+ All Categories
Home > Documents > biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: delpurki
View: 264 times
Download: 7 times
Share this document with a friend

of 22

Transcript
  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    1/22

    UNIVERSITATEA DIN BUCURETIFACULTATEA DE ISTORIE

    Rezumat

    BISERICA ORTODOX ROMN N TIMPULPRIMULUI RZBOI MONDIAL(Tez de doctorat)

    DOCTORAND:Cotan Claudiu Constantin

    NDRUMTOR:

    Prof. Dr. ION BULEI

    Bucureti2011

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    2/22

    1. Argument

    O serie de lucrri ce tangenial trateaz anumite laturi ale temei noastre au fost tiprite nanii ce au urmat marelui rzboi. n fruntea celor ce au manifestat un interes deosebit pentru studiereavieii bisericeti din timpul rzboiului din anii 1916-1918, suntem chemai s-l amintim pe cel ce acondus clerul militar n acele momente de mare patriotism, curaj i druire ale nemului nostru,

    protopopul Constantin Nazarie, dar i pe energicul mitropolit al Moldovei i Sucevei, PimenGeorgescu. S nu uitm nici paginile din memoriile contemporanilor care ne introduce cu uurin natmosfera unic a evenimentelor. Alturi de acetia i amintim pe ierarhii ortodoci din Moldova, pe

    preoii din aceast provincie care au depus eforturi uriae pentru a ajuta armata, pe credincioii lor ipe cei refugiai aici din faa dumanului, i pe confesorii militar care au pstorit i ncurajat pe ostaiiromni de pe front.

    Implicarea clerului ortodox n evenimentele primului rzboi mondial, att n latura samilitar, ct i n cea politic a fost un fapt evident. Nu cu mult nainte de izbucnirea marelui conflictmondial, probabil simind tensiunile politice ce prevesteau viitoarele tragedii, au abordat n scrierilelor teologico-morale i problema rzboiului, a compatibilitii acestuia cu viaa cretinului. Din punctde vedere moral rzboiul este un ru, iar pacea un bine. Cretinismul a condamnat rzboiul i l-a

    prezentat ca un ru ce apare n viaa credincioilor. Dar de la nceputuri cretinii au rspuns

    ndatoririlor militare, iar Biserica nu a cerut acestora s prseasc armata roman nici chiar n timpulpersecuiilor.Necesitatea alctuirii unei lucrri care s prezinte viaa i activitatea clerului ortodox n

    timpul Primului Rzboi Mondial m-a determinat s accept solicitarea profesorului Ion Bulei,coordonatorul acestei lucrri de doctorat. Dac s-au realizat unele studii ce surprind aspecte din viaaBisericii Ortodoxe Romne din vremea rzboiului, nu exist nici o lucrare major care s prezinteevenimentele bisericeti din vechiul regat. De acest demers istoric se va limita la prezentarea iinterpretarea realitilor bisericeti din veghea Romnie, abordnd doar tangenial situaia dincelelalte provincii romneti sau pe cea a ortodocilor din sudul Dunrii, bulgari, srbi, greci,aromni i albanezi.

    2. Stadiul cercetrilor

    O serie de studii i capitole de lucrri, ceva mai ample, au fost dedicate clerului ortodox iatitudinii sale n timpul rzboiului de pr. prof. Alexandru Moraru. n studiile sale Clerici ortodociromni care au suferit n timpul primului rzboi mondial, n Studia Universitatis Babe-Boyai-Theologia Orthodoxa, nr. 1, 2005 i Clerici ortodoci romni care au suferit n timpul primuluirzboi mondial, n Studia Universitatis Babe-Boyai-Theologia Orthodoxa, nr. 2, 2005; BisericaOrtodox Romn ntre anii 1885-2000. Biseric. Naiune. Cultur, Editura Institutului Biblic i deMisiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 2006, vol. III, tom. I, surprinde i o parte dinactivitatea clerului militar din Romnia i jertfele fcute de preoimea ortodox rmas n teritoriileocupate de armata german. Clerul ortodox a avut propria sa contribuie la luptele de pe front prin

    ajutoarele strnse pentru spitalele de rnii i invalizi. Unii preoi au avut de suferit detenia n diferitelagre din Ungaria, Germania i Bulgaria, iar alii, din teritoriile ocupate de dumani au suferitmaltratri, temnie i chiar moartea.

    Situa ia clerului ortodox din Romnia din anii rzboiului a fost puin cercetat att de istorici ct i de teologi, fiind ns remarcabil dorina de cunoatere a situaiei din Transilvania care a captatatenia multor teologi, n special ardeleni. Dintre acetia i remarcm n mod special pe: pr. acad.Mircea Pcurariu,Politica statului ungar fa de Biserica romneasc din Transilvania n perioadadualismului 1867-1918, Sibiu, 1986; ncercri i reveniri de preoi i parohii unite n snul Bisericiistrmoeti pn la anul 1948, n Biserica Ortodox Romn, anul LXXXVI, nr. 9-8, 1968;Contribuia Bisericii la realizarea actului unirii de la 1 decembrie 1918, n Biserica Ortodox

    Romn, anul CXVI, nr. 11-12, 1978; Romnii americani anticipeaz Unirea din 1918, n BisericaOrtodox Romn, anul CXVI, nr. 11-12, 1978; Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, vol. III, Ed.Trinitas, Iai, 2008;Basarabia. Aspecte din istoria Bisericii i a nemului romnesc, Ed. MitropolieiMoldovei i Bucovinei, Iai, 1993; Gheorghe Naghi, Preoii din Banat i evenimentele anilor 1914-1918, n Mitropolia Banatului, 1978, nr. 10-12; Marius Eppel, Vasile Mangra, activitatea

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    3/22

    politic 1875-1918, Presa Universitar Clujan, 2004 i Antonie Plmdeal, Contribuii istoriceprivind perioada 1918-1938-Elie Miron Cristea-documente, nsemnri i coresponden, Sibiu,1987.Probabil c printe puinii care au acordat atenie cercetrii contribuiei clerului ortodox la sprijinireaefrtului naional din anii rzboiului a fost Gheorghe Vasilescu, Transilvania anilor 1916-1918vzut de un preot militar, n Revista Teologic, anul V, nr. 4, 1995; Din suferinele Bisericiinoastre n teritoriul vremelnic ocupat (1916-1918), n Biserica Ortodox Romn, 1978, nr. 11-12;Clerul ortodox, participant la lupta poporului romn mpotriva cotropitorilor (1916-1918), nGlasul Bisericii, anul XXXVII; nr. 9-12, 1978, responsabil al Arhivei Sfntului Sinod. Accesul su launele informaii l-au ajutat s realizeze o imagine coerent asupra sitaiei bisericeti din Romniaacelor ani. Gheorghe Vasilescu prezint Armatele de ocupaie au supus populaia Romniei la grelencercri pe perioada a doi ani (1916-1918), suferine de care n-au fost scutii nici ali slujitori aiBisericii Ortodoxe. Cteva pagini despre situaia clerului ortodox din timpul rzboiului au scris iistoricii Lucian Boia Germanofilii. Elita intelectual romneasc n anii Primului Rzboi

    Mondial, Ed. Humanitas, Bucureti, 2010 i Ion Bulei, Un rzboi n cenua imperiilor, Ed. Cadmos,Bucure ti, 2010.

    O serie de memorii ale unor persoane implicate n viaa Bisericii Ortodoxe constituie ncuna dintre sursele cele mai importante n realizarea imaginii clerului ortodox n timpul rzboiului.

    Memoriile contemporanilor Pia Alimniteanu, nsemnri din timpul ocupaiei germane 1916-1918,Bucureti, 1929, Paul Angelescu, Via de captiv ( Impresii), Rmnicu Vlcea, 1919; ConstantinBacalbaa, Bucurescii de altdat: text integral, vol. IV (1910-1918), Ed. Corporation, Bucureti,2007; Boil Zaharia, Memorii, Cluj-Napoca, 2004; Th V. Cancicov, Impresiuni i preri personaledin timpul rzboiului Romniei. Jurnalul zilnic, 13 august 1916 - 31 decembrie 1918, vol. I,Bucureti, 1921; Virgiliu N. Drghiceanu, 707 zile subt cultura pumnului german, Bucureti, 1920; I.G. Duca, Amintiri politice, vol. 3, Mnchen, 1983; Gala Galaction, Jurnal, vol. II, Bucureti, 1977;Giurescu C. Constantin , Amintiri, vol. I, Bucureti, Ed. Albatros, 1976; Iordan Iorgu, Memorii, 1,Bucureti, 1976; Raymund Netzhammer, Episcop n Romnia, Ed. Academiei Romne, Bucureti,2005; N. Russu-Ardeleanu,Prizonier n ara ta. 8 luni n teritoriul ocupat. Povestirile locotenentului

    Florin M. Rdulescu, Botoani, 1918; Stoenescu Anibal, Din vremea ocupaiei, Bucureti, 1927;

    Sabina Cantacuzino,Din viaa familiei I.C. Brtianu. Rzboiul 1914-1918, vol.II, Bucureti, 1937 iAlexandru Tzigara-Samurca, Mrturisiri silite, Bucureti, 1920 prezint n paginile lor ctevarnduri despre viaa bisericiasc din Romnia. Memoriile arhiepiscopului romano-catolic Raymund

    Netzhammer (1905-1924) sunt probabil una dintre cele mai importante surse de informare cu privirela activitatea clerului ortodox din timpul rzboiului.

    O surs important n realizarea lucrrii au constituit-o lucrrile unor clerici participani laevenimente: Constantin Nazarie, eful preoilor militari, Activitatea preoilor de armat n campaniadin 1916-1918, Bucureti, 1921; Cuvntri pentru ostai i rugciuni pentru rege, oaste i popor nvreme de rzboi, Tipografia Crilor Bisericeti, Bucureti, 1915;Referat asupra activitii preoilorde armat, n campania din 1916 1918, Bucureti, 1920 i Pimen, mitropolitul Moldovei iSucevei, Jurmntul i cuvinte osteti, Bucureti, 1914, Mreti. Locul biruinei cu biserica

    neamului, Neamu, 1924 i Amintiri din marele rzboi, Neam, 1923. Acetia au reuit s publicelucrrile lor imediat dup rzboi, fiind apreciate de contemporani care au aflat o serie de informaii

    preioase despre felul n care s-a implicat clerul ortodox n susinerea material i moral a armateiromne i a populaiei.

    3. Situaia politico-religioas din sud-estul Europei la nceputul secolului al XX-lea.

    3. 1. Situaia politic i confesional din Transilvania.

    n susinerea romnilor din Transilvania un rol deosebit l-au avut mitropoliii Ioan Meianui Vasile Mangra, ales n timpul rzboiului (1916) cu intervenia direct a primului ministru maghiarTisza Istvan. Vasile Mangra a fost la nceputul activitii sale un susintor al cauzei romnilortransilvneni i a fcut parte din delegaia ce a prezentat n 1892 Memorandul la Viena. Pentru

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    4/22

    activitatea sa guvernul maghiar nu a recunoscut alegerea sa ca episcop la Arad, n 1902. Dinnefericire n ultima parte a vieii sale a adoptat o atitudine diametral opus i a susinut politica anti-romneasc dus de Tisza Istvan. Cazul ierarhului ortodox Vasile Mangra l putem considera unic nistoria Bisericii Ortodoxe Romne din Transilvania, caz care are unele explicaii fie de natur politicfie chiar din motive personale. Este interesant faptul c la nceputul activitii sale politice a fost unuldintre cei mai nflcrai oameni politici din Arad, ocupnd i funcia de secretar al Partidului

    Naional Romn din Arad, fiind considerat un aprtor al drepturilor romnilor1. n timpul rzboiuluia aprat cauza Austro-Ungariei.

    n timpul rzboiului muli preoi ortodoci i teologi au fost nchii s-au deportai n pustaUngariei. Din Transilvania i Banat au participat peste 400. 000 de romni n armata Austro-Ungariei, adic 6% din totalul militarilor imperiali. Cu armata austro-ungar au plecat i preoiimilitari ardeleni care au luat parte la luptele din Galiia i Italia. Muli dintre romnii Transilvneniau fost arestai, internai n diferite lagre i supui muncilor silnice sau ntemniai. Prin acestencercri au trecut n special fruntaii naionali i politici, intelectualii i preoii, percepui deautoritile austro-ungare ca fiind cei ce ntrein sentimentul de emancipare naional. Au fostmobilizai muli dintre nvtorii colilor confesionale care erau astfel ameninate cu nchiderea. Dealtfel, colile confesionale din aa-zisa zon cultural au fost naionalizate.

    La 7/20 ian. 1917 s-a nfiinat la Iai Comitetul Naional al Romnilor Emigrai din Austro-

    Ungaria i s-au constituit batalioanele de voluntari ardeleni i bucovineni. La nceputul lunii iunie1917, au sosit la Iai i voluntarii romni din lagrul de la Darnia (lng Kiev) pentru a se ncadran armata romn. La 8 iunie 1917 aceti voluntari au depus jurmtul, n cadrul festivitilor gestullor fiind apreciat de politicienii romni, dar i de mitropolitul Pimen care pe lng ceilali a inut iel o cuvntare.

    3. 1. 1. Atitudinea clerului ortodox transilvnean fa de intrarea n rzboi a Romniei

    Intrarea Romniei n rzboi de partea Antantei n 1916 i ptrunderea armatei romne nTransilvania, l-au determinat pe Tisza s solicite politicienilor i ierarhilor romni s prezinte odeclaraie de loialitate fa de Monarhie i s dezavueze aciunile militare ale Romniei. Ziarele

    maghiare criticau aspru imtervenia militar romneasc, afirmnd c romnii transilvneni se simtcu adevrat ca aparinnd naiunii maghiare2. Pentru aceasta mitropolitul Vasile Mangra trimite oscrisoare circular clerului i credincioilor ortodoci. De asemenea la struinele autoritilormaghiare, ierarhii ortodoci i vor arta adeziunea fa de politica maghiar.

    3. 2. Situaia politic i religioas din Bucovina

    Dac viaa politic romneasc se construia cu dificultate, nu acelai lucru se poate spunedespre activitatea Bisericii Ortodoxe, ridicat n 1873 la rangul de Mitropolie, implicat major nviaa cultural romneasc, prin sprijinul acordat colilor i nvtorilor i prin fondarea n 1875 aFacultii de Teologie din Universitatea din Cernui. Biserica Ortodox din Bucovina avea ns un

    caracter multinaional, prezena rutenilor n rndul clerului ortodox fiind consistent. Vladimir Repta(1842-1926), ultimul mitropolit al Bucovinei sub stpnire austriac, s-a ngrijit mai mult de situaiaromnilor bucovineni aflai n permenente dispute cu ortodocii ruteni care pretindeau la un momentdat conducerea Mitropoliei. n 1913, guvernul a numit ca vicar general, peste voia mitropolituluiVladimir, un arhimadrit rutean, spre profunda nemulumire a preoimii romneti. MitropolitulVladimir a fost nevoit n timpul rzboiului s se refugieze la Viena, unde a refuzat s demisioneze,dei autoritile austriece i-au solicitat mereu acest lucru.

    Un rol foarte important n meninerea credinei i a tradiiilor romneti l-a avut Facultateade Teologie de la Cernui. Cu profesori pregtii la cele mai cunoscute universiti din Europa,Facultatea de Teologie de la Cernui a devenit celebr3. Unul dintre profesorii acestei faculti a fost

    1 Vasile Popeang, Aradul, centru patriotical luptei naionale din perioada dualismului (1867-1918), Timioara,1978.2 Marius Eppel, Vasile Mangra, activitatea politic 1875-1918, Presa Universitar Clujan, 2004, pp. 282.3 Mihai Vizitiu, Virginia Popa, Istoria nvmntului teologic superior din Moldova i Bucovina, Ed. Trinitas, Iai,2007, p. 79.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    5/22

    i mitropolitul Bucovinei, Vasile Vladimir Repta (1902-1924), cel care a condus clerul ortodoxbucovinean n anii rzboiului, cu un rol important n realizarea unirii romnilor. La aceast facultateau studiat o serie de ierarhi cu importante activiti bisericeti n anii rzboiului: mitropoliii CononArmescu Donici, Atanasie Mironescu, Nicolae Blan, Pimen Georgescu, episcopul Andrei Magierual Oradiei, o serie de profesori ai acedamiilor i seminariilor teologice din Arad, Bucureti,Caransebe, Cernui i Hui, dar i preoi de parohie din teritoriile romneti. La 1 oct. 1919,Universitatea din Cernui s-a transformat n universitate romneasc, inaugurat la 24 oct. 1920 n

    prezena regelui Ferdinand i a reginei Maria, a reprezentanilor Guvernului i a numeroi oaspei dela celelalte universiti din ar4.

    3. 3. Basarabia la nceputul secolului al XX-lea

    Rusia a mobilizat pe front i aproape 300.000 de basarabeni care au fost chemai s luptepentru slava arismului5. La nceputul rzboiului teritoriul Basarabiei a fost ferit de operaiunimilitare, dar n anul urmtor, ca urmare a hotrrii Comandamentului Puterilor Centrale, pe frontulrusesc au fost concentrate 140 de divizii, adic aproape 50% din totalul efectivelor militare de caredispuneau Germania i Austro-Ungaria. Aceast schimbare de startegie a dus la extinderea frontuluii pe unele teritorii basarabene, respectiv judeul Hotin, pentru ca n judeele Soroca i Bli s

    staioneze trupele ruseti, care ocupau poziiile din prima linie. Ca urmare a situaiei militare foartedificile, autoritile ruse au supus populaia la un regim de restricii6.n perioada 1915-1918, Biserica Ortodox Rus s-a preocupat de reglementarea vieii ei, ca

    urmare a dezastrelor produse de rzboi. Soborul Bisericii Rusiei s-a ntrunit n 15/28 august 1917,fiind alctuit din clerici i mireni, un numr de 564 de membri. Problemele discutate n acest sobor aufost numeroase, iar pentru eficientizarea discuiilor s-au constituit 22 de comisii. Hotrrea cea maiimportant a fost restabilirea patriarhatului i acceptarea unei noi constituii bisericeti, pe principiidemocratice, cu participarea laicilor n administraia bisericeasc.

    n aceast perioad de frmntri, care din nefericire au dus la revoluia din 1917, laconducerea Bisericii Ortodoxe din Basarabia s-au aflat arhiepiscopii: Vladimir Sincovschi (1904-1908), Serafim Ciciagov (1908-1914), Platon Rojdestvenschi (1914-1915) i Anastasie Gribanovschi

    (1915-1918)7

    . De asemenea i arhiereii vicari au fost strini. Toi aceti ierarhi au fost reprezentani ainaionalismului rusesc i ai absolutismului arist. Acetia s-au opus introducerii limbii naionale nslujbele bisericeti i au persecutat clerul romnesc care au ncercat cultivarea limbii i culturiiromneti.

    3. 4. Srbii i Biserica la nceputul secolului al XX-lea

    Evoluia istoric cunoscut de Biserica Ortodox Srb n secolul al XIX-lea dovedeacapacitatea deosebit pe care o avea clerul srb n conducerea poporului ctre ctigarea dezideratelor

    politice naionale8. Biserica Ortodox Srb a fost principalul susintor al participrii srbilor lalupta mpotriva turcilor n timpul crizei balcanice din 1875-1878. Dup lupta mpotriva Porii i a

    Fanarului, Serbia i dobndea independena (art. 34, Tratatul de la Berlin 1878), iar Bisericaautocefalia. La 20 octombrie 1879, patriarhul ecumenic Ioachim al III-lea semna Tomosul patriarhalde recunoatere a autocefaliei Bisericii Ortrodoxe Srbe.

    4Ibidem, p. 90.5 Vezi Anatol Pleu,Romnii basarabeni n istoria militar a Rusiei. De la rzboaiele din Caucaz la Rzboiul civil,Ed Militar, Bucureti, 2009.6Autoritile ariste au recurs la alungarea din mnstirile Japca i Clranca, din judeul Soroca a cligrilormoldoveni, n locul crora au fost aduse clugriele de la mnstirile Virov din Podolia i Lesnea din Holm(Polonia), zon controlat acum de trupele Puterilor Centrale. Clugriele mai tinere s-au ndreptat ctre Serbia.7 Vezi I. M. Parhomovici, Scurt schi istoric despre arhipstorii Chinului i Hotinului din timpul cel mai recent(1914-1917): Arhiepiscopul Platon i Arhiepiscopul Anastasie, n Revista societii istorico-arheologice bisericetidin Chiinu, 1929.8 Vezi Cotan Claudiu, Ortodoxia i micrile de emancipare naional din sud-estul Europei n secolul al XIX-lea , Ed.Bizantin, Bucureti, 2004; Idem, Serbia i Biserica Ortodox Srb n secolul al XIX-lea, n Analele Univ. dinCraiova, nr. 3, 1998, pp.31-44.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    6/22

    O serie de clerici ortodoci srbi au avut un important rol n timpul Primului RzboiMondial prin susinerea moralului soldailor i propaganda fcut pentru aprarea cauzei naionale.Remarcm n special pe ieromonahul Nicolae Velimirovici care a fost trimis n misiune diplomaticn Anglia. El obinuse deja doctoratul la Oxford, iar autoritile engleze i-au fcut o primiredeosebit. Prin cuvntrile inute, n care a aprat cauza srbilor, a obinut sprijinul material i moralnecesar. n vara anului 1915 ajunge la New York. Misiunea lui era s i uneasca pe emigrantii srbi,croai i slovaci mpotriva guvernului austriac, cci muli se refugiaser n America. Astfel America atrimis peste 20.000 de voluntari slavi care au luptat ndeosebi pe frontul din Tesalonic, precum inumeroase ajutoare financiare pentru srbii de acas. La nceputul anului 1916, Nicolae s-a ntorsAnglie, unde a rmas pn la sfritul razboiului. n Anglia i-a continuat activitatea literar, reuinds trimit una din crile sale i soldailor srbi de pe front (Duhul religios al slavilor (1916). Un roldeosebit l-a avut Biserica Ortodox Srb n timpul primului rzboi mondial, numeroi preoi

    participnd la luptele duse pe front.

    3. 5. Biserica i statul bulgar la nceputul secolului al XX-lea

    La 11 mai 1872, n timpul Liturghiei Sfinilor Chiril i Metodiu, protectorii bulgarilor,exarhul Antim a proclamat independena bisericeasc. Exarhatul bulgar avea din 1871 o lege de

    organizare i funcionare,Exarhijski Ustav, care prezenta i jurisdicia acestuia. Aciunea bulgarilor afost condamnat de Patriarhia ecumenic, care a declarat Biserica Ortodox Bulgar ca schismatic(filetism). Exarhul i avea reedina la Constantinopol i avea o jurisdicie direct asupra teritoriilorturceti locuite de bulgari. n principatul autonom funciona un sinod separat, prezidat de unmitropolit desemnat de exarh, deoarece guvernul otoman se opunea participrii ierarhilor bulgari la

    problemele bisericeti ale bulgarilor nesupui direct Porii. Aceast situaie s-a perpetuat pn n1913, cnd, n urma rzboaielor balcanice, eparhiile din Tracia i Macedonia au trecut sub jurisdiciaBisericilor Ortodoxe din Serbia i Grecia, ca o consecin a deciziilor politice internaionale. Viaa

    politic zbuciumat de la sfritul secolului al XIX-lea a afectat i viaa bisericiasc. Exarhul Antim(1872-1877) i exarhul Iosif (1877-1915) au rmas n istoria bisericeasc bulgar ca unii dintre ceimai mari ierarhi.

    3. 6. Biserica Ortodox Greac n preajma Primului Rzboi Mondial

    La nceputul secolului XX, Europa trecea prin schimbri profunde, datorit gruprii forelorpolitico-militare pe baza unor interese economice majore. Formarea blocurilor militare a generat oserie de tensiuni politice internaionale ce deveneau vizibile n zonele de interese. De asemenea,unele discontinuiti etnico-culturale ntreineau lipsa de toleran i armonie. Conflictele europene,mai cu seam rzboaiele balcanice (1912-1913), au influenat viaa social i politic a popoarelordin Balcani. ntr-o asemenea atmosfer i chiar mai tensionat, innd cont de primul rzboi mondial,i-au mplinit chemarea mitropoliii Atenei. Europa central-rsritean a suferit n mod deosebit dincauza celui de-al doilea rzboi mondial, cnd Grecia a trebuit s lupte mpotriva agresiunii italo-

    germane. Numeroi clerici au luptat n Grecia mpotriva trupelor de ocupaie, unii dintre ei fiindmartiri ai Bisericii i ai neamului.

    Meletie Metaxakis (1918-1920) a fost un ierarh cu o personalitate deosebit, care a pstoritca patriarh ecumenic (1921-1923) i patriarh al Alexandriei (1926-1935), dup ce a fost mitropolit deKition n Cipru (1910-1918) i mitropolit i arhiepiscop al Atenei (1918-1920). S-a preocupat desituaia grecilor din America, care din 8 martie 1908, printr-un Tomos al patriarhului ecumenicIoachim al III-lea erau sub jurisdicia Patriarhiei ecumenice. n 1920, ca urmare a ncetrii tensiunilor

    provocate de imixtiunea puterii politice n viaa bisericeasc, fostul mitropolit Teoklitos a revenit laAtena.

    3. 7. Situaia politico-religioas a albanezilor la nceputul secolului al XX-lea.

