Home >Documents >Bizanţul În Secolele IV-VI. Revazut.doc

Bizanţul În Secolele IV-VI. Revazut.doc

Date post:15-Apr-2016
Category:
View:55 times
Download:5 times
Share this document with a friend
Description:
caracterizarea generala
Transcript:
  • Ahrweiler, H., Ideologia politic a Imperiului Bizantin, Bucureti, 2002.Brhier, L., Les institution de lEmpire byzantin, Paris, 1970.Brhier, L., Civilizaia bizantin, Bucureti, 1994.Brezeanu, S., O istorie a Bizanului, Bucureti, 2005. Canning, J., A History of Medieval Political Thought, 300-1450, London and New York, 1996.Dacov, S., Dicionar de mprai bizantini, Bucureti, 1999.Vasiliev, A. A., Istoria Imperiului Bizantin, Iai, 2010., ., - , , 1974.

  • I. Premisele genezei statale bizantine.II. Ideologia politic (teologia imperial) i organizarea de stat a Imperiului Bizantin.III. Instituirea raporturilor dintre sacerdotium i imperium. Disputele religioase (cristologice).IV. Epoca lui Iustinian I cel Mare. Restaurarea imperiului universal.V. Urmaii lui Iustinian I.

  • TERMENI i CONCEPTEImperiul Bizantin - termenul convenional aplicat Imperiului Roman de limb greac din Evul Mediu, care avea capitala la Constantinopol. n anumite contexte, pentru perioada anterioar cderii Imperiului Roman de Apus, Bizanul este numit i Imperiul Roman de Rsrit.Denumirea de Imperiu Bizantin a fost inventat n 1557 de ctre germanul Hieronymus Wolf (lucrarea Corpus Historiae Byzantinae) n scopul de a deosebi istoria antic roman de Imperiul Roman de limb greac din Evul Mediu.Numele original al imperiului n limba greac era - Romana sau - Basilea tn Rman; n latin: Imperium Romanorum.

  • 1). Domnia lui Diocleian (284-305). Reformele administrative au mprit imperiul n pars Orientis i pars Occidentis. 2). Epoca lui Constantin cel Mare (306/324-337). Factori decisivi: edictul de la Milano (313), Sinodul I Niceea (325) i recunoaterea cretinismului drept cult licit n Imperiu; fondarea Constantinopolului (330); inaugurarea monarhiei cretine cu aspiraii universale (324). 3). Domnia lui Teodosiu I (379-395) victoria cretinismului mpotriva pgnismului; divizarea Imperiului n VEST i EST (395).4). Dispariia Imperiului n Apus (476) i trimiterea nsemnelor imperiale la Constantinopol recunoaterea de drept a basileului bizantin ca unic mprat roman i ca succesor legitim al caesar-ilor romani. Imperiul din Rsrit devenea depozitarul tradiiilor imperiale romane.

  • 5). Domnia lui Istinian I (527-565). Factori: reformele, Corpus Iuris Civilis, secolul de aur n cultur, restaurarea Imperiului Roman (ntre 533-555).Periodizarea istoriei Bizanuluin pofida controverselor prezente n literatura de specialitate istoria bizantin este divizat, convenional, n trei mari perioade:I. Perioada romano-bizantin (secolul IV - jumtatea secolului VII; cca 330-641).II. Imperiul grec medieval (jumtatea secolului VII - secolul XI; cca 641-1081).III. Decderea Imperiului Bizantin (sfritul secolului XI jumtatea secolului XV; cca 1081-1453).

  • NB: Tranziia de la Imperiul Roman la Imperiul Bizantin - monarhie greco-oriental al crei fundament a fost ideologia cretin - a fost gradual. Deja n secolul IV s-au conturat o serie de elemente n aceast direcie, care redau esena fenomenului Bizan.FACTORII:1). Domniile lui Diocleian i Constantin cel Mare cu reformele efectuate au avut intenia de a consolida Imperiul Roman, marcat de criza secolul III. Reformele au fost mai profunde n planurile economic, social i instituional.ECONOMIE: Pentru prevenirea abandonrii loturilor i a consolidrii numrului de contribuabili statul a acordat micilor productori scutiri fiscale, dreptul de proprietar etc. Paralel, sunt extinse domeniile coroanei.

  • Prin decretul din 332, colonii sunt legai de pmnt, dar pstreaz libertatea juridic.Meteugarii i negustorii urbani din corporaii sunt legai de meseriile lor i sunt responsabil fiscal cu bunurile pe care le dein.Statul introduce un control mai eficient asupra produciei i exercit monopol asupra ramurilor importante armament, minerit, producerea mtasei, industria naval etc.Reforma fiscal a stabilit criteriul dublu al stabilirii impozitului pmntul (jiugatio) i persoana (capitatio).Noul sistem monetar are la baz moneda de aur solidus (nomisma, n greac, gr. cca 4,50 gr.NB: Solidul a rmas n vigoare pn la sfritul statului bizantin.

  • Diocleian pune capt temporar crizei, instituind n plan politic regimul tetrarhiei - 2 augusti i 2 caesari . Constantin cel Mare dup ce l nltur pe ultimul comprat, n 324, instaureaz regimul monarhiei de model greco-orienal, cu fundament cretin i aspiraie spre universalism. Reforma ADMINISTRAIEI CENTRALE a decurs gradual n secolele IV-VI i a vizat nlocuirea confederaiei de ceti n frunte cu Roma - respublica romana -, cu un stat centralizat, dotat cu instituii i funcionari de inspiraie oriental (persan). Funcionarii -birocrai, care nlocuiesc vechile magistraturi romane, sunt organizai ierarhic, sunt numii nu alei, i supui direct voinei mpratului.

  • 2). Fondarea noii metropole imperiale Constantinopolul este de importan cardinal pentru evoluia de la Imperiul Roman la Imperiul Bizantin. La baza deciziei lui Constantin cel Mare au stat raiuni de ordin strategic, economic, social-politic i ideologic. Sub aspect geografic, Constantinopolul, situat pe rmul european al Bosforului, ntre Cornul de Aur i Marea Marmara, este un ora maritim prin excelen. Oraul era invulnerabil dinspre mare. Aprarea pe uscat era asigurat de ridicarea fortificaiilor succesive (Theodisius II, Anastasios) i de funciile defensive ale provinciilor Scithia Minor i Chersones (Europa) i de rolul cetilor Nicomedia i Niceea (Asia). Constantinopolului obine statutul de thalassocraie controlul axei comerciale Marea Negr Marea Mediteran.

  • Spre nord, prin strmtoarea Bosfor, metropola deinea cheile ptrunderii n Pont - zon vital pentru aprovizionarea capitalei.n sud, prin Dardanele, Constantinopolul controla traficul din estul Mediteranei. Aici stpnirea insulelor Rhodos, Cipru i Creta era de importan capital.Declinul Occidentului i transformrile din zona Mediteranei prin deplasarea centrului de greutate al vieii economice a Imperiului n partea oriental, de asemenea, au contat n stabilirea capitalei. Provinciile bogate din Orient (faada mediteranean, Egiptul, Siria, Palestina, Asia Mic) intens urbanizate i foarte populate, cu o populaie predominant elenizat i cretin, au prezentat baza social-politic i ideologic al regimului instituit de Constantin cel Mare i urmaii si.

  • A contat politic i transferul, la rscrucea secolelor III-IV, a reedinelor imperiale din Occident spre Orient: RomaMilanoTrierSalonaThessalonicSirmiumSerdicaNicomediaAntiochiaConstantinopol.Controlul axei Pont-Mediterana i a drumurilor terestre care se ncruciau la Constantinopol a transformat Bizanul ntr-o putere continental, ceea ce a facilitat tendinele sale universaliste.CI STRATEGICE: n Europa: antica via militaris (drumul arului) pornea din ConstantinopolulAdrianopolPhilipopolisSofiaNiBelgrad este calea spre Balcani i Europa Central.Prin Cornul de AurGurile DunriiVarnaTomis se comunica cu spaiul nord pontic.

  • Via Egnatia - ConstantinopolThessalonicDorazzo asigura lectura cu Adriatica, Italia i restul Occidentului.Asia: vechile drumuri ale Indiilor , care porneau dun Sardes i Ephes, sunt nlocuite n perioada bizantin de artera ce pornea din ConstantinopolNiceea DorylaionIkonion.Din Ikonion o ramur trecea prin Heracleeatrectorile munilor TaurusCiliciavalea EufratuluiOceanul Indian;Alt ramur urca spre nord-est n Caesareea CappadocieiEufratTheodosiopolisArmeniaPersia unde fcea jonciune cu drumul mtsii, care venea din ChinaNB: Sub aspect strategic Constantinopolul era mai eficient n lupta mpotriva goilor i perilor - dou mari probleme ale imperiului n secolul IV.

