Home >Documents >Bioetica Curs Pentru Studenti

Bioetica Curs Pentru Studenti

Date post:18-Dec-2015
Category:
View:255 times
Download:8 times
Share this document with a friend
Description:
curs pentru studenti la medicina
Transcript:

I

BIOETICA

NOTE DE CURS PENTRU STUDENI

I. INTRODUCERE

Motto: De la natur, omul nu este suficient de bun pentru cerinele vieii moderne (Konrad Lorenz)

Stiina modern a ajuns pe cele mai nalte culmi ale tehnologizrii, ale descoperirii i folosirii celor mai intime procese i structuri ale vieii. BIOETICA reprezint de fapt un cumul de dileme care pornesc de la fragmentarea realitii prin principii biologice, medicale, de drept, etice. Secolul trecut a fost martorul unor descoperiri uimitoare, care au revoluionat tiina, rspltite prin numeroase premii Nobel: transplantul de organe, esuturi, manipularea genetic, supravieuirea difereniat a celulelor, schimbarea conceptului de moarte. Acest ultim aspect, al morii i al diagnosticului ei tiinific, este un imperativ mai ales acum, n epoca transplanturilor unice de organe. Strile limit via / moarte oblig astfel la un diagnostic real al morii.

Mai mult, Bioetica ncearc s mpiedice instituirea unei false imagini a medicului de ,,decident absolut asupra vieii i morii pacientului, punnd tot mai mult accentul pe respectul calitii vieii (demnitatea omului se substituie libertii de a dispune nelimitat de via). Astfel, n toate demersurile ei, Bioetica ine cont de principiul autonomiei i autodeterminrii, n contextul disponibilitii medicului denatura intelectiv (pentru medic, competena este prima form de onestitate) i natura afectiv.

BIOETICA, ca o permanent aspiraie pentru soluiile de contiin ale fiecrui caz n parte, imput necesitatea unor organisme juridic constituite care s includ n legislaie prevederi necesare stabilirii unor jaloane de conduit.

Dintre dilemele etice prezentate n acest curs enumeram: reanimarea cazurilor terminale, legiferrile eutanasiei la cazurile cu un pronostic grav, consimmntul i adevrata lui libertate, balana fragil n deciziile etice etc. Toate temele abordate fac obiectul unor discuii suplimentare, n care spiritul tiinific, etic, critic al fiecruia trebuie rafinat, astfel nct orice individ s-i poat avea propriile convingeri vizavi de ntrebrile mereu prezente ale Bioeticii.

II. BIOETICA: CODURI, ORIGINITot ceea ce este posibil din punct de vedere medical nu este i permis din punct de vedere etic i nici necesar din punct de vedere juridic. (Fristche, 1992)S ne imaginm o situaie pe care putem s o ntlnim fiecare n spital:

Pacient internat ntr-o clinic de Hematologie, cu capacitate decizional pstrat, cu suspiciune major de leucemie. Pacienta refuz investigaiile necesare stabilirii diagnosticului. Aparintorii insist ca medicul s-i fac investigaiile necesare, chiar fr acordul acesteia. Mai mult, aparintorii insist ca medicul s nu-i spun pacientei care este suspiciunea pentru care este investigat i, n cazul n care boala ar fi confirmat, s nu-i comunice sub nici o form pacientei diagnosticul. Aceste cazuri, pe care le putem ntlni n practica de zi cu zi, ridic probleme etice. Ele ridic ntrebri referitoare la comportamentul i la decizia medicului, nu din punct de vedere tiinific sau tehnic, ci ntrebri legate de valori, drepturi i responsabiliti. Tocmai pentru clarificarea acestor dileme este bioetica.

1.Coduri deontologiceParcurgerea etapelor gndirii etice medicale este important pentru a nelege ce nseamn Bioetica.

Unele etape sunt semnificative sub acest profil: etica medical n Grecia antic i mai ales etica medical hipocratic, morala medical de inspiraie teologic, aportul filozofiei moderne, reflecia privind drepturile omului n Europa, mai ales dup ultimul rzboi mondial.

n documentele antice ale eticii medicale se regsesc trei elemente: normele etice pe care medicul trebuia s le respecte, semnificaiile morale ale asistenei acordate bolnavului i hotrrile pe care statul trebuia s le ia pentru cetenii si n ceea ce privete sntatea public. Exist cteva astfel de documente cu caracter de coduri deontologice, care stau la baza dezvoltrii eticii moderne:

Codul lui Hammurabi Dateaz din 1750 .d.H.,

A fost influenat de prescrierile sumerienilor, coninea norme care dirijau activitatea medical i o prim reglementare a taxelor pentru asistena sanitar.

Ex 1: n cazul n care o persoan adopta un copil, iar copilul cretea n casa prinilor adoptivi, prinii biologici nu puteau solicita restituirea lui. Ex 2: n cazul n care o persoan lovea o femeie nsrcinat i aceast aciune producea avortul fatului, el avea s plteasc zece ekeli.