    Spre sfritul dominaiei otomane, ideea naional i face loc ntre preocuprile politicemajore ale albanezilor. Sub influena comunitii albaneze din diaspora, dar mai ales a celei dinBucureti, o serie de preoi ncep traducerea crilor bisericeti n limba albanez. n secolul al XIX-

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    7/22

    lea, un mare numr de albanezi i gsiser refugiul n rile Romne, de unde au participat la luptade eliberare naional, ncheiat la 28 noiembrie 1912 cu ctigarea independenei de stat. BisericaOrtodox Romn a susinut lupta de emancipare a acestora, iar n 1903, dup nbuirea rscoalei dinMacedonia de ctre trupele otomane, guvernul romn a sprijinit financiar refacerea colilor i a

    bisericilor din regiunile afectate. S-a ngduit ca la Bucureti i la Constana s funcioneze societiculturale albaneze, care s se ocupe cu editarea de cri, reviste i ziare n limba albanez pentrualbanezii din Balcani i diaspora. n 1909 s-a ntrunit i Adunarea General a Albanezilor, care avotat Statutul Comunitii Ortodoxe Albaneze din Bucureti i a pus problema dobndirii unei

    biserici proprii, n care s se slujeasc n limba albanez. Astfel, n 1911, comunitatea albanezdobndete o biseric n Bucureti pentru slujirea n limba albanez. n aceast perioad, un roldeosebit l-a avut Fan S. Noli (Teofan Stelian Noli), cunoscut teolog albanez i lider al micrii deemancipare politic i religioas.

    3. 8. Romnii din sudul Dunrii

    Dup rzboaiele balcanice (1912-1913) i ncheierea pcii de la Bucureti, din 10 august1913, autoritile romne au reuit s obin o serie de garanii printr-un schimb de telegrame cuoficialii Greciei, Bulgariei i Serbiei, relative la funcionarea colilor i bisericilor romneti din cele

    trei state balcanice i chiar legate de nfinarea unui episcopat. Aceste garanii nu au fost stipulate ntratatul de pace, fapt care a dus n final la nerespectarea promisiunile referitoare la aromni. n 1913,n cercuril aromnilor din Bucureti, se ncerca numirea arhimadritului Fotie Balamace ca viitorcandidat la conducerea episcopatului aromn. Mai trziu, la 20 decembrie 1914, mitropolitul primatConon a ntocmit un proiect de statut al Episcopiei Dunrii de Sus cu Macedonia, care urma sfuncioneze ca orice eparhie n componena Bisericii Ortodoxe Romne9. Ideea mitropolitului Cononnu a fost pus n practic, la fel ca i solicitarea fcut de guvernul romn Sfntului Sinod, la care

    patriarhul Nicodium, la 17 decembrie 1942, a rspuns c un asemenea demers nu este posibil dinmotive de ordin canonic i politic10. Rzboaiele balcanice (1912-1913) au adus schimbri politice nBalcani, unde Imperiul otoman a pierdut cea mai mare parte din teritoriu. Conferina de la Lausanne(1923) care punea capt conflictului greco-turc din anii 1920-1922, lsa Muntele Athos n stpnirea

    Greciei.

    4. Biserica Ortodox Romn la nceputul secolului al XX-lea

    Este remarcabil activitatea unor ierarhi ortodoci de valoare care au contribuit laconsolidarea organizrii Bisericii Ortodoxe Romne dup dobndirea autocefaliei. Unele dintre legile

    bisericesti au produs tulburare n viaa bisericeasc.

    4. 1. Clerul ortodox i viaa politic din Romnia la nceputul secolului al XX-lea

    Clerul ortodox a urmrit dezbaterile politice pe marginea diferitelor legi bisericeti aprobate

    de Parlament.

    4. 2. Atitudinea clerului ortodox fa de problemele sociale i religioase ale vremii

    Tolerana religioas a fost una dintre caracteristicile societii romneti pn la izbucnireaPrimului Rzboi Mondial. Antisemitismul nu era o prezen n societatea romneasc. Diferite

    publicaii bisericeti au dovedit interesul manifestat de clerul ortodox pentru cele mai importante imai actuale probleme lae timpului, ce vor aprea i n anii rzboiului: calendarul nou, apariiasectanilor4. 3. Familia regal romn i Biserica Ortodox

    9 Adina Berciu-Drghicescu, Maria Petre, coli i biserici romne ti din Peninsula Balcanic. Documente (1864- 1948), vol. I, Ed. Universitii din Bucureti, Bucureti, 2004, pp. 286-289.10 Adrian Nicolae Petcu, Viaa religioas a romnilor din Balcani, n Autocefalie i comuniune, Ed. Basilica aPatriarhiei Romne, Bucureti, 2010, p. 543.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    8/22

    n anii Primului Rzboi Mondial s-a confirmat buna relaie dintre Casa regal i BisericaOrtodox. Nu numai pomenirea regelui n cadrul sfintelor slujbe, mai ales la Sfnta Liturghie, darmai cu seam foarte bunele legturi ale diferiilor ierarhi ortodoci cu membrii ai Familiei regale,sunt o dovad a existenei unei bune nelegeri i aprecieri reciproce. Recunoaterea alegeriiierarhilor Bisericii Ortodoxe Romne revine regelui, care semneaz i decretul de numire.

    Numeroasele ajutoare primite de biserici este o dovad a apropierii dintre clerul ortodox i rege.

    5. Ierarhii ortodoci n anii rzboiului5. 1. Mitropolia Ungrovlahiei. Mitropolitul primat al Bisericii Ortodoxe Romne

    La 14 februarie 1912 Marele Colegiu Elector l-a ales ca mitropolit primat pe episcopul deHui, Conon Armescu Donici. Pstorirea ca mitropolit primat a ierarhului Conon a fost marcat devremurile grele ale primului rzboi mondial. Perioada de ocupaie a fost i pentru Biserica Ortodoxuna deosebit de dificil. Autoritile germane i-au cerut Mitropolitului Conon la 24 iulie 1917 s-i

    pun semntura pe o proclamaie ctre ostaii i populaia romneasc din Moldova ndemnndui saccepte ocupaia german sub care se triete bine i s nu prseasc pmntul romnesc.Aceast proclamaie ce urma a fi aruncat n traneele armatei romne, pentru a-i face pe ostaiiromni s nu mai lupte la nceperea ofensivei armatei germane, a adus mult suprare btrnului

    mitropolit. Nicolae Iorga l numete pe mitropolitul Conon btrn mrginit i aproape czut ncopilrie11, dar cu toate acestea la demisia sa va adresa cuvinte de consolare pentru btrnul incercatul mitropolit.

    5. 2. Episcopia Rmnicului

    Aceast Episcopie istoric a fost condus la inceputul secolului al XX-lea de o serie deierarhi ce nu au reuit s rmn n fruntea acestei eparhii istorice dect puin timp. Dintre acetia seremarc cu uurin figura episcopului Sofronie Vulpescu (5 mai 1913-8 iunie 1918; +6 sept. 1923),un caz aparte n rndul ierarhilor romni din primul rzboi mondial. Este poate singurul dintreepiscopii ortodoci ce a ndurat detenia i greutile rzboiului de pe urma deciziilor autoritilor de

    ocupaie, dar i nemulumirile provocate de hotrrile autoritilor bisericeti la sfritul rzboiului.

    5. 3. Episcopia Argeului

    La Episcopia Argeului, n anii rzboiului, a pstorit n aceast dificil perioad episcopulCalist Ialomi eanu, fost preot de mir n Bucure ti 12. Pstorirea lui Calist la Arge s-a ncheiat la 18mai 1917, cnd dup o lung suferin contractat n timpul iernii grele din acel an a ncetat din vian locuina sa din strada Popa Nan din Bucureti. Se pare c a murit de tuberculoz, din cauzagrelelor ncercri pe care le-a ndurat n timpul refugiului din faa armatelor germane.

    5. 4. Episcopia Buzului

    Episcopia Buzului a avut n fruntea sa n timpul rzboiului pe episcopul Dionisie al II-leaClimescu (1894-1921), un ierarh despre care nota Iuliu Scriban: Episcopul Dionisie a fost singuruldin cei trei episcopi ai Munteniei, care a stat n eparhie n timpul nvlirilor germane din 1916. Eramulumit de sine nsui c a stat n slujba sa i mrturisea cu plcere la Casa Bisericii n 1917 cungurii i-au adus laude pentru faptul de a nu-i fi prsit postul la vreme de urgie13.

    5. 5. Mitropolia Moldovei

    Campania din anii 1916-1918 i-a adus mitropolitului Pimen supranumele de mitropolit alRzboiului i ntregirii Neamului Romnesc, cuvinte consemnate pe piatra mormntului su.

    11 N. Iorga,Istoria Romnilor, X (ntregitorii), Bucureti, 1939, p. 388.12 Nicolae erbnescu, Episcopii Argeului, nMitropolia Olteniei, anul XVII, nr. 7-8, pp. 602-620.13 Iuliu Scriban, Moartea episcopului Dionisie al Buzului, n Biserica Ortodox Romn, anul XL, seria II, nr. 6,1921, p. 492.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    9/22

    Probabil c cel mai important rol pe care l-a avut mitropolitul Pimen n anii rzboiului a fost cel deorganizator al clerului militar i al clugrilor i clugrielor ca infirmieri i surori de caritate nspitalele de campanile sau n cele de ngrijire a rniilor din mnstiri. Rolul Mitropolitului Pimen nsusinerea rezistenei romneti din Moldova nu poate fi trecut cu vederea.

    5. 6. Episcopia Romanului

    Episcopul Teodosie Atanasiu al Romanului (1912-1923) s-a implicat foarte activ n susinereaeforturilor de rzboi, adresnd numeroase pastorale preoilor i credincioilor.

    5. 7. Episcopia Dunrii de Jos

    n timpul rzboiului, episcopul Nifon s-a preocupat i de limitarea influienei bolevismuluicare afecta major armata rus, ameninnd i contaminarea soldailor romni i chiar a populaiei.Pentru aceasta a adresat o serie de pastorale n care a ndemnat la pstrarea ordinei sociale i lamplinirea datoriei, spre izbnda poporului romn. n zilele rzboiului o serie de elevi din clasele maimari, de la Seminarul Sfntul Andrei din Galai, condus de directorul Visarion Puiu, au activat caageni sanitari n comunele din judeul Covurlui, unii intrnd n serviciul Crucii Roii sau n spitalel

    de rnii

    14

    . n localul seminarului a fost organizat un spital cu 100 de paturi.5. 8. Episcopia Huilor

    Eparhia Huilor a avut ca eparhiat n anii rzboiului pe Nicodim Munteanu (1912-1923), unul dintreierarhii cu via monahal deosebit, dovedit i de evlavia prinilor si. Nicodim Munteanu a fostlociitor al Arhiepiscopiei Chiinului.

    6. Romnia n Rzboi

    La 14/27 aug. 1916, la Cotroceni a fost convocat Consiliul de Coroan, unde n urma

    discuiilor s-a obinut adeziunea tuturor participanilor la hotrrea participrii Romniei la rzboialturi de Antanta. Singurul care s-a opus a fost germanofilul P.P. Carp. Din pcate armata romnintra n rzboi n condiii neprielnice, fiind nevoit s lupte pe un front lung de 1500 km de la VatraDornei la Turnu Severin. La 16/29 aug., trupele romne au intrat n Braov, curnd fiind ocupatelocalitile Petroani, Orova i Fgra i o zon ce se ntindea de la sud de arul Dornei, vest deToplia, est de Sighioara, n apropiere de Sibiu pn la Orova, aproximativ o treime din teritoriulTransilvaniei15.

    Pentru a opri ofensiva din Transilvania, generalul german August von Mackensen, carepreluase la 15/28 aug. comanda trupelor germano-austro-ungaro-bulgaro-turce de la Dunre primindordin de la feldmarealul Hindenburg a atacat violent frontiera dobrogean. Mackensen declaneaz oofensiv care rupe frontul romno-rus, fiind cucerit o mare parte din Dobrogea, inclusiv portul

    Constana.n cursul lunii septembrie Armata 9 german a trecut la ofensiv n Transilvania, n zona

    Sibiu (13/26-16/29 sept. 1916), iniiind i un atac pe Defileul Oltului, unde rezistena armatei romnea fost ntrit de intervenia unor uniti militare din divizia 20 Infanterie sub comanda generalului de

    brigad David Praporgescu16. La 20 spt./3 oct. 1916, Armata 1 romn a fost nevoit s se retragspre arcul Carpailor, mai ales c la comanda armatei germane a fost numit generalul Erich vonFalkenhayn17. La 10/23 noiembrie, uniti germane, bulgare i turceti, comandate de generalulKosch, au trecut Dunrea la Zimnicea. Curnd este ocupat Bucuretiul. La toate aceste episoademilitare au participat i preoii militari.

