+ All Categories
Home > Documents > Braila_644

Braila_644

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: costin
View: 204 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 20

Transcript

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

n 15 ianuarie, au avut loc la Muzeul Brilei manifestri dedicate mplinirii a 161 ani de la naterea poetului Mihai Eminescu. Seria acestora a debutat cu vernisajul expoziiei memoriale i de art plastic Nemrginire de gnd, organizat de Muzeul Literaturii Romne Iai i Muzeul Naional al Literaturii

Romne Bucureti. Secia "Memoriale" a fost reprezentat printr-o vitrin cu piese tridimensionale din fondul "D. P. Perpessicius", piese ilustrative pentru eminescologul brilean. Programul a continuat cu lansarea crii Eminescu realitate i sublimare poetic, de Valentin Coereanu, prezentat de dr. Zamfir Blan.

Programul srbtoririi marelui poet a continuat cu simpozionul Mihai Eminescu, avnd ca participani profesori i elevi de la coli i licee brilene: Liceul pedagogic D. P. Perpessicius Liceul P. S. Aurelian, coala nr. 21, Liceul Sportiv. Manifestarea a fost coordonat de dr. Zamfir Blan, director adjunct al Muzeului Brilei. La Casa memorial D. P. Perpessicius s-a desfurat vernisajul expoziiei de carte i documente La aniversar, organizat de muzeograful casei, i un moment poetic-muzical susinut de elevii i corul Trison ai Liceului Pedagogic D. P. Perpessicius.

Comemorarea, n 29 martie, a 40 de ani de la moartea eminescologului, istoricului i criticului literar D. P. Perpessicius a inclus conferina Amintirea lui Perpessicius, susinut de prof. univ. dr. C. D. Zeletin i un moment coral susinut de corul Trison. n ziua urmtoare, prof univ. dr. C. D. Zeletin a fost invitatul Casei

memoriale D. P. Perpessicius, unde a acordat un interviu al crui coninut l-a constituit rememorarea unor amintiri inedite despre Perpessicius i familia acestuia, alturi de exprimarea propriilor triri n casa prietenului su. n domeniul manifestrilor culturale, luna octombrie este dedicat srbtoririi patronului Casei memoriale din Strada Cetii nr. 70: De ziua lui Perpessicius, activitate ce se regsete de ani buni pe agenda manifestrilor culturale ale seciei Memoriale, s-a desfurat cu aceiai oaspei, elevi i profesori ai Liceului pedagogic D. P. Perpessicius. Manifestarea din acest an a fost dedicat mplinirii a 120 de ani de la naterea lui Dumitru Panaitescu Perpessicius. ncepnd cu 17 noiembrie, la Casa memorial D. P. Perpessicius a nceput derularea programului educativ S ne cunoatem scriitorii, iniiat de Liceul Mihail Sebastian, n parteneriat cu Muzeul Brilei, activitate interactiv, ce a demonstrat dintru nceput interesul tinerilor pentru cunoaterea valorilor culturale ale oraului. Activitatea n domeniul expoziional a inclus i organizarea expoziiei Mari personaliti ale tiinei romneti: Petru Poni i tefan Procopiu, expoziie itinerant, cu piese din coleciile Muzeelor tiinei i Tehnicii tefan Procopiu i Petru Poni-Radu Cerntescu din cadrul Complexului Muzeal Naional Moldova Iai. Expoziia a fost vernisat la Casa memorial D. P. Perpessicius, pe 15 iunie, i a rmas deschis pentru public pn la sfritul lunii august. Pe aceeai secven a activitii muzeale, colaborarea cu Muzeul Vasile Prvan din Brlad a avut drept concretizare expoziia Imaginile copilriei, ce a reunit piese din categoriile carte potal ilustrat i fotografii de epoc, din coleciile seciei Memoriale. Expoziia a fost prezentat publicului brldean n perioada 29 octombrie - 15 decembrie 2011, public cunosctor i interesat de fenomenul cultural. n spaiul destinat expoziiilor temporare de la Casa memorial D. P. Perpessicius a fost organizat expoziia Ipostaze ale universului lui Edmond Nicolau, dedicat comemorrii a 15 ani de la trecerea n eternitate a savantului. Expoziia a cuprins piese din fondul memorial Edmond Nicolau, aflat n patrimoniul seciei Memoriale. Expoziia a fost deschis pentru vizitare n 5 septembrie. n domeniul cercetrii i valorificrii patrimoniului, munca de cercetare s-a ndreptat i spre participarea la sesiuni i susinerea de studii sau comunicri n domeniu. Pentru perioada 25 - 28 mai, menionm participarea la Sesiunea anual a Muzeului Vasile Prvan, Brlad, secia Personaliti, cu comunicarea Ilustraia de carte sau de la estetic la decodarea textului, care va fi publicat n Acta Musei Tutovensis nr. VII / 2012. La aceeai sesiune a avut loc lansarea revistei anuale a Muzeului Vasile Prvan, Acta Musei Tutovensis, nr. VI / 2011, unde figureaz studiul A different way of reading school memories (Considerations on the volume 7th Grade A Easy sketches, author Marta D. Rdulescu), semnat de Elena Ilie. Comunicarea Redeschiderea expoziiilor memoriale permanente la Muzeul Brilei: proiect i realizare, autori Elena Ilie i dr. Zamfir Blan, a fost prezentat la Sesiunea Naional de Comunicri tiinifice cu tema Rolul muzeelor memoriale n muzeografia romneasc, organizat de Consiliul Judeean Prahova, Muzeul Judeean de Istorie i Arheologie Prahova i Muzeul Memorial Nicolae Iorga, Vlenii de Munte (2 - 5 iunie). n perioada 16-18 iulie secia Memoriale a participat la Sesiunea Naional a Muzeului Naional al Viei i Viticulturii Goleti, cu comunicrile Piese de patrimoniu din coleciile seciei Memoriale a Muzeului Brilei (Elena Ilie, Gabriela Cloc) i Expoziii memoriale (dr. Zamfir Blan). n perioada 29-30 septembrie, n cadrul Sesiunii tiinifice Istoria i cultura oraului Cmpulung Muscel i a zonei nconjurtoare. Restaurarea i conservarea n judeul Arge. Realizri i perspective, organizat de Muzeul Municipal Cmpulung Muscel, Primria oraului Cmpulung Muscel i Ministerul Culturii i Patrimoniului Naional, au fost prezentate comunicrile Cmpulungul reper pe axa memorialisticii brilene (Elena Ilie) i Noi documente despre Panait Istrati (dr. Zamfir Blan). La Simpozionul Naional Timpul i omul, organizat de Consiliul Judeean Prahova, Muzeul Judeean de Istorie i Arheologie Prahova i Muzeul Ceasului Nicolae Simache, Ploieti, n perioada 2-3 noiembrie, secia Memoriale a fost prezent cu comunicrile Dimensiunea temporal n creaia perpessician (Elena Ilie) i Ceasurile lui Panait Istrati (dr. Zamfir Blan). Interveniile susinute la manifestrile tiinifice au fost nsoite de materiale ilustrative, complementare textului. Elena ILIE

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

REDESCHIDEREA CASEI MEMORIALE "PANAIT ISTRATI"Dup mai bine de un sfert de veac de la inaugurare (1984) i dup nc trei ani, ct a durat reabilitarea cldirii, n cadrul unui proiect amplu, finanat de Consiliul Judeean Brila, Casa memorial Panait Istrati a reintrat n circuitul public, ntr-o nfiare nou, la 16 aprilie 2011. Practic, din 1984, cnd s-a srbtorit centenarul naterii lui Panait Istrati, nu s-a mai investit niciodat pn acum att de serios, n repararea i consolidarea acestei cldiri. n organizarea de acum, Casa memorial Panait Istrati, are un segment de conservare-restaurare (cu un depozit pentru patrimoniu, dotat conform standardelor moderne, i un atelier de restaurare a crii i a patrimoniului pe suport papetar) i dou paliere pentru public, unul expoziional, iar cellalt pentru activiti culturale.

nepoata scriitorului Nikos Kazantzakis, am putut reproduce n spaiul expoziional numeroase fotografii ale scriitorului grec, unul dintre marii prieteni ai lui Panait Istrati. n urma restaurrii, Casa memorial Panait Istrati dispune i de un spaiu generos la mansard, pentru organizare de activiti culturale cu publicul: conferine, expoziii temporare, lecii muzeale etc.

La festivitatea de redeschidere pentru public au participat i au rostit alocuiuni: Gheorghe Bunea Stancu preedintele Consiliului Judeean Brila, prof. univ. dr. Ionel Cndea directorul Muzeului Brilei, dr. Ernest Oberlnder Trnoveanu preedintele Comisiei Naionale a Muzeelor i Coleciilor, prof. univ. dr. Lucian Chiu, directorul Muzeului Naional al Literaturii Romne Bucureti. Proiectul expoziional a fost prezentat de conf. univ. dr. Zamfir Blan, director adjunct al Muzeului Brilei i custodele Casei memoriale Panait Istrati. ntreaga adunare a fost binecuvntat de IPS Casian, Arhiepiscopul Dunrii de Jos. Sectorul expoziional cuprinde trei sli, dintre care dou reconstituie interioarele ultimei locuine a scriitorului: biroul de lucru i sufrageria. Aici sunt expuse piese originale, care i-au aparinut lui Panait Istrati: mobilier, obiecte personale, art decorativ, art plastic. A treia sal expoziia foto-documentar ilustreaz etapele semnificative ale biografiei i creaiei lui Panait Istrati, prin reproduceri de fotografii, manuscrise i documente, precum i fragmente din nsemnri autobiografice. n vitrine, sunt expuse cri, fotografii, manuscrise n majoritate, originale.

Zamfir BLAN

Pentru realizarea expoziiei foto-documentare, am beneficiat de un foarte important sprijin din partea Muzeului Naional al Literaturii Romne din Bucureti, precum i din partea Muzeului Literatrurii Romne din Iai, care ne-au pus la dispoziie facsimile i imagini digitale din arhivele proprii. Prin amabilitatea domnioarei Niki Stavrou, profesor la University of Indianapolis - Athens i director al editurii Kazantzakis Publications,

Echipa proiectului expoziional: Concepie, machetare i coordonare proiect: Zamfir Blan Design consultant: Corina Irimi (MLR Iai) Conservare-restaurare: Raluca Tnsache, Vlad Smaznov, Sorin Filoti, Ioana Brnz, Vasilic Vernescu Transport, manipulare obiecte: Vasile Mocanu, Titi Mucu, Cornel Smeu, Fnic Gsc, Radu Viorel, Alina Mucu, Gheorghe Plopeanu, Viorel Ttaru, Marius Secuiu, Marian Fuic, Vasile Mogo

3

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

n 10 mai, n corpul B al imobilului Muzeului Brilei din Piaa Traian nr. 3, a fost redeschis pentru public Centrul Memorial. Rmas muli ani n depozite, patrimoniul Centrului Memorial (deschis n anii 90, dar nchis foarte repede, pentru c funciona ntr-o cldire aflat n proces de retrocedare) a revenit acum n circuitul public, ntr-o formul mai

reprezentative nume ale sale, n domeniul filosofiei, logicii, tiinei, eseisticii. Slile de la etajul corpului B reconstituie pentru fiecare dintre personaliti cte o secven de interior, avnd ca element dominant cartea, biblioteca, alturi de care nuaneaz atmosfera piese de art

cuprinztoare: filosofilor Nae Ionescu i Vasile Bncil, logicianului i eseistului Anton Dumitriu li s-au alturat medicul renumit n ntreaga lume pentru tratamentele mpotriva mbtrnirii, Ana Aslan, i ciberneticianul Edmond Nicolau.

decorativ, fotografii, coresponden, instrumente de scris. Busturile sculptate n lemn din slile Nae Ionescu, Vasile Bncil, Anton Dumitriu sunt opera unui alt nume de mare rezonan cultural artistul plastic Nicpetre.