  • 3). Oficializarea cretinismului i asigurarea unei poziii privilegiate ntre cultele Imperiului Roman a constituit un alt factor capital n constituirea civilizaiei bizantine. Edictul de la Milano din 313, reinut de tradiia cretin ca decisiv n triumful cretinismului (Eusebius din Caesareea, Istoria ecleziastic, Laudae Constantini), reprezint, de fapt, confirmarea de ctre Constantin i Licinius a edictului de toleran emis de Galerius pentru provinciile apusene, la Serdica, n 311. Ca efect, Constantin cel Mare i-a asigurat suportul social, fiscal, militar i ideologic al provinciilor orientale n guvernarea imperial. Dinastiile Constatinian i Theodosian, prin prerogativele deinute i demnitile de pontifex maximus (deinut pn la Theodosiu I), defensor pacis, isapostulos, au intervenit suveran n afacerile Biserici cretine abia constituite.

  • Organizarea primelor trei Sinoade Ecumenice, care au pus bazele doctrinare ale religiei cretine, au stabilit structura Bisericii i au fondat patrimoniul ei, au instituit pentru un mileniu raporturile dintre imperiu i sacerdoiu n Bizan.NB: Fondarea noii capitale a Imperiului Roman la Constantinopol a pus n circuit noi idei fundamentale pentru ideologia bizantin.Constantinopolul, construcia cruia a nceput n 324, a fost creat dup modelul Romei: 7 coline, un forum, capitoliu, column, palate, senat i teritoriu privilegiat (scutit de impozite).La inaugurarea solemn a noii capitale, pe 11 mai 330, au fost emise medalii de aur cu imaginea Romei i a Constantinopolului sub form de busturi cu casc i lauri, acoperite de mantia imperial, dar noua metropol deine sceptrul simbolul puterii.

  • n contextul noilor valori spirituale cretine sugestiv este ideea, n contrast cu cetatea de pe Tibru, c oraul Constantinopol este desemnat ca Noua Rom sau Roma Secunda, i vzut adesea ca Noul Ierusalim i oraul Fecioarei.CONCLUZIE - faptele majore evideniate au creat n secolele IV-VI premisele fuziunii elementelor constitutive ale civilizaiei bizantine: o sintez original a tradiiei imperiale romane, a elenismului, a culturii greceti i orientale i a spiritualitii cretine.

  • n secolele IV-VII Bizanul ofer modelul unui stat riguros centralizat, bazat pe o economie monetar, n care ponderea o are oraul, cu o societatea aflat n proces de grecizare i ale crei valori eseniale sunt imperiul, patria i othodoxia.Prin ideologie n cazul Bizanului avem n vedere totalitatea ideilor i concepiilor filosofice, morale, religioase i politice, care reflect, ntr-o form teoretic, sistemul complex de guvernare, societatea i raporturile de putere stabilite n cadrul ei, teritoriul asupra cruia se exercit puterea, interesele i aspiraiile unei categorii sociale.Gndirea politic bizantin este o sintez de concepii din Orient i din lumea greco-roman, la fundamentarea creia au contribuit filosofii stoici, cei neoplatonicieni i teoreticienii cretini.

  • Ultimii, substituindu-se naintailor si, au preluat esenialul din teoriile lor politice pentru a pune bazele unei teologii imperiale (Eusebius din Casarea, Istoria ecleziastic; Idem, Laudae Constantini etc., i Prinii Biserici Rsritene). IDEILE CENTRALECrestinismul a oferit un element de sacralitate Bizanului. Imperiul era privit de ctre romei ca modelul desvrit al organizrii unui stat, o realizare perfect a armoniei i ordinii politice.Ideea imperiului se fundamenta pe teorii politice - cultul puterii imperiale fiind trstura principal a ideologiei de stat.Pentru monarhia cretin, care ncepe cu Constantin cel Mare, consistena n teoretizarea cultului imperial este dat de ideile din Scriptur.

  • Figurile unor conductori ai poporului lui Dumnezeu Moise, Saul, David, Solomon constituie surse pentru construirea ideologiei monarhice cretine, pentru ntrirea valenelor sale provideniale i cvasi-sacerdotale. Riturile conexe ceremonialului imperial n Bizan utilizeaz din plin figuri i simboluri din Vechiul Testament ct i marile teme: alegerea providenial, eliberarea poporului i conducerea lui ctre un pmnt al fgduinei, victoria asupra dumanilor, sensul comunional al mntuirii etc. n reprezentrile iconografice din tablourile votive mpratul apare ca un nou David , un rege-mag (vezi mozaicul bisericii San Vitale din Ravenna, sec. VI)

  • IUSTINIAN, DONATOR, I CURTEA SA (BAZILICA SAN VITALE, RAVENNA)

    IUSTINIAN N TRIUMF ASUPRA BARBARILOR

  • Potrivit acestei doctrine Imperiul este emanaia lui Dumnezeu nsi i are pe pmnt o misiune providenial, care const n a supune toate popoarele universului cunoscut i a le cretina. n noua ordine, pax romana, a crei misiune era de a impune ordinea i pacea peste tot unde este tulburat, este substituit de pax christianaideea for a centralizrii i a expansiunii externe a Bizanului.Instituia i puterea imperial, ca i Imperiul, este considerat de origine sacr monarhia cretin sacr - iar mpratul, care exercit puterea n numele lui Dumnezeu, este deasupra oamenilor i egalul apostolilor (isapostoulos). Sunt argumente carea le-a permis bizantinologilor s vorbeasc despre teocraie bizantin.

  • Monarhul bizantin este considerat imaginea luiDumnezeu iasemntor luiDumnezeu. Ceremonialul decurte oferprivitorului ovag idee despreDumnezeu; iluzia unei medieri ntre cer ipmnt.Curtea i aparatul administrativ imaginea ierarhiei ce eman de la Dumnezeu;Cel mai important moment alconsacrrii - mirungerea/onciunea, prin care monarhul primea att puterea care-i eraspecific,ct i misiunea sa. Fcea dinacesta unprincipe davidian unsul Domnului.Onciunea accentueaz sacralizarea instituiei monarhice, n primul rnd, apoi a monarhului.

  • Teoria monarhic s-a bazat pe o dihotomie conceptual a prototipului fa de individ; unii autori au identificat n structura persoanei monarhului dou corpuri cel natural, preluat de cel politic, care mpreun formeaz persoana sa juridic.n virtutea prerogativelor sale comandant militar, judector suprem, legislator unic, reprezentant al supuulor si, aprtor al Bisericii i al ortodoxie etc. - mpratul, n teorie, are putere universal i absolut.Potrivit autorilor bizantini, mpratul se identifica cu legea, ntruchipa izvorul justiiei. Conform dreptului roman legile i sanciunile statului au autoritatea suprem asupra tuturor supuilor, instituiilor, nclusiv religioase, iar reprezentantul juridic absolut al statului este mpratul.

  • Iustinian, care reformeaz dreptul roman pentru ca s nu intre n contradicie cu principiile evanghelice, instituie practica ca prevederile Sinoadelor Ecumenice s aib valoare de lege.Conceptul autoritii absolute a mpratului este reflectat i de diferitele reprezentri:apariia mprailor n procesiuni sugera teofanie; portretele lor idealizate, stereotipice, ilustreaz o ideologie monarhic ideal. Aureola (neles ca simbol al nelepciuni, iluminare divin) din reprezentrile mprailor sugereaz un genius imperatorius - puterea de a stpni i legifera. Noiunile de ordine (taxis) i oikonomia aveau valoarea de principii universale, acoperind toate virtuile i principiile care determin Creaia, i n acest sens, conducnd Biserica i Statul.

  • Din acest considerent a existat o ierarhie social strict, toat subordonat mpratului, calificat ca Kosmocrator (stpn al lumii), supus doar Pantocratorului Hristos (mpratul cerului i al pmntului, mpratul veacurilor). Calitatea singular a mpratului bizantin n lumea cretin este reliefat i de nsemnele puterii absolute i universale. Dac n tradiia roman esxista deferen ntre coroan (simbol al victoriei) i diadem (nsemn al suveranitii) din secolul V, din raiuni politice are loc unificarea celor dou coroane ntr-un singur semn sfinit de Biseric coroana imperial (stemma, kamelaukion).Prin sfinire, asemenea altor nsemne (inelul) coroana devenea parte din corpul mpratului.