    6. 1. Aciunea lui Alexandru Tzigara Samurca

    14 Arhiva Arhiepiscopiei Dunrii de Jos, fond Seminarul Sfntul Andrei, Dosar nr. 40/1916-1917, f. 74, f. 86.15Istoria Romnilor, vol. VII, tom II, Ed. Enciclopedic, Bucureti, 2003, p. 42316 Ioan Scurtu,Presrai pe-a lor morminte ale laurilor foi, Ed. Albatros, Bucureti, 1978, p. 5417Istoria Romnilor, vol. VII, tom II, Ed. Enciclopedic, Bucureti, 2003, p. 425

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    10/22

    Gndul c va fi un rzboi de durat a determinat Consiliul de Minitrii ca s ia unele hotrri legatede materiile prime, n special metale ce se gsesc n mnstiri sau biserici.n urma hotrrii Marelui Cartier General, Alexandru Tzigara Samurca a nceput inventarierea itransportarea n siguran a obiectelor de art, de valoare, ale bisericilor i mnstirilor din Romnian ncercarea de a le salva din fa naintrii frontului german. De o soart aparte s-au bucuratobiectele bisericeti ce aparineau Episcopiei Argeului, care depozitate la Mnstirea Antim s-auntors cu bine la Arge dup ce au fost inventariate cu grij i transportate n siguran. Obiecteletransportate cu Tezaurul la Moscova au rmas departe de ar pn cnd o parte au fost returnateRomniei n trei trane 1935, 1956 i 2008.

    6. 2. Situaia clerului ortodox din Dobrogea

    Suferinele ndurate de preoii din Dobrogea din partea bulgarilor n anii rzboiuluisunt asemntoare cu cele ndurate de preoimea ortodox n Transilvania i Bucovina internat nlagrele din judeul opron din Ungaria i n lagrul de la Thalerhof.

    6. 3. Biserica Ortodox Romn din teritoriile ocupate, 1916-1918

    n toamna i iarna anului 1916, armata romn, depit de ofensiva Puterilor Centrale, afost nevoit s se retrag, lsnd sub ocupaia Puterilor Centrale mare parte din teritoriul Romnei deatunci. La 9/22 decembrie 1916, conducerea efectiv a administraiei de ocupaie a fost ncredinatgeneralului de infanterie Tlff von Tscheppe und Weidenbach, avndu-l ca ef de stat major pecolonelul Heutsch. Statele aliate Germaniei erau reprezentate prin cte un mputernicit generalulSandler, nlocuit apoi cu colonelul Kontz pentru Austro-Ungaria, Osman Nizani-Paa pentru Turciai generalul Tantiloff pentru Bulgaria. Teritoriul ocupat a fost organizat n patru zone militare.nc din primele zile ale instaurrii ocupanilor n Bucureti s-a trecut la organizarea strict ateritoriului romnesc ocupat, de altfel existnd un plan pregtit nc din timpul unei edine militareinute la Berlin n 28-29 octombrie/10-11 noiembrie 1916. Administraia german a condus n

    teritoriul ocupat pe baza ordonanelor emise n numele Marelui Cartier al Grupului de armateMackensen sau a guvernatorului militar, generalul Tlff. Ocupanii i-au ndreptat atenia n specialspre creterea produciei petroliere, dar i prin intensificarea extraciei de crbune i sare. O grijaparte s-a acordat exploatrii agricole, fiind confiscate stocurile de cereale, dar pregtindu-se iviitoarea producie, pentru care fapt se viza folosirea ntregului teren arabil, Romnia fiind vzut ca"grnarul Puterilor Centrale". S-a trecut la confiscarea animalelor i s-a interzis sacrificareaanimalelor i a psrilor. n perioada Patelui s-a interzis sacrificarea mieilor, justificndu-se c estemai profitabil s fie sacrificai la maturitate. Majoritatea produselor alimentare confiscate sau adunate

    pe baza regimului impunerilor au fost trimise n Germania, dar i trupelor strine staionate nRomnia. Statul-major economic a trecut la emiterea unor noi bancnote lei de ocupaie prinBanca General de la Bucureti, devenit filial a bncii germane "Diskonto-Gesellschaft" din Berlin.

    Curnd, datorit emiterii de hrtie moned fr acoperire n aur, s-a ajuns la inflaie, ce a afectat iperioada postbelic.

    6. 4. Clerul ortodox sub ocupaia german

    Muli proi au avut de suferit n teritoriile ocupate: Preoii sunt inta atacurilor celor mairafinate18. Bisericile i casele cele mai bune, multe fintre acestea fiind casele preoilor, cu parchet pe

    jos, sunt special alese, de unitile militare de ocupaie, pentru adpostirea cailor. n judeul Arge, ncomuna Deduleti, nemii au fixat o etap n casa preotului din localitate, Gheorghe Dobrinescu, carea fost de mai multe ori maltratat, suferinele ducnd la decesul su n decembrie 1921. Lovituri i

    bti au suferit preoii Nicolae Popescu din comuna Ungheni, Dumitru Georgescu din Negrai, VasileGrigorescu din comuna Rociu, tefan Grigorescu din comuna erbneti, Ioan Muzicescu din

    18 Virgiliu Drghiceanu, 707 zile sub cultura pumnului german, Bucureti, 1920, p. 28.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    11/22

    Mozceni i Marin Zefiru din Spunari19. Preoii I. Mateescu din Vlsneti, C. Stoicescu din Cerbu,Tomescu tefan din Cremenari, Ionescu Dumic din Jiblea, Tomescu Gheorghe din Rteti i StanPopescu din Topoloveni au luat parte la diferite aciuni antigermane n timpul rzboiului i alocupaiei strine20. Preotul Gheorghe Oprescu din Albeti a murit ca erou pe front n 1917. n toate

    judeele sunt cunoscui preoi care au fost maltratai de autoritile de ocupaie.

    6. 5. Mitropolitul Conon i autoritile de ocupaie

    Mitropolitul primat Conon nu a fost cu siguran un ierarh menit s conduc cu demnitate iabilitate clerul ortodox din Romnia ntr-o asemenea perioad dificil, rmnnd n istorie ca o

    personalitate bisericeasc destul de controversat.Mitropolitul Conon, probabil i la solicitarea autoritilor politice romneti, a fost printre ierarhiiortodoci care au susinut intrarea Romniei n rzboi pentru unirea tuturor romnilor. Duprefugierea Guvernului i a regelui la Iai, Bucuretiul prsit se pregtete s suporte ocupaiagerman

    6. 6. Problema noului calendar

    n pstorirea mitropolitului Conon un moment deosebit de tensionat l-a marcat problemaadoptrii calendarului gregorian, aciune ce era perceput de credincioii ortodoci ca un atac directla adresa credinei lor religioase. La 24 decembrie 1916/6 ianuarie 1917, autoritile germane auhotrt printr-o ordonan, ca n teritoriul ocupat s fie folosit calendarul gregorian21. Dei nu ridica

    probleme de ordin dogmatic, nlocuirea calendarului iulian cu cel gregorian efectuat de armatagerman reprezenta o lovitur moral dat populaiei din teritoriul ocupat, dar mai cu seam BisericiiOrtodoxe22. n cele din urm calendarul nu a fost impus.

    6.7. Te-Deum-ul bulgresc

    Dorina autoritilor bulgare de a svri o slujb de Te-Deum pentru familia regal bulgar,

    n Catedrala mitropolitan din Bucureti a fost aceptat iniial de mitropolitul primat Conon, dar lasugestia celor din jur a cerut autoritilor germane s opreasc iniiativa bulgarilor. Blbialaautoritilor bisericeti a nemulumit Comandatura german. De altfel aprea i o problem canonic,Biserica Ortodox Bulgar era n schism, iar mpreun slujirea cu clericii bulgari fiind astfelimposibil. Svr irea acestei slujbe n Catedrala mitropolitan ntina imaginea Bisericii noastre n fa a celorlal i ortodoc i. Protestul mitropolitului Conon ncearc s gseasc justificrile necesare pentru a opri slujba

    bulgarilor. Slujba bulgarilor s-a inut n catedrala din Bucureti.

    6. 8. Cancelaria mitropolitan i Marius Theodorian Carada

    n disputele bisericeti de la nceputul secolului al XX-lea, un rol bizar l-a avut MariusTheodorian-Carada (1868-1949), nepot al lui Eugeniu Carada, avocat i liberal, care n 1914, s-aalturat lui Marghiloman. Numirea lui Marius Theodorian-Carada la conducerea Cancelarieimitropolitane este un eveniment aparte n viaa bisericeasc din anii rzboiului.

    6. 9. Chemarea Mitropolitului Primat

    19 Grigore N. Popescu,Preoimea romn i ntregirea neamului temnie i lagre, vol. II, Tipografia Vremea,Bucureti, 1940, pp. 25-27.20 Vezi O. D. Sndulescu,Din grozviile rzoiului mondial, Tr. Mgurele, 1924.21 Iuliu Scriban,Acte i mrturii privitoare la chestiuni i fapte bisericeti din timpul ocupaiei germane n Rominia ,Bucureti, 1919, pp. 36-37.22 Gheorghe Vasilescu, Clerul ortodox, participant la lupta poporului romn mpotriva cotropitorilor (1916-1918), nGlasul Bisericii, anul XXXVII; nr. 9-12, 1978, p. 1118.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    12/22

    Pentru ncheierea pcii, n traneele din Moldova, dar i la Iai, au fost rspndite dinavioanele germane diferite manifeste23. Un moment critic al pstoririi mitropolitului Conon a fost frndoial semnarea manifestului numit Chemarea Mitropolitului Primat, document ce a pus ntr-olumin negativ clerul ortodox din timpul ocupaiei Bucuretilor24. Nu cumoatem cu certitudine cinea alctuit forma final a acestui document, dar cu siguran a pornit de la o schi realizat de G.Piculescu, administratorul Casei Bisericii din perioada respectiv i de la Virgil Arion. Chemareamitropolitului Conon era un act ct se poate de compromintor pentru feele bisericeti de laBucureti.

    6. 10. Evenimentul din 17 februarie 1918

    Poate unul dintre cele mai dramatice momente din istoria primului rzboi mondial a fost celal furtului Moatelor Sfntului Dimitrie Basarabov, la 17 februarie 1918, din Catedrala mitropolitande la Bucureti25.La cteva zile dup recuperarea Sfintelor Moate, mitropolitul Conon mulumete feldmarealuluiMackensen. n aceast scrisoare mitropolitul aduce acuze bulgarilor, care prin gestul lor dovedesc cau uitat c n colile romneti s-au pregtit generaiile de bulgari care s conduc la vremea potrivitdestinele Bulgariei.

    6. 11. Confiscarea bunurilor bisericeti

    Armatele de ocupaie au supus populaia Romniei la grele ncercri pe perioada a doi ani (1916-1918). De asemenea prigoane n-au fost scutii nici slujitorii Bisericii. Autoritile germane au pornito adevrat campanie de confiscare a odoarelor i obiectelor bisericeti, ndeosebi de argint, alam,

    bronz, cupru i cositor pentru a fi transformate n tunuri sau proiectile. mpotriva acestor aciuni auprotestat reprezentanii Bisericii Ortodoxe n frunte cu mitropolitul primat Conon Armescu-Donici(1912-1919).

    7. Clerul militar n timpul Primului Rzboi Mondial

    Sfntul Sinod, n urma edinei din 15 mai 1915 a ales ca Protoiereu al preoilor de armat neventualitatea unui rzboi pe preotul profesor Constantin Nazarie de la Facultatea de Teologie dinBucureti, conductorul catedrei de teologie moral. Mitropolitul Pimen a ncurajat formarea cleruluimilitar i numirea protopopului Constantin Nazarie n fruntea Serviciului religios al Armatei romne,fiind cunoscut i implicarea sa n pregtirea clerului pentru participarea la susinerea armatei romnen timpul rzboaielor balcanice. Faptele de arme ale clerului militar sunt binecunoscute dininformaiile oferite chiar de Constantin Nazarie n lucrrile pe care le-a tiprit dup ncheierearzboiului. Din organizarea acestui serviciu religios din anii Primului Rzboi Mondial s-a dezvoltatmai trziu cunoscuta Episcopie a Armatei.

