+ All Categories
Home > Documents > Biblioteca Bucurestilor 1999 Nr5(5)

Biblioteca Bucurestilor 1999 Nr5(5)

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: cristina-dgc
View: 20 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Zeitung
43
HONORE de BALZAC 1799 -1850 200 de ani de la yrin sociologia sa de MarX, iar yrin ysihologia sa de Dostoievski, Balzac nu mai are de invidiat nici o glorie. Aceste atribute ale oyerei sale celelalte difecte ... ASifel chiar din yunctul de vedere al criticei moderne, Balzac trebuie yrivit ca un yrecursor al ysihologiei contemyorane". Miltlli MieII
Transcript
  • HONORE de BALZAC 1799 -1850

    200 de ani de la natere

    "Aezat yrin sociologia sa alturi de MarX, iar yrin ysihologia sa alturi de Dostoievski, Balzac nu mai are de invidiat nici o glorie. Aceste dou atribute ale

    oyerei sale comyenseaz celelalte difecte ... ASifel chiar din yunctul de vedere al criticei moderne, Balzac trebuie yrivit ca un yrecursor al ysihologiei contemyorane".

    Miltlli MieII

  • Anul II, nr. 5 ' BmLIOTECA BUCURETILOR

    SUrYlar

    Bucuretii de altdat I Paul Cernovodeanu - Cltori strini din a doua jumtate a veacului al XVIII-

    lea i primii ani ai secolului XIX: Karl Ludwig von Goetze .................................. ..... ...... .......... 2 William Hunter .............................. ; ....................................... 2 Sir RobertAinslie .............................................................. ,' .... 3 J6hn Jackson .......................................................................... 5 Husein Kliclik kapudan-paa .................................................. 6 Observatori i ageni politici ai lui Napoleon I la Bucureti.. 7 Dmitri Bant-Kamenski. ............. : ......................................... 7

    Ana Maria Oranu - Vechi zidiri bucuretene: Primria ............................................. 8

    Ileana Vulpescu - Bicentenar Honon~ de Balzac ......................................................... 10

    I Istoria crii I Dalila-Luda Aram - Imagini pietrene n "Biblioteca Grimaud" ............................... 13 Leonid Gheorghiev - Scrierea chirilic la nord de Dunre .......................................... 16 Olga erbnescu - Mrturii strine despre strmoii poporului romn. Dou

    exemplare de carte trin rar din secolul XVIII, aflate n colecii sibiene ...... .. , ........................................................................ 18

    Meridian biblioteconomic I .. ' .. .. , .. ~.. C . ht . B'bl' t . 22 "." ... " ." - opyrlg I I 10 eCI .................. .. .............................. .. .............................. . Florin Rotaru - Metarealitatea societii informaionale .... .. ....... : .. ............................. 22

    Cultur i Cartier I tefan Cazimir - Zona Caragiale .................................................................................. 24 Teofil Blaj - "Nouti din Cotroceni" .... : .................................................................... 26 Ana 'Maria Oranu - Descrierea Sfintei Ceti .......................................................... 27 Delia Nistor - Srbtorile Pascale la Biblioteca "Ion Creang" .................................. 28 Horia Frunz - Au nceput "Convorbirile de luni" ..................................................... 29

    Autografe contemporane I Ion Horea - Rugciune ................................................................................................. 30

    Itinerar francofon

    Teofil Blaj - Salvador Dali fr leopard (1) ................................................................ 31

    I Agenda cultural ~< >'< >'< N t~t' d't . 1 33 - ou a,1 e I orla e .......................................................................................... . Calendarul evenimentelor culturale - inai 1999 ........................................................... 35

  • BmLIOTECA BUCURETILOR Anul D, nr. li

    I Bueure~tii de altdat I Cltori strini din a doua jumtate a veacului al XVIII-lea

    i primii ani ai secolului XIX

    Acad. Paul CERNOVODEANU

    Karl Lud\Nig von Goetze

    C~OI?~eIUI prvu~~an, baronul v~n Goetze, care fu:ese la C~nstan~inopol pentru. a stabili leg~turi cu minIstrul aru sale la Poarta, Knobelsdorf, se Intorcea In patne la 1791 pnn ara Romaneasc, U notndu-i impresiile de cltorie ntr-un jurnal nesemnat i rmas inedit, pstrat astzi la Muzeul de Stat Szechenyi din Budapesta.

    Baronul prusian cltorea nsoit de curierul Schmidt i un anume Bock i au trecut Dunrea la 6 decembrie 1791 ndreptndu-se ctre Bucureti, n tovria mehmendarului domnesc. Sosind n seara zilei de 7 decembrie n Bucureti, Mihail Suu trimise naintea lui pe secretarul su, iar a doua zi, la ceasurile unsprezece, ntr-o trsur trimis de Vod "cum se afl o mie la Berlin" ns cu ase cai i escortat de 4 ciohodari, oaspetele a fost primit la palatul de la Mihai Vod; "un om cuminte nu-i poate nchipui ct e de srac i pretenioas aceast Curte" - spune von Goetze - "care ine pentru fast pn la 3-400 de oameni". n aceeai zi, prusianul a fost poftit la mas de agentul imperial Merkelius care-i nlesni ederea de o sptmn n Bucureti, timp n care a avut de suferit neplceri din partea secretarului domnesc Panaioti Kodrikas. Plecarea la 15 decembrie s-a fcut cu greutate, trebuind s se cear ajutorul unui "Monsieur Ebert", deoarece "cu grecii i cu valahii merge i mai ru dect cu turcii".

    William Hunter

    I nteresante i amnunite pentru Bucureti sunt datele nfiate de un cltor englez, care a strbtut ara Romneasc n vara anului 1792, venind de la Constantinopol. William Hunter, scobortor dintr-o nsemnat familie burghez de medici i naturaliti, colindase Frana, Mediterana oriental i Turcia, lund apoi drumul ntoarcerii pe uscat prin Balcani i Dobrogea. De la Galai- se ndreapt spre

    Bucureti pe la Rmnic i Buzu, sosind n ora la l3 iunie. Iat care au fost impresiile din timpul ederii sale n ora ntre 13 i 18 iunie 1792:

    "Ctre ceasurile dou dup amiaza, la 13 [iunie 1792] dup o plcut cltorie de la Afumai, am sosit n Bucureti, capitala Valahiei i reedina domnitorului. Ea are o aezare plcut pe urcuul uor al unei movile. Oraul nu este prea larg, dar se ntinde n lungime i din cauza numeroilor arbori risipii ntre case, are ntr-o larg msur nfiarea unui sat ntins. Unele dintre case sunt din lemn, dar cea mai mare parte dintre ele sunt c1dite din crmizi, tencuite i vruite i n loc de scnduri, pardoseala lor este din crmid. Toate strzile sunt podite cu scnduri, care se ntind de la o parte la cealalt, formnd un fel de pod de lemn continuu, care este scump, neplcut i nepotrivit, dar care au fost folosite din cauza felului

    pmntului ce nu permite o temelie solid. Multe dintre aceste scnduri nu sunt bine prinse, astfel c atunci cnd eti n trsur eti zguduit n modul cel mai suprtor, iar norii de praf pe care i las n urm pe o zi de vnt sunt grozav de neplcui. Cnd v voi spune c numrul bisericilor mari din Bucureti se

    ridic la 360 vei deduce desigur c toi locuitorii sunt preoi. Eu cred c un procent foarte ridicat dintre ei sunt ntr-adevr ... Aceste biserici sunt n general cldiri greoaie i ai cror perei, att interiori ct i exteriori, sunt acoperii cu picturi strlucitoare i ciudate, reprezentnd sfini greci i diferite pri din

    2

  • Anul ll, nI". 5 BmLIOTECA BUCURETILOR

    istoria sfnt; ele au o nfiare foarte falnic, dar rar elegan. Toi boierii bogai locuiesc aci iarna, i unii dintre ei triesc n mare lux. Ca o dovad a mndriei

    lor, trece drept foarte nepotrivit pentru demnitatea lor de a fi vzui umblnd pe jos n ora. Numrul i varietatea vehiculelor construite pentru satisfacia acestui lux sunt ntr-adevr de necrezut i multe dintre ele sunt foarte elegante i costisitoare. Totui, ei i construiesc arareori aceste vehicule n Bucureti, ci le

    cumpr mai ales din Ungaria.sau de la Viena. Unele strzi sunt largi i regulate i Bazarul, care este o cldire spaioas, este bine aprovizionat cu mrfuri. n ziua de 15 ale lunii noi, am fcut o plimbare clare n mprejurimile oraului, iar n drumul nostru ne-am oprit la un chioc aparinnd domnitorului, un loc care merit a fi reamintit numai pentru aezarea sa, care este foarte plcut i ofer o vedere larg asupra unei frumoase regiw1i de es. De la acest chioc, noi am plecat spre un loc de plimbare unde am gsit numeroase persoane de ambele sexe adunate acolo i bucurndu-se de rcoarea aerului serii.

    n ziua de 16 mai, am luat masa de sear la cdeosebit. Fiind foarte doritori s vedem Curtea domnitorului nainte de a prsi Bucuretii, dup nelegerea noastr, ne-am ntlnit cu el n dimineaa zilei de 17. Cum n-am fost primii n mod oficial, eticheta cerea ca la primirea noastr s nu ntiinm pe nimeni ... Mria Sa, ntr-un costum grecesc, era

    aezat pe un divan, cu cei doi fii ai si de partea dreapt i epitropii i boierii erau aezai dup rangul lor, de partea stng. Primirea s-a fcut cu un ceremonial deosebit, dar n-a fost o zi de mare activitate. Au fost citite unele comunicri i au fost prezentate cteva petiji, n timp ce domnitorul i bea cafeaua, i fuma ciubucul, care era din lemn de cire, lung de peste ase picioare cu captul foarte elegant i cu piesa de

    bgat n gur din chihlimbar. Toat lumea i purta mare respect i de cte ori vorbea n sal se fcea o mare tcere. nainte de plecare el a poruncit secretarului su s ne roage s lum cafeaua cu el n particular dup audien. O invitaie att de politicoas nu putea fi refuzat. La timpul hotrt ne-am prezentat la el i am fost primii cu cea mai mare politee. Curnd dup ce ne-am aezat, au intrat mai muli servitori care, dup ce ne-au oferit ciubuc, ne-au servit cu cafea i dulceuri care amndou aveau un parfum minunat. El n general ntreine o curte minunat, dar cum palatul, care era o cldire spaioas .

    i mrea, arsese n timpul rzboiului, domnul actual a fost nevoit s-i mute reedina ntr-o mnstire i s triasc ntr-un chip mai retras. Curtea doamnei este cu totul deosebit de cea a domnului iar la audienele ei nu sunt primii brbai, afar de anumite zile care sunt ns foarte rare".

    Hunter amintete n ncheiere de mulimea ungurilor, sailor, armenilor i evreilor din ora care se ocupau mai ales cu negoul. Cltorul a prsit oraul la 18 iunie, trecnd n Transilvania pe la pasul Turnul Rou.

    Panorama bucuretean zugrvit de Hunter este sugestiv; cltorul noteaz aspectul pitoresc al aezrii oraului, casele sale din lemn i din piatr, 'uliele podite i noroioase, numrul de 360 de biserici, care este bineneles exagerat, i locurile de plimbare ale orenilor de la Izvoare i Herstru. n plimbarea fcut la chiocul ridicat de Mavrogheni, Hunter. subliniaz 1uxul caletilor boiereti aduse cu mare cheltuial de la Viena sau din Ungaria, cu care se fleau mai ales cucoanele. O bun impresie i-a

    fcut-o primirea de ctre Mihai . Vod Suu, ce i-a oferit, dup tipicul oriental, cafele i ciubuce, la mnstirea de la Mihai Vod, unde se afla Curtea n acea vreme din pricina degradrii n care se afla palatul de pe Dealul Spirii ce fusese de curnd mistuit de foc.