Jurmntul lui Hipocrate (460-370 .d.H.): Este expresia tipic a culturii epocii respective Este un document cu caracter pre-juridic, specific categoriei medicilor, care era considerat ntr-un anumit fel deasupra legii (profesiunea medical era considerat, ca cea de rege i de preot, o profesie puternic, susinut de o moral forte)

Structura Jurmntului cuprinde trei pri: a) o invocare a divinitii ca introducere distinct; b) o parte central care la rndul ei are dou fragmente: unul relativ la angajarea de a respecta maestrul, a transmite gratuit cele nvate fiilor maestrului i celor care semneaz Jurmntul cellalt fragment este dedicat mai concret terapiei: oblig medicul s exclud anumite aciuni, ca de exemplu administrarea otrvii, chiar dac i se solicit, avortul cauzat de intervenii artificiale, orice abuz sexual fa de persoana bolnavului i de rude, respectarea secretului medical; c) o concluzie n care se cer sanciuni din partea divinitii n sens pozitiv (binecuvntri) pentru cel care respect jurmntul i n sens punitiv (damnaiuni) pentru cel care l ncalc.

aceast gndire hipocratic a creat un fundament filozofico-teologic a ceea ce azi numim paternalism medical.

Jurmntul susine moralitatea actului medical pe principiul beneficienei i nu al dunrii, deci al binelui pacientului gndirea hipocratic a rmas canonic pentru ntreaga cultur clasic a Evului Mediu

Decalogul iudeo-cretin sec 13 .d.H.

Codul lui Manu (Cartea Legii lui Manu)

cuprinde 12 cri (Manava Dharma-Sastra)

e datat undeva ntre sec. XIII .d.H. i sec VI .d.H. cuprinde principii de teologie, de economie domestic i rural, de comer etc: reguli pentru ndeplinirea actelor cultului, a datoriilor castelor principale i ale membrilor castei ntre ei; noiuni de politic intern i extern, de strategie i tactic; sfaturi pentru ncheieri de aliane politice i militare, apoi amnunite legi agrare, civile, penale, comerciale, sistemul msurilor i greutilor etc. n evoluia gndirii etico-filozofice, o influen clar au avut i marii filosofi Socrate, Platon i Aristotel, prin efortul lor de a ntemeia criterii de moralitate care s nu fie subiective, ci bazate pe adevruri obiective - existena contiinei binelui n sine i a respectului persoanei dincolo i deasupra dorinelor sale subiective.

Jurmntul lui Aseph Ben Berachyhu n Siria - secolul VI; Rugciunea zilnic a medicului de Mose Maimonides (1135-1204) n Egipt; Datoriile medicului de Mohamed Hasin (1770) n Persia 2. Originea termenului.

Termenul de Bioetic a fost introdus n literatur de medicul oncolog Van Renselaer Potter, n Statele Unite ale Americii, n lucrarea Bioethics: Bridge to the Future publicat n 1971. Cine decide ce este etic?

Etica este pluralist. Indivizii nu cad de acord ntre ei asupra a ceea ce este bine sau ru, i chiar atunci cnd sunt de acord, se poate s fie pentru motive diferite. n anumite societi, acest dezacord este considerat normal, fiecare fiind liber s acioneze cum dorete, atta timp ct nu atenteaz la dreptul altora. n societile mai tradiionale, exist un consens n ceea ce privete etica i o presiune social mai mare, uneori susinute de legi, care oblig la o anumit aciune (aici cultura i religia joac un rol dominant n determinarea comportamentului etic). Prin urmare, rspunsul la aceast ntrebare variaz de la o societate la alta i chiar n interiorul aceleiai societi.

Aspecte privind evoluia definiiei Bioeticii

Problema unei definiii a Bioeticii o problem care pn azi nu pare a fi depit. Opinii exprimate n timp sunt:

o micare de idei, schimbtoare din punct de vedere istoric

o metodologie de confruntare interdisciplinar ntre tiine biomedicale i tiine umane;

o articulaie a filozofiei morale

o disciplin autonom, care are un rol ce nu se identific cu cel al deontologiei, nici cu medicina legal sau cu drepturile omului

Actual:

sub denumirea de Bioetic este inclus i etica medical propriu-zis, Bioetica n sens extensiv incluznd i interveniile asupra vieii i sntii omului

este o abordare multidisciplinar, care este una din trsturile proprii ale BioeticiiCare este itinerarul istoric al termenului de Bioetic?

nceputul secolului al XX-lea: idei despre necesitatea crerii unei etici globale, etici biologice, care ar avea drept scop protejarea vieii n toate formele ei de manifestare; plaseaz omul de pe poziiile de stpn al naturii n rolul de membru i reprezentant al comunitii biologice, al biosferei;

ecologul i scriitorul American Oldo Leopold (1887-1948) prezint o form nou, ecologic a eticii, numit etica Pmantului laureatul premiului Nobel pentru Pace Albert Schweitzer (1875-1965) promoveaz conceptul eticii evlaviei pentru via, unde viaa, n toate formele sale de manifestare, este recunoscut drept valoare fundamental, oferindu-i respect i sacralitate.

V. R. Potter este continuatorul ideilor despre o etic deosebit, imperios necesar cerinelor epocii contemporane, dndu-i o denumire excepional i trasndu-i principalele scopuri i obiective.

El a denumit Bioetica (1971):

o nou disciplin care s combine cunoaterea biologic cu cea a sistemului valorilor umane. Am ales - scria el - rdcina bio - pentru a reprezenta cunoaterea biologic, tiina sistemelor fiinelor; i etica pentru a reprezenta cunoaterea sistemului valorilor umane tiina supravieuirii(science of survival), pentru c el i-a dat seama c omenirea este n pericol dac omul nu unete cunoaterea t

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended