+ All Categories
Home > Documents > Biserici de Lemn Valea Trotusului

Biserici de Lemn Valea Trotusului

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: gabriela-mititelu
View: 171 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 26

Transcript

Stadiul cercetarilor asupra bisericilor de lemn din Moldova

n pofida unei bibliografii aparent bogate, cu unele lucrari de specialitate intrate n tradiie, spre exemplu acele publicate de, putina evaluarii corecte, a interpretarii nuanate a fenomenului este sever cenzurat de parialitate, att n sensul cantitii de informaie, ct i n sensul criteriilor analitice. Iata de ce eforturile cercetatorilor din ultima perioada de timp sfarsitul secolului XX din dorinta acestora de a depasi aceasta stare de lucruri merita salutata, chiar daca suntem inca departe de a avea posibilitatea intocmirii, la scara nationala, a unui repertoriu al bisericilor de lemn, cu implicarea tuturor elementelor aferente de ordin arhitectonic, istoric, cultural, misionar pastoral si artistic. Cercetarea bisericilor de lemn este anevoioasa deoarece fiecare monument de acest gen constituie un document de extrema complexitate la cunoasterea caruia participa mai multe categorii de specialisti. De la analiza tehnicii de constructie, cu tot ceea ce rezulta pentru evaluarea dibaciei si specificitatii, pana la consideratiile tipologice, esentiale pentru delimitarile nationale (vizualizabile inclusiv in plan cartografic); de la citirea formelor arhitectonice, cu recunoasterea virtutilor specifice de compozitie, armonie si ornamentica, pana la descifrarea valentelor de limbaj si de simbolistica; de la deslusirea minutioasa a picturilor murale cu programele si cu subtilitatile lor iconografice, pana la interpretarea calitatilor artistice si incadrarea stilistica ; de la identificarea mesterilor, pana la recunoasterea mesajului lor de frumusete si spiritualitate ; de la talmacirea, cuvant cu cuvant a resturilor istorice, pana la intelegerea configurarilor sociologice toate aceste aspecte (si totusi lipsa reperelor problematice nu a fost epuizata) fac parte din sistemul informational si semnificant implicat in arborescenta existenta a unui monument istoric.

In cazul poporului nostru, care, datorita multelor vitregii ce s-au abatut asupra sa, inca dintru inceputurile sale, fapt ce a determinat un ierarh contemporan sa afirme ca poporul roman este purtator de Cruce si iubitor de Inviere (adica a fost rastignit de mai multe ori, dar prin credinta si virtutile sale tot de atatea ori a Inviat) nu si-a putut conserva documentele scrise, de aceea bisericile de lemn constituie o adevarata arhiva din care aflam stiri valoroase despre oameni si locuri, despre ctitori si ctitoriile lor. Marele istoric N. IORGA, are marele merit de a fi postulat importanta vechilor zidiri pentru sondarea si explorarea adevarurilor istorice. Subliniind ca aceste monumente sunt averea tarii, averea neamului romanesc, ilustrul savant arata ca ceea ce s-a pastrat impotriva rautatii vremurilor si a lipsei de intelegere a oamenilor este de asa mare pret incat rostul nostru in istoria civilizatiei se fixeaza mai mult de jumatate prin aceasta. Restul, vitejia, istetimea diplomatica, cultura, literatura, alcatuieste cealalta jumatate. Dar nu oricine citeste o carte literara, istorica, pe cand lucrurile acestea se infatiseaza imperativ in fata oricui are putin simt Caci momentul istoric cuprinde in sine mai multe lucruri: un mestesug de a cladi care nu se mai obisnuieste, o frumusete care nu se mai poate indeplini, si, pe langa acestea, o suma mai mare sau mai mica de amintiri, ceva din viata oamenilor care s-au strecurat rugandu-se, luptand, traind intre acele ziduri sau intre peretii aceia. Despre adevarurile de metoda si de fond, cuprinse in cuvintele lui N. Iorga, cercetarea bisericilor de lemn din Moldova si prin extensie din toate regiunile rii, poate aduce temeinice confirmri. Din aproape n aproape, fiele de monument ntocmite cu migal de specialiti, am introdus n ultima vreme n circuitul tiinific un bogat material documentar puin sau chiar deloc cunoscut.

Acest popas mai rbdtor n lumea de frumusei i tristei a uitatelor monumente nsoit de lectura atent a mesajului coninut n fiecare cresttur a timpului, face posibil retrirea evurilor trecute n adevratul lor chip : acela pe care l-am scris cu sudoarea, cu disperarea, i uneori cu jertfa suprem meterii i ctitorii, pentru care bisericile modeste de lemn s-au nlat ca nsemne ale speranei. Din nefericire, n condiiile unei lipse prelungite a studiilor sistematice, cu publicarea corespunztoare a monumentelor n profil istoric i teritorial, a continuat s dinuie o imagine fals privind rspndirea pe zone, numrul, valoarea i semnificaia bisericilor de lemn, locul acestora n sistemul reperelor spirituale autohtone, fiind departe de acela cuvenit. Departe de a fi un fenomen izolat, specific doar unei regiuni, monumentele de arhitectur popular - bisericile de lemn reprezint o realitate definitorie pentru geografia spiritual a poporului romn. Spre exemplificare, n urma cercetrilor de teren efectuate de cercettori la finele secolului trecut, tabelul cu repartiia pe regiuni a bisericilor de lemn este acesta : Maramure 29 Transilvania 238 Criana 109 Banat 21 Oltenia 142 Muntenia 60 Moldova 163 n cele ce urmeaz vom prezenta sintetic demersurile fcute de cercettori i specialiti ai artei populare romti, pentru cunoaterea i valorificarea bisericilor de lemn din Moldova.

Pmntul Moldovei a fost presrat cu locauri

de nchinaciune

construite piatr i din lemn nca de la inceputurile evului mediu. Acestea aveau menirea s rspund necesitii practicrii cultului cretin ortodox de rit greco-bizantin pentru schimnici i sihatri, dar i pentru comunitile rurale i cele urbane din cadrul trgurilor i oraelor de mai tarziu. Cert este faptul c biserica a fost prima instituie prezent n cadrul fiecarui sat moldovenesc i nu ntrzia s apar satului atunci cnd se contura vatra i un numar de cel puin 15-20 de gospodrii. Dac documentele

medievale moldoveneti nu le menioneaza expres n cele mai multe cazuri decat n evul mediu dezvoltat, prezena acestor lcauri de cult se face simit prin consemnarea a numeroi preoi, diaconi i dascli. Este lesne de ineles c acetia slujeau la un sf. locas de cult, iar acesta era, n cele mai multe cazuri, biserica din lemn. Desigur c vor fi fost i destule locauri de piatra i de crmid - tehnic bine stpnit de constructorii moldoveni de ceti medievale de aprare i de curi domneti. Cel mai la ndemn pentru satul de rzei i trgul i chiar mnastirea sau schitul moldav a fost la inceput lemnul codrilor seculari despre care se spunea c acesta cdea peste sat. i pentru c locaurile de cult din piatra i din caramid reprezentau genul de arhitectur pentru domnitori, boieri de divan, boieri de ar i mnstiri, bisericuele de lemn, modeste i mai putin triumfale erau, de cele mai multe ori, rezultatul unor ctitorii colective la care lua parte tot satul. Ne-am putut da seama de toate acestea n urma cercetarii unei lucrari capitale pentru satele Moldovei din a doua jumatate a secolului al optsprezecelea intitulat: Recesmintele populaiei Moldovei din anii 17721773 si 1774.11

Recesmintele populaiei Moldovei din anii 1772-1773 i 1774 , n Moldova n epoca feudalismului, vol. VII, partea I, II, Editura tiina, Chiinu 1975.