    7. 1. Preoii ortodoci pe front

    Conform actelor Serviciului Religios, n timpul primului rzboi mondial au fost mobilizai253 de preoi dintre care 2 n-au funcionat efectiv, 46 au fost demobilizai pentru diferite motive, 25au fost declarai disprui (5 fiind declarai mori, ceilali fiind considerai prizonieri), 6 au fost rnii,147 au fost avansai la gradul de cpitan asimilat, iar 5 au rmas propui pentru avansare datoritfaptului c nu au obinut la timp foile calificative n condiiile schimbrii comandanilor. Din numrultotal de 253 de preoi mobilizai, 135 au fost liceniai n teologie, 10 au fost absolveni ai Facultiide Teologie, 70 cu seminarul teologic terminat, 10 cu patru clase seminariale, 11 cu cte dou sau trei

    23 erban Rdulescu-Zoner, Beatrice Marinescu,Bucuretii n anii primului rzboi mondial, pp. 230-231.24 Lucian Boia, Germanofilii. Elita intelectual romneasc n anii Primului Rzboi Mondial, Ed. Humanitas,Bucureti, 2010, p. 86.25 Ion Bulei, Un rzboi n cenua imperiilor, Ed. Cadmos, Bucureti, 2010, p. 168; Ion Lcust, op. cit., p. 247.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    13/22

    clase secundare, restul de 6 preoi pn la totalul de 253 neputnd fi calificai exact, din lipsa datelorconcrete.

    Imaginea i rolul preotului pe front, n mijlocul trupelor ne apare nuanat n funcie devederile pe care le aveau diferiii comandani de uniti despre cler n general i despre prezena lor narmat n mod special. Astfel preotul N. I. Rdulescu de la Divizia I Cavalerie, participant la toatemomentele rzboiului, la btlia de la Oituz, dar i la misiunea din Basarabia, precizeaz: efiirespectivi apreciind munca i felul cum mi-am fcut datoria, m-au propus i am fost decorat cuSteaua Romniei cu spade n grad de Cavaler, iar n luna iunie 1917, am fost asimilat gradului decpitan26.

    7. 2. Pregtirea i meninerea moralului trupelor

    Apelul lansat preoilor militari la 18 decembri 1916 de Constantin Nazarie, n calitatea sa deef al clerului militar, n momentul retragerii trupelor romne are o anumit importan privind

    pstrarea moralului trupelor angajate n lupte: Rolul preotului n armat nu se poate mrgini numaila efectuarea serviciilor religioase i la mngierea celor bolnavi i ntristai, ci preotul trebuie s

    fie n primul rnd susintor i chiar formator al moralului ostaului. n aceast direcie se deschidepentru preot un vast cmp de activitate, mai ales acum, cnd trupele noastre sunt pe cale de a

    ntreprinde n curnd o nou aciune rzboinic.Pentru a ntri moralul soldailor aflai n tranee la sfritul anului 1917, Serviciul Religiosa dat urmtoarea Circular nr. 1400 din 6 noiembrie 1917: mprejurrile par a sili pe iubiii notrii

    soldai s duc viaa n tranee i n iarna aceasta. Viaa n tranee, ns, pe lng neajunsurile ceaduce fizicului, mai are i partea, c fiind monoton, predispune la melancolie i gnduri de tot feluldespre cei scumpi, deseori producnd descurajare i mpuinnd rbdarea. Astfel stnd lucrurile seimpune s se ia de ctre cei n drept msuri, ca viaa de tranee s varieze, cnd mprejurrilengduiesc, cu fel de fel de ndeletniciri intelectuale, recreative i hrnitoare de spirit. Preoii notride armat fiind un corp select, tiu c vor gsi la ndemn mijloace nenumrate pentru meninereamoralului trupelor i pentru odihnirea i adparea lor cu apa cea vie, despre care ne vorbete

    Mntuitorul.

    7. 3. Activitatea clerului i teologilor ortodoci n structurile sanitare ale armatei.

    O activitate deosebit au desfurat n anii rzboiului teologii seminariti i liceniai care aparticipat direct la luptele de pe front sau n serviciul sanitar al armatei. Constantin Nazarie nraportul su nr. 998/9sept. 1917, ntiina pe episcopi asupra hotrrii Marelui Stat Major caseminaritii absolveni de seminarii i ai facultilor de teologie s nehirotonii s fie trecui la trupelecombatante pentru a lua parte la luptele de pe front. Cei care erau n clasele superioare urmau s fietrimii la colile pregtitoare de ofieri i apoi distribuii pe front. Episcopul Teodosie al Romanuluisocotea hotrrea ca afectnd viaa bisericiasc, prin oprirea hirotoniilor27.

    7. 4. Clerul militar n Basarabia

    Preoii militari din unitile Armatei Romne, dup intrarea pe teritoriul Basarabiei ntre 9-14 ianuarie 1918, au prezentat n raporturile lor ctre Serviciul Religios informaii importante despreviaa bisericiasc din localitile n care erau dislocai28. nc din 17 aprilie 1918 Constantin Nazarie afcut urmtorul Referat nr. 121 ctre Marele Cartier General: Pentru unitile desemnate a rmne n

    Basarabia, cred c e absolut necesar a se menine preoii de armat, fie cei actuali, fie cei care ar dori srmn nc mobilizai.

    O precizare interesant face protopopul Nazarie cu privire la comportamentul pe care trebuies-l aibe militarii ce acionau n Basarabia: Am intervenit ca militarii s se lase, cel puin n

    26 AMR., fond Inspectoratul Clerului Militar, Dosar nr. 23, f. 13, 37; Gheorghe Nicolescu, Gheorghe Dobrescu,Andrei Nicolescu,Preoi n lupta pentru Marea Unire 1916-1918, Ed. Europa Nova, Bucureti, 2000, p. 269.27 ANIC, MCIP, fond Direcia contabilitii, Dosar nr. 690/1917, f. 11.28 Gheorghe Palade, Repere ale evoluiei Bisericii Ortodoxe din Basarabia (1918-1925), n Romnii din afara

    granielor rii Iai-Chiinu: legturi istorice, Casa Editorial Demiurg, Iai, 2008, p. 258.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    14/22

    Basarabia, de obiceiul urt al njurturilor, necunoscut acolo i mult scandalizator. n acest scop amadresat Marelui Cartier General un referat din 30 aprilie 1918 n cuprinderea urmtoare: Urtulobiceiul al njurturilor de lucruri sfinte, rspndit din nenorocire n poporul nostru i cu deosebiren armat, de la soldat pn la sferile de sus, produce o impresie penibil asupra Romnilor

    Basarabeni, care rmn pur i simplu scandalizai, ei neavndu-l.Semnalnd D-voastr lucrul acesta, sunt sigur, c vei lua cuvenitele msuri pentru salvgardarea

    prestigiului moral al armatei naionale. Pe acest document generalul Prezan face precizarea ca deaceste ndrumri s ia aminte nu numai preoii militari ci i ofierii Armatei.

    7. 5. Preoi ortodoci n lagre

    Preotul V. Ionescu, confesorul Regimentului 18 Gorj a ajuns prizonier la 20 noiembrie 1916,fiind trimis prin diferite lagre ca n final s ajung n lagrul de la Stralsund: Cnd am ajuns laStralsund, la 27 decembrie 1917, nemii ne-au culcat pe jos, cam muli la un loc, n barci

    friguroase, nite barci de scnduri. i toate ca toate, mncarea nu ne ddea sperane de via...Amfcut slujba n toate srbtorile i duminicile , fie singur, fie cu printele Jugureanu ori cuMrculescu, mpreun prizonieri cu mine. Acelai preot ajunge i n lagrul de la Tuchel:Ajunseser srmanii oameni nite sghelete mictoare, ca preot am avut ocazia s vd muli bolnavi

    nainte de obtescul sfrit. Am vzut muli mori, niciodat ns n-am vzut un corp att de slbit caacel al celor 2500 de prizonieri din Tuchel. Erau umbre. n urma interveniilor sale la conducerealagrului situaia prizonierilor romni s-a mbuntit. Suferinele ndurate n lagrele din Germaniasunt descrise i de preotul Emanuil C. Mrculescu, confesorul Regimentului 59 Infanterie, participantla luptele pentru forarea trectorii Cineni-Gorj.

    7. 6. Grija clerului ortodox romn pentru copii orfani, vduve i rnii

    Interesant este i circulara nr. 1061 din 17 septembrie 1917 cu privire la copii orfani:Problema copiilor orfani trebuie s ne preocupe pe toi. La rezolvarea acestei probleme urmeaz scontribuiasc, n primul rnd, preotul, ca ndrumtor i propovduitor al dragostei i milei cretine

    i ca unul ce este obligat, special prin legea noastr, s poarte grij de vduve i orfani.Deosebit de interesante sunt memoriile trimise la Mitropolia din Iai de preoii parohi din cuprinsulacesteia, n care, conform solicitrilor Ordinului circular nr. 2559 din 9/22 august 1919, emis demitropolitul Pimen, au fost consemnate informaii i date despre evenimentele din timpul rzboiului,despre atitudinea credincioilor fa de rzboi, sprijinul oferit de acetia pentru front i activitateafilantropic desfurat n parohii de preoi. Aceste rapoarte se gsesc n Arhiva MitropolieiMoldovei i Bucovinei, n dosarul cu nr. 107, ce cuprinde dou volume. Rapoartele au fost naintatede preoii din judeele Iai, Neam, Botoani i Dorohoi i se constituie n adevrate pagini de istoriea participrii clerului romn la evenimentele dramatice ale rzboiului.

    8. Biserica Ortodox din Moldova n timpul Primului Rzboi Mondial, 1916-1918

    Retragerea n Moldova a armatei romne, cantonarea unor mari uniti militare ruse, precumi a populaiei refugiate din Muntenia peste populaia ce se afla n cele ase judee creau o serie de

    probleme pe care romnii nu le mai triser pn atunci. Vor exista trei mari chestiuni de rezolvat:procurarea alimentelor pentru populaie i armat, organizarea transporturilor i lipsacombustibilului. Pentru ajutorarea refugiailor s-a creat la Iai un comitet din iniiativa i sub

    patronajul reginei. n afar de Iai s-au creat colonii pentru refugiai n mnstiri i prin satele dinapropierea Iailor. Pe lng ajutorarea familiilor lupttorilor s-a avut n vedere adpostirea ingrijirea orfanilor de rzboi, oper grea n care s-a remarcat Societatea ortodox. Dei n rzboi,ndurnd mari lipsuri, la apelul clerului ortodox, credincioii moldoveni au fcut numeroase colecten haine, obiecte i bani pentru ajutorarea armatei. Pe lng numeroasele neajunsuri, att populaia cti armata sunt nevoite s ndure epidemiile de tifos exantematic i febr recurent. Numeroasegreuti sunt ntmpinate de autoritile romne din partea armatei ruseti care avea n Moldovaefective foarte mari a cror aprovizionare de la Odesa se fcea cu tot mai mare greutate. Domnea i onesiguran n rndul populaiei, care ncepe s gndeasc, c n scurt timp va cdea i frontul din

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    15/22

    Moldova, atunci fiind nevoii s se refugieze spre Rusia. De altfel, au existat romni, chiar deputai iparlamentari care s-au ndreptat spre Odesa i Cherson, la gura Niprului29. Acum s-a evacuat laMoscova tezaurul Bncii Naionale. Cei mai muli refugiai erau ns persoane particulare.

    De departe cea mai important misiune a guvernului de la Iai o reprezenta refacereaarmat, obiectiv la care a contribuit serios i Misiunea militar francez, condus de generalul HenriMathias Berthelot i compus din 277 ofieri, 37 piloi, 88 medici, farmaciti i veterani, patru ofieride marin, opt ofieri de intenden i 1150 grade inferioare.

    Soldaii rui ncep s fac o propagand revoluionar n armat i populaia romneascndemnnd la rsturnarea guvernului i mprirea pmnturilor. n curnd ajung s fac manifestaiide strad, cum a fost cea de 1 mai, cnd manifestanii din Iai au atacat nchisoarea i l-au eliberat peagitatorul de origine bulgar. Incidentele provocate de armata rus au fost aspru criticate de generalulScerbacev. Cu toate ncercrile de disciplinare, armata rus se dovedea tot mai puin dispus s

    participe efectiv la lupte. n urma Pcii de la Brest-Litovsk, ncheiat n primvara anului 1918, Rusiaeste nevoit s acceptecondiii foarte dure, pierznd n primul rnd Ucraina i rile Baltice. Subameninarea unei contrarevoluii, regimul bolevic ia o serie de msuri, instituind o miliie politic(CEKA), recurgnd la arestri i execuii rapide (n iulie 1918 a fost executat familia imperial).Pentru aprovozionarea oraelor se aplic msuri dure mpotriva ranilor bogai, Kulaci, care facspecul cu gru. Constituia din 1918 ofer puterea unui Congres panrusesc al sovietelor, ales prin

    vot universal, care numete Comitetul Executiv i Consiliul Comisarilor Poporului.Pentru ajutorarea bolnavilor i rniilor statul a oferit fonduri la care s-au adugat sumele de bani ibunurile strnse prin subscripie public, prin donaii din partea unor societi i persoane particulare.Au contribuit n special Crucea Roie, Familia Lupttorilor, Societatea pentru Ocrotirea Orfanilorde Rzboi, al crei statut este votat de membrii adunrii generale din 30 dec. 1917, n care un rolimportant l aveau i ierarhii ortodoci30, Primria Iai, Mitropolia Moldovei n frunte cu mitropolitulPimen Georgescu, Episcopia Catolic i Comitetul de Ajutorare al Uniunii Evreilor Bneni. Un rolimportant, n special pentru cultivarea speranelor, l-a avut Regina Maria, prezent de multe ori nspitalele rniilor de rzboi. Nu trebuie s-i uitm i pe marii oameni de cultur care prin arta icuvntul lor au cotribuit la pstrarea ndejdei n victorie. n edina Parlamentului din 14/27 dec.1916, s-au rostit o serie de discursuri de o remarcabil manifestare a spiritului de solidaritate

    naional, cel al lui N. Iorga fiind imprimat i afiat n satele i oraele Moldovei sau oferit trupelorde pe front.

