+ All Categories
Home > Documents > Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: stefanpopescu574804
View: 223 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 240

Transcript
  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    1/240

    CRISTIAN BRNCUI

    ESTETICA MUZICAL

    N VIZIUNEA LUI

    DIMITRIE CUCLIN

    BUCURETI, 2004

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    2/240

    2

    CUPRINS:

    MOTIVAIE _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pag. 3

    DIMITRIE CUCLIN personalitate proeminent a culturii muzicale

    romneti. Consideraii selective despre viaa i activitatea sa _ _ _ _ pag. 8

    TRATATUL DE ESTETIC MUZICAL

    - PSIHOLOGIA ELEMENTELOR I FENOMENELOR_ _ _ _ _ _ _ _ _pag. 31

    - LOGICA COMPOZIIEI _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pag. 102

    - ETICA ESENEI EXPRESIVE _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pag. 158

    CONCLUZII_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _pag. 216

    EPILOG_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pag. 229

    BIBLIOGRAFIE_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pag. 232

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    3/240

    3

    MOTIVAIE

    Lucrarea de f'a reprezint rodul mai multor ani de intense cutri i

    meditaii prilejuite n primul rnd de alctuirea Tezei de doctorat dar i al

    cercetrilor, al reflexiilor ulterioare, ntruct, susinerea public a Tezei, n-a

    nsemnat nici pe departe ncheierea preocuprilor n aceast direcie.

    Treptat, ezitarea cu care am pornit la doctorat s-a transformat ntr-o mare

    pasiune, subiectul devenind o mare aventur spiritual. Luasem contact cu

    Tratatul de Estetic muzical, aprut sub semntura lui Dimitrie Cuclin, n

    ultimii ani de liceu, frecventnd cu asiduitate Biblioteca Central

    Universitar. Cu tot efortul intens depus pe parcursul mai multor luni, din

    primul capitol nu nelesesem mare lucru. Mi se prea un material prea

    savant i stufos, greu digerabil. Timpul a trecut, au urmat studiile

    universitare i, sub ndrumrile unor dascli de excepie, mi s-a deschis

    gustul analizei i al autoanalizei. Dac formarea mea n calitate de

    compozitor, prin care am luat contact cu principalele curente muzicale

    contemporane, o datorez maestrului tefan Niculescu, latura de interpret a

    fost influenat decisiv, dup studiile cu Constantin Bugeanu, de ntlnirile

    cu cteva mari personaliti: Karl sterreicher, la Academia de muzic iarte frumoase din Viena, Igor Markevitch i inegalabilul Sergiu

    Celibidache. Mai ales cu acesta din urm am petrecut multe ore n cadrul

    cursurilor de miestrie dirijoral, scurte dar foarte dense, iscodindu-l n toate

    felurile, iar el s-a artat ntotdeauna dispus s-mi vin n ntmpinare. De la

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    4/240

    4

    nlimea culturii sale impresionante declara c nu poate da o definiie

    acceptabil muzicii, fenomen imaterial care se nate de fiecare dat prin

    aceleai mecanisme insesizabile dar obligatorii, n direct legtur cu

    vibraii interioare omeneti. Spunea c uneori sunetul incit spiritul - ncazul asculttorului alteori, la interprei, bunoar, traseul este invers, o

    anume stare interioar pregtitoare a unui rspuns sonor adecvat fiind

    necesar, dar, indiferent de situaie, impactul ntre producerea sunetului si

    receptarea lui este instantaneu. De aici, pe o treapt primar de nelegere, se

    configureaz un melanj de senzaii i sentimente traduse ntr-o anume

    acceptare plcut a muzicii, unitate vibratorie pe care se poate instaura etapa

    superioar definit ca transcenden spiritual, favorizatoare a unor

    puternice emoii, cnd te simi purtat pe trmuri mirifice. Fascinante mi s-

    au prut, din aceast perspectiv, opiniile sale privind rolul efului de

    orchestr n pregtirea i declanarea emisiei sonore i necesitatea ncadrrii

    sunetului ntr-un complex bine definit i organizat. Aceleai gnduri i

    principii le-am regsit, ntr-un sens mult mai general, n spatele explicaiilor

    teoretice, n Tratatul de Estetic muzical dar i n alte cteva volume cu

    desluiri i extensii ale problematicii respective fcute chiar de autor:

    Dimitrie Cuclin Coresponden O istorie polemic a muzicii Ediie

    critic de Viorel Cosma pe marginea corespondenei Doru Popovici

    Dimitrie Cuclin, precum i cele dou intitulate Convorbiri cu Dimitrie

    Cuclin, unul aprut prin strdania lui Ion Brsan, iar cellalt semnat de Ella

    Istratty i Dan Smntnescu, toi admiratori declarai ai Maestrului.Informaii utile i importante am gsit n volumul Drumul creator al lui

    Dimitrie Cuclin, scris de reputatul Vasile Tomescu, i n manuscrisele puse

    cu mult amabilitate la dispoziie de muzicologul Vasile Donose, ambii

    preocupai asiduu de fenomenul cuclinian. Dup sistematizarea ntregului

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    5/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    6/240

    6

    Tezei de doctorat am ales spre analiz dou lucrri: Elegia pentru

    orchestr mare (n ncercarea de a demonstra cte ceva din gndirea

    simfonic), i motetul Crezul - pentru cor mixt i armoniu (cu intenia

    reliefrii relaiei dintre text i muzic). Elegia a fost scris n 1932 latrecerea n nefiin a lui Paul Marie Theodore Vincent dIndy, ndrumtorul

    suprem, venerat ntreaga via de ctre Cuclin. Lucrarea a fost inclus n

    Simfonia I din temeiuri afective, ca parte introductiv, cu toat diferena

    calitativ evident fa de rest, ntruct celelalte trei pri au fost concepute

    i realizate sub controlul direct al marelui compozitor i pedagog la Schola

    Cantorum din Paris. n varianta iniial, Simfonia avea, prin urmare,

    urmtoarele micri: Uvertura, scris n 1913, Scherzo, datat 1912 i

    ncheierea, numit Simfonia, aprut n 1910. Dintre acestea, Scherzo-

    ul a fost bine primit de specialiti i public, fiind interpretat pentru prima

    dat n 1915 pe scena Filarmonicii bucuretene. Prin nglobarea Elegiei n

    deschidere, Simfonia nti se deprteaz de viziunea personal de mai trziu

    asupra acestui gen de pusuri, ca un ansamblu alctuit din patru pri,

    fiecare cu menire distinct: Tez, Antitez, Reflexie i Sintez - cu

    declararea ncrederii n dinamism - deoarece nu se poate vorbi de liantul

    dintre pri, de unitatea de ansamblu, caracteristic important a

    simfonistului Cuclin. Versiunea componistic definitiv a fost prezentat

    publicului, n 1940, pe aceeai scen bucuretean. Ca valoare intrinsec,

    Elegia, care, n opinia mea, ar fi de preferat s se interpreteze izolat de

    restul prilor, se situeaz la nivelul celor mai reuite realizri simfonice alelui Dimitrie Cuclin, oferind o dovad a simbiozei perfecte ntre teorie i

    practic. Ea s-a cntat, mpreun cu Scherzo-ul din aceeai simfonie, n

    1937, la Paris, eveniment n urma cruia compozitorul a fost distins cu

    Medalia de aur, acordat pentru ntreaga creaie. Motetul Crezul se

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    7/240

    7

    ncadreaz n categoria lucrrilor din prima perioad de creaie, anul

    compunerii fiind 1919, i este, se pare, ocolit de dirijorii de cor din ara

    noastr ntruct pune multe problemetehnice i de interpretare.

    in s mulumesc i pe aceast cale tuturor profesorilor, colegilor,

    prietenilor i familiei, susintori direci sau morali n acest demers al meu.

    Datorez o cald recunotin maetrilor tefan Niculescu, Doru Popovici,

    Vasile Tomescu, Grigore Constantinescu, Vasile Donose, D.D. Stancu i

    domnului Pavel ugui, pentru ndrumri i materialele puse la ndemn cu

    deosebit amabilitate. De asemenea, un sentiment de gratitudine m

    ncearc i fa de regretatul Profesor universitar dr.Vasile Iliu, fost Decan

    al Facultii Compoziie, Muzicologie i Pedagogie muzical din cadrul

    Universitii Naionale de Muzic din Bucureti, pentru perseverena

    ndemnului la lucru i ncrederea afiat permanent n anii pregtirii

    doctoratului, i, nu n ulltimul rnd, mulumesc pentru susinerea constant

    Profesorului universitar dr. Alexandru Leahu, iniiatorul acestui generos i

    captivant subiect.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    8/240

    8

    DIMITRIE CUCLIN personalitate proeminent a culturii muzicaleromneti. Consideraii selective despre viaa i activitatea sa.

    n peisajul muzical din ara noastr Dimitrie Cuclin i-a ctigat un loc

    aparte, ntre cei ce alctuiesc vrful ierarhiei, graie originalitii erudiiei, i

    prolificitii. Provenea dintr-o familie modest. Se cunoate c tatl su s-a

    stabilit n Galai venind n 1878 - din sudul Basarabiei (din oraul Ismail),

    ferindu-se de o epidemie devastatoare i trecnd Dunrea not pentru a

    scpa de patrulele czceti. Mama era din Scnteieti, sat situat n

    apropiere de Galai. D. Cuclin s-a nscut n 1885 i ia contact cu muzica

    prin printele su, absolvent de Seminar i elev al lui G. Musicescu i Ed.

    Wachman, care i-a ndrumat primii pai n teorie, iniierea n armonie

    petrecndu-se ca autodidact, dup cum se confeseaz mai trziu, cercetnd

    Tratatul de armonie aprut sub semntura lui Fenarolli unde triete

    revelaia funciunilor i Abrg du Cours darmonie, avndu-l drept

    autor pe mile Durand. Tot n cadrul studiilor primare capt gust pentru

    studiul limbii franceze, mulumit unui talentat profesor, absolvent al

    Sorbonnei, pasionat de aceast materie. Ulterior, se ntlnete cu dasclide seam de la Conservatorul din Bucureti printre ei numrndu-se D.G.

    Kiriak, Constantin Dimitrescu, Robert Klenck i, mai ales, Alfonso Castaldi,

    pedagogul de care se leag cele mai importante nume de compozitori

    romni de la nceputul veacului al XX-lea. Aici i consolideaz

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    9/240

    9

    cunotiinele muzicale de la teorie i solfegiu, la compoziie, trecnd prin

    armonie, contrapunct, fug, orchestraie, muzic de camer i, nu n ultimul

    rnd, vioar. n toamna lui 1907, simind nevoia imperioas de instruire,

    pleac la Paris pentru a lua lecii de compoziie, sprijinit fiind de o modestburs acordat de statul romn prin ministrul nvmntului din acel timp,

    Spiru Haret. n capitala Franei, dup un stagiu la Conservatorul naional de

    muzic, are marea ans de a-l ntlni pe cel ce va fi mentorul su de-o

    via, compozitorul, teoreticianul i pedagogul Vincent dIndy,

    ntemeietorul institutului Schola Cantorum, de ndrumrile cruia

    beneficiaz pn n 1914. Urme adnci n pregtirea sa au lsat i ali

    profesori de marc din acea perioad printre care Charles Widor i A.