4

Cu toate ca nu sunt menionate n mod expres locaurile de lemn, in satele recenzate figurau ca fiind scutii de bir preoii, diaconii i dasclii de la biserici. Primele consemnri despre bisericile de lemn din Moldova le ntalnim n Catagrafia din anul 18092. Deocamdat acesta este primul recesmant al tuturor parohiilor ortodoxe din Moldova, n care sunt consemnai i slujitorii bisericilor respective. Despre vechimea, ctitoria i starea de conservare a bisericilor de lemn aflm intr-un studiu publicat in B.O.R. (14, 1890) de ctre Th. Atanasiu, intitulat Memoriu de starea bisericilor i parohiilor ortodoxe din judeul Bacu. O serie de dicionare geografice i monografii ale judeelor cuprind date importante cu privire la bisericile de lemn, printre care consemnm cele 4 volume din Marele dictionar geografic al Romaniei de la sfaritul sec. al 19-lea i inceputul sec.20. n cel de al 4-lea deceniu al sec. XX, de o importan deosebit cu privire la situaia bisericilor n general i a celor de lemn in special au fost Anuarele publicate de eparhiile Roman, Iai, Hui .a., precum i studiile aprute n perioada urmatoare publicate n Mitropolia Moldovei si Sucevei, Buletinul Monumentelor Istorice (Bucureti) .a. La depistarea bisericilor de lemn, cercettorii au pornit de la premisa c multe dintre locaurile din piatr sau de crmid din sec. XVIII-XIX au fost construite pe locul celor de brne. Comentnd aceste realiti, cunoscutul istoric de arta Virgil Vatasianu arata: Importanta bisericii de lemn pentru arhitectura de piatra din epoca de glorie a Moldovei, e covritoare. Aproape

2

Constantin N. Tomescu: tiri catagrafice din biserica Moldovei n 1809 n Arhivele Basarabiei, Chiinu, 1931.

5

toate bisericile de piatr ridicate n sec. XV-XVI n Moldova, au fost zidite pe locul modestelor bisericue de lemn.3 Melchisedec tefnescu, vorbind despre nlocuirea bisericii de lemn Precista de Sus din Roman cu o biseric nou, din piatr, arata: La anul 1791 parohienii au nceput a zidi, mprejurul bisericii din lemn, pe actuala biseric de piatra, dupa ce au ridicat pereii pn deasupra ferestrelor , au desfiinat pe cea veche.4 Fenomenul acesta a fost surprins i n judeul Bacu, la biserica parohial din Brusturoasa, despre care Grigore Tbcaru scria in anul 1932: Biserica actual din crmid i piatr a fost construit n anul 1871 i s-a zidit cuprinzand-o inauntru pe cea veche de lemn , care data din anul 1837.5 Cele consemnate de Virgil Vatasianu , cunoscutul istoric de art din Cluj, aveau sa fie surprinse pe teren la biserica din Balusesti Icueti din protopopiatul Roman, Eparhia Romanului: Zidita pe dinafara cu boltari din beton , pe vechea temelie , biserica de lemn din Balusesti isi traiete ultimele clipe ale existentei sale. Lemnul macinat de carii si putrezit din cauza stratului gros de tencuiala nu a putut fi oprit de la degradarea lui totala. Din aceasta cauza localnicii, sub conducerea preotului paroh , au trecut la zidirea exteriorului , tot asa cum romascanii facusera cu biserica lor de lemn Precista Mica - dupa cum se arata intr-o carte recent aprut.6 Bisericile de lemn din Moldova care au stat in atentia cercetatorilor fac parte din categoria celor construite in cununi orizontale de barne , tehnica cunoscuta in literatura de specialitate sub numele de Blockbau . Ceea ce intereseaza mai intai la aceste constructii durate din lemn multe dintre ele, declarate monumente de arhitectur nca de la jumtatea sec. XIX i chiar mai3

Virgil Vatasianu: Contribuii la cunoaterea bisericilor din lemn din Moldova extras din nchinare lui N. Iorga Cluj, 1931, pag. 10. 4 Melchisedec tefnescu: Cronica Romanului, vol. I, Bucureti, 1874. 5 Grigore Tbcaru: Bisericile Bacului, n Ateneul cultural, Bacu, 2006, pag. 25. 6 Prof. dr. Dorinel Ichim: Biserici de lemn din Protopopiatul Roman, Eparhia Romanului, Ed. Diagonal, Bacu, 2006, pag. 27.

6

demult este aparitia lor in cadrul unei anumite proprietati asupra pamantului pe care erau inaltate: razeseasca, boiereasca, domneasca, manastireasca sau a breazlelor. Pentru a studia cat mai bine istoria unui monument feudal - sublinia Nicolae Stoicescu trebuie cunoscuta istoria proprietatii pe care se afla acestea, deoarece, de regula, proprietarul sau proprietarii respectivi sunt si ctitori, iar monumentul nu poate fi studiat rupt de localitatea unde se gaseste.7 Autorul mai sus citat a inserat in al sau repertoriu toate bisericile de lemn pe care le-a scos din catagrafii si din documentele moldovenesti medievale i din epoca moderna, ceea ce a fost de un real folos cercetatorilor care au aprofundat cunoasterea acestora aducand noi si importante contributii prin aprofundarea studierii lor. Pana la aparitia acestui repertoriu , cercetarile bisericilor de lemn din Moldova au fost putin valorificate. Pentru a cunoaste care era situatia bisericilor de lemn din Romania, prof. Virgil Vatasianu insista prin anul 1960 asupra necesitatii unui repertoriu al bisericilor de lemn pe baza caruia sa se faca studii privind evolutia, precum si zonele de raspandire a diferitelor variante pe care Biserica le-a luat pe parcursul istoriei sale.8 Autorul facea remerca existentei unui numar mic de biserici de lemn conservate Moldova si Tara Romaneasca . Este adevarat , si numarul bisericilor de lemn cu valoare de monument din diferitele zone, este graitor. ntreaga Moldova are aproape atatea monumente-biserici de lemn , cate se pastreaza in perimetrul fostei regiuni Cluj. Motivul se gaseste cu usurinta in conditiile istorice ale bisericilor romanesti din Transilvania in epoca feudala. Moldova pastreaza, insa, suficiente monumente de lemn din a caror cercetare sa obtinem intelegerea clara a evolutiei lor, in care traditia strabuna a daltuirii in7

Nicolae Stoicescu: Repertoriul bibliografic al localitilor i monumentelor medievale din Moldova, Bucureti, 1974, pag. 7, nota 2. 8 Virgil Vatasianu: Contribuii la studiul tipologiei bisericilor de lemn din rile Romne, Cluj, 1931

7

lemn a lacasului de cult este interferata , atat in tipologie cat si in decoratie de inraurirea pe care biserica de zid moldoveneasca nu putea sa nu o reverse asupra sa. Este parca un raspuns la o influent pe care ea insasi, biserica de zid, o primire in zorile infiriparii sale de la modestul edificiu de lemn.9 O prima etapa in privinta cercetarilor de lemn din Moldova a fost parcursa de cercetatorii Ioana Cristache Panait si Titu Elian. Rezultatele investigatiilor facute de cei doi autori s-au concretizat intr-un prim studiu de istoria artelor si de arhitectura intitulat: Bisericile de lemn din Moldova publicat in Mitropolia Moldovei si Sucevei(anul XLVnr. 7-9 , 1969) , si in Buletinul Monumentelor Istorice(anul XLI nr. 2, 1972), in care apare imbunatatit atat ca ilustratie, ct i prin coninut. Lista preliminara alcatuita de cei doi autori cuprindea la acea vreme (1972) un numar de 148 de biserici de lemn din Moldova. Dintre cele opt judete ale Moldovei, Neamt si Suceava , se remarcau prin numarul mare al bisericilor de lemn cu valoare artistica : 31 i respectiv 29 locauri, semn al intensei lor raspandiri in epocile trecute.10 Deoarece pna in anul 1955 aceste admirabile constructii de lemn nu au fost protejate de legile statului, ele au avut de suportat modificari in planimetrie si elevatie, fiind acoperite cu tabla de tinichea in locul sindrilei , iar peretii capitonati cu scandura sub care se ascund valoroase elemente scluptate : brauri, ancadramente, console etc. Prin grija fostei Directii a Monumentelor Istorice a Mitropoliei Moldovei, a episcopiilor, si a parohiilor au fost restaurate si puse in adevarata valoare frumoasele biserici de lemn din Branesti (Botosani), Ruginesti

9

Virgil Vata ianu: ibidem, pag. 33-34; Contribuii la cunoterea bisericilor de lemn din Moldova, Cluj, 1931 Ioana Cristache-Panait, Titu Elian: Bisericile de lemn din Moldova n Buletinul monumentelor istorice, anul XLI, nr. 1972, pag. 39.10

8

(Vrancea), Brosteni si Adancata (Suceava), Vorniceni (Botosani), Rachitoasa, Poglet si Juncani(Bacau) si multe altele. Autorii prezentului studiu ne-au propus o prima tipologie a bisericilor din Moldova cu doua tipuri: biserica sub forma de nava cu variantele Altarului nedecrosat si decrosat; biserica avand abside laterale si 3 si 5 laturi si pronaos absidat, in mai multe variante locale. Sunt tratate in prezentul studiu probleme legate de datarea istorica, pridvorul, acoperisul si invelitorile, boltile, decoratia interioara si cea exterioara. Lucrarea a starnit mare interes in randul specialistilor din muzee si nu numai, astfel ca urmatoarea etapa in studierea bisericilor de lemn a fost maracata de studii monografice asupra unui monument impreuna cu satul caruia ii apartine, sau cu un grup de monumente dintr-o anumita unitate geogrfica sau zona etnografica. Specialistii din muzeele Moldovei au publicat asemenea studii de arta si de arhitectura in anuarele acestor institutii, facand astfel cunoscute valoroasele monumente pentru personalul de specialitate si pentru cei interesati de aceste minunate bijuterii de arta. Merita sa mentionam aici pe istoricul de arta Ileana Marina Sabados de la Complexul Muzeal Suceava,11 Dorinel Ichim,12 de la Muzeul de Arta si Etnografie Bacau, Cherciu Ioan13 si Rodica Manoliu14 de la Complexul

11

Ileana Marina Sabados: Schi de studiu asupra iconostaselor din sec. al XVIII-lea (jud. Suceava) n Anuarul Muzeului Judeean Suceava, vol. VI-VII, 1979-1980. 12 Dorinel Ichim: Monumentul de arhitectur popular din Darmneti Bacu n Carpica, anuarul Muzeului Judeean Bacu, 1980; Monumentul de arhitectur popular din Rchitoasa - Bacu n Carpica, Bacu, 1982; Monumentul de arhitectur popular din Fichiteti - Bacu n Carpica, Bacu, 1983;Monumentul de arhitectur popular din Lrgeni Vrancea n Studii i comunicr, vol. III, Focani, 1980; ; Monumente de arhitectur popular din judeul Bacu n Revista muzeelor i monumentelor nr. 2, 1981; Trei monumente medievale de lemn din judeul Bacu Bacu n Revista muzeelor i monumentelor nr. 2, 1985; Decoraia interioar a bisericilor de lemn din Moldova n sec. XVIII i XIX n Cronica Episcopiei Huilor, vol. I, Hui, 1985; Imagini ale arhitecturii de lemn din epoca lui tefan cel Mare n tefan cel Mare i Sfnt 500 Evocri bcuane, Bacu, 2004 .a. 13 Ion Cherciu: Arhitectura tradiional din ara Vrancei n Revista monumentelor, nr. 1, 1983. 14 Rodica Manoliu, Lelia Pavel: Monumente de art n lemn din patrimoniul judeului Vrancea n Studii i comunicri, Focani, 1978.