    8. 1. Frontul din Moldova

    n luptele de la Mreti particip i preotul Aristide Popescu care a stat alturi de soldai ntransee. Pentru devotamentul su a fost decorat cu Ordinul Coroana Romniei, n grad de cavalercu spade, Meritul Sanitar clasa I, Crucea comemorativ a rzboiului din 1916-1918 i Victoria

    pentru participarea n rzboi n calitate de confesor. Staul romn a apreciat i druirea preoilorPduraru Petre, decorat cu Meritul sanitar i Crucea comemorativ cu barete, Dem. Ionescu,decorat cu Coroana Romniei clasa IV-a cu spade i Coroana Romniei n grad de ofier i Ion

    Stoicescu decorat cu Coroana Romniei cu spade, Virtutea militar i Cruce de rzboi31.Interesante nsemnri despre luptele duse n Moldova ne sunt oferite de Jurnalul de front al

    preotului confesor al Regimentului 4 Arge, Constantin P. Buzescu din localitatea Corbu, judeul Olt.Jurnalul su este alctuit din trei caiete. Preoii au avut un comportament deosebit n timpul luptelorde pe frontul din Moldova. Preotul N. Oniceanu din Heci, jud. Iai, confesorul Regimentului 32Mircea care, n marile lupte de la Mreti, cu crucea n mn, a adunat i mbrbtat rzleelecete ale diferitelor uniti, mpingndu-le din nou n focul luptei, foc din mijlocul cruia n-a lipsit unmoment. La fel a fost i comportamentul preotului Petre Pieptu din Tcuta, jud. Vaslui, confesorulRegimentului 3 Vntori, care, n timpul grelelor lupte s-a gsit ntotdeauna amestecat cnd printrelupttori, cnd printre rnii...n momentele cele mai grele a intrat n nvlmagul luptelor. Preotul

    29 Mitropoliei Moldovei i Bucovinei, Dosar nr. 81, Rzboiul 1916-1918, vol. VIII, doc. 882 din 3 mai 1918.Vezianexa.30 Arhiva Mitropoliei Moldovei i Bucovinei, Dosarul nr. 81/Rzboiul 1916-1918, vol. VII.31 Tudor Popescu, Preoi participani la rzboiul de la 1916-1918, nMitropolia Olteniei, anul XXX, nr. 10-12,1978, p. 774.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    16/22

    Gheorghe Tomescu din Rteti, jud. Arge, confesor al Brigadei 6 Artilerie, a luat parte la toateluptele de la Pralea, Mrti, Soveja i Oituz. Iordache Tudorache, preot n localitatea Gologanu, jud.Vrancea, confesor al Regimentului 10 Vntori, n-a prsit regimentul un singur moment; dei nvrst, a fost totdeuna neobosit, ngrijind bolnavii...a luat parte i la luptele de la Mreti, stndvenic printre soldai32.8. 2. Clugrii i clugriele n serviciul sanitar

    La 27 octombrie 1914, mitropolitul Pimen primete solicitarea din partea InstitutuluiSurorilor de Caritate Regina Elisabeta, ca un numr de 10 clugrie s fie instruite pentru situaiide rzboi. Iniiativa s-a bucurat de succes, fapt care a fcut ca n anul urmtor s fie acceptate pentru

    pregtire 15 clugrie de la Mnstirea Agafton33. n primvara anului 1915, dou grupe de clugriau fost instruii pentru serviciul de infirmieri la Spitalul Militar i Spitalul Frumoasa din Iai,arhiereul vicar Antim Botoeneanul, prezentnd Mitropoliei lista clugrilor i materiile de studiu,

    precum i comisia de examinare din care, pe lng medici fcea parte i el. Conducerea acestorclugri a revenit lui Teoctist Stupcanu, fost participant la campania din 1913, acum slujitor laCatedrala din Iai i profesor de muzic la Seminarul Veniamin Costachidin Iai. Dup aceastserie de clugri, n aprilie 1915, au mai urmat 50. La cursurile de pregtire a sanitarilor inute de

    medici au participat 100 de clugri i 115 clugrie, care au avut n fruntea lor pe maica AnaGhenovici. Un alt numr mare de clugrie au urmat cursurile de infirmiere la Spitalul din Tg.-Neam, avnd n conducere pe maica Eupraxia Macri i au activat la spitalele de campanie din Piatra-Neam, Iai, Dorohoi, Botoani, dar i n mnstirile Agapia i Vratec. Mitropolitul Pimen a pus ladispoziia Comitetului Sanitar Central unele dintre cele mai mari mnstiri din Moldova.

    8. 3. Sinodul de la Iai din 1918

    Convocarea Sfntului Sinod devenea tot mai necesar, mai cu seam c aceasta deveneaposibil dup ncheierea pcii. Drept urmare se face o solicitare adresat Guvernului Marghilomanpentru oferirea de fonduri necesare personalului Cancelariei sinodale, Mitropolitul Conon precizd c

    ntrunirea Sinodului pentru anul 1918 este stringent, acesta ne mai activnd din toamna anului191634. n prima edin a Sinodului, mitropolitul primat Conon a prezentat un raport asupra situaieidin teritoriile ocupate, subliniind suferinele prin care a trecut Biserica i clerul, cu ncercrile deschimbare a calendarului, ridicarea clopotelor, care a afectat puternic evlavia credincioilor, astfelnct unii din ataament fa de bisericile lor au ngropat n pmnt clopotele i faptul c s-a protestat

    pentru a nu fi ridicate obiectele din pateriale preioase. Conon a prezentat i neplcutul eveniment alfurtului moatelor Sfntului Dimitrie Basarabov de ctre un comando bulgresc, dar i evenimenteletriste ale morii arhiereului Calistrat Brldeanu i episcopului Calist al Argeului. n cuvntul sumitropolitul primat a deplns i soarta trist n care se gseau colile teologice, nchise din cauzarzboiului i folosite de armatele de ocupaie (n Internatul Facultii de Teologie din Bucureti eraustaionate trupe bulgreti, care la evacuare capitalei au lsat localul devastat), precum i faptul c pe

    teritoriul Mitropoliei sunt vacante peste 400 de posturi de preoi. Cu aceast ocazie a fost discutat idemisia episcopului Sofronie Vulpescu al Rmnicului, n locul cruia la 11 iunie, a fost numit calociitor arhiereul Alexe Craioveanu.

    Ca eveniment de seam n viaa Bisericilor Ortodoxe a fost remarcat Sinodul BisericiiOrtodoxe Ruse cu renfiinarea patriarhatului i aprecierea deosebit pentru participarea la acesteveniment deosebit a episcopului Nicodim al Huilor care a i prezentat un raport asupra acestuisinod, apreciind felul n care a fost ntmpinat de ierarhii rui. Legat de acete dezbateri a fostdiscutat i atitudinea arhiepiscopului Anastasie al Chiinului i Hotinului care a plecat ladezbaterile sinodale de la Moscova fr a primi binecuvntarea mitropolitului Pimen al Moldovei,dar i refuzul acestuia de a lua parte la lucrrile Sinodului de la Iai, prin refuzul de a rspunde

    32 Mircea Pcurariu, Contribuia Bisericii la realizarea actului unirii de la 1 decembrie 1918, n Biserica OrtodoxRomn, anul XCVI, nr. 11-12, p. 1252.33 Daniel Isai, Implicarea monahismului din Moldova n alinarea suferinelor din perioada Primului Rzboi Mondial(1916-1918), n Teologie i Via, anul XIII (LXXIX), nr. 7-12, 2003, p. 238.34 Arhiva Sfntului Sinod, Dosar nr. 145/1918, f. 9, f. v.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    17/22

    invitaiei. n dezbaterile sale ulterioare Sfntul Sinod l-a considerat pe arhiepiscopul Anastasie caretras din rndul ierarhiei ortodoxe romne i propune ca lociitor pe episcopul Nicodim al Huilor.n edina Sinodului din 14 iunie, a fost deplns starea grav n care se gsete Biserica din Regat iimaginea negativ pe care o avea n rndul clercilor din Transilvania i Basarabia, care spuneau: noi dorim unirea, dar privim cu durere situaiunea clerului din Romnia. Mitropolitul Pimen alMoldovei prezint ndoielile clerului din basarabean cu privire la la viitoarea conducere bisericiasc:

    Din discuiile ce am avut cu basarabenii, dnii mi spuneau: n Romnia alegera mitropoliilor i aepiscopilor se hotrte mai nti n cluburile politice i apoi n Marele Colegiu. Protopopii senumesc adeseori de Minister. Eu le-am rspuns, nu, ci cu cunotina Ministerului. Crora dintre noinu li s-a ntmplat s vad un ministru, sau un deputat venind i cernd s sacrificm un protopop.Un deputat a avut ndrzneala s-mi reproeze, c de ce nu l-am consultat la schimbarea unui

    protopop. Lucru e cert. La noi muli preoi fac servicii electorale, pentru ca dup alegeri s fierspltii cu un post de protopop, revizor sau membru n Consistoriu. i e curios, c nici nemii niciruii nu s-au atins de autonomia Bisericii.Candidaii la preoie teologi i seminariti, cu ocaziarzboiului au cerut s fie nscrii la colile militare i s intre n armat. De ce fug de preoie?

    Rspunsul e: fiindc Biserica st ru35.Sinodul de la Iai are o importan deosebit i pentru prezentarea situaiei din Dobrogea,

    fiind luat n discuie atitudinea preoilor care de teama ocupaiei dumane s-au refugiat n Moldova

    i Muntenia. Ierarhii au concluzionat c lipsa unei organizri superioare bisericeti a permis preoilors-i prseasc parohiile i credinciii. Teama de abuzuri din partea soldailor bulgari ndrepteauntr-o oarecare msur atitudinea preoilor, asupra crora se ndrepta de multe ori rzbunarea

    bulgarilor.Sfntul Sinod alege n edina din 4 iulie ca arhiereu pe arhimadritul Gurie Grosu care

    primete titulatura de Botoeneanul, primind 14 voturi. La rndul su, preotul Platon Ciosu, slujitor lacatedrala din Curtea de Arge, lund titulatura de Ploieteanul (a primit 12 voturi pentru i 2 contra).A candidat i arhimadritul Iuliu Scriban, care ns a fost primit cu rceal de sinodali, fiind respins (7voturi pentru, 6 contra i 1 anulat)36. De altfel Iuliu Scriban nu mai ajunge episcop, atitudinea sa dintimpul rzboiului cntrind prea mult ca s mai fie eligibil.Cu ocazia acestui Sinod de la Iai, o serie de preoi refugiai n Moldova cer intervenia ierarhilor

    pentru a primi aprobarea de ntoarcere n parohiile lor aflate n teritoriile ocupate. Pentru acest lucruse fcuser o serie de intervenii la Ministerul Cultelor i Instruciunii Publice i la Ministerul deInterne, chiar la Al. Marghiloman37.

