Home > Documents > Bronislaw ski - Magie, Stiinta Si Religie

Bronislaw ski - Magie, Stiinta Si Religie

Date post: 04-Jul-2015
Category:
Author: petrescu-cristian
View: 416 times
Download: 30 times
Share this document with a friend
Embed Size (px)
of 112 /112
BRONISLAW MALINOWSKI MAGIE, ŞTIINŢĂ ŞI RELIGIE Coperta: Mihail-Alexandru Popa ISBN: 973-9146-24-4 BRONISLAW MALÎNOWSKI MAGIE, ŞTIINŢĂ SI RELIGIE TRADUCERE DE NORA VASILESCU Editura Moldova Iaşi-1993 .4 |I1LI©TICÂ iUOETSAM — C;L U J — SALA DE LECTURA JUDEŢEANĂ CLUJ - *650095P* Versiune românească după Magic, Science and Religion, 1925 © Toate drepturile asupra acestei ediţii aparţin Editurii MOLDOVA-Iaşi Cuvînt introductiv Părintele scolii antropologice funcţionaliste, Bronislaw Kaspar Malinowski s-a născut la Cracovia în 1884, pe atunci parte a
Transcript

BRONISLAW MALINOWSKI

MAGIE, TIIN I RELIGIECoperta: Mihail-Alexandru Popa

ISBN: 973-9146-24-4

BRONISLAW MALNOWSKI

MAGIE, TIIN SI RELIGIETRADUCERE DE NORA VASILESCU

Editura Moldova Iai-1993

.4|I1LITIC iUOETSAM C;L U J SALA DE LECTURA JUDEEAN CLUJ -

*650095P*

Versiune romneasc dup Magic, Science and Religion, 1925 Toate drepturile asupra acestei ediii aparin Editurii MOLDOVA-Iai

Cuvnt introductivPrintele scolii antropologice funcionaliste, Bronislaw Kaspar Malinowski s-a nscut la Cracovia n 1884, pe atunci parte a Imperiului Austro-Ungar. Fiind fiul unui filolog eminent, din a crui opera nu lipsesc nici cteva studii de etnografie i folclor, se poate bnui ca educaia lui s-a dezvoltat ntr-un mediu care a favorizat talentul lingvistic nativ al tnarului, pentru ca mai trziu l ntlnim sub forma unui bun cunosctor al unui numr de .apte limbi europene, la care se adaug diferitele dialecte i limbi primitive n care s-a iniiat mai pe urm. Oricum, judecind dup opera, Malinowski s-a apropiat de problema limbii ca de un determinant att cultural ct i c omportamenta 1. Cu toate acestea l gsim n 1908 lundu-i doctoratul n matematici i fizica la Universitatea

