+ All Categories
Home > Documents > Biserică, Putere, Societate. Studii şi Documente

Biserică, Putere, Societate. Studii şi Documente

Date post: 30-Nov-2015
Category:
Upload: csuciava
View: 182 times
Download: 18 times
Share this document with a friend
Description:
history, church
270
FACULTATEA l>E ISTOH.IE ( 'ENTIHJL l>fo: JS'I ORI A UJ!'.EH.IC ·11 Putere, Societate, Studii Documente lsub Lector univ. Ovidiu Bozgan) Editura din -2001-
Transcript
  • FACULTATEA l>E ISTOH.IE ( 'ENTIHJL l>fo: JS'I ORI A UJ!'.EH.IC 11

    Biseric, Putere, Societate,

    Studii i Documente

    lsub redacia Lector univ. Ovidiu Bozgan)

    Editura Universitii din Bucureti -2001-

  • Retereni tiinifici: Prof. univ. dr. Alexandru BARNEA ___ ----- ----f'rof. univ. dr. Vlad NISTOR

    \

    Editura UniversitAtii din Bucuresti m~ Sos. Panduri 90-92, Bucure~ti -76235; Tel.IF~x: 410.23.84 ' E-mail: [email protected]

    Internet: www.editura.unibuc.ro

    Responsabilitatea pentru interpretri, pentru acuratee~ inform precum i pentru calitatea stilistic a contribuii lor publicate n acest revine n exclusivitate autorilor.

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei BOZGAN, OVIDIU

    Biseric - putere- societate: studii i documente 1 Ovidiu Bozgan. - Bucureti : Editura Universitii din

    Bucureti, 2001 272 p.; 21cm. Bibliogr. ISBN 973-575-603+ X

    28(091)

    Tehnoredactare computerizat: Constana TITU

  • SUMAR

    Ecaterina Lung, B1serica, puterea politic i societatea n Insulele Britanice n perioada post-roman

    Alois Moraru, Seminariile catolice din Moldova ...... 21 Alexandr Varona, Biserica Ortodox Rus i cretinii de rit vechi

    (sfritul secolului al XVII-lea- secolul al XVIII-lea)........ 43 Constantin Claudiu Cotan, Biserica Ortodox Bulgar n secolul al

    ~~~ . ............ ~ Constantin Claudiu Cotan, Stat, naionalism i emancipare

    bisericeasc n Grecia ( 1830-1 850) 85 Nicoleta 1Yideiea, Presa greco-catolic interbelic 106 Ovidiu Bozgan, Nuniatura Apostolic din Romnia n anii 1948-

    1950.. ................... 130 Cristian Vasile, Al!tudini ale clericilor ortodoci i catolici fa de

    URSS ~i ta' de regimul de tip sovietic (1944- 1 948) ........... 155 Andre Rom, Actualul litigiu privind bunurile Bisericii Romne Unite

    nt1-o nuu perspectiv istorice-documentar ...... ... ....... ..... . 182 Evantia Bozgan, Ovidiu Bozgan, Diplomaia francez despre viaa

    religioas a Bulgariei comuniste............... ..................... 194 Ovidiu Bozgan, Teologul Spiridon Cndea ntre extremismele

    politice ........................................ . 258

  • Biserica, puterea politic i societatea n Insulele Britanice n perioada post-roman

    Ecaterina Lung

    Cderea Imperiului Roman de Apus a fost mult vreme considerat a marca dispariia ideii de stat n Occidentul european invadat de barbari. n condiiile n care statul disprea, printre puinele instituii care dovedeau o anumit continuitate se afla biserica cretin, tocmai pentru c se modelase pe structurile Imperiului Roman. Astfel, biserica luase locul Imperiului n ncercarea de a pstra esenialul motenirii romane ntr-o societate pe de-a-ntregul barbarizat.

    Nu ne propunem o discuie asupra condiionrilor social-pOlitice datorit crora aceste idei au fost afirmate n anumite etape ale evoluiei istoriografiei i repuse apoi n dezbatere'. Dorim s

    nuanm doar relaiile dintre puterea politic i biserica cretin stabilit n regatele succesoare ale Imperiului roman din Britania sau n unele regiuni n care, precum n Irlanda, influena roman se

    manifest pentru prima oar dup dispariia Imperiului, prin intermediul cretinismului. De asemenea, vom puncta acolo unde se va simi nevoia, influena bisericii asupra societii noi ce se constituie treptat n aceste regiuni occidentale marcate vreme mai mult sau mai puin ndelungat de "pecetea Romei".

    Pornim de la a afirma c modelul relaiilor dintre puterea politic i biseric n lumea post roman este cel stabilit o dat cu Constantin n Imperiu. O dat cu transformarea cretinismului n religie oficial, biserica cretin devine n ochii mpratului o

    instituie a statului, i ca atare este subordonat puterii sale care se

    5

  • lh)rc:;;tc l) replic pe pmdnt a mpr[liei lui Dumnezeu. F;]r a intra prt'a mult in amnunte. reamintim c mpratul. in calitatea sa de .lJYocatus l'ckssiae se implic (mai mult sau mai puin) n numirea

    inalilor it'rarhi ai bist'ricii, deoarece tinde s-i asimileze funcionarilor statului. convoac sinoade n care s se dezbat rrobleme de dogm, i n general impune soluia de adoptat n aceast pri,in, elaboreaz, n cadrul juridic general, o legislaie privitoare la biseric. i cel mai important lucm. mpratul se consider investit cu misiunea de a rspndi cretinismul mai nti pe tot ntinsul statului

    su. veghind n acelai timp ca toi supuii si s fie drept-credincioi, i apoi i n exterior, pentru a atinge hotarele universului.

    Vom ncerca s artm n cele ce urmeaz c i n zona insulelor britanice efii politici se conformeaz acestui modeL n virtutea asumrii, chiar dac pariale, a motenirii imperiale romane.

    Primul caz pe care l analizm este cel al Britaniei, chiar i n perioada Imperiului situat la hotarele lumii romane, i care, de la nceputul sec. al V -lea, a trebuit s se adapteze la o existenii n afara acesteia2 . Vechile structuri politice romane nu s-au prb11it cu repeziciunea la care poate ne-am fi ateptat ntr-un teritc-riu

    niciodat profund romanizat, i ameninat, dup plecarea legiunilor pe continent, de atacurile popoarelor barbare din nord. Puterea este preluat la nivel local de rzboinici pe care sursele de epoc i numesc "tirani". Folosirea acestui termen ar merita atenie, ntruct sugereaz o ntreag concepie politic supravieuitoare retragerii armatei. Conform tradiiei clasice, tiranul este uzurpatorul, cel care domnete n mod nelegitim, n pofida autoritii ndreptite. A-i numi "tirani" pe aceti prini post-romani (i probabil de-romanizai) nseamn a face apel n continuare la cadrul de referin reprezentat de Imperiu. n secolul al V -lea, autoritatea legitim n Britania era considerat a fi tot cea a mpratului, iar insula continua s fie vzut ca o lume

    roman. De altfel, aceti principi care ncearc s menin anumite cadre de organizare prin care s se opun haosului pe cale de

    nstpnire, se consider probabil ei nii romani. Domeniile lor snt organizate n jurul vechilor villae romane, ei contribuiau probabil la ntreinerea zidurilor unor mici orae din perioada roman, pstrau 6

  • unele obiceiuri Jefinitorii. cum ar fi siirhtorirca Calendelor lui Ianuarie-'. Probabil ns c elementul cel mai important care pstra

    legtura cu vechiul Imperiu era cretinismul lor, pe care cel puin l afirmau ca deosebire esenial ntre ei i barbarii din nord, pieii i

    scoii. n acest fel, "tiranii" britoni sunt ultimii depozitari n insul ai unui ideal de civilizaie roman i cretin condamnat totui la pieire.

    n afara acestor conductori politici post-romani, un alt ele-ment de continuitate este reprezentat de clerul cretin din Britania.

    Cretinismul nu fusese aici la fel de bine implantat ca pe continent, i prbuirea mai rapid a structurilor romane nu permisese clerului s-i consolideze ndeajuns poziiile. De aceea, membrii si nu joac un rol social reprezentativ ca n Galia sau Hispania, unde clerul

    dovedete o recrutare aristocratic, n stare s contribuie la conservarea elitei romane sub stpnirea regilor germaniei.

    Pe de alt parte, poziia i contribuia clerului cretin din Britania pot fi uneori ntrite prin aporturi de pe continent. Cel mai cunoscut caz este cel al vizitelor sfntului Germanus din Auxerre, care vine n dou rnduri n insul pentru a-i ntri i ncuraja pe britanii rmai de unii singuri dup plecarea legiunilor. Prin fora mprejurri lor, nu a fost vorba de simple vizite pastorale, episcopul venit din Galia contribuind n mod direct, prin implicarea sa n lupt, la respingerea atacurilor barbarilor din nord (victoria zis "Aleluia"). Este semnificativ poate faptul c ultimii aprtori ai civilizaiei romano-britone snt un laic, "romanul" Ambrosius Aurelianus, n care istoricii de mai trziu au ncercat s gseasc prototipul regelui Arthur, i un cleric, Germanus, episcop din Auxerre.

    Victoriile de moment mpotriva celilor nu au putut mpiedica escaladarea conflictelor, pentru soluionarea crora s-a fcut apel la mercenarii anglo-saxoni. a fost o opiune dezastruoas pentru romano-britonii de pe insul, ntruct aceti aliai iniiali s-au transformat n cuceritori mult mai hotri i mai norocoi dect

    pieii i scoii. Secolul al V -lea reprezint un moment decisiv de fractur n istoria general a insulei, i de asemenea n cea religioas. Gildas, clugrul briton care scria n secolul al V -lea despre

    7

  • ,iJstru!'-~rca Britanici'. gsea drept singuni explicatie pentru nctwrocrile ce-i loviser pe ai si cderea lor n pcat. ('a altdat Israel. poporul britonilor se ndeprtase de preceptek religiei, atrgnd asupra sa pedeapsa divin prin intermediul invadatorilor. s-a aprins deci din nou prjolul dreptei rzbunri dumnezeieti, din pricina ardelegilor de mai nainte. de la o mare la alta ... i nu s-a stins pn ce n-a mistuit cuprinsul insulei aproape n ntregime'5 .

    Dintr-odat. explicaia nu mai !acea referin la sistemul roman, ci la modelul vetero-testamentar. dovedind shimbarea decisiv a paradigmei de referin. Aceasta nu era o trstur proprie doar Britanici, pretutindeni cretinismul victorios infuza sistemele ex-plicative. Dar aici, nelegerea evenimentelor politice i religioase

    datoreaz parc i mai mult elementului religios. Beda Venerabilul, din neamul anglilor, prelund informaiile de la Gildas. aratii n secolul al VIII-lea c falia aprut ntre britoni i germani cii venii de pe continent nu a fost diminuat n primul rnd datorit refuzului primilor de a mprti cretinismul noilor venii. Povestirea a devenit clasic: urndu-i att de mult pe mercenarii transformai n invadatori, britanii nu au dorit s-i mai aib aproape i pe lumea

    cealalt, astfel nct n mod deliberat s-au ferit s le mprteasc mesajul lui Christos, acndu-se vinovai de a-i fi lipsit de posibilitatea mntuirii. Chiar i papa Grigore cel Mare se face exponentul acestui punct de vedere: "am aflat c poporul din Britania, prin mila Domnului, dorete cretinarea, dar c preoii din

    veicintate nu iau n seam acest lucru i se abin s aprind dorina anglilor"6 .

    Cercetarea mai atent a contextului sugereaz ns i altceva. nvingtorii, care i asiguraser dominaia politic asupra insulei, i i supuseser pe britoni ori i obligaser s se retrag n zone greu accesibile, nu doreau s primeasc o nou religie de la ei. De altfel, analiza situaiei creat n Britania dup cucerirea anglo-saxon, arat

    c n plan cultural acetia au preluat foarte puin de la nvinii lor: cteva nume de persoan, ceva toponimie i hidronimie, un numr nesemnificativ de cuvinte ptrunse n englez. Ne putem deci ntreba

    8

  • dac refuzul crctinrii pc lilier briton nu are i cauze politice i culturale care ii privesc pe anglo-saxoni: puinele contacte dintre

    acetia i nvini, ca i inferioritatea social i politic a celilor. nvingtorii au preferat n locul mesajului pe care un popor nvins, dispreuit i ostil ar fi putut s li-! mprteasc acceptarea cretinrii venit din partea unor strini prestigioi 7 .