    9. Marea Unire i clerul ortodox

    Realizarea Romniei Mari, prin unirea Basarabiei, Bucovinei i Transilvaniei cu VechiulReagat, a fost rezultatul aciunii romnilor n conjunctura favorabil de la sfritul primului rzboimondial, cnd dispreau de pe harta Europei Imperiul arist i cel Austro-Ungar.

    n Bucovina, refugiaii din Transilvania i Bucovina s-au organizat n Asociaia RomnilorBucovineni i Transilvneni. Aceast organizaie a susinut intrarea Romniei n rzboi alturi de

    Antanta. Semnarea de ctre Rusia a tratatului de la Brest-Litovsk (18 feb. 1918), oferea Ucraineiposibilitatea de a revendica teritoriul Bucovinei, sau mcar o parte din el. Ca urmare a solicitriimarelui politician romn Sextil Pucariu, din 14 octombrie 1918 s-a convocat o mare adunarenaional la Cernui, ce s-a proclamat Adunarea Constituant, unde se hotrte Unirea Bucovineiintegrale cu celelalte provincii romneti din imperiu ntr-un stat independent i naional. Tot atuncis-a format Consiliul Naional, ca organ repprezentativ i un Birou Executiv, condus de Iancu Flondor.Deoarece Adunarea Ucrainian susinut i de deputatul romn Aurel Onciul aciona pentruncorporarea nordului Bucovinei, Consiliul Naional a solicitat intervenia Armatei romne. La 23octombrie 1918, Guvernul romn a aprobat intervenia unei divizii a armatei romne i a informat

    pentru aceasta guvernul austriac. Ca urmare a discuiilor purtate de bucovineni cu Guvernul romn dela Iai, s-a convocat Congresul General al Bucocinei pentru data de 15 noiembrie 1918, care a hotrt

    35 Arhiva Sfntului Sinod, Dosar nr. 145/1918, f. 60.36 Arhiva Sfntului Sinod, Dosar nr. 145/1918, f. 202; f. 203; f. 205.37 Arhiva Sfntului Sinod, Dosar nr. 145/1918, f. 208; f. 209 f. v.; f. 211 f. v.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    18/22

    unirea Bucovinei cu Romnia. La aceast hotrre au aderat germanii i polonezii, dar au refuzat-oevreii i ucrainienii. Regele Ferdinand a consfinit unirea prin Decretul regal din 18 decembrie 1918.

    9. 1. Romnii de pretutindeni i Marea Unire

    n Statele Unite ale Americii se aflau zeci de mii de romni, majoritatea provenind dinTransilvania i Bucovina, stabilii peste Oceanul Atlantic n dorina de a gsi libertatea i o via mai

    bun, muli dintre ei avnd nc cetenia austro-ungar. Austro-Ungaria a ncercat i o propagandprintre acetia n dorina de a-i nrola n armata sa, aciune de altfel criticat adesea n diferitemanifestaii de romnii americani, avnd n vedere c la zbucnirea rzboiului n 1914, att SUA cti Romnia erau state neutre. Deoarece SUA au fost n neutralitate pn n aprilie 1917, sute deromni au trecut n Canada i s-au nrolat n armatele acesteia. Cu intrarea SUA n rzboi s-au formati primele uniti de voluntari romni, acestea urmnd s fie instruite i trimise pe frontul din Frana.Romnii au organizat campanii de strngere de fonduri pentru rzboi, fiind nfiinat Fondul NaionalRomn din America, iar n 1916 s-a organizat Asociaia Naional Romno-American pentruajutorul de rzboii Crucea Roie Romn din America. Au existat i romni care au plecat dinAmerica pentru a se nrola n armatele din Romnia. n armatele americane s-au nrolat mii deromni, mai ales c celor ce acceptau acest lucru li se acorda i cetenia american 38. Numeroase

    societi romneti nfiinate acum au strns fonduri pentru susinerea armatei americane.Un moment foarte important l-a reprezentat sosirea n America a delegaiei oficiale romne, avnd nfrunte pe preotul Vasile Lucaciu, transilvnean refugiat n Romnia, Dr. Constantin Angelescu iVasile Stoica. Acetia au reuit s uniasc eforturile romnilor de peste ocean n susinerea cauzeiunitii romneti. Au fost organizate numeroase manifestaii romneti n vara i toamna anului1917, pentru afirmarea idealurilor naioanle.La 24 februarie/9 martie 1918, un sinod bisericesc romn, ntrunit n oraul american Youngstown-Ohio, ce reprezenta peste 150. 000 de romni stabilii n SUA, a hotrt dezlipirea de MitropoliaOrtodox Romn din Transilvania i Ungaria i unirea cu Mitropolia din Bucureti ce avea nfruntea sa pe mitropolitul primat Conon. Un numr de peste 70 de delegai, ce aveau n frunte pe

    preotul Ion Podea i ali 10 preoi au redactat i semnat un act solemn-hrisov, prin care i exprimau

    dorina de a se uni cu ara39

    .O puternic colonie romneasc se gsea n Frana, fcnd o puternic propagand nfavoarea cauzei romneti. n Paris se gseau oameni politici, dar i mari personaliti culturale

    precum : V. Lucaciu, O. Goga, Take Ionescu, I. Cantacuzino, I. Ursu, N. Titulescu, E. Vasilescu i C.Mille. n ianuarie 1918 se nfiinase ziarul La Roumanie, care s-a implicat major n aprareaintereselor romneti. La 30 aprilie 1918, n capitala Franei, s-a nfiinat Comitetul Naional alRomnilor din Transilvania i Bucovina, care avea n fruntea sa pe cunoscutul ardelean, Traian Vuia.

    9. 2. Unirea Basarabiei cu Romnia i clerul ortodox

    Atunci cnd pe plan social i naional a nceput o micare de emancipare, valul schimbrilor

    a vizat i viaa bisericiasc. Preoimea din Basarabia era contient de necesitatea unor schimbri nactivitatea bisericiasc eparhial. Era necesar slujirea i predicarea n limba romn. Tot mai muliclerici basarabeni militeaz pentru utilizarea limbii romne n biserici. Este perioada de afirmare aunor clerici basarabeni de mare valoare, precum Gurie Grosu, Dionisie Erhan, Alexandru Baltaga iali muli preoi lupttori pentru renaterea naional.

    Pe lng acest congres al clerului i mirenilor, n toat Basarabia s-au inut diferite ntruniriale intelectualitii, militarilor i ranilor, unde se discuta n special despre noua organizareadministrativ a provinciei. Programul politic al Partidul Naional Moldovenesc punea accentul peautonomia deplin, administrarea Basarabiei de ctre un parlament, introducerea limbii romne ncoli, biserici i administraie. Un congres al studenilor romni din 20 mai 1917 solicita deschidereaunei catedre de limba romn i istorie la universitile din Kiev i Odesa. Congresul nvtorilor ce

    38Vezi Ilie Prvu, Voluntari romni n America, Sibiu, 1937; Vasile Stoica,America pentru cauza noastr, Bucureti,1926; Telegraful Romn, nr. 114/27 oct. 1918.39 Ioan Vasile Leb, Biserica n aciune, Ed. Limes, Cluj, 2001, p. 89; Antonie Plmdeal,Dascli de cuget i simireromneasc, Bucureti, 1981, pp. 399-403.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    19/22

    s-a desfurat n Sala eparhial din Chiinu (25-28 mai 1917), a optat pentru alfabetul latin inaionalizarea nvmntului din Basarabia.

    n primvara anului 1917, romnii basarabeni au trebuit s resping iniiativa Radeiucrainiene de a ngloba Basarabia Ucrainei. Guvernatorul Basarabiei, V. Cristi a convocat la 20 iulie1917 o ntrunire a liderilor politici i reprezentanilor organizaiilor obteti, printre care i preoiiPartenie i T. Bogos, care au respins planul Ucrainei40.

    n perioada 3-26 august 1917 a fost convocat un alt congres eparhial al preoilor i mirenilor,la care preedinte a fost ales Alexandru Baltaga. Dei congresul s-a desebit de altele prin diversitatea

    participanilor i prin mulimea problemelor discutate, ct i prin numeroasele incidente dintre clericii mireni, totui, a reuit s ia o serie de decizii. Urma ca trimiii Congresului la Soborul local alntregii Rusii s druiasc Bisericii din Basarabia autonomie, urmnd ca Biserica din Basarabia s sesupun canonic Bisericii autocefale din Rusia, ca mitropolituil i episcopii s fie alei de adunareaeparhial extraordinar a clerului i mirenilor, mitropolitul sau unul dintre episcopi s fie membru norganele superioare de conducere a Bisericii ortodoxe din Rusia, arhiepiscopul Anastasie urmnd s

    primeasc titlul de mitropolit. De asemenea se fcea precizarea c predarea religiei n colile dinBasarabia autonom este obligatorie n toate colile, sub jurisdicaia Bisericii rmnnd colileeparhiale i instituiile bisericeti de nvmnt. Arhiepiscopul Anastasie s-a artat disponibil s

    prezinte hotrrile congresului la Soborul local, ce urma s-i deschid lucrrile la 15 august 1917.

    Dei deputaii i-au acordat ncredere arhiepiscopului Anastasie, acesta nu a cooperat cu autoritilebisericeti romne i s-a retras n cele din urm benevol din scaunul arhiepiscopal. Un evenimentaparte la acest congres l-a reprezentat primirea n rndul deputailor a delegailor organizaieimoldoveneti a militarilor din garnizoana Odesa, precizndu-se c acetia reprezint aizeci de mii demoldoveni care i fac serviciul militar i care cunos viaa Bisericii basarabene. Interesant este ifaptul c la congresul acesta s-au ales doi misionari s lupte mpotriva sectanilor raionaliti, misticii rascolnici i unul care care s activeze printre inochentiti41, dei erau unii basarabeni care lconsiderau pe clugrul Inochentie de la Balta (+30 decembrie 1917), din judeul Herson, unexponent al spiritualitii romneti, mai ales c acesta slujea i predica n limba moldoveneasc42.

    La 14 i 16 iunie 1918, Sfntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne a emis dou documenteimportante: o Hotrre privind organizarea bisericiasc a Basarabiei i o carte pastoral ctre

    poporul i clerul basarabean, consfinind unirea bisericiasc i constatnd c episcopii rui au refuzats recunosac autoritatea sinodului romn, plecnd de bunvoie n exil. Autoritile bisericetiromne au fost nevoite s declare vacant scaunul arhiepiscopal de la Chiinu, unde, la 14 iunie, afost trimis ca lociitor episcopul Nicodim al Huilor, care n urmtorii ani a trebuit s organizezealegeri episcopale i viaa bisericiasc n cadrul Bisericii Ortodoxe Romne43.

    n perioada imediat urmtoare Unirii din 1918, n Basarabia existau 1090 biserici i capelecu 1104 preoi i 20 de mnstiri cu 822 de clugri i clugrie44. Religiozitatea basarabenilor erarecunoscut nu doar de clerici, ci i de cunosctorii realitilor sociale i politice din provincie.

    9. 3. Bucovina i unirea cu Romnia

    La 28 noiembrie 1918, n sala de marmor a Mitropoliei Ortodoxe din Cernui, 74 membriai Consiliului Naional au nceput lucrrile Congresului, alturi de 7 delegai germani, 6 polonezi i13 din comunele ucrainene. Erau de fa i reprezentanii Basarabiei, n frunte cu Pan Halippa. Cu osear nainte, tricolorul romnesc fusese arborat i pe cldirea Universitii locale. Ion Nistor a fcuto ampl expunere a motivelor istorice ale acestei declaraii de unire, care a fost adoptat nunanimitate. Votul Congresului a fost adus la cunotina Regelui Ferdinand printr-o telegram.Congresul a ales o delegaie de 15 persoane care, a doua zi, 29 noiembrie, a prezentat, la Iai, regeluiFerdinand Actul Unirii. Duminic 1 decembrie 1918, suveranii romni au dat o mas de gal la

    40 Silvia Scutaru, Congresele eparhiale din anul 1917 din Basarabia, n Romnii din afara granielor rii Iai-Chiinu: legturi istorice, Casa Editorial Demiurg, Iai, 2008, p. 213.41 Vezi F. Postolachi, Gh.Arion, I.Bleanu,n scurt viaa i faptele Printelui Inochenti de la Balta, Brlad, 1924.42 Al. Boldur,Istoria Basarabiei, Bucureti, 1992, p. 394.43 George Enaghe, Relaiile cu Patriarhia Moscovei, pe baza studiilor de arhiv, n Autocefalie i comuniune, Ed.Basilica a Patriarhiei Romne, Bucureti, 2010, p. 152.44 Gheorghe Palade, Repere ale evoluiei Bisericii Ortodoxe din Basarabia (1918-1925), n Romnii din afara

    granielor rii Iai-Chiinu: legturi istorice, Casa Editorial Demiurg, Iai, 2008, p. 253.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    20/22

    Palatul Regal din Bucureti, n timpul creia a sosit i telegrama de la Alba Iulia, vestind unireaTransilvaniei cu Romnia. Actul Unirii Bucovinei cu Romnia a fost adus la cunotina guvernelordin Iai, Paris, Londra, Roma i Washington. La 31 decembrie 1919, apare Decretul-lege privitor launirea Bucovinei cu Romnia cu urmtorul cuprins: Bucovina, n cuprinsul granielor sale istorice,este i rmne de-a pururi unit cu Regatul Romniei. La nfptuirea mreului act a contribuit iclerul ortodox, condus de mitropolitul Vladimir Repta. Nu au lipsit conflictele cu clericii ortodociruteni, care doreau unirea cu Ucraina.