  • Puterea imperial era dat mpratului prin intermediul patriarhului, care n ceremonia de nvestire, n altarul Sf. Sofia, fcea o rugciune special de sfinire a coroanei (stemma) i a mantiei imperiale de purpur (clamis).NB: Dei consacrarea patriarhal era obligatorie n legitimarea puterii imperiale, cu toate acestea mpratul bizantin era considerat un om a lui Dumnezeu, unul providenial, ales din popor pentru a-l guverna i ncoronat de Hristos. n realitate, ns, puterea absolut imperial a cunoscut n practic anumite limitri, impuse de factorii politici constituionali senat, armat, popor (populaia Constantinopolului), biseric, legislaie, tradiie, ori de raportul de fore constituit la moment.

  • PIESE ALE COSTUMULUI MONARHICVASILE II, NCORONAT DE NGERI

  • Coroana - expresiaperfeciunii iantregului;Sceptrul i globusul, complementare coroanei, - simbolizeaz universul circular i axul; putere universal, jurisdicie;Cupa imaginea bolii cereti inversate;Un simbol alfecunditii i fertilitii.

  • Osingur bucat destof deform circular simbolizeaz cerul; forma ptrat simbolizeaz pmntul;Costumul perforat deun orificiu pentru cap - deschiderea central prin caretrece axa cosmic, simbolizat de monarh.

  • nclrile se disting, cel mai adesea,prin form i culoare;Cizmuliele de purpur o prerogativ a mprailor bizantini;Centura simbol al stpnirii sexuale, al puterii genitale; allibertii; ial unei relaii cu un superior divin,politic sau spiritual.

  • Tronul - este simbolul universal trimind la actul dejustiie;Sabia / armele - datoria suveranului dea-iapra supuii i Biserica.dea face dreptate, a institui ordinea i pacea acolo unde este tulburat.

  • Regimul politic din perioada romano-bizantin, n pofida tendinei spre autocraie i absolutism, pstreaz unele elemente ale ideii romane a suveranitii poporului. Ideea se exprima n practic prin activitatea Senatului, a poporului organizat n deme i a armatei, a cror rol esenial consta n alegerea mpratului. Potrivit ideologiei bizantine mpratul este alesul lui Dumnezeu, a cruia voin este revelat de acordul unanim al armatei, senatului i poporului.NB: n practica bizantin, dei legile nu prevedeau succesiunea ereditar la tron, impunndu-se elecia imperial, acest fapt nu a mpedicat meninerea puterii n cadrul unor dinastii (Heraclizii, Isaurienii, Macedonenii, Comnenii etc.). Raportul real al forelor ce se nfruntau decideau ntre un candidat sau altul.

  • Senatul are rol consultativ n exercitatea puterii imperiale, indeosebi n legislaie i justiie. n perioada vacanei tronului dispune de ntreaga putere n stat.Populaia Constantinopolului (poporul imperial prin excelen) era cea creia mpratul trebuia s-i comunice voina i s-i justifice politica. n Hippodrom, poporul organizat n deme (la origine organizaii sportive), a dobndit un caracter social-politic; influente fiind demele albatrilor (ortodoci) i verzilor (monofizii). Administraia central a evoluat n secolele IV-VI de la confederaia de ceti n frunte cu Roma (respublica romana) la regimul unui stat centralizat, dotat cu instituii de model persan.

  • Funcionarii birocrai, care au nlocuit treptat vechile magistraturi romane, erau sunt organizai ierarhic, numii i destituii de ctre mpratului.Administraia central era constituit n perioad din numeroase birouri oficia conduse de magister officiorum, principalul funcionar civil din Bizan. Gestiona domenii ca arsenalele imperiale, pota imperial, poliia de stat, primirea solilor strini etc. Personalul subordonat peste 1200, la mijlocul secolului V.Alte dregtorii importante: eful Cancelariei (quaestor sacri palatii) elabora legile i le contrasemna alturi de mprat; Finanele imperiale erau gestionate de ctre doi comii: comes sacrum largitionum (finanele publice) i comes rerum privatarum (administratorul domeniului privat al mpratului).

  • Sediul administraiei centrale era Magnaura (palatul sacru imperial) - locuina privat imperial i centrul administraiei. Este evident creterea importanei n viaa politic a sacrum cubiculum instituie de origine persan ocupat de eunuci. n domeniul Administraiei locale se nltur distincia dintre provinciile imperiale i senatoriale. Italia i pierde statutul privilegiat, n timp ce administraia provincial a fost supus autoritii unice a mpratului .Cele 4 prefecturi Orient, Illyricum, Italia, Galia - divizate n 14 dioceze 117 provincii - formau o administraie provincial centralizat, cu un sistem ierarhic distinct.

  • Autoritatea militar n provincii revenea lui magistrum militum, asistai de duces, n timp ce afacerile publice erau gestionate de prefecti pretorium (atribuii cvasi-imperiale).n rndul demnitarilor de stat o larga autoritate la nivelul metropolei o avea prefectul (eparhul) de Constantinopol, iar n mediul polulaiilor balcanice i din zona micrasiatic patriarhul de Constantinopol. ARMATA roman cunoate transformri. n condiiile asediului Imperiului de ctre barbari, vechiul sistem al limes -ului este abandonat.Legiunii romane i se reduc efectivele pentru a spori n mobilitate, iar cavaleria, organizat dup modelul populaiilor rsritene, va deveni treptat nucleul armatei bizantine i fora ei de oc.

  • Armata de frontier concentrat n interiorul oraelor fortificate (civitates), este format din soldai-rani din zonele de frontier (limitanei). Ei aveau obligaii militare pentru lotul primit de la stat i deinut ereditar.Armata central, mobil (exercirus comitatensis), alturi de corpul de gard din Constantinopol (scholae palatine), intervenea, la nevoie, n orice punct al Imperiului.Conductorii celor 4 armate armate din prefecturi (magistri militum), alturi de comandanii din provincii (duces), numii i destituii de mprat, alctuiau o ierarhie militar, disctinct de cea civil.

  • Societatea medieval este o societate cretin - respublica christiana - n care visul de unitate religioas i politic a dominat sensibilitatea medieval. n epoca lui Constantin cel Mare s-au conturat primele trsturi ale organizrii temporale a Bisericii cretine. Structurilor administrative li s-au suprapus o administraie ecleziastic.Pentru cretinii secolului IV, monarhia imperial devine cadrul dezvoltrii instituionale a Bisericii. mpratul, n virtutea misiunii sale provideniale, are datoria de a asigura protecia Bisericii i puritatea doctrinei sale. n fundamentarea raporturilor dintre imperiu i sacerdoiu trstura dominant a vieii religioase a fost supunerea ordinului ecleziastic fa de puterea imperial.

  • n pofida controverselor istoriografice, acceptm ideea c principiul separaiei ntre Biseric i Stat n administrarea societii aparine epocii moderne i nu este propriu Evului Mediu, nici n Bizan, nici n Occident.Dinamica relaiilor dintre imperium i sacerdotium, una dintre problemele complexe ale societii medievale, ofer perspectiva nelegerii reprezentrilor asupra puterii n Evul Mediu i a formelor de legitimare ei. n Bizan, ct i n Ocidentul, aceste raporturi i au originea n statul roman pgn. mpratul este pontifex maximus, titlu i prerogative deinute ncepnd cu Constantin cel Mare i pn n 378.

  • mpratul este, totodat, defensor pacis n Imperiu i poart rspunderea asigurrii securitii supuilor, oriunde pacea este tulburat. Din aceast dubl responsabilitate trebuie vzut intervenia lui Constantin n disputele religioase, ce au precedat convocarea, prezidarea, contrasemnarea deciziilor i aplicarea lor cu ocazia Primului Conciliu Ecumenic din 325, din Niceea.Pentru protecia i privilegiile oferite de Constantin cel Mare Biserica cretin l-a recompensat cu sanctificarea lui i cu recunoaterea calificativului de egalul apostolilor (isapostolos), i noul Pavel.

  • Constantin cel Mare i-a asumat i calitatea de episcop al celor din afar, calificativ asociat cu titlul su de pontifex maximus al tuturor cultelor. Prerogativa a vizat conducerea de ctre mprat a bisericilor din afara celei cretine, dar i eforturile de a converti noi populaii la religia lui Hristos.Sfntul Augustin este gnditorul care a subliniat obligaia Bisericii de a se supune puterii imperiale i a afirmat cu trie principiul coexistenei celor dou puteri temporal i spiritual.Tema central din De civitate Dei (Despre cetatea lui Dumnezeu) este o demonstraie a caracterului providenial al Romei, care, prin virtuile sale, a contribuit la constituirea acesteia. Episcopul insist asupra supunerii fa de puterea civil din dragoste pentru Dumnezeu, chiar i dac aceasta este, uneori, o putere nedreapt.

  • Plecnd de la aceste dou principii, care disting dou puteri i dou ceti, doctrina augustinian s-a modelat n sensul unei colaborri tot mai strnse ntre autoritatea civil i cea religioas.De fapt, distincia aceasta are un caracter fundamental mistic: cetatea terestr, a diavolului, i cetatea divin, a lui Dumnezeu, se ntreptrund ntr-o mixtur constituit de societatea civil, care contribuie, n felul ei, la realizarea perfeciunii divine.Cretinul, susine autorul, nu este scutit de obligaiile care-i revin ceteanului - ordinea este stabilit de Dumnezeu. Astfel, autoritatea Imperiului este instituit de Dumnezeu i mpratul trebuie s rspund n faa lui Dumnezeu pentru ceea ce ntreprinde n privina credinei cretine.

  • Astfel, teologia politic care culmineaz cu Sfntul Augustin s-a strduit s justifice ntreptrunderea instanelor civile i religioase i s asigure supremaia mpratului. Dumnezeu alege sufletul mprailor care au rangul cel mai nalt, scria Eusebiu din Caesarea n Istoria ecleziastic (a. 314).Totui, doctrinele celor doi gnditori cretini conin i elemente ale dualitii puterii, ceea ce a dat natere diverselor interpretri asupra distinciei dintre temporal i spiritual.Odat organizat, Biserica i fortific autoritatea proprie. mpratul cretin este membru al Bisericii i, n aceast calitate, trebuie s i se supun. La anumii prini ai Bisericii se manifesta deja o oarecare dezaprobare fa de atotputernicia autoritii imperiale: Athanasios, patriarhul Alexandriei; Sf. Ambrozie; papii Gelasius, Sf. Grigore cel Mare etc.

  • n raport cu Occidentul medieval n Bizan i n Europa Oriental, pe care a dominat-o cultural i ideologic n Evul Mediu, relaiile dintre imperiu i sacerdoiu au fost fundamentate n epoca lui Constantin cel Mare i Theodosiu I, i dezvoltate de Iustinian I n spiritul principiului simfoniei. Soluia este propus de Justinian i exprimat n Novela VI (Corpus Juris Civilis): Sacerdoiul i Imperiul sunt dou daruri preioase pe care Dumnezeu le-a lsat oamenilor din dragostea Sa nemrginit. Sacerdoiul privete lucrurile divine; Imperiul conduce lucrurile muritoare i le guverneaz; i unul i cellalt, provin din acelai principiu, dirijnd cursul vieii umane.

  • Cele dou clauze ale cretinismului - temporalul i spiritualul - formeaz un tot ntreg, ntre care este greu de stabilit o delimitare. Imperiul i biserica acioneaz solidar pentru meninerea unitii instituiei ecleziastice i pentru fericirea i salvarea comunitii cretine; una responsabil cu corpul, cealalt cu sufletul credinciosului.Fundamentul acestui raport al monarhului cretin cu sacerdoiul l-au constituit ideologia imperial de inspiraie themistian, dogma bizantin a unitii dintre sacerdoiu i imperiu, modelele biblice ca surs de legitimare a autoritii lor, caracterul sacru al instituiei monarhice etc. Astfel, n Rsritul ortodox autoritatea monarhului a stat n permanen sub semnul unei dualiti a puterii (secular i spiritual) pe care acesta o exercita. Monarhul cretin devine o figura cvasi-sacerdotal (alesul lui Dumnezeu). De la Carol cel Mare toti monarhii cretini din Occident au invocat originea puterii lor gratia Dei (prin gratia lui Dumnezeu).

  • Biserica Ortodoxa era asociat la conducerea politic a statului reieind din funcia sa social determinant. Ortodoxia, fiind religie de stat, constituia partea integrant a ideologiei politice a timpului. Imperiul era responsabil de pstrarea dogmelor bisericeti i a demnitii sacerdotale.n principiu, Eclesia (Biserica) reprezenta n Europa medieval o instituie global (plan ecumenic i naional) - un sistem de instituii ecleziastice, ct si o plac turnant n procesul de implantare de institutii civile. De asemenea, exercita un cvasi-monopol asupra culturii, nvmntului i asistenei sociale n Europa medieval.Autonomia bisericilor ortodoxe din Rsrit a permis exercitrea puterilor pastoral, sacramentali jurisdicional.

  • Epoca disputelor religioase, unde locul central revine problemei naturii Mntuitorului Hristos, debuteaz la nceputul secolului IV, n contextul transformrii cretinismului n religie oficial a Imperiului Roman.Alturi de aspectele religioase n condiiile cnd dogma cretin era n curs de sistematizare, luptele cristologice reflect i motive clare de ordin politic, ideologic i social.CAUZE1) Fundamentarea raporturilor dintre imperiu i sacerdoiu n spiritul simfoniei romano-bizantine. Pentru o anumit perioad tnra Biseric cretin, avnd nevoie de protecia statului, va accepta tutela imperial.

  • Odat cu consolidarea organizrii, a constituirii patrimoniului Biserica va repune n discuie problema distinciei dintre temporal (puterea statului) i spiritual (puterea sacerdoiului) n sensul unei delimitri a prerogativelor. 2) Adoptarea de ctre Biseric ca model de organizare a structurilor statului roman. Se creaz o ierarhie clerical, fapt ce duce la pierderea caracterului ei democratic din perioada apostolic. n cadrul comunitilor cretine se agraveaz antagonismele dintre marea mas a credincioilor i conducerea bisericii.3) Lupta pentru supremaie n cadrul Bisericii dintre episcopii de Roma, Alexandria, Antiohia, Ierusalim i Constantinopol i opoziia primilor patru fa de poziia episcopului Noii Rome. Dei acesta a aprut ultimul n aceast ordine, autoritatea sa a crescut graie sprijinului oferit de mpratul de la Constantinopol.

  • 4). Tensiunile dintre marea mas a contribuabililor i a elitei sociale din imperiu ca rezultat al politicii fiscale spoliatorii a Constantinopolului fa de provinciile orientale (cele mai populate i bogate din imperiu).5). Opoziia culturii populaiilor orientale fa de tendina de grecizare a ntregului Imperiu promovat de Constantinopol. Poate fi neleas ca lupta pentru pstrarea identitii lor culturale.Principalele micri eretice i Sinoadele Ecumenice ale BisericiiEREZIE (etim.: greeal, eroare, rtcire) doctrin sau credin religioas care ia natere n snul unei biserici, abtndu-se de la dogmele consacrate i care este condamnat de Biserica oficial.

  • NB: SINOADE ECUMENICE - au fost organizate pentru a rezolva diferite probleme atunci cnd nu s-a putut ajunge la consens prin discuii. Majoritatea conciliilor au fost locale, dei in unele cazuri deciziile adoptate s-au bucurat de o larg acceptare - cele Sapte Concilii Ecumenice.Deciziile lor reprezint temelia nvtturii cretine acceptate de ramurile rsritean i apusean a Bisericii, prin faptul c deciziile acestor Sinoade au fost luate sub cluzirea Duhului Sfnt. La aceste Sinoade Ecumenice au fost ntocmite multe Canoane sau norme care guverneaz administrarea Bisericii. Biserica Romano-Catolic accept ca ecumenice i unele sinoade ulterioare, organizate numai de autorittile romano-catolice.

  • Prima etap a disputelor cristologice (325-431, Sinoadele I-III)Arianismul fondator preotul alexandin Arius, aprut la nceputul secolului IV prezint prima erezie cu impact asupra Imperiului cretin.Pornind de la o interpretare neoplatonician a dogmei cretine Arius susine c dintre membrii SFINTEI TREIMI numai Dumnezeu poart marca divinitii, nefiind nici creat nici nscut. Iisus Hristos a fost creat de Dumnezeu, El nu este egal cu Tatl, deci ocup un loc intermediar ntre Dumnezeu i lumea creat. Punnd n discuie divinitatea lui Hristos, Arius argumenta c dac Iisus a fost nscut, atunci a existat o vreme n care El nu a existat; iar dac a El a devenit Dumnezeu, atunci a existat o vreme n care El nu a fost Dumnezeu.

  • mpotriva acestei interpretri s-a ridicat Athanasios, devenit episcop de Alexandria, care susinea c cei doi membri ai Treimii sunt de aceeai fiin (homousios).n acest contex a fost convocat Sinodul I de la Niceea, pe 20 mai 325. Conciliul, prezidat de Constantin cel Mare, a luat 20 de hotrri, printre care: condamn arianismul i proclam dogma lui Athanasios ca ortodox (drept credincioas); proclam primele rnduri din Crez; stabilete Canonul Sfintei Scripturi (Biblia) i regula inerii Patilor.NB: n pofida acestuia fapt, arianismul este susinut de oficialiti: Constantin cel Mare este botezat de episcopul arian Eisebius din Nicomedia, iar Constaniu II l adopt ca religie de stat, n 359.

  • n domnia lui Theodosie I cel Mare s-a produs o reacie decisiv mpotriva arianismului. n spiritul tradiiei deja stabilite, el convoac, n 381, la Constantinopol Sinodul II Ecumenic.Conciliul condamn definitiv arianismul i ideile lui Macedonie i a lui Apolinarie despre Treime. Este formulat n varianta final doctrina Sfintei Treimi i deplina umanitate a lui Hristos -un Dumnezeu n trei ipostaze; Duhul Sfnt este Dumnezeu, egal cu Tatal i cu Fiul, de aceeasi fiinta cu Acetia. Aceasta a devenit baza nvturii cretine.Crezul de la Niceea este definitivat. Sinodul a stabilit c episcopul de Constantinopol are ntietate peste toate Bisericile, mai putin peste cea a Romei, al crei episcop deine ntietate onorific n lumea cretin.

  • La circa jumtate de secol de la Sinodul II, disputele cristologice sunt reluate cu mai mult vigoare n Orient.Se nfrunt NESTORIANUSMUL, doctrin formulat de Nestorius, patriarhul Constantinopolului, i coala din Alexandria.Nestorius, urmnd linia lui Arius, ajunge la concluzia n privina naturii lui Hristos dou naturi, dou ipostaze, dar o singur persoan. Faptul c-i refuz Fecioarei Maria calitatea de nsctoare de Dumnezeu (Theotokos) i o recunoate doar pe cea de nsctoare de Hristos (Cristotokos), poate fi neles c opteaz pentru poziia secund a naturii umane a Mntuitorului n raport cu cea divin.

  • Acestei doctrine i se opune MONOPHYSISMUL, doctrina mistic dezvoltat pe linia lui Athanasios i a Prinilor Cappadocieni, care subliniaz natura divin a lui Hristos, lsnd pe un plan secundar natura Lui uman.n formularea lor radical, natura uman este absorbit ca o pictur de ap n ocean de cea divin: o singur persoan, o singur natur (monophysis).Theodosiu II (408-450) accept, sub influena curii, organizarea Sinodului III, la Efes, n 431. Sub presiunea lui Cyril, episcopul Alexandriei (faraonul Egiptului), curtea imperial accept condamnarea nestorianismului, prigoana monophyziilor i ntrete Crezul niceo-constantinopolitan.

  • NB: Cu acest eveniment se ncheie prima etap a disputelor religioase, dar fr a se pune capt controverselor doctrinale. Etapa II a disputelor cristologice cca 451-681 (Sinoadele IV-VI) Sinodul IV organizat, n 451, la Calcedon de ctre mpratul Marcian i cu spriginul papei Leon I, condamn dogma monophysit i accept depunerea lui Dioscor, episcop de Alexandria. La Calcedon apiscopii au decis c Hristos reunete dou naturi inseparabile ntr-o singur persoan unite "n mod neamestecat, neschimbat, nedesprtit i nemprtit. Canonul 28 al Sinodului IV proclam egalitatea ntre episcopii de Roma i de Constantinopol, papa pstrnd prioritate onorific graiei vechimii scaunului su apostolic, dar reaprinde opoziia ntre cei doi i protestele patriarhilor de Alexandria i Antiohia.

  • Principalii beneficiari ai Sinodului IV; papa, care primete i jurisdicie n Apus; patriarhul Constantinopolului (jurisdicie n Anatolia i Tracia) i cel al Ierusalimului (jurisdicie n Palestina).cei nemulumii au fost Populaia din Patriarhatele Alexandriei i Antiohiei au discreditat teogia Sinodului calcedonean, nemulumii de noul statut pentru Constantinopol, care nu avea reper n tradiia Bisericii. ncercarea lui Zenon de a concilia ortodoxia cu monophysismul n cadrul decretului de uniune (Henotikon), a agravat conflictul doctrinar, alimentat de cauze sociale i culturale.NB: Politica ecleziastic a Constantinopolului, promotoare a ortodoxiei, va conduce n veacul V la o ruptur tot mai accentuat cu provinciile orientale, al crei impact a fost crearea n Armenia, Siria i Egipt a unor biserici monophisite naionale, cu o ierarhie proprie, dup model ortodox.

  • Politica ecleziastic a lui Iustinian I (527-565) n direcia compromisului dintre ortodoci i monophysii, dintre Roma i Constantinopol a suferit, n linii generale, eec.Pe 5 mai 553, mpratul a convocat la Constantinopol Sinodul V Ecumenic, prezidat de Eutihie, patriarhul Constantinopolului. Disputele personale dintre episcopi i amestecul statului n problemele teologice i bisericeti au mpiedicat luarea unor hotrri de comun acord. Conciliul a condamnat ca eretice scrierile a trei episcopi nestorieni - Teodor din Mopsuestia, Teodoret din Cir, Iba din Edessa -, fapt acceptat cu greu de ctre pap. Sinodul a mai confirmat nvttura Bisericii privind dubla natur a lui Hristos - El este Dumnezeu desvrsit i Om desvrsit.

  • Epoca disputelor cristologice se sfrete cu deciziile Sinodul VI Ecumenic, organizat la Constantinopol ntre 680-681. Convocat la insistena mpratului Constantin IV (668-685) i prezidat de patriarhul Sergios, el va aduce pacea n Biserica Bizanului. Ca rezultat al eforturilor de compromis a lui Heraklios (631, 638), n condiiile pericolului persan apoi arab, s-au rspndit doctrinele monoenergismul - Hristos, dou naturi, o singur energie; i monotelismul Hristos dou naturi inseparabile, o singur voin.Sinodul VI a condamnat controversa monotelist. S-a stabilit c Hristos a avut dou firi cu dou moduri de lucru: ca Dumnezeu lucrnd minuni, nviind din mori i urcnd la cer; ca Om lucrnd faptele cotidiene ale vieii. Fiecare fire si exercit propria ei voie.

  • Cele dou firi distincte i activittile lor specifice au fost n mod tainic unite n una Persoan Dumnezeiasc a Mntuitorului Iisus Hristos. Importana Sinoadelor EcumeniceHotrrile Sinoadelor Ecumenice au fost luate sub inspiraia Duhului Sfnt, i nu a vreunui slujitor al Bisericii.Toate Sinoadele ecumenice s-au inut n Rsrit, convocarea lor fiind determinat de cauze religioase dar i nereligioase.Au fost convocate de mpraii bizantini, crend o tradiie n acest sens, iar hotrrile lor au fost investite cu puterea legilor de stat.Sinoadele au combtut micrile eretice, care ameninau securitatea statului i unitatea Bisericii.Ele nu au favorizat pe episcopul Romei, ci au urmrit o politic de conciliere ntre anumite tendine pentru refacerea unitii dogmatice, canonice i cultice a ntregii Biserici cretine.

  • Dup o serie de domnii importante n Rsrit Theodosiu I, Arcadios (395-408), Anastasios (491-518) - Imperiul romano-bizantin atinge apogeul dezvoltrii n domnia lui Iustinian cel Mare (527-565).Iustinian personalitatea care sub aspectul realizrilor i a efectelor de durat asupra civilizaiei bizantine a inugurat o epoca secolul lui Iustinian (518-610).

  • De origine tracic, asociat la domnie de unchiul si Iustin (518-525) ca comprat, Iustinian i ncepe domnia la 36 de ani, dar nu fr anumite dificulti. n guvernarea imperiului el a beneficiat de sprijinul unei femei ambiioase controversata mprteas Theodora (546).*** (Theodora, mozaic din basilica San Vitale, Ravenna)

  • La nceputul secolului VI Bizanul i revenise de pe urma ocului produs de barbari. Politica lui Anastasios, remarcabil adminstrator, a lsat statului o visterie plin, condiii care i vor permite lui Iustinian s se concencentreze asupra problemelor cardinale. Opozanii regimului, faciunile verzilor i albatrilor, au organizat n 532 o revolt n Constantinopol NIKA (nvinge), sub pretextul aducerii la tron a lui Hepatios, nepot a lui Anastasios. mpratul este salvat graie poziiei hotrte a Theodorei i aciunilor militare a generalilor si fideli, Belisarie i Narses, care au nbuit revolta (victime ntre 3000-5000).O alt problem a domniei a fost ciuma bubonic - decembrie 541. Necunoscut n zona Mediternei ea a provocat victime enorme (cca 200.000 n Constantinopol; ntre 3 i 5 mln n Imperiu).

  • Dup acest eveniment Iustinian i pune n aplicare cele dou obiective majore ale sale: 1) restabilirea integritii teritoriale i prosperitatea Imperiului; 2) impunerea unei ortodoxii n care mpratul putea decide asupra dogmelor i a organizrii Bisericii.n politica ecleziastic, dei Iustinian a cutat o soluie de compromis convocnd Sinodul V, nu a reuit s-i mpace pe ortodoci cu monophisii. Persecuiile mpotriva ultimilor vor avea efecte nefaste pentru statul bizantin dup moartea mpratului.Reforma dreptului roman, care l-a impus pe Iustinian cel mai mare legislator al Evului Mediu, a vizat, n condiiile transformrilor produse n secolele IV-VI, s redea imperiului ordinea i prosperitatea prin sistematizarea legislaiei.

  • Pentru nlturarea confuziei din legislaie (Codexul Theodosian), mpratul l-a mputernicit pe eminentul jurist Trebonian s conduc comisiile de juriti, care, ntre 528-533 i 535-565, a reunit ntr-un cod i a sintetizat toate legile imperiale n vigoare de la Hadrian pn n secolul VI.Celebrul Corpus Juris Civilis (denumire dat n sec. XII de juritii din Bologna) era format din patru seciuni, primele trei redactate n latin, ultima n greac: Codex Iustinianus, Pandecte (Digeste), Institutiones i Novele (legile curente).Legile reflectau visul unei ordini cretine mondiale n direcia concepiei bizantine a simfonei din societate i biseric.ntemeiate pe legislaia canonic ele vizau aspecte ale moralei i disciplinei clerului, patrimoniul Bisericii, drepturile episcopilor n societate, aciuni mpotriva ereticilor i aspecte ale societii laice.

  • Reforma administrativ a lui Iustuinian, relizat din iniiativa prefectului pretoriului Ioan de Capadocia, a urmrit consolidarea regimului absolutist, n condiiile cnd puterea mpratului era inegal respectat, i a forei defensive a statului.O serie de Novele prevedeau aciuni mpotriva funcionarilor corupi; sunt lrgite atribuiile efului poliiei Constantinopolului (pretor plebis); este instituit funcia de questor, care i supraveghea pe cei care vizitau capitala.Pentru a micora pericolul la nord de Dunre, Justinian a grupat provinciile Scythia i Moesia (resurse economice reduse) cu provinciile maritime Cipru i Egeea, comandate de un questor.Iustinian s-a remarcat i ca un monarh activ n zona vieii spirituale i culturale a imperiului: autorde tratate religioase, ctitor de biserici, ntemeitor de episcopii i organizator de sinoade.

  • Secolul lui Iustinian constituie o perioad de nflorire cultural fr precedent, n care au fost cultivate literatura, istoria i arta.n Istoriografie s-au impus: Procopiu din Cesareea, Rzboiul cu goii; Idem, Istoria secret; Agathie, Despre mpria lui Iustinian; Mauriciu, Arta militar; Teofilact Simocata, Istorie bizantin. Domnia mpratului Mauricius (582-602) etc.Arta perioadei (construite cca 90 de edificii civile i religioase), este dominat de principala basilic a Bizanului - Hagia Sophia, construit pe locul vechiului edificiu al lui Constantin.Construit ntre 522-527, oper a lui Isidor din Milet i Antemios din Tralles, Sfnta Sofia impresioneaz prin for i armonia proporiilor (H-51 m.; L-77 m; l-71,3 m; cupola 31 m.). Complemetare sunt decorul luxos din interior (pavaje cu marmor, mozaic policrom) i obiectele de cult etc.

  • HAGIA SOPHIA, ISTANBULINTERIORUL CATEDRALEI

  • FECIOARA MARIA NTRE CONSTANTIN CEL MARE I IUSTINIAN Sfnta Sofia este una dintre cele mai mari creaii arhitecturale, un monument n care rezum un ansamblu de metode i idealuri artistice. Ca element arhitectural cupola va deveni caracteristica arhitecturii bizantine, marcnd naterea uni nou stil.Stilurile medievale goticul i arabescul se vor inspira din arta iustinian.

  • A fost dominat de visul mre a lui Iustinian de a restaura Imperiul Roman n cadrele sale universale, unde prioritate a fost acordat recuceririi provinciilor occidentale. Pentru aceasta a fost utilizat o mare parte a resurselor statului.n EST, avnd nevoie de libertate de aciune n Mediteran, Iustinian ncearca s rezolva problema persan prin semnarea Pcii eterne din 532. Conform tratatului ncheiat cu regele Chosroe I, Bizanul achita un tribut de 11.000 de livre de aur n schimbul aprrii de ctre peri a Caucazului. n 540, nclcnd pacea, perii invadeaz Armenia, Siria, Iberia i obin majorarea tributului (31.000 solidi) prin Tratatul din 562.NB: Victoriile perilor n Orient marcau nceputul perioadei marilor expansiuni n detrimentul Bizanului.

  • IUSTINIAN TRIUMFND ASUPRA BARBARILOR (LUVRU)La Dunrea de Jos, Bizanul a ncercat s blocheze invaziile aliailor slavi, bulgari i huni cutriguri. Astfel, au fost recucerite mai multe puncte strategice din Oltenia, Muntenia i din Banat (Drobeta, Sucidava, Turris, Turnu Mgurele, Liderata). Urmeaz o alt etap a romanizrii teritoriilor de la nord de Dunre

  • IUSTINIAN - PRIMUL MPRAT REPREZENTAT PE MONEDE NTRE CRUCICu scop defensiv au fost construite n Balcani i la Dunrea de Jos zeci de fortificaii (Sucidava, Axiopolis, Troesmis, Noviodunum, Constantiniana, Tomis, Callatis etc.).Acordnd prioritate Occidentului, Iustinian ncepe recucerirea regatelor barbare, formaiuni care au uzurpat teritoriului Imperiului.

  • REGATUL VANDAL, CCA 455Dup pacea semnat cu perii, generalul Belizarie cucerete, n 533-534, regatul vandalo-alan din Africa de Nord. Ultimului rege vandal, Gelimar, este adus n lanuri de aur la Constantinopol.Teritoriul cucerit este organizat ntr-o prefectur a pretoriului, divizat n 6 provincii, inclusiv Sicilia.

  • REGATUL OSTROGOT (493-555)Revoltele populaiei berbere din nordul Africii sunt nfrnte definit ctre a. 546.Mai dificil i complex a fost supunerea Italiei ostrogote.ncepnd cu a. 535 Belizarie, exploatnd criza politic de dup moartea lui Theodoric cel Mare, ocup sudul i centrul peninsulei, inclisiv Roma i Ravenna.

  • CUCERIRILE LUI IUSTINIAN N VEST (GALBEN)Urmeaz o contraofensiv a regelui got Totila (542-550), care anuleaz aceste cuceri.n etapa final, ntre 552-562, general Narses, cu o armat de 20.000 de mercenari, supune din nou Italia.Pragmatica sanctio din 554 viza includerea Italiei n hotarele Imperiului Bizantin.

  • ntre anii 550-554, Constantinopolul, profitnd de un conflict intern al vizigoilor din Spania, cucerete sud-estul regatului, inclusiv oraele Cartagina, Sevilla i Cordoba. NB: Chiar dac numai o parte a Imperiului Roman fusese recucerit, Justinian a reuit, cel puin, s transforme Marea Mediteran n ceea ce era alt dat: un lac roman. Un bilan n privina teritoriului i al populaiei Imperiului Bizant, raportat la anii 457 i 565, arat c Bizanul a fost n ascensiune: de la 1,27 mln km, i cca 16 mln locuitori (a. 457) la 2,06 mln km i o populaie de cca 19,5 mln. (sursa: W. Treadgold, Oscurt istorie a Bizanului, Bucureti, 2003).