    Misiunea desfurat ncepnd din 597 de ctre Augustin, trimisul papei Grigore cel Mare, sosit n Britania cu impozanta sa

    suit de clugri, a beneficiat de un succes poate neateptat datorit convergenei dintre calculele politice i raporturile de fore ale momentului 8 Ethelbert din Kent, regele care i primete cu amabilitate pe misionarii cretini, nu era total strin de noua credin.

    Soia sa, Berta, fiica unui rege franc, era cretin, i Ethelbert "o primise de la prinii ei cu condiia s-i respecte credina ca i pe episcopul ei, numit l.iudhard, pe care-I primise pentru a o sftui"9 . Regele nu era cu totul strin nici de unele aspecte ale civilizaiei romane, cci din timpul lui (e drept c ulterior cretinrii) dateaz primele legi scrise ale anglo-saxonilor. Chiar dac nimic n cuprinsul legiuirii nu amintete de romani, dup al cror exemplu ne spune Beda c ar fi procedat regele, totui, chiar ideea codificrii trimite la acest exemplu al vechiului Imperiu. Pare deci evident c prin misiunea trimis n Kent papalitatea putea spera n revigorarea unor

    supravieuiri romane 10 . n aceste condiii, ne putem ntreba de ce regatul Kentului nu a acceptat mai devreme cretinismul prin filier

    franc; deoarece este foarte posibil ca teritoriul de dincolo de canalul Minecii s fi constituit n multe privine un model. Explicaia este probabil de natur politic, i presupune dorina regelui Ethelbert de a-i pstra independena, fie i spiritual, fa de nite vecini puternici i prin aceasta destul de suspeci. Cretinismul putea contribui la ntrirea puterii sale monarhice, dar cu condiia s nu fie interpretat ca o concesie fcut unor aliai politici de pe conti-nent care s-i poat astfel aroga pretenii hegemonice. Episcopul de Roma prea s fie cea mai fericit surs din care s vin pe trmul Britaniei anglo-saxone noua credin, cci scaunul apostolilor reprezenta deja centrul ideal al lumii cretine, fiind din acest punct

    9

  • ".k \ l.~lkTl~ :;oi 12d mai prestigios. i din rcricrC SI.? afla i SUJiCCilt de departe pentru ca primirea cretinismului s nu scmnifice o

    ~Uhl'~rd~,.'lnare politic. EYidl.."nt. e~ista i un interl.."s susinut al papei Grigorc cel Mare

    in a pron11..wa ~...retmismul n zone care pn atunci scpaser' intluenei scaunului de la Roma. Corespondena sa este foarte semnificativ pentru locul pe care nelegea s-I ocupe n Europa \Temii sale. Scrisorile sale ctre mpraii Bizanului l arat ca pe un supus credincios. n pofida lipsei reale de autoritate asupra Romei a monarhilor de la Constantinopol. Principilor barbari (regii franci lor, longobarzilor, dup cretinare i celor ai anglo-saxonilor) li se adreseaz ca Wl printe, confom1 formularisticii cretine, 'dar se citete printre rnduri contiina clar a superioritii episcopului roman fa de acetia 1 t . n acest context, revigorarea cretinismului cndva existent n Britania nu poate dect s ntreasc autoritatea papei interesat s atrag n sfera influenei sale foste metropole romane precum Londra sau York. Sugestiv este i foarte atenta

    pregtire a misiunii, care este ncredinat nu unor clerici regulari, ci unor clugri, semn al unor noi evoluii, care promovau n avangarda operei de evanghelizare clerul monahal 12 , devenit acum idealul de la care ar trebui s se revendice orice cretin.

    Naraiunea propriu-zis a convertirii ne este disponibil n varianta oferit de Beda Venerabilul, i este foarte senmificativ pentru felul n care surprinde convergena dintre dorina probabil sincer de a se cretina a regelui i credinele pgne de care trebuie s in1 seama datorit necesitii de a proteja susceptibilitile unei aristocrai nc nehotrt. Interesul politic al regelui pare s mearg n acela timp n direcia cretinrii dar i n cea a tranziiei line, care s m zguduie din temelii regatul. Ethelbert le permite deci lui Augustin clugrilor si s se aeze pe insula Thanet, la est de Kent, suficien de aproape pentru a nu-i jigni prin lipsa ospitalitii, dar i pentru a putea ine sub supraveghere pn le descifreaz adevratele intenii Dup cteva zile i invit la o discuie n aer liber, cci "avusese grij

    s nu intre cu ei n vreo cas, de team c la intrare, potrivit um vechi superstiii, dac i aceau vreo vraj, ar fi putut s-I conving"!' 10

  • Versiunea prezentat de lleda susine c regele ar fi fost cucerit de predica misionarilor, dar dicursul cu care ncheie ntrevederea dovedete un spirit foarte lucid, care trebuie s in seama de toate condiionrile culturale i politice ale momentului. "Frumoa
  • ~'n.:;;tllll' sint ti.,artc rl'll'\ .mtc in .Jccast pri\ inti'l. "Nulstc necesar s ~l' distmg~ templele. Jt-..tr idt,lii care sint expui aici trlhuic sparti. h'mpkk s?l lil stropitc ~..-u ap:) stin1it~. s:"\ se ridice acolo altare i s se pun~, in de nwte. IJet)arccc p?lg
  • cretina de c~trc witanagcm(ll. consiliul din Northumhria20 . n cadrul deliherrilor, marele preot pgn Coifi subliniaz totui i semnificaia spiritual a opiunii politice: "Viaa omului e att de scurt; despre ceea ce va fi dup. despre ceea ce a fost inainte. nu tim nimic. Dac noua doctrin ne poate aduce o lumin ceva mai sigur asupra acestei probleme, ea merit urmat"21.

    Importana cretinrii lui Edwin depete cu mult graniele regatului su tot din raiuni politice, ntruct suveranul Northumbriei este i Bretwalda, i hegemonia exercitat de acesta asupra unei mari pri a insulei contribuie la extinderea noii religii.

    Dar modelul cretinrii de sus i arta i latura fragil, ntruct cretinismul astfel implantat depindea foarte mult de susinerea din partea monarhiei. Cazul Northumbriei este sugestiv i n acest sens, ntuct la dispariia lui Edwin, n 633, regele Penda antreneazA o

    reacie pgn, i cretinismul de-abia implantat, inclusiv prin stabilirea sediului episcopalla York pentru Paulinus, este pus serios n discuie.

    De asemenea, probleme au aprut i n leagnul cretinismului insular, n Kent, unde la moartea lui Ethelbert, n 616, fiul su Eadbald, care nu se botezase, a dorit s-i consolideze legitimitatea prin cstoria cu vduva tatlui su22 . Aceasta era o practic pgn, iar adoptarea vechiului model de legitimare a presupus i revenirea la sacrificii.

    Exist i etape intermediare n acceptarea cretinismului, ca de exemplu la regele Redwald al Eastangliei, care trateazA la nceput noua credin ca o religie printre altele, avnd ntr-un templu i un altar pentru Christos, alturi de cele dedicate zeitilor pgne.

    n cele din urm ns, dintr-o religie iniial tolerat, filtrat cu grij de regi i aristocrai n funcie de ateptril1 lor23 , cretinismul ies~ victorios datorit monarhilor anglo-saxoni. Pietatea lor este cea care atrage favoarea lui Dumnezeu asupra ntregului popor; de aceea, regii asigur cea mai consistent baz de recrutare pentru sfinii locali din perioada anglo-saxon. Primul exemplu a fost oferit n 633, de Edwin, regele Northumbriei, considerat martir ntruct a fost ucis ntr-o lupt de Penda, regele pgn al Merciei. Aceeai

    13

  • :0:\)artJ. 1J ana n 6--l2 liul su Oswald. R
  • pe un ractor important n evoluia bisericii din Britania. n condiiile dispariiei puterii romane, n jurul Mrii Irlandei se petrecea un interesant fenomen de apropiere ntre locuitorii irlandezi i neamurile celtice din ara Ualilor, mai ales din punct de vedere cultural. Nu este vorba doar de relaii amiabile, cci raid urile avnd drept scop capturarea de prizonieri snt foarte frecvente. Tocmai n urma unui asemenea raid, pe la 420, este luat prizonier fiul unui notabil briton dintr-un ora din nordul Britaniei foste romane. Tinrul Patricius

    scap ns din robie i se refugiaz pe continent, unde ajunge, se pare, n anturajul Sfntului Germanus din Auxerre i devine preot25 . In acel moment ia o hotrre poate stupefiant pentru cei din jurul

    su, dar care a marcat profund destinele cretinismului irlandez din primele sale secole: se reintoarce de bunvoie pe trrnul unde fusese trt n robie, pentru a-i evangheliza pe cei de acolo (apostolat ntre 432 i 461). Era opiunea exilului voluntar i perpetuu, vzut ca o

    form de peniten i ascez, dar care transcende planul individual prin implicaiile sale sociale. Patricius, apostolul Irlandei i patronul spiritual al irlandezilor pn n zilele noastre, sfintul Patrick, dup cum a rmas n memoria lor, a devenit episcop, dar dup un alt model dect cel ntlnit pe continent sau n Britania. Structura

    societii irlandeze, constituit din clanuri, nu permitea instituirea unui episcopat aflat n strns simbioz cu organizaii politice mai ample, ca n alte pri. Totui, aciunea sa a fost strns legat de convertirea aristocraiei i a regilor locali, dintre care cel mai im-portant pare s fi fost Loiguire. Chiar dac nu s-a convertit, acesta i-a oferit lui Patricius garanii care i-au ngduit s-i continue opera de evanghelizare26 . Chiar n aceste condiii se convertesc nsei fiicele regelui, ceee ce antreneaz conversiuni n lan ale druizilor i apropiailor acestora27 Patricius este deci un episcop lipsit de sprijinul vreunei comuniti anume, este un "sfnt al frontierei deschise"28 existente n zona Mrii Irlandei. Condiiile sociale i politice n care i-a desfurat opera au fcut din cretinismul implantat de el o religie minoritar, lipsit de agresivitate i

    intoleran. Iniial acesta se propag din familie n familie, pe calea relaiilor de prestigiu i de putere dintre clanuri, fiind lipsit deci de

    15

  • ,, sustmcrc J'll.'lith.:a de tipul 12ck1 ~onstawtc in alte prp. A~..casta cxrhc;\ roate de .:ela ncepUI a.:esl cretinism CSIC lipSI! de ll \'llCa)ie

    misiflll~u. tiind prcocupat mai dc.~grab~ de meninerea pozitiilor cu~cnte ~i de pstrarea pn)prici idcntitli intr-o societate in care

    pgnismul este ind't tOane important. Din secolul al VI-lea a\cau ins s apar principalele produse

    de export ale lrlandei la acest inceput de cv mediu: clugrii misionari. Ar trebui mai nti spuse cteva cuvinte despre rolul vieii monastice in Irlanda. unde episcopatele sint foarte fragile, datorit

    legturii lor cu etii politici locali. a cror putere este lipsit de continuitate. n aceste conditii. timcia ndeplinit pe continent de episcopate aparine aici mnstirilor. iar abatele poate juca in situaii

    limit acel rol de ef al comunitii locale pe care in alte spaii il a\'ea episcopul. Pe de alt parte, multe mnstiri snt i centre episcopale. in jurul crora se organizeaz diocezele29 . Cele mai importante personaliti religioase irlandeze sint deci recrutate din

    rndul clugrilor. iar semnificaia lor este legat de difuziunea modelului monastic irlandez mai nti in Britania iar apoi i pe con tinent i in insulele din nord.

    Un exemplu selectat din multele posibile este cel al lui Colurn O'Neill (Colomba sau Koloum kille, porumbelul bisericii30 ), exilat in 561 pentru transgresarea statutului su clerical prin participarea la lupt. Se stabilea la Iona, la vest de coasta Scoiei, unde ntemei1 o mnstire ce avea s stea la baza unei intregi reele de astfel dt

    aezminte monastice impnzind un vast spaiu, din sudullrlande pn in Insulele Hebride. Discipolii si aveau de asemenea si restaureze cretinismul in Northumbria, avind ca punct de iradien

    abaia de la Lindisfarne, ntemeiat de Sfintul Aidan3 1 . Se crea astfe un soi de imperiu spiritual, de esen religioas, dar care influen

    i viaa politic din momentul in care cretinismul devenise credin exclusiv a clanurilor irlandeze. Dovada acestui rol politic est contribuia n primul rnd a abai ei de la Iona n adoptarea n 697 d ctre 50 de regi i 40 de prelai a "legii lui Adamnan" care protej femeile i clericii de violenele intertribale32 .

    16

  • lJn ali exponent tipic al crc~tinismului irlandez din secolele VI-VII este t'olumoanus (540-615). Nscut la l.cicester. dintr-o mamil deja cretinii, este educat pentru a deveni preot. El ilustreaz poate cel mai bine ideea exilului perpetuu ca fi,rmil de peniten. pentru c se expatriaz voluntar n Gal ia, cnd va pc la 590. Stabilit n Northumbria regelui Gontran, el contribuie la rcvigorarca unui

    cretinism care i pierduse din vocaia ascetic i din suflul de nceput. ntemeiaz la Luxeuil o abaie care avea s joace rolul de catalizator pentru micarea de nnoire spiritual amorsat atunci.

    Rmne pe loc circa douzeci de ani, ceea ce la un moment dat prea s intre in contradicie cu idealul su de venic peregrinare. "Soluia" este oferit de conflictul su cu regina Brunhilda, datorit exigeneior morale prea nalte dovedite fa de familia regal. Este exilat, dar refuz s revin n patrie, i trecnd prin Neustria regelui Clotar al Il-lea i prin Austrasia condus de Theudebert, ajunge n cele din urm n spaiul german33 . Evanghelizeaz pgni i

    formeaz discipoli care, precum Gall, ntemeiaz mnstirea care avea s-i poarte numele (Sankt Gallen).

    Dincolo de contribuiile sale n evanghelizarea altor inuturi, cretinismul irlandez a avut rolul esenial n structurarea societii din propria sa patrie. n secolele VII-VIII, Irlanda era alctuita din mai multe mici regate, care se combinau n regate de dimensiuni mai mari, dar cu o mai mic stabilitate34 . Astfel c, ntr-o zon

    lipsit de unitate politic pn trziu, n vremea consolidrii stpnirii engleze, biserica asigura o anumit unitate spiritual, singura posibil de alfel. Pe la 720, o culegere de drept irlandez, inspirat de prin-cipii cretine, afirma c trebuie s fie aplicat tuturor laicilor din teritoriile unde se vorbea limba irlandez35 .

    O situaia asemntoare celei din Irlanda se constat i in zonele locuite de celi din Britania saudin Arrnorica, pe care le

    tratm aici in calitatea lor de prelungiri ale cretinismului de tip irlandez. n ara Galilor, legtura dintre biseric i organizarea politic este foarte clar in condiiile in care limitele epfscopatelor corespund regatelor existente (create de fapt pe teritoriile vechilor

    17

  • triburi)'". Lipsa unei puteri politice superioar altora a contribuit i'''ate la ahsena din Walles a sediilor metropolitane, cci nici unul dintre episcopatele create n aceast perioad nu a putut s se impun in fa(a altora.

    n Armorica. emigranii britoni aduc cu ei organizarea din insule. astfel c alturi de diocezele care motenesc limitele vechilor civitates romane. se ntlnesc i mnstirile-episcopate37 . i la fel ca n insule, din rndurile efilor lor politici, aa numiii "regi", se

    recruteaz sfini onorai. Un caz reprezentativ este al regelui Judicael (628-638), care accept dup dificile tratative recunoaterea

    autoritii regilor merovingieni. Dup ce semneaz tratatul pe care l negociaser n numele lui Dagobert dou personaje ridicate n rndul sfinilor, referendarul Dadon i Eloi, regele se clugrete n

    mnstirea Saint-Meen, unde i moare38 , fiind apoi unul dintre cei mai prestigioi sfini ai Bretaniei.

    Modelul stabilit n Antichitatea trzie n aceste zone marcate superficial de romanitate avea s se conserve pe parcursul evului mediu, i avea s ctige pe alt cale pentru Roma regiuni care-i

    scpaser din punct de vedere politic. ncheiem reamintind sugestiva pstrare a unei limbi latine pure tocmai n spaiul britanic, unde aceasta nu mai era vorbit de secole, i de unde avea s revin pe continent, amorsnd rennoirea lingvistic din timpul renaterii carolingiene. Opera misionarilor trimii de Roma i vdea peste ani semnificaiile durabile politice i culturale.

    NOTE

    1 Am fcut-o n L 'image du monde romain chez les auteurs d'histoires barbares. La formation d 'un nouveau thme historiographique , "Analele

    Universitii Bucureti", seria "Istorie", anul XLV, 1996, p. 37-49. 2 Pentru decderea romanitii britanice i analiza cauzelor acesteia vezi Gh.

    Vlad Nistor, Colapsul unei societi complexe. Britannia secolului al V-lea, Bucureti, 1993.

    3 Peter Brown, L 'Essor du christianisme occidental, Paris, 1997, p. 105.

    !8

  • 4 O trecere in revist a staJiului cercetrii n ceea ce privete opera lui Gildas la Vlad Nistor, Gildas, De exudio et conq11estu Brllannwe, n Redefimnd.\_firitul,

    Bucureti, 2000, p. 63-74. 5 Gildas, De excidio et 'onquestu Britanniae, 22-25, apud Francisc Pali

    (coord), Crestomaie de islone universal medie, Bucureti, 1970, p. 105. 6 Scrisoarea paprei Grigore I ctre Theodoric i Theudebert, regii franci lor.

    traducere romneasc n F. Czan (coord), Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la Evul Med1u, Bucureti, 1979, p. 191.

    7P. Brown, op. cit., p.l05 8 A se vedea analiza lui lan N. Wood, Some Historical Re-identification and

    the Christianization of Kent, in "Chnstlanizing Peoples and Converting lndi-vidua1s", eds. Guyda Armstrong, lan N. Wood, New York, 2000, p. 27-58.

    9 Beda Venerabilis, Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum, apud F. Czan (coord), Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la Evul Mediu,

    Bucureti, 1979, p. 193. 10 S. T. Loseby, Powerand towns in late roman Britain and earlz anglo+saxon

    England, n "Sedes regiae", Barce1ona, 2000, p. 319. 11 A se vedea scrisorile reproduse n versiune romneasc n F. Czan ( coord),

    Culegere de documente pnvind trecerea de la Antichitate la Evul Mediu, Bucuerti, 1979, p. 191-192.

    12Pierre Rich6, Philippe Le Matre, lnvaziile barbare, trad. rom. E. Lung, Bucureti, 2000, p. 124.

    13Beda Venerabilis, Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum, apud F. Czan (coord), Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la Evul Mediu,

    Bucuerti, 1979, p. 193. 14 Ibidem. p. 194. 15 The Anglo-Saxon chronicle, ed. B. Thorpe, London, 1861, voi. II, p. 11-

    12, apud F. Czan (coord), Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la Evul Mediu, Bucuerti, 1979, p. 186.

    16 Grigore cel Mare, Epistolae, XI, 56 apud Pierre Riche, Phi1ippe Le Matre, !nvaziile barbare, trad. rom. E. Lung, Bucureti, 2000, p. 124.

    17 Peter Brown, L 'Essor du christianisme occidental, Paris, 1997, p.108. 18 Ibidem. 19 Anglo-saxon chronicle, n "English Historical Documents", ed. D.

    White1ock, voi. 1, p. 150, apud F. Czan (coord), Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la Evul Mediu, Bucuerti, 1979, p. 198.

    2 Louis Br6hier, Rene Aigrain, Gregoire le Grand, les Etats barbares et la conqui!te arabe (590-757), voi. 5 din Histoire de l'tglise, ed. A. Fliche, V. Mar-tin, Paris, 1938, p. 293.

    19

  • '' Beda \'enerabilis, op. cir . II, 13-14 :: L. Brehier. R. Aigrain, op. cir., p. 292. ''Peter Brown. L 'essor ... , p.109. : Beda Venerabilis, op. cir., III, 3. :; H. 1. Marrou. Biserica n Antichitatea trzie, Bucureti, 1999, p. 268.

    ~6 John Ryan. lrish monasticism. Origins and early development, Dublin, 1992. p. 77.

    " Pau1ette L 'Herrnite-Leclercq, L 'Eghse er les femmes dans /'Occident chrerien des origines a /afin du Moyen ge, Brepo1s, 1997, p. 135 -137.

    28 Peter Brown, L 'essor ... , p. 105. "L. Brehier, R. Aigrain, op. cir., p. 303. "Ibidem, p. 301. 31 H.l. Marrou, Biserica in Antichitatea trzie, Bucureti, 1999, p. 272. 32 Peter Brown, L 'essor ... , p. 117. H. 1. Mano11, Biserica n Antichitatea trzie, Bucureti, 1999, p. 274. " T.M. Charles-Edwards, Earlz Chrisrian lreland, Cambridge Universitz

    Press, 2000, p. 187. "P. Brown, L 'Essor ... , p. 118. > L. Brehier, R. Aigrain, op. cir., p. 304. "Ibidem, p. 305. Jt Fredegarius, Chronicon, IV, 18, in MGH, Scriptores Rerum

    Merovingicarum, t. Il, p. 160.

  • Seminariile Catolice din Moldova

    Pr. A lois Moraru

    Dup ce n primul volum editat de Centrul de Istoria Bisericii am prezentat succint principalele forme de organizare a minoritii catolice din Moldova. ln prezentul studiu vom ncerca s surprindem principalele iniiative i reuite ale fondrii unor seminarii pentru tinerii catolici indigeni ce doreau s se formeze n vederea slujirii Bisericii i credincioilor de pe aceste meleaguri. Dar, nainte de a consemna aceste aspecte, am crezut de cuviin s inserm

    i cteva norme date de ierarhii Bisericii Catolice n vederea unei formri integrale i universale a celor care optau pentru aceast form de via.

    Cteva norme magisteriale privind formarea seminaritilor. ntemeind Biserica, Isus Cristos a voit ca ea s fie rspndit prin munca apostolilor i a succesorilor lor. Ei nu s-au mulumit s

    transmit Evanghelia numai unei anumite categorii sociale sau numai anumitor popoare, ci s-au ndreptat ctre toate naiunile. Singuri,

    ns, nu puteau face fa acestei munci de evanghelizare a ntregului pmnt, de aceea i-au ales numeroi discipoli pe care i-au pregtit i consacrat preoi ai lui Cristos.

    Este firesc s ne ntrebm: De ce preoii trebuie s se formeze aa de mult? Este necesar ca un preot s studieze mai mult dect ceilali oameni? Pentru ce preotul trebuie s fie cel puin la nivelul cultural al credincioilor? etc. Preotul trebuie s aib o cultur

    general foarte solid, trebuie s cunoasc preocuprile, dificultile i idealurile lumii contemporane. Dac preotul nu dispune de un

    21

  • l'lll1riaih1r. T\tai mult. nu-iva putea nelege pe oameni i nici el nu 'a li inteles. sau poate nici nu va li ascultat. Avnd ns o pregtire

    intelectual suficient preotul va putea s intre n dialog cu toi, att cu cei simpli ct i cu cei nvai, ntruct numai astfel va putea

    s-i cunoasc pe cei din jur i s le expun adevrurile credinei potriYit cerinelor i preteniilor lor, potrivit "culturii" lumii contemporane.

    n contextul extinderii Bisericii i nevoii crescnde de slujitori, nc din primele secole unii episcopi au adunat pe lng reedinele lor tineri pentru a-i forma n vederea hirotonirii sacerdotale. n vederea unei pregtiri eficace a celor ce voiau s devin preoi, de la papa Anaclet (76-88) pn la papa Ioan Paul al II-lea (din 1978 i pn n prezent), aproape toi suveranii pontifi au dat recomandri episcopilor i preoilor privind formarea uman, spiritual,

    intelectual i pastoral a viitori lor clerici, pentru a se putea dedica demn slujirii sacramentelor i cuvntului lui Dumnezeu.