Noul spaiu expoziional valorific fondurile memoriale ale acestor cinci mari nume ale culturii i tiinei romneti, constituite prin achiziii, sau prin donaii, ca n cazul lui Anton Dumitriu, sau n cel al lui Edmond Nicolau. Brila recupereaz astfel memoria cultural a celor mai

Dup o absen de aproape apte ani din peisajul muzeal brilean, cele mai importante personaliti reintr n atenia publicului, ntr-un spaiu nou, o adevrat galerie a numelor mari din cultura romn. La evenimentul redeschiderii au participat: Adrian Neagu Rdulescu, vicepreedinte al Consiliului Judeean Brila, prof. univ. dr. Ioan Opri, dr. Virgil Niulescu, director general al Muzeului ranului Romn, preedintele Comitetului Naional Romn al Consiliului Internaional al Muzeelor (ICOM). Zamfir BLAN, Elena ILIE

Echipa proiectului expoziional: coordonare: Zamfir Blan concepie, machetare: Elena Ilie, Zamfir Blan conservare-restaurare: Ioana Brnz, Vlad Smaznov, Sorin Filoti, Raluca Tnsache, Constana Vlcu transport, manipulare obiecte: Vasile Mocanu, Titi Mucu, Cornel Smeu, Fnic Gsc, Radu Viorel, Alina Mucu, Gheorghe Plopeanu, Viorel Ttaru, Marius Secuiu, Marian Fuic, Vasile Mogo

4

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

CASA MEMORIAL "FNU NEAGU"Smbt, 2 iulie, cnd se mplineau 40 de zile de la moartea scriitorului Fnu Neagu, casa copilriei sale din Graditea a devenit cas memorial. ulia copilriei, devenit n timp strada Scriitorului, a primit numele celui care a dat o nebnuit faim satului de pe malul Buzului. Dup afirmaia primarului comunei,

CRI PREMIATE DE ACADEMIA ROMNn 2011, trei volume publicate la Editura Istros a Muzeului Brilei au fost ncununate cu premii ale Academiei Romne:

ntr-un interval relativ scurt, cu un sprijin substanial din partea familiei, o echip de specialiti de la Muzeul Brilei a amenajat ncperile casei, pregtind evenimentul. n cea mai mare parte, fondul expoziional a fost constituit din fotografii, obiecte etnografice, obiecte de uz casnic curent, mobilier, unelte, pstrate n casa printeasc de rude apropiate i de profesorul Nicu Negoi.

niciodat nu au clcat n Graditea atia oameni importani laolalt, ca n aceast zi. Au venit la inaugurarea Casei memoriale "Fnu Neagu": familia, rudele cele mai apropiate, prietenii; jurnaliti, scriitori, elevi i profesori, oameni ai locului i de prin satele vecine. Mihaela-Elena Ciocoiei, Valori universale ale operei lui Dimitrie Cantemir, Premiul "Nicolae Iorga".

Pentru realizarea expoziiei fotodocumentare, ajutorul substanial (cri, fotografii, costumul de academician, distincii, obiecte personale, precum i multe informaii preioase) a venit din partea fiicei scriitorului, Anita Neagu. Iniial, casa de la Graditea ar fi trebuit s fie dup dorina lui Fnu Neagu nsui o cas rneasc, amenajat ca un loc al copilriei i adolescenei, cu un aspect etnografic foarte bine conturat. Aceast particularitate s-a pstrat i n varianta din urm, elementele etnografice fiind dominante. Li s-a adugat un spaiu cu vitrine i panouri foto-documentare, n ideea de a oferi vizitatorului informaia de baz privind viaa i opera scriitorului. Odat cu inaugurarea Casei memoriale,

Dup slujba de pomenire, au vorbit n memoria lui Fnu Neagu: Gheorghe Bunea Stancu, preedintele Consiliului Judeean Brila, Petre Andrei, primarul comunei Graditea, acad. Eugen Simion. Zamfir BLANEchipa proiectului expoziional: coordonare: Zamfir Blan concepie i machetare (foto-documentar): Zamfir Blan concepie (etnografie): Gabriela Cloc conservare-restaurare: Ioana Brnz, Vlad Smaznov, Sorin Filoti transport, manipulare obiecte: Vasile Mocanu, Fnic Gsc, Radu Viorel, Alina Mucu, Gheorghe Plopeanu, Viorel Ttaru, Marius Secuiu, Marian Fuic, Vasile Mogo

Cristian Nicolae Apetrei, Reedinele boiereti din ara Romneasc i Moldova n secolele XIV XVI, Premiul "Mihail Koglniceanu".

m ISTROS, XVII m Journal of Wetlands Biodiversity Volume I m Costin Croitoru, Roman Discoveries in the East Carpathian Barbaricum (1st century B. C. 5 th century A. D.) m Viorel Coman, Fnu Neagu Povestirile magice m Spiridon Cristocea, Marele vornic Stroe Leurdeanu m ANALELE BRILEI, serie nou, an XI, Nr. 11

I S T R O S 2 0 1 1

m Ionel Cndea, Brila 1711. Documente i studii m Mihai Maxim, Brila 1711. Noi documente otomane m Dan Gh. Teodor, Un centru meteugresc din Evul Mediu timpuriu. Cercetrile arheologice de la Lozna Botoani m Constantin Ottescu, Diurne 2 m Radu tefnescu, Din trecutul muzeisticii din Romnia: Julius Teutsch Iulian Marian, Coresponden

Aurel Vlcu, Moneda otoman n rile Romne n perioada 1687-1807, Premiul "Eudoxiu Hurmuzaki".5

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

Conferinele Analelor Brilei, seria "Literatur"

Conferinele Analelor Brilei, seria "Istorie" 28 mai 2011 Noi documente medievale privind istoria

16 februarie 2011 Tradiie deschis, modernitate substanial,

conferina de deschidere susinut de prof. univ. dr. Nicolae Creu, Universitatea Al. I. Cuza Iai. 23 martie 2011 Portret peste timp: D. Panaitescu Perpessicius (criticul i istoricul literar Gabriel Dimisianu). 29 martie 2011 Amintirea lui Perpessicius (prof. univ. dr. C. D. Zeletin).

romnilor (prof. univ. dr. Victor Spinei, membru corespondent al Academiei Romne) 8 iunie 2011 Cum se nva limba, literatura i istoria n Romnia i n Europa contemporan (acad. Ioan-Aurel Pop, directorul Centrului de Studii Transilvane al Academiei Romne Cluj Napoca. 23 august 2011 530 de ani de la prima atestare a judeului Brila 300 de ani de la prima carte despre istoria Brilei - Muzeul Brilei la 130 de ani (prof. univ. dr. Mihai Maxim, fondator i director al Centrului de Studii Turce Dimitrie Cantemir al Universitii din Bucureti, director al publicaiei Romno-Turcica; dr. Radu tefnescu, directorul Muzeului Judeean de Istorie Braov; prof. univ. dr. Ionel Cndea, directorul Muzeului Brilei).

21 octombrie 2011 Dimitrie Cantemir 338 de ani de la natere (prof. univ. dr. Mihai Maxim). Organizatori: Muzeul Brilei i Centrul de Studii Turce Dimitrie Cantemir al Universitii din Bucureti.

21 mai 2011 Panait Istrati i Nikos Kazantzakis: povestea unei

Conferinele Analelor Brilei, seria "Istoria culturii"

prietenii (Gheorghios Stasinakis, preedintele Societii Internaionale "Prietenii lui Nikos Kazantzakis" din Elveia). 21 mai 2011 Descendena greceasc a lui Panait Istrati - conf. univ. Zamfir Blan). Organizatori: Muzeul Brilei, Comunitatea Elen Brila, Editura "Omonia" Bucureti, Secia Romn a Societii Internaionale "Prietenii lui Nikos Kazantzakis". Evenimentul a inclus i o prezentare de carte: Kyriakos Mitsotakis, Kazantzakis despre Dumnezeu, susinut de doamna Elena Lazr, directoarea Editurii Omonia Bucureti.

21 octombrie 2011 Eminescu n limba turc (Ali Narcin, scriitor turc, traductor al operei poetice eminesciene n limba turc); Panait Istrati despre Eminescu (conf. univ. dr. Zamfir Blan). Organizatori: Muzeul Brilei i Centrul de Studii Turce Dimitrie Cantemir al Universitii din Bucureti.

6 decembrie 2011 Gndirea economic a lui Nae Ionescu (lect. dr. Valentin Popa, Universitatea Constantin Brncoveanu) 6 decembrie 201 Gndirea economic a lui Petre uea (cercet. t. Florin Mitrea, Institutul de Cercetri Politice al Universitii Bucureti).