9

Muzeal Vrancea, Angela Olaru- Paveliuc15 de la Complexul Muzeal Botosani, Elena Rotaru de la Muzeul Stefan cel Mare din Vaslui si altii. Preocupari pentru cunoasterea sfintelor locasuri din lemn au avut si multi dintre slujitorii Sf. Altar. Remarcam din randul acestora cateva nume, printre care Scarlat Porcescu16, Epifanie Cozarascu17, Horia Constantinescu18 (cu referire la cele din zona Vrancei), si altii. Cercetatorii etnografi din Moldova sin u numai, au fost obligati pana in anul 1989 sa-si formuleze titlurile articolelor, studiilor si cartilor publicate fara sa apara numele de biserica, acesta fiind inlocuit cu monumente comunitare, monumente de arhitectura populara etc. Recunoscuti cercetatori in domeniul artei populare si arhitecturii populare au intreprins studii asupra bisericilor de lemn, popularizandu-le in colectia de zone etnografice editate de Editura Sport- Turism pe parcursul deceniilor 8 si 9 ale sec. XX, continuand sa apara dupa 1989 si la alte edituri. Maria Cioara19 facea cunoscute monumentele de arhitectura din zona Radauti in care erau prezentate si bisericile de lemn din extremitatea nordica a Moldovei, in locurile lor inaltandu-se manastirile Putna, Volovat si altele. Bun cunoscatoare a bisericilor din lemn din zona Botosani, Angela Paveliuc-Olaru20 le-a datat, descris si prezentat pe cele mai importante: Drohoi, Cervicesti, Schit-Oraseni, Saveni, Vladeni, Talpa, Broscauti, Popeni s.a. Cercetatorul bacauan Dorinel Ichim a acordat o deosebita atentie bisericilor de lemn, mai intai celor din Moldova centrala, fiind un impatimit al15

Angela Paveliuc-Olaru : Biserici de lemn din inutul Botoanilor n Mitropolia Moldovei i Sucevei, nr. 4-6, Iai, 1981. 16 Scarlat Porcescu: Un sat vechi: Porceti (Moldoveni), judeul Neam (schi monologic) n Anuarul Institutului de Istorie i Arheologie A.D. Xenopol, Universitatea Al. I. Cuza, Iai, 1980. 17 Epifanie Cozrscu: Bisericile de lemn din protopopiatul Roman n ndrumtor bisericesc, nr. 2, Roman, 1986. 18 Preot Horia Constantinescu: Biserici de lemn din Eparhia Buzului, Editura Episcopia Buzului, 1987. 19 Maria Cioar: Zona etnografic Rdui, Editura Sport-Turism, Bucureti, 1979. 20 Angela Paveliuc-Olaru: Zona etnografic Botoani, Editura Sport-Turism, Bucureti, 1983.

10

cunoasterii acestora. Mai intai le-a prezentat pe cele din zona etnografica Trotus21 in numar de 20, dintre care 7 erau in 1980 declarate monumente de arhitectura: Boistea- Darmanesti, Casin, Gura Vaii, Merisor-Scorteni, SesuriMagiresti, Rusaiesti- Poduri si Beresti- Tazlau. A urmat prezentarea bisericilor de lemn din zona etnografica Bacau22 de la valea mijlocie a Siretului, dintre care 17 erau declarate monumente de arhitectura populara: Tisa Silvestri, Zlatari, Orbeni, Juncani, Dragesti, PogletCorbasca si altele. In partea de E a judetului Bacau se afla Colinele Tutovei, cel mai vechi si mai intins tinut razasesc al Moldovei care cuprinde si partea vestica a judetului Vaslui. La poalele codrilor seculari de stejar razesii au ctitorit biserici de lemn care au ajuns pana in zilele noastre. Un capitol din zona etnografica a Colinelor Tutovei23 a fost dedicat monumentelor si bisericilor de lemn, ultimele ajungand la impresionanta cifra de 40, dintre acestea multe au fost declarate monumente de arhitectura: Parvesti, Cetatuia, Puiesti, Gologofta si altele. Pe langa monumentele de zid si de piatra de o mare valoare artistica si arhitectonica , zona etnografica Suceava24 dispune de o bogata zestre a arhitecturii populare de lemn. Construite de adevarati maistrii in prelucrarea lemnului, echipele de dulgheri, tamplari, cioplitori in lemn si mesteri fierari s-au intrecut pe ei insisi imbogatind peisajul bucovinean cu o serie de locasuri de cult artistic mestesugite ce pot fi intalnite la:Banesti, Moara, Calinesti, Mitocasi etc.

21 22

Dorinel Ichim: Zona etnografic Trotu, , Editura Sport-Turism, Bucureti, 1983. Dorinel Ichim: Zona etnografic Bacu, , Editura Sport-Turism, Bucureti, 1987. 23 Prof. Florica Ichim, prof. dr.Dorinel Ichim: Zona etnografica Colinelor Tutovei, , Editura Diagonal, Bacu, 2002. 24 Mihai Spnu, Gheorghe Bratiloveanu: Zona etnografic Suceava, , Editura Sport-Turism, Bucureti, 1987.

11

Monumentele de lemn din zona Vrancea25, asemanatoare celor din intreaga Moldova, au legatura directa cu casa taraneasca din punct de vedere constructiv, cu materiale traditionale folosite(lemn, piatra, sindrila), tehnici de constructie si nu numai. Majoritatea dintre locasurile de lemn care s-au pastrat apartin sec. al XVIII-lea, exemplarele cele mai reprezentative fiind intalnite la: Nistoresti, Vetresti-Herastrau, Valea Sarii, Naruja, Vrancioaia. Printre monografiile zonale etnografice aparure dupa 1989 se inscrie si Campulung Moldovenesc.26 Cele 3 locasuri ridicate in intregime din lemn care, prin solutiile constructive, prin tehnica de constructie si armonia proportiilor indreptatesc opinia cercetatorilorce le considera reprezentantele unei indepartate culturi a lemnului, fapt observat atat in Maramures cat si in Bucovina:Colacu, Vama de Sus si Vama de Jos. Urmatoarea etapa in derularea cercetarilor in domeniul arhitecturii bisericilor din lemn si valorificarea lor publicistica o constituie aparitia unor ample monografii ce depasesc intinderea unei zone etnografice. Ne referim la capacitatea autorilor acestor carti care au incercat si credem ca au reusit sa faca sinteze si judecati de valoare asupra acestui gen al arhitecturii populare. Regimul comunist a impus restrictii cu privire la publicarea unor lucrari care sa trateze exhaustiv bisericile din lemn, de aceea, dupa cum vom vedea, autorii unor asemenea lucrari au gasit solutii pentru a pacalivigilenta celor de la cenzura. Prima dintre lucrarile de amploare care si-a propus valorificarea bisericilor de lemn la un stadium care sa depaseasca nivelul unui articol sau a unei zone etnografice, a fost cartea prof. Dorinel Ichim intitulata:

25 26

Tancred Bneanu, Gheorghe Stoica: Zona etnograficVrancea, Editura Sport-Turism, Bucureti, 1988. Dumitru Rusan, Marcel Zahaniciuc: Zona etnograficCampulung Moldovenesc, editat de Muzeul Arta Lemnului, Campulung Moldovenesc, 1996.

