie, motivare i ncurajare n campusul ITA de la Cernica.

    Mesajele spirituale au fost transmise de invi-tai consacrai i cu experien n lucrarea cu li-teratur. Din partea Conferinei Generale, au fost prezeni Howard Faigao, directorul Departamen-tului Publicaii, i Wilmar Hirle, director asociat al aceluiai departament. Diviziunea a fost repre-zentat de Gabriel Maurer, secretarul Diviziunii i director al Departamentului Publicaii, i Paolo Benini, director Lucrarea personal. Ioan Cmpi-an Ttar, directorul Departamentului Publicaii, i Iacob Pop, directorul Editurii Via i Sntate, au reprezentat Uniunea Romn.

    Cei care au participat mcar o dat la o n-tlnire a colportorilor nu vor uita atmosfera spi-ritual pe care aceti truditori ai Evangheliei o aduc cu ei. Nu vor uita nici deschiderea cu care te ntmpin i nici experienele uimitoare la ca-re au fost martori i pe care le relateaz spre slava lui Dumnezeu. Cci nu se poate s nu observi c tot ce fac i spun evanghelitii cu literatur este pentru Dumnezeu i spre slava Lui.

    Succesul n lucrarea cu literaturLucrarea de colportaj a fost motorul lucrrii

    misionare la nceputurile Bisericii Adventiste n Romnia. Toat biserica era coordonat astfel n-ct fiecare membru s mearg mcar de cteva ori pe an n lucrarea de colportaj.

    n vremurile noastre, lucrarea de colportaj nu mai este att de cutat n biseric. Experienele frumoase ale colportorilor sunt precum perlele, adic sunt rezultatul ateptrii, al rugciunii, al

    Reportaj

    S ducem sperana n fiecare cas

    curajului i al credinei. Nu oricine este dispus s i asume o via n care trebuie s triasc nu-mai prin credin: credin pentru ui deschise, credin pentru vindecarea bolnavilor, credin pentru pinea de zi cu zi.

    Mario Martinelli, directorul Editurii Safeliz, din Spania, a vorbit despre succesul i insuccesul n lucrarea de evanghelizare cu literatur. Col-portorul de succes are urmtoarele caracteristici:

    a) Este fericit. Fericirea vine din faptul c se ncrede n Dumnezeul care l trimite i al crui reprezentant este. Colportorul nefericit se plnge de condiiile vitrege de lucru i se concentreaz pe respingerea oamenilor, i nu pe chemarea lui Dumnezeu.

    b) Muncete. Truda grea, neobosit face parte din schema succesului unui colportor. Colpor-torii care n-au succes fac fr tragere de inim aceast lucrare. Ei lucreaz doar atta timp ct sunt mpini sau nevoii s o fac.

    c) Se automotiveaz. Colportorul gsete noi resurse i motive s mearg mai departe i s depeasc noi limite. Nu se descurajeaz dup primul refuz i nu se lamenteaz dac uile nu i se deschid ca altor colegi.

    d) Are inte. Colportorul de succes i pune inte nalte. i nu doar c i le pune, dar i urm-rete s le ndeplineasc. Insuccesul, n schimb, survine atunci cnd se lucreaz la ntmplare, neplanificat i fr o direcie precis.

    e) Se adapteaz. Prin natura lui, colportajul este o activitate dinamic. Situaiile de azi sunt diferite de cele de ieri. Iar mine va fi altfel dect ieri i azi. De aceea, se cere din partea colpor-torului o disponibilitate de adaptare mai mare dect n alte ocupaii.

    f) Are Duhul Sfnt. Colportajul nu este dis-tribuire de carte. A fi colportor nseamn a fi ambasador al Cerului ntr-o lume ostil. Pentru a lua cele mai bune decizii, pentru a spune ce-le mai nelepte vorbe i pentru a manifesta cele mai potrivite atitudini, colportorul are nevoie de cluzirea Duhului Sfnt.

    Congresul Evanghelitilor cu Literatur

  • 15 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Posibiliti i deschideri sunt foarte multe pentru aceast lucrare. Rmne doar s ne cu-tm locul i s rspundem chemrii.

    Mrturii ale haruluiCele mai mictoare momente ale evenimen-

    tului au fost atunci cnd evanghelitii cu litera-tur i-au mrturisit experienele cu Dumnezeu. Au fost tineri, au fost btrni, au fost persoane de diferite vrste, care au artat c aceast lucrare poate fi fcut de oricine.

    Impresionante au fost mrturiile a dou ti-nere, una catolic, iar cealalt ortodox, care au participat la proiectul Student valdenz. Experi-enele lor, dorina de slujire i determinarea lor ar trebui s caracterizeze orice tnr adventist.

    Cea mai longeviv colportoare din Europa este o sor din Elveia. Ea a intrat n colportaj n august 1959. Mama ei fusese la rndul ei colpor-toare i a crescut avnd dorina de a sluji Dom-nului prin lucrarea cu literatur. Dei lucreaz de 55 de ani, aceast sor a mrturisit cu convingere c, dac ar trebui s aleag din nou, ar alege tot colportajul. La vrsta de 75 de ani, ct are acum, nc lucreaz i este hotrt s nu renune atta timp ct poate merge.

    Dei colportajul a fost temelia lucrrii adven-tiste n Romnia, n perioada comunist nu s-a mai putut lucra cu cartea. Dup 1989, aceast lu-crare a fost reluat i exist printre noi persoane care de 15, 20 sau 25 de ani, lucreaz neobosite n aceast lucrare.

    Dorim ca Dumnezeu s-i binecuvnteze pe cei care au trudit n aceast cereasc misiune. Cte suflete vor fi salvate din focul iadului prin cri doar n cer vom afla.

    Dac ai pe inim mntuirea oamenilor, dac vrei s faci ceva pentru Dumnezeu, contacteaz nentrziat pastorul sau Conferina i arat-i disponibilitatea de a lucra. Pentru mai multe in-formaii despre proiectele pentru tineri, poi vi-zita site-ul http://www.studentvaldenz.ro/. n

    Un semnal de alarmDin rapoartele prezentate, cel mai mbucur-

    tor a fost faptul c n anii 2012 i 2013 au fost rspndite mai mult de 145 de milioane de cri Tragedia veacurilor, n diverse formate, la nivel mondial. Milioane de adventiti s-au implicat n acest proiect. Ne bucurm c i ara noastr i-a asumat o parte frumoas n aceast lucrare.

    Din nefericire ns, numrul celor care sunt interesai s se dedice lucrrii cu carte este din ce n ce mai mic. n Diviziunea Inter-European activeaz foarte puini colportori. ri precum Germania, Frana i Spania nu au o asemenea lucrare. n Italia, Elveia, Austria i Portugalia lucreaz puini n colportaj. Bulgaria are o grup frumoas de 25 de persoane implicate. Romnia este i la acest capitol frunta, numrnd apro-ximativ 180 de colportori. Cnd ne comparm cu ceilali, pare un numr mare. Dar dac ne gndim c au fost peste 400 de colportori i c numrul celor interesai scade de la an la an, ne dm seama c lucrarea de colportaj duce lips de lucrtori chiar i n Romnia.

    S ducem sperana n fiecare cas!Exist i perspective luminoase. S ducem

    sperana n fiecare cas! a fost mottoul acestui congres i a fost asumat cu bucurie de partici-pani. Au fost prezentate planuri i proiecte n care se ofer oricui dorete posibilitatea de im-plicare n aceast nobil lucrare.

    Angajarea ca evanghelist cu literatur se poa-te face, n funcie de posibilitate, cu norm n-treag, cu jumtate de norm sau cu numai dou ore de lucru.

    Cei care nu pot s i asume acest mod de lu-cru se pot nscrie ntr-unul din pro iectele: Stu-dent valdenz sau Valdenz pentru un an. Aceste programe se adreseaz n special tinerilor i au fost foarte apreciate n rndul acestora. Pentru pastori exist programul Pastor valdenz, n ca-re pastorul i colportorul fac o echip pentru a duce Evanghelia la oameni.

    Pentru cretinul grbit i ocupat, n care nu s-a stins totui dorina de misiune, a fost prezen-tat cu aceast ocazie pliantul GLOW (Give Li-ght to Our World Ofer lumin lumii noastre). Acest pliant conine informaii concise despre Biserica Adventist, despre mntuire, despre sti-lul de via etc. Odat ce vor fi puse la dispoziia comunitilor, aceste pliante pot fi luate cu uu-rin n map, n poet sau n torpedoul mainii i oferite celor cu care interacionm.

  • 16 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Cucernicul congruent

    Credina practic

    O imagine despre redeteptare i reform n nchinare

    Un domn nsoit de o doamn s-au oprit la un restaurant ca s cumpere ceva de mn-care, apoi au mers n parc. Cnd au desf-cut pachetul ca s mnnce, au avut o surpriz de proporii: n loc de mncare era o sum de bani. Din greeal, li s-a dat un pachet cu toi banii ca-re fuseser ncasai n acea zi. S-au ntors i au napoiat pachetul.

    Cnd managerul restaurantului le-a propus s cheme televiziunea local ca s le ia un inter-viu i s-i evidenieze pentru fapta aceasta de o mare corectitudine, omul a refuzat, optindu-i managerului: Doamna de lng mine nu este soia mea!

    Dac este s vorbim de integritate, noi repe-tm aceast situaie ori de cte ori suntem incon-secveni sau incongrueni: Fariseule orb, cur nti luntrul paharului i al blidului, ca s fie cu-rat i pe dinafar! (Matei 23:26, traducere Vasile Radu i Gala Galaction,1939).

    Atunci cnd curirea ncepe dinuntru, se va vedea i n afar.1

    Dumnezeul cel Preanalt trebuie s fie lu-dat n adunarea celor credincioi. Toi cei care au contiena unei legturi vitale cu Dumnezeu ar trebui s stea naintea Domnului ca martori pen-tru El, mrturisind dragostea, ndurarea i bun-

    tatea Lui. Cuvintele s fie sincere, simple, serioase, inteligente, dintr-o inim ce arde de dragoste pen-tru Dumnezeu, cu buze sfinite pentru slava Sa, pentru a face cunoscute ndurrile Sale nu doar n adunarea sfinilor, ci n orice loc. Priceperea omeneasc are o anumit nelepciune, n msura n care privete la Cel Ne-vzut.

    Cnd se aude susurul blnd ce urmeaz dup

    vntul i furtuna care mut stncile din locul lor, toi s-i acopere faa, pentru c Dumnezeu es-te foarte aproape. S se ascund n Isus Hristos, pentru c El este locul lor de scpare.2

    Reform i rugciuneAm extras aceste rnduri dintr-un material

    primit de la cineva binevoitor care dorete sincer o reform n nchinare. ns aceste citate nca-dreaz subiectul nchinrii ntr-o ram care este mult mai vast dect simpla poziie la rugciune. n loc s trec grbit mai departe, am fost captivat de acest subiect extrem de important n contex-tul dictonului-deziderat al Conferinei Generale: Redeteptare i Reform.

    nchinarea, mai nti privat i apoi cea pu-blic, mi se pare un subiect de unde ar trebui s nceap redeteptarea i reforma. Analiznd situaia i observnd att la mine, ct i la al-ii nclinaia ctre comoditate spiritual, am contientizat cteva convingeri, dar i cteva n-trebri:

    Poziia la rugciunea public ar trebui s fie pe genunchi. Aceasta nu nseamn c, atunci cnd stai pe scaun sau n picioare, nu ar trebui s te rogi dac nu eti plecat pe genunchi. Pentru a contracara problema parchetului prea dur sau neigienizat corespunztor, se poate folosi o carte sau o revist protejat ntr-o folie de plastic.

    Att n privat, ct i n public, ar trebui s existe cel puin o ocazie pe zi sau pe serviciu divin n care s te pleci pe genunchi.

    Dac v plecai pe genunchi la rugciunea public, se recomand s o facei mpreun cu toi participanii, nu individual, pentru a nu fa-voriza mndria personal (eu sunt singurul care m plec pe genunchi) sau critica din partea ce-lorlali. (Ce vrea s arate i X? C este mai cre-dincios?)

    Dac suntem consecveni acas, fiindc avem condiii, ar trebui s ne plecm pe genunchi la ruga pentru mas, nu s stm n jurul mesei.

  • 17 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Constantin Dinu | Credina practic

    Nu poziia la rugciune va nate respectul fa- de Dumnezeu, ci invers. Impunerea unei po-ziii la rugciunea public are marele dezavantaj c-i are originea n respectul unui singur om (cel care conduce serviciul de nchinare), n timp ce pentru ceilali poate fi doar o conformare ex-terioar solicitat.

    Dac manifestarea respectului fa de Dum-nezeu prin plecarea pe genunchi este obligatorie la nchinarea public, de ce nu ar fi i ridicarea minilor (Psalmii 63:3; 134:2; Ezra 8:6; Plngeri 3:41; 1 Timotei 2:8), acoperirea feei (Isaia 6:2; 1 mprai 19:13) sau un Amin cu voce tare (1 Corinteni 14:16; 2 Corinteni 1:20; Apocalip-sa 5:14)? Nu ar trebui ca aceia care sunt cei mai vocali pentru nchinarea pe genunchi s prezin-te i un studiu biblic despre ridicarea minilor, despre acoperirea feei sau despre Amin-ul n public? Abordarea respectului fa de Dumnezeu la nchinare ar trebui s fie echilibrat i com-plet. Antonimele acestor dou trsturi nu sun bine.

    De ce nu suntem la fel de preocupai de res-pectul din timpul rugciunii? Acest respect ar trebui s fie manifestat prin cuvinte care, n loc s fac parte din limbajul de lemn al unor ex-primri uzate, tipice, redundante (bolborosesc spunnd aceleai vorbe Matei 6:7), ar putea s fie dintre cele mai alese, mai frumoase i mai ncrcate de sens exprimri care izvorsc din profunzimea sufletului. A sta pe genunchi i a rosti cuvinte goale ce din coard au s sune, n cadrul unor rugciuni interminabile, este un nonsens. M mir c nu exist o preocupare la fel de mare pentru forma i coninutul exprimrii la rugciunea public aa cum exist pentru poziia la rugciune.

    Nu neleg apoi de ce trebuie s cuplm ni-te rugciuni publice n poziia corect cu nite predici rsuflate? Oare rspunderea vorbito-rului este doar s indice poziia corect la rug-ciunea public sau s imprime mesajului su i un suflu proaspt i plin de revelaie divin? De ce trebuie s auzim mereu aceleai subiecte m-brcate n aceleai exprimri, cnd cel care este chemat la rspunderea teribil de a-L face cunos-cut pe Dumnezeu ar trebui s acorde o atenie desvrit att fondului, ct i formei, mbinnd vechiul cu noul? De aceea, orice crturar care a nvat ce trebuie despre mpria cerurilor se aseamn cu un gospodar care scoate din vistie-ria lui lucruri noi i lucruri vechi (Matei 13:52). M-a bucura s gsesc ntr-o zi n csua mea de e-mail mesaje de ngrijorare cu privire la coni-

    nutul predicilor, la fel cum gsesc despre poziia la rugciune. Adevrul prezent a ajuns doar o expresie nvechit i nimeni nu mai tie la ce se refer (vreun subiect istoric, profetic, de doctri-n?...).

    Dragostea lui Dumnezeu a ajuns doar un cli-eu pentru c nimeni nu mai prezint un Dum-nezeu personal, care simte, iubete, sufer, are frustrri/ateptri nemplinite, un Dumnezeu care sper i disper, care-l caut i l urmrete pe om cu pasiunea unui ndrgostit, care se pre-gtete i mpodobete cerul pentru ntoarcerea noastr Acas. Un Dumnezeu care sacrific i Se sacrific n permanen ntr-un act de reabilitare cosmic juridic, proces numit de noi, simplist, mijlocire, concomitent cu restaurarea chipului Su n noi, proces numit de noi, nvechit, sfini-re. Abia cunoaterea perseverent a unui Dum-nezeu de trei ori sfnt va nate n noi suficient respect nct s nu trebuiasc s vin cineva s ne trag de mnec, s ne trimit mesaje telefonice sau e-mailuri, sau s strige la noi s ne aezm pe genunchi atunci cnd ne rugm.3 naintea unui Dumnezeu personal i colosal n acelai timp, nu poi DECT s te pleci la propriu, dar i la figurat. Cuvintele s fie sincere, simple, serioa-se, inteligente, dintr-o inim ce arde de dragoste pentru Dumnezeu.4

    Ce-mi place expresia arde de dragoste!...Am cerut cndva unei adunri s nire epi-

    tete despre Dumnezeu. nceputul a fost foarte greu, marcat de limbajul de lemn, dar, destul de repede, oamenii au nceput s contribuie: gro-zav, excelent, mre, special, suprem, fantastic, extraordinar, imens, teribil, admirabil, magnific, superb, grandios, strlucit, formidabil, splendid, stranic, excepional, fenomenal etc. I-am ncu-rajat pe cei de fa s vin i cu expresii mai noi, neobinuite. Atunci, cineva, o persoan de vrsta a treia, a venit cu o expresie din limba englez, care aparine argoului adolescentin: cool, care are sensul de tare sau grozav. ntrebarea este: Cum pot unii vrstnici s rmn tineri cnd este vorba de prospeimea cunoaterii lui Dumnezeu, n timp ce unii tineri au o imagine anchilozat de la nceput? Oare a arde de dragoste este secre-tul? Merit repetat acest exerciiu: Dumnezeul cel Preanalt trebuie s fie ludat n adunarea ce-lor credincioi.5

    Cunoaterea lui Dumnezeu (privete la Cel Nevzut) este echivalentul nelegerii lui Dum-nezeu. Problema noastr este c nu suntem sufi-cient de preocupai de nelegerea lui Dumnezeu. Nu prea ne intereseaz ce simte El. Suntem mai

  • 18 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Credina practic

    Constantin Dinu este medic i reali za-tor TV. ntre anii 1992-1995 i 2009-2014 a fost directorul Departa-mentului de Sntate al Uniunii Romne. Are un doctorat n medicin, locuiete n Tecuci i este cstorit cu Mihaela, care este tot medic.

    preocupai de ceea ce simim noi, ce vrem noi, ce planuri i nevoi avem noi. O simpl privire la rugciunile noastre ne arat exact ce se afl n centrul preocuprilor noastre: Doamne, d-ne, f-ne, du-ne, adu-ne, pzete-ne, binecuvntea-z-ne, promoveaz-ne. Fii cu noi la examen, fii cu noi la serviciu, fii cu noi la coal, fii cu noi la drum, fii cu noi la pia, fii cu noi la biseric (unde probabil c noi ar trebui s fim cu El).

    Dac la Rugciunea Domneasc, Dumne-zeu este subiectul prim aproape la jumtate din cereri (trei din cele apte rugmini din Tatl nostru), iar ruga pentru cele materiale este doar una din apte, la noi, Dumnezeu este pe ultimul loc, cel mult, toate cererile fiind pentru noi i ai notri, iar problemele materiale ocup marea majoritate a cererilor noastre (ase din apte ru-gmini, nu una din apte ca n Tatl nostru). Dac poziia la rugciune ne-ar putea vindeca de egoismul nostru feroce, ar fi prea simplu i prea frumos. Din pcate, smerenia, sau umilina, nu vi-ne din atitudini exterioare (figuri impuse), ci din nelegerea interioar a ceea ce simte Dumnezeu, a ceea ce dorete Dumnezeu, a ceea ce reprezint Dumnezeu, a ceea ce iubete Dumnezeu!

    Aspectul final care m preocup n primul rnd la mine este urmtorul: nchinarea public nu va fi de o calitate mai mare dect nchinarea personal. Cnd spun nchinare public, nu n-eleg doar rugciunea, ci i predica, mrturisirile publice, lauda, imnurile, programele literar-mu-zicale, discuiile private din pauz i chiar anun-urile sau adunrile administrative. Cnd spun nchinare personal, nu neleg doar rugciunea obinuit sau excepional, ci i viaa de studiu, de meditaie i de scris, de slujire a nevoilor fa-miliei, bisericii i societii, corectitudinea i performana n ndeplinirea serviciului zilnic, introspecia personal i comunicarea valorilor spirituale celor ce ne sunt aproape.

    Cnd se aude susurul blnd care urmeaz dup vntul i furtuna care mut stncile din lo-cul lor, toi s-i acopere faa, pentru c Dumne-zeu este foarte aproape.6

    Chemarea la o schimbare (din pcate, cu-vntul reform a devenit, paradoxal, un clieu) este pentru toi atunci cnd vorbim de nchina-rea public. M uluiete c unii aprtori ai res-pectului n Casa Domnului se simt autorizai s critice orice, de la subiectul unei predici bine pregtite, la ntrzierea de 10 minute de la nche-ierea programului. Se ajunge astfel, din neferici-re, la o respingere reciproc: aceti campioni ai corectitudinii resping tot ceea ce depete forma corect, iar cei care slujesc cu tot sufletul ajung s resping forma cea mai bun sau corect. Ast-fel, aceast critic selectiv-subiectiv, i mai ales atitudinea de condamnare i de superioritate, face s se piard acest frumos gest de plecare a genunchiului n faa Maiestii Supreme. n schimb, cel care dorete cu adevrat s produc o reform n viaa de nchinare a bisericii va veni cu un program complet de schimbare, care st pe o fundaie mai sigur redeteptarea veritabil, care atinge toate compartimentele vieii perso-nale sau publice, un program care are n centru a treia Persoan a Dumnezeirii, singura care este capabil s produc transformarea real.

    Domnul Hristos enun printre cele opt feri-ciri pe aceea care te face s tremuri de bucurie i anticipare: Ferice de cei cu inima curat, cci ei vor vedea pe Dumnezeu (Matei 5:8). Se pare c vederea lui Dumnezeu depinde de altceva dect de o postur a corpului. i invers: poziia corect i recomandabil la rugciune poate sau nu s vi-n dintr-un respect profund al inimii.

    Am ajuns astfel la concluzia c, n spate-le oricrei forme de nchinare, ar trebui s se afle o cunoatere superioar, excepional a lui Dumnezeu i, mai ales, o inim cucerit de c-tre Domnul Isus, care este oglinda sufletului lui Dumnezeu!

    Nu c am i apucat rsplata ori c sunt de-svrit, dar alerg dup ea s-o cuceresc, ntruct cucerit am fost i eu de ctre Christos Iisus. (Fi-lipeni 3:12 traducere Vasile Radu i Gala Ga-laction, 1939). n

    1 Morris Venden, Faith that works, Review and Herald Publishing Association, 1980 i 1989, p. 195.2 Ellen White, Manuscris 84b, 1897 publicat n Selected Messages, vol. 2, 1958, p. 314316.3 Aluzie la cele scrise n: Ellen White, Notebook Leaflets, p. 119.4 Ellen White, Manuscris 84b, 1897 publicat n Selected Messages, vol. 2, 1958, p. 315.5 Ibidem.6 Ibidem, p. 316.

    n spatele oricrei forme de nchinare, ar trebui s se afle o cunoatere superioar,

    excepional a lui Dumnezeu i, mai ales, o inim cucerit de ctre Domnul Isus,

    care este oglinda sufletului lui Dumnezeu!

  • 19 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Data exact a sosirii mesagerilor soliei ce-lor trei ngeri este neclar, ns cert este c, n 1938, n timpul slujirii pastorului Jzsef Psztor, a existat o grup de 5-7 persoane la Zalu. Cnd trmbia s-a auzit, familia Boda a fost printre primele care au rspuns chemrii. n 1942, aceast grup s-a extins, cnd s-a botezat i eful de poliie mpreun cu soia sa. Munca lor nencetat a adus alte roade.

    La nceput s-au adunat n cmine, apoi din 1960 au nceput s nchirieze case. ntr-un inter-val de 20 de ani, locul adunrii s-a schimbat de mai mult de patru ori. Au fost i ocazii n care au fost nevoii s atepte mai mult de un an pentru locul potrivit, timp n care nu s-au adunat nic-ieri. n 1984 au reuit s cumpere terenul pe care se afl biserica actual, pe strada Andrei Mure-anu nr. 12. Aceast locuin a fost renovat i, n anul 1986, a fost nchinat Domnului. Casa aceea a servit ca loc de adunare pn n 2012.

    Comunitatea din Zalu a avut o perioad de maxim nflorire ntre anii 1994 i 2000, cnd avea un cor de 30 de membri tineri. Neavnd un loc de adunare, fraii din alte localiti s-au al-

    turat comunitii Zalu. Din cauza emigr-rii i a despririi micilor comuniti, astzi lucrurile stau altfel. 61 de membri aparin comunitii, n care se include grupa din Bucium i o parte din Doba.

    Anul trecut a devenit realitate una dintre intele pentru care ne rugam de mult timp: o cldire nou. Am nceput construcia n primvara anului 2013, iar primul serviciu divin a avut loc n luna mai, anul curent. n 2014, la sfritul lunii septembrie, a avut loc un botez 10 persoane au ncheiat leg-mnt cu Hristos.

    Credem c Isus va reveni n curnd. i, pentru c avem aceast ndejde, ne rugm fierbinte pentru mntuirea acestui ora. Mi-racolul l cerem de la Dumnezeu. Am dori s profitm de orice ocazie pentru a vesti Evanghelia venic. Planurile noastre sunt evanghelizri n mai multe limbi, menine-rea deschis a librriei Sola Scriptura i o staie local Radio Vocea Speranei.

    Jank Benjmin, pastor asistent n Conferina Transilvania de Nord

    Mauritania, o ar cu un teritoriu de peste 4 ori mai mare dect Romnia, dar cu o populaie ce depete cu puin 3 milioa-ne de locuitori, este aezat pe coasta atlantic a Africii, fiind o zon de trecere ntre popula-iile preponderent arabe din nordul Africii i cele africane aflate la sud de Tropicul Racului. Oficial, ara se numete Republica Islamic Ma-uritania, are capitala la Nouakchott i este, dup ultimele date ale organizaiilor umanitare, una din puinele ri de pe glob n care ntre 10 i 20% din populaie este nc inut n sclavie, dei oficial sclavia a fost desfiinat prin lege n 2007.

    Colonie francez pn n 1960, Mauritania are o populaie tnr, trei sferturi din populaie avnd sub 29 de ani. n ciuda resurselor minerale ale rii, economitii estimeaz c dou cincimi din populaie triete nc sub pragul srciei.

    ara este cunoscut pentru practica ngr-rii fetelor, un obicei strvechi care le impune tailor s i foreze fetele s mnnce mult pen-tru a fi astfel atractive n vederea cstoriei.

    Religia musulman sunit este majoritar, comunitile cretine fiind foarte rare, dei ofici-al legea garanteaz libertatea religioas. Cea mai numeroas comunitate cretin este cea catolic (4 500 de credincioi). Mauritania, cu doar apte membri adventiti, face parte din Cmpul Misi-onar Senegal-Mauritania, cu 600 de membri.

    Misiunea Global a nceput un proiect de mi-siune medical printre musulmanii din partea de nord-vest a rii, unde asistena medical i stilul de via sntos este foarte apreciat de localnici i ofer premisele organizrii unei biserici ad-ventiste. nc din 2005, Emmanuela Jeune, care avea atunci 30 de ani, i-a vzut realizat visul de a sluji n acest teritoriu pentru triburile de mu-sulmani nomazi i timp de cinci ani a ncercat imposibilul, reuind s creeze puni i s devin un ajutor real pentru aceti oameni. Exemplul ei dovedete c Dumnezeu poate i vrea s schim-be deertul ntr-un loc plin de verdea.

    Adrian Neagu, pastor n Conferina Oltenia

    Comunitatea Zalu

    Mauritania

    S ne cunoatem familia adventiSt

  • 20 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Administrarea cretin a vieii

    Ca un bun administrator

    Institutul Teologic Adventist din Cernica a fost gazda unui curs de instruire n administrarea cretin a vieii. Evenimentul s-a desfurat n perioada 2628 septembrie i a avut invitai att din partea Conferinei Generale, ct i din par-tea Diviziunii Inter-Europene. Au fost prezeni Erika Puni, directorul Departamentului Admi-nistrarea Cretin a Vieii (ACV) la Conferina General, Larry Evans i Mario Nio, directori asociai la aceeai instituie. Din partea Divizi-unii Inter-Europene au participat Paolo Benini, directorul Departamentului ACV, i Corrado Cozzi, director asociat. Eduard Clugru a re-prezentat Uniunea Romn n calitate de trezo-rier i responsabil al Departamentului ACV.

    Evenimentul s-a bucurat de o participare nu-meroas. Delegai din toat ara, pastori i laici, au asistat la prezentri i seminare de informare, motivare i consacrare. Aproximativ 800 de per-soane au participat la serviciul divin din Sabat, program care a fost transmis i la SperanaTV.

    Cursurile de instruire n administrarea cre-tin a vieii au cuprins dou mari pri. A fost o parte general, care se adresa tuturor partici-panilor. Aici au fost abordate teme despre na-tura administrrii cretine, ce sunt darurile i zecimile, cum putem fi ispravnici mai buni.

    Cealalt parte s-a adresat adolescenilor i tinerilor. Ei au aflat cum pot s mbine entuzias-mul lor cu experiena celor mai n vrst pentru a transmite n mod eficient sperana celor din jur. Numrul mare de tineri prezeni, majoritatea provenii de la Liceul Teologic Adventist tefan Demetrescu din Bucureti, a fcut ca atmosfera s fie entuziasmant i jovial.

    Administrarea cretin un fel de a fiAdministrarea cretin a vieii presupune a-i

    tri viaa conform principiilor cretine. Premisa principal este aceea c Dumnezeu este propri-etarul a tot ceea ce avem i suntem, iar noi am primit n administrare trupurile, nsuirile i re-sursele, care trebuie folosite numai spre slava lui Dumnezeu i spre binele celor din jur. Mottoul

    Departamentului ACV cuprinde acest crez: Tot ce sunt eu, ca rspuns la tot ce este Dumnezeu (englez: My all in response to Gods all). Admi-nistrarea cretin a vieii este acel fel de a fi al credinciosului, ca urmare a faptului c Hristos stpnete n viaa lui zi de zi. Aceasta include supunerea total a voinei, a minii, a valorilor i a comportamentului pentru a fi conduse i nno-bilate de Hristos prin Duhul Sfnt.

    Logoul acestui departament este reprezentat grafic prin cele dou coroane ale lui Isus, reuni-te ntr-una singur. Cununa de spini ne aduce aminte c El este Mntuitorul nostru. Diadema biruinei ne arat c El stpnete n cer i pe p-mnt. Prima coroan ne determin s ne predm lui Isus cu recunotin. Cea de-a doua ne face s ne supunem Lui cu totul. Astfel, administra-rea cretin este rspunsul nostru pentru acest Isus, care este Domn i Mntuitor. Oferim tot ce suntem noi, ca rspuns la tot ce este El. n plus, ne aducem aminte c, prin suferinele Sale, ne gsim mntuirea, iar prin biruina Sa, ne aflm drumul spre coroana care ne ateapt n ceruri.

    S trim ca administratorin mesajul principal din Sabat, fratele Erika

    Puni a prezentat apte principii extrase din ex-periena lui Iov despre ce nseamn s trim ca nite administratori credincioi. Despre Iov ni se spune c era un om drept i curat, care se temea de Dumnezeu i se abtea de la ru. Dumnezeu l binecuvntase, dndu-i o mare avuie i zece copii. ns Iov a fost pus la ncercare. Tot ceea ce avea, inclusiv cei zece copii, i-a fost luat ntr-o singur noapte. Iar el a fost lovit cu o bub rea i dureroas. Din aceast experien au fost extrase apte principii ale administrrii cretine: A fi drept n relaia cu Dumnezeu este mult

    mai important dect a fi bogat. Prin credina i statornicia sa, Iov ne-a nvat c trebuie s-i fim credincioi lui Dumnezeu att n vreme de bunstare, ct i n suferin.