Zamfir BLAN

6

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

ETNOGRAFIEASPECTE DIN ACTIVITATEA SECIEI DE ETNOGRAFIE I ART POPULARPrograme educaionale i de valorificarea patrimoniuluiPatrimoniul cultural, n nelesul su de motenire cultural, constituie o latur definitorie a educaiei n lumea contemporan. Colaborarea dintre instituiile specializate n gestionarea i promovarea patrimoniului muzeal i coal, ca factor de educaie i instrucie, are loc prin intermediul unor programe ce implic o relaie de colaborare permanent. n cadrul activitilor desfurate, elevii i precolarii au posibilitatea s cunoasc valorile culturale (materiale i imateriale) create de omenire de-a lungul timpului i chiar s le perpetueze prin nvare. n anul care a trecut, activitile organizate de secia "Etnografie i Art Popular" n parteneriat cu alte instituii s-au desfurat pe dou mari teme de referin: a) Muzeul n afara spaiului propriu, b) Patrimoniul cultural i educaia. n continuare vom prezenta selectiv cteva dintre aceste activiti. Dragobetele, srbtoare tradiional romneasc Secia "Etnografie i Art Popular" a Muzeului Brilei, n colaborare cu profesori i elevi ai colii cu clasele I-VIII Mihai Eminescu Brila i ai Colegiului tehnic C. D. Neniescu Brila, au organizat concursuri variate, scopul fiind cunoaterea acestei tradiii populare romneti. La coala Mihai Eminescu elevii claselor a III-a A i a VII-a A, coordonai de inst. Marioara Partene, prof. Marioara Blan i prof. Dorina Vlcu, au participat la urmtoarele activiti: v Cine ghicete obiectul?- concurs; v Dragobetele, obicei al romnilor - prezentri PowerPoint i dezbateri; v Obiecte simbol pentru Dragobete- confecionarea unor obiecte tradiionale; Dragobete versus Valentine's Day- concurs de catrene; v Cel mai expresiv mesaj- realizare de postere cu mesaje specifice acestei zile; v Ziua cltitelor - srbtoarea claselor noastre. La Colegiul tehnic C. D. Neniescu, elevii au fost coordonai de profesoarele Angelica Muat, Cristina Cursaru i Iuliana Beril. n deschiderea ambelor manifestri, Brndua Ilie a prezentat materialul Dragobetele srut fetele!, n care a explicat semnificaia acestei srbtori. Premiile pentru concursuri au fost oferite de Editura Istros a Muzeului Brilei. Izvorul Tmduirii n organizarea Primriei Municipiului Brila, a Teatrului Maria Filotti, a Centrului de Creaie, a Direciei Seroplant, a Muzeului Brilei i a Mnstirii Sf. Pantelimon din staiunea Lacu Srat, n Holul Monumental al Teatrului Maria Filotti, a avut loc vernisajul expoziiei de icoane, ou ncondeiate din patrimoniul muzeului Brilei, tergare i flori, intitulat Lumin din Lumin. Deschiderea manifestrii a fcut-o IPS Casian Crciun, Arhiepiscopul Dunrii de Jos, care a apreciat lucrrile expuse i a comparat lumina nvierii cu florile, oule i icoanele expuse. La manifestare au participat Primarul Municipiului Brila, Aurel Gabriel Simionescu, viceprimarul municipiului, Alexandru Dnil, protopopul Brilei, Gheorghe Marinescu, preoi ai parohiilor brilene, elevi din localitatea Viziru nsoii de preotul paroh Simeon Sic Bnic. "La Moi" La coala Lacu Srat a avut loc a doua ediie a festivalului de concurs de tradiii i obiceiuri populare "La Moi", structurat pe dou seciuni: Muzical-coregrafic i Obiecte realizate de elevi. Au participat colile: "George Cobuc", "Anton Pann", "I. L. Caragiale", "Ion Bncil", Tichileti, Galbenu, Cireu, Lanurile. Marele Premiu a fost ctigat de coala "George Cobuc", cu "Cluul de Rusalii", ndrumtor nvtoarea Florica Panuru. Pe locul I, la egalitate de puncte, s-au situat formaiile colilor Tichileti i "Anton Pann", cu obiceiul "Paparude". Pe locul al II-lea s-a clasat coala Galbenu cu "Regina balului". Locul al III-lea a fost ocupat de colile din Cireu cu "Drgaica" i Lanurile cu Paparude". Meniuni au primit coala "Ion Bncil", cu prezentarea "De la Pluguor la Sorcova" i "I. L. Caragiale cu "Capra". coala organizatoare din Chiscani a prezentat activitatea demonstrativ "Drgaica", coordonator prof. Vasilica Drgan i o expoziie de pictur pe vase de lut i linguri de lemn, "Trgul Moilor", coordonator prof. Aneta Urse. Festivalul a fost organizat de nvtoarele de la Chiscani: Eugenia Sandu, Octavia Dumbrav, Georgeta Condruz, Fnica Botreanu. Din juriu a fcut parte Gabriela Cloc, efa Seciei Etnografie a Muzeului Brilei. Vernisarea unor expoziii i alte manifestri cultural-educative desfurate la sediul muzeului Cu prilejul zilei de 8 Martie a avut loc o manifestare organizat de Asociaia Anima Caste. Cuvntul de deschidere a fost rostit de profesor Cornelia Negoi, reprezentant a Asociaiei i coordonatorul activitii. Programul a cuprins: - Prezentarea coninutului Rezoluiei 1325 a Consiliului de Securitate. Proiect realizat de un grup de elevi ai Colegiului Naional Gheorghe Munteanu Murgoci Brila. Profesor ndrumtor: Corina Ciolacu. - Moment muzical la flaut susinut de Cristina Elena Grigore i Marta Piroc, eleve ale Liceului de Art Hariclea Darcle Brila. Profesor ndrumtor: Mariana Chirman. - Grigore Vieru i poezia mamei - evocare - prof. Gheorghe Calot i prof. Adriana Grigorescu. Au recitat un grup de elevi ai Liceului de Art Hariclea Darcle Brila. Profesori ndrumtori: Jarcu Zane i Nicoleta Brnzia. - Cine m-a fcut femeie? moment realizat de elevi ai Liceului Teoretic Nicolae Iorga Brila. Profesori ndrumtori: Zina Pancu i Monica Rdulescu. - Carnavalul personajelor din poveti - program realizat de Grdinia Dumbrava minunat, grupa Spiriduii veseli. ndrumtor: institutor Angela Alexandrescu. Acompaniament muzical: Mitu Costel, coala cu clasele IVIII Mihail Sadoveanu Brila. - Activitate interactiv la propunerea institutor Angela Burtea, Anima Caste. - Expoziie de miniaturi. Realizator: nvtor Constantin Florica. Expoziia Suflet, expoziie de ceramic a artistului plastic Lucian Constantin, a avut vernisajul la sediul Muzeului Brilei din Piaa Traian nr. 3. Au prezentat Brndua Ilie, muzeograf n cadrul seciei "Etnografie i Art Popular" i autorul. Expoziia a avut ca punct de referin partea interioar a individului, cea pe care foarte puini dintre noi o putem vizualiza la cei din jurul nostru, conform spuselor artistului. Manifestarea Poart ctre Japonia a fost organizat de ctre Colegiul Economic Ion Ghica Brila i Asociaia Rdcini Culturale Bucureti n colaborare cu Centrul colar pentru Educaie Incluziv Brila, Inspectoratul colar Judeean Brila, Casa Corpului Didactic Brila, Asociaia de Go Brila, Romanian Haiku Bucureti, Origami Romania Galai, Tsurukame Go School Piteti i Ro-Bonsai Bucureti. n cadrul evenimentului au fost prezentate: o expoziie de obiecte, ateliere i prezentri de cultur nipon. Programul a constat din mai multe activiti, printre care vernisajul unei expoziii cu diverse obiecte din ara Soarelui Rsare, obiecte ce au reflectat prin form, culoare, textur i ntrebuinare dragostea i respectul japonezilor pentru natura nconjurtoare. Materialele expuse au fost puse la dispoziia publicului de ctre Asociaia Rdcini Culturale (kimono-uri), Colegiul Economic Ion Ghica i Origami Romania (origami), Romanian Haiku (fotoHaiku) i Ro-Bonsai (bonsekidesene pe nisip). Evenimentul a fost coordonat de Georgeta Pardos, profesor la Colegiul Economic Ion Ghica, Brndua Ilie, muzeograf n cadrul seciei Etnografie i Art Popular a Muzeului Brilei, gazda evenimentului, precum i de Camelia Bata, preedintele Asociaiei Rdcini Culturale Bucureti. Cuvntul de deschidere a fost rostit de Brndua Ilie, urmnd apoi o prezentare fcut de Georgeta Pardos, despre modul n care a luat natere ideea acestui eveniment. n continuare, Alexandru Eftime, vicepreedinte al Asociaiei Rdcini Culturale i instructor de GO categoria E, a vorbit despre importana artelor mariale n educaia spiritului nipon, iar Camelia Bata a prezentat complexitatea culturii nipone, precum i importana cunoaterii i pstrrii tradiiilor i valorilor naionale. n final, a avut loc un mini-spectacol cu tema Natura oglindit n viaa cotidian din Japonia: prezentare GO, demonstraie de Ikebana, poezie Haiku i poeme Tanka, expunere elementar despre BONSAI i BONSEKI, moment Kitsuke - mbrcarea unui kimono i parad de Yukata. A fost lansat manualul Primii Pai n GO, autor Mirel Florescu, fondator Tsurukame Go School Piteti, juctor de GO 6 dan, instructor internaional de GO i antrenor al Lotului Naional de GO al Romniei. S-a fcut o scurt prezentare a filozofiei Chanoyu - Ceremonia Ceaiului i o mic demonstraie de Furoshiki - Arta mpturirii Cadourilor, urmat de momente de Nihon Buyo - dans tradiional japonez. S-au organizat ateliere de Origami, Sumie, Shodo, Washinigyo, Kirigami, Yukata i Go, i un moment de introducere n limba i scrierea japonez, concurs de Atari GO. Expoziia itinerant Patrimoniu 2010, expoziie realizat de Muzeul Viticulturii i Pomiculturii Goleti, judeul Arge a fost deschis la sediul muzeului. Expoziia a cuprins lucrri ale copiilor (peste 500) participani la taberele de creaie popular, desfurate pe parcursul vacanei de var 2010, tabere organizate n parcul domeniului feudal de la Goleti. Lucrrile au constat din peste 300 de piese: ou ncondeiate cu motive tradiionale, covorae din ln esute n gherghef, icoane pictate pe lemn i sticl, ppui populare reprezentnd lumea basmelor romneti, dar i picturi cu tematic etnografic, inspirate din Muzeul n aer liber din Goleti. Micii creatori sunt elevi ai colilor generale: nr. 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 14, 16, 20 din Piteti, nr. 1 i nr. 2 Vintil Brtianu din tefneti, Radu Golescu din Goleti, de la colile Rncciov, Vrneti, Vleni, Clineti, precum i de la grdinia Universul copilriei, Centrul Educaional Maria Pro Day din Piteti i Ray Kindergarten tefneti. Secia de Etnografie i Art Popular a participat cu lucrri realizate de elevi ai colilor din municipiul i judeul Brila, n cadrul atelierelor de creaie popular, organizate pe parcursul anului 2010. Printre obiectele prezentate s-au remarcat oule ncondeiate de copii de la Salcia Tudor (premiani ai Festivalului de la Ciocneti, jud. Suceava) i icoanele realizate de elevii Colegiului Tehnic C. D. Neniescu. Grdinia Sfntul Nicolae din Brila i Secia de Etnografie i Art Popular au organizat o manifestare dedicat vechiului rit de chemare a ploii, Caloianul. Programul a inclus ntregul ritual legat de caloian, realizat de copiii grdiniei, sub ndrumarea doamnelor educatoare: Vasilica Barac - grupa pregtitoare, Geanina Vasilescu - grupa mare, Georgeta Boan - grupa mijlocie, tefana Cldru - grupa mic. Cei prezeni au vizionat i filmul documentar Povestea caloianului, realizat de Muzeul Naional al Agriculturii Slobozia. Coordonatorul activitii - educatoarea tefana Cldru.Gabriela CLOC

7

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

ETNOGRAFIECONSERVAREA I RESTAURAREA BUNURILOR CULTURALE. PSTRAREA, DEPOZITAREA I ASIGURAREA SECURITII PATRIMONIULUI.Activitatea de conservare i restaurare a patrimoniului etnografic s-a concentrat pe urmtoarele colecii: apicultur, oierit, agricultur, pescuit, meteuguri casnice. Au fost conservate i restaurate o serie de piese din colecia de covoare i textile de interior. Selecia acestora s-a fcut n funcie de proiectul viitoarei expoziii permanente a Seciei de Etnografie i Art Popular a Muzeului Brilei. S-au mai executat: lucrri de conservare i etalare a pieselor din expoziiile temporare realizate pe parcursul anului 2011, lucrri de conservare i etalare a pieselor din Expoziia permanent a Casei Memoriale Fnu Neagu, lucrri de conservare a pieselor din expoziiile temporare ale seciei deschise n holul Muzeului Brilei. Operaiile executate au constat n: desprfuiri, decapri ale murdriei aderente, injectri cu insecticid mpotriva insectelor xilofage, completri cu material lemnos, consolidri cu paraloid, ceruiri, lustruiri, executat huse, montat elemente de expunere. n cadrul activitii de pstrare, depozitare i asigurarea securitii s-a asigurat verificarea periodic a strii de conservare a pieselor aflate n depozit, sa asigurat microclimatul necesar conform normelor de conservare n vigoare. Sau executat activitile specifice: aerisire, igienizare, dezinsecie, urmrirea permanent a aparatelor de msur i control.Gabriela CLOC

COALA DE VAR ,,TRADIII I OBICEIURI DIN JUDEELE BRILA I SIBIU - 2011n perioada 25 august - 8 septembrie 2011, Muzeul Brilei, secia ,,Etnografie i Art Popular a organizat coala de var ,,Tradiii i obiceiuri din judeele Brila i Sibiu, n colaborare cu coala ,,Mihai Eminescu (Brila) i Complexul Naional Muzeal ASTRA (Sibiu). Echipa de proiect a fost alctuit din specialiti din cadrul muzeelor participante, alturi de elevi, cadre didactice i prini. Dac anul trecut, la prima ediie a colii de var, ne-am propus o campanie de cercetare focalizat pe unele aspecte privind tradiiile i obiceiurile din judeul Brila, anul acesta ne-am deplasat o sptmn i n judeul Sibiu, la invitaia colegilor de la Complexul Naional Muzeal ASTRA. Menionm c acest proiect educaional se remarc prin continuitate, la ambele ediii participnd aceiai elevi. La fel ca n 2010, i anul acesta coala de var s-a finalizat cu o brour, publicat de Editura Istros a Muzeului Brilei, i cu un film realizat de copii, n care sunt prezentate fragmente relevante din cercetrile de teren din cele dou judee. Ne-am dorit s aducem n faa micilor gustieni oameni care au o anumit pasiune, oameni pentru care munca nu este doar un mijloc de a-i ctiga existena, ci un mod de a face art; am fost interesai nu numai de obiecte, ci i de povestea omului din spatele lor. i, mai ales, am stat de vorb cu persoane cu pregtiri diferite, din medii diferite, din generaii diferite, unii de un singur lucru: pasiune. n judeul Brila ne-am deplasat n localitile Tichileti, Ianca, Trlele Filiului i Zvoaia. La Tichileti ne-am ntlnit cu unul dintre cei mai n vrst lutari brileni, Nea Tatu, care, la 89 ani, particip i ctig premii la diferite concursuri judeene i naionale. Povestete cu plcere despre nunile de alt dat din satul brilean, evocnd momentele frumoase de la masa mare sau de la legtoare, horele i eztorile unde lutarul era preuit. Cei mai muli dintre copii au aflat pentru prima dat cine a fost vestitul bandit al Brilei, poreclit ,,regele blilor i au ascultat, la o vioar veche de peste 100 de ani ,,Balada lui Terente. La Ianca, profesorul Ion Brbuceanu, custodele Muzeului Orenesc din localitate, ne-a explicat tipologia modelului arhitectural al unei case tradiionale de la sfritul secolului al XIX-lea din Cmpia Brilei. Detalii precum obiceiuri practicate la construcia unei case, termeni specifici (sal, tind, grlici, sob oarb) au fost explicai n interiorul unei locuine rneti n lucru (n curs de restaurare), donaie din satul Oprieneti. Tot la muzeul din Ianca ne-a ntmpinat cntreaa de muzic popular Tudoria Voineag, care ne-a povestit ce nseamn s culegi folclor, care sunt sursele de inspiraie folcloric locale, i mai ales ne-a fascinat felul n care cntecul popular poate deveni un mod de via. n comuna Zvoaia am vizitat muzeul colar cu specific etnografic din localitate. Profesorul Radu Tilihoi spunea c n muzeu am pornit de la ideea c localnicii au avut ca ocupaie de baz agricultura. Dac n secolele XVII-XVIII preponderent era activitatea pastoral, n secolul al XIX-lea, de cnd dispunem de primele piese, a fost cea de cultur a plantelor. n localitatea Trlele Filiului am vizitat casa printeasc, devenit cas memorial din anul 2001, a arhimandritului Dometie Manolache (1937-1975), cel care a fost numit de ctre printele Dumitru Stniloae un erou al credinei, un suflet de mare sfinenie i puritate. Muzeul deine colecii de fotografii cu familia parintelui, diplome de studii, cri, icoane i obiecte bisericeti de la mnstirea Rme, unde a fost numit duhovnic din anul1959. Unele lucruri nu pot fi explicate i nelese n timpul orelor colare, iar cea mai potrivit este prezena in situ pentru a putea ptrunde sensul lucrurilor. Pstoritul reprezint o activitate practicat intens n Cmpia Brilei, fiind atestat n urma descoperirilor arheologice. Ne-am deplasat la cteva stne din jude, am stat de vorb cu ciobani, iar elevii au descoperit cum se prepar produsele (dup metode tradiionale) pe care le gsesc de vnzare n Brndua ILIE comer: telemea, ca, unt, lapte btut. n oraul Brila am poposit la un cioplitor de linguri de lemn (domnul Iancu Mocanu) i un artist plastic ceramist (domnul Lucian Constantin), fiind impresionai de un modus vivendi situat ntre tradiionalism i modernism. Intrnd n cele dou ateliere-lumi, am fost captivai de istoria fiecrei linguri de lemn sau a fiecrei piese ceramice, am observat unelte i tehnici de lucru, i, mai ales, am ascultat povestea de via a omului ,,marcat de meteugul ca destin; curiozitate, descoperire, nelegere i multe ntrebri au fost noiunile fundamentale care au caracterizat vizitele n cele dou ateliere. n Sibiu am vizitat Muzeul de Etnografie Universal ,,Franz Binder, Muzeul n aer liber din Dumbrava Sibiului i Trgul Olarilor, organizat n Piaa Mare, ajuns la ediia cu numrul 45, unde am stat de vorb cu meteri din dou centre cu tradiie n arta olritului: Corund (Harghita) i Horezu (Vlcea). Dup o scurt escapad la Pltini, nsoii de un ghid minunat, n persoana Raluci Iliu, muzeograf la Complexul Naional Muzeal ASTRA, ne-am deplasat la Rinari, o localitate sibian ncrcat de istorie, locul de natere al lui Octavian Goga i Emil Cioran, dar i locul de odihn al Mitropolitului Andrei aguna. Am vizitat Casa Episcopal i biserica ,,Sfnta Paraschiva, ne-am recules la mormntul episcopului ortodox de origine srb, Ghedeon Nichitici, nmormntat n biseric, i am fost uimii de istoria i frumuseea patrimoniului Muzeului Etnografic din localitate. Am aflat cum se confecioneaz o lumnare din seu de oaie, am admirat colecia de picturi pe sticl i am fost impresionai de cromatica i motivele pictate pe mobilierul de interior local, att de diferit de cel din Cmpia Brilei. Dac anul trecut coala de var s-a vrut un fel de vacan la ar, noutatea fiind trstura definitorie, anul acesta am avut ca deviz: descoper i ctig! depinde de fiecare dintre noi ce nelege prin noiunea de ctig. Rezultatele finale au fost concretizate prin realizarea unui film care surprinde crmpeie din cercetarea de teren i publicarea brourii coala de var ,,Tradiii i obiceiuri din judeele Brila i Sibiu 2011 n cadrul Editurii Istros a Muzeului Brilei.

8

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

ART

Redeschiderea expoziiei Seciei de Artunul de etnografie este mai uor s-i dai fru liber imaginaiei, ntr-un muzeu de art acest lucru este mult mai greu de fcut. Posibilitile pe care le are muzeograful atunci cnd face expoziii de art sunt mult mai limitate dect ale colegilor de la celelalte secii ale unui muzeu regional, aa cum este Muzeul Brilei. Eu remarc, totui, faptul c acest muzeu a fost fcut cu mult imaginaie i ar trebui, domnule director, s rostii numele tuturor creatorilor acestei expoziii, pentru c, repet, o expoziie sau un muzeu sunt opera unuia sau a unor creatori, a unor oameni care nu doar aeaz nite obiecte ntr-un spaiu, ci transmit un mesaj cu ajutorul acestor obiecte, despre oamenii care le-au creat sau despre mediul n care aceste obiecte au existat. Expoziia de la Brila are avantajul de a expune i cteva capodopere care, cu siguran, vor constitui centrul de interes pentru orice vizitator romn sau strin. Cred c este nevoie de o intens publicitate n momentul de fa, pentru c sunt aici lucrri de valoare excepional, pe care muli nici nu-i pot imagina c le pot ntlni n muzeul din Brila. Este mesajul pe care doresc s-l adresez conducerii Consiliului Judeean, finanatorul acestui muzeu. Miam amintit c, foarte recent, Ministerul Culturii din Regatul Unit al Marii Britanii a anunat c a luat decizia ca n fiecare an, ncepnd cu anul 2011, pe o perioad de cinci ani, s mreasc cu cte 10% sumele de bani care sunt alocate muzeelor aflate n subordinea lui, pentru achiziii muzeale. De ce? Pentru c preurile la arta contemporan au crescut foarte mult. n momentul de fa nu poi cumpra o lucrare a unui artist de valoare medie sub 100.000 euro, artitii valoroi merg de la 500.000 euro n sus, iar cei mai de vaz sunt vndui cu multe milioane de euro. Ori, dac aceast art nu este achiziionat acum de ctre muzee, urmaii notri nu o vor mai vedea, nu o vor mai cunoate dect din colecii particulare, care sunt mai greu de vizitat. Aa nct vreau s v gndii foarte serios la aceste lucruri. Oricum, cred c trebuie felicitat Consiliul Judeean pentru efortul pe care l-a fcut. tiu de pe vremea cnd eram la minister i domnul Cndea era preedintele Comisiei Naionale a Muzeelor i Coleciilor, tiu de toate strdaniile colectivului de la Muzeul Brilei, de a mri numrul de muzee, de a le consolida, de a le mbogi i de a face din Brila un pol de cultur care s conteze pentru toat aceast parte a rii. Vreau s-i felicit pe toi colegii mei care au lucrat aici, la aceast expoziie, i pe domnul director pentru ambiia sa de a o aduce n circuitul cultural pentru a fi vzut de un public ct mai larg. Domnul Adrian Neagu Rdulescu, vicepreedintele Consiliului Judeean Brila: Eu vreau s mulumesc tuturor celor care s-au implicat n deschiderea acestor galerii pentru expunerea operelor de art. Dup cum tii, acestea au stat foarte muli ani ascunse ochilor vizitatorilor. Pentru Consiliul Judeean este o investiie care a meritat din plin, putem spune. Sperm ca pe viitor s reuim s gsim soluii pentru redeschiderea seciei de etnografie. Trebuie o mediatizare ct mai bun. Toi cei care viziteaz Brila s tie c au ce vedea la noi n ora. nc o dat, felicitri. (A consemnat M. S.)

DonaiiAvocatul Mircea Barzuca, un bun brilean care triete de muli ani n capital, mare animator i susintor al artelor din Romnia, ne-a donat dou piese foarte necesare coleciei noastre, deosebit de valoroase prin autor i prin provenien: 1. Viorica Velescu Ilie, Portret de fat, ulei/pnz, 58x48 cm, datare: 1959-1962; a aparinut criticului de art Petru Comarnescu. 2. Max Herman Maxy, Toalet cu oglind i banchet (dou piese), lemn, sticl, 180x164x35 cm, datare: 1925-1928; a aparinut coleciei Pictor Margareta Sterian. Ambele piese au fost integrate expoziiei permanente a Seciei de Art. Cdr.(r) ing. Romeo Hagiac, din Bucureti, ne-a donat, n memoria primei sale soii, Narcisa Felicia Domnica Velescu, nscut la Brila, aproximativ 800 de volume i materiale cu caracter documentar, referitoare la cumnaii si, artitii Viorica Velescu Ilie i Pavel Ilie (scrisori, cataloage). Narcisa Felicia Domnica Velescu i Viorica Velescu au fost surori. Dup ce a divorat de tatl lor, Arghir Velescu, mama fetelor, Elisa (Alice), s-a recstorit cu avocatul Radu R. Campiniu, fostul primar al Brilei. (Romeo Hagiac, Arborele genealogic al familiei Hagiac i al rudelor colaterale, dactilogram). Domnul Romeo Hagiac a donat Muzeului Brilei, dup anul 1990, mai multe cri, care au aparinut Feliciei Hagiac, i documente referitoare la Radu R. Campiniu (Secia Memoriale) i lucrri de Viorica Velescu (Secia de art). Din ultimele zile ale anului care a trecut, se afl n etapa de cercetare donaia Georgeta Naum, compus din lucrri realizate de pictorul Gheorghe Naum, socrul su, i piese de art decorativ care au aparinut acestuia. M. S.Toalet cu banchet, Max Herman Maxy, 1925-1928, provine din colecia Pictor Margareta Sterian. Aspect din expoziia permanent a Seciei de Art.

Domnul prof. univ. dr. Ionel Cndea, directorul Muzeului Brilei: Tuturor celor de fa trebuie s le spun c Muzeul Brilei mplinete anul acesta 130 de ani, iar data aleas pentru aceast srbtoare a muzeului, 10 mai, este un modest omagiu adus regalitii, Regelui Carol I, nainte de toate, cel care i-a pus semntura pe celebrul, de acum, decret regal 2134, din 23 august 1881. La 23 august noi vom organiza o nou manifestare pentru a sublinia acest moment fast din istoria culturii naionale, n care, n Vechiul Regat, la Brila, s-a nfiinat un muzeu tiinific cu o evoluie extraordinar n slujba ceteanului, n slujba urbei. Expoziia Seciei de Art a Muzeului Brilei se redeschide astzi, dup decenii de absen din viaa cultural a oraului i a rii. De aceea sper, pentru toi cei de fa, s avei o foarte plcut surpriz vizitndu-i slile. Domnul prof. univ. dr. Ioan Opri: Pentru mine este un privilegiu ziua de azi, zi fast i pentru Consiliul Judeean, i pentru Prefectur, i pentru Primrie, pentru c ea adaug o asemenea fa cultural oraului. Este un privilegiu pentru c din anii '70 am urmrit, n mod direct, ceea ce se ntmpl n materie de circulaie, de mobilitate a lucrrilor de art, a marilor notri creatori. nc de atunci, la doamna Haruche, i este un omagiu pentru dnsa n cuvintele pe care le spun, era evident grija de a aduce oraului arta i artitii. N-a putea spune c fr greuti, n-a putea spune c fr investiii foarte mari, pentru c a avea art nseamn s dai bani. Arta cost, dar arta rspltete. Arta este un capital fantastic. Trebuie s remarc n cazul acestei colecii vrfuri, dar i vrfuri din punct de vedere muzeografic. Acele reconstituiri ale atelierelor de artiti ne redau personalitatea unui creator, viaa lui artistic, orizontul lui, universul lui. Este foarte greu de fcut n muzeografie aa ceva, fr obiectele personale, de la evalet i pn la tuburile de culoare. Pentru c ceea ce noi vedem de regul, la art, este lucrarea finit. Puine tim despre autorul ei, despre zbuciumul lui, despre lumea lui, despre conceptele lui. A aduce vrfurile presupune o pricepere profesional cu totul special. A-l aduce pe Maxy aici, Maxy este unul din marii notri creatori ai avangardei, nseamn a aduce un avangardist care a fcut celebr localitatea aceasta n lume. A-l aduce pe Maxy cu piese

de art decorativ, nscrise n tezaurul patrimoniului cultural naional, nseamn un capital excepional pe seama acestui ora. Pe mine m impresioneaz c suntei oraul care, dup Iai, are cea mai mare densitate de personaliti muzeificate. Sunt n ar orae mult mai cosmopolite i cu pretenii mult mai mari dect Brila, din punct de vedere cultural, care nu au aa ceva. Este o laud la adresa celor care au tiut s sprijine o asemenea lucrare. i un ultim cuvnt vreau s-l adresez colegilor mei. Ai folosit o form foarte inteligent de a ne atrage atenia asupra expunerii, care nu este doar o simez n sine, ci prin panotare este calculat fiecare efect. Se ofer i o lecie de orientare n materie de art, conceptul c noi trebuie s ne delectm atunci cnd vizitm o expoziie de art. Noi nu suntem toi creatori, nici istorici de art, nici critici de art. Arta trebuie s ne fac mai buni, s ne dea o cldur atunci cnd venim n contact cu ea, i odat realizat nelegerea ei, s-o difuzm mai departe. Le adresez, din tot sufletul, cuvintele acestea de mare mulumire pentru performana lor, pentru c e o performan n muzeografie, i de rsplat, pentru c e rsplata unei munci mplinite. Ai fcut la Brila un ora cultural, care poate s aib mari probleme n alte domenii, dar n cultur are o via fervent, are o atractivitate i eu sunt convins c aceasta se va reflecta i n alte planuri: economic, social, spiritual. Domnule vicepreedinte, spunei-le domnului preedinte i domnului prefect c merit ca, n primul moment liber, s-i adjudece bucuria de a veni s vad prin ce se remarc judeul, cartea de vizit care poate s-l duc mai sus. Oricnd, orice oaspete vei avea n planul politic sau n cel diplomatic, l vei putea aduce aici pentru c avei cu ce v mndri. V felicit domnule coleg i s dea Dumnezeu acestui muzeu ct mai muli vizitatori. Domnul Virgil Niulescu, director general al Muzeului ranului Romn, preedintele Comitetului Naional Romn al Consiliului Internaional al Muzeelor (ICOM): Pentru un muzeograf, care este prin profilul profesiei sale un creator, imaginaia este esenial. i dac ntr-un muzeu de istorie sau ntr-un muzeu de tiine naturale sau