  • Apreciat n ansamblul ei, domniei lui Iustinian I nu i se poate contesta grandoarea i nici prestigiul fr egal pe care acesta l-a dat monarhiei.Domnia lui Iustinian I este responasibil de criza Imperiului romano-bizantin din deceniile urmtoare?Perioada dintre 565-610 a fost una dificil pentru Bizan: grave probleme de ordin financiar, tulburri sociale, disensiuni religioase n Ortient, anarhie ca reacie la regimul absolutist etc. Ioan de Efes scria c sunt semnele unui apropiat sfrit al lumii.n plan extern, Imperiul este ameninat la toate frontierele sale de barbari: vizigoii n Spania, maurii n Africa, longobarzii n Italia, avarii i slavii n Balcani, perii n Asia.

  • Motenirea grea a lui Iustinian n-a permis urmailor s valorifice grandioasele proiecte de restaurare a Imperiului Roman n pofida politicilor interne de economii, de reorganizare a fiscului, armatei, administraiei. Mereu n defensiv, Iustin II (565-578), Tiberiu (578-582) i Mauriciu (582-602) s-au strduit s menin Imperiul n limitele fixate de Iustinian. Btliile cele mai grele le-au dus avut de purtat n Orient i la Dunre.n Est, conflictul cu perii, dezastruos sub Iustin, va fi reluat sub Mauriciu. Motivele: nerespectarea de ctre Iustin a tratatului din 562, protecia Armeniei (spaiu strategic n Caucaz i furnizor important de militari pentru Bizan), o posibil alian cu turcii. Ultimii doreau s medieze comerul cu mtase chinez, ocolind Persia.

  • IUSTIN II (565-578)n 572 a nceput rzboiul cu perii, succesele alternnd cu eecurile militare. Cucerirea persan a cetii strategice Dara (Siria) a avut asupra lui Iustin II un efect profund. Un armistiiu pentru Mesopotamia, dar nu i pentru Armenia, a fost obinut de Tiberiu, n 782, n schimbul unui tribut apreciabil.

  • REGATUL LONGOBARD (ORANGE) N 572Iustin II are eecuri militare n Balcani i n Italia. Pentru a-i controla pe gepizi, care ocupase-r Sirmium, el i-a trimis mpotriva lor pe vecinii lor din vest, longobrazii, i apoi pe cei din est, avarii.Longobarzii, profitnd de problemele Bizanului, cuceresc, ncepnd cu a. 568, cea mai mare parte a Italiei. Imperiul pstreaz din cuceririle iustiniene - Veneia, Istria, Ravenna, Roma, Neapole i Calabria

  • MAURICIU (582-602)n pofida eecurilor, succesorii lui Iustinian au organizat o puternic defensiv prin crearea exarhatelor de Africa i de Ravenna. Aceast instituie a stat, probabil, la stat la baza viitoarelor theme. Dintre succesorii lui Iustinian cel mai destoinic, probabil, a fost Mauriciu.

  • A continuat conflictul cu Persia, obinnd anumite succese. n 591, a susinut candidatura la tron a lui Chosroe II, care va ceda Bizanului orasele Martyropolis, Daras i ntreaga Armenie. Problemele cele mai mari ale Imperiului in de Balcani. Avarii, sub hanul Baian, se instaleaz la Sirmium, pe rul Sava, devasteaz Tracia, Dalmaia i reclam tribut mpratului, n 582. Pe la 580, slavii, n alian cu avarii, s-au stabilit la sud de Dunre. Avarii i slavii au cucerit ceti la Dunre, au asediat Thesalonicul, n 584, jefuesc Balcanii, ntre 586-587. Pericolul persist - n 591 avarii ajung sub zidurile Constantinopolului. NB: Pn n 602 Bizanul a fost n stare s reziste presiunilor slave i s nu le prmit instalarea masiv n Balcani.

  • Retragerea armatei bizantine a lui Comentiolus, din 586-587; (Teophanes Confesorul) expresia torna, torna, fratre - dovad a existenei unei limbi romanice orientale; sau cea mai veche urm a limbii strromne.n 598 i 601 generalul Priscus, readus n fruntea armatei bizantine, i zdrobete pe avarii condui de hanul Baian, despresureaz oraul Tomis i i alung dincolo de Tisa. Campania este compromis prin nlocuirea talentatului general Priscus cu Petru, incapabilul frate al lui Mauricius. n 602, slavii strpung limesul danubian, ptrund n valuri n Peninsula Balcanic pn n Macedonia i la Marea Adriatic, schimbnd pentru totdeauna structura demografic a peninsulei.

  • Mauricius ordon forelor de pe Dunre s treac la nord i s ierneze acolo. Trupele refuz executarea ordinului, se rscoal i proclam ca mprat pe centurionul Phocas (602-610), un trac romaniza care, n fruntea otilor sale, pornete mpotriva Constantinopolului. Mauricius nedispunnd de forele necesare a apelat la miliiile demelor care, nemulumite de politica sa fiscal, l alung. Phocas a fost primit triumfal la Constantinopol. Mauricius a fost ucis cu ntreaga familie, dup care sngerosul mprat a nceput seria rzbunrilor, ndeosebi, mpotriva marii aristocraii. Noul mprat, devenit de curnd nepopular, nu s-a putut menine dect prin teroare.

  • HERAKLIUS I (610-641) N LUPT CU ARABIIChosroes II s-a angajat s-l rzbune pe Mauricius i a reluat rzboaiele. Cucerete teritorii din Mesopotamia, Siria, Asia Mic i n 608 ajunge la Calcedon.n acest context, n 610 Heraklius, fiul exarhului din Cartagina, debarc cu o armat n Constantinopol, l execut pe Focas i inaugureaz o lung domnie.

  • HERACLIUS (610-641) I FII SI CONSTANTIN III I HERAKLONAS

    Sub dinastia Heraclizilor (610-717) ncepe s se condolideze principiul succesiunii dinastice la tron. Dei nu s-a impus principiul primogeniturii, puterea era concentrat n familia de mprai, unde unul deinea demnitatea de basileopator (tatl mprailor), fapt ce i asigurara autoritatea efectiv asupora celorlali comprai i asupra supuilor Imperiului.

  • n istoria Bizanului, secolul al VII-lea reprezint perioada unor crize grave, un moment decisiv n care era n pericol nsi existena Imperiului. Dup pericolul Persiei a aprut cel al arabilor islamizai, mult mai amenintor. n consecin, se impunea o transformare care s dea statului bizantin stabilitate i siguran.Guvernarea lui Heraklius este dominat de dou mari probleme. n Balcani migraia slav atinge Adriatica, n vest, Peloponezul i Arhipelagul, n sud i Asia Mic, n est. Stpnirea Bizanului n Balcani se reduce asupra unor ceti de coast, mai importante fiind Constantinopolulul, Thessalonicul (al doilea ora ca importan dup capital) i la unele insule din interiorul Thesaliei. Suprapunndu-se populaiei traco-romane i greceti, slavii pun bazele unor formaiuni politice - sclavinii.

  • Pericolul cel mai mare vine din Orient, unde armata persan condus de generalii Sahrbaraz i ahinah, a cucerit n decurs de un deceniu provinciile cele mai importante ale Bizanului.n 612 ocup Antiohia i Cezareea, urmat de Damasc, n 614. Pe 5 mai 614, perii cuceresc Ierusalimul, jefuesc alturi de evrei oraul i biserica Sfntului Mormnt (victime cca 65000 cretini). La Ctesifon a fost dus Sfnta Cruce a lui Hristos i relicvele cele mai de pre ale cretinismului.NB: Cderea Ierusalimului a sensibilizat ntreaga lume cretin, lupta dobndind, de ambele pri, caracterul unui rzboi sfnt.Dup cderea Siriei i Palestinei, n 617, perii ncep cucerirea Egiptului (terminat n 620) i ajung la Calcedon. n vara lui 617, avarii au aprut n faa Constantinopolului, longobarzii sunt n ofensiv n Italia, iar Imperiul i pierdea i posesiunile din Spania.