    Seryeix. Din biografia lui reiese c, ntre 1914 i 1918 a fost violonist-

    instrumentist, n Orchestra Operei din Bucureti i n cea a Filarmonicii din

    Iai, unde a activat sub bagheta lui George Enescu. n septembrie 1919,

    semneaz, alturi de alte nume importante ale vieii noastre muzicale, actul

    de natere al micrii corale intitulate Cntarea Romniei, iniiate de

    Marcel Botez. Apoi, pentru o perioad, l gsim cadru didactic la

    Conservatorul bucuretean iar ntre 1924 i 1930 s-a aflat n Statele Unite

    ale Americii n calitate de profesor de vioar la City Conservatory of

    Music i Brooklyn College of Music din New-York. Cele dou stagii

    petrecute n strintate l-au ajutat s stpneasc att de bine franceza i

    engleza, nct a publicat volume personale de poezii n limbile respective i

    putea realiza traduceri de cert performan. n aceast ordine de idei, secuvine a sublinia tlmcirea n graiul shakespearian a ntregii creaii poetice

    eminesciene! Cuclin face parte din categoria acelor intelectuali rasai, care,

    beneficiind de excepionale studii n marile metropole europene, au revenit

    pentru a contribui din plin la consolidarea colii romneti de compoziie

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    10/240

    10

    alturi de Enescu n cadrul Societii Compozitorilor Romni (al crui

    membru fondator, n 1920, a fost), precum i la fundamentarea pe baze

    moderne, a numeroase discipline muzical-teoretice ori la impulsionarea

    altora aflate n plin progres: folclorul i etnografia, psihologia, sociologia,muzicologia, pedagogia, istoriografia, estetica artei sonore .a.m.d.

    ntoarcerea sa n ar, n 1930, s-a datorat solicitrii exprese a lui Nicolae

    Iorga i, de aici ncolo, preia catedra de Contrapunct, Forme i Estetic

    muzical de la Academia Regal de Muzic din Bucureti, unde este

    ncadrat pe postul de profesor. Din anul 1939 pred i Compoziia, drept

    urmare a desfiinrii domeniului Esteticii din programa de specialitate. Ca

    dascl activeaz pn la pensionarea pentru limit de vrst, n 1948.

    Despre Cuclin se poate spune c a fost un longeviv (a trit aproape 93 de

    ani) cu toate c a fost un suferind. Mai ales ultimii ani au fost marcai de

    probleme serioase de sntate, fiind intuit n pat, fenomenul datorndu-se

    att senectuii ct i perioadei de un an de detenie i deportare la Canal (ca

    urmare a unor atribuite simpatii manifestate fa de micarea legionar n

    1940, cnd a primit conducerea Academiei Regale de Muzic din Bucureti)

    din perioada trist rmas n istorie sub titulatura de obsedantul deceniu.

    Cuclin recunoate umilinele teribile ndurate n acea amar experien de

    via, trit la o asemenea vrst, ns, marcat de o trie de caracter ieit

    din comun, i-a gsit refugiu ntr-o lume spiritual proprie, deosebit de

    intens i de profund, ieind din marasmulrespectiv ca un mare nvingtor

    moral. Spre sfritul vieii era chiar convins de condiia suferinei (fizice,pecuniare, sociale sau de alt natur) ca realitate istoric, filozofic i

    estetic - n existena i creaia omului de cultur de mare anvergur. n

    ultima perioad a existenei trupul nu-l mai asculta, dar mintea i-a rmas

    lucid, apropiaii amintindu-i c i se confecionase o msu anume,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    11/240

    11

    aezat pe pat, pentru a lucra stnd ntins. Se spune c scria cu aceeai rvn

    ca-n anii de tineree.Din amintiri reiese c era abordabil, uneori indiferent,

    alteori pedant mbrcat i c afia mult simplitate. Vorba i era destul de

    nalt ca timbru, moale i uor tremurat. ncepea orice discuie, de regul,prin afiarea studiat i dezarmant a unei anume umiline fa de

    interlocutor, dar avea repede grij s pun lucrurile la punct, copleindu-l

    prin soliditatea raionamentului, fiind foarte contient de valoarea sa. De

    aceea, era direct i tranant n lurile de poziie verbale ori scrise. Se

    dovedea afectuos i grijuliu cu soia, atent cu cei din jur. Nu a fcut

    niciodat concesii atunci cnd era vorba de convingeri proprii i, n general,

    a avut polemici rsuntoare cu destui contemporani, afind, ntotdeauna, o

    solid i sugestiv argumentaie. Orgoliul l-a inut ntr-o disput permanent

    cu Mihail Jora, George Georgescu i Mihail Andricu. Cu Enescu, care l-a

    premiat n 1913 i, ulterior, l-a primit n orchestra simfonic de la Iai, n

    1917, relaiile au fost speciale. Apropierea din tineree, cnd i manifestau

    reciproc simpatia - studiile pariziene asigurnd liantul necesar - s-a diluat cu

    timpul, transformndu-se ntr-un respect distanat. Enescu i-a interpretat

    Suita pentru vioar solo i chiar Elegia pentru orchestr, dar Cuclin nu

    s-a sfiit s-i manifeste deschis rezervele serioase fa de libretul Oedip-

    ului, de exemplu. Este, ns, dincolo de orice dubii c ntre cei doi n-a

    existat un schimb de informaii, c nu s-au influenat reciproc, drumurile lor

    muzicale rmnnd complet distincte. n 1932 se consider demisionat din

    Societatea Compozitorilor Romni profund nemulumit de clasa a II-a aMeritului Cultural decernat de ctre oficialitile vremii. n a doua parte a

    vieii a preferat s stea retras, avea muli admiratori ns, pare-se, vanitatea

    i-a creat multe antipatii. ntre apropiaii si s-au aflat numeroase nume

    sonore de intelectuali romni, cum ar fi: dirijorii Nicolae Boboc, Emanuel

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    12/240

    12

    Elenescu, Theodor Rogalski i Mircea Basarab, care i-au i interpretat multe

    lucrri, sculptorul Constantin Brncui, relaie declanat n vremea

    studeniei de la Paris,literaii Geo Bogza i Zoe Dumitrescu-Buulenga, Ion

    Minulescu, Tudor Arghezi, Emanoil Ciomac, muzicienii Roman Vlad, LiviuRusu, Vasile Tomescu, Doru Popovici, Vasile Donose, savantul Henry

    Coand i muli alii A fost, de asemenea, n relaii amicale, chiar dac

    necultivate permanent, cu Paul Dukas i cu compozitorul francez stabilit n

    Statele Unite, Edgard Varse, pentru a pomeni doar numele cele mai sonore.

    i plcea s fie strnit pe diverse teme, dovedea mult rbdare n

    explicarea unui subiect i se exprima cu o deosebit cursivitate i

    plasticitate. n breasl, ca i n rndurile publicului larg, se bucura de un

    nalt prestigiu i trebuie specificat c societatea n care i-a desfurat

    ultimele decenii de existen era prea puin dispus n a-i sprijini prerile

    filozofice, concepia metafizic mbriat de Cuclin fiind n evident

    contradicie cu ideologia perioadei de dup anul 1945 din Romnia. Cu

    toate acestea, reabilitat politic n 1952 prin eforturile lui Petru Groza i Ion

    Dumitrescu, l gsim deseori pe afiele de concert, la Radio-ul naional

    aprea n emisiuni, iar n fonoteca acestei instituii exist numeroase lucrri,

    printre ele aflndu-se i o mare parte dintre simfonii. i-a spus deschis

    opiniile n articole, cronici muzicale, studii i interviuri. De asemenea, a

    susinut conferine, concerte-lecii, prelegeri i comunicri tiinifice n ar

    i n strintate. A fost recompensat cu premii naionale importante n

    1913 a primit Premiul Enescu pentru Scherzo-ul din Simfonia I, PremiileAcademiei Romne, n 1934, moment n care Enescu, n calitate de raportor,

    nota: Cartea d-lui Dimitrie Cuclin, Tratat de Estetic Muzical, este o

    lucrare nsemnat, plin de vederi originale, bine documentat, poate cam

    abstract pentru a fi perceput de vulg, ns prin substana i nzuinele ei

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    13/240

    13

    demn de interes i respect. Opinez ca aceast carte s figureze printre

    lucrrile cari s fie propuse pentru premiul Lazr, i n 1935, pentru

    volumul Doine i Sonete, aprut n 1932. Numele su este menionat la

    Seciunea literar, unde s-a decernat Marele Premiu C. Hamangiu, nvaloare total de 100.000 lei i apare alturi de Lucian Blaga (La cumpna

    apelor, versuri, i Avram Iancu, dram), George Ciprian (Omul cu

    mroaga, comedie), Dimitrie Fara (Frmntare i Amgire, romane

    dramatice), Tudor Muatescu (Titanic Vals, comedie) .a. Cuclin a mai

    primit Premiul naional de compoziie, n 1939, Ordinul muncii, cls. I, 1955,

    Premiul de Stat, cls. I, 1965 i Ordinul Meritul Cultural, cls. I, n 1969. n

    ultima parte a vieii a putut s triasc din pensia de merit, din achiziii i

    din drepturile de autor oferite cu destul generozitate de Uniunea

    Compozitorilor. Aceeai Uniune care n anii 50 nu micase un deget pentru

    a-l apra de vicisitudinile muncii forate, l-a sprijinit consistent spre

    sfritul vieii, tratndu-l cu toat onoarea cuvenit i posibil n

    respectivele timpuri. Cert este, ns, faptul c n-a fost posibil ntemeierea

    unei coli naionale de specialitate n sensul gndirii sale, asta poate i din

    cauza intransigenei i exclusivismului afiate de el n multe privine, ori a

    ineriei decizionale. Dar, Dimitrie Cuclin a fost i a rmas toat viaa un

    onest patriot lund n considerare, ntre altele, cele afirmate de nenumrate

    ori n probleme cheie ale culturii naionale - folclor, istorie .a. n aceeai

    direcie, ar trebui apreciat c niciodat nu a manifestat vreo aluzie la

    posibilele anse suplimentare de afirmare dac ar fi trit pe alte meleaguri.Era, de altfel, un antioccidentalist convins, prezicnd ruinarea culturii

    vestice, i asta fr a fi un procomunist.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    14/240

    14

    D. Cuclin a lsat n urma sa o impresionant motenire artistic i

    documentar, numai creaia muzical cunoscut numrnd peste 30.000 de

    pagini, potrivit unor cunoscui muzicologi. Urmrind domeniile de activitate

    i parcurgnd lista realizrilor sale, ajungi la concluzia c ai de-a face cu opersonalitate de excepie, la care termenul de enciclopedist, specific

    Renaterii, pare insuficient, mai aproape de adevr fiind noiunea de abisal.