Jagellona din Cracovia. Din cauza unor probleme cu sntatea care aveau s-1 urmreasc toata viaa, abandoneaz aceasta orientare ns i are ocazia sa citeasc Creanga de aur a Iui James Frazer care i produce o revelaie profunda. Peste aproximativ douzeci de ani va spune: "Daca a avea puterea s evoc trecutul, mi-ar plcea sa v conduc acum aproximativ douzeci de ani n urm, ntr-un vechi ora universitar slav - adic la Cracovia, vechea capitala a Poloniei i locul celei mai vechi universiti din estul Europei. V-a fi putut arta atunci un student plecnd din cldirile medievale ale universitii, evident cam distrat, oricum innd strns sub bra, ca singura consolare pentru necazurile sale, trei volume verzi cu o emblema aurie bine-cunoscut, superbul semn convenional al vscului -simbolul Crengii de aur"1. Tocmai fusesem silit s abandonez pentru un timp cercetrile de fizic i chimie din cauza unor probleme de sntate, ns mi-era permis s-mi urmez o alt linie favorit de studiu, aa c m-am decis s fac prima mea ncercare de a citi o capodoper englezeasca n original. Poate c tristeea mea ar fi fost diminuat dac mi s-ar fi permis s vd n viitor i s am premoniia momentului prezent, cnd am privilegiul de a aduce un omagiu lui Sir James Frazer n faa unei distinse audiene i n nsi limba Crengii de aur. Pentru c imediat ce am nceput s citesc aceast mare oper, m-am gsit scufundat n ea i subjugat de ea. Am neles atunci c antropologia, aa cum era prezentat de Sir James Frazer, este o mare tiin, demn de tot atta devoiune ca oricare dintre surorile ei mai vrstnice i mai exacte i am devenit unul dintre slujitorii antropologiei frazeriene." (pasaje din deschiderea unei alocuiuni inut n onoarea lui Sir James Frazer la Universitatea din Liverpool, n Noiembrie, 1925). Din acest moment B. Malinowski devine cel pe care l cunosc toi cei care au avut ct de ct tangen cu antropologia cultural sau cu vreuna din disciplinele adiacente ei. Dup o scurt perioad petrecut la Leipzig, unde, prin contactul cu Wilhelm Wundt i Karl Bocher, se pune la curent cu ideile psihologiei experimentale i ale economiei istorice, ajunge pentru studii post-universitare n Marea Britanie(l910), la London School of Economics, ns avnd n stadiu suficient de avansat deja lucrarea sa despre Asociaiile masculine tribale ale aborigenilor australieni2, publicat mai apoi n Polonia, ca i - probabil - asupra Familiei n cadrul aborigenilor australieni: un studiu sociologic".3 Relativ curnd, preocuprile sale ndreptndu-se spre munca de cercetare din Noua Guinee, arie studiat de A. C. Haddon, W. H. R. Rivers, C. G. Seligman i alii a cror influen asupra gndirii sale a fost marcanta, obine o finanare de cltorie (Robert Mond Travelling Studentship - University of London) i o burs de cercetare (Constance Hutchinson Scholarship - London School of Economics) astfel nct, n septembrie 1914 i poate ncepe prima expediie la populaia Mailu din insula Toulon. Era deja familiarizat cu structurile limbii melanesiene cci n Grdinile de coral i magia lor4, i-a descris eforturile n aceast direcie, iar cercetarea va dura pn n februarie 1915. Vor urma altele: din iunie 1915, pn n mai 1916 n Insulele Trobriand, unde va reveni n 1917-1918, pn la cea din urma, planificat ndelung din 1940 pn n 1942 cnd, n plin activitate, se stinge. Fiecare dintre aceste cltorii, ca i studiul de birou, s-au dovedit mai mult dect profitabile i au nscut lucrri care acum au devenit referine obligatorii pentru orice specialist, printre primele care au transformat antropologia mai degrab intuitiv, bazat pe speculaii i ipoteze uneori nu dintre cele mai de ncredere, ntr-o tiin modern n adevratul sens al cuvntului, niciodat lipsit de sperana de a spune ceva esenial despre om. ncepnd cu Argonauts of the Western Pacific (Argonaui ai Pacificului de Vest - 1922), pn la The Foundations of Faith and Morals (Fundamentele credinei i moralei - 1936), puine snt acele lucrri care s nu figureze i astzi n bibliografiile din domeniu. Dac ideile lor nu mai snt chiar cele unanim acceptate astzi, atunci probabilitatea ca mcar intuiii ale

adevrurilor moderne s fie gsite la tot pasul este extrem de ridicat. n afar de asta credem c merit amintit n acest context c cele mai recente demersuri n materie au loc tocmai prin revalorificarea acestui fel de intuiii, lucru foarte explicabil dac urmrim istoria oricrei lucrri de acest tip. Cci exist o vreme a succesului aproape necondiionat i una a inevitabilei rsturnri prin care se ridic viziunea pasului urmtor, ns, orict ar fi de necesar aceast rsturnare adesea excesiv, idei valoroase mai mult sau mai puin contient formulate se cer recuperate ct mai curnd, iar atmosfera postmodernist a zilelor noastre ne-a nvat deja destule despre profitul i necesitatea unei asemenea operaii. n Magic, Science and Religion, cartea tradus aici, acceptnd diferenierea uzual dintre o lume a tiinei i o alta a religiei i a magiei, el este primul care nceteaz s mai vad lucrurile n sensul evoluionismului clasic ce presupune sfera sacrului doar ca pe o rdcin a celei raionale, fcndu-se prin aceasta primul promotor al ideii unor universuri paralele ntre care viaa uman i gsete substan. Dei i s-ar putea ntr-o oarecare msur reproa distincia cu mult prea net dintre domeniul magiei, pe care el o nelege n cel mai restrns sens cu putina, i cel al religiei pe care o favorizeaz n mod evident, dei probabil c ipoteza sa psihologic n explicarea naterii magiei nu se susine la o verificare statistic, dat fiind premisa patologic de care uzeaz, funciunea esenial pe care el o gsete religiei n asigurarea coeziunii i integritii grupurilor umane i mai ales n medierea dintre