    Sir Robert Ainslie

    u-n cltor deosebit de important pentru istoria vechiului Bucureti este diplomatul englez, cavalerul sir Robert Ainslie (1730-1812), din vara anului 1794. Acesta fusese ambasador al Marii Britanii pe lng nalta Poart ntre 1775 i 1794 i fiind rechemat la Londra, a luat drumul ntoarcerii prin Balcani, strbtnd ara Romneasc n drum spre Viena. Numismat pasionat i iubitor de antichiti, diplomatul englez a fost nsoit n peregrinrile sale prin Orient de cunoscutul pictor italian Luigi Mayer, care a executat pentru dnsul multe desene, schie i gravuri de valoare. Trecerea lui Sir Robert Ainslie prin Bucureti n-a fost consemnat nici n rapoartele diplomatice ale vremii, nici n vreo alt cronic sau document intern; ea s-a pstrat numai datorit lui Luigi Mayer care a schiat cteva imagini bucuretene

    >

    3

  • BIDLIOTECA BUCURETILOR Anul II, nr. 5

    din acea vreme. Cele trei preioase desene reprezentnd o vedere din apropierea Bucuretilor, palatul de la Curtea Nou i scena primirii ambasadorului de ctre Moruzi n sala tronului, au fost gravate i colorate de ctre artistul William Watts (1752-1851), fiind publicate mpreun cu restul gravurilor din colecia lui Ainslie, ntr-un album aprut la Londra n dou ediii, la 1801 i 1810. De mare interes este i comentariul care nsoete aceste gravuri i merit o examinare atent. Textul care se refer la desenul "O vedere din apropierea Bucu~etilor" (View near Bucharest) este urmtorul:

    Mnstirea Mihai-Vod la 1794

    Aquatinte de W. Watts, 1803

    "Bucureti, capitala Valahiei, este un ~ra mare, foarte populat, aezat pe malurile rului Dmbovia, cam la 40 de mile la miaznoapte de Dunre. El cuprinde un mare numr de biserici greceti (ortodoxe) i mai multe mnstiri, dintre care multe au clopote. Casele acestui ora sunt de o construcie

    particular i n mai multe locuri au o nfiare pipernicit i srccioas, fiind n mare parte sub pmnt i acoperite cu paie i scoare 4e copaci; cele mai bune sunt zidite din piatr i acoperite cu indril. Uliele sunt ca nite poduri nentrerupte fiind podite n toat lrgimea lor cu scnduri lungi de 10-12 yarzi (9-12 m) i groase de un acelai numr de palme (25-30 cm) i pe o mare ntindere a oraului, de mai multe mile. Patriarhul Ierusalimului locuiete n acest ora ntr-un mare han, n care se gsesc foarte multe

    ncperi spaioase i prvlii pentru negustori. Venitul acordat patriarhului de ~omnul Valahiei, pentru Sfntul Mormnt de la Ierusalim, se ridic - zice-se - la 20 de pungi pe an. In acest loc sunt cteva tipografii, din care au ieit mai multe cri religioase pentru ntrirea credinei locuitorilor rii, ce sunt foarte inculi i superstiioi. Cei din clasele de jos primesc nvtur gratuit, prin numeroasele troie de lemn i de piatr ridicate pentru aceasta la drumul mare, din care pe mai multe sunt spate inscripii scoase din rugciunile lor, cele zece porunci i nite mzglituri mizerabile, nfind pe Isus Hristos, pe Fecioara Maria sau pe cei 12 apostoli n faa crora trectorii se nchin cu smerenie. Cteva din aceste obiecte de devoiune sunt reprezentate n vederea luat din mprejurimile oraului descris aci. Construcia

    circular n ruin, se crede a fi fost ridicat n amintirea vreunui domnitor al rii, dar nu i se poate cunoate epoca. Cele trei sgei deasupra bisericii care se vede la stnga reprezint Sf. Treime, cea mai mare este n cinstea lui Dumnezeu-Tatl, cea din mijloc nfieaz Fiul i cea mai mic pe Sfntul Duh".

    Comentariul la desenul "Palatul din Bucureti" (Palace of Bucharest) este urmtorul: "La descripia general a Bucuretilor se pot aduga urmtoarele observaii: plimbrile publice pe

    malurile micului ru Dmbovia sunt foarte plcute i foarte cutate seara, din cauza rcorii i a aezrii lor frumoase. Aerul oraului este cu toate acestea nesntos i apa de calitate rea. O parte nsemnat din ora este aezat pe dealul care domin toate mprejurimile. ,Casele sunt ndeobte cldite i rnduite ca la turci, mai ales ale boierilor i ale oamenilor bogai. Foarte rar se vd geamuri la ferestre, ele fiind nlocuite cu bici de porc. Odile locuite de femei au totdeauna astfel de ferestre, valahii, ca i turcii,

    innd ascunse femeile ct mai mult de ochii strinilor. Principii sau voievozii ndeobte in o curte pompoas n acest ora, dar fiindc palatul a ars principele actual a fost nevoit s-i stabileasc reedina ntr-o mnstire i s triasc mai retras. Actuala reedin a voievodului este spaioas i neregulat,

    aezat pe o ridictur de teren, aproape de malurile rului, cu o vedere plcut asupra regiunilor nvecinate".

    4

  • Anul II, nr. li BmLIOTECA BUCURETILOR

    n sfrit, comentariul la gravura ce reprezint primirea ambasadorului britanic de ctre Alexandru Moruzi, "Palatul din Bucureti" (Palace of Bucharest) spune:

    "Principele, mbrcat n verde este aezat pe sofa alturi de sir Robert Ainslie, care este la stnga, locul de onoare n Turcia. Grupul de persoane eznd este suita ambasadorului. Cei n picioare sunt boierii sau nobilii rii. n dosul lui stau slugi purtnd felurite mncri. Jilul gol reprezint tronul Marelui Domn (sultanului) deasupra cruia se vede turaua n loc de stem, armoariile nefiind ntrebuinate la turci. Autoritatea delegat principelui este reprezentat prin sabia atrnat de perete, la spatele voievodului. Principele este supusul Marelui Domn i este ales i aprobat de el. Principele poart cteodat titlul de Hospodar, ceea ce nseamn general ef al miliiei" (sic!).

    Dac lmuririle cu privire la aspectul oraului sunt luate din singura carte englez cunoscut pe atunci n Anglia asupra rii romneti datorit vechiului epigrafist Chishull i nu mai corespundeau ntru totul aspectului Bucuretilor din timpul ultimilor fanarioi, totui valoarea desenelor publicate n albumul coleciei lui Ainslie este apreciabil, dou din ele fiind singurele reprezentri iconografice autentice care ni s-au pstrat asupra palatului din Dealul Spirii, distrus de incendiul din 1812.

    La plecarea sa din Bucureti, lund calea obinuit spre pasul Turnul Rou, pe unde se trecea n Transilvania, sir Robert Ainslie s-a ntlnit pe drum dincolo de Piteti, la 9 iulie 1794, cu un alt cltor englez ce venea din sens opus, mergnd ctre capitala rii. Acesta era un prieten al celebrului romancier Sir Walter Scott, literatul John Bacon Sawrey Morrit din Rokeby (1772-1843) ce cltorea prin Muntenia

    ctre Constantinopol cu doi nsoitori, Robert Stockdale i Randle Wilbraham i un pictor vienez.

    John Jackson

    A It cltor englez, scriitorul John Jackson (+1807) se ntorcea tocmai din India i luase calea ~ Constantinopolului i a Balcanilor trecnd prin ara Romneasc, spre Transilvania; a poposit la ~ Bucureti ntre 1 i 4 septembrie 1797, dar nu a adus ns amnunte prea inedite asupra oraului . Primit, gzduit i cluzit de Merkelius, Jackson noteaz: "Bucuretii e un ora mare i populat avnd 360 de biserici ortodoxe, una romano-catolic, o capel luteran i cteva mnstiri. Moschei turceti nu sunt, nefiind ngduite n toat ara. Trsuri le de boieri sunt n numr mare; cine n-are caleac este considerat ca slug sau ran, ns cu 50 de lire sterline poi s ii trsur, doi cai i vizitii. Vizitiii i cei care umbl pe jos sunt ndeosebi robi igani".

    Dup ce menioneaz obiceiurile de cstorie la romni, englezul continu: "Cred c nu exist pe lume multe popoare, cel puin dintre cele cretine, care vorbesc mai mult

    despre religie i de fapt o in mai puin dect oamenii acetia. n unele biserici se fac slujbe mereu ziua i noaptea, rugciunile fiind cntate ca i la catolici. Limba rii e frumoas, are ceva asemnare cu cea

    greceasc i se scrie cu mai multe litere greceti ... Nu sunt muli strini ntre ei, numai ... civa evrei i nemi. Pe drumuri sunt adesea cruci ridicate, unele de piatr, cele mai multe de lemn, toate sunt ns zugrvite... cu chipuri de sfmi. Podurile sunt fcute din lemn, ns deasupra sunt aezai butuci nefasonai, care fug de sub picioarele cailor ... "

    Dup cum putem constata, i acest cltor englez exagereaz n relatarea sa numrul bisericilor din Bucureti, dup o tradiie care din acea vreme a devenit obinuit, nct de aceea vom ntlni aceast cifr umOat i la o mulime de ali cltori de mai trziu. Englezul reliefeaz evlavia superficial a locuitorilor pentru religie, ce se rezuma la ndeplinirea ctorva rituri formale; el noteaz i numeroasele troie ridicate la marginea drumurilor din ar i prin orae.

    5

  • BmLIOTECA BUCURETILOR Aool II, o.'. 5

    Husein Kucuk kapudan-paa

    Husein Kuciik, kapudan-paa (mare amiral al flotei otomane) ntre 1792-1803, fusese trimis de sultan n 1799 cu o armat uria de 100.000 de ostai mpotriva rebelului Pasvantoglu de la Vidin, care pustia cu cetele sale prdalnice ntreaga regiune dunrean. Dup un an de lupte indecise, Husein a suferit o nfrngere rsuntoare i, temndu-se s se ntoarc la Constantinopol, veni prin Giurgiu la Bucureti s se sftuiasc cu fostul su dragoman, care nu era altul dect domnul Constantin Hangerli, nscunat atunci ca domn al rii Romneti. Dregtorul turc, nsoit de agalele sale, a sosit la

    Bucureti la nceputul anului 1799, fiind primii ca oaspei de Hangerli timp de dou sptmni. Cu prilejul ederii la Curte a kapudanului flotei otomane, a avut loc o ntmplare ruinoas reinut de analele vremii ca o mrturie a nevrednicei umiline artate de fanarioi fa de atotputernicii stpni de la Istanbul.

    "Deci, ntr-acea vreme, a venit cpitan paa cu agalele lui la Bucureti - povestete Dionisie Eclesiarhul - i acolo, petrecnd dou sptmni, fcutu-i-au vod zeefeturi i a zis cpitan paa lui vod

    s cheme pe boierii cei mari cu cucoanele lor la zeefet i, chemnd vod boierii, a venit dup porunc fr cucoane. Vod, vznd c n-au venit cu muieri le lor, nu i-a silit, ci a trimis pe postelnicul cel mare i pe

    cmrai de au adus muieri podrese, curve i crciumrese, ns au ales muieri mai chipee i mai frumoase i le-a mbrcat cu haine frumoase din cmara lui vod, fgduindu-le daruri domneti s fac toat voia lui cpitan paa i a agalelor lui i s se sloboaz la chefuri. Deci, la vremea mesii le-a poftit la mas s eaz cu boierii i, aducndu-le veI post [elnicul], le-a numit c sunt cocoanele boierilor artnd: eat, aceasta e Brncoveanca, aceasta Goleasca, aceasta e Corneasa, aceasta e cutare i aceasta cutare Filipeasca. Cpitan paa, vzndu-le, s-a bucurat i eznd toate la mas cu boierii i vod i cpitan paa cu agalele, zicndu-le muzicele la mas i, dup ce au mncat, s-au sculat i ridicnd masa a poruncit

    cpitan paa s joace boierii cu cocoanele lor i au i jucat, i iind jocuri pn seara, i iari puind masa i dup mas jucnd pn n puterea nopii i ncetnd, a zis cpitan paa lui vod s-i opreasc pe una mai aleas pentru culcare, c tie el c sunt bucuretencele iubitoare de mpreunri, i aa s-a i fcut i celelalte le-a dat la paturile agalelor i boierii s-au dus la casele lor, poruncind vod postelnicului s spuie muierilor s le fac cu voie. Ear dimineaa a druit turcii pe muieri bine, socotind c sunt cocoanele boierilor i le-au slobozit. Apoi cmrau le-a dezbrcat de hainele cu care le-a fost mbrcat i le-a dat drumu i, mai trecnd vreo dou-trei zile, cpitan paa a plecat la Dii" [adic la Vidin].

    ns orgiile i necuvinele, fcute pentru a fi pe placul turcilor, n-au fost de mult folos lui Hangerli, de vreme ce, dup dou luni, i-a gsit sfritul.

    n aceleai sli ale palatului n care domnise desfrul, s-a petrecut o dram sngeroas. Soarta domnului fusese pecetluit la Istanbul; Poarta trimisese un capugiu "iscusit i maestru a tia pe cei mari cu cumptare" care, nsoit de un "harap groaznic la chip i mare, cu ndrzneal a ucidere i buzat la

    gur", s-a nfiat la palatul domnesc pentru a aduce la ndeplinire osnda. Nefericitul Hangerli a fost njunghiat n iatacul su i decapitat, iar leul su, dezbrcat de haine i trt de pic;ioare pe scara palatului, a fost aruncat n curte, unde a zcut o zi ncheiat printre mormanele de zpad i blegarul cailor. Uciderea domnului strni mare vlv n Bucureti - dei Hangerli era foarte urt de norod prin

    drile excesive pe care le nfiinase pentru hrnirea armatelor lui Husein, ce luptau la Vidin mpotriva lui Pasvantoglu; cronicarii relatar pe larg evenimentul, iar unii dintre ei chiar n versuri.

    6

  • Anul II, n ... 5 BmLIOTECA BUCURETILOR

    Observatori i ageni politici ai lui Napoleon I la Bucureti

    I[) in aceast epoc se ivir In rile romne, dar mai cu seam n Muntenia, o serie de trimii diplomatici, observatori i emisari ai guvernului francez care transmiteau ministerului de externe din Paris rapoarte amnunite asupra situaiei politice i mai ales economice a Principatelor; este

    perioada n care Napoleon iniia o nou politic oriental ntrind aliana cu Turcia, n vederea realizrii planurilor sale de cucerire a Europei; de altfel, Imperiul Otoman constituia pe atunci o larg pia de desfacere pentru exportul de mrfuri a~ capitalitilor francezi. Prin emisarii si, Napoleon urmrea s

    obin informaii cu privire la provinciile europene ale Turciei, cutnd totodat s submineze influena Rusiei care se opune a politicii sale expansioniste. n aceast epoc politica francez era ajutat mult de dragomanii fanarioi de la Poart, precum i de unii dintre boierii i domnii din rile romne, a cror prefctorie era renumit, fiind prtaii unui ndoit joc politic ntre Frana i Rusia, dictat de interesele lor egoiste de clas. .

    Primul dintre observatorii francezi trimii n Principate a fost Jaubert, secretar al lui Napoleon pe vremea cnd acesta era nc prim-consul, care vine la Bucureti la 1/13 iunie 1804, dup ce cltori se prin Moldova, la ntoarcerea sa de la Constantinopol. nainte de a-i continua drumul spre Viena, Jaubert a avut o ntrevedere cu Constantin Ipsilanti i comisarul francez din ara Romneasc, Saint Luce. n raportul ntocmit asupra rilor romne, Jaubert nchin cteva cuvinte Bucuretilor pe care-l caracterizeaz ca "un ora semi-european ... nc de acum 50 de ani regimul domnilor fanarioi a atras acolo un comer destul de nsemnat i a rspndit un lux risipitor. n Bucureti sunt peste 2.000 de

    trsuri". Emisarul Le Cler ntocmete n 1805 pentru guvernul francez un memoriu topografic i statistic

    asupra Moldovei i rii Romneti, lipsit de originalitate, fiind o compilaie dup lucrrile lui Bawr, Carra, Sulzer, Peyssonnel i Struve.

    n afara acestor observatori politici propriu-zii, Bucuretii au primit n aceeai vreme i vizita diferii lor diplomai francezi, acreditai pe lng nalta Poart, care treceau n drumul lor spre Constantinopol prin ara Romneasc. ntre 28 decembrie 1804 i 5 ianuarie 1805 a poposit n ora

    marealul Guillaume Brunne (1763-1815), primit ceremonios de Ipsilanti, cu care a avut mai multe ntrevederi; de aceeai gzduire s-a bucurat i generalul Horace S6bastiani (1772-1851), sosit n Bucureti la 28 iunie 1806, n cinstea cruia s-a dat un bal la Curte; el a prsit oraul la 31 iulie.

    Dmitri Bant-Kamenski

    OrJ descriere sumar dar sugestiv a Bucuretilor o face i cltorul rus Dmitri Nicolaevici BantKamenski (1788-1850). Dintr-o familie de literai i de cercettori ai trecutului, el nsui viitor istoric, Bant-Kamenski funciona n acea vreme la Arhiva Afacerilor strine din Moscova; n 1808 a fost trimis cu o misiune special n Serbia i a trecut prin rile romne; scrisorile sale din cltorie le-a tiprit doi ani mai trziu sub titlul de nqTEllIECTBIE BO MOAJ(ABIlJ, BAAAXIlJ 11 CEPEIL (Cltorie prin Moldova, Valahia i Serbia).

    La 26 mai 1808 el scrie: "Din Iai am plecat la 23 mai la ora 12 noaptea, iar la Bucureti am sosit la 26 mai, ora 4 dimineaa i m-am oprit la hanul unui neam de aici. Acest ora nu mi-a plcut aa de mult ca Iaii, cu toate c are mai multe cldiri de piatr ca acesta. Strzile nguste sunt podite cu brne de lemn

    i nu sunt drepte, din care cauz cnd treci pe ele cu crua te zdruncin tare ... Oraul Bucureti e cu puin mai mic dect Moscova ca ntindere, dac cuprinzi toate grdinile nenumrate din ora i din mprejurimi. Rul Dmbovia, care curge prin ora, e interesant prin -faptul c n albia lui se afl nisip

    7

  • BmLIOTECA BUCURETILOR Anul II, nr. 5

    auri fer ce era exploatat n folosul soii lor domnitorilor rii Romneti. .. Bucuretii numr 60.000 de locuitori, biserici i mnstiri peste 300, afar de paraclisele din casele boiereti".

    Cltorul relateaz apoi vizita sa la administratorul civil al oraului, senatorul Serghei Sergheievici Kunikov (1765-1839), ce i arta dragostea fa de romni, pe care-i socotea "c sunt foarte buni i blnzi, dar sufer din partea ispravnicilor ce-i strmtoreaz".

    " ... Acest om vrednic i generos", spune mai departe cltorul despre Kunikov, "caut acum s strpeasc rul; ar fi de dorit ca aceast aciune a lui s se bucure de un succes deplin". Terminnd scrisoarea, Bant-Kamenski amintete de aciunea eroic a generalului Miloradovici, salvatorul oraului de urgia otirilor turceti care, cu un an nainte, profitnd de un moment de superioritate numeric,

    nvliser de la Dunre, iar dup o ocupaie trectoare, Bucuretii au fost eliberai de cotrophorii otomani, nfrni i izgonii n Bulgaria. Cltorul prsi oraul la 26 mai, la orele 9 seara, lund drumul Craiovei.

    La ntoarcerea din Serbia, trecnd din nou prin Bucureti la 11 iunie, Bant mai adaug urmtoarele despre ora: "Apropiindu-m de Bucureti, m-am bucurat c voi gsi de ndat odihn i mas la hanul nemesc, dar ce necaz mi-a fost cnd aproape de ora am fost oprit de un cazac care, cerndu-mi hrtiile de drum, a dat ordin birjarului s m conduc la comenduirea pieei. Zadarnice au fost toate protestele mele; aa a poruncit generalul, mi rspundea cazacul i eu, dup ordinele generalului, a trebuit s m plimb n cru cu stomacul .gol i spinarea rupt [de oboseal] ... Am mers mai mult de un ceas prin strzile nguste ale acestui ora, unde totul se arat ntr-o venic micare. Toate prvliile erau iluminate; pretutindeni se vedeau negustori; la fiecare pas mi ieeau nainte crue mari trase de boi, iar boierii valahi, mbrcai n haine de srbtoare, se plimbau n trsurile lor, totdeauna perechi, avnd nainte doi igani care, n loc s fie clri, fugeau desculi, innd n mn cte o fclie aprins ...

    Ca s-i nchipui mai bine capitala Valahiei i ceea ce simeam eu atunci, trebuie s mai adugm gIgia fcut de loviturile ciocanelor din fierrii, scritul roilor neunse ale carelor rneti, nencetatele pocnituri de harapnice, strigtul birjarilor, apoi cntecele desfrnate i nenelese ale celor

    bei, care vagabondau pe strzi i prin tractire ... Bucureti este mult mai curat dect Iaii cci rul Dmbovia, care trece aa de repede prin centrul acestui ora, duce n Dunre toate murdriile i din aceast cauz aerul aici este foarte bun, cu toat mulimea de oameni care locuiesc aici.

    Cei mai muli locuitori din Bucureti sunt romni; ns n acest ora sunt muli strini, n special germani i greci. Rui de asemenea, n afar de militari, se gsesc aici destul de muli.

    Cldurile n Bucureti sunt tot aa de mari ca i la Iai". Descrierea lui Bant-Kamenski, dei nu cuprinde tiri inedite, stmet~ totui interesul pentru

    documentarea epocii de edere a trupelor ruse n Bucureti. Oraul cu grdinile sale numeroase, de o ntindere aproape ct a Moscovei, fcea progrese sub ocrmuirea senatorului Kunikov care, pe lng alte

    msuri, a ncercat s micoreze asuprirea ranilor crunt exploatai de ctre ispravnicii boier.eti.

    Vechi zidiri bucuretene: Primria

    Impuntoare prin funciune i imagine, Primria Capitalei este unul dintre edificiile care exem-plific afirmarea spiritului naional n creaia arhitectural. El dateaz de la nceputul secolului nostru i a fost realizat n anii 1906-1910 dup planurile arh. Petre Antonescu (1873-1965), ilustru reprezentant al colii romneti de arhitectur, cel care a mbogit Bucuretii cu un valoros patrimoniu imobiliar.

    Cldirea, iniial destinat Ministerului Con-struciilor, este de o monumentalitate abil ela-borat prin volumetria ampl, simetric echilibrat,

    8

    Ana Maria ORANU precum i prin configurarea formelor i a principalelor spaii. Compoziia este remarcabil mai ales sub aspect plastic. Bogia decorului arhitectonic de factur neoromneasc anim

    faadele i interioarele reprezentative cu elemente specifice tradiiilor autohtone i mai ales artei brncoveneti. Simbioza dintre cerinele pro-gramului funcional public i componentele decorative preluate din stilistica vechii arte romneti a dobndit la P. Antonescu note de mare expresivitate, individualizndu-i creaia n peisajul epOCll.

  • Anul II, nr~ 5

    Primria: interior Faada principal a Primriei, cu o larg

    deschidere prospectiv spre ansamblul peisager al parcului Cimigiu are o tratare difereniat n zona central i a coluri lor, prin decrouri dezvoltate pe ntreaga nlime, de la soclul robust pn la nvelitoarea din igl. Elemente masive din piatr

    prelucrat, precum coloane de mari dimensiuni, console, ancadramente, i alte elemente mici din

    ceramic smluit, ca bumbi i brie discontinui se evideniaz pe cmpul tencuit al faadelor. Partea central este accentuat n mod deosebit; n

    faad, arcada intrrii este surmontat de loggia cu arcade tri lobate de la etajul nti; n interior, holul se prelungete cu scara de onoare pe trei niveluri,

    anturat de galerii arcate somptuos nvemntate decorativ, alctuind mpreun cu sala de consilii punctele de interes major ale cldirii.

    Admiraia contemporanilor fa de acest monumental sediu al Municipalitii este fireasc, dar las cale liber unor ntrebri fireti: unde a

    funcionat Primria oraului pn la instalarea n acest imobil? sau, cu alte cuvinte, de ce nu au

    Bucureti i o primrie pe msura vechimii i importanei oraului?

    Rspunsurile decurg din nsi istoria primriei , ca instituie. n vremurile vechi, oraul era crmuit de un "jude" i "12 prgari", care se ntlneau la locuina cte unuia dintre ei, fr nevoia de a dispune de un sediu fix. Aa de pild, se atest documentar "j udeul N ecula" i cei "12 prgari" ai si ntr-un act datnd din 13 mai 1563. Abia dup ce s-a instituit n 1830 Sfatul orenesc, a fost construit "Casa Oraului" de arh. X. Villacrosse, cldire amplasat pe str. Bazaca, n zona fostei Piee de flori. Aceast construcie a pierit n incendiul. din 1842, care a mistuit o mare parte din zona central a capitalei. Ulterior sunt

    9

    BmLIOTECA BUCURETILOR

    semnalate alte sedii ale primriei, identificabile n planuri ale oraului ridicate n 1852 de BOIToczyn

    i n 1856 de Jung. n vremea domniei lui Alex. I. Cuza s-a

    trecut la o nou organizare administrativ, alctuit din Primrie i Consiliul comunal, dar problema unui sediu adecvat a rmas nerezolvat.

    n anul 1882, primarul Cariagdi a cumprat un imobil spaios i elegant, aflat n preajma fostei statui a lui Ion Brtianu de la Universitate, respectiv pe str. Colei. Era locuina familiei Hagi-Mosco ridicat la nceputul sec. al XIX-lea i se

    numra printre cele mai de vaz case ale Bucuretilor.

    ~~~----~~--~~~~~

    Vechea Primrie Acolo s-au instalat principalele servlcll ale

    Primriei, restul rmnnd mprtiate prin diverse cldiri din ora. Cldirea cu nfiare sobr de sorginte neoclasic a adpostit primria pn n anul 1912, cnd, sub primari atu 1 lui Costache Dobrescu a fost demolat pripit cu sperana de a folosi amplasamentul pentru un alt imobil conformat anume cu cerinele municipaliti i , dar ...

    Aa s-a ajuns ca frumosul edificiu de pe B-dul Elisabeta s preia funciunile primriei. El satisface nevoia de reprezentativitate pe care G.M. Cantacuzino o acuza acut n privina Bucuretilor: "O capital nu este un ora ca oricare altul, o

    aglomeraie urban, astfel cum st scris n manualele de geografie. O capital este un mare punct de acord ntre ceti, un pretext de 'unitate

    sufleteasc i, nainte de toate, simbolul de autoritate al statului".

    Bibliografie selectiv: din Colecia de memorie local "N. Iorga" a Bibliotecii Municipale: Costescu Gheorghe, Bucuretii Vechiului Regat,

    Bucureti, Editura Universul, 1944. Hagi-Mosco Emanuel, Bucureti, Amintirile unui ora,

    Bucureti, 1995.

  • BIDLIOTECA BUCURETILOR Anul II, nr. 5

    Bicentenar Honore de Balzac

    t\.l n ziua de 26 mai 1999, la sediul central, Biblioteca Municipal "Mihail Sadoveanu" a organizat o IexPoziie de carte i ilustraii Bicentenar Honore de Balzac. Expoziia a cuprins cteva titluri n original aprute n perioada 1837-1891 la Paris i care fac parte din coleciile Bibliotecii Municipale, precum: Les Chouans dans la Bretagne en 1799, Tome I, Bruxelles, 1837; L 'enfant maudit, Paris, 1886; Eugenie Grandet, Paris, 1896; Le medecin de campagne, Paris, 1891; Scenes de la vie parisienne, Paris, 1869; Scenes de la vie parisienne et scenes de la vie politique, Paris, 1869, cele mai semnificative traduceri n limba romn ale marelui scriitor: uanii, Mo Goriot, Eugenie Grandet, Iluzii pierdute, ca i seria de opere Comedia uman n 9 volume aprute la Editura Univers. Caricaturile reprezentndu-l pe Balzac i ilustraiile celor mai reprezentative personaje ale operei sale au fost extrase din Litterature frallaise. Tome second. Librairie Larousse Paris, aparinnd lui Daumier, Henri Monier, Nadar, Bertal.

    Cu acest prilej, despre viaa i opera marelui scriitor francez a vorbit prozatoarea Ileana Vulpescu. (Mihaela Sfrlea)

    I[) ac ati fi invitat un critic sau un istoric literar: probabil c v-ar fi spus cu totul alte lucruri dect mine. Eu snt aici de fapt n

    calitatea n care ne aflm cu toii, doamne, domni, domnioare, adic n calitatea de cititori ai lui Balzac, i acesta este lucrul cel mai important.

    La 20 mai 1799 s-a nscut Honon:S - care mai trziu avea s se numeasc de Balzac. Numele adevrat al familiei era Balssa, nume care pentru Honon! a devenit de Balzac, poate i sub influena faptului c n secolul al XVII-lea trise un scriitor cu un bun renume n epoc, Guez de Balzac; poate, faptul nu este sigur. Sigur este ns gloria acestui nume n literatur. Balzac s-a nscut la Tours, deci este provincial. Pe la 20 de ani se afl la Paris, toat lumea dorea demult i mai dorete i astzi s-i fac un nume n acest ora, care a fost considerat, mcar n Europa i n special pentru Europa acelui secol, un centru al culturii, oraul

    lumin. S fi fost francez i s nu-i ncerci norocul la Paris era un lucru neobinuit n epoc. Balzac ncepe s scrie pe la diverse gazete n jurul vrstei de 20 de ani, i ncepe s publice romane sub nite pseudonime ca de pild A. de Villergle, Lord R'Hoone, Horace de Saint-Aubin. Observai

    predilecia pentru titlurile de noblee, m rog, lord i celelalte precedate de particula de. n secolul al XVIII-lea, un personaj de o inteligen i de o

    cultur extraordinare, un spirit nemaipomenit, care a fost Voltaire, burghez ca i Balzac, regreta c nu

    10

    era nobil. Fiecare om este supus anumitor prejudeci, anumitor dorine ascunse, supus timpului i modei. Aceast particul presupun c le este tributar. Balzac a fost un copil prea puin fericit. Nu se tie din ce motive, mama lui l-a inut ntotdeauna departe de ea. Balzac a stat mai mult prin internate, nici vacanele nu i le petrecea

    acas, nct a simit o mare frustrare din partea unei mame care manifesta o evident preferin pentru un alt fiu, a crui paternitate era pus sub semnul ntrebrii.

    n tineree, la 20 de ani, Balzac cunoate o doamn care se numea Laure de Berny, cu 22 de ani mai n vrst dect el. Cu doamna de Berny are o relaie nu numai sentimental, brbat - femeie, ci o relaie de prietenie care dureaz pn n 1836, ct viaa doamnei de Berny, deci o legtur care a durat 16 ani, foarte important pentru Balzac; ntr-un fel aceast doamn i suplinea i ceea ce mama lui nu reuise s-i dea, adic afeciune, era o foarte bun sratuitoare, o foarte bun prieten. El i spunea La Dilecta, deci Preferata, Adorata. l-a racut multe zile fripte acestei doamne i i-a ppat foarte muli bani, pentru c Balzac se lansa n tot felul de afaceri, dornic s ctige bani; a racut o

    editur, a racut un atelier de turnat litere de tipografie, dar ce n-a racut, i toate pguboase. Absolut toate. Nicieri n-a c~tigat nimic. Dei , era att de vulcanic n ceea ce privete literatura i a scris o mulime de cri sub pseudonime, nici astea

  • Annl D, nr. 5

    nu-i aduceau mai nimic.

    Balzac, n viziunea lui Auguste Rodin Eia un fel de corespondent al lui Caragiale al

    nostru, care pe tot ce punea mna se usca; adic pn ce nu i-a murit o mtu (lui Caragiale) dup care s moteneasc ceva, nu s-a ales niciodat cu nimic din proprie strdanie. Balzac se lsa antrenat de idei industrioase, fireti pentru o epoc de

    adevrat ascenden a capitalismului. El este contemporan cu Restauraia. Ce se nelege pri~

    Restauraie? Dup ce este nfrnt Napoleon I nlturat, vin la tron doi frai ai lui Ludovic al 16-lea - regele Franei care fusese decapitat de revoluie, el i familia lui. Aceti doi frai, fiindc se refugiaser scap; unul este Ludovic al 18-lea, care domnete primul, dup aceea vine fratele lui

    i fratele lui Ludovic al 16-lea, Carol al 10-lea. Restauraia, creia Balzac i este contemporan, dureaz ntre 1814-1830. Din punct de vedere al preferinelor politice, Balzac se dorea legalist~ adic de partea monarhiei de Bourbon, decI regalist, ceea ce nu se vede n oper, pentru c una este ce vorbete un scriitor, ce scrie prin gazete eventual, i alta este ce investete n oper. U~ foarte interesant istoric al literaturii franceze, mal puin cunoscut, care a scris o Istorie a literat~rii franceze, deci nu Istoria literaturii franceze, CI o istorie a literaturii franceze, probabil de origine

    tlamand, Kleber Hedaens, spune ceva ce poate prea ocant despre Tristan i Isolda, legend n care este vorba de regele Marc, de soia lui Isolda, care se ndrgostete de Tristan, din cauza unui

    11

    BmLIOTECA BUCURETILOR

    filtru fermecat pe care l beau Isolda i Tristan -Kleber Hedaens spune despre aceast poveste

    considerat de toi istoricii o poveste de dragoste de o mare puritate: "regele Marc este primul ncornorat din istoria literaturii franceze". Despre Balzac, Hedaens spune lucruri definitorii: l vede ca pe o nestvilit for a naturii. Poate c nimeni n istorii literare, n critici literare nu a reuit s redea mai bine acest uria personaj care este Balzac cum l-a nfiat Rodin ntr-o sculptur; gol, ca pe o zeitate a Antichitii; mpraii romani, aspirnd s devin zei i comandau sculpturi n care apreau i ei goi. Statuia pe care i-a tcut-o Rodin este poate transpunerea cea mai

    fidel a ceea ce a nsemnat Balzac. O for a naturii. Ai impresia c vine de undeva din pmnt cu o for extraordinar, cu o statur de atlet. Asta este i n literatur Balzac. Pare de-o informaie, de-o exactitate, pare martorul a tot ceea ce descrie. Kleber Hedaens ne spune ns c Balzac nu a

    vzut toate aceste chipuri omeneti din crile lui, ci le-a creat pur i simplu. Snt opera imaginaiei lui' nici Shakespeare, spune tot Hedaens, n-a cu~oscut toi regii ia criminali i toat istoria aia ngrozitoare a Angliei din opera lui, snt creaii ale unei imense imaginaii; nu trebuie s crezi c o toalet pe care o descrie Balzac a i vzut-o, sau ~ mobil, sau c a pus mna i ochii . peste tot ce-I "vinde" ie, cititorul.

    Balzac ncepe s-i semneze operele cu numele de Honorc.~ de Balzac ncepnd cu o carte

    intitulat Les Chouans. n timpul Revoluiei franceze, ntr-o provincie din Frana, n Vendeea, au existat rsculai mpotriva Revoluiei, condui de un personaj care se numea Jean Chouan; ~e aici numele adepilor lui, al celor rsculaI: les Chouans. Deci Balzac ncepe s-i semneze crile Honon! de Balzac n 1829. A refuzat s reediteze

    i a refuzat s treac sub numele de. Honon~ d~ Balzac tot ce scrisese naintea acesteI date. DeCI considera ceea ce tcuse nainte un fel de a-i face mna n literatur, dar nereprezentativ pentru ceea ce era el. Lui Balzac i se potrivete extraordinar ca

    via ntreag, i de om i de artist, . o vorb franuzeasc: "Bnler la chandelle par les. deux bouts", adic s dai foc la lumnare, s-o arZI de la ambele capete. i bineneles c aprinznd-o la ambele capete, arde mult mai repede dect dac i-ai da foc, tradiional, la un singur capt. Balzac conta mult pe fora lui fizic i avea. ideea c ?~ trebuie s fac nici un fel de economIe a propnel persoane. Avea de fapt o obsesie a acestei economii, economia de micare vital cum o

  • BmLIOTECA BUCURETILOR

    numete un personaj al su, Gobseck, un avar; sta !acea mare economie, adic nu se ducea de ici pn colo de dou ori, dac se putea duce o singur

    dat. Calcula i zicea: fac economie de micare vital. Balzac era exact contrariul acestui personaj; n-a !acut niciodat economie de via personal.

    Dac vrei, a dus o via de nebun. O via de nebun. Pentru o asemenea oper, scris doar n 20 de ani: adic acel Balzac care se nscrie n Comedia uman. Ideea Comediei umane i-a venit n 1833, n timp ce scria Mo Goriot, Le Pere Goriot. n timp ce scria aceast carte excepional, i-a venit ideea c poate relua personaje i le poate purta prin multe alte cri, ideea c nite personaje nu trebuie s rmn ntr-o singur carte. S-a dus la sora lui Laura, i i-a spus: "am o idee extraordinar care m va face genial" - era ideea Comediei umane. Fiindc toat viaa i se pare o comedie creia i era spectator. n opera sa, Balzac

    demonteaz toate mecanismele sociale. Toate mecanismele sufleteti. Scrie o literatur care,

    dup cum au spus unii critici literari, face concuren Strii civile. La Starea civil oricare dintre noi avem un certificat de natere, dac ne-am nsurat avem unul de cstorie, i aa mai departe, pn la ultimul act, cel cu care ne ducem la Doamne-Doamne. BaJzac face concuren Strii civile, ntr-adevr. Personajele lui au o biografie

    riguroas, de aceea fiecare i rmne n minte -personajul nu este ceva fluturatic, inconsistent, despre care nu tii de unde vine, cum se cam

    obinuiete n literatura contemporan, n care nu prea afli care de unde vine, ce face, ncotro se duce, un fel de schelet, vzut ca la Rontgen. Personajele lui Balzac au relief, adic le vezi, le

    cunoti i le ii minte toat viaa. Una dintre imensele caliti ale lui Balzac este aceea de a crea personaje de neuitat. Pe tine nu te intereseaz dac el a fost martor al unei realiti, vorba este ct realitate tie s creeze. n literatura pe care noi o numim universal (eu n-a numi-o universal,

    fiindc nu putem s ne referim la ntregul univers, a spune, mai modest, mondial, adic ceea ce se refer la globul nostru) orice mare scriitor reuete

    s creeze n oper via n care s crezi. Toate personajele lui Balzac snt extraordinare. Eu, pentru c snt realist i tiu c astzi puin lume mai izbutete s citeasc 85 de romane ale lui Balzac, mcar dou, zic eu, ar merita s le citeasc oricine, nu doar din curiozitate intelectual, ci pentru mbogire sufleteasc. Eu a recomanda oricui m-ar ntreba, Eugenie Grandet i Mo Goriot. Mo Goriot este o carte extraordinar.