    Privea totul de pe poziia absolutului n care prezentul individual are

    importana unei picturi ntr-un uria ocean atotcuprinztor, din care face

    organic parte: ntregul infinit spaial, cu tot coninutul lui de via activ i

    creatoare, din nenceputul nceputurilor pn n nesfritul sfriturilor, e

    desfurarea unei fantasmagorii substaniale concentrate ntr-un absurd

    punct exspaial al unei clipe entemporare, absurde, aceasta nsi,

    concentrarea unei eseniale Eterniti.(V. Donose - Manuscris). n calitate

    de compozitor, sunt catalogate circa 180 de lucrri, n genuri diverse:

    cntece pentru copii, coruri, muzica instrumental pentru pian, pentru vioar

    i pian, pentru voce i pian sau domeniul cameral. Cuclin are peste 40 de

    lucrri simfonice dintre care 20 de simfonii ample, unele dispuse, dup

    modelul Clavecinului bine temperat, n tonaliti diverse pentru a sugera

    deplina libertate de aciune a spiritului, dar i n scopul reliefrii ethosului

    specific. ntruct nici un amnunt nu scpa ateniei, totul indicnd un plan

    bine pregtit de o inteligen subtil i scprtoare, traseul tonalitilor

    majore n simfonii este urmtorul: Do (simfonia a III-a), Re (a XVIII-a), Mi

    b (a XIX-a), Fa (a XIII-a), Sol (a XII-a i a XVI a), La b (a XI-a), Si b (aX-a). Cu alte cuvinte, se recompune minorul natural (o transpunere a

    hipodorianului grecesc) construit pe sunetul socotit miezul Sistemului

    muzical. La aceasta se adaug axa format din simfoniile a cincea i a

    asea, gndite n Sol b major i Fa # major, tonaliti cu caractere complet

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    15/240

    15

    diferite. Privite n ansamblu, simfoniile scrise n tonaliti minore acoper

    un ambitus de cvint i sunt, cu o singur excepie, dispuse la interval de

    semiton: La, Si, Do, Do #, Re, Mi b, Mi, ele marcnd potrivit concepiei

    sale - o larg palet de sensibilitate. Identitatea tonalitilor primei i ultimeisimfonii - Do minorlas loc concluziei c exist un imens ciclu, organizat

    pe criterii strict personale, caz singular, avnd n vedere proporiile, n

    istoria componisticii din ara noastr. Conform spuselor proprii, parcursul

    simfonic a fost conceput iniial i urmrit pas cu pas pe un numr de 14

    simfonii, cu mai multe trasee spirituale, n deplin concordan cu concepia

    sa filozofic. Simfoniile a II-a (Glasul neamurilor), a III-a i a V-a

    formeaz Universul esenial, iar a IV-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a

    XI-a i a XIII-a evoc dimensiunea substanial. Simfonia a V-a este

    supranumit i Naterea, ntruct face tranziia ntre subcicluri. La polul

    opus este Simfonia cu numrul 10, a Morii, pentru ca a XII-a s fie

    sortit nvierii. Simfonia a XI-a i este dedicat lui Mozart, iar a XIII-a

    este Bisericeasc, simfoniile a VI-a, a VII-a, a VIII-a i, mai ales, a IX-a,

    bazate eminamente pe elemente folclorice, sunt catalogate ca Pastorale.

    Simfonia I deschide, iar a XIV-a ncheie imensa bolt, completat ulterior

    graie unei fore creatoare uriae.

    Tot de la Dimitrie Cuclin s-au pstrat 11 opusuri vocal-simfonice, 6 opere,

    dintre care s-a pus n scen doar una, intitulat Traian i Dochia, cu

    subiect istoric naional, celelalte Soria (oper-madrigal), Ad majoremfeminae gloriam, Agamemnon, Bellrofon i, mai ales,

    Meleagridele, ateptnd, nc, apariia n faa publicului. Cuclin este i

    autorul baletului Tragedie n pdure, scris n 1962. n calitate de creator

    trebuie subliniat nclinaia sa spre tragism, istorie i monumental, marea

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    16/240

    16

    majoritate a operelor i a simfoniilor avnd proporii considerabile. Astfel,

    Simfoniile a V-a, a X-a (avnd partitura de 616 pagini) i a XII-a (ce

    numr peste 600 de file !), scrise pentru soliti, cor i orchestr, dureaz

    mai mult de dou ore fiecare, fiind - dup tiina noastr - cele mai ampledin istoria muzicii romneti i poate din lume, cu meniunea c ele respect

    canoanele stricte ale simfoniei. Dimensiunile constituie o sigur explicaie a

    absenei totale a numelui su din programele de concert ale rii mai ales n

    perioada scurs de la trecerea sa n venicie. Ca o trstur general, nu

    exist forme, structuri, traiectorii tonale ori armonice, articulaii de tipul

    frazelor sau motivelor reluate de la o lucrare la alta, fantezia sa precum i

    arta utilizrii procedeelor variaionale dovedindu-se inepuizabile. Conform

    apropiailor, impresionant este c nu folosea ciorne, scria direct pe curat,

    manuscrisele sale muzicale nepurtnd urme de tersturi ori adugiri, fapt ce

    demonstreaz, o dat n plus, perfecta ordine n gndire. Corespondena,

    ns, cu adnotrile aflate printre rnduri, trdeaz revenirile succesive

    asupra temei, n dorina de a fi ct se poate de concis i explicit.

    Deosebit de interesante i pertinentesunt lurile de poziie ale lui Cuclin n

    domeniul muzicologiei, dac ar fi s menionm cele mai importante studii

    catalogate pn n prezent: Musique, art, science et philosophie i, mai

    ales, Monografii. Contribuii la eventuala reform a fundamentelor

    muzicii structurat pe cinci etaje: I - Sistemul diatonic. Gama i

    funciunile care o alctuiesc. Funciunile prime, II - Funciunile

    secundare, gama cromatic, gama dublu cromatic, III - Gama prin

    com, IV - Funciunile inverse i volumul V - Gama prin com

    enarmonic (toate aprute la scurt vreme dup Tratatul de Estetic

    muzical). n 1936 vede lumina tiparului studiul su intitulat Le rle du

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    17/240

    17

    chant grgorien dans le pass jusqu' nos jours et du chant byzantin dans

    l'avenir, cu o problematic reieit din acelai Tratat, i care este privit

    ca un punct de plecare important n cercetrile de specialitate desfurate n

    ara noastr n ultimele decenii. Preocuprile lui Cuclin din sferamicrotoniei au reprezentat o constant n activitatea sa, n condiiile n care,

    n practica muzical, intervalele mai mici de un semiton i dovediser din

    plin utilitatea i amintim aici creaia enescian i post enescian, deosebit de

    divers. Este primul mare nume din istoria muzicii romneti interesat n

    mod tiinific de acest domeniu, avizat fiind de cercetrile n domeniu pe

    plan internaional. n limba romn a dat la iveal, n 1957, o alt lucrare de

    referin - Introducere n sistemul Sfert de ton.

    Pe trmul nvmntului i al didacticii, sunt de menionat opiniile sale

    aprute n Tratatul despre formele muzicale (tiprit n variant prescurtat

    n 1934 i rmas, din pcate, complet doar n stadiul de manuscris),

    Manualul de muzic pentru clasa I secundar(1936), Tratatul elementar

    de muzic (1946), Tratatul despre tiina muzicii(1964) - text alctuit cu

    ajutorul lui Vladimir Maala, motenitorul su testamentar, precum i

    Tratatul de tiina compoziiunii muzicale(1975), aflat, de asemenea, n

    manuscris. n diverse articole i-a manifestat prerile despre simfonie i

    poemul simfonic, genuri socotite apoteoza gndirii componistice. Tabloul

    unitilor sale formale conine: celula sau incizia, desenul melodic,

    subperioada, perioada, membrul de fraz, fraza i, n sfrit, ideea muzical,sinonime cu motivul, tema i perioada n analiza de tip clasic. De asemenea,

    discursul sonor se sprijin pe dezvoltare, noiune ce subnelege capacitatea

    de prelucrare dar i traseul obligatoriu pentru atingerea reprizei. Privite

    dintr-un unghi foarte larg, formele muzicale se mpart n trei criterii mari:

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    18/240

    18

    mecanic, mediul de evoluie sonor i cel didactic. Principiul mecanic are

    dou ramificaii - arhitecturile statice (fr idee muzical: monodie, motet,

    madrigal, coral, preludiul incipient, i cu o singur idee: coral variat, fuga,

    tema cu variaiuni i liedul) i dinamice, vzute i ele pe dou paliere -armonic (suita i marele preludiu) i armonic-tematic (sonata, poemul

    simfonic, muzica de teatru i concertul). n mediul muzical se dist ing

    formele simfonice - orchestrale ori camerale - i dramatice (pe text literar),

    care, la rndul lor, pot fi de concert sau camerale. Monodia, coralul variat,

    fuga, suita, marele preludiu, fantezia i chiar poemul simfonic se ntlnesc

    n variante camerale i orchestrale iar simfonia i uvertura mbrac

    preoponderent aspecte simfonice. Sonata pentru dou piane, trioul,

    cvartetul, cvintetul, sextetul, octetul etc. intr n grupul pieselor simfonice

    de camer. Categoria construciilor dramatice include, i ea, mai multe

    tipuri: formele teatrale (opera, opera comic, drama muzical, comedia

    muzical, baletul . a.), de concert (cantata, oratoriul, poemele pentru soli,

    cor i orchestr), creaiile corale de concert ori bisericeti i, n fine,

    lucrrile dramatice camerale, precum liedul cu acompaniament de pian sau

    de orchestr. Dup normele didactice, formele muzicale suport trei zone

    diverse: construcii introductive, suita i sonata, i restul formelor -

    simfonice i dramatice. Cuclin crede cu trie c arhitecturile muzicale - ca

    modalitate de prezentare a unor compoziii sonore - au aprut ca urmare a

    unor imperative spirituale, sunt intercondiionate i c ele alctuiesc un

    trunchi comun, n care nimic nu este inutil ori de aruncat. Ele vor continuas dinuiasc i s se transforme atta vreme ct imaginaia i creativitatea

    vor rmne atribute umane.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    19/240

    19

    Potrivit vederii sale funcionale, muzica se structureaz pe cinci niveluri

    diferite: diatonic, tonal, modal, armonic i enarmonic. Sistemul diatonic

    graviteaz n jurul gamelor Do major (lidianul) i La minor (hipodorianul).

    Cromatismele ascendente (diezii) se asociaz lui Do major, privit naspiraia sa spre nlimi, bemolii fiind o caracteristic a lui La minor,

    influenat, la origini, de fora de atracie a pmntului, prin urmare, avnd

    un sens cobortor. De diatonism se leag funciunile de tonic, dominant i

    subdominant, semitonurile, inclusiv cele cromatice, gama cromatic, dublii

    accideni. Aici se face o jonciune cu enarmonia, privit la valoarea real.

    Intervalele sunt minuios investigate i catalogate: cele perfecte (prima,

    cvarta, cvinta i octava) pot fi i mrite, supramrite, micorate i

    submicorate, iar celelalte secunda, tera, sexta, i septima se gsesc n

    aspecte precum: mici, mari, mrite, supramrite, micorate i submicorate,

    n funcie de numrul i de calitatea semitonurilor, determinant fiind

    mulimea de come. Sistemul tonalpornete de la aceleai game i reprezint

    ansamblul tonalitilor majore cu relativele aferente i stabilete ordinea

    adevrat, prin cvinte, a sunetelor gamei i a relaiei dintre tonaliti.

    Capitolul trateaz tot funciunile principale, ca i n cazul sistemului

    diatonic, dar cu sensuri mult amplificate. Astfel, se poate vorbi de

    dominant depresiv i subdominant expansiv, de sensibile i de poziii

    neutrale, toate, laolalt, cptnd o valoare dinamic pronunat. Criteriul

    cvintelor introduce o net difereniere a intervalelor, acordurilor i a

    tonalitilor n cadrul unui pus i reprezint, prin direcie i numr, punctulcentral al expresiei muzicale. nsei cvintele ntre ele capt nsuiri diverse

    prin gradul de apropiere fa de nucleul principal: Fa Do, Do - Sol, Sol

    Re. Capitolul tonal mai cuprinde modulaia, ce ar trebui s se numeasc,

    mai degrab, tonulaie, realizabil cu mijloace melodice simple, n genul

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    20/240

    20

    imitaiei i al progresiei. Sistemul modalse reazem pe cel diatonic i apare

    atunci cnd o funciune simpl este denaturat prin nlocuirea ei cu o

    sensibil oarecare. Teoreticianul romn susine c nu exist dect dou

    moduri ideal constituite, sprijinite numai pe funciuni simple - majorul iminorul - celelalte reprezentnd abateri mai mult ori mai puin semnificative

    ale lor, cu sensuri precise viznd expansivitatea i depresivitatea. Oricare

    mod poate fi transpus pe indiferent ce sunet fr a-i pierde din

    caracteristici. n opinia teoreticianului romn, tabloul complet al modurilor

    cuprinde trei categorii: expansive, depresive i mixte. n centrul sistemului

    su se afl - dorianul - pe Mi - frigianul - pe Re - lidianul - pe Do i

    mixolidianul pe Si, primele trei prezentnd i variantele la cvinta inferioar

    - hipodorian, hipofrigian i hipolidian n timp ce hipomixolidianul

    confundndu-se cu dorianul, a fost puin utilizat ca atare. Este de subliniat

    c, ncercnd o unificare a concepiilor antice i medievale despre moduri,

    Cuclin utilizeaz terminologia greac veche dar accept sensul ascendent al

    scrilor, n conformitate cu gndul orientat spre Demiurg, principala

    cucerire n domeniu din perioada cretin. n concepia lui D. Cuclin,

    ethosul strvechi al acestor moduri rzbate i n zilele noastre, n melosul

    popular autentic i n cntarea de stran. Sistemul armonic cuprinde

    dizertaii despre acord, rsturnri, raportul consonan-disonan, nlnuiri,

    suprapuneri i, n fine, modulaii. Cuclin preia i utilizeaz pe larg, att n

    argumentaia conceptual ct i n creaie, opinia exprimat de coala

    francez privind sensul direct i invers al rezonanei naturale. De aici derivcele dou serii de cvinte i simetria n oglind a acordurilor Do major i La

    minor - ter mare i o cvint perfect, cnd plecm de la centrul Do i,

    exact la fel, lund ca punct de pornire sunetul Mi, n direcia cobortoare.

    Conform acestei teorii, acordul minor poate fi interpretat ca unul major

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    21/240

    21

    orientat descendent, toate funciunile interioare suferind coreciile de

    rigoare. Cele dou direcii sunt o constant a ntregii teorii cucliniene, prin

    urmare, aa sunt privite i funciunile primare ori cele armonice, pentru a

    oferi doar exemplele cele mai simple. Important este, ns, nu frescaabstract, ci perspectiva deschis n faa sentimentelor umane, relaiile

    funcionale avnd, n opinia gnditorului romn, echivalene psihice precise.

    n ceea ce privete Sistemul enarmonic, cercetrile sale deosebit de

    complexe au vizat microtonia i a mers att de departe nct a fundamentat

    gama prin come, cu 53 de elemente componente, contribuie de o real

    nsemntate la dezvoltarea acestui segment important al teoriei muzicale.

    Este interesant de subliniat c acelai numr de 53 de elemente nchide

    perfect i firul cvintelor ascendente sau cobortoare.

    Despre folclorul romnesc eruditul compozitor s-a exprimat laudativ n

    numeroase rnduri, n articole publicate n ar i n Statele Unite. Luri de

    poziie mai cunoscute sunt: Despre cntecul popular romnesc aprut n

    publicaia Musical America, n 1936, Folclorul i individualitatea

    creatoare, din 1937, Despre cntecul romnesc, 1937,Gnduri asupra

    cntecului popular romnesc, 1943 i Despre armonizarea modal,

    studiu datat 1957. De fiecare dat sublinia nsemnele unicitii, filonul

    traco-dac, de neters din melosul nostru naional purttor al dorului de

    spiritul esenial primordial (semn al originii noastre ancestrale), dar i

    stratificrile evidente, urmare a unor factori istorici obiectivi: influeneromane, bizantico-psaltice i ale lutarilor igani, care au facilitat

    ptrunderea structurilor folclorului preorenesc n cntul autentic popular,

    degradndu-l. n disputa aprins privind utilizarea folclorului n muzica

    simfonic din deceniul trei al secolului al XX-lea, n presa din Romnia,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    22/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    23/240

    23

    pentru care nutrea un respect nemsurat, deseori mrturisit. Trebuie

    specificat c i scria singur libretele i textele pentru lucrrile vocal-

    simfonice. A publicat La sonate du coq gaulois (1919), Poems, Doine i

    Sonete (1932), Agamemnon - Spectacol tragic n dou pri, text dupAischylos, libret cu 67 citaiuni muzicale (1944) i Sophonisba, tragedie

    ntr-un prolog i trei acte n versuri (1944), iar n limba lui Molire a

    elaborat circa 200 de sonete i a publicat 333 de parabole, grupate n 5

    volume simboliznd: substana, efectul, intelectul, voina i sinteza (1944).

    n englez a tradus poeziile i poemele lui Eminescu, iar n romn, s-a

    preocupat de redarea unor librete de oper, printre acestea aflndu-se i

    Samson i Dalila de Saint-Sens, texte de oratorii ale lui Bach i Hndel i

    primele dou cri de versete din Fastele lui Ovidiu. Timp de un an - ntre

    1932 i 1933 - a ncercat s influeneze opiniile concetenilor n sensul

    gndirii sale ndreptate mpotriva unui mare dirijor romn - George

    Georgescu - gsind resursele financiare i conducnd revista Foaie

    volant din Bucureti. Cuclin a lsat n urma sa romane, dialoguri despre

    art, cultur i filozofie, precum i piesele de teatru: Strania ntlnire,

    Comarul spiritelor, Dumanul i Stroe Leudeanul.Cercettorii care

    s-au aplecat mai cu atenie asupra unor aspecte ale vieii i activitii sale

    susin c tot ce fcea era la un nalt nivel de seriozitate, c ne aflm nc

    departe de a avea o viziune unitar a limitelor concrete i de a fi descifrat

    toate detaliile i consecinele directe ori pluridisciplinare ale creaiei sale.

    Investigaia este mult ngreunat n special de faptul c numeroasemanuscrise au fost nstrinate, din varii motive, chiar de autor. n aceast

    categorie intr, din nefericire pentru noi, i volumul (netiprit) Musicalia,

    nmnunchind circa 70 de articole, n mare parte estetice, publicate n

    Foaia volant dar i n alte ziare i reviste, de-a lungul timpului.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    24/240

    24

    Pentru definirea ct mai complet a personalitii spirituale a celui ce a fost

    Dimitrie Cuclin, nu putem omite latura de cugettor, fundamentul ntregii

    sale opere teoretice i practice. Din copilrie s-a simit atras irezistibil de

    doctrina metafizic, acea latur a filozofiei care susine ascendentulspiritului asupra materiei. Teoria este milenar i a preocupat pe larg filozofi

    renumii. ncercnd s neleag Universul nconjurtor, Cuclin a conceput,

    mai nti n francez, apoi i n limba romn, un Tratat de metafizic

    unde remarc unitatea, ordinea i, n concluzie, frumuseea exemplar din

    jurul nostru, proiecie pmntean complet i complex a unei imagini

    spirituale similare, tritoare i dinamice. Universul n viziunea sa - este

    caracterizat de dou fore antagonice i inseparabile: esena sau energia

    primordial, insubstanial, imuabil, venic i singular, i substana

    (materia), rezultanta ei obligatorie, definit printr-o multitudine de ipostaze,

    fiind trectoare i degradabil. Dac esenasimbolizeaz scnteia viului,

    ca noiune absolut ori, conform propriilor spuse, potenial neconcretizat dar

    permanent pe punctul de actualizare, substana ni se nfieaz n toat

    varietatea tririlor din care i noi, ca indivizi, facem parte. Materia este

    palpabil, relativ, divizibil, concret, studiat de tiinele exacte i pus n

    lumin de cercetri adecvate, esena, izvor al tuturor lumilor posibile i

    imaginabile, ns, nu se las descifrat dect de puterea mental i

    instinctiv de ptrundere, acel presentiment ce te face s cunoti adevrul,

    s-l percepi prin nelepciune dincolo de aparene i s-l trieti cu

    convingere n interiorul tu. Cele dou categorii filozofice se afl ntr-ostrns interdependen, transformarea esenei n substan (fenomen

    ireversibil) producndu-se cu ajutorul magnetismului i trecnd prin stadii

    intermediare obligatorii, precum electricitatea, energia, lumina i cldura

    pentru a ajunge, n cele din urm, la materie, n nelesul cel mai comun.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    25/240

    25

    Esenaeste rspndit, n proporii variabile, n orice form de manifestare a

    substanei. Avem de-a face, prin urmare, cu un univers dublu, aflat ntr-o

    unitate deplin, sprijinit pe dou linii de for: micarea - trecerea de la

    esen la substan i funcia - sau gena informaional - care nseamnmodalitatea de exprimare a devenirii. Cuclin a fost ndelung frmntat de

    problema esenei i considera c vehicolul cel mai la ndemn pentru

    netezirea drumului spre absolut este cel ce poart numele de logic, raiunea

    - stadiul primar al logicii - fiind obligatorie i necesar n jalonarea

    substanei. Din pcate, i Metafizica sa - avnd n manuscris peste 800 de

    pagini - a rmas ascuns tiparului, ns, cei ce au parcurs-o subliniaz c

    abordarea sa este nu numai strict filozofic, marele gnditor fcnd dese i

    ample conotaii psihologice, sociologice, lingvistice, tiinifice, religioase i,

    pe alocuri, chiar mistice, cu alte cuvinte, viziunea sa fiind una

    atotcuprinztoare.

    Dac este s vorbim despre un ntemeietor de sistem filozofic n muzica

    noastr, apoi acela este Cuclin, gndirea sa ptrunznd adnc n tainele

    sufletului uman, subliniindu-i esena divin. Profund preocupat de propria-i

    existen i de destinul creaiei n general, cugettorul de origine romn a

    ajuns foarte departe, dnd la iveal ceea ce se numete Teoria nemuririi

    (derivaie a Metafiziciisale i variant a rezonanei naturale a sunetului cu

    conotaii spirituale) specificnd faptul c sufletul uman, ca parte a sufletului

    omenirii, va dinui atta vreme ct va exista umanitatea. Cu alte cuvinte,condensnd la maximum, nelesul deplin al conceptului de nemurire - att

    de apropiat i definitoriu unor popoare antice printre care i strbunilor

    notri geto-daci - se stabilete n momentul contientizrii apartenenei

    personale directe la uvoiul constant, masiv i fr de sfrit al vieii, ca

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    26/240

    26

    expresie a Duhului primordial absolut i peren. Atingerea acestui stadiu nu

    se poate face dect prin debarasarea total i definitivde orice prejudeci

    morale, sociale, educaionale etc., legate de trecerea noastr vremelnic prin

    lume. Teoria n sine, deosebit de bogat argumentat, fixeaz n centrul sutrei elemente:

    a) sufletul (noiune imposibil de conceptualizat, chiar la nivelul cugetrii

    cucliniene, dar privit prin prisma psihologiei, ca sumum de atribute

    mentale, psihologice i comportamentale, transmisibil ereditar i, n

    consecin, capabil de modificri, de evoluie),

    b) fora ori energia animic, termen generic, propriu gnditorului romn,

    corespunztor ideii de Dumnezeu (i, prin extindere, a sunetului central,

    originator Do), prin urmare, lipsit de substan n nelesul tiinific, dar

    purttor al nsemnelor existeniale, i, n fine,

    c) eul, emanaie a caracterului de vieuitoare, atotputernicul stpn

    personal, cel ce hotrte, n ultim instan, cum acionm, altfel spus, cea

    mai important component a personalitii individuale, spiritul, care nu-i

    modific nsuirile de-a lungul vieii. Cele trei categorii filozofice sunt

    interdependente att la nivel personal ct i colectiv, formnd grupuri,

    familii i rase. n acelai timp, ntr-o proiecie temporal, reprezint

    multiplicri necontenite ale unor puncte de plecare, fundamentale,

    strvechi. Individul trece n categoria nemuritorilor cu precdere prin

    creaie, cu alte cuvinte, atunci cnd i gsete utilitate social prin puterea

    de accedere la valorile nalt-spirituale. n viziunea lui D. Cuclin, produsulpropriei sale opere nu este o lucrare singular, izolat, rupt de context, ci

    aparine ntregii lumi, constituind o treapt n progresul cunoaterii aflate pe

    un drum fr de sfrit. Interesul su existenial depete cadrul egoist,

    fcnd corp comun cu cel al omenirii. Din acest punct de vedere, ilustrul

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    27/240

    27

    teoretician se consider un adevrat apostol, atta vreme ct este un

    exponent ce condenseaz n luntrul fiinei sale ntreaga experien a

    generaiilor trecute.

    Dimitrie Cuclin are merite incontestabile i pe trmul esteticii artei sonore,

    domeniu desprins, firesc tot din concepia filozofic. Pentru c, fr nici o

    ndoial, Tratatul de Estetic muzical, aprut n anul 1933 la Editura

    Oltenia din Bucureti, i avnd n componen trei capitole distincte:

    Psihologia Elementelor i Fenomenelor, Logica compoziiei i Etica

    esenei expresive, este o realizare de excepie n cultura de specialitate de

    la noi prin amploare, coeziune, adncime i densitate problematic. Aceast

    impuntoare oper situeaz sfera respectiv, de importan covritoare n

    formarea oricrui interpret sau muzician, nu numai la nivelul discursului

    estetic din alte ramuri ale peisajului cultural romnesc, cum ar fi, bunoar,

    n literatur, ntr-un moment n care, la vremea respectiv, strluceau figuri

    de talia lui Tudor Vianu, Nicolae Iorga, Lucian Blaga i muli alii, dar, n

    acelai timp, lucrarea reprezint i un important i inedit aport autohton n

    contextul preocuprilor universale n acest sector al gndirii. Fundamentarea

    esteticii muzicale n ara noastr a deschis perspective noi, moderne, viznd

    creaia sonor dar i judecarea actului interpretativ pe criterii ct mai

    limpezi, cu alte cuvinte, critica muzical formativ. Pentru c, spre

    deosebire de oricare alt lucrare referitoare la noiunea de frumos n

    muzic, Cuclin propune un mod ordonat, limpede i logic de niruire aevenimentelori oferta este lansat mai cu seam compozitorilor, dar se

    adreseaz n egal msur i solitilor, teoreticienilor ori analitilor - firul

    conductor fiind funciunea i echivalena ei, funciunea psihic, ridicate la

    rang de lege suprem. Corelarea a dou elemente sunete, armonii, structuri

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    28/240

    28

    complexe .a. -pe principiul funciunii, presupune un anume grad de trire

    interioar, har nativ al oricrui individ pe aceast planet, ns,

    educaional, puin cultivat. n rezumat, este vorba de stabilirea punctului de

    plecare ca sistem de referin i de raportarea oricrei uniti a nlnuirii nunumai la valoarea anterioar, de care este intim ancorat, dar i la toate cele

    desfurate pn n acel moment, inclusiv la cel iniial. Ca urmare, orice

    moment muzical conine potenial legtura imediat alturat dar i ntreaga

    desfurare ulterioar. Debutul prevestete, inevitabil, ultima not, iar

    aceasta, la rndul ei, poart amintirea ntregului traseu, va s zic, i al

    nceputului. n acest sistem complex memoria vie, auditiv, ndeplinete

    un rol crucial. [Trebuie s recunoatem c asemnarea cu parcursul

    individual pe acest pmnt i chiar cu existena n general este mai mult

    dect frapant, pentru c, ce altceva reprezint ziua de astzi, dect o

    consecin a celei de ieri, precum i o dovad c ne-am nascut i c,

    inevitabil, se va ivi i sfritul!]

    Funciunile se difereniaz prin numrul de cvinte i, n consecin, ntregul

    discurs sonor oscileaz permanent, cu grade mai accentuate sau mai

    discrete, ntre zonele nalte, celeste i adncurile ncrcate de umbre i

    mistere. Dou funciuni diferite (care pot fi melodice, armonice, ritmice ori

    de alt natur) nu se pot situa pe acelai palier mental dect ntr-o viziune

    mecanicist, cu puine anse de a stabili revelaii artistice. Teoria marelui

    om de cultur Cuclin are o imens valoare practic ntruct solicitcapacitatea de activare psihologic, de anticipare a etapelor aflate n

    derulare, dar i puterea de urmrire a discursului sonor pe spaii ample i pe

    multiple planuri, relaionate graie unor uniti psihologice de msur uneori

    deosebit de fine, ns uor de recunoscut. Identificm n orientarea stabilit

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    29/240

    29

    de esteticianul romn germenii unor principii actuale de interpretare,

    ntruct, ce desftare poate produce unui asculttor avizat abordarea plin de

    convingere a unei lucrri muzicale, atunci cnd este ncrcat nu numai de

    for sufleteasc, ori de spontaneitate sclipitoare, dar cnd se constat ifaptul c parametrii interiori (melodici, ritmici, armonici, alturi de

    dinamic, tempo, agogic, orchestraie .a..), sunt contient urmrii i

    coordonai! Din anume unghiuri de vedere, concepia cuclinian n domeniu

    parcurge laturi specifice teoriei muzicale, armoniei, arhitecturilor formale,

    compoziiei, i istoriei artei sonore privit prin prisma evoluiei pn la

    atingerea formei de sonat, a genului de simfonie i a poemului simfonic,

    dar ea reprezint i o veritabil modalitate de investigaie sonor oferind

    soluii uimitoare n abordarea analitic, cu precdere pentru muzica de tip

    tradiional, dar nu numai. Pentru autor, separarea planurilor ntr-o analiz

    este necesar doar nelegerii ct mai aprofundate a ntregului. Amnuntul

    este parte integrant i decisiv a arhitecturii mari. Construcia n totalitatea

    ei capt o limpezime unic numai n condiiile gradrii judicioase a

    structurilor principale fa de cele de importan minor. Compozitorul

    realizeaz aceasta cu ajutorul nuanelor, al registraiei, al timbrelor

    corespunztoare .a., iar interpretul trebuie s dozeze sonor compartimentele

    participante la discursul simfonic, s impun un tempo adecvat, uneori n

    contradicie cu notaiile din partitur .a.m.d.. Este cert c o astfel de

    abordare necesit n primul rnd talent dar i mult experien, prin urmare,

    maturitate. Iat de ce Dimitrie Cuclin ndeamn n permanen peparcursul Tratatului - la instruire serioas, neobosit, i la mult precauie

    n alegerea celor mai adecvate mijloace de exprimare muzical. n final,

    opera de art contemplat n ansamblul ei ofer un traseu al funciunilor

    inconfundabil i unic. Admind determinarea implacabil a elementelor

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    30/240

    30

    unei lucrri muzicale pe orice segment ori palier, n succesiune ori/i

    simultaneitate, ntr-un tot omogen i inseparabil, i lund n considerare c

    fenomenul nu poate avea loc dect n legtur direct cu spiritul nostru,

    recunoatem n Cuclin un apropiat, chiar dac nedeclarat, al fenomenologieimuzicale, concept important i att de rspndit n secolul al XX-lea.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    31/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    32/240

    32

    Sistemul tiinific muzical nu reprezint altceva dect o reflectare a

    imaginii cereti, iar modul su de alctuire respect fidel coordonatele

    structurii generatoare. Pentru cel nzestrat cu o percepie superioar, dar i

    pentru individul de rnd, el reprezint un instrument de nlare spiritual,de nelegere i trire a vieii, precum i a propriilor demersuri creative.

    Frumosul i urtul, binele i rul, viaa i moartea, ori Yin i Yang

    principiul sideral din filosofia oriental - reprezint noiuni dezbtute pe larg

    de-a lungul timpului. Ele constituie punctul de plecare n orice demers

    estetic. n viaa de toate zilele, noiunile coexist, sunt complementare i,

    prin contrast, se pun reciproc n valoare. Astfel, dup cum remarc Dimitrie

    Cuclin, ntr-o tragedie antic moartea, reprezentnd sacrificiul suprem,

    scoate n relief sublimul existenei. Spiritul uman este identificat cu treapta

    cea mai nalt a viului terestru i, aflat ntr-o continu micare i cutare,

    penduleaz permanent, n nuane fr sfrit, ntre agonie i extaz, ntre

    culmile vieii i abisurile trmului de dincolo. El este dominat de

    principiul organizrii ntregului complex al elementelor ascendente i

    descendente n forme multiple, depind - n procesul apropierii, prin art,

    de Fiina Suprem - noiunile stricte de pozitiv i negativ, alb i negru.

    Aceleai legi caracterizeaz i sunetul muzical, fapt ce lmurete, n bun

    parte, compatibilitatea i rezonana lui deplin cu organismul psiho-fizicuman. Lipsa organizrii conduce la neutralizare funcional, la

    discontinuitate i disconfort spiritual. Este aspectul definitoriu al

    zgomotului, conglomerat de armonice fundamentale n permanent

    contradicie i disoluie, fr posesia forei interioare ori a valorii sensibile.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    33/240

    33

    Prin contrast, sunetul muzical este un model de ordine i armonie, trsturi

    fundamentale ale nsi fiinei umane. El reprezint o form de manifestare

    a caracterului vital n perfect legtur cu egoismul esenial uman, mai

    precis, cu arhitectura spiritual individual. Studiul aprofundat a permisdescifrarea legilor de constituire a Armoniei generale, reprezentnd viaai

    arta sonor, din care deriv caracterul absolut al muzicii. Sunetul, n sine,

    este un fenomen fizic, la fel ca i zgomotul, iar mpreun fac parte din

    haosul atotcuprinztor. El se ntrupeaz, devine o fiin sonor, purttoare

    de mesaje i semnificaii numai atunci cnd este n legtur cu psihicul

    uman. Fenomenul desprinderii din confuzia generalizat i nchegarea de

    uniti echilibrate, armonice, structurate pe planuri multiple n procesul de

    creaie artistic, pare a fi aidoma cu modul zmislirii Universului, conform

    teoriei metafizice i, mai apoi, a fiinei umane, de ctre Creatorul suprem.