    Prima referin o gsim n conciliul din Cezarea (314-316), care menioneaz n cann. Il i 12 s nu fie hirotonii brbai nainte de 30 de ani rar a cunoate adevrurile credinei. La rndul su, primul conciliu ecumenic (Nicea, 325) precizeaz n can. 9 s nu fie hirotonii preoi cei ce nu cunosc suficient de bine credina proclamat la Botez. Conciliul din 393 de la Hippona i cel de dup patru ani de la Cartagina evideniaz, din nou, necesitatea unei bune pregtiri doctrinare a celor ce se pregtesc pentru a deveni clerici. Acest aspect a fost accentuat i la si nodul de la Seleucia din 41 O, n can. 16, de ctre papa Inoceniu I (401-417). Nu sunt lipsite de

    importan nici directivele date de papa Grigore I (590-604) n privina cunoaterii Sfintei Scripturi de ctre cei ce se dedic slujirii preoeti. Conciliul din Narbonne (627), n can. Il, apeleaz la erudiia celor ce sunt admii la Ordinele sacre, iar conciliul al IV-lea din Toledo (633), n can. 24, a poruncit ca aspiranii la slujirea

    preoeasc s locuiasc toi ntr-o cas pentru a duce o via comunitar, sub ascultarea i supravegherea unui "instructor iscusil care se le fie cluz n nvtur i virtute". Urmnd aceast

    22

  • dispozipc. numeroase alte concilii i sinoadc particulare au menionat printre cerinele admiterii la starea derical i pe cele ale unei hune pregtiri biblice i dogmatice. Ca o punere in practic a dispozitiilor unui sinod din 798 inut la Rispoia, nsui impratul Carol cel Mare (768-814) a poruncit intr-o adunare de la Aachen, n 802, ca episcopii

    s fondeze pe lng reedinele lor coli pentru viitorii clerici, n care s-i formeze. Pregtirea lor era ns foarte sumar din cauza lipsei unor profesori bine instruii. O situaie similar o ntlnim i pe lng mnstiri. Aici s-au format coli att pentru clerici ct i pentru clugri.

    n secolul al IX-lea apar primele forme de "seminarii". Dac dispoziiile privind viaa comunitar i pregtirea celor ce se pregteau pentru sfnta Preoie, date de Magisteriul Bisericii n secolele IV-VII, aveau un caracter particular. din secolul al IX-lea aceste aspecte au avut un caracter de obligativitate, situaie

    evideniat i prin dispoziiile papilor Pascal 1 (817-824), Ioan al VIII-lea (872-882), Honoriu al III-lea (1216-1227), Leon al X-lea (1513-1521) etc., dar i prin documentele unor concilii provinciale sau ecumenice: Moguntiense (813), Roma (826, 853, 1078), Paris (829, 1212), Compostela (1056), Lateran (1139, 1215), Florena (1517) etc.

    Conciliul Tridentin ( 1545-1563) a nsemnat un pas important n cristalizarea noului tip de seminar. Una din directivele trasate de acest conciliu n sesiunea a 23-a, din 15 iulie 1563, a fost formarea de seminarii diecezane unde s fie educai tinerii care se pregteau pentru a deveni preoi. Ca modele au fost propuse colegiul fondat de sfntul lgnaiu de Loyola i cel englez, ambele din Roma. Dup aceste modele s-au fondat numeroase seminarii: n 1564 la Roma, Rieti i Eichstt; n 1565 la Milano; n 1566la Orvieto; n 1567la Verona, Imola i Benevento etc. Aceste seminarii trebuiau s asigure "formarea ascetic, cultural i practica-pastoral a aspirantilor la

    Preoie ntr-un arnbient nchis, sub ngrijirea unor persoane demne prin viaa, cultura umanistic i religioas, dar i prin zelul lor pastoral, sub controlul direct al episcopului diecezan".

    23

  • l 1n rol imponant n formarea clerului indigen 1-a avut Sfntul Printe Leon al Xlii-lea ( 1878-1903). n numeroasele sale enciclice i discursuri a scos n eviden necesitatea fondrii unor seminarii pentru preoii indigeni n care "trebuie accentuat formarea lor intelectual. deoarece numai astfel pot face fa cerinelor Poporului lui Dumnezeu". lat cteva precizri din enciclica Ad extremas Orientis oras, emis la 24 iunie 1893: "Preotul indigen cunoate pe deplin aplecrile, caracterul, moravurile, destoinicia, istoria, limba poporului su, ceea ce nu este aa de uor preoilor strini( ... ). Preotul indigen triete i moare mulumit n ara sa, pentru care se jenfete bucuros: cetean ntre cetenii si. el iubete i este iubit. Dac aruncm o privire n istoria bisericeasc vedem c apostolii lui Isus Cristos, oriunde au nlat crucea, au ornduit acolo cler indigen. Dintre indigeni ei alegeau preoi, dintre indigeni ei alegeau chiar episcopi. Acesta a fost obiceiul introdus i urmat de ctre apostoli. Pontifii Romani nu au ncetat de a urma exemplul lor i au poruncit vizitatorilor apostoliei s-i dea toat silina pentru a alege clerul dintre indigeni, oriunde comunitatea cretin ar fi destul de

    numeroas. Ei bine, ceea ce vedem c s-a fcut cu atta folos de la nceputul Bisericii, noi trebuie s pzim cu sfinenie".

    Strdaniile papei Leon al XIII-lea nu au fost zadarnice, deoarece n timpul papei Pius al X-lea (1903-1914) s-au nfiinat numeroase seminarii interdiecezane sau regionale pentru formarea clerului indigen, att de necesare contextului extinderii Bisericii n

    inuturile misionare. Abia acum a ncetat formarea clericilor n afara seminariilor.

    Papa Benedict al XV -lea (1914-1922), urmnd exemplul papei Benedict al XIII-lea (1724-1730), care n 1725 a fondat o Congregaie pentru Seminarii cu scopul de a da directive asupra metodelor i coninuturilor ce trebuiau nsuite de viitorii clerici, prin Motu Propria Seminaria clericorum din 4 noiembrie 1915, a reorganizat aceast congregaie, care acum este cunoscut sub denumirea de Congregaia pentru Educaia Catolic.

    24

  • Sfntul Printe papa Pius al XI-lea (1922-1939) este unul dintre suveranii ponti!i ce a accentuat tot mai mult "formarea integr" a celor ce se pregtesc pentru a deveni preoi. Din cele 80 de scrisori

    i discursuri adresate seminaritilor i clericilor putem vedea interesul su "pentru cultura teologic pe care trebuie s o aib un preot, pentru nlturarea nvturilor greite, pentru nsuirea unei bune culturi generale profane, pentru progresul omenirii" etc. Dintre toate normele date de acest pap multe nu au putut fi concretizate din cauza contextului politic n care se afla majoritatea rilor catolice. Comunismul din Spania, fascismul din Germania i Italia etc., au sistat proiectele de reform din seminarii. Totui, papa Pius al XII-lea (1939-1958) nu a ncetat s emit diferite norme privind ncurajarea vocaii lor el eri cale i dezvoltarea lor autentic. El a adus n seminarii o nou figur a superiorului: se trece de la o formare

    rigid la una patern i infom1aional. Pe aceast linie se vor ncadra i directivele papei Ioan al XXIII-lea (1958-1963), mai ales cele date pentru rile de misiuni i pentru cele lovite de "flagelul comunismului'', inuturi n care se nfiineaz numeroase seminarii. Pentru aceast perioad este de o importan capital Conciliul Ecumenic Vatican II ( 1962-1965), care a adus un aport substanial prin decretul Optatam totius din 28 octombrie 1965, trasnd liniile directoare pentru formarea seminaritilor. Dup acest conciliu seminariile se mpart n: seminarii mici i seminarii mari; seminarii diecezane - care sunt n serviciul unei dieceze i conduse de un episcop - i interdiecezane sau regionale -n serviciul mai multor dieceze i conduse de Sfntul Scaun; seminarii pentru clerul diecezan

    i seminarii pentru clerul regular etc. Toate aceste restructurri au fost coordonate de papa Paul al VI -lea ( 1963- I 978) care a dat norme diverse privind punerea n aplicare a documentelor conciliare.

    Chiar de la nceputul pontificatului su, papa Ioan Paul al II-lea (1978-... ) nu a neglijat aspectele menionate mai sus. Mergnd pe liniile trasate de Conciliul Ecumenic Vatican II i de papa Paul al VI-lea, dnsul nu a ncetat s ncurajeze vocaiile din inuturile de misiuni sau din cele ce se confruntau cu diferite greuti politice,

    25

  • Jnq~t;iJhi h)tmai mult .1supra l~mnrii unor preoti care s se idcntilicl.' h11 mai mult cu Cristi)S. Printre documentele mai importante din umpulp,,nuticatului su se inscrie i noul Cod de Drept Canonic Jm 1 4~.;. care dedic formrii clericilor nu mai puin de 33 de cannane.

    Ca o sintez a Conferinei Episcopilor din 1990. care S' intrunit pentru a analiza situaia actual privind formarea preoilor i seminaritilor. papa Ioan Paul a! II-lea a emis la 25 martie 199: exortaia apostolic Pastores dabo vobis. Aceast scrisoare

    fundamenteaz intreaga formare a candidai lor la preoie pe nelegerea credinei. insistnd asupra "coordonrii profunde care trebuie s existe ntre diferitele aspecte ale fonnrii wnane, spirituale. intelectuale i. in acelai timp, asupra finalizrii lor specifice".

    Aspectele evideniate mai sus sunt doar o parte din tezaurul magisterial referitor la fonnarea integral a seminaritilor. Dac in primele secole se punea accent doar pe cteva cunotine biblice i pe o credin confonn nvturii Bisericii, in ultimele secole aria cerinelor impuse seminaritilor s-a lrgit considerabil.

    nainte de a trece la analiza succint a fonnelor de seminar de pe teritoriul Moldovei, trebuie s precizm ce se inelege prin termenul "seminar". n sens bisericesc, cuvntul "'seminar" este strns legat de pregtirea spiritual, intelectual, uman i pastorala a vestitorilor Evangheliei, a slujitorilor altarului i a poporului lw Duntnezeu. ns in sens laic, mai ales n contextul n care s-a aprobari deschiderea Seminarului Catolic de la Sboani ( 1860), cuvntuil "seminar" nsemna o coal din care se putea face o selecie pentn cei care ar fi dorit s unneze studiile teologice, adic, vorbind ir: contextul zilelor noastre, ar fi un seminar liceal care i pregtete pe; tineri n vederea urmrii cursurilor universitare teologice.

    Am subliniat aceste considerente introductive i principalei< directive magisteriale pentru a putea ncadra iniiativele din Moldow. in contextul universal al fonnrii viitorilor clerici. n continuan' vom analiza principalele iniiative i reuite ale fondrii uno:

    26

  • seminarii pentru clerul indigen, insistnd ceva mai mult asupra celor care au ajuns pn astzi, iar n final vom meniona seminariile care s-au nfiinat dup 1990.

    Principalele ini!iative din Moldova privind fondarea unor seminarii. Dup ce la sfritul secolului al XIV -lea i inceputul celui urmtor s-au cristalizat primele forme de organizare teritorial a catolicilor din Moldova, n a doua jumtate a secolului al XVI-lea Moldova, ca de altfel ntreaga Europ oriental, a fost strbtut de un puternic curent misionar promovat de iezuii, prin care se

    inteniona reorganizarea formelor administrative locale ale catolicilor de pe acele meleaguri. n acest sens preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de domnul Moldovei, Petru chiopul, de sfetnicul Bartolomeo Brutti i de mitropolitul Sucevei, Gheorghe

    Movil, cu aprobarea cardinalului Aldobrandini, a iniiat un plan care prevedea nfiinarea unei episcopii catolice i a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest plan nu a fost dus la desvri re deoarece, n !591, domnul Petru chiopul a fost nlturat. Planul fusese ns preconizat de sfetnicul Bartolomeo Brutti, care a trimis n acest sens mai multe scrisori, cutnd susintori.

    Dup sosirea n Moldova a misionarilor franciscani conventuali i nfiinarea Episcopiei Catolice de Bacu ( !607), preotul Paul Bonnaci, n 1632, propunea urmtoarele ntr-o scrisoare adresat

    Congregaiei De Propaganda Fide, nfiinat cu 1 O ani n urm:" ... eu nu vd alt cale pentru a readuce pe aceti oameni la credin i pentru a o pstra, dect s fie fcui preoi dintre ei nii, pentru ca s stea mereu cu ei ... ( ... ) Dup ce am cutreierat toat Vara Moldovei mi se pare c Suceava este locul cel mai bun, fiind acolo o cetate puternic, pentru a ntemeia un seminar de doisprezece tineri, att din secuime ct i din Moldova, care s fie crescui sub disciplina unui episcop italian; acetia ar sluji apoi ca preoi att n secuime ct i n Moldova

    i astfel ar fi preoi destui i ar lucra pe ntrecute. ( ... ) Nobilimea din ar mi-a i vorbit i m-a rugat s njgheb coala, pentru a-i da acolo fiii, ca s nvee limba latin ... ( ... ) ... mi se pare foarte necesar de a

    27

  • t'ttl. L'a ~:1 in\'l'l' limba latin ... ( ... ) ... mi se pare fom1e necesar de dll'itui de.' dragul lui Dumnezeu spre a face acest seminar, astfe\1 tinerii .. s;l crl'asc sub o bun disciplin i sub conducerea bun unuia care sJ cunoasc felul lor de a ti i s ajung astfel a fi ptrun de ascultare clugreasc i s capete. cel puin in parte. dac nu nt1 totul. felul de a ti italian ... ". i aceast propunere a rmas fr nici concretizare practic. datorit nu numai contextului politic, dar i

    situaiei economice precare a catolicilor din Moldova, care nu permitt construirea i ntreinerea unui seminar.