Realizatorii expoziiei Au colaborat Coordonator: prof. univ. dr. Ionel Cndea Concept, proiect tematic, panotare: Maria Stoica Vladimir Smaznov, Sorin Filoti, restauratori Conservare: Rodica Liliana G Cornel Smeu, Vasile Mocanu - transportul pieselor Restaurare: Emanuela Laura Enache Vasilic Vernescu, conservator; Supraveghere: Ana uuianu, Marilena Duminic Gheorghe Plopeanu, Viorel Ttaru, Viorel Radu, Marius Promovarea evenimentului: Diana Erminia Coarc, Dumitru Secuiu, Fnic Gsc, Marian Fuic, Vasile relaii publice; Gabriel Stoica, operator foto-video Mogo - manipularea pieselor

9

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

ART

Remember / Secia de Art1928 S-a constituit la Brila prima colecie public, de art, format din 30 de lucrri donate de colecionarul Anastase Simu, pentru a fi expuse n saloanele Primriei. 1938 n cadrul Primriei s-a nfiinat un serviciu cultural care a preluat Pinacoteca 1950 Pinacoteca a devenit instituie independent 1955 Pinacoteca a primit denumirea de Muzeu de Art 1968 Muzeul de art s-a transformat n secie a Muzeului Brilei. Festivitatea de redeschidere a Muzeului Brilei, n aceast nou formul, cu o expoziie permanent de art plastic i decorativ, organizat la etajul cldirii din Piaa Traian nr. 3, a fost integrat manifestrilor dedicate aniversrii celor 600 de ani de la atestarea documentar a oraului i a avut loc smbt, 25 mai 1968. Cu acelai prilej a fost vernisat expoziia temporar Brila vzut de artitii plastici. n timp ce fcea panotarea lucrrilor, n dimineaa zilei de 15 mai, pictorului Gheorghe Naum, primul director al Pinacotecii oraului Brila, i s-a fcut ru i a decedat n sala de expoziie. Expoziia permanent a Seciei de Art a funcionat aici pn la cutremurul din anul 1977 1986 Expoziia permanent a Seciei de Art s-a mutat n Casa Coleciilor de Art din strada Belvedere nr. 1, unde a funcionat pn n anul 2001 2000 S-au nfiinat Galeriile de Art Emilia

2011 - ANIVERSARE NICPETRE75 de ani de la natereOpera lui Nicpetre ofer numeroase posibiliti de valorificare att din punct de vedere cultural ct i artistic. La ntrebarea: cui se adreseaz Nicpetre, rspunsul l avem privindu-i sculpturile ca prelungiri ale sinelui n spaiu, ca semne ale unor evenimente trite n timp, pe care artistul le pstreaz n procesul de creaie, datorit rolului lor revelator. Piesele sunt semne-reper ale prezentului care i deschide drumul spre trecut, n cutarea propriei identiti. Prin arta sa, Nicpetre pstreaz firescul materialului lucrat, iar formele nu supradimensioneaz i nu foreaz limitele naturale. Artistul a deschis n structurile materiei vizibile - piatr, lemn, marmur -, ci ce fac posibil captarea i modelarea luminii astfel nct aceasta s ntregeasc spectacolul devenirii lor. Problema concretizrii gndului creator pare s-i afle rspunsul n aceste lucrri ce pstreaz frumuseea construirii formelor din linii simple i proporii inspirate de natur. Prin raportarea lor la scar uman artistul se integreaz propriei creaii care rmne, n timp, mrturie a existenei lui. Claudia-Anca MOLDOVAN

Generaii. (de la dreapta la stnga: Ana Maria Haruche, Maria Stoica, Valeriu Srbu; fotografie din anul 1985, druit de domnul Ioan Bude)

Dumitrescu, integrate Seciei de Art, pentru a adposti i a prezenta publicului donaia artistei; au fost nchise n anul 2005, iar lucrrile au intrat n conservare 2001 n fosta Cas a Coleciilor, din strada Belvedere nr. 1, s-a nfiinat Centrul Cultural Nicpetre, ataat Seciei de Art 2001 Colecia de art decorativ a Seciei de Art a fost inclus n expoziia permanent Cultur i civilizaie la Dunrea de Jos, deschis la sediul Muzeului Brilei 2011, 10 mai S-a redeschis expoziia permanent a Seciei de Art, ntr-un spaiu nou, din Piaa Traian nr. 3.

Tematica expoziiei permanente a Seciei de Art Prezint creaia artitilor, brileni de origine, n context naional i structurat n cinci module: 1. Ion Theodorescu-Sion, liderul gruprii Arta Romn 2. Max Herman Maxy, reprezentantul avangardei istorice 3. Mimi araga Maxy, retrospectiv 4. Emilia Dumitrescu, Peisaj n inutul de legend - pictur 5. Ateliere: Gheorghe Naum, Emilia Dumitrescu, Octav Anghelu, erban Zainea, Viorica Velescu Ilie, Vespasian Lungu (M.S.)

10 mai 2011 - Virgil Niulescu, Ionel Cndea, Ioan Opri n expoziia Max Herman Maxy

* 20 ianuarie - lansarea revistei Analele Brilei, nr. 11, Brila, 2011, n care Claudia - Anca Moldovan public studiul Nicpetre repere stilistice, teme, tehnici i materiale. * 27 ianuarie - Centrul Cultural Nicpetre: Aniversarea a 75 de ani de la naterea sculptorului Nicpetre. n program, vizionarea poemului cinematografic Solitudine n albastru minor, producie a Studioului Film Sense, Toronto, 2005. * 27 ianuarie - la Radio Romnia Internaional, timp de o or, s-a difuzat emisiunea Cultura romneasc, acas i n lume, dedicat celor 75 de ani de la naterea sculptorului Nicpetre. Invitat: Maria Stoica. Moderator / realizator: Nicoleta Dandu Florescu; regia tehnic: Cornelia erban. * 28 ianuarie - la Galeriile Municipale de Art Trgu Jiu, a avut loc vernisajul expoziiei Nicpetre ultimul portret / fotografii de Vasile Vasiescu, nsoit de un intermezzo muzical Maria Gugu. * 30 ianuarie - n ziarul Observatorul (Toronto/Canada), Tea Nicolescu a publicat eseul Nicpetre, despre arta sculptorului i despre expoziia de sculptur de la Centrul Cultural Nicpetre din Brila. * 4 aprilie - Observatorul (Toronto/Canada) a publicat, sub titlul Remember Nicpetre, biografia artistic a sculptorului Nicpetre (preluat de pe site-ul Muzeului Brilei) i a republicat fragmentul de jurnal Salcmul din fereastr, aprut pentru prima dat la 11 aprilie 2006, n aceeai publicaie, n pagina ce-i era rezervat lui Nicpetre, cu genericul Note de carier. * Revista Vatra Veche din Trgu-Mure, redactor-ef poetul Nicolae Bciu, a ilustrat nr. 5/2011 cu sculpturi din expoziia permanent a Centrului Cultural Nicpetre i a publicat un articol de prezentare a istoricului acestei secii a Muzeului Brilei. * Vatra Veche, nr. 6/2011, a publicat un articol semnat de Elena Buic, Nicpetre dup Nicpetre. Motenirea artistic de la Nicpetre o deosebit valoare i fragmentul de jurnal, Salcmul din fereastr, de Nicpetre (probabil, transcriere dup Observatorul). *23 iulie - Radio Romnia Actualiti a dedicat emisiunea Romnii n lume evocrii sculptorului Nicpetre i Centrului Cultural Nicpetre din Brila. Invitai: Ioana Niescu, de la Radio Romnia Cultural, Ionel Cndea, directorul Muzeului Brilei, i Claudia Anca Moldovan, colaborator al muzeului. Realizator Denise Theodoru. * 30 iunie / 25 septembrie - Centrul Cultural Nicpetre a fost invitat la expoziia: Muzeele din Romnia ntre clasic i modern. Proiecte muzeale. (1990-2010), organizat de Centrul Naional de Cercetare i Documentare n Domeniul Muzeologiei Radu Florescu la Muzeul Naional de Istorie a Romniei din Bucureti. Obiectivul expoziiei a urmrit sublinierea procesului de modernizare a instituiei muzeale, n toate aspectele ei. Centrul Cultural Nicpetre s-a numrat ntre cele 20 de proiecte selectate de organizatori. Modulul de prezentare a CCN, format din grupul statuar Rugciune pentru fiul pierdut, ase desene din ciclul Nulla dies sine linea i patru panouri tematice: sediul Centrului Cultural Nicpetre nainte i dup reabilitare, expoziia de sculptur n aer liber, expoziia de sculptur din interiorul cldirii i atelierul sculptorului, a ocupat locul central al spaiului expoziional. Evenimentul a fost nsoit de un catalog, tiprit n condiii grafice deosebite, n care este publicat i tematica expoziiei de sculptur, ntocmit de Maria Stoica. Prezena n acest proiect, alturi de instituii culturale reprezentative la nivel naional, este nc un succes al Muzeului Brilei. Iar pentru opera lui Nicpetre, expoziia a marcat punctul culminant al activitilor pe care i le-am dedicat i la care am participat n anul aniversar. * 1 / 2 iulie - susinerea lucrrii de licen a studentei Claudia - Anca Moldovan, cu tema Nicpetre tratare monografic, la Universitatea Naional de Art Bucureti. * 12 / 15 august - n cadrul Zilelor municipiului Brila, campanie de promovare a Centrului Cultural Nicpetre n spaii publice din ora, prin mprirea a 500 de flyere. * 17 septembrie - expoziie de art contemporan: Maetri ai sculpturii n lemn, Nicpetre i Ovidiu Maitec, n cadrul Zilelor Europene ale Patrimoniului, ediia a XIX-a, cu tema: Motenirea cultural realizat din lemn. (M.S.)

10

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

ART

Galeria de Art Gheorghe Naum a Muzeului BrileiExpoziiile anului 2011: mai/iunie - Octav Anghelu. Lucrri din coleciile Muzeului Brilei; iunie/iulie - Florin Mihai. Eroul relativ. Pictur; august/septembrie - Tipologii artistice din ultima jumtate a secolului trecut. Expoziie de pictur dedicat aniversrii a 90 de ani de la naterea Emiliei Dumitrescu; octombrie/noiembrie - Expoziia Ziarului Neconvenional; noiembrie/decembrie - Salonul brilenilor

Florin Mihai, Eroul relativ Expoziia cuprinde o selecie de lucrri realizate n mai multe etape, dup anii '90, (una este chiar mai timpurie), dar avnd aceeai tem, confruntarea, i acelai protagonist, eroul/ justiiarul. n anul 2010 expoziia a fost prezentat pe simeza Palatelor Brncoveneti din Mogooaia, apoi ea a fost itinerat la Muzeul de Art Vizual din Galai, de unde a fost adus la noi, pentru o perioad de trei sptmni, pn la nceputul lunii iulie. Este o expoziie dinamic, sonor, construit din secvene gndite i montate cinematografic, pentru a compune imaginea unei lumi aflate n deriv, n care speciile i-au pierdut identitatea, nu mai au repere, se autodistrug. C r u z i m e a f a p t e l o r, v i o l e n a atitudinilor, brutalitatea gesturilor i iptul expresionist sunt multiplicate i intensificate de spaiul care tinde s se comprime, de grafismul formei i de deformrile anatomice. Un loc al agoniei unde protagonitii elibereaz constant urletul provocat de durere i de spaim. (M.S.)

EMILIA DUMITRESCU90 de ani de la natere La aniversarea celor 90 de ani, ci au trecut de la venirea n lume a Emiliei Dumitrescu (1921 2005), am avut aceast iniiativ, de a aduce pe simez nume de referin ale generaiei de pictori nscui n anii '20 ai secolului XX - Gheorghe aru, Ileana Cojan, Ion Pacea, Ion Bitzan, Rodica Pandele, Paul Gherasim, Sanda rmt, Ion Sliteanu, Ion Alin Gheorghiu, Constantin Piliu, Elena U Chelaru , cu lucrri aflate n patrimoniul Muzeului Brilei. Prima intenie a fost omagierea artistei printr-un eveniment la care s fie n mod simbolic prezeni o parte dintre colegii ei de generaie, pe care i preuia i despre care vorbea mereu cu cea mai mare bucurie. Ulterior am extins motivaia, deoarece fiecare dintre numele invocate au trasat o direcie n reprezentarea realului sau a imaginarului, ntr-un limbaj figurativ, de diferite expresii, care a devenit caracteristic pentru arta ultimei jumti a secolului al XX-lea. Astfel am lrgit i aria de selecie a lucrrilor, la autori nscui n anii '30 / '40 - Rodica Lazr, Vladimir etran, Rzvan Aureliu Ionescu, Marcel Bejan, Gheorghe Anghel, Paula Ribariu, Ion G r i g o r e , A n g e l l a To m a s e l l i , Vldulescu Mariangela, iar pentru a sugera relaia de continuitate ntre modernitatea interbelic i modernitatea contemporan am apelat la Lucia Dem. Blcescu (1895 1979), al crei spirit ludic, manifestat n abordarea subiectului, a contribuit la nuanarea figurativismului. Dintre pictorii prezeni n expoziie, Emilia Dumitrescu se apropie, ca for i libertate de expresie, de Wanda Sachelarie Vladimirescu (1916 2008). Expoziia ofer celor interesai de mediul artistic al epocii, un context potrivit pentru receptarea lucrrilor Emiliei Dumitrescu, aflate n expunere permanent, ntr-un spaiu nvecinat. (M.S.)