  • Copleit de attea dezastre, cu un imperiu aproape njumtit, Heraklius era decis s prseasc Constantinopolul i s transfere sediul puterii n Africa. Acest plan nu s-a realizat datorit influenei consilierului su, patriarhul Sergios (610-638).Contraofensiva bizantin dintre a. 622-628 a fost pregtit de reorganizarea armatei (nzestrat gratuit cu arme i uniforme), de crearea n est a primelor theme i de reorganizarea finanelor. Paralel, a ncheiat armistiiu cu avarii din Tracia, s-a aliat cu armenii i cu chazarii dintre Volga i Caspic. Glorioasa expediie condus personal de mprat (de la Theodisiu I nici un mprat nu a participat n campanii) a fost comparat cu cea a lui Alexandru Macedon, iar Heraklius apare ca cel mai mare strateg roman de la Traian ncoace.

  • Heraklius obine n 622 prima victorie i-i oblig pe peri s prseasc Anatolia. O alt campanie, din 624, se termin cu recucerirea provincia persane Atropatene (Azerbaidjan) i a Armeniei, n 625. Soarta Imperiului a fost decis n vara lui 626. n timp ce mpratul se afla n Orient, o coaliie persano-avaro-slav ajunge la Constantinopol. Aprarea capitalei a revenit patriarhului Sergios. ahrbaraz i-a fixat tabra pe rmul asiatic al Bosforului, n timp ce avarii aliat, slavii, bulgarii i gepzii au mpresurat zidurile Constantinopolului, la 27 iulie. n august, flota slav a fost, iar avarii au ridicat asediul. Perii s-au retras pe rmul Asiei Mici datorit interceptrii de ctre bizantini a unei scrisori n care regele Chosroe II ordona executarea lui ahrbaraz.

  • Cu aceast ocazie p-atriarhul Sergios a compus Imnul Acatist, dedicat Fecioarei Maria, creia locuitorii oraului i atribuiau biruina asupra dumanului. Imnul a ptruns n Liturghia ortodox i este cntat i azi.Primind noi ntriri, cu o armat de circa 70.000 ostai, Heraklius trece la ofensiv, cucerind n 627 vechea capital Ninive. Ajuns la porile capitalei Ctesifon, n 628, el negociaz pacea etern cu noul rege persan Kavad II, care l-a asasinat pe Chosroe II. Dup moartea regelui Kavad, ahrbaraz, adevratul stpnitor al Persiei, accep n 630 restituirea Siriei, Egiptului i a Sfintei Cruci, pe care Heraklius I a adus-o triumftor la Ierusalim, aeznd-o n biserica Sfntului Mormnt. NB: Acesta a fost primul rzboi sfnt dus de lumea cretin i un prolog al Cruciadelor de mai trziu.

  • n 629, Heraklius si ia titlul oficial de basileus (gr.=rege al regilor), demnitate purtat de regele persilor. Schimbarea titlului imperial este neleas ca un semn al noii contiine elenice. Noul titlu era de fapt: pistos ev Xristo Basilevs (rege care are credinta in Hristos), un complement adus titlului tradiional roman - imperator sau avtocrator.Strateg, cuceritor n numele cretinitii i rentregiuitor al rii, Heraklius -i folosete rgazul obinut pentru a restabili controlul asupra provinciilor orientale i a rezolva enervanta problem monophisit. Cele dou doctrine propuse - monoenergismul i monothelismul se lovesc de rezistena populaiilor orientale, conduse de influentul patriar al Ierusalimului, Sofronie.

  • n aceast situaie agitat ncepe marea ofensiv a arabilor islamizai, a crui prim victim a fost Bizanul. ntre 634 i 642 sunt pierdute privinciile orientale.n 634, armatele califului Umar (lociitor al trimisului lui Alah pe pmnt Muhammad) atac Siria. Trupele bizantine sunt nfrnte la Agnadain (634); urmeaz cucerirea Damascului, n 635. Dezastrul bizantin de la Yarmuk, din 636, l-a determinat pe Heraklius s renune definitiv la Siria. Ierusalimul a capitulat n 637, dup ce a fost aprat cu nverunare de patriarhul Sofronios. Locuitorii au reuit s duc din ora Sfnta Cruce nc nainte de atac.

  • Califul Umar personal a semnat actul de predare a orasului, garantnd libertatea de cult pentru cretini. Din acest moment Ierusalimul a devenit, alaturi de Mecca si Medina, al treilea oras sfnt al islamului.NB: Astfel, rezultatele operei militare ale lui Heraklius erau anulate pentru cteva secole.Cauzele cuceririlor arabo-musulmane:Fanatismul religios i activitatea prozelitismului musulman al arabilor. Profetul lor Muhammad, care a unificat toi arabii ntr-un stat, le-a dat dat un crez i un scop bine definit n expansiunea islamului prin aa-numita doctrin a Jihadului lupta comun pentru salvarea comunitii musulmane (umma) mpotriva necredincioilor;

  • Epuizarea resurselor statuluzi bizantin n confruntarea decisiv de cteva decenii cu Persia Sasanid;Conflictele religioase din Imperiu. Lipsa toleranei religioase a Constantinopolului ortodox n raport cu provinciile orientale, n marea lor parte adepte a monophisismului.Opoziia dintre Constantinopolul elenizat i populaiile semitice din Orient. NB: Pentru locuitorii din aceste provincii, musulmani, care la nceput au practicat tolerana religioas, nsoit i de respectarea tradiiilor i instituiilor locale, au fost vzui nu ca cuceritori, ci mai degrab eliberatori.Organizarea defectuoas i slbiciunea corpului de militari mercenari al armatei bizantine.

  • Secolul VIIa schimbat profund Imperiul Bizantin. n 641 el deinea cca 1,15 mln km n raport cu 2,07 mln km din anul 565. Populaia s-a redus de la 19,5 mln locuitori, din 565, la 10,5 mln locuitori n 641. Din punct de vedere geografic, Imperiul detinea n Occident doar cteva posesiuni loiale, n Italia; Orientul se va reduce la Asia Mic i la Grecia. Balcanii sunt aproape complet controlai de slavi, iar Grecia va fi supus unei slavizri masive. Pierderile n Occident au tranformat ideea romana n utopie. Timp de secole Siria (industrie nalt) i Egiptul (grnarul Romei) au fost cele mai importante din Mediterana Oriental. Peirderea lor se va resimi dureros la Constantinopol.

  • Importanei economice se adaug i aportul acestor provincii adus civilizatiei bizanine - art, teologie, literatur . Bizanul pierdea cea mai bun parte a patrimoniului su.Cu toate acestea, din punct de vedere etnic i religios se nregistreaz o sensibil omogenitate. Pierderea provincilor monofizite nsemna i pierderea unor opozani obstinani n privina politicii de conciliere. Consecinele vor fi vizibile la Sinodul de la Constantinopol din 681, cnd Constantin IV a condamnat monotelismul i a restaurat ortodoxia. Tot dispar i rivalitile dintre patriarhatul de la Constantinopol, pe de-o parte, i cei de Alexandria, Ierusalim sau Antiohia, de cealalta. Ortodoxia oriental a devenit de acum ncolo strns grupat n jurul Patriarhei de la Constantinopol protectoarea ei.

  • Ca urmare a acestei concentrri teritoriale i etnice Imperiul Bizantin a cptat un alt caracter: el devine n mod defintiv un Imperiu grec. Din secolul VII limba greac a devinit limba oficial n administraie i n armat; titlurile funcionarilor se elenizeazca.Dispare treptat prefectura pretoriului. Apar noi instituii: stratiotikon (afacerile armate), genikon (cheltuielile publice), idikon (cheltuielile Curii), logothetul (pota imperial).

  • CONSTANTIN IV I SUITA SAZIDURILE LUI THEODOSIU I, CARE AU REZISTAT PRIMULUI ASEDIU ARAB AL CONSTANTINOPOLULUI (674-678)

  • BIZANTINII ATAC CORBIILE ARABE CU AJUTORUL FOCULUI GRECESCIUSTINIAN II (685-695; 705-711)(SOLID BIZANTIN)

  • LEON III ISAURIANUL (717-741)I FIUL SI CONSTANTIN V (741-775)MIHAIL III BEIVUL (842-867)

  • VASILE I I FIUL SU LEONSCEN DIN VIAA LUI VASILE I, DE IOAN SKYLITZES

  • CONSTANTIN VII PORFIROGENETUL (913-959) I MAMA SA ZOEROMAN I LECAPENOS (COMPRAT 920-944)

  • NIKIPHOR II PHOCAS (963-969)IOAN TZIMISKES (969-976)

  • VASILE II (976-1025)ALEXIOS I COMNENUL (1081-1118)

    *

of 109/109
Embed Size (px)
Recommended