+ All Categories
Home > Documents > ca_09_2014

ca_09_2014

Date post: 14-Sep-2015
Category:
Upload: adytoader
View: 218 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Curier Sept 2014
32
Revistă lunară de informaţii şi inspiraţie pentru aşteptătorii revenirii Domnului Hristos septembrie 2014 Rugăciunea de MIJLOCIRE
Transcript
  • Revist lunar de informaii i inspiraie pentru atepttorii revenirii Domnului Hristos

    septembrie

    2014

    Rugciuneade

    MIJLOCIRE

  • Curierul Adventistseptembrie 2014

    2

    Iat, Eu vin curnd...

    Misiunea noastr este s-L nl m pe Domnul Isus Hristos prin pre-zentarea de experiene ale dragostei Lui nemrginite, de ar ti co le i tiri, ajutndu-l astfel pe cititor s-L cunoasc mai bine pe Mn tuito rul i s aib o speran vie n apropiata Lui revenire.

    Anul XCI, septembrie 2014. Publicaia oficial a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia. Apare lunar, sub coordonarea Comitetului Uniunii.

    Director Ioan Cmpian-Ttar; Redactor-ef Virgiliu Peicu; Redactor Iosif Diaconu; Consultani: Marius Munteanu, tefan Tomoiag, Eduard Clugru, Florin Istrate, Mihai Maur, Aurel Neau, Iosif Paca, Georgel Prlitu, Ernest Szsz; Colaboratori speciali: Romic Srbu, Nelu Burcea, Daniel Chirileanu, Florian Ristea; Redactor-corector Livia Ciobanu-Mihai; Corector Elena Buciuman; Tehnoredactor Irina Toncu; Adresa de coresponden: Curierul Adventist, str. Erou Iancu Nicolae nr. 38-38A, Voluntari, jud. Ilfov, cod 077190; E-mail [email protected]; Website www.curieruladventist.ro; Imprimare Tipografia Fast Print, os. Cernica nr. 101, Pantelimon, jud. Ilfov, Tel. 021/323 00 20; Fax 021/323 00 40

    ISSN 1220-6725

    3 Editorial Virgiliu Peicu

    Macedoneanul

    4 Info Curier Biserica din Romnia Biserica mondial Anunuri

    7 Principal Marius Necula

    Rugciunea de mijlocire

    12 Pagina de carte Christian Slcianu

    Biblia de studiu

    13 S ne cunoatem familia adventist Comunitatea Roman Macedonia

    14 Timpuri profetice Gerhard Padderatz

    Noua fa a papalitii

    16 Reflecii Wilhelmina Dunbar

    Vocea uman, un dar preios de la Dumnezeu

    18 Reportaj Gabriel BrnzanFelix Jercu

    Centenarul Curierului adventist

    19 Stropi de venicie Florin Liu

    Noi r

    Dnu Alexandru Jercan

    ngerul iubirii

    20 Profeie biblicLaureniu Mo

    Cele dou ospee

    22 Istorie contemporan Iosif Suciu

    Amintiri pentru viitor

    24 La odihn Romulus Chelbegean

    Aventura unei chemri

    25 Texte i semnificaii Gabriel Ivan

    A dat Dumnezeu legi care nu sunt bune?

    26 Arhiv Lucian Cristescu

    Fapte 2000

    30 Pagina copiilor Alina Chirileanu

    Eroi ai credinei

    31 De la inim la inim Marius Munteanu

    Dragoste letal

    147 16 20

  • 3 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Editorial

    Macedoneanul

    Virgiliu Peicu, redactor-ef la Curierul Adventist.

    Odat cu luna septembrie, biserica i pro-pune un nou nceput de an misionar. Ce nseamn lucrul acesta i de ce angajm cele mai ample dispozitive ale bisericii n aceas-t lucrare? i, cnd vezi entuziasmul i drui-rea copiilor lui Dumnezeu n aceast misiune, te ntrebi de unde vine motivaia, ce i cheam i-i mobilizeaz aa de puternic, uneori pn la extreme? Istoria sacr ne spune c Saul din Tars a fost abtut de la planurile sale de o chemare spiritual cu caracter divin, o cerere de ajutor, o rugminte disperat a unui personaj mai mult dect uman, pe care l numim Macedoneanul. Dup cum ne spune Scriptura, ei au luat legtura pe calea vedeniei, prin mijlocirea i puterea lui Dumnezeu. Cine era Macedoneanul?

    Comentariul biblic adventist trateaz n felul urmtor acest text:

    Macedonia, o ar la nord de Grecia antic, a ajuns repede la putere, sub Filip (359-336 .Hr.) i Alexandru cel Mare (336-323 .Hr.). Totui, n anul 142 .Hr., a devenit provincie roman i i-a pstrat statutul acesta pn pe vremea lui Pavel. Multe dintre oraele nfloritoare deineau mari comuniti iudaice, care erau baze excelente pen-tru lucrarea cretin de evanghelizare. Omul vor-bete pentru toi conaionalii si din Macedonia. Dintr-un punct de vedere mai modern, apelului i se poate da chiar o i mai larg interpretare, n-truct omul st n Europa i-l cheam pe Pavel s intre cu solia Evangheliei n acest mare continent. Acesta este unul dintre momentele cruciale ale is-toriei. Mare parte din viitorul Europei depinde de rspunsul lui Pavel la apel. Europa poate fi mul-umitoare c apostolul curajos nu a ezitat s rs-pund la chemarea care i se fcea acum. Un ntreg continent i face semn cu mna s vin.

    Chemarea macedonean, strigtul celor care nu cunosc niciun Hristos, a constrns nenum-rate mii de oameni s-i prseasc patria i s duc Evanghelia n ri strine, unde au lucrat n-durnd ncercri i necazuri, n singurtate i n umbra morii. Un astfel de serviciu plin de jertfire

    de sine a adus tria bisericii. Cnd cretinii i as-tup urechile fa de chemarea macedonean, se furieaz slbiciunea spiritual. Chemarea poate fi neexprimat de ctre cei n nevoie, deoarece se poate ca ei s nu-i dea seama de lipsa lor spiritua-l. Dar lipsa lor face un puternic apel la contiina cretinilor, i ei se vor grbi, ca i Pavel, la salvarea acelora care nu-i dau seama c sunt pierdui (Comentariul biblic adventist, versiunea on-line: http://www.adventist.ro/index/materiale-de-stu-diu/comentarii-biblice.html).

    Iat un comentariu fcut de pictorul Vincen-te Van Gogh, pe vremea cnd era predicator n Borinage, ntr-o scrisoare trimis fratelui su:

    Sptmna aceasta am comentat un text din Faptele apostolilor 16:9. M-am strduit s-l descriu pe macedoneanul acela cruia i era foame i sete de mngierile Evangheliei i de cunoaterea Dumnezeului celui adev-rat. Le-am spus c trebuie s ni-l nchipuim ca pe un muncitor pe al crui chip se citesc durerea, suferina i oboseala; ca pe un mun-citor printre ali muncitori, la fel de simplu ca ei, ... i c sufletul acesta al lui i cerea o hran nepieritoare, i anume cuvntul divin. Le-am mai spus c Isus Hristos este un nvtor n sta-re s-l aline, s-l mngie i s-l ajute pe mun-citorul care duce o via grea, cci El este omul tuturor durerilor, care cunoate toate suferinele noastre, cel cruia i s-a spus fiul dulgherului, dei era Fiul lui Dumnezeu, cel care a trudit trei-zeci de ani n umilul atelier al tatlui su pentru a se supune voinei lui Dumnezeu. Dumnezeu nu-i cere omului nimic altceva dect s triasc, dup pilda lui Isus, n umilin, ... nvnd s fie totdeauna, datorit Evangheliei, blnd i cu inima smerit. (Borinage, 26 decembrie 1878)

    Drag cititorule, auzi i tu chemarea mace-doneanului?

    Dup vedenia aceasta a lui Pavel, am cutat ndat s ne ducem n Macedonia, cci nelegeam c Domnul ne cheam s le vestim Evanghelia. (Faptele apostolilor 16:10) n

    Noaptea, Pavel a avut o vedenie. Un om din Macedonia sttea n picio-are i i-a fcut urmtoarea rugminte: Treci n Macedonia i ajut-ne!

    (Faptele apostolilor 16:9)

  • Curierul Adventistseptembrie 2014

    4

    Info Curier

    Comunicat al preedintelui Bisericii Adventiste mondiale cu privire la persecuiile religioase din Irak i SiriaFratele Ted Wilson, pre e dintele

    Bisericii Adventiste de Ziua a aptea, a emis o declaraie n care i exprim ngrijorarea cu privi re la persecutarea minoritilor religioase din Irak i Siria:

    Am aflat cu mare tristee i pro-fund ngrijorare despre situaia tra-gic n care zeci de mii de cretini i alte grupuri au fost inta persecuiilor, constrngerilor, crimelor, intimidrilor i privrii de libertate n anumite zone din Irak i Siria.

    Personal, fac un apel urgent la toi membrii Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din ntreaga lume s se roa-ge pentru victimele acestei situaii de

    acioneze n mod unitar, pentru a stopa persecutarea cretinilor i a celor cu alt opiune religioas, care au trit n pace cu vecinii lor musulmani din Orientul Mijlociu timp de sute de ani. Biserica Adventist va face tot ce poate pentru a ajuta victimele acestei noi tragedii, ca-uzat de lipsa libertii religioase, i se va ruga cu seriozitate pentru o rezoluie pozitiv privind aceast situaie teribil. Fie ca Sfntul Duh s vin cu mngierea Sa, n special, alturi de cei care trec prin persecuie i moarte n aceste clipe.

    Ted N. C. Wilson, preedintele Bisericii Adventiste de Ziua a aptea

    Preluare de pe news.adventist.org

    O sor adventist din Olanda a scpat cu via de avionul morii datorit Sabatului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .O sor adventist din Olanda, care

    i rezervase bilet pentru avionul dobo-rt pe 17 iulie deasupra Ucrainei, i-a schimbat n ultimul moment opiunea de zbor, deoarece nu a vrut s clto-reasc n Sabat.

    Frieda Souhuwat-Tomasoa, de 67 de ani, i-a cumprat bilet pentru ziua de joi, 17 iulie, pentru a face o vizit de urgen la Ambon, Indonesia, un-de trebuia s participe la o conferin important. ns, cu trei zile nainte de decolare, n timp ce fcea altarul de di-minea mpreun cu soul ei, i-a dat seama c zborul ales presupunea s ajung la destinaie smbt, 19 iulie, trebuind astfel s cltoreasc n Sabat.

    Avionul companiei Malaysia Airli-nes, n care trebuia s fie i sora noas-tr, a fost dobort joi, 17 iulie 2014, n timp ce survola deasupra Ucrainei, n partea controlat de rebelii prorui. Acesta decolase din Amsterdam i avea ca destinaie capitala Malaesiei, Kuala

    Lumpur. Toate cele 298 de persoane aflate la bord au murit n catastrof.

    Vineri, cnd am auzit de tragedie, i-am vorbit soului meu prin telefon i i-am zis: Domnul este mare i bun cu copiii Si!, a spus sora Frieda. Duhul Su mi-a vorbit n timpul devoionalu-lui de luni diminea i mi-a spus: Dac vei pleca cu acest avion, o s cltoreti n Sabat. Nu te duce.

    Dup ce i-a dat seama c ar fi cl-torit n Sabat, Frieda a hotrt, mpre-un cu soul ei, Max, s plece cu o zi mai devreme, adic pe 16 iulie. Dac a fi plecat joi, a fi petrecut Sabatul c-ltorind spre Ambon, iar eu niciodat n viaa mea nu am cltorit n Sabat, a spus Frieda.

    Ceea ce s-a ntmplat cu avionul prbuit a ncremenit-o i a ntristat-o. Sunt aici ca s mrturisesc c Dum-nezeu m-a cruat, pentru c trebuie s mi continui lucrarea n Ambon i s fiu disponibil s-i ajut pe oamenii din

    lumea noastr aflai n nevoie, a mai spus sora Frieda.

    Sora Frieda Souhuwat-Tomasoa este membr a Bisericii Adventiste de cnd avea 20 de ani. Ea este conduc-tor de comunitate n Rotterdam i es-te membr a Comitetului executiv al Uniunii Olandeze. A lucrat n dome-niul serviciilor publice, iar acum este pensionar, dar activeaz n cadrul organizaiei UNPO, o organizaie care propune soluii panice pentru conflic-tele ce afecteaz minoriti etnice i re-ligioase n diferite zone ale lumii. Este cstorit cu Max i nu au copii.

    Preluare din www.adventistreview.org

    extrem intoleran religioas. S ne rugm, de asemenea, pentru diferitele minoriti re ligioase care sunt perse-cutate datorit convingerilor i credin-elor pe care le au. Este important ca ntreaga comunitate internaional s

    Prima victim adventist a virusului Ebola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Un oficial al Bisericii Adventiste de Ziua a aptea i responsabil al De-partamentului Sntate i-a ndemnat pe

    angajaii i membrii bisericii s nu cl-toreasc n i dinspre ri din Africa de Vest afectate de epidemia Ebola. Aceast

    recomandare vine la o zi dup ce Orga-nizaia Mondial a Sntii a declarat epidemia o urgen internaional.

  • 5 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Info Curier

    Dr. Peter Landless a mai spus c responsabili de la sediul mondial al bisericii colaboreaz cu dou spi-tale adventiste din Africa de Vest, pentru a proteja cadrele medicale i pa-cienii de contaminarea cu acest virus. Epidemia a afectat trei ri africane, provocnd moartea a mai mult de 930 de persoane, n ultimele 6 luni. Printre decedai se afl i o membr a Biseri-cii Adventiste de Ziua a aptea. Joenpu Loweal, o asistent medical, de 27 de ani, a murit dup ce a contactat virusul n timp ce se ngrijea de pacienii unui spital din Liberia.

    ntr-un e-mail trimis preedinilor de Diviziune, fratele Landless a fcut urmtoarele recomandri:

    - Evitarea cltoriilor din rile afectate Liberia, Sierra Leone i Gu-

    ineea n alte zone, pn nu vor exista dovezi clare c epidemia este inut sub control.

    - n zonele cele mai afectate trebuie evitate participrile la ntlnirile publice.

    - Cnd v ntlnii i v salutai, evi-tai mbririle i contactele di rec te n aceast perioad dificil. Acti vi tatea din cele dou spitale adven tiste din Africa de Vest este atent mo nitorizat de responsabili de la sediul mondial al Bi-sericii Adventiste mpreun cu Centrul

    Adventist de Sntate din California. Spitalul adventist Cooper din Liberia a fost desemnat ca spital non-ebola. Guvernul liberian a dispus ca pacienii suspectai de contaminare cu virusul Ebola s fie trimii la spitale de stat, care sunt special desemnate pentru a trata aceast boal. Un alt spital moni-torizat de ctre Conferina General se afl n Sierra Leone.

    Rugciunile, gndurile i susi-nerea noastr se ndreapt ctre cei afectai de Ebola, a spus Orville Parch-ment, consilier al preedintelui Biseri-cii Adventiste.

    Virusul Ebola se transmite relativ uor de la o persoan la alta. Pn la 90% dintre bolnavii de Ebola sfresc prin deces, deoarece nu exist un tra-tament eficient mpotriva acestui virus.

    Preluare de pe news.adventist.org

    ase condiii pentru desemnarea unui ora ca loc de desfurare al Sesiunii Conferinei Generale . . . . . . . . .

    Liderii Bisericii Adventiste de Ziua a aptea i personalul administrativ de la sediul bisericii se pregtesc pentru cea de-a 60-a Sesiune a Conferinei Generale. Evenimentul va avea loc anul viitor, ntre 2 i 11 iulie, i va fi gzduit de oraul american San Antonio. Pre-gtirile pentru aceast sesiune care, n ultimele decenii, a avut loc o dat la cinci ani, aduc n atenie o ntrebare pus frecvent cu aceast ocazie: De ce sesiunile Conferinei Generale au loc numai n Statele Unite ale Americii?

    ntr-adevr, sesiunea din 2015 va fi inut n SUA. Aproape 2 600 de dele-gai cu drept de vot i zeci de mii de vizitatori sunt ateptai n oraul San Antonio, din statul american Texas. Este adevrat i faptul c numai de trei ori evenimentul s-a desfurat n afara Statelor Unite, i anume: Viena, Aus-tria, n 1975; Utrecht, Olanda, n 1995; i Toronto, Canada, n 2000.

    Sesiunea Conferinei Generale a Bisericii Adventiste este unul dintre ce-le mai mari evenimente religioase, iar

    propunerile privind locul evenimentu-lui se fac cu cel puin 10 ani nainte.

    Alegerea final este fcut de Co-mitetul executiv, care este format din 330 de persoane, lideri ai bisericii din ntreaga lume.

    ntr-un interviu, fratele George Egwakhe, trezorier asistent al Biseri-cii Adventiste i coordonatorul eveni-mentului, a detaliat care sunt cerinele Comitetului executiv privind alegerea unui ora ca gazd a sesiunii:

    1. O incint de 70 000 de locuri. Aproape 2 600 de de legai discut i voteaz diverse su-biecte n fiecare zi. Iar seara, numrul celor adunai crete considerabil, cnd fiecare dintre cele 13 diviziuni i prezint raportul de activitate pe ultimii cinci ani. Sesiunea Conferin-ei Generale are loc,

    de obicei, pe un stadion de fotbal sau baseball. Locurile se ocup la capacita-te maxim la serviciile divine din cele dou zile de Sabat. Se discut de ceva vreme despre o reducere a numrului de participani, fapt care ar deschide posibilitatea ca Sesiunea Conferinei Generale s aib loc i n alte pri ale lumii. Dar acest lucru nu pare s se re-alizeze curnd, deoarece a fost deja sta-bilit ca sesiunea din anul 2020 s aib loc n oraul Indianapolis, din Statele Unite ale Americii.

  • Info Curier

    2. Un centru adiacent de ntl-niri. Numai aceast condiie limiteaz n mod drastic numrul oraelor care ar putea gzdui evenimentul. n timp ce multe orae dein un stadion cu 70 000 de locuri, foarte puine au i o sal apropiat, potrivit pentru aseme-nea ntlniri. Chiar i n Statele Unite avem un numr limitat de orae care pot ndeplini aceast condiie, a spus fratele Egwakhe. Pe lng ntlnirile de lucru, Sesiunea Conferinei Gene-rale este i o ntlnire spiritual mon-dial i presupune organizarea unei expoziii ce cuprinde diverse standuri misionare i de evanghelizare. n fieca-re zi, mii de vizitatori pot vedea metode inovative de slujire i noi modaliti de a face misiune, ajutnd astfel la rspn-direa posibilitilor de evanghelizare.

    3. Posibilitile de cazare. Partici-panii au nevoie de hoteluri cu preuri

    accesibile n apropierea locului de des-furare al sesiunii. Pentru c cele zece zile au o agend ncrcat, delegaii i vizitatorii nu vor putea s piard mult timp cltorind pn la centrul de n-tlniri.

    4. Costurile de cltorie. Zboru-rile spre Statele Unite sunt relativ mai ieftine pentru majoritatea delegailor dect cltoriile n alt parte a lumii, a spus fratele Egwakhe. Europa ar putea fi o alt opiune viabil, dar nici aici nu este niciun ora care s ndeplineas-c condiia numrul 2. De asemenea, membrii Comitetului de organizare a sesiunii se afl n Statele Unite, ceea ce duce la economisirea costurilor de c-ltorie pentru un numr mare de par-ticipani.

    5. Personal vorbitor de limba en-glez. Engleza este limba folosit n Biserica Adventist mondial. De ace-

    ea, personalul implicat n organiza-re trebuie s fie capabil s converseze cu participanii despre orice subiect posibil.

    6. Problema vizelor. Potrivit ra-portului statistic al anului 2014, Bise-rica Adventist este prezent n 215 ri. Avnd o asemenea diversitate de grupuri care se adun mpreun, este important ca ntlnirea s se desfoa-re ntr-un loc accesibil pentru ct mai multe persoane. Statele Unite sunt foarte deschise n acordarea de vize multor popoare din lume, a spus fra-tele Egwahke.

    Pentru mai multe informaii despre urmtoarea Sesiune a Conferinei Ge-nerale a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea, vizitai site-ul 2015.gcsession.org.

    Preluare din ANN/5 august 2014

    CurierulAdventistseptembrie 2014

    6

    Documentar despre istoria Institutului Teologic Adventist: 90 de ani n 120 de minute . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Cu ocazia mplinirii a 90 de ani de la nfiinarea Institutului Teologic Ad-ventist din Romnia, a fost realizat un film documentar despre istoria acestei instituii. Evenimentele cele mai im-portante care au marcat istoria Institu-tului sunt prezentate n acest material care cuprinde o descriere a celor cinci locuri (Focani, Diciosnmartin, Stu-pini, Bucureti-Labirint i Romulus) n care a funcionat coala bisericii, pn s-a construit Campusul Universitar din Cernica.

    De ce Institutul Teologic Adventist i-a nceput activitatea la Focani? Ce a nsemnat pentru Biserica Adventis-t i educaia adventist din Romnia coala de la Diciosnmartin (Trn-veni)? Cum s-a construit Institutul Bi-blic de la Stupini? De ce a fost confiscat de autoritile comuniste i ce ne spun cei care au trudit ca aceast instituie s reintre n proprietatea bisericii? Ce di-ficulti au avut de nfruntat profesorii i elevii Seminarului Teologic Adven-tist n timpul regimului comunist? Ca-re au fost motivele ce au contat pentru

    ca Cernica s fie ales locul de construc-ie al noului campus adventist?

    Acestea sunt numai cteva dintre ntrebrile care i vor gsi rspun-sul n interveniile celor intervievai i n materialele prezentate n cadrul acestui documentar. Fotografiile de arhiv i relatrile mai multor per-soane care au trit evenimente sem-nificative din istoria Institutului sunt mrturii incontestabile ale dragos-tei lui Dumnezeu pentru lucrarea Bisericii Adventiste din Romnia. Filmul documentar este o producie video a Institutului Teologic Adventist n colaborare cu SperanaTV i poate fi comandat pe suport DVD la adresa de e-mail: [email protected] la numerele de telefon: 021 369 53 50 i 0744 68 51 23. De asemenea, poate fi vizionat la adresa de internet www.institutadventist.ro/ita90 pe site-ul Institutului Teologic Adventist.

    Motivul principal pentru realizarea acestui proiect a fost evocarea anumitor momente din istoria Institutului Teolo-gic Adventist pentru ntrirea convin-

    gerii c nu avem a ne teme de nimic pentru viitor dect c vom uita, cumva, calea pe care ne-a condus Dumnezeu i nvturile Lui din istoria noastr de pn acum (Ellen G. White, Schie din via, p. 196). ntotdeauna n experien-a credinei, prezentul plin de provocri este ancorat ntre un trecut din care nu lipsesc certitudinile i un viitor plin de speran, indiferent de dificulti.

    Emanuel A. Slgean, ef birou promo-vare Institutul Teologic Adventist.

  • 7 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Rugciunea de mijlocireCum poate rugciunea s fie un instrument misionar eficient

    Marius Necula | Principal

    2. Suntei n Bucureti pentru a doua ediie a Srbtorii Rugciunii de Mijlocire, rezultatul unui program sugestiv intitulat E plcut s fii plcut. Spunei-ne mai multe despre acest program.

    Am descoperit programul E plcut s fii plcut n 2006. E vorba de o brour pregtit de Conferina General, care are drept scop s ofere fiecrui membru oportunitatea simpl de a-i mrturisi propria credin prin intermediul rugciunii de mijlocire. De la prima lectur, am descoperit din ce n ce mai mult eficiena rug-ciunii n ctigarea de suflete. Chiar dac bro-ura nu pretinde s ofere o nelegere profund despre rugciune, ea sugereaz o metod simpl i practic pentru misiune i ctigare de suflete: rugciunea de mijlocire.

    3. Spunei-ne mai multe despre rugciune, ca instrument de ctigare a sufletelor.

    Nu este acum timpul de a vorbi n detaliu despre rugciune. Fiecare cretin, dac nu chiar fiecare fiin uman, cu-noate practica rugciu-nii. Mai mult dect att, putem afirma c uneori credincioii necretini (mu sulmani, buditi, hindui etc.) practic rugciunea mai mult dect cretinii. Dar noi tim c rugciunea, aa cum este ea explicat n Biblie, are o nsemntate mai profund dect ori-care alt experien. Astfel, noi putem defini rugciunea ca un timp de laud sau recu-notin. Noi experimentm rugciunea n dimensiuni multiple: ca un timp de mrtu-risire, de pocin i de cerere de iertare. Noi mai cunoatem rugciunea ca un timp al dedicrii

    n bisericile adventiste din Bucureti s-a con-turat o strategie misionar inspirat de micul ghid pentru evanghelizarea personal E plcut s fii plcut1, scris de Peter J. Prime. n esen, totul se bazeaz pe puterea rugciunii de mijlocire i pe valoarea influenei personale. Ca o ncununare a eforturilor depuse, n Sabatul din 28 iunie 2014, la Biserica Adventist de Ziua a aptea, str. Labirint nr. 116, Bucureti, a avut loc Srbtoarea Rug-ciunii de Mijlocire M rog pentru tine, ediia a doua. n cadrul unui serviciu divin special, s-au nlat rugciuni i imnuri de slav la adresa lui Dumnezeu i s-au mprtit experiene i mrtu-rii, ca rezultate directe ale rugciunilor de mijlo-cire. Alturi de cei prezeni a fost invitat i fratele Paolo Benini, directorul Departamentului Lucra-rea Personal, din cadrul diviziunii noastre. Cu aceast ocazie, Marius Necula, directorul acelu-iai departament la nivelul Conferinei Muntenia, i-a adresat cteva ntrebri n beneficiul cititorilor Curierului Adventist.

    1. V rog s v prezentai cititorilor notri.Sunt Paolo Benini i de la ultima Sesiune a

    Conferinei Generale de la Atlanta, lucrez la Di-viziunea Inter-European ca director al Depar-tamentelor coala de abat & Lucrare personal, Isprvnicie i Misiunea Global. Timp de 30 de ani am lucrat n cadrul Uniunii Italiene, slujind n diverse biserici i avnd responsabiliti de conducere. Sunt cstorit cu Angela i avem trei copii i o frumoas nepoic. mi place ceea ce fac i mulumesc lui Dumnezeu pentru opor-tunitatea pe care mi-a dat-o s-I slujesc Lui i mpriei. Eu cred c Isus va veni curnd. A vrea s mulumesc Conferinei Muntenia pentru privilegiul oferit de a fi parte din acest eveni-ment n care rugciunea e parte din ctigarea de suflete.

    1 Cei dornici de a intra n posesia brourii E plcut s fii plcut, scris de Peter J. Prime, pot lua legtura cu pasto-rul local sau cu coordonatorul Departamentului coala de Sabat i Lucrare Personal din cadrul conferinelor.

  • Curierul Adventistseptembrie 2014

    8

    Principal

    personale lui Dumnezeu sau ca mijlocire pentru familia noastr sau pentru nevoile altora, pentru situaiile dificile ori pentru sntate. Numai c, de obicei, noi nu practicm rugciunea de mijloci-re pentru ctigarea de suflete. Dar tocmai acest scop este foarte clar expus n Biblie. Aici este de-scris rugciunea pentru mntuirea semenilor (vezi rugciunea lui Pavel pentru mntuirea isra-eliilor, Romani 1:10). Isus, ne invit s ne rugm lui Dumnezeu pentru mai muli lucrtori (Matei 9:38). Noi suntem invitai s ne rugm pentru orae (Ieremia 29:7). n cele din urm, ni se cere s ne rugm pentru toi oamenii n vederea mn-tuirii acestora (1 Timotei 2:1-4). Din pcate, noi nu prea folosim rugciunea n acest sens.

    Ellen White scria: Pentru ce nu simt cre-dincioii o grij mai mare i mai zeloas fa de cei care sunt departe de Hristos? Pentru ce nu se adun laolalt doi sau trei s se roage cldu-ros lui Dumnezeu pentru salvarea unei anumite persoane i apoi a alteia? n comunitile noastre s se formeze grupe pentru slujire. Diferii cre-dincioi s se uneasc i s lucreze ca pescari de oameni. S se strduiasc s adune suflete din stricciunea lumii i s le aduc la curia mn-tuitoare a iubirii lui Hristos. Formarea de grupe mici, ca baz a efortului cretin, mi-a fost pre-zentat de Cineva care nu poate grei. Dac sunt muli membri n comunitate, ei s fie organizai n grupe mici, pentru a lucra nu numai pentru membrii bisericii, ci i pentru necredincioi. (Mrturii, vol. 7, p. 21,22)

    Aadar, avem multiple motive biblice pentru a ne ruga n vederea mntuirii semenilor:

    a) Trebuie s ne rugm pentru noi nine, dar i alii s se roage pentru noi. n Epistola ctre efeseni, Pavel i ndemna pe credincioi: Facei n toat vremea, prin Duhul, tot felul de rug-ciuni i cereri. Vegheai la aceasta cu toat st-ruina i rugciune pentru toi sfinii i pentru mine, ca, ori de cte ori mi deschid gura, s mi se dea cuvnt, ca s fac cunoscut cu ndrznea-l taina Evangheliei (Efeseni 6:18,19). O cerere asemntoare putem gsi n Coloseni 4:3. Pavel simte nevoia unei profunde rugciuni de mijlo-cire pentru nlesnirea propovduirii Evangheliei. Eu cred c noi, poporul rmiei, dar n acelai timp i al Laodiceei, avem nevoie de rugciunea de mijlocire chiar mai mult dect a avut nevoie Pavel.

    b) Rugciunea pentru misiune i are locul ei, deoarece, cnd biserica se roag, Dumnezeu ac-ioneaz. Dumnezeu spune: Casa Mea se va nu-mi o cas de rugciune pentru toate popoarele (Isaia 56:7). Atunci cnd Isus a curit templul, a declarat acelai lucru (Luca 19:49). n Biblie avem exemplificri minunate ale modului n ca-re Dumnezeu acioneaz pentru mntuirea oa-menilor atunci cnd biserica se roag. n Faptele apostolilor, capitolul 10, avem relatarea converti-rii primului european: Corneliu i familia sa. El era un om al rugciunii, se ruga lui Dumnezeu tot timpul i Dumnezeu i-a trimis un nger care l-a ndrumat s-l caute pe Petru. n acelai timp, la Iope, Petru se ruga (i el avea obiceiul s se roage de trei ori pe zi) i Dumnezeu l-a pregtit s-l ac-cepte pe Corneliu i s-i predice i lui Evanghelia. Aceasta a fost calea pe care Dumnezeu a folosit-o pentru a ncepe vestirea Evangheliei unuia dintre neamuri. Nu a fost o campanie evanghelistic, nu a fost un program sau alte instrumente, ci Dum-nezeu a folosit doi oameni ai rugciunii i le-a pus la cale ntlnirea. Eu cred c Europa de azi, cea mai concentrat zon a lumii din punct de vede-re demografic, are o nevoie similar de oameni ai rugciunii pentru rspndirea mesajului Bibliei.

    c) Noi trebuie s ne rugm, deoarece Dumne-zeu ne cere s ne rugm pentru ceilali. Scriindu-i lui Timotei, Pavel ne pune n faa unei incredibile provocri: V ndemn dar nainte de toate, s fa-cei rugciuni, cereri, mijlociri, mulumiri pentru toi oamenii, pentru mprai i pentru toi cei ce sunt nlai n dregtorii, ca s putem duce astfel o via panic i linitit, cu toat evlavia i cu toat cinstea. Lucrul acesta este bun i bine primit naintea lui Dumnezeu, Mntuitorul nostru, care voiete ca toi oamenii s fie mntuii i s vin la

  • 9 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Marius Necula | Principal

    cunotina adevrului (1 Timotei 2:1-4). Aici e mai mult dect un sfat sau o rugminte. Este ex-punerea voii lui Dumnezeu.

    d) Avem nevoie s nelegem importana prio-ritii rugciunii pentru misiune, deoarece ea este singurul mijloc prin care noi putem cere puterea de a mrturisi Evanghelia. Oamenii pot fi atini de rugciunile noastre. Ei se bucur s tie c sunt persoane care se roag pentru ei. Am ntlnit per-soane de orice statut, de la cei mai sraci la cei aflai n poziii de conducere nalte. Toi au fost ncntai s m rog pentru ei.

    Aceste patru puncte nu sunt detaliate, dar sunt suficiente pentru a ne face o idee despre ce spune Biblia referitor la rolul rugciunii n con-textul misiunii. Cu siguran c am putea gsi i altele, dar pe acestea patru le gsesc suficiente.

    4. Avei i alte experiene din cadrul diviziu-nii noastre care s ilustreze puterea rugciunii de mijlocire?

    Cu siguran, sunt multe. Ca exemplu, a da biserica din Lyria, Spania, nu departe de Valen-cia. Membrii acestei biserici au nceput acum c iva ani s acorde o atenie sporit rugciunii. Rugciunea pentru dezvoltarea bisericii, rug-ciu nea pentru mputernicirea membrilor n lu-crarea de mrturisire i rugciunea de mijlocire pentru prieteni i rude. Dup ceva timp, la biseric au nceput s vin vizitatori, membrii au nceput s se implice n aciuni de slujire i de mrturisire. Dup ase ani, n care nu mai avusese loc niciun botez, biserica a nceput s se dezvolte. Anul trecut (2013) au avut loc nc cinci botezuri.

    Biserica din Brest (nord-vestul Franei) a n-ceput aceeai slujire prin rugciune, dar destul de curnd (acum aproximativ 6 luni). Cu puin timp n urm, am primit o scrisoare de la pasto-rul acestei biserici, care mi mrturisea c atmo-sfera din biseric s-a schimbat n bine vorbim de o dezvoltare n interior, cu o preocupare ctre slujirea n exterior.

    n Madrid (Spania), n Lisabona (Portugalia), n Dlmont (Elveia), Wolfburg (Germania de Nord) sau Bergamo (Italia), pentru a enumera doar cteva, regsim acelai tipar: bisericile n-cep s se dezvolte ca urmare a rugciunii.

    Avem experiene cu persoane care au venit singure la biseric pentru c biserica, prin gru-pele mici de aciune ale colii de Sabat, i-a luat timp s se roage pentru ele. Avem experienele membrilor care au prins aceast viziune i i-au

    folosit darul de a mijloci n rugciune, deschi-znd astfel noi oportuniti de mrturisire. Aa au fost puse bazele unor grupe de studiu biblic n grupele mici din cursul sptmnii.

    5. Ce le-ai spune cititorilor notri pentru a-i ncuraja s nceap n bisericile lor un astfel de program?

    Noi nu putem explica rugciunea dup stan-dardele raionale. Ba mai mult, rugciunea nici nu este perceput ca fiind logic de unele per-soane. Cu toate acestea, Biblia este limpede. Dai atenie pasajului n care Isus recomand s ne rugm necurmat (Luca 18:1-4). Pavel scria: Rugai-v nencetat (1 Tesaloniceni 5:17), iar Faptele apostolilor ne informeaz c primii cretini erau unii n rugciune, iar, ca urmare, Domnul aduga n fiecare zi la numrul lor pe cei ce erau mntuii (Faptele apostolilor 2:47).

    Urmai aadar ndrumrile Bibliei. Alegei s devenii parte dintr-o grup de rugciune i aciune. Putem face ca ntlnirile de vineri seara s includ un timp pentru rugciunea de mijlocire. n Sabat diminea n-ar trebui s neglijm timpul special de rugciune. Putem transforma biserica noastr ntr-o cas de ru-gciune!

    6. Ce le-ai spune pastorilor i celorlali slujbai ai bisericii?

    Vreau doar s v mprtesc puin din expe-riena mea. Ca pastor, am nceput s le prezint viziunea mea conductorilor bisericii, instruc-torilor colii de Sabat i ntregii comuniti: Noi avem nevoie de rugciune ca de aer, att ca indivizi, ct i ca grup. Noi avem nevoie de mputernicirea Duhului Sfnt prin rugciunea de mijlocire, apoi slujirea noastr va fi schim-bat. Din sud pn n nord, de la Sicilia la Ro-ma i de la Roma la Milano, n fiecare biseric n care am slujit am nceput cu rugciunea, iar schimbarea cu privire la rugciune a adus apoi o mulime de alte schimbri. Ca lideri, noi ar trebui s fim primii n practicarea rugciunii de mijlocire. Nou ni se cere s alimentm focul. Dac n biseric ar trebui s se schimbe ceva, acea schimbare trebuie s nceap cu noi, cei care am fost nsrcinai cu responsabiliti de conducere.

    7. Care este ndemnul final?ncercai! Fii persevereni! Urmai modelul

    lui Isus!

  • 10 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Principal

    1 . Pe lista de ateptare a lui Dumnezeu M-am nscut n Romnia n iarna anului

    1973, din mam romnc i tat nigerian, pe care nu l-am cunoscut. Am descoperit Biserica Adventist de Ziua a aptea la sfritul anului 2006, printr-o familie adventist care a struit n rugciuni fierbini ca eu s m ntorc la Dumne-zeu. Am primit botezul n ianuarie 2009 i am neles puterea uimitoare a rugciunii n viaa omului.

    n anul 2009, nici nu se putea deschide o discuie cu soul meu despre Dumnezeu, fiind botezat cretin ortodox, dar cu nclinaii ateiste.

    Nemaiavnd argumente, L-am ru-gat pe Dumnezeu s fac dup voia Sa, s-l scoat cumva din ntuneric. Astfel, n 2010, soul meu a accep-tat s nceap cursurile de doi ani de citire a Bibliei la Institutul So-la Scriptura. A fost un pas imens, convins fiind c Biblia va aduce lumin i schimbare, c Dumnezeu l caut, dar trebuie s am rbdare.

    Dup ce a finalizat cursurile bi-blice, simindu-se deja o schimba-re, L-am rugat pe Domnul s fac o minune ca soul meu s vin i la biseric. i minunea s-a ntmplat n anul 2012, cnd a pit pentru prima oar ntr-o biseric adven-tist.

    Totui nu era de ajuns, aa c am struit cu lacrimi la Domnul ca soul meu s accepte o re-laie cu El, s-L recunoasc c Mntuitor perso-nal. mi pierdusem oarecum sperana, ntruct susinea c e suficient s fii o persoan moral i echilibrat. L-am rugat pe Domnul s-i arate mreia i s-i arate cine este El, i incredibilul s-a ntmplat. ntr-o diminea s-a trezit tulbu-rat de un vis, un vis mre n care Domnul i-a artat slava.

    n aprilie 2013, cnd nu mai ateptam nimic, doar l rugam pe Domnul s fac dup voia Sa, soul meu a venit i mi-a spus s lum legtura cu pastorul, deoarece ar dori s fac legmnt cu Dumnezeu prin botez.

    Dei a durat mai bine de trei ani pn cnd soul meu a acceptat s-L recunoasc pe Isus ca Domn i Mntuitor, nu pot dect s afirm cu t-rie c, atunci cnd eti pe lista de ateptare a lui Dumnezeu, eti pe mini sigure. El ntotdeauna va duce la bun sfrit ceea ce a nceput n noi.

    Actualmente, Dana Dobre mpreun cu soul ei sunt membrii Bisericii Adventiste de Ziua a aptea Belu, Bucureti. Experiena a fost relata-t n cadrul Srbtorii Rugciunii de Mijlocire, Bucureti, 28 iunie 2014.

    2 . Rugciuni pentru cei dragiAm cutat ani de zile un Dumnezeu care pe-

    depsete (aa tiam eu), dar am descoperit, n Sfnta Scriptur i persevernd n rugciune, un Dumnezeu care i iubete creaia, care Se impli-c atunci cnd, cu smerenie i cu credin, i spui n taina cmrii tale ngrijorrile, problemele i i ceri ajutorul, recunoscndu-I autoritatea de Domn, iubirea i grija de Tat. Iubirea Tatlui este necondiionat, dar mntuirea depinde de acceptarea Sa n inima mea.

    Credina mea o leg de iubirea profund care m nal la El cnd sunt n rugciune. Aceast relaie special prin rugciune personal, dar i prin grupele mici de rugciune la care iau parte, a dus la experiene n viaa mea.

    Dou dintre cele mai recente experiene sunt despre dou persoane apropiate din viaa mea, care, fiecare din motive personale, au pus pe un plan ndeprtat Scriptura pn ntr-o zi, cnd Dumnezeu, care lucreaz, a rspuns rugciuni-lor care zidesc suflete. Dup ani de mijlocire n rugciune pentru o persoan foarte drag mie, Duhul lui Dumnezeu a determinat-o s nceap s citeasc Biblia, ca urmare a unor frmntri. ntr-o sear de odihn, ntr-un loc departe de ca-s, la un popas, unui alt suflet mult iubit Dom-nul i-a scos n cale Cartea Sa, aezat acolo de un necunoscut. Domnul mi-a ascultat rugciunea i le-a pus n mini Cartea Sfnt persoanelor pen-tru care m rugam.

    Marcela Niescu este o proaspt membr a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea Tei, Bu-cureti. Experiena a fost relatat n cadrul Srbtorii Rugciunii de Mijlocire, Bucureti, 28 iunie 2014.

    Experiene:

  • 11 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Marius Necula | Principal

    3 . Rugciune i prietenie Convertirea unei persoane este opera incon-

    testabil a Duhului Sfnt. Instrumentele vizibi-le de care Se folosete pentru realizarea acestui obiectiv sunt diferite, i totui aceleai. Modul n care Duhul Sfnt opereaz schimbarea de ati-tudine n viaa oamenilor este bazat pe aceleai principii venice i universal valabile. ntr-o so-cietate secularizat, adevrul este relativizat, dar atunci cnd relaiile interumane sunt mbibate de prezena lui Dumnezeu, adevrul Scripturii devine relevant i captiveaz atenia spre o expe-ri mentare a principiilor salvatoare. Metoda cla-sic de mprietenire i transmitere a mesa ju lui

    Evangheliei rmne totui cea mai eficient n orice context social i n orice perioad istoric.

    Dei n Biserica Bethel (Ploieti) nu s-au or-ganizat campanii de evanghelizare public, nici nu s-au investit resurse financiare n progra-me de promovare, totui rezultatele au dep-it ateptrile omeneti. Vizitele la domiciliu i grupele de ntlnire, mai mici sau mai mari, n biseric sau n case particulare, reprezint ele-mentele vizibile dincolo de puterea nevzut a lui Dumnezeu, care au determinat organizarea celor cinci evenimente de botez la care 22 de candidai au ncheiat legmnt cu Dumnezeu pe parcursul unui an.

    De remarcat faptul c majoritatea persoa-nelor botezate au mrturisit c apropierea de Dumnezeu se datoreaz relaiilor de prietenie dezvoltate cu diferite persoane din biseric. Cre-dem c aici se ascunde un mare principiu ce tre-buie redescoperit i aplicat la scar larg, pentru ca biserica s ating potenialul maxim de dez-voltare ntr-un timp relativ scurt i cu investiii umane i financiare reduse.

    Toat recunotina i lauda se cuvin Celui ca-re a pltit pentru mpcarea noastr cu Tatl. A Lui s fie toat slava!

    Experien relatat pentru Curierul Adventist de pastorul Ionel Preda, district Bethel-Ploieti.

    Marius Necula, directorul Dep. SS/LL, Conferina Muntenia.

  • 12 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Pagina de carte

    Cu bucurie n suflet, v invitm n cas! n Casa Bibliei. Am deschis porile i v pu-nem pe mas Sfnta Scriptur. Aici, Cuvn-tul lui Dumnezeu este cercetat, crezut i promovat cu toat inima. Luai, mncai, spune din nou Isus Hristos, Cel care ne-a nvat c omul nu triete numai cu pine, ci cu orice cuvnt care iese din gura lui Dumnezeu (Matei 26:26; 4:4).

    Biblia de studiu este un produs editori-al bazat pe Biblia de studiu Andrews (Andrews Study Bible), publicat n anul 2010 de editura prestigioasei Universiti Andrews, din SUA. ntr-un cuprins de 1968 de pagini, vei regsi, n primul rnd, Biblia Cuvntul lui Dumne-zeu. Dac originalul se baza pe textul versiunii New King James, n limba romn am ales ver-siunea D. Cornilescu. n aceast Biblie de stu-diu, fiecare carte din Scriptur, de la Geneza la Apocalipsa, beneficiaz de o introducere care con-textualizeaz obiectiv coninutul crii. Subsolul paginilor adun un numr impresionant de peste 12 000 de note explicative, iar lista materialelor auxiliare este completat de hri biblice, tabele, scheme i ilustraii, articole, trimiteri (referine biblice), plan de citire a Bibliei ntr-un an i o concordan. Instrumentarul de studiu este aadar unul bogat.

    tiut de la bun nceput i asumat ca atare, cea mai mare provocare pentru echipa editorial romneasc a fost adaptarea notelor explicative la realitile textuale i religios culturale din ara noastr. Contextul majoritar ortodox romnesc n care apare Biblia de studiu difer semnifi-cativ de cel majoritar protestant pentru care a fost produs Biblia de studiu Andrews. Ediia n limba romn reprezint eforturile unei echipe

    editoriale care nu doar a tradus, ci a i tlmcit (explicat, lmurit, desluit). Vorbim de brbai i femei, oameni de litere i teologi, profesori i ad-ministratori, care au studiat i au verificat, s-au luptat cu textul i cu semnificaiile acestuia, cu ceea ce era scris (i cu ceea ce a rmas nespus!), avnd dorina ca rezultatul muncii s fie convin-gtor pentru cititori.

    Dei n Romnia circul i alte Biblii de stu-diu (Biblia cu explicaii, Biblia internaional de studiu inductiv, Biblia de studiu pentru o via deplin etc.), cu materiale realizate n anii 90, credem c aceast Biblie de studiu mai recent i, astfel, mai relevant pentru publicul rom-nesc contemporan va nsemna un pas nainte n cercetarea Cuvntului. Dincolo de elementul de noutate, pe nia de Biblii de studiu din Rom-nia, ea vine ca o prim contribuie adventist la edificarea credinei cititorului romn, indiferent de confesiune. ntrim i pentru ediia n limba romn aprecierea editorului executiv: Biblia de studiu are credibilitate academic, este teologic corect i convingtoare n ce privete utilitatea practic.

    Ne dorim ca n urma acestui studiu, a cl-toriei pe paginile Scripturii alturi de Acela care este Cuvntul, s putem da cu toii aceeai mr-turie sincer despre Isus Hristos pe care au dat-o cei doi ucenici aflai pe drumul dintre Ierusa-lim i Emaus: Nu ne ardea inima n noi cnd ne vorbea pe drum i ne deschidea Scripturile? (Luca 24:32). Iar aceast deschidere a Scriptu-rilor s aib rodul binecuvntat al deschiderii ochilor, al cunoaterii Mntuitorului. Pentru c acolo, n cas, la frngerea pinii, li s-au deschis ochii i L-au cunoscut (Luca 24:31). n

    Biblia de studiu Biblia de studiu Andrews

    a fost pregtit cu mintea unui teolog, cu inima unui pastor i cu pasiunea

    unui evanghelist. (Mark Finley)

    O echip de teologi adventiti de frunte a pregtit un instrument superb pentru toi cei care vor s cerceteze Biblia pen-

    tru timpul de fa. (Raoul Dederen)

    Christian Slcianu este ef birou redacie la Editura Via i Sntate.

  • 13 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Istoria Bisericii Adventiste din Roman i are rdcinile n anul 1912, cnd un tnr, Moraru Grigore din localitatea Bra, a adus cu el acas, din armat, o credin nou, ciudat dup unii, pe care o aflase de la Ioca, un camarad potcovar din Bucureti. Credina s-a nfiripat n inima Elenei, sora lui de 14 ani care, dup plecarea fratelui ei pe front, a inut Sabatul timp de un an fr s mearg la vreo biseric. n toamna anului 1915, Grigore a ajutat-o s mearg la Bucureti, unde a fost bote-zat de pastorul tefan Demetrescu, pe 5 septem-brie. n anul 1921, Elena s-a cstorit cu Cozma V. Dumitru, zis Tache, care primete credina la Iai, n armat, de la Bocancea Gavril. mpreun cu cumnatul su, Neagu Vasile, au fost botezai n anul 1920 la Iai, tot de tefan Demetrescu. n anul 1923, Cozma Tache i Neagu Vasile nchiria-z o cas n Roman, pentru serviciile divine. Nea-gu Vasile i ctigase pe fratele su, Ion, i pe sora lui, Anica, mpreun cu soul ei, Dan, care au fost botezai n 1922 la Bacu, de ctre fratele tefan Demetrescu.

    n 1925, Grupa Roman aparinea Biseri-cii din Bacu i avea 15 membri i un prieten, iar ca pastor pe Alexe Neculai (tatl pastorului

    Alexe Constantin). Dup ce s-au adunat, pe rnd, n 11 case diferite, n 1952 cump-r un imobil pe Bulevardul Republicii 34, unde funcioneaz pn n prezent, loc ce a trecut prin multe schimbri i renovri. Du-p anul 1989, din biserica Roman s-au des-prins comunitile: Miron Costin, Oniceni, Pacani i Horia.

    Biserica din Roman are n prezent 193 de membri, majoritatea fiind din Munici-piul Roman, iar 62 provin din 18 localiti vecine. Biserica Roman este cunoscut prin multele proiecte care s-au desfurat i ca-re continu: Expoziia de sntate, Clubul de sntate, nivelul I i urmeaz i nive-lul II, Orelul copiilor, anul acesta fiind a VII-a ediie, coala biblic de vacan, iar n media, prin emisiuni realizate la televiziunile locale: CNS Roman i RomTV Roman. Ne do-rim s fim implicai n proiecte sociale i edu-cative, interesai de nevoile oamenilor, avnd printre membri medici, asisteni medicali, dar i cadre didactice. n cadrul Bisericii Roman, funcioneaz i o grdini cu program prelun-git, avnd copii n majoritate din afara bisericii.

    Eugen Profir, pastor.

    Republica Macedonia este o ar din Peninsula Balcanic, renumit pentru lanurile mun-toase ce depesc frecvent 2 000 de metri i pentru cele peste 50 de lacuri naturale i artifi-ciale. Are un teritoriu de aproximativ 25 700 km2 i o populaie cu puin peste dou milioane de locuitori. Majoritatea locuitorilor sunt cretini ortodoci (64%), musulmanii (33%) fiind repre-zentai n special de minoritile turc, albanez sau romanes (igani). Exist i o comunitate pro-testant, destul de mic la numr, din care a f-cut parte inclusiv fostul preedinte al rii, Boris Trajkowski (metodist).

    Mesajul adventist a fost predicat pentru pri-ma dat la Skopje, n anul 1880, de cunoscutul pionier adventist Andreas Seefried, venit aici pentru a vinde Biblii, dei ara era ocupat de turci. La scurt timp, misionarul a fost nchis, ns va reui s boteze n nchisoare primul convertit un condamnat albanez de 82 de ani. Misiona-rul a fost eliberat dup dou luni de detenie i, ca urmare a activitii lui, paa acelei regiuni, ca-

    re era musulman, va deveni cretin adventist de ziua a aptea.

    Activitatea medical a fost nceput de dr. Garabet Jeram, care sosise din America pentru a lucra ca medic al trupelor turceti i ofier, tot n 1880. Dup ieirea din armat, el a deschis un cabinet medical la Radovi i, n scurt timp, va organiza aici prima biseric adventist din zon.

    Dup ultimul raport statistic, n Macedonia sunt 553 de membri, organizai n 15 biserici i 8 grupe. Teritoriul aparine Diviziunii Trans-Eu-ropene, care a decis ca o parte din cei peste un milion de dolari strni la colecta din Sabatul 13 din primul trimestru al acestui an s fie folosii pentru a deschide noi centre misionare aici.

    Grupele mici organizate extensiv n ultimii ani i aciunile de promovare a programelor adventiste prin media au oferit multor oameni ocazia s cunoasc vestea bun a revenirii Dom-nului Isus.

    Adrian Neagu, pastor n Conferina Oltenia.

    Comunitatea Roman

    Macedonia

    S ne cunoatem familia adventiSt

  • 14 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Muli adventiti sunt uimii n aceste zile cnd vd un pap care nu corespunde imaginii lor despre antihrist. Papa Fran-cisc este foarte plcut i deschis. Pare umil i mo-dest, respinge fastul i spectaculosul, folosete o main simpl, nu una de lux, mparte bani s-racilor i pune ntrebri despre puterea Bisericii Catolice i chiar despre propria funcie. Efectul Francisc (aa cum l-a denumit ziarul german Augsburger Allgemeine) nu este resimiit numai la Vatican, ci chiar n ntreaga Biseric Catolic. S-a pocit cumva fiara?

    De fapt, aceast aparent schimbare a nce-put cu vreo 50 de ani n urm, ns acum, cu papa Francisc, aceasta atinge un nou vrf. Schimbarea a fost iniiat n cadrul Conciliului Vatican II (1962-1965). De atunci, papalitatea s-a nfiat pe sine n termeni mult mai blnzi dect o descrisese Ellen White n Tragedia vea-curilor. Dac papa Grigore al XVI-lea, n secolul XIX, descria libertatea de contiin ca nebu-nie i eroare periculoas, papa Ioan al XXIII-lea declara, n 1963, c libertatea religioas este un drept de baz al umanitii. Hans Heinz, un expert n catolicism, spunea n ultima sa carte: Dintre succesorii si, n mod special Ioan Paul al II-ea (1978-2005) nu a ratat nicio ocazie ca s se prezinte pe sine ca un susintor al libertii religioase i de contiin.1

    Timpuri profetice

    Noua fa a papalitii

    Susintor al contiinei?Papa este un susintor al libertii de con-

    tiin, pe lng faptul c este modest i umil? n acest caz, nu pare evident c interpretarea noastr la Apocalipsa 13 nu se mai potrivete deloc? se pot ntreba unii. Nu cumva imaginea noastr ne-gativ despre papalitate este influenat de istoria Evului Mediu? Poate c aceast imagine aparine secolului al XIX-lea, cnd America era mpotri-va papalitii?! A fost aceast imagine un ade-vr prezent numai pentru atunci sau i pentru astzi? Ellen White i pionierii adventiti puteau doar foarte vag s i nchipuie ct de transformat va fi catolicismul dup Conciliul Vatican II.

    Dac vrem s ne revizuim poziia plecnd de la acest punct, va trebui s renunm la ntreaga noastr interpretare asupra evenimentelor fina-le. Poate fi ecumenismul coordonat de Biserica Catolic, o idee nu att de rea? Dar cum rmne cu inspiraia lui Ellen White? Unii adventiti au tras deja anumite concluzii. Au ei dreptate?

    Profeie sau futurologie?n primul rnd, trebuie s clarificm c

    profeia nu este futurologie. Futurologia extrapo-leaz caracteristicile generale ale trecutului i le aplic viitorului. Prin acest procedeu, se creeaz un tablou a ceea ce este probabil s aib loc n vi-itor. Dac tim, de exemplu, c populaia lumii a crescut n ultimii cinci ani cu o jumtate de mi-liard de oameni, putem presupune c, n 2019, aproximativ 7,6 miliarde de oameni vor locui pe planeta Pmnt, lund n calcul anumii factori.

    Profeia, prin natura ei, este cu totul altceva. Dumnezeu nu ghicete viitorul. El l cunoate. El este dincolo de spaiu i timp. Pentru El, tre-cutul, prezentul i viitorul au loc n acelai timp. El nu calculeaz i nu bnuiete ce se va ntm-pla. El tie. Aceasta include i surprizele de care niciun futurolog nu i-ar fi dat seama niciodat. Putem nelege acest lucru din istorie.

    De exemplu, care futurolog a prevzut cde-rea Uniunii Sovietice sau atacul de la 11 septem-brie 2001? Niciunul. Cu toate acestea, ambele evenimente au avut anumite consecine care au schimbat lumea noastr. Dispariia Uniunii So-

    Trebuie s schimbm interpretarea la Apocalipsa 13?

    Articol preluat din revista

    Adventist Review, 24 iulie 2014.

  • 15 Curierul Adventistseptembrie 2014

    a fost greit sau vom crede c Dumnezeu, n fi-nal, are dreptate i c, prin solul su, Ellen White, ne-a oferit o perspectiv demn de ncredere, n spatele cortinei i n viitor? Fr s se refere direct la o anumit persoan, Ellen White a scris cu privire la nite amgitori puternici: Legai prin jurmnt pentru o srcie i umilin continu, ei aveau scopul de a ctiga bogie i putere, ca s fie devotai nbuirii protestantismului i re-stabilirii supremaiei papale. Ca membri ai ordi-nului lor, aveau un aparentvemnt de sfinenie, vizitnd nchisori i spitale, ajutndu-i pe bolnavi i pe sraci, mrturisind c au renunat la lume i purtnd numele sfnt al lui Isus, care a venit s fac binele. ns, sub aceast nfiare exteri-oar fr repro, se ascundeau adesea planurile cele mai josnice i criminale. Un principiu fun-damental al ordinului era acela c scopul scuz mijloacele. i, n virtutea acestui principiu, min-ciunile, furturile, jurmintele false, asasinatele erau nu numai scuzate, dar erau i recomandate atunci cnd slujeau interesele bisericii... Oriunde ajungeau, se producea o renviorare a papalitii.2

    Pentru o lume care, sub influena relativismu-lui, a ntors spatele adevrului biblic i credinei mntuitoare, comportamentul social i actele de umilin sunt totul. Iar papa Francisc este maes-tru n aceste chestiuni. Totui s nu uitm c Bi-serica Catolic continu s susin erezii evidente. Aici includem schimbarea Celor Zece Porunci, nchinarea la Fecioara Maria, doctrina nemuririi sufletului, purgatoriul, chinurile venice n iad, precum i faptul c accesul direct la Hristos, ca Mntuitor, este oprit prin mijlocirea preoeasc i ritualul spovedaniei. Babilonul tot deczut este.

    Cnd argentinianul Jorge Mario Bergogolio a fost ales ca pap, unul dintre primele lui gesturi oficiale a fost s se roage Mariei. Nu, papa nu s-a convertit. i toate semnele arat c interpretarea adventist la Apocalipsa 13 este cea adevrat. Iar papa Francisc cu toat simpatia legitim de care se bucur a fcut ca aceast interpretare s fie chiar i mai credibil. n

    vietice a lsat o singur superputere global, adi c Statele Unite ale Americii, aa cum era pre-zentat n interpretarea adventist la Apocalipsa 13.

    Atacul de la 11 septembrie 2001 i rzboiul care a urmat a ntrit rolul Serviciilor secrete din ntreaga lume. Acest lucru a fcut ca alte ri s i doreasc s li se ofere Serviciilor secrete ame-ricane un rol de coordonator n aceast btlie. Acest atac este responsabil pentru mania culegerii de date personale i justificarea acesteia de ctre Agenia Naional de Securitate American. Prin evenimentul din 11 septembrie, s-a fcut un pas semnificativ spre un control mondial i centralizat al oamenilor, aa cum Apocalipsa 13 prevestete.

    Ce urmeaz s se ntmple pe drumul m-plinirii profeiei? Nici mcar futurologii nu tiu. Dar Dumnezeu tie. i, pn acum, El a avut n-totdeauna dreptate.

    Se potrivete?Aceast nou i plcut fa a papalitii nu

    se potrivete oare exact profeiei biblice? Unul din capetele ei prea rnit de moarte, dar rana de moarte fusese vindecat. i tot pmntul se mira dup fiar (Apocalipsa 13:3). Acest text vorbete nu doar despre o ntrire a puterii politice, ci i despre o cretere a admiraiei i a respectului. Pa-pa Francisc mplinete tocmai acest punct. i toi locuitorii pmntului i se vor nchina (v. 8).

    Textul vorbete despre o adorare i o nchi-nare de proporii universale. Omul modern, cu concepiile sale despre libertate, nu ar accepta porunci i interdicii papale. Dar o imagine a umilinei, a modestiei i a druirii este mult mai acceptat. Tocmai aceasta trim noi acum. Po-trivit CNN, papa Francisc este cea mai discutat persoan pe internet n ntreaga lume. Chiar i printre atei, el se bucur de o popularitate cres-cnd. Iar revista Time l-a desemnat Omul anu-lui 2013.

    Nimeni nu trebuie s se ndoiasc de sinceri-tatea lui. Profeia vorbete despre papalitate, nu despre un anume pap. tim c papa are n spate un mare strateg. Pe de o parte, nu tim ct timp va deine Francisc funcia de pap. Poate c sarcina lui este doar s ajute papalitatea s dobndeasc o nou popularitate, n sensul de Pontifex, de constructor-de-puni pentru succesorul su.

    Pe de alt parte, trebuie s facem distincie ntre ceea ce vedem cu ochii notri i ceea ce nu putem vedea. Futurologii ca toi cei care nu cred n pretiina divin opteaz pentru ceea ce se vede. i ce altceva ar fi de fcut? Dar noi, credincioii, avem de ales: Credem c papalitatea s-a schimbat i c interpretarea noastr profetic

    Gerhard Padderatz | Timpuri profeticeTraducere: Iosif Diaconu

    Gerhard Padderatz, om de afaceri, autor, editor, pree dintele ASI Germania.

    Cnd argentinianul Jorge Mario Bergogolio a fost ales ca pap,

    unul dintre primele lui gesturi oficiale a fost s se roage Mariei. Nu, papa

    nu s-a convertit. i toate semnele arat c interpretarea adventist la

    Apocalipsa 13 este cea adevrat.

    1 Hans Heinz, Glaube, Macht, und Hybris: Die Katholische Kirche in Geschichte und Prophe-tie, Mundelsheim, Ger-mania: Basista Media, 2013), p. 28.2 Ellen White, Tragedia veacurilor, p. 234, n orig.

  • 16 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Vocea uman

    Reflecii

    Un dar preios de la Dumnezeu

    Capacitatea de a vorbi i de a cnta este un dar special pe care ni l-a dat Dumne-zeu. Cu siguran c nu este alt dar de o importan mai mare, deoarece, prin glasurile noastre, i adresm rugciuni i laude lui Dum-nezeu.

    nal-i glasul cu putere; nal-i glasul, nu te teme (Isaia 40:9). Aceasta este prima noas-tr datorie cnd ne dm seama ct de minunat suntem creai. Este un dar pe care ni-l dezvoltm nc din copilrie i care ne ajut s comunicm cu semenii notri de-a lungul vieii.

    Cu ocazia unor adunri publice, avem posi-bilitatea s auzim mai multe limbi amestecndu-se mpreun. Dar, indiferent de dialect, fiecare persoan folosete un extraordinar organ de emitere a sunetelor care este mult mai complex dect orice instrument muzical.

    S-au fcut multe cercetri i studii pentru a nelege vocea uman, iar oamenii de tiin au ncercat n zadar s o reproduc prin intermediul instrumentelor. Pentru a produce un sunet ase-mntor celui omenesc, este nevoie de multe evi de diferite lungimi i grosimi. Sunete vocale care s se apropie cumva de glasul omenesc pot fi re-produse electronic, dar cuvinte care s fie inteli-gibile nu pot fi produse simultan.

    Vocea uman obinuit poate produce o ga-m de cel puin dou octave de sunete (interpreii de muzic pot emite mai multe sunete), folosind doar dou prelungiri ale muchiului i ligamen-tului, numite corzi vocale. Pentru a reda o sin-gur not muzical, corzile vocale efectueaz un numr precis de vibraii pe secund vibraii ca-re sunt controlate de creier. Ne gndim la o not i corzile vocale percuteaz imediat.

    Este uimitor cum, pentru a cnta nota Si, corzile vocale ale unei soprane trebuie s vibreze (s se nchid i s se deschid) de 1 200 de ori pe secund sau de 72 000 de ori pe minut.

    Pe de alt parte, corzile vocale ale unui bas trebuie s vibreze de doar 40 de ori pe secund, ca s ia nota cea mai de jos. Prea multe vibraii ar nsemna un sunet ascuit, iar prea puine vibraii ar fi un sunet inexpresiv. ntr-adevr, suntem

    dotai cu un instrument de producere a sunete-lor cu totul uimitor.

    Fcut n chip minunat i cu nelepciuneAtunci cnd a creat vocea omului, Dumne-

    zeu a luat n considerare toate legile acusticii. De exemplu, cutia cranian este prevzut cu sinusuri, care nu sunt altceva dect un fel de am-plificatoare cu care am fost dotai. n mod sur-prinztor, am ntlnit un medic care spunea c nu avem nevoie de aceste guri din moment ce devin foarte suprtoare atunci cnd se umplu cu mucus.

    ns Creatorul nostru nu greete niciodat. n afar de lungimea i grosimea corzilor vocale, cavitile sinusale determin ntr-o mare msur calitatea vocii unui cntre. Mai mult, corzi-le vocale scurte i subiri produc sunete nalte, iar corzile lungi i groase scot sunete joase. Cavitile sinusale au i ele mrimi diferite. Unii oameni au sinusuri foarte mari, pe cnd la alii acestea sunt aproape inexistente.

    Chiar i grosimea oaselor feei este foarte im-portant. Cei mai muli cntrei au cerul gurii nalt, limba mare i groas i gura mare, larg. De observat este i constituia fizic a interpreilor. Cei mai scunzi este foarte probabil s aib corzi vocale mai scurte, fcndu-i capabili s cnte note nalte; persoanele nalte au corzi vocale mai lungi, putnd astfel s cnte note joase.

    Dumnezeu iubete diversitatea, de aceea El a creat oamenii cu posibiliti infinite de a repro-duce sunete. Nu este de mirare c un cor poate interpreta cea mai cereasc muzic.

    Complexitate uimitoaren afar de cntat, vocile noastre sunt ca-

    pabile de cele mai complexe variaii n vorbire. Pentru a controla sunetele n timpul vorbirii, 72 de seturi de muchi lucreaz simultan. Pentru a vorbi timp de un minut, limba, flcile i buzele efectueaz 300 de micri separate.

    n acelai timp, corzile vocale vibreaz, iar muchii respiratori regleaz cantitatea de aer ne-

  • 17 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Wilhelmina Dunbar | Reflecii

    cesar. i dac asta nu este suficient de complex, gndii-v la multele inflexiuni pe care glasul nostru este capabil s le efectueze i care ajung pn la 500 de sunete audibile. Omul poate s schimbe tonalitatea de la foarte tare la foarte ncet. Cntreii experimentai pot ine o not mult timp, n timp ce licitatorul poate vorbi foar-te repede. Vorbirea poate fi clar sau ngnat, limpede sau nbuit, n funcie de toi aceti factori. Dac punem la socoteal i diferitele variaii care pot fi gsite n limbile lumii, nu pu-tem dect s rmnem mui de uimire.

    Mecanismele gndiriiCare sunt mecanismele din creierul nostru

    care ne fac n stare s producem sunete inteli-gibile? Niciun animal nu a putut fi nvat vre-odat s poarte o conversaie inteligent. Nite cimpanzei au fost luai n cas de psihologi i au primit aceeai ngrijire ca i copiii mici, totui, dup un numr de ani, vocabularul lor era li-mitat la patru sunete. Este adevrat c anumite psri, precum papagalii, pot nva s imite cu-vinte, fraze i chiar scurte fragmente muzicale, dar ele nu i dau seama ce spun i nici nu sunt n stare s poarte o conversaie.

    S ne folosim glasurile pentru rspndirea Evangheliei

    Cunoaterea trsturilor fizice ale vocii uma-ne i modul ei de funcionare ar trebui s ne determine mai mult s ne folosim vocile pentru rspndirea Evangheliei. Prin inspiraie, pastorii, profesorii i muzicienii au fost instruii cum s i antreneze vocile. Respiraia corect, folosirea plmnilor, a muchilor abdominali i clarita-tea vorbirii sunt abordate n multe scrieri ale lui Ellen White. Ea a vorbit i despre mbolnvirea organelor vocale atunci cnd sunt folosite ina-decvat.1

    O corect educare a vocii are multe implicaii privind sntatea. Cultivarea vocii are un loc important n educaia fizic, ntruct are ca efec-te ntrirea i dezvoltarea capacitii pulmonare i nlturarea, n acest fel, a pericolului de m-bolnvire.2

    Ellen White mai scrie c vocea uman es-te un dar preios de la Dumnezeu; este un in-strument care ne-a fost dat pentru a face bine, iar Domnul dorete s i pstrm timbrul i claritatea.3

    Vorbind despre pastori, ea i ndeamn s vorbeasc ntotdeauna cu reveren; i mustra

    pe cei care provocau dizgraie asculttorilor: ridicndu-i vocile n tonuri foarte nalte i ipnd n timp ce rostesc adevrul. [] Dar, da-c vocea este reglat corect, dac este solemn, va produce o impresie mult mai bun n ascult-tori. Acesta a fost tonul pe care l folosea Hristos cnd i nva pe ucenici. [] Tonul vocii are o importan foarte mare n atingerea inimilor as-culttorilor.4

    Trebuie s ne amintim faptul c abilitatea de a vorbi i de a cnta este, ntr-adevr, darul preios al lui Dumnezeu. S l apreciem i s l folosim, astfel nct s aduc onoare i slav Ce-lui care ni l-a druit. Dac nu am fi avut acest dar al vorbirii, am fi trit ntr-o lume i ntr-o societate tcut i posac. Acest dar va deveni mult mai preios i mai necesar n mpria ce-rurilor. Acolo vom vorbi limba Canaanului i vom cnta mpreun cu corul ngeresc. Deci s trim i s practicm acum ceea ce credem c vom face pe Noul Pmnt.

    Acest articol a fost preluat din revista Adven-tist World, august 2014.

    1 Ellen G. White, Mrturii pentru biseric, ediia din limba englez (Mountain View, Calif.: Pacific Press Pub. Assn., 1948), vol. 2, p. 616.2 Ellen G. White, Educaie, ediia din limba englez (Mountain View, Calif.: Pacific Press Pub. Assn., 1903), p. 199.3 Ellen G. White, Evanghelizare, ediia din limba engle-z (Washington, D.C.: Review and Herald Pub. Assn., 1946), pp. 667, 668.4 E. G. White, Mrturii pentru biseric, vol. 2, ediia din limba englez, p. 615.

    Wilhelmina Dunbar este pensionar. Timp de 30 de ani a fost profesoar de muzic i dirijoare a corului Colegiului Helderberg din Africa de Sud. Ea deine un master n muzic obinut la Universitatea Andrews i o licen n muzic la coala Regal din Londra.

    Traducere: Iosif Diaconu

  • 18 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Reportaj

    Rmnicu Vlcean Biserica Adventist

    Rmnicu Vlcea 1, Sabatul din 7 iunie a fost dedicat Cen-tenarului Curierului Adven-tist, revista oficial a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia. La predica din Sabat de diminea, fratele Leonard Constantinescu a evocat cele mai importante momente din istoria revistei. Au fost expuse n prezentare att episoadele grele prin care a trecut biserica n perioada comunismului, ct i perioa-da frumoas de dup 1989. Revista Curierul Adventist a fost un reper sigur al bisericii noastre, avnd un rol special de informare a membrilor i consolidare a convingerilor cretine.

    n aceast zi special, 100 de numere ale re-vistei au fost expuse n faa bisericii, lng am-vonul comunitii, amintindu-ne c aceast publicaie a transmis de-a lungul timpului, prin harul Domnului, principiile sfinte ca pietre de hotar.

    n programul din Sabat de dup-amiaz, s-a prezentat un material video, special pregtit de redacia Curierului pentru acest eveniment, care a completat mesajul Sabatului.

    Aceast zi dedicat Curierului a fost un prilej potrivit pentru a ne revigora i mprospta con-vingerile adventiste i, nu n ultimul rnd, de a ne rennoi ataamentul fa de valorile cretine prezentate n revista Curierul Adventist.

    i aducem mulumiri lui Dumnezeu pentru modul n care a cluzit aceast revist n cei 100 de ani i dorim ca binecuvntarea Sa s mpli-neasc nevoile redaciei n continuare.

    Gabriel Brnzan, conductor de comunitate.

    Districtul Cmpulung MuscelPe data de 7 iunie a.c., n districtul Cmpu-

    lung Muscel a avut loc un program special, dedi-cat Centenarului revistei Curierul Adventist.

    Programul a debutat vineri seara cu un serviciu divin de prtie i experiene legate de influena pe care a avut-o Curierul n viaa de credin a membrilor i n dezvoltarea bisericii. Cu aceast ocazie, fratele Ion Nicolae, vizitator din comuni-tatea Codlea, a povestit c, n copilrie, prinii lui colecionau revista Curierul Misionar. Atunci cnd tatl a plecat pe front, mama i fraii mai mari au continuat s primeasc i s citeasc revista. Mot-toul de atunci al revistei era: Ct de frumoase sunt picioarele celor ce binevestesc pace, ale celor ce bi-nevestesc cele bune! n mintea copilului de atunci s-a creat o legtur ntre tirile care veneau de pe front i vetile bune promise de Curier. El atepta ca ntr-o zi n Curier s scrie i vestea bun c tatl lui se va ntoarce acas.

    Relatarea acestei experiene a nscut n min-tea celor prezeni ideea c revista Curierul Ad-ventist a adus de-a lungul timpului vestea bun c Tatl ceresc vine s ne ia acas.

    Programul a continuat smbt cu prezenta-rea articolului principal din numrul aniversar. Dup-amiaz a fost vizionat documentarul rea-lizat de redacie pentru acest eveniment. A fost remarcat rolul Curierului n meninerea credinei i a unitii doctrinare a bisericii, deoarece era singura surs de informaii n acele vremuri. S-a subliniat consistena teologic a articolelor, explicaiile valoroase la crile profetice ale Bibli-ei i mesajul mult mai concret al numerelor mai vechi n ce privete credina practic. Primele Cu-riere trasau direcii clare, dar articolele din ultimii ani l las pe cititor s-i stabileasc propriile cri-terii de aplicare a standardelor morale.

    Centenarul Curierului Adventist a fost un mo-ment de rememorare a evenimentelor speciale din istoria bisericii i o ocazie de reafirmare a va-lorilor n care credem. I-am mulumit lui Dum-nezeu pentru aceast revist i pentru lucrarea care s-a fcut de-a lungul timpului prin ea.

    Felix Jercu, pastor.

    Centenarul Curierului Adventist prilej de srbtoare i consacrare

  • 19 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Noi ne-am hrnit cu harta-aceea dulce,Cu profeia ei desfurati am tiut c Domnul ne conduce,Chiar dac n-am cuprins lumina toat.Peste ndejdea noastr a trecutPotop de ncercare i ocar,Atunci ns chiar lumea s-a temutC va veni Christos a doua oar.Noi am rmas aceiai adventiti,Cu-aceeai hart veche, ngereasc,i dintr-o sut de apostoli triti,Azi milioane sunt i-or s sporeasc.De apte generaii am crezutC suntem generaia Ilie,i ca Ioan, lucrarea ne-am fcut,i-o facem nc noi, cei din pustie.Ce suntem noi? Doar glasul unui nger,Un ultimatum lumii apostate.Noi dm luceafr inimii ce plnge,i credem nc, panici, n dreptate.Credina noastr nu-i un simplu -ismEa e speran vie i iubire.Noi spunem dor cnd spunem adventismi zguduim pmntul de trezire.Vine Iisus! Nu pot s-I stea n drum,Profeii fali sau ironia lumii.Noi inima-I deschidem de pe-acum,Sub cele patru zri ale furtunii.Va reveni Iisus ntr-un Sabat, n ziua cnd puini l mai ateapt i-L ateptm cu dor nempcat:Curaj, cretini, trezii-v la fapt!

    Mi-e tare dor de ngerul IubiriiL-am ntristat profund prin vorba meaCnd, alpinist, pe dealurile firiiI-am zis s plece grabnic unde-o vrea

    Mi se prea c e mult mai uorS fiu independent, de capul meuCredeam c pot, ca ngerul, s zborFr suportul dat de Dumnezeu.

    Credeam c m descurc fr problemen cutarea mea spre fericire,n alergarea grea printre dileme,n disperarea mea dup iubire.

    N-a fost aa Singurtatea vastM-a prins sub vraja ei ca n capcani m-am vzut lovit de ru, n coastStrfulgerat de-o sabie viclean.

    Stau astzi trist, cuprins de remucare,i-atept tcut sub talpa mistuiriiCu ochii-n lacrimi cer spit iertareMi-e tare dor de ngerul Iubirii

    Stropi de venicie

    Noi ngerul Iubirii Dnu Alexandru JercanFlorin Liu (martie 1985)

  • 20 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Profeie biblic

    Cele dou ospee

    Dei revenirea lui Isus este menionat n mai multe locuri n Apocalipsa, capitolul 19 este, prin excelen, capitolul parusiei (venirii). Acesta poate fi mprit n trei pri: (1) v. 1-10 prezint condiiile n care revenirea va avea loc, (2) v. 11-16 l descriu pe Cel care vine i (3) v. 17-21 descoper ce se va ntmpla cu cei ri care vor fi n via n ziua revenirii. Apocalip-sa 19 mai poate fi numit i capitolul celor dou ospee: unul organizat pentru cei credincioi ospul nunii Mielului i cellalt avnd drept invitai psrile cerului ospul cel mare al lui Dumnezeu.

    Condiiile revenirii lui IsusTimpul parusiei este sub stpnirea lui Dum-

    nezeu (Faptele apostolilor 1:7) i este asociat cu trei condiii. Prima este aceea ca elementul ru-lui s ajung la maturitate. Dup cum Dumne-zeu i spunea lui Avraam c nu-i poate da afar pe amorii din Canaan pn cnd nelegiuirea acestora nu-i va fi atins vrful (Geneza 15:16), tot aa Babilonul apocaliptic nu va fi pedepsit pn cnd pcatele lui nu se vor ngrmdi i vor ajunge pn la cer (Apocalipsa 18:5). Dar la fel cum distrugerea Sodomei i Gomorei a fost amnat pn cnd Lot i familia lui au ieit afar i au gsit adpost (Geneza 19:22), tot aa Dumnezeu nu va ngdui ca Babilonul apocalip-

    tic s fie nimicit de fiar i de mpraii pmn-tului pn cnd poporul lui Dumnezeu nu va fi auzit chemarea de a iei afar i nu va fi ieit la loc sigur. Aceasta este a doua condiie a reveni-rii Evanghelia mntuirii trebuie proclamat (Apocalipsa 18:4; Matei 24:14), pentru ca toi copiii lui Dumnezeu s fie salvai.

    Cea de-a treia condiie este surprins n Apo-calipsa 19:7-9, soia Lui [Mielului] s-a pregtit i i s-a dat s se mbrace cu in subire, strluci-tor i curat. Inul subire sunt faptele neprihni-te ale sfinilor. Apoi mi-a zis: Scrie: Ferice de cei chemai la ospul nunii Mielului! Este vorba despre pregtirea spiritual a poporu-lui lui Dumnezeu pentru ntlnirea cu El. A fi mbrcat() cu fapte sun destul de neobinuit, dar aceasta este neprihnirea prin credin: bi-serica pregtit ar fi imperfect fr acest adaos din afara ei adic fr inul subire, la care ea nu a contribuit cu nimic.

    Fericirea legat de ospul nunii Mielului ridi-c o ntrebare: Cine este mireasa i cine sunt mese-nii chemai la osp? Rspunsul este unul singur: biserica. Ea este i mireas (2 Corinteni 11:2), i suma mesenilor (Matei 22:1-14; 25:1-13). Nunta i ospul sunt dou etape relaionale. Nunta este relaia dintre popor i Dumnezeu pn la revenirea Lui, stabilit n mod special n timpul judecii pre-advente. Ospul nunii este ntlnirea fa n fa. Aceast prim parte a capitolului 19 se ncheie cu un episod care se va repeta i n capitolul 22: Ioan se nchin unui nger (19:10). Prima reacie a nge-rului, aa cum a fost redat n textul grecesc, este foarte spontan: Vezi, nu! Prosternarea orienta-l era un gest care putea avea conotaii religioase, dar nu neaprat. Att n Apocalipsa (3:8), ct i n alte pri ale Bibliei (1 Samuel 25:41) exist cazuri de nchinare naintea oamenilor, ca semn de res-pect sau supunere. De aceea este greu de crezut c Ioan se nchina ngerului la fel cum se nchin lui Dumnezeu. O face probabil cu sensul de respect i supunere, la fel cum Daniel cade cu faa la pmnt n faa ngerului nsoitor (Daniel 8:17,18). Dar, n timp ce Daniel nu este mustrat, Ioan este avertizat s nu se nchine ngerului i primete porunca: Lui Dumnezeu nchin-te! Explicaia ar putea fi

  • 21 Curierul Adventistseptembrie 2014

    aceea c ngerul dorete s sublinieze importana capital a nchinrii la Creator n mprejurrile es-catologice zugrvite n Apocalipsa 13 14.

    Cel ce vineDescrierea Celui ce vine se face fie prin nu-

    me sau titluri, fie prin alte caracteristici. Din pri-ma categorie fac parte urmtoarele nume: Cel credincios, Cel adevrat (Apocalipsa 19:11), Cuvntul lui Dumnezeu (Apocalipsa 19:13) i mpratul mprailor i Domnul domnilor (Apocalipsa 19:16). Dezvluirea ultimelor dou nume poate prea contradictorie cu informaia care ni se ofer n Apocalipsa 19:12, i anume c Isus purta un nume scris pe care nimeni nu-l tie dect numai El singur. Explicaia vine din cmpul semantic al verbului grecesc oid, a cunoate, care se refer nu doar la cunoatere teoretic (cum este cazul unui alt verb grecesc ginsc), ci i la o cunoatere experimental. Cu alte cuvinte, Isus poart numele de Cuvntul lui Dumnezeu, un nume pe care nimeni nu l cu-noate personal sau din experien. Este modul elenistic de a spune ceea ce noi, n limba romn, am exprima probabil cu purta un nume scris pe care nimeni altcineva nu l are n afar de El.

    Caracteristicile lui Isus i descriu nfiarea sau aciunile. A dori s menionez trei dintre acestea: clrete un cal alb, este ncoronat cu multe diademe i are haina nmuiat n snge. Prima caracteristic este identic cu tabloul din Apocalipsa 6:2, n timp ce a doua contrasteaz cu descrierea lui Isus din acel verset. n timp

    ce n 6:2 Isus poart cununa atletului care iese nvingtor, n 19:12 este ncoronat cu multe di-ademe regale care, de asemenea, contrasteaz cu numrul limitat de apte diademe ale fiarei. Haina nmuiat n snge este o aluzie la practica clcrii n teasc (Apocalipsa 14:20), n urma c-reia haina celui care clca n picioare strugurii se putea stropi. Ea anticipeaz distrugerea celor ri.

    Judecata premilenialTabloul psrilor cerului invitate la osp

    (Apocalipsa 19:17,18,21b) este evident simbolic i a intrat n folclorul multor ri. Dou exem-ple autohtone se gsesc n basmele Greuceanu i Prslea cel voinic i merele de aur, n care un corb care i d ap lui Greuceanu, respectiv lui Prslea, n lupta acestora cu zmeul, este rspltit cu leu-rile zmeilor i ale cailor acestora. n Apocalipsa, mesajul din spatele acestor simboluri este acela c moartea mprailor, cpitanilor, vitejilor i, n ultim instan, a tuturor oamenilor necredin-cioi este sigur. Cnd chemi psrile cerului la osp nainte ca cei ri s fie omori, nseamn c sfritul lor este sigur i iminent.

    Apocalipsa 19:19 nfieaz fiara i mpraii pmntului cu armatele lor, strni s fac rzboi cu Mielul i armatele Lui. Deznodmntul este foarte interesant. Fiara i prorocul mincinos vor fi aruncai n iazul de foc (Apocalipsa 19:20). n ce sens experimenteaz cei doi iazul de foc, adic moartea a doua (Apocalipsa 20:14; 21:8)? Dac fiara i prorocul mincinos sunt personaje colective (regate), nseamn c vor fi oameni care vor fi pedepsii cu moartea a doua nain-te de judecata milenial. Acest lucru ar fi corect din punct de vedere teologic numai dac fiara i prorocul mincinos sunt luate drept personaje religioase, care sunt judecate n timpul judecii preadvente i nu vor mai fi nviate dup mileniu. Dar fiara i prorocul mincinos fac parte din ca-sa lui Dumnezeu, ca s fie judecate nainte de revenire? Dac fiara i prorocul mincinos sunt personaje instituionale, atunci ideea este c du-p mileniu nu vor mai exista aceste coaliii, cci la nvierea celor ri nu vom avea dect un singur rege balaurul. mpraii pmntului, otile lor i toi oamenii ri vor fi ucii de sabia care ieea din gura lui Isus. Rugmintea acestora, adresat munilor i stncilor (Apocalipsa 6:16), seamn cu dorina lui Eminescu de a nva s moar cu nepsare din poezia Od (n metru antic). Dar nu vor putea evita faa Celui pe care L-au respins i a crui privire este mai ascuit dect o sabie. n

    Laureniu Mo | Profeie biblic

    Laureniu Mo, as. univ. dr. n teologia Noului Testament, Institutul Teologic Adventist, Cernica.

  • 22 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Istorie contemporan

    Amintiri pentru viitor

    Am fost surprins s tiu c, dup al Doilea Rzboi Mondial, n Romnia, n ciuda unor interdicii n dreptul bisericilor, adventitii i organizau nestingherii congresele i ntlnirile de tineret. ntre 19 i 21 iulie 1946, n sala mic a Palatului Cultural din Trgu Mure a avut loc Adu-narea General a Tineretului Adventist de Ziua a aptea din districtul Trgu Mure.1 tirea despre eveniment este cu att mai bizar, cu ct este evideniat de arhivele poliiei din Trgu Mure. Descrierea este decent, sumar i chiar laudativ la adresa organizatorilor. Adunarea a decurs n ordine i linite i nu s-a ntmplat niciun fapt ce ar putea interesa ordinea i sigurana Statului.2

    Perspective artificialeCele trei zile pline ale evenimentului, con-

    form programului anunat3, aveau activiti sim-ple ca: educaie moral, predic, serviciu divin, consacrarea tineretului, prezentarea colii Misi-onare de la Stupini, cntece i poezii. Condiiile tehnice nici pe departe nu se pot compara cu cele de astzi. i totui nu s-a putut vorbi despre plictiseal, monotonie sau lips de atractivitate. Raportul poliiei oraului menioneaz partici-parea a 1 000 de tineri. Nu este vorba despre ti-neretul adventist dintr-o conferin, ci despre zona Mureului cuprins ntr-un district.

    n sptmna care a urmat, la Reghin are loc o ntlnire asemntoare n zilele de vineri

    i smbt, 27 i 28 iulie 1946. Alturi de echi-pa de conductori de la Trgu Mure, format din Vasile Florescu, Gabriel Procsh i Csonvai Domokos, la Reghin s-au alturat Farkas Dniel, preedintele Conferinei Transilvania, Berner Konrd i alii. Programul era la fel de simplu. Darea de seam a Comisariatului de Poliie din Reghin permite reconstituirea n amnunime a punctelor din program al fiecrui serviciu divin4. Au participat n jur de 400 de adventiti. ncurajarea tinerilor de a urma cursurile colii Misionare de la Stupini ocupa un loc prioritar n programul ntlnirilor.

    Acestea au avut loc ntr-un regim n care publicaiile religioase erau cenzurate; de aseme-nea, adventitii erau tolerai cu greu de biseri-cile istorice, iar Sabatul, ca zi de odihn, era o problem. Cum a fost posibil? Desfurarea evenimentelor menionate, aezate n contextul istoric, i gsesc motivaia care devine tot mai clar.

    Ivirea umbrelorPerioada imediat de dup rzboi a fost una

    de libertate relativ acordat majoritii con-fesiunilor religioase, mai ales celor existente i nainte de rzboi. La orizontul istoric se contura o alt orientare politic dect cea interbelic. Dup data de 23 august 1944, comunitii cti-gau teren i aveau nevoie de suport din partea

    populaiei. Cnd i-au consolidat pu- te rea i au ctigat teren pe scena politic a rii, restriciile au nceput s apar.

    n 1948, Serviciul de siguran se transform n cel de Securitate. Apar primele scenarii ndreptate mpotriva ad ventitilor care activeaz exclusiv n rndul muncitorilor proletari i a rani-lor plmai, cu scopul de a-i dezarma de la lupta politic democratic.5

    Adresa este transmis, n acelai timp, n toate zonele din Transilvania, fapt care ne arat c acuzaia era la modul general n dreptul adventitilor.6

    Astfel, doar la un an i cteva luni de la ntlnirile de tineret menionate n zona Mureului, Serviciul de Securitate din Trgu Mure ra por teaz c n raza

  • 23 Curierul Adventistseptembrie 2014

    serviciului nostru, Cultul Adventist de ziua a 7-a, districtul Mure, are 28 de comuniti. Din partea acestui cult, pn n prezent, nu ni s-a semnalat nicio activitate misionar.7

    n primvara anului 1949, deja adventitii sunt supravegheai prin informatori care, iniial, au doar un numr de identificare. Acuzaia m-potriva adventitilor din Herghelia este c in edin n fiecare sptmn de dou ori n casa lor de rugciune, cu pretenia c fac edin de rugciune normal. Dar, dup cum am fost in-format, edina lor de rugciune nu are scopuri religioase, ci ar avea un scop subversiv i, dup cum sunt informat, chiar primesc material din U.S.A. prin diferii ageni de-ai lor.8 i totui adventitii continu s-i triasc credina n cadrul restrns oferit de autoriti.

    n alte adrese, Direciunea Securitii din Cluj, la 24 iunie 1949, a ordonat supraveghe-rea unui botez care urma s aib loc n comuna Cozma, jud. Mure, cernd modul detaliat de desfurare, precum i date despre noii botezai.9

    La un botez ulterior, n comuna Teaca, Ser-viciul Securitii din Trgu Mure deja solicit ntocmirea unor fie personale ale botezailor, cu meniunea ce religie au avut nainte de a fi fost botezai.10

    Se observ foarte clar c ceea ce, dup rzboi, prea o perspectiv luminoas pentru lucrarea adventitilor, cel puin n zona Transilvaniei, repede s-a transformat ntr-o activitate tolera-t tot mai greu, supravegheat i urmrit, cu scopul eliminrii din societate. S-a dovedit c pregtirea spiritual serioas a tinerilor din vre-mea aceea a avut un efect decisiv pentru lucrarea bisericii n condiiile dificile care au urmat de-a lungul regimului comunist.

    Perspective realeAstzi, ne bucurm de diversitatea activi-

    tilor tineretului bisericii noastre, de libertate de manifestare, de posibilitile i condiiile tehnice de lucru, de iniiative i programe tot mai diver-sificate. Experienele nefericite ale tinerilor din zonele fr comunism, considerai mod-ele pentru noi, ne las oarecum nedumerii. nelegerea credinei ca mod de via real, co-tidian i obinuit pentru un cretin adventist devine i aici un deziderat tot mai puin dorit. Dac serviciile divine nu sunt atractive, ct mai diversificate, ca s satisfac participanii, aces-tea risc s fie tot mai puin frecventate. Spiritul de sacrificiu al Mntuitorului, inspirat de iubi-rea Lui n favoarea semenului, este tot mai rar.

    Materialismul nsoit de faim a devenit o int obinuit pentru majoritatea tinerilor notri, n defavoarea lucrrii sufleteti pe care Isus o ateapt de la noi. Desigur sunt i excepii valo-roase de la cele menionate, pe care le apreciem n mod just. Cred totui c trebuie s ne reamin-tim experienele bunicilor i prinilor notri. Trim clipe solemne, profetice i unice. Fr a fi alarmist, timpul acesta (1 Tesaloniceni 5:3) ne zorete la o pregtire serioas pentru ceea ce vine. Fiecare zi i fiecare om conteaz. Cineva acolo sus conteaz pe noi i pe tine. Oare l vei dezamgi? Mai gndete-te! Ct mai repede! n1 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 2364, f. 35.2 Idem.3 Ibidem, f. 36.4 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Comisariatul de poliie Reghin, Dosar nr. 32, f. 23-26.5 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 79, f. 1.6 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 3325, f. 134, n care Direciunea Regional de Securitate Braov solicit acelai lucru Serviciului din Miercurea Ciuc, iar n ace-lai fond, Dosar nr. 1987, f.12, Serviciul de Securitate din Mure trimite aceeai adres Biroului din Toplia etc.7 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 79, f. 3.8 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 79, f. 8.9 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 79, f. 28.10 Arhivele Naionale Direcia Jud. Mure, Inspectoratul Judeean M.I. Dir. Reg. M.A.I, Dosar nr. 79, f. 34.

    Iosif Suciu | Istorie contemporan

    Iosif Suciu, pastor n Conferina Transilva-nia de Sud.

  • 24 Curierul Adventistseptembrie 2014

    La odihn

    Aventura unei chemri

    Apostol Chelbegean s-a dus. A murit la 87 de ani (1927-2014). A murit aa cum a trit cu demnitate. Nu a zcut i nu s-a chinuit nicio clip. A murit de stop cardiac pe cnd edea pe balcon admirnd maiestatea Tmpei, respirnd aerul proaspt al Braovului i spunndu-I Domnului ct se simte de bine-cuvntat c i-a petrecut ultimii douzeci de ani din via nconjurat de grija Luei i a copiilor ei, Andra i Armand, i ct de privilegiat se simte s aib un fiu pastor i profesor la Universitatea Andrews, cu familia cruia tocmai petrecuse c-teva zile de sacr prtie. A murit de prea mult dragoste de via. A trecut la odihn mbrind moartea aa cum mbriase fiecare zi din via cu pasiune.

    Pentru c a trit un pic prea mult pentru mu-ritorii de rnd, cei mai muli dintre tovarii lui de lupt pentru pzirea Sabatului de prin multe-le uniti militare i pucrii comuniste nu l-au putut onora cu prezena la nmormntare, dar au promis s-l ntmpine pe meleagurile rennoirii, unde ngerii neczui i ateapt s le ia intervi-uri pe scena deschis a universului. n afar de Biblie, pe care nc o mai citea la rnd, zilnic, cu voce tare i din care nc mai memora i recita psalmi de biruin, pe biroul Apostolului se mai gseau cteva cri de sntate, din care propo-vduia sistematic, i o coresponden recent de suflet cu nonagenarul Vasile Cojea.

    Aa cum spunea fratele Eduard Clugru la serviciul de nhumare din 22 iunie 2014, dac l-ai ntlnit vreodat pe pastorul Apostol Chel-begean, n-ai cum s-l uii. Impactul prezenei lui n adventismul romnesc este de netgduit. Un cretin integru, un predicator de excepie, un prieten de ndejde. Dar se pare c el nu tia asta. Doar alii o vedeau n el.

    Mottoul preferat al cltoriei acestui muritor de excepie a fost Psalmul 113:7,8: El ridic pe srac din rn, nal pe cel lipsit din gunoi ca s-l fac s ad mpreun cu cei mari, cu mai-marii poporului Su. Aplicaia relaional di-vino-uman a acestei referine biblice era clar pentru Apostol, direct i personal. Cine am fost eu, mi frailor obinuia el s spun s ajung pastor la adventiti, consilier la Uniune sau preedinte de Conferin? Un nimeni. Un

    ran dintr-un sat din Oltenia, uitat de lume, un adolescent fugit de-acas, un rebel romantic rtcitor, un vagabond de care Dumnezeu i-a fcut mil. Ori de cte ori povestea experiena vieii lui de credin i ce povestitor era , omul acesta i plasa existena n contextul c-luzirii divine. Nu i-a putut scrie autobiografia (Aventura unei chemri) pn n-a fost convins c Dumnezeu va fi recunoscut de cititor ca eroul principal al crii.

    Un exeget sau omiletician mai atent ns ar putea sesiza cu uurin potenialul escatologic post-lapsarian al Psalmului 113:7,8. Nu l-am nu-mit noi pe pastorul Apostol Chelbegean nainte de a-l cobor n groap: rn din rn? n lumina aceasta, El ridic pe cel srac din rn ca s-l fac s ad mpreun cu cei mari e pentru atepttorii revenirii lui Isus o trimitere clar la cea dinti nviere, un ecou uor de recu-noscut al fgduinei mesianice din Isaia 53:12: De aceea, i voi da partea Lui la un loc cu cei mari i va mpri prada cu cei puternici, pen-tru c S-a dat pe Sine nsui la moarte i a fost pus n numrul celor fr de lege, pentru c a purtat pcatele multora i S-a rugat pentru cei vinovai.

    n limba greac koine a Noului Testament, apostelo nseamn a trimite i apostolos nseamn trimisul cuiva. Exact ca disciplina-tul soldat roman din discursul centurionului: i zic unuia: Du-te! i se duce, iar altuia: Vi-no! i vine (Luca 7:8), Apostol Chelbegean a fost iniial chemat s dovedeasc faptul c viaa poate fi trit cu onoare, cu pasiune i demni-tate, ca reprezentant al unei lumi mai bune. i a executat bucuros ordinul. Acum i s-a spus din nou: Du-te! A fost trimis la odihn. i s-a con-format ntocmai. Bazai pe principiul ascultrii necondiionate a creaturii de Creator, pe care Mntuitorul a calificat-o drept credin mai mare dect cea din Israel, socotim c i ordinul divin: Vino!, al chemrii napoi dintru rn ntru slav, va fi ascultat de Apostol Chelbegean fr ezitare n ziua marelui advent. i probabil c n-ar fi deloc deplasat s considerm c abia atunci se va scrie a doua i cea mai frumoas parte a volumului autobiografic Aventura unei chemri. Abia atept! n

    Romulus Chelbegean, profesor la Universita-tea Andrews.

  • 25 Curierul Adventistseptembrie 2014

    Texte i semnificaii

    Rubrica Texte si semnificaii, realizat de Gabriel Ivan, poate fi ascultat la Radio Vocea Speranei vineri i duminic (n programul de sear) i smbta i duminica (la matinal).

    A dat Dumnezeu legi care nu sunt bune?

    n Ezechiel 20:25 citim: Ba nc le-am dat i legi care nu erau bune i porunci prin care nu puteau s triasc.Nicieri n Vechiul Testament nu este descri-

    s vreo porunc sau vreo lege divin ca nefiind bun. Chiar n Ezechiel 20 citim ideea standard din Biblie: Le-am dat legile Mele i le-am fcut cunoscute poruncile Mele pe care trebuie s le mplineasc omul ca s triasc prin ele (Eze-chiel 20:11 vezi i v. 13 i 21). Pot fi armonizate aceste contradicii?

    Faptul c acest verset nu este niciodat citat n Noul Testament, c Vechiul Testament a fost dat de nsui Dumnezeu i, mai ales, nelesul pe care contextul acestui verset ni-l impune fac imposibil vreo legtur ntre acest verset i textele care vorbesc de anularea legii, oricare ar fi ea.

    Contradicia desluitEzechiel 20 arat minunile lui Dumnezeu de

    la Exod i permanentul spirit de rebeliune ma-nifestat de poporul lui Dumnezeu, atras mereu spre idolatrie. La ce se refer Ezechiel n verse-tul 25? Soluia este oferit de versetul urmtor: I-am spurcat prin darurile lor de mncare, cnd treceau prin foc pe toi ntii lor nscui; am vrut s-i pedepsesc astfel i s le art c Eu sunt Domnul (Ezechiel 20:26). Dac amintim i ver-setul 18, imaginea devine tot mai clar. Dumne-zeu spune c israeliii sunt tentai s mplineasc legile omeneti, pgne, ale naintailor lor, care nu duceau la via, fcnd astfel ceva opus prin-cipiilor i legilor divine prin care urmau s tr-iasc. Cu siguran, acest obicei menionat i n versetul 31, jertfirea copiilor, era o lege rea, care nu venea de la Domnul. Contextul ne spune ce se nelege printr-o lege care nu era bun.

    De ce Dumnezeu ar spune c El a dat porunci i legi care nu erau bune? Principiul de aici este urmtorul: Dac israeliii erau hotri s urme-ze legi rele, Dumnezeu i-a dat prad acelor legi, lsndu-i s-i urmeze drumul rtcirii lor. De

    fapt, nu Dumnezeu i-a dat, ci ei singuri s-au dat acestor legi. Dumnezeu doar le-a dat libert