    12

    Anul U, .. r. 5

    Prezentndu-i o pensiune, unde se adun tot felul de oameni - Mo Goriot este o fresc de epoc,

    rar s mai vorbim de felul cum descrie problema ' veche de cnd lumea, idee major a crii, relaia dintre prini i copii. Btrnul Goriot le dduse totul fiicelor lui, ajunse mari doamne n societatea nalt a Parisului. La nmormntarea lui n cimitirul du Pere Lachaise, care se afl pe o colin a . Parisului, convoiul este alctuit din dou persoane de la pensiune i de mainile cu blazon ale fostelor domnioare Goriot, maini n care se

    afl doar oferii. Unul dintre cei doi participani la aceste ntristtoare funeralii, un tnr de 22 de ani, venit i el s cucereasc Parisul, Eugene de Rastignac, deprimat de tot ce se petrece n jurul lui, dup ce l vede pe btrn c.obort n groap, de sus de pe colina cimitirului se uit spre Oraul

    lumin i rostete: "A nous deux maintenant!", adic acum, ntre tine i mine, Paris!, cuvinte care au !acut carier n literatura mondial.

    Lui Balzac i lipsea instinctul de conservare. Ne-am fi ateptat ca un artist care a dat o asemenea oper uria n 20 de ani s fi dus o

    via dac nu de schimnic, oricum msurat, ponderat. Dup ce nu lipsea de la nici o mondenitate, la 2 noaptea se aeza la masa de scris

    i-l uita Dumnezeu acolo. Fr menajamente, ardea lumnarea de la ambele capete. Cu doi ani nainte de moarte, cade la pat, grav bolnav. Lipsa de grij pentru propria via, dorina de a ti totul, de a vedea totul, de-a fi omniprezent se rzbunau. Grandioasele sale proiecte aveau s rmn doar n uriaa lui imaginaie.

    n 1832, Balzac primete o scrisoare foarte elogioas de la o doamn, o' polonez, contesa Hanska. ncepe o coresponden cu aceast

    doamn, coresponden din care se nate o idil care dureaz din 1832 pn n 1850. Doamna era

    cstorit; exista deci i un domn Hanski. La un moment dat domnul conte moare i Balzac se

    cstorete cu aceast doamn. Doamna Hanska, devenit de Balzac, nate un copil mort; Balzac este dezolat. Boala nu se mai las pclit i-l

    doboar la pat. Foarte bizar c doamna Hanska nu intra nIciodat n camera n care zcea Balzac. V spun asta ca pe-un amnunt, ca s v facei o idee.

    Majoritatea celor care ne-am adunat aici vd c o reprezint copiii. E bine, zic eu, c astzi, n 1999, la 200 de ani dup ce s-a nscut Balzac, n timp ce-n jurul nostru cad bombe, se comit crime, se ntmpl tot soiul de orori, totui n Bucureti, ntr-o bibliotec, se adu1 nite oameni, s aud ceva despre un scriitor care s-a nscut acum 200

  • Anul II, nr. 5

    de ani. Este un omagiu pe care l aducem nu numai lui Balzac, l aducem spiritualitii. ntr-o lume n care sntem att de robii de materie, totui ne

    gsim i momente n care s ne ndreptm cu gndul spre qlasici, dincolo de ceea ce este tranzitoriu, perisabil. Pentru c, ce este un clasic?

    Dup un scriitor american, clasic este acel autor pe care l mai citeti i la 50 de ani de la moartea sa.

    i mai spunea acelai prozator american, mi pare ru c nu-i mai in minte numele, c un roman trebuie s povesteasc. Este ceea ce gsim la Balzac. Marx nu mai este un personaj la mod n ziua de astzi; el nu a fost marele filosof care ne-a fost prezentat nou n perioada comunist, dar era un foarte important economist al vremii. Marx spunea c din opera lui Balzac a nvat mai mult despre ntia jumtate a secolului al XIX-lea dect din toi economitii francezi ai acelei perioade.

    Iat elogiul pe care un om de tiin l aduce unui rutist care-i concentreaz gndul asupra creerii unui univers. Artistul, pe lumea asta, este omul cel mai generos. Este singurul care d rar s fie sigur

    I Istoria crii I

    BmLIOTECA BUCURETILOR

    c va primi c~va_ n schimb. C va primi ceva n schimb spiritual sau material. Spiritual, poate s primeasc foarte multe batjocuri, de asta poate s fie sigur. N-am vzut artist care mcar n timpul

    vieii i adesea i dup ce nu mai exist, s nu fie luat n derdere de te miri cine. Deci, artistul face o

    investiie n alb. Nu tie nici dac o s fie preuit, nici dac o s i se vnd opera. Dar exist ceva n

    art, n special la Balzac, exist ceva ca un vulcan cruia nu-i poi planifica izbucnirile i nu-i poi canaliza lava. Cu toat tiina din zilele noastre, cnd ai ajuns s nimereti o musc n zbor la 500.000 de metri, nu tim s oprim nici cutremurele de pmnt i nici vulcanii n erupie .

    Balzac era un asemenea fenomen al naturii. Faptul c ne-am ntlnit aici s-i aducem un omagiu este mbucurtor. Dar cel mai mare omagiu pecare-l putem aduce unui scriitor, este

    s-i citim opera. Cu asta v-am trimis la coal!

    Ileana Vulpescu

    Imagini pietrene n IIBiblioteca Grimaud ll

    l\~ n anul 1898 Ion Bianu, "bibliotecarul I Academiei", redacta i trimitea n patru un-ghiuri ale romnimii, cunoscutul su Apel pentru crile vechi, prin care cerea exemplare sau doar informaii despre tipriturile de pn la 1830, imprimate pe teritoriile locuite de romni sau de romanI In alte pri, aciune ce a condus Ia elaborarea monumentalei Bibliografii romneti vechi.

    Data de 1830 era ns aleas arbitrar i n afara produciilor editoriale cuprinse chiar numai pn la acea dat, rmnea o ntreag serie de altele, ale cror aspecte nu se ncadrau n categoriile vizate de autorii Bibliografiei rom-

    neti vechi, fapt ce nu le scdea ns cu nimic importana pentru istoria vechii culturi romneti.

    Ca un pandant al Apelului lui 1. Bianu, n aprilie 1906, prof. Grigore Creu lanseaz un altul, adresat "tipografi lor, litografilor, 1 ibrari lor, antic-varilor, legtorilor de cri, profesorilor, preoilor

    i studenilor", aprut mai nti n "Buletinul

    13

    Dalila-Ll.{cia ARAM expoziiunei generale romne din 1906", apoi i separat. Acest Apel cuprinde o arie mai larg, att prin nefixarea unei date an te quem, precum i prin includerea n cataloagele ce urmau s fie ntocmite pe judee i trimise Comisariatului Expoziiei, a tuturor crilor, ziarelor, hri lor i stampelor

    aprute n orice limb, n localitile respectivelor judee. Cataloagele trebuiau s fie complete i exacte, redactate cu riguroas competen, consemnnd titlul lucrrii, autorul, traductorul i litograful, ediia (n caz c sunt mai multe), eventualele ilustraii, n i hors texte, locul, tipografia i chiar strada (dac este menionat), data de pe foaia de titlu i cea de pe copert, dac

    difer una de cealalt, precum i formatul. Un alt aspect preconizat de Apel a fi urmrit

    era acela al "sptoriei n lemn i piatr (xilografie i litografie n.n.) dup -crile religioase, antimisele i icoanele tiprite oriunde sau numai dup cele aprute n anumite centre".

    Profesorul Creu relev importana studierii

  • BmLIOTECA BUCURETILOR

    copertelor crilor, de multe ori neglijate, dar ele cuprinznd adesea date preioase, preul, n moneda momentului apariiei, abonaii pre-

    numerani, cuprinsul, bibliografia tipografiei sau a autorului, n care pot figura titluri care altfel ar

    rmne ignorate. . O alt categorie vizat de Apel este aceea a

    pisaniilor cldirilor, a inscripiilor de pe clopote, vase, pietre tombale, documente i manuscrise n orice limb, precum i a crilor scrise de sau despre romnii din afara granielor. Tipografii sunt

    . invitai s alctuiasc istoricul tipografiilor lor, de la nfiinare, proveniena i felul literelor, diverii proprietari, precum i cataloagele cronologice ale

    lucrrilor editate sau, nota hene, ale manuscriselor primite i nepublicate.

    Autorul documentului i amnunitului Apel spera c n urma acestuia vor' aprea attea i attea publicaii, cu zecile, despre care se tie c au existat, dar care nu figureaz nici n coleciile Bibliotecii Academiei, nici n alte instituii. Ceea ce frapeaz n finalul Apelului este menionarea unei "perechi de cri de joc cu figuri de persoane "i locuri istorice sau pitoreti din Moldova, editate cu ngrijire pe la 1850 de Saadecker din Viena" i care dac ar mai exista pe undeva, bine ar fi s

    ajung ntr-un depozit public. Fcnd o incursiune n istoricul general al crilor de joc, vom aminti c n 1430 n Florena existau "tipare din lemn pentru facerea crilor de joc", n 1441, fabricanii de asemenea 9ri cer Senatului din Veneia s-i protejeze, interzicnd importul de marf strin (cf. Albert Flocon, Universul crilor. Traducere de Radu Berceanu, Bucureti, 1976, p. 127). Paul Grimaud (1819-1899) a industrializat fabricarea crilor, adu-

    14

    Annl II, nr. 5

    nndu-i pe artizanii din Provence, Lorena, Lan-guedoc ca i pe cei din Paris, care fceau acele

    cri dup o metod veche i cu un aspect nu prea frumos. Chiar pe la 1850 cu acetia ncepu fabricarea mai uoar a unor cri mai atractive i mai durabile, obiective atinse prin opacifierea lor, prin introducerea unui suport de culoare nchis . ntre faa i dosul crilor. Aceast inovaie (ca i altele, de altfel) l-au fcut celebm pe acest fabricant, lund natere i sintagma "biblioteca Grimaud", cea care coninea crikde joc.

    Un an mai trziu dup Apelul su, profesorul Grigore Creu, adresndu-i-se printr-o scrisoare lui Ioan Kalindem, preedintele pe ltunci al Academiei Romne, i aduce la cunotin faptul

    c fostul ef al ateliemlui tipografic al Imprimeriei Statului, Daniil Ra, aflnd o pereche de cri ca acelea semnalate n Apel, le doneaz Academiei.

    Crile n cauz, mai multe dect o pereche fac parte din dou tiraje, ulterioare celui pe care-l

    anunase Creu ca fiind de pe la 1850, i dateaz din 1881, fabricate de 1. Sageder n Viena, figurile fiind gravate de un W. Tatzelt, pe care nu l-am putut gsi menionat n dicionarele de specialitate consultate 1

    Jocul a fost comandat pentru Moldova, aa cum afirm Creu, fapt ce reiese din seria figurilor, care n ordinea culorilor carou, cup, pic i trefl, reprezint ca rigi pe tefan cel Mare, Alexandru cel Bu~, Bogdan Voievod i Petru Rare (grafiat Rarec); ca dame pe Doamna Anna, Elena Doamna, Dokia i Doamna Ruxandra. Valeii ("fani") sunt Aprodul Arbore, logoftul Tutu, aprodul Purice i un plie (Plech). Inscripiile acestor cri sunt scrise cu caractere latine; aii ns, probabil acelea din tirajul prim, presupus 1850 (pe dos toate

    crile au acelai fel de desen tipografic mic pe un fond roz) au legenda cu chirilice avnd grupate pe fiecare culoare a crii de as cte dou vederi geografice: Iaii cu Romanul, Piatra cu Pionul,

  • Anul II, nr. :;

    Galaii cu Neamul i Baia cu Socola. De la nceputul apariiei lor, pierdut n ceaa

    secolelor, crile de joc au artat aproape mereu aa cum le nchipuise inventatorul lor, eruditul Pere Daniel, reprezentnd ntr-o anume viziune, personaje istorice reale sau mitologice imaginare. Mai simpliste sau mai ncrcate, pstrndu-i n linii mari figurile, ele au lsat drum deschis fanteziei, introducnd, pe msur ce o epoc o nlocuia pe alta, elemente noi, unele bizare, unele

    groteti, iar unele deosebit de interesante. Colecionarul rafinat care a fost lohn Grand-

    Carteret afirma n lucrarea sa Vieux papiers -Vieilles images (Paris 1896) c s-ar putea scrie o istorie a crilor de joc n paralel cu aceea a statului (sau invers). n timpul marii Revoluii franceze, regii sau eroii de odinioar 'ai crilor au fost nlocuii cu Voltaire, Rousseau, La Fontaine i Moliere, damele prin patru mari virtui re-

    voluionare iar valeii prin patru sngeroi re-chizitori republicani.

    n timpul Imperiului iar s-au schimbat i tot aa mai departe.

    ncetul cu ncetul ncep transformrile i unele inovaii: la costume, apar devize, blazoane,

    informaii scrise istorice, geografice despre cele reprezentate pe cri (autorii desenelor i gra-vurilor de multe ori erau nume celebre); apar jocuri geografice sau istorice cum sunt acelea ale lui louy, cronicarul-academician, i care nu mai au nimic din vechiul joc propriu-zis; ncep s aib rol didactic sau unele din ele chiar de propagand

    istorico-politic. La noi n ar jocul de cri e cunoscut de

    mult, fr a se putea preciza data cnd au nceput s fie folosite pentru eglendiseala celor avui care cutau s-i omoare timpul (i s piard sau s ctige bani, moii i altele) cu stosul, vistul, faraonul, mausul , ghiordumul, preferansul, pan-arela sau concina "btnd sau tind" cartonaele cu semne roii sau negre i figuri exotice, cri care se aduceau din ri strine.