-8individul uman att de lipsit de aprare atunci i mediul sau ciudat, cteodata agresiv, cteodat copleitor, deseori incomprehensibil ntr-un mod care rasei umane i-ar fi putut oricnd deveni fatal, funciunea aceasta este prezentata pentru prima oara ntr-o terminologie i uznd de o demonstraie moderna, valabil n cea mai mare parte a sa i astzi, cnd attea s-au schimbat n discursul antropologic, nct doar puin din ceea ce nu e numai informaie pura i simpla mai rezista. Cursivitatea agreabila a lucrrilor sale, care se adaug valorii lor informaionale, nu este dect un simptom al harului su de profesor despre care Audrey I. Richards avea s scrie: "Avea tendina de a-i privi (pe studeni) mai degrab ca pe o echip angajat ntr-o lupt colectiv, dect ca pe un numr de indivizi cu interese i nevoi diferite. nvau o metod de lucru i o preocupare teoretica specific, mai degrab dect un corp de fapte detaliate... n seminar darul su pedagogic se evidenia cel mai bine. Aceste discuii sptmnale deveniser faimoase i atrgeau studeni de toate felurile. Ofierii din colonii n permisie i apreciau abordarea concret, autentic... Cercettori din diferite pri ale lumii veneau s-1 asiste, iar Malinowski trebuia deseori s-i formuleze discursul n patru sau cinci limbi. Profesori universitari stteau cot la cot cu cei mai variai amatori... n tot ceea ce fcea era o curioasa atingere nflcrat i o putere rar de a trezi idei n mintea celorlali."5 Magie, tiina i religie este un studiu de care, de mult, regret c studenii romni ai zilelor noastre snt privai, cu att mai mult cu ct nici varianta sa n englez nu se gsete chiar cu uurina. Utilitatea ei pentru cei care s-ar simi atrai de domeniu i chiar numai pentru cei care ncearc sa-i fac o idee clar bazat pe cercetri recunoscute tiinific sperm sa fie aceeai fructuoas amprenta ca aceea lsat de Frazer asupra lui Malinowski nsui. Nora Vasilescu

NOTE:1

Ii 1 had the power oi evoking the past, I should like to lead you back some twenty years to an old Slavonie university town - 1 mean the town of Cracow, the ancient capital of Poland and the seat of the oldest university in eastern Europe. I could then show you a student leaving the medieval college buildings, obviously in some distress of mind, hugging, however, under his arm, as the only solace of his troubles, three green vlumes with the well-known golden imprint, a beautiful design of mistletoe the symbol of The Golden Bough.

2

Plemienne zwiazki w Australii. Akademia Umiejetnosci, Krakow, Wydzial Filologiczny, Wydzial Historycznofilozoficzny, Buletin internaional... (1912): 56-63 3 The iamily Among the Australian Aborigines: A Sociological Study, New York: Schoken (1913) 1963. 4 Coral Gardens and Their Magic, 1965 (1935), 2 vols. Bloomington: Indiana University Press 5 apud. International Encyclopedy of the Social Sciences, David L. Sills editor, voi. 9, The Macmillan Company & The Free Press, New York, Collier-Macmillan, London - lucrare care a constituit dealtfel i principala noastr sursa de informaii n special n ceea ce privete biografia lui Bronislaw Malinowski. -io -