    Ceea ce pentru corpul uman este nveliul energetic, cunoscut sub

    denumirea de aur, pentru sunetul muzical reprezint complexul de

    armonice nsoitoare care mbrac elementul central n ntregime i-i confer

    strlucire, sensibilitate i for de penetraie. Conform autorului, orice sunet

    emite n acelai timp armonice superioare dominante precum i

    inferioare subdominante, aflate ntr-o simetrie perfect. Urechea uman

    sesizeaz uor seria ascendent, mai ales pentru sunetele emise n registrul

    grav, dar logica normal demonstreaz existena armonicelor inferioare.

    (Instrumentitii violoniti cu experien i regleaz, spre exemplu, mai uorintonaia n timpul cntatului cu ajutorul armonicelor inferioare, detectabile

    chiar i de la oarece distan). Faptul c sunetul muzical este, n acest chip,

    aureolat, din modul lui de constituire derivnd toate legile Sistemului

    tiinific muzical schimb radical n accepiunea lui D. Cuclin,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    34/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    35/240

    35

    ali centri de stabilitate. ntre cele dou categorii exist o relaie de

    subordonare n favoarea apropierii de sunetul fundamental. Raportul se

    modific, ns, n situaia unei modulaii, atunci cnd sprijinul l constituie

    armonicele deprtate. Seriile sunt ierarhizate precis, fiecare element avndun rol clar, caracterizat prin valoarea de micare coninut ori acordat. Aa

    se poate explica fenomenul desfurrii melodice, armonice, tonale ori

    modale. Dincolo de paradoxul c nu ar putea exista mai multe sunete

    ntruct unul singur conine toate armonicele pn la gradul infinit, n

    consecin, nu ar fi o real diferen ntre sunete dac substana vibratorie

    este aceeai, n fapt, contiina noastr percepe schimbrile graie

    funciunilor armonice atribuite de valorile n micare. nlocuirea senzaiei

    unui sunet muzical cu altul se realizeaz prin translaia ntregului ansamblu

    de valori (dinamici i funcionali) de pe o fundamental pe alta, n condiiile

    n care al doilea sunet i modific total rolul deinut n ierarhia armonicelor

    anterioare. Fenomenul se petrece instantaneu n planul fizic i spiritual

    punnd n lumin asemnarea pn la identificare ntre sunet i spiritul

    uman, guvernate de aceleai legi de alctuire i aciune.

    Dac din punct de vedere fizic mai precis acustic orice sunet este

    compus dintr-un numr de vibraii caracterizate prin intensitate i volum,

    muzical, el este purttor de semnificaii - denumite funciuni fr limit ca

    numr. n seria armonicelor, elementul cel mai important dup

    fundamental este cel de-al treilea, cu personalitate proprie, recunoscut attpentru fora de atracie spre nucleu ct i datorit tendinei centrifuge.

    Denumit n mod tradiional cvint, el ar fi trebuit considerat drept ter. La

    rndul su, acest armonic va deveni i el fundamental cu seria respectiv

    de armonice nsoitoare, iar elementul cu numrul trei se va detaa iari,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    36/240

    36

    astfel nct gama natural perfect se poate deduce cu uurin :

    DoSolReLaMiSiFa #,

    cunoscut n accepiunea tradiional :

    DoReMiFa # - SolLaSi,n sens direct, expansiv i reversul, n sens contrar, depresiv :

    DoFaSi bMi bLa bRe bSol b,

    cu succesiunea vulgar :

    DoSi bLa bSol bFaMi bRe b.

    Toate elementele irului ascendent sunt - n spiritul nostru - deschise, active,

    adic dominante, spre deosebire de celelalte considerate introvertite, prin

    urmare, subdominante. O caracteristic a relaiei centrului cu oricare dintre

    celelalte trepte o reprezint numrul de come, micro-elemente distinse de

    psihicul uman cu mult claritate, n special n delimitarea semitonului

    diatonic de cel cromatic. Dintre dominante, fora de expansiune maxim, de

    prsire a centrului iniial, se concentreaz n a cincea Si care are

    tendina de rezolvare prin cel mai mic interval existent, format din doar

    patru come, pe chiar centrul ntregului ansamblu, atribuindu-i stabilitate i

    echilibru. n mod firesc, pentru a se evita un conflict nedorit ntre dou

    fundamentaledatorit nclinaiei dominantei a asea - Fa # - de a impune

    centrul Sol, n practica muzical s-a renunat la aceast dominant, ca i la

    urmtoarea Do #, lucrul fiind valabil i pentru seria subdominantelor.

    Echilibrarea s-a realizat apelndu-se la prima subdominant Fa pentrugama direct, astfel ajungndu-se la nfiarea cunoscut de tradiia

    muzical :

    Fa Do - Sol Re La MiSi,

    SDTonic D1 - D2 D3D4D5.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    37/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    38/240

    38

    Practica muzical a mai nregistrat o corecie important. n sensul

    descendent al gamei empirice:

    DoSi bLa bSolFaMi bRe b,

    elementul depresiv ultim Re b tinde s impun o alt fundamentalreal, Fa, sunetului Do rmnndu-i rolul de dominant. Corecia fireasc s-

    a realizat prin nlocuirea lui Re b cu a doua dominant superioar - Re

    becar. Astfel s-a ajuns la rezultatul cunoscut, modul Do minor natural,

    transpoziie a hipodorianului La pe sunetul Do :

    La b - Mi b - Si b - Fa - Do - Sol - Re

    V - IV - III - II - T - II - III.

    n seria cvintelor descendente, Re este armonicul numrul 7, cu tendin de

    rezolvare ascendent considerat expansiv -pe tera acordului format pe

    subdominanta Sol (SolMi bDo), situaie identic cu armonicul superior

    de acelai ordin - Si bce si gsete rezolvarea pe tera acordului sinonim

    de subdominant (Fa LaDo).1

    Funciunile n modul minor natural construit pe sunetul Docum este cazul

    de fa sunt urmtoarele: tonica Do, subdominanta expansiv Sol,

    dominanta depresiv - Fa, melodicul expansivRe, melodicul depresiv - Si

    b, sensibila depresiv a subdominantei La b i sensibila depresiv a

    melodicului depresivMi b.

    1Remarcm faptul c terminologia folosit de Dimitrie Cuclin este identic pentru cele dou sensuri dearmonicedirect i invers innd cont de relaiile de distan i simetria n oglind fa de centrul Do.Expansivitatea, ca i reversul su, reprezint tendina natural de rezolvare suitoare ori descendent a unuielement, indiferent de seria de armonice n care se afl.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    39/240

    39

    Tabloul modurilor nrudite, arat astfel: n sens ascendent - modul Do

    major ce cuprinde o subdominant i Fa direct (hipolidianul) alctuit

    numai din dominante:

    Do major

    Fa direct (hipolidianul)

    Simetria n oglind avnd axa pe ultimul sunet ofer variantele: Si invers

    (mixolidianul), relativ al lui Fa direct, Mi invers, relativ al lui Do direct,

    precum i La minor, relativa tradiional a lui Do major:

    Si invers (mixolidianul)

    Mi invers

    La minor

    iar n sens cobortorDo invers, construit pe aceeai schem cu Do major:

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    40/240

    40

    precum i Do minor cu cele dou alternative:

    ntre exemplele prezentate exist deosebiri calitative datorate numrului dedominante ori sensului de evoluie cel descendent fiind considerat mai

    important din cauza atraciei gravitaionale. Este de subliniat c n sensul

    direct toate modurile sunt majore iar n cel invers sunt minore i, tot un fapt

    inedit, cvintele ascendente sunt dominante n seria direct major i

    subdominante n configuraia invers minor.

    Intervalele construite ntre centrul Do i restul sunetelor se difereniaz prin

    numrul de cvinte coninut. Astfel, primul interval, cel ce deine rolul cheie,

    fiind socotit unitate de msur, este cvinta, Do Sol. Al doilea este secunda

    mare, Do Re, cu dou cvinte componente. Urmeaz sexta, Do La,

    alctuit din trei cvinte, tera Do Mi, ce conine patru cvinte i, n fine,

    septima, Do Si, cu cinci cvinte. 1 n concepia lui D. Cuclin, aceste

    intervale reprezint dominante (nti, a doua .a.m.d..). Unitatea de msur

    cvintaesteperfect determinabil de psihicul uman, capabil s ierarhizeze

    cu mare precizie intervalele ntre ele n funcie de fora ori sensibilitatea cu

    1Noiunile de secund, ter etc. sunt preluate din terminologia trediional.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    41/240

    41

    care sunt nzestrate. Intervalele mici precum i cvarta rezult din inversiuni,

    fenomene considerate artificiale, nefiind capabile, dect n prea mic

    msur, s modifice caracterul termenilor din care provin.

    n sistemul diatonic, elementele ce reprezint funciunile constitutive

    treptele gamei pot fi nsoite de sensibile secundare fr a-i pierde

    nsuirile de baz, de raportare la sunetul central, Do. Astfel, Fa #, Do #,

    Sol #, Re # i La # - din seria ascendent de cvinte - i gsesc rezolvarea pe

    treptele principale aflatefa de centrul Do n relaii de dominant (Sol),

    melodicul 1 (Re), melodicul 2 (La), sensibila subdominantei (Mi) i

    sensibila tonicii (Si). n acelai mod, din seria cvintelor depresive, Si b este

    atras de La melodicul 2, Mi b, de Re melodicul 1, La b, de Sol

    dominanta, Re b, de tonica nsi, iar Sol b de subdominanta depresiv.

    Aceste sensibile ascendente i descendente cu rol decorativ, ornamental,

    poart caracteristicile funciunilor principale pe care le nsoesc i se

    ierarhizeaz n consecin. C totul este ntr-o subtil micare i dependen

    de un sistem de referin o demonstreaz i faptul c, n anumite

    circumstane, chiar principalele funciuni tonica Do i subdominanta Fa

    pot deveni sensibile cu rol depresiv ale lui Si i, respectiv, Fa - investite

    pentru moment cu funciuni armonice mai puternice dect cele iniiale. Prin

    urmare, avem de-a face cu, nu mai puin de, douzeci i unu de funciuni

    rezultate din multiplicarea celor apte sunete ale gamei diatonice i lund n

    calcul sensibilele ascendente i inferioare. Cu sensibilele secundare,sistemul tonal se mbogete cu intervale noi: cvarta mrit, Do Fa #

    (ase cvinte), semitonul cromatic, Do Do # (apte cvinte), cvinta mrit,

    DoSol # (opt cvinte), secunda mrit ascendent, Do Re # (nou cvinte)

    i, n fine, sexta mrit, Do La # (zece cvinte). Din punct de vedere logic,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    42/240

    42

    ntregul ansamblu poate fi permutat pe toate cele unsprezece sunete sonore

    luate ca centre diatonice. Se demonstreaz n acest fel c Sistemul

    muzical, chiar i numai pe aceast treapt diatonic socotit de muli

    epuizat definitiv, are, n realitate, ntinderi nebnuite.