    Venind de peste hotare n haina jocului donat Academiei de Daniil Ra, ele trebuie c

    fuseser comandate de cineva care simea romnete i n mintea celor care le privesc, vine -socotim - n primul rnd, numele de crturarpatriot al lui Gheorghe Asachi. Cunoatem, am putea spune, nverunarea cu care acesta a inut s nfieze n scrierile sale, chiar dac talentul i

    documentaia nu erau pe msura sentimentului ardent romnesc, istoria Moldovei, frumuseea plaiuri lor moldovene, legendele acestor plaiuri.

    15

    BIDLIOTECA BUCURETILOR

    Un argument despre aportul lui Gh. Asachi n alegerea imaginilor din jocul de cri este -

    dup noi - preferina vdit pe care o acord zonei nemene de care era afectiv legat, cci din totalul de 16, 5 aparin . acestor meleaguri i anume: Dochia - dama de pic, de attea ori cntat de el, valetul de trefl "pIie" despre care scria n Oglinda lumei: "Vrnd a ntreprinde cltoria la acest munte (Pion n.n.), neaprat este a fi nsoit de lcuitori de munte numii PIiei sau vntori de Alpi, oameni de soi frumos, purtnd straie antice precum se nfieaz pe Coloana Traian la Roma".

    Dintre ai, trei poart vederi din inutul Neamului: mndra cetate, care dei ruinat, se

    nal falnic amintind zilele de glorie, oraul Piatra strjuit de nlimi i Pionul sau Ceahlul, domnul munilor moldoveni. Asachi a fost acela care a folosit cu aprig strnicie numele vechi al

    "mgurii Pionului", dei nu puini au fost cei care au contestat veracitatea acestui toponim.

    Citind nepretenioasele articole de geografie sau memorialele de cltorie pe locurile att de ndrgite din zona Ceall1ului (aprute de exemplu n Oglinda lumei, Calendar pentru poporul romnesc .a.) frapeaz asemnarea sau chiar identitatea cu subiectul reprezentrilor suscitate, constituindu-se parc n legende explicative.

    "Ceahlul sau Pionul... urie aezat ntru paza patriei noastre ... este mai faimos (slvit) pentru romni n privirea istoric i n zicerile poporene. Acestea pstreaz tradiia c n vizuinile muntelui s-ar fi mistuit odinioar Doamna Dochia, fiica lui Decebal mprat acestor ri", scria n Oglinda lumei, ca text pentru Privirea Ceahlului despre gura Largului care pare s fi servit de model pentru imaginea de pe asul de cup, cum de altfel probabil tot un ' model asachian va fi fost i pentru "TrguI Pietrei sau al Neamului, politic

    aezat pe malul stng al Bistriei i care este depozitul negoului lemnelor de durat i de unde duc dou drumuri la Pion", explicaie dat n articolul CIuzulla Pion.

    Cea de a treia reprezentare topic legat de inutui Neamului, i anume pe asul de pic este vestita Cetate care pentru patrioii vremii figura nsui trecutul glorios al rii, pngrit acum de vandalismul denunat de Costache Negruzzi, Hrisoverghi i alii.

    Imaginea de pe cartea de joc are ca model Veduta ruinelor cetuei Neamu, de Alex. Asachi, dup Bouquet. Exemplul exaltrii sentimentului de mndrie naional dat de Moldova la jumtatea

  • BIBLIOTECA BUCURETILOR

    secolului trecut n domeniul att de minor - am putea spune - al crilor de joc, dup Unire a fost urmat i de romnii de dincoace de Milcov, n 1873 Monopolul acestor cri interzicnd importul i introducnd unele noi, cu figuri istorice romneti .

    Aceasta ns depete cadrul interveniei pe care ne-am propus-o, cci nu am urmrit dect s ncercm a scoate din uitare i a chema la via

    nite mrturii ale timpului trecut, pentru satisfacia

    Anul II, nI". 5

    celor pe care i intereseaz acesta i imaginea. lui, sub multiplele-i forme, n reprezentarea ei popular.

    Not 1. Numele fabricantului i locul se afl nscrise pe

    lenta de pe umrul stng al valetului de carou; numele gravorului, locul - tot Viena - i anul -scrise pe sabia regelui tot de carou. Menionarea interzicerii reproducerii , la valetul de pic.

    Scrierea chirilic la nord de Dunre

    I[) e ziua Sf. Kiril i Metodie se cuvine s rememorm, n spiritul legturilor tradiionale multiseculare romno-bulgare, unele

    fapte i mrturii despre un trecut cultural cu reverberaii pn n zilele noastre.

    Geneza i dezvoltarea limbii romne con-semneaz influene ale slavilor de sud, vieuind i la nord de Dunre. Aceste influene au fost semnalate de personaliti ale culturii i scrierii

    romneti ca Ovid Densusianu, E. Petrovici, P.P. Panaitescu, 1. Bogdan i alii. S-au fcut referiri la formarea limbii romne i la toponimia pmnturilor romneti. Graiurile acestor slavi, nrudite cu cel din sudul Dunrii, erau asemntoare cu graiul folosit de Kiril i Metodie la alctuirea alfabetului i la infptuirea traducerilor n limba slavon din scrierile sfinte greceti. Aa se va nate limba bulgar cult, dup adoptarea ei ca limb oficial de cultur, de cult i de stat, la marele Sobor de la Preslav din 893 , la scurt vreme dup cretinarea oficial a bulgarilor (anul 865). Acest act a constituit un instrument politic puternic pentru unirea tracilor, slavilor i protobulgarilor ntr-un singur popor, poporul bulgar.

    Totodat limba slavo-bulgar devenea un instrument maleabil i redutabil de difuzare a culturii bizantine.

    Dup rscoala antibizantin a frailor Asneti , n timpul celui de-al doilea arat bulgar

    i, mai ales, dup reforma scrisului i a limbii bulgare iniiat de patriarhul de Trnovo, Eftimie,

    16

    Dr. Leonid GHEORGHIEV

    n a doua jumtate a secolului al XIV -lea, urmeaz o nou etap de dezvoltare a limbii slavo-bulgare, faza limbii medio bulgare. Este perioada de

    efervescen cultural i literar cnd apar o serie de scrieri originale i multe traduceri. O pleiad de crturari, caligrafi, decoratori de manuscrise vor

    lsa n urma lor mrturii, unele ajunse pn n zilele noastre ca: Psaltirea lui Tom ici, Culegerea din Loveci, Cronica lui Manasie, Evanghelia Londonez etc. .

    Perioada aceasta coincide cu intensificarea legturilor dintre rile Romne i Bulgaria. nc din secolul al X-lea s-a produs expansiunea liturghiei din Bulgaria spre vest i spre nord. Crearea statelor ara Romneasc i Moldova, ca

    i organizarea bisericii la nord de Dunre, a dus la ntrirea limbii slavo-bulgare n aceste ri.

    Recunoaterea Mitropoliei rii Romneti n 1359, cu sediul la Curtea de Arge, a nlesnit refugierea la curtea Domnitorului rii Romneti a mitropolitului. de Vidin, egumenul Nicodim, n 1369, ca urmare a ncercrilor de catolicizare forat a populaiei din nord-vestul Bulgariei, ocupat atunci de trupele maghiare. Legturile epistolare strnse ntre patriarhul Eftimie de Trnovo i Nicodim, stabilit n ara Romneasc

    i ntemeierea aici a mnstirilor Tismana, Vodia i Cozi a, mrturisesc naltul grad al relaiilor spirituale i umane dintre romni i bulgari, ntrite la acea vreme i prin legturi matrimoniale ntre curile domneti ale ambelor ri. n Ardeal liturghia slavon se difuzase nc naintea cuceririi acestor pmnturi de ctre maghiari, astfel c

  • Anul II, nr. 5

    limba slavon a fost adoptat n tot spaiul carpato-dunrean.

    Dup cderea statului bulgar sub stpnirea otoman, o mare parte din scrierile bisericeti: minee, predici, cronici au fost arse, distruse, mprtiate. O parte din ele, ns, a fost dus n afara rii , n ateptarea unor zile mai bune. Voievodatele Romne erau mai sigure i mai departe de nvlitori. Crturarii se refugiau i ei ducnd cu sine cri, manuscrise i n acelai timp

    i tradiiile culturale ale vestitei coli literare de la Trnovo a patriarhului Eftimie, dar i spiri-tualitatea bizantin filtrat prin specificul culturii slavo-bulgare. n ara Romneasc i Moldova au ajuns Culegerea de la Loveci (1331), Psaltirea lui Tomici (1345), Culegerea lui Lavrentiev (1348), Evanghelia lui Ivan Alexandru - Londoneza (1356). Unele din aceste opere vor rmne aici, altele vr porni spre Rusia i Muntele Athos. Celebra Evanghelie a lui Ivan Alexandru, cumprat de domnitorul Moldovei Alexandru cel Bun, va fi druit prin secolul al XVIII-lea

    Mnstirii Sf. Pavel din Athos, iar ulterior va fi nsuit de lordul englez Curson i dus la Londra. Acum este un preios exponat al Muzeului Britanic din Londra. Culegerea din Loveci a fost adpostit de Mnstirea Neamu, iar n prezent se gsete la Biblioteca din Sankt Petersburg, unde a fost

    restaurat n 1967. Biserica Sf. Nicolae din cheii Braovului

    poseda un Minei scris i mpodobit de Dimitrie din satul Musina de lng Trnovo. Pe el este nfiat cetatea de scaun Trnovo aa cum arta naintea cderii sub stpnire otoman. Pe unul din

    pereii interiori ai Bisericii Episcopale din Roman este zugrvit Biserica Patriarhal din Trnovo. Este de presupus c fresca a fost realizat dup un manuscris, acum disprut. Biserica Patriarhal

    Romn deine manuscrise din acele vremuri, printre care i Culegerea lui Gherman din 1359.

    Domnitorii romni adunau n jurul lor crturari sud-dunreni, refugiai pe pmnturile romneti. Elevul i continuatorul operei lui Eftimie, Grigore Tamblac, ajunge la curtea domnitorului Moldo~ei, Alexandru cel Bun. "n

    . latura vieii bisericeti i culturale, o meniune merit activitatea i scrierile nvatului clugr Grigorie amblac . . . Acela era de fel din Trnovo, Bulgaria" - menioneaz e.e. Giurescu.

    17

    BIDLIOTECA BUCURETILOR

    La Suceava, amblac scrie Panegericul Sfntului Ioan cel Nou, ntemeiaz coala de copiti de cri

    bisericeti i ine un numr de predicI. Multe dintre acestea s-au pstrat i difuzat la sud de

    Dunre i n Rusia. Tot n acea vreme domnitorul Alexandru cel Bun dispune ntocmirea la

    Mnstirea Neamu a unei Evanghelii care se afl acum la Biblioteca Bodleian din Oxford.

    Multe mnstiri i biserici din Romnia mai pstreaz copii dup manuscrise slavone. La

    Mnstirea Putna se gsete scrierea patriarhului Eftimie Despre viaa sfinilor Constantin i Elena, la Mnstirea Bistria scrierea clugrului

    Cernorize Hrabz Despre litere. Astfel, o serie de creaii literare bulgare au fost salvate numai datorit copiilor fcute n mnstirile romneti.

    ntre secolele al XV - XVII-lea ara Rom-neasc devine unul din centrele literaturii slavone. Sunt cunoscute de ctre cercettori aproximativ 3.000 de documente romneti scrise n slavona

    medio-bulgar. Din acea vreme provine i remarcabila Evanghelie din Suceava care se afl n Biblioteca Mnstirii RiIa din Bulgaria. Cel mai important monument literar medieval romn i probabil cea mai de seam oper literar a rsritului european medieval, nvturile lui Neagoe Basarab ctre fiul su Teodosie este scris n slavon i n prezent se afl la Biblioteca Naional Bulgar "Sfinii Kiril i Metodie" din Sofia.

    Descoperirea tiparului de ctre Gutenberg a dat un puternic impuls scrierii chirilice. Tiparul chirilic a funcionat timp de 300 de ani pe teritoriul romnesc, fiind cel mai vechi tipar cu

    existen nentrerupt. Domnul rii Romneti, . Radu cel Mare, l aduce la Trgovite pe Macarie, tipograful din Cetinje. Aici s-au tiprit n slavon n 1528 Octoihul i Evangheliarul, precum i fragmente din predicile lui Grigore amblac. n 1556 pe lng biserica Sf. Nicolae din cheii Braovului s-a ntemeiat tipografia cu litere chirilice, unde s-au scos 30 de cri - 20 n medio-bulgar i 10 n romn. n aceast tipografie i-a

    desfurat activitatea diaconul Coresi, cel care a dus la ndeplinire tentativa predecesorilor si de a realiza o literatur n limba matern, limba

    naional a poporului romn, socotit pe bun dreptate ca una din cele mai mari realizri din epoca de nceput a scrierii i limbii romne.

  • BmLIOTECA BUCURETILOR Anul II, nr. 5

    Mrturii strine despre strmoii poporului romn Dou exemplare de carte strin rar din secolul XVIII,

    aflate n colecii sibiene

    I nteresul unui popor pentru cunoaterea istoriei sale naionale demonstreaz dimensiunea gradului su de cultur i civilizaie, prin istorie el se identific n rndul popoarelor lumii.

    Cronicari, crturari, istorici romni, oameni cu o vast erudiie din trecut, precum i oamenii de tiin de astzi , n ample lucrri de referin, au fundamentat originea, continuitatea i etno-geneza poporului nostru n vatra strmoeasc a

    spaiului carpato-danubiano-pontic. La aceste lucrri se adaug mrturiile unor istorici i geografi ai antichitii, ca i ale unor oameni

    erudii de peste hotare, care au fcut n lucrrile lor referiri la teritoriul Daciei, la poporul i statul geto-dac, la dezvoltarea economic i spiritual a

    strmoilor notri, la lupta lor pentru libertate i neatrnare, la organizarea provinciei Dacia dup cucerirea roman, la permanena elementului de

    cultur material i spiritual a dacilor n timpul i dup cucerirea roman.

    Din irul acestor mrturii strine despre strmoii poporului romn, ne-am propus s ne oprim asupra lucrrii lui Michael Bonbardus,

    intitulat Topographia Maglli Regni Hungariae sive Nobilissimae eius Ditionis, quam modo Hun-gariam dicimus, Dalmatiae, Croa tia e, Scla-voniae, Serviae et Bulgariae etc. Regnis; tum etiam Transylvaniae, Valachiae, Moldaviae pro-vinciis ... , lucrare aprut la Viena, prima dat n anul 1718 i reeditat n 17501

    Autorul lucrrii este un iezuit austriac din Stiria. n constatrile sale se bazeaz pe

    informaiile culese din autorii antici (Ptolemeu, Strabo, Plinius, Ovidiu, Horaiu etc.) i din autorii secolelor XVI - XVII (cronicarul Szamoskozi, N. Olahus, S. Kolesery etc.) dar majoritatea datelor sale le-a adunat de-a lungul timpului de la colegii

    si unguri, cu care tria mpreun. Fr ndoial, prin acest fapt se explic i erorile pe care le comite n cursul descrierii teritoriilor pe care i le-a propus s le prezinte. Deoarece unele dintre exemplarele crii nu poart numele autorului pe

    IR

    Olga ERBNESCU

    foaia de titlu, s-a pus ntrebarea dac Bonbardi este cel adevrat. Sommervogel (voI. 1, p.1702) crede c autorul adevrat ar fi P. Paul Moroni. Cartea fiind scris pe baza prelegerilor lui Bonbardi nu e exclus ca aceste prelegeri s fi fost transcrise pentru tipar de Moroni2 Cert este ns

    c cea de-a doua ediie s-a fcut dup lucrarea lui Michael Bonbardus "scriptor elegans ac per-doctus", ediie mbogit "emendata et aucta",

    dup cum aflm din prefaa ei. La Sibiu exist exemplare din amndou ediiile. Biblioteca Brukenthal deine un exemplar din ediia 1718 i trei exemplare din ediia 1750, iar un exemplar al acestei a doua ediii se afl i n

    colecia Bibliotecii Institutului Teologic din Sibiu. Fcnd comparaie ntre exemplarele existente n bibliotecile sibiene ale ediiei din anul 1750, observm unele deosebiri ntre ele n ce privete execuia tipografi c. Toate exemplarele sunt somptuos executate, tiprite pe hrtie cu filigran, avnd frontispicii, vignete, iniiale, bogat orna-mentate, ieite din tipografia lui Leopold Joanl1es Kaliwoda. Unele exemplare au ns pe foaia de titlu meniunea c ediia s-a fcut "sub auspiciile"

    prinului motenitor Iosif, viitorul mprat Iosif al II-lea, cartea avnd i dedicaie adresat de ctre editori, prinului. Aceste exemplare au foaie frontispiciu, minuios executat, gravur n metal,

    semnat de Johann Daniel Herz, reprezentnd familia imperial ntr-un tablou alegoric., n-conjurat de nsemnele domniei i personaje alegorice. Pe lng aceasta exist i 1;1n exemplar, mai modest realizat, fr foaie frontispiciu, foaia de titlu cu text prescurtat, rar dedicaie . Deci, n 1750 au existat cel puin dou tiraje ale crii, unul "de lux", altul curent, fapt nesemnalat n bibliografia consultat.

    n studiul nostru folosim amndou ediiile, mai mult ns cea de-a doua, cea mbogit.

    Fcnd prezentarea istoric i geografic a Ungariei i a teritoriilor nconjurtoare, pe lng erorile comise din cauza surselor de informare

  • Anul II, nr. 5

    eterogene i contradictorii, autorul d informaii preioase i despre rile romne. Un capitol ntreg al lucrrii prezint Dacia i locuitorii ei. Face o prezentare a Daciei urmrind dou puncte de vedere: istoric i geografico-economic.

    Pe baza informaiilor culese din Geographia lui Ptolemeu i de pe inscripiile gsite pe teritoriul vechii Dacii afirm urmtoarele: "Dacia

    odinioar se numise Dania sau Davia; cel mai solid argument al acesteia este c cele mai multe

    localiti semnalate de Ptolemeu se termin n dava, cum sunt Comidava3, Sargidava, Singidava4

    i Deva de astzi,,5. Pentru susinerea spuselor sale citeaz n continuare o inscripie fragmentar n care apare clar numele localitii Sergidava (= Sargidava = Singidava)6. Dezvolt ntr-att ideea nct afirm c: "pn i numele Duniii s-a dat de la dana,,7. "Elucidnd" problema denumirii Daciei, trece la locuitorii ei, lansndu-se n po-

    lemic cu unii autori (Ludovicus Schonleben i Cluverius) care situeaz populaia "dan" (dac) undeva "ad mare Germanicum". Cutnd iden-titatea poporului geto-dac citeaz din Plinius (Lib. IV, Cap.XII): "Getae, Daci Romanis dicti sunt". ("Romanii i numesc pe gei daci"). Tot n aceast idee atrage atenia asupra greelii lui Strabo care "i situeaz pe gei spre est, la Pont, iar pe daci nspre Germania la izvoarele Istrului" spunnd c: "este greit a mpri poporul care este unul i

    acelai" (" ... perperam et populum dividendo, qui unus, idemque erat").

    n continuare, autorul atrage atenia asupra pericolului mare pe care l-a nsemnat organizarea dacilor la Dunre pentru Imperiul Roman.

    Amintete i de conductorii, regii dacilor (bineneles numai de aceia de care a aflat din sursele pe care le-a avut la dispoziie), enumerndu-i pe Cotiso, Boerebista (Burebista), Dorpaneo (Duras-Di urpaneus) : "ntr-adevr, unul Cotiso, principe al dacilor, a ajuns la o asemenea dezvoltare a armelor nct a provocat nelinite la Roma"s. Msurile represive ale Romei se dovedesc ineficace n faa atacurilor geto-dacilor: "A respins dar nu a nimicit vitejia acestor popoare foarte rzboinice Cornelius Lentulus, nvingtor al trei conductori daci,,9. Relateaz i despre

    rzboaiele purtate de ctre Burebista mpotriva sarmailor n vederea extinderii i apararu hotarelor regatului su, revenind apoi la povestirea faptelor dacilor la Dunre: "Augustus a ntrit malurile Dunrii cu garnizoane mai mari, dar cnd fluviul nghea, romanii erau din nou lovii n autoritatea lor... A urmat apoi o perioad de

    BmLIOTECA BUCURETILOR

    linite i prosperitate n timpul lui Tiberius i ali nou mprai (nesocotindu-se el), timp de 80 de ani s-a scurs n linite viaa Romei, apoi a fost

    pierdut (linitea) din cauza 1ipsei de energie a lui Domiian"lO. Nu att lipsa de energie a lui Domiian a fost cauza pierderii linitei romanilor, ct faptul c n Dacia s-a ridicat un rege energic i priceput n ale rzboiului, Decebal, care, unind triburile dacice, a organizat un stat puternic, capabil s-i nfrunte pe romani.

    Despre rzboaiele dintre Decebal i Traian autorul spune urmtoarele: "Prima dat pe cmpul denumit dup cruce Keresztes-Mezo, Decebal a dat victoria, Iar ndoial sngeroas, lui Traian ... Nu s-a odihnit mult dacul, principele barbar nefiind nvat cu supunerea (indoctus ferre iugum Princeps Barbarus) a nceput al doilea rzboi , neputnd s nving, a ntors mna mpotriva sa". Soarta Daciei dup cucerire: "Pentru romani

    aceast victorie a adus bogii inestimabile. Traianus i-a nvins pe daci sub regele Decebal, iar Dacia de dincolo de Dunre a transformat-o ntr-o

    singur . provincie barbar, care avea o cir-cumferin de un milion de pai... Hadrian, urmaul lui Traian, a mprit provincia Dacia n dou ... Dar sub mpratul Galienus este pierdut, iar Aurelian a mutat de aici romanii (translatis exinde Romanis) i n regiunile Moesiei sunt constituite dou Dacii"ll. n cinstea victoriei purtate asupra dacilor a fost ridicat Columna lui Traian la Roma i dedicate inscripii n diferite pri ale provinciei.

    Autorul trece apoi la descrierea din punct de vedere geografic a Daciei, ncercnd s delimiteze aria de rspndire a triburilor dace, situndu-le ntre hotarele naturale, asigurate nspre vest i sud de Dunre, nspre est de mare, iar spre nord de

    munii Carpai i fluviul Tyras (Niester-Nipru). n continuare delimiteaz Dacia propriu-zis: "Puin

    difer de acestea hotarele Daciei, spre apus Tibiscus, spre sud D.unrea, pn la Axium, ora din Moesia Inferioar, spre rsrit Moesia

    Inferioar de care o desparte fluviul Istru pn la oraul Dinogetia, aproape unde rul Hierasus (Pruthus) se vars n Istru, la rsrit n apropiere unde fluviul Tyras spre nord-est se ntinde, de aici

    . spre Sarmatia, lanul extrem al Carpailor i fluviul Tyras,,12.

    Printre rurile mai importante care strbat teritoriul Daciei autorul enumer: Patissus alias Tibissus vulgo Tibiscus (Tisa), Marisus (Mureul), Aluta (Oltul), Sargetia (Streiul), Abistus (Cema).