    O alt iniiativ a aprut dup 1 O ani. n noiembrie 1642, Cotnari. s-a intrunit un mini-sinod diecezan al franciscanilc conventuali sub conducerea prelatului Bartolomeo Basset viceprefect al Misiunii din Moldova i vicar general al Episcopii de Bacu. mpreun cu printele Simeon Appolini i cu ceilali preo care lucrau n Moldova au elaborat un plan prin care intenionau s

    cear nvoire de la Sfntul Scaun pentru a putea nfiina un semim la Iai. tim c acest plan a fost prezentat personal de prelati Bartolomeo Basseti, Congregaiei De Propaganda Fide, n edim din 19 ianuarie 1644 n faa cardinalului Pamfili, secretan

    Congregaiei. Pentru clarificarea situaiei a fost trimis n Moldot episcopul Marcu Bandini, care urma s prezinte congregai<

    observaiile din aceast vizit. n drum spre Moldova prelatul Basse a murit, iar episcopul Bandini (? 1650) a ntmpinat n Moldot' numeroase dificulti, ceea ce a fcut ca observaiile sale s rl corespund cu dorina mini-sinodului i astfel planul s nu f.l concretizat.

    ntruct dorina misionarilor de a deschide un seminar 1 Moldova a rmas fr nici un rezultat, acetia au ales tineri d 1 familiile catolice moldave, dornici de a deveni preoi, i i-au trirr' n seminariile Congregaiei De Propaganda Fide din Italia pentn se forma. Printre tinerii care s-au format n 1 talia i au venit Moldova ca preoi pot fi amintii: Ioan Boteztorul Brcu, Valen

    Brcu- frate cu Ioan Boteztorul Brcu, Dominic Capr i Pe: Wolff- din Cotnari etc. Un raport anonim despre situaia biserici'

    28

  • pribegi din Polonia pe unul numit Iacob Capr, originar din Baia. Din Baia mai sunt menionai i trei preoi care poart numele Grossul: Gheorghe, Grigore i Petru, precum i unul cu numele Ioachim Wolff. Chiar i la nceputul secolului al XIX-lea au mai fost trimii tineri din Moldova pentru a studia n seminariile din Roma. n timpul prefectului apostolic Carol Magni ( 1832-1838) au fost trimii la studii doi tineri din Sboani, Francisc Cagno i Carol Andro, i unul din lai, Ioan-Eugen Zapolski. Nici aceast metod, de a trimite tineri la studii n strintate, nu s-a dovedit eficient deoarece tinerii recrutai erau din familii nstrite i viitorii preoi, ori de cte ori erau nesatisacui sau ntmpinau greuti, prseau Moldova i se refugiau n Polonia sau Transilvania. Deci, munca pastoral revenea i pe mai departe misionarilor franciscani i iezuii.

    La mijlocul secolului al XIX-lea problema misionarismului i a clerului indigen devenise foarte acut. Numrul din ce n ce mai mare al catolicilor cerea un numr din ce n ce mai mare de preoi. Misionarii erau de mult insuficieni pentru a face fa numrului crescnd de comuniti ce trebuiau deservite. Italia se confrunta i ea cu numeroase greuti politice, ceea ce fcea ca numrul misionarilor italieni s scad i s creasc proporional numrul misionarilor unguri. La acestea se mai aduga faptul c nu puteau

    CW1oate bine limba romn, ceea ce le ngrelli1a activitatea pastoral. Aceste probleme I-au frmntat mult i pe episcopul vizitator

    apostolic Paul Sardi ( 1843-1848), care a ncercat s rezolve deficienele sesizate. n acelai timp, Congregaia De Propaganda Fide cerea "exploatarea elementelor locale i formarea W1Ui cler indigen". Cu ajutoarele bneti primite de la Operele Pontificale din Lion, n anul 1845, episcopul Sardi reuete s deschid Micul Seminar pentru seminaritii indigeni. La nceput avea ase tineri pe care i ntreinea din fondurile personale. Pentru local a folosit

    cldirea de lng reedina misiW1ii, n care funcionase cea mai veche coal popular din Iai, nc din anul 1817. Relaia misionar din anul 1817 a prefectului misiunii, preotul Iosif Bonaventura Berardi, consemneaz c aici era coala parohiei, W1de " ... se preda

    29

  • _Lratuit l'k,i\l11" in limba rom
  • nainta spre aprobare proiectul, programul i statutul necesar organizrii seminarului". La 17 octombrie 1860, delegatul episcopului din lai n vederea soluionrii organizrii seminarului, preotul Eugen Zapolski, scria Ministrului Cultelor c scopul seminarului trebuie s fie pregtirea de elemente necesare pentru clerul catolic din Moldova, iar locul cel mai potrivit pentru localul Seminarului ar fi pe lng reedina Episcopului, ca s-o poat supraveghea.

    Dup mai multe schimburi de scrisori, cu aprobarea Ministerului Cultelor i al Instruciunii Publice, Misiunea Catolic din Moldova a ntocmit un Proiect de Regulament pentru acest seminar. Acest proiect a dat natere la vii discuii i controverse pentru c multe dintre punctele ei nu conveneau cu practica multisecular a Bisericii Catolice. Cu toate acestea, nainte de a demisiona din funcia de director al Departamentului Cultelor din cadrul ministerului menionat mai sus, V. A. Urechia s-a strduit s favorizeze organizarea Seminarului Catolic din Iai alocnd, n I 860, suma de 12.000 lei n acest sens. Revenind la conducerea departamentului, n 1864. V. A. Urechia a repus n discuie problema seminarului catolic.

    Dup numeroase demersuri, la 16 octombrie 1864, apare n Monitorul Oficial decretul domnesc semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza pentru "nfiinarea unui Seminar n Romnia de peste Milcov", iar la 20 octombrie acelai an apare i "Regulamentului Seminarului Catolicu din Romnia de preste Milcov", aprobat prin decretul domnesc nr. 1400, semnat de ministrul Justiiei, Cultelor i

    Instruciunii Publice, N. Creulescu. Acest regulament a fost tradus n limba latin i naintat Congregaiei De Propaganda Fide la 23 decembrie 1864. Regulamentul seminarului a fost conceput diferit

    fa de Proiectul de Regulament pe care-I naintase Misiunea Catolic n 1860, fiind introduse numeroase afirmaii care nu au putut fi aprobate de autoritatea eclezial competent, ca de exemplu:

    recunoaterea nwnirii unui preot, interzicerea colectrii de bani pentru ntreinerea clerului, limitarea numrului de candidai ce voiau s se

    31

  • inscrie n seminar. problemele seminarului trebuiau rezolvate d< Ministerul Instruciunii Publice etc.

    Ministrul V A. Urechi a a insistat i pentru nchirierea cldirilor de pe strada Colonel Langa, unde urma s se deschid Seminarul Catolic din Iai. Aceste intervenii au strnit multe opoziii din parteo mai multor foruri, cu toate c guvernul se arta favorabil catolicilor pentru a-i scoate de sub protectoratul Austriei. Aceste probleme. nsoite de opoziia categoric a Congregaiei De Propaganda Fide de a accepta regulamentul de funcionare a seminarului, deoareCll Statul voia s se amestece n chestiunile canonice ale Bisericii, ati

    fcut ca tratativele enumerate mai sus s nu fie soluionate : concretizate. n urma acestor discordane dintre Biseric i guverr1 problema deschiderii seminarului decretat de guvern a rma:! definitiv abandonat i nu dup mult timp a avut loc abdicare.1 domnitorului Alexandru Ioan Cuza (23 februarie 1866), ca< semnase actul de nfiinare.

    n ateptarea limpezirii discuiilor cu guvernul romn privir, deschiderea seminarului, episcopul Iosif Salandari ( 1864-1873) 1 chemat la lai pe printele Dominic Bartozzctti ca s conduc seminarul n cazul n care s-ar fi deschis. ns, la 18 martie 186 prelatul C. Bamatisi, prefectul Congregaici De Propaganda Fid scria episcopului din lai, Iosif Salandari, c atitudinea pe care luat-o refuznd deschiderea unui seminar decretat de guvern a Il foarte bun. Dup ce a luat parte la lucrrile Conciliului Vatican episcopul Salandari a insistat din nou pentru obinerea aprobi' deschiderii seminarului pentru clericii indigeni. Nici de aceastd' nu a primit avizul favorabil.

    Aadar, toate aceste iniiative nu au fost de lung durat. Ele fost doar la nivel teoretic sau, atunci cnd ncepeau s se concretill practic, din lipsa unui personal calificat sau din lipsa bunurr materiale, nu puteau fi durabile. Abia dup nfiinarea unei episc

  • nfiinarea Seminarului diecezan "Sfntullosir' din Iai. La 27 iunie 1884, prin bula papal "Quae in christiani nominis incrementum", papa Leon al XIII-lea a hotrt ncetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care fiina din 1818, i nfiinarea Episcopiei Catolice de Iai. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic ntre 1881-1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884, episcop titular de Iai. Misiunea principal pe care i-a ncredinat-o papa Leon al XIII-lea, "care struia n nenumrate ocazii ca din inuturile misionare s

    ias preoi indigeni, care sunt mai buni cunosctori ai moravurilor poporului din snul cruia sunt. .. ". a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastoraia catolicilor de la rsrit de Carpai, ceea ce impunea crearea unui seminar diecezan.

    n vederea deschiderii unui seminar pentru clerul indigen, episcopul Camilli a "negociat" att cu Congregaia De Propaganda Fide ct i cu autoritile romne. Chiar nainte de nfiinarea Episcopi ei de Iai. dup o audien pe care a avut-o la papa Leon al XIII-lea, n 1882. episcopul Camilli scria c Sfntul Printe l-a ndemnat s nfiineze un seminar pentru clerul diecezan sau s pun n practic ceea ce stabilise cu superiorul general al Ordinului Franciscan i anume deschiderea unui seminar franciscan. Din primele schimburi de scrisori reiese c au czut de acord ca la Iai s se deschid un seminar pentru clericii profei care ar fi dorit s

    rmn n misiune, dar relatrile ulterioare evideniaz altceva. La 1 O august 1883 episcopul Camilli prezint ntr-o scrisoare adresat Congregaiei De Propaganda Fide proiectul de reform privind o mai bun pastoraie n Missio Moldavica. Principalele linii trasate de episcop au fost: trimiterea de noi tineri misionari n Moldova; deschiderea unui seminar mic n Misiunea din Moldova; expedierea unui fond pentru misionarii btrni i bolnavi etc. n rspunsul dat acestei scrisori, la 13 decembrie acelai an, Congregaia pentru

    Rspndirea Credinei a subliniat necesitatea formrii n Moldova a unui cler indigen secular, pentru care a sugerat deschiderea unui seminar sau a unui colegiu. n afar de aceast iniiativ se subliniase

    33

  • necesitatea deschiderii unui probandat i a unui noviciat pentru tinerii ce Yor s opteze pentru Ordinul Serafic. Pe lng acestea, prefectul congregaiei. cardinalul Giovanni Simeoni, a insistat asupra deschiderii unei case pentru religioi i a coabitrii acestora.

    Auzind de aceste intenii, regele Carol 1 i ministrul Cultelor i Instruciunii Publice l sftuiesc pe episcopul Camilli, pentru a evita neplceri din partea altora, "s aduc misionari francezi sau italieni, nu unguri", pentru a prelua conducerea seminarului. De asemenea, I-au sftuit ca s aib drept punct de plecare pentru nfiinarea seminarului, coala Parohial de pe lng Episcopia de Iai.