    La nivelul concepiei rationale, seria intervalelor mrite continu. Do Mi

    #, tera mrit ascendent conine unsprezece cvinte perfecte i, n fine, Do

    Si #, alctuit din dousprezece cvinte, interval considerat enarmonic. n

    realitate, Si # este cu o com mai sus dect sunetul Do, fapt ce pune n

    lumin enarmonia real, n care echivalena de come poate fi desvrit, n

    comparaie cu enarmonia grafic oferit de sistemul temperat. n ansamblul

    funcional psihologic, Do este atras de ctre Si, iar Si # este sensibila lui Do

    #. Aceasta constituie chiar o caracteristic a intervalelor mrite n care cele

    dou elemente sunt atrase n sens dublu i contrar de ctre nucleele de

    stabilitate. Diferena de o com n enarmonia real are o valoare dramatic

    ieit din comun, conducnd la o schimbare att de funciune, ct i de

    valoare psihologic.

    Sistemul diatonic poate fi transpus pe diferite trepte ale scrii muzicale

    pentru a da natere raporturilor tonale. Ca i n cazul intervalelor, tonalitatea

    n sine nu are dect o valoare documentar, de studiu. Relaia psihologic de

    sprijin, de neles al ntregului sistem, se stabilete ntre cel puin dou

    tonaliti i exprim, la modul general, relaiile funciunilor diatonice dependente de sensul i numrul de cvinte. Deplasarea ntregului sistem

    diatonic pe ali centri de comand este posibil datorit sensibilelor

    secundare care confer sunetelor de rezolvare o for mai mare dect cea

    avut n sistemul iniial. Dac, ns, pstrm, n mod cu totul voit,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    43/240

    43

    importana decisiv a elementului Do, avem de-a face doar cu o schimbare

    de mod. n practica muzical ntlnim doar un singur mod alctuit

    ireproabil cu dou variante, direct (pe Do) i invers (pe Mi), fiind capabil

    s reflecte starea ideal de echilibru i de confort luntric. Celelalte, avndun grad mai mult ori mai puin accentuat de imperfeciune, datorat nlocuirii

    elementelor iniiale diatonice cu sensibile secundare, creaz diverse grade

    de instabilitate avnd coresponden n stri psihice individuale i

    particulare. Modurile cromatice alctuiesc adevrate complexiti tonale.

    Astfel, spre exemplu, modul major cu treapta a IV-a ridicat:

    DoReMiFa # - SolLaSi,

    este caracterizat ca fiind mai puin stabil dect cel originar, nedispunnd de

    subdominant ci, n locul ei, de o sensibil ce tinde s impun ca centru de

    referin dominanta Sol i lsnd nerezolvat sensibila Mi. Avem de-a face

    cu un dualism rezultat din suprapunerea modului incomplet Do cu

    transpoziia lui (n stare perfect) pe sunetul Sol, situaie cnd modul mai

    puternic - Sol major - este subordonat modului Do major aflat ntr-o stare

    incomplet i, prin urmare, mai redus ca for. Aceleai paradoxuri se

    remarc i n cazul modurilor depresive (Do major cu sensibila tonicei Si

    nlocuit de primul element depresiv Si b) ori mixte (Do major cu Fa #

    i Si b). Este de semnalat c modul direct, caracterizat prin maxim

    stabilitate, conine n el infinit capacitate de micare i evoluie, iar

    modurile cromatice reprezint stri invariabile, alternative unice derivate

    din tiparul primordial. ntr-o structur muzical unde coexist cele doutipuri, n joc intr toate elementele de grup pentru contracararea aciunii

    cromatismelor, tendina natural fiind aceea de restabilire a repaosului i a

    echilibrului iniial.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    44/240

    44

    n acest context se remarc faptul c toate modurile artificiale sunt

    cromatice, ele folosind alte sensibile dect cele iniiale ale tonicei i

    subdominantei. Dup concepia temperat asupra enarmoniei, unele sunete

    ar trebui s fie echivalente:DoReMiFa # - Sol # - La # - Si b,

    Do - ReMiFa # - Sol # - La bSi b,

    precum i n celelalte succesiuni n care, pe rnd, Fa # este nlocuit cu Sol b,

    iar Mi cu Fa b, n realitate, de fiecare dat este sacrificat o com. De aici a

    derivat gama n tonuri:

    DoReMiFa # - Sol # - La #,

    mpreun cu variantele :

    DoReMiFa # - Sol # - Si b,

    DoReMiFa # - La b - Si b i, n sfrit,

    Do - ReMiSol bLa bSi b.

    Deosebirile, n sistemul temperat, sunt inexistente i acest lucru a condus la

    reducerea la numai dou variante de gam, una construit pe sunetul Do i

    alta pe Re b.

    n sistemul relativ, prin diferena de come, gamele dobndesc, fiecare,

    personalitate, gradele diferite de expresivitate ordonndu-se n funcie de

    numrul de elemente expansive sau depresive din interior. n practic avem

    de ales ntre alternativele :

    DoReMiFa # - Sol # - La #Do,Cu doar opt come n ultimul interval, i:

    Do - ReMiFa # - Sol # - La # - Si #,

    aici, specificndu-se c Si # este mai sus cu o com dect originarul Do.

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    45/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    46/240

    46

    (Re 4b), Do bb, Si b, La #, Sol 3#, Re 3b, Do bSi, La X, Sol 4# (Mi 4b),

    Re bbDo.

    Relaiile psihologice dintre tonaliti sunt guvernate de aceleai principii cai cele care privesc sunetele ntre ele. Distana cvintelor este hotrtoare. n

    acest context, Dimitrie Cuclin subliniaz alte dou idei importante. Prima se

    refer la sistemul temperat, unde diferena maxim este de ase cvinte n

    mers continuu pornind de la Do, dar, n salturi mai mici de cinci cvinte,

    expansiunea i depresiunea pot fi prelungite la nesfrit. Cea dea doua, are

    n vedere schimbarea centrului tonal: modulaiapasager urmat de una

    definitiv impune ultimului centru tonal o ncrctur psihologic

    suplimentar determinat de influena i sprijinul tonalitii anterioare.

    O idee muzical este alctuit, de regul, din profiluri melodice

    caracterizate de figurile ritmice i intervalele componente. Ele poart

    denumirea de motive i, n msura n care, structural, sunt eseniale n

    desfurarea lucrrii, pot fi motivele principale ale ei. La rndul lor, acestea

    se ordoneaz mai departe n fraze i subperioade considerate de ctre

    Dimitrie Cuclin - teme. Ideea muzical este alctuit din perioade i poate fi

    simpl, compus ori mixt. De asemenea, diatonic, modal sau tonal.

    Indiferent de categorie, ea trebuie s respecte un proiect prestabilit de ctre

    compozitor, s se ncadreze organizat n configuraia arhitectural psiho-

    sonor general i s fie proporionat n toate elementele din interior.Perioada, ca element structural hotrtor al unei idei muzicale, poate genera

    exclusiv for sau sensibilitate. Energia maxim se obine apelnd n special

    la funciile diatonice principale, ce asigur o deosebit capacitate de

    expansiune i de dezvoltare dinamic. Sensibilitatea apare atunci cnd se

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    47/240

    47

    recurge la funciunile diatonice melodice simple ori cromatice. Cele dou

    categorii de expresie sunt n relaie una cu alta, se ntreptrund i se sprijin

    reciproc, fireasca lor utilizare conducnd la satisfacie n momentul

    receptrii actului artistic. Gradul suprem de stabilitate este ncredinattonicii, toate etapele intermediare, mai ample ori mai reduse ca importan,

    fiind subordonate acesteia.

    Lucrarea muzical de excepie este o sintez ntre libera inspiraie i

    rigoarea izvort din legi ale naturii, ale sufletului i ale vieii. ntre

    aspectele eseniale avute n vedere se afl expresia muzical precum i

    proporionarea artistic noiuni prezente pe trei planuri distincte:

    funcional, modal i tonal. Diferenierea lor se face n principal prin sensul

    i numrul de cvinte ce separ elementele componente, fiecare nuan

    provocnd anumite conexiuni n spiritul umanproporionarea definindu-se

    att ca rezultanta gradului de for sau sensibilitate a acestei expresii n

    contextul general al operei, ct i ca un parametru ce pune n valoare

    nrudirea elementelor, datorit numrului i importanei factorilor

    fundamentali coninui.

    Din punct de vedere tonal, ideea a doua apare ca o aspiraie fireasc a fiinei

    umane ctre nalt i sublim. Principiul ascendent, ilustrat de ctre gam, este

    subliniat de ctre armonicul superior numrul trei (cvinta tradiional). El

    este puternic ataat fundamentalei i, din acest motiv, detaabil cu marieforturi. Nu ntmpltor, n perioada clasicismului muzical, n forma de

    sonat definitiv conturat, ideea a doua era obligatoriu expus pe dominant

    (cnd tonalitile iniiale erau majore). Tonalitatea de plecare devine, n

    urma modulaiei, subdominant, fapt ce imprim ntregului ansamblu o

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    48/240

    48

    deosebit for unificatoare. Pe parcursul unei piese muzicale, putem ntlni

    translaii diferite. n condiiile unor fireti relaii tonale, ele exprim idei mai

    slabe din punct de vedere funcional i al proporionalitii, dar mai

    puternice n privina culorii i a atraciei spre alte fundamentale, ncomparaie cu punctul de plecare. Aceasta reprezint o justificare pentru

    extensia ideii secunde i a seciunii dezvolttoare n forma clasic de sonat.

    Marile capodopere, rezistente de-a lungul timpului, dovedesc o preocupare

    expres a compozitorilor att pentru construcia general denumit form

    ct i pentru cel mai mic detaliu n succesiune ori simultaneitate. Dimitrie

    Cuclin afirm: O oper n adevr artistic este o imagine a vitalitii

    realizat n perfeciune absolut. i ..ea este creaiunea personal a

    artistului, care prezint elemente concentrate ntr-o perfect sintez a vieii.

    Artistul completeaz opera creat a nsi Divinitii1

    Unitatea superioar sunetului i intervalului poart denumirea de acord i se

    obine investind simultan tuturor armonicelor valoarea fizic de armonic 1.

    Astfel se proiecteaz o lumin nou asupra termenilor de consonan i de

    disonan, ntruct acordul devine un conglomerat capabil teoretic a

    conine totalitatea sunetelor. Dac prin schimbarea sunetelor asistam la

    mutaia funciunilor diatonice prin armonicele muzicale, atunci cnd

    discutm despre trecerea la diverse acorduri, fenomenul const n

    modificarea funciunilor armonice cu ajutorul sunetelor, problematica fiindriguros aceeai. Elementul central n conglomeratul numit acord este cel

    dinamic, organizator al distribuiei sunetelor n conformitate cu ierarhia

    dinamico-funcional a armonicelor naturale. n acest fel, starea de repaus,

    1 pag. 57

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    49/240

    49

    de perfecie ori disonana nu sunt determinate de numrul i valoarea

    funcional armonic proprieaa cum spune teoria tradiional a muzicii

    ci de modul de distribuire dinamic. De aici, rezult cteva aspecte

    relevante:- Sunetele muzicale intr n componena oricrui acord i pun n valoaremodul de organizare al funciunilor armonice n scara muzical. De

    asemenea, pot primi orice funcie armonic, inclusiv pe cea de

    fundamental.

    - Acordul nu const numai n numrul de sunete din componen(minimum trei), ci i n realitatea dinamic, armonic i diatonic a

    fundamentalei.