    Druirea este o parte normal a relaiei cu Dumnezeu. Iov i manifesta ncrederea i re-

    Tot ce sunt eu, ca rspuns la tot ce este Dumnezeu.

  • 21 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    cunotina fa de Dumnezeu aducnd jertfe i arderi-de-tot.

    n aceast lume, chiar i cei neprihnii vor trece prin necazuri, pierderi i moarte. Faptul c era drept nu l-a scutit pe Iov de suferin i durere. Copiii lui Dumnezeu nu sunt imuni la pierdere i moarte.

    Dumnezeu permite ca anumite lucruri s se n-tmple, dar nu este responsabil pentru moarte. Diavolul este cel care aduce distrugere, pcat i moarte. Dumnezeu poate ngdui aceste lu-cruri pentru mplinirea scopurilor Sale.

    Un Dumnezeu puternic susine i controlea-z viaa i bunurile copiilor Si. n calitate de creator i susintor al lumii, Dumnezeu ofer binecuvntare i i susine poporul.

    Dumnezeu este proprietarul tuturor lucrurilor; oamenii sunt doar administratori ai resurselor Sale. Lui i aparin viaa i bunurile noastre. Omul nu aduce i nici nu ia nimic de aici: Gol am ieit din pntecele mamei mele i gol m voi ntoarce n snul pmntului (Iov 1:21).

    Chiar i n mijlocul ncercrilor, Dumnezeu r-mne vrednic de nchinare. ndemnat de pro-pria soie s i curme suferina blestemnd, Iov a mustrat-o pentru ndemnul ei, apoi s-a nchinat lui Dumnezeu. El este vrednic s pri-measc ntotdeauna nchinarea noastr.

    Generaii care interacioneazUn accent deosebit la aceste cursuri a fost pus

    pe instruirea tinerilor. Ideea de baz transmis a fost aceea ca tinerii s fac echipe cu persoa-ne adulte pentru o eficien mai mare n slujirea celorlali. Experiena i nelepciunea adulilor ar trebui conjugat cu entuziasmul i creativitatea tinerilor. n acest fel, rezultatele misionare ar fi mai bune. Adulii pot fi depii uneori n abor-dare i n idei; tinerii, dei sunt entuziati, sunt lipsii de experien. ns, mbinnd curajul cu strategia sau planificarea i creativitatea cu seri-ozitatea, mesajul speranei poate fi din nou rele-vant pentru o societate n continu schimbare.

    Tinerii au fost deschii i au primit cu entu-ziasm acest mesaj. Iat ce ne-au declarat civa dintre ei despre acest eveniment:

    Smbt am nvat ce este isprvnicia i cum pot tinerii i adulii s se uneasc i s combine ideile i entuziasmul cu nelepciunea i experien-a. La cursul de duminic, am nvat despre cele apte principii ale unui bun administrator... A fost o experien frumoas s vin la acest curs i voi ncerca s aplic ce am nvat. Eveline Nicolae

    Aceste prezentri mi-au deschis un orizont nou. Adic... administrarea cretin era zecime i daruri, nu-i aa? Acum pot s spun: Cu siguran-, nu doar att! Am nvat despre faptul c ad-ministrarea cretin este o alt expresie a sfinirii i sunt ncntat de acest rol pe care Dumnezeu l-a ncredinat oamenilor de a fi administrato-rii si credincioi. Daniel Tudorie Jr.

    Am fost foarte impresionat de cele prezen-tate. Pentru mine ca i pentru muli ali tineri, conceptul de administrator cretin era ceva vag. Dup aceste prezentri, am neles mai bine ce nseamn administrarea cretin a vieii. Mi-a plcut faptul c nu a fost numai teorie, ci au fost i idei practice. Rzvan Lup

    Bine, rob bun i credincios . . .Att participanii, ct i invitaii s-au bucurat

    de un eveniment frumos. Oaspeii de la Confe-rina General au fost impresionai de numrul mare de participani i de interesul lor pentru administrarea cretin. Prezentrile au fost m-pletite cu piese muzicale interpretate de solista Larisa Braov, grupul brbtesc Adverum i de Corul Liceului Adventist. Toate acestea, mpre-un cu spaiul generos pus la dispoziie de Insti-tutul Teologic Adventist, au fcut ca evenimentul s fie trecut n lista amintirilor frumoase.

    Ne dorim doar ca Cel ce ne-a chemat i ne-a numit ispravnici s poat spune cu satisfacie despre fiecare dintre noi: Bine, rob bun i cre-dincios, ai fost credincios n puine lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intr n bucuria stp-nului tu! (Matei 25:21,23). Acestea sunt cele mai minunate cuvinte pe care le poate auzi un administrator cretin. n

    Administrarea cretin a vieii

  • 22 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Special

    A legerea unei persoane n funcia de pree-dinte al Romniei are un impact important n viaa societii romneti n ansamblul ei, dar i asupra vieii noastre ca biseric, avnd n vedere rolul activ al acestuia n administraia statului.

    n acest context n care procesul electoral este n plin desfurare, Biserica Adventist de Zi-ua a aptea dorete s fac n mod public cteva precizri:

    Credincioii Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia i din diaspora sunt n-demnai s aduc n faa lui Dumnezeu, prin rugciune consacrat, subiectul alegerii noului preedinte al Romniei.

    Biserica Adventist de Ziua a aptea i asu-m responsabilitatea pe care o are n influenarea pozitiv a societii, n aprarea libertii religi-oase i de contiin a tuturor oamenilor, precum i n slujirea semenilor, meninndu-i n acelai timp neutralitatea deplin din punct de vedere politic.

    Din acest motiv, Biserica Adventist nu reco-mand niciodat un anumit partid politic sau un anumit candidat. Cu toate acestea, ea subliniaz importana alegerii unei persoane pe baza atitu-dinii sale fa de principiile i standardele mo-rale promovate, indiferent de culoarea politic a acesteia.