12

Monumente de arhitectura populara din judetul Bacau-bisericile de lemn, editata de Episcopia Romanului si Huilor in anul 1984. Din discutiile avute cu autorul rezulta ca a obtinut cu greu aprobarile pentru tiparirea unei asemenea carti, aceasta fiind citita cu mare atentie de catre cei in drept aflati la Ministerul Culturii, Departamentul Cultelor si Comitetul Judetean pentru Cultura Bacau. Demersurile au fost usurate de interventiile repetate ale lui Iulian Antonescu, pe atunci director la Directia Muzeelor din cadrul Ministerului Culturii. Cu toate acestea, cu mare greutate s-a reusit sa se strecoare in titlu completarea bisericile de lemn, dar sa fie scris cu caractere mici. Lucrarea a fost tiparita cu binecuvantarea P.S. Eftimie Luca, Episcopul Romanului si Husilor, care a dispus si de fondurile necesare, s-a dorit sa fie exhaustiva. Dupa un cuvant inainte din partea P.S. Eftimie, si un capitol introductiv despre aceste minunate locasuri de cult, autorul face prezentarea a 47 biserici din lemn care constituie zestrea edilitara mostenita din strabuni cele 3 protopopiate de atunci:Bacau, Tg. Ocna si Moinesti. Fiecare dintre aceste monumente au o tratare unitara in sensul ca se incepe cu o scurta istorie a satului de la infiintare si pana azi, bazata pe documente, catagrafii, statistici, arhive, scrieri anterioare, edite si inedited. Dupa prezentarea evolutiei proprietatii satului in care se afla monumentul, se stabileste aparitia primei biserici, se urmareste evolutia lui cu reparatii, reconstruiri, mutarea dintr-un loc in altul in cadrul satului, precum si dintr-un sat in altul, in cadrul existentei unor asemenea locasuri calatoare. Fiecare biserica a fost tratata din punct de vedere architectonic (tehnici si materiale de constructie), decorativ(exterior si interior), a existentei genurilor artistice, culte si populare:pictura, sculptura arhitectura, broderii etc.

13

S-a stabilit apoi carui tip de plan ii apartine, corelatia dintre planimetrie si sistemul de boltire, dupa care s-a trecut la prezentarea succinta a spatiilor exterioare (pridvor,turle, clopotnita), si a celor interioare: pronaos, naos(cu sau fara abside), altar,sistemul de boltire. Fiecare locas este reprezentat printr-o bogata ilustratie care cuprinde planul de situatie, planul si elevatia(sectiune), fotografii de exterior(incadrare in peisaj,detalii ale elementelor de de constructie, detalii de dcor, ancadramente de usi si ferestre), precum si din interior: pictura, mobilier traditional, iconostasul, usile imparatesti si diaconesti, iconostasul Maicii Domnului,proschirnitar (suportul Icoanei hramului), icoanele imparatesti,

strana arhiereasca, stranele pentru enoriasi, cafasul, in general tot ce este interesant sub aspect artistic(obiecte de cult, pomelnice, insemnari pe icoane, carte bisericeasca) etc. Cele 47 de locasuri de cult din lemn sunt reprezentate pe o harta care apare pe fiecare din cele doua coperti interioare ale cartii.27 .La numai un an de la aparitia acestei carti , o alta lucrare avea sa vada lumina tiparului la prestigioasa editura Meridiane, intitulata: Monumente de arhitectura in lemn din tinutul Sucevei, autori fiind Gheorghe Bratiloveanu si Mihai Spanu. Structurata fiind pe 4 capitole , doua dintre acestea se refera la monumentele religioase. In capitolul I, intitulat Arhitectura de lemn din tinutul Sucevei sunt prezentate evolutia, tipologia, tehnica de executie si elementele decorative. Autorii prezentei carti ne propun urmatoarea tipologie a bisericilor de lemn din tinutul Suceava: tipul I-A de plan dreptunghiular cu absida dreptunghiulara sau poligonala decrosata; tipul I-B cu pronaos absidat si altar poligonal; tipul I-C cu pronaos decrosat adaugat; tipul II-A trilobat sau triconic ; II-B trilobat si

27

Dorinel Ichim: Monumente de arhitectur popular din judeul Bacu-bisericile de lemn, editat de Episcopia Romanului i Huilor, 1984.

14

pronaos dreptunghiular ; II-C plan triconic cu pronaos dreptunghiular si II-C triconic cu pronaos poligonal.28 Capitolul al IV-lea din prezenta lucrare intitulata Biserici de lemn este dedicat in totalitate celor 32 de monumente. Fiecare dintre acestea urmeaza descrierea lor actuala, istoricul cercetarilor , transcrierea pisaniilor, plan si sectiune longitudinala, cu desene reprezentand elementele de decor si modalitati de imbinare la console, ancadramente, stalpii pridvorului etc. Preotul Horia Constantinescu a facut in cartea sa Biserici de lemn din Eparhia Buzaului (Editura Episcopiei Buzaului, Buzau-1987) o interesanta prezentare a acestor monumente. Un numar de 27 de monumente prezentate apartin judetului Vrancea, deci acestea pot fi socotite ca apartinand, daca nu in totalitatea lor, aproape in intregime de Moldova istorica.29 Perioada care a urmat evenimentelor din Decembrie 1989 a fost fertile in privinta cercetarii si publicarii bisericilor de lemn cu valoare de monument. Cu toate acestea, datorita aparitiei mai multor publicatii si a noi edituri care tiparesc mult mai multe lucrari ca pana atunci , este mai dificil de urmarit noile aparitii editoriale si studii de specialitate despre bisericile de lemn. Cu toate acestea, autorii ale caror nume le-am intalnit pana acum continua sa publice lucrari de specialitate despre biserici de lemn, altii insa siau indreptat activitatea spre alte domenii. Desi in Eparhia Husilor exista un numar mare de monumente religioase de arhitectura populara, acestea, nu fusesera cercetate decat sporadic, atentia specialistilor fiind indreptata mai ales asupra celor de mana intai. In anul 2001 avea sa vada lumina tiparului o lucrare monografica despre aceste locasuri de cult intitulata : Biserici de lemn din Eparhia Husilor,

28

Gheorghe Bratiloveanu, Mihai Spnu: Monumente de arhitectur n lemn din inutul Suceava, Editura Meridiane, Bucureti, 1985, pag. 14,15. 29 Pr. Horia Constantinescu: Bisericile de lemn din Eparhia Buzului, I, Ed. Episcopiei Buzului, 1987

15

tiparita cu binecuvantarea P.S. Ioachim Vasluianul, Episcopul Husilor, caruia ii datoram si un cuvant inainte. Cartea este rodul unei activitati laborioase depuse de cercetatorul bacauan prof. dr. Dorinel Ichim care, pe parcursul mai multor campanii de cercetare efectuate in satele vasluiene, a unei munci asidue de documentare la biblioteci si arhive, a asternut pe hartie istoria celor 69 de biserici din lemn din subordinea Eparhiei Husilor, reusind sa le faca cunoscute in cele 600 de pagini ale cartii. Mai intai autorul face in capitolul I Consideratii asupra bisericilor din lemn din Eparhia Husilor, prezentand succind cadrul geografic si istoric al Episcopiei Husilor. Apoi face precizari cu privire la sursele si izvoarele documentare edite si inedite pe care le-a consultat. Autorul aduce o serie de informatii inedite cu privire la alegerea locului pentru a dura din barne biserica, pregatirea materialului lemnos si anotimpul in care se exploateaza, alegerea mesterilor populari pentru executia lucrarii, a pictorilor pentru iconostas, a mobilierului interior si a clopotelor ce urmau sa fie imediat turnate din bronz la unul din atelierele specializate. Din punct de vedere planimetric, cele 69 de biserici de lemn se grupeaza astfel: 34 au planul dreptunghiular in forma de nava, iar celelalte 35 au planul triconic, fiind prevazute cu abside laterale in naos, pe langa absida altarului prezenta la toate constructiile de acest gen.30 De asemenea se consemneaza faptul foarte important ca 22 de biserici mai pastreaza forma originala a pridvorului deschis, cu stalpi sculptati, uniti cu arcade bogat decorate, asa cum sunt cele de la Bogesti, Pogana, Puiesti Sat, Obarseni Vinderei s.a. Autorul subliniaza faptul ca cele 11 biserici care au apartinut altadata schiturilor se detaseaza prin aspectul lor exterior, fiind bogat decorate, iar in30

Prof. Dr. Dorinel Ichim: Bisericile de lemn din Eparhia Huilor,2001, p. 20,21.

16

interior avand iconostase deosebit de interesante ca maniera in care au fost pictate si ca decor sculptural. Acestea exceleaza printr-un bogat mobilier lucrat cu mare arta, prin zestrea de carte veche romaneasca, pomelnice, pisanii, insemnari pe icoane s.a. Dintre locasurile care au apartinut schiturilor de altadata, dupa care au devenit ca biserici de mir, mentionam pe cele de la Capusneni, Armasoaia, Golgofta, Grumezoaia, Rafaila, Muntenesti s.a. Desigur ca multe s-ar putea spune despre aceste monumente daca ne-am apleca cu atentie asupra celor scrise in aceasta carte. Modalitatea de prezentare a celor 69 de biserici din lemn este in cadrul celor 4 protopopiate. Fiecare dintre locasuri incepe cu prezentarea unui scurt istoric al satului, datele despre istoria monumentului(vechime, mutari, restaurari, reconstructii), tehnici si materiale de constructie, plan si elevatie, decor exterior, pisanie, mesteri, decor interior, pictura, sculptura, arhitectura, mobilier, zestrea de carte veche romaneasca, slujitorii Sf. Altar, feronerie, orfevrarie etc. O bogata ilustratie ce consta in fotografii alb-negru si desene, vine sa personalizeze fiecare monument in parte, asa cum arata el la data cercetarilor efectuate in secolul trecut, mai precis intre anii 1986-1990. Dintre toate bisericile de lemn ale celor doua Eparhii ale Romanului si Husilor, ramasesera nepublicate cele 20 de biserici de lemn din protopopiatul Roman. Dupa o discutie avuta cu domnul prof. au ajuns la intelegerea ca vom contribui la desfacerea ei, daca domnia sa o publica. In anul 2006 a fost tiparita cartea Biserici de lemn din Protopopiatul Roman, Eparhia Romanului, Editura Diagonal Bacau. Lucrarea are un cuvant inainte intitulat Arhitectura populara de lemn- unitate si diversitate, scris de subsemnatul, urmat de capitolul intitulat Caracteristici ale bisericilor de lemn din Protopopiatul Roman, judetul Neamt, Episcopia Romanului.

17

Lansarea cartii a avut loc la sediul protopopiatului Roman, in prezenta Vicarului Episcopiei Romanului, P.S. Ioachim Bacauanul, la care au luat parte preoti parohi, intelectuali, istorici si public romascan. Modul in care au fost prezentate cele 20 de locasuride lemn este cel cunoscut si din alte lucrari prezentate in acest referat. Fiecare biserica incepe cu un scurt istoric bazat pe documente, monografii, catagrafii; urmeaza apoi istoria monumentului de la prima atestare documentare cu reparatii, reconstructii, mutari in vatra satului, iar la cele calatoare cu descrierea demontarii, transportul, recadirea si sfintirea. O bogata ilustratie alb-negru si desene vin sa personalizeze fiecare locas in parte, cu ceea ce are mai characteristic, original si interesant din punct de vedere al istoriei artei. S-a insistat la fiecare biserica in parte asupra valorilor artistice ale picturii iconostaselor si icoanelor, sculpturii culte si populare, decoratia interioara si de la exterior, caracteristicile constructive, plan, elevatie, turnuri, clopotnita, vechimea si inscriptiile de pe clopote. O harta cu amplasarea in teren a bisericilor din lemn in raport cu cele de zid vine sa completeze aceasta lucrare31 si sa-l puna in tema pe cititor cu pozitia satelor in zona. Dupa toate cele prezentate pana acum, nu ne ramane decat sa facem o apreciere asupra stadiului actual in care se afla cercetarile asupra bisericilor de lemn din Moldova. Am lasat pentru final lucrarea de sinteza publicata de prof. Dr. Dorinel Ichim, intitulata Biserici de lemn din Moldova istorica32 avand co-autor pe sotia domniei sale, doamna prof. Florica Ichim. Din discutiile purtate cu Dorinel Ichim am aflat ca pentru definitivarea acestei lucrari a efectuat mai multe stagii de cercetare in Republica Moldova(1995,1996) si in Republica Ucraina, regiunea Cernauti. Cercetarile31

Prof. Dr. Dorinel Ichim, prof. Florica Ichim: Biserici de lemn din Protopopiatul Roman, Eparhia Romanului, Ed. Diagonal, Bacu, 2006; 32 Prof. Dr. Dorinel Ichim, prof. Florica Ichim: Biserici de lemn dinMoldova istoric, Ed. Diagonal, Bacu, 2005;