    - Schimbarea fundamentalei determin starea de disonan a celorlaltecomponente ale acordului i reclam o rezolvare.

    Varianta de acord maxim de concis este formula Do MiSol, coninnd

    i for Soli culoare Mi. La polul opus, ordinea logic aparent ar fi

    reprezentat astfel:

    DoMiSolLa bSol # - LaSi bLa # - SiRe bDo # - ReMi

    bRe # - FaSol b Fa #.

    Combinaia aceasta de sunete ar rmne ntr-o stare indefinit n lipsa unei

    forme de organizare presupunnd o fundamental i dispoziia celorlalte

    elemente n consecin. Impunerea unui nou centru conduce la o alt

    distribuie, prin urmare, o reordonare a complexului sonor denumit acord,

    efectul n contiina noastr - depinznd de sensul i de numrul cvintelordintre cele dou fundamentale. Ordinea real a funciunilor armonice este

    urmtoarea:

    Si bbDo bRe bMi bbMi bFa bSol bSi bLa bFa DO

    Sol MiRe Fa # - Sol # - LaLa # - SiDo # - Re #,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    50/240

    50

    n care Do are funcia central, este originator direct i invers i are n

    componen att armonicele principale 3, 5 i 9 (n ambele sensuri), ct i pe

    cele periferice. Sistemul fiind dublu, dat fiind simetria desvrit,

    preponderena dinamic a celor dou direcii poate fi diferit, cu altecuvinte, se poate stabili subordonarea uneia fa de cealalt, cu urmri

    asupra caracterului general.

    Triada DoMiSol, considerat un factor de stabilitate i siguran, ofer

    i aspecte particulare. Cvinta armonic joac un rol dinamic multiplu. n

    condiiile siturii centrului de greutate pe Do, este solicitat tera major,

    Mi, sensibil a subdominantei. Dac, ns, elementului Sol i se cofer un rol

    predominant, el devenind fundamental invers, tera reclamat este Mi b, i

    ea sensibil, dar a lui Re, destul de deprtat de Do. Iat c, n realitate,

    cvinta fr ter are un caracter oscilant, flexibil, hotrtoare fiind

    ierarhizarea componentelor ntr-un context dat. Orice grup de trei sunete,

    care, alturi de fundamental, cuprinde alte dou armonice n afar de ter

    i cvint, poate constitui la fel de bine un acord consonant ntr-o dispoziie

    special. n unele situaii complexe, acordul poate fi chiar eliptic de

    fundamental. Aceasta, ns, trebuie s existe, chiar dac apare numai

    sugerat, pentru a nu fi schimbat sistemul de referin.

    Elementele melodiei capt via, sens expresiv i evolutiv numai prin

    valorile funcionale diatonice, modale i tonale. Introducnd n sistemul degndire i de analiz acordul, posibilitile de expresie se amplific ntr-un

    mod considerabil prin apartenena oricrui element la unul ori la grupuri

    diverse. n acest fel, valorile funcionale se extind cuprinznd acum i

    parametrul armonic. Echilibrul maxim l reprezint acordul n stare direct

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    51/240

    51

    din cauza prezenei fundamentalei i a cvintei, cu aceste funcii. Lund drept

    criteriu de analiz stabilitatea, n ordinea nou propus de autor, prima

    rsturnare este cea cu dominanta n bas cunoscut de noi ca rsturnarea a

    doua - ntruct, n calitate de fundamental de acord, exercit infinit maimare for dect oricare alt element. Acum, vechea fundamental Do -

    devine cvart cu tendina psihic de rezolvare inferioar (depresiv) - pe Si -

    reprezentnd tera noului acord creat. Aceasta, ns, i reia imediat valoarea

    inial de sensibil a centrului de maxim stabilitate Do. Orice acord n

    aceast rsturnare solicit o rezolvare. Grupul de trei sunete aflat sub

    denumirea tradiional de rsturnarea nti este, n concepia lui Dimitrie

    Cuclin, mai puin stabil dect cea menionat anterior, nu numai pentru c

    nota din bas devenit fundamental Mi este situat pe scara cvintelor

    mai departe de Do dect Sol, dar i datorit faptului c ndeplinete rolul de

    sensibil n acordul n stare direct. Din acest unghi de abordare, ar trebi

    considerat rsturnarea a doua. Incertitudinea deriv i din contradiciile

    specifice acestui ansamblu de sunete. Intonat n registrul acut, cnd marea

    majoritate a armonicelor superioare naturale ies din zona noastr de

    percepie acustic, acordul reclam o rezolvare minor pe fundamentala Mi,

    ipostaz n care Do capt o funcie disonant, atras fiind spre cvinta Si. n

    grav, ns, acelai sunet Mi, n calitate de fundamental, solicit rezolvarea

    armonicelor naturale 3 Si - precum i 5 Sol #. Astfel, sunetul Do tinde

    spre dispariie, iar Sol, dac nu se transform n Fa X - sensibila direct a lui

    Sol # - va deveni sensibila invers a lui Fa # - armonicul direct 9. Tensiuneaarmonic rezultat ntre situaia real Mi SolDo i cea n devenire Mi

    Sol # - Si (distan de patru cvinte) determin un pronunat caracter incert

    al acestei poziii. Aspectele se diversific n cazul rsturnrii a treia cnd n

    bas se afl armonicul superior 7 Si b cel ce, n conjunctura Si bDo

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    52/240

    52

    Mi Sol, simte obligaia s-i respecte statutul de fundamental oferind

    stabilitate psihic n varianta Si b Re Fa. Datorit enarmoniei

    funcionale, prin care un sunet poate ndeplini roluri multiple, cu consecina

    modificrii tuturor celorlalte relaii dinamice i psihice (funcii) din acord,n exemplele supuse ateniei de teoreticianul romn, Si b devine, pe rnd,

    fundamental minor (Si bRe bFa), cvint direct (Si b Re bMi b

    Sol, rsturnare a formulei Mi b SolSi bRe b), ter direct major (Si

    bRe bFa bSol b, variant a strii directe: Sol b Si bRe bFa b),

    originator invers, adic fundamental de acord descendent (Si bDoMi b

    Sol b = Si b - Sol bMi b - Do) i ter invers a unui acord construit, ca

    i cel anterior, fundamentala fiind sunetul Re (Si b Re Mi Sol).

    Autorul insist pe faptul c starea de consonan depinde, n mare msur,

    de atribuirea notei din bas a rolului de fundamental n noul acord, celelalte

    situaii presupunnd un deosebit sim armonic i un elevat grad artistic,

    pentru rezolvri corespunztoare. n practica muzical tradiional se

    folosete curent basul cu rol att de fundamental, ct i de sensibil ori ca

    not melodic.

    Se pot lesne imagina dimensiunile i resursele imense ale sistemului de

    nlnuiri acordice tonale n condiiile utilizrii rsturnrilor a 4-a, a 5-a etc.

    Orice not melodic, deja caracterizat de apartenena ei diatonic, modal,

    tonal i armonic, primete semnificaii suplimentare prin raportare la

    fundamentala acordului. Aceasta, la rndul ei, poate fi tonic, dominant,subdominant etc.

    ntre acordurile cele mai cunoscute se numr i cel de Sext napolitan

    (neapolitan pentru autor), situat la cinci cvinte inferioare n tonalitate

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    53/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    54/240

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    55/240

    55

    Elementele diatonice expansive Re, La i Mi nu pot introduce acorduri

    majore din cauza sensibilelor cromatice secundare Fa #, Do # i Sol # -

    reprezentnd terele. Ele sunt mult mai intim legate de sistemul diatonic n

    calitate de funciuni armonice de cvinte inverse sau, cu alte cuvinte,fundamentale minore: LaFaRe, MiDoLa, SiSolMi. Iat cum,

    modul major, structurat pe axa funciunilor armonice fundamentale

    tonic, subdominant i dominant, este caracterizat i sensibilizat (dar n

    raport de subordonare) de ali trei centri de comand tot fundamentale - ce

    aparin familiei modale, denumite relative. Urmtorul element expansiv Si

    ca fundamental, n orice situaie s-ar afla, fie direct SiRe # - Fa #,

    fie cvint invers Fa # - ReSi - ori fundamental minor SiReFa

    #, conine elemente cromatice incompatibile cu sistemul diatonic elementar.

    Trisonul alctuit din dou tere mici nu poate constitui un acord neavnd

    capacitatea impunerii unei fundamentale. n formula Si Re Fa, raportat

    la centrul diatonic Do, elementele extreme sunt sensibile (cu mers contrar)

    i, prin urmare, instabile, solicitnd intens micare, sunetul Re n acest caz

    fiind prea slab spre a pretinde coeziune. Din punct de vedere psihologic,

    ns, ceea ce ar asigura unitate grupului respectiv ar fi dou fundamentale

    una direct - Sol, iar cealalt invers La, caz n care, Si i Fa ar ndeplini,

    pe rnd, rolul de ter sau septim cu sens direct ori invers. n triada

    menionat, numai Fa ar putea fi investit cu un grad mai mare de importan

    pentru a deveni fundamental, n special prin puterea diatonic n sine,astfel nct, tera i cvinta La i Do sunt nlocuite de Si i Re, cu

    funciuni armonice deplasate spre periferie, avnd rolul de apogiaturi.

    Formaiunea Fa LaSiRe, acordul treptei a VII-a n rsturnarea a treia

    n armonia clasic, poate fi considerat i ca un acord de subdominant,

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    56/240

    56

    ntrit de tera La, sunetele Si i Re fiind plasate, iari, cu putere de

    apogiaturi, una inferioar i cealalt superioar, a cvintei Do. Chiar i

    rsturnarea a 3-a a septimei de dominant: Fa Sol Si Re, se poate

    rezolva n acord de subdominant: Fa LaDo, relaia intrnd n categoriadenumit dominanta-dominantei (cu Sol ca fundamental) fa de tonic,

    atunci cnd considerm centrul tonal Fa major. n varianta cu non, Fa

    SolSiReLa, acordul de rezolvare poate fi interpretat, la rndul lui, ca

    o septim de dominant cu non, cu fundamentala auzit n prealabil:

    Toate aceste situaii izvorte din atribuirea sunetului din bas a rolului de

    fundamental contrazic o regul principal a nlnuirilor din armonia

    clasic tradiional, grafic rezultnd relaia V IV.

    n gndirea autorului Tratatului, sistemul funcional se amplific, se

    completeaz prin aceste exemple cu aspecte noi: subdominanta expansiv,

    cu rezolvare depresiv i dominanta depresiv cu tendin expansiv,

    rezultant a acordului de subdominant adugat sextei lui Rameau. O alt

    rsturnare a aceluiai trison micorat de la care s-a plecat, impune n

    formulele Re Fa Si ori Re Fa Sol Si, fundamentala Re, punctele

    finale fiind acordurile de Re minor (cnd Si, n primul caz, i Sol - Si, n

    urmtorul, sunt socotite apogiaturi) i Mi minor n varianta ReFaLa

  • 7/31/2019 Brancusi, Cristian - Estetica Muzicala in Viziunea Lui Dimitrie Cuclin

    57/240

    57

    Si, cu ReFa i La rezolvndu-se n Mi i Sol, situaie posibil atta vreme

    ct Re, ca fundamental, are o for de stabilitate mai redus n comparaie


Recommended