    Paralel cu iniiativele evideniate mai sus, episcopul Camilli a dus tratative cu iezuiii din Provincia Galiia pentru a veni la conducerea seminarului pe care l preconiza. Avnd drept punct de plecare coala parohial de pe lng episcopie, episcopul Camilli, neputnd rezolva problema deschiderii unui seminar cu Ordinul Franciscan, a apelat la superiorii din Societatea lui Isus, ordin ce activa cu succes n unele parohii din Moldova nc din 1826. Astfel, printele Henric Jackowski, provincialul iezuit al Galiiei, a pus la dispoziia episcopului de lai civa preoi, el urmnd s vin personal la lai pentru a cunoate toate datele referitoare la acest plan. Avnd preoi iezuii la dispoziie, la Il iulie 1885, episcopul Camilli cerea cardinalului Giovanni Simeoni aprobarea nfiinrii unui "seminar diecezan n oraul lai, innd cont c sunt deja patru preoi iezuii la lai". n ncheierea acestei scrisori episcopul se arta foarte optimist fiind convins c nu se poate refuza o necesitate aa

    strigent pentru tnra diecez de lai: "Sper c Sfnta Congregaie "De Propaganda Fide" s-mi aprobe aceast dorin. Dup prerea mea este unicul mod de a avea un cler indigen, nu pentru a nlocui acum preoii din parohiile existente, dar pentru a fonda altele noi, care sunt foarte necesare". Printr-o scrisoare din 13 august 1885, episcopul Camilli este asigurat de cardinal de posibilitatea deschiderii seminarului. Cu oarecare ntrziere fa de data fixat anterior, la 25 august au sosit la Iai ali doi preoi iezuii: Francisc Habeni, ca superior al noii misiuni, i Victor Kalabis, coadiutor. Ei

    34

  • urmau s locuiasc lng reedina episcopului. Dup toate demersurile necesare, preoii iezuii au inceput munca didactic in

    coala parohial de pe lng catedral. Preoii polonezi, nsufleii de printele Habeni, superiorul colii, aduc roade frumoase. ntr-o scrisoare din Il ianuarie 1886 episcopul Camilli se arta foarte mulumit de munca acestor "trei flori: Wagner, Herden i Habeni", scriind provincialului de Galiia despre schimbrile semnificative care au avut loc n "coala episcopiei".

    Avnd aprobrile necesare i baza spiritual asigurat, episcopul Camilli urma s soluioneze i baza material: cldiri, fonduri pentru ntreinere etc. Corespondena purtat de episcop n acest sens ne dovedete optimismul su. Cu un adevrat spirit de

    umilin, episcopul a apelat la numeroase parohii i organizaii din Frana, Italia, Belgia i Germania n sperana dobndirii fondurilor necesare. Domnul l-a ajutat i "planul su de ani" s-a concretizat. Astfel, avnd sprijinul a patru iezuii (pr. Francisc Habeni, pr. Emest Herden, pr. Augustin Wagner i un magistru) i aprobarea

    Congregaiei De Propaganda Fide la 29 septembrie 1886, "sub auspiciile Celui Preanalt i a efului miliiilor cereti: Arhanghelul Mihail", episcopul Camilli declara deschis Seminarul Catolic al Episcopiei de Iai.

    Datorit lipsei fondurilor necesare construirii unui edificiu propriu, seminarul a fost deschis n cldirea folosit i de episcopul Sardi, cldire restaurat i dat n folosin la 1 O octombrie 1886, n ziua sfntului Francisc Borgia, cnd s-a celebra! o sf'ant Liturghie

    solemn, au mulumit mpreun Domnului pentru marele dar pe care l-a acut Bisericii din Moldova i au implorat ajutorul divin n rezolvarea problemelor care se vor ivi pe viitor. Rector al seminarului a fost numit preotul Francisc Xaveriu Habeni, care era i superior al misiunii iezuiilor de la Iai.

    Chiar de la deschiderea seminarului, episcopul Camilli a inut s traseze liniile dup care se va ghida funcionarea intern a acestei

    instituii, precum i normele necesare unei bune desaurri a activitii de formare a candidailor la Ordinele sacre, norme ce sunt

    35

  • ,uprinse in cele cO de pagini ale "Constitutiones et Regulae qaedam Seminarii Catholici Jassiensis". Regulamentul a fost redactat n limba latin i cuprinde dou pri: Constitutiones (25 articole) i Regulae ("Reguli pentru conversaie", "Reguli comune", "Reguli de coal". "Reguli privind ngrijirea sufletului", "Reguli ce trebuiau respectate n dormitor" etc.).

    Aadar, n urma numeroaselor tratative i demersuri, la 29 septembrie 1886, episcopul Camilli i-a vzut visul mplinit. n

    sfrit avea convingerea c Dieceza de Iai i va avea proprii preoi indigeni, care cunoscnd limba i obiceiurile locale vor putea desfura o activitate mult mai bogat n tnra diecez.

    nfiinarea Seminarului franciscan din Moldova. Nu este lipsit de importan nici nfiinarea primului seminar franciscan din Moldova. Dei au lucrat n Moldova nc din secolul al XIII-lea, misionarii franciscani nu au fost constituii ntr-o provincie regular dect n anul 1895, cnd printr-un decret al Congregaiei De Propaganda Fi de, papa Leon al XIII-lea transform Misiunea Frailor Minori Conventuali din Moldova n Provincie regular, cu dreptul de a-i ntemeia instituiile prescrise de Constituiile Ordinului, pentru formarea unui cler indigen franciscan. nsui episcopul de Iai, Dominic Jaquet (1895-1903) a cerut papei Leon al XIII-lea s nfiineze i un seminar franciscan pentru a satisface diferitele vocaii preoeti care se nteau n tnra diecez de Iai. Obinnd aprobarea Sfntului Printe, n vara anului I 897, preotul Daniel Pietrobuono, superiorul provincial, ncepe construirea cldirii Seminarului Franciscan de la Hluceti. n acelai an au nceput i cursurile seminariale n casa parohial din Prjeti. La nceput au fost ase elevi, care erau condui de preotul Ulderic Cipolloni. ntreinerea

    seminaritilor se fcea din pomana credincioilor i din contribuia parohiilor franciscane. Autorizaia legal pentru funcionarea acestui seminar s-a dat abia n 1900. Cu un an nainte, ns, guvernul condus de Dimitrie Sturza ncepuse finanarea acestui seminar Ia insistenele episcopului Dominic Jaquet. Din 1932 cursurile filosofica-teologice

    36

  • ale acestui seminar s-au inut la Luizi-Clugra, unde s-a construit un edificiu propriu.

    Seminariile catolice n perioada comunist. Att seminarul diecezan ct i cel franciscan au fost nevoite s-i nceteze activitatea n august 1948 n urma Legii pentru reforma general a nvmntului din Romnia. Conform acestei legi de reorganizare a nvmntului, spre sfritul anului 1948 s-a nfiinat la Alba Iulia un Institut Teologic Interdiecezan pentru studenii de la toate episcopiile catolice din ar. Acesta s-a deschis abia spre sfritul anului 1951, deoarece Ministerul Cultelor a ntrziat elaborarea unui statut pentru nvmntul catolic din Romnia. n acest sens s-a elaborat i un regulament pentru coala de Cantori a cultului catolic din R.P.R., cu sediul la Alba Iulia. n 1952 s-a ivit posibilitatea i pentru seminaritii din Moldova de a urma cursurile seminariale n acest seminar. Cei care au dorit s-i continue formarea teologic au putut studia acolo pn n 1956 cnd, datorit numrului mare al elevilor de la coala de Cantori din Alba Iulia i al studenilor de la Institutul Teologic, imobilul seminarului din Alba Iulia a devenit

    nencptor. Pentru soluionarea acestei probleme Ordinariul de Iai a intervenit la Ministerul Cultelor n vederea deschiderii unei filiale la Iai. La 3 octombrie I 956, n baza adresei Ministerului Cultelor nr. 15.519, ca rspuns la adresa Arhiepiscopiei de Bucureti nr. 1668/ 28 iunie 1956, s-a deschis la Iai Secia Romn a Institutului Teologic Romana-Catolic de Grad Universitar Alba Iulia. Totodat a fost retrocedat i cldirea Seminarului din Iai, naionalizat n august 1948. Cursurile seminariale s-au reluat Ia 26 noiembrie 1956

    i chiar dac seminarul era "plin pn la refuz", "n inimile tuturor stpnea bucuria c suntem din nou la noi acas i c putem pregti preoi dup specificul i trebuinele Bisericii noastre locale".

    Seminariile catolice din Moldova dup 1990. Schimbrile politice din 1989 au deschis i pentru catolicii din Moldova un orizont nou de libertate, de reorganizare bisericeasc i de propire

    spiritual. Astfel, Dieceza de Iai a putut avea din nou un episcop

    37

  • propriu. fapt concretizat la 14 martie 1990 cnd papa Ioan Paul al Il-lea 1-a aks i numit pe mons. Petru Gherghel episcop de Iai. Dup aceste evenimente, ntreaga via catolic diecezan a luat un nou avnt: a fost reorganizat dieceza, s-a reluat nvmntul religios n coli. s-au nfiinat diferite instituii sociale etc.

    La nceputul anului 1990 n Moldova activa doar un singur seminar, anume cel de la Iai. Dup acest an numrul seminaritilor a crescut considerabil, muli dintre ei au putut urma studii n

    strintate, unii profesori s-au putut specializa n universiti catolice din Occident, regulamentul i programele analitice au fost restructurate, studenii au avut posibilitatea de a desfura activiti pastorale i didactice, biblioteca s-a mrit prin posibilitatea procurrii de crti din strintate, s-a reluat editarea revistei seminarului diplo~ele de absolvire a seminarului au fost recunoscute d~ Ministerul nvmntului i tiinei, seminarul a fost vizitat de numeroase personaliti din ar i strintate, cldirile seminarului au fost renovate i extinse, terenurile aparinnd seminarului au fost retrocedate etc., etc. Acum s-a putut deschide Facultatea de Teologie

    Didactic pentru Laici (1991 ), Seminarul Li ceai a fost desprins de 1 Institutul Teologic i mutat la Bacu ( 1994 ), iar institutul a fost afiliat ad quinquennium experimenti gratia la Facultatea de Teologie din Lateran (1995) etc.

    Seminarul franciscan i-a putut relua activitatea public abia n 1990. Sediul acestei instituii s-a fixat la Roman, unde

    funcioneaz i astzi n paralel att un Seminar ct i un Institut Franciscan "Sfntul Francisc de Asissi", aprobate prin sentina nr. 18/16.03.1990 a Judectoriei Roman.

    Dup 1990, n urma venirii mai multor ordine i congregaii religioase catolice n Moldova, s-au nfiinat i alte seminarii: Seminarul Frailor Minori Capucini "Fericitul Ieremia Valahul"din

    Oneti; Casa de formare a aspiranilor Frailor Augustinieni Asumpioniti din Mrgineni (Bc ); Casa de formare a aspiranilor Misionarilor Cu vntului Divin, care a funcionat la Roman, iar n prezent la Traian (Nt); Seminarul "Dan Orione" din Iai etc. 38

  • Scopul seminariilor din Moldova era i este creterea i formarea tinerilor pentru misiunea de preoi ai lui Cristos, pentru pstori rea poporului din cadrul cruia au fost alei. n toate aceste seminarii, ca de altfel n toat Biserica Catolic, modul de formare al studenilor i elevilor era i este ndrumat de directive le Sfntului Scaun. La nceput pregtirea intelectual i spiritual aveau de suferit din cauza numrului insuficient al profesorilor. Dup al doilea rzboi mondial s-a insistat tot mai mult pe disciplin i s-a accentuat

    pregtirea intelectual. Dup Conciliul Vatican II, n schimb, fr a neglija aspectele menionate mai sus, documentele magisteriale au accentuat latura pastoral a formrii viitorilor preoi.

    Anul jubiliar 2000 a fost un timp de har pentru toate seminariile din Moldova. Realizrile au fost multiple i pline de valoare

    spiritual i material. Dup ani de munc i investiii, cu sacrificii imense din partea episcopilor, a neobosiilor rectori i directori ai acestor seminarii, dar i a preoilor, seminaritilor i personalului auxiliar din seminare, putem conchide c visul de secole al misionarilor care au activat pe teritoriul Moldovei s-a mplinit, iar efortul attor generaii a fost binecuvnta! de Dumnezeu.