18

efectuate asupra bisericilor de lemn din aceste doua provincii istorice romanesti au fost valorificate intr-o carte intitulata Biserici de lemn din Basarabia si Bucovina de Nord.33 Revenind la lucrarea de sinteza pomenita mai sus, domnul profesor ne-a relatat ca aceasta are la baza teza de doctorat cu titlul Biserici moldovenesti de lemn, sustinuta in anul 1998 la Institutul de Etnografie si Folclor C. Brailoiu , avand ca indrumator de doctorat pe cercetatorul prof. Dr. Radu O. Maier. Desigur ca teza de doctorat a fost inbunatatita si completata cu lucrari noi aparute, fiindu-i schimbat titlul in Biserici de lemn din Moldova istorica, exprimand astfel faptul de a ne referi la intreaga provincie istorica a Moldovei, asa cum arata ea inainte de rapirea Bucovinei de Nord si a Basarabiei si alipirea lor Rusiei Tariste. Cartea s-a bucurat de la bun inceput de aprecieri competente asupra materialului expus din partea doamnei prof. Sabina Ispas, directorul Institutului de Etnografie si Folclor C. Brailoiu Bucuresti, care a avut amabilitatea de a scrie si Cuvant inainte. Structurata pe 4 capitole, lucrarea si-a propus sa dezvolte in continutul acestora cele mai esentiale probleme care definesc acest gen al arhitecturii populare religioase din lemn. In capitolul I, intitulat Materiale si tehnici de constructie, autorul a dezbatut problema materialelor de constructie, tehnici traditionale de constructie, restaurari, renovari, reparatii etc. Al II-lea capitol al cartii trateaza Tipologia planimetrica a bisericilor de lemn din Moldova, definind urmatoarele tipuri : planul de nava cu absida altarului nedecrosata; planul de nava cu absida altarului decrosata simetric si

33

Prof. Dr. Dorinel Ichim: Biserici de lemn din Basarabia i Bucovina de Nord, Editura Fundaiei CulturaleRomne, Bucureti, 2000.

19

pronaos dreptunghiular, planul de naos supralargit; planul treflat si triconic in care, pe langa absida altarului, apar si cele doua abside laterale ale naosului. Un loc aparte il ocupa sistemul de boltire si corelarea lui cu tipul de plan. Astfel, bolta semicilindrica racordeaza. Boltile cu baza poligonala acopera fiecare dintre cele 3 spatii interioare: pronaosul, naosul si altarul. Sistemul de boltire in cruce se intalneste la bisericile cu plan treflat, unde si absidele laterale sunt boltite. Axa longitudinala a boltilor pronaosului, naosului si altarului este intersectata de axa perpendicular ce uneste boltile absidelor laterale cu cea a naosului. Din cate mi-am putut da seama, aceasta boltire in cruce ii apartine ca apreciere si lansare in literatura de specialitate cercetatorului Dorinel Ichim. Credem ca nimic nu este mai placut si mai fascinant atunci cand ne referim la decorul bisericilor de lemn. Aici mesterii moldoveni s-au intrecut pe ei insisi inaltand constructii pe care le-a infrumusetat cu dalta, toporul si fierastraul. Unii dintre mesteri, dupa ce au terminat lucrarea inchinata Domnului si-au incrustat numele undeva mai ascuns, cu modestie si cu oarecare retinere, dar cei mai multi au ramas anonimi. Decoratia exterioara este amplasata cu precadere la ancadramentele usii de la intrare, la ferestre, la pridvor si la stalpii acestuia, la braul sub forma de franghie sau colac, la console, la ocnitele daltuite sub streasina si nu numai. Decoratia interioara este bogat reprezentata in fiecare dintre cele trei incaperi. In pronaos, pe peretele despartitor ce il separa de naos, mesterii au impodobit stalpii cu motive ornamentale ingenios compuse si executate in fibra densa a lemnului de stejar. Aici, in pronaos, numit si biserica femeilor, se afla cele patru icoane imparatesti, candelele, sfesnicele si icoana hramului. este specifica bisericii de tip nava, adica pana la altarul la care se dreptunghiular, ce acopera spatiul din pronaos

20

Altadata femeile nu intrau in naos, acesta fiind rezervat pentru barbati si numit ca atare biserica barbatilor. Acoperita cu motive ornamentale stelare, bolta naosului aduce cerul din imaginea populara mult mai aproape de trairea lor spirituala. Decoratia de aici este fastuoasa si variata de la o biserica la alta. Strana Arhiereasca, iconostasul Maicii Domnului, proschinitarul pentru icoana hramului, console sub forma capetelor de cai, bolti cu torsade si chei de bolta, stranele sculptate in lemn, curpanul din fier forjat cu cele 12 luminnd sfesnicele acestuia, impreuna cu iconostasul dau naosului valente estetice cu totul aparte. Usile imparatesti de la bisericile de lemn sunt adevarate capodopere de arta culta. Atelierele specializate in a sculpta aceste usi aveau contact cu curentele artistice ale vremii. Elemente ale Renasterii, Barocului si Rococoului se intalnesc la tot pasul, iar iconitele de aici cu Ingerul Gavriil, Fecioara Maria si Elisabeta alterneaza cu portretele celor patru evanghelisti. Altarul, cu Sf. Masa cioplita in trunchiul gros al unui stejar crescut pe loc, este amenajat pentru a raspunde necesitatii practicarii ritualului crestin de rit bizantin. Aici se afla vasele de cult, cartile de cult, icoane si cruci de mana si de piedestal, toate fiind indispensabile. Bisericile de lemn de la tara sunt impodobite cu laicere, paretare, scoarte si stergare la icoane, amintind de odaia de curat a casei taranesti. Doua elemente de veche traditie se adauga mobilierului traditional: fantanita de spalare rituala si vatra sau cotlonul pentru carbunii de ritual. Un capitol nou in cercetarea locasurilor de cult se refera la Biserica si comunitatea sateasca. Aici autorii aduc in discutie Patronii spirituali sub protectia carora au fost puse locasurile de cult. Cel mai adesea ei sunt din randurile sfintilor Gheorghe, Nicolae, Mihail si Gavriil, alaturi de cele inchinate Maicii Domnului si Mantuitorului.

21

O data pe an are loc marea sarbatoare a satului cunoscuta in Moldova sub numele de hram, cand se cinsteste Patronul spiritual al bisericii, prilej de un ceremonial religios aparte de bucurie si de voie buna. Numele unor mari personalitati ale culturii romanesti, scriitori, poeti, dascali si istorici este legat de biserica de unde au luat Sfanta Taina a Botezului. In cadrul comunitatilor satesti si nu numai, biserica a ocupat un loc central, contribuind la educarea moral-crestina a enoriasilor. Prin zestrea lor spirituala, prin valorile artistice si de cultura scrisa, bisericile de lemn fac parte din sufletului neamului romanesc, purtand peste veacuri spiritualitatea evului mediu moldav. Nu putem incheia aceasta prezentare a stadiului la care au ajuns cercetarile bisericilor de lemn ale Moldovei, fara a reproduce un citat ce-i apartine cercetatorului bacauan, Dl. Prof. Dr. Dorinel Ichim: Biserica de lemn este locul de interferenta a artei culte cu arta populara si reprezinta din acest punct de vedere o sinteza a spiritualitatii medievale romanesti. Aici sunt adapostite minunatele icoane pictate pe lemn si pe panza, mobilierul cu splendida decoratie incrustata, cartea veche romaneasca si un bogat inventar de cult. Ambiantul acestuia este completat de decorul interiorului, asemanator cu cel al casei taranesti. Mobilierul traditional din lemn, textilele de interior, pictura si sculptua se intalnesc aici ca intr-o adevarata expozitie.34 Acestea fiind lucrarile de specialitate edite, putem aprecia ca stadiul cercetarilor acestor biserici este destul de bine reprezentat in Moldova, ramanand insa multe teme de cercetat mai cu seama asupra picturii bisericesti si a autorilor acesteia si sculptura culta.

34

Prof. Dr. Dorinel Ichim: Monumente de arhitectur popular de lemn din Judeul Bacu Bisericile de lemn,Editura Episcopiei Romanului i Huilor, 1984, p. 19, i pe maneta supracopertei.

22

BIBLIOGRAFIE SELECTIV

1. Bneanu Tancred: Arta popular bucovinean, Bucureti, 1975; 2. Bneanu Tancred: Arta popular din Moldova de Nord, Bucureti, 1975; 3. Bratiloveanu Gh., Spnu Mihai: Monumente de arhitectur n lemn din inutul Sucevei, Ed. Meridiane, Bucureti, 1985; 4. Butura Valer: Etnografia poporului romn, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1975; 5. Chelcea Ion: Meterii anonimi din Moldova n arta prelucrrii lemnului, Revista Magazin, nr. 118, pag. 2, 1960; 6. Creeanu Radu: Bisericile de lemn din Muntenia, Ed. Meridiane, Bucureti, 1968; 7. Cristache Panait - Ioana, Titu Elian: Bisericile de lemn din Moldova, Revista Mitropoliei Moldovei i Sucevei, anul XLV (1969) nr: 7-9, pag. 479498; 8. Cristache Panait Ioana: Biserica de lemn document al unitii romneti, Revista Biserica Ortodox Romn, nr. 3-4, pag. 315-325, 1982; 9. Goberman D. N.: Monumentele arhitecturii romneti de lemn n Bucovina, n Etnografia i arta Moldovei, Ed. tiina, Chiinu, 1972; 10. Godea Ioan: Biserici de lemn din Romnia (Nord Vestul Transilvaniei), Ed. Meridiane, Bucureti, 1996; 11. Ichim Dorinel: Monumente de arhitectur popular din judeul Bacu Biserici de lemn, Editura Episcopiei Romanului i Huilor, 1985; 12. Ichim Dorinel: Biserici de lemn din Eparhia Huilor, Episcopia Hui, 2001;

23

13. Ichim Dorinel: Biserici de lemn din Basarabia i Bucovina de Nord, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 2000; 14. Ichim Dorinel: Biserici de lemn din Moldova istoric, Editura Diagonal, Bacu, 2005; 15. Ichim Dorinel: Biserici de lemn din Protopopiatul Roman,Eparhia Romanului, Editura Diagonal, Bacu, 2006; 16. Ionescu Grigore: Arhitectura popular romneasc, Editura Tehnic, Bucureti, 1977; 17. Ionescu Grigore: Contribuia meterilor populari la arhitectura romneasc, n revista Arhitectura R.P.R., nr. 5, 1955; 18. Iordan Iorgu: Toponimia romneasc, Editura Academiei, Bucureti, 1963; 19. Iorga Nicolae: Istoria romnilor i a civilizaiilor, Bucureti, 1929; 20. Iorga Nicolae: Meteugurile la romni, Craiova, 1921; 21. Florescu I. Alex: Civilizaia lemnului, Bucureti, 1976; 22. Florescu Elena: Arhitectura popular n zona Neam, Piatra-Neam, 1983; 23. Horsia Olga, Petrescu Paul: Meteuguri artistice n Romnia, Bucureti, 1973; 24. Oprescu George: Arta rneasc la romni, Bucureti, 1022; 25. Pnoiu Andrei: Din arhitectura lemnului n Romnia, Editura Tehnic, Bucureti, 1977; 26. Petrescu Paul: Arhitectura rneasc de lemn din Romnia, Editura Meridiane, Bucureti, 1974; 27. Petrescu Paul: Unitatea de concepie constructiv i decorativ a bisericilor de lemn romneti, n revista Studii i cercetri de istoria artei, seria Arta plastic, nr. 1, pag. 23-40, 1967;

24

28. Petrescu Paul: Motive decorative celebre, Editura Meridiane, Bucureti, 1971; 29. Porumb Marius: Bisericile de lemn din ara Maramureului, n Monumente istorice i de art religioas din Arhiescopia Vadului Feleacului i Clujului, Cluj, 1982; 30. Porcescu Scarlat: Episcopia Romanului, Roman, 1984; 31. Stoicescu Nicolae: Repertoriul bibliografic al localitilor i monumentelor medievale din Moldova, Bucureti, 1974; 32. tefnescu Melchisedec: Cronica Romanului i a Episcopiei de Roman, vol. I, II, Bucureti; 32. uscanu Aurel-Florin: Repere istorice i dimensiuni estetice Biserica de lemn Sf. Arhangheli Mihail i Gavril Oeti, judeul Vaslui, n revista Teologie i via, nr. 7-12/2000, pag. 265-275; 33. uscanu Aurel-Florin: Contribuii la cunoaterea bisericilor de lemn de pe Valea Stemnicului Biserica de lemn Adormire Maicii Domnului din saul Bleti, comna Deleti, judeul Vaslui, n Acta Moldaviae Meridionalis Anuarul Muzeului Judeean tefan cel Mare Vaslui, XXI XXIV, vol. II, 2001-2003, pag. 715-721; 34. Vteanu Virgil: Istoria artei feudale n rile Romne, Editura Academiei, Bucureti, 1959; 35. Vteanu Virgil: Contribuie la stadiul tipologiei bisericilor de lemn din rile Romne, n Anuarul Institutului de Istorie, Cluj, t. III, 1960, pag. 27-35; 36. Vlduiu Ion: Etnografia romneasc, Bucureti, 1973; 37. XXX - Anuarul Eparhiei Romanului, Roman, 1936; 38. XXX Documente privitoare la Istoria Romniei, seria A, veacurile XVI, i VII, Editura Academiei, Bucureti, 1951-1957;

25

39. XXX ndrumtor Bisericesc, nr. 2, Ediia Episcopiei Romanului i Huilor, Roman, 1986; 40. XXX Moldova n Epoca Feudalismului, Ed. tiina, Chiinu, VII, 1975, partea I-a i a II-a; 41. XXX Tezaur Toponimic al Romniei. Moldova, vol. I, partea a II-a, Ed. Academiei Romne, Bucureti, 1992.

26


Recommended