    19

  • BIDLIOTECA BUCURETILOR

    Vorbind despre oraele Daciei, spune c ele sunt multe, iar romanii le-au nzestrat cu apeducte, arcuri de triumf, temple, exist dovezi: ruine,

    inscnpll, monede etc. Este preocupat de Sarmizaegethusa, capitala Daciei, tcnd supozilii de unde vine numele ei i unde era situat. In

    legtur cu numele capitalei dacice presupune c provine ori de la regele Aegeus ori de la regele Sarmiz, oraul avnd mai multe denumiri: Sam1iza, Aegethusa, Sarmizaegethusa, apoi Au-gusta Dacica, n sfrit VIpia Traiana. Citnd din diferii autori cu preocupri pentru teritoriul Daciei ncearc s depisteze locul unde se situa capitala daci c: Varhelyiensi, Gradiscae, Hatze-gam, iar printr-un pasaj din Trosterius, Geo-graphia Transylvaniae arat c "fluvium Sar-getiam interluisse Vrbem istam". Este limpede c autorul nu avea cunotin despre nfiinarea Coloniei Ulpia Traiana Sarmizaegethusa dup cucerirea roman a Daciei i transformarea ei n provincie roman. Numai prin aceasta se explic confuzia de nume i locuri, pe care am vzut-o. Printre cele mai importante orae nir: Apulum, Salinas, Patruissae-Claudiopolim-Napucae, apoi lund din Ptolemeu, enumer o serie de localiti n ordine alfabetic: Acmonia, Aquae seu Hydata, Arcobadara, Argidava, Augustia, Carsidana, Diema, Druphegis, Lizisis, Netindana, Paloda, Phrateria, Parolissa, Pirum, Regia, Rhamidana, Somon, Tiasum, Tibiscum, Triphulum, Ziridana, Zuribara, Zusidana etc., localiti niruite nu numai pe teritoriul fostei provincii Dacia, ci i pe ntreg teritoriu al Romniei de astzi 13.

    Deci, autorul din secolul al XVIII-lea demonstreaz c n spaiul carpato-danubiano-pontic a existat un popor puternic, poporul geto-dac, nrudit cu tracii " .. . Getas autem Thracicam, aut certe Thracibus immixtam nationem fuisse", unul dintre cele mai vechi popoare ale Europei, care organizndu-se i unindu-i forele au creat un stat de temut, Dacia, bazat pe unitatea etnic,

    lingvistic, cultural i economic a lumii geto-dace, punnd n pericol supremaia roman n Balcani. Consideraia lui fa de vitejia i demnitatea dacilor reiese din pasajele n care descrie luptele sngeroase pe care le-au dat mpotriva cotropitorilor romani. Cucerii de romani, dacii au continuat s convieuiasc cu

    acetia, durndu-i o civilizaie care a dinuit peste timpuri, rieprsindu-i vatra strmoeasc nici n momentul n care mpratul Aurelian i-a retras de aici administraia i armata (translatis exinde Romanos) n Moesia, turind pe malul cellalt al

    20

    Anul II, nr. 5

    Dunrii dou provincii cu numele ' de Dacia, n iluzia meninerii stpnirii romane pe ambele maluri ale Dunrii.

    n continuare, autorul prezint Europa de sud-est n perioada urmtoare celei romane, tratnd migraiunea popoarelor n aceast zon a Europei. Referitor la teritoriul nostru n aceast perioad, spune urmtoarele: "Aadar, romanii plecnd din Dacia, au urmat diferite popoare, care au ntrerupt linitea daco-geilor, ocupndu-le

    aezrile" 1 Pasajul ne spune mult: din Dacia a fost retras numai elementul roman, adic autoritile, armata i administraia roman i nu toat populaia, cum susin unii istorici; popoarele migratoare au ntrerupt linitea dacilor i geilor, deci, pe teritoriul prsit 4e autoritile romane a rmas pe loc o populaie stabil care i-a continuat traiul pe meleagurile natale, populaia aceasta nu mai e dac i get (aici autorul greete) ci este poporul nou creat, poporul daco-roman. Popoarele migratoare au ocupat aezrile populaiei autoh-tone care s-a retras din calea nvlitorilor n locuri mai ferite, dar stpnirea lor n-a fost dect

    vremelnic, pe cnd elementul autohton a continuat s existe nentrerupt. Orosius tcnd prezentarea acestei pri a Europei spune: "spre est Alania este, n mijloc Dacia i Gothia, de aici Germania etc .... " deci, nconjurat de lume barbar, Dacia i-a continuat existena. Vorbind despre invazia goilor i aezarea lor n Europa autorul amintete pentru prima dat n lucrare numele rilor romne: "Gothia partim in Trasdanubianam Bulgariam, partim in Regionem Abotritorum quos hodiemus Valachos, Moldavos ac Transylvanos interpretatur".

    Operele autorilor antici au constituit izvoare sigure pentru tratarea perioadei vechi. Pentru perioada post-roman autorul are izvoare mai

    puine i mai confuze, lucrrile unor autori din Peninsula Balcanic i relatrile orale ale

    clugrilor iezuii unguri cu care autorul a locuit mpreun. Tocmai din aceast cauz, autorul la prezentarea evenimentelor nir prerile mai multor autori i pe urm trage concluzii. Astfel procedeaz i cnd ncearc s lmureasc originea Moldovei i a Moldovenilor, folosind ns surse neclare, face o greeal confundnd populaia moldovean cu cea morovlah (vlahii negri, morlaci), populaie romanizat, atestat n Evul mediu n partea de apus a Peninsulei Balcanice ntre coasta dai mat, Drava i Morava. Au ajuns aici dup sec. VII n urma dizlocrii

    populaiei dunrene romanizate n timpul

  • Auul II, ur. li

    migraiilor i atacurilor avaro-slave. Apeleaz i la alte preri mai apropiate de adevr, de exemplu: "numele inutului se trage de la rul Molda care l

    scald". Prerea lui este c: "nici o ndoial, Moldova este numit dup Mollem (Dulce) Daciam, din cauza agriculturii i climei favorabile" 1 5. Chiar dac apar contradicii n privina denumirilor, autorul este sigur de originea

    latin a poporului romn: "... grecii i numesc vlahi. .. dup limba maghiar, olasz, din polon, vloch... sunt numii btinaii... dar indiferent cum sunt numii rmne indubitabil c valahii sunt

    urmaii latinilor,,16. Concluzia autorului este: "din acestea afirm c valahii nu pe nedrept i spun romni i nu degeaba regel.e Mathias Corvinul se spune nscut din familia romn a Cor-

    vinetilor" 17. Trei capitole ale Cosmographiei lui Bon-

    bardi, ediia din 1718, sunt dedicate descrierii, mai mult geografico-economice a celor trei ri

    romneti, aa cum-se nfieaz ele la nceputul secolului al XVIII-lea. Dou aspecte ne rein

    atenia lecturnd aceste capitole: Primul, numrul mare de relicve (ruine, monumente, inscripii, monede etc.) dacice i romane, descrise de autor la prezentarea oraelor mai importante din cele trei provincii. Al doilea, numrul mare de drumuri care leag cele trei ri romneti, drumuri pornite din Transilvania nspre Valahia i Moldova i drumuri ce pleac din Moldova i Valahia spre Transilvania. Numrul mare de relicve dacice i romane ne demonstreaz ct se poate de elocvent

    c pe aceste meleaguri a trit un popor mare care a furit o civilizaie material i spiritual, capabil s dinuie sute de ani, poporul geto-dac, care convieuind cu cuceritorii romani, a dat natere poporului daco-roman, strmoul poporului ro-mn. Numrul mare de drumuri comerciale ntre cele trei ri romneti arat intensitatea legturilor dintre cele trei ri, legturi care n-au ncetat i n-au slbit niciodat, n nici un moment al istoriei poporului romn.

    Opera lui Bonbardus, prin informaiile pre-ioase pe care le d despre teritoriul i locuitorii Daciei preromane, romane i post-romane poate i trebuie s fie considerat o mrturie strin preioas despre originea, continuitatea i etno-geneza poporului nostru n vatra strmoeasc a

    spaiului carpato-danubiano-pontic.

    21

    BmLIOTECA BUCURETILOR

    Note: 1. Petrik Geza, Magyarorszag bibliogrtifitija, vol.I,

    Budapest, 1888, p. 319. 2. Dr. Veress Andrei, Bibliografia romno-ungar,

    vol.I, Bucureti, Cartea Romneasc, 1931, poz. 295.

    3. Dicionar de istorie veche a Romniei, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1976, p. 180.

    4. Idem, p. 540. 5. Daciam olim Daniae sive Daviae nomine

    compellatam fuisse; eo potissimum nixo argumentum, quod pleraque Ptolemaei loco huic Provinciae assignata, in Dava definant, prout sunt: Comidava, Sargidava, Singidava et hodiema Deva.

    6. Dicionar de istorie veche a Romniei, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1976, p. 540.

    7. A Danis nomen inditum esse. 8. Sane veI unus Cotiso, Dacorum Princeps, eo

    progressus armis est, ut Romae trepidatum esse. 9. Repressit, at non elisit bellicosissimae gentis

    ferociam Comelius Lentulus, de tribus Dacorum Ducibus victor.

    10. Praesidiis maioribus ripas Danubii communivit Augustus, ne illico, ac flumen illud riguisset glacie, infesti ruerent Romanos in ditiones .. : Accesit quietis et commodi quidam Caeso quoque Boerebista Rege . . . Nam rerum potiunte Tiberio, aliisque novem, sese excipientibus Imperatoribus, per continuos octoginta annos defluebat Romana res, dum eam denique perderet ignavia Domitiani.

    11. Sed sub Galieno Imperatore amissa est, et per Aurelianum translatis et exinde Romanis, duae Daciae in Regionibus Moesiae factae sunt.

    12. Ab Oriente Pontus, ab Occidente et Meridie Danubius, a Septentrione partim Carpatus, partim Tyras fluvius, qui nunc Niester audit. Paulo diversos ab his limites Daciae constituunt alii, nempe ab Occasu Tibiscum, a Meridie Danubium, usque ad Axium, Inferioris Moesiae oppidum; ab Ortu Moesiam lnferiorem, a qua distrahebatur Istro flumine usque ad Dinogetiam Oppidum; iuxta quod Hierasus (Pruthus) amnis Istro miscetur, Ortus in vicinia fluvii Tyrae, ac a Borea Orientem versus tendens, denique a Sarmatia, extrema Carpati Juga, et flumen Tyram.

    13. Dicionar de istorie veche a ~omniei, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1976.

    14. Nam Romanis a Dacia migrantibus; haud dubie, variae successerint Gentes quae Dacorum, Getarum quietem, praereptis subinde sedibus, interpellarint.

    15 .. . . nullus dubito, Moldaviam, quasi Mollem Daciam, a solo culturae opportuniore dictam contendos.

    16. Indubitatum manet Valachos Latinorum reliquas esse.

    17. Ex quibus arguas, Valachos non male se Rumenos, Romanosque, ... vo citare, nec ex vano Mathiam Corvinum Regem, se e Romana Corvinorum familia prognatum praedicasse.

  • BmLIOTECA BUCURETILOR Anul II, nr. 5

    I Meridian bibliotecoDomic

    IICopyright i Biblioteci"

    ~ n ziua de 3 mai 1999, n colaborare cu Institutul Goethe i sub patronajul Ministerului Culturii, a avut I !OC seminarul internaional cu tema "Copyright i Biblioteci", organizat de Asociaia Bibliotecarilor din Invmnt (ABIR), Asociaia Bibliotecarilor i Documentaritilor din Bucureti (ABIDOB), Asociaia Naional a Bibliotecarilor i Bibliotecilor Publice din Romnia (ANBBPR).

    Din partea Biroului European al Asociaiilor Bibliotecare, de Informare i Documentare -Programul pentru utilizatorii de copyright din Europa Central i de Est (EBLIDA-CECUP) a fost

    prezent d-na Tuula Haavisto, director al acestui Proiect, care a susinut comunicarea Copyright electronic i licene digitale pentru biblioteci, pe marginea creia s-au purtat discuiile seminarului.

    Au participat: Eugen Vasiliu, senator, preedintele Comisiei pentru Cultur i mass-media a enatului - 'parlamentul Romniei; Dr. Ion Stoica, preedintele Consiliului Naional al Bibliotecarilor din

    Invmnt; Ana Andreescu, director al Direciei Cultur scris din Ministerul Culturii; Florin Rotaru, preedinte ABIDOB, membru EBLIDA; Traian Brad, preedinte ANBBPR; Rodica Prvu, director al Oficiului Naional pentru drepturi de autor.

    Lucrrile seminarului au fost conduse de Dr. Mircea Regneal, preedinte ABIR, membru CECUP. Cu acest prilej, dl. Florin Rotaru, preedinte ABIDOB, a prezentat comunicarea Metarealitatea societii informaionale.

    Metarealitat~a societii informaionare

    Florin ROTARU

    A nul trecut;n noiembrie, am participat la atelierul ECUP-EBLIDA, organizat la Roma. De atunci triesc ntr-o dubl realitate: una romneasc lipsit de cele mai elementare preocupri pentru l. asigurarea dreptului fundamental al omului la informaie i, cealalt, a societii informaionale ngrijorat de perspectiva pierderii acestui drept. Aceste realiti similare i generate de cauze diametral opuse mi-au relevat,


Recommended