*

Expoziia Ziarului neconvenional ntre 7 octombrie i 15 noiembrie 2011, publicul brilean a putut vizita, la Galeria Gheorghe Naum a Muzeului Brilei, expoziia anual a artitilor grupai n jurul publicaiei Ziarul neconvenional. Alturi de Paula Ribariu, principalul creator al Ziarului i spiritul rector al grupului, au expus pictur, sculptur, lucrri de ceramic, art digital i instalaie artitii Mircea Barzuca, Daniela Chirion, Radu Coma, Adela Edu, Marin Gherasim, Nicolae Macovei, Alma Redlinger i Lucian ran, crora li s-a alturat, la invitaia doamnei Ribariu, cunoscutul artist i dascl brilean Hugo Mrcineanu. Vizitatorii au mai putut ntlni n expoziie textele a doi apropiai ai grupului: cartea doamnei Adriana Bittel, Cum ncrunete o blond, aprut acum civa ani la editura Compania, i un text de nsoire semnat de criticul Pavel uar. Mai puin cunoscut publicului larg i, cu rare excepii, ignorat de establishmentul cultural actual, Ziarul neconvenional este, de aproape un deceniu, o prezen discret, dar tenace, pe scena artei romneti contemporane. Ca specie de demers cultural, Ziarul i-a asumat, lucid i cu fermitate, o identitate i un tip de discurs voit inactuale: mbin o concepie romantic asupra profilului intelectual i moral al artistului, privit ca un soi de erou civilizator (artistul este purttorul de spirit al unei lumi, declara undeva Paula Ribariu) cu mijloace mediatice de inspiraie avangardist (publicaiivizuale din Romnia; expresia lui n expoziia Ziarului Neconvenional. Sesiuni tiinifice/workshop-uri: Brila, 27/29 mai - Sesiunea naional a Comisiei de Istorie a Oraelor: Coresponden din Gand. Secvene din viaa cotidian a unui tnr brilean, student la Drept. Brila, 25/27 iulie - Workshop romnoitalian (Universita degli Studi Gabrielle D'Annunzio Chieti Pescara): Reconstituiri Reconstrucii / Restaurare urban: Contribuia arhitecilor italieni la construirea imaginii oraului Brila

neconvenionale, artizanale, tiprite n tiraje confideniale). Dar tocmai acestei inactualiti de principiu cci ea scoate actul artistic de pe orbita mizelor stilistice i ideologice imediate, a contingenelor de tot felul i datoreaz proiectul Paulei Ribariu flexibilitatea i deschiderea generoas fa de cele mai diverse forme de expresie. Ziarul neconvenional a izbutit astfel s adune o sum de individualiti creatoare (expozanii formeaz un grup, nu o grupare) i s ntrein un context n care fiecare dintre acestea s poat rmne credincioas propriei structuri i propriilor interogaii. Aceast reet a reuit, la Brila, realizarea a dou expoziii ntruna singur pe de-o parte, un soi de salon, aadar o expoziie de grup inevitabil heteroclit, chiar riscnd, pe alocuri, prolixitatea (am putut vedea ecouri ale avangardei istorice n proximitatea artei digitale i geometrii simbolice neo-bizantine flancate de amorai puhavi i spirite ale naturii evocnd formele nvoalate ale barocului popular) i, pe de alt parte, o (quasi-)expoziie tematic, centrat pe subiecte ca moartea, trecerea, memoria. De altfel, expoziia a prut s capete o miz mai clar ctre cea de-a doua sal a Galeriei, unde panotarea a realizat un triunghi tematic ntre ansamblul compus din lucrrile Paulei Ribariu (Urma ca rostire a fiinei), Adelei Edu (Proiect pentru ultima lucrare / ultimul vis), Danielei Chirion (Desen textil) i ale lui Hugo Mrcineanu (Geneza dispariiei) i instalaia lui Mircea Barzuca (Infanta moart), aflat n prima sal un triunghi care traverseaz simbolic spaiul celor dou sli, crend astfel un parcurs, o cale de orientare n interiorul expoziiei. Totodat, reuete s reliefeze o serie de teme nrudite sau cel puin congruente (transcendena, ntruparea, evadarea n/din vis, trecerea i urma, semnul), s deslueasc un refren pe fundalul unui peisaj sonic, spuneam, att de divers. Alina-Ruxandra MIRCEADocumentar istoric: Proprietile imobiliare ale armatorului Leonidas Embiricos: casa n care s-a nscut poetul Andreas Embirikos (Brila, 2 septembrie 1901 - Athena, 3 august 1975). Participri, ca invitat, n presa central: Patrimoniul arhitectural al comunitii greceti din Brila, Radio Romnia Internaional, n cadrul emisiunii Romnia n direct, din 21 mai, la rubrica Enciclopedia RRI. (M.S.)

Afiul expoziiei dedicate aniversrii Emiliei Dumitrescu

Lecia la muzeu: 19 februarie - 135 de ani de la naterea lui Constantin Brncui. La Centrul Cultural Nicpetre a fost evocat personalitatea sculptorului i a fost argumentat descendena creaiei lui Nicpetre din estetica brncuian. 9 iunie - Arta de a tri, reflectat n pictura interbelic 31 iulie - Emilia Dumitrescu - 90 de ani de la naterea artistei 27 august - Comemorare Vespasian Lungu (21 iulie 1927 - 23 august 1994) 25 octombrie - Spaiul spiritual n artele

11

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

SECIA DE ARHEOLOGIE N ANUL 2011- Cercetare, valorificare tiinific i cultural Ca de obicei, respectnd canoanele din numerele trecute, voi prezenta activitatea Seciei de Arheologie n cteva din domeniile eseniale: cercetare, valorificare tiinific i cultural. Spturi arheologice sistematice. Pe baza Planului de spturi pe anul 2011, aprobat de Comisia Naional de Arheologie, a autorizaiilor emise de Ministerul Culturii i Patrimoniului Naional - Direcia Patrimoniu Cultural, ca i a protocoalelor de colaborare ncheiate cu alte muzee ori centre de cercetare din ar, arheologii instituiei noastre au avut o intens i bogat campanie de spturi sistematice. Muzeul Brilei, prin cei trei experi arheologi care pot conduce spturi sistematice i preventive (Ionel Cndea, Valeriu Srbu i Stnic Pandrea), precum i prin cei doi specialiti arheologi care pot conduce sectoare de pe antierele de spturile sistematice sau spturi preventive (Mirela Vernescu i Costin Croitoru), au obinut rezultate deosebite n acest domeniu. Valeriu Srbu a coordonat, ca responsabil tiinific, spturile arheologice de pe antierele de la Telia-Celic Dere, jud. Tulcea (colaboratori Gabriel Jugnaru, de la Institutul de Cercetri EcoMuzeale Tulcea, Tomasz Bochnak, de la Institutul de Arheologie al Universitii din Rzeszow Polonia), Pietroasa Mic-Gruiu Drii, jud. Buzu (colaboratori Sebastian Matei, Costache Daniel i Laureniu Grigora, de la Muzeul Judeean Buzu) i Trcov, jud. Buzu (colaboratori Sebastian Matei i Costache Daniel, de la Muzeul Judeean Buzu, i George Trohani, de la Muzeul Naional de Istorie a Romniei). De asemenea, n calitate de responsabil tiinific de sector, Valeriu Srbu a efectuat spturi la Raco-Piatra Detunat, jud. Braov (mpreun cu Florea Costea, responsabil tiinific de antier, i Radu tefnescu, de la Muzeul Judeean de Istorie Braov, apoi Zszolt Szekely, de la Sf. Gheorghe, i Angelica Blos, de la DCPCN Deva), la Telia-Edirlen, jud. Tulcea (mpreun cu Gabriel Jugnaru, responsabil tiinific, de la Institutul de Cercetri Eco-Muzeale Tulcea, Tomasz Bochnak, de la Institutul de Arheologie al Universitii din Rzeszow - Polonia, Dan tefan, Maria-Magdalena tefan, Cristian tefan i Monica Constantin, de la SC Digital Domain Bucureti) i Crsanii de Jos-Piscul Crsani (mpreun cu Marian Neagu, responsabil tiinific, de la Muzeul Dunrii de Jos Clrai, Florin Vlad i Ioan Cernu, de la Muzeul Judeean Ialomia, Dan tefan, Monica Constantin i Cristian tefan, de la SC Digital Domain Bucureti). Ionel Cndea a coordonat spturile de la Mxineni-Mnstirea Mxineni, jud. Brila (colaborator Costin Croitoru, de la Muzeul Brilei) i ueti-Teras, jud. Brila (colaborator Costin Croitoru, de la Muzeul Brilei). Stnic Pandrea a coordonat spturile de la Rmnicelu (colaboratoare Mirela Vernescu de la Muzeul Brilei). Rapoartele de sptur pentru toate aceste antiere au fost redactate, ele urmnd a fi tiprite n Cronica Cercetrilor Arheologice. Campania 2011, volum ngrijit de Institutul de Memorie Cultural CIMEC Bucureti. Spturi arheologice preventive (prezentate, n detaliu, n alte materiale din revist) n ceea ce privete spturile preventive, Ionel Cndea le-a coordonat pe cele din Brila-Oraul vechi, iar Stnic Pandrea pe cele din cartierul Brilia, colaboratori fiind Costin Croitoru i Mirela Vernescu. Alte spturi preventive de amploare pentru instalarea unor parcuri eoliene s-au desfurat la nsurei i Gemenele, cercetrile fiind coordonate de Stnic Pandrea, ca responsabil tiinific, colectivele de cercetare fiind 12 formate din Valeriu Srbu, Mirela Vernescu i Costin Croitoru. De asemenea, la solicitarea unor primrii s-au efectuat cercetri i studii de specialitate de ctre specialiti de la diverse secii ale muzeului nostru - pentru proiecte generale de urbanism la aceste comune. Toate aceste cercetri, din judeul Brila ori din alte zone din ar, demonstreaz att competena, ct i prestigiul de care se bucur arheologii instituiei noastre. O cercetare arheologic performant impune colaborarea mai multor instituii de specialitate din ar, cteodat i din strintate, i importante resurse financiare i, de aceea, nu mai sunt posibile rezultate deosebite doar cu echipe de pe raza administrativ a unui singur jude. Se adaug, desigur, faptul c fenomenele arheologie i procesele istorice se manifest pe spaii ntinse. Comunicri tiinifice. Cercettorii i arheologii seciei noastre au susinut comunicri la numeroase manifestri tiinifice (congrese, colocvii, simpozioane, sesiuni) organizate de diverse instituii de specialitate din ar sau din strintate, coninutul acestora referindu-se att la patrimoniul i istoria Brilei, ct i la fenomene istorice de interes naional ori internaional. a). n Romnia : 1). L. Oa, V. Srbu, Morminte sarmatice ntre limes alutanus i limes transalutanus, la a XLII-a Sesiune naional de comunicri tiinifice Limes transalutanus. Romani i barbari la graniele Imperiului, organizat de Muzeul Judeean Arge, Piteti, 2728 octombrie 2011, 2). V. Srbu, S. Matei, Pietroasa Mic-Gruiu Drii - un important centru dacic din Carpai (asezare, cetate, loc de cult), la Sesiunea Milenii tezaurizate. Creaie i spiritualitate, organizat de Muzeul Judeean Buzu la Srata Monteoru, 24-26 octombrie 2011, 3). S. Matei, V. Srbu, G. Trohani, Cetatea dacic de la Trcov - Piatra cu lilieci, la Sesiunea Milenii tezaurizate. Creaie i spiritualitate, organizat de Muzeul Judeean Buzu la Srata Monteoru, 24-26 octombrie 2011, 4). S. Pandrea, M. Vernescu, C. Croitoru, Cercetri arheologice desfurate ntre 2009-2011 la Insuraei (jud. Brila) pe amplasamentul parcului eolian al SC Energie Ecologica Rogis SGR SR, l a Sesiunea Internaional de Comunicri tiinifice a Muzeului de Istorie Naional i Arheologie Pontica, Constana, 5-6 octombrie 2011, 5) St. Pandrea, Cultura Gumelnia n Cmpia Brilei i zonele limitrofe, la sesiunea Muzeului V. Prvan din Brlad, 21-23 mai 2011, 6). St. Pandrea, Cteva observaii cu privire la nceputurile culturii Gumelni?a, la sesiunea Muzeului Bucovinei din Suceava, 25-27 noiembrie 2011, 7). I. Cndea, C. Croitoru, Monumente istorice i de arhitectur din judeul Brila - conservare i restaurare, Seminarul Conservarea, restaurarea i punerea n valoare a monumentelor i zonelor istorice protejate din Romnia, Brila, 10-13 octombrie 2011, 8). I. Cndea, C. Croitoru, Complexul monahal de la Mxineni, jud. Brila, Sesiunea de comunicri Monumentul, ediia a XIII-a, Iai, 14-16 octombrie 2011. b) Internaionale, n Romnia: 1). V. Srbu, L. Oa, Cmpia Dunrii n sec. I-III p. Chr./The Danube Plane in 1st -3rd c. AD, la sesiunea Cultur i Civilizaie la Dunrea de Jos. Orient i Occident, organizat de muzeele din Clrai i Russe, n 12-14 octombrie 2011, 2) St. Pandrea, Few remarks about the genesis and evolution of Boian Polyanitsa Culture. An outline, la sesiunea organizat de muzeele din Clrai i Russe, n 1214 octombrie 2011. c) Peste hotare: 1). T. Soroceanu, V. Srbu, Die Hhle von Nucu-Fundu Peterii: ein hervorragendes Denkmal mit bronzezeitlichen Waffendarstellungen in den rumnischen Karpaten, la Deutsches Archologisches Institut Berlin (Germany), 30 martie 2011, 2). V. Srbu, T. Soroceanu, Une grotte avec des reprsentations d'armes de l'ge du Bronze, Nucu, dp. de Buzu (Roumanie), la XXIV Valcamonica Symposium Art and Communication in Pre-literate Societies, Capo di Ponte (Italy), ntre 13-18 iulie 2011, 3). V. Srbu, Agighiol and Peretu Graves of Getae Basilei (350-300 BC) at the Lower Danube, XVI UISPP World Congress, Florianopolis (Brazil), 210 septembrie 2011; 4). V. Srbu, R. Asndoaie, Tumuli Graves of the Getae Basilei in the 4th-3rd c. BC (general considerations and south Balkans nd influences), la The 2 International Symposium of Archaeology Funerary customs, Strumica (FYROM - Macedonia), 3-6 noiembrie 2011. Organizri de manifestri tiinifice internaionale. V. Srbu, n calitate de preedinte al Comisiei XXX Practici mortuare n Preistorie i Protoistorie a Uniunii Internaionale de Studii Preistorice i Protoistorice, mpreun cu dr. Cristian Schuster, cercettor tiinific la Institutul de Arheologie V. Prvan Centrul de Tracologie Bucureti, au organizat o secie de comunicri tiinifice (Session 47) : Tumuli graves status symbol of the dead in Bronze and Iron Ages in Europe, la al XVI-lea Congres Mondial al Uniunii Internaionale de tiine Preistorice i Protoistorice, ce s-a desfurat la Florianopolis (Brazilia), ntre 2-10 septembrie 2011. Lucrrile acestei secii vor fi publicate, n 2012, n prestigioasa serie British Archaeological Reports, seria Archaeopress, din Marea Britanie. Volumul va include studii ale unor cercettori de prestigiu din Romnia, Ucraina, Rusia, Bulgaria, Serbia, Italia, Portugalia, Canada i SUA. Seri muzeale. Pe 19 ianuarie 2011 a fost organizat, de ctre seciile Istorie i Arheologie, mpreun cu Colegiul Naional Gh. M. Murgoci, seara muzeal cu tema Portul Brilei, cnd a fost susinut o prezentare cu titlul Portul Brilei n preistorie i antichitate. Publicaii. S-a tiprit numrul XVII al revistei Istros, editat de Muzeul Brilei, ce include valoroase studii, articole i materiale ale unor arheologi i istorici de la Muzeul Brilei ori din alte instituii din ar. E de evideniat c revista Istros este o publicaie de specialitate cu un prestigiu recunoscut att n ar, ct i n strintate, fapt ilustrat i de includerea sa n baze naionale sau internaionale de prestigiu (categoria B), att de Consiliul Naional al Cercetrii tiinifice din Romnia, ct i de European Science Foundation Standing Committee for the Humanities. Cteva studii au vzut lumina tiparului n volume ori reviste de prestigiu din strintate, dintre care amintim urmtoarele: 1). V. Srbu, G. nd st Florea, Geto-Dacian pottery vessels (2 c. BC-1 c. AD): imitation and originality, publicat n Proceedings of International Conference Pontika 2008: Recent Research on the Northern and Eastern Black Sea in Ancient Times, organizat de Institute of Archaeology, Jagiellonian University, Krakow, 21st-26th April, 2008, i aprut n BAR International Series 2240, 2011, p. 311-318, 2). V. Srbu, C. Bodo, Coins from Geto-Dacian Sacred Sites, publicat n Proceedings of the international Colloquium The Eastern Celts : the communities between the Alps and the Black Sea, de la Vrsac (Serbia), 1-4 noiembrie 2007, aprut la Koper Beograd, 2011, p. 207-218.Valeriu SRBU (continuare n pag. 14)