    Bibliografie selectiv 1, Surse inedite Arhiva Episcopiei Romana-Catolice din Iai: Dosar 111760, Coresponden privind activitatea Misiunii Catolice din Moldova (1760-1810); Dosar 111843, Activitatea episcopilor Paul Sardi i Antonio De Stefana (1843-1874); Dosar 111854, Coresponden de la alte Ordinariate (1854-1924); Dosar 111860, Coresponden de la Congregaiile Romane (1860-1882); Dosar 1/1883, Coresponden de la Congregaiile Romane (1883-1884); Dosar 2/ 1890, Coresponden primit de la Congregaiile Romane (1890-1904); Dosar 411909, Pastorale i circulare (1909-1935); Dosar 2/ 1920, Coresponden de la Nuniatura Apostolic din Bucureti (1920-1936); Dosar 8/1930, Coresponden cu Departamentul

    39

  • Cultelor. cu parohiik, L'Xtc:rni etc. Probleme seminarialc ( 193(). 19.15): Dosar J/1936. Pastorale i circulare (1936-1950); Dosar 21 19)6. Corespondentii olicial i particular pe probleme ( 1956); Dosar 3/1974, Planuri. Jncardinri. Diverse ( 1974-1981 ); Dosar 21 J9g8, Coresponden cu Departamentul Cultelor. Coresponden extern ( 1988): Dosar6/1988. Corespondent particular. Probleme seminariale. Statistici ( 1988-1992); Dosar 18/1995, Probleme seminariale (1995); Dosar 5/2000, Coresponden divers.

    Arhiva Institutului Teologic Romana-Catolic din lai: Dosar nom. nr. 1, Legi, hotrri, regulamente de organizare i funcionare

    dispoziii, instruciuni i ndrwnri privind nvmntul teologi~ (1890-1999); Dosar nom. nr. 5, Acte didactice i administrative (1930-1996); Dosar nom. nr. 14, Programe analitice i programe de

    nvmnt, nonne didactice pentru profesori, planuri individuale de activitate a corpului didactic, orare, referate metodologice etc. ( 1934-2000); Dosar nom. nr. 24, Procese verbale n urma inspeciilor privind activitatea didactic i administrativ din Seminar (1942-1990); Dosar nom. nr. 26, Dri de seam de nceput i sfrit de an colar, date statistice, realizri etc. (1930-2000); Dosar nom. nr. 42 Acte, proiecte i documentaii tehnice referitoare la lucrrile d~

    reparaii capitale i curente, la ntreinerea imobilelor etc. (1938-1999); Dosar nom. nr. 58, Documente privind des!aurarea activittii din Seminar (1860-1886); Dosar nom. nr. 61, Corespondena cu Arhiepiscopia de la Bucureti (1886-1996); Dosar nom. nr. 62

    Corespondena cu Ministerul Cultelor i alte instituii ( 1900-1986): Dosar nom. nr. 63, Corespondena cu persoane particulare (1890-1990); Registrul "Promotorum ad Primam Tonsuram et ad Ordines".

    Arhiva Provinciei !ezuite "Malopolskiej" din Cracovia: Doc. nr. 660, Statistici ale printilor iezuii referitoare la Missio Moldavica (1885-1903); Doc. nr. 701, Istoria Seminarului din lai sub conducerea prinilor iezuii din Provincia Galiia ( 1885-1905); Dac. nr. 1117, ?? 116 i 117 din Iezuiii din Polonia, cartea a V -a. Seminarul din Iai- Misiuneamoldav(l885-1906); Doc. nr. 1479.1 ::urte mrturii despre Seminarul episcopal din Iai ( 1885-1902):

    1

  • Doc. nr. 3574, Diferite mrturii ale prinilor iezuii din Provincia (;al il ia din Missio Moldavica ( 1882-1897); Doc. nr. 3575,

    Coresponden a prinilor iezuii din Provincia Galiia ( 1844-1903).

    2.Surse publicate Cltori strini despre rile Romne, voi. V, Bucureti, 1973;

    voi. VII, Bucureti, 1980. Diplomatarium ltalicum, voi. 1-11, Roma, 1939; voi. IV, Roma, 1940. Actes de Uon XllJ, voi. III, Paris, 1936. CAMILLI Nicolae Iosif. Epistol pastoral despre Seminar

    (26.07. 1893), n Actele pas/orale ale Prea Sfiniei Sale printelui P. Nicolae IosifCamilli, voi. Il, lai, 1914.

    GHERGHEL Petru, Scrisoare despre Seminar, Iai, 1993. INSTITUTUL TEOLOGIC ROMAN O-CATOLIC IAI, Ratia

    studiorum Seminarii Jassiensis, lai, 1980. IDEM, Jnstitutio Sacerdotalis Seminarii lassiensis (Regulamentu{),

    lai, 1982. IDEM, Regulamentul Institutului Teologic Romana-Catolic lai, Iai,

    1991. SACRA CONGREGATIO PRO INST!TUTIONE CATHOLICA,

    Enchiridion Clericorum, Documenta Ecc/esiae futuris sacerdotibus formandis, Vatican, 1975.

    URECHIA VA., Codex Bandinus, Bucureti, 1895.

    3. Lucrri Bine ai venit stpne, lai, 1948. Momente din istoria Bisericii locale, Iai, 1984. Volum festiv in amintirea evenimentului unic in istoria Eparhiei de

    Iai, hirotonirea a 33 absolveni c/erici ai acestui Seminar, Iai, 1939.

    DAL COVOLO E., TRIACCA A.N., Sacerdoti per la nuova evangelizzazione, Roma, 1994.

    DESPINESCU Anton, L 'activi te pastorale de Nicola Giuseppe Camilli. Premier eveque de Jassy-Roumanie, Roma, 1980.

    41

  • DUMITRU-SNAGOV Ion. Le Sainr-Sit;ge eri a Roumanie modernt 1850-1866, Roma, 1982.

    GASCHLER Norbert, 1939 Priesterjubiliare 1989 der Diozese Jass: 1 Rumanien, Regensburg, 1989.

    GABOR Iosif, Seminarul Catolic de lai, 1886-1986. Luizi-Clugra, 1986.

    IDEM, Dicionarullvcalitilor catolice din Moldova, Bacu, 1996. IORGA, Nicolae, Istoria poporului romnesc, Bucureti, 1985. IDEM, Istoria romnilor pentru poporul romnesc. Chiinu, 1992. MORARU Alois, Seminarul Catolic din Iai, 1886- 29 septembrie.

    1996, Iai, 1997. IDEM, File din istoria Bisericii Catolice din Moldova, Iai- Pildeti.

    !998. IDEM, Pregtirea intelectual in Seminarul Catolic din lai, Iai.

    1998. 1

    NETZHAMMER Raimund, Arhiepiscop n Romnia, Bucureti. i 1993.

    PAL Iosif, Originea catolicilor din Moldova i franc(

  • Biserica Ortodox Rus i cretinii de rit vechi (sfritul secolului al XVII-lea -secolul al XVIII-lea)

    Alexandr Varona

    Pentru Biserica Ortodox Rus secolul al XVIII-lea a nsemnat o perioad de importante transformri att la nivelul ierarhiei conductoare, ct i la nivelul relaiilor sale cu puterea statal, care vor duce la subordonarea total a autoritii ecleziastice arului.

    Desfiinarea instituiei patriarhatului i transformarea ntregului sistem de conducere ecleziastic n timpul arului Petru 1 (1682-1725) a avut ca scop principal slbirea poziiilor Bisericii n societatea rus i, mai ales, plasarea ei pe o poziie subordonat

    arului i egal cu a celorlalte instituii statale. n urma reformelor ecleziastice ale lui Petru cel Mare, Biserica Ortodox Rus va deveni, dealtfel, o instituie cvasi-statal, integrat celorlalte instituii ale statului, adevratul conductor al acesteia fiind de fapt arul nsui. Sfntul Sinod, organismul suprem al autoritii ecleziastice din punct de vedere formal, creat n 1721 sub denumirea de Colegiul Spiritual,

    modificat foarte curnd datorit nepotrivirii evidente cu tradiionalele denumiri ortodoxe, era n realitate sub ascultarea total i necondiionat a reprezentantului permanent al arului, ober-procurorul, care oficial avea numai atribuii de supraveghere, neavnd drept de vot deliberativ n privina deciziilor sinodale, dar a crui influen asupra membrilor Sf'antului Sinod era decisiv.

    Acesta era format din 12 membri: 3 arhierei, 5 arhimandrii ai celor mai importante mnstiri, 2 protopopi, un ieromonah i un preot de lume, toi numii de ar, la propunerea ober-procurorului 1

    43

  • Un asemenea sistem de administrare ecleLiastic favoriza evidem subordonarea ierarhiei bisericeti autoritii statale i, mai concret, a membrilor Sinodului fa de obcr-procuror, "ochiul arului" in

    biseric, cum era el numit n decretul de nfiinare a acestei funqit Toate aceste transformri nu au influenat ns politica Biserici1

    Ruse fa de cretinii de rit vechi. De fapt. Biserica Ortodox Rusa nu a avut niciodat pn la separarea ei de stat ( 191 7) o politic aparte fa de cea a statului rus n ceea ce privete micarea ritulu1 vechi. Acest lucru nici nu era posibil, atta timp ct ea era ncadrat solid n structurile administrativ statale ale societii ruset 1 premodeme i moderne.

    Principalele direcii ale acestei politici au fost definite nc in hotrrile Marelui Si nod Ortodox din 166 7 de la Moscova, la care au participat reprezentanii marii majoriti a bisericilor ortodoxe. inclusiv patriarhul Antiohiei, Macarie i al Alexandriei, Paisie. Acest sinod a definit concepia Bisericii Ortodoxe fa de adepii vechilor rituri ruseti prenikoniene i a stabilit principalele direcii de aciune mpotriva acestora. Conform hotrrilor acestui sinod, adepi: vechilor rituri ale Bisericii Ortodoxe Ruse, practicate pn k introducerea de ctre pariarhul Nikon (1652-1658) a rnduielilor liturgice utilizate n acea perioad (mijlocul sec. al XVII-lea) de greci i de alte popoare ortodoxe, erau declarai eretici i prin urmare se arunca asupra lor anatema, fiind astfel exclui de la comuniune cu Biserica Ortodox.2 Interesant n hotrri le acestui sinod cu privire la vechiul rit este faptul c semnatarii acestora cereau arulu:1

    i autoritilor statale s-i considere pe cei care continuau si 1 foloseasc vechile rnduieli criminali de stat i s le aplice pedepsekl1 penale prevzute n codul de legi adoptat n 1649 (Soborno< ulojenie). Aceast solicitare a constituit baza juridic pentru politie< de prigonire sistematic a cretini lor de rit vechi, care s-a desaura1 1 ncepnd cu a doua jumtate a secolului al XVII-lea, nentrerup:l

    pn la 1905, cu intensitate mai mare sau mai mic, n funcie dr tacticile adoptate de conducerea statal, n primul rnd i apoi w

    ecleziastic, n diferite perioade ale istoriei Rusiei moderne. Aici st1

    44 1

  • situeaz punctul de pornire al atitudinii Bisericii Ortodoxe Ruse fal de aa-numiii raskolnici pentru mult timp de acum nainte. Astfel se explic i represiune~ slbatic a statului fa de adepii ritului vechi, care se autonumeau "staroveri', - aprtori ai vechii credine, pe toat perioada de la 1667 pn la sfritul secolului al XVII-lea. Autoritile ecleziastice ortodoxe din Rusia nu numai c au ncurajat msurile punitive ale puterii statale, dar le-au i inspirat. Nu o dat alturi de detaamentele militare trimise s lichideze mpotrivirile la introducerea reformelor nikoniene participau la represiuni i chiar le inspirau preoii ortodoci. Cea mai grea perioad pentru staroveri n secolul al XVII-lea a fost epoca regentei Sofia (1682-1689), sora mai mare a lui Petru cel Mare, n timpul creia Biserica oficial i statul au luat cele mai dure msuri posibile mpotriva acestora.

    Astfel, n 1685 au fost legiferate aa-numitele "12 articole cu privire la schismatici", recomandate, fr nici un dubiu, de patriarhul loakim, conductorul de la acea vreme al Bisericii Ortodoxe Ruse, n care se prevedeau cele mai aspre pedepse contra "schismaticilor"

    i a celor care-i ajutau ntr-un fel sau altul. Astfel, se poruncea ca toi "schismaticii ndrtnici" prini s tie ari pe rug, predicatorii "vechii credine" ucii pe loc, iar cei care i urmau s fie biciuii i

    trimii la mnstiri sub paz strict. Cei care i ascundeau pe raskolnici erau pedepsii de asemenea, cu biciuire, exilul n Siberia sau erau arnendai greu, uneori procedndu-se chiar la confiscarea averii acestora. 3

    Ierarhia bisericii oficiale s-a dovedit foarte zeloas n privina ducerii la ndeplinire a acestor msuri, ns nu numai teroarea fizic a fost instrumentul principal n lupta contra starovenilor, dei n ultima parte a secolului al XVII-lea aceasta a constituit elementul de baz al relaiilor bisericii dominante din Rusia cu cretinii de rit vechi.