I. OMUL PRIMITIV I RELIGIA SANu exist popoare orict de primitive lipsite de

religie i magie. i nu exist, trebuie adugat imediat, nici rase slbatice crora s Ie lipseasc fie atitudinea tiinific, fie tiina, cu toate c aceast lips le-a fost frecvent atribuit. n toate comunitile primitive, studiate de ctre observatori de ncredere i competeni, au fost gsite dou domenii clar distincte, Sacrul i Profanul; cu alte cuvinte, domeniul Magiei i Religiei i cel al tiinei. Pe de o parte exist actele tradiionale i prescripiile, privite de ctre nativi ca sacre, respectate cu revereniozitate i stim, nconjurate cu prohibiii i reguli speciale de comportament. Asfel de acte i obligativiti snt totdeauna asociate cu credine n fore supranaturale, n special acelea de magie, sau cu idei despre fiine, spirite, fantome, strmoi mori sau zei. Pe de alt parte, o clip de reflecie este suficient s arate c~

nici un meteug sau art, orict de primitiv, n-ar fi putut fi inventat sau meninut, nici o form organizat de vntoare, pescuit, cultivare a plantelor, sau cutare a hranei nu ar fi putut fi duse pn la bun sfrit n lipsa ob^prYaigijvpnj-p a proceselor naturale i fr o crerjina fprrrrbat i a unei femei ntr-o relaie pe via 'rivind afeciunea, comunitatea economic, recreaia i creterea copiilor. Aceast uniune, S3-

cstoria monogam, a existat totdeauna societile umane - astfel antropologia mo dezminte fantasticele ipoteze mai vechi asup "promiscuitii" i a "mariajului de grup", f cstoriei monogame o marc de valoare sanctitate, religia i ofer un alt dar culturii um i aceasta ne duce la luarea n consideraie a ci dou mari nevoi umane: cea de perpetuare i de nutriie.

2. Providena n viaa primitivPerpetuarea i nutriia stau pe primul i mai important loc printre problemele vitale omului. Relaia lor cu credina i pract! religioas a fost frecvent recunoscut i chj supraestimata. n special sexul a fost deseo privit, de la unii autori mai vechi i pn la scol psihanalitic, ca principala surs a religiei. PnS urm vedem c el joac un rol uimitor 1 insignifiant n religie fa de fora i perfidia sal viaa, uman n general. Afar de magia i dragoste i

utilizarea

sexului

n

anum performane magice - fenomene care nu apari

riului religiei - rmn de menionat aici doar nioase de la festivitile recoltei i alte nri publice, faptele de prostituie sacr i, la ejul barbariei i al civilizaiei celei mai de jos, uni divinitilor falice. n ciuda a ceea ce ne-am tea atepta, n slbticie cultele sexuale joac un ol insignifiant. Trebuie s ne amintim de , emenea c actele licenioase ceremoniale nu snt simpl indulgen, ci expresia unei atitudini Ireverenioase fa de forele generatoare i : ertilizatoare din om i natur, for de care lepinde nsi existena societii i culturii, .eligia, sursa permanent de control moral, care schimb incidena, dar rmne totdeauna vigilent, trebuie s i aplece atenia asupra acestor fapte, la nceput atrgndu-le pur i simplu pn sfera ei, mai trziu supunndu-le represiunii ei, ca n final s stabileasc idealul de castitate i Isanctificarea ascezei. Cnd trecem la nutriie, primul lucru de observat este acela c hrnirea este pentru omul primitiv un act nconjurat de etichet, prescripii i prohibiii speciale, plus o tensiune emoional (general de o intensitate necunoscut nou. n afar de valoarea magic a mncrii, desemnat11

s-o fac parcurgnd un drum lung sau s-i preJ lipsa n general - i nu vorbim aici deloj nenumratele forme de magie asociat 1 procurarea hranei mncarea are de asemenea rol complicat n ceremonii de caracter reli* distinct. Oferirea primei roade de natur ritufl ceremoniile recoltei, marile srbtori anotimpurilor n care se adun recolta, este expi i, ntr-un fel sau altul, sacralizat, joac uni important la popoarele agricole. Vntorii pescarii celebreaz o mare reuit sau deschideii sezonului activitii lor prin serbri i ceremonii) care hrana este mnuit n mod ritual, animali adorate. Toate actele de acest fel exprim bucui comunitii, simul valorii hranei, iar, n ceea c J privete pe membri, religia consacr atitudin| reverenioas a omului fa de pinea zilnic. Pentru omul primitiv, niciodat aflat, chiar cele mai bune condiii, cu totul n afa ameninrii foamei, abundena hranei este condiie primar pentru viaa normal, nseamn putina de a privi dincolo de grijii zilnice, de a da mai mult atenie aspectel


Recommended