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

CERCETRILE ARHEOLOGICE PREVENTIVE DIN ORAUL BRILA CAMPANIA 2011n anul 2011 a continuat cercetarea preventiv a perimetrelor situate n oraul Brila, n raza sitului arheologic Oraul Vechi, pentru care s-au solicitat autorizaii de construcii imobile. Scopul cercetrii prealabile a fost determinarea existenei unor eventuale vestigii i descrcarea terenului de sarcin arheologic. Interveniile sau fcut n urma eliberrii autorizaiilor de cercetare arheologic preventiv, de ctre Ministerul Culturii i Cultelor, i au fost finalizate cu predarea unui raport de cercetare beneficiarilor, mpreun cu propunerea de descrcare de sarcin arheologic a terenului pe care s-au efectuat investigaiile. n aceste condiii, prezentm succint, n cele ce urmeaz, cteva dintre cele mai importante rezultate. Trebuie menionat faptul c ntregul material arheologic recoltat, foarte bogat de altfel, se afl nc n stadiul de prelucrare i studiu n laboratoarele de specialitate din cadrul Muzeului Brilei i la Institutul de Antropologie din Iai. n mod firesc, urmeaz ca n timpul cel mai scurt cu putin s fie valorificat prin studii i articole, pentru ca informaiile obinute n urma investigaiilor arheologice s fie introduse n circuitul tiinific i puse la dispoziia vizitatorilor Muzeului Brilei n cadrul unor expoziii tematice. Ca o not general amintim i aici constatarea unanim pentru toate suprafeele cercetate, anume afectarea terenului de aciunile edilitare moderne. Foarte frmntat, terenul din centrul vechi al oraului nu ofer dect n chip cu totul special posibilitatea unor observaii stratigrafice clare, dar, aa cum se va vedea mai jos ofer n continuare surprize n privina cantitii i calitii materialului arheologic. Din aceste considerente, precum i pentru c suprafaa este neregulat, tehnica de cercetare folosit a fost sondajul stratigrafic realizat manual. 1. Str. Dimitrie Bolntineanu, nr. 7. Datorit formei terenului, a vecintii unor imobile pe trei dintre laturile proprietii, precum i din necesitatea de a asigura o cale de acces pentru degajarea molozului i pmntului spat, s-a hotrt deschiderea unei singure seciuni de 12 x 2 metri, dispus nord-sud, paralel cu sediul ITM. Suprafaa a fost caroiat ncepnd cu nr. 1 din marginea nordic. La adncimea de aproximativ -1,80 - 2,00 metri s-a identificat stratul de sediment loessoid, steril din punct de vedere arheologic. Au fost identificate mai multe materiale arheologice rulate, altele n patru gropi menajere. n zona carourilor 4-5 a fost identificat parial o locuin cu baza din piatr, de form rectangular, surprins n profilul estic. Peretele nordic al locuinei msoar 2,30 metri iar cei nordic i, respectiv, sudic au fost surprini pe o lungime de 0,80 metri. Pentru dezvelirea locuinei a fost necesar deschiderea unei casete laterale de 2,30 metri, adic maximul de apropiere fa de imobilul vecin. Inventarul arheologic identificat este reprezentat majoritar din material ceramic. Au fost descoperite numeroase fragmente ceramice de la recipiente de tip borcan, dar i fragmente ceramice smluite, farfurii cu decor zgrafitat, pipe, tripozi fragmentari din lut, oase de mamifer (bovideu, ovicaprine), pete, cochilii de scoici marine, etc., toate materialele databile n secolele XVII-XVIII. Dintre piesele metalice menionm prezena unui degetar, asociat cu un ac, dar i cteva monede. 2. Str. Malului, nr. 5. S-a deschis o suprafa de 5 x 4 metri, dispus la sud-vest de locuina parial demolat pn la nivelul de clcare i caroiat ncepnd cu nr. 1 din colul nordic. La adncimea de aproximativ - 1,80 metri s-a identificat stratul de sediment loessoid, steril din punct de vedere arheologic. Au fost identificate cteva materiale arheologice rulate, altele n trei gropi menajere, pentru sparea integral a uneia dintre acestea fiind necesar practicarea unei casete laterale pe jumtatea nordic a profilului nord-estic, cu lungimea de 2,00 metri. Mai notm i prezena unui mormnt de nhumaie, orientat est-vest, deranjat ca urmare a aciunilor edilitare despre care s-a menionat. Au fost descoperite numeroase fragmente ceramice smluite i nesmluite dintr-un repertoriu variat de forme, un sfenic ntregibil, pipe, crmizi pavimentare, etc. databile n secolele XVII-XVIII. Dintre piesele metalice menionm prezena unor elemente de nchidere, aplice, monede etc. 3. Str. Gh. Marinescu, nr. 20, 22, 24. S-a