    Pentru mai buna crmuire bisericeasc a Mitropoliei Bucovinei, avnd n vedere faptul cmitropolitul Vladimir Repta era btrn, Guvernul accept, la 9 august 1919, hirotonirea ca arhiereucu titlul de Rdueanua arhimadritului Ipolit Vorobchievici. Actul de numire a fost semnat deAnghelescu, ministrul Cultelor i Instruciunii Publice i t. Brditeanu, administratorul CaseiBisericii. De asemenea pentru funcionarea Seminarului teologie din Cernui, Sfntul Sinod cere cas fie primii n acest coal elevi i din alte eparhii ale rii, mai cu seam c numrul tinerilor dinBucovina care se ndreptau spre aceast coal era foarte redus45.

    9. 4. Adunarea Naional de la Alba Iulia (1 decembrie 1918)

    ntr-o atmosfer de mare entuziasm, al 8/21 noiembrie 1918, de srbtoarea SfinilorArhangheli Mihail i Gavriil, n Catedrala din Iai, s-a comemorat domnitorul Mihai Viteazul,simbolul unitii romnilor. Capul voievodului roman a fost aezat pe un catafalc n catedral,nconjurat de o gard de ofieri decorai cu ordinal Mihai Viteazul, la pomenirea marelui domnitorfiind de fa i regele Ferdinand cu familia sa, membrii guvernului, corpul diplomatic, comandani aiarmatei i foti minitri.

    A fost ales Marele Sfat Naional format din 212 membrii, ce aveau menirea de a exercitaatribuii administrative i legislative. Pe lng episcopi, n acest sfat au fost alei mai muli preoi i

    profesori de teologie46. edina adunrii constituante a fost ncheiat prin cuvntarea rostit deepiscopul Ioan Papp de la Arad, care a mulumit celor prezeni pentru dragostea cu care au participat

    la dezbateri. n faa celor peste 100.000 de romni participani la Marea Adunare Naional, s-aurostit numeroase discursuri. Un discurs memorabil fiind inut de episcopul Miron Cristea alCaransebeului47, dar i episcopul Ioan Papp al Aradului48. O cuvntare deosebit a rostit i episcopulgreco-catolic, Iuliu Hossu de la Gherla49. Evenimentul de la Alba-Iulia a fost salutat de toi romnii,fiind perceput ca un moment unic n istoria romnilor50.

    9. 5. Contribuia Bisericii Ortodoxe Romne la Marea Unire

    Unirea politic a tuturor romnilor a fost rezultatul unei mari voine politice naionale.Astfel, la unirea Basarabiei cu Romnia (9/22 aprilie 1918) i-au adus aportul i o serie de clerici:

    preotul Alexandru Baltaga (membru n Sfatul rii), arhimandritul Gurie Grosu (mai trziu mitropolit

    al Basarabiei), ieromonahul Dionisie Erhan, ajuns episcop, preoii Ion Andronic, Andrei Murafa ialii.51 La unirea Bucovinei cu Romnia un rol important l-a avut mitropolitul ortodox de atunci,

    45 Arhiva Sfntului Sinod, Dosar nr. 148/1919, p. 51.46 Mircea Pcurariu, Contribuia Bisericii la realizarea actului unirii de la 1 decembrie 1918, n Biserica Ortodox

    Romn, anul CXVI, nr. 11-12, 1978, 1261.47 Ziarul Romnul i Marea Unire, volum realizat de profesorul Iulian Negril, Ed. Politic, Bucure ti, 1988, pp. 389-392. (nr. 21, 21 noiembrie / 4 decembrie 1918).48 Ziarul Romnul i Marea Unire, volum realizat de profesorul Iulian Negril, Ed. Politic, Bucure ti, 1988, pp. 386-389. (nr. 21, 21 noiembrie / 4 decembrie 1918).49 Aurel Cosma, Biserica romn din Banat i unirea de la Alba Iulia, n Mitropolia Banatului, anul XVIII, nr. 10-12, pp. 594-611; R. Cndea, Biserica ardelean n anii 1916-1918, n Candela anul XXXVII, nr. 10-11, 1926, pp.232-375.50 Vezi Stan Constantin, 1 Decembrie 1918 la Alba-Iulia i Bucureti: percepii buzoiene , Buzu, 2008.51Ion urcanu, Unirea Basarabiei cu Romnia, Chiinu, 1998; Paul Cernovodeanu,Basarabia. Drama unei provinciiistorice romneti n context politic internaional. 1806-1920, Bucureti, 1993; Ion Calafeteanu, Viorica PompiliaMoisuc, Unirea Basarabiei i Bucovinei cu Romnia. 1917-1918. Documente, (Antologie), Chiinu, 1993; VasileArimia, Ioan Ardeleanu, Constantin Botoran, Cartea neamului. Marea Unire de la 1918. Documente istorice ,

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    21/22

    Vladimir Repta. S nu uitm c la 15/28 noiembrie 1918, lucrrile Congresului General al Bucovineis-au inut n Sala Palatului Mitropoliei din Cernui.

    Anii primului rzboi mondial (1914-1918) au oferit prilejul nfptuirii Marii Uniri aromnilor pregtit n mintea i sufletele romnilor cu mult nainte. La 30 octombrie 1918 a luatfiin Consiliul Naional Romn Central, alctuit din 12 membri, care avea drept scop intensificareaactivitii maselor populare n direcia realizrii unirii Transilvaniei cu Romnia. Fa de acestorganism politic nou format i-au exprimat adeziunea ierarhii ortodoci Ioan I. Papp al Aradului,Miron Cristea al Caransebeului, dar i episcopii greco-catolici Demetrie Radu al Oradiei, IuliuHossu al Gherlei i Valeriu-Traian Freniu al Lugojului. La organizarea i aprarea ordinii publice ia manifestrilor anti-romneti, au contribuit profesorii de teologie Silviu Dragomir, Nicolae Blan iPetru Barbu, episcopul Miron Cristea al Caransebeului, vicarul Roman Ciorogariu, Vasile Suciu,vicar greco-catolic, secretarii eparhiali Cornel Corneanu, Aurelian Magieru (viitorul episcop Andrei),

    protopopii Andrei Ghidiu, Gheorghe Popovici, profesorii Alexandru Borza i Al. Ciura52.La 14 decembrie 1918, delegaia Marelui Sfat Naional din Transilvania, din care fceau parteepiscopii romni Miron Cristea i Iuliu Hossu, au prezentat regelui Ferdinand la Bucureti, ActulUnirii Transilvaniei cu Romnia, ce a fost nmnat regelui de Vasile Goldi. Unirea Transilvaniei cuRomnia a fost consfinit i de Conferina de pace de la Trianon.

    10. Biserica Ortodox la sfrtul anului 1918. Demisia mitropolitului primat CononCa urmare a Decretului regal nr. 3273 din 6 noiembrie 1918 au fost revocate toate numirile

    de ierarhi din timpul rzboiului. La 22 decembrie 1918, episcopul Antim Petrescu al Rmnicului inaiteaz demisia53 care este aprobat de regale Ferdinand la 31 decembrie 191854, el rmnnd sconduc mai departe eparhia. La aceeai dat de 31 decembrie 1918, arhiereul Vartolomeu Stnescueste nsrcinat s gireze Episcopia Argeului pn la alegerea titularului, decretul fiind semnat deregele Ferdinand, i contrasemnat de D. Angelescu, ministrul Cultelor i Instruciunii Publice55.

    Mitropolitul primat Conon Armescu Donici cu a crui pstorire se ncheie una dintreetapele de organizare a Bisericii Ortodoxe Romne, a fost ultimul mitropolit primat al Bisericiinoastre, deoarece Miron Cristea de la alegerea sa pn la recunoaterea ca patriarh a lucrat doar

    pentru noua organizare a Bisericii, fiind contient de la nceput de viitorul Bisericii OrtodoxeRomne n lumea ortodox. Conon a fost i rmne nc unul dintre ierarhii ortodoci asupra cruiacercetarea istoric s-a oprit prea puin. Am ajuns s cunoatem mai multe despre acest ierarh dinmemoriile unor contemporani, dect din studiile i cercetrile teologilor sau istoricilor. Din rndurilermase de la contemporani ni se contureaz imaginea unui ierarh ortodox a crui pstorire a fost nunumai dificil, ci de multe ori murdrit cu reprouri venite chiar din partea propriului cler i a unorcontemporani, mult mai cunoscui dect el, dar cu nimic mai presus n ceea ce privete moralitatea.

    10. 1. Situaia Bisericii Ortodoxe Romne i campania militar din anul 1919

    Eecul ofensivelor ncercate de Germania n martie i iunie 1918 pe frontul de vest, precum

    i neputina Puterilor Centrale de a mai gsi resurse s opreasc atacurile Antantei pe diferitele

    Bucureti, 1993; I. Scurtu, D. Alma, M. Gou, I. Pavelescu, Gh. I. Ioni, I. icanu, N. Enciu, Gh. E. Cojocaru,Istoria Basarabiei de la nceputuri pn n 1998, Bucureti, 1998; Silviu Nistor, Istoria romnilor din Transilvania,Bucureti, 1995.52Alexandru Moraru, Participarea clerului romn din Transilvania la evenimentele din 1848 i 1918, n StudiiTeologice, nr. 1, 1987, pp. 111-112.53 ANIC, MCIP, Direcia Contabilitii, Dosar nr. 778 din 31 decembrie 1918, f. 19.Fa de naltul Decret nr. 3273din 6 noiembrie 1918, prin care se consider ca neexistente i lipsite de orice putere legal toate actele svrite decorpurile legiuitoare disolvate prin naltul Decret 3273, subscrisul, Episcop al Rmnicului Noul Severin, cu adncmhnire sufleteasc v rog respectuos s binevoii a aprecia, dac este cazul a-mi primi demisia sin aceastdemnitate.

    Las la neleapta chibzuin a Majestii Voastre, ca s mi se fac dreptate n aceste vremuri nltoare de furire aunei Romnii mari la a crei nfptuire am lucrat i eu din tot sufletul i s mi se redea linitea i mulumirea

    sufleteasc mult dorit. (Marele Colegiu Electoral din 3 iulie 1918 l-a ales cu 175 de voturi ca episcop al Rmnicului,fiind candidai i Iuliu Scriban cu 23 de voturi i arhiereul Meletie Constneanu cu 3 voturi).54 ANIC, MCIP, fond Direcia Contabilitii, Dosar nr. 778 din 31 decembrie 1918, f. 16.55 ANIC, MCIP, fond Direcia Contabilitii, Dosar nr. 778 din 31 decembrie 1918, f. 3.

  • 7/30/2019 biserica ortodoxa din transilvania in primul razboi mondial

    22/22

    fronturi, au dus la ieirea din rzboi pe rnd a Bulgariei (29 sept.), Turciei (31 oct.) i Austriei (3noiembrie), pentru ca i Germania s semneze un armistiiu cu Antanta la 11 noiembrie, act ce

    prevedea i retragerea trupelor germane din Romnia i anularea tratatelor de la Brest-Litovsk iBucureti. n aceast situaie trupele romne au fost mobilizate, n timp ce trupele comandate degeneralul Berthelot naintau la Dunre, lansnd i un apel de mobilizare ostailor romni din Olteniai Muntenia. La 6 noiembrie 1918, fr a mai avea vreo ans politic, guvernul condus deMarghiloman demisiona, fiind nlocuit de un executiv n frunte cu generalul Constantin Coand. La10 noiembrie trupele romne au primit ordin de mobilizare, dup o ezitare cam mare. n aceeai zi,Dunrea este trecut de trupele franceze. n Romnia se gsea acum i Armata a IX-a german retrasdin Balcani.

    Bucovina a fost un adevrat teatru de lupt, fiind cucerit de rui de mai multe ori irecucerit de fiecare dat de austrieci. Ocupaia austriac aflat sub coordonarea colonelului Fischer,comandantul jandarmeriei din Bucovian, a fost foarte dur. Cu intrarea Romniei n rzboi, situaiaromnilor bucovineni a devenit i mai dificil. Comandanii austrieci erau avertizai c aveau deluptat cu armata rus n exterior i cu filoruii n interior. De multe ori autoritile austriece treceu la

    judecarea sumar a celor suspeci i la executarea rapid sub nvinuirea de trdare56.Cu aprobarea Comandamentului aliat, trupele romneti au naintat n Transilvania pn la

    aliniamentul Munilor Apuseni. La 11/24 dec. 1918, trupele romne intr n Cluj. Din nefericire

    atacurile maghiare asupra armatei i populaiei romneti s-au intensificat. Alturi de ostaii romniparticipani la campania din Transilvania (1918-1919) au fost i o serie de preoi militari. Unul dintreacetia a fost Ioan A. Parfenie, confesorul Regimentului 15 Infanterie (preot n localitatea ValeaGlodului, jud. Suceava), care a participat la campania din 1916-1918, fiind avansat la gradul decpitan i decorat cu ordinul Coroana Romniei cu spade n grad de cavaler.

    Anul 1919 a nceput pentru clerul ortodox din Ardeal cu o febril activitate nvederea real


Recommended