    Alte arme utilizate de ierarhia ortodox contra staroverilor au fost literatura polemic i predicile de convingere, utilizate mai ales n secolul al XVIII-lea, alturi de teroare, care ns a mai slbit n

    45

  • mtcnsitate, mai ales in vremea Ecaterine a Il-a ( 1762-1796). lnaink de a trece la prezentarea ctorva dintre cele mai importante scricn contra staroverilor, att din secolul al XVII-lea, ct i din secolul al X\'Ill-lea, este bine s mai zbOvim asupra evoluiei atitudinii autoritilor statale i ecleziastice fa de staroveri pn la Petru cel Mare, ca i asupra atitudinii acestora din urm fa de stat i b1serica oficial, pentru a putea nelege mai limpede motivele care au determinat ncordarea i tensionarea peste msur a raporturilor dintre autoriti i adepii tradiiilor prenikoniene.

    Reforma cultului ortodox rusesc realizat de ctre patriarhul Nikon dup modelul cultului folosit de Bisericile Ortodoxe Orientale

    greceti, a fost inspirat de fapt de arul Alexei Mihailovici Romanor 1 ( 1645-1676) i incurajat de acesta, dovad fiind faptul c dupa plecarea lui Nikon, mai bine zis, renunarea acestuia la scaunul patriarhal, arul i-a intrat serios n rolul de reformator al Bisericii. susinnd i promovnd toate inovaiile reformiste ale patriarhului n ciuda faptului c acesta din urm intrase de mult n dizgraia sa. Dealtfel, reforma a fost conceput de ctre ar i apropiaii si (in special duhovnicul acestuia, protopopul tefan Vonifatiev) in scopul

    uniformizrii cultului i practicii bisericeti din Rusia cu cele din Bisericile Greceti 4

    Unitatea religioas, pn n cele mai mici detalii, era privit ca un prim pas spre unitatea politic a lumii ortodoxe, scopul urmrit de arii rui cu predilecie in epoca imperiului.

    De aici se poate deduce uor de ce opozanii reformei religioase au putut fi catalogai drept conspiratori contra statului. Aprno

    tradiia ei se puneau, Iar voia lor, n postura de oponeni ai politicii expansioniste a arilor in Europa Ortodox.

    n ce privete ostilitatea ierarhiei ortodoxe fa de staroveri aceasta se datora n primul rnd neputinei acesteia de a se mpotrht

    autoritii arului i, n al doilea rnd, neputinei de a recunoate lip~ de bazjuridico-canonic pentru reformele nikoniene consacrate prin

    hotrrile Sinodului din 1667. De aici i nverunarea cu care cleni ortodox, n special, ducea lupta contra cretinilor de rit vechi.

  • SchiSma definitiv i ireparabil nu s-a produs deodat. Din 1667 i pn la sfritul secolului al XVII-lea, adepii vechilor rnduieli preniknniene vor spera n rentoarcerea arului, clasei politice i a ierarhiei la tradiia ruseasc, considernd c noile practici erau doar nite rtciri trectoare ale vrfurilor conductoare statale

    i ecleziastice. Aceast convingere a lor era confirmat de faptul c reforma ptrundea n rndul maselor de credincioi cu foarte mare greutate, i n majoritatea cazurilor cu fora, oamenii fiind foarte

    ataai de tradiii. Rezistena la reform lua diverse forme, de la practicarea pe ascuns a vechilor ritualuri, pn la protestul deschis fa de "inovai" i chiar lupta armat. Exemplul cel mai gritor n acest sens l reprezint cazul m.nstirii din Insulele Solovki (Marea

    Alb), care a rezistat aproape 8 ani (1668-1676) regimente lor trimise s-i conving pe clugrii acesteia s accepte reforma.

    Msurile extrem de severe luate mpotriva staroverilor n primii ani de dup Sinodul din 1667 nu au fcut dect s sporeasc rezistena acestora. Ei vor participa dealtfel i la marile micri sociale ale Rusiei celei de-a doua jumti a secolului al XVII-lea:

    rscoala lui Stepan Razin (1670-1671) i cele ale streliilor (1682, 1689), tocmai n scopul readucerii arului i ierarhiei la "vechea credin".

    Participarea important a staroverilor la micarea din 1682 i polemioca deschis dus de acetia cu ierarhia ortodox n cursul acestor evenimente vor constitui motive importante pentru adoptarea n 1685 acelor"l2 articole" amintite mai sus.

    Pe lng formele de rezisten menionate mai nainte, se cuvine a fi amintit i o alta de o factur cu totul deosebit, care va determina Biserica oficial s reacioneze i altfel dect cu violen mpotriva staroverilor: scrierile apologetice i polemice.

    Dei exilai i nchii, ideologii vechii credine, protopopul Avvakum, preotul Lazr, diaconul Feodor, clugrul Epifanie ca i

    ali clerici sau mireni, ne mai vorbind de clugrii mnstirii din Insulele Solovki, au elaborat numeroase scrieri n aprarea propriilor convingeri, pe care le-au rspndit pe ntregul teritoriu al Rusiei,

    47

  • fcnd astfel i mni grea misiunea reprezcntan!ilor Bisericii oticiak Astfel de scrieri circulau nc n perioada cuprins de In renunare~ lui Nikon la scaunul patriarhnl ( 1658) i Marele Si nod din 1666. 1667, cnd staroverii au crezut c pot convinge att pe ar ct i pe arhierei s revin la ritualurile prcnikoniene, ns autoritile nu le. au dat prea mare important. Totui vznd c scrierile

    conductorilor staroverilor se rspndeau repede i pe arii din ce in ce mai mari, ierarhii reuniti la Sinodul din iulie 1666 (a nu se confunda cu Marele Sinod, care s-a desfurat n perioada decembrie 1666- februarie 1667) au hotrt s editeze o carte prin care sa rspund nvturilor cuprinse n dou din cele mai cunoscute. la acea vreme, scrieri de acest tip: ''Suplica preotului Nikita Dobrnin

    i "Sulul preotului Lazr". Astfel n 1667 a aprut "Sceptrul conducerii", prima lucrare teologic polemic ndreptat mpotriva

    adepilor vechiului rit. Autorul acesteia era un cunoscut crturar adus de arul Aleksei Mihailovici din Bielorusia: Simeon Poloki

    Au urmat o serie de alte scrieri de importan mai mic, ntruc:: ele se bazau pe textul lucrrii sus-amintite. Aceasta, ca i alte lucrr1 de acelai tip, nu au avut succes deoarece, pe lng argumentt propri~-Azi~e, des~ul de ubr~de, n c~m~a.terea tezelor ystaroverilorl abunda m mvecbve, acuza11 de erezte I Ignoran faa de acetia lucruri care, evident, nu-i puteau convinge pe adepii ritualurilOI prenikoniene.

    1

    Un moment important pentru literatura anti-raskolnic k constituit apariia n 1682 a lucrrii "ndemn duhovnicesc"',' episcopului Afanasie de Holmogor, care cuprindea i o lucrare; patriarhului de la acea dat, Ioachim. "ndemnul" a fost tipritir 1200 de exemplare i rspndit n eparhii 5 Scris pe un ton m' conciliant "ndemnul" nu a avut totui succesul scontat, deoareci

    autoritile hotrser s nspreasc msurile punitive conw staroverilor dup revolta din iulie 1682 de la Moscova, cfli patriarhul i regenta Sofia, mpreun cu cei doi ari minori, Ivan ~ Petru, au fost silii s participe la o disput religioas ntre starover

    i reprezentanii bisericii oficiale, n urma creia, datorit trdr

    4R

  • unor comandanti ai streliilor, conductorul rscoalei, prinul \van Hovanski i capii staroverilor au fost arestai i apoi executai, revolta soldndu-se astfel cu un eec total pentru adepii ritului vechi. De ce este important "ndemnul"? Pentru c a schimbat tonul polemicii duse de ierarhia bisericii oficiale, (dei n practic reprimarea cu mijloace violente a staroverilor a fost abandonat mult mai trziu)

    fcnd limbajul folosit n lucrrile ulterioare mult mai subtil i oblignd clerul ortodox s foloseasc n lupta contra cretinilor de rit vechi argumente raionale n locul invectivelor i insultelor.

    n ton cu "ndemnul", vor mai apare pn la sfritul secolului al XVII-lea numeroase scrieri polemice, ns violena represiunii statale i ecleziastice contra staroverilor va zdrnici efectele pozitive pe care le-ar fi putut avea acestea.

    Cum au evoluat raporturile dintre Biserica Ortodox Rus, pe de o parte, i cretinii de rit vechi pe de alt parte n timpul lui Petru cel Mare, vom vedea n rndurile care urmeaz.

    n primii si ani de domnie exclusiv (ntre 1682 i 1689 a guvernat ca regent sora lui mai mare Sofia, iar pn la 1696 eli-a avut ca asociat la tron pe fratele su mai mare !van, care era foarte bolnav), Petru a ordonat oprirea persecuiilor contra staroverilor i s-a artat tolerant fa de acetia. Pe parcurs ns, vznd n ei o

    for care s-ar fi putut opune reformelor sale, i-a schimbat radical atitudinea, devenind extrem de crud. A creat o cancelarie special privind "raskolnicii". n afar de aceasta, au fost desemnai pentru afacerile privitoare la acetia protoinchizitori, inchizitori provinciali

    i inchizitori care aveau ca sarcin efectuarea supravegherii urmririi penale a acestora, De asemenea, raskolnicii au fost supui unui impozit dublu fa de ceilali locuitori, printr-un decret din 14 februarie 1716, iar din 1722li s-a interzis s-i boteze copii altundeva dect n cadrul Bisericii oficiale.

    n 1723, Petru a poruncit ca "rasolnicii" s poarte o uniform special, la care s fie ataat un semn distinct, prin care ei s fie vzui i batjocorii de adepii Bisericii oficiale, Echipe ntregi de militari i preoi ortodoci erau trimise n zonele unde locuiau

    49

  • stan.werii pentru a-i cauta i a-i pedepsi cu exilul n Siberia sau cu munca la galere. ori pentru a-i nregistra, n vederea obligrii lor la plata impozitelor. ocazie cu care abuzurile i jafurilc erau un lucru obinuit, mergndu-se chiar pn la distrugerea satelor unde locuiau acetia, prin arderea caselor i gospodriilor lor.

    Cum a reactionat Biserica Ortodox Rus la aceast politic extrem de dur fa de staroveri ? A aprobat persecuiile? Rspunsul trebuie nuanat. deoarece dac la nivelul ierarhiei superioare

    msurile dure erau bine primire, chiar ncurajate, clerul inferior i credincioii laici aveau o cu totul alt atitudine. Exist o serie

    impresionant de decrete ale Sinodului care i avertizau pe preoii ortodoci, sub ameninarea unei sanciuni severe, s nu-i mai ascund pe "raskolnici", lucru ce denot faptul c existau numeroase cazuri de acest gen6. O serie de procese penale din acea vreme demonstreaz

    c un mare numr de preoi ortodoci se pronunau pentru "vechea credin" i-i mprteau nvturile i atitudinea fa de realitile din Rusia lui Petru cel Mare7.

    n ce privete ierarhia superioar, Sinodul, episcopii i funcionarii ecleziastici, poziia acesteia fa de staroveri nu s-a schimbat cu nimic fa de perioada precedent, ba mai mult, chiar s-a nsprit, att n privina aprecierilor fa de calitile morale i intelectuale ale acestora, ct i n privina metodelor de lupt mpotriva lor.

    Era i normal s fie aa. Cum am subliniat n partea introductiv, nc din vreme lui Aleksei Mihailovici, staroverii au fost catalogai de ierarhia ecleziastic drept ignorani fanatici i trecui n categoria infractorilor, ca uneltitori mpotriva bisericii i a statului i condamnai la pedepse bisericeti i statales. Acest punct de vedere nu a fost schimbat nici n vremea lui Petru 1. Ba mai mult, el s-a ntrit, a ptruns i n alte medii sociale, mai ales aristocratice

    i a dobndit chiar o justificare tiinific. Cei mai importani oameru ai Bisericii ortodoxe, educai n spirit occidental, dup model catolic - Stefan Iavorski, sau protestant - Feofan Prokopovici, ca i ali arhierei i reprezentani ai clerului superior i dispreuiau pe s


Recommended