CERCETRILE ARHEOLOGICE SISTEMATICE DIN MUNICIPIUL BRILA - CAMPANIA 2011n anul 2011 au continuat proiectele de cercetare arheologic multianual, n cadrul celor dou antiere din jude, anume cel de la Mxineni, punctul Mnstire i Sueti punctul Teras. 1. Mxineni, punctul Mnstire. Ca urmare a obiectivelor noastre generale, de a verifica existena unor eventuale vestigii mai vechi dect viaa mnstireasc (1636/1637) precum i pentru identificarea urmelor de locuire medieval trzie, adic a unor indicii materiale privind vechea vatr a satului Mxineni, am deschis o seciune (20 x 2 metri) la aproximativ 50 de metri sud de biserica veche i 20 de metri de beciul streiei, paralel cu seciunile campaniei precedente (2010). n cuprinsul acesteia am surprins prezena unor materiale arheologice (fragmente ceramice i din fier) rulate, caracteristice secolelor XVII-XVIII, foarte mult moloz, dar i cteva complexe. Este vorba, n primul rnd, despre descoperirea a 10 morminte de nhumaie, cretine, surprinse integral sau parial n cadrul seciunii, pentru dezvelirea celor din urm fiind necesar practicarea unor casete laterale. ntre acestea, trei (M2, M6 i M10) aparineau unor copii foarte mici, care adugate celor identificate n campania precedent sugereaz anumite aspecte privind mortalitatea infantil, dar i nhumrile practicate n necropola din imediata apropiere a mnstirii. Ca o constatare general, notm prezena aproape unanim n cadrul inventarului funerar a cte unei monede (aflat n diverse stadii de conservare, uneori irecuperabil), de obicei perforat, plasat n palma defunctului. Alte cteva piese vestimentare sau de podoab (cercei, mrgele, paiete, aplice), constituie mai curnd rariti n cadrul inventarului. Defuncii erau depui n sicrie lucrate din scnduri, uneori pstrndu-se nc urme ale acestora, mpreun cu fragmentele unor piroane. Alt complex identificat n seciunea practicat a fost un cuptor construit din crmid. Acesta, ceva mai mic, reprezint o anex a celui identificat n campania precedent, de care este, de altfel, legat printr-un mic zid din crmid. n fine, un alt complex descoperit este o poriune din zidul de incint al curii mari. l amintim aici nu pentru c prezena lui ar surprinde traseul acestuia a fost reconstituit deja de cercetrile arheologice mai vechi - ci pentru c am reuit s surprindem, parial, una dintre ieiri, oricum prima cunoscut de pe latura sudic, plasat aproximativ la mijlocul acestei laturi. Exact pe mijlocul seciunii noastre zidul este ntrerupt i, lrgindu-se, formeaz un stlp ptrat cu latura de 0,90 metri. Nu cunoatem nc dimensiunile acestei ci de acces, ori elemente legate de o eventual amenajare a ei; acestea urmeaz a fi verificate n campania din anul viitor. Datele obinute n campania arheologic a acestui an, alturi de cele ale campaniilor viitoare i de cele cunoscute pn n momentul de fa, vor ajuta la ntocmirea unui istoric al cercetrilor menit s sprijine proiectul de restaurare a streiei cu beciul domnesc, amenajarea curii i a zidurilor de incint ale mnstirii Mxineni. 2. Sueti, punctul Terasa. Obiectivele propuse pentru cercetrile arheologice ntreprinse n acest punct, anume identificarea unor complexe i stabilirea limitelor aezrilor Sntana de Mure, Dridu i medieval au fost ndeplinite parial. n primul rnd, situaia se datoreaz faptului c terenul agricol pe care este plasat situl arheologic fusese deja nsmnat pentru toamn, aa nct nu am putut efectua dect seciuni de mici dimensiuni, plasate aleator n spaii care s nu afecteze cultura. Astfel am efectuat trei seciuni (6 x 2 metri fiecare) una paralel cu calea de acces spre lunca Buzului i celelalte dou perpendicular pe marginea terasei. n acestea din urm am identificat cea mai mare cantitate de materiale arheologice, formate aproape exclusiv din fragmente ceramice. Predominante sunt cele care aparin repertoriului de forme specifice secolului IV p. Chr. (cultura Sntana de Mure). Notm prezena unor fragmente provenind de la amfore romane, n special a dou toarte, i a unui fragment provenind de la un recipient sarmatic, primul de acest fel pe care l-am identificat. Numrul mic de vestigii aparinnd culturii Dridu sau ale celor medievale att de numeroase n vecintatea cii de acces spre lunca Buzului, sugereaz deja unele aspecte legate de topografia aezrilor din aceste perioade. Complexele identificate sunt destul de puine, reducndu-se mai ales la descoperirea unor gropi, rotunde, cu diametrul de aproximativ 1 metru, n care a aprut puin material arheologic, de tipul celui menionat mai sus, dar i o mic verig (inel?) confecionat simplu dintr-o foaie subire de aur. Una dintre concluziile mai importante ale sondajelor efectuate pe marginea terasei este c, cel puin pe anumite poriuni, aezarea era prevzut cu un an. Acesta avea la nivelul de clcare o lime de doi metri, ngustndu-se pe msur ce se adncea. Att ct a putut fi surprins, acesta pare s fi fost amenajat paralel cu muchia terasei, dar alte detalii legate de structura i rostul su vor fi verificate n campaniile de cercetri ulterioare. Mai notm i identificarea fortuit, datorat lipsei vegetaiei, a unui tumul aplatizat, aflat la cteva sute de metri sud-est de teras.Ionel CNDEA, Costin CROITORU

deschis o suprafa de 16 x 2 metri, dispus nordsud, caroiat (2 x 2 metri) ncepnd cu nr. 1 din captul nordic. La adncimea de aproximativ -1,80-2,00 metri s-a identificat stratul de sediment loessoid, steril din punct de vedere arheologic. Au fost identificate cteva materiale arheologice rulate, altele n dou gropi menajere, dintre care una de dimensiuni ceva mai mari. Inventarul arheologic identificat este reprezentat majoritar din material ceramic. Au fost descoperite numeroase fragmente ceramice, dar i recipiente ntregi i ntregibile (castron, can), ceramic otoman, fragmente de cahle smluite, ornamentate cu decor vegetal, fragmente de brri din sticl albastr; materiale n general databile n secolul al XVIII-lea. Dintre piesele metalice menionm prezena unei catarame din bronz, dar i cteva monede. 4. Str. Neagr, nr. 5. S-a deschis o suprafa de 4 x 4 metri, dispus la vest de locuina parial demolat pn la nivelul de clcare. La adncimea de aproximativ - 2,15 metri s-a identificat stratul de sediment loessoid, steril din punct de vedere arheologic. Suprafaa este afectat de de beciul al crui perete a fost suprins n carourile 1-2, i de o conduct de evacuare a apei. Au fost identificate cteva materiale arheologice rulate, altele n trei gropi menajere. Inventarul arheologic identificat este reprezentat majoritar din material ceramic. Au fost descoperite numeroase fragmente ceramice, n special toarte de la recipiente nesmluite, dar i fragmente ceramice smluite, provenind mai ales de la urcioare fragmentare, farfurii cu decor zgrafitat i fund inelar; materiale databile n secolul al XVIII-lea. Dintre piesele metalice menionm prezena unei tabachere realizat din foi de bronz i a dou monede.

13

BRILA 644

Numr unic 20 ianuarie 2012

(continuare din pag. 12)

Alte studii i articole au fost tiprite n diverse reviste ori volume din Romnia: 1). V. Srbu, G. Hurezan, The Dacian Deposit of Iron Items from Neudorf Prul Roia, Arad County. A New Assessement, Istros, XVII, 2011, p. 11-30; 2). V. Srbu, M. Pene, Situl dacic de la Bneti-Dealul Domnii, judeul Prahova - Observaii preliminare -, Peuce, SN, IX, 2011, p. 437-457; 3). V. Crian, V. Srbu, Covasna Fairies Fortress, a Carpathian Mountain Fortified by Dacians, n Identiti culturale locale i regionale n context European. Studii de arheologie i antropologie istoric. In Memoriam Alexandri V. Matei, Cluj-Napoca, 4). I. Cndea, C. Croitoru, Rsultats prliminaires des fouilles archologiques prventives de Brila, le lieu-dit la ville ancienne. Campagne 2010, Istros, XVII, 2011, p. 69-80; 5). I. Cndea, C. Croitoru, Rsultats prliminaires des fouilles archologiques systmatiques de Mxineni (dp. de Brila), le lieu-dit Monastre. Campagne 2010, Istros, XVII, 2011, p. 81-94; 6). S. Ailinci, G. Jugnaru, A. rlea, F. Mihail, M. Vernescu, A. Ailinci, Noi date referitoare la aezarea culturii Babadag de la EnisalaPalanca, com. Sarichioi, jud. Tulcea. Cercetri arheologice din perioada 20032006, Revista Arheologic, SN, vol. VIII, nr. 1-2, Chiinu, 2011, p. 157-199, 7). St. Pandrea, Valea Clmuiului n prima jumtate a mil. V a. Chr., Acta Musei Tutovensis, VI, 2011, 8). C. Croitoru, Importuri romane descoperite n necropola Sntana de Mure de la Lunca, judeul Galai. I. Recipiente, Mousaios, XV, 2010, p. 251-261, 9). C. Croitoru, Necropola Sntana de Mure de la Deduleti, judeul Brila (consideraii privind istoricul cercetrilor), Acta Musei Tutovensis, VI, 2011, p. 48-60, 10). C. Croitoru, C. Ardeleanu, Varia memoria antiquitatis (II). Relatri ale unor cltori strini despre vestigiile de la Brboi (Galai), Analele Brilei, 11, 2011, p. 75-89, 11). I. T. Dragomir, C. Croitoru, La ncropole sarmatique de Largu (dp. de Brila), Istros, XVII, 2011, p. 31-54.

De asemenea, cercettorii seciei noastre au publicat cteva volume, toate aprute sub egida Editurii Istros a Muzeului Brilei : 1). I. Cndea, Brila 1711. Documente i studii ; 2). V. Srbu, Seb. Matei, D. Costache, L. Grigora, G. El Susi, Pietroasa Mic-Gruiu Drii, jud. Buzu. Descoperirile din epocile eneolitic i a bronzului, vol. III (volum finanat de Muzeul Judeean Buzu), 3. C. Croitoru, Roman Discoveries in the Carpathian Barbaricum (1st century B.C.-5th century A.D.). Alte studii i articole au fost predate la tipar, iar cteva cri se afl n pregtire pentru tipar, dar ele vor fi menionate n numrul urmtor al ziarului. O alt activitate cu rol important n domeniul arheologiei au avut-o colegele ce au asigurat conservarea i restaurarea pieselor (Constana Vlcu, Nechifor Maghia, Dumitrescu Manuela), ca i desenarea acestora n vederea publicrii (Cami Manuela Istrate). Notabil e i faptul c Ionel Cndea i Valeriu Srbu sunt conductori de doctorate la Universitatea Dunrea de Jos din Galai i, respectiv, la Institutul de Arheologie V. Prvan al Academiei Romne. De asemenea, Ionel Cndea a fost ales membru de onoare al Institutului de Arheologie din Iai, n semn de consideraie pentru activitatea desfurat pe trmul cercetrii arheologice, i membru asociat al Academiei Oamenilor de tiin din Romnia, Secia de tiine Istorice i Arheologice. De evideniat i faptul c Mirela Vernescu i Costin Croitoru i-au susinut tezele de doctorat la Universitatea Al. I . Cuza Iai n cursul anului 2011. Desigur, la toate acestea se adaug o serie de alte activiti muzeale: inventarierea i evidena pieselor, ghidajul vizitatorilor, reorganizarea depozitelor etc., dar care nu fac obiectul acestui articol.Valeriu SRBU

CERCETRI ARHEOLOGICE PREVENTIVE N JUDEUL BRILA. CAMPANIA 2011i n anul 2011, arheologii Muzeului Brilei au ntreprins cercetri arheologice preventive n diferite aezri din judeul Brila. Colectivul arheologic a fost format din Stnic Pandrea, responsabil tiinific, Costin Croitoru, Mirela Vernescu i Valeriu Srbu. Cercetrile arheologice de teren au nceput n luna ianuarie 2011 i s-au ncheiat la mijlocul lunii noiembrie 2011, ele desfurndu-se pe terenuri aflate n limita administrativ a oraului nsurei i a comunei Gemenele. I. Cercetrile arheologice preventive de pe raza oraului nsurei, amplasamentul viitorului parc eolian al SC Energie Ecologic Rogis SGR SRL. n perioada noiembrie 2009 - iunie 2010, la solicitarea domnului Vasile Huluba, reprezentantul SC Energie Ecologic Rogis SGR SRL, Muzeul Brilei a efectuat evaluarea arheologic a terenului pe care se va ridica parcul eolian al firmei susamintite. Suprafaa diagnosticat se afl n limita administrativ a oraului nsurei, este de peste 30 km2 i cuprinde lunca Clmuiului i terasele de pe ambele maluri ale acestuia. Diagnoza arheologic a avut ca rezultat, printre altele, descoperirea de vestigii arheologice geto-dacice pe cteva grinduri din lunca Clmuiului. n raportul diagnozei propuneam cercetarea vestigiilor arheologice aflate n zona viitoarelor generatoare electrice G18 i G19, pentru c, altfel, ar fi disprut definitiv n timpul lurrilor de construcii. n lunile mai - iunie 2011, s-au ntreprins cercetri arheologice preventive n zona viitoarelor generatoare electrice G18 i G19, adic pe suprafeele unde au fost identificate vestigii arheologice geto-dacice n timpul diagnozei. Terenul pe care s-au efectuat spturile arheologice se afl pe o zon mai nalt, foarte probabil un fost grind din vechea lunc inundabil, acoperit de un strat gros de sediment nisipos. Astzi, fostul grind nu mai este att de nalt ca n preistorie i antichitate, el fiind nivelat. De asemenea, este brzdat de mai multe canale de desecare. ntruct grindul pe care se vor ridica viitoarele generatoare G18 i G19 se constituie ntro zon mai nalt, situat deasupra nivelului luncii, este utilizat de ciobani ca loc pentru stabilirea stnelor. Apreciem c i n trecut locul a fost utilizat tot de ctre cresctorii de animale, care i aduceau animalele la pscut n fosta lunc inundabil. Pe locul viitorului generator G18 au fost identificate dou vase getice, de mari dimensiuni. Sunt lucrate din past grosier de culoare rocat, avnd ca degresant cioburi pisate i pleav. Pereii vasului au grosimea de 15 - 17 mm i sunt netezii la interior i exterior. nlimea vaselor variaz ntre 200 i 400 mm. Dup form i decor, cele dou vase sunt tipice pentru civilizaia getic i se pot data n sec. IV- III a. Chr. n opinia noastr, vasele descoperite sunt vase de provizii, aa cum o dovedesc dimensiunile i forma i, probabil, au aparinut unei locuiri sezoniere. Ele au fost utilizate n scopuri gospodreti i erau ngropate n interiorul unei construcii uoare din stuf i lemn, precum cele contemporane care adpostesc stna de lng sptura noastr. Faptul c vasele au fost depuse n sedimentul nisipos a nlesnit dispariia urmelor gropii n care au fost aezate. De asemenea, nu excludem posibilitatea ca alte vestigii s fi fost distruse de mb