    Respectnd opiunile politice ale fiecrui credincios n parte, Biserica Adventist le reco-mand membrilor si ca, n calitate de ceteni romni cu drepturi depline, dincolo de orice pre-ferine i interese personale, s susin persoane care au dovedit c neleg i accept pe deplin im-portana urmtoarelor puncte: Garantarea libertii religioase i de conti-

    in; Neutralitatea fa de orice credin religioas

    i promovarea egalitii tuturor cultelor n fa-a legii i a autoritilor publice;

    Respectarea separrii dintre biseric i stat; Ataamentul deplin fa de valorile cretine

    n domeniul familiei, al vieii i al demnitii umane.

    n acelai timp, Biserica Adventist face un apel ctre candidai i ctre partidele politice ca-re i susin pe acetia, de a se distana de tema polarizant a apartenenei confesionale i de a se apropia mai mult de valorile biblice sau morale comune. Romnia este patria tuturor cetenilor ei, indiferent de apartenena religioas.

    Sugerarea unei legturi ntre apartenena confesional i identitatea naional este contra-productiv, eronat i produce tensiuni religioa-se inutile, bazate pe impulsuri fundamentaliste, nespecifice unor ri moderne, europene.

    Credem c nevoile reale ale cetenilor i si-tuaia general a Romniei ofer mult mai multe teme importante care pot aduce att pacea soci-al, ct i bunstarea cetenilor ei, indiferent de etnie sau apartenena confesional a acestora.

    Asigurm orice candidat i reprezentant al statului romn de ntreaga noastr preuire i de faptul c ne vom ruga pentru binele patriei noas-tre, Romnia, i pentru conductorii ei, aa cum ne nva Biblia n ntia epistol ctre Timotei, capitolul 2:1,2:V ndemn dar nainte de toate, s facei rugciuni, cereri, mijlociri, mulumiri pentru toi oamenii, pentru mprai i pentru toi cei ce sunt nlai n dregtorii, ca s putem duce astfel o via panic i linitit, cu toat evlavia i cu toat cinstea. Lucrul acesta este bun i bine primit naintea lui Dumnezeu, Mntui-torul nostru, care voiete ca toi oamenii s fie mntuii i s vin la cunotina adevrului. n

    Mesajul Bisericii Adventiste cu privire la alegerile prezideniale

    Marius Munteanu este preedintele Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia.

  • 23 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Texte i semnificaii

    Rubrica Texte si semnificaii, realizat de Gabriel Ivan, poate fi ascultat la Radio Vocea Speranei vineri i duminic (n programul de sear) i smbta i duminica (la matinal).

    Are biserica puterea de a ierta pcatele?

    n Ioan 20:22,23, citim: Dup aceste vorbe, a suflat peste ei i le-a zis: Luai Duh Sfnt! Ce-lor ce le vei ierta pcatele vor fi iertate i celor ce le vei ine vor fi inute.

    Pasajul acesta a fost mereu subiect de con-trovers ntre cretinismul istoric ortodox i catolic i protestantism. Prin acest verset, a m-puternicit Isus biserica, prin reprezentanii ei, s ierte pcatele?

    Despre iertareIertarea pcatului este un act al harului divin,

    ndreptat ctre fiinele pctoase, i este posibil doar prin jertfa mntuitoare a lui Hristos. Aceas-ta este temelia iertrii: Cine poate s ierte pca-tele dect numai Dumnezeu? (Marcu 2:7). Doar Dumnezeu poate s ierte pcatele oamenilor i nimeni altcineva. Iar noi suntem ndemnai s avem aceeai dispoziie ierttoare. Isus ne nva s iertm greiilor notri, dup cum ateptm ca Dumnezeu s ne ierte greelile noastre (Ma-tei 6:12). Dac cineva mi greete, am privilegiul i porunca de a tri aceast experien cereas-c (vezi Luca 17:4). ns iertarea pentru ofensa personal adus nu i asigur celui greit terge-rea pcatului din crile cereti sau mntuirea; aceasta se ntmpl doar prin sngele lui Hristos. Iertarea pe care o acordm noi asigur doar po-sibilitatea refacerii relaiei ntre prile implicate. Omul poate ierta doar pe cel care i-a greit lui direct, i att!

    Contrazice Ioan principiul biblic exprimat mai sus?

    n Ioan 20, Isus Se adreseaz ucenicilor i prin ei vorbete i instruiete ntreaga biseric. Contextul pasajului ne spune c, dup nviere, Isus S-a artat ucenicilor i le-a dat urmtoarea porunc, ncorpornd misiunea lor n propria Sa misiune: Cum M-a trimis pe Mine Tatl, aa v trimit i Eu pe voi (Ioan 20:21). Apoi le-a dat Duhul Sfnt, prin care trebuiau s fac urmtoa-

    rele: Celor ce le vei ierta pcatele vor fi iertate; i celor ce le vei ine vor fi inute (Ioan 20:23).

    Dac la principiile biblice de mai sus adu-gm relatarea lui Luca despre acelai eveniment ca cel din Ioan 20:23, nelegem foarte bine mesa-jul textului. n Luca citim: S se propovduiasc tuturor neamurilor pocina i iertarea pcatelor, ncepnd din Ierusalim (Luca 24:47). Astfel, n-elegem c Isus nu a dat putere bisericii Sale s ierte pcatele oamenilor n general, ci s pro-clame lumii adevrul despre iertarea lui Dum-nezeu, prin crucea lui Hristos. La Cincizecime, Petru a vestit Evanghelia iertrii pcatelor (Fap-tele apostolilor 2:38). Dac apostolii nu predicau Evanghelia iertrii, oamenii nu gseau iertarea, netiind cum s o obin, i astfel pcatele lor erau pstrate. Biserica are o serioas responsabi-litate de a proclama iertarea i a-i integra n fria celor credincioi pe cei care rspund la chemarea Evangheliei; n acelai timp, biserica trebuie s le prezinte consecinele lipsei pocinei.

    Numai atunci cnd ne mrturisim pcatele gsim iertarea lui Dumnezeu, prin Hristos: Da-c ne mrturisim pcatele, El este credincios i drept ca s ne ierte pcatele i s ne curee de orice nelegiuire (1 Ioan 1:9). Aadar, Isus nu a mputernicit biserica s ierte pcatele, ci s ves-teasc lumii mesajul iertrii lui Dumnezeu.

    ConcluzieNu gsim nicieri n Biblie ceva care s suge-

    reze faptul c Isus a instituit practica ecleziastic a confesiunii, sau a spovedaniei, ori absolvirea de pcate printr-un preot sau alt oficial al vreunei biserici. Acestea sunt practici mult mai trzii n istoria bisericii postapostolice i nu pot fi citite n acest text sau n texte asemntoare. Din jert-fa Domnului Hristos, nelegem datoria noastr de a-i ierta pe cei care ne greesc i de a ncerca refacerea relaiei cu ei, n spirit cretin. n acelai timp, doar Dumnezeu i poate acorda omului iertarea mntuitoare. n

    Gabriel Ivan, direc-torul Departamentului Libertate Religioas i Comunicare, Conferina Muntenia.

  • 24 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Profeie biblic

    Mileniul: sus n cer i jos pe pmnt

    n descrierea lui Isus de la ziua parusiei, se g-sesc trei expresii ale mniei: Din gura Lui ie-ea o sabie ascuit ca s loveasc neamurile cu ea, pe care le va crmui cu un toiag de fier. i va clca cu picioarele teascul vinului mniei aprinse a atotputernicului Dumnezeu (Apoca-lipsa 19:15). Dintre cele trei instrumente: sabia, toiagul i teascul, numai primul este menionat ca fiind folosit (vezi Apocalipsa 19:21), iar aces-ta aduce moartea tuturor oamenilor care sunt n rzboi cu Cerul la ziua ntlnirii. Sabia judecii ieea din gura lui Isus, ceea ce arat clar c este vorba aici nu de o sabie adevrat, ci mai degra-b de o rostire a unei judeci. Dreptul lui Isus de a riposta (prin sentina de condamnare) nu vine n primul rnd din maiestatea Sa de Domn al domnilor, ci din sacrificiul Su. V amintesc un detaliu aici: Ioan l vede pe Isus mbrcat cu o hain nmuiat n snge (Apocalipsa 19:13) na-inte de a anuna c Cel mbrcat astfel va clca neamurile n teascul mniei. Aadar, roul hainei lui Isus nu este de la sngele celor ri, ci de la sngele Su. Sacrificiul Su este ceea ce l ndrep-tete pe Isus s mntuiasc, dar i s-i judece pe cei care I-au refuzat mntuirea. nainte de a par-curge seciunile acestui studiu, a dori s spun c viziunea din capitolul 20 nu este scris ntr-o manier cronologic. Pentru a pune toate piese-le cap la cap, ne vom ghida dup trei concepte-pilon: prima nviere, judecata i a doua nviere. Dar mai nti, vom vedea care sunt principalele opinii despre mileniu.

    Concepii despre mileniuNu toi specialitii au aceeai concepie des-

    pre durata, caracterul i amplasarea n timp a celor o mie de ani. Exist n esen trei mari opi-nii. Amilenialismul este viziunea cea mai veche i cea mai rspndit, conform creia mileniul nu este echivalent cu o mie de ani literali i nu este aezat n timp n funcie de a doua venire (ca urmtoarele dou variante). Pe scurt, amilenia-lismul este ideea c cei o mie de ani reprezint

    perioada dintre prima i a doua venire a lui Hris-tos. Prin influena lui Augustin, amilenialismul a ajuns, ncepnd cu secolul al V-lea, s fie po-ziia oficial a Bisericii Romano-Catolice i, mai trziu, a Bisericii Ortodoxe. n aceast concepie, mileniul este era bisericii cretine care trebuie s domneasc n lume mpreun cu Hristos.

    Postmilenialismul s-a nscut ca o viziune op-timist ce s-a conturat prin secolul al XVII-lea, care ntrezrea c, prin predicarea Evangheliei i prin reforme sociale, ntreaga lume va fi cre-tinat i ceea ce va urma va fi o perioad de o mie de ani de neprihnire, pace i prosperitate. n aceast concepie, Isus ar veni la sfritul peri-oadei de o mie de ani. La sfritul secolului XX, dup dou rzboaie mondiale i apariia erei nu-cleare, tot mai muli s-au convins c societatea nu se face mai bun.

    A treia abordare este una pesimist. Se nu-mete premilenialism i susine ideea c Isus va veni nainte de cei o mie de ani. Exist mai multe forme de premilenialism, dar cea mai rspndit este dispensaionalismul, care susine c biserica credincioas va fi rpit n secret, iudeii se vor converti la cretinism ntr-un timp de apte ani de necaz, n care antihrist i va persecuta. Majo-ritatea argumentelor acestei concepii se bazeaz pe profeiile Vechiului Testament despre Israe-lul antic, fr a se ine seama de faptul c acele oracole profetice au fost condiionate i au euat pentru totdeauna odat cu Israelul.

    Concepia susinut n acest articol este tot premilenial, dar are drept fundament textul din Apocalipsa 20 i alte informaii din NT despre conceptele asociate cu descrierile din acest capi-tol.

    Captivitatea balauruluiApocalipsa 19:19,20 ne-a artat c, la rzbo-

    iul de la Armaghedon, fiara i prorocul minci-nos sunt prini i aruncai n iazul de foc, iar toi ceilali, sub conducerea mprailor pmntu-lui, sunt omori de sabia care ieea din gura lui

  • 25 Curierul Adventistnoiembrie 2014

    Isus. Mai este ns un personaj de care se ocup primele trei versete din capitolul 20. Este vorba despre balaur, care la ziua Domnului nu este pe-depsit, dar cruia i se restrnge activitatea.

    Tabloul este unul simbolic. Balaurul este prins de un nger, legat cu un lan mare, aruncat n abis i nchis acolo pentru o mie de ani. Sata-na este nger, avnd o natur spiritual (cf. Evrei 1:14). El nu poate fi legat cu lanul (fie el i mare) i sechestrat ntr-o ncpere. Abisul este simbolul deteniei (Luca 8:31), dar aceast detenie nu este geografic, ci ine de restrngerea activitii. De aici i caracterul surprinztor al scopului pentru care balaurul este nchis pentru a nu mai n-ela neamurile n condiiile n care Apocalipsa 19:21 arat clar c ceilali [adic neamurile] au fost ucii.

    De fapt, tocmai pentru c nu mai sunt nea-murile n via este balaurul nchis n Adnc. Adncul este, de fapt, starea lui Satana de inacti-vitate forat, care i d teribila ans de a se opri din cursa nebun de a nela neamurile i a le lovi cu o mnie mare (vezi Apocalipsa 12:9,12), a me-dita asupra a ceea ce a ajuns i, mai cumplit, de a-i numra roadele nefaste.

    Judecata de apoi i Armaghedonul postmilenial

    Perioada de o mie de ani, n care pe pmnt nu se